ïnvesteringspremie-regeling voor Zeeland wordt per 1 januari 1971 geschorst Onderzoek naar milieu van de Oostersehelde' ,iSchorsing onbillijk' Mempel tot autonome industriële expansie lijkt duidelijk te zijn overschreden Negatief migratiesaldo omgebogen in een flink vestigingsoverschot DUWVAART IN KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND spoedige vervanging wet van 1870 Mr Van Aartsen verbaasd over mededelingen in 1971 f21 miljoen voor rijksweg 58 Voor aankoop grond in de kanaalzone 5 miljoen 6 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970 DEN HAAG Het regionale industrialisatiebeleid krijgt per 1 januari 1971 een geheel nieuw aspect voor Zeeland. Met ingang van die datura zal de regering bij wijze van voorlopige maatregel over gaan tot schorsing van de investeringspremie-regeling. In de toe lichting op de miljoenennota wordt opgemerkt, dat in Zeeland, mede dankzij de onlangs genomen beslissing tot vestiging van een olieraffinaderij, de drempel tot een autonome industriële expansie duidelijk lijkt te zijn overschreden. Derhalve komt het de regering aanvaardbaar voor tot schorsing van de werking van de investe ringspremie-regeling over te gaan. lijk beleid' (bevolkingsspreiding) rechtvaardigen zulks. Vooral, zo benadrukken de beide be windslieden, wordt de per 1 januari aanstaande in het vooruitzicht gestel de maatregel gebaseerd op de grote vestigingen, die tot stand zijn geko men er, ïiog zullen komen. De schorsing de werking v&n In de toelichting op de begroting van economische zaken wordt gezegd, dat de ontwikkeling in de stimule ringsgebieden uiteeh loopt. .Men kan zich, aldus de bewindslieden van het ministerie van economische zaken, afvragen of in de laatste jaren de positie van bepaalde gebieden niet aahzienlijk is verbeterd. Een verbe tering in zodanige mate, dat de con clusies van de in 1968 verschenen nota over het regional beleid zou den kunnen worden herzien. De bewindsheden zijn van oordeel dat de verbetering in de situatie in Zeeland die zich reeds geruime tijd geleden aftekende structureel zeer aanzienlijk is. Bij de beoordeling van de kwanti tatieve gegevens past uiteraard de nodige voorzichtigheid, omdat hierbij sprake zou kunnen zijn van enige versluiering van de structurele situ atie als gevolg van de conjunctuur, zo vervolgen de minister en staats secretaris van economische zaken. Er mag volgens hen desondanks ge wezen worden op de gunstige out. wikkeling van de werkgelegenheid, die met name tot uitdrukking komt in de pendel- en migratiegegevens. Cijfers gunstig Stond in 1965 tegenover een inko mende pendel van 1.860 mannen nog een uitgaande pendel van 3.080, thans zijn deze cijfers vrijwel in even wicht (3.230 uitgaand; 3200 inko. mend). Nog meer waarde moet. aldus de twee bewindslieden, echter worden toegekend aan de migratiecijfers. Het negatieve migratiesaldo, dat in 1960 nog 2.485 bedroeg, is geleide lijk verminderd en in 1966 gewijzigd in een vestigingsoverschot. In 1969 was dat vestigingsoverschot opgelo pen tot 944. l-let komt de minister en de staats secretaris voor, dat deze positieve ontwikkeling zich ook zonder de sti. mulerende werking van de investe- ringspremieregeling un de toekomst zal voortzetten. Met name kan dit DEN HAAG Momenteel is in studie het Kanaal door Zuid- Beveland geschikt te maken voor de duwvaart. Dit kanaal blijft voor de verbinding met de havengebieden langs de Wester- schelde van groot belang. D.t zegt minister Bakker van ver. keer en waterstaat in de memorie van toelicht ng op zijn begroting voor 1971. Bij de bouw van een tunnel onder het Kanaal door Zuid-Beve land in de aanleg zijnde nieuwe rijks weg 58 wordt dan ook uitgegaan van een verruiming tot duwvaartka- naa!. Dit honderd jaar oude kanaal zal overigens, zo vevolgt de toelich ting, ook aanpassing behoeven te gen de tijd dat de Oostersehelde wordt afgesloten, zowel uit een oog punt van 'egengaan van zout infil tratie als met het oog op het door. spoelen van het Zeeuwse Meer. Een bedrag van ƒ400.000 staat op de begroting voor verbetering van de wachtplaatsen bij de sluizen/ te Hansweert en te Wemeldinge. DEN HAAG Tegen het eind van dit jaar kan de tweede ka mer een wetsvoorstel tegemoet zien, waarin de intrekking van de wet van 1870 op de calami- teuze polders zal worden gere geld. Dit bkjkt uit de memorie van toe lichting op de begroting van verkeer en waterstaat voor 1971. De wet op de calam.teuze poiders is honderd jaar geleden in hat leven geroepen om rijkssteun te kunnen geven aan een aantal noodlijdende polders en waterschappen in Zeeland, die de las ten van beheer en onderhoud van de zeewering met langer konden dra- In de memorie van toelichting wordt opgemerkt dat voortgang is gemaakt :n het overleg me* de provincie Zee land over de problemen samenhan gende met de opheffing van de wet op de calamiteuze polders. Verwacht mag worden, dat een regeling kan worden getroffen, die met de bijzon dere waterkeringslasten in Zeeland op zodanige wtja» rekening houdt, dat tot spoedige intrekking van de wet kan worden overgegaan. Voor het jaar 1971 staat vóorhands een bedrag van 3.000.000. op de begro ting van verkeer en waterstaat voor uitkering op grond van de wet van 1870. worden gemotiveerd door te wijzen op de aard van de grote bedrijven, die zich reeds hebben gevestigd en van de bedrijven, d:e de vestiging thans voorbereiden (Péchiney en To tal). Bovendien, aldus de toelichting, zal in de komende jaren de bouwac tiviteit verbonden aan de vestiging van deze .giganten", een groot beroep op de arbeidsmarkt betekenen. Een en ander heeft bij de bewindslieden tot de conclusie geleid, dat het ver antwoord moet worden geacht thans bij wijze van voorlopige maatregel tot schorsing van de investenngspre- mieregeling voor Zeeland over te gaan. Zowel een toetsing aan de doel stelling van de werkgelegenheid als aan de doelstelling van het ruimte. mfÊ omdat op die wijze wordt bereikt, dat geduren de het restant van de lopende perio de de ontwikkeling kan worden ge toetst zonder dat thans een defni- tieve beslissing over drt stimule ringsgebied behoeft te worden ge nomen. Intussen kan aan het infra structuurprogramma normaal wor. den doorgewerkt, zowel waar het maatregelen betreft van dit departe ment als die, waarvoor de middelen op andere begrotingen zijn gevoteerd, aldus de minister en staatssecreta ris van economische zaken- Zij merken tenslotte op. dat bij het voorts de mogelijk heid, dat hierdoor verantwoorde ver wachtingen niet zouden worden ver vuld. Enerzijds heeft deze overweging me de geleid tot de beslissing "de aan. gekondigde schorsing een voorlopig karakter te geven. Anderzijds moet worden gesteld, dat het bestaan van faeiliteten in een naburig land op zichzelf geeh argument is om soort gelijke maatregelen in ons land te continueren, aldus de toelichting. De schorsing van de inves- teringspremieregeliug (IPR) uitsluitend voor Zeeland is een onbegrijpelijke en onbillijke maatregel. Het huidige regionna- 'e beleid geldt voor de jaren '69 tot. en met '72. Bovendien is het in Zeeland vooral geënt op het zeehavenbeleid en op het planologische beleid van de 2e nota over de ruimtelijke orde- Het planologische beleid gaat naar Zeeland toe uit, al oehoeft de provincie zeker niet de .beloofde' 750.000 inwoners in t jaar 2000 te halen. Als nu de bewindslieden als motief aan. voeren dat de arbeiders- markt krap is en dat er een evenwicht is tussen de,in- en uit gaande pendel dan blijkt hier- Jit dat de regering de ontwik- •celing in Zeeiand wil afstemmen Dp het eigen geboortenoverschot. Als dat dan moet dan is dat ter Deoordeiing aan het nieuwe ka binet en moet dat niet even tussentijds gebeuren! Het pro vinciaal bestuur en verschillen, de gemeentebesturen zijn dan vel op het verkeerde been ge let met hun ontwikkelingsplan- ïen. Bo vend'en gelden deze fac- .oren in de meeste gebieden en provincies, zeker ook in Noord- Brabant, waar de regering, dan >ok van dit besluit Is terugge komen. Dan is er nog een ander aspect. IVat Zeeland betreft gaat men veer terugvallen op de planolo gische oude stijl, zonder het brede verband van een ver toekomst- Derspectief. CVij moeten nog ingaan op eni ge andere argumenten. De indu striële expansie zou nu auto noom zijn geworden, dat wil zeg gen on eigen kracht kunnen doorlopen. Dit is slechts ten de le waar. In de eerste plaats zijn de grondprijzen in de eeuw- se zeehavens zeer hoog, vooral :en opzichte van België. De be windslieden beseffen dan ook lat het slechts voorlopig is. Di rect daarop zeggen ze: trouwens, men stelt zo'n beleid niet af op *en naburig land. Dit spreekt elkaar Legen en dat is typisch voor de slordige motivering! Bo vendien i3 die autonome kracht sterker dan voorheen maar nog awak ten opzichte van de om- iggende havens. Wat dat be- :reft zou alleen een afbouw van Ie premies (en dan pas in 1972) op zijn plaats zijn. Tenslotte streeft Nederland bij zijn over leg met België naai- een gelijk making van het beleid en dan geeft men nu reeds een onder- nandeJragsmicldel uit handen..! Men zou akkoord kunnen gaan met een restrictief beleid, met ;en kraan die even dichtgedraaid wordt. Momenteel is er geen be hoefte aan grote nieuwe vestigin gen. Maar om nu de hele kraan maar af te schaffen Er zal ian eerst toch een zeehavenbe- -eid moeten komen, zonder zich ichter een gordijn van nota's :e verschuilen. Voor Goes, Zie- rikzee en Sint Maartensdijk komt de slag wel heel onbillijk ian. Van concurrentie met bij voorbeeld Bergen op Zoom is geen sprake meer. En daar is de arbeidsmarkt toch ook krap! '-ïoe moet men hier dan met de aconom.sch-planologische op bouw? De conclusie luidt dan ook: een anti-planologische en discrimi nerende maatregel die het zee- lavenbeleid doorkruist. Paniek voetbal op een oefenveldje MIDDELBURG De commissaris der koningin in Zeeland, mr J. van Aartsen (voorzitter van het haven schap Vlissingen) was zeer verbaasd over de mededeling van de regering over de schorsing van de investe- ringspremie regelin g voor Zeeland. .Ik kan het niet anders zien dan dat zij in strijd zijn met de bij vele ge legenheden schriftelijk en mondeling gegeven verklaringen over de zo nood zakelijk geoordeelde haven- en in- dustrieële ontwikkeling van het Wes- terscheldebekken, in het gehele raam van het bevolkings- en industriesprei- dingsbeleid. De regering spreekt in dit verband steeds over een nationale taakstelling, die Zeeland is toebedeeld. Ik behoet- slechts te wijzen op de .tweede nota ruimtelijke ordening'. ,de zeehaven nota', de ,nota groei en structuur van onze economie' en op de recente publicaties van het centraal planbu reau over de grote betekenis van de zeehavenontwikkeling. Schorsing van de regeling als zoda nig is een vreemde zaak en in het beleid ook niet nodig. Ik wil erop wijzen dat de toekenning van de pre mie boven de grens van drie miljoen, die m de regeling wordt genoemd, geheel ter beoordeling staat van de bcwundslieden van economische za ken. Dit betekent dat een overschrij ding van die grens achterwege kan blijven maar ook dat m de daarvoor naar het oordeel van de bewindslie den in aanmerking komende geval len een hogere premie kan worden toegekend, waarvan de grootte naar gelang van de omstandigheden kan worden bepaald. Dat dit een slag vaardig beleid in hoge mate bevor dert lijkt mij zondermeer duidelijk en dat juist ook voor de kleinere vestigingen de investerlingspremiere- gellng van groot belang kan zijn is evident. Zeer merkwaardig vind ik ook dat in één klap de secundaire kernen Goes, Sint-Maartensdijk en Zicrlkzee van de kaart worden geveegd. Hier is de ontwikkeling geleidelijk aan op gang gekomen en schorsing van de regeling kan alleen maar nadelig werken. Deze beslissing acht ik ook in strijd met de mededelingen van de minister van economische zaken bij de behandeling van de nota inzake de regionale industrialisatie, name lijk dat het niet langer continue - VLIS8INGEN-OOST Zeehavenindustriegebied dat het nu elf moet kunnen'. (Luchtfoto Wim Riemens) DEN HAAG Op de begroting van verkeer en waterstaat voor 1971 is een bedrag uitgetrokken van 21 mil joen gulden voor de voortgezette aanleg van de nieuwe rijksweg 58 op Zufd-Beveland en Walcheren. Voor plaatselijke verberingen aan de oude rijksweg tussen Breda en Roo sendaal is 9 mdjoen gulden gevo teerd, een bedrag van 5 miljoen gul den staat op de begroting voor het kruismgsvrij maken van het gedeelte rijksweg Roosendaal - Bergen op Zoom. De provincie Noord-Brabant krijgt een bijdrage van 1 miljoen gulden in de aanlegkosten van een nieuwe dubbelbaansweg tussen Ber gen op Zoom en Korteven. Een half miljoen gulden is uitgetrokken voor de aanleg van opstelstroken ten be. hoeve van de veerdienst Anna Ja- cobapolder-Zijpe en de uitvoering van plaatselijke verbeteringen aan ver schillende wegen en wegvakken in anderen de infrastructuur ib aange past. Aan deze voorwaarde is be paald nog niet voldaan. In het algemeen vindt ik het een vreemde zaak dat Ln een planperio de een beleid ingrijpend wordt ge wijzigd op gronden, die op zijn minst voor bestrijding vatbaar zijn. Daar bij vraag ik mij af of bij de over wegingen, die tot de beslissing heb ben geleid rekening is gehouden met de grote zuigkracht van de Antwerp se- en Gentse agglomeratie waar zeer ambitleuse uitbreidingsplannen bestaan. Door het wegnemen van be paalde faciliteiten in Zeeland geeft de regering wel een zeer belangrijk instrument van het vestigingsbeleid uit handen. Het enige lichtpunt is dat aan het infrastructuurprogramma wordt voortgewerkt. Overigens kan men de vraag stellen of de twee elementen, die toch wel zeer sterk het industrie beleid bepalen (infrastructuurwerken en investeringspremies) kunnen wor den ontkoppeld. Zij hangen zo nauw samen, dat men zonder overdrijving mag zeggen, dat het industriebeleid wordt gefrusteerd als men één van de elementen weghaalt'. Voor de aanleg van de Dammen weg tussen Bridle en het Brouwersha ven se Gat komt in 1971 7 miljoen beschikbaar. Uit de memorie van toe lichting op begroting 1971 van het rijkswegenfonds blijkt, dat aan het rijkswegen/programma is toegevoegd het weggedeelte Sluiskail-Axelse Sas- sin» (i rijbaan, 5 km), dit in aan sluiting op het reeds opgenomen deel van rijksweg 61. Verwacht wordt dat in de 'periode 1 augustus 1970 - 1 augustus 1971 van rijksweg 58 door Zuid-Beveland zal worden open gesteld het gedeelte RfflUamd-Waarde (9 km, één rijbaan) en het gedeel te Biezelinge Sloedam (19 km, twee de rijbaan). VLISSINGEN Met het doel <le industriële ontwikkeling van het langs het kanaal Gent-Terneuzen ge legen gebied te bevorderen acht de minister van verkeer en waterstaat het gewenst, dat aan bedrijven, die in vestiging in dit gebied zijn ge ïnteresseerd, terreinen kunnen wor den aangeboden. Derhalve zullen in 1971 gronden worden aangekocht. Tevens zal een begin worden ge maakt. met de bouw van een kade muur. De uiit te voeren werkzaamheden zullen m afwachting van de in werkingtreding van de wettelijke re. geling van de beheersvorm van het Havenschap Terneuzen door het rijk worden verricht en de daaraan verbonden kosten zullen bij wijze van voorschot worden gefinancierd. Daar toe is een som van 5 miljoen uit getrokken op de begroting van water staat. Het rijk neemt de werken zelf ter hand teneinde de ontwikke ling van dit gebied niet te stagne- DEN HAAG De Oostersehel de, thans nog een open zeearm, na 1978 een van de zee afgeslo ten (Zeeuwse) meer, is momen teel het onderwerp van een stu die van het milieu in al zijn fa cetten. Bij deze studie zijn ook biologen betrokken. Doel van de studie is te zijner tijd beslissin gen inzake de inrichting van dit gebied te kunnen nemen tegen de achtergrond van voldoende wetenschappelijke kennis. Minister Bakker (verkeer en water staat) maakt melding van dit onder zoek in zijn begroting voor 1971. Hij zegt de opdracht tot dit onderzoek is gegeven ,in het besef dat de af sluiting van de Oostersehelde meer zal betekeneh dan een verandering van louter waterstaatkundige gege vens.' In de memorie van toelichting op de begroting 1971 van verkeer en water staat wordt Opgemerkt, dat tal van werken die voorvloeien uit de water- staatszorg niet meer uitsluitend strekken tot de instandhouding of verbetering van de waterstaatkun dige toestand of infrastructuur. Er zijn ook belangrijke nevenaspec ten, zoals bijvoorbeeld de aanleg en de vormgeving van de dam door het Brouwershavens? Gat en de Vol- kerakdam, waar al en volle rekening is gehouden met de toekomstige func tie van het Grevelingienbekken. Steeds meer, aldus de minister In de memorie van toelichting op zijn be groting, wordt aandacht geschonken aan de relatie tussen mens en omge ving. Daarbij spelen niet alleen het wonen en werken een grote rol, maar ook de vrijetijdsbesteding. Het mi. lieu, waarin de menselijke activitei ten plaatsvinden wordt niet alleen door de toenemende bevolking be dreigd, maar ook door deze activitei ten zelf. Wordt enerzijds daardoor toenemende hinder ondervonden, Taak Het gevoelen dat met de huidige technische kennis het mogelijk moet zijn om, zij het tegen financiële of fers, een zo gunstig mogelijk fysisch milieu te scheppen wint gestaag terrein. Ook het departement van ver keer en waterstaat heeft daarbij, al dus de bewindsman, een belangrijk# taak. Een gebied, dat in de min of meer naaste toekomst grote veranderingen zal ondergaan is dait van de Ooster sehelde, dat thans nog aan de in vloed van de zee bloot staat, maar dat straks geheel aan de getajwer- kmg zal zijn onttrokken. In het be sef, dat dit meer zaJ betekenen dan een verandering van louter water staatkundige gegevens, wordt nu reeds in samenwerking met deskun digen op het onderhavige terrein, on der wie biologen, een studie gemaakt van het milieu in al zijn facetten, al dus de toelichting. Grevelingenbekken Voor de deltawerken wordt 1971 ove rigens ,het jaar van het Brouwers- havense Gat.' De afsluiting van die zeearm betekent het ontstaan van het i Grevelingenbekken en dus komen de plannen voor de inrichting van dat 1 nieuwe binnenmeer bij het tijdstip, I waarop met de uitvoering een begin I kam worden gemaakt. De minister zegt in de memorie van toelichting op zijn begroting dat in het komende parlementaire jaar de nodige beslis singen zullen worden genomen op ba sis van heit structuurplan voor dit ge bied. Het gaat daarbij oip de volgende za- ken: wijze van uitvoering en finaav cfierimg, procedure voor het verder uitwer ken van de plannen, samenwerking tussen rijk, pro vincies (Zuid-Holland en Zeeland) en gemeenten, de voorlopige en toekomstige be stuursstructuur. ,De aard van de werken brengt mee, dat delen ervan van rijkswege zul len worden uitgevoerd en gefinan- cieerd,' aldus de minister. TBen en ander volgens de gebruikelijke inter departementale taakverdeling. Voor verkeer en waterstaat valt daarbij de nadruk op waterbouwkundige voorzieningen oeververdediging, ont watering en ontsluiting).' De minis ter tekent daar nog bij aan dat bij de aanleg en vormgeving van Brou- wersdam en Greveoingendam (1964) al volop rekening gehouden met de toekomstige recreatieve functie van hat Grevelingenbekken. .Steeds meer wordt aandacht geschonken aan de relatie tussen mens en omgeving, waarbij niet alleen het wonen én werken, maar ook de vrijetijdsbeste ding een grote rol gaat spelen (ADVERTENTIE) Het kan verkeren... Ie zou het niet geloven! Ik liet 's om half twaalf nog even mijn hondje uit. Dat beest scharrelt wat tussen de rozen struiken in het plantsoen. Stopt zo'n auto met een blauwe lamp op.Politie! Wat doet u daar? Ik laat mijn hondje uit. Waar is dat hondje dan? Ik roepen en fluiten, maar komen ho maar Of ik mijn papieren wou laten zien - maar wie heeft er nou papieren als hij om half twaalf nog even - enfin, een gezeur van jewelste! Toen ze eindelijk opkrasten had ik kou gevat. Zaten zeker om werk verlegen. Van-de-wee ic En of het inbrekers waren! Mijn vrouw lag er al in toen ik de gordijnen dicht deed. Achter kijk ik op het magazijn van een tassenfabriekje aan de straat achter de onze. En ik zag een vent op het dak rondscharrelen. Ik zeg tegen mijn vrouw„Geen licht maken! Ik ga de politie opbellen." Die kwam gauw ge noeg, maar toen was die man van dat dak al verdwenen. Ik dacht nog toen ik ging slapen; ze zullen wel hebben gedacht, dat ik er zo een ben, die zich van alles verbeeldt Maar de volgende dag nam een van die rechercheurs de moeite mij te komen vertellen hoe het was afgelopen. In die achterstraat hadden zij een man aange troffen, die beweerde, dat-ie zijn hond uitliet, maar dat had hij niet kunnen waarmaken. Ze hadden hem het vuur na aan zijn schenen gelegd, en toen had hij doorgeslagen. Hij had op de uitkijk gestaan, en zijn maat hadden zij op het kantoor van die zaak gevon den. Die eigenaar van dat fabriekje is me nog komen be danken. Ik zei: laat maar zitten- GOED DAT ER POLITIE IS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 22