R-k kerk in Goes krijgt ander orgel
Brug-tunnel in
Westerschelde
Rode Kruis Krabbendijke
huldigde kampioenen
Eerste exemplaar boekje
Zeeland Waarom Daarom'
was voor mr Van Aartsen
Yuilprotest op parkeerplaats
gemeentehuis in Sas van Gent
2
ALMANAK
UIT DE SINT-ANTONIUSKERK IN ROOSENDAAL
Begin 1973
Slecht weer
maakt het de
Nehalennia-
duikers moeilijk
GARAGEHOUDER C. BOS
Scherven brachten
geen geluk
POLITIE PAKT
40 SNELHEIDS
MANIAKKEN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 2 OKTOBER 1970
Leeuwse
Telefoon
Het is een goede gewoonte dat
wanneer men een bepaald tele
foonnummer draait een ande
re abonnee aan de lijn komt
met wie men dan naar believen
een of meerdere woorden kan
wisselen. Maar de PTT wil van
deze gewoonte wel eens afwijken.
Gisteren raakten we plotseling in
een bijna onontwarbare knoop
van telefoongesprekken. Samen
met een Middelburgse gemeente
lijke dienst, de Vitrite en nog een
handvol andere bellers zaten we
zo rond een uur of twee knusjes
op één en hetzelfde lijntje. En
maar kwebbelen. Toch ontstond
er na enige minuten een ontspan
nen groepsgesprek, waarbij zich
met hallo geroep en gefluit
steeds weer nieuwe discussiedeel
nemers aansloten. Na een kwar
tiertje. toen we het gevoel had
den. dat alle Middelburgse tele
foons nu wel waren ingeschakeld,
maakte de PTT een eind aan de
pret. Jammer dat zo'n kabelsto
ring zo weinig voorkomt. Het
geeft je zo'n gevoel van verbon
denheid, zo'n groepstelefonade.
INGEBRUIKNAME
13 NOVEMBER
GOES De Goese rooms-katho-
lieke kerk krijgt een ander orgel.
Het is afkomstig uit de St.-Anto-
niuskerk te Roosendaal, die on
der de slopershamer moet vallen.
Als alles gaat, zoals de in juni ln
het leven geroepen .stichting oi--
gelcommissie '70' meent, dat het
gaan moet, dan zal op 13 novem
ber het nieuwe orgel in gebruik
worden genomen met een orgel
concert door de bekende Mechel-
se organist prof. Flor Peeters, die
ook de ontwerper van het nog
maar 10 jaar oude orgel is.
De r-k kerk in Goes was wel aan
een nieuw orgel toe. Het ln 1920
gebouwde instrument is volgens
orgelcommissielid Evert Heijblok
.wel mooi, maar versleten'. Het
was destijds door de fa. Giesse
in Goes gebouwd en afgestemd
op de toen gewoonlijk in kerkge
bouwen heersende temperaturen.
Nu door moderne verwarmings
technieken die temperaturen ge
woonlijk vooral 's winters hoger
liggen, kan het orgel nog maar
nauwelijks worden bespeeld. Bij
een volle kerk is het dan ook
nauwelijks hoorbaar, terwijl bij
de radio-uitzendingen die vanuit
de Goese r-k kerk zijn gemaakt
met de Koorschool, het orgel de
laatste jaren niet meer is ge
bruikt. Onder leiding van de Goe
se orgelbouwer L, Eversdijk
werkt nu een enthousiaste schare
vrijwilligers, orgelliefhebbers en
koorzangers, in vrije tijd aan de
verplaatsing en de herbouw van
het .nieuwe' orgel, dat 34 regis
ters en ongeveer 4000 pijpen telt.
Restauratie van het oude orgel
zou een zeer kostbare geschiede
nis worden, evenal; de aanschaf
fing van een nieuw instrument,
dat op 130.000,- wordt geschat
Inclusief transport en het verbre
den van de orgel galerij, die 30
vierkante meter groter moet wor
den, komt dit .nieuwe' orgel op
een bedrag van f 20.000,-. Door
allerlei giften is dit benodigde
bedrag inmiddels al weer gesion
ken tot 12.000,-.
Nul op rekest
die verzocht, maar hebben nul op
het rekest gekregen', vertelde
notaris G. F. Giele, die voor de
orgelcommissie de financiële za
ken runt. .Deze instanties zijn
van mening, dat het hier niet om
een antiek orgel gaat en op die
grond wordt de subsidie gewei
gerd. Het gaat daar dus kennelijk
niet om de muziek, maar om het
antiek', aldus de notaris. ,Dat is
wel jammer'.
.Alhoewel het een typisch dienend
orgel is van het romantische ty
pe, is het instrument zeer wel als
concertorgel te gebruiken. We
hebben dan ook plannen om er
concerten en bespelingen op te
geven', zei de heer Heijblok, die
vertelde dat het orgel al op 22
november in een radio-uitzending
te horen zal ztjn, evenals de
Zeeuwse Koorschool.
.Wij hopen nu nog op het Anjer
fonds', zeiden de commissieleden,
die van het Prins Bernhardfonds
overigens nog geen antwoord op
hun subsidieverzoek hadden ont
vangen.
Om de nog benodigde 12.000.
bij elkaar te krijgen gaat de
stichting orgelcommissie '70 zich
met een brief tot de Goese ge
meenschap richten. ,Niet alleen
tot de katholieken. Het orgel is
als concertinstrument straks
voor iedereen. Bovendien is er de
kentering in het gebruik van het
kerkgebouw, dat van alleen maar
gebouw voor een bepaalde ere
dienst. hoe langer hoe meer ook
gebouw voor algemene doelein
den wordt', meent de orgelcom
missie.
Weersverwachting van het KNMI tot
vrijdagavond:
HERFSTWEER.
Veel bewolking met af en toe buien
en gematigde temperaturen. Matige
tot krachtige, aan de kust nu cn clan
harde of stormachtige westelijke
wind.
Vooruitzichten voor zaterdag en zon
dag:
Buiig en vrij koud.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland:
Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot
5; min. temp.: omstreeks normaal;
max. temp.: 1 tot 4 graden onder
normaal; kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 40 procent; kans
op een geheel droog etmaal: 10 pro
cent.
Voor zondag: aantal uren zon: 0 tot
5; min, temp. omstreeks normaal;
max. temp.: van 1 tot 5 graden onder
normaal: kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 50 procent; kans
op een geheel droog etmaal: 20 pro
cent.
(ADVERTENTIE)
OPGEDRAGEN AAN DE NAGEDACHTENIS VAN DE UITGEVER BERT BAKKER
EXTRA NUMMER
VAN .MAATSTAF'
MIDDELBURG Zeelands
commissaris van de koningin,
mr J. van Aartsen, heeft don
derdagmiddag in het provincie
huis te Middelburg het eerste
exemplaar van de uitgave .Zee
land Waarom Daarom' uit han
den van de directeur van de uit
geverij De Arbeiderspers, de
heer D. H. Landwehr, ontvan
gen.
Dit- gebeurde tijdens een korte onoffi
ciële .plechtigheid' waarbij behalve de
heer en mevrouw Van Aartsen de
redacteuren en enkele medewerkers
van het boekje aanwezig waren. .Zee
land Waarom Daarom' is de boekuit
gave van het speciale Zeeland-nummer
van het tijdschrift voor letteren
.Maatstaf.'
Het Is opgedragen aan de nagedachte
nis van de Initiatiefnemer, oud-redac
teur en uitgever van .Maatstaf', Bert
Bakker, die een belangrijk gedeelte
Tan zijn leven ln Veere en Gapinge
woonde.
Toen hij, vlak voor zijn dood, het
tijdschrift overdeed aan de Arbeiders
pers, gaf hij gelijktijdig het idee
voor het Zeelandnummer over. De
Arbeiderspers heeft het project laten
uitwerken door de al door Bert Bak
ker aangewezen redacteuren. Hans
Warren en Andrë Oosthoek samen
met de vaste redacteuren van .Maat
staf'. Martin Ros en Gerrit Komrij.
Martin Ros zette in scherpgetekende
en soms rijkelijk raillerende inleiding
uiteen hoe het nummer tot stand is
gekomen. Hij deed dat aan de hand
van zijn eigen overigens summiere
.Zeelandervaring' en citaten uit enkele
bijdragen waarbij hij aan de hand
van Hans Warrens inleidende artikel
een portret tekende van Bert Bakker,
.een mens onmatig in alles, onmatig
ook in zijn liefde voor Zeeland.' De
heer Landwehr bood nadien de com
missaris van de koningin het eerste,
gebonden exemplaar aan. Mevrouw
(ADVERTENTIE)
In geval van storing, is voor de
abonnees op onze servicedienst
dit weekend beschikbaar:
de heer J. Kusse, Segeerssingel
34, Middelburg. Telefoon 01180-
6597.
Van Aartsen ontving het nieuwe deze
week verschenen boek van Annie Ro
mein-Verschoor. In zijn beantwoor
ding gaf mr Van Aartsen uitdrukking
aan zijn verheuging over het feit dat
zoveel medewerkers er blijk van
hebben gegeven dat ze maar moeilijk
aan Zeeland ontsnappen. De commis
saris die Bert Bakker persoonlijk
goed gekend heeft, vond dat juist
door die omstandigheid deze uitgave
voor hem extra waarde kreeg. Hij
achtte het zeer juist dat op deze
wijze aan Bert Bakker een postume
hommage is gebracht. .Het is boven
dien een hommage aan een gewest
waarvan enkele auteurs het bestaan
dai. wel mogen betwijfelen, maar
waar ze anderzijds niet aan ontko
men. En dat geeft goede hoop.'
Dc abonnees van .Maatstaf' zullen dit
nummer als dubbelnummer ontvangen
(180 pagina's). Onder de titel .Zeeland
Waarom Daarom' is het boekje boven
dien voor de niet-abonnees verkrijg
baar.
Voor deze uitgave zijn bijdragen gele
verd door Hans Warren, G. A. de Kok,
J. C. van Schagen, Jan G. Elburg,
Isaac Faro, Hans Verhagen. S. C.
Greup-Roldanu-s, Willem Brakman, An-
dré Oosthoek, dr P. J. Bouman, dr P.
J. Meertens, mevrouw M. C. van Em-
pel-Boddaert, Rinus Ferdinandusse, dr
Ha. C. M. Ghijssen, Marko Fondse,
Annie M. G Schmidt, Martin Ros,
Wim Riemens (foto's) en mevrouw
Tine Brouwer (secretariaat).
Foto( (vlnr) mr J. van Artsen, Martin
Ros en D. H. Landwehr. (Foto: PZC)
Slot van pag. 1
besparingen die de vaste verbinding
oplevert, omdat minder zal behoeven
te worden geïnvesteerd in verbeterin
gen van de accommodatie voor de
Westerschelde-veerdiensten, worden
afgetrokken van de totale kosten, aan
dit project verbonden. In vergelijking
met de exploitatie van diezelfde
veerdiensten is ook de sleutel gehan
teerd dat zestig procent van de kos
ten voor het rijk en veertig procent
voor de gebruikers zal komen. Deze
verhouding heeft de regering enkele
jaren geleden als bindend voor de
veerdiensten op de Westerschelde
aangegeven. Op basis van dit alles
komen de studies van de verschillen
de werkgroepen tot een toltarief dat
zal liggen in de orde vap grootte van
het huidige veertarief.
Het is de bedoeling dat wanneer
de minister zijn keus heeft bepaald
met de uitvoering van de bouw
van de Westerscheideverbinding in
1973 zal worden begonnen. In de
ruim twee jaar, die daaraan nog
voorafgaan, moeten de plannen be-
steksklaar kunnen worden gemaakt.
Het zal daarna nog vier tot vijf jaar
duren eer de eerste auto's van de
vaste verbinding gebruik zullen kun
nen maken (1978).
Nauw betrokken bij de uitwerking
van de plannen zal -worden zo ziet
het ernaar uit de groep van tien
grote Nederlandse en Belgische aan
nemingsbedrijven, die ook interesse
heeft getoond voor de financiering
van het gehele project. Het tracé
voor de brugtunnel-combinatle zal
volgens het advies moeten liggen op
de lijn, die tussen Kruiningen en
Hansweert de Zuidbevelandse oever
verlaat en ten westen van Perkpolder
aan Zeeuws-Vlaamse kant de wal
bereikt. Wanneer de vaste oeverver
binding er ligt kan het veer Kruinin-
gen-Perkpolder vervallen. De veer
dienst Vlissingen-Breskens zal ge
handhaafd moeten blijven.
COLIJNSPLAAT De militaire dui
kersploeg, die sinds dinsdag met twee
schepen in de haven van Colijnsplaat
ligt om bij goed weer te kunnen
duiken naar resten van de Nehallennia-
tempel in de .Schaar van Colijns
plaat' zal deze week niet meer uitva
ren. Woensdagmorgen heeft men in
alle vroegte nog getracht met de
werkzaamheden te beginnen, maar het
weer was toen al zo slecht dat er van
afgezien werd en men de haven weer
opzocht.
Ook donderdag voer men niet uit en
wanneer er geen verandering komt in
de weersgesteldheid zullen de vaartui
gen van de genie ook vandaag, vrij
dag, in de haven blijven. Maandag zal
men de situatie opnieuw bekijken. De
duikers zijn nog gedurende de hele
week beschikbaar.
GEWOON MIJN
BEDRIJFSAFVAL
KWIJTRAKEN'
SAS VAN GENT Op een van
de parkeerplaatsen voor het ge
meentehuis in het centrum van
Sas van Gent, waar doorgaans
de automobielen van de Sasse
bestuurders een plaatsje vin
den, staat sinds donderdagmor
gen een opvallend en fel oranje
gekleurd bestelwagentje. Het
autootje is keurig beladen met
roestige spatborden, kapotte
autoportieren, karton, touw en
allerlei ander (garage) vuil. Dit
ludieke verschijnsel is veroor
zaakt door de garagehouder C.
Bos uit Sas van Gent, die op
deze wijze wil protesteren te
gen het uitblijven van een be
slissing van b en w over het
storten van het afval en vuil uit
zijn garage.
Je moet niet denken dat ik moeilijk
heden heb met de mensen van het
gemeentehuis hoor', zegt een opgewek
te Bos, ,maar ik wil gewoon mijn
bedrijfsafval kwijt.' De heer Bos heeft
al zo'n 10 jaar lang regelmatig het
kleine afval uit zijn garage met het
speciale vuilstortwagentje naar de
vuilnisbelt in Sas van Gent gebracht.
Ongeveer een maand geleden bleek
dat ineens niet meer mogelijk te zijn,
omdat de vuilnistortplaats was om
heind en afgezet.
,Ik heb aan zowat alle leden van b en
w gevraagd hoe ik nu het vuil kwijt
moest en er werd me verteld maar te
wachten op bericht. Afgelopen maan
dag heb ik de burgemeester nog eens
opgebeld, en hij heeft mij beloofd om
hierover terug te bellen. Nu, ruim een
week later is dat nog niet gebeurd',
vertelt garageman Bos.
Hij legt uit dat het alleen maar om
klein afval, zoals stukken blik, karton
en ander auto-afval, gaat, omdat
sloopauto's door hem altijd naar een
sloperij worden gebracht. ,In mijn
bedrijf wordt er iedere avond opge
ruimd en geveegd, zodat er nogal wat
rommel is.'
Sleutel
,Ik heb ook gevraagd of ik de sleutel
van de vuilnisbelt mocht hebben, zo
dat ik alles zelf kon regelen maar dat
ging niet. Overigens is het algemeen
bekend dat anderen dc sleutel wel
hebben gekregen om hun vuil te stor
ten'.
De heer Bos is van plan om zijn
wagentje opgetast met vuil pas weg
te halen voor het gemeentehuis, als
hij weet waar hij met 't afval naar toe
moet. Hij vindt dat hij voor zo'n
klein akkefietje niet helemaal naar de
vuilstortplaats in Sluis gestuurd moet
worden, want zijn pand waarvoor hij
belasting en dergelijke voor betaalt,
staat in de gemeente Sas van Gent.
,Ik wil echt niet rottig doen, verduide
lijkt de heer Bos nog eens, maar ik
heb het wagentje er neer gezet omdat
ik maar geen antwoord gekregen heb
op mijn telefoontje en mondelinge
vragen.'
Burgemeester R. A. J. den Boer van
Sas van Gent reageerde wat verbaasd
toen hem naar de actie van de heer
Bos gevraagd werd: .Oh, is dat van
hem. ja ik zie wel een wagentje met
afval buiten staan.' De heer Den Boer
vertelde dat de gemeentelijke vuilnis
belt inderdaad sinds enige tijd geslo
ten is voor particulieren. Men heeft
dit gedaan omdat anders de stor-
plaats door allerlei fabrieksafval over
vol zou raken. ,Er is waarschijnlijk
een beetje kortsluiting geweest in b
en w, zodat we de heer Bos niet
tijdig hebben ingelicht', aldus burge
meester Den Boer.
,Ik zal dat alsnog gauw herstellen.'
De burgemeester zag voor het kwijt
raken van het afval geen directe
oplossing. Hij meende dat wellicht
gebruik kon worden gemaakt van een
particuliere vuilophaaldienst. ,De men
sen die de sleutel van de stortplaats
hebben gehad, brachten daar waar
schijnlijk visafval en dat mag wel',
legde de heer Den Boer uit.
,Het gemeentebestuur zal op korte ter
mijn een circulaire aan de inwoners
van Sas van Gent zenden, waarin de
sluiting van de gemeentelijke vuilstort
plaats nader wordt toegelicht', deelde
de burgemeester mee.
(Foto PZC)
SLUIS Op de late woensdagavond
hebben de scherven van twaalf ton
glas de chauffeur van de firma H. van
Tiel geen geluk gebracht. De auto met
aanhangwagen reed vanaf Sluis ovel
de provinciale weg tussen de Oude Tol
en Potjes, toen de aanhangwagen op
een weggedeelte waar werkzaamheden
worden uitgevoerd, met de wielen
naast de rijbaan in de berm terecht
kwam.
De aanhangwagen kantelde, waarbij
heel wat glas aan diggelen ging. Van
wege het late tijdstip en de als gevolg
daarvan geringe verkeersfrequentie on
dervond het verdere verkeer weinig
vertraging door het obstakel en de
glasscherven.
KRABBENDIJKE Onder grote be
langstelling heeft donderdagavond de
afdeling Krabbendijke - Waarde van
het Rode Kruis het team gehuldigd,
dat korte tijd geleden in Maastricht
kampioen van Nederland werd. Om
half acht begon een bijeenkomst, die
aanvankelijk alleen werd bijgewoond
door de leden van de afdeling.
Onder meer hield men zich aange
naam bezig met een EHBO-quiz onder
leiding van de heer H. Don, de in
structeur van de EHBO-cursussen. Om
negen uur kwamen verschillende ver
tegenwoordigers van officiële instan
ties uit de gemeente Reimerswaal de
nationale kampioen gelukwensen. On
der anderen waren aanwezig de heer
A. Constandse, vertegenwoordiger van
het provinciaal bestuur, en de burge
meester van Reimerswaal, mr C. Pijl
Hogeweg.
Het kampioensteam, dat al eerder
kampioen van Zeeland was geworden,
bestaat uit de dames H. Joosse-Kloos-
terman en J. Joosse-Snoep beiden uit
Oostdijk en de heren L. van Zweden
uit Kruiningen en A. Blok uit Oost-
dijk, die reserve was.
Op de foto het kampioensteam neemt
de gelukwensen in ontvangst.
(Foto PZC)
In Middelburg
MIDDELBURG De Middel
burgse gemeentepolitie heeft
gisteren, donderdag, bij een
snelheidscontrole op de Nieuw-
landse weg tussen de begraaf
plaats en het dorp Nieuw- en
Sint Joosland, veertig automo
bilisten moeten bekeuren, die
hier reden met snelheden vari
ërend van 115 tot 120 km per
uur. Zoals bekend bedraagt de
toegestane maximum snelheid
hier tachtig kilometer per uur.
De controle, waarbij in feite, omdat
men bij een geringe overtreding van
de maximumsnelheid niet direct wilde
ingrijpen, de grootste souplesse werd
gehanteerd, werd uitgevoerd van 's
morgens elf uur tot 's middags half
zes.
Met een mengeling van verbazing en
teleurstelling moest de politie consta
teren, dat op dit weggedeelte ongeli
miteerd hard wordt gereden. Het ge
volg zal uiteraard zijn, dat nieuwe
controles tot de verwachtingen mogen
behoren.