PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT STERKE REM OP DE ECONOMIE Belastingen 3 procent omhoog en loonpauze Kabinet wil loonpauze dierechtvaardig' is Zeeland industrieel op eigen benen Regering neemt ingrijpende conjuncturele maatregelen Autorijden duurder btw extra omhoog Regering handhaaft belastingverlaging BEGROTING OVERSCHRIJDT VOOR HET EERST DE DERTIG MILJARD Pandora (IJ Vandaag in de krant... MILJOENENNOTA MET VELE ZEEUWSE ZAKEN Opschorting premieregeling investeringen Loonpauze 213e jaargang - no. 218 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN I. 2073 3169,ld«. 6248) Got!, 1 r«d. 7853. «dv 5213). Ooil Woensdag 16 seplember '7C Coese peuters naar ie Teddybeer Pagina 4 (Van onze parlemenentaire redactie) DEN HAAG - De regering heeft een reeks ingrijpende conjuncturele maatregelen aan gekondigd om de oververhitte economie af te koelen. Het gaat hier vooral om een tijde lijke verhoging (voor 1971) van de belangrijkste belastingen en een loonpauze. De regering doet een klemmend beroep op het Nederlandse volk in al zijn geledingen om mee te werken teneinde de economische situatie weer gezond te maken. Het gaat om het volgende pakket maatregelen De tarieven van de loon- en in. kom.stenbelastïng-, de vennootscliaps- belasting, de benzine-aecljns en de bijzondere verbruiksbelasting op per sonenauto's, zullen met ingang van 1 januari tijdelijk met drie proeent worden verhoogd. De maatregel geldt voorlopig alleen voor 1971. De Sociaal-Economische Raad zal om advies worden gevraagd over <le invoering van een loonpauze, waar bij artikel 10 van de loonwet wordt toegepast. De rijksuitgaven zullen in 1971 tot een bedrag van 140 miljoen wor den teruggeschroefd. Daartoe zal een aantal begrotingsposten, voorname lijk investeringsuitgaven en investe ringskosten, worden getemporiseerd. Voorts zullen reeds in de laatste maanden van 1970 nog slechts be perkt nieuwe verplichtingen worden aangegaan. Er zal een tijdelijke heffing wor den gelegd op de aannemingssom van bedrijfsgebouwen, van 15 procent ter vervanging van het thans weer gel dende vergunningenstelsel in de uti- litietsbouw. De heffing geldt alleen voor gebieden met een krappe ar beidsmarkt, met name voor het wes ten van het land. Het consumptief krediet en de persoonlijke lening zal door beper kende maatregelen worden afgeremd. Overheidsgarnnties voor leningen bui ten de woningwetsector zullen nog slechts getemporiseerd worden ver leend. Minister Witteveen zaJ binnenkort een wetsontwerp indienen waarin de regering de bevoegdheid vraagt om ingeval van conjuncturele verstoring op korte termijn een aantal belas tingen lijdelijk met maximaal 5 pro eent te verhogen of te verlagen om de economie te "kunnen bijsturen. Het gaat om de loonbelasting, de omzet belasting, de vennootschapsbelasting, de benzine-accijns en de bijzondere verbruiksbelasting op auto's. In de huidige situatie acht de regering een tijdelijke verhoging met 3 procent voldoende. Om de gewenste vermin dering van de geldsomloop te berei ken, zal de opbrengst, 550 tot 575 miljoen gulden, op een geblokkeerde rekening worden gestort of worden gebruikt voor aflossing van vlottende schulden en als conjunctuurreserve adhter de hand worden gehouden. Mocht de ontwikkeling daartoe aan leiding geven dan zal het percentage naar omstandigheden worden ver hoogd of verlaagd. De omzetbelas ting is met in de tariefsverhoging betrokken omdat die reeds uit ande re hoofde (namelijk tear dekking van de uitgaven) wordt verhoogd. Naast de conjuncturele af- koélingsmaatregelen wel ke hiernaast worden ge noemd heeft de regering ook enkele structurele ta riefswijzigingen doorge voerd. Het gaat hier om verhoging van het hoogste btw-tarief van 12 tot 14 procent, terwijl het laagste 'op 4 procent wordt ge handhaafd en een verho ging van de opcenten op de motorrijtuigenbelas ting, die neerkomt op een belastingverhoging van 11 procent. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Van do belastingverlaging- met 900 miljoen gulden die dit, jaar reeds voor 600 miljoen is doorgevoerd, zal ondanks de conjunc turele spanningen öp 1 januari a.s. het resterende deel normaal door gaan. De belastingbetaler krijgt daarmee volgend jaar dus nog eens 300 miljoen terug bij wijze van correctie van de tarieven van de loon- en inkomstenbelasting op de gevolgen van de inflatie. Tot deze verlaging is, ondanks verzet van oppositie en anti-revolutionairen, al eind 1969 besloten. De tarlefbijstelling ia gedekt door de extra belas tingopbrengst, die voortvloeit uit de gecombineerde werking van lou ter nominale inkomensstijging en progressie in de periode 1968-1971 alsmede door de daarmee samenhangende tariefbijstelling van enkele accynzen en van de motorrijtuigenbelasting, welke reeds vorig jaar ls Ingegaan. H'; DEN HAAG: De koninklijke fa milde op hot balkon ARTIKEL 10 VAN LOONWET RAAKT ALLE CAO'S DEN HAAG (GPD) Het kabinet wil op basts van artikel 10 van de loonwet een gedifferentieerde loonpauze doorvoeren per 1 januari 1971. Het heeft de Sociaal Economische Raad verzocht daarover uiterlijk begin november te adviseren. Het gaat hier om een gerichte adviesaanvraag. De bedoeling is dat de SER zich uitspreekt over de duur én de modaliteiten van de loonpauze. Minister Roolvink zoekt het in eer ste instantie in het uitstellen van1 overeengekomen loon verbeteringen Gesteld dait er in een langlopend con-1 tract per 1 januari 6 procent loons-1 verhoging zou worden overeengeko-1 men, dan kan de ingangsdatum van de verbetering worden verschoven. Anderzijds kan hef effect van de loonpauze ook later in het jaar pas van kracht worden. Voorbeeld: stel dait er op 1 december van dit jaar een nieuwe bouw-cao komt en de loonpauze gaat op 1 januari in, dan wordt die pas effectief na 1 decem ber 1971. De voorgestelde opschu. Het kabinet is van mening dat deze looningreep niet de ene groep mag bevoordelen boven de andere. Dat zou kunnen, wanneer de ene bedrijfs tak wel de 400 bruto ineens uit keert en de andere helemaal niets of minder dan liet maximum. Bovendien vindt het kabinet dat de loontrekkers die onder een tegen prijsstijgingen beveiligde eao vallen, niet in een gunstige, positie mogen komen te ver keren, dan grnen-»n die de contracts index niet kennen. Dat voordeel zou zich voordoen als de 400-goIf het prijsniveau opkrikt, waardoor er in de geïndexeerde cao's met loonstij gingen zou moeten worden bijge stuurd. Die 400-golf heeft dan een ongewenst cumulerend effect. (Zie slot pag. 3 kol. 4) Bijsturing Minister Witteveen kondigt aan dat lie c mjuncturele bijsturing in de eer ste plaats via de overheidsfinanciën zal geschieden. Er zal krachtig wor den vastgehouden aan liet stringente begrotingsbeleid, waarbij elke over schrijding door bezuinigingen elders op de begroting moet worden gecom penseerd. Daarnaast zullen zowel aan de uitgaven als inkomstenkant wij- (Zie slot pagina 9 kolom 1 Startsein Dinsdagavond is het startsein ne genen voor de voorbereiding vim 'Ie bouw van een nieuw, complex voor de stedelijke scholengemeen, schap te Middelburg. (Pag. 2) Duwvaart Rijkswaterstaai voelt er in begin sel wol voor liet Kanaal door Zuid-Beveland geschikt te maken voor de duwvaart. (Rag. 2) Miljoenennota Informatie over en commentaar op miljoenennota en troonrede op ac pagina's 6, 7, .9, 11, 12, 13 en II,. Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2, 4 en 5. Binnen en buitenland op de pagina's 3 en 9. Radio en tv op pagina 17. Sport op pagina 15. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering heeft de tweede kamer een begroting aangeboden, waarin de uitgaven voor het eerst de 30 miljard gul den overschrijden. De rijksbegroting sluit met een tekort van ruim twee miljard, 131 miljoen minder dan op de oorspronkelijke begro ting voor 1970, waarvan 430 miljoen met belastingmaatregelen moet worden gedekt. Van de ruim 32 miljard die de re gering wil uitgeven, gaat bijna 9 miljard weg aan onderwijs en weten schappen (650 miljoen -gulden meer dan dit jaar) vier miljard aan so ciale voorzieningen, vier miljard aan defensie en ruim drie miljard aan verkeer en waterstaat. Ten opzich te van de lopende begroting bedraagt de uitgavenstijging 3750 miljoen gul den. Hiervan is 450 miljoen het ge volg van overheveling van een aan tal activiteiten van het gemeente fonds naar de rijksbegroting. Zon der deze overheveling bedraagt, de uitgavengroei dus 330 miljoen, waar van 650 miljoen op rekening komt van onderwijs en wetenschappen (en- der meer voor verlaging leerlingen- schaal, voor maatregelen voor de werkende jeugd en voor de groei van studietoelagen). Sociale voor zieningen, volksgezondheid, recreatie en cultuur vergen 350 miljoen meer, de nationale schuld (door toeneming van de staatsschuld en vanwege de i hoge rentestand) 300 miljoen meer,! verkeer en waterstaat (voor wegen.' openbaar vervoer en streekvervoer) 250 miljoen meer, volkshuisvesting (meer huizen, hogere subsidies, stads- sanering) 200 miljoen meer en ont wikkelingshulp 150 miljoen meer al gemene salarismaatregelen vragen nog eens 1200 miljoen extra. Ontvangsten Minister Witteveen is met zijn uit-1 gavenstijging ruimschoots binnen de| (Zie slot pagina 11 kolom 1 uEN HAAG: Minister Witteveen van financiën met het koffertje van de miljoenennota bij aan. komst voor het gebouw van de tweede kamer. j^anthjn (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Met ingang van 1 januari 1971 zal bij wijze van voorlopige maatregel de investeringspremieregeling voor Zeeland worden geschorst, zo blijkt uit de rijksbegroting voor 1971. Motivering voor dit besluit: ,In Zeeland lijkt de drem pel tot een autonome in dustriële expansie duide lijk te zijn overschreden, mede dank zij de recente beslissing hier een olieraf finaderij te vestigen. Het komt de regering derhalve aanvaardbaar voor over te gaan tot schorsing van de investerïngspremïerege- ling voor Zeeland', aldus de miljoenennota. In de memorie van toelichting bij de begroting van economi sche zaken wordt dit besluit na der toegelicht. Daarin wordt gezegd, dat de schorsing geldt voor het restant van de lopen de periode' (bedoeld wordt de periode 1969-1971 van het re gionale industrialisatiebeleid) in welke tijd de ontwikkeling nader kan worden getoetst zon der dat thans een definitieve be slissing behoeft te worden ge nomen over het stimuleringsge bied Zeeland. Wel wordt inmid dels normaal aan het infrastruc tuurprogramma doorgewerkt. De rijksbegroting 1971 bevat een aantal voor Zeeland belangrijke pun ten. Wij vatten ze hier kort samen: IIAVENBELEH). Het streven van de regering blijft er op gericht dat met name aan het Scheldebekken aantrekkelijke mogelijkheden voor zeehavemindustrieën worden ge schapen. Het uitstralingseffect van Rotterdam op Moerdijk, Rei- merswaal, Ossenisse. Terneuzen en Vlissingen-Oost alsmede de mo gelijkheden van bevordering daar van worden nu nader geanaly seerd. Zeehavenindustrie-ont.wik. keling op Voorne en Putten en m de Hoeksche Waard blijft afgewe zen. De havenwerken in het Sloe- gebied worden voortgezet, nieuwe werken worden begonnen bij Ter. neuzen (aankoop gronden, bouw kademuur langs kanaal). PIJPLEIDINGEN. Er is een bedrag van 25 miljoen uitgetrokken voor een pijpleidingstraat in Zuidwest- Nederland. De regering heeft na melijk het initiatief genomen de leidingen van het tracé Pernis - Moerdijk - België.Zeeland te bun delen in één pijpleidingstraat. De aanleg wordt in 1971 ter hand genomen. De uitgaven komen te- zijnertijd ten laste van de gebrui kers. Het overleg met het provin. ciaal bestuur van Zeeland over doortrekking naar Vlissingen en Terneuzen in inmiddels begonnen DELTAWERKEN. Het Brouwersha- vense Gat wordt fn 1971 geslo ten, zodat daarna alle aandacht kan worden geconcentreerd op de afsluiting Oosterschelde. Er is daarvoor 32 miljoen uitgetrokken. Er wordt thans een studie ge maakt van alle facetten van het Oostersclielde-milieu, teheïnde te zijner tijd wetenschappelijk ver antwoorde beslissingen te kunnen nemen over de inrichting van het bewuste gebied. CALAMITEUZE POLDERS. Tegen het einde van 4970 zal een wets ontwerp tot intrekking van de wet oailamiteuze polders worden inge diend. Daarbij zal een regeling worden getroffen, die met de bij zondere water kerin gsl asten rn Zeeland rekening houdt. Voorshands blijft drie miljoen ge. reserveerd voor uitkeringen op grond van de wet calamiteuze pol ders. KANAAL DOOR ZLID.BEVELAND In studie is thans het kanaal door Zuid-Beveland geschikt te maken voor de duwvaart, Bovendien is aanpassing nodig tegen de tijd dat de Oosterschelde wordt afge sloten teneinde de zoutaifiltratie tegen te gaan en het Zeeuws-» Meer te kunnen doorspoelen. In de begroting zijn voorts uitvoe rige beschouwingen opgenomen over leefbaarheid en milieu, over de bouw van zuiveringsinstallaties op grond van de nieuwe wet verontreiniging oppervlaktewateren, terwijl onder meer wordt meegedeeld, dat voor de vaste oeververbinding Westerschelde een kosten-batenanalyse wordt ge maakt. Dit laatste is in de miljoe nennota vermeld. Met name de be groting van verkeer en waterstaat bevat voor Zeeland belangrijke pos ten. 'et koffertje van Witteveen blijkt dit jaar de doos van InYPandora: er zijn voorna- melijk minder-florissante stuk- EeÉSaj ken uit te voorschijn gekomen. Daartoe behoort een pakket conjuncturele maatregelen, dat voor de gemiddelde Nederlander weinig aantrekkelijk is. Trouwens, voor de re gering zijn ze dat evenmin. Het kabinet j wil deze onplezierige voorstellen in I werking laten treden op 1 januari aan staande, dat wil zeggen kort vóór d* tweede-kamerverkiezingen. Daarvan zal de oppositie ongetwijfeld een gretig ge bruik maken, ze is er eigenlijk al me» begonnen. Zij behoeft zich niet te be kommeren over balbezit: ze krijgt bij wijze van spreken de bal op een zilveren regeringsschaal aangeboden. Toch kan men het kabinet-De Jong politieke moed niet ontzeggen, het schuwt de verant woordelijkheid niet. Vermoedelijk vinden alle ministers het bijzonder vervelend om zo kort voor de verkiezingen met allerlei impopulaire maatregelen voor de draad te moeten komen, ze zullen ze ker óók aan de eventuele consequentie» voor hun partijen hebben gedacht Noch tans hebben zij niet de weg van de min ste weerstand gekozen: dat siert dez» regering. De troonrede is aan het neerslachtige beeld van dit moment aangepast: zij maakt een zorgelijke Indruk, zij is zorgelijk en weinig overtuigend. Zo is in de aanvang reeds een passage opgenomen over de verhouding bestuur en bevolking: .De regering wil jde communicatie tussen bestuur en be- volking verbeteren' - - zo staat er plechtig ,en de inspraak bij de be leidsvoorbereiding vergroten'. De mil joenennota echter levert het navrant» bewijs ervoor, hoe moeilijk het voor cl» 'regering is om haar beleid aan de bur- |ger uiteen te zetten, i Zij geeft bijvoorbeeld via de veelgeprezen belastingverlaging de betalers van loon- en inkomsten belasting een bedrag van driehonderd miljoen cadeau, maar haalt via een an dere deur een vierhonderd miljoen bij diezelfde mensen terug. Minister Witte veen betoogt nu weliswaar, dat de ver laging blijvend js en structureel, de verhoging daarentegen tijdelijk en con junctureel, maar dat zijn verschillen, di» de belastingplichtige niet erg aanspre ken als het op betalen aankomt. Com municatieverbetering? Dat betekent >n dit geval, dat eerst het verschil uiteen gezet moet worden tussen de twee handen van Witteveen: de uitdelende cd de terughalende hand. Het publiek zit naar een minister te kijken, hjj blijkt een jongleur te zijr De loonpauze van minister Roolvink heeft een grimmige voorgeschiede nis en het ziet er naar uit, dat het vervolg al even grimmig wordt. De vak beweging is kwaad en voelt er niets voor om medewerking te verlenen, de ondernemerswereld is al evenmin opge wekt, zij het om geheel andere reden: daar is men terecht bevreesd voor nog meer arbeidsonrust. Deze historie begon vorig jaar september in de tweede ka mer, toen daar de loonwet werd be handeld. Bij die gelegenheid werd felle strijd geleverd over artikel acht van de wet, een bepaling die de regering de bevoegdheid gaf een nieuwe cao zo nodig onverbindend te verklaren. De vakbonden waren zonder meer tegen dat artikel, een standpunt dat nogal wat sympathie verkreeg in het parlement. Het verzet in de tweede kamer liep zelfs zo hoog, dat minister-president De Jong haastig kwam opdraven om mee te delen dat het kabinet zijn bestaan verbond aan dat omstreden artikel acht. Indien de kamer het zou afstemmen, zou de regering aftreden. Vanaf dat moment was de verhouding tussen re gering en vakbeweging uiterst koel: een soort gewapende vrede, de vakbonden onttrokken zich aan het georganiseerd overleg. Nu gaat de regering onverwacht een artikel uit de loonwet toepassen, niet artikel acht zij heeft deze bepaling nog geen enkele maal ge bruikt maar artikel tien. Op grond 'daarvan kan de minister in lopende 'cao's ingrijpen indien hij meent, dat het belang van de nationale economie dat vergt. De regering vindt dat deze si tuatie thans inderdaad is ingetreden en 'wil nu op grond van artikel tien een reeks maatregelen invoeren, die men het beste als .loonpauze" kan aandui dden. Vooraf echter dient de minister volgens artikel twaalf van de loonwet Iadvies aan de SER te vragen. Hij heeft dat inmiddels gedaan en daarbij op spoed aangedrongen: de SER is ver zocht vóór 1 november te willen rap porteren. De bewindsman heeft ook het j oordeel van de SER gevraagd over dif ferentiaties. die bij de loonpauze kun- |nen worden ingebracht: niet alle cao's 'behoeven over één kam te worden ge- 1 schoren. Men zou zo zeggen: niets aan de hand, artikel acht blijft buiten schot. In feite echter ontstaat een I toestand, die met zo heel veel ver schilt van een situatie, waarin artikel ,acht wordt toegepast. Namelijk: de re- i gering grijpt in loonafspraken in tus- Isen ondernemers en vakbonden. Het wordt mogelijk, dat allerlei verbeterin- I gen worden opgeschort, die in vrije I loononderhandelingen waren afgespro ken en vastgelegd in langlopende con- (Voor vervolg zie pagina 3 I kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 1