SNELHEID ZAL TOEKOMST VAN DE EUROPESE HAVENS RFP A T EN Havenionen meer gestegen dan lonen in industrie Hevige strijd woedt in Jordaanse steden Bejaarde vrouw in Amsterdam vermoord SU Directeur Veilig Verkeer treedt af Oud-minister van marine overleden COMMISSIE MILIEU VAN TNO GAAT AAN HET WERK Jongen en meisje al maand zoek De dood op de weg DEN UYL BEREID TOT TEAM VAN LIJSTTREKKERS Vrees voor tekort kleuterleidsters NKV: MEEWERKEN AAN SER-ADVIES NIET ONMOGELIJK Vliegtuigkaping mislukte boven Egypte Nazomer s KOUSENHUIS VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT PRESIDENT-DIRECTEUR NS, MR DE BRUIN: PREADVIES VOOR HAVEN FORUM ROTTERDAM (ANP) ,De snelheid van de behandeling van de goederenstromen zal uiteindelijk bepalen welke Europese haven de begeerde rol van poort van Europa zal vervullen'. Dit verklaart de president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, xnr M. G. de Bruin, in een preadvies voor het havenforum 1970 op 25 september in Rotterdam. In een betoog met onder meer veel aandacht voor spectaculaire toe komstige ontwikkelingen in het transport over land, geeft mr De Bruin ook zijn visie op de veranderingen die zijn te verwachten in de goederenstromen. Het beheersen van het transportsysteem, zee naar Rotterdam door: vervangende vindt mr De Bruin een beslissende far-1 energiebronnen (de verbeterde accu; de tor in de concurrentiestrijd tussen del brandstofcel, de kernenergie, zonne-ener- Europese havens. De grote vaart, de gie); lossing van olie uit supermam- korte vaart, de luchtvaart, het wegver- moets van 1 voer, de binnenvaart en het rail vervoer, elke sector in de transportketen heeft nu reeds te kampen met grote moeilijk heden in het vinden van aansluitinj op elkaar. Langdurig oponthoudt, zowel van het schip als van de goederen, be telent verlies en beïnvloedt de totale distributiekosten negatief. De moderne techniek is gericht op het in beweging blijven van de lading: men streeft naar het pijpleidingeffect. Als net sneller lossen van het schip niet wordt gevolgd door even snelle door voer, moeten goederen steeds weer wor den opgeslagen en dit kost extra on nodige mankracht, extra loods capaci teit, grote parkeerterreinen, alles te- ramen: een druk op de explotaitekos- Vereenvoudigen Mr De Bruin veel aandacht en stu die vragen. Ervaring alleen Is niet meer voldoende: de toekomst zal met nieuwe methodieken moeten worden .ontwik keld' inplaats van al improviserend, jlet moderne transport moet zich con centreren op snelheid en efficiency, zo dra bij een lijndienst vertraging dreigt te ontstaan, moet men onmiddellijk overgaan naar een andere, zonder re kening te houden met traditionele con tacten'. Managers Het vereenvoudigen van elke scha kel in de vervoerketen zal aldus Mr De Bruin bepleit ln verband met deze eisen: trainingsprogramma's voor transportmanagers, die niet be perkt mogen blijven tot het eigen bedrijf in de haven. De Scheepvaart Vereniging Zuid (vertegenwoordi ging 380 bedrijven ln diverse ha venactiviteiten) zou zijns inziens misschien het initiatief kunnen ne men tot deze vorm van .manage ment development', Mr De Brum heeft naar aanleiding van de belangrijke rapporten over de toe komst van de zeehavenontwikkeling ge concludeerd dat er over de totaliteit van de toekomstige goederenbeweging binnen redelijke marges overeenstem ming bestaat. Deze houdt echter op zo dra ter sprake komen: het aantal ar beidsplaatsen, de terreinbehoefte in ha., de lokatie van deze terreinen, de bijdrage aan de nationale economie, de beschikbaarheid van investeringen, de verdeling naar goederensoort van de to tale goederenstroomde mate van con- taineriserlng, de opkomst van de lucht vracht of ae invloed op de milieuhy giëne, waar de meningen extreem uit elkaar liggen is, aldus de president directeur van de spoorwegen, een af- demping tot meer in het midden lig gende uitkomsten waarschijnlijk. Zo is Set bijvoorbeeld bekend dat elke uit breiding van havenactiviteit, olieraffl- nage, chemische industrie en metallurr gie met een werknemer, werkgelegen heid schept voor een aantal werkne-j mers in de andere sectoren van de eco-; nomie. Nu echter het oordeel over dit! aantal uiteenloopt van twee tot vijf, -frordt voorlopig ae te verwachten werk- gelegenheid niet opgehelderd. Ook de moets van 1 miljoen ton aan de Fran se kanaalkust; pijplijding uit het Mid den-Oosten naar Duitsland. .Als het niet meer essentieel is dat olie stroom via de vrije zee Europa be reikt, omdat de landroute even veilig zou zijn geworden, komt zonder twijfel de kostprijs per ton via een pijplei ding Miaden-Oosten-Europa voor onder zoek in aanmerking. Een dergelijke leiding zou 't zwaartepunt van raffina ge en petrochemie verplaatsen van de kust naar het centrale Europese bied. Ietwat paradoxaal kan men zelfs voorstellen dat er olie Rotter dam Rijnafwaarts bereikt. De econo mische plausibiliteit van dit denkbeeld kan niet zonder meer worden verwor pen; beslissend blijft edhter de poli tieke situable'. Mr De Brum raakte in zijn preadvies, ook aan de (omstreden) expansie van industriële activiteiten ln de Rotter- I damse agglomeratie. ,Er moet inzicht komen in de mate waarin de transportfunctie en de indu striefunctie van Rotterdam-Europoor. van elkaar kunnen worden losgekoppeld Tot dusver trokken beide nauw ver I strengeld en eikaar versterkend op. Zo wel do terrein- en personeelsbehoeften, als de vervoersinfrastructuur en de con gestieproblemen iaten zich echter thans zo massaal aanzien om van de mi lieuhygiëne nog niet te spreken dat alle mogelijkheden van gescheiden ver dere expansie ernstig genomen moeten worden*. Automatisering De toekomst van de haven wordt, be halve door ontwikkelingen elders, ook door veranderingen in het krachtencom- gex van de haven zelf bepaald. Mr De ruin: .De vervoerstechnieken, waar de automatisering het sterkst kan door zetten, maken op lange termijn de beste kansen. Een rol speelt waar men bij de technologische vernieuwing het hoogste tempo weet te behouden. Het moment waarop het rendabel wordt een buisrou te te leggen naast een vaarroute, zowel voor erts, kolen, chemicaliën als voor kleinere capaciteiten vloeistof, komt bij' elke loonronde een stap dichterbij, ten zij men bij het rapport over binnen wateren het percentage personeelskos ten nog verder naar beneden kan bren gen. Een integratie van vervoerssytemen is, zo stelde mr De Bruin, noodzaak. ,Het is zinloos, ten koste van een investering van 110 miljoen gulden duizend containers niet torpedoboot- snelheid over de oceaan te zenden, als er vervolgens een aantal con tainers vijf dagen op de kade ge parkeerd blijft. afzender tot geadresseerde moeten wor-i den gepland en beheerst In het belang I van ae doorvoersnelheid, zal elke scha-l kei ook toegankelijk moeten zijn voori bijsturing tijdens de produktie.' In de haven liggen de grootste storingskan-j sen, derhalve is daat de behoefte aan bijsturing het grootst. De sleutel tot een succesvolle integra tie ligt, aldus mr De Bruan, in het ge bruik van wiskundige systemen met behulp van computers. Via deze compu ter zullen de feitelijke vervoersproces- sen moeten worden gevolgd en geëvalu eerd. opdat initiatieven tot bijsturiing tijdig kunnen worden Rotterdam HILVERSUM (GPD) In verband met zijn benoeming tot wethouder der gemeente Hilversum is de heer H. Ma- chlelsen afgetreden als directeur van het Verbond voor Veilig Verkeer. De leiding van het bondsbureau te Hilver sum Is nn toevertrouwd aan mr M. Po- werd hij ln lak. sinds 1 september lid van de direc- te Londen minister va: DEN HAAG (GPD) De oud-minister van marine, luitenant-admiraal bd -J. Th. Fürsterer is eergisteren op 83- jarige leeftijd in Den Haag overleden. Donderdag is hij in alle rtilte begra ven. De overledene was tot 1962 Mild van de Raad van State Na zijn hbs-tijd en een opleiding ln het koninklijk instituut van de marine in Willemsoord werd hij in 1906 adel borst le klas. Tijdens zijn mariae-car- riére volgde hij onder meer de .Ecole de Guerre Navale' in Parijs. In 1930 werd hij benoemd tot directeur van de hogere marine krijgsschool. Als vice-admiraal en chef marinestaf |was hij in 1940 in Engeland. In 1941 Nederlandse regering marine en kreeg daarna de rang van luitenant-admiraal, [die voor hem :n het koninkrijk alleen De heer Machielsen is op de meest eer- idoor prinsen van de bloede was be- volle wijze ontslag verleend. Hij blijf'.kleed. voor een nog nader te bepalen periode Na in 1945 te zijn afgetreden als mt- adviseur van het verbond. De heer Ma-nister van marine werd admiraal Für- chielsem ls bijna dertien jaar directeur sterer benoemd (tot 1962) tot lid van geweest. de Raad van State. ruimten tegratie komt niet vanzelf: er zou inten sief samengewerkt moeten worden aan het ineen schakelen van de onbuigzame, losse stalen schakels van de vervoers keten tot een soepele, maar onbreek bare nylon tros. De haven, waar deze systeemfiloBofie optimaal wordt toege past, int een voorsprong op de concur rentie. Computers Heit gaat hierbij om planning en beheer sing van vervoersproduktie en commu nicatie. ,EDke transportketen zal van volgende stap, het omrekenen op beno digde terreinoppervlakken, wordt be moeilijkt door het verschil van mening, bestaat over het aantal arbeids plaatsen dat één ha. oplevert. ,Anti-kends' Mr de Bruin zegt in zijn preadvies dat bij de berekeningen over goederenstro men in de toekomst uit ls gegaan van de veronderstelling dat de verschijnse len uit het verleden zich zullen herha len. Hij vraagt zieh af of het geoor loofd is met op het verleden berustende methodieken op de lange termijn voor uit te kijken. Als de prognose dan ook nog gedetailleerd zyn, dan is er al t© ge makkelijk sprake van een .schljn-cx- actheid'. Er zijn, aldus mr De Bruin, ontwikke lingen te beschrijven die de veronder stelde goederenbeweging niet tot stand laten komen. Hij komt tot een aantal Anti-trends' (mogelijke ontwikkelingen die de prognose doorkruisen). Bijvoorbeeld in het olietransport: vermindering van olietransport over DEN HAAG ANP) Prof. dr H. W. Julius, voorzitter van de centrale orga nisatie TNO heeft donderdagmorgen do commissie TNO voor het onderzoek ten dienste van het milieubeheer, geinsta- leerd. In deze commissie, onder voorzitter schap van ir E. F. Boon, onder-voor zitter van de centrale organisatie TNO, zijn vertegenwoordigd de overheid, do wetenschap en belangengroeperingen. In zijn toespraak zei prof. Julius dat het de taak van de wetenscliappeb onderzoekers is om de bestaande ke: van zeer uiteenlopende gebieden r boven te brengen en zo nodig deze door onderzoek aan te vullen. De vertegen woordigers van de overheid zijn er orr te signaleren waar behoefte aan kennis is en hoe deze omgezet moet worden om schade ein overlast te voorkomen of te niet te doen. Beide groepen zijn hier voor het voortdurend gesprek dat ligt tussen de kennis en dè verlangde op lossing, aldus prof- Julius. NEW YORK: Met een escorte van veiligheidsagenten verlaat de Is. raëlische eerste ministerGolda Meir hier het. Waldorf Astoria hotel m New York. Mevrouw Meir zal in Washington met de Ame rikaanse president da situatie in het Middenoosten bespreken. VOLGENS CBS-STATISTIEKEN: UTRECHT (GPD) De Io nen in de havens zijn de af gelopen drie jaar belangrijk meer gestegen dan in de in dustrie, al mag dat ook wel, als we het zware en vaak smerige en beslist niet onge vaarlijke werk in de haven onder de loep nemen. Dit schrijft de bij het NW aan gesloten Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel don derdag in het orgaan Steeds voorwaarts'. Aan de hand van statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de bond be rekend, dat van 1966 tot 1969 de lonen in de Nederlandse ha vens met 35 procent stegen en die in de Nederlandse industrie met .slechts' 29 procent- Het werk van de vervoersbon- den, zo concludeert de bond, le verde de havenmensen dus voor drie Jaar 6 procent meer op dan de industrie-arbeiders. Over de jaren 1966 tot en met 1970 komt de bond met nog gunstiger re sultaten. Geschat wordt dat ge durende de afgelopen vier jaar de havenarbeiders 12 procent Gekke verhalen De bond meent dat het uit moet zijn met de gekke ver halen die de afgelopen week de ronde hebben gedaan over lonen in de havens. Voor de tv leek het er soms op of de havenwerkers beter van de bijstand kon gaan trekken, maar de bedragen die wer den genoemd sloegen volgens de bond bepaald noet op de normale verdiensten van de havenman. Om dat te bewijzen zijn de in komsten per 1 oktober aan staande opgesomd van drie ha- venberoepen; de stuwer de kraandrijver en de ploegleider. In dit loon is zodoende reeds de 2 procent verhoging opgeno men die op 1 oktober wordt gegeven als gevolg van de ge stegen kosten van levensonder houd. Het blijkt, dat ecu volwas sen stuwer in het Rotterdamse stukgoedbedrijf in dagdienst 246,27 iculden verdient, in dag- naclitdlenst 275,22 en in dag- nacht-zaterdagdienst 297.74. Voor de vol wassen kraan drij ver bedragen de verdiensten res pectievelijk ƒ271,56, ƒ304,11 en ƒ329,17 en voor de volwassen ploegleider respectievelijk 262,91, 294.16 en 318,35. UTRECHT (ANP) De 69-jarige H. Rakké uit Utrecht is in de nacht ENSCHEDE (GPD) De rijkspolitie van woensdag op donderdag overleden de 17-jarige Jeroen Gelink uit Dene- Jjk woensdagavond, die zich aanvanke- jp lijk niet ernstig lieten aanzien. In de Utrecntse Oudwijkerveldstraat werd de heer Rakké aangereden door een auto, doordat hij. volgens de t>o- litie. onvoorzichtig overstak. Bij on derzoek in het ziekenhuis constateer de men alleen een lichte hersenschud ding, reden waarom hel slachtoffer weer naar huis werd gebracht. De jongen en het meisje kenden elkaar al enige tijd. De bromfiets van het meisje is enkele dagen na de vermissing in Hengelo aangetroffen. Sedertdien heeft men geen enkel levensteken meer ontvangen. KRIMPEN AAN DE IJ8SEL: Na twee vergeefse pogingen is dan eindelijk de tewaterlating ge lukt van het grootste Nederland se containerschip, de yAbel Tas man'. Na de doop, 19 augustus fl, was er geen beweging in het schip te krijgen, 22 augustus bleef het schip muurvast op de DEN HAAG (GPD) PvdA-voorman drs J. den Uyl heeft olie op de golven gegooid die opslaan rond het lijsttrek kerschap van de Partij van de Arlieid. De fractievoorzitter is toch bereid met een team verkiezingen van april 1971 in te gaan om zo aan de voornaamste bezwaren van Nieuw Links tegemoet te bomen. De huidige socialistische kamerleden en precies de helft van het partijbestuui willen één landelijk lijsttrekker aange wezen zien. De waarschijnlijkste kan didaat daarvoor is Den Uyl. Nieuw Links daarentegen wenst 'n team van vijf of zes lijstrekkers. De verscheidenheid van de partij zou zo beter tot uitdrukking komen. Zaterdag wacht de PvdA in Utrecht een beslissende partijraad over deze kwestie, die in socialistische kring hoog wordt opgenomen. Het blijkt verder, dat als het verzet van Nieuw Links tegen de persoon van drs Den Uyl er toe mocht leiden dat deze voorman .riet de enige lijsttrekker lijkt te worden, partijvoorzitter dr Von deling niet als comDromis-figuur wenst te worden beschouwd. Hij zal een voor dracht tot landelijk lijsttrekker van de hand wijzen. De strijd die zaterdag in beginsel zal worden beslist, is overigens terug te voeren op de strategie die de PvdA in de komende jaren volgens uiteenlopen de groepen in de partij zou moeten voe ren. Den Uyl stelt het belang van het parlement en van een krachtige kamer fractie voorop. Ln een recente nota geeft hij ook de mate van deskundigheid van kamerleden aan en eist hij collega's die parlementariërs van andere partijen kun nen overtuigen. Nieuw Links daarentegen, althans het restant dat overbleef nadat verschei dene leden in fractie en partijbestuur zitting kregen, ziet veei meer in de bui ten-parlementaire acties en wenst de verscheidenheid van de partij te bena drukken. Zij beseft dat aanhang van drs Den Uyl te groot is om hem nu reeds te kunnen vervangen. Nieuw Links bepleit daarom een team van lijsttrek kers waarin verscheidene jonge, linkse socialisten zitten. De tegenstanders me nen echter dat de partij na de interne twisten geen nieuwe aanslag kan ver dragen in de vorm ran een vervanging van de bekende fractieleider. Den Uyl blijft nu weliswaar vasthou den aan het aanwijzen van één man die de partij in de verkiezingen van 1971 kan leiden, maar hij heeft zich gisteren bereid getoond uit de kandidaten een team te vormen waarin de verlangde jonge, progressieve partijgenoten zitting hebben. Een dominerende rol als hij in 1967 speelde, ziet hij niet meer voor zichzelf weggelegd. Aangenomen wordt dat het aanbod van Den Uyl een meerderheid van de par tijraad, zaterdag in Utrecht, kan over halen voor één lijsttrekker te stemmen. ARNHEM (ANP) ,Is er nu .helaas' nog een overschot aan kleuterleidsters, in 1971 zal er naar alle waarschijnlijk heid een tekort zijn. De oorzaak daar van is dat er in 1968 door veelal ver keerde en alarmerende persberichten een veel te klein aantal toekomstige kleuterleidsters de opleidingsscholen is gaan bevolken'. Dit heeft de presidente van de sectie kleuteronderwijs van de protestants christelijke bond van onderwijzend per soneel. mej. J. Boertien, donderdagoch tend tijdens de jaarvergadering van de sectie in Arnhem gezegd. jarige zeeman Willem Herman M. bij haar was weggegaan. De zee man werd 's middags in Hattum (Gld) aangehouden. Bij sectie is gisterochtend komen vast te staan dat de vrouw een gewelddadige dood was gestorven. Zij was gewurgd. Er waren geen sporen van seksueel mis drijf. Het lijk werd gevonden door een buur vrouw. Het was goeddeels ontkleed. Haar jurk was kapotgescheurd en on dergoed lag in de hoek van haar slaap-i^1.>^3OIiI^:Voren "<*g gestommel had kamer. De vrouw lag op bed: aan haar Ofe?' Het w 8 middags «en lakens zat wat bloed. Kort tevoren was ee' de zeeman bij baar op bezoek geweest. Hij woonde goed twee jaar geleden te- tover haar in de Govert Flinckstraat Amsterdam-Zuid. Hij kwam in die tijd ook wel eens bij tante Mien over de vloer. Het wekte nauwelijks verwondering dat hij nog eens langs kwam. Een buurt bewoner heeft hem later nog zien weg- (Slot van pagina 1) in Jordanië te beëindigen. Hij richtte voorts een verzoek aan de strijdende par tijen de gevechten te staken. Salvo's Zwarte rookwolken verduisterden don derdagmiddag de hemel boven Amman. Tanks en pantservoertuigen van het Jor- .daanse leger ratelden door de straten en onophoudelijk klonken de salvo's van I automatiscne wapens en het gedreun van Inslaande granaten. Terwijl de Jordaniërs In Cardiff zijn 14 jongens van school gestuurd door him kalende hoofdonder wijzer om hun haar te laten knippen en in Armthorpe werden vier jonge schooljongens naar huis gestuurd dat het twee weken zal duren voordat hun haar voldoende naar de smaak van hum onderwijzer as aangegroeid. ten, schoten deze terug met automati sche wapens en mortieren. Mitrailleurko- f els boorden gaten in de muren van hotel ntercontinental. waar de buitenlandse mortiervuur getroffen. Voor de ambas sade opgestelde Jordaanse tanks beant woordden het vuur. De strjjd was bijzonder hevig in de wijk Jebel, waar het opperbevel van de er rillastrijders zijn hoofdkwartier heeft. Het vliegveld van Amman is gesloten en de verbindingen met de buitenwereld zijn nagenoeg verbroken. Over de verbltjf- C«laats van koning Hoessein, die norma- Iter in zijn paleis bij Amman woont, is niets bekend. Iedereen ls het erover eens, dat de koning zijn troon op het spel heeft gezet - eens en voor altijd 'n einde te maken de macht van de Palestijnse guerrillabe weging in zijn land. Waarnemers zijn van mening dat het Jordaanse leger snel zal moeten handelen nra da.nlwerkelijk arties van landen als Syrië, Irak en Algerije, die de Palestjjnen steunen, voor te zijn. Slachtoffers Doordat overal wordt geschoten kunnen artsen en verpleegsters de honderden slachtoffers van de straatgevechten niet bereiken, De Rode Kruisorganisatie van de Palestijnen heeft alle internationale organisaties opgeroepen onmiddellijk tus senbeide te komen om ,de bloedige slach tingen' in Amman te laten ophouden. Volgens deze organisatie zjjn veel be woonde huizen verwoest en woedden op vele plaatsen branden. Een schatting van het aantal slachtoffers is onmogelijk te maken. De correspondent in Amman van persbureau voor het Midden-Oosten maakte melding van .dramatische toe stand'. Hij beschreef de hoofdstad als een slachtveld, waar het dodencijfer snel stijgt en het aantal gewonden in de dui zenden loopt. Doordat zij geen medische hulp krijgen, is hun toestand rampzalig, aldus deze correspondent. Berichten uit Damascus maken melding van een stroom vluchtelingen uit Jorda nië die donderdag in de Syrische hoofd stad zijn aangekomen. Hun aantal zou in de duizenden lopen. Onder hen bevin den zich veel leden van het corps diplo matique met hun gezinnen en ln Jordanië wonende onderdanen van verscheidene Arabische landen. CAIRO (RTR) Een veiligheidsagent heeft donderdag een poging om een toe stel van de Egyptische luchtvaartmaat schappij .United Arab Airlines' te ka pen, verijdeld, zo berichtte het pers bureau voor het Midden-Oosten. Het vliegtuig, een Antonov. maakte een binnenlandse vlucht van Luxor naar Cairo, toen een Egyptische passagier de cockpit binnendrong en onder be dreiging met een geweer en een dolk de piloot opdroeg naar Saoedi-Arabië ie vliegen. Een veiligheidsagent wist de man na een korte 'worsteling te over meesteren, aldus het persbureau. De Antonov keerde tesug naar het vlieg veld van Luxor, waar de kaper werd feidentificeerd als de fotograaf Sayed eif E Naar. Dader werd snel gegrepen AMSTERDAM (GPD) In pa niek geraakt door het sterven van zijn slachtoffer is de moorde naar van de 76-jarige .tante Mien' Rottschafer - van Klooster waar schijnlijk niet meer toegekomen aan het roven van het geld waar voor hij kennelijk was gekomen. gaan; kort daarna werd tante Mien aood op haar bed gevonden. Potje De zeeman van de weinigen geweest die wist dat de oude vrouw nog een spaar potje had. Ze was wat laag verze kerd en had een extraatje opzij ge legd voor een goede begrafenis. De kinderen wisten dat er ruim dertien honderd gulden moest zijn. Het lijk van mevrouw Rottschüfer al werd gevonden, kort nadat de 28- Sf,'ÏÏTïglÜS naar het spaarpotje is hij duidelijk met toegekomen. De man heeft de vrouw wellicht de kleren van het lijf gerukt om haar bang te maken en te laten ver tellen waar zij haar spaarcenten bewaar de. Mogelijk ia ook dat hij toch enige seksuele opwinding beeft voelen opko men. Hij moet echter in paniek zijn geraak* toen hij merkte dat de vrouw onder zijn wurgende zreep bezweek. Hij moet toen verder allee z>jn vergeten en de benen hebben genomen. Een buurvrouw was gaan kijken toen zij een tijd lang niets meer hoofde >n de woning waar- BOTSINGEN TUSSEN MARINIERS IN CURACAO WILLEMSTAD (AP) Nederlandse mariniers en Curacao se dienstplichti gen zullen voortaan in verschillende ba rakken worden ondergebracht na een aantal botsingen tassen deze twee groe- Antillïaaase mariniers, bijna alle maal negers, zijn overgebracht van de marine basis kamp Suffisant naar nieu we behuizing Ln Parera. buiten Willem stad. De Nederlandse mariniers zijn voor 99 procent blanken. De moeilijkheden tussen de Nederlan ders en de AntUlianen bestonden al ge ruime tijd als gevolg van de toegevend heid waarmee officieren militaire over tredingen van de Antillianea behandel den. terwijl de Nederlanders voor de zelfde daden streng gestraft werden. Het kriterium dat hierbij toegepast werd was dat ,de Nederlanders beter zouden moeten weten' en dat de over tredingen van de Antülianen begrijpe lijk waren hls gevolg van hun .Latijnse temperament'. GPD De grote depressie-acti viteit met woensdag overvloedige regen, is geluwd. De barometer is sindsdien in ons land sterk geste gen onder invloed van een noge- arukgebied, dat nu boven het vaste tel and is komen te liggen. Dit betekent voor ae komende dagen een weertype met nazo- merweer. De zuidelijke wind voert hierbij wat warmere lucht aan. In het grootste deel van het land kan het kwik daarbij tot 20 graden stijgen, in het zuiden iets "hoger, en langs de kust iets lager. Tij delijk kan een zwak front zater dag wat hoge bewolking geven, maar ook voor het weekeinde wij zen de vooruitzichten op overwe gend zonnig en mooi september weer. Het lijkt door deze ontwik keling waarschijnlijk dat deze tweede helft van de maand het stabieler zal doen met meer zon dan de onbestendige eerste helft. UTRECHT (ANP) Het standpunt van het Nederlands Katholiek Vakver bond, dat een loon pauze onaanvaardbaar en onuitvoerbaar is, houdt niet zonder meer In dat het KNV in de SER niet zou willen praten over een advies aan minister Rooi vink met betrekking tot maatregelen in het leader van artikel 10 van de loonwet. Dit zei een woord voerder van het NKV woensdagmorgen naar aanleiding van ,het gebaar' van minister Roolvink, eveneens .beruchte' artikel 8 (mogelijkheid tot Ingrijpen in afzonderlijke cao's. Het NKV heeft rich bij alle rumoer om artikel 8 niet op een zo extreem stand punt gesteld als her. NW, dat aan geen enkel centraal overleg meer wil deelne men (en dus ook niet aan beraad over een SER-advies) zolang artikel 8 niet is geschrapt. Voorwaarde voor deelne ming aan centraal overleg door het NKV is. dat bet daarbij met gaat om uitspraken waaraan minister Roolvink normen zou kunnen ontlenen voor het hanteren van artikel 8. Het NKV heeft de adviesaanvrage van imnister Rool vink nog niet ontvangen. Aan de hand van de inhoud van deze aanvrage zal het verbond besluiten, of het aan het op stellen van een advies in de SER zal meewerken. De heer A. Borstlap, tweede voorzitter van het Christelijk Nationaal Vakver bond. zei desgevraagd dat het CNV wel bereid is om te praten, maar dat de zaak Inmiddels al zo scherp is gesteld, dat ren aanvaardbaar compromis er waarschijnlijk niet meer inzit. (ADVERTENTIE) AR-AMENDEMENT V/EI ONDERNEMINGSRADEN AANVAARD DEN HAAG (ANP) Bij de voortgezet te behandeling van de wet op de onder nemingsraden heeft de tweede kamer donderdag een amendement goedge keurd, waarin wordt bepaald dat de on dernemer de ondernemingsraad in de ge legenheid stelt hem advies uit te brengen over een door hem of door een andere h(j de onderneming betrokken persoon te nemen besluit met betrekking tot vast stelling of wijziging van een aantal be langrijke zaken. De in dit, door de anti-revolutionaire drs Boersma ingediende amendement gaat het om de volgende zaken: een tarief- of een andere beloningsregeling: een maat regel op het gebied van ae opleiding: een beoordelingssysteem; een der hoofd lijnen van het aansteüings-, ontslag- of promotiebeleid; een maatregel op het ge bied van het bedrijfs-maatschapelijk werk, voorzover een en ander betrekking heeft op de in de onderneming werkzame personen. Het nieuwste in panty's van alle bekende merken. Groots assorti ment tot in de grootste maten. 'ANTY'S «USHUHII XC06JUK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 3