weetend-tip De auto, het melkkoetje van de minister van financiën Hopeloos verouderd zeevaart- onderwijs moet op de helling' Hernia Lijst van 84 vragen over miljoenennota 9 VIJF MILJOEN NODIG VOOR EEN NIEUWE HENRY DUN ANP Vereniging van kapiteins en officieren ter koopvaardij: Opleiding moet 4 jaar gaan duren' r~% Goud SV zonnebloem margarine SS& 20ct voordeel OOK LAATSTE GIJZELAARS NU VRIJ EEG-ONDERZOEK FRUITPRODUKTIE evoluon KAMERCOMMISSIE VOOR FINANCIËN Verruiming van premieregeling oudere agrariërs De dood op de weg FISCUS VERZORGT' UW WAGÉN VAN DE WIEG TOT HET GRAF DE KOSTEN PER KILOMETER Pluimveehouders delen eieren uit WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DEN HAAG (GPD) Met de medewerking van enkele tiendui zenden mensen onder wie vele top-artiesten en top-sporters zal de actie .Schip Ahoy' op woens dagavond 14 oktober tijdens een nonstop televisie-uitzending van de nieuwe Ahoy-hallen in Rotter dam uit trachten het grootste gedeelte van de vijf miljoen gul den bijeen te krijgen, die nodig zijn voor de houw van een nieuw Rode-Kruisschip, de Henry Du- nant II.' Deze avond is echter niet de enige bron waaruit het comité fondsen hoopt te putten. Vandaag, 30 september, is reeds een collecte gestart onder de bin nenschippers en in de havens. Collectes De volle medewerking is verkre gen van de Nederlandse Sport Federatie en van de Ned. Chr. Sport Unie, die alle sportlieden bij de actie trachten te betrek ken. Deze moeten het basis-be drag van de benodigde 5 miljoen bijeen brengen door collectes op sportvelden, in zwembaden, in sporthallen en in gymnastiekza len. Op 14 oktober tenslotte zal tussen 19 en 20 uur een landelij ke huis-aan-huis collecte worden gehouden, voordat de televisie-uit zending begint. Alle banken zullen die avond geopend zijn en de girodienst heeft een speciaal nummer 50607 beschikbaar ge steld voor het storten van bijdra gen. Een nieuw schip is nodig, zo zegt men van de zijde van het Rode Kruis, omdat het oude te klein is geworden. Per patiënt is tenge volge van de nieuwe medische benadering van de mensen die eens per jaar een week vakantie op dit schip doorbrengen, meer ruimte nodig. Het nieuwe schip, dal in 1972 klaar moet zijn, krijgt onder meer een grote re creatiezaal. Het wordt 80 meter lang, 9,5 meter breed en krijgt een diepgang van 1,80 meter. Met dit schip zullen evenveel patiën ten op vakantie kunnen gaan als met het huidige. Tv In het kader van de actie .Schip Ahoy' zullen vele plaatselijke evenementen plaatsvinden, maar de hoofdzaak is de tv-avond. De uitzending begint om 20.20 uur op Nederland-1 met een film. Daarna start om 20.40 uur het gebeuren in de Ahoy-hallen in de trant van de befaamde uitzending ,Open de deur.' Vele artiesten zul len optreden, naast topsporters als Anton Geesink en voetballers van Feijenoord en PSV. Iedereen kan in persoon of per telefoon giften overhandigen of toezeggen. Telefoonnummers voor alle pro vincies en voor de grote steden zullen tijdens de uitzending be kend worden gemaakt. Henk van Stipriaan zal het programma pre senteren, dat tot 1 uur 's nachts zal doorgaan. Ook de NOS-radio wijdt die avond een uitzending aan de actie. Deze uitzending be gint om 20.00 uur op Hilversum- 1. UTRECHT (ANP) De vereniging van kapiteins en officieren ter koopvaardij (VKO) staat op het standpunt dat de zeevaartoplei ding veelzijdiger moet worden, zodat de .bijzonderheid' van het zeevaartonderwijs die een belemmering vormt als de koopvaardij- officier later (gemiddeld na dertien jaar) een functie van gelijk niveau aan de wal zoekt, verdwijnt. De VKO is van oordeel dat er een opleiding moet komen op het niveau van de hogere technische school en dat bij het onderwijs ook gekozen moet worden voor de hts-structuur. Dit verklaarde de heer A. Rook, pen ningmeester van de VKO, dinsdagmid dag in Utrecht op een drukbezochte vergadering van de vereniging die uitsluitend was gewijd aan de herzie ning van het hoger zeevaart onder wijs. De opleiding zou volgens de VKO vier jaar moeten duren en er zou definitief gebroken moeten wor den met de vervolgopleidingen voor de verschillende rangen. Het eerste jaar zou voor stuurlieden, werktuig kundigen en radio-officieren hetzelfde moeten zijn zodat de leerlingen ken nis kunnen maken met de andere functies aan boord en nog een jaar de tijd hebben om hun definitieve studie richting te bepalen. De heer Rook gaf een uitvoerig over zicht van alle vergeefse pogin gen die sinds 1950 in het werk zijn gesteld om het zeevaartonderwijs te moderniseringen. Een in 1955 ingestel de staatscommissie kwam na 'n studie van zes jaar met een rapport waarin alleen een herzien examenprogran en een bepeerking van het aantal r; examens werden aanbevolen Het 1961 uitgebrachte rapport is overigens in een la verdwenen en er niet meer uitgekomen. Niet alleen de exar stof maar ook de structuur van het huidige zeevaartonderwijs is volgens de heer Rook hopeloos verouderd. De koopvaardij-officieren moeten minstens viermaal examen doen voordat zij de hoogste rang mogen bekleden en het aantal examenkandidaten voor het C-l diploma (hoofd werktuigkunde) dat. zakt. beweegt zich de laatste jaren rond de tachtig procent. De minister van verkeer en waterstaat meent dat deze slechte uitkomst alleen te wijten is aan onvoldoende voorbereiding voor het examen, maar volgens de heer Rook kan moeilijk worden aan genomen dat alle op overwegend ei gen kosten studerende kandidaten van wie er bovendien veel de verantwoor delijkheid hebben voor een gezin, .geestelijk onvermogend" of lui zijn. Hij stelde dat in ieder geval op korte termijn de rijkscommissies zullen moeten worden opgeheven: de - mens dienen op school door leraren onder toezicht van rijksgecommiteer- den te worden afgenomen en de exa menstof moet worden herzien en moet beter worden omschreven. Universitair niveau Tijdens de discussies is meegedeeld, dat het bestuur een initiatief heeft genomen om het mogelijk te maken dat koopvaardij-officeren met min- (ADVERTENTIE) op 2 kuipje* stens de op één na hoogste rang ook universitair onderwijs kunnen gaan volgen. De heer Rook zei, dat dit plan ,een willig oor' heeft gevonden bij de tech nische hogeschool in Delft. Nadere details kon hij nog niet bekend ma ken. De opleiding op hts-niveau zou na vier jaar met een examen een diploma moeten worden afgesloten. Daarnaast moet dan worden vastge- Slot van pag. 1 Cairo gesloten akkoord, dat een einde maakte aan de strijd tussen Palestij- nen en Jordaniërs, heeft dinsdag ge- eist dat alle Jordaanse troepen en ge wapende Palestijnse verzetsstrijders zich binnen vierentwintig uur uit Am man terugtrekken. De Palestijnen mogen geen enkele door de Jordaanse troepen in Amman ontruimde positie bezetten. Alle mili taire bewegingen of demonstraties in de hoofdstad moeten worden beëin digd, aldus de commissie. De terug trekking van zowel Jordaanse militai ren als Palestijnse guerrillastrijders uit de steden is een van de belangrijk ste bepalingen in het akkoord van Cairo. Er waren dinsdag geen berichten over nieuwe gevechten tussen de Palestijn se commando's en het leger van ko ning Hoessein. Voor de eerste maal sinds 13 dagen geleden de strijd los brak. heerste er in het gehele land een broze vrede. Hulpvluchten Dinsdag zijn op vliegveld van Amman 14 reusachtige Amerikaanse transport vliegtuigen van het type C-130 (Hercu les) aangekomen met artsen, verple gend personeel, medische voorraden en een compleet ziekenhuis. Zij waren vertrokken van de militaire basis Kitzingen bij Würzburg in West- Duitsland. De Amerikanen gingen onmiddellijk hulpposten inrichten in het .nieuwe koning Hoessein'-ziekenhuis voor mili-' tairen, dat zich '10 kilometer ten wes ten van de stad bevindt. Dit is een ziekenhuis in aanbouw waarvan nog niet veel meer staat dan de muren. Er zijn in Amman ook vliegtuigen uit Turkije aangekomen met voorraden meel, zout, rijst en andere dingen als zeep en wasmiddelen. BRUSSEL (ANP) De Europese commissie in Brussel wil een perio diek onderzoek gaan instellen naar het produktiepotentieel in de Euro- markt op het gebied van appelen, peren, perziken en sinaasappelen. Ze heeft een voorstel in de vorm van een richtlijn naar de Europese minister raad gestuurd waaruit blijkt dat ze elke vijf jaar een vruchtboomtelling wil laten houden. De uitkomsten van die telling moeten haar een beter inzicht geven in de samenstelling en de omvang van de produktie en het te verwachten toekomstige aanbod van fruit. De in te stellen tellingen zullen be trekking hebben op zowel het assorti ment. als de produktiecapaciteit; dit laatste onder meer door opgave van de leeftijd van de vruchtbomen. Bo vendien zal men rekening houden met de resultaten van de intussen onder nomen rooi-acties die in verscheidene landen plaatsvinden. De eerste EEG- enquête zal worden gehouden in de winter 1971-1972. steld hoe lang men moet hebben geva ren voor men de verschillende rangen kan krijgen. De vergadering nam tenslotte een re solutie aan, bestemd voor de minister van verkeer en waterstaat, de staats secretaris van onderwijs en weten schappen en de raad van bestuur voor de zeevaart, waarin wordt aangedron gen op snelle beslissingen over de toe komstige structuur en het nieveau van het hoger zeevaartonderwijs en waarin de visie van de VKO daarop is neerge legd. In de resolutie wordt ook gesteld dat het huidige onderwijs met zijn rangdi ploma's op korte termijn moet den aangepast, dat rangexamens de school zullen moeten worden afge nomen inplaats van door rijkscom missies en dal de examenstof dras tisch moet worden herzien. Verschil lende leden vroegen om pressiemidde len. maar daarover zal pas worden besloten als er over een half jaar nog niets aan de herziening van het zee vaartonderwijs is gedaan. Minister Bakker in PTT-begroting 1971: VERDERE SAMENWERKING TUSSEN GIRODIENST EN RIJKSPOSTSPAARBANK DEN HAAG (ANP) Een verdere samenwerking tussen de postcheque- en girodienst en de Rijkspostspaar bank ligt in de lijn van de ontwikke ling. Aldus schrijft minister drs J. Bakker van verkeer en waterstaat in zijn beschouwing over het PTT-beleid op middenlange termijn in de dinsdag gepubliceerde toelichting op de PTT- begroting 1971. Sinds het midden van de zestiger jaren hebben de meeste financiële in-1 stellingen, aldus de minister, mede: onder invloed van de toenemende be hoefte van het publiek om bij één instelling een beroep op alle financiële diensten te kunnen doen, de tot dan toe bestaande hoge mate van speciali satie laten varen. Ook de postcheque- en girodienst en de Rijkspostspaar bank zullen, willen zij zich in de nieuwe situatie kunnen handhaven, hun specialistische functies meer en meer moeten prijsgeven, zo deelt mi-! nister Bakker mee. De nettovraag naar telefoonaansluitin- j gen zal, naar wordt verwacht, in de periode 1970 tot en met 1975 1.000.000 zijn. Dit aantal ligt tien procent hoger dan op grond van prognoses van mid den vorig jaar werd voorzien. Aldus zegt de minister verder. Over de post dienst zegt de minister tenslotte: Del ontwikkeling van de postdienst in de; zeventiger jaren zal zich blijven ken merken door verdere groei. Bij hand having van het huidige niveau van de dienstverlening, een voortdurende eco nomische groei en een actieve stimu-| leringspolitiek is dan ook een belang rijke toeneming van het postverkeer: te verwachten. (ADVERTBNTIB) Ga eens met uw gezin naar het Evoluon in Eindhoven; een permanente expositie gewijd aan de mens, natuur en techniek U kunt er kennis maken met de wonderen der wetenschap en een blik werpen in de toekomst Het is een onvergetelijke ervaring voor jong en oud. Het Evoluon staat in Eindhoven, direkt aan de rondweg en is het hele jaar geopend (behalve op le Kerstdag en Nieuwjaarsdag). Dagelijks van 10-18 uur. Op zon-en feestdagen van 12-18 uur. Er is een modern zelfbedieningsrestaurant. „aktie expo", gesticht door Philips. -.IK- DEN HAAG (ANP) De vaste kamercommissie voor financiën heeft maandag minister dr H. J. Witteveen van financiën 84 schriftelijke vragen voorgelegd over de miljoenennota 1971 en de macro-economische verkennin gen. Er wordt op vertrouwd, dat de minister deze vragen schrifte lijk beantwoordt voor dat op dinsdag 13 oktober de tweede ka mer begint met de algemene poli tieke en financiële beschouwin gen. Enkele vragen zijn: .Kan voor de jaren 1970 en 1971 een opgaaf verstrekt worden, wat betreft de binnenlandse bestedingen, waarin de invloed van de recente loonontwik keling is verwerkt? .Waarop is de indruk gebaseerd, dat de nominale stijging van lonen en prijzen welke het gevolg is van een bepaalde mate van spanning op de arbeidsmarkt, de laatste jaren groter is geworden?. Zijn voor dat verschijnsel oorzaken aan te geven?'. ,Het volume van totale bouwproduktie stijgt in 1970 met 2 procent, dat van de woning bouw daalt met hetzelfde percenta ge. Hoe is het in het licht van deze cijfers de opmerking te verklaren dat juist ten aanzien van de woningbouw de regering erin is geslaagd een drei gende terugval grotendeels te voorko men?' ,Kan er een vergelijkend overzicht gegeven worden van de gevolgen van enerzijds het pakket van maatregelen, aangekondigd in de miljoenenota, en anderzijds een pakket omvattende be perking van de rijksuitgaven met 140 miljoen, uitstel tot na 1971 van de voorgestelde verhoging van 12 tot 14 procent van het BTW-tarief, uitstel tot na 1971 van de voor dat jaar voorziene afbraak van de omzetbelas ting op investeringsgoederen, een con junctuurheffing (tijdelijke verhoging van inkomsten-, loon- en andere belas tingen) van 4 in plaats van 3 procent, een verhoging van het tarief van de vermogensbelasting van 0,6 tot 0.8 procent, geen invoering van zelfstandi genaftrek en geen toepassing van arti kel 10 van de loonwet (loonpau- ze)? loonstijging ft het bestedingsafrem mende program van de regering afgestemd? .Welke maatregelen zijn genomen om de groei van het con sumptieve krediet en van de per soonlijke leningen verder af te rem men?' Welke effecten heeft elk van de vol gende maatregelen in 1971 en 1972 op het prijspeil van de particuliere con sumptie, de betalingsbalans en de be- lastingopbrengt, in vergelijking met; de regeringsvoorstellen: de handha ving van het normale BTW-tarief op 12 procent plus overbrenging volgens plan van een aantal artikelen naar het lagere tarief, ongedaan maken van de tweede tranche der verlaging van de loon- en inkomstenbelasting en ver schuiving met een jaar van het af braakschema voor de omzetbelasting op investeringen?' .Hoeveel kost 5 procent verhoging ten last v an de rijksmiddelen van de AOW en AWW-uitkeringen over 1971?' DEN HAAG (ANP) De sedert 1 juli 1970 bestaande premieregeling voor oudere agrarische werknemers, die om structurele redenen het landbouw-, bedrijf waarop zij werkzaam zijn moeten verlaten, is door het bestuur van het ontwikkelings- er sanerings fonds voor de landbouw ook van toe passing gebracht op die werknemers, met wie het dienstverband reeds tus sen 1 maart en 30 juni 1970 ïs beëin-j digd. Belanghebbenden die aan bepaal-! de voorwaarden voldoen, kunnen als nog tot uiterlijk 31 december 1970, een aanvraag voor het ontvangen van de premie bij de districtsbureauhou der indienen. Zoals bekend, geldt de regeling voori agrarische werknemers, die ouder dan| 55 en jonger dan 64 jaar zijn. De! bijdrage bestaat uit een uitkering in-' eens van 3.000,Dit bedrag wordt ten name van de aanvrager op een geblokkeerde, rentedragende rekening: geplaatst. Bij het bereiken van de 65- jarige leeftijd, of bij eerder overlij-1 den, wordt deze rekening gedeblok keerd. Voorts kan bij aanvaarding van een werkkring buiten de land bouw en huiten de woonplaats boven dien nog een bedrag van 800,wor den toegekend. Tenslotte kunnen bedoelde werkne-: mers bij beëindiging van het eventue le eigen bedrijf zo dit aan de landbouwtelling onderworpen is ge weest ook nog voor een vergoeding in aanmerking komen. EINDHOVEN (ANP) In het Sint-Elisabeth ziekenhuis is dinsdag aan de bekomen verwondingen overle den de 39-jarige mevrouw C. ter Rahe uit Eindhoven, die op 22 september op de kruising Elisabethlaan - Jan Smitslaan te Eindhoven met haar per sonenwagen in botsing kwam met een vrachtauto en tegen een lichtmast reed. ZEVENAAR (ANP) Dinsdag is in het ziekenhuis te Zevenaar de 35- jarige H. B. J. Wezendonk uit Zeve naar overleden. Op 17 september werd hij gewond bij een verkeersongeval op de weg Elten - Lobith. SIMPEL VELD (ANP) Op de provinciale wee Simpelveld-Nljswiller in Limburg is maandagavond even na acht uur een personenauto frontaal op een busje gebotst. De inzittenden van de auto. de 69-jarige bestuurder C. A. de Groot en de 77-jarige H. J. Peters, beiden woonachtig in het be jaardencentrum Hoogamstel te Kerk- rade kwamen om het leven. In het busje zaten zeven zusters uit huize .Loreta' te Simpelveld. Zij moes ten met ernstige tot zeer ernstige verwondingen worden opgenomen in het r-k ziekenhuis te Heerlen. De bestuurder van de personenauto wilde, aldus de rijkspolitie, op de provinciale weg een tractor passeren. De wagen kwam op de linkerweghelft terecht en hotste daar tegen het bus- je. De zusters, vijf Hollandse en twee Oostenrijkse, waren onderweg naar Aken, om daar op de nachttrein te stappen. Loonstijging .Op welke omvang van de extra- UTRECHT (GPD) Het rijden in Nederlands meestverkochte auto, de Volkswagen 1300 co ach, wordt volgend jaar onge veer 5,5 pet of 216,50 duurder. Wanneer althans de in de mil joenennota vervatte gedachte door het parlement wordt aan vaard. Deze door de te verwachten verhoging van de btw veroorzaakte kostenstij ging is cumulatief. Tot op zekere hoogte geldt een verhoging van de rijkosten met één procent voor elke duizend gulden nieuwwaarde méér. De rijprijsverhoging voor de twaalf mille kostende Opel Commodore ligt derhal ve rond de twaalf procent. Bij deze prijsbepaling is slechts uitge gaan van de in de miljoenennota ge memoreerde btw-verhoging met twee procent. Factoren als het herzien van de concurrentiepositie door de autofa brikanten, kostenstijgingen van grond-1 stoffen en loonstijgingen zijn om-I dat ze niet voorspelbaar zijn niet in de berekeningen verwerkt. Ruw geschat zouden die overigens op zeker een halve cent per kilometer kunnen komen, wat de rijprijs voor een auto van rond zesduizend gulden nieuwwaarde op ruim drieduizend per jaar zou brengen. De btw heeft sinds de invoering op 1 januari 1969 tot vandaag het autorij den al 15,5 procent duurder gemaakt althans voor deze .goedkope' Volks wagen. De lonen stegen in die tijd met 12,3 procent en de prijzen met 9,4 procent. Fiscus .Deze prijsverhogingen komen bijna geheel voor rekening van de fiscus', zegt de heer J. Overkamp sr, auto- keurmeester van de KNAC en chef technische dienst van de vereniging arts en auto in Utrecht. Zonder die auto is geen westelijke staatshuishouding meer denkbaar. Daarom blijft de fiscus aan die wagen knabbelen van de grens tot de slo- pershamer.' Het zijn volgens hem echter niet de! belastingen op het voertuig die zwaar drukken op de automobilist. JJe rij kosten leveren de fiscus veel meer op. Niet alleen aan benzineaccijnzen, maar ook aan wegenbelasting (ƒ8,88 per honderd kilo per jaar, vermenig vuldigd met volgend jaar de factor 1,74 voor de 174 opcenten voor liet rijks wegenfonds), assurantiebelas ting op de verzekeringspolis en aan omzetbelasting op onderhoud en repa raties. Verder betaalt de automobilist invoerrechten, btw. Op alle accessoi res en btw bij elke mutatie zelfs de sloper moet btw betalen op afgereden vehikel.' Volgens de heer Overkamp zijn de materiaal- en loonkostenstijgingen bij de fabrieken van weinig invloed op de prijs in Nederland. ,De helft van de kostprijs wordt gevormd door de ma teriaalkosten, de andere helft door de loonkosten. Wanneer de lonen met vier procent omhoog gaan, betekent dat slechts twee procent doorbereke ning in de kostprijs. De fabrikant heeft er geen belang bij zijn prijzen op te schroeven. Dat is voorbehouden aan de fiscus, die aan de ene kant profiteert van de auto terwijl hij hem, aan de andere kant door vaakl onzinnig hoge heffingen van de weg probeert te krijgen. Frans Overigens is die fiscus er de oorzaak van, dat Franse auto's in Nederland steeds populairder worden. Die wa gens zijn wel duurder in aanschaf, maar goedkoper op de weg. De heer Overkamp meent dat de auto de ko mende jaren veel duurder zal worden. Twee factoren die daarin voor de autofabrikanten een rol spelen zijn de luchtverontreiniging en de veiligheid van het voertuig. Voor beide zaken worden nu regels gesteld. Ook het naleven daarvan kost kapitalen. De heer Overkamp gelooft dat ook bij iet oplossen van deze problemen de 'iscus een dikke vinger in de pap leeft. ,De autoconstructeurs kunnen illang een voertuig met een brand- tofcel bouwen om de luchtverontrei- liging definitief te bestrijden. Althans, oorzover die van de auto komt. viaar de fiscus teert goeddeels op de lenzinemaatschappijen. Dus moeten •r oplossingen worden gevonden waarbij deze bron van inkomsten ge garandeerd blijft.' Bij onderstaande onkostenberekening is uitgegaan van een VW 1300. De wagen rijdt 15.000 km per jaar en wordt in vier jaar afgeschreven. De eigenaar is er behoorlijk zuinig op en rijdt schadevrij. Hij stalt hem niet en doet geen extra dingen. Het olieverbruik is één liter per 1000 kilometer. Onderhouds- kosten zijn naar ervaring geschat. De bedragen kunnen enigs zins afwijken van de ANWB-berekeningen. Aanschaffingsprijs: Restwaarde: 31-12-'68 5495,— 2600,— thans 6260,80 2800,— 1-1-'71 6495,32 2800,— Af te schrijven: 2895,— 3460,80 3695,32 VASTE KOSTEN PER JAAR: Afschrijving Renteverlies All-risksverzekering Wegenbelasting: Diversen: 723.75 184,85 645, 149.76 55,— 865,20 219,13 690,— 166,23 65,— 923,83 259.81 720,— 194.65 75.— Totaal vaste kosten: Per kilometer: 1758,36 11.27 ct 2005,56 13,37 ct 2173,93 14,49 ci VARIABELE KOSTEN PER KILOMETER EN CENTEN: Brandstof 4,73 5,22 Motorolie 0,36 0^39 Banden 0,74 o,82 Technisch onderhoud 3,13 3,61 Onderhoud corrosserie 0,60 0/70 Onvoorzien 0,60 0,70 5,33 0,39 0,83 3.68 0,80 0,80 Variabele kosten per kilometer 21,48 ct 24,81 ct 26,32 ct DEN HAAG Pluimveehouders delen uit protest kippen en eieren uit op het Haagse Binnenhof aan publiek. den HAAG (GPD) Tienduizend eieren en vijfhonderd bevroren kippen vormden gistermorgen op het Binnen hof, het Plein en nog enkele plaatsen in het centrum het middelpunt van een vriendschappelijke vechtpartij tus sen een aantal Haagse huisvrouwen. De eieren en de kippen werden uitge deeld als onderdeel van een demon stratie van de vereniging van leg- pluimveehouders die hiermee de aan dacht wil vestigen op de problemen in deze bedrijfstak. De grieven van de legpluimveehouders zijn vooral gericht tegen de invoer van eieren uit landen buiten de EEG; die vaak tegen zeer lage prijzen op de Nederlandse markt komen. Voorts willen zij dat de graanprijzen zo in de hand worden gehouden dat niet de eieren goedkoper zijn dan het voer dat de kippen nodig hebben. De demonstratie was begonnen op het Malieveld, waarna een optocht met auto's en spandoeken naar het Bin nenhof werd gehouden NEW YORK (AFP) Israël zal een ongelimiteerd bestand in acht nemen dat wfl zeggen ook na 5 november wanneer de in het plan-Rogers ge noemde termijn van drie. maanden afloopt. Voonvaarde daarvoor is wel dat de Israëlische troepen niet worden aange vallen. Dit heeft minister van buiten landse zaken Abba Eöan tijdens een perslunch in New York bekendge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 9