weetend-tip
De auto, het melkkoetje van
de minister van financiën
Hopeloos verouderd zeevaart-
onderwijs moet op de helling'
Hernia
Lijst van 84 vragen
over miljoenennota
9
VIJF MILJOEN
NODIG VOOR
EEN NIEUWE
HENRY DUN ANP
Vereniging van kapiteins en officieren ter koopvaardij:
Opleiding moet 4
jaar gaan duren'
r~% Goud SV
zonnebloem margarine
SS&
20ct
voordeel
OOK LAATSTE
GIJZELAARS
NU VRIJ
EEG-ONDERZOEK
FRUITPRODUKTIE
evoluon
KAMERCOMMISSIE VOOR FINANCIËN
Verruiming van
premieregeling
oudere agrariërs
De dood op de weg
FISCUS VERZORGT' UW WAGÉN VAN DE WIEG TOT HET GRAF
DE KOSTEN PER KILOMETER
Pluimveehouders
delen eieren uit
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DEN HAAG (GPD) Met de
medewerking van enkele tiendui
zenden mensen onder wie vele
top-artiesten en top-sporters zal
de actie .Schip Ahoy' op woens
dagavond 14 oktober tijdens een
nonstop televisie-uitzending van
de nieuwe Ahoy-hallen in Rotter
dam uit trachten het grootste
gedeelte van de vijf miljoen gul
den bijeen te krijgen, die nodig
zijn voor de houw van een nieuw
Rode-Kruisschip, de Henry Du-
nant II.' Deze avond is echter
niet de enige bron waaruit het
comité fondsen hoopt te putten.
Vandaag, 30 september, is reeds
een collecte gestart onder de bin
nenschippers en in de havens.
Collectes
De volle medewerking is verkre
gen van de Nederlandse Sport
Federatie en van de Ned. Chr.
Sport Unie, die alle sportlieden
bij de actie trachten te betrek
ken. Deze moeten het basis-be
drag van de benodigde 5 miljoen
bijeen brengen door collectes op
sportvelden, in zwembaden, in
sporthallen en in gymnastiekza
len. Op 14 oktober tenslotte zal
tussen 19 en 20 uur een landelij
ke huis-aan-huis collecte worden
gehouden, voordat de televisie-uit
zending begint. Alle banken zullen
die avond geopend zijn en de
girodienst heeft een speciaal
nummer 50607 beschikbaar ge
steld voor het storten van bijdra
gen.
Een nieuw schip is nodig, zo zegt
men van de zijde van het Rode
Kruis, omdat het oude te klein is
geworden. Per patiënt is tenge
volge van de nieuwe medische
benadering van de mensen die
eens per jaar een week vakantie
op dit schip doorbrengen, meer
ruimte nodig. Het nieuwe schip,
dal in 1972 klaar moet zijn,
krijgt onder meer een grote re
creatiezaal. Het wordt 80 meter
lang, 9,5 meter breed en krijgt
een diepgang van 1,80 meter. Met
dit schip zullen evenveel patiën
ten op vakantie kunnen gaan als
met het huidige.
Tv
In het kader van de actie .Schip
Ahoy' zullen vele plaatselijke
evenementen plaatsvinden, maar
de hoofdzaak is de tv-avond. De
uitzending begint om 20.20 uur
op Nederland-1 met een film.
Daarna start om 20.40 uur het
gebeuren in de Ahoy-hallen in de
trant van de befaamde uitzending
,Open de deur.' Vele artiesten zul
len optreden, naast topsporters
als Anton Geesink en voetballers
van Feijenoord en PSV. Iedereen
kan in persoon of per telefoon
giften overhandigen of toezeggen.
Telefoonnummers voor alle pro
vincies en voor de grote steden
zullen tijdens de uitzending be
kend worden gemaakt. Henk van
Stipriaan zal het programma pre
senteren, dat tot 1 uur 's nachts
zal doorgaan. Ook de NOS-radio
wijdt die avond een uitzending
aan de actie. Deze uitzending be
gint om 20.00 uur op Hilversum-
1.
UTRECHT (ANP) De vereniging van kapiteins en officieren ter
koopvaardij (VKO) staat op het standpunt dat de zeevaartoplei
ding veelzijdiger moet worden, zodat de .bijzonderheid' van het
zeevaartonderwijs die een belemmering vormt als de koopvaardij-
officier later (gemiddeld na dertien jaar) een functie van gelijk
niveau aan de wal zoekt, verdwijnt. De VKO is van oordeel dat er
een opleiding moet komen op het niveau van de hogere technische
school en dat bij het onderwijs ook gekozen moet worden voor de
hts-structuur.
Dit verklaarde de heer A. Rook, pen
ningmeester van de VKO, dinsdagmid
dag in Utrecht op een drukbezochte
vergadering van de vereniging die
uitsluitend was gewijd aan de herzie
ning van het hoger zeevaart onder
wijs. De opleiding zou volgens de
VKO vier jaar moeten duren en er
zou definitief gebroken moeten wor
den met de vervolgopleidingen voor
de verschillende rangen. Het eerste
jaar zou voor stuurlieden, werktuig
kundigen en radio-officieren hetzelfde
moeten zijn zodat de leerlingen ken
nis kunnen maken met de andere
functies aan boord en nog een jaar de
tijd hebben om hun definitieve studie
richting te bepalen.
De heer Rook gaf een uitvoerig over
zicht van alle vergeefse pogin
gen die sinds 1950 in het werk zijn
gesteld om het zeevaartonderwijs te
moderniseringen. Een in 1955 ingestel
de staatscommissie kwam na 'n studie
van zes jaar met een rapport waarin
alleen een herzien examenprogran
en een bepeerking van het aantal r;
examens werden aanbevolen Het
1961 uitgebrachte rapport is overigens
in een la verdwenen en er niet meer
uitgekomen. Niet alleen de exar
stof maar ook de structuur van het
huidige zeevaartonderwijs is volgens
de heer Rook hopeloos verouderd. De
koopvaardij-officieren moeten minstens
viermaal examen doen voordat zij de
hoogste rang mogen bekleden en het
aantal examenkandidaten voor het C-l
diploma (hoofd werktuigkunde) dat.
zakt. beweegt zich de laatste jaren
rond de tachtig procent. De minister
van verkeer en waterstaat meent dat
deze slechte uitkomst alleen te wijten
is aan onvoldoende voorbereiding
voor het examen, maar volgens de
heer Rook kan moeilijk worden aan
genomen dat alle op overwegend ei
gen kosten studerende kandidaten van
wie er bovendien veel de verantwoor
delijkheid hebben voor een gezin,
.geestelijk onvermogend" of lui zijn.
Hij stelde dat in ieder geval op korte
termijn de rijkscommissies zullen
moeten worden opgeheven: de -
mens dienen op school door leraren
onder toezicht van rijksgecommiteer-
den te worden afgenomen en de exa
menstof moet worden herzien en
moet beter worden omschreven.
Universitair niveau
Tijdens de discussies is meegedeeld,
dat het bestuur een initiatief heeft
genomen om het mogelijk te maken
dat koopvaardij-officeren met min-
(ADVERTENTIE)
op 2 kuipje*
stens de op één na hoogste rang ook
universitair onderwijs kunnen gaan
volgen.
De heer Rook zei, dat dit plan ,een
willig oor' heeft gevonden bij de tech
nische hogeschool in Delft. Nadere
details kon hij nog niet bekend ma
ken. De opleiding op hts-niveau zou
na vier jaar met een examen een
diploma moeten worden afgesloten.
Daarnaast moet dan worden vastge-
Slot van pag. 1
Cairo gesloten akkoord, dat een einde
maakte aan de strijd tussen Palestij-
nen en Jordaniërs, heeft dinsdag ge-
eist dat alle Jordaanse troepen en ge
wapende Palestijnse verzetsstrijders
zich binnen vierentwintig uur uit Am
man terugtrekken.
De Palestijnen mogen geen enkele
door de Jordaanse troepen in Amman
ontruimde positie bezetten. Alle mili
taire bewegingen of demonstraties in
de hoofdstad moeten worden beëin
digd, aldus de commissie. De terug
trekking van zowel Jordaanse militai
ren als Palestijnse guerrillastrijders
uit de steden is een van de belangrijk
ste bepalingen in het akkoord van
Cairo.
Er waren dinsdag geen berichten over
nieuwe gevechten tussen de Palestijn
se commando's en het leger van ko
ning Hoessein. Voor de eerste maal
sinds 13 dagen geleden de strijd los
brak. heerste er in het gehele land
een broze vrede.
Hulpvluchten
Dinsdag zijn op vliegveld van Amman
14 reusachtige Amerikaanse transport
vliegtuigen van het type C-130 (Hercu
les) aangekomen met artsen, verple
gend personeel, medische voorraden
en een compleet ziekenhuis.
Zij waren vertrokken van de militaire
basis Kitzingen bij Würzburg in West-
Duitsland.
De Amerikanen gingen onmiddellijk
hulpposten inrichten in het .nieuwe
koning Hoessein'-ziekenhuis voor mili-'
tairen, dat zich '10 kilometer ten wes
ten van de stad bevindt.
Dit is een ziekenhuis in aanbouw
waarvan nog niet veel meer staat dan
de muren.
Er zijn in Amman ook vliegtuigen uit
Turkije aangekomen met voorraden
meel, zout, rijst en andere dingen als
zeep en wasmiddelen.
BRUSSEL (ANP) De Europese
commissie in Brussel wil een perio
diek onderzoek gaan instellen naar
het produktiepotentieel in de Euro-
markt op het gebied van appelen,
peren, perziken en sinaasappelen. Ze
heeft een voorstel in de vorm van een
richtlijn naar de Europese minister
raad gestuurd waaruit blijkt dat ze
elke vijf jaar een vruchtboomtelling
wil laten houden. De uitkomsten van
die telling moeten haar een beter
inzicht geven in de samenstelling en
de omvang van de produktie en het te
verwachten toekomstige aanbod van
fruit.
De in te stellen tellingen zullen be
trekking hebben op zowel het assorti
ment. als de produktiecapaciteit; dit
laatste onder meer door opgave van
de leeftijd van de vruchtbomen. Bo
vendien zal men rekening houden met
de resultaten van de intussen onder
nomen rooi-acties die in verscheidene
landen plaatsvinden. De eerste EEG-
enquête zal worden gehouden in de
winter 1971-1972.
steld hoe lang men moet hebben geva
ren voor men de verschillende rangen
kan krijgen.
De vergadering nam tenslotte een re
solutie aan, bestemd voor de minister
van verkeer en waterstaat, de staats
secretaris van onderwijs en weten
schappen en de raad van bestuur voor
de zeevaart, waarin wordt aangedron
gen op snelle beslissingen over de toe
komstige structuur en het nieveau van
het hoger zeevaartonderwijs en waarin
de visie van de VKO daarop is neerge
legd.
In de resolutie wordt ook gesteld dat
het huidige onderwijs met zijn rangdi
ploma's op korte termijn moet
den aangepast, dat rangexamens
de school zullen moeten worden afge
nomen inplaats van door rijkscom
missies en dal de examenstof dras
tisch moet worden herzien. Verschil
lende leden vroegen om pressiemidde
len. maar daarover zal pas worden
besloten als er over een half jaar nog
niets aan de herziening van het zee
vaartonderwijs is gedaan.
Minister Bakker in
PTT-begroting 1971:
VERDERE SAMENWERKING
TUSSEN GIRODIENST
EN RIJKSPOSTSPAARBANK
DEN HAAG (ANP) Een verdere
samenwerking tussen de postcheque-
en girodienst en de Rijkspostspaar
bank ligt in de lijn van de ontwikke
ling. Aldus schrijft minister drs J.
Bakker van verkeer en waterstaat in
zijn beschouwing over het PTT-beleid
op middenlange termijn in de dinsdag
gepubliceerde toelichting op de PTT-
begroting 1971.
Sinds het midden van de zestiger
jaren hebben de meeste financiële in-1
stellingen, aldus de minister, mede:
onder invloed van de toenemende be
hoefte van het publiek om bij één
instelling een beroep op alle financiële
diensten te kunnen doen, de tot dan
toe bestaande hoge mate van speciali
satie laten varen. Ook de postcheque-
en girodienst en de Rijkspostspaar
bank zullen, willen zij zich in de
nieuwe situatie kunnen handhaven,
hun specialistische functies meer en
meer moeten prijsgeven, zo deelt mi-!
nister Bakker mee.
De nettovraag naar telefoonaansluitin- j
gen zal, naar wordt verwacht, in de
periode 1970 tot en met 1975 1.000.000
zijn. Dit aantal ligt tien procent hoger
dan op grond van prognoses van mid
den vorig jaar werd voorzien. Aldus
zegt de minister verder. Over de post
dienst zegt de minister tenslotte: Del
ontwikkeling van de postdienst in de;
zeventiger jaren zal zich blijven ken
merken door verdere groei. Bij hand
having van het huidige niveau van de
dienstverlening, een voortdurende eco
nomische groei en een actieve stimu-|
leringspolitiek is dan ook een belang
rijke toeneming van het postverkeer:
te verwachten.
(ADVERTBNTIB)
Ga eens met uw gezin naar het Evoluon in Eindhoven;
een permanente expositie gewijd aan de mens, natuur en techniek
U kunt er kennis maken met de wonderen der
wetenschap en een blik werpen in de toekomst Het is een
onvergetelijke ervaring voor jong en oud.
Het Evoluon staat in Eindhoven, direkt aan de rondweg
en is het hele jaar geopend (behalve op le Kerstdag en
Nieuwjaarsdag). Dagelijks van 10-18 uur.
Op zon-en feestdagen van 12-18 uur.
Er is een modern zelfbedieningsrestaurant.
„aktie expo", gesticht door Philips.
-.IK-
DEN HAAG (ANP) De vaste
kamercommissie voor financiën
heeft maandag minister dr H. J.
Witteveen van financiën 84
schriftelijke vragen voorgelegd
over de miljoenennota 1971 en de
macro-economische verkennin
gen. Er wordt op vertrouwd, dat
de minister deze vragen schrifte
lijk beantwoordt voor dat op
dinsdag 13 oktober de tweede ka
mer begint met de algemene poli
tieke en financiële beschouwin
gen.
Enkele vragen zijn:
.Kan voor de jaren 1970 en 1971 een
opgaaf verstrekt worden, wat betreft
de binnenlandse bestedingen, waarin
de invloed van de recente loonontwik
keling is verwerkt? .Waarop is de
indruk gebaseerd, dat de nominale
stijging van lonen en prijzen welke
het gevolg is van een bepaalde mate
van spanning op de arbeidsmarkt, de
laatste jaren groter is geworden?.
Zijn voor dat verschijnsel oorzaken
aan te geven?'. ,Het volume van
totale bouwproduktie stijgt in 1970
met 2 procent, dat van de woning
bouw daalt met hetzelfde percenta
ge.
Hoe is het in het licht van deze
cijfers de opmerking te verklaren dat
juist ten aanzien van de woningbouw
de regering erin is geslaagd een drei
gende terugval grotendeels te voorko
men?'
,Kan er een vergelijkend overzicht
gegeven worden van de gevolgen van
enerzijds het pakket van maatregelen,
aangekondigd in de miljoenenota, en
anderzijds een pakket omvattende be
perking van de rijksuitgaven met
140 miljoen, uitstel tot na 1971 van
de voorgestelde verhoging van 12 tot
14 procent van het BTW-tarief, uitstel
tot na 1971 van de voor dat jaar
voorziene afbraak van de omzetbelas
ting op investeringsgoederen, een con
junctuurheffing (tijdelijke verhoging
van inkomsten-, loon- en andere belas
tingen) van 4 in plaats van 3 procent,
een verhoging van het tarief van de
vermogensbelasting van 0,6 tot 0.8
procent, geen invoering van zelfstandi
genaftrek en geen toepassing van arti
kel 10 van de loonwet (loonpau-
ze)?
loonstijging ft het bestedingsafrem
mende program van de regering
afgestemd? .Welke maatregelen zijn
genomen om de groei van het con
sumptieve krediet en van de per
soonlijke leningen verder af te rem
men?'
Welke effecten heeft elk van de vol
gende maatregelen in 1971 en 1972 op
het prijspeil van de particuliere con
sumptie, de betalingsbalans en de be-
lastingopbrengt, in vergelijking met;
de regeringsvoorstellen: de handha
ving van het normale BTW-tarief op
12 procent plus overbrenging volgens
plan van een aantal artikelen naar het
lagere tarief, ongedaan maken van de
tweede tranche der verlaging van de
loon- en inkomstenbelasting en ver
schuiving met een jaar van het af
braakschema voor de omzetbelasting
op investeringen?'
.Hoeveel kost 5 procent verhoging ten
last v an de rijksmiddelen van de AOW
en AWW-uitkeringen over 1971?'
DEN HAAG (ANP) De sedert 1 juli
1970 bestaande premieregeling voor
oudere agrarische werknemers, die
om structurele redenen het landbouw-,
bedrijf waarop zij werkzaam zijn
moeten verlaten, is door het bestuur
van het ontwikkelings- er sanerings
fonds voor de landbouw ook van toe
passing gebracht op die werknemers,
met wie het dienstverband reeds tus
sen 1 maart en 30 juni 1970 ïs beëin-j
digd. Belanghebbenden die aan bepaal-!
de voorwaarden voldoen, kunnen als
nog tot uiterlijk 31 december 1970,
een aanvraag voor het ontvangen van
de premie bij de districtsbureauhou
der indienen.
Zoals bekend, geldt de regeling voori
agrarische werknemers, die ouder dan|
55 en jonger dan 64 jaar zijn. De!
bijdrage bestaat uit een uitkering in-'
eens van 3.000,Dit bedrag wordt
ten name van de aanvrager op een
geblokkeerde, rentedragende rekening:
geplaatst. Bij het bereiken van de 65-
jarige leeftijd, of bij eerder overlij-1
den, wordt deze rekening gedeblok
keerd. Voorts kan bij aanvaarding
van een werkkring buiten de land
bouw en huiten de woonplaats boven
dien nog een bedrag van 800,wor
den toegekend.
Tenslotte kunnen bedoelde werkne-:
mers bij beëindiging van het eventue
le eigen bedrijf zo dit aan de
landbouwtelling onderworpen is ge
weest ook nog voor een vergoeding
in aanmerking komen.
EINDHOVEN (ANP) In het
Sint-Elisabeth ziekenhuis is dinsdag
aan de bekomen verwondingen overle
den de 39-jarige mevrouw C. ter Rahe
uit Eindhoven, die op 22 september
op de kruising Elisabethlaan - Jan
Smitslaan te Eindhoven met haar per
sonenwagen in botsing kwam met een
vrachtauto en tegen een lichtmast
reed.
ZEVENAAR (ANP) Dinsdag is
in het ziekenhuis te Zevenaar de 35-
jarige H. B. J. Wezendonk uit Zeve
naar overleden. Op 17 september werd
hij gewond bij een verkeersongeval
op de weg Elten - Lobith.
SIMPEL VELD (ANP) Op de
provinciale wee Simpelveld-Nljswiller
in Limburg is maandagavond even na
acht uur een personenauto frontaal
op een busje gebotst. De inzittenden
van de auto. de 69-jarige bestuurder
C. A. de Groot en de 77-jarige H. J.
Peters, beiden woonachtig in het be
jaardencentrum Hoogamstel te Kerk-
rade kwamen om het leven.
In het busje zaten zeven zusters uit
huize .Loreta' te Simpelveld. Zij moes
ten met ernstige tot zeer ernstige
verwondingen worden opgenomen in
het r-k ziekenhuis te Heerlen.
De bestuurder van de personenauto
wilde, aldus de rijkspolitie, op de
provinciale weg een tractor passeren.
De wagen kwam op de linkerweghelft
terecht en hotste daar tegen het bus-
je. De zusters, vijf Hollandse en twee
Oostenrijkse, waren onderweg naar
Aken, om daar op de nachttrein te
stappen.
Loonstijging
.Op welke omvang van de extra-
UTRECHT (GPD) Het rijden
in Nederlands meestverkochte
auto, de Volkswagen 1300 co
ach, wordt volgend jaar onge
veer 5,5 pet of 216,50 duurder.
Wanneer althans de in de mil
joenennota vervatte gedachte
door het parlement wordt aan
vaard.
Deze door de te verwachten verhoging
van de btw veroorzaakte kostenstij
ging is cumulatief. Tot op zekere
hoogte geldt een verhoging van de
rijkosten met één procent voor elke
duizend gulden nieuwwaarde méér. De
rijprijsverhoging voor de twaalf mille
kostende Opel Commodore ligt derhal
ve rond de twaalf procent.
Bij deze prijsbepaling is slechts uitge
gaan van de in de miljoenennota ge
memoreerde btw-verhoging met twee
procent. Factoren als het herzien van
de concurrentiepositie door de autofa
brikanten, kostenstijgingen van grond-1
stoffen en loonstijgingen zijn om-I
dat ze niet voorspelbaar zijn niet
in de berekeningen verwerkt.
Ruw geschat zouden die overigens op
zeker een halve cent per kilometer
kunnen komen, wat de rijprijs voor
een auto van rond zesduizend gulden
nieuwwaarde op ruim drieduizend per
jaar zou brengen.
De btw heeft sinds de invoering op 1
januari 1969 tot vandaag het autorij
den al 15,5 procent duurder gemaakt
althans voor deze .goedkope' Volks
wagen. De lonen stegen in die tijd
met 12,3 procent en de prijzen met
9,4 procent.
Fiscus
.Deze prijsverhogingen komen bijna
geheel voor rekening van de fiscus',
zegt de heer J. Overkamp sr, auto-
keurmeester van de KNAC en chef
technische dienst van de vereniging
arts en auto in Utrecht.
Zonder die auto is geen westelijke
staatshuishouding meer denkbaar.
Daarom blijft de fiscus aan die wagen
knabbelen van de grens tot de slo-
pershamer.'
Het zijn volgens hem echter niet de!
belastingen op het voertuig die zwaar
drukken op de automobilist. JJe rij
kosten leveren de fiscus veel meer op.
Niet alleen aan benzineaccijnzen,
maar ook aan wegenbelasting (ƒ8,88
per honderd kilo per jaar, vermenig
vuldigd met volgend jaar de
factor 1,74 voor de 174 opcenten voor
liet rijks wegenfonds), assurantiebelas
ting op de verzekeringspolis en aan
omzetbelasting op onderhoud en repa
raties. Verder betaalt de automobilist
invoerrechten, btw. Op alle accessoi
res en btw bij elke mutatie zelfs
de sloper moet btw betalen op
afgereden vehikel.'
Volgens de heer Overkamp zijn de
materiaal- en loonkostenstijgingen bij
de fabrieken van weinig invloed op de
prijs in Nederland. ,De helft van de
kostprijs wordt gevormd door de ma
teriaalkosten, de andere helft door de
loonkosten. Wanneer de lonen met
vier procent omhoog gaan, betekent
dat slechts twee procent doorbereke
ning in de kostprijs. De fabrikant
heeft er geen belang bij zijn prijzen
op te schroeven. Dat is voorbehouden
aan de fiscus, die aan de ene kant
profiteert van de auto terwijl hij hem,
aan de andere kant door vaakl
onzinnig hoge heffingen van de
weg probeert te krijgen.
Frans
Overigens is die fiscus er de oorzaak
van, dat Franse auto's in Nederland
steeds populairder worden. Die wa
gens zijn wel duurder in aanschaf,
maar goedkoper op de weg. De heer
Overkamp meent dat de auto de ko
mende jaren veel duurder zal worden.
Twee factoren die daarin voor de
autofabrikanten een rol spelen zijn de
luchtverontreiniging en de veiligheid
van het voertuig. Voor beide zaken
worden nu regels gesteld. Ook het
naleven daarvan kost kapitalen.
De heer Overkamp gelooft dat ook bij
iet oplossen van deze problemen de
'iscus een dikke vinger in de pap
leeft. ,De autoconstructeurs kunnen
illang een voertuig met een brand-
tofcel bouwen om de luchtverontrei-
liging definitief te bestrijden. Althans,
oorzover die van de auto komt.
viaar de fiscus teert goeddeels op de
lenzinemaatschappijen. Dus moeten
•r oplossingen worden gevonden
waarbij deze bron van inkomsten ge
garandeerd blijft.'
Bij onderstaande onkostenberekening is uitgegaan van een
VW 1300. De wagen rijdt 15.000 km per jaar en wordt in vier
jaar afgeschreven. De eigenaar is er behoorlijk zuinig op en
rijdt schadevrij. Hij stalt hem niet en doet geen extra dingen.
Het olieverbruik is één liter per 1000 kilometer. Onderhouds-
kosten zijn naar ervaring geschat. De bedragen kunnen enigs
zins afwijken van de ANWB-berekeningen.
Aanschaffingsprijs:
Restwaarde:
31-12-'68
5495,—
2600,—
thans
6260,80
2800,—
1-1-'71
6495,32
2800,—
Af te schrijven:
2895,—
3460,80
3695,32
VASTE KOSTEN PER JAAR:
Afschrijving
Renteverlies
All-risksverzekering
Wegenbelasting:
Diversen:
723.75
184,85
645,
149.76
55,—
865,20
219,13
690,—
166,23
65,—
923,83
259.81
720,—
194.65
75.—
Totaal vaste kosten:
Per kilometer:
1758,36
11.27 ct
2005,56
13,37 ct
2173,93
14,49 ci
VARIABELE KOSTEN PER KILOMETER EN CENTEN:
Brandstof 4,73 5,22
Motorolie 0,36 0^39
Banden 0,74 o,82
Technisch onderhoud 3,13 3,61
Onderhoud corrosserie 0,60 0/70
Onvoorzien 0,60 0,70
5,33
0,39
0,83
3.68
0,80
0,80
Variabele kosten per kilometer
21,48 ct
24,81 ct
26,32 ct
DEN HAAG Pluimveehouders
delen uit protest kippen en eieren
uit op het Haagse Binnenhof aan
publiek.
den HAAG (GPD) Tienduizend
eieren en vijfhonderd bevroren kippen
vormden gistermorgen op het Binnen
hof, het Plein en nog enkele plaatsen
in het centrum het middelpunt van
een vriendschappelijke vechtpartij tus
sen een aantal Haagse huisvrouwen.
De eieren en de kippen werden uitge
deeld als onderdeel van een demon
stratie van de vereniging van leg-
pluimveehouders die hiermee de aan
dacht wil vestigen op de problemen in
deze bedrijfstak.
De grieven van de legpluimveehouders
zijn vooral gericht tegen de invoer
van eieren uit landen buiten de EEG;
die vaak tegen zeer lage prijzen op de
Nederlandse markt komen.
Voorts willen zij dat de graanprijzen
zo in de hand worden gehouden dat
niet de eieren goedkoper zijn dan het
voer dat de kippen nodig hebben.
De demonstratie was begonnen op het
Malieveld, waarna een optocht met
auto's en spandoeken naar het Bin
nenhof werd gehouden
NEW YORK (AFP) Israël zal een
ongelimiteerd bestand in acht nemen
dat wfl zeggen ook na 5 november
wanneer de in het plan-Rogers ge
noemde termijn van drie. maanden
afloopt.
Voonvaarde daarvoor is wel dat de
Israëlische troepen niet worden aange
vallen. Dit heeft minister van buiten
landse zaken Abba Eöan tijdens een
perslunch in New York bekendge-