DE KLOP OP DE DEUR MONSTERPRODUKTIE MET 90 ACTEURS IN 590 ROLLEN PONDERDAG 15 OKTOBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 INA BOUDIER-BAKKER REGIE PIETER HOLLAND De klop op de deur is een serie van vijftien afleveringen, elk van 50 a 60 minuten, tel kens op dinsdagavond. Het slot valt der halve op 5 januari 1971. De voorbereidingen van deze monsterproduktie hebben een jaar In beslag genomen, daarna is de KRO-tele- visie onder leiding van regisseur Peter Hol land een half jaar doende geweest met de opnamen. De totale kosten belopen 450.000 en de KRO zegt: •Dat is niet eens zoveel als men bedenkt, dat in deze serie negentig acteurs liefst 590 rollen vervul len.' Hoofdfiguur, in de rol van Annette Golde- weijn, later mevrouw Craetz, is Mieke Bos. die via de Selvera's, the sound of music en Max Tailleur haar weg naar de televisie heeft gevonden. De rol «n haar echtgenoot Frederick Craetz speelt Ton Frederiks ongetrouwde zusters, die als drie schikgodinnen mede de draad van het verhaal spirmen. worden gespeeld door Anita Menist, Elisa- oeth Versluys en IJda Andrea. Nog een hele stoet van acteurs, bekende en minder bekende, zien we in ae bijrollen. De bewerking van het boek is gemaakt door Jan Staal, die zelf ook meespeelt. Wie deze serie-opvoering niet meer heeft mogen beleven is de schrijfster, ina Boudier-Bakker. Zij is tweede kerst dag 1966 overleden, 91 Jaar oud. Op de deur van haar huis Oudegracht 333 in Utrecht staat nog altijd .Boudier.' Dit ls ook het huis waar zij veertig jaar geleden de klop op de deur heeft voltooid. Het is haar bekendste boek geworden en het is, zoals zij in interviews vaak heeft verteld, ook het boek gebleven dat haar het liefste was. Er moet iets van haarzelf zitten in Annetje Goldeweijn, het kleine meisje dat in het begin van het boek aan de hand van haar vader door het oude Amsterdam drentelt, daarna opgroeit, trouwt, kinderen krijgt, haar man verliest en als zeer oud dametje schoorvoetend de laatste drempel nadert. De schrijfster heeft deze Annette omringd met tientallen personages, familie en kennissen. Zij heeft de levensroman van dit dametje geplaatst tegen de ontwikkeling van de tijd, een breed opgezet achterdoek, een beeld van wat er in Nederland en de wereld gebeurde van het midden van de negentiende eeuw tot in de jaren '20 van de onze. Het valt dus best te begrijpen dat de televisie brood heeft gezien in dit boek van een schrijfster, die trouwens het grote voorbeeld dat Louis Couperus haar heeft gegeven, nooit heeft ontkend. Curieus genoeg heeft zij weinig vertrouwen gehad in dit boek, waar zij jaren aan heeft gewerkt en waarvan het manuscript tenslotte zo dik was geworden, dat zij het niet meer kon tillen. De klop leest toch niemand, dat is een veel te dik boek geworden',verzuchtte zij op 13 mei 1930, toen zij de laatste bladzijden had geschreven: het nade rend einde van Annette, met de poes op haar schoot. Zo zou de schrijfster zei", 36 jaar later, te midden van haar katten haar einde vinden. Maar haar uitgever J. W. van Kampen meldde haar: ,Als dit boek niet inslaat, weet ik van uitgeven niets meer.' En de oude heer Van Kampen wist het natuurlijk wel. Ondanks de niet geringe prijs voor die dagen 7,50 voor een boek van meer dan duizend bladzij den vloog het de winkels uit. Met zo'n vaart dat in december, traditioneel de drukste maand voor de boekhandel, weken lang geen exemplaar te krijgen was. In een jaar tijd haalde het boek negen drukken. Nu is de 21ste uit en het zal waarlijk de laatste niet zijn. De klop op de deur de titel is een vondst van Ina's man Henri Boudier, want de schrijfster kon zelf nooit titels verzinnen werd het best verkochte jnevrouwenboek' van de jaren '30. Mevrouwenboek? Men zal de heren de kost moeten geven, die het ook hebben verzwol gen. En dat alles zonder dat de kritiek iets deed om die geweldige stormloop op het boek te stimuleren. Want eigenlijk had Ina Boudier-Bakker met dit reuzenwerk helemaal niet zo'n juichende pers. Haar vriendin (en rivale) Top Naeff sprak al smalend van .Het bombardement op de deur', maar de vriendschap was al aan het bekoelen en de dames zouden later boos uit elkaar gaan. Men leze het na in het boek van Hans Edinga, Tien huizen, duizend levens. Men kan er ook in lezen hoe de Haagse criticus Henri Borel, van Het Vaderland, dusdanig worstelde met het boek, dat hij de eerste helft in november besprak, de tweede helft pas in januari. Vader Aden (Bob Goedhart) haar een tv-toestel bezorgden. Erg lief', vertelde zij een bezoekster. .Hij staat in de voorkamer en daar kom ik haast nooit.' Maar later verhuisde het apparaat naar de tuinkamer, waar zij haar laatste levensdagen heeft doorgebracht en daar keek ze dagelijks met intense belangstelling. In de jaren 1931-'32 is een toneelbewerking (van A. Defresne) van De klop op de deur met succes opgevoerd door Het Nederlandsch Toneel, met Charlotte Kohier in de hoofdrol en daarnaast Cees Laséur, Cruys Voor- bergh. Sara Heyblom, Ben Royaards en talloze anderen. De schrijfster was bij de première in de Amsterdamse Stadsschouwburg aanwezig en zij gruwde. Maar wie weet hoe verrukt Ina Boudier- Bakker geweest zou zijn van de tv-bewerking. De illusie die de camera kan geven gaat immers wel iets verder dan de toneeltechniek van 1931 ver mocht. Ook hier is, aanhoudend en steeds luider, op de deur geklopt. Pleegdochter Els Aden (Cora Briët) De voornaamste kritiek en die is ook nu van kracht was wel dat er te weinig verband bestond tussen het leven van Annette met haar uitgebreide familie en het breeduit gepenseelde tijdsgebeuren. Het is natuurlijk wel aardig te vernemen dat tijdens Annettes huwelijk de tachtigers aan het woord kwamen, het concertgebouw werd geopend, de automobielen begonnen te rijden en de eerste wereldoorlog werd uitgevochten. Maar het staat allemaal wel erg los van het verhaal en we hadden het er zelf ook wel bij kunnen bedenken, als we daar behoefte aan hadden. De televisiemakers zul len van dit weelderige decor wel dankbaar gebruik hebben gemaakt. Tenslotte hebben we in de Forsyte Sage ook een oud journaalfilmpje gezien over de begrafenis van koningin Victoria. Hoe zou Ina Boudier-Bakker zelf hebben gereageerd op deze produktie? We kunnen er alleen maar naar gissen. Zij was al diep in de tachtig, toen vrienden Miljoenen Nederlanders litlen de laatste weken iedere dinsdagavond aan de beeldbuis nu de KRO ij gestart met een nieuwe tv-serie in de traditie van de Forsyte Sage en de boeken der kleine zielen. Met een oudejaar staf e- reel, waarbij Teulings, nu niet meer als commis- aris Maigret maar als vader Goldeweyn, en Mary Smitshuysen het glas hebben geheven op het jaar 1858, is het spel begonnen. Fred Mies Jennie (Ad van Kempen) (Paula Petri) (Cehz Nuf aar) Jacques Hartonius (John Lanting) Rosa, tweede vrouw Pieter (Bruni Heinke) gehuwd met Sophie Craetx (Dinny Noach) Bob de Leuvene (Mendel de Boer) gehuwd met Klaas Doorman, neef van Fransje Stevensen (Jan Juray) Stien Doorman (Ditty Doornbos Annet Goldeweyn (Mieke Bos) gehuwd met Betsy Doorman (Carletta Banting) Philip Craetz (Carol v. Herwijnen) Jetje Craetz (Els Scherjon) F rits Craetz (Cees Linnebank) gehuwd met Louise (Anita Menist) gehuwd met Oom Pieter Craetz Tante Sophie (Ben Aerden) (Jeanne Verstraete) Adolfine (IJda Andrea) gehuwd met gehuwd met Hes (Diana Marlet) Sytze Jélle Goldeweyn (Jan Teulings) Fransje Stevensen (Mary Smitshuysen) gehuwd met gehuwd met Lom Annet Seb (Valentijn Ouwens) (Jenifer Willems) (Frits Wiegel) Caroline (Elisabeth Versluys) Eugenie de Montfarel (Ine Veen) Pieter Craetz (Herman Lutgerink) gehuwd met Jan Melchers (Piet v .d. Meulen) Fr ancien Craetz (Rita Maréchal)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19