Onrustbarende teruggang van
toerisme aan de Belgische kust
Eerste portaalmast voor
stoplichten nieuwe brug
te Middelburg geplaatst
zeeuws
GOESE MOEDERS EN PEUTERS
BEKEKEN ,DE TEDDYBEER'
Eén baan Schroevoeg
(tot aan Torenweg)
in Middelburg
bijna klaar
ZILVEREN MEDAILLE O.N. VOOR
MEJ. SIMONSE TE MIDDELBURG
PROVINCIAL! ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970
de jubilaresse verder aansluiten bij het
geen reeds door de heer W. Lefèvre na
mens de directie van de Focus-bedrijven
naar voren was gebracht.
Technisch directeur Lefèvre zei in zijn
toespraak onder meer: ,W<ij willen mej.
Simonse hulde brengen voor wat zij ge
durende veertig jaar voor het bedrijf
heeft gedaan, vooral namens de familie
Ma/zure. Veertig jaair is een hele pres
tatie. Belangrijker is echter waarop u
het hebt gedaan. U hebt uw werk op
een buitengewoon sublieme wijze ge
daan, op een manier diie boven de ge
bruikelijke normen uitgaat. Dat is, wat
wij zo in u waarderen Wij vinden het
een geluk en een voorrecht, dat u deze
lange tijd aan de Focus-bedrijven ver
bonden bent.'
Belangrijk vond de heer Lefèvre hot
vooral, dat de jubilaresse er in slaagde
gedurende de 25 jaar dat zij met de
leiding van het optiekbedrijf is belast,
het niveau van de" winkel op een voor
treffelijk peil tc houden.
In dit verband herinnerde de directeur
aan de moeilijke oorlogsjaren, waarin
het aan de oude Burg verwoeste bedrijf
een uitwijkmogelijkheid vond ln de de
pendance aan de Lange Noordstraat.
Nadat de heer Lefèvre had gememo
reerd. hoe mej. Simor.se na de bevrij
ding meewerkte aan de opbouw en de
verdere groei van het bedrijf, zei hij:
Iedereen in Middelburg kent u en u
kent iedereen in Middelburg en zo
werd u een van de steunpilaren in het
bedrijf.' Nadat hij als voornaamste ka
rakterengenschappen haar trouw, ijver,
plichtsgevoel, toewijding, vakkennis en
stiptheid had aangestipt, bood hij haar,
in relatie tot deze laatste eigenschap,
een gouden polshorloge aan.
Mevrouw Jacq. M. Mazure-Mantz
bood mej. Simonse namens de belang
hebbenden van Focus-optiek een zilve
ren roomstel aan en de heer J. A. Hu-
bregtse offreerde tenslotte
de naaste medewerkers
laresse een ets van
Tijdens een drukbezochte receptie
in De Brasserie' te Middelburg
reikte burgemeester drs P. A.
Wotters van Middelburg gister
middag de zilveren eremedaille in
de orde van Oranje-Nassau uit
aan mejuffrouw E. Simonse, die
veertig jaar aan de Focus-bedrij-
ven was verbonden.
fFoto PZC)
Brede watering'
bijeen over
benoeming dijkgraaf
en verkoop gronden
De algemene vergadering van
het waterschap de Brede Watering van
Zuid-Beveland zal zich in de bijeenkomst
van donderdag 24 september moeten be
raden over verkoop van in de Zuid-
Kraaiertpolder gelegen waterschaps-
gronden aan de staat ten behoeve van de
uitbreiding van de haven van Vlissingen-
Oost.
Ook ligt er een voorstel tot verkoop
aan de gemeente Goes van het in de
Goese Polder gelegenperceel bouw
en weiland, groot 1.75 70 ha voor reali
sering van het bestemm.ngsplan Goese
Polder tweede gedeelte. In de gemeente
Kruiningen ligt verder een strookje
bouwland langs de Stationsweg, dat wa-
tersohapseigendom is. en waarvan wordt
voorgesteld het aan de staat te verko
pen in verband met de aanleg van de
nieuwe autosnelweg op Zuid-Beveland,
wegvak Waarde - Biezelmge.
De vergadering zal voorts een aan
beveling van drie personen moeten
opmaken vooi de benoeming van een
dijkgraaf, dit ter voorziening in de
vakature van de dijkgraaf de heer
P. J. J. Dekker, die aan het e.nde
van het zittinsrsjaar zal aftreden we
gens het bereiken van de wettelijk
bepaalde leeftijdsgrens.
Verder zullen de benoemde hoofdinge
landen de heren D. M. Vermet te 's-Heer
Arendskerke. mr F. G. A. Huber te Goes
en J. Nijsse te Heinkenszand worden
beëidigd. De vergadering wordt gehou
den 's middags om half arte in .de Prins
van Oranje."
SEIZOEN '70 GÉÉN HOOGVLIEGER
GROTE REORGANISATIE RECREATIE OP KOMST
'oor keuken, kelder
zolder, garage ent.
Domburgs Schuitvlot 23
Zandstraat 6 A
MIDDELBURG
GOUDEN NAGEL
St.-Jacobsstraat
Walstraat 106
VLISSINGEN
AANZIENLIJKE
INVESTERINGEN
NOODZAKELIJK
voor juli tonen een vooruitgang van
amper 3 procent ten opzichte van 1969.
De augustusmaand zal ongetwijfeld te
genvallen. want in vele badplaatsen wa
ren veel appartementen niet verhuurd.
In Knokke stonden 10 tot 12 procent
van de flats leeg. Nu moet men bij het
beoordelen van dit verschijnsel reke
ning houden met het feit, dat er tijdens
de afgelopen jaren een ware bouw- en
koopwoede aan de Belgische kust heeft
geheerst. De grondprijzen liepen fabel
achtig hoog op. Op de dijk betaalt men
ook nu nog 2500 tot 3000 gulden per
m2. Ruim 75 procent van de totale
kostprijs van een gebouw .zit' aan de
Belgische kust in de grond.
Vele investeerders komen nu van een
koude kermis thuis, want de toeristen
beginnen hun neus op te halen voor de
al t hoge huurprijzen.
Pn het hoogseizoen moet men 1800 tot
2500 gulden per maand neertellen voor
een flat met zeezicht.
Het is wel duidelijk dat thans een ver
zadigingspunt is bereikt. Dit blijkt ook
al uit het feit dat de verkoop van on
roerende goederen aan de Belgische
kust nu bijna volledig is stilgevallen,
dit volgens de immobiliënkamer van
deze streek.
Het appartementstoen sme neemt turn
de Belgische kust bijna de helft van
het totaal aantal overnachtingen voor
zijn rekening. Als de barometer in de
ze sector daalt, voorspelt dit dus zeker
niets goeds voor de badplaatsen van
Knokke tot de Panne.
Kampeerders
Ook in de hotels en pensions Is men
niet bijster tevreden. Daar worden ge
middeld 2,8 miljoen overnachtingen per
jaar geboekt. Het voorjaar verliep pri
ma, maar het hoogseizoen was minder
rooskleurig. In juli werd in vergelijking
met de bar slechte periode van 1969
slechts een vooruitgang van 1,6 procent
geboekt Op de enkele topdagen was er
als naar gewoonte plaats tekort, maar
verder waren er meestal kamers vrij.
Typisch is wel dat de eerste rangs
hotels het best werkten.
De toerist wordt Immers steeds veel
eisender. Hij wil comfort en dit kunnen
zeker niet alle hotels aan de Belgische
kust verschaffen. Talloze hotels in de
badplaatsen zouden immers grondig
aangepast moeten worden.
Hiervoor ontbreekt echter het nodige
kapitaal. Sedert geruime tijd wordt
trouwens aangedrongen op een ingrij
pende bemoeiing van de regering om
aan deze toestand het hoofd te bieden.
Terloops dient hier aangestipt dat de
prijzen in hotels en restaurants in de
Belgische badplaatsen beslist niet aan
de hoge kant zijn. In de campings was
er evenmin reden tot juichen. In het
voorseizoen werd in deze logiesvorm
zelfs een belangrijke achteruitgang
vastgesteld. In het hoogseizoen vlotte
het wat beter.
De campings zijn de zorgenkinderen van
het Belgisch kusttoerisme. De meeste
terreinen voldoen niet aan de vereisten
op het gebied van de hygiëne en het
comfort. Er is ook onvoldoende ruimte
en groen voorhanden. Men heeft het te
recht wel eens smalend over Bidonvil
les'. Hieraan wordt binnenkort iets ge
daan, omdat België nu sinds enkele
maanden beschikt over een nieuwe kam-
peerwetgeving, waarin strenge normen
voorkomen. De meeste campings aan
de Belgische kust zullen op korte ter
mijn moeten aangepast worden en som
mige zullen zelfs helemaal moeten ver
dwijnen.
Overbelast
Sinds 1966 heeft men dus af te reke
nen met een voortdurende stagnatie van
het verblijfstoerisme in de badplaat
sen, maar ondertussen komen steeds
meer vakantiegangers voor een week
end of zelfs voor één dag naar zee. Zij
zijn vooral afkomstig uit de Vlaamse
steden, uit het Brusselse, en in minde
re mate uit Wallonië. Dit brengt nieu
we problemen mee. Alle wegen naar
de kust zijn nu in de zomermaanden
hopeloos overbelast. In augustus rijden
er gemiddeld 37.000 voertuigen per et
maal over de autoweg Brussel - Oosten
de en men bereikt soms toppen van
4.000 auto's per uur.
Daarom wordt deze verkeersader op be
paalde tijdstippen (zoals de zondag
avond) slechts in één dichting open
gesteld, zodat men op vier rijstroken
naar Brussel kan rijden (of omgekeerd).
Ook dan nog heeft men regelmatig af
te rekenen met stremmingen. Op de
secundaire wegen is de toestand nog
slechter.
Belangrijke openbare werken moeten in
de komende ja ree worden uitgevoerd. Zo
moet op ongeveer 8 tot 12 km van de
hadplaatsen verwijderd, maar er even
wijdig mede lopend, een kustsnelweg
van Knokke naar De Panne worden
aangelegd (A 68). Het is een onder
deel van de verkeersader Antwerpen -
Zelzate - De Panne - Calais.
Er worden telkens aftakkingen gemaakt
naar de badplaatsen. Ruime parkeerter
reinen moeten ook tot stand komen aam
de rand van de kustgemeenten.
Sportparken
De moeilijkheden van het Belgische
kusttoerisme zijn in de allerteerste
plaats van structurele aard. Hotels
en campings dienen aangepast; het we
gennet moet gemoderniseerd worden
en in feite geldt dit voor het gehele
recreatie-apparaat. Zo heeft het West
vlaams Economisch Studiebureau het
plan opgevat om op enkele km van de
zee een achttal reusachtige sportpar
ken aan te leggen. Ze moeten geschikt
zijn voor alle mogelijke sport, die zo
wel binnen als bu ten zou kunnen be
oefend worden. Ook speelweiden rond
grote zeil- en zwemplassen zijn ge
pland. De bedoeling is stranden en
duinen op die manier wat te ontlasten,
De technici gaan echter nog verder,
omdat ze de gehele provincie West-
Vlaanderen in het toeristisch bedrijf
willen inschakelen. De nog beschikba
re bossen zouden hiervoor gebruikt moe
ten wodden... maar het is natuurlijk niet
de bedoeling in de natuur te gaan hak
ken maar ze in tegendeel te bescher
men. Nu reeds is een vijftigtal groots
opgevatte centra uitgestippeld en in de
omgeving van Kortrijk is men reds druk
aan het werk met de aanleg van een
kunstmatig meer van 80 ha. met een
recreatiepark dat 1 miljoen bezoekers
per jaar zal kunnen ontvangen.
Vooral het dag- en weekendtoerisme
hoopt men op aie manier wat te sprei
den en vooral af te lelden van de kost-
streken, waar men op de topdagen wer
kelijk overstelpit wordt. Dit laatste valt
dan weer in het nadeel uit van de gas
ten, die de voorkeur geven aan een rus
tige hoek. Men loopt met die problemen
dus wel in een gesloten kring, zodat
het noodzakelijk is ze alle samen aan te
pakken. Of daarvoor echter het nodige
kapitaal beschikbaar gesteld kan wor
den, is een andere vraag
.Zonder subsidie stoppen we'
De toto toont hej eerste stopUch- de zuidzijde van de kanaalbrug in gebouioen
tenportaal, dinsdag geplaatst aan aanbouw. Op de achtergrond de zwembad.
ONGEVEER DERTIG LICHTEN EN EEN GROENE GOLF'
VIA COMPUTER'
GEKOPPELD AAN
SPOORBOMEN EN
KANAALBRUG
MIDDELBURG Aan de zuid
kant van de nieuwe kanaalbrug te
Middelburg is dinsdagmorgen de
eerste portaalmast geplaatst voor
de stoplichten, die liet verkeer over
de brug de stad in en uit gaan re
gelen. Het is de eerste van een ne
gental portalen, die elk drie ver
keerslichten gaan dragen, en nog
wat verkeerslichten op palen, die
samen met nog een stuk of tien
fietserslichten het verkeer over de
toekomstige knooppunten Schroe-
weg-Statenlaan, Schroeweg-Ka-
naalweg-nieuwe brug, nieuwe brug-
Blauwe Dijk-Groene Woud, en
Groene Woud-Schoorsteenvegers-
Poelendaelesingel zullen laten
stromen. Op beveiliging van de toe
komstige kruising Schroeweg-To-
renweg (tussen de kruising Sta-
tenlaan-Scliroeweg en het punt
waar het verkeer van de Schroe-
weg op de Zeeuwse rijksweg wordt
geleid) wordt nog bestudeerd.
In het totale .stoplichtenstelsel is een
.groene golf' ingebouwd, zodat men
■owe! de stad uit als de stad in steeds
Sr oen licht, krijgt, wanneer men voor
et stoplicht heeft staan wachten. Die
.groene goir komt echter gedeeltelijk
of helemaal te vervallen wanneer de
overweg of de brug gaat werken. De
■toplichten zijn alle gekoppeld aan een
•oort computer, die steeds de gehele
verkeerssituatie op en om de brug en
bi de buurt van de beide zwembaden
aftast, nagaat of er een trein in aan
tocht is en de automatische halve spoor
bomen moeten worden gesloten en of de
brug open of dicht is. Deze gegevens
worden verwcrat en bepalen de stand
van de verschillende stoplichten.
Verder wordt er retening gehouden met
de oohtend- en avondspitsen, terwijl
eveneens een vakantie-spits, een .sui
kerbieten-spits" en andere verkeers ver
schijnselen in de computer kunnen wor
den ingebouwd.
Normaliter zal men echter te doen krij
gen met vier mogelijkheden, vier pro
gramma's voor de computer: 1) nor
maal programma, waarbij de .groene
golf" werkt, 2) brug-programma, als de
brug open is, 3) NS-programma, wan
neer de spooroomen dicht gaan en 4)
NS- en brugprogramma als zowel een
trein als schepen he* knooppunt passe
ren. Wanneer de drukte het toelaat wor
den de lichten op knipperen gezet,
maar ze gaan weer werken als de
spoorbomen dicht gaan of de brusr open
is. Gaan de bornen weer open of klapt
de brug weer neer. dan blijven de ver
keerslichten nog drie cyclussen rood en
g-roen vertonen, alvorens weer op knip
peren over te gaan.
Zoals bekend krijgt de nieuwe brug
een aanzienlijk grotere capaciteit
als de oude stationsbrug, die voor
het verkeer voor Nieuwland en het
Industrie-terrein blijft dienen. Voor
het geval de oude brug open mocht
zijn en de nieuwe niet, is men van
plan ter hoogte van de hoge brug
over het stations-emplacement een
verwijzingslicht te maken, waaraan
te zien zal zijn of de oude burg open
is. Men kan dan tijdig de rijstrook
voor rechtdoorgaand verkeer kie-
MIDDELBURG De werkzaamheden
aan de Schroeweg te Middelburg vor
deren gestaag. Naar het zich Iaat
aanzien zal één van de twee rijstro
ken van de weg op 1 nov. over een
lengte van 1200 meter gereed zijn.
Het betref het gedeelte
onder de Schroeweg ter hoogte van
de Statenlaan, zijn zo goed als ge
reed. Ze zijn bedoeld voor de voet.
gangers en de fietsers.
Wanneer die ene baan gereed zal zijn,
sluit men de daaraan parallel lopende
oude Schroeweg af. Men haalt daar
dam de klinkers uit en gaat de weg
vervolgens asfalteren, waarna een
tweede rijbaan is ontstaan. Het is
de bedoeling dat de weg half maart
tot aan de Torenweg dubbelbaans ge
reed is.
De aansluiting van de weg op de Zeeuw
se rijksweg zuidelijk van Middelburg
Zuid vormt de tweede fase van het
werk. Wanneer men daar aan begint
is nog niet precies bekend.
(Van onze correspondent)
BRUGGE Het zomerseizoen is
weer geen hoogvlieger voor de
Belgische kust geworden. Men
boekte er wel ongeveer 16,5 mil
joen overnachtingen per jaar en
hierbij wordt dan nog geen reke
ning gehouden met de enorme
massa's dagtoeristen, die op de
zonnige dagen de smalle strook
strand en duinen bezetten. Toch
is er geen reden tot optimisme.
Tot 1965 kende het toerisme aan de Bel
gische kust een werkelijk explosieve
groei. Zo bedroeg liet aantal overnach
tingen in 1956 slechts 8,5 miljoen. Het
verdubbelde dus in één decennium. Na
1965 trad een stagnatie in. Het aantal
buitenlandse gasten, waaronded vooral
de Britten en Fransen, verminderde. I)e
monetaire moeilijkheden in heide lan
den waren hier zeker niet vreemd aan.
maar ook de trek naar de Spaanse
zon speelde een voorname rol. Boven
dien groeide de Belgische clientèle ii
veel geringer mate dan voordien. Hier
deed zich "eveneens een marktverschni-
a, ur. ""K voor, omdat talloze Vlamingen en
1 om zo bij de nieuw. bru„ te ko- walen ook al de voorkeur gaven aan
Spanje, Italië of Zuid-Frankrijk.
f~fnnr1^1l/yhf'trf'Q' AIs men bedenkt dat de Belgen ruim
,f lUflUCUlflLjed 85 procent VJU1 de overnacht.ngen
Zoals gemeld komen er ook speciale
verkeerslichten voor de brommers en
fietsen op de verschillende kruisingen
aan weerszijden van de brug en de
beide zwembaden Mocht het nodig we
zen, dan zullen bij de portaal-stoplich
ten ook nog zogenaamde .hondelichtjes'
worden aangebracht, zodat de bestuur
ders. die pal onder de hoge stoplichten
staan, daar aan kunnen zien hoe de
stand van het verkeerslicht is en geen
acrobaitische toeren hoeven uit te
ren.
Behalve stoplichten aan portalen ko
men er ook neg palen, en wel op de
Kanaalweg en op de Statenlaan, waar
deze de Schroeweg kruist. De laatste
kruising wordt verkeers-afhankelijk'
gemaakt, voor het geval de computer
waaraan de lichten zijn gekoppeld
niet het .normale' programma draait,
Onder het wegdek zijn spoelen aange
bracht. die, als een auto passeert (wat
de spoelen merken aan een inductie-
stroom) aan de lichten een signaal ge
ven over de verkeersdrukte in een be
paalde richting op de kruising. De lich
ten blijven dan al naar het gelang het
verkeersaanbod langer of korter op
groen staan.
De werkzaamheden aan de gehele tech
nische beveiliging van de nieuwe we
gen en de brug gaan gelijk op met het
schema. De lichten komen dan ook
ln bedrijf op het moment dat ook de
nieuwe brug ;net aansluitende wegen
in bedrijf komen. Naar het zich laat
aanzien zal dat ongeveer in december
zijn. Zoals gemeld komt de klap van
de brug op 26 oktober.
Wanneer de hele zaak ,open' gaat treed
er een inrege'periode van drie dagen
ln, tijdens welke technici van 's mor
gens vroeg tot 's avonds laat de stop
lichten gaan afstellen Uit de praktijk
zal pas helemaal blijken hoe de ver
schillende richtingen het best zijn be
paald. Het fijn-regelen en het detail
werk zal nog ongeveer een dag of veer
tien vergen. De gemeente Middelburg
zal drie man beschikbaar houden voor
de technische verzorging en begeleiding
van de lichten en één man krijgt bo
vendien een speciale opleiding orh met
de lichten om te gaan. Eerder wordt
de gehele apparatuur in maquette'
vorm grondig uitgetest.
Trein stopte tijdig
voor personenauto
op de rails
KRABBEN"DIJKE Dinsdagmiddag,
rond vier uur. heeft zich bij de spoor
wegovergang :n Krahhendijke een onge
val voorgedaan, dat wonderlijk goed is
afgelopen.
Een personenauto reed door liet schrik
hek en kwam op zijn kop op de rails
terecht. Een naderende trein kon nog
tijdig stoppen.
Enkele auto's reden op de rijksweg door
Zuid-Beveland richting Bergen op Zoom.
De eerste auto van dc file moest stop
pen omdat de spoorbomen naar bene
den gingen toen een trein naderde Een
achteropkomende auto. bestuurd door
J. K. uit Terneuzc-n kon echter niet
meer tijdig tot stilstand komen, schoot
om zijn voorganger te ontwijken naar
hnks. reed door het srhrikhek en kwam
op zijn kop op de rails te liggen
Daar de stoptrein richting Bergen op!
Zoom juist van het station van Krab-
bend-.jke was vertrokken, had deze geen
hoge snelheid en de machinist wist de
trem nog tijdig tot stilstand te brengen.
De automobilist en zijn tienjarig doch
tertje kwamen met de schrik vrij. De
auto werd geheel vernield.
De trein had slechts vijf nr.nuten ver-
ig omdat toegeschoten automobllls-
a wrak ven de rails schoven.
Misschien binnenkort
in nieuw centrum
GOES Dinsdagochtend hebben
een dertigtal moeders en .peu
ters' uit Goes-Zuid in de vroege
re noodwinkel aan de Appel
straat kennis gemaakt met de
nieuwe peuterspeelzaal .De Ted
dybeer', die vanaf donderdag
ochtend tweemaal per week,
dinsdags en donderdags, aan
groepen van ten hoogste twin
tig kleintjes per keer onderdak
zal bieden.
Enige maanden geleden kwamen vier
moeders niet het Idee in Goes-Zuid
een kindercrèche in te rjchten. Men
zocht contact met de wijkvereniging
en na overleg werd besloten om in
september van start te gaan in de
inmiddels door de vereniging van de;
Spar gehuurde leegstaande noodwin
kel. De wijkvereniging bekostigt de|
verschillende herstelwerkzaamheden
en tevens besloot men terugkomende
onkosten als elektricjteit en water te
betalen. De inrichtingskosten, voor doj
aanschaf van bijvoorbeeld speelgoed,
tafeltjes en soeitjes, moesten door
de verschillende moeders op tafel
worden gelegd.
Onder leiding van mevrouw J. C. dej
Kok-Angerstem, die tevens de leid-;
ster van de kindercrèche is, zocht,
men de medewerking van een aantal!
middenstanders. Het grootste deel van
het aanwezige speelgoed is dan ook!
afkomstig van schenkingen van de
middenstand. Bovendien stelden vele(
belanghebbende moeders een aantal
benodigdheden beschikbaar. Momen-1
teel staan ruim dertig kinderen m-,
geschreven bij de leiding van ,De
Teddybeer' Op dinsdag en donder
dagochtend kunnen zij in de speelzaal
terecht. Momenteel bestaat het plan
ook op woensdagochtenden kinde-;
ren te ontvangen. Mevrouw J. C. de!
Kok-Angerstein: ,Dat is nog niet he-
hun kust voor hun rekening nemen, kan
mem zich best voorstellen, dat deze nieu
we niode wel enige bezorgdheid wekt
Het seizoen 1969 is een dieptepunt ge
worden en dat van 1970 zal niet zo
heel veel boter uitvallen.
Appartementen
Een en ander blijkt uit het onderzoek,
dat he^ WestvlaamB economisch stu
diebureau elk Jaar verricht. De cijfers
MIDDELBURG Tydens een bij
zonder drukbezochte en geani
meerde receptie in ,De Brasserie'
is gisteren, dinsdag, hulde ge
bracht aan mej. E. Simonse, die
veertig jaar in dienst was bij de
Focus-bedrijven te Middelburg.
Mej. Simonse, sinds 1955 bekleed
met de leiding van de optiekafde-
ling van de Focus-bedrijven aan de
Nieuwe Burg, werd deze dag niet
alleen bedolven onder een stroom
bloemstukken en geschenken van
directie, collega's en relaties, er
was ook waardering van over-
heidszijdeburgemeester drs P. A.
Wolters van Middelburg verscheen
ter receptie om haar de zilveren
eremedaille in de Orde van Oranje-
Nassau op te spelden.
,Een verdienstelijke prestatie, die
niet zo dikwijls voorkomt voor een
dame, veertig jaar bij één bedrijf,
zo formuleerde drs Wolters, die mej.
Simonse mede prees om baar activi
teiten voor Medtoburgum'
zij gedurende 35 jaar haar beste
krachten als bestuurslid gaf. Geen
wonder derhalve, dal tijdens de recep
tie .Medioburgum' sterk vertegen
woordigd was. zoais ook veel zaken
relaties en winkeliers van de Nieuwe
Burg kwamen feliciteren.
lemaal zeker, wanneer het aanbod
erg groot is denken we er echter wel
over ook 's woensdags te beginnen.
Het streven is om vijf dagen per
week te .draaien.' De moeders kun
nen dan zelf bepalen wanneer zij hum
kind brengen. Nu gaat alles nog pre
cies volgens een vast rooster.' Tot nu
Wolter, «elde m zijn te-
de kinderen. Z.j zuilen volgens roos- v. i 1"i'ilitPrvnjedat een 40-iarige 1u-
ter werken. H« ia de bedSeltog dat JJf.f,0"™" a' au.d.slrjlt maakt,
elke ochtend één vrijwilligster aan- het bedrijf, waaraan zij haar krach-
wezik naast mevr JZ ofW-Ar,. df gemSe.^n^KS
ii het proces van welvaart en werkge-
PROBLEMEN jDrs Wolters wilde zich in zijn hulde voor
gerstein.
Het feit dat de peuterspeelzaal er is,
betekent een grote stap in de goede
richting, vindt mevrouw De Kok-An
gerstein. Er zijn echter nog vele
moeilijkheden te overwinnen. .Wij
vragen ons af of we de kosten steeds
uit eigen zak zullen moeten betalen,
of dat er een subsjdie \an de wijk
vereniging zal komen. Zonder subsidie
zullen we ongetwijfeld genoodzaakt
zijn op langere termijn de zaal te
sluiten', aldus de leidster.
Bovendien kampt .De Teddybeer' met
een chronisch tekort aan kleine ta
feltjes en stoeltjes. Op dit moment
bestaan er ook moeilijkheden op sa
nitair gebied. De we's en wasbakken
zijn niet gemaakt op de kleine be-
zoekertjes, die dan ook m bijna alle
gevallen op het potje zijn aangewezen.
Mevrouw De Kok: ,We durven nu[
nog geen veranderingen in de we's
aan te brengen, daar helemaal nog
niet zeker fe of we wel in deze nood-!
winkel blijven.
ONDERHANDELINGEN
De wijkvereniging onderhandelt momen
teel met de hervormde kerk in Goes1
om te komen tot de huur van een
jeugdcentrum dat momenteel door
deze kerk op de hoek Beukenstraat-
Populierenstraat wordt gebouwd. Er'
zijn echter nogal wat moeilijkheden!
gerezen omtrent de huurprijs, maar
misschien komt er nog een oplossing
voor dit probleem. Zolang wc echteri
geen zekerheid hebben over een even
tuele verhuizing blijft hier alles bij
iet oude en brengen we geen veran-,
leringen aan.'
Veertig jaar bij
Focus-bedrijven
'Garantie: fetael varzinkt an
alectroDhoratlsch oamotfeld.
Vraag inlichtingen b(j
Domburgs Schuitvlot 23
MIDDELBURG
Telefoon 01180-2510
Bestuurslid i'an Medioburgum'
Collecte voor
Wilhelminafonds
De collecte ten bate van het .Koningin
Wilhelmina Fonds' voor de kankerbe
strijding heeft in Driewegen 92,14
opgebracht.