Studie naar uitstralingseffect
Rotterdamse ,mdustriekachel'
Dam door de Krabbekreek (Eendracht)
JE MERKT GOED DAT DE NMB WEET
WAT SNELHEID BETEKENT
7
VAN BELANG VOOR TOEKOMSTIG ZEEHAVEN BELEID
MM STER BAKKER WIL KAAR EEN
GROTE RING ROND ROTTERDAM'
Ver diept....'
Deelstudie
Scheldebekken:
havenareaal 15 pet
groei per jaar
Nog wel even
Benelux
22 MILJOEN
MEER VOOR DE
DELTAWERKEN
REORGANISATIE
BIJ LOODSWEZEN
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
Vijf miljoen voor
veerhaven
Breskens
EUROMUNT
OVERLEG MET ZEELAND OVER
AANLEG PIJPLEIDINGSTRAAT
1VERBINDING TUSSEN THOLEN EN ST-PHILIPSLAND
SCHELDE-RIJN
f60 MILJOEN
INKRIMPING
BIJ DOUANE
Nutswet
i '/rnnrnranrariira
Onderzoek naar
bescherming tegen
fall-out in heel
Zeeland
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DEN HAAG Minister Bakker van verkeer en waterstaat wil
graag zo nau wkeurig mogelijk worden ingelicht over de vraag hoe
ver in de toekomst het zogenaamde .uitstralingseffect' van de Rot
terdamse industriële agglomeratie zal kunnen reiken. ,Dit bepaalt
immers de gehele opzet van de zeehavenontwikkeling in het westen
van het land', zegt hij in zijn begroting voor 1971. ,Een ontwikke
ling, die gericht is op het bestaan van een grote ring rond Rotter
dam en waarbij de havengebieden Moerdijk, Reimerswaal, Ossenis-
se, Terneuzen, Vlissingen-Oost en Amsterdam één functioneel ge
heel gaan vormenDe bewindsman geeft in dit verband een ana
lyse van het streven van de regering om voor zeehavenindustrieën
die niet per se in het Waterweggebied behoeven te komen elders
in het land aantrekkelijke mogelijkheden te scheppen.
De minister zegt namelijk dat het
bij het antwoord op de vraag, hoe aan
dit beleid uitvoering te geven niet
zozeer gaat om een keuze voor het
Waterweggebied tussen expansie of
consolidatie, maar om het gebied dat
men bij de expansie betrekt. Daar
om: ,Hoe groter de directe invloeds
sfeer van de Rotterdamse diepzeeha
ven kan zijn, des te ruinier zijn de
mogelijkheden om de industriële ex
pansie te vatten ia een verantwoord
De bewindsman denkt bij bevordering
van een en ander aan stimulerende
maatregelen en voorzieningen en ook
aan pijpleidingen voor de aan- en af
voer en uitwisseling van grondstof
fen, halffabrikaten en etadproduk-
ten'-
In de memorie van toelichting op
zijn begroting herhaalt nr.nister
Bakker de al eerder bij verschillende
gelegenheden uitgesproken visie van
de regering op wat zij in het Water
weggebied wel en niet wenst:
voor uitbreiding van de Maas
vlakte wordt vastgehouden aan
de zogenaamde demarcatielijn
voor de kust van Voorne
een zeehavenindustrieontwikke
ling op Voorne-Putten en in de
Hoeksehe Waard wordt van de
hand gewezen
de verdere uitbreiding van het
Rotterdamse havengebied zal zich
moeten beperken tot op- en over
slag. tot vestigingen die absoluut
gebonden zijn aan de industriële
agglomeratie Rotterdam (voor dit
laatste moeten dan echter wel
zeer zwaarwegende argumenten
worden aangevoerd').
Vaststellend dat het zeehavenbeleid
als onderdeel van het meer algemene
beleid van de regering een belang
rijke plaats blijft innemen, wijst de
minister erop dat er inmiddels tal
van nieuwe, waardevolle gegevens
beschikbaar zijn gekomen en dat de
Inzichten in de feitelijke betekenis
van de zeehavens voor de nationale
economie zijn verdiept. Hij haalit een
voorbeeld aan uit de voorlopige resul
taten van een onderzoek van het
centraal planbureau. Indien in de pe
riode 1970-1980 een verschuiving van
j'nveste ringen zou optreden van 1
miljard naar de zeehavenindustrieën
ten koste van de rest van de econo
mie, zou het nationaal inkomen in
1980 extra stijgen in de orde van
grootte van 500 k 600 miljoen, de
arbeidsproduktiviteit zou extra toe-
nemen met ongeveer 0,15 procent enf
er zou een extra werkgelegenheid
ontstaan, die geschat mag worden
op 4000 arbeidsplaatsen, waarvan on-1
|eveer de helft in de zeehavengebie-
,A1 deze factoren pleiten voor een
verdere ontwikkeling van de zeeha
venindustrie, naast de reeds beken
de'. vindt de minister.
Frappant bij dit onderzoek noemt
minister Bakker vooral dat extra
Uitbreiding van de zeehaveiiïnclustrie
ook jirodukticstijging buiten de ha
ven tengevolge heeft en wel meer
dan een derde van de stijging in de
haven zelf. Bovendien dat er builen
de havens evenveel werkgelegenheid
wordt gecreëerd als daarbinnen. Ook
het spreidingsbeleid zal men volgens
de bewindsman mede tegen deze
achtergrond moeten bezien.
studie in het kader van een meer al
gemene studie met betrekking tot
de sociaal-economische voor- en na
delen van alternatieve zeehavenont
wikkelingen. Het onderzoek waarop
de minister in zijn begroting afgaat
is te beschouwen als een eerste theo
retische benadering van de betekenis
van bepaalde zeehaven ge bonden in
dustrieën (de metallurgie, de olieraf-
finage en de petrochemie) voor de
nationale economie. De studje geeft
nog geen antwoord op de belangrijke
vragen in welke zeehavengebieden
deze industrieën zouden moeten ko
men en welke de specifiek aan deze
locaties verbonden kosten en baten
zouden zijn. Bovendien zijn een aan
tal, voor een gezonde zeehavenont
wikkeling belangrijke aspecten (en
de kosten en baten ei-van) zoals
ruimtelijke ordening, spreidingsbe
leid, woon- en leefklimaat met inbe
grip van milieuhygiëne, recreatie en
natuurbescherming nog niet verdis
conteerd. De minister vjndt dat hier
bij de economische en maatschappe
lijke voor- en nadelen van alterna
tieve havenplannen en hun ruimtelij
ke consequenties zoveel mogelijk
kwantitatief moeten worden bepaald
DEN HAAG Tussen 1960 en eind
1968 is de netto-uitgegeven opper
vlakte zeehaventerreinen in het Wes-
terscheldebekken jaarlijks gemiddeld
niet ruim 15 procent gegroeid. In
1960 was 291 ha uitgegeven, in 1964
491 ha en in 1968 1001 ha. Onder
het Scheldehekken wordt dan ver
staan de havens van Vllssingen en
Vlissingen-Oost, Terneuzen met de
kanaalzone en Bergen op Zoom. Mi
nister Bakker van verkeer en wa
terstaat noemt dat in de memorie
van toelichting on zijn begroting ,een
relatief sterke groei'. En hij schrijft
verder nog. ,De ontwikkeling van
het Sloegeliied stemt tot tevreden
heid. Gesteld kan worden dat dit
gebied door de vestiging van een
olieraffinaderij van .Total' een nieu
we stimulans heeft gekregen'.
om tot een zorgvuldige afweging te
kunnen komen, met als uiteindelijk
doel de opstelling van één consistent
nationaal ontwikkelingsprogra nima -
De studies zullen nog geruime tijd
vergen, kondigt de minister overigens
voor alle zekerheid vast aan. ,In de
tussentijd blijft grote voorzichtig
heid geboden, waarbij duidelijke
richtlijnen echter niet mogen ont
breken'. Minister Bakker herinnert
eraan dat de reger.ng deze richtlij
nen heeft gegeven, z.ch wel bewust
van de conflictsituatie waarin de
zeehavencm/twikkel i ng speciaal in het
westen van het land "de laatste jaren
is gekomen. Twee dingen staan na
melijk tegenover elkaar. Aan de ene
kant de grote betekenis van de zee
havens voor de nationale economie
en daarbij het feit dat de vraag naar
zeehaventerreinen voor een belang
rijk deel op de bestaande grote ha
vens zal zijn geconcentreerd, waar
bij diient vastgesteld dat deze gebie
den zich in bepaalde mate verder
moeten kunnen ontwikkelen, wil men
althans een voorgaande mdustriële
ontwikkeling niet verstoren.
Daarnaast liet besef dat verdere ont
plooiing van de bestaande grote zee
havens tot ongewenste consequentie*
voor het woon- en leefklimaat en
voor de evenwichtige spreiding van
de werkgelegenheid kan leiden.
(ADVERTENTIE)
De minister wijst in zijn memorie
van toelichting onder de paragraaf
.zeehavenbeleid' tenslotte op een aan
tal initiatieven om te komen tot eer
bétere coördinatje tussen de zeeha
venbeheerders zijn adviesaanvraag
bij de commissie zeehavenoverleg o-
ver de meest wenselijke beheers- en
bestuursstructuur van de zeehaven
gebieden in de toekomst; de aanloop
naar diepgaand Benelux-overleg over
de mogelijkheden tot versterking van
de gemeenschappelijke elementen van
het beleid en de afspraak met zijn
Belgische ambtgenoot De Saeger om
voor het eind van het jaar de beheer
ders van zeehavens uit te nodigen
tot een gesprek over de optimale be
nutting van de mogelijkheden voor
een zeehavenontwikkeling in beide
landen.
DEN HAAG Op de begroting van
verkeer en waterstaat is 22 mil
joen méér uitgetrokken voor de del
tawerken dan voor dit jaar. toen een
bedrag van ƒ273 miljoen op de be
groting werd opgevoerd.
Hieronder de kredieten voor de ver
schillende projecten gespecificeerd:
Haringvlietdam: 25 miljoen. Daar
van is 10 miljoen bestemd voor de
verdere afwerking van de afsluitings-
dam door het Rak van Scheelhoek;
5 miljoen voor de verdere afslui
ting van de haven van Dirksland met
bijkomende werken en 10 miljoen
voor diverse andere voorzieningen en
werken.
JBrouwershavense Gat: 50 miljoen.
Van dit bedrag is 32 miljoen voor
de eigenlijke aïslultlngswerken in de
twee nog open stroomgeulen; 7 mil
joen voor de afbouw van de kabel
baan en de kabeloperatie zelf3
miljoen voor de laatste fase van de
bouw en het afzinken van de door-
laatcaissons; 8 miljoen voor diver
se andere werkzaamheden en aankoop
van stortmateriaal.
Oosterschelde: 32 miljoen. Een be
drag van 12 miljoen h.. ervan gaat
Nooröland; 2 miljoen voor afwer
king van werkeiland nummer 2, ,Neel-
tje Jansplaat'5 miljoen voor dich
ten van de geul en de aanleg van
damvakken tussen deze beide werkei-
landen en 13 miljoen voor diverse
andere werkzaamheden en de aan
schaf van stortmateriaal.
Op de begroting van verkeer en wa
terstaat is ook een bedrag van
ƒ700.000 uitgetrokken ter verster
king en vernieuwing van de .water-
staatvloot' in het deltagebied: een
volgend krediet voor een nieuw di
rectievaartuig en voor de bouw van
meetvaartuigen.
Als je zelf snel werkt en slagvaardig beslissingen moet
nemen, verlang je dat ook van je bank.
Daarom voert de NMB betalingsopdrachten, die 's morgens
zijn binnengekomen, nog diezelfde dag uit. En reeds de
volgende dag bent u in het bezit van uw dagafschrift
Maar de NMB kan nog veel meer. Want van oudsher weet de
NMB wat er in het bedrijfsleven omgaat. Daarom kan zij u
goed en snel helpen bij het oplossen van uw financie
ringsproblemen, bij uw zaken met het buitenland,
met assurantie-adviezen, Als moderne, dyna-
P M mische bank voert zij een volledig diensten-
pakket.
Hoe kan een bedrijf van dit alles
profiteren? Door gewoon eer. reke
ning te openen bij de NMB. U bent
helemaal klaar met zo'n NMB-reke-
ning, want praktisch alle bedrijven -
en steeds meer particulieren - be
schikken vandaag de dag over een
rekening. Zodat betalingen over en
weer zeer snel kunnen worden uit
gevoerd.
gamftmrtüdmtf-gawardenmb.'
VERANTWOORDINGSPLCHT
PROVINCIAAL BESTUUR
(VAn onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het ministerie van
binnenlandse zaken bereidt een wij
ziging voor van de provinciewet met
betrekking tot de verantwoordings
plicht van gedeputeerde staten te
genover de staten. Ook de eventu
ele invoering van de verantwoor
dingsplicht van de commissaris der
koningin wordt hierbij betrokken.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Bij het loodswezen
wordt voortdurend gestreefd naar
een goede dienstverlening aan de
scheepvaart te handhaven. Een on
derzoek naar de doeltreffendheid van
de structuur van deze dienst heeft
geleid tot een reorganisatie, waarbij
het accent is komen te liggen op
een verbeterde functionele indeling
van taken.
In 1969 werden twee nieuw gebouw-
de polester loodsvaartuigen in dienst
gesteld. Dit scheepstype wordt in
seriebouw vervaardigd; het derde i
sdhip wordt in 1970 opgeleverd en| Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
het vierde in 1971 Ook 7a! de ver- verstuikingen, stijve nek en ledematen i
vanain°" van eroterè loodsvaartuDren niets werk' ™Uer- nie,s ™kt ^ngenamer
worde?Tvo^*»ezet Eennfeirwzeèhe" ler verlichting van PU" dan Algesal-balsem.
worden voortgezet. Ben nieuw zeebe-onmiddellijk in de huid doordringend, werkt.
ADVERTED TIE -
Dringt direct door tot aan
de haard van de pijn
tonningsvaartuig zal eind 1970
den aanbesteed. De proefnemingen
om loodsen per helikopter aan boord
te brengen zijn bevredigend verlopen.
CAR.TERING
De werkzaamheden van de dienst
der hydrografie in de Noordzee wor
den hoofdzakelijk bepaald door de
noodzaak om de veiligheid van de
vaart met zeer diepgaande tankershand hebt om zodra het nodig is de pijn te
te verhogen. In internationaal over-; verlichten. ALGESAL bij alle aj.oth. en dros.
leg worden hiertoe routes over del
Noordzee zorgvuldig gekaarteerd en
bijgehouden. Nationaal blijven hier
bij de nieuwe toegnag tot de Euro
poort en de aanloop van de haven
van IJmuiden tot de voornaamste
verantwoordelijkheden behoren.
Algesal diep op de weefsels in tot
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatle of Irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend j
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
tt «...i- tube Algesal bij de
dat U thuis altijd e
STEUN AAN
SCHEEPSBOUW
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De steun die via de
renteoverbruggingsregeling aan de
Nederlandse scheepsbouw wordt ver
leend is in het begin van dit jaar
belangrijk verhoogd namelijk van 2
procent tot 3,5 procent. Deze verho
ging heeft de Nederlandse werven
in staat gesteld talrijke orders af
te sluiten. Op grond van de afspra
ken gemaakt in OESO-verband en
gelet op de orderpositie van de wer
ven heeft de regering het verant
woord geacht de rentesubsidie voor
de steun tot en met 31 december
1970 per 1 augustus jongstleden te
verlagen tot 3,25 procent.
Over de wenselijkheid van een voort
gaande steun na medio 1971 heeft
de regering nog geen standpunt in
genomen. Zij neemt zich voor op ba
sis van de ontwikkeling van de or-
deverwerving. en met name op grond
van de adviezen van de commlssie-
Winsemius eind van dit jaar haar
standpunt ter zake te bepalen. Voor
de In het verleden aangegane ver
plichtingen wordt een bedrag van
circa 23 miljoen (1970: 7,7 miljoen)
voorgesteld.
f ADVERTENTIE)
Overigens wordt aan deze beschou-
wing meteen toegevoegd dat conclu
sies nog een voorlopig karakter moe-
ten hebben, want het onderzoek van
het centraal planbureau is een deel-'
DEN HAAG In 1971 komt voor
de verbeteringen aan de veerhaven
tan Breskens een bedrag van 5
miljoen gulden beschikbaar, zo blijkt
uit de begroting van verkeer en wa
terstaat voor 1911.
voorzijde
EXCLUSIEF!
Van deze penning worden 50
paar genummerde manchet
knopen vervaardigd 155,-
per paar.
PRlf'^S PENNING 1970 IN 21,6 KARAAT GOUD
A. ongenummerd 3,5 gram 0 18 mm 38,-
B. 1000 exempl. 7 gram 0 22,6 mm 60,-
Idem gezet met robijn, briljant, saffier 105,-
C. 500 exempl. 12 gram 0 28 mm 115,-
Idem gezet met robijn, briljant, saffier 159,-
D. 75 exempl. 30 gram 0 38 mm 274,-
idem gezet met robijn, briljant, saffier 359,-
E. 30 exemplaren 60 gram 0 38 mm 525,-
ldem gezet met robijn, briljant, saffier 610.-
Alleen de genummerde penningen kunnen aai
de voorzijde worden voorzien van een echt*
robijn, briljant en saffier.
Levering in fraai etui met garantiecertificaat.
Te bestellen bij banken, juweliers en rechtstreeks
b(j:
Van Gochstraat 42
s-Gravenzande - Westland
Telefoon 01748 - 2549
DEN HAAG Om stagnatie te
voorkomen zolang het beheer nog
niet wettelijk is geregeld is op de be
groting van verkeer en waterstaat
een bedrag van 25 miljoen opge
voerd voor de aanleg van een zoge
naamde pljpleïdingstraat van Pernis
via Klondert naar België'Zeeland.
Voor dat bedrag moeten gronden wor
den aangekocht en werken uitge
voerd bij de kruising van rivieren,
bestaande hoofdwegen, spoorwegen,
dijken enzovoorts. Het is de bedoeling
dat de uitvoering voor rekening komt
van de toekomstige beheerder, een
rechtspersoonlijkheid bezittend li
chaam. Het rijk schiet voorlopig dit
bedrag voor.
,Er is momenteel overleg geopend
met het provinciaal bestuur van Zee
land over de mogelijkheden om de
leidingstraat door tc trekken naar
de haven- en industriegebieden van
Vlissïngen en Terneuzen', schrijft mi
nister Bakker (verkeer en water
staat) in zijn begroting. De minister
motiveert de beslissing" van de rege-
rjng om deze leidingstraat van Rotter
dam naar het zuidwesten aan te leg-
£;n met te wijzen op .toenemende be-
ng5telling voor he: aanleggen van
pijpleidingen tussen het Rotterdamse
havengebied en de haven- en indu
striegebieden van Noord-Brabant,
België en Zeeland'.
Om een minimaal ruimtebeslag voor
een zo groot mogelijk aantal leidin
gen te bereiken ;s het nodig de lei
dingen uniform te bundelen op 1 me
ter diepte tot de bovenkant van de
buis. De consequentie is dat aanpas-
singswerken zullen moeten worden
teem. Een technisc-he werkgroep
buisleidingstraten (de betrokken de
partementen, de provincies en de ge
meente Rotterdam met de betrokken
ondernemingen als waarnemer») be
studeert de aanpassmgewerken.
Br is een ontwerp-nutswet in voor-1
bereiding met het oog op de per- j
celen, die nodig z(jn voor de aanleg
van de pijpleidingstraat. Tot deze I
wet van kracht wordt moet de
onteigeningswet worden gehan-
teerd.
Het is de bedoeling dat dit jaar de
voorbereiding en het ontwerp van
aanpassingswerken voor de leiding-
straat plaats hebben. Met uitvoering
van de werken voor de kruising van
wegen, spoorwegen. waterkeringen
zal nog dit jaar worden begonnen,
mede omdat de realisering ervan veel
tijd vergt. De aanpassingswerken
voor de waterbeheersing zullen in
uitvoering komen, afhankelijk van de
voortgang van de grondverwerving.
Verdere punteti uit deze begroting:
het ontwerp voor een nieuw Bij.
zonder Reglement voor het verruim
de kanaal van Terneuzen en de slui
zen aldaar is gereed gekomen. Over
dit onderwerp wo~ thans overleg
gepleegd met België.
ten laste van het ministerie van
erm zal de Deltadienst (in het Veer-
se Meer) de uitvoering van voorzie
ningen ten behoeve van de oever-en
waterrecreatie voortzetten.
een bedrag van 400.000 is ge
raamd voor het aanbrengen van paal-
rijen in het strand nabij dc vuur
toren te Haamstede, teneinde de kust.
teruggang ter plaatse tot stand te
brengen.
in aansluiting op de in voorgaan
de jaren op Walcheren uitgevoerde
kustverdedigingswerken zullen in '71
In verband met de voor de uit
voering van deze werken in dat jaar
te venvachten gunstige situatie
verdere noodzakelijke werken ter ver
sterking van de kust ter hand wor
den genomen. Ter subsidiëring van
net in 3971 uit te voeren gedeelte
van deze werken wordt een bedrag
van 2.000.000. aangevraagd
het vooi de verbetering van het
kanaal Gent-Terneuzen op de begro
ting opgenomen bedrag zal worden
bestemd voor de bouw van dienstge
bouwen en dienstwoningen en vooi
de uitvoering van diverse werken.
subsidie (verleend of reeds toege.
zegdi voor zuiveringsinstallaties in
bet gebied van de gemeente Wester-
schouwen en de afvalwaterleiding
"aar de Wesberscholde ten behoeve
van de gemeente Goes.
DEN HAAG Bij de water
staatswerken voor de nieuwe
Schelde-Rijnverbinding (op de
begroting 1971 van verkeer en
waterstaat is er 60 miljoen
voor uitgetrokken) is nu ook de
aanleg van een dam door de
Krabbebeek tussen Tholen
en Sint-Philipsland officieel
op het uitvoeringsprogramma
gezet. ,Uit waterloopkundig on
derzoek is gebleken, dat voor
een goed stroombeeld bij de zui
delijke uitmonding van de door
graving van de Slaakdam deze
afdamming nodig is', zegt mi
nister Bakker in zijn memorie
van toelichting op de begroting.
Er is voor deze afdamming 3
miljoen uitgetrokken.
In 1971 zal een begin wordch ge
maakt niet de werken voor de .Schel
de-Rijnverbinding, die nodig zijn tus
sen de Eendracht en het Volkerak
Dat wil dus zeggen bij de. Slaakdan:
die Slnt-Phlllpsland met Noord-Bra
bant verbindt. Voordat deze dam 111e'
een kanaalpand zal worden doorgra
ven zal er eerst ,in den droge' 'n brug
voor de ryksweg 18 (van Anna-Ja-
cobapolder naar Steenbergen) over
het toekomstige knnaalpand worden
gebouwd. Voor die brugbouw is op
de begroting een bedrag van 2/
miljoen uitgetrokken.
De grootste moot van de 60 mil
joen voor de Schelde-Rijn-verbindins
gaat naar de voortzetting van de
bouw van de schutsluizen ten noor
den van de Kreekrakdam, op de in
gepolderde schorren van de Ooster
schelde: ƒ21 miljoen. Een bedrag van
f 13 miljoen is bestemd voor de ver
dere bouw van de verkeersbrugger
over het toekomstige kanaal door
de Kreekrakdam in de huidige en de
toekomstige rijksweg 58 door Zee
land en van de spoorbrug in de lilr
Roosendaal-Vlissingen Voor de
v oortzetting van de werken tot aan
leg van een hoofdwaterkering langs
de Westerscheïde is een bedrag van
f 6 miljoen opgevoerd. En dan is er
nog de bruggenbouw bij Tholen en
Ou 1-Vossemecr en het maken van
hoogwaterkeringen daar: 11 mil
joen. De brug bij Tholen komt vol
gend jaar geiteed; die bij Oud-Vosse-
meer in 1972. Voor baggerwerkeri
in het Bergsche Diep (in de Ooster
schelde) wordt een bedrag van ƒ3
miljoen op de begroting gezet.
Mededelingen over de Volkerakslu
zen die de minister al eerder heel
gedaan, worden in deze memorie va"
toelichting nog eens herhaald. De br
windsman sehdijft: .De Volkerakslu'
zen te Willemstad krijgen zoveel ve:
keer te verwerken, dat steeds lar
ge re wachttijden optreden. Daar 00'
hier met een verdere groei van he
verkeer valt te rekenen is het g<
wenst een derde sluis te bouwer.
Deze zal dezelfde afmetingen krr
gen als de twee reeds bestaande sim
zen. .Met de bouw van deze sluis zi
in 1971 een begin worden gemaak
Naar verwachting kan deze sluis i
1974 in gebruik genomen worden. E
zal lm de toekomst bij de Volkeral
dam ook nog een inlaatsluis voor r
vierwater van het Hollandsch Die
naar het Zeeuwse Meer van strak
1 de na 1978 afgesloten Oostersch'
de) komen.
De minister kondigt aan dat tee
lijkertyd met de houw van do7.e 11:
laatsluis een sluis voor plezierjac!'
ten zal worden gebouwd. Dit om di
over liet algemeen ranke sportvaar
tuigen in de voorhavens en sluizen te
scheiden vati de zoveel robuustere
beroepsvaart.
nederlandsche
middenstandsbank
de bank waar óók u zr
thuis voelt!
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De reorganisatie van
de inspecties der invoerrechten en
accijnzen langs de Nederlands-Bel
gische grens zal tot een personeel*-
besparing van honderd tot tweehon
derd man leiden. Er zal echter geen
douanepersoneel behoeven af te
vloeien.
Door de voorgenomen arbeidstijdver
korting, de langere openstellingstij
den en de stichting van een aantal
nieuwe douane-urn".'.;-r. ■•menten zal
overcompleet personeel eiders kun
nen worden ingezet, zo blijkt uit de
toelichting op de begroting van het
ministerie van financiën.
Het is de bedoeling de werkzaamhe
den langs de Nederlands-Belgische
grens te concentreren om een aantal
centraal gelegen posten van de doua
ne en de accijnzen. De ambtenaren,
die nabij de Nederlands-Belgische
grens geplaatst blijven, krijgen een
lplaats d!-
brengst van de invoerrechten in
kas van de gemeenschap te laten
vloeien, wordt geëffeotueerd. acht de
staatssecretaris"van financiën de mo
gelijkheid neet uitgesloten dat de
douane wordt omgebouwd tot een
uitvoeringsorgaan van de EEG. Bij
een dergelijke ontwikkeling kan het
zinvol zijn. aldus de staatssecretaris,
de douane-activiteiten los te maken
van de nationale werkzaamheden.
Dit zou kunnen leiden tot het be
sluit de douane-werkzaamheden on
der te brengen bij afzonderlijke in
specties.
(ADVERTENTIE)
Wees zeker van uw keus.
Stuur voor gratis kleurige
documentatie no 21 een
kaartje aan Ringlever,
Antwoordnummer 1444,
Rotterdam
STSTEEM
h;ili RnlUu /Iti11
PERFECTIE SIUOS15
Havenstraat 209-213,
Rotterdam-W.
Tel. (010)-25.65.65*
Showr. geopend v. 9-17 u.
zaterdags van 9-13 uur.
Eigen parkeerruimte.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het onderzoek naar
de bescherming van de bevolking te
gen .fall out' (radioactieve besmet
ting na kernontploffing), dat in 1969
was begonnen, wordt ook volgend
jaar weer uitgebreid. Op de begro
ting van binnenlandse zaken is een
post van 4.5 miljoen gulden opgeno
men voor het fa!I out-hesehernungs-
onderzoek en voor openbare schuil
plaatsen.
Volgend jaar zullen bij het onder
zoek betrokken worden: Amster
dam. Dordrecht. Texel. Gelderland-
lost. Zeist. Den Helder, A..-ernaar,
Zaandijk. Hilversum, de Zuidhol
landse eilanden en geheel Zeeland.
Dit onderzoek zal in 1971 nagenoeg
drie miljoen personen betreffen.
Eind 1971 zijn dan gegevens bekend
over 11 miljoen personen. In 1972
Z3i vermoedelijk nog geënquêteerd
worden naar de bes c lier min gsmoge-
lijkheden van de bevolking' van
Haarlem, Haarlemmermeer en de
provincie Noord-Brabant, .waarmee
iet onderzoek naar ae mate waarin
- bevo!k:ng hetzij in e.gen wo-
ïing. hetzij in daartoe eventueel in
te richten grote gebouwen een rede-
jke bescherming tegen radioactieve
neerslag zal kunnen vinden, zal zijn
voltooid'.