R-k kerk in Goes krijgt ander orgel Brug-tunnel in Westerschelde Rode Kruis Krabbendijke huldigde kampioenen Eerste exemplaar boekje Zeeland Waarom Daarom' was voor mr Van Aartsen Yuilprotest op parkeerplaats gemeentehuis in Sas van Gent 2 ALMANAK UIT DE SINT-ANTONIUSKERK IN ROOSENDAAL Begin 1973 Slecht weer maakt het de Nehalennia- duikers moeilijk GARAGEHOUDER C. BOS Scherven brachten geen geluk POLITIE PAKT 40 SNELHEIDS MANIAKKEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 2 OKTOBER 1970 Leeuwse Telefoon Het is een goede gewoonte dat wanneer men een bepaald tele foonnummer draait een ande re abonnee aan de lijn komt met wie men dan naar believen een of meerdere woorden kan wisselen. Maar de PTT wil van deze gewoonte wel eens afwijken. Gisteren raakten we plotseling in een bijna onontwarbare knoop van telefoongesprekken. Samen met een Middelburgse gemeente lijke dienst, de Vitrite en nog een handvol andere bellers zaten we zo rond een uur of twee knusjes op één en hetzelfde lijntje. En maar kwebbelen. Toch ontstond er na enige minuten een ontspan nen groepsgesprek, waarbij zich met hallo geroep en gefluit steeds weer nieuwe discussiedeel nemers aansloten. Na een kwar tiertje. toen we het gevoel had den. dat alle Middelburgse tele foons nu wel waren ingeschakeld, maakte de PTT een eind aan de pret. Jammer dat zo'n kabelsto ring zo weinig voorkomt. Het geeft je zo'n gevoel van verbon denheid, zo'n groepstelefonade. INGEBRUIKNAME 13 NOVEMBER GOES De Goese rooms-katho- lieke kerk krijgt een ander orgel. Het is afkomstig uit de St.-Anto- niuskerk te Roosendaal, die on der de slopershamer moet vallen. Als alles gaat, zoals de in juni ln het leven geroepen .stichting oi-- gelcommissie '70' meent, dat het gaan moet, dan zal op 13 novem ber het nieuwe orgel in gebruik worden genomen met een orgel concert door de bekende Mechel- se organist prof. Flor Peeters, die ook de ontwerper van het nog maar 10 jaar oude orgel is. De r-k kerk in Goes was wel aan een nieuw orgel toe. Het ln 1920 gebouwde instrument is volgens orgelcommissielid Evert Heijblok .wel mooi, maar versleten'. Het was destijds door de fa. Giesse in Goes gebouwd en afgestemd op de toen gewoonlijk in kerkge bouwen heersende temperaturen. Nu door moderne verwarmings technieken die temperaturen ge woonlijk vooral 's winters hoger liggen, kan het orgel nog maar nauwelijks worden bespeeld. Bij een volle kerk is het dan ook nauwelijks hoorbaar, terwijl bij de radio-uitzendingen die vanuit de Goese r-k kerk zijn gemaakt met de Koorschool, het orgel de laatste jaren niet meer is ge bruikt. Onder leiding van de Goe se orgelbouwer L, Eversdijk werkt nu een enthousiaste schare vrijwilligers, orgelliefhebbers en koorzangers, in vrije tijd aan de verplaatsing en de herbouw van het .nieuwe' orgel, dat 34 regis ters en ongeveer 4000 pijpen telt. Restauratie van het oude orgel zou een zeer kostbare geschiede nis worden, evenal; de aanschaf fing van een nieuw instrument, dat op 130.000,- wordt geschat Inclusief transport en het verbre den van de orgel galerij, die 30 vierkante meter groter moet wor den, komt dit .nieuwe' orgel op een bedrag van f 20.000,-. Door allerlei giften is dit benodigde bedrag inmiddels al weer gesion ken tot 12.000,-. Nul op rekest die verzocht, maar hebben nul op het rekest gekregen', vertelde notaris G. F. Giele, die voor de orgelcommissie de financiële za ken runt. .Deze instanties zijn van mening, dat het hier niet om een antiek orgel gaat en op die grond wordt de subsidie gewei gerd. Het gaat daar dus kennelijk niet om de muziek, maar om het antiek', aldus de notaris. ,Dat is wel jammer'. .Alhoewel het een typisch dienend orgel is van het romantische ty pe, is het instrument zeer wel als concertorgel te gebruiken. We hebben dan ook plannen om er concerten en bespelingen op te geven', zei de heer Heijblok, die vertelde dat het orgel al op 22 november in een radio-uitzending te horen zal ztjn, evenals de Zeeuwse Koorschool. .Wij hopen nu nog op het Anjer fonds', zeiden de commissieleden, die van het Prins Bernhardfonds overigens nog geen antwoord op hun subsidieverzoek hadden ont vangen. Om de nog benodigde 12.000. bij elkaar te krijgen gaat de stichting orgelcommissie '70 zich met een brief tot de Goese ge meenschap richten. ,Niet alleen tot de katholieken. Het orgel is als concertinstrument straks voor iedereen. Bovendien is er de kentering in het gebruik van het kerkgebouw, dat van alleen maar gebouw voor een bepaalde ere dienst. hoe langer hoe meer ook gebouw voor algemene doelein den wordt', meent de orgelcom missie. Weersverwachting van het KNMI tot vrijdagavond: HERFSTWEER. Veel bewolking met af en toe buien en gematigde temperaturen. Matige tot krachtige, aan de kust nu cn clan harde of stormachtige westelijke wind. Vooruitzichten voor zaterdag en zon dag: Buiig en vrij koud. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland: Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot 5; min. temp.: omstreeks normaal; max. temp.: 1 tot 4 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 40 procent; kans op een geheel droog etmaal: 10 pro cent. Voor zondag: aantal uren zon: 0 tot 5; min, temp. omstreeks normaal; max. temp.: van 1 tot 5 graden onder normaal: kans op een droge periode van minstens 12 uur: 50 procent; kans op een geheel droog etmaal: 20 pro cent. (ADVERTENTIE) OPGEDRAGEN AAN DE NAGEDACHTENIS VAN DE UITGEVER BERT BAKKER EXTRA NUMMER VAN .MAATSTAF' MIDDELBURG Zeelands commissaris van de koningin, mr J. van Aartsen, heeft don derdagmiddag in het provincie huis te Middelburg het eerste exemplaar van de uitgave .Zee land Waarom Daarom' uit han den van de directeur van de uit geverij De Arbeiderspers, de heer D. H. Landwehr, ontvan gen. Dit- gebeurde tijdens een korte onoffi ciële .plechtigheid' waarbij behalve de heer en mevrouw Van Aartsen de redacteuren en enkele medewerkers van het boekje aanwezig waren. .Zee land Waarom Daarom' is de boekuit gave van het speciale Zeeland-nummer van het tijdschrift voor letteren .Maatstaf.' Het Is opgedragen aan de nagedachte nis van de Initiatiefnemer, oud-redac teur en uitgever van .Maatstaf', Bert Bakker, die een belangrijk gedeelte Tan zijn leven ln Veere en Gapinge woonde. Toen hij, vlak voor zijn dood, het tijdschrift overdeed aan de Arbeiders pers, gaf hij gelijktijdig het idee voor het Zeelandnummer over. De Arbeiderspers heeft het project laten uitwerken door de al door Bert Bak ker aangewezen redacteuren. Hans Warren en Andrë Oosthoek samen met de vaste redacteuren van .Maat staf'. Martin Ros en Gerrit Komrij. Martin Ros zette in scherpgetekende en soms rijkelijk raillerende inleiding uiteen hoe het nummer tot stand is gekomen. Hij deed dat aan de hand van zijn eigen overigens summiere .Zeelandervaring' en citaten uit enkele bijdragen waarbij hij aan de hand van Hans Warrens inleidende artikel een portret tekende van Bert Bakker, .een mens onmatig in alles, onmatig ook in zijn liefde voor Zeeland.' De heer Landwehr bood nadien de com missaris van de koningin het eerste, gebonden exemplaar aan. Mevrouw (ADVERTENTIE) In geval van storing, is voor de abonnees op onze servicedienst dit weekend beschikbaar: de heer J. Kusse, Segeerssingel 34, Middelburg. Telefoon 01180- 6597. Van Aartsen ontving het nieuwe deze week verschenen boek van Annie Ro mein-Verschoor. In zijn beantwoor ding gaf mr Van Aartsen uitdrukking aan zijn verheuging over het feit dat zoveel medewerkers er blijk van hebben gegeven dat ze maar moeilijk aan Zeeland ontsnappen. De commis saris die Bert Bakker persoonlijk goed gekend heeft, vond dat juist door die omstandigheid deze uitgave voor hem extra waarde kreeg. Hij achtte het zeer juist dat op deze wijze aan Bert Bakker een postume hommage is gebracht. .Het is boven dien een hommage aan een gewest waarvan enkele auteurs het bestaan dai. wel mogen betwijfelen, maar waar ze anderzijds niet aan ontko men. En dat geeft goede hoop.' Dc abonnees van .Maatstaf' zullen dit nummer als dubbelnummer ontvangen (180 pagina's). Onder de titel .Zeeland Waarom Daarom' is het boekje boven dien voor de niet-abonnees verkrijg baar. Voor deze uitgave zijn bijdragen gele verd door Hans Warren, G. A. de Kok, J. C. van Schagen, Jan G. Elburg, Isaac Faro, Hans Verhagen. S. C. Greup-Roldanu-s, Willem Brakman, An- dré Oosthoek, dr P. J. Bouman, dr P. J. Meertens, mevrouw M. C. van Em- pel-Boddaert, Rinus Ferdinandusse, dr Ha. C. M. Ghijssen, Marko Fondse, Annie M. G Schmidt, Martin Ros, Wim Riemens (foto's) en mevrouw Tine Brouwer (secretariaat). Foto( (vlnr) mr J. van Artsen, Martin Ros en D. H. Landwehr. (Foto: PZC) Slot van pag. 1 besparingen die de vaste verbinding oplevert, omdat minder zal behoeven te worden geïnvesteerd in verbeterin gen van de accommodatie voor de Westerschelde-veerdiensten, worden afgetrokken van de totale kosten, aan dit project verbonden. In vergelijking met de exploitatie van diezelfde veerdiensten is ook de sleutel gehan teerd dat zestig procent van de kos ten voor het rijk en veertig procent voor de gebruikers zal komen. Deze verhouding heeft de regering enkele jaren geleden als bindend voor de veerdiensten op de Westerschelde aangegeven. Op basis van dit alles komen de studies van de verschillen de werkgroepen tot een toltarief dat zal liggen in de orde vap grootte van het huidige veertarief. Het is de bedoeling dat wanneer de minister zijn keus heeft bepaald met de uitvoering van de bouw van de Westerscheideverbinding in 1973 zal worden begonnen. In de ruim twee jaar, die daaraan nog voorafgaan, moeten de plannen be- steksklaar kunnen worden gemaakt. Het zal daarna nog vier tot vijf jaar duren eer de eerste auto's van de vaste verbinding gebruik zullen kun nen maken (1978). Nauw betrokken bij de uitwerking van de plannen zal -worden zo ziet het ernaar uit de groep van tien grote Nederlandse en Belgische aan nemingsbedrijven, die ook interesse heeft getoond voor de financiering van het gehele project. Het tracé voor de brugtunnel-combinatle zal volgens het advies moeten liggen op de lijn, die tussen Kruiningen en Hansweert de Zuidbevelandse oever verlaat en ten westen van Perkpolder aan Zeeuws-Vlaamse kant de wal bereikt. Wanneer de vaste oeverver binding er ligt kan het veer Kruinin- gen-Perkpolder vervallen. De veer dienst Vlissingen-Breskens zal ge handhaafd moeten blijven. COLIJNSPLAAT De militaire dui kersploeg, die sinds dinsdag met twee schepen in de haven van Colijnsplaat ligt om bij goed weer te kunnen duiken naar resten van de Nehallennia- tempel in de .Schaar van Colijns plaat' zal deze week niet meer uitva ren. Woensdagmorgen heeft men in alle vroegte nog getracht met de werkzaamheden te beginnen, maar het weer was toen al zo slecht dat er van afgezien werd en men de haven weer opzocht. Ook donderdag voer men niet uit en wanneer er geen verandering komt in de weersgesteldheid zullen de vaartui gen van de genie ook vandaag, vrij dag, in de haven blijven. Maandag zal men de situatie opnieuw bekijken. De duikers zijn nog gedurende de hele week beschikbaar. GEWOON MIJN BEDRIJFSAFVAL KWIJTRAKEN' SAS VAN GENT Op een van de parkeerplaatsen voor het ge meentehuis in het centrum van Sas van Gent, waar doorgaans de automobielen van de Sasse bestuurders een plaatsje vin den, staat sinds donderdagmor gen een opvallend en fel oranje gekleurd bestelwagentje. Het autootje is keurig beladen met roestige spatborden, kapotte autoportieren, karton, touw en allerlei ander (garage) vuil. Dit ludieke verschijnsel is veroor zaakt door de garagehouder C. Bos uit Sas van Gent, die op deze wijze wil protesteren te gen het uitblijven van een be slissing van b en w over het storten van het afval en vuil uit zijn garage. Je moet niet denken dat ik moeilijk heden heb met de mensen van het gemeentehuis hoor', zegt een opgewek te Bos, ,maar ik wil gewoon mijn bedrijfsafval kwijt.' De heer Bos heeft al zo'n 10 jaar lang regelmatig het kleine afval uit zijn garage met het speciale vuilstortwagentje naar de vuilnisbelt in Sas van Gent gebracht. Ongeveer een maand geleden bleek dat ineens niet meer mogelijk te zijn, omdat de vuilnistortplaats was om heind en afgezet. ,Ik heb aan zowat alle leden van b en w gevraagd hoe ik nu het vuil kwijt moest en er werd me verteld maar te wachten op bericht. Afgelopen maan dag heb ik de burgemeester nog eens opgebeld, en hij heeft mij beloofd om hierover terug te bellen. Nu, ruim een week later is dat nog niet gebeurd', vertelt garageman Bos. Hij legt uit dat het alleen maar om klein afval, zoals stukken blik, karton en ander auto-afval, gaat, omdat sloopauto's door hem altijd naar een sloperij worden gebracht. ,In mijn bedrijf wordt er iedere avond opge ruimd en geveegd, zodat er nogal wat rommel is.' Sleutel ,Ik heb ook gevraagd of ik de sleutel van de vuilnisbelt mocht hebben, zo dat ik alles zelf kon regelen maar dat ging niet. Overigens is het algemeen bekend dat anderen dc sleutel wel hebben gekregen om hun vuil te stor ten'. De heer Bos is van plan om zijn wagentje opgetast met vuil pas weg te halen voor het gemeentehuis, als hij weet waar hij met 't afval naar toe moet. Hij vindt dat hij voor zo'n klein akkefietje niet helemaal naar de vuilstortplaats in Sluis gestuurd moet worden, want zijn pand waarvoor hij belasting en dergelijke voor betaalt, staat in de gemeente Sas van Gent. ,Ik wil echt niet rottig doen, verduide lijkt de heer Bos nog eens, maar ik heb het wagentje er neer gezet omdat ik maar geen antwoord gekregen heb op mijn telefoontje en mondelinge vragen.' Burgemeester R. A. J. den Boer van Sas van Gent reageerde wat verbaasd toen hem naar de actie van de heer Bos gevraagd werd: .Oh, is dat van hem. ja ik zie wel een wagentje met afval buiten staan.' De heer Den Boer vertelde dat de gemeentelijke vuilnis belt inderdaad sinds enige tijd geslo ten is voor particulieren. Men heeft dit gedaan omdat anders de stor- plaats door allerlei fabrieksafval over vol zou raken. ,Er is waarschijnlijk een beetje kortsluiting geweest in b en w, zodat we de heer Bos niet tijdig hebben ingelicht', aldus burge meester Den Boer. ,Ik zal dat alsnog gauw herstellen.' De burgemeester zag voor het kwijt raken van het afval geen directe oplossing. Hij meende dat wellicht gebruik kon worden gemaakt van een particuliere vuilophaaldienst. ,De men sen die de sleutel van de stortplaats hebben gehad, brachten daar waar schijnlijk visafval en dat mag wel', legde de heer Den Boer uit. ,Het gemeentebestuur zal op korte ter mijn een circulaire aan de inwoners van Sas van Gent zenden, waarin de sluiting van de gemeentelijke vuilstort plaats nader wordt toegelicht', deelde de burgemeester mee. (Foto PZC) SLUIS Op de late woensdagavond hebben de scherven van twaalf ton glas de chauffeur van de firma H. van Tiel geen geluk gebracht. De auto met aanhangwagen reed vanaf Sluis ovel de provinciale weg tussen de Oude Tol en Potjes, toen de aanhangwagen op een weggedeelte waar werkzaamheden worden uitgevoerd, met de wielen naast de rijbaan in de berm terecht kwam. De aanhangwagen kantelde, waarbij heel wat glas aan diggelen ging. Van wege het late tijdstip en de als gevolg daarvan geringe verkeersfrequentie on dervond het verdere verkeer weinig vertraging door het obstakel en de glasscherven. KRABBENDIJKE Onder grote be langstelling heeft donderdagavond de afdeling Krabbendijke - Waarde van het Rode Kruis het team gehuldigd, dat korte tijd geleden in Maastricht kampioen van Nederland werd. Om half acht begon een bijeenkomst, die aanvankelijk alleen werd bijgewoond door de leden van de afdeling. Onder meer hield men zich aange naam bezig met een EHBO-quiz onder leiding van de heer H. Don, de in structeur van de EHBO-cursussen. Om negen uur kwamen verschillende ver tegenwoordigers van officiële instan ties uit de gemeente Reimerswaal de nationale kampioen gelukwensen. On der anderen waren aanwezig de heer A. Constandse, vertegenwoordiger van het provinciaal bestuur, en de burge meester van Reimerswaal, mr C. Pijl Hogeweg. Het kampioensteam, dat al eerder kampioen van Zeeland was geworden, bestaat uit de dames H. Joosse-Kloos- terman en J. Joosse-Snoep beiden uit Oostdijk en de heren L. van Zweden uit Kruiningen en A. Blok uit Oost- dijk, die reserve was. Op de foto het kampioensteam neemt de gelukwensen in ontvangst. (Foto PZC) In Middelburg MIDDELBURG De Middel burgse gemeentepolitie heeft gisteren, donderdag, bij een snelheidscontrole op de Nieuw- landse weg tussen de begraaf plaats en het dorp Nieuw- en Sint Joosland, veertig automo bilisten moeten bekeuren, die hier reden met snelheden vari ërend van 115 tot 120 km per uur. Zoals bekend bedraagt de toegestane maximum snelheid hier tachtig kilometer per uur. De controle, waarbij in feite, omdat men bij een geringe overtreding van de maximumsnelheid niet direct wilde ingrijpen, de grootste souplesse werd gehanteerd, werd uitgevoerd van 's morgens elf uur tot 's middags half zes. Met een mengeling van verbazing en teleurstelling moest de politie consta teren, dat op dit weggedeelte ongeli miteerd hard wordt gereden. Het ge volg zal uiteraard zijn, dat nieuwe controles tot de verwachtingen mogen behoren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 2