Studie naar uitstralingseffect Rotterdamse ,mdustriekachel' Dam door de Krabbekreek (Eendracht) JE MERKT GOED DAT DE NMB WEET WAT SNELHEID BETEKENT 7 VAN BELANG VOOR TOEKOMSTIG ZEEHAVEN BELEID MM STER BAKKER WIL KAAR EEN GROTE RING ROND ROTTERDAM' Ver diept....' Deelstudie Scheldebekken: havenareaal 15 pet groei per jaar Nog wel even Benelux 22 MILJOEN MEER VOOR DE DELTAWERKEN REORGANISATIE BIJ LOODSWEZEN Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Vijf miljoen voor veerhaven Breskens EUROMUNT OVERLEG MET ZEELAND OVER AANLEG PIJPLEIDINGSTRAAT 1VERBINDING TUSSEN THOLEN EN ST-PHILIPSLAND SCHELDE-RIJN f60 MILJOEN INKRIMPING BIJ DOUANE Nutswet i '/rnnrnranrariira Onderzoek naar bescherming tegen fall-out in heel Zeeland WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DEN HAAG Minister Bakker van verkeer en waterstaat wil graag zo nau wkeurig mogelijk worden ingelicht over de vraag hoe ver in de toekomst het zogenaamde .uitstralingseffect' van de Rot terdamse industriële agglomeratie zal kunnen reiken. ,Dit bepaalt immers de gehele opzet van de zeehavenontwikkeling in het westen van het land', zegt hij in zijn begroting voor 1971. ,Een ontwikke ling, die gericht is op het bestaan van een grote ring rond Rotter dam en waarbij de havengebieden Moerdijk, Reimerswaal, Ossenis- se, Terneuzen, Vlissingen-Oost en Amsterdam één functioneel ge heel gaan vormenDe bewindsman geeft in dit verband een ana lyse van het streven van de regering om voor zeehavenindustrieën die niet per se in het Waterweggebied behoeven te komen elders in het land aantrekkelijke mogelijkheden te scheppen. De minister zegt namelijk dat het bij het antwoord op de vraag, hoe aan dit beleid uitvoering te geven niet zozeer gaat om een keuze voor het Waterweggebied tussen expansie of consolidatie, maar om het gebied dat men bij de expansie betrekt. Daar om: ,Hoe groter de directe invloeds sfeer van de Rotterdamse diepzeeha ven kan zijn, des te ruinier zijn de mogelijkheden om de industriële ex pansie te vatten ia een verantwoord De bewindsman denkt bij bevordering van een en ander aan stimulerende maatregelen en voorzieningen en ook aan pijpleidingen voor de aan- en af voer en uitwisseling van grondstof fen, halffabrikaten en etadproduk- ten'- In de memorie van toelichting op zijn begroting herhaalt nr.nister Bakker de al eerder bij verschillende gelegenheden uitgesproken visie van de regering op wat zij in het Water weggebied wel en niet wenst: voor uitbreiding van de Maas vlakte wordt vastgehouden aan de zogenaamde demarcatielijn voor de kust van Voorne een zeehavenindustrieontwikke ling op Voorne-Putten en in de Hoeksehe Waard wordt van de hand gewezen de verdere uitbreiding van het Rotterdamse havengebied zal zich moeten beperken tot op- en over slag. tot vestigingen die absoluut gebonden zijn aan de industriële agglomeratie Rotterdam (voor dit laatste moeten dan echter wel zeer zwaarwegende argumenten worden aangevoerd'). Vaststellend dat het zeehavenbeleid als onderdeel van het meer algemene beleid van de regering een belang rijke plaats blijft innemen, wijst de minister erop dat er inmiddels tal van nieuwe, waardevolle gegevens beschikbaar zijn gekomen en dat de Inzichten in de feitelijke betekenis van de zeehavens voor de nationale economie zijn verdiept. Hij haalit een voorbeeld aan uit de voorlopige resul taten van een onderzoek van het centraal planbureau. Indien in de pe riode 1970-1980 een verschuiving van j'nveste ringen zou optreden van 1 miljard naar de zeehavenindustrieën ten koste van de rest van de econo mie, zou het nationaal inkomen in 1980 extra stijgen in de orde van grootte van 500 k 600 miljoen, de arbeidsproduktiviteit zou extra toe- nemen met ongeveer 0,15 procent enf er zou een extra werkgelegenheid ontstaan, die geschat mag worden op 4000 arbeidsplaatsen, waarvan on-1 |eveer de helft in de zeehavengebie- ,A1 deze factoren pleiten voor een verdere ontwikkeling van de zeeha venindustrie, naast de reeds beken de'. vindt de minister. Frappant bij dit onderzoek noemt minister Bakker vooral dat extra Uitbreiding van de zeehaveiiïnclustrie ook jirodukticstijging buiten de ha ven tengevolge heeft en wel meer dan een derde van de stijging in de haven zelf. Bovendien dat er builen de havens evenveel werkgelegenheid wordt gecreëerd als daarbinnen. Ook het spreidingsbeleid zal men volgens de bewindsman mede tegen deze achtergrond moeten bezien. studie in het kader van een meer al gemene studie met betrekking tot de sociaal-economische voor- en na delen van alternatieve zeehavenont wikkelingen. Het onderzoek waarop de minister in zijn begroting afgaat is te beschouwen als een eerste theo retische benadering van de betekenis van bepaalde zeehaven ge bonden in dustrieën (de metallurgie, de olieraf- finage en de petrochemie) voor de nationale economie. De studje geeft nog geen antwoord op de belangrijke vragen in welke zeehavengebieden deze industrieën zouden moeten ko men en welke de specifiek aan deze locaties verbonden kosten en baten zouden zijn. Bovendien zijn een aan tal, voor een gezonde zeehavenont wikkeling belangrijke aspecten (en de kosten en baten ei-van) zoals ruimtelijke ordening, spreidingsbe leid, woon- en leefklimaat met inbe grip van milieuhygiëne, recreatie en natuurbescherming nog niet verdis conteerd. De minister vjndt dat hier bij de economische en maatschappe lijke voor- en nadelen van alterna tieve havenplannen en hun ruimtelij ke consequenties zoveel mogelijk kwantitatief moeten worden bepaald DEN HAAG Tussen 1960 en eind 1968 is de netto-uitgegeven opper vlakte zeehaventerreinen in het Wes- terscheldebekken jaarlijks gemiddeld niet ruim 15 procent gegroeid. In 1960 was 291 ha uitgegeven, in 1964 491 ha en in 1968 1001 ha. Onder het Scheldehekken wordt dan ver staan de havens van Vllssingen en Vlissingen-Oost, Terneuzen met de kanaalzone en Bergen op Zoom. Mi nister Bakker van verkeer en wa terstaat noemt dat in de memorie van toelichting on zijn begroting ,een relatief sterke groei'. En hij schrijft verder nog. ,De ontwikkeling van het Sloegeliied stemt tot tevreden heid. Gesteld kan worden dat dit gebied door de vestiging van een olieraffinaderij van .Total' een nieu we stimulans heeft gekregen'. om tot een zorgvuldige afweging te kunnen komen, met als uiteindelijk doel de opstelling van één consistent nationaal ontwikkelingsprogra nima - De studies zullen nog geruime tijd vergen, kondigt de minister overigens voor alle zekerheid vast aan. ,In de tussentijd blijft grote voorzichtig heid geboden, waarbij duidelijke richtlijnen echter niet mogen ont breken'. Minister Bakker herinnert eraan dat de reger.ng deze richtlij nen heeft gegeven, z.ch wel bewust van de conflictsituatie waarin de zeehavencm/twikkel i ng speciaal in het westen van het land "de laatste jaren is gekomen. Twee dingen staan na melijk tegenover elkaar. Aan de ene kant de grote betekenis van de zee havens voor de nationale economie en daarbij het feit dat de vraag naar zeehaventerreinen voor een belang rijk deel op de bestaande grote ha vens zal zijn geconcentreerd, waar bij diient vastgesteld dat deze gebie den zich in bepaalde mate verder moeten kunnen ontwikkelen, wil men althans een voorgaande mdustriële ontwikkeling niet verstoren. Daarnaast liet besef dat verdere ont plooiing van de bestaande grote zee havens tot ongewenste consequentie* voor het woon- en leefklimaat en voor de evenwichtige spreiding van de werkgelegenheid kan leiden. (ADVERTENTIE) De minister wijst in zijn memorie van toelichting onder de paragraaf .zeehavenbeleid' tenslotte op een aan tal initiatieven om te komen tot eer bétere coördinatje tussen de zeeha venbeheerders zijn adviesaanvraag bij de commissie zeehavenoverleg o- ver de meest wenselijke beheers- en bestuursstructuur van de zeehaven gebieden in de toekomst; de aanloop naar diepgaand Benelux-overleg over de mogelijkheden tot versterking van de gemeenschappelijke elementen van het beleid en de afspraak met zijn Belgische ambtgenoot De Saeger om voor het eind van het jaar de beheer ders van zeehavens uit te nodigen tot een gesprek over de optimale be nutting van de mogelijkheden voor een zeehavenontwikkeling in beide landen. DEN HAAG Op de begroting van verkeer en waterstaat is 22 mil joen méér uitgetrokken voor de del tawerken dan voor dit jaar. toen een bedrag van ƒ273 miljoen op de be groting werd opgevoerd. Hieronder de kredieten voor de ver schillende projecten gespecificeerd: Haringvlietdam: 25 miljoen. Daar van is 10 miljoen bestemd voor de verdere afwerking van de afsluitings- dam door het Rak van Scheelhoek; 5 miljoen voor de verdere afslui ting van de haven van Dirksland met bijkomende werken en 10 miljoen voor diverse andere voorzieningen en werken. JBrouwershavense Gat: 50 miljoen. Van dit bedrag is 32 miljoen voor de eigenlijke aïslultlngswerken in de twee nog open stroomgeulen; 7 mil joen voor de afbouw van de kabel baan en de kabeloperatie zelf3 miljoen voor de laatste fase van de bouw en het afzinken van de door- laatcaissons; 8 miljoen voor diver se andere werkzaamheden en aankoop van stortmateriaal. Oosterschelde: 32 miljoen. Een be drag van 12 miljoen h.. ervan gaat Nooröland; 2 miljoen voor afwer king van werkeiland nummer 2, ,Neel- tje Jansplaat'5 miljoen voor dich ten van de geul en de aanleg van damvakken tussen deze beide werkei- landen en 13 miljoen voor diverse andere werkzaamheden en de aan schaf van stortmateriaal. Op de begroting van verkeer en wa terstaat is ook een bedrag van ƒ700.000 uitgetrokken ter verster king en vernieuwing van de .water- staatvloot' in het deltagebied: een volgend krediet voor een nieuw di rectievaartuig en voor de bouw van meetvaartuigen. Als je zelf snel werkt en slagvaardig beslissingen moet nemen, verlang je dat ook van je bank. Daarom voert de NMB betalingsopdrachten, die 's morgens zijn binnengekomen, nog diezelfde dag uit. En reeds de volgende dag bent u in het bezit van uw dagafschrift Maar de NMB kan nog veel meer. Want van oudsher weet de NMB wat er in het bedrijfsleven omgaat. Daarom kan zij u goed en snel helpen bij het oplossen van uw financie ringsproblemen, bij uw zaken met het buitenland, met assurantie-adviezen, Als moderne, dyna- P M mische bank voert zij een volledig diensten- pakket. Hoe kan een bedrijf van dit alles profiteren? Door gewoon eer. reke ning te openen bij de NMB. U bent helemaal klaar met zo'n NMB-reke- ning, want praktisch alle bedrijven - en steeds meer particulieren - be schikken vandaag de dag over een rekening. Zodat betalingen over en weer zeer snel kunnen worden uit gevoerd. gamftmrtüdmtf-gawardenmb.' VERANTWOORDINGSPLCHT PROVINCIAAL BESTUUR (VAn onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het ministerie van binnenlandse zaken bereidt een wij ziging voor van de provinciewet met betrekking tot de verantwoordings plicht van gedeputeerde staten te genover de staten. Ook de eventu ele invoering van de verantwoor dingsplicht van de commissaris der koningin wordt hierbij betrokken. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Bij het loodswezen wordt voortdurend gestreefd naar een goede dienstverlening aan de scheepvaart te handhaven. Een on derzoek naar de doeltreffendheid van de structuur van deze dienst heeft geleid tot een reorganisatie, waarbij het accent is komen te liggen op een verbeterde functionele indeling van taken. In 1969 werden twee nieuw gebouw- de polester loodsvaartuigen in dienst gesteld. Dit scheepstype wordt in seriebouw vervaardigd; het derde i sdhip wordt in 1970 opgeleverd en| Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, het vierde in 1971 Ook 7a! de ver- verstuikingen, stijve nek en ledematen i vanain°" van eroterè loodsvaartuDren niets werk' ™Uer- nie,s ™kt ^ngenamer worde?Tvo^*»ezet Eennfeirwzeèhe" ler verlichting van PU" dan Algesal-balsem. worden voortgezet. Ben nieuw zeebe-onmiddellijk in de huid doordringend, werkt. ADVERTED TIE - Dringt direct door tot aan de haard van de pijn tonningsvaartuig zal eind 1970 den aanbesteed. De proefnemingen om loodsen per helikopter aan boord te brengen zijn bevredigend verlopen. CAR.TERING De werkzaamheden van de dienst der hydrografie in de Noordzee wor den hoofdzakelijk bepaald door de noodzaak om de veiligheid van de vaart met zeer diepgaande tankershand hebt om zodra het nodig is de pijn te te verhogen. In internationaal over-; verlichten. ALGESAL bij alle aj.oth. en dros. leg worden hiertoe routes over del Noordzee zorgvuldig gekaarteerd en bijgehouden. Nationaal blijven hier bij de nieuwe toegnag tot de Euro poort en de aanloop van de haven van IJmuiden tot de voornaamste verantwoordelijkheden behoren. Algesal diep op de weefsels in tot haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatle of Irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend j weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt tt «...i- tube Algesal bij de dat U thuis altijd e STEUN AAN SCHEEPSBOUW (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De steun die via de renteoverbruggingsregeling aan de Nederlandse scheepsbouw wordt ver leend is in het begin van dit jaar belangrijk verhoogd namelijk van 2 procent tot 3,5 procent. Deze verho ging heeft de Nederlandse werven in staat gesteld talrijke orders af te sluiten. Op grond van de afspra ken gemaakt in OESO-verband en gelet op de orderpositie van de wer ven heeft de regering het verant woord geacht de rentesubsidie voor de steun tot en met 31 december 1970 per 1 augustus jongstleden te verlagen tot 3,25 procent. Over de wenselijkheid van een voort gaande steun na medio 1971 heeft de regering nog geen standpunt in genomen. Zij neemt zich voor op ba sis van de ontwikkeling van de or- deverwerving. en met name op grond van de adviezen van de commlssie- Winsemius eind van dit jaar haar standpunt ter zake te bepalen. Voor de In het verleden aangegane ver plichtingen wordt een bedrag van circa 23 miljoen (1970: 7,7 miljoen) voorgesteld. f ADVERTENTIE) Overigens wordt aan deze beschou- wing meteen toegevoegd dat conclu sies nog een voorlopig karakter moe- ten hebben, want het onderzoek van het centraal planbureau is een deel-' DEN HAAG In 1971 komt voor de verbeteringen aan de veerhaven tan Breskens een bedrag van 5 miljoen gulden beschikbaar, zo blijkt uit de begroting van verkeer en wa terstaat voor 1911. voorzijde EXCLUSIEF! Van deze penning worden 50 paar genummerde manchet knopen vervaardigd 155,- per paar. PRlf'^S PENNING 1970 IN 21,6 KARAAT GOUD A. ongenummerd 3,5 gram 0 18 mm 38,- B. 1000 exempl. 7 gram 0 22,6 mm 60,- Idem gezet met robijn, briljant, saffier 105,- C. 500 exempl. 12 gram 0 28 mm 115,- Idem gezet met robijn, briljant, saffier 159,- D. 75 exempl. 30 gram 0 38 mm 274,- idem gezet met robijn, briljant, saffier 359,- E. 30 exemplaren 60 gram 0 38 mm 525,- ldem gezet met robijn, briljant, saffier 610.- Alleen de genummerde penningen kunnen aai de voorzijde worden voorzien van een echt* robijn, briljant en saffier. Levering in fraai etui met garantiecertificaat. Te bestellen bij banken, juweliers en rechtstreeks b(j: Van Gochstraat 42 s-Gravenzande - Westland Telefoon 01748 - 2549 DEN HAAG Om stagnatie te voorkomen zolang het beheer nog niet wettelijk is geregeld is op de be groting van verkeer en waterstaat een bedrag van 25 miljoen opge voerd voor de aanleg van een zoge naamde pljpleïdingstraat van Pernis via Klondert naar België'Zeeland. Voor dat bedrag moeten gronden wor den aangekocht en werken uitge voerd bij de kruising van rivieren, bestaande hoofdwegen, spoorwegen, dijken enzovoorts. Het is de bedoeling dat de uitvoering voor rekening komt van de toekomstige beheerder, een rechtspersoonlijkheid bezittend li chaam. Het rijk schiet voorlopig dit bedrag voor. ,Er is momenteel overleg geopend met het provinciaal bestuur van Zee land over de mogelijkheden om de leidingstraat door tc trekken naar de haven- en industriegebieden van Vlissïngen en Terneuzen', schrijft mi nister Bakker (verkeer en water staat) in zijn begroting. De minister motiveert de beslissing" van de rege- rjng om deze leidingstraat van Rotter dam naar het zuidwesten aan te leg- £;n met te wijzen op .toenemende be- ng5telling voor he: aanleggen van pijpleidingen tussen het Rotterdamse havengebied en de haven- en indu striegebieden van Noord-Brabant, België en Zeeland'. Om een minimaal ruimtebeslag voor een zo groot mogelijk aantal leidin gen te bereiken ;s het nodig de lei dingen uniform te bundelen op 1 me ter diepte tot de bovenkant van de buis. De consequentie is dat aanpas- singswerken zullen moeten worden teem. Een technisc-he werkgroep buisleidingstraten (de betrokken de partementen, de provincies en de ge meente Rotterdam met de betrokken ondernemingen als waarnemer») be studeert de aanpassmgewerken. Br is een ontwerp-nutswet in voor-1 bereiding met het oog op de per- j celen, die nodig z(jn voor de aanleg van de pijpleidingstraat. Tot deze I wet van kracht wordt moet de onteigeningswet worden gehan- teerd. Het is de bedoeling dat dit jaar de voorbereiding en het ontwerp van aanpassingswerken voor de leiding- straat plaats hebben. Met uitvoering van de werken voor de kruising van wegen, spoorwegen. waterkeringen zal nog dit jaar worden begonnen, mede omdat de realisering ervan veel tijd vergt. De aanpassingswerken voor de waterbeheersing zullen in uitvoering komen, afhankelijk van de voortgang van de grondverwerving. Verdere punteti uit deze begroting: het ontwerp voor een nieuw Bij. zonder Reglement voor het verruim de kanaal van Terneuzen en de slui zen aldaar is gereed gekomen. Over dit onderwerp wo~ thans overleg gepleegd met België. ten laste van het ministerie van erm zal de Deltadienst (in het Veer- se Meer) de uitvoering van voorzie ningen ten behoeve van de oever-en waterrecreatie voortzetten. een bedrag van 400.000 is ge raamd voor het aanbrengen van paal- rijen in het strand nabij dc vuur toren te Haamstede, teneinde de kust. teruggang ter plaatse tot stand te brengen. in aansluiting op de in voorgaan de jaren op Walcheren uitgevoerde kustverdedigingswerken zullen in '71 In verband met de voor de uit voering van deze werken in dat jaar te venvachten gunstige situatie verdere noodzakelijke werken ter ver sterking van de kust ter hand wor den genomen. Ter subsidiëring van net in 3971 uit te voeren gedeelte van deze werken wordt een bedrag van 2.000.000. aangevraagd het vooi de verbetering van het kanaal Gent-Terneuzen op de begro ting opgenomen bedrag zal worden bestemd voor de bouw van dienstge bouwen en dienstwoningen en vooi de uitvoering van diverse werken. subsidie (verleend of reeds toege. zegdi voor zuiveringsinstallaties in bet gebied van de gemeente Wester- schouwen en de afvalwaterleiding "aar de Wesberscholde ten behoeve van de gemeente Goes. DEN HAAG Bij de water staatswerken voor de nieuwe Schelde-Rijnverbinding (op de begroting 1971 van verkeer en waterstaat is er 60 miljoen voor uitgetrokken) is nu ook de aanleg van een dam door de Krabbebeek tussen Tholen en Sint-Philipsland officieel op het uitvoeringsprogramma gezet. ,Uit waterloopkundig on derzoek is gebleken, dat voor een goed stroombeeld bij de zui delijke uitmonding van de door graving van de Slaakdam deze afdamming nodig is', zegt mi nister Bakker in zijn memorie van toelichting op de begroting. Er is voor deze afdamming 3 miljoen uitgetrokken. In 1971 zal een begin wordch ge maakt niet de werken voor de .Schel de-Rijnverbinding, die nodig zijn tus sen de Eendracht en het Volkerak Dat wil dus zeggen bij de. Slaakdan: die Slnt-Phlllpsland met Noord-Bra bant verbindt. Voordat deze dam 111e' een kanaalpand zal worden doorgra ven zal er eerst ,in den droge' 'n brug voor de ryksweg 18 (van Anna-Ja- cobapolder naar Steenbergen) over het toekomstige knnaalpand worden gebouwd. Voor die brugbouw is op de begroting een bedrag van 2/ miljoen uitgetrokken. De grootste moot van de 60 mil joen voor de Schelde-Rijn-verbindins gaat naar de voortzetting van de bouw van de schutsluizen ten noor den van de Kreekrakdam, op de in gepolderde schorren van de Ooster schelde: ƒ21 miljoen. Een bedrag van f 13 miljoen is bestemd voor de ver dere bouw van de verkeersbrugger over het toekomstige kanaal door de Kreekrakdam in de huidige en de toekomstige rijksweg 58 door Zee land en van de spoorbrug in de lilr Roosendaal-Vlissingen Voor de v oortzetting van de werken tot aan leg van een hoofdwaterkering langs de Westerscheïde is een bedrag van f 6 miljoen opgevoerd. En dan is er nog de bruggenbouw bij Tholen en Ou 1-Vossemecr en het maken van hoogwaterkeringen daar: 11 mil joen. De brug bij Tholen komt vol gend jaar geiteed; die bij Oud-Vosse- meer in 1972. Voor baggerwerkeri in het Bergsche Diep (in de Ooster schelde) wordt een bedrag van ƒ3 miljoen op de begroting gezet. Mededelingen over de Volkerakslu zen die de minister al eerder heel gedaan, worden in deze memorie va" toelichting nog eens herhaald. De br windsman sehdijft: .De Volkerakslu' zen te Willemstad krijgen zoveel ve: keer te verwerken, dat steeds lar ge re wachttijden optreden. Daar 00' hier met een verdere groei van he verkeer valt te rekenen is het g< wenst een derde sluis te bouwer. Deze zal dezelfde afmetingen krr gen als de twee reeds bestaande sim zen. .Met de bouw van deze sluis zi in 1971 een begin worden gemaak Naar verwachting kan deze sluis i 1974 in gebruik genomen worden. E zal lm de toekomst bij de Volkeral dam ook nog een inlaatsluis voor r vierwater van het Hollandsch Die naar het Zeeuwse Meer van strak 1 de na 1978 afgesloten Oostersch' de) komen. De minister kondigt aan dat tee lijkertyd met de houw van do7.e 11: laatsluis een sluis voor plezierjac!' ten zal worden gebouwd. Dit om di over liet algemeen ranke sportvaar tuigen in de voorhavens en sluizen te scheiden vati de zoveel robuustere beroepsvaart. nederlandsche middenstandsbank de bank waar óók u zr thuis voelt! (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De reorganisatie van de inspecties der invoerrechten en accijnzen langs de Nederlands-Bel gische grens zal tot een personeel*- besparing van honderd tot tweehon derd man leiden. Er zal echter geen douanepersoneel behoeven af te vloeien. Door de voorgenomen arbeidstijdver korting, de langere openstellingstij den en de stichting van een aantal nieuwe douane-urn".'.;-r. ■•menten zal overcompleet personeel eiders kun nen worden ingezet, zo blijkt uit de toelichting op de begroting van het ministerie van financiën. Het is de bedoeling de werkzaamhe den langs de Nederlands-Belgische grens te concentreren om een aantal centraal gelegen posten van de doua ne en de accijnzen. De ambtenaren, die nabij de Nederlands-Belgische grens geplaatst blijven, krijgen een lplaats d!- brengst van de invoerrechten in kas van de gemeenschap te laten vloeien, wordt geëffeotueerd. acht de staatssecretaris"van financiën de mo gelijkheid neet uitgesloten dat de douane wordt omgebouwd tot een uitvoeringsorgaan van de EEG. Bij een dergelijke ontwikkeling kan het zinvol zijn. aldus de staatssecretaris, de douane-activiteiten los te maken van de nationale werkzaamheden. Dit zou kunnen leiden tot het be sluit de douane-werkzaamheden on der te brengen bij afzonderlijke in specties. (ADVERTENTIE) Wees zeker van uw keus. Stuur voor gratis kleurige documentatie no 21 een kaartje aan Ringlever, Antwoordnummer 1444, Rotterdam STSTEEM h;ili RnlUu /Iti11 PERFECTIE SIUOS15 Havenstraat 209-213, Rotterdam-W. Tel. (010)-25.65.65* Showr. geopend v. 9-17 u. zaterdags van 9-13 uur. Eigen parkeerruimte. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het onderzoek naar de bescherming van de bevolking te gen .fall out' (radioactieve besmet ting na kernontploffing), dat in 1969 was begonnen, wordt ook volgend jaar weer uitgebreid. Op de begro ting van binnenlandse zaken is een post van 4.5 miljoen gulden opgeno men voor het fa!I out-hesehernungs- onderzoek en voor openbare schuil plaatsen. Volgend jaar zullen bij het onder zoek betrokken worden: Amster dam. Dordrecht. Texel. Gelderland- lost. Zeist. Den Helder, A..-ernaar, Zaandijk. Hilversum, de Zuidhol landse eilanden en geheel Zeeland. Dit onderzoek zal in 1971 nagenoeg drie miljoen personen betreffen. Eind 1971 zijn dan gegevens bekend over 11 miljoen personen. In 1972 Z3i vermoedelijk nog geënquêteerd worden naar de bes c lier min gsmoge- lijkheden van de bevolking' van Haarlem, Haarlemmermeer en de provincie Noord-Brabant, .waarmee iet onderzoek naar ae mate waarin - bevo!k:ng hetzij in e.gen wo- ïing. hetzij in daartoe eventueel in te richten grote gebouwen een rede- jke bescherming tegen radioactieve neerslag zal kunnen vinden, zal zijn voltooid'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 7