generale repetitie' brouwersdam begint daan manneke en het dagelijks gebeuren van ,de nieuwe muziek' ZATERDAG 17 OKTOBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 VOLGEND JAAR SIMULTAAN-AFSLUITINGEN SCHARENDIJKE Nog één wintertje zullen eb en vloed da gelijks door een paar nauwe ga ten 350 miljoen kubieke meter water heen en weer sturen tus sen oevers van Schouwen en Goeree. Als alles goed gaat is vol gend jaar om deze tijd de Brou wersdam dicht. Potdicht. De del tadienst van rijkswaterstaat en de aannemerscombinaties zijn na jaren van zwoegen met zand, stortsteen, alle mogelijke soor ten asfalt, grint, rijshout en nog veel meer eindelijk toe aan de generale repetitie' van de afslui ting. Voorjaar 1971 is het name lijk zover: twee nog resterende gaten, elk ongeveer duizend me ter breed, worden dan geblok keerd. Het noordelijke (Kous) met twaalf doorlaatcaissons; het zuidelijke (Brouwershavense Gat) met 250.000 bloken beton van een meter in kubiek. Generale repetitie: de attributen wor den opgesteld, de spelers gaan ermee oefenen. In het bouwdok, ergens te gen de dijk bij het dorp Zonnemaire, staan de caissons (68 x 18 x 16 m.) in het water te wachten op de sleep naar him definitieve standplaats. Zo juist is bij de operatiebasis te Scha- rendijke een begin gemaakt met het lnhangen van de 106 mm. dikke ka bels, waarover straks zestien gondels van het ene station naar het andere heen en weer zullen schuiven. De dichting van de 6,5 kilometer lan ge dam in het Brouwershavense Gat wordt in 1971 echt wel een kijkspel, zoals nog niet eerder is opgevoerd bij de deltadienst. De laatste jaren was het bij het spektakelwerk in het Volke rak, Haringvliet en Lauwerszee een wat afwisselend programma. De ene keer stonden er doorlaatcaissons op het repertoire; een volgend maal was het een kabelbaan met (nieuw element) betonblokken. Beide metho des van blokkeren in vakjargon de plotselinge en de geleidelijke sluiting genoemd zijn op hun kwaliteiten uitgetest en hebben him bruikbaarheid bewezen. Bij de Brouwersdam wordt het een soort van simultaanma- nifestatie van een wat Carel-Brielsach- tige allure: dubbeldik en tegelijk door laatcaissons én kabelbaanoperatie. Royaal op tijd en zonder noemens waardige tegenslagen zijn de voorbe reidingen verlopen, zodat de uitvoe rend leider van het project, ir M. J. Loschacoff, tevreden kan vaststellen: ,We zijn klaar voor de start'. .Draaiboek' Hij ontvouwt ons even het program ma voor de komende periode, je zou kunnen zeggen .het draaiboek'. En dat ziet er dan als volgt uit: oktober begin november: Overtrekken van de kabels via de jukken in de torens op de wal en in het water. Anders dan dat bij Gre- velingendam en Haringvlietdam ge beurde komen er hier geen bokken of speciale draagsteunen aan te pas, die moeten voorkomen dat de kabel tot in het water doorbuigt. De ka bels worden via de koppen van de pylonen ingehangen, terwijl er span ning op staat. En die spanning be- rei'-' men door een rem aan te brengen op de haspels, waarvan de kabels worden afgerold. eind oktober: De eerste gondel komt op de vaste railbaan aan de Schouwse wal. Dat is dan de proef- gondel van het nieuwe type, die al geruime tijd bij Hellevoetsluis aan het experimenteren is geweest. Op grond van de ervaringen daar heb ben de constructeurs de kinderziek tes uit deze gondel nieuwe stijl gehaald. De overige vijftien gondels zullen in de loop van de winter op de baan worden gezet. februari-maart '71: Proefschrift met kabelbaan. De gondels zullen de eer ste voorraden blokken in het water laten vallen. In april is de kabel baan op volle capaciteit. april 1971: de doorlaatcaissons worden in het noordelijk sluitgat geplaatst. Globaal kan erop worden gerekend dat de Brouwersdam aan het begin van de zomer 1971 stroomdicht is. Nadien volgt over de caissons en de zogenaamde beteugelingsdam van be tonblokken de verdere afwerking: zand spuiten, het damlichaam vormen en onder profiel brengen, de bekle ding aanbrengen en tenslotte maar dat zal wel een jaartje later zijn de aanleg van de weg over deze dam. Op het ogenblik krijgen de voorberei dingen voor de afsluiting van de beide ongeveer 1000 meter brede gaten lang zamerhand opvallende allure. Op de wal aan weerskanten ervan is men druk bezig; in de sluitgaten zelf ook nog heel wat activiteit. Om met het zuidelijk sluitgat (tussen Scharendijke en de Middelplaat) te beginnen: de montage van de vaste railgedeelten voor 'de kabelbaan is aan beide zijden van het gat zo goed als klaar. Het kabeltrekken begint dus intussen. Op de grote plateau's op de duinen van Scharendijke groeien de voorraden betonblokken zienderogen. Ze worden per schip aangevoerd van de produktiefabriek aan de Dintel- mond. In de werkhaven voor de Oos- terscheldedam bij Schelphoek de andere kant van het eiland Schouwen- Duiveland zetten kranen de beton blokken op vrachtwagencombinaties, die ze via de toekomstige dammen- weg over Schouwen (voor een deel is die weg enkelbaans gereed, maar nog niet open voor alle verkeer) naar de stapelplaatsen brengen. Intussen zijn er op dit moment al zo'n 50.000 betonblokken in het diepe gat voor de kust van Scharendijke verdwenen. Zonder kabelbaan: een drijvende kraan plompt die blokken zonder meer van zolderbakken in het water. Het gaat hier om de blokken die afgelopen voorjaar zijn overgeble ven bij de kabelbaanoperatie boven het laatste sluitgat in de Haringvliet dam (Rak van Scheelhoek). Met dit achter de hand gehouden voorraadje wordt in het gat alvast een basis gelegd voor de .droppings' van blok ken uit de gondels. Het noordelijk sluitgat (Kous) is nu intussen ook zo'n 1000 meter breed. Van de wal van Goeree uit is een stuk duindam gebouwd van zo'n 600 meter lengte en ook het oorspronke lijke damvak op de Kabbelaarsbank is met ongeveer 200 meter verlengd. Dat betekent dat nu de koppen zijn gefor meerd, waartegen straks de land- hoofdcaissons zullen worden neerge zet. Tussen die twee landhoofdcais- sons komen dan de twaalf doorlaat caissons te staan. Anders dan dat nodig is bij een afslui ting met betonblokken moet het sluit gat voor caissons als het ware wor den .voorgevormd'. Dat gebeurt op het ogenblik nog steeds. De asfaltbo- dembescherming in het gat is gereed gekomen. Intussen is een begin ge maakt met het formeren van de drempel (grint en steen), waarop de caissons moeten worden neergezet. De afsluiting van de twee resteren de gaten in de Brouwersdam is het op één na laatste en het op één na moeilijkste karwei van het Delta plan. De generale repetitie ervan is begonnen. SCHARENDIJKE De voorbereidingen voor de afsluiting van het zuidelijk sluitgat in de Brouwersdam met een kabel baan zijn in volle gang. Op de voorgrond rechts het laadstation met vaste railbaan en de kabels op haspel. Voor grond links: de voorraad betonblokken. (Luchtfoto Wim Riemens) GOEREE In het noordelijk sluitgat tussen de ival van Goeree en de Kabbelaarsbank wordt de drempel gelegd voor de doorlaatcaissons. (Luchtfoto Wim Riemens) VANAVOND PREMIÈRE NIEUW WERK VOOR JEUGD EN MUZIEK' De Margaretsedijk, een oude kronkel in een steeds nieuwer en vlakker wor dend Zeeuwsch-Vlaanderen, sluit bij Vogelwaarde het witte huis van Daan Manne ke in. Manneke (nog net 30), draagt een naam die vaste klank krijgt in de we reld van de nieuwe muziek, waar sterren snel stijgen en sneller vallen. Nog deze week zond de VPRO een nieuwe compositie uit, ge maakt voor het jubileum van Gaudeamus. Een van de jonge componisten met een gezicht waarin strikt ei gen trekken domineren, krijgt hoe langer hoe meer .gezicht' naar buiten. Vanavond, zaterdag, staat Manne ke voor het Bergen op Zooms Madrigaalkoor en een Instrumen taal kwartet en brengt twee nieu we composities ln (wereld-) pre mière. Plaats van handeling: wan- delkerk, Middelburg, aanvang, acht uur. Daan Manneke, in 1939 in Krui- ningen geboren, van zijn achttien de tot zijn achtentwintigste een zeer opvallend organist op de bok van het majestueuze orgel van Bergen op Zooms Getrudis- kerk. concertorganist, dirigent van de Vlissingse Oratoriumvere niging, pedagoog aan de stedelij ke muziekscholen van Bergen en Breda, praat snel, in en uit zijn baard, beweeglijk en vinnig. Onderwerpen: muziek, de nieuwe muziek, jonge componisten, Zee land. Markt Is er een markt voor jonge com ponisten en hun werk? ,Ik denk het wel. Dat komt steeds meer, naar mijn indruk. Er is natuurlijk heel veel nieuwe muziek en ik geloof dat die mu ziek zichzelf af en toe veel kwaad doet, maar dat zal altijd wel zo geweest zijn. Er zijn tenslotte ook heel wat slechte barokstuk- ken en kijk eens naar de renais sance. Toch moet alles worden uitgevoerd om tot een enigszins waardevolle selectie te komen. Ik ben erg regelmatig bij de uitvoe ringen van die Gaudemamusweek geweest en heb daar zovéél ellen dige muziek gehoord dat de schrik in je kruipt. Grauwe stuk ken waarmee de nieuwe muziek achteruitgesteld wordt. Dat is geen representatie en natuurlijk één van de redenen dat de kloof tussen het publiek en die muziek, het publiek en de componist zo groot is geworden. We kunnen inmiddels al redelijk selecteren, dat wil zeggen: de betere en de slechtere stukken uit de roman tiek of uit de barok, hoewel de barok bijna door iedereen gevre ten wordt. De onbenulligste werk jes worden grif uitgevoerd. En niemand die het merkt'. Voor de nieuwe muziek is het probleem nog veel groter. Ze presenteren een ontzettend slecht stuk, maar de burger kan dat niet plaatsen. Het is de vraag of het toch niet zinvol is om het te spelen. Daar bij doet het goed dat de belang stelling stijgt. Vergeet niet dat er veel geluisterd wordt, vooral door Jonge mensen, en dat groeit. Ik ben daar toch wel positief over'. Muziek Wat verwacht je van muziek? ,Een antwoord dat langs velerlei omwegen en vragen tot stand zou kunnen komen en dat dan nog niet meer dan een moment opname zou zijn. We staan mo menteel op een .bovenste dode punt'. Het kan naar alle zijden kantelen en omslaan. Alles ge beurt. Het componerend materi aal is zó legio; het wordt een haast een onmogelijke zaak om een keuze te maken. Alles zit er in, van de hele vroeg-Aziatische muziek tot de nieuwste gedach ten van bijvoorbeeld John Cage, die dan weer gefilterd zijn door Zen. Cage is zo ontstellend nieuw en eenvoudig maar bij dat al ook weer niet meer dan de persoon lijke opvatting van Cage van wat muziek is. En ik? Ik ben gewoon bezig met dingen die ik moet doen. Dat hoeven niet die dingen te zijn die wezenlijk met muziek- vernieuwing te maken hebben, maar die ik wel gehad moet heb ben'. Ontvangst Hoe is jc muziek tot nu toe ontvangen? .Nogal goed. Van goed tot zeer goed, eigenlijk. Dat mag ik zeg gen. Het is misschien eigenzinnig, duidt wellicht ook wel op egois me maar ie moet als componist naar binnen kunnen kijken, naar je zelf. Egocentriciteit is het min ste wel. Anders komt het gewoon niet. Ik heb van mezelf het idee dat ik mogelijkheden tot commu nicatie heb en dat is ik geef het graag toe wel prettig om te weten'. Jk herken ook wel bij andere mensen of ze al dan niet commu nicatief zijn. Dat lijkt me een voorwaarde. En mezelf... Ik ben graag bij de mensen, ik klets graag. Bij mijn orgelconcerten dikwijls leuke partijtjes geef ik. als dat kan, een toelichting. Het publiek en ikzelf zijn daar bij gebaat. Ik heb vorige week in Breda gespeeld, waar je een goed publiek mag verwachten. Er is daar een soort cultuur ontstaan; Louis Toebosch heeft er jaren gespeeld, ik voel zoiets een beetje als een heilige plaats, goed, ik heb er een con cert gegeven dat buitengewoon goed ontvangen is, inclusief de inleiding, de aanloop tot het ge sprek met het publiek'. Dat is eigenlijk ook altijd met compone ren zo, zónder dat je op hét of een publiek schrijft. Als Je dan tóch voelt dat het aankomt, zit je een eind goed. Dat eerste piano kwartet dat Geoffrey Madge heeft uitgevoerd, voortreffelijk, is erg positief ontvangen en dat was nu niet bepaald een klank die meteen veel toegaf aan het publiek. Iets dergelijks neem ik waar bij Ton de Leeuw, nu mijn compositieleraar. Mensen zowel pro als contra nieuwe muziek herkennen dat als integer, als eerlijk. Als je als componist niet eerlijk bent dan ben je niets. Je kunt overal je huik naar de wind hangen, maar daarmee wordt je niet geplaatst als authentiek, nu niet en nooit'. Jeugd Die avances van de jonge mens? ,Ik heb deze zomer een cursus nieuwe muziek op het kamp van Jeugd Muziek kunnen doen. Ik ben daar zeer enthousiast van terug gekomen. Ik was eigenlijk de invaller voor Ton Hartsuiker, nauwelijks te vervangen. Ik heb het op mijn manier gedaan en daardoor kon ik ook daar mis schien wel functioneren. Ton is erg analytisch en informatief, ik heb het creatief opgelost. We hebben daar een stuk in elkaar gezet en uitgevoerd, dankzij het geweldige niveau van de groep een enorm succes Dat niveau heeft me verpletterd. Het was ondenkbaar, een openbaring. Wat er tegenwoordig gebeurt, dat is zeer hoopgevend, een belevenis. Zeeland Het Zeeuwse aandeel daarin? .De jonge Zeeuwen waren kwanti tatief goed vertegenwoordigd en dat is al een belangrijk ding. Maar ik heb er bijvoorbeeld geen enkele in mijn klas gehad. En dat is, vrees ik, een beetje sympto matisch. Het gebied is voor de nieuwe muziek echt niet helemaal onontgonnen. Er is aan gewerkt, er wórdt aan gewerkt maar het dringt moeilijk door. Ik vraag me af of het niet efficiënter kan, door meer gerichte informatie. De mogelijkheden zijn er. Berg man (directeur van de Zeeuwse muziekschool) heeft zich zeer beijverd voor allerlei informatie ve aangelegenheden, maar mis schien is het wat te incidenteel, zeker als het door weinig men- ser\, die toch al te druk bezet zijn. moet gebeuren. Het zou met regelmaat moeten: een cursus die een kern vormt. Zo gaat het toch overal. Nergens is het er één. twee. drie gekomen. Waar er al iets is, is dat er tengevolge van het sneeuwbaleffect. De interesse moet gevoed worden. Dat kn*~ makkelijk. Er zit bij de nieuwe muziek heel wat spektakel, en waarom ook niet'. Eigentijds Dc mogelijkheden via het .cultu reel programma? .Eigentijdse evenementen in Zee land? Het konden er gerust wat meer zijn. Het zijn inderdaad een paar namen die je steeds tegen komt: Madge, Beekman ook al doet die praktisch niets nieuws, hij doet veel goeds Jeugd Muziek en misschien ikzelf. Ik heb alle respect voor de organi satie van Jeugd Muziek. Wat er gebeurt, doen zij en dat het hier en daar nog een beetje ele mentair is. kunnen zij niet hel pen; ze zitten met financiële be perkingen. Madge is een onovertroffen man en zeer waardevol. Als er iemand informatie kan geven is hij het wel. Ton Hartsuiker is net zo'n man, Hij is hier gelukkig ook al enkele malen geweest, maar Mad ge is vlak bij huis. En wat mij betreft: dat ik er bij kom is waarschijnlijk een Zeeuwse aan gelegenheid. Overal in het land zullen er gelijkwaardige figuren zijn. Ik prijs me gelukkig dat ze me vragen, dat wel. Ik zou hier graag wat meer samenwerking hebben, met een Hartsuiker. Theo Loevendie. Misja Mengel berg, van onschatbaar belang'. Aflandig Zonder je je daarvoor niet te ver af, achter liet water, aan de dijk? .Nou ik woon hier zo verrukke lijk, hier aan mijn dijk. Het is moeilijk. We hebben er vaak over gepraat, om wat socialer te wor den en zo. We zitten hier zalig maar het wil wel eens lastig zijn. Er wordt aan je getrokken. Soms ben ik weken van huis. Dan zijn er de lastige verbindingen. Maar voorlopig .heb' ik het hier nog. Met een telefoon en een auto kun je al een heleboel doen. Compo neren moet ik thuis doen, gecon centreerd. Dat gaat nergens an ders. In Amsterdam zou ik het niet houden. Ik heb er veel con tacten, broodnodig, maar wonen, nee. Een stad. we hebben twee kinderen, is een belediging voor een opvoeding. Dat komt er nog bij. Nee. er valt hier nog een hoop te doen en ik ben van plan om dat te doen. Wat bijvoorbeeld? Zoiets als zaterdagavond, vanavond voor de krant. Je komt toch even langs? Leuk luisteren. Daan Manneke, componist, peda goog, organist en dirigent is een kleine, zwarte figuur op een lan ge groene najaarsdijk. In zijn plotseling afgekapte golvende be wegingen zit iets van de dyna miek, die zijn werk zijn werk maakt. Een avond als vanavond kan ongeveer Ieren waarom pre cies. JDAT NIVEAU VAN DE JEUGD: HET HEEFT ME VERPLETTERD'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 17