P ijkswaterstaat ,m
beginsel' positief
tegenover duwvaart
Josina' met vereende
krachten boven water
Startsein voorbereiding van bouw
scholengemeenschap in Middelburg
«mm
BILT
Dodelijk ongeval te
Hulst: f 75 boete
Personeel Hoechst
krijgt 200 gulden
2
STUDIE KANAAL ZUID-BEVELAND:
SCHIPPER WORDT
VERMIST NA
KAPSEIZEN
SLEEPBOOTJE
NOC GEEN BESLISSING
Twee gewonden
bij aanrijding
te Heinkenszand
AUTO TEGEN
STILSTAAND
VOERTUIG
ALMANAK
Geen voorrang
verleend: twee
gewonden
OOK IN DE
BOUW ENKELE
STAKINGEN
Boeiend concert
R. Ph. 0.
EXAMEN
UITWIJKENDE
AUTOBUS IN
DE SLOOT
EERSTE FASE: SAMEN DENKEN OVER PLAN'
RUIL ZE IN g
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970
SCHARENDIJKE Dinsdagoch-
tend omstreeks vier uur is in het
zuidelijke sluitgat in het Brou-
wershavense Gat ter hoogte van
Scharendijke de sleepboot ,Hen-!
drik', die afgemeerd lag langs een
kraanponton, gekapseisd en gezon-!
ken. De 22-jarige schipper, de heer j
Harm Hendrik Kramer uit Urk,j
die tijdens het kapseizen in de,
stuurhut stond, wordt vermist. De
andere opvarende, de 21-jarige
Klaas Albert Hakvoort eveneens
uit Urk, wist zich via de voorplecht
van de sleepboot op de kraanpon
ton te werken en in veiligheid te
stellen.
Maandagavond had de .Hendrik' langszij
van de kraanponton .Dijkbouw lil' af
gemeerd. Hijbij maakte men de kabels
met. zoals gebruikelijk aan de voor-
en achterzijde vast. maar aan de voor
zijde en de kruisbolder in het midden
van het schip. Het gevolg was dat tij
dens een sterke stroming van achter
het achterschip werd opgeschept, waar
door het begon over te hellen. De twee
opvarenden werden door hevig gekraak
en geschuur gewekt. Klaas V" akvoort
begaf zich ijlings naar het voorschip.
Schipper Harm Kramer had echter geen
tijd meer om de stuurhut te verlaten.
De sleepboot liep snel vol water en
plotseling kapseisde het scheepje. Hak
voort sprong naar de kiraanponton en
bleef aan de scheepswand hangen tot
men hem te hulp kwam. Schipper Harm
Kramer heeft men voor het laaitst in
de stuurhut gezien toen de sleepboot
onder warter verdween.
Dinsdagmiddag omstreeks vier uur la
de .Dljkbouw 111' met de lichting be-
VLISSINGEN De studie over de mogelijkheid het Kanaal door
Zuid-Beveland ,op duwvaartbreedte' te brengen genoemd in
de memorie van toelichting bij de begroting 1971 van verkeer en
waterstaat is nu zover gevorderd, dat een positief resultaat
verwacht kan worden. De hid van de rijkswaterstaat in Zeeland, ir
J. Zuurdeeg het desgevraagd weten dat men er ,in beginsel' voor
voelt het kanaal geschikt te maken voor de duwvaart. De kosten
van zo'n vaarweg liggen tussen de 400 en 500 miljoen gulden.
SLAAP WON
HET VAN
BEGROTING
IN BORSELE
HEINKENSZAND De gemeen,
teraad van Borsele is dinsdag
avond niet uit de behandeling van
de begroting voor 1970 kannen ko
men. Hoewel de vergadering om
zeven uur uas begonnen beëindig
de de laatste spreker, fractievoor
zitter A. de Jager van de VVD,
zijn algemene beschouwingen om
vijf voor twaalf. De raad bleek
echter toch nog behoefte te heb.
ben ook deze begroting geen
beleidsstuk, maar inventarisatie
verder artikelsgewijs te be
handelen. Zij zal dit vanavond,
woensdag, om zeven uur doen in
het gemeentehuis te Heinkens-
ttand.
Een officiële beslissing op dit stuk
van zaken is nog niet genomen, de
studies gaan nog door. Evenmin is
er al een beslissing genomen ten
aanzien van een andere studie, waar
bij het Bevelandse kanaal een rol
speelt: de kwestie van de achter
waartse verbinding van het Sloege-
bied. Wel zei ir Zourdeeg op een
vraag in die richting: ,De gedach
ten tenderen steeds sterker in de
richting om het knaal door Zuid-
Beveland als zodanig te laten func
tioneren, maar aan heen besluit zijn
we nog niet toe.
De studie om tot een .moderner" ka
naal door Beveland te komen is met
name ingegeven door deze oorzaken:
Het tegenwoordige kanaal la een
.bottleneck' voor het scheepvaart
verkeer tussen Volkerak en Wes-
terschelde;
bij Hansweert heeft men te ma
ken met slujzen, die in slechte
staat verkeren en in feite aan
Zoals bekend is in maart van d.t
jaar de beslissing gevallen, dat de
nieuwe dubbelbaansrijksweg 58 hel
kanaal door Zuid-Beveland zal krui
sen via een tunnel. Daarbij werd wat
de lengte van de tunnel aangaat al
gedacht aan de mogelijkheid van
verbrediging van het kanaal. De
rijksweg 58 zal volgens de huidige
plannen in 1973 voltooid moeten zijn
is, moet het sluizencomplex bij
Hansweert ook .zoutkerend' wer
ken, de sluizen kunnen daarvoor
niet worden benut.
in de ontwikkeling van de (bin
nen) scheepvaart neemt de duw
vaart een steeds belangrijker
plaats in.
Als op grond van de studie wordt
besloten het kanaal door Zuid-Be
veland .diuwvaartklaar' te maken, be
tekent dit, dat het vaarwater de
zelfde breedte krijgt als de Sohelde-
Rijnverbindirag: honderdtwintig me
ter. Het kanaal wordt dan wel iets
dieper ongeveer vijf meter dan
de Sohelde-Rijnverbindirag. Daardoor
blijf het kanaal toegankelijk voor
het type coaster, dat ook nu deze
route kan nemen. Men wil zo voor
komen, dat het Bevelandse kanaal
achteruit zou gaan wat de hundige
mogelijkheden betreft.
KANTONGERECHT TERNEIJZEN
TERNEUZEN In de late avond
reed W. J. A. uit Wemeldinge met
rijn auto op de Tivoliweg te Hulst
tegen een geparkeerde wagen en
botste vervolgens op een tegenlig
ger.
De gevolgen waren fataal: de heer
J. J .Kakebeke uit Kruiningen, een
inzittende van de auto van A..
vond de dood tengevolge van het
ongeluk. A. zelf werd uit de auto
geslingerd en bekwam ernstige
kwetsuren. Zyn auto werd totaal
vernield.
A- moest zich dinsdagmorgen voor
het kantongerecht te Terneuzen ver
antwoorden omdat hij zijn voertuig
niet tot stilstand had kunnen breb-
gen binnen de afstand waarover de
weg kon worden overzien. De offi
cier, mr >L C. G. S. F. Keyser acht
te dit niet bewezen, maar wel. het
subsidiair tenlastegelegde, namelijk
dat A. niet voldoende rekening had
Sehouden met het op de weg staan-
e obstakel.
heer J. A. M. B. uit Hulst, vertelde
dat de aanrijding ter hoogte van het
Jansenius Lyceum plaatsvond. Jk
kreeg opeens een geweldige klap'. De
heer B. wiens auto evenals dne van M.
zwaar beschadigd werd, zag even later
een man op het wegdek liggen, die, naar
bleek, de gewonde A. was- De officier
maakte in zijn requisitor de opmerking
dat het verkeersverleden van A. niet
helemaal brandschoon was. Zijn eis
luidde: 125 gulden boete en 3 maan
den ontzegging voorwaardelijk.
Mr Ch. Mout on, die als raadsman van
A. optrad, kritiseerde de staat van in
lichtingen die de politie over zijn cliënt
had verstrekt en noemde deze roddel
praat. Waarom deze zo had gereden
bleef volgens de raadsman gissen, om
dat A. een groot hiaat in zijn geheugen
had.
.Welke straf u deze man ook oplegt,
ze zal slechts een flauwe afspiegeling
zijn van de wroeging die A. voelt door
de dood van de heer Kakebeke.' Mr
Mouton noemde het een onmogelijk
heid voor zijn cliënt, gezien de weg-
breedte en de geparkeerde auto om ge
noeg te kunnen uitwijken. Hij vroeg
ontslag van rechtsvervolging van het
primair ten laste gelegde en vrijspraak
van het subsidiaire. Mr Keyser bleef
bij zijn eis.
De kantonrechter mr C. J. M. van Hees
sprak A. van het primair teil laste ge
legde vrij maar acntte bewezen dat nij
het verkeer in gevaar had gebracht. Nog
meer rekening houdend met alle nare
gevolgen veroordeelde hij A. tot 75 gul
den boete. De ontzegging liet hij ge
heel achterwege.
de trieste gevolgen van het ongeval.
Evenmin achtte hij grove schuld van
de verdachte aan het ongeval aanwezig.
Trouwens, anders zou dit niet voor het
kantongerecht beharadeidz ijn. Wel ech
ter meende hij dat er bij A. sprake ge
weest was van grove achteloosheid. De
geparkeerde auto was eigendom van
H. M. uit Hulst- Deze verklaarde dat
bij de lichten had laten branden. De
officier nam dat aan en: .anders was
de auto wel voldoende zichtbaar ge
weest door de straatverlichting'.
De kantonrechter kreeg uit A. niets an
ders dan. ,Ek weet 't niet meer'. De chauf
feur van de tegemoetkomende auto, de
Leeuwse
Belasting
Een korte vandaag, maar een ac
tuele. Over cUe twee buurmannen,
die gistermiddag tegen twee uur
tegelijk hun pand verlieten, op
■weg naar hun zwaar belaste au.
tootjes, de tv-beelden van het
Haagse gebeuren nog rn het hoofd.
,t Is fraai', sprak 'de één bitter.
Jlenzme duurder, motorrijtuigen
belasting omhoog. Toe maar!'
JZorn, kom', suste de ander, een
berustende natuur, 't. Geldt voor
één jaar. 't Is maar tijdelijk'.
Ja, ja', zei de ander, ,dat kèn Ik.
Ik betaal nu nóg aan de tijdelijke
elasting
Bij de huidige stand van de (ka
naal) studie doen zich knelpunten
in de eerste plaats is er de vraag
waar de nieuwe havenmond moet
worden gesitueerd;
dan heeft in het kader van een
aanpassing van de binnenvaar-
route rekening te houden met de
plaats van de tunnel.
Wat dat laatste punt betreft: het
ziet er naar uit, dat de tunnel in het
gebied van de voorhaven kom te-
liggen. Die voorhaven zou breder
moeten worden naarmate men de
sluizencomplex nadert. Te verwach
ten is voorts, dat de voorhaven zo
lang zal moeten worden, dat ze vóór
de Tunnel moet beginnen, gerekend
uit de richting Wemeldinge.
De situering van de havenmond
vormt een ander probleem. Men ia
er bij rijkswaterstaat van overtuigd,
dat geen enkele oplossing ideaal zal
zijn, omdat men altijd uitkomt op
de druk bevaren Westerschei de. Het
zou mogelijk zijn de havenmond in
oostelijke richting te verleggen, ter
wijl datzelfde ook in westelijke
richting zou kunnen gebeuren. BIJ
de keuze richting-oosten komt de
haven monding gunstig te liggen voor
de scheepvaart richting Antwerpen,
in het andere geval schept men een
betere situatie voor het scheepvaart
verkeer richting Terneuzen of Vba
sing en. In dit stadium kon men nog
geen commentaar geven op de vraag
aan welke zijde het kanaal verbreed
zal worden, terwijl ook geen con
creet inzicht bestaat in de mogelijk
heid en noodzakelijkheid tot het
graven van nieuwe kanaalstukken.
HEINKENSZAND Twee personen
zijn maandagmiddag gewond geraakt bij
een aanrijding in de Dorpsstraat te
Heinkenszand, toen een vrachtauto van
''f gebroeders De J. uit 's-Heerenhoek
I llfinfl "ecn voorrang verleende aan een per-
1 sonenauto, bestuurd door mevrouw J. J.
uit Heinkenszand.
Mevrouw J. werd licht gewond, ter
wijl A. M., eveneens uit Heinkenszand,
die bij haar m de auto zat, met ver
schillende hoofdwonden naar het zie
kenhuis te Goes moest worden overge
bracht. De bestuurder van de vracht
auto kwam met de schrik vrij. De per
sonenauto werd zwaar beschadigd er
moest worden weggesleept. De vracht
auto liep lichte schade op.
Spuikanaal
een nieuw sluizencomplex bij Hans
weert moet er komen om het toekom
stige. zoete Zeeuwse meer af te
grendelen tegen de Invloed van de
zouite Westerschelde. Die slujs moet
er in 1978 zijn, dan gaat de Ooster-
schelde dicht. Zo goed als zeker Is,
dat het kanaal door Zuid-Beveland
in de toekomst ook de functie van
spuikanaal zal krijgen om het zoete
water uit het Oosterscheldebekken
door te spelen.
De concrete studie geldt nu de duw
vaart. In wijder verband is het ka
naal door Zuid-Beveland nog steeds
,een spil' ln de studie rond een ach
terwaartse verbinding voor het in
dustriële Sloegebied. Hoe dat onder
zoek zal uitpakken, zal vooral af
hangen van het antwoord op de
vraag: leveren Westerscheldebekken
en Reimerswaal in de toekomst vol
doende scheepvaart op
UZENDIJKE De Belgische mejuf
frouw R. A. P. de S. uit Gent en de heer
G. J. M. uit Den Haag zijn dinsdag
morgen gewond bij een aanrijding op
de kruising Tlvoli onder IJzendi jke. Me
juffrouw De S, die met haar wagen
uit de richting van de grens kwam, ver
leende geen voorrang aan de auto van
M. die, via rijksweg 61, naderde uit de
richting van Terneuzen. Beide bestuur
ders moesten in het St_Anthoniuszle-
kerthuis te Oostburg worden behandeld
voor hun verwondingen, maar konden
daarna naar huis. De auto's liepen zwa
re schade op.
PHILIPS STAAKTE RUIM 2 UUR
VLISSINGEN'TERNEUZEN
De ondernemingsraad van
Hoechst-Vlissingen NV heeft zich
dinsdag in de eerste zitting van de
raad moeten bezighouden met het
probleem van de uitkering ineens.
Namens de directie is medege
deeld, dat aan een ieder die bij'
Hoechst werkzaam is een uitke-
ring van 200,- bruto zal worden
uitbetaald. Men zal proberen deze
uitbetaling nog aan het eind van
deze maand te realiseren.
men niet tot elkaar', aldus de heer
Philips
MAGDALENAKERK, GOES
In de Goese Magdalemakerk hebben zeer
velen gisteravond een mooi en boe.end I
B j Philips in Terneuzen hebben dins
dagmiddag een 450 van de 1100 werk.
nemers het werk neergelegd. Dit ge
beurde rond 15.45 uur. Om zes uir*
werd deze staking weer opgeheven. E
zijn geen toezeggingen gedaan. Donde'
dag zullen er nieuwe onderhandelingen
met de vakbonden worden gehouden
Er was maandag en dinsdagmorgen aJ
enige onrust te "bespeuren bij de Ten-
neüzense PhiF.psvestiging. Er deden
zich onder meer enkele korte stakin
gen voor, zoals maandagmiddag die van
het personeel van de werkplaats, dal
naar de kantine ging.
zijn, krijgen de uitkering
einde van de proeftijd. Men heeft
deze maatregel ook aan liet perso-1
neet meegedeeld. In de werkplaats
van Hoechst-Vlissingen lieeft het1
werk dinsdag nog een uur stïlgele- j
gen. .Hoechst moet als chemische on-
derneming mét een cao en secun.
daire arbeidsvoorwaarden, die boven
de middelmaat liggen in gevallen
als deze wel naar andere bedrijven
in het land kijken', zei directeur dr
ir J. Nijman, doelend op de stand
punten van Akzo, Unilever en Phi
lips.
Districtsbestuurder P. Scheele van do
ABC heeft de directie laten weten het
niet eens te zijn met de zienswijze als
zouden de onderhandelingen bij Hoechst
maandag door de vakbonden zijn af ge
broken. ,De besprekingen zijn gewoon
beëindigd, maar de standpunten kwa-
Bouw
Ook in de bouw blijft de toestand ge
spannen. Personeel van de Maco heeft
dinsdagmiddag bij een object te Veere
het uerk neergelegd, aldus deelde de
districtsbestuurder P. Onderdijk van de
NCB van het CNV7 mee. Bij deze sta.
king zijn zo'n 25 man betrokken. Het
bedrijf .Delta' gaat vandaag woens
dag) weer in staking.
.De bouwonderneming .Euram'. die
werkzaam is aan de uitbreiding van
het ziekenhuis Bethesda te VI is sin gen
gaat vandaag, na twee dagen te heb
ben gestaakt, weer aan het werk. Dit
houdt ©venwel niet m dat er overeen
stemming is bereikt. De mogelijkheid
mag met worden uitgesloten, dat men
bijvoorbeeld morgein of overmorgen wee*
in staking gaat. Op andere plaatsen
m Zeeland ligt, volgens de heer Onder-
dijk, incidenteel het werk zo bier ©a
daar wel eens stil.
Aan de rijksuniversiteit te Leiden slaag
de voor heit eerste gedeelte van het
artsenexamen de heer C. P. de Kra-
Iker te Oostburg.
door het -
Orkest onder leiding van Edo de Waan
Boeiend niet alleen door de uitstekend»
'iding van de jonge dirigent en door
i accuratesse en het grote vakman-
i tap waarmede werd gemusiceerd, maar
ik door de keuze van het programma,
..aarvan allereerst een uitzonderlijk
goede uitvoering van het .Concert voor
piano en orkest n F' van George Gersh-
1 is te vermeiden. Werner Haas wu
solist :n d.t werk, een voortreffelijk
pianist, die met grote souplesse het kla
vier behandelde, vlot de moeilijkste vtr-
tuoze passages speelde en groot begrip
toonde voor Gershwins muz.ek, rijk vaa
kleuren, ritmen, melodieën en harmo-
nieën. Het orkest secund i ede hem daar
bij op meesterlijke wijze: de bijzonder
mooie harmonieën m het eerste deel wer
den uitzonderlijk goed verwezenlijkt; ia
het langzame deei deden enkele orkest-
leden heel goede soli horen (viool, trom
pet en fluit onder andere i en :n het
zeer speelse slotdeel, waarin de droef
getinte achtergrond nooit weg is. bleek
heel duidelijk dat de Rotterdam men
een zeer gedisciplineerd orkest hebbea
van bekwame kunstenaars. Zoals de in
strumentatie van Gershwins synthes»
vain jazz en symfonische muziek karak
teristiek is voor dut Amerikaanse werk
zo is Ravels orkestratie van Moesorgski'i I
.Schilderijen van een tentoonstelling' ka.
rakteristiek voor deze van huis uit P.m-
sische muziek. Vergelijkend deze we*,
ken met elkaar, zien we een overeen
komstige rijkdom van kleur, ritme, me
lodie en harmonie- Een grote veelzijdig,
heid van zegging bij beide. Edo de Waan
leidde ons met veel toewijding langj
Hartmans tien schilderijen, een bezig-
heid waarmee velen, ook in Zeeland, z ck
reeds belastten. De Waart was een voor
treffelijke gids. Veel zorg besteedde hj
steeds weer aan de promenade en w»
mochten een welhaast volmaakte uit.
voering noteren van de Bydlo en de Ca.
tacomben. De grote poert van Kiev
werd in al de vereiste monumentalit?.:
opgericht en met alle nodige plechtigheid
geopend. Het sterk verlichte orgel fro-.:
achter het orkest stond er gewoon Rus-
sisch bij te zijn. Dat orgel was eerder
gebruikt in een buitengewoon fijnzinnig»
uitvoering van Hëndels Concert jn F
(op. 4 nr. 5) voor orgel en orkest, waar.
bij Arie J. Keijzer dit instrument be
speelde, een mooie, soms ijle registrant
kiezend, die uitstekend samenging mei
het orkest. Handels werk stond"daar-
mee als een kostbaar miniatuur tussen
de enorme werken van Gershwin k
Moesorgki-Ra.vel. Het was een verruk
king het orgel nu ln deze functie te ho
ren. Rest ons te vermelden dat het con
cert werd geopend met de Ouvertur»
.Dichter und Bauer' van Framz von Sup-
pé, een populair werk, in vele arrange
menten gemaltraiteerd, maar nu liti da
originele bezetting met veel vaart en
verve uitgevoerd.
v. M.
KAPELLE Dinsdagmorgen om
streeks acht uur reed op de Goesestral
te Kapelle een bus van de AMZ die ót
lijndienst onderhoud, ln de sloot.
Twee meisjes die op de fiets de HUle-
werfweg kwamen afgereden, verleenden
geen voorrang aan de bus. Om de fiet
sende meisjes te ontwijken, had da
chauffeur, de heer J. P. B. uit Kapella i
geen andere keus. De bus zat vol pas
sagiers .Er deden zich geen persoon
lijke ongelukken voor. De bus werd
dicht beschadigd,
TERNEUZEN De drijvende bokken .Walche
ren' en Grutto' van Van den Akkers' bergings
bedrijf uit Vlissingen hebben dinsdag het Ne
derlandse binnenvaartschip .Josina' (327 ton)
boven water gehaald. De .Josina' zonk zondag
6 september in de Westerschelde ter hoogte van
,De Griete', nadat het schip op een zandplaat
was lekgeslagen. De bemanning, die bestond uit
de schipper en zyn dochter, wist zich in veilig
heid te stellen. Aan de bergingsoperatie hebben
de beide bokken een stevig karwei gehad. Maan
dag werden de eerste voorbereidingen getrof
fen, dinsdagmiddag rond half drie dook de Jo
sina' op. Bij deze operatie waren naast .Wal
cheren' en .Grutto' ook de bergingsvaartuigen
.Jacomina', Jan van Gent' en .Zeewolf' van Van
den Akker betrokken, alsmede de .Inktvis' en
de Zeetijger' van het Hansweertse bergingsbe-
drijf Polderman. Een deel van de lading van de
•Josina' (cementklinker) is al gelost, de rest
volgt nog. Het schip, intussen eigendom van de
firma Polderman, zal daarna naar Hansweert
worden gesleept.
Op de foto: het lichten van de .Josina'.
ADVERTENTIE
TELEURGESTELD...
OVER UW
ZIG-ZAG NAAIMACHINE?
voorde
moderne PFAFF
zlg-zag lichtgewicht
Wij ruilen alle riierken in,
ook vreemde I
Naaimachinehuis: BERGEN OP ZOOM,
Kortemeestraat 17, tel. 01640-35878
Naaimachinehuis: TERNEUZEN,
Nieuwediepstraat 23, tel. 01150-2294
Naaimachinehuis: GOES,
Papegaaistraat 4. tel. 01100-4187
VLISSINGEN: G. Hemelaar.
Nieuwendljk 29. tel. 01184-3729
HULST: H A de Breuck.
B. F. v. Waesberghestraat 6,
tel. 01140-2215
STREVEN NAAR
OPLEVERING
TEGEN EIND '74
MIDDELBURG Dinsdagavond
is tijdens een bijeenkomst op de
maquettenzolder van het Middel
burgse stadhuis het startsein ge
geven voor de voorbereiding van
de bouw van een nieuw complex
voor de stedelijke scholengemeen
schap.
Deze scholenbouw waarin gym
nasium, havo en mavo worden on
dergebracht is zoals bekend ge
projecteerd op een terrein in het
plan Klarenbeek.
Van het rijk is inmiddels in prin
cipe toezegging verkregen voor
een bouwkrediet van 3,8 miljoen
gulden. Dit krediet is alleen be
stemd voor de .naakte' bouwkos
ten, dus exclusief de bedragen, die
zullen moeten worden uitgegeven
voor grondverwerving, bouwrijp-
maken .inrichten van de school,
aanleg sportvelden enz.
Het departement heeft ook ingestemd
met de voorlopige opzet, neergelegd in
het zogenaamde lokalenplan. Dit plan
omvat 26 algemene theorielokalen, 9 the
orie-vaklokalen, 9 vaklokalen, waaronder
gymnastieklokalen en een negental ver
trekken voor de schoolleiding. Er wordt
naar gestreefd om het complex eind
1974 gereed te hebben. Er Is het ge
meentebestuur alles aan gelegen om de
bouw zoveel mogelijk te bespoedigen.
Zo is men eventueel ook bereid om de
nog in drie afzonderlijke gebou
wen. verspreid over de stad. onderge-
Tijdens de bijeenkomst vara dinsdag
avond, waarvoor onder anderen do
centen, vertegenwoordigers van ou-
dercommissics enz waren uitgeno
digd, werd de verwachting uitgespro
ken dat een voorlopig programma
van eisen binnen enkele maanden al
zover zou zijn geformuleerd, dat de
architect nog voor het eind van dit
jaar aan de slag zou kunnen. Op
dracht tot ontwerpen van het com
plex is inmidde's verstrekt aan ir J.
Snoenj, stadsarchitect en adjunctdv
recteur van de Middelburgse dienst
van gemeentewerken
Het ligt in de bedoeling, dat ee
team wordt gevormd, bestaande
tegenwoordigars van gemeentebestuur,
scholengemeenschap, architecten, bouw-
nndernemer. adviseurs enz., by wit
ledereen zijn wensen kanbaar zal kun
nen maken.
Leerlingen
meenschap te Middelburg, dis E.
r, wees er dinsdagavond ln zijn wel-
.mstwoord op, dat de bijeenkomst als
startsein gold om te gaan denken over
Flexibiliteit
bouw-1 De heer Geursen gaf vervolgens, on-
t ver-'der meer aan de hand van lichtbeelden
en een film, een uiteenzetting over een
aantal nieuwe gezichtspunten bij het
ontwerpen van schoolcomplexen.
Hij daarbij onder meer, dat nu
uitnodiging tot het leveren van een
eigen inbreng, gold behalve voor lera
ren. oudercommissies enz., ook voor da
leerlingen zelf zo bleek uit de woorden
van de heer Kuiper.
De heer Kuiper had eerder ook de heer
Th. Geursen, direct'ur van het ICS (In-
fonmatiieoentrum Scholenbouw), inge
leid.
Dit te Rotterdam gevestigde instituut,
dat vijftien jaar geleden werd gesticht,
stelt zich onder meer tot taak om de
wensen van het onderwijs en de eisen,
die aan een schoolgebouw, de lokalen
enz. kunnen worden gesteld, te formu
leren. Deze formulering is natuurlijk
vooral ook van belang voor de architect.
Het ICS volgt daarvoor ook de ontwik
kelingen op het gebied van de scholen
bouw jn het buitenland.
daarbij niet onberoerd
mag blijven.'
Eis achtte hij voorts, dat via een in
tensief contact de bij adviseurs, archi
tecten en natuurlijk ook gebruikers enz.
levende gedachten met betrekking tot
de plannen met elkaar in overeenstem
ming zouden worden gebracht.
De neer Geursen ging ook onder meer
in op mogelijkheden van ruimtelijke in
deling, zoals grootte en opstelling van
klaslokalen waarbij traditionele klas
situaties dikwijls nauwelijks meer
herkennen waren.
Voorts kwamen nieuwe begrippen als
studiecabines, les-.kuilen', en de wens
tot flexibilieit binnen het gebouw door
bijvoorbeeld het gebruik van schuif
wanden. ter sprake. De inleider beant
woordde tenslotte ook «en aantal
gen van aarawez'gen.
VERWACHT..
IETS KOELER
Aanvankelijk veel bewolking met plaat
selijk enkele buien. Woensdagmiddag ge
leidelijk meer opklaringen. Matige lot
vrij krachtige wind uit west tot noord
west. Iets lagere temperaturen.
Vooruitzichten voor donderdag en vrij* I
ar;
rij zonnig, bijna overal droog en tem
peraturen ond'-r normaal tot normaal.
weersvooruitzichten ir. cijfers gemid* I
deld over Nederland; voor donderdag; I
Aantal uren zon: twee tot negen; nun. J
temp. een tot vijf graden onder nor-
maal; max. temp. van ongeveer nor
maal tot vier graden onder normaal
Kans op een droge periode van min»-
tens 12 uur: 90 procent; kans op een
eheel droog etmaal: 70 procent,
'oor vrijdag: aantal uren zon: twe»
tot negen; min. temp. omstreeks nor-
maal; max. temp. omstreeks norm aal l
kans op een droge periode vara mins
tens 12 uur: 90 procent: kans op een gs-
heel droog etmaal: 70 procent.
ZON EN MAAN
1T september
Zon op 06.17 onder 18.6*
Maan op 1918 onder 09.0»