SNELHEID ZAL TOEKOMST VAN
DE EUROPESE HAVENS RFP A T EN
Havenionen meer
gestegen dan
lonen in industrie
Hevige strijd woedt in Jordaanse steden
Bejaarde vrouw in
Amsterdam vermoord
SU
Directeur Veilig
Verkeer treedt af
Oud-minister van
marine overleden
COMMISSIE
MILIEU VAN
TNO GAAT
AAN HET WERK
Jongen en meisje
al maand zoek
De dood op de weg
DEN UYL BEREID
TOT TEAM VAN
LIJSTTREKKERS
Vrees voor tekort
kleuterleidsters
NKV: MEEWERKEN
AAN SER-ADVIES
NIET ONMOGELIJK
Vliegtuigkaping
mislukte boven
Egypte
Nazomer
s KOUSENHUIS
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
PRESIDENT-DIRECTEUR NS, MR DE BRUIN:
PREADVIES VOOR HAVEN FORUM
ROTTERDAM (ANP) ,De snelheid van de behandeling van de
goederenstromen zal uiteindelijk bepalen welke Europese haven de
begeerde rol van poort van Europa zal vervullen'. Dit verklaart de
president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, xnr M. G. de
Bruin, in een preadvies voor het havenforum 1970 op 25 september
in Rotterdam.
In een betoog met onder meer veel aandacht voor spectaculaire toe
komstige ontwikkelingen in het transport over land, geeft mr De
Bruin ook zijn visie op de veranderingen die zijn te verwachten in de
goederenstromen.
Het beheersen van het transportsysteem, zee naar Rotterdam door: vervangende
vindt mr De Bruin een beslissende far-1 energiebronnen (de verbeterde accu; de
tor in de concurrentiestrijd tussen del brandstofcel, de kernenergie, zonne-ener-
Europese havens. De grote vaart, de gie); lossing van olie uit supermam-
korte vaart, de luchtvaart, het wegver- moets van 1
voer, de binnenvaart en het rail vervoer,
elke sector in de transportketen heeft
nu reeds te kampen met grote moeilijk
heden in het vinden van aansluitinj
op elkaar. Langdurig oponthoudt, zowel
van het schip als van de goederen, be
telent verlies en beïnvloedt de totale
distributiekosten negatief. De moderne
techniek is gericht op het in beweging
blijven van de lading: men streeft naar
het pijpleidingeffect.
Als net sneller lossen van het schip niet
wordt gevolgd door even snelle door
voer, moeten goederen steeds weer wor
den opgeslagen en dit kost extra on
nodige mankracht, extra loods capaci
teit, grote parkeerterreinen, alles te-
ramen: een druk op de explotaitekos-
Vereenvoudigen
Mr De Bruin veel aandacht en stu
die vragen. Ervaring alleen Is niet meer
voldoende: de toekomst zal met nieuwe
methodieken moeten worden .ontwik
keld' inplaats van al improviserend,
jlet moderne transport moet zich con
centreren op snelheid en efficiency, zo
dra bij een lijndienst vertraging dreigt
te ontstaan, moet men onmiddellijk
overgaan naar een andere, zonder re
kening te houden met traditionele con
tacten'.
Managers
Het vereenvoudigen van elke scha
kel in de vervoerketen zal aldus
Mr De Bruin bepleit ln verband met
deze eisen: trainingsprogramma's
voor transportmanagers, die niet be
perkt mogen blijven tot het eigen
bedrijf in de haven. De Scheepvaart
Vereniging Zuid (vertegenwoordi
ging 380 bedrijven ln diverse ha
venactiviteiten) zou zijns inziens
misschien het initiatief kunnen ne
men tot deze vorm van .manage
ment development',
Mr De Brum heeft naar aanleiding van
de belangrijke rapporten over de toe
komst van de zeehavenontwikkeling ge
concludeerd dat er over de totaliteit
van de toekomstige goederenbeweging
binnen redelijke marges overeenstem
ming bestaat. Deze houdt echter op zo
dra ter sprake komen: het aantal ar
beidsplaatsen, de terreinbehoefte in
ha., de lokatie van deze terreinen, de
bijdrage aan de nationale economie, de
beschikbaarheid van investeringen, de
verdeling naar goederensoort van de to
tale goederenstroomde mate van con-
taineriserlng, de opkomst van de lucht
vracht of ae invloed op de milieuhy
giëne, waar de meningen extreem uit
elkaar liggen is, aldus de president
directeur van de spoorwegen, een af-
demping tot meer in het midden lig
gende uitkomsten waarschijnlijk. Zo is
Set bijvoorbeeld bekend dat elke uit
breiding van havenactiviteit, olieraffl-
nage, chemische industrie en metallurr
gie met een werknemer, werkgelegen
heid schept voor een aantal werkne-j
mers in de andere sectoren van de eco-;
nomie. Nu echter het oordeel over dit!
aantal uiteenloopt van twee tot vijf,
-frordt voorlopig ae te verwachten werk-
gelegenheid niet opgehelderd. Ook de
moets van 1 miljoen ton aan de Fran
se kanaalkust; pijplijding uit het Mid
den-Oosten naar Duitsland.
.Als het niet meer essentieel is dat olie
stroom via de vrije zee Europa be
reikt, omdat de landroute even veilig
zou zijn geworden, komt zonder twijfel
de kostprijs per ton via een pijplei
ding Miaden-Oosten-Europa voor onder
zoek in aanmerking. Een dergelijke
leiding zou 't zwaartepunt van raffina
ge en petrochemie verplaatsen van de
kust naar het centrale Europese
bied. Ietwat paradoxaal kan men
zelfs voorstellen dat er olie Rotter
dam Rijnafwaarts bereikt. De econo
mische plausibiliteit van dit denkbeeld
kan niet zonder meer worden verwor
pen; beslissend blijft edhter de poli
tieke situable'.
Mr De Brum raakte in zijn preadvies,
ook aan de (omstreden) expansie van
industriële activiteiten ln de Rotter- I
damse agglomeratie.
,Er moet inzicht komen in de mate
waarin de transportfunctie en de indu
striefunctie van Rotterdam-Europoor.
van elkaar kunnen worden losgekoppeld
Tot dusver trokken beide nauw ver I
strengeld en eikaar versterkend op. Zo
wel do terrein- en personeelsbehoeften,
als de vervoersinfrastructuur en de con
gestieproblemen iaten zich echter thans
zo massaal aanzien om van de mi
lieuhygiëne nog niet te spreken dat
alle mogelijkheden van gescheiden ver
dere expansie ernstig genomen moeten
worden*.
Automatisering
De toekomst van de haven wordt, be
halve door ontwikkelingen elders, ook
door veranderingen in het krachtencom-
gex van de haven zelf bepaald. Mr De
ruin: .De vervoerstechnieken, waar de
automatisering het sterkst kan door
zetten, maken op lange termijn de beste
kansen. Een rol speelt waar men bij de
technologische vernieuwing het hoogste
tempo weet te behouden. Het moment
waarop het rendabel wordt een buisrou
te te leggen naast een vaarroute, zowel
voor erts, kolen, chemicaliën als voor
kleinere capaciteiten vloeistof, komt bij'
elke loonronde een stap dichterbij, ten
zij men bij het rapport over binnen
wateren het percentage personeelskos
ten nog verder naar beneden kan bren
gen.
Een integratie van vervoerssytemen
is, zo stelde mr De Bruin, noodzaak.
,Het is zinloos, ten koste van een
investering van 110 miljoen gulden
duizend containers niet torpedoboot-
snelheid over de oceaan te zenden,
als er vervolgens een aantal con
tainers vijf dagen op de kade ge
parkeerd blijft.
afzender tot geadresseerde moeten wor-i
den gepland en beheerst In het belang I
van ae doorvoersnelheid, zal elke scha-l
kei ook toegankelijk moeten zijn voori
bijsturing tijdens de produktie.' In de
haven liggen de grootste storingskan-j
sen, derhalve is daat de behoefte aan
bijsturing het grootst.
De sleutel tot een succesvolle integra
tie ligt, aldus mr De Bruan, in het ge
bruik van wiskundige systemen met
behulp van computers. Via deze compu
ter zullen de feitelijke vervoersproces-
sen moeten worden gevolgd en geëvalu
eerd. opdat initiatieven tot bijsturiing
tijdig kunnen worden
Rotterdam
HILVERSUM (GPD) In verband
met zijn benoeming tot wethouder der
gemeente Hilversum is de heer H. Ma-
chlelsen afgetreden als directeur van
het Verbond voor Veilig Verkeer. De
leiding van het bondsbureau te Hilver
sum Is nn toevertrouwd aan mr M. Po- werd hij ln
lak. sinds 1 september lid van de direc- te Londen minister va:
DEN HAAG (GPD) De oud-minister
van marine, luitenant-admiraal bd -J.
Th. Fürsterer is eergisteren op 83-
jarige leeftijd in Den Haag overleden.
Donderdag is hij in alle rtilte begra
ven. De overledene was tot 1962 Mild
van de Raad van State
Na zijn hbs-tijd en een opleiding ln
het koninklijk instituut van de marine
in Willemsoord werd hij in 1906 adel
borst le klas. Tijdens zijn mariae-car-
riére volgde hij onder meer de .Ecole
de Guerre Navale' in Parijs. In 1930
werd hij benoemd tot directeur van de
hogere marine krijgsschool.
Als vice-admiraal en chef marinestaf
|was hij in 1940 in Engeland. In 1941
Nederlandse regering
marine en kreeg
daarna de rang van luitenant-admiraal,
[die voor hem :n het koninkrijk alleen
De heer Machielsen is op de meest eer- idoor prinsen van de bloede was be-
volle wijze ontslag verleend. Hij blijf'.kleed.
voor een nog nader te bepalen periode Na in 1945 te zijn afgetreden als mt-
adviseur van het verbond. De heer Ma-nister van marine werd admiraal Für-
chielsem ls bijna dertien jaar directeur sterer benoemd (tot 1962) tot lid van
geweest. de Raad van State.
ruimten
tegratie komt niet vanzelf: er zou inten
sief samengewerkt moeten worden aan
het ineen schakelen van de onbuigzame,
losse stalen schakels van de vervoers
keten tot een soepele, maar onbreek
bare nylon tros. De haven, waar deze
systeemfiloBofie optimaal wordt toege
past, int een voorsprong op de concur
rentie.
Computers
Heit gaat hierbij om planning en beheer
sing van vervoersproduktie en commu
nicatie. ,EDke transportketen zal van
volgende stap, het omrekenen op beno
digde terreinoppervlakken, wordt be
moeilijkt door het verschil van mening,
bestaat over het aantal arbeids
plaatsen dat één ha. oplevert.
,Anti-kends'
Mr de Bruin zegt in zijn preadvies dat
bij de berekeningen over goederenstro
men in de toekomst uit ls gegaan van
de veronderstelling dat de verschijnse
len uit het verleden zich zullen herha
len. Hij vraagt zieh af of het geoor
loofd is met op het verleden berustende
methodieken op de lange termijn voor
uit te kijken. Als de prognose dan ook
nog gedetailleerd zyn, dan is er al t© ge
makkelijk sprake van een .schljn-cx-
actheid'.
Er zijn, aldus mr De Bruin, ontwikke
lingen te beschrijven die de veronder
stelde goederenbeweging niet tot stand
laten komen. Hij komt tot een aantal
Anti-trends' (mogelijke ontwikkelingen
die de prognose doorkruisen).
Bijvoorbeeld in het olietransport:
vermindering van olietransport over
DEN HAAG ANP) Prof. dr H. W.
Julius, voorzitter van de centrale orga
nisatie TNO heeft donderdagmorgen do
commissie TNO voor het onderzoek ten
dienste van het milieubeheer, geinsta-
leerd.
In deze commissie, onder voorzitter
schap van ir E. F. Boon, onder-voor
zitter van de centrale organisatie TNO,
zijn vertegenwoordigd de overheid, do
wetenschap en belangengroeperingen.
In zijn toespraak zei prof. Julius dat
het de taak van de wetenscliappeb
onderzoekers is om de bestaande ke:
van zeer uiteenlopende gebieden r
boven te brengen en zo nodig deze door
onderzoek aan te vullen. De vertegen
woordigers van de overheid zijn er orr
te signaleren waar behoefte aan kennis
is en hoe deze omgezet moet worden
om schade ein overlast te voorkomen of
te niet te doen. Beide groepen zijn hier
voor het voortdurend gesprek dat ligt
tussen de kennis en dè verlangde op
lossing, aldus prof- Julius.
NEW YORK: Met een escorte van
veiligheidsagenten verlaat de Is.
raëlische eerste ministerGolda
Meir hier het. Waldorf Astoria
hotel m New York. Mevrouw Meir
zal in Washington met de Ame
rikaanse president da situatie in
het Middenoosten bespreken.
VOLGENS CBS-STATISTIEKEN:
UTRECHT (GPD) De Io
nen in de havens zijn de af
gelopen drie jaar belangrijk
meer gestegen dan in de in
dustrie, al mag dat ook wel,
als we het zware en vaak
smerige en beslist niet onge
vaarlijke werk in de haven
onder de loep nemen. Dit
schrijft de bij het NW aan
gesloten Nederlandse Bond
van Vervoerspersoneel don
derdag in het orgaan Steeds
voorwaarts'.
Aan de hand van statistieken
van het Centraal Bureau voor
de Statistiek heeft de bond be
rekend, dat van 1966 tot 1969
de lonen in de Nederlandse ha
vens met 35 procent stegen en
die in de Nederlandse industrie
met .slechts' 29 procent-
Het werk van de vervoersbon-
den, zo concludeert de bond, le
verde de havenmensen dus voor
drie Jaar 6 procent meer op dan
de industrie-arbeiders. Over de
jaren 1966 tot en met 1970 komt
de bond met nog gunstiger re
sultaten. Geschat wordt dat ge
durende de afgelopen vier jaar
de havenarbeiders 12 procent
Gekke verhalen
De bond meent dat het uit
moet zijn met de gekke ver
halen die de afgelopen week
de ronde hebben gedaan over
lonen in de havens. Voor de
tv leek het er soms op of de
havenwerkers beter van de
bijstand kon gaan trekken,
maar de bedragen die wer
den genoemd sloegen volgens
de bond bepaald noet op de
normale verdiensten van de
havenman.
Om dat te bewijzen zijn de in
komsten per 1 oktober aan
staande opgesomd van drie ha-
venberoepen; de stuwer de
kraandrijver en de ploegleider.
In dit loon is zodoende reeds
de 2 procent verhoging opgeno
men die op 1 oktober wordt
gegeven als gevolg van de ge
stegen kosten van levensonder
houd.
Het blijkt, dat ecu volwas
sen stuwer in het Rotterdamse
stukgoedbedrijf in dagdienst
246,27 iculden verdient, in dag-
naclitdlenst 275,22 en in dag-
nacht-zaterdagdienst 297.74.
Voor de vol wassen kraan drij
ver bedragen de verdiensten res
pectievelijk ƒ271,56, ƒ304,11 en
ƒ329,17 en voor de volwassen
ploegleider respectievelijk
262,91, 294.16 en 318,35.
UTRECHT (ANP) De 69-jarige H.
Rakké uit Utrecht is in de nacht
ENSCHEDE (GPD) De rijkspolitie van woensdag op donderdag overleden
de 17-jarige Jeroen Gelink uit Dene- Jjk woensdagavond, die zich aanvanke-
jp lijk niet ernstig lieten aanzien.
In de Utrecntse Oudwijkerveldstraat
werd de heer Rakké aangereden door
een auto, doordat hij. volgens de t>o-
litie. onvoorzichtig overstak. Bij on
derzoek in het ziekenhuis constateer
de men alleen een lichte hersenschud
ding, reden waarom hel slachtoffer weer
naar huis werd gebracht.
De jongen en het meisje kenden elkaar
al enige tijd. De bromfiets van het
meisje is enkele dagen na de vermissing
in Hengelo aangetroffen. Sedertdien
heeft men geen enkel levensteken meer
ontvangen.
KRIMPEN AAN DE IJ8SEL:
Na twee vergeefse pogingen is
dan eindelijk de tewaterlating ge
lukt van het grootste Nederland
se containerschip, de yAbel Tas
man'. Na de doop, 19 augustus
fl, was er geen beweging in het
schip te krijgen, 22 augustus
bleef het schip muurvast op de
DEN HAAG (GPD) PvdA-voorman
drs J. den Uyl heeft olie op de golven
gegooid die opslaan rond het lijsttrek
kerschap van de Partij van de Arlieid.
De fractievoorzitter is toch bereid met
een team verkiezingen van april 1971
in te gaan om zo aan de voornaamste
bezwaren van Nieuw Links tegemoet te
bomen.
De huidige socialistische kamerleden en
precies de helft van het partijbestuui
willen één landelijk lijsttrekker aange
wezen zien. De waarschijnlijkste kan
didaat daarvoor is Den Uyl. Nieuw Links
daarentegen wenst 'n team van vijf of
zes lijstrekkers. De verscheidenheid van
de partij zou zo beter tot uitdrukking
komen. Zaterdag wacht de PvdA in
Utrecht een beslissende partijraad over
deze kwestie, die in socialistische kring
hoog wordt opgenomen.
Het blijkt verder, dat als het verzet
van Nieuw Links tegen de persoon van
drs Den Uyl er toe mocht leiden dat
deze voorman .riet de enige lijsttrekker
lijkt te worden, partijvoorzitter dr Von
deling niet als comDromis-figuur wenst
te worden beschouwd. Hij zal een voor
dracht tot landelijk lijsttrekker van de
hand wijzen.
De strijd die zaterdag in beginsel zal
worden beslist, is overigens terug te
voeren op de strategie die de PvdA in
de komende jaren volgens uiteenlopen
de groepen in de partij zou moeten voe
ren. Den Uyl stelt het belang van het
parlement en van een krachtige kamer
fractie voorop. Ln een recente nota geeft
hij ook de mate van deskundigheid van
kamerleden aan en eist hij collega's die
parlementariërs van andere partijen kun
nen overtuigen.
Nieuw Links daarentegen, althans het
restant dat overbleef nadat verschei
dene leden in fractie en partijbestuur
zitting kregen, ziet veei meer in de bui
ten-parlementaire acties en wenst de
verscheidenheid van de partij te bena
drukken. Zij beseft dat aanhang van
drs Den Uyl te groot is om hem nu
reeds te kunnen vervangen. Nieuw Links
bepleit daarom een team van lijsttrek
kers waarin verscheidene jonge, linkse
socialisten zitten. De tegenstanders me
nen echter dat de partij na de interne
twisten geen nieuwe aanslag kan ver
dragen in de vorm ran een vervanging
van de bekende fractieleider.
Den Uyl blijft nu weliswaar vasthou
den aan het aanwijzen van één man die
de partij in de verkiezingen van 1971
kan leiden, maar hij heeft zich gisteren
bereid getoond uit de kandidaten een
team te vormen waarin de verlangde
jonge, progressieve partijgenoten zitting
hebben. Een dominerende rol als hij in
1967 speelde, ziet hij niet meer voor
zichzelf weggelegd.
Aangenomen wordt dat het aanbod van
Den Uyl een meerderheid van de par
tijraad, zaterdag in Utrecht, kan over
halen voor één lijsttrekker te stemmen.
ARNHEM (ANP) ,Is er nu .helaas'
nog een overschot aan kleuterleidsters,
in 1971 zal er naar alle waarschijnlijk
heid een tekort zijn. De oorzaak daar
van is dat er in 1968 door veelal ver
keerde en alarmerende persberichten
een veel te klein aantal toekomstige
kleuterleidsters de opleidingsscholen is
gaan bevolken'.
Dit heeft de presidente van de sectie
kleuteronderwijs van de protestants
christelijke bond van onderwijzend per
soneel. mej. J. Boertien, donderdagoch
tend tijdens de jaarvergadering van de
sectie in Arnhem gezegd.
jarige zeeman Willem Herman M.
bij haar was weggegaan. De zee
man werd 's middags in Hattum
(Gld) aangehouden.
Bij sectie is gisterochtend komen vast
te staan dat de vrouw een gewelddadige
dood was gestorven. Zij was gewurgd.
Er waren geen sporen van seksueel mis
drijf.
Het lijk werd gevonden door een buur
vrouw. Het was goeddeels ontkleed.
Haar jurk was kapotgescheurd en on
dergoed lag in de hoek van haar slaap-i^1.>^3OIiI^:Voren "<*g gestommel had
kamer. De vrouw lag op bed: aan haar Ofe?' Het w 8 middags «en
lakens zat wat bloed. Kort tevoren was ee'
de zeeman bij baar op bezoek geweest.
Hij woonde goed twee jaar geleden te-
tover haar in de Govert Flinckstraat
Amsterdam-Zuid. Hij kwam in die
tijd ook wel eens bij tante Mien over
de vloer.
Het wekte nauwelijks verwondering dat
hij nog eens langs kwam. Een buurt
bewoner heeft hem later nog zien weg-
(Slot van pagina 1)
in Jordanië te beëindigen. Hij richtte
voorts een verzoek aan de strijdende par
tijen de gevechten te staken.
Salvo's
Zwarte rookwolken verduisterden don
derdagmiddag de hemel boven Amman.
Tanks en pantservoertuigen van het Jor-
.daanse leger ratelden door de straten en
onophoudelijk klonken de salvo's van
I automatiscne wapens en het gedreun van
Inslaande granaten. Terwijl de Jordaniërs
In Cardiff zijn 14 jongens van school
gestuurd door him kalende hoofdonder
wijzer om hun haar te laten knippen
en in Armthorpe werden vier jonge
schooljongens naar huis gestuurd
dat het twee weken zal duren voordat
hun haar voldoende naar de smaak van
hum onderwijzer as aangegroeid.
ten, schoten deze terug met automati
sche wapens en mortieren. Mitrailleurko-
f els boorden gaten in de muren van hotel
ntercontinental. waar de buitenlandse
mortiervuur getroffen. Voor de ambas
sade opgestelde Jordaanse tanks beant
woordden het vuur.
De strjjd was bijzonder hevig in de wijk
Jebel, waar het opperbevel van de er
rillastrijders zijn hoofdkwartier heeft.
Het vliegveld van Amman is gesloten en
de verbindingen met de buitenwereld zijn
nagenoeg verbroken. Over de verbltjf-
C«laats van koning Hoessein, die norma-
Iter in zijn paleis bij Amman woont, is
niets bekend.
Iedereen ls het erover eens, dat de koning
zijn troon op het spel heeft gezet -
eens en voor altijd 'n einde te maken
de macht van de Palestijnse guerrillabe
weging in zijn land. Waarnemers zijn van
mening dat het Jordaanse leger snel zal
moeten handelen nra da.nlwerkelijk arties
van landen als Syrië, Irak en Algerije, die
de Palestjjnen steunen, voor te zijn.
Slachtoffers
Doordat overal wordt geschoten kunnen
artsen en verpleegsters de honderden
slachtoffers van de straatgevechten niet
bereiken, De Rode Kruisorganisatie van
de Palestijnen heeft alle internationale
organisaties opgeroepen onmiddellijk tus
senbeide te komen om ,de bloedige slach
tingen' in Amman te laten ophouden.
Volgens deze organisatie zjjn veel be
woonde huizen verwoest en woedden op
vele plaatsen branden. Een schatting van
het aantal slachtoffers is onmogelijk te
maken.
De correspondent in Amman van
persbureau voor het Midden-Oosten
maakte melding van .dramatische toe
stand'. Hij beschreef de hoofdstad als een
slachtveld, waar het dodencijfer snel
stijgt en het aantal gewonden in de dui
zenden loopt. Doordat zij geen medische
hulp krijgen, is hun toestand rampzalig,
aldus deze correspondent.
Berichten uit Damascus maken melding
van een stroom vluchtelingen uit Jorda
nië die donderdag in de Syrische hoofd
stad zijn aangekomen. Hun aantal zou
in de duizenden lopen. Onder hen bevin
den zich veel leden van het corps diplo
matique met hun gezinnen en ln Jordanië
wonende onderdanen van verscheidene
Arabische landen.
CAIRO (RTR) Een veiligheidsagent
heeft donderdag een poging om een toe
stel van de Egyptische luchtvaartmaat
schappij .United Arab Airlines' te ka
pen, verijdeld, zo berichtte het pers
bureau voor het Midden-Oosten.
Het vliegtuig, een Antonov. maakte een
binnenlandse vlucht van Luxor naar
Cairo, toen een Egyptische passagier
de cockpit binnendrong en onder be
dreiging met een geweer en een dolk
de piloot opdroeg naar Saoedi-Arabië
ie vliegen. Een veiligheidsagent wist de
man na een korte 'worsteling te over
meesteren, aldus het persbureau. De
Antonov keerde tesug naar het vlieg
veld van Luxor, waar de kaper werd
feidentificeerd als de fotograaf Sayed
eif E Naar.
Dader werd snel gegrepen
AMSTERDAM (GPD) In pa
niek geraakt door het sterven
van zijn slachtoffer is de moorde
naar van de 76-jarige .tante Mien'
Rottschafer - van Klooster waar
schijnlijk niet meer toegekomen
aan het roven van het geld waar
voor hij kennelijk was gekomen.
gaan; kort daarna werd tante Mien
aood op haar bed gevonden.
Potje
De zeeman
van de weinigen geweest die wist
dat de oude vrouw nog een spaar
potje had. Ze was wat laag verze
kerd en had een extraatje opzij ge
legd voor een goede begrafenis. De
kinderen wisten dat er ruim dertien
honderd gulden moest zijn.
Het lijk van mevrouw Rottschüfer al
werd gevonden, kort nadat de 28- Sf,'ÏÏTïglÜS
naar het spaarpotje is hij duidelijk met
toegekomen. De man heeft de vrouw
wellicht de kleren van het lijf gerukt
om haar bang te maken en te laten ver
tellen waar zij haar spaarcenten bewaar
de. Mogelijk ia ook dat hij toch enige
seksuele opwinding beeft voelen opko
men.
Hij moet echter in paniek zijn geraak*
toen hij merkte dat de vrouw onder
zijn wurgende zreep bezweek. Hij moet
toen verder allee z>jn vergeten en de
benen hebben genomen. Een buurvrouw
was gaan kijken toen zij een tijd lang
niets meer hoofde >n de woning waar-
BOTSINGEN TUSSEN
MARINIERS IN CURACAO
WILLEMSTAD (AP) Nederlandse
mariniers en Curacao se dienstplichti
gen zullen voortaan in verschillende ba
rakken worden ondergebracht na een
aantal botsingen tassen deze twee groe-
Antillïaaase mariniers, bijna alle
maal negers, zijn overgebracht van de
marine basis kamp Suffisant naar nieu
we behuizing Ln Parera. buiten Willem
stad. De Nederlandse mariniers zijn voor
99 procent blanken.
De moeilijkheden tussen de Nederlan
ders en de AntUlianen bestonden al ge
ruime tijd als gevolg van de toegevend
heid waarmee officieren militaire over
tredingen van de Antillianea behandel
den. terwijl de Nederlanders voor de
zelfde daden streng gestraft werden.
Het kriterium dat hierbij toegepast
werd was dat ,de Nederlanders beter
zouden moeten weten' en dat de over
tredingen van de Antülianen begrijpe
lijk waren hls gevolg van hun .Latijnse
temperament'.
GPD De grote depressie-acti
viteit met woensdag overvloedige
regen, is geluwd. De barometer is
sindsdien in ons land sterk geste
gen onder invloed van een noge-
arukgebied, dat nu boven het vaste
tel and is komen te liggen.
Dit betekent voor ae komende
dagen een weertype met nazo-
merweer. De zuidelijke wind voert
hierbij wat warmere lucht aan. In
het grootste deel van het land kan
het kwik daarbij tot 20 graden
stijgen, in het zuiden iets "hoger,
en langs de kust iets lager. Tij
delijk kan een zwak front zater
dag wat hoge bewolking geven,
maar ook voor het weekeinde wij
zen de vooruitzichten op overwe
gend zonnig en mooi september
weer. Het lijkt door deze ontwik
keling waarschijnlijk dat deze
tweede helft van de maand het
stabieler zal doen met meer zon
dan de onbestendige eerste
helft.
UTRECHT (ANP) Het standpunt
van het Nederlands Katholiek Vakver
bond, dat een loon pauze onaanvaardbaar
en onuitvoerbaar is, houdt niet zonder
meer In dat het KNV in de SER niet
zou willen praten over een advies aan
minister Rooi vink met betrekking tot
maatregelen in het leader van artikel
10 van de loonwet. Dit zei een woord
voerder van het NKV woensdagmorgen
naar aanleiding van ,het gebaar' van
minister Roolvink, eveneens
.beruchte' artikel 8 (mogelijkheid tot
Ingrijpen in afzonderlijke cao's.
Het NKV heeft rich bij alle rumoer om
artikel 8 niet op een zo extreem stand
punt gesteld als her. NW, dat aan geen
enkel centraal overleg meer wil deelne
men (en dus ook niet aan beraad over
een SER-advies) zolang artikel 8 niet
is geschrapt. Voorwaarde voor deelne
ming aan centraal overleg door het
NKV is. dat bet daarbij met gaat om
uitspraken waaraan minister Roolvink
normen zou kunnen ontlenen voor het
hanteren van artikel 8. Het NKV heeft
de adviesaanvrage van imnister Rool
vink nog niet ontvangen. Aan de hand
van de inhoud van deze aanvrage zal het
verbond besluiten, of het aan het op
stellen van een advies in de SER zal
meewerken.
De heer A. Borstlap, tweede voorzitter
van het Christelijk Nationaal Vakver
bond. zei desgevraagd dat het CNV
wel bereid is om te praten, maar dat de
zaak Inmiddels al zo scherp is gesteld,
dat ren aanvaardbaar compromis er
waarschijnlijk niet meer inzit.
(ADVERTENTIE)
AR-AMENDEMENT V/EI
ONDERNEMINGSRADEN
AANVAARD
DEN HAAG (ANP) Bij de voortgezet
te behandeling van de wet op de onder
nemingsraden heeft de tweede kamer
donderdag een amendement goedge
keurd, waarin wordt bepaald dat de on
dernemer de ondernemingsraad in de ge
legenheid stelt hem advies uit te brengen
over een door hem of door een andere
h(j de onderneming betrokken persoon te
nemen besluit met betrekking tot vast
stelling of wijziging van een aantal be
langrijke zaken.
De in dit, door de anti-revolutionaire drs
Boersma ingediende amendement gaat
het om de volgende zaken: een tarief- of
een andere beloningsregeling: een maat
regel op het gebied van ae opleiding:
een beoordelingssysteem; een der hoofd
lijnen van het aansteüings-, ontslag- of
promotiebeleid; een maatregel op het ge
bied van het bedrijfs-maatschapelijk
werk, voorzover een en ander betrekking
heeft op de in de onderneming werkzame
personen.
Het nieuwste in panty's van alle
bekende merken. Groots assorti
ment tot in de grootste maten.
'ANTY'S
«USHUHII XC06JUK