Investeringspremie-regeling voor Zeeland wordt per 1 januari 1971 geschorst Onderzoek naar milieu van de Oosterschelde' Schorsing onbillijk' 6 MEMPEL TOT AUTONOME INDUSTRIËLE EXPANSIE LIJKT DUIDELIJK TE ZIJN OVERSCHREDEN' Negatief migratiesaldo omgebogen in een flink vestigingsoverschot DUWVAART IN KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND SPOEDIGE VERVANGING WET VAN 1870 Mr Van Aartsen .verbaasd over mededelingen' IN 1971 f21 MILJOEN VOOR RIJKSWEG 58 Voor aankoop grond in de kanaalzone 5 miljoen PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970 DEN HAAG Het regionale industrialisatiebeleid krijgt per 1 januari 1971 een geheel nieuw aspect voor Zeeland. Met ingang van die datum zal de regering bij wijze van voorlopige maatregel over gaan tot schorsing van de investeringspremie-regeling. In de toe lichting op de miljoenennota wordt opgemerkt, dat in Zeeland, mede dankzij de onlangs genomen beslissing tot vestiging van een olieraffinaderij, de drempel tot een autonome industriële expansie duidelijk lijkt te zijn overschreden. Derhalve komt het de regering aanvaardbaar voor tot schorsing van de werking van de invest-1 ringspremie-regeling over te gaan. In de toelichting op van economische zaken wordt dat de ontwikkeling in de ringsgebieden uiteeh loopt. Men kan zich. aldus de bewindslieden van het ministerie van economische zaken, afvragen of in de laatste jaren de positie van bepaalde gebieden niet aahzienlijk is verbeterd. Een verbe tering in zodanige mate, dat de con clusies van de in 1968 verschenen nota over het regional beleid zou. den kunnen worden herzien De bewindslieden zijn van, oordeel dat de verbetering in de s.tuatie in Zeeland die zich reeds geruime tijd geleden aftekende structureel -r aanzienlijk is. past uiteraard de voorzichtigheid, omdat hierbij 3 zou kunnen zijn van enige versluiering van de structurele situ atie als gevolg van de conjunctuur, zo vervolgen de minister en staats secretaris van economische zaken. Er mag volgens hen desondanks ge wezen worden op de gunstige ont. wikkeling van de werkgelegenheid, die met name tot uitdrukking komt in de pendel- en migratiegegevens. Cijfers gunstig Stond in 1965 tegenover een inko mende pendel van 1.860 mannen nog een uitgaande pendel van 3.080, thans zijn deze eyfers vrywel in even wicht (3.230 uitgaand; 3-200 inko. mend). Nog meer waarde moet, aldus de twee bewindslieden, echter worden toegekend aan de migratiecijfers. Het negatieve migratiesaldo, dat in 1960 nog 2.485 bedroeg, is geleide lijk verminderd en in 1966 gewijzigd in een vestigingsoverschot. In 1969 was dat vestigingsoverschot opgelo- Sen tot 944. .et komt de minister en de staats secretaris voor, dat deze positieve ontwikkeling zich ook zonder de sti. mulerende werking van de investe- ringspremieregeling m de toekomst zal voortzetten. Met name kan dit DEN HAAG Momenteel is in studie het Kanaal door Zuid- Beveland geschikt te maken voor de duwvaart. Dit kanaal blijft voor de verbinding met de havengebieden langs de Wester- schelde van groot belang. D;t zegt mmister Bakker van ver. keer en waterstaat in de memorie van toehcht-ng op zijn begroting voor 1971 Bij de bouw van een tunnel onder het Kanaal door Zuid-Beve land In de aanleg zijnde nieuwe rijks weg 58 wordt dan ook uitgegaan van een verruiming tot duwvaairtka- naal. Dit honderd jaar oude kanaal zal overigens, zo" vevolgt de toedich t-in?. ook aanpassing behoeven te gen de tijd dat de Oosterschelde wordt afgesloten, zowel uit een oog punt van tegengaan van zoutinfil- tratie als met het oog op het door. spoelen van het Zeeuwse Meer. Een bedrag van ƒ400.000 staat op de begroting voor verbetering van de wachtplaatsen bij de sluizen te Hansweert en te Wemeldinge. DEN HAAG Tegen het eind van dit jaar kan de tweede ka mer een wetsvoorstel tegemoet zien, waarin de intrekking van de wet van 1870 op de calami- teuze polders zal worden gere geld. Dit blijkt uit de memorie om rijkssteun te kunnen geven aan een aantal noodlijdende polders en waterschappen in Zeeland, die de ten van beheer en onderhoud de zeewering met langer konden dra- vau toelichting wordt opgemerkt, dat voortgang is gemaakt :n het overleg me- de provincie Zee land over de problemen samenhan gende met de opheffing van de wet op de calamlteuze polders. Verwacht mag v/orden. dat een regeling kan worden getroffen, die met de bijzon dere waterkeringslasten in Zeeland op zodanige wijze rekening houdt, wet kan worden overgegaan Voor het jaar 1971 staat voorbands een bedrag ,-an f 3 000 000. op de begro ting van vsrkeer en waterstaat voor uitkering op grond van de wet van 1870. worden gemotiveerd door te wijzen op de aard van de grote bedrijven, die zich reeds hebben gevestigd en van de bedrijven, die de vestiging thans voorbereiden (Péchiney en To tal). Bovendien, aldus de toelichting, zal in de komende jaren de bouwac. tivrte.it verbonden aan de vestiging van deze .giganten', een groot beroep op de arbeidsmarkt betekenen. Een en ander heeft bij de bewindslieden tot de conclusie geleid, dat het ver antwoord moet worden geacht thans bij wijze van voorlopige maatregel tot schorsing van de investeringspre- mieregeling voor Zeeland over te gaan. Zowel een toetsing aan de doel stelling van de werkgelegenheid als aan de doelstelling van het ruimte. lijk beleid (bevoltengsspreiding) rechtvaardigen zulks. Vooral, zo benadrukken de beide be windslieden, wordt de per 1 januari aanstaande in het vooruitzicht gestel de maatregel gebaseerd op de grote vestigingen, die tot stand zijn geko men er. hog zullen konten. De schorsing van de werking van de investeringspremieregehng is be paald op 1 januari 1971, omdat op die wijze wordt bereikt, dat geduren de het restant van de lopende perio de de ontwikkeling kan worden ge toetst zonder dat thans een defni- tieve besLssing over dit stimule ringsgebied behoeft te worden ge nomen. Intussen kan aan het infra structuurprogramma normaal wor den doorgewerkt, zowel waar het aldus de minister en ris van economische zaken Zij merken tenslotte op. dat bij het treffen van deze maatregelen ernstig de werfkracht is overwogen, van de faciliteiten, die aan uitgaan van de m het nabij gelegen Belgische in dustriegebied en voorts de mogelijk heid, dat hierdoor verantwoorde ver wachtingen niet zouden worden ver vuld. Enerzijds heeft deze overweging me de geleid tot de beslissing de aan. gekondigde schorsing een voorlopig faeiliteten in een naburig land zichzelf geen argument is om soort gelijke maatregelen in ons land te continueren, aldus de toelichting. De schorsing van de inves teringspremieregeling (IPR) uitsluitend voor Zeeland is een onbegrijpelijke en onbillijke maat regel. Het huidige regionna- le beleid geldt voor de jaren '69 tot en met '72. Bovendien is liet in Zeeland vooral geënt op liet zeehavenbeleid en op het planologische beleid van de 2e nota over de ruimtelijke orde ning. Het planologische beleid gaat van een vestigingsoverschot van mensen naar Zeeland toe uit, al oehoeft de provincie zeker niet de .beloofde' 750.000 inwoners in t jaar 2000 te halen. Als nu ie bewindslieden als motief aan. voeren dat de arbeiders- markt -krap is en dat er een evenwicht is tussen de in- en uit gaande pendel dam blijkt hier uit dat de regering de ontwik keling ïm Zeeiand wil afstemmen >p het eigen geboortenoverschot. Als dat dan moet dan is dat ter beoordeling aan het nieuwe ka binet en moet dat niet even tussentijds gebeuren! Het pro vinciaal bestuur en verschillen. 3e gemeentebesturen zijn dan vel op het verkeerde been ge- cet met hun ontwikkelingsplan- ïen. Bovendien gelden deze fac toren in de meeste gebieden en broviiiuies, zeker ook in Noord- Srabant, waar de regering, dan >ok van dit besluit is terugge komen. Dan is er nog een ander aspect. Wat Zeeland betreft gaat men veer terugvallen op de planolo gische oude stijl, zonder het brede verband van een ver toekomst perspectief. Wij moeten nog ingaan op eni ge andere argumenten. De indu striële expansie zou nu auto noom zijn geworden, dat wil zeg gen op eigen kracht kunnen 3oorlopen. Dit is slechts 'ten de le waar. In de eerste plaats zyn de grondprijzen in de eeuw- ie zeehavens zeer hoog, vooral :en opzichte van België. De be windslieden beseffen dan ook lat het slechts voorlopig is. Di rect daarop zeggen ze: trouwens, men stelt zo'n beleid niet af op ten naburig land. Dit spreekt elkaar tegen en dat is typisch voor de slordige motivering! Bo vendien is die autonome kracht sterker dan voorheen maar nog wak ten opzichte van de onl iggende havens. Wat dat be. treft zou alleen een afbouw van ie premies (en dan pas in 1972) pp zijn plaats zijn. Tenslotte rireeft Nederland bij zijn over leg met België naar een gelijk making van het beleid en dan geeft men nu reeds een onder- nandelingsmiddel uit handen Men zou akkoord kunnen gaan met een restrictief beleid, met ten kraan die even dichtgedraaid wordt. Momenteel is er geen be hoefte aan grote nieuwe vestigin gen. Maar om nu de hele kraan maar af te schaffen Er zal lan eerst toch een zeehavenbe- :eid moeten komen, zonder zich achter een gordijn van nota's .e verschuilen. Voor Goes, Zie- riikzee en Sint Maartensdijk komt de slag wél heel onbillijk lan. Van concurrentie met bij voorbeeld Bergen op .Zoom is geen sprake meer. En daar is de arbeidsmarkt toch ook krap! Hoe moet men hier dan met de economisch-planologische op bouw De conclusie luidt dan ook: een anti-planologische en discrimi nerende maatregel die het zee- lavenbeleid doorkruist Paniek voetbal op een oefenveldje!! MIDDELBURG De commissaris der koningin in Zeeland, mr J. van Aartsen (voorzitter van het haven schap Vlissingen) was zeer verbaasd over de mededeling van de regering over de schorsing van de investe ringspremieregeling voor Zeeland. ,Ik kan het niet anders zien dan dat zij in strijd zijn met de bij vele ge legenheden schriftelijk en mondeling gegeven verklaringen over de zo nood zakelijk geoordeelde haven- en in- dustrieële ontwikkeling van het Wes- terseheldebekken, in het gehele raam van het bevolkings- en Industriesprei- dingsbeleid. De regering spreekt in dit verband slechts te wijzen op de .tweede nota ruimtelijke ordening', ,de zeehaven nota', de .nota groei en structuur van onze economie' en op de recente publicaties van het centraal planbu reau over de grote betekenis van de zeehavenontwikkel ing. Schorsing van de regeling als zoda nig is een vreemde zaak en in het beleid ook niet nodig. Ik wil erop wijzen dat de toekenmng van de pre mie boven de grens van drie miljoen, die in de regeling wordt genoemd, geheel ter beoordeling staat van de bewindslieden van economische za ken. Dit betekent dat een overschrij ding van die grens achterwege kan blijven maar ook dat in de daarvoor naar het oordeel van de bewindslie den in aanmerking komende geval len een hogere premie kan worden toegekend, waarvan de grootte naar gelang van de omstandigheden kan VLISSINGEN-OOST Zeehavenindustriegebied dat het nu pelf moet (Luchtfoto Wim Riemem) worden bepaald. Dat dif een vaardig beleid in hoge mate b dert lijkt mij zondermeer duidelijk i hoge mate bevor- juist ook voor de kleinere vestigingen de investeringspremiere- geLing van groot belang kan zijn is evident. Zeer merkwaardig vind ik ook dat in één klap de secundaire kernen Goes, Sint-Maartensdijk en Zlcrikzee van de kaart worden geveegd. Hier is de ontwikkeling geleidelijk aan op gang gekomen en schorsing van de regeling kan alleen maar nadelig werken. Deze beslissing acht ik ook m strijd met de mededelingen van de minister van economische zaken bij de behandeling van de nota inzake de regionale Industrialisatie, name lijk dat het niet langer continue ren van de aanwijzing als secondai re kern pas zal geschieden als onder anderen de infrastructuur jfe aange past. Aan deze voorwaarde is be- {•aald nog met voldaan, n het algemeen vindt ik het een vreemde zaak dat in een planperio de een beleid ingrijpend wordt ge wijzigd op gronden, die op zijn minst voor bestrijding vatbaar zijn. Daar bij vraag ik mij af of bij de over wegingen. die tot de beslissing heb ben geleid rekening is gehouden met de grote zuigkracht van de Antwerp se- en Gentse agglomeratie waar zeer ambitieuse uitbreidingsplannen bestaan. Door het wegnemen van be- rlde faciliteiten in Zeeland geeft regering wel een zeer belangrijk instrument van het vestigingsbeleid uit handen. Het enige lichtpunt is dat aan het mfrastructuurprogramma wordt voortgewerkt. Overigens kan mem de vraag stellen of de twee elementen, die tooh wel zeer sterk het industrie beleid bepalen (infrastructuurwerken en Investeringspremies) kunnen wor den ontkoppeld. Zij hangen zo nauw samen, dat men zonder overdrijving mag zeggen, dat het industriebeleid wordt gefrusteerd als men één van de elementen weghaalt'. DES ILVAG Op de begroting van verkeer en waterstaat voor 1971 is een bedrag uitgetrokken van 21 mil. joen gulden voor de voortgezette aanleg van de nieuwe rijksweg 58 op Zuid-Beveland en Walcheren. Voor plaatselijke verberingen aan de oude rijksweg tussen Breda en Roo sendaal is 9 miljoen gulden gevo teerd, een bedrag van 5 miljoen gul den staat op de begroting voor het kruis.ugsvrij maken van het gedeelte rijksweg Roosendaal - Bergen op Zoom. De provincie Noord-Brabant krijgt een bijdrage van 1 miljoen gitlden in de aanüegkosten van een nieuwe dubbelbaainsweg tussen Ber gen op Zoom en Korteven. Een half miljoen gulden is uitgetrokken voor de aanleg van opstelstroken ten be. hoeve van de veerdienst Anna Ja- cobapolder-Zijpe en de uitvoering van plaatselijke verbeteringen aan ver- schallende wegen en wegvakken in Zeeland. Voor de aanleg van de Dammenweg tussen Brielle. en liet Brouwersha- vense Gat komt in 1971 7 miljoen beschikbaar. Uit de memorie van toe lichting op begroting 1971 van het rijkswegenfonds blijkt, dat DEN HAAG De Oosterschel de, thans nog een open zeearm, na 1978 een van de zee het weggedeelte Sluiskil- A sing (1 rijbaan, 5 km), dit in aan sluiting op het reeds opgenomen door gesteld heit gedeelte RilLland-Waarde (9 km, één rijbaan) en het gedeel te Biezelinge Sloedam (19 km, twee de rijbaan). VLISSINGEN - Met het doel de industriële ontwikkeling van het langs het kanaal Gent-Terneuzen ge legen gebied te lievorderen acht de minister van verkeer en waterstaat het gewenst, dat aan bedrijven, die in vestiging in dit gebied zijn ge ïnteresseerd, terreinen kunnen wor den aangeboden. Derhalve zullen in 1971 gronden worden aangekocht. Tevens zal een begin worden ge maakt met de houw van een kade muur. De uit te voeren werkzaamheden zullen »n afwachting van de in werkingtreding van de wettelijke re. geling van de beheersvorm van het Havenschap Temeuzen door het rijk worden verricht en de daaraan verbonden kosten zullen bij wijze van voorschot worden gefinancierd. Daar toe is een som van 5 miljoen uit getrokken op de begroting van water staat. Het rijk neemt de werken zelf ter hand teneinde de ontwikke ling van dit gebied niet te stagne ten (Zeeuwse) meer, is momen teel het onderwerp van een stu die van het milieu in al zijn fa cetten. Bij deze studie zijn ook biologen betrokken. Doel van de studie is te zijner tijd beslissin gen inzake de inrichting van dit gebied te kunnen nemen tegen de achtergrond van voldoende wetenschappelijke kennis. Minister Bakker (verkeer en water staat) maakt melding van dit onder zoek in zjjn begroting voor 1971. Hy zegt de opdracht tot dit onderzoek is gegeven ,in liet besef dat de af sluiting van de Oosterschelde meer zal betekeneh dan een verandering van louter waterstaatkundige gege vens.' In de memorie van toelichting op de begroting 1971 van verkeer en water staat wordt opgemerkt, dat tal van werken die voorvloeien uit de water- staatszorg aiet meer uitsluitend strekken tot de instandhouding of verbetering van de waterstaatkun dige toestand of infrasfcruotuur. Er zijn ook belangrijke nevenaspec ten, zoals bijvoorbeeld de aanleg en de vormgeving van de dam door het Brouwershavense Gat en de Vol- kerakdam, waar al en volle rekening is gehouden met ó.e toekomstige func tie van het Grevei ingenbekken. Steeds meer, aldus de minister In de memorie van toelichting op zijn be groting, wordt aandacht geschonken aan de relatie tussen mens en omge ving. Daarbij spelen niet alleen het wonen en werken een grote rol, maar ook de vrijetijdsbesteding. Het ml. lieu, waarin de menselijke activitei ten plaatsvinden wordt niet alleen door de toenemende bevolking be dreigd, maar ook door deze activitei ten zelf. Wordt enerzijds daardoor toenemende hinder ondervonden, an- Taak Het gevoelen dat met de huidige technische kennis het mogelijk moet zijn om, zij het tegen financiële of fers, een zo gunstig mogelijk fysisch milieu te scheppen wint gestaag terrein. Ook het departement van ver- keer en waterstaat heeft daarbij, al- I dus de bewindsman, een belangrijke Èen gebied, dat m de min of meer naaste toekomst grote veranderingen zal ondergaan is dat van de Oostet schelde, dat thans nog aan de in vloed van de zee bloot staat, maar dat straks geheel aan de getiijwer- king zal zijn onttrokken. In het be sef. dat dit meer zal betekenen dan een verandering van louter water staatkundige gegevens, wordt nu reeds in samenwerking met deskun digen op het onderhavige terrein, on der wie biologen, een studie gemaakt van het milieu in al zijn facetten, al dus de toelichting. Grevelingenbekken Voor de deltawerken wordt 1971 ove rigens ,het jaar van het Brouwers- havense Gat.' De afsluiting van die I zeeann betekent het ontstaan van het Grevelingenbekken en dus komen de plannen voor de inrichting van dal nieuwe binnenmeer bij het tijdstip, I waarop met de uitvoering een begin kaïn worden gemaakt. De minister zegt in de memorie van toeülichting op zijn begroting dat in het komend» parlementaire jaar de nodige beslis singen zullen worden genomen op ba sis van heit structuurplan voor dit ge bied. Het gaat daarbij om de volgende za ken: wijze van uitvoering en finan ai e ring, procedure voor liet verder uitwer- I ken van de plannen, samenwerking tussen rijk, pro- j vincies (Zuid-Holland en Zeeland) en gemeenten, de voorlopige en toekomstige be stuursstructuur. ,De aard van de werken brengt mee, I dat delen ervan van rijkswege zul- I len worden uitgevoerd en gefinan- I cieerd,' aldus de minister. iEen en I ander volgens de gp.hruikelijke inter- I departementale taakverdeling. Voor verkeer en waterstaat valt daarbij de nadruk op waterbouwkundige voorzieningen oeververdedigiing, ont watering en ontsluiting).' De minis- ter tekent daar nog bij aan dat bij de aanleg en vormgeving van Brou- wersdam en Grevelingendam (1964) al volop rekening gehouden met I de toekomstige recreatieve functie van het Grevelingenbekken. .Steeds meer wordt aandacht geschonken aan de relatie tussen mens en omgeving, waarbij niet alleen het wonen en werken, maar ook de vrijetijdsbeste ding een grote rol gaat spelen ADVERTENTIE Het kan verkeren.., Ie zou het niet geloven! Ik liet 's om half twaalf nog even mijn hondje uit Dat beest scharrelt wat tussen de rozen struiken in het plantsoen. Stopt zo'n auto met een blauwe lamp op.Politie! Wat doetu daar? Ik laat mijn hondje uit Waar is dat hondje dan? Ik roepen en fluiten, maar komen ho maar! Of ik mijn papieren wou laten zien - maar wie heeft er nou papieren als hij om half twaalf nog even - enfin, een gezeur van jewelste! Toen ze eindelijk opkrasten had ik kou gevat. Zaten zeker om werk verlegen. Van-do-week En öi het inbrekers waren! Mijn vrouw lag er al in toen ik de gordijnen dicht deed. Achter kijk ik op het magazijn van een tassenfabriekje aan de straat achter de onze. En ik zag een vent op het dak rondscharrelen. Ik zeg tegen mijn vrouw: „Geen licht maken! Ik ga de politie opbellen." Die kwam gauw ge noeg, maar toen was die man van dat dak al verdwenen. Ik dacht nog toen ik ging slapen: ze zullen wel hebben gedacht, dat ik er zo een ben, die zich van alles verbeeldt. Maar de volgende dag nam een van die rechercheurs de moeite mij te komen vertellen hoe het was afgelopen. In die achterstraat hadden zij een man aange troffen, die beweerde, dat-ie zijn hond uitliet, maar dat had hij niet kunnen waarmaken. Ze hadden hem het vuur na aan zijn schenen gelegd, en toen had hij doorgeslagen. Hij had op de uitkijk gestaan, en zijn maat hadden zij op het kantoor van die zaak gevon den. Die eigenaar van dat fabriekje is me nog komen be danken. Ik zei; laat maar zitten - GOED DAT ER POLITIE IS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 26