Onrustbarende teruggang van toerisme aan de Belgische kust Eerste portaalmast voor stoplichten nieuwe brug te Middelburg geplaatst zeeuws GOESE MOEDERS EN PEUTERS BEKEKEN ,DE TEDDYBEER' Eén baan Schroevoeg (tot aan Torenweg) in Middelburg bijna klaar ZILVEREN MEDAILLE O.N. VOOR MEJ. SIMONSE TE MIDDELBURG PROVINCIAL! ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970 de jubilaresse verder aansluiten bij het geen reeds door de heer W. Lefèvre na mens de directie van de Focus-bedrijven naar voren was gebracht. Technisch directeur Lefèvre zei in zijn toespraak onder meer: ,W<ij willen mej. Simonse hulde brengen voor wat zij ge durende veertig jaar voor het bedrijf heeft gedaan, vooral namens de familie Ma/zure. Veertig jaair is een hele pres tatie. Belangrijker is echter waarop u het hebt gedaan. U hebt uw werk op een buitengewoon sublieme wijze ge daan, op een manier diie boven de ge bruikelijke normen uitgaat. Dat is, wat wij zo in u waarderen Wij vinden het een geluk en een voorrecht, dat u deze lange tijd aan de Focus-bedrijven ver bonden bent.' Belangrijk vond de heer Lefèvre hot vooral, dat de jubilaresse er in slaagde gedurende de 25 jaar dat zij met de leiding van het optiekbedrijf is belast, het niveau van de" winkel op een voor treffelijk peil tc houden. In dit verband herinnerde de directeur aan de moeilijke oorlogsjaren, waarin het aan de oude Burg verwoeste bedrijf een uitwijkmogelijkheid vond ln de de pendance aan de Lange Noordstraat. Nadat de heer Lefèvre had gememo reerd. hoe mej. Simor.se na de bevrij ding meewerkte aan de opbouw en de verdere groei van het bedrijf, zei hij: Iedereen in Middelburg kent u en u kent iedereen in Middelburg en zo werd u een van de steunpilaren in het bedrijf.' Nadat hij als voornaamste ka rakterengenschappen haar trouw, ijver, plichtsgevoel, toewijding, vakkennis en stiptheid had aangestipt, bood hij haar, in relatie tot deze laatste eigenschap, een gouden polshorloge aan. Mevrouw Jacq. M. Mazure-Mantz bood mej. Simonse namens de belang hebbenden van Focus-optiek een zilve ren roomstel aan en de heer J. A. Hu- bregtse offreerde tenslotte de naaste medewerkers laresse een ets van Tijdens een drukbezochte receptie in De Brasserie' te Middelburg reikte burgemeester drs P. A. Wotters van Middelburg gister middag de zilveren eremedaille in de orde van Oranje-Nassau uit aan mejuffrouw E. Simonse, die veertig jaar aan de Focus-bedrij- ven was verbonden. fFoto PZC) Brede watering' bijeen over benoeming dijkgraaf en verkoop gronden De algemene vergadering van het waterschap de Brede Watering van Zuid-Beveland zal zich in de bijeenkomst van donderdag 24 september moeten be raden over verkoop van in de Zuid- Kraaiertpolder gelegen waterschaps- gronden aan de staat ten behoeve van de uitbreiding van de haven van Vlissingen- Oost. Ook ligt er een voorstel tot verkoop aan de gemeente Goes van het in de Goese Polder gelegenperceel bouw en weiland, groot 1.75 70 ha voor reali sering van het bestemm.ngsplan Goese Polder tweede gedeelte. In de gemeente Kruiningen ligt verder een strookje bouwland langs de Stationsweg, dat wa- tersohapseigendom is. en waarvan wordt voorgesteld het aan de staat te verko pen in verband met de aanleg van de nieuwe autosnelweg op Zuid-Beveland, wegvak Waarde - Biezelmge. De vergadering zal voorts een aan beveling van drie personen moeten opmaken vooi de benoeming van een dijkgraaf, dit ter voorziening in de vakature van de dijkgraaf de heer P. J. J. Dekker, die aan het e.nde van het zittinsrsjaar zal aftreden we gens het bereiken van de wettelijk bepaalde leeftijdsgrens. Verder zullen de benoemde hoofdinge landen de heren D. M. Vermet te 's-Heer Arendskerke. mr F. G. A. Huber te Goes en J. Nijsse te Heinkenszand worden beëidigd. De vergadering wordt gehou den 's middags om half arte in .de Prins van Oranje." SEIZOEN '70 GÉÉN HOOGVLIEGER GROTE REORGANISATIE RECREATIE OP KOMST 'oor keuken, kelder zolder, garage ent. Domburgs Schuitvlot 23 Zandstraat 6 A MIDDELBURG GOUDEN NAGEL St.-Jacobsstraat Walstraat 106 VLISSINGEN AANZIENLIJKE INVESTERINGEN NOODZAKELIJK voor juli tonen een vooruitgang van amper 3 procent ten opzichte van 1969. De augustusmaand zal ongetwijfeld te genvallen. want in vele badplaatsen wa ren veel appartementen niet verhuurd. In Knokke stonden 10 tot 12 procent van de flats leeg. Nu moet men bij het beoordelen van dit verschijnsel reke ning houden met het feit, dat er tijdens de afgelopen jaren een ware bouw- en koopwoede aan de Belgische kust heeft geheerst. De grondprijzen liepen fabel achtig hoog op. Op de dijk betaalt men ook nu nog 2500 tot 3000 gulden per m2. Ruim 75 procent van de totale kostprijs van een gebouw .zit' aan de Belgische kust in de grond. Vele investeerders komen nu van een koude kermis thuis, want de toeristen beginnen hun neus op te halen voor de al t hoge huurprijzen. Pn het hoogseizoen moet men 1800 tot 2500 gulden per maand neertellen voor een flat met zeezicht. Het is wel duidelijk dat thans een ver zadigingspunt is bereikt. Dit blijkt ook al uit het feit dat de verkoop van on roerende goederen aan de Belgische kust nu bijna volledig is stilgevallen, dit volgens de immobiliënkamer van deze streek. Het appartementstoen sme neemt turn de Belgische kust bijna de helft van het totaal aantal overnachtingen voor zijn rekening. Als de barometer in de ze sector daalt, voorspelt dit dus zeker niets goeds voor de badplaatsen van Knokke tot de Panne. Kampeerders Ook in de hotels en pensions Is men niet bijster tevreden. Daar worden ge middeld 2,8 miljoen overnachtingen per jaar geboekt. Het voorjaar verliep pri ma, maar het hoogseizoen was minder rooskleurig. In juli werd in vergelijking met de bar slechte periode van 1969 slechts een vooruitgang van 1,6 procent geboekt Op de enkele topdagen was er als naar gewoonte plaats tekort, maar verder waren er meestal kamers vrij. Typisch is wel dat de eerste rangs hotels het best werkten. De toerist wordt Immers steeds veel eisender. Hij wil comfort en dit kunnen zeker niet alle hotels aan de Belgische kust verschaffen. Talloze hotels in de badplaatsen zouden immers grondig aangepast moeten worden. Hiervoor ontbreekt echter het nodige kapitaal. Sedert geruime tijd wordt trouwens aangedrongen op een ingrij pende bemoeiing van de regering om aan deze toestand het hoofd te bieden. Terloops dient hier aangestipt dat de prijzen in hotels en restaurants in de Belgische badplaatsen beslist niet aan de hoge kant zijn. In de campings was er evenmin reden tot juichen. In het voorseizoen werd in deze logiesvorm zelfs een belangrijke achteruitgang vastgesteld. In het hoogseizoen vlotte het wat beter. De campings zijn de zorgenkinderen van het Belgisch kusttoerisme. De meeste terreinen voldoen niet aan de vereisten op het gebied van de hygiëne en het comfort. Er is ook onvoldoende ruimte en groen voorhanden. Men heeft het te recht wel eens smalend over Bidonvil les'. Hieraan wordt binnenkort iets ge daan, omdat België nu sinds enkele maanden beschikt over een nieuwe kam- peerwetgeving, waarin strenge normen voorkomen. De meeste campings aan de Belgische kust zullen op korte ter mijn moeten aangepast worden en som mige zullen zelfs helemaal moeten ver dwijnen. Overbelast Sinds 1966 heeft men dus af te reke nen met een voortdurende stagnatie van het verblijfstoerisme in de badplaat sen, maar ondertussen komen steeds meer vakantiegangers voor een week end of zelfs voor één dag naar zee. Zij zijn vooral afkomstig uit de Vlaamse steden, uit het Brusselse, en in minde re mate uit Wallonië. Dit brengt nieu we problemen mee. Alle wegen naar de kust zijn nu in de zomermaanden hopeloos overbelast. In augustus rijden er gemiddeld 37.000 voertuigen per et maal over de autoweg Brussel - Oosten de en men bereikt soms toppen van 4.000 auto's per uur. Daarom wordt deze verkeersader op be paalde tijdstippen (zoals de zondag avond) slechts in één dichting open gesteld, zodat men op vier rijstroken naar Brussel kan rijden (of omgekeerd). Ook dan nog heeft men regelmatig af te rekenen met stremmingen. Op de secundaire wegen is de toestand nog slechter. Belangrijke openbare werken moeten in de komende ja ree worden uitgevoerd. Zo moet op ongeveer 8 tot 12 km van de hadplaatsen verwijderd, maar er even wijdig mede lopend, een kustsnelweg van Knokke naar De Panne worden aangelegd (A 68). Het is een onder deel van de verkeersader Antwerpen - Zelzate - De Panne - Calais. Er worden telkens aftakkingen gemaakt naar de badplaatsen. Ruime parkeerter reinen moeten ook tot stand komen aam de rand van de kustgemeenten. Sportparken De moeilijkheden van het Belgische kusttoerisme zijn in de allerteerste plaats van structurele aard. Hotels en campings dienen aangepast; het we gennet moet gemoderniseerd worden en in feite geldt dit voor het gehele recreatie-apparaat. Zo heeft het West vlaams Economisch Studiebureau het plan opgevat om op enkele km van de zee een achttal reusachtige sportpar ken aan te leggen. Ze moeten geschikt zijn voor alle mogelijke sport, die zo wel binnen als bu ten zou kunnen be oefend worden. Ook speelweiden rond grote zeil- en zwemplassen zijn ge pland. De bedoeling is stranden en duinen op die manier wat te ontlasten, De technici gaan echter nog verder, omdat ze de gehele provincie West- Vlaanderen in het toeristisch bedrijf willen inschakelen. De nog beschikba re bossen zouden hiervoor gebruikt moe ten wodden... maar het is natuurlijk niet de bedoeling in de natuur te gaan hak ken maar ze in tegendeel te bescher men. Nu reeds is een vijftigtal groots opgevatte centra uitgestippeld en in de omgeving van Kortrijk is men reds druk aan het werk met de aanleg van een kunstmatig meer van 80 ha. met een recreatiepark dat 1 miljoen bezoekers per jaar zal kunnen ontvangen. Vooral het dag- en weekendtoerisme hoopt men op aie manier wat te sprei den en vooral af te lelden van de kost- streken, waar men op de topdagen wer kelijk overstelpit wordt. Dit laatste valt dan weer in het nadeel uit van de gas ten, die de voorkeur geven aan een rus tige hoek. Men loopt met die problemen dus wel in een gesloten kring, zodat het noodzakelijk is ze alle samen aan te pakken. Of daarvoor echter het nodige kapitaal beschikbaar gesteld kan wor den, is een andere vraag .Zonder subsidie stoppen we' De toto toont hej eerste stopUch- de zuidzijde van de kanaalbrug in gebouioen tenportaal, dinsdag geplaatst aan aanbouw. Op de achtergrond de zwembad. ONGEVEER DERTIG LICHTEN EN EEN GROENE GOLF' VIA COMPUTER' GEKOPPELD AAN SPOORBOMEN EN KANAALBRUG MIDDELBURG Aan de zuid kant van de nieuwe kanaalbrug te Middelburg is dinsdagmorgen de eerste portaalmast geplaatst voor de stoplichten, die liet verkeer over de brug de stad in en uit gaan re gelen. Het is de eerste van een ne gental portalen, die elk drie ver keerslichten gaan dragen, en nog wat verkeerslichten op palen, die samen met nog een stuk of tien fietserslichten het verkeer over de toekomstige knooppunten Schroe- weg-Statenlaan, Schroeweg-Ka- naalweg-nieuwe brug, nieuwe brug- Blauwe Dijk-Groene Woud, en Groene Woud-Schoorsteenvegers- Poelendaelesingel zullen laten stromen. Op beveiliging van de toe komstige kruising Schroeweg-To- renweg (tussen de kruising Sta- tenlaan-Scliroeweg en het punt waar het verkeer van de Schroe- weg op de Zeeuwse rijksweg wordt geleid) wordt nog bestudeerd. In het totale .stoplichtenstelsel is een .groene golf' ingebouwd, zodat men ■owe! de stad uit als de stad in steeds Sr oen licht, krijgt, wanneer men voor et stoplicht heeft staan wachten. Die .groene goir komt echter gedeeltelijk of helemaal te vervallen wanneer de overweg of de brug gaat werken. De ■toplichten zijn alle gekoppeld aan een •oort computer, die steeds de gehele verkeerssituatie op en om de brug en bi de buurt van de beide zwembaden aftast, nagaat of er een trein in aan tocht is en de automatische halve spoor bomen moeten worden gesloten en of de brug open of dicht is. Deze gegevens worden verwcrat en bepalen de stand van de verschillende stoplichten. Verder wordt er retening gehouden met de oohtend- en avondspitsen, terwijl eveneens een vakantie-spits, een .sui kerbieten-spits" en andere verkeers ver schijnselen in de computer kunnen wor den ingebouwd. Normaliter zal men echter te doen krij gen met vier mogelijkheden, vier pro gramma's voor de computer: 1) nor maal programma, waarbij de .groene golf" werkt, 2) brug-programma, als de brug open is, 3) NS-programma, wan neer de spooroomen dicht gaan en 4) NS- en brugprogramma als zowel een trein als schepen he* knooppunt passe ren. Wanneer de drukte het toelaat wor den de lichten op knipperen gezet, maar ze gaan weer werken als de spoorbomen dicht gaan of de brusr open is. Gaan de bornen weer open of klapt de brug weer neer. dan blijven de ver keerslichten nog drie cyclussen rood en g-roen vertonen, alvorens weer op knip peren over te gaan. Zoals bekend krijgt de nieuwe brug een aanzienlijk grotere capaciteit als de oude stationsbrug, die voor het verkeer voor Nieuwland en het Industrie-terrein blijft dienen. Voor het geval de oude brug open mocht zijn en de nieuwe niet, is men van plan ter hoogte van de hoge brug over het stations-emplacement een verwijzingslicht te maken, waaraan te zien zal zijn of de oude burg open is. Men kan dan tijdig de rijstrook voor rechtdoorgaand verkeer kie- MIDDELBURG De werkzaamheden aan de Schroeweg te Middelburg vor deren gestaag. Naar het zich Iaat aanzien zal één van de twee rijstro ken van de weg op 1 nov. over een lengte van 1200 meter gereed zijn. Het betref het gedeelte onder de Schroeweg ter hoogte van de Statenlaan, zijn zo goed als ge reed. Ze zijn bedoeld voor de voet. gangers en de fietsers. Wanneer die ene baan gereed zal zijn, sluit men de daaraan parallel lopende oude Schroeweg af. Men haalt daar dam de klinkers uit en gaat de weg vervolgens asfalteren, waarna een tweede rijbaan is ontstaan. Het is de bedoeling dat de weg half maart tot aan de Torenweg dubbelbaans ge reed is. De aansluiting van de weg op de Zeeuw se rijksweg zuidelijk van Middelburg Zuid vormt de tweede fase van het werk. Wanneer men daar aan begint is nog niet precies bekend. (Van onze correspondent) BRUGGE Het zomerseizoen is weer geen hoogvlieger voor de Belgische kust geworden. Men boekte er wel ongeveer 16,5 mil joen overnachtingen per jaar en hierbij wordt dan nog geen reke ning gehouden met de enorme massa's dagtoeristen, die op de zonnige dagen de smalle strook strand en duinen bezetten. Toch is er geen reden tot optimisme. Tot 1965 kende het toerisme aan de Bel gische kust een werkelijk explosieve groei. Zo bedroeg liet aantal overnach tingen in 1956 slechts 8,5 miljoen. Het verdubbelde dus in één decennium. Na 1965 trad een stagnatie in. Het aantal buitenlandse gasten, waaronded vooral de Britten en Fransen, verminderde. I)e monetaire moeilijkheden in heide lan den waren hier zeker niet vreemd aan. maar ook de trek naar de Spaanse zon speelde een voorname rol. Boven dien groeide de Belgische clientèle ii veel geringer mate dan voordien. Hier deed zich "eveneens een marktverschni- a, ur. ""K voor, omdat talloze Vlamingen en 1 om zo bij de nieuw. bru„ te ko- walen ook al de voorkeur gaven aan Spanje, Italië of Zuid-Frankrijk. f~fnnr1^1l/yhf'trf'Q' AIs men bedenkt dat de Belgen ruim ,f lUflUCUlflLjed 85 procent VJU1 de overnacht.ngen Zoals gemeld komen er ook speciale verkeerslichten voor de brommers en fietsen op de verschillende kruisingen aan weerszijden van de brug en de beide zwembaden Mocht het nodig we zen, dan zullen bij de portaal-stoplich ten ook nog zogenaamde .hondelichtjes' worden aangebracht, zodat de bestuur ders. die pal onder de hoge stoplichten staan, daar aan kunnen zien hoe de stand van het verkeerslicht is en geen acrobaitische toeren hoeven uit te ren. Behalve stoplichten aan portalen ko men er ook neg palen, en wel op de Kanaalweg en op de Statenlaan, waar deze de Schroeweg kruist. De laatste kruising wordt verkeers-afhankelijk' gemaakt, voor het geval de computer waaraan de lichten zijn gekoppeld niet het .normale' programma draait, Onder het wegdek zijn spoelen aange bracht. die, als een auto passeert (wat de spoelen merken aan een inductie- stroom) aan de lichten een signaal ge ven over de verkeersdrukte in een be paalde richting op de kruising. De lich ten blijven dan al naar het gelang het verkeersaanbod langer of korter op groen staan. De werkzaamheden aan de gehele tech nische beveiliging van de nieuwe we gen en de brug gaan gelijk op met het schema. De lichten komen dan ook ln bedrijf op het moment dat ook de nieuwe brug ;net aansluitende wegen in bedrijf komen. Naar het zich laat aanzien zal dat ongeveer in december zijn. Zoals gemeld komt de klap van de brug op 26 oktober. Wanneer de hele zaak ,open' gaat treed er een inrege'periode van drie dagen ln, tijdens welke technici van 's mor gens vroeg tot 's avonds laat de stop lichten gaan afstellen Uit de praktijk zal pas helemaal blijken hoe de ver schillende richtingen het best zijn be paald. Het fijn-regelen en het detail werk zal nog ongeveer een dag of veer tien vergen. De gemeente Middelburg zal drie man beschikbaar houden voor de technische verzorging en begeleiding van de lichten en één man krijgt bo vendien een speciale opleiding orh met de lichten om te gaan. Eerder wordt de gehele apparatuur in maquette' vorm grondig uitgetest. Trein stopte tijdig voor personenauto op de rails KRABBEN"DIJKE Dinsdagmiddag, rond vier uur. heeft zich bij de spoor wegovergang :n Krahhendijke een onge val voorgedaan, dat wonderlijk goed is afgelopen. Een personenauto reed door liet schrik hek en kwam op zijn kop op de rails terecht. Een naderende trein kon nog tijdig stoppen. Enkele auto's reden op de rijksweg door Zuid-Beveland richting Bergen op Zoom. De eerste auto van dc file moest stop pen omdat de spoorbomen naar bene den gingen toen een trein naderde Een achteropkomende auto. bestuurd door J. K. uit Terneuzc-n kon echter niet meer tijdig tot stilstand komen, schoot om zijn voorganger te ontwijken naar hnks. reed door het srhrikhek en kwam op zijn kop op de rails te liggen Daar de stoptrein richting Bergen op! Zoom juist van het station van Krab- bend-.jke was vertrokken, had deze geen hoge snelheid en de machinist wist de trem nog tijdig tot stilstand te brengen. De automobilist en zijn tienjarig doch tertje kwamen met de schrik vrij. De auto werd geheel vernield. De trein had slechts vijf nr.nuten ver- ig omdat toegeschoten automobllls- a wrak ven de rails schoven. Misschien binnenkort in nieuw centrum GOES Dinsdagochtend hebben een dertigtal moeders en .peu ters' uit Goes-Zuid in de vroege re noodwinkel aan de Appel straat kennis gemaakt met de nieuwe peuterspeelzaal .De Ted dybeer', die vanaf donderdag ochtend tweemaal per week, dinsdags en donderdags, aan groepen van ten hoogste twin tig kleintjes per keer onderdak zal bieden. Enige maanden geleden kwamen vier moeders niet het Idee in Goes-Zuid een kindercrèche in te rjchten. Men zocht contact met de wijkvereniging en na overleg werd besloten om in september van start te gaan in de inmiddels door de vereniging van de; Spar gehuurde leegstaande noodwin kel. De wijkvereniging bekostigt de| verschillende herstelwerkzaamheden en tevens besloot men terugkomende onkosten als elektricjteit en water te betalen. De inrichtingskosten, voor doj aanschaf van bijvoorbeeld speelgoed, tafeltjes en soeitjes, moesten door de verschillende moeders op tafel worden gelegd. Onder leiding van mevrouw J. C. dej Kok-Angerstem, die tevens de leid-; ster van de kindercrèche is, zocht, men de medewerking van een aantal! middenstanders. Het grootste deel van het aanwezige speelgoed is dan ook! afkomstig van schenkingen van de middenstand. Bovendien stelden vele( belanghebbende moeders een aantal benodigdheden beschikbaar. Momen-1 teel staan ruim dertig kinderen m-, geschreven bij de leiding van ,De Teddybeer' Op dinsdag en donder dagochtend kunnen zij in de speelzaal terecht. Momenteel bestaat het plan ook op woensdagochtenden kinde-; ren te ontvangen. Mevrouw J. C. de! Kok-Angerstein: ,Dat is nog niet he- hun kust voor hun rekening nemen, kan mem zich best voorstellen, dat deze nieu we niode wel enige bezorgdheid wekt Het seizoen 1969 is een dieptepunt ge worden en dat van 1970 zal niet zo heel veel boter uitvallen. Appartementen Een en ander blijkt uit het onderzoek, dat he^ WestvlaamB economisch stu diebureau elk Jaar verricht. De cijfers MIDDELBURG Tydens een bij zonder drukbezochte en geani meerde receptie in ,De Brasserie' is gisteren, dinsdag, hulde ge bracht aan mej. E. Simonse, die veertig jaar in dienst was bij de Focus-bedrijven te Middelburg. Mej. Simonse, sinds 1955 bekleed met de leiding van de optiekafde- ling van de Focus-bedrijven aan de Nieuwe Burg, werd deze dag niet alleen bedolven onder een stroom bloemstukken en geschenken van directie, collega's en relaties, er was ook waardering van over- heidszijdeburgemeester drs P. A. Wolters van Middelburg verscheen ter receptie om haar de zilveren eremedaille in de Orde van Oranje- Nassau op te spelden. ,Een verdienstelijke prestatie, die niet zo dikwijls voorkomt voor een dame, veertig jaar bij één bedrijf, zo formuleerde drs Wolters, die mej. Simonse mede prees om baar activi teiten voor Medtoburgum' zij gedurende 35 jaar haar beste krachten als bestuurslid gaf. Geen wonder derhalve, dal tijdens de recep tie .Medioburgum' sterk vertegen woordigd was. zoais ook veel zaken relaties en winkeliers van de Nieuwe Burg kwamen feliciteren. lemaal zeker, wanneer het aanbod erg groot is denken we er echter wel over ook 's woensdags te beginnen. Het streven is om vijf dagen per week te .draaien.' De moeders kun nen dan zelf bepalen wanneer zij hum kind brengen. Nu gaat alles nog pre cies volgens een vast rooster.' Tot nu Wolter, «elde m zijn te- de kinderen. Z.j zuilen volgens roos- v. i 1"i'ilitPrvnjedat een 40-iarige 1u- ter werken. H« ia de bedSeltog dat JJf.f,0"™" a' au.d.slrjlt maakt, elke ochtend één vrijwilligster aan- het bedrijf, waaraan zij haar krach- wezik naast mevr JZ ofW-Ar,. df gemSe.^n^KS ii het proces van welvaart en werkge- PROBLEMEN jDrs Wolters wilde zich in zijn hulde voor gerstein. Het feit dat de peuterspeelzaal er is, betekent een grote stap in de goede richting, vindt mevrouw De Kok-An gerstein. Er zijn echter nog vele moeilijkheden te overwinnen. .Wij vragen ons af of we de kosten steeds uit eigen zak zullen moeten betalen, of dat er een subsjdie \an de wijk vereniging zal komen. Zonder subsidie zullen we ongetwijfeld genoodzaakt zijn op langere termijn de zaal te sluiten', aldus de leidster. Bovendien kampt .De Teddybeer' met een chronisch tekort aan kleine ta feltjes en stoeltjes. Op dit moment bestaan er ook moeilijkheden op sa nitair gebied. De we's en wasbakken zijn niet gemaakt op de kleine be- zoekertjes, die dan ook m bijna alle gevallen op het potje zijn aangewezen. Mevrouw De Kok: ,We durven nu[ nog geen veranderingen in de we's aan te brengen, daar helemaal nog niet zeker fe of we wel in deze nood-! winkel blijven. ONDERHANDELINGEN De wijkvereniging onderhandelt momen teel met de hervormde kerk in Goes1 om te komen tot de huur van een jeugdcentrum dat momenteel door deze kerk op de hoek Beukenstraat- Populierenstraat wordt gebouwd. Er' zijn echter nogal wat moeilijkheden! gerezen omtrent de huurprijs, maar misschien komt er nog een oplossing voor dit probleem. Zolang wc echteri geen zekerheid hebben over een even tuele verhuizing blijft hier alles bij iet oude en brengen we geen veran-, leringen aan.' Veertig jaar bij Focus-bedrijven 'Garantie: fetael varzinkt an alectroDhoratlsch oamotfeld. Vraag inlichtingen b(j Domburgs Schuitvlot 23 MIDDELBURG Telefoon 01180-2510 Bestuurslid i'an Medioburgum' Collecte voor Wilhelminafonds De collecte ten bate van het .Koningin Wilhelmina Fonds' voor de kankerbe strijding heeft in Driewegen 92,14 opgebracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 4