P ijkswaterstaat ,m beginsel' positief tegenover duwvaart Josina' met vereende krachten boven water Startsein voorbereiding van bouw scholengemeenschap in Middelburg «mm BILT Dodelijk ongeval te Hulst: f 75 boete Personeel Hoechst krijgt 200 gulden 2 STUDIE KANAAL ZUID-BEVELAND: SCHIPPER WORDT VERMIST NA KAPSEIZEN SLEEPBOOTJE NOC GEEN BESLISSING Twee gewonden bij aanrijding te Heinkenszand AUTO TEGEN STILSTAAND VOERTUIG ALMANAK Geen voorrang verleend: twee gewonden OOK IN DE BOUW ENKELE STAKINGEN Boeiend concert R. Ph. 0. EXAMEN UITWIJKENDE AUTOBUS IN DE SLOOT EERSTE FASE: SAMEN DENKEN OVER PLAN' RUIL ZE IN g PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970 SCHARENDIJKE Dinsdagoch- tend omstreeks vier uur is in het zuidelijke sluitgat in het Brou- wershavense Gat ter hoogte van Scharendijke de sleepboot ,Hen-! drik', die afgemeerd lag langs een kraanponton, gekapseisd en gezon-! ken. De 22-jarige schipper, de heer j Harm Hendrik Kramer uit Urk,j die tijdens het kapseizen in de, stuurhut stond, wordt vermist. De andere opvarende, de 21-jarige Klaas Albert Hakvoort eveneens uit Urk, wist zich via de voorplecht van de sleepboot op de kraanpon ton te werken en in veiligheid te stellen. Maandagavond had de .Hendrik' langszij van de kraanponton .Dijkbouw lil' af gemeerd. Hijbij maakte men de kabels met. zoals gebruikelijk aan de voor- en achterzijde vast. maar aan de voor zijde en de kruisbolder in het midden van het schip. Het gevolg was dat tij dens een sterke stroming van achter het achterschip werd opgeschept, waar door het begon over te hellen. De twee opvarenden werden door hevig gekraak en geschuur gewekt. Klaas V" akvoort begaf zich ijlings naar het voorschip. Schipper Harm Kramer had echter geen tijd meer om de stuurhut te verlaten. De sleepboot liep snel vol water en plotseling kapseisde het scheepje. Hak voort sprong naar de kiraanponton en bleef aan de scheepswand hangen tot men hem te hulp kwam. Schipper Harm Kramer heeft men voor het laaitst in de stuurhut gezien toen de sleepboot onder warter verdween. Dinsdagmiddag omstreeks vier uur la de .Dljkbouw 111' met de lichting be- VLISSINGEN De studie over de mogelijkheid het Kanaal door Zuid-Beveland ,op duwvaartbreedte' te brengen genoemd in de memorie van toelichting bij de begroting 1971 van verkeer en waterstaat is nu zover gevorderd, dat een positief resultaat verwacht kan worden. De hid van de rijkswaterstaat in Zeeland, ir J. Zuurdeeg het desgevraagd weten dat men er ,in beginsel' voor voelt het kanaal geschikt te maken voor de duwvaart. De kosten van zo'n vaarweg liggen tussen de 400 en 500 miljoen gulden. SLAAP WON HET VAN BEGROTING IN BORSELE HEINKENSZAND De gemeen, teraad van Borsele is dinsdag avond niet uit de behandeling van de begroting voor 1970 kannen ko men. Hoewel de vergadering om zeven uur uas begonnen beëindig de de laatste spreker, fractievoor zitter A. de Jager van de VVD, zijn algemene beschouwingen om vijf voor twaalf. De raad bleek echter toch nog behoefte te heb. ben ook deze begroting geen beleidsstuk, maar inventarisatie verder artikelsgewijs te be handelen. Zij zal dit vanavond, woensdag, om zeven uur doen in het gemeentehuis te Heinkens- ttand. Een officiële beslissing op dit stuk van zaken is nog niet genomen, de studies gaan nog door. Evenmin is er al een beslissing genomen ten aanzien van een andere studie, waar bij het Bevelandse kanaal een rol speelt: de kwestie van de achter waartse verbinding van het Sloege- bied. Wel zei ir Zourdeeg op een vraag in die richting: ,De gedach ten tenderen steeds sterker in de richting om het knaal door Zuid- Beveland als zodanig te laten func tioneren, maar aan heen besluit zijn we nog niet toe. De studie om tot een .moderner" ka naal door Beveland te komen is met name ingegeven door deze oorzaken: Het tegenwoordige kanaal la een .bottleneck' voor het scheepvaart verkeer tussen Volkerak en Wes- terschelde; bij Hansweert heeft men te ma ken met slujzen, die in slechte staat verkeren en in feite aan Zoals bekend is in maart van d.t jaar de beslissing gevallen, dat de nieuwe dubbelbaansrijksweg 58 hel kanaal door Zuid-Beveland zal krui sen via een tunnel. Daarbij werd wat de lengte van de tunnel aangaat al gedacht aan de mogelijkheid van verbrediging van het kanaal. De rijksweg 58 zal volgens de huidige plannen in 1973 voltooid moeten zijn is, moet het sluizencomplex bij Hansweert ook .zoutkerend' wer ken, de sluizen kunnen daarvoor niet worden benut. in de ontwikkeling van de (bin nen) scheepvaart neemt de duw vaart een steeds belangrijker plaats in. Als op grond van de studie wordt besloten het kanaal door Zuid-Be veland .diuwvaartklaar' te maken, be tekent dit, dat het vaarwater de zelfde breedte krijgt als de Sohelde- Rijnverbindirag: honderdtwintig me ter. Het kanaal wordt dan wel iets dieper ongeveer vijf meter dan de Sohelde-Rijnverbindirag. Daardoor blijf het kanaal toegankelijk voor het type coaster, dat ook nu deze route kan nemen. Men wil zo voor komen, dat het Bevelandse kanaal achteruit zou gaan wat de hundige mogelijkheden betreft. KANTONGERECHT TERNEIJZEN TERNEUZEN In de late avond reed W. J. A. uit Wemeldinge met rijn auto op de Tivoliweg te Hulst tegen een geparkeerde wagen en botste vervolgens op een tegenlig ger. De gevolgen waren fataal: de heer J. J .Kakebeke uit Kruiningen, een inzittende van de auto van A.. vond de dood tengevolge van het ongeluk. A. zelf werd uit de auto geslingerd en bekwam ernstige kwetsuren. Zyn auto werd totaal vernield. A- moest zich dinsdagmorgen voor het kantongerecht te Terneuzen ver antwoorden omdat hij zijn voertuig niet tot stilstand had kunnen breb- gen binnen de afstand waarover de weg kon worden overzien. De offi cier, mr >L C. G. S. F. Keyser acht te dit niet bewezen, maar wel. het subsidiair tenlastegelegde, namelijk dat A. niet voldoende rekening had Sehouden met het op de weg staan- e obstakel. heer J. A. M. B. uit Hulst, vertelde dat de aanrijding ter hoogte van het Jansenius Lyceum plaatsvond. Jk kreeg opeens een geweldige klap'. De heer B. wiens auto evenals dne van M. zwaar beschadigd werd, zag even later een man op het wegdek liggen, die, naar bleek, de gewonde A. was- De officier maakte in zijn requisitor de opmerking dat het verkeersverleden van A. niet helemaal brandschoon was. Zijn eis luidde: 125 gulden boete en 3 maan den ontzegging voorwaardelijk. Mr Ch. Mout on, die als raadsman van A. optrad, kritiseerde de staat van in lichtingen die de politie over zijn cliënt had verstrekt en noemde deze roddel praat. Waarom deze zo had gereden bleef volgens de raadsman gissen, om dat A. een groot hiaat in zijn geheugen had. .Welke straf u deze man ook oplegt, ze zal slechts een flauwe afspiegeling zijn van de wroeging die A. voelt door de dood van de heer Kakebeke.' Mr Mouton noemde het een onmogelijk heid voor zijn cliënt, gezien de weg- breedte en de geparkeerde auto om ge noeg te kunnen uitwijken. Hij vroeg ontslag van rechtsvervolging van het primair ten laste gelegde en vrijspraak van het subsidiaire. Mr Keyser bleef bij zijn eis. De kantonrechter mr C. J. M. van Hees sprak A. van het primair teil laste ge legde vrij maar acntte bewezen dat nij het verkeer in gevaar had gebracht. Nog meer rekening houdend met alle nare gevolgen veroordeelde hij A. tot 75 gul den boete. De ontzegging liet hij ge heel achterwege. de trieste gevolgen van het ongeval. Evenmin achtte hij grove schuld van de verdachte aan het ongeval aanwezig. Trouwens, anders zou dit niet voor het kantongerecht beharadeidz ijn. Wel ech ter meende hij dat er bij A. sprake ge weest was van grove achteloosheid. De geparkeerde auto was eigendom van H. M. uit Hulst- Deze verklaarde dat bij de lichten had laten branden. De officier nam dat aan en: .anders was de auto wel voldoende zichtbaar ge weest door de straatverlichting'. De kantonrechter kreeg uit A. niets an ders dan. ,Ek weet 't niet meer'. De chauf feur van de tegemoetkomende auto, de Leeuwse Belasting Een korte vandaag, maar een ac tuele. Over cUe twee buurmannen, die gistermiddag tegen twee uur tegelijk hun pand verlieten, op ■weg naar hun zwaar belaste au. tootjes, de tv-beelden van het Haagse gebeuren nog rn het hoofd. ,t Is fraai', sprak 'de één bitter. Jlenzme duurder, motorrijtuigen belasting omhoog. Toe maar!' JZorn, kom', suste de ander, een berustende natuur, 't. Geldt voor één jaar. 't Is maar tijdelijk'. Ja, ja', zei de ander, ,dat kèn Ik. Ik betaal nu nóg aan de tijdelijke elasting Bij de huidige stand van de (ka naal) studie doen zich knelpunten in de eerste plaats is er de vraag waar de nieuwe havenmond moet worden gesitueerd; dan heeft in het kader van een aanpassing van de binnenvaar- route rekening te houden met de plaats van de tunnel. Wat dat laatste punt betreft: het ziet er naar uit, dat de tunnel in het gebied van de voorhaven kom te- liggen. Die voorhaven zou breder moeten worden naarmate men de sluizencomplex nadert. Te verwach ten is voorts, dat de voorhaven zo lang zal moeten worden, dat ze vóór de Tunnel moet beginnen, gerekend uit de richting Wemeldinge. De situering van de havenmond vormt een ander probleem. Men ia er bij rijkswaterstaat van overtuigd, dat geen enkele oplossing ideaal zal zijn, omdat men altijd uitkomt op de druk bevaren Westerschei de. Het zou mogelijk zijn de havenmond in oostelijke richting te verleggen, ter wijl datzelfde ook in westelijke richting zou kunnen gebeuren. BIJ de keuze richting-oosten komt de haven monding gunstig te liggen voor de scheepvaart richting Antwerpen, in het andere geval schept men een betere situatie voor het scheepvaart verkeer richting Terneuzen of Vba sing en. In dit stadium kon men nog geen commentaar geven op de vraag aan welke zijde het kanaal verbreed zal worden, terwijl ook geen con creet inzicht bestaat in de mogelijk heid en noodzakelijkheid tot het graven van nieuwe kanaalstukken. HEINKENSZAND Twee personen zijn maandagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding in de Dorpsstraat te Heinkenszand, toen een vrachtauto van ''f gebroeders De J. uit 's-Heerenhoek I llfinfl "ecn voorrang verleende aan een per- 1 sonenauto, bestuurd door mevrouw J. J. uit Heinkenszand. Mevrouw J. werd licht gewond, ter wijl A. M., eveneens uit Heinkenszand, die bij haar m de auto zat, met ver schillende hoofdwonden naar het zie kenhuis te Goes moest worden overge bracht. De bestuurder van de vracht auto kwam met de schrik vrij. De per sonenauto werd zwaar beschadigd er moest worden weggesleept. De vracht auto liep lichte schade op. Spuikanaal een nieuw sluizencomplex bij Hans weert moet er komen om het toekom stige. zoete Zeeuwse meer af te grendelen tegen de Invloed van de zouite Westerschelde. Die slujs moet er in 1978 zijn, dan gaat de Ooster- schelde dicht. Zo goed als zeker Is, dat het kanaal door Zuid-Beveland in de toekomst ook de functie van spuikanaal zal krijgen om het zoete water uit het Oosterscheldebekken door te spelen. De concrete studie geldt nu de duw vaart. In wijder verband is het ka naal door Zuid-Beveland nog steeds ,een spil' ln de studie rond een ach terwaartse verbinding voor het in dustriële Sloegebied. Hoe dat onder zoek zal uitpakken, zal vooral af hangen van het antwoord op de vraag: leveren Westerscheldebekken en Reimerswaal in de toekomst vol doende scheepvaart op UZENDIJKE De Belgische mejuf frouw R. A. P. de S. uit Gent en de heer G. J. M. uit Den Haag zijn dinsdag morgen gewond bij een aanrijding op de kruising Tlvoli onder IJzendi jke. Me juffrouw De S, die met haar wagen uit de richting van de grens kwam, ver leende geen voorrang aan de auto van M. die, via rijksweg 61, naderde uit de richting van Terneuzen. Beide bestuur ders moesten in het St_Anthoniuszle- kerthuis te Oostburg worden behandeld voor hun verwondingen, maar konden daarna naar huis. De auto's liepen zwa re schade op. PHILIPS STAAKTE RUIM 2 UUR VLISSINGEN'TERNEUZEN De ondernemingsraad van Hoechst-Vlissingen NV heeft zich dinsdag in de eerste zitting van de raad moeten bezighouden met het probleem van de uitkering ineens. Namens de directie is medege deeld, dat aan een ieder die bij' Hoechst werkzaam is een uitke- ring van 200,- bruto zal worden uitbetaald. Men zal proberen deze uitbetaling nog aan het eind van deze maand te realiseren. men niet tot elkaar', aldus de heer Philips MAGDALENAKERK, GOES In de Goese Magdalemakerk hebben zeer velen gisteravond een mooi en boe.end I B j Philips in Terneuzen hebben dins dagmiddag een 450 van de 1100 werk. nemers het werk neergelegd. Dit ge beurde rond 15.45 uur. Om zes uir* werd deze staking weer opgeheven. E zijn geen toezeggingen gedaan. Donde' dag zullen er nieuwe onderhandelingen met de vakbonden worden gehouden Er was maandag en dinsdagmorgen aJ enige onrust te "bespeuren bij de Ten- neüzense PhiF.psvestiging. Er deden zich onder meer enkele korte stakin gen voor, zoals maandagmiddag die van het personeel van de werkplaats, dal naar de kantine ging. zijn, krijgen de uitkering einde van de proeftijd. Men heeft deze maatregel ook aan liet perso-1 neet meegedeeld. In de werkplaats van Hoechst-Vlissingen lieeft het1 werk dinsdag nog een uur stïlgele- j gen. .Hoechst moet als chemische on- derneming mét een cao en secun. daire arbeidsvoorwaarden, die boven de middelmaat liggen in gevallen als deze wel naar andere bedrijven in het land kijken', zei directeur dr ir J. Nijman, doelend op de stand punten van Akzo, Unilever en Phi lips. Districtsbestuurder P. Scheele van do ABC heeft de directie laten weten het niet eens te zijn met de zienswijze als zouden de onderhandelingen bij Hoechst maandag door de vakbonden zijn af ge broken. ,De besprekingen zijn gewoon beëindigd, maar de standpunten kwa- Bouw Ook in de bouw blijft de toestand ge spannen. Personeel van de Maco heeft dinsdagmiddag bij een object te Veere het uerk neergelegd, aldus deelde de districtsbestuurder P. Onderdijk van de NCB van het CNV7 mee. Bij deze sta. king zijn zo'n 25 man betrokken. Het bedrijf .Delta' gaat vandaag woens dag) weer in staking. .De bouwonderneming .Euram'. die werkzaam is aan de uitbreiding van het ziekenhuis Bethesda te VI is sin gen gaat vandaag, na twee dagen te heb ben gestaakt, weer aan het werk. Dit houdt ©venwel niet m dat er overeen stemming is bereikt. De mogelijkheid mag met worden uitgesloten, dat men bijvoorbeeld morgein of overmorgen wee* in staking gaat. Op andere plaatsen m Zeeland ligt, volgens de heer Onder- dijk, incidenteel het werk zo bier ©a daar wel eens stil. Aan de rijksuniversiteit te Leiden slaag de voor heit eerste gedeelte van het artsenexamen de heer C. P. de Kra- Iker te Oostburg. door het - Orkest onder leiding van Edo de Waan Boeiend niet alleen door de uitstekend» 'iding van de jonge dirigent en door i accuratesse en het grote vakman- i tap waarmede werd gemusiceerd, maar ik door de keuze van het programma, ..aarvan allereerst een uitzonderlijk goede uitvoering van het .Concert voor piano en orkest n F' van George Gersh- 1 is te vermeiden. Werner Haas wu solist :n d.t werk, een voortreffelijk pianist, die met grote souplesse het kla vier behandelde, vlot de moeilijkste vtr- tuoze passages speelde en groot begrip toonde voor Gershwins muz.ek, rijk vaa kleuren, ritmen, melodieën en harmo- nieën. Het orkest secund i ede hem daar bij op meesterlijke wijze: de bijzonder mooie harmonieën m het eerste deel wer den uitzonderlijk goed verwezenlijkt; ia het langzame deei deden enkele orkest- leden heel goede soli horen (viool, trom pet en fluit onder andere i en :n het zeer speelse slotdeel, waarin de droef getinte achtergrond nooit weg is. bleek heel duidelijk dat de Rotterdam men een zeer gedisciplineerd orkest hebbea van bekwame kunstenaars. Zoals de in strumentatie van Gershwins synthes» vain jazz en symfonische muziek karak teristiek is voor dut Amerikaanse werk zo is Ravels orkestratie van Moesorgski'i I .Schilderijen van een tentoonstelling' ka. rakteristiek voor deze van huis uit P.m- sische muziek. Vergelijkend deze we*, ken met elkaar, zien we een overeen komstige rijkdom van kleur, ritme, me lodie en harmonie- Een grote veelzijdig, heid van zegging bij beide. Edo de Waan leidde ons met veel toewijding langj Hartmans tien schilderijen, een bezig- heid waarmee velen, ook in Zeeland, z ck reeds belastten. De Waart was een voor treffelijke gids. Veel zorg besteedde hj steeds weer aan de promenade en w» mochten een welhaast volmaakte uit. voering noteren van de Bydlo en de Ca. tacomben. De grote poert van Kiev werd in al de vereiste monumentalit?.: opgericht en met alle nodige plechtigheid geopend. Het sterk verlichte orgel fro-.: achter het orkest stond er gewoon Rus- sisch bij te zijn. Dat orgel was eerder gebruikt in een buitengewoon fijnzinnig» uitvoering van Hëndels Concert jn F (op. 4 nr. 5) voor orgel en orkest, waar. bij Arie J. Keijzer dit instrument be speelde, een mooie, soms ijle registrant kiezend, die uitstekend samenging mei het orkest. Handels werk stond"daar- mee als een kostbaar miniatuur tussen de enorme werken van Gershwin k Moesorgki-Ra.vel. Het was een verruk king het orgel nu ln deze functie te ho ren. Rest ons te vermelden dat het con cert werd geopend met de Ouvertur» .Dichter und Bauer' van Framz von Sup- pé, een populair werk, in vele arrange menten gemaltraiteerd, maar nu liti da originele bezetting met veel vaart en verve uitgevoerd. v. M. KAPELLE Dinsdagmorgen om streeks acht uur reed op de Goesestral te Kapelle een bus van de AMZ die ót lijndienst onderhoud, ln de sloot. Twee meisjes die op de fiets de HUle- werfweg kwamen afgereden, verleenden geen voorrang aan de bus. Om de fiet sende meisjes te ontwijken, had da chauffeur, de heer J. P. B. uit Kapella i geen andere keus. De bus zat vol pas sagiers .Er deden zich geen persoon lijke ongelukken voor. De bus werd dicht beschadigd, TERNEUZEN De drijvende bokken .Walche ren' en Grutto' van Van den Akkers' bergings bedrijf uit Vlissingen hebben dinsdag het Ne derlandse binnenvaartschip .Josina' (327 ton) boven water gehaald. De .Josina' zonk zondag 6 september in de Westerschelde ter hoogte van ,De Griete', nadat het schip op een zandplaat was lekgeslagen. De bemanning, die bestond uit de schipper en zyn dochter, wist zich in veilig heid te stellen. Aan de bergingsoperatie hebben de beide bokken een stevig karwei gehad. Maan dag werden de eerste voorbereidingen getrof fen, dinsdagmiddag rond half drie dook de Jo sina' op. Bij deze operatie waren naast .Wal cheren' en .Grutto' ook de bergingsvaartuigen .Jacomina', Jan van Gent' en .Zeewolf' van Van den Akker betrokken, alsmede de .Inktvis' en de Zeetijger' van het Hansweertse bergingsbe- drijf Polderman. Een deel van de lading van de •Josina' (cementklinker) is al gelost, de rest volgt nog. Het schip, intussen eigendom van de firma Polderman, zal daarna naar Hansweert worden gesleept. Op de foto: het lichten van de .Josina'. ADVERTENTIE TELEURGESTELD... OVER UW ZIG-ZAG NAAIMACHINE? voorde moderne PFAFF zlg-zag lichtgewicht Wij ruilen alle riierken in, ook vreemde I Naaimachinehuis: BERGEN OP ZOOM, Kortemeestraat 17, tel. 01640-35878 Naaimachinehuis: TERNEUZEN, Nieuwediepstraat 23, tel. 01150-2294 Naaimachinehuis: GOES, Papegaaistraat 4. tel. 01100-4187 VLISSINGEN: G. Hemelaar. Nieuwendljk 29. tel. 01184-3729 HULST: H A de Breuck. B. F. v. Waesberghestraat 6, tel. 01140-2215 STREVEN NAAR OPLEVERING TEGEN EIND '74 MIDDELBURG Dinsdagavond is tijdens een bijeenkomst op de maquettenzolder van het Middel burgse stadhuis het startsein ge geven voor de voorbereiding van de bouw van een nieuw complex voor de stedelijke scholengemeen schap. Deze scholenbouw waarin gym nasium, havo en mavo worden on dergebracht is zoals bekend ge projecteerd op een terrein in het plan Klarenbeek. Van het rijk is inmiddels in prin cipe toezegging verkregen voor een bouwkrediet van 3,8 miljoen gulden. Dit krediet is alleen be stemd voor de .naakte' bouwkos ten, dus exclusief de bedragen, die zullen moeten worden uitgegeven voor grondverwerving, bouwrijp- maken .inrichten van de school, aanleg sportvelden enz. Het departement heeft ook ingestemd met de voorlopige opzet, neergelegd in het zogenaamde lokalenplan. Dit plan omvat 26 algemene theorielokalen, 9 the orie-vaklokalen, 9 vaklokalen, waaronder gymnastieklokalen en een negental ver trekken voor de schoolleiding. Er wordt naar gestreefd om het complex eind 1974 gereed te hebben. Er Is het ge meentebestuur alles aan gelegen om de bouw zoveel mogelijk te bespoedigen. Zo is men eventueel ook bereid om de nog in drie afzonderlijke gebou wen. verspreid over de stad. onderge- Tijdens de bijeenkomst vara dinsdag avond, waarvoor onder anderen do centen, vertegenwoordigers van ou- dercommissics enz waren uitgeno digd, werd de verwachting uitgespro ken dat een voorlopig programma van eisen binnen enkele maanden al zover zou zijn geformuleerd, dat de architect nog voor het eind van dit jaar aan de slag zou kunnen. Op dracht tot ontwerpen van het com plex is inmidde's verstrekt aan ir J. Snoenj, stadsarchitect en adjunctdv recteur van de Middelburgse dienst van gemeentewerken Het ligt in de bedoeling, dat ee team wordt gevormd, bestaande tegenwoordigars van gemeentebestuur, scholengemeenschap, architecten, bouw- nndernemer. adviseurs enz., by wit ledereen zijn wensen kanbaar zal kun nen maken. Leerlingen meenschap te Middelburg, dis E. r, wees er dinsdagavond ln zijn wel- .mstwoord op, dat de bijeenkomst als startsein gold om te gaan denken over Flexibiliteit bouw-1 De heer Geursen gaf vervolgens, on- t ver-'der meer aan de hand van lichtbeelden en een film, een uiteenzetting over een aantal nieuwe gezichtspunten bij het ontwerpen van schoolcomplexen. Hij daarbij onder meer, dat nu uitnodiging tot het leveren van een eigen inbreng, gold behalve voor lera ren. oudercommissies enz., ook voor da leerlingen zelf zo bleek uit de woorden van de heer Kuiper. De heer Kuiper had eerder ook de heer Th. Geursen, direct'ur van het ICS (In- fonmatiieoentrum Scholenbouw), inge leid. Dit te Rotterdam gevestigde instituut, dat vijftien jaar geleden werd gesticht, stelt zich onder meer tot taak om de wensen van het onderwijs en de eisen, die aan een schoolgebouw, de lokalen enz. kunnen worden gesteld, te formu leren. Deze formulering is natuurlijk vooral ook van belang voor de architect. Het ICS volgt daarvoor ook de ontwik kelingen op het gebied van de scholen bouw jn het buitenland. daarbij niet onberoerd mag blijven.' Eis achtte hij voorts, dat via een in tensief contact de bij adviseurs, archi tecten en natuurlijk ook gebruikers enz. levende gedachten met betrekking tot de plannen met elkaar in overeenstem ming zouden worden gebracht. De neer Geursen ging ook onder meer in op mogelijkheden van ruimtelijke in deling, zoals grootte en opstelling van klaslokalen waarbij traditionele klas situaties dikwijls nauwelijks meer herkennen waren. Voorts kwamen nieuwe begrippen als studiecabines, les-.kuilen', en de wens tot flexibilieit binnen het gebouw door bijvoorbeeld het gebruik van schuif wanden. ter sprake. De inleider beant woordde tenslotte ook «en aantal gen van aarawez'gen. VERWACHT.. IETS KOELER Aanvankelijk veel bewolking met plaat selijk enkele buien. Woensdagmiddag ge leidelijk meer opklaringen. Matige lot vrij krachtige wind uit west tot noord west. Iets lagere temperaturen. Vooruitzichten voor donderdag en vrij* I ar; rij zonnig, bijna overal droog en tem peraturen ond'-r normaal tot normaal. weersvooruitzichten ir. cijfers gemid* I deld over Nederland; voor donderdag; I Aantal uren zon: twee tot negen; nun. J temp. een tot vijf graden onder nor- maal; max. temp. van ongeveer nor maal tot vier graden onder normaal Kans op een droge periode van min»- tens 12 uur: 90 procent; kans op een eheel droog etmaal: 70 procent, 'oor vrijdag: aantal uren zon: twe» tot negen; min. temp. omstreeks nor- maal; max. temp. omstreeks norm aal l kans op een droge periode vara mins tens 12 uur: 90 procent: kans op een gs- heel droog etmaal: 70 procent. ZON EN MAAN 1T september Zon op 06.17 onder 18.6* Maan op 1918 onder 09.0»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 2