Directeur G. K. Brouwer:
enquête zeevaartschool
moet vervolg krijgen
Brandweer Middelburg
zit op fluweel en pluche
MAANDAG BEGINT MONTAGE KLAP
TWEEDE KANAALBRUG M'BURG
4
Marinekorporaals
voetballen tegen
hun echtgenoten
HYDRAULISCHE
LADDERWAGEN
MET TOP 30 M
AFNEMENDE
INTERESSE
OPLEIDING
ZEEUWSE JEUGDRAAD LAAT DE
JONGEREN ZELF MEEPRATEN
.Deskundigen' op
het tweede plan
ZEEMAN UIT VAKINTERESSE
EN UIT ZUCHT NAAR AVONTUUR
DE KLEDINGBOKSER
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 24 OKTOBER 1970
TAAK WEGGELEGD VOOR REDERS EN VAKBOND
VLISSINGEN De korporaals
van de marine in Vlissingen
staan voor niets. Ze durven het
nu zelfs aan een voetbalwed
strijd te spelen tegen dames!
Het idee werd geboren tijdens
de dames van de marinemannen
aanwezig waren. Zoals gewoon
lijk kwam het gesprek ook op
de voetbalsport (de korporaals
formeren wekelijks een redelijk
elftal). De dames daagden de
korporaals uit, een uitdaging
die vlot werd aanvaard. Derhal
ve is vanavond (zaterdag; in de
Vlissingse sporthal een voetbal
wedstrijd te beleven tussen de
Vlissingse marinekorporaals en
hun echtgenotes. De krachtme
ting begint om kwart over
zes.
ge torenflat, die momenteel in Middel
burg-Zuid gebouwd worden.
De gemeente Middelburg heeft diep in
de buidel moeten tasten voor deze
met vele snufjes uitgeruste hydrauli
sche ladderwagen. De aankoopsom
van de twaalf ton wegende wagen be
draagt 172.000,-, een prijs, die thans
al weer gestegen is tot twee ton. De
bedieningsmogelijkheden van deze
nieuwe aanwinst van de Middelburgse
brandweer zijn zeer gevarieerd. De
ladder kan vanaf drie plaatsen wor
den gedirigeerd. In de korf vanaf de
top van de ladder, op de wagen en
met een verplaatsbaar bedieningspa
neel, dat tot vijftien meter afstand van
de wagen kan worden opgesteld. Van
uit het punt, waarop men het beste
de situatie kan overzien, kan dus met
de ladder worden gemanoeuvreerd.
Het hydraulische systeem bestaat uit
vier oliepompen; voor elke beweging,
die met de ladder gemaakt kan wor
den. is een afzonderlijke oliepomp. De
bestuurbaarheid en snelle wendbaar
heid is nog verder opgevoerd door
een automatische begrenzer van het
bereik van de ladder, die met bel en
zoemersignalen waarschuwt als het
eind van het bereik van bijvoorbeeld
de hellingshoek wordt genaderd. De
ladder stopt dan automatisch, maar
een noodbediening maakt het moge
lijk nog buiten de grens te werken;
de veiligheidsmarge is ruim geworden.
De wagen, met een manschappencabi-
ne voor zes personen wordt thans in
de brandweergarage bedrijfsklaar ge
maakt. De politieverbindingsdienst, is
bezig met het inbouwen van mobilo
foon en de wagen wordt verder nog
uitgerust met een luidsprekerinstalla
tie voor het contact tussen de grond
en de top van de ladder. Deze installa
tie zal ook gebruikt kunnen worden
voor het geven van aanwijzingen aan
mensen die in gevaar zijn en voor het
geven van aanwijzingen aan het pu
bliek. Op de korf is een schijnwerper
gemonteerd.
De brandweer wil de wagen mede
gebruiken bij hulpverlening in geval
van stormschade in de oude binnen
stad, waar omgewaaide schoorstenen
en tv-antennes vaak moeilijk bereikba
re objecten zijn. De wagen heeft een
luchtgekoelde dieselmotor. De bestaan
de ladderwagen van de Middelburgse
brandweer met een tophoogte van 24
meter blijft in Zeeland dienst doen. De
wagen is verkocht aan de gemeente
Hulst.
Materieel
bepaalde onderdelen advies van jonge
ren wil hebben.' Uit de woorden van
de heer Den Hoedt blijkt, dat er al
belangstelling is voör deze conferen
tie: .Iedereen is welkom op deze gra
tis conferentie. We hopen, dat we een
echt gemêleerde groep krijgen, zodat
de adviezen waardevoller worden.
De onderwerpen, die de voorbereiders
voor de verschillende werkgroepen
opstelden zijn: 1. Wat doet de Zeeuw
se Jeugdraad? Wat zou hij moeten
doen? 2 Moet er in Zeeland een jonge
ren advies centrum en-of een jongeren-
ombudsman komen? 3 Moet een in
stuif. vrije tijdscentrum meer moge
lijkheden bieden dan ontspanning al
leen? 4. Hoe krijgt het adviescentrum
voor de dienstplicht een zo groot
mogelijke bekendheid? 5. Is informa
tie over ontwikkelingssamenwerking
een hobby van enkelen omgeven door
veel krenterigheid of is het noodzake
lijk hieraan bezig te zijn.
De Middelburgse brandweer beschikt
thans over het volgende materieel
een tankautospuit hogedruk, een tank
autospuit lagedruk, een gecombineer
de hoge en lage druk tankautospuit, de
nieuwe ladderwagen, een ambulance,
een lichtaggregaat, een poedcrwagcn,
een bestelwagen voor hulpdiensten en
twee autospuiten, die gestationeerd
zijn te Sint Laurens en Nieuw- en St
Joosland.
Bij de Middelburgse brandweer is
men uiteraard erg ingenomen met de
nieuwe aanwinst, die technisch bijzon
der goed blijkt te voldoen. Er is bij
de bestelling maar met één detail wat
luchthartig omgesprongen. Men heeft
namelijk verzocht de bekleding van
de zitplaatsen in de manschappencabi-
ne aan te passen bij die van de
chauffeurszitting. Deze bleek te be
staan uit pluche, zodat de manschap
pen thans, op weg naar de brand, op
pluche mogen plaatsnemen. Conclusie
van de brandweer: we zitten met de
wagen op pluche én op fluweel.
(Foto PZC).
VLISSINGEN ,Als onze en
quête aanleiding zal zijn voor
reders en vakbond om een diep
gaand onderzoek in te stellen
naar de oorzaak en gevolgen
van de verminderde belangstel
ling voor de opleiding op de
zeevaartscholen, dan is ons doel
bereikt. Zij moeten in staat zijn
binnen een half jaar met een
wetenschappelijk verantwoord
rapport te komen'.
Aan het woord is de directeur van de
.De Ruyterschool' in Vlissingen, de
heer G. K. Brouwer, wiens school
eind juni van dit jaar het initiatief
heeft genomen een enquête te houden
onder de oud-leerlingen. Van de der-
tienhonderd via het schoolblad van de
oud-leerlingenvereniging .Poseidon'
verspreide enquêteformulieren, zijn er
in de loop van augustus vijfhonderd
ingevuld en wel bij de zeevaartschool
teruggekomen.
Directeur Brouwer: Dat cijfer van
vijfhonderd is een zeer bevredigend
getal'. Uit de resultaten van de enqu
ête heeft de heer Brouwer de conclu
sie kunnen trekken, dat de Vlissingse
zeevaartschool wat betreft .gedachten
en beleid wel goed zit'. Andere conclu
sies: er dient meer ruimte te komen
voor keuzevakken, de gedachte voor
een geïntegreerde officiersopleiding
vindt steun bij de Nederlandse koop-
vaardijofficieren (de heer Brouwer:
,voor ons aanleiding om te blijven
vechten voor ten dergelijke oplei
ding') en het beroep van zeeman
wordt door degenen, die de school
hebben verlaten en al één of meerde
re jaren varen hogelijk gewaardeerd.
Interessant
Waarom heeft de Vlissingse zeevaart
school een, zoals directeur Brouwer
het noemt, .weinig wetenschappelijke,
maar voor ons zeer interessante enqu
ête opgezet.
De reden hiervan is geweest de nood
situatie bij het zeevaartonderwijs.
Met cijfers toont de heer Brouwer
aan, dat de situatie inderdaad benau
wend is voor het zeevaartonderwijs in
ons land, dat tot voor kort 14 scholen
omvatte, nu, door opheffing van de
scholen in Scheveningen en Leewar-
den en door fusie van twee scholen in
Amsterdam nog 11 hogere zeevaart
scholen.
Landelijk gezien slaagden In 1965 pre
cies 686 leerlingen aan de hogere zee
vaartscholen, in 1966: 623; in 1967
632; in 1968: 594; in 1969: 457; in
1970: 330 en voor 1971 wordt een
aantal van minder dan 300 verwacht.
In enkele jaren tijd derhalve een te
ruggang van meer dan 100 procent.
De Vlissingse zeevaartschool deelt in
die maleise. maar is er procentsgewii-
ze nog vrij goed afgekomen. Van de
totaal in 1965 geslaagde leerlingen
(686) werden er 140 afgeleverd door
Vlissingen; dat is ongeveer 20 pro
cent. In 1970 tekende de De Ruyter
school' voor 94 geslaagden; op een
aantal geslaagden van 330 dus bijna
30 procent. .Ten opzichte van de ande
re scholen in Nederland zijn we nog
goed af, maar in absolute cijfers uit
gedrukt zijn we toch achteruitgegaan',
aldus de heer Brouwer.
Vooral onder de stuurlieden is enorm
.huisgehouden': in 1965 werden 301
geslaagde stuurmansleerlingen afgele
verd; in 1971 zal dat aantal nauwe
lijks tot 90 reiken. Bij de werktuig
kundigen ligt de situatie Iets beter
385 geslaagden in 1965; ongeveer 240
in 1971 is de verwachting.
Dr zijn', zo zegt de heer Brouwer
.allerlei theorieën over die teruggang'.
.Theorieën zo blijkt uit zijn woorden,
die terugvoeren naar .minder goed
gericht onderwijs' tot .algehele malai
se in de scheepsbouw'.
Achtergronden
De enquête van de Vlissingse school
had tot bedoeling iets meer en con
creets over de achtergronden te we
ten te komen. De formulieren met
zestig vragen, waren verdeeld in drie
hoofdgroepen: 1 stuurlieden, werktuig
kundigen en radio-officieren; 2 split
sing in leeftijdsgroepen per decenni
um; 3 de splitsing varend personeel
van plan om te blijven varen; varend
personeel van plan om te stoppen en
de niet (meer) varenden.
Deze laatste splitsing bracht interes
sante cijfers aan het licht: van de
vijfhonderd geênqueteerden zijn er
120 van plan te blijven varen; 130,
thans nog varend, hebben plannen om
er mee te stoppen en 250 van hen zijn
op dit moment niet meer varend.
Cijfers, zo meent de directeur van de
Vlissingse zeevaartschool, die voor
zichzelf spreken. Cijfers ook, die voor
de vakbond in casu de Vereniging
Verbetering...
Tengevolge van een technische fout is
een gedeelte van het verslag van
rechtbankzitting te Middelburg in
onze editie van gisteren afgedrukt on
der de kop Verbetering Walcherse
waterkeringen'.
Ofschoon zowel waterschap als recht
bank zich met verbetering bezighou
den was dit bepaald niet de bedoe
ling: dit berichtje is dan ook .verbete
rend' bedoeld.
PRECISIE-
TRANSPORT
OVER WATER
MIDDELBURG De twee
de kanaalbrug is voor Mid
delburg dichtbij gekomen:
gisteren werd aan de Los-
kade de 32 meter lange klap
voor de brug afggemeerd.
Maandagmorgen vroeg be
gint men met de plaatsing
van de klap, in verband
waarmee zoals bekend de
scheepvaart door het Ka
naal door Walcheren de ge
hele week of zoveel langer
of korter als nodig zal blij
ken, gestremd zal zijn. De
streefdatum voor de feeste
lijke opening van de brug is
19 december.
De klap voor de brug, vervaar
digd bij Kloos in Kinderdijk is
donderdag en vrijdag over water
naar Middelburg getransporteerd,
waarbij gistermiddag in de slui
zen bij Katseveer (foto) precisie
werk moest worden geleverd. De
klap is namelijk 19,73 m breed,
de sluizen 19,75 m Men had
dus aan beide kanten één centi
meter over, maar door vakkundig
manoeuvreren van de sleepboten
Broedertrouw V en VII van de
sleepdienst van die naam uit
Zwijndrecht lukte het snel en
vlekkeloos met het transport, het
Veerse Meer te bereiken. De klap
kwam verder via de sluizen in
Veere en het Kanaal door Wal
cheren naar Middelburg. Voor
het. transport werd gebruik ge
maakt van twee Amsterdamse
dekschuiten van elk 400 ton. De
totale hoogte van het transport
bedroeg vanaf de waterlijn ze sen-
eenhalve meter, wat betekende
dat men vanaf Kinderdijk via
Rotterdam moest varen, omdat
het gevaarte niet onder de brug
gen in Dordrecht doorkon. Het
totale gewicht van het transport
was 340 ton.
(Foto PZC).
MIDDELBURG De Zeeuwse Jeugd
raad zal na ruim anderhalf jaar ge
stalte geven aan het idee, dat naar
voren kwam op een conferentie van
de raad in het voorjaar van 1969. Op
zaterdag 20 en zondag 21 november
wordt onder auspiciën van de Zeeuw
se Jeugdraad op Hedenesse een week
einde gehouden, dat de naam .Kon-
takt zal dragen. Tijdens dit weekeinde
wil de jeugdraad vooral zichzelf ter
discussie stellen. Die discussie zal
worden gevoerd door jongeren, die nu
eens niet zullen worden bevoogd door
de zogeheten ,deskundigen'.
Vier jongeren hebben samen met de
staf van Hedenesse een aantal punten
opgesteld, die ter discussie zouden
moeten worden gesteld. Punten, die
voor de Zeeuwse Jeugdraad in de
huidige vorm wel eens minder plezie
rig zouden kunnen zijn. Desondanks
heeft de jeugdraad gemeend de jeugd
te moeten laten spreken. In werk
groepen zullen de verschillende onder
werpen worden behandeld. Aan die
werkgroepen is steeds een informa
teur toegevoegd. Met opzet heeft men
de betiteling informateur gekozen,
omdat deze man of vrouw niet mee
mag doen dan op verzoek Informatie
verstrekken en niet zelf de lijn van de
discussie mee mag bepalen. Een
groep jongeren, die in het voorjaar
van 1969 aanwezig was op de confe
rentie van de Zeeuwse Jeugdraad
waar de .jeugdwerkestablishment' aan
het woord was, spraken toen hun
voorkeur uit voor een herhaling van
een dergelijke conferentie, maar dan
.zonder al die mensen die het zo goed
weten.' Het doel van die jongerencon-
ferentie is om de jongeren niet alleen
inspraak maar ook medezeggenschap
te geven in het jeugdbeleid in de
provincie Zeeland. De conferentie op
20 en 21 november zal worden beslo
ten met een plenaire vergadering, tij
dens welke de resultaten van de dis
cussies in de werkgroepen, die een en
ander dan al op papier hebben moe
ten gezet, zullen worden vastgelegd.
In ieder geval zal hoe de resulta
ten van de conferentie ook zullen zijn
.Kontakt' een vervolg krijgen in de
openbare vergaderingen van de
Zeeuwse Jeugdraad. Want daar zullen
de leden van de jeugdraad zich uit
spreken over de conclusies van Kon
takt..' Die conclusies kunnen zijn vel
vet in resoluties, die de deelnemers
aan .Kontakt,' zelf willen gaan uitvoe
ren.
Jeugdsccretarls J. den Hoedt: Als
blijkt, dat dit werkt zullen we het
veel vaker moeten gaan doen. Het
kan ook gebeuren als de jeugdraad op
Prachtkwaiiteit
n camel en donkerblauw
Hulst Terneuzen Goes - Vlissingen
van Kapiteins en Officieren ter Koop
vaardij en voor de reders aanlei
ding moeten zijn zich kritisch op te
stellen. Vakbond en reders hebben
enige tijd geleden een sociaal-rapport
uitgebracht. Daar staan veel mooie
kreten in, maar in feite wordt er
niets gedaan', aldus de heer Brouwer.
Het is eigenlijk een ontoelaatbare
zaak, dat er nooit een diepgaand on
derzoek is ingesteld. Ik hoop. dat
onze enquête hen daartoe de aanlei
ding zal geven. Duidelijk is dat het
om een structureel probleem gaat en
niet om een conjunctureel probleem'.
(ADVERTENTIE)
VLISSINGEN De enquête van de
Vlissingse De Ruyterschool' brengt
een aantal interessante feiten aan het
licht.
50 pet van de oud-leerlingen koos
voor een zeevaart-schoolopleiding uit
vak-interesse; 24 pet zocht het avon
tuur en slechts 4 pet deed het met het
oog op het salaris; 2 pet sprak het
prestige (uniform) aan.
Gemiddeld blijven zij 8 jaar varen;
daarvan brengen zij er 6 aan boord
door.
51 pet zegt volmondig ja op de
vraag of ,uw zeemansloopbaan aan de
verwachtingen heeft voldaan?'; 8 pet
antwoord .neen', 41 pet kiest voor .ge
deeltelijk'.
De antwoorden zijn bijna identiek
op de vraag of de opleiding aan him
verwachtingen heeft beantwoord; 52
pet ja, 8 pet neen en 40 pet gedeelte
lijk.
Als de geënquêteerden een jongen
zouden adviseren naar een zeevaart
school te gaan, zou 57 pet de nadruk
leggen op verantwoordelijk beroep; 28
pet op zelfstandig werk; lVj pet op
salaris en eveneens V/a pet op verlof
regeling; 7 pet op aanloop walbaan
en 4 pet op mannelijk beroep.
56 pet zou zijn kind nooit afraden
naar een zeevaartschool te gaan; 31
pet zou dat wel doen; 13 pet heeft er
geen mening over.
80 pet van de oud-leerlingen van de
De Ruyterschool' komt van buiten
Zeeland; velen hebben een Zeeuws
meisje getrouwd. Eén zeeman beant
woordde de vraag met de kriptische
opmerking: Jammer genoeg niet ge
trouwd met een Zeeuws meisje'.
Leerlingen en officieren blijven hun
eerste maatschappij overwegend trouw.
12 pet vindt, dat in de zeevaart-op
leiding in de huidige structuur vol
doende rekening wordt gehouden met
de mogelijkheid later een passende
walbaan te vinden; 70 pet vindt van
niet; 18 pet heeft er geen mening over
64 pet blijft varen om het beroep
zelf; 25 pet zegt geen andere mogelijk
heid te hebben; 8 pet geeft, hoog op
over de salariëring en 3 pet kiest voor
de verlofregeling.
Op de vraag .Waarom wilt u stop
pen met varen?', antwoordt 56 pet on
omwonden: gezin; 21 procent afneem
bare leefbtijd aan boord (voorbij is de
tijd van het gezamenlijke borreltje;
voorbij is de tijd van het een gezellig
partijtje bridge): 8 pet noemt het sa
laris als motief om te stoppen: 4 pet
de verlofregeling en 3 pet heeft tegen
zin in het beroep.
De vraag .Waarom bent, u gestopt
met varen?' kreeg de volgende ant
woorden: 50 pet gezin; 12 pet afneem
bare leefbaarheid aan boord; 8 pet
promotiekansen; 3 pet verlofregeling;
2 pet tegenzin beroep; 2 procent sala
ris en 23 pet had andere redenen.
Zij die er mee zijn gestopt hebben
nu de volgende fimcties: 42 procent is
technisch werkzaam; 15 pet zit bij het
loodswezen; 12 pet vond een baan in
overheidsdienst; 9 procent koos voor
het onderwijs; 6 pet commercieel: 3
pet administratie; 3 pet zelfstandig be
roep; 2 pet havenbedrijf en 8 pet an
dere sector.
75 procent heeft bij beroepsverande
ring nut ondervonden van zijn zee
vaartschoolopleiding: 79 pet heeft in
zijn huidige functie profijt gehad van
zijn ervaringen uit de vaartijd.
41 pet wil de tweejarige opleiding
aan de zeevaartschool zo houden, 45
pet, wil die verlengen, 4 pet vindt dat
het korter kan.
66 procent zegt ja of een geïntegreer
de officieresopleiding; 12 pet neen; 22
pot geen merling.
Bijna 60 pet is tegen poolvorming
alle scheepsofficieren samengevoegd
in één personeelspool); 26 pet. is voor
stander van de pool; 22 pet heeft geen
mening.
MIDDELBURG Het materieel i
de Middelburgse brandweer is niet
een belangrijke aanwinst uitgebreid,
een hydraulische ladderwagen van
fabrikaat Magirus-Deutz met een top
hoogte van dertig meter. In de top
van de ladder kan een korf worden
gehangen met een capaciteit van twee
personen. Dit betekent dat de brand
weerlieden vanuit deze korf staande
blussingswerk kunnen verrichten. Bij
zonder belangrijk is uiteraard ook dat
men met beluilp van de korf mensen
kan redden uit hoge objecten. Om een
voorbeeld te geven: de ladder reikt
tot aan de vloer van de hoogste
verdieping van een elf bouwlagen ho-
Kontaktop Hedenesse