biileveld WONEN VOOR DE NEDERLANDER MINDER BELANGRIJK DAN RECREATIE EN AUTO TITO HOUDT JOEGOSLAVEN BIJ ELKAAR Kolberts en pantalons 3 Meer aandacht voor milieubeheer VERVOLG KANTLIJN Beslissingen Regering-Euskens in moeilijkheden SER-ADVIES OVER LONER EN PRIJZEN VERWIJDERING TUSSEN PSP EN PVDA ONDERNEMERS CONTRA MINISTER OVER DOORBEREKENING 400 Proflil Toekomst MISTER EUROPEA' OPTIMISTISCH ANWAR SADAT PRESIDENT .OORLOGS TOESTAND' IN CANADA ZATERDAG 17 OKTOBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT JAARVERSLAG RIJKS PLANOLOGISCHE DIENST: HAARLEM (GPD) Kritische geluiden over de vormgeving van huizen, woonmilieu en stad zijn te horen bij sociologen, architec ten, stedebouwkundigen en anderen. Over de woonvormen zeg gen zij dat er behoefte bestaat aan grote variëteit. Met variabele plattegronden van de .kamerwoning' en het .totale huis' en met verschillende vormen van stapeling wordt druk geëxperimenteerd. Weinig projecten komen intussen nog maar tot uitvoering, maar de publieke vraag is beperkt. Voor nieuwe woonvormen wordt zij nauwelijks opgewekt. Voor koelkasten, kleurentelevisies, auto's en caravans ligt dat heel anders. landelijke politiek, 0 van de nieuwbouw in het verstreken jaar nog altijd het kernpunt van het debat lijkt te zijn, maar vooral in actiegroepen op lokaal niveau en in congressen en symposia. d.4- K S 9 dod en en en en Dat Is één van de uitspraken die voor komen in het pas verschenen jaarver slag over 1969 van de rijksplanologi sche dienst. In het licht van de maat- schappijke ontwikkeling, zo zegt het verslag is de verhoogde inzet voor een waardevol stedelijk leefmilieu in 't bijzonder vorr de woongebieden daarin Nederland nadert het einde van het zeer begrijpelijk. In grote delen van kwantitatieve woningtekort, zo zegt 't verslag. De vrije woonplaatskeuze her stelt zich. Daarmee verschuift de be langstelling naar de kwalitatieve aspec ten van woning en woonmilieu. Boven dien draagt de stijgende welvaart er toe bij dat ook meer aandacht aan de kwaliteit kan worden besteed. In de ze richting zijn de laatste jaren ver schillende nieuwe impulsen gegeven. Het jaarverslag maakt er melding van dat de differentiatie bij het ontwikke len van nieuwe woonkernen en nieu we woonmilieus, zoals die in de twee de nota over de ruimtelijke ordening gepropageerd werd, zijn weerslag be gint te krijgen in de streek- en be stemmingsplannen. De verhoogde in spanning die ook op provinciaal en gemeentelijk niveau onmisbaar aanwe zig is, neemt kritische discussie niet weg. aldus het jaarverslag. Dit geldt overigens niet alleen voor ons land. Publiekelijk uit die discussie zich merk waardigerwijze niet primair in de (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM Tot besluit van het driedaagse congres over milieubeheer, dat gehouden is onder auspiciën van de universiteit van Amsterdam, dringt het congres bij de regering en bij de VN erop aan meer aandacht te beste den aan het milieubeheer. De mening van de congresgangers is neergelegd in acht resoluties, die met algemene instemming gisteren zijn aangenomen. studie zijn bovendien een aantal, voor een gezonde zeehavenontwikkeling van groot belang zijnde aspecten en de daaraan verbonden kosten en baten op het gebied van de ruimtelijke or dening en het spreidingsbeleid, het woon- en het leefklimaat met inbegrip van recreatie, milieuhygiëne en na tuurbescherming etc. nog niet ver disconteerd'. Men kan eenzelfde soort betoog ook terugvinden in de recente waterstaatsbegroting. Overigens is de nota zelf niet officieel gepubliceerd, is wel ter inzage gelegd voor kamer leden en circuleert onder ambtelijke Instanties. Hoe dan ook: als er nu één stuk was, dat de heer Kaland juist niet had kunnen gebruiken om de heer Roodenburg te beantwoorden, dan was het wel deze nota. De zaken die de D'66-er wenste te weten, staan Juist niet in het door gedeputeerde Kaland genoemde stuk. Een geluk voor hem, dat de heer Roodenburg de nota blijkbaar ook niet kende: hij deed er verder het zwijgen aan toe. Kritiek Als kernpunten van de kritiek noemt het jaarverslag van de rijksplanologi sche dienst: Gebrek aan ruimte in het huis en tekort aan mogelijkheden om de wo ning naar eigen inzicht in te delen. Tekort aan mogelijkheden om de directe omgeving van de woning naar eigen wensen in te richten gebruiken. Uniformiteit, steriliteit en saaiheid van de nieuwe woonwijken. Gebrek aan geconcentreerde leven digheid van city en stadsdeelcentra. Tekort aan inspraak in het stede bouwkundig proces. Het jaarverslag zegt dat in de komen de jaren enkele fundamentele beslis singen genomen moeten worden op het terrein van de infrastructuur, die ook voor de ruimtelijke ordening van het grootste belang zullen zijn. Die beslissingen betreffen: De evenwichtige uitbouw van de hele infrastructuur en de verhoging van de Inkomsten van het rijkswegen fonds en andere financieringsbronnen. De herziening van het structuur schema hoofdwegen en in 'verband hiermee de richting waarin het onder zoek van het Nederlands Economisch Instituut zich ontwikkelt. Een aantal nieuwe railverbindin gen. De positiebepaling ten aanzien van de toekomstige plaats en functie van de Nederlandse spoorwegen. BRUSSEL Het politieke klimaat In België heeft zich, sedert de jl zondag gehouden gemeenteraadsverkiezingen gekenmerkt door een zenuwachtig zoeken naar lapmiddeltjes waarmee het leven van de huidige katholieke- socialistische coalitie verlengd of zelfs maar gered kan worden. Het ziet er echter niet naar uit dat men zal slagen. De kern van alle moeilijkheden is de grondwetsherzie ning. Men geeft de regering Eyskens weinig kans de kwestie, welke reeds voor het zomerreces hopeloos was vastgelopen, op een voor alle partijen aanvaardbare wijze op te lossen. Om dat te doen heeft de premier medewerking nodig van hetzij Brusselse socialisten ofwel de Waalse liberalen. Maar geen van beide groe pen schijnt bereid te zijn Gaston Eys kens de helpende hand te bieden. Al thans niet zonder dat daarvoor een hoge prijs wordt betaald. De uitbreiding van het nationaal luchthavenareaal De vestiging van nieuwe electrici- teitscentrales in de landelijke gebie den en de opbouw van het landelijk hoogspanningsnet. Enkele uitgangspunten die hierbij uit het oogpunt van de voorgestane ruim telijke ontwikkeling kunnen worden gegeven, zijn volgens het verslag van de rijksplanologische dienst: De verkeers- en vervoersinfrastruc tuur dient de opbouw te steunen van hoogwaardige stedelijke milieus stadsgewestelijk verband langs de noordvleugel en de zuidvleugel van de randstad, in de Brabantse stedenrij, in Zuid-Limburg en in Twente en in streekgewestelijk verband met enkele grote centrale kernen, zoals Gronin gen, Emmen, Leeuwarden en Zwolle. Het hierbij gehanteerde uitgangs punt van de gebundelde deconcentra tie betekent een actief aandeel van het openbare vervoer in de verkeers afwikkeling. de samenhang van het wegenverkeersnet en het spoorwegnet dient hierdoor bepaald te worden. De opbouw van de overige landelij ke infrastructuur, pijpleidingen, cen trales en hoogspanningsleidingen moet zich op dit ruimtelijk patroon richten en zich tot bundeling aan de verkeers infrastructuur aansluiten. Inspraak Over de inspraak zegt het jaarverslag dat een algemene klacht is, dat de burger pas kan meepraten op het moment dat de uitgangspunten al vol ledig vastliggen en het plan daardoor al tot in details vastgespijkerd is. In dat stadium kunnen in het plan geen wezenlijke veranderingen meer aange bracht worden zonder de uitgangspun ten aan te tasten, wat op dat moment niet meer aanvaardbaar is. Steeds meer overheidsbesturen geven er blijk van begrip te hebben voor dit verlan gen naar meepraten over de vorm die Slot pag. 17 kolom 4 acht van de loonwet buiten werking worden gesteld; bij een globaal loonbeléid past een globaal prijsbeleid. Daarom moet arti kel twee van de prijzenwet, op grond waarvan de overheid prijsvoorschrif- ten kan geven voor afzonderlijke goe deren en dienst, ook verdwijnen bij de nieuwe opzet. In afwachting daar van moet de regering verklaren dit artikel niet te zullen hanteren. Het niet toepassen van dit laatste artikel laat de mogelijkheid van het kabinet om in te grijpen bij explosie ve prijsstijgingen in het komende jaar onaangetast. Zo blijft een algemene prijsstop mogelijk. Ook kan een! scherper mededingingsbeleid worden gevoerd. Verder denkt de SER in het kader van het totale conjunctuurpoli- tieke instrumentarium aan de moge lijkheid om een deel van (hoge) con tractloonstijgingen om te zetten in spaarloon. Zal liet centrale overleg-nleuwe-stijl naar het voorbeeld van West-Duits- land reële inhoud krijgen? Met andere woorden: werken de bonden mee aan richtlijnen van de top? Kloos: .Men sen en dus ook organisaties worden steeds mondiger en onafhankelijker. Honderd procent zekerheid is niet te geven.' de omgeving in de toekomst zal krij gen. Ook uit een andere bron vloeit het verlangen naar meer Inspraak en meer rechtszekerheid voort. Die bron wordt gevoed door onbehagen dat be paalde beslissingen tot stand kunnen komen zonder dat de in de wet op de ruimtelijke ordening gegeven procedu re van vooral het bestemmingsplan tot het eind gevolgd wordt. Ter tegemoetkoming aan de evenzeer levende behoefte aan snelle beslissin gen heeft de wet op de ruimtelijke ordening in combinatie met de wo ningwet er namelijk ook in voorzien dat vooruitlopend op de voltooiing van de bestemmingsprocedure bepaal de bouwwerken al tot stand gebracht kunnen worden. Een dergelijke moge lijkheid, wanneer die wordt toegepast op een nog bestreden plan, kan uiter aard diep ingrijpen in de rechtszeker heid van degenen, die tegen dat plan bezwaren hebben, aldus het jaarver slag. MAATREGELEN RONDOM BEZOEK TITO STRENGER DAN VOOR SOEHARTO (Van onze parlementaire redactie.) DEN HAAG Bij het bezoek van de Joegoslavische president Tito volgen de week zullen uitgebreide veiligheids maatregelen worden getroffen die op sommige punten zelfs ernstiger zijn dan bij het bezoek van president Soe- harto van Indonesië. ,De veiligheid van president Tito is voor ons een zorgelijk probleem', al dus premier De Jong gisteravond na afloop van de ministerraadsvergade ring. Over de veiligheidsmaatregelen zelf wilde de premier niets meer mee delen, wel dat het heel goed mogelijk is dat aan de buitenkant valt op te merken dat er ernstiger maatregelen worden getroffen. De minister-president doelde hiermee op het besluit dat de leiding van alle veiligheidsmaatregelen dit keer is toe gewezen aan één minister, in dit geval minister Beemink van binnenlandse zaken. Hoewel dat niet met zoveel woorden werd verklaard, valt volgens ingewijden hieruit op te maken, dat minister Beernink vrijwel blanco vol machten heeft gekregen om die maat regelen te treffen die hij zelf noodza kelijk acht. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Tussen de fracties van de PSP en de PvdA in de tweede kamer is een controverse ontstaan. Oorzaak van de verwijdering Is het initiatiefwetje dat PvdA samen met D'66 en PPR wil indienen. In dat wetje wordt de rechtstreekse verkie zing van de kabinetsformateur gekop peld aan de invoering van het twaalf- districtenstelsel. Voor de PSP is een dergelijk distriktenstelsel onaanvaard baar, omdat daarin de kleine partij en niet meer aan bod komen. Drs. H. Wiebenga, de fractieleider van de PSP in de tweede kamer, zei steeds de indruk te hebben gehad dat de PvdA samenwerking zocht met de PSP. .Maar met een partij, die ons het pistool op de borst zet. kunnen wij geen samenwerking aangaan', zei hij. Drs. Wiebenga liet blijken dat de PSP zich op de konsekwenties zal beraden. ,Het zou absurd zijn te verwachten dat dit alles voor ons geen duidelijke betekenis heeft', zo liet hij weten. De pacifist verweet de PvdA-fr actie voor al op geen enkele wijze vooroverleg met de PSP te hebben gepleegd. Drs. Wiebenga refereerde aan een uitspraak van PvdA-voorzitter Vondeling, waarin deze als zijn mening gaf dat samen werking tussen partijen moet stoelen op onderling vertrouwen. Hij kwam tot de conclusie dat het verlangen van de PvdA tot samenwerking plotse ling moet zijn afgenomen of nooit werkelijk is gemeend. Verbond van Nederlandse Ondernemers in weekblad WAAR MOGELIJK, WEL TOELATEN' DEN HAAG (ANP) Het is de ondernemers gebleken, dat mi nister Nelissen van economi sche zaken zich op het stand punt stelt, dat de loonstijging van de laatste weken geen aan leiding mag zijn tot een verho ging van de prijzen. Zoals bekend Is bet In het algemeen de stelregel van de minister, dat loon- ADVERTENTIE e staten hebben gisteren een motie aangenomen over de eventuele j vestiging van Progil in het Ant- werpse. Een begrijpelijke motie, maar I naar ons gevoel met een gemiste kans.1 Er wordt daarin namelijk met geen woord verwezen naar de Baalhoek- onderhandelingen met België, terwijl juist daarbij de kwestie van de grens overschrijdende milieuverontreiniging een rol speelt. Laatstelijk heeft minis ter Bakker nog eens duidelijk laten weten, dat het bij deze onderhandelin gen vooral ook gaat over .problemen inzake de milieuhygiëne en het na tuurbehoud'. Ook van de kant van gedeputeerden werd daar gisteren op gewezen en het statenlid Van der Peijl bracht het eveneens naar voren. Waar om nu niet in de bewuste motie eraan herinnerd, dat deze onderhandelingen aan de gang zijn en waarom niet ge vraagd óók daar de Progilaffaire aan de orde te stellen. We hebben begre pen. dat de meeste fractievoorzitters niets voor deze verwijzing voelden, het zou iets van .koehandel' hebben We kunnen dat niet inzien. Waarom zou men niet vragen aan de Nederlandse regering om de Belgen mee te delen, dat men aan Nederlandse kant niet wenst mee te werken aan het graven van een kanaal ten bate van Antwer pen als niet de stellige garantie wordt ontvangen dat ernstige en gevaarlijke vervuilers worden geweerd? Onze Belgische vrienden durven ook wel ei sen te stellen, waarom zou Nederland dat ook niet doen? Progil zou in dit opzicht een mooie toetssteen zijn: de Belgen zouden genoopt zijn acuut aan te tonen (in de Baalhoek-onderhande- Hngen) dat Progil geen gevaar ople vert. TV debatten hebben gisteren overi- A-/ gens duidelijk gemaakt, dat in de toekomst voortdurend allerlei nieuwe aspecten van de Zeeuwse ont wikkeling aan de orde zullen komen. \e beginnen met de komende begro ting. mede naar aanleiding van een weinig inspirerende begeleidingsbrief. Voorts bij een herziening van het streekplan Midden-Zeeland, gisteren door gedeputeerde Kaland aangekon digd. In feite zal dan moeten worden gediscussieerd over verdere uitbrei ding van de Sloehaven. We gaan een bewogen zittingsperiode tegemoet. MODIEUS •n STIJLVOL w VH. KOEJEMANS, LANGE DELFT 19, MIDDELBURG. kostenstijgingen, afgezien van de ge vallen waarin sprake is van rentabïli- teitsmoeilijkheden, geen reden vormen voor prijsverhogingen. Het Verbond van Nederlandse Onder nemers vond dit al een onjuiste stel ling, omdat naar zijn mening sedert het loslaten van het produktiviteitsbe- ginsel in de loonpolitiek er niet meer van kan worden uitgegaan, dat de loonkostenstijgingen kunnen worden betaald uit de toeneming van de pro- duktiviteit. De onjuistheid van gedragslijn, aldus het verbond in zijn weekblad, dringt zich nu nog duidelij ker op dan tevoren. Niet kunnen dragen .Immers, het is overduidelijk gebleken dat de loonbeweging, die nu ontstaan is, op zichzelf genomen niet in direct verband staat met de economische ontwikkeling', daar komt nog bij, al dus de ondernemers, dat door het vrijwel algemene karakter dat deze loongolf heeft gekregen ook allerlei bedrijfstakken en bedrijven, die een dergelijke verhoging eigenlijk niet kunnen dragen, deze toch op hun bo terham krijgen. Toelaten Onder deze omstandigheden meent het ondernemersverbond, dat het ten volle gerechtvaardigd is om in ieder geval de loonkostenstijging, die nu optreedt, te zien als een externe loon kostenstijging, die van dezelfde aard is als een stijging van de prijzen van grond- en hulpstoffen. Doorberekening daarvan in de prijzen moet dan ook, waar dit mogelijk is, toegelaten wor den. aldus het VNO. DEN HAAG De Britse minis ter belast met de onderhandelin gen inzake de toetreding tot de EEG, Geoffrey Rippon (links) en staatssecretaris van buiten landse zaken H. J. de Koster tijdens een persconferentie. DEN HAAG (GPD) De Britse EEG- onderhandelaar Geoffrey Rippon is optimistisch gestemd over het overleg tussen Londen en ,de zes': volgend jaar zomer kunnen de be sprekingen over de kernproblemen worden afgerond, waarna in de loop van 1972 het Engelse lidmaat schap zal worden bekrachtigd. .Mister Europe III' lichtte gister middag zijn visie toe, na een ken nismakingsbezoek aan de minis ters Luns en Lardinois en staats secretaris van buitenlandse zaken De Koster. De laatste onderschreef op de persconferentie Rippons op timisme. .Engeland en de EEG hebben zich verloofd om straks te gaan trouwen. In Brussel wordt al een huls voor het jonge paar ge bouwd'. CAIRO (RTR) De 51-jarige Anwar Sadat, de waarnemend president van Egypte, is bij de donderdag gehouden volksstemming gekozen tot opvolger van president Nasser. Van de geldig uitgebrachte stemmen kreeg Sadat 90,04 procent. Sadat was met algemene stemmen kandidaat ge steld door de nationale vergadering. Hij wordt vandaag beëdigd. (Slot van pagina 1) gentig dagen worden vastgehouden. Voorts kan de politie waar dan ook huiszoeking verrichten zonder dat ze daarvoor speciale toestemming nodig heeft. Het .bevrijdingsfront van Quebec* wordt in een decreet betiteld als een groepering die gebruik van geweld bepleit om de regering ten val te brengen, en niet terugdeinst voor ern stige misdrijven als moord, bedreiging met moord en ontvoering. Leden van het FLQ kunnen tot vijf jaar gevangenisstraf worden veroor deeld, evenals personen die het front op welke wijze dan ook steu- Leger In de provincie Quebec is het leger Ingeschakeld bij het handhaven van de orde. Op de militaire vliegbasis bij Montreal is een parachutistenregiment van ongeveer duizend man gearri veerd. Er zijn ook troepen gezonden naar de stad Quebec. In de hoofdstad Ottawa houden militairen auto's aan om de identiteit der inzittenden na te gaan. Ze zouden vooral belangstelling hebben voor personen die zich naar het station begeven om vandaar per trein naar Montreal te reizen. In laatstgenoemde stad werd vrijdagoch tend het gerechtsgebouw ontruimd na dat voor een bomaanslag was gewaar schuwd. (Van onze correspondent) WENEN President van de socialisti sche federale republiek van Joego slavië, president van de bond van com munisten van Joego-Slavië, opperbevel hebber van de strijdkrachten, maar- ichalk van Joego-Slavië en door z'n kameraden uit de partisanentijd en door zijn vrouw Jovanka ,Stari' (de ,ouwe') genoemd dat is Josip Broz Ti to, die dinsdag aanstaande voor een staatsiebezoek in ons land arriveert. Geen staatshoofd in het huidige Europa heeft gedurende zoveel jaren in zo sterke mate de politieke koers van zijn land bepaald als deze boerenzoon uit Kroatië. Voor geen land in Europa zijn de gevaren van chaos, anarchie en bezetting als zijn leider komt te overlij den, zo dreigend als voor deze broze federatie van zes hartstochtelijk rivaliserende, in ka rakter en temperament zo totaal verschillen de volken. Alleen een politicus met het formaat en de persoonlijke moed van Tito kon erin slagen dit woelige bloeddoordrenkte stuk Balkan tot een nationale eenheid samen te smelten. Of zijn levenswerk hem zal overleven dat zal een niet al te verre toekomst leren. Josip Broz werd in 1892 als zevende van ijftien kinderen in het dorpje Kumrovec in Kroatië uit een Kroatische vader en een Sloweense moeder geboren. Na vier jaar Iage- school ging hij naar Zagreb, waar hij voor smid leerde en waar hij lid werd van de socialistische beweging. Hij werkte in fabrie ken in Slowenië. Tsjechoslowakiie. Duitsland en enige tijd ook in Wenen. Zijn Duits hij spreekt vier vreemde talen heeft dan ook een sterk Oostenrijks accent. Tot het communisme werd Tito na de eerste wereldoorlog bekeerd toen hij, uit Russische krijgsgevangenschap teruggekomen, de mise rabele economische situatie in zijn vaderland aan den lijve ondervond. Zijn carrière in de partij, waar hij bekend werd onder de naam Tito, ging steil omhoog. Verschillende malen werd hij gearessteerd, in 1927 werd hij in Ogulin tot zeven maanden en in 1928 in Zagreb tot vijf jaar veroordeeld wegens revo lutionaire activiteiten. In 1935 werd hij door het centrale comité van de communistische partij van Joegoslavië toegevoegd aan het Balkan-secretariaat van de komintern, waar hij onder de grote Dimi- troff werkte. In 1937 werd hij als opvolger van de gezuiverde en gefusilleerde Gorkic secretaris-generaal van de communistische partij. Na de overval van de Duitsers in 1941 bewees Tito zijn unieke kwaliteiten als volksleider. Zijn autoriteit is tijdens de vier jaar van de partisanenoorlog met zijn wisse lende uitzichten en bloedge offers van de 12.000 partijleden aan het begin van de oor log zijn er 9.000 gesneuveld nooit in twijfel getrokken. Integendeel, het kleine par- lisanenleger van 80.000 man eind 1941 groeide onder zijn leiding uit tot een bevrijdingsleger van 800.000 in maart 1945., in juni 1945 telde de communistische partij 141.000 leden en in 1948, het jaar dat. Tito met Stalin brak, waren het er .470.000. Er was geen enkele persoonlijkheid, die ook maar in de verste verte zijn gezag en populariteit zou kunnen evenaren. Zo was het niet verwonderlijk dat Tito na de bevrijding minister-president en in 1953 president vnn republiek werd. Eén van de redenen voor deze onaantastbare positie moet gezocht worden in het feit, dat Tito zich altijd boven de controverse tussen de ver schillende deelrepublieken heeft geplaatst. Hoewel zelf Kroaat, heeft hij zich in Belgra do de hoofdstad van Servië kunnen handhaven, doordat hij zich buiten de eeuwen oude vete tussen de katholieke, welvarender Kroaten en de Russisch-orthodoxe, onderont wikkelde Serven heeft weten te houden. Maar de voornaamste redén moet uit zijn compro misloze houding tegenover Stalin en tegeno ver de hegemoniale ambities van de Sowjet- Unie worden verklaard. Hoewel Tito zijn leven lang een diepe eerbied voor en een gevoel van solidariteit met het vaderland van de revolutie heeft bewaard, heeft hij de onafhankelijkheid van zijn eigen land daaraan nooit willen opofferen. Het feit, dat de communisten in Joegoslavië er uit eigen kracht en zonder hulp van buiten af in geslaagd waren, de macht over te nemen, heeft dit ook in de hand gewerkt. Het ernsti ge conflict in 1948 met Moskou en de uitslui ting van de Joegoslavische communistische partij uit de komintern sproot voort uit de principiële weigering van Tito, om zich aan de eisen en voorstellingen van de Sowjet- leiders zonder meer te onderwerpen, al heeft hij wederom uit eerbied voor het verleden dit altijd met de .eigen Joegoslavische weg naar het socialisme' en niet met .nationale onafhankelijkheids politiek' verklaard. centrale comité in de zomer van 1963, toen de ontevredenheid met Tito's beleid voor het eerst openlijk tot uitdrukking kwam, heeft hij zich, door zijn oude loyaliteit aan de Russische revolutie herhaaldelijk tot koers- wendingen laten verleiden en de reactionaire krachten gesteund, begonnen liberaliseringen weer herroepen, in de hoop de betrekkingen met Moskou te saneren. Pas eind 1963, toen z'n autoriteit al ernstig was aangetast, heeft Tito zich ondubbelzinnig tegen de centralistische politiek van de dog matische vleugel gekeerd. De consequentie daarvan is de val van de chef van de geheime politie Rankovic, in 1966 gewipt, die tot dan: toe als Tito's potentiële kroonprins werd; beschouwd. Daarmee was de Servische over macht gebroken (Rankovic was een Serviër) en was de hervorming van het partij-apparaat en de definietieve liberalisering van de econo mie ingleid. Sindsdien is Tito's beleid realistischer gewor den en ligt het accent hoofdzakelijk op de binnenlandse problematiek, met andere woor den op het steeds opnieuw afwegen van de belangen van de zes deelrepublieken tegenover die van de staat als zodanig. Zijn wijsheid als staatsman heeft Tito nog eens duidelijk onder de aandacht gebracht door in de laatste jaren een aantal maatregelen te treffen, die Joegosla vië na zijn dood voor uiteenvallen moeten; bewaren. Vorige maand maakte hij de instelling van een collectief staatspredisium bekend, dat aan het hoofd van de staat zal komen te staan. Ondanks de evidente bezwaren van een derge lijk log lichaam, dat zo makkelijk tot een regring in de regering zou kunnen degenere ren, is men het er in Belgrado toch over eens, dat hierdoor in het probleem van Tito's opvolging optimaal is voorzien. Men be schouwt het aiihans als een zekere garantie, dat het land niet opnieuw speelbal van de diverse nationale hartstochten wordt. De Joegoslavische vorm van het communis me. die menselijker, welvarender en verdraag zamer is dan in enig ander communistisch geregeerd land, is alleen onder Tito's krachti ge leiding realiseerbaar geweest. Van liet voortbestaan van de Joegoslavische federatie na zijn dood hangt af, of deze vorm nog een toekomst is beschoren. Rippon verwees naar de verklaring van Den Haag, waaruit volgens hem duidelijk de politieke wil van de gemeenschap blijkt om de on derhandelingen succesvol af te sluiten. Wat de Britse houding be trof onderstreepte hij de positieve EEG-resolutie, die dezer dagen op het congres van de conservatieve regeringspartij is aangenomen. Hij gaf toe dat de Britse publieke opinie en de aanvankelijk zeer enthousiaste stellingneming van de vakbonden hebben geleden onder het langdurig uitblijven van con- crete resultaten, maar desalniette min vertrouwde Rippon op de steun van een meerderheid. In Den Haag is gesproken over de tijdtabel voor de onderhandelingen en verschillende punten van de agenda. Daarvan biedt de land bouw wel de meeste problemen. Niet in het minst gezien de gevol gen van de Britse aansluiting van verschillende Gemenebestlanden, met name de suikerproducerende en Nieuw-Zeeland, waarvan Enge land een bijzonder goede afnemer is. Engeland is, aldus Rippon. be reid alle verdragspunten te accep teren, maar de prijs staat nog al lerminst vast. Maatschappij Geneeskunst .ABORTUS ONDER WET OP DE GENEESKUNST' AMSTERDAM (ANP) Het hoofdbe stuur van de Koninklijke Nederland- sche Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst neemt het standpunt in, dat het op goede gronden uitvoe ren van abortus provocatus door een medicus niet langer onder de wer kingssfeer van de strafwet maar on der de wet op de uitoefening van de geneeskunst moet vallen. Het plegen van abortus provocatus door onbevoegden moet evenwel strafbaar gesteld blijven, omdat het hier een misdrijf tegen het leven be treft. Dit heeft een delegatie van het hoofdbestuur blijkens een artikel in .Medisch Contact' naar voren gebracht in een hearing van de commissie ab ortusvraagstuk (de commissie-Kloos terman). Het hoofdbestuur is voorts van me ning, dat de arts bij de beoordeling van een ongewenste zwangerschap zorgvuldig moet onderzoeken of er sprake is van een stoornis in of een bedreiging van de gezondheid bij de betreffende vrouw, hetzij in lichame lijk. geestelijk of sociaal opzicht. In overeenstemming met het besluit van de World Medical Association meent ook het hoofdbestuur, dat als een arts abortus provocatus tot de therapie zijner keuze bestempelt, een tweede arts de indicatie moet onderschrijven. Het wordt van groot belang geacht dat de arts zich bij zijn besluitvor ming laat adviseren door een maat schappelijk werker, een psycholoog of eventueel een zielzorger. Tenslotte is het de opvatting van het hoofdbe stuur, dat de ingreep dient te worden uitgevoerd in een erkend algemeen ziekenhuis of in een bij algemene maatregel van bestuur daarvoor aan gewezen inrichting. In een toelichting aan de commissie wordt opgemerkt dat vele artsen zich naar de mening van het hoofdbestuur door de huidige bepalingen in de strafwet bij hun tot een indicatiestel ling leidende overwegingen bedreigd voelen om in vrijheid te denken en te adviseren aangaande abortus provoca tus. (ADVERTENTIE) H Heb jij voor Piet m die krant van vorige week nog 2 met die bon voor een baan v/aar je beter van wordt?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 3