Directeur G. K. Brouwer: enquête zeevaartschool moet vervolg krijgen Brandweer Middelburg zit op fluweel en pluche MAANDAG BEGINT MONTAGE KLAP TWEEDE KANAALBRUG M'BURG 4 Marinekorporaals voetballen tegen hun echtgenoten HYDRAULISCHE LADDERWAGEN MET TOP 30 M AFNEMENDE INTERESSE OPLEIDING ZEEUWSE JEUGDRAAD LAAT DE JONGEREN ZELF MEEPRATEN .Deskundigen' op het tweede plan ZEEMAN UIT VAKINTERESSE EN UIT ZUCHT NAAR AVONTUUR DE KLEDINGBOKSER PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 24 OKTOBER 1970 TAAK WEGGELEGD VOOR REDERS EN VAKBOND VLISSINGEN De korporaals van de marine in Vlissingen staan voor niets. Ze durven het nu zelfs aan een voetbalwed strijd te spelen tegen dames! Het idee werd geboren tijdens de dames van de marinemannen aanwezig waren. Zoals gewoon lijk kwam het gesprek ook op de voetbalsport (de korporaals formeren wekelijks een redelijk elftal). De dames daagden de korporaals uit, een uitdaging die vlot werd aanvaard. Derhal ve is vanavond (zaterdag; in de Vlissingse sporthal een voetbal wedstrijd te beleven tussen de Vlissingse marinekorporaals en hun echtgenotes. De krachtme ting begint om kwart over zes. ge torenflat, die momenteel in Middel burg-Zuid gebouwd worden. De gemeente Middelburg heeft diep in de buidel moeten tasten voor deze met vele snufjes uitgeruste hydrauli sche ladderwagen. De aankoopsom van de twaalf ton wegende wagen be draagt 172.000,-, een prijs, die thans al weer gestegen is tot twee ton. De bedieningsmogelijkheden van deze nieuwe aanwinst van de Middelburgse brandweer zijn zeer gevarieerd. De ladder kan vanaf drie plaatsen wor den gedirigeerd. In de korf vanaf de top van de ladder, op de wagen en met een verplaatsbaar bedieningspa neel, dat tot vijftien meter afstand van de wagen kan worden opgesteld. Van uit het punt, waarop men het beste de situatie kan overzien, kan dus met de ladder worden gemanoeuvreerd. Het hydraulische systeem bestaat uit vier oliepompen; voor elke beweging, die met de ladder gemaakt kan wor den. is een afzonderlijke oliepomp. De bestuurbaarheid en snelle wendbaar heid is nog verder opgevoerd door een automatische begrenzer van het bereik van de ladder, die met bel en zoemersignalen waarschuwt als het eind van het bereik van bijvoorbeeld de hellingshoek wordt genaderd. De ladder stopt dan automatisch, maar een noodbediening maakt het moge lijk nog buiten de grens te werken; de veiligheidsmarge is ruim geworden. De wagen, met een manschappencabi- ne voor zes personen wordt thans in de brandweergarage bedrijfsklaar ge maakt. De politieverbindingsdienst, is bezig met het inbouwen van mobilo foon en de wagen wordt verder nog uitgerust met een luidsprekerinstalla tie voor het contact tussen de grond en de top van de ladder. Deze installa tie zal ook gebruikt kunnen worden voor het geven van aanwijzingen aan mensen die in gevaar zijn en voor het geven van aanwijzingen aan het pu bliek. Op de korf is een schijnwerper gemonteerd. De brandweer wil de wagen mede gebruiken bij hulpverlening in geval van stormschade in de oude binnen stad, waar omgewaaide schoorstenen en tv-antennes vaak moeilijk bereikba re objecten zijn. De wagen heeft een luchtgekoelde dieselmotor. De bestaan de ladderwagen van de Middelburgse brandweer met een tophoogte van 24 meter blijft in Zeeland dienst doen. De wagen is verkocht aan de gemeente Hulst. Materieel bepaalde onderdelen advies van jonge ren wil hebben.' Uit de woorden van de heer Den Hoedt blijkt, dat er al belangstelling is voör deze conferen tie: .Iedereen is welkom op deze gra tis conferentie. We hopen, dat we een echt gemêleerde groep krijgen, zodat de adviezen waardevoller worden. De onderwerpen, die de voorbereiders voor de verschillende werkgroepen opstelden zijn: 1. Wat doet de Zeeuw se Jeugdraad? Wat zou hij moeten doen? 2 Moet er in Zeeland een jonge ren advies centrum en-of een jongeren- ombudsman komen? 3 Moet een in stuif. vrije tijdscentrum meer moge lijkheden bieden dan ontspanning al leen? 4. Hoe krijgt het adviescentrum voor de dienstplicht een zo groot mogelijke bekendheid? 5. Is informa tie over ontwikkelingssamenwerking een hobby van enkelen omgeven door veel krenterigheid of is het noodzake lijk hieraan bezig te zijn. De Middelburgse brandweer beschikt thans over het volgende materieel een tankautospuit hogedruk, een tank autospuit lagedruk, een gecombineer de hoge en lage druk tankautospuit, de nieuwe ladderwagen, een ambulance, een lichtaggregaat, een poedcrwagcn, een bestelwagen voor hulpdiensten en twee autospuiten, die gestationeerd zijn te Sint Laurens en Nieuw- en St Joosland. Bij de Middelburgse brandweer is men uiteraard erg ingenomen met de nieuwe aanwinst, die technisch bijzon der goed blijkt te voldoen. Er is bij de bestelling maar met één detail wat luchthartig omgesprongen. Men heeft namelijk verzocht de bekleding van de zitplaatsen in de manschappencabi- ne aan te passen bij die van de chauffeurszitting. Deze bleek te be staan uit pluche, zodat de manschap pen thans, op weg naar de brand, op pluche mogen plaatsnemen. Conclusie van de brandweer: we zitten met de wagen op pluche én op fluweel. (Foto PZC). VLISSINGEN ,Als onze en quête aanleiding zal zijn voor reders en vakbond om een diep gaand onderzoek in te stellen naar de oorzaak en gevolgen van de verminderde belangstel ling voor de opleiding op de zeevaartscholen, dan is ons doel bereikt. Zij moeten in staat zijn binnen een half jaar met een wetenschappelijk verantwoord rapport te komen'. Aan het woord is de directeur van de .De Ruyterschool' in Vlissingen, de heer G. K. Brouwer, wiens school eind juni van dit jaar het initiatief heeft genomen een enquête te houden onder de oud-leerlingen. Van de der- tienhonderd via het schoolblad van de oud-leerlingenvereniging .Poseidon' verspreide enquêteformulieren, zijn er in de loop van augustus vijfhonderd ingevuld en wel bij de zeevaartschool teruggekomen. Directeur Brouwer: Dat cijfer van vijfhonderd is een zeer bevredigend getal'. Uit de resultaten van de enqu ête heeft de heer Brouwer de conclu sie kunnen trekken, dat de Vlissingse zeevaartschool wat betreft .gedachten en beleid wel goed zit'. Andere conclu sies: er dient meer ruimte te komen voor keuzevakken, de gedachte voor een geïntegreerde officiersopleiding vindt steun bij de Nederlandse koop- vaardijofficieren (de heer Brouwer: ,voor ons aanleiding om te blijven vechten voor ten dergelijke oplei ding') en het beroep van zeeman wordt door degenen, die de school hebben verlaten en al één of meerde re jaren varen hogelijk gewaardeerd. Interessant Waarom heeft de Vlissingse zeevaart school een, zoals directeur Brouwer het noemt, .weinig wetenschappelijke, maar voor ons zeer interessante enqu ête opgezet. De reden hiervan is geweest de nood situatie bij het zeevaartonderwijs. Met cijfers toont de heer Brouwer aan, dat de situatie inderdaad benau wend is voor het zeevaartonderwijs in ons land, dat tot voor kort 14 scholen omvatte, nu, door opheffing van de scholen in Scheveningen en Leewar- den en door fusie van twee scholen in Amsterdam nog 11 hogere zeevaart scholen. Landelijk gezien slaagden In 1965 pre cies 686 leerlingen aan de hogere zee vaartscholen, in 1966: 623; in 1967 632; in 1968: 594; in 1969: 457; in 1970: 330 en voor 1971 wordt een aantal van minder dan 300 verwacht. In enkele jaren tijd derhalve een te ruggang van meer dan 100 procent. De Vlissingse zeevaartschool deelt in die maleise. maar is er procentsgewii- ze nog vrij goed afgekomen. Van de totaal in 1965 geslaagde leerlingen (686) werden er 140 afgeleverd door Vlissingen; dat is ongeveer 20 pro cent. In 1970 tekende de De Ruyter school' voor 94 geslaagden; op een aantal geslaagden van 330 dus bijna 30 procent. .Ten opzichte van de ande re scholen in Nederland zijn we nog goed af, maar in absolute cijfers uit gedrukt zijn we toch achteruitgegaan', aldus de heer Brouwer. Vooral onder de stuurlieden is enorm .huisgehouden': in 1965 werden 301 geslaagde stuurmansleerlingen afgele verd; in 1971 zal dat aantal nauwe lijks tot 90 reiken. Bij de werktuig kundigen ligt de situatie Iets beter 385 geslaagden in 1965; ongeveer 240 in 1971 is de verwachting. Dr zijn', zo zegt de heer Brouwer .allerlei theorieën over die teruggang'. .Theorieën zo blijkt uit zijn woorden, die terugvoeren naar .minder goed gericht onderwijs' tot .algehele malai se in de scheepsbouw'. Achtergronden De enquête van de Vlissingse school had tot bedoeling iets meer en con creets over de achtergronden te we ten te komen. De formulieren met zestig vragen, waren verdeeld in drie hoofdgroepen: 1 stuurlieden, werktuig kundigen en radio-officieren; 2 split sing in leeftijdsgroepen per decenni um; 3 de splitsing varend personeel van plan om te blijven varen; varend personeel van plan om te stoppen en de niet (meer) varenden. Deze laatste splitsing bracht interes sante cijfers aan het licht: van de vijfhonderd geênqueteerden zijn er 120 van plan te blijven varen; 130, thans nog varend, hebben plannen om er mee te stoppen en 250 van hen zijn op dit moment niet meer varend. Cijfers, zo meent de directeur van de Vlissingse zeevaartschool, die voor zichzelf spreken. Cijfers ook, die voor de vakbond in casu de Vereniging Verbetering... Tengevolge van een technische fout is een gedeelte van het verslag van rechtbankzitting te Middelburg in onze editie van gisteren afgedrukt on der de kop Verbetering Walcherse waterkeringen'. Ofschoon zowel waterschap als recht bank zich met verbetering bezighou den was dit bepaald niet de bedoe ling: dit berichtje is dan ook .verbete rend' bedoeld. PRECISIE- TRANSPORT OVER WATER MIDDELBURG De twee de kanaalbrug is voor Mid delburg dichtbij gekomen: gisteren werd aan de Los- kade de 32 meter lange klap voor de brug afggemeerd. Maandagmorgen vroeg be gint men met de plaatsing van de klap, in verband waarmee zoals bekend de scheepvaart door het Ka naal door Walcheren de ge hele week of zoveel langer of korter als nodig zal blij ken, gestremd zal zijn. De streefdatum voor de feeste lijke opening van de brug is 19 december. De klap voor de brug, vervaar digd bij Kloos in Kinderdijk is donderdag en vrijdag over water naar Middelburg getransporteerd, waarbij gistermiddag in de slui zen bij Katseveer (foto) precisie werk moest worden geleverd. De klap is namelijk 19,73 m breed, de sluizen 19,75 m Men had dus aan beide kanten één centi meter over, maar door vakkundig manoeuvreren van de sleepboten Broedertrouw V en VII van de sleepdienst van die naam uit Zwijndrecht lukte het snel en vlekkeloos met het transport, het Veerse Meer te bereiken. De klap kwam verder via de sluizen in Veere en het Kanaal door Wal cheren naar Middelburg. Voor het. transport werd gebruik ge maakt van twee Amsterdamse dekschuiten van elk 400 ton. De totale hoogte van het transport bedroeg vanaf de waterlijn ze sen- eenhalve meter, wat betekende dat men vanaf Kinderdijk via Rotterdam moest varen, omdat het gevaarte niet onder de brug gen in Dordrecht doorkon. Het totale gewicht van het transport was 340 ton. (Foto PZC). MIDDELBURG De Zeeuwse Jeugd raad zal na ruim anderhalf jaar ge stalte geven aan het idee, dat naar voren kwam op een conferentie van de raad in het voorjaar van 1969. Op zaterdag 20 en zondag 21 november wordt onder auspiciën van de Zeeuw se Jeugdraad op Hedenesse een week einde gehouden, dat de naam .Kon- takt zal dragen. Tijdens dit weekeinde wil de jeugdraad vooral zichzelf ter discussie stellen. Die discussie zal worden gevoerd door jongeren, die nu eens niet zullen worden bevoogd door de zogeheten ,deskundigen'. Vier jongeren hebben samen met de staf van Hedenesse een aantal punten opgesteld, die ter discussie zouden moeten worden gesteld. Punten, die voor de Zeeuwse Jeugdraad in de huidige vorm wel eens minder plezie rig zouden kunnen zijn. Desondanks heeft de jeugdraad gemeend de jeugd te moeten laten spreken. In werk groepen zullen de verschillende onder werpen worden behandeld. Aan die werkgroepen is steeds een informa teur toegevoegd. Met opzet heeft men de betiteling informateur gekozen, omdat deze man of vrouw niet mee mag doen dan op verzoek Informatie verstrekken en niet zelf de lijn van de discussie mee mag bepalen. Een groep jongeren, die in het voorjaar van 1969 aanwezig was op de confe rentie van de Zeeuwse Jeugdraad waar de .jeugdwerkestablishment' aan het woord was, spraken toen hun voorkeur uit voor een herhaling van een dergelijke conferentie, maar dan .zonder al die mensen die het zo goed weten.' Het doel van die jongerencon- ferentie is om de jongeren niet alleen inspraak maar ook medezeggenschap te geven in het jeugdbeleid in de provincie Zeeland. De conferentie op 20 en 21 november zal worden beslo ten met een plenaire vergadering, tij dens welke de resultaten van de dis cussies in de werkgroepen, die een en ander dan al op papier hebben moe ten gezet, zullen worden vastgelegd. In ieder geval zal hoe de resulta ten van de conferentie ook zullen zijn .Kontakt' een vervolg krijgen in de openbare vergaderingen van de Zeeuwse Jeugdraad. Want daar zullen de leden van de jeugdraad zich uit spreken over de conclusies van Kon takt..' Die conclusies kunnen zijn vel vet in resoluties, die de deelnemers aan .Kontakt,' zelf willen gaan uitvoe ren. Jeugdsccretarls J. den Hoedt: Als blijkt, dat dit werkt zullen we het veel vaker moeten gaan doen. Het kan ook gebeuren als de jeugdraad op Prachtkwaiiteit n camel en donkerblauw Hulst Terneuzen Goes - Vlissingen van Kapiteins en Officieren ter Koop vaardij en voor de reders aanlei ding moeten zijn zich kritisch op te stellen. Vakbond en reders hebben enige tijd geleden een sociaal-rapport uitgebracht. Daar staan veel mooie kreten in, maar in feite wordt er niets gedaan', aldus de heer Brouwer. Het is eigenlijk een ontoelaatbare zaak, dat er nooit een diepgaand on derzoek is ingesteld. Ik hoop. dat onze enquête hen daartoe de aanlei ding zal geven. Duidelijk is dat het om een structureel probleem gaat en niet om een conjunctureel probleem'. (ADVERTENTIE) VLISSINGEN De enquête van de Vlissingse De Ruyterschool' brengt een aantal interessante feiten aan het licht. 50 pet van de oud-leerlingen koos voor een zeevaart-schoolopleiding uit vak-interesse; 24 pet zocht het avon tuur en slechts 4 pet deed het met het oog op het salaris; 2 pet sprak het prestige (uniform) aan. Gemiddeld blijven zij 8 jaar varen; daarvan brengen zij er 6 aan boord door. 51 pet zegt volmondig ja op de vraag of ,uw zeemansloopbaan aan de verwachtingen heeft voldaan?'; 8 pet antwoord .neen', 41 pet kiest voor .ge deeltelijk'. De antwoorden zijn bijna identiek op de vraag of de opleiding aan him verwachtingen heeft beantwoord; 52 pet ja, 8 pet neen en 40 pet gedeelte lijk. Als de geënquêteerden een jongen zouden adviseren naar een zeevaart school te gaan, zou 57 pet de nadruk leggen op verantwoordelijk beroep; 28 pet op zelfstandig werk; lVj pet op salaris en eveneens V/a pet op verlof regeling; 7 pet op aanloop walbaan en 4 pet op mannelijk beroep. 56 pet zou zijn kind nooit afraden naar een zeevaartschool te gaan; 31 pet zou dat wel doen; 13 pet heeft er geen mening over. 80 pet van de oud-leerlingen van de De Ruyterschool' komt van buiten Zeeland; velen hebben een Zeeuws meisje getrouwd. Eén zeeman beant woordde de vraag met de kriptische opmerking: Jammer genoeg niet ge trouwd met een Zeeuws meisje'. Leerlingen en officieren blijven hun eerste maatschappij overwegend trouw. 12 pet vindt, dat in de zeevaart-op leiding in de huidige structuur vol doende rekening wordt gehouden met de mogelijkheid later een passende walbaan te vinden; 70 pet vindt van niet; 18 pet heeft er geen mening over 64 pet blijft varen om het beroep zelf; 25 pet zegt geen andere mogelijk heid te hebben; 8 pet geeft, hoog op over de salariëring en 3 pet kiest voor de verlofregeling. Op de vraag .Waarom wilt u stop pen met varen?', antwoordt 56 pet on omwonden: gezin; 21 procent afneem bare leefbtijd aan boord (voorbij is de tijd van het gezamenlijke borreltje; voorbij is de tijd van het een gezellig partijtje bridge): 8 pet noemt het sa laris als motief om te stoppen: 4 pet de verlofregeling en 3 pet heeft tegen zin in het beroep. De vraag .Waarom bent, u gestopt met varen?' kreeg de volgende ant woorden: 50 pet gezin; 12 pet afneem bare leefbaarheid aan boord; 8 pet promotiekansen; 3 pet verlofregeling; 2 pet tegenzin beroep; 2 procent sala ris en 23 pet had andere redenen. Zij die er mee zijn gestopt hebben nu de volgende fimcties: 42 procent is technisch werkzaam; 15 pet zit bij het loodswezen; 12 pet vond een baan in overheidsdienst; 9 procent koos voor het onderwijs; 6 pet commercieel: 3 pet administratie; 3 pet zelfstandig be roep; 2 pet havenbedrijf en 8 pet an dere sector. 75 procent heeft bij beroepsverande ring nut ondervonden van zijn zee vaartschoolopleiding: 79 pet heeft in zijn huidige functie profijt gehad van zijn ervaringen uit de vaartijd. 41 pet wil de tweejarige opleiding aan de zeevaartschool zo houden, 45 pet, wil die verlengen, 4 pet vindt dat het korter kan. 66 procent zegt ja of een geïntegreer de officieresopleiding; 12 pet neen; 22 pot geen merling. Bijna 60 pet is tegen poolvorming alle scheepsofficieren samengevoegd in één personeelspool); 26 pet. is voor stander van de pool; 22 pet heeft geen mening. MIDDELBURG Het materieel i de Middelburgse brandweer is niet een belangrijke aanwinst uitgebreid, een hydraulische ladderwagen van fabrikaat Magirus-Deutz met een top hoogte van dertig meter. In de top van de ladder kan een korf worden gehangen met een capaciteit van twee personen. Dit betekent dat de brand weerlieden vanuit deze korf staande blussingswerk kunnen verrichten. Bij zonder belangrijk is uiteraard ook dat men met beluilp van de korf mensen kan redden uit hoge objecten. Om een voorbeeld te geven: de ladder reikt tot aan de vloer van de hoogste verdieping van een elf bouwlagen ho- Kontaktop Hedenesse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 4