Centraal Planbureau: zonder bijsturing ernstige inflatie TROONREDE OPROEP TOT MEER VERDRAAGZAAMHEID HOOGSTE TARIEF BTW: 14 PROCENT- LAGERE TARIEF BLIJFT GEHANDHAAFD Begroting boven de dertig miljard PRIJSBELEID WORDT NIET GEWIJZIGD NS NIET EENS MET MINISTER WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 GESCHATTE STIJGING KOSTEN LEVENSONDERHOUD 0,37 PROCENT (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering heeft bij de tweede kamer een voor stel ingediend tot verhoging van het btw-tarief, dat thans 12 procent hedraagt, tot 14 procent. Het lage tarief, dat geldt voor de eerste levensbehoeften, blijft gehandhaafd op 4 procent. Om het prijsniveau niet al te zeer onder druk te zetten. Aanvankelijk lag het in de bedoeling het hoge tarief i thans 12 procent) naar 13 en het lage tarief (thans 4 proeent) naar 4,3 procent te bren gen. De regering had daar vooral de toestemming van de kamer. Om de kosten van levensonderhoud beperkt te houden is echter afgezien van een verhoging van het lage tarief. Ten. einde toch de nodige dekking te krij gen. gaat het hoge (normale) tarief nu naar 14 procent Wel wordt een aantal prestaties, die ten behoeve van landbouwers wordt verlicht onder 't lage tarief gebracht. De regeling vóór kleine ondernemers (vaste be dragen) blijft ongewijzigd. Om de belastingdruk op tabaksfabrikanten gelijk te laten o'ijven wordt de btw- verhogmg met betrekking tot deze artikelen geneutraliseerd door een aanpassing van de tabaksaccijns. De bt w-tariefsverhogmg zal naar verwachting de kosten van levens onderhoud met 0,37 procent verho gen. Het totale kostenverhogende effect van de aangekondigde maaregelen en de reeds genomen maaregelen be draagt 0,62 procent. De tijdelijke heffing; ven orn- uetbelasting op investeringen (nu 8.4 procent) komt in 1971 op 5.6 pro cent. De opbrengst wordt daardoor met 50 miljoen verhoogd. Suikeraccijns Voorgesteld wordt de tijdelijke ver laging: van de suikeraccijns (ƒ14 per 100 KI.) voor 1971 te handhaven om het prijspeil niet verder te belasten Ook wil de regering gaande de onder handelingen met België en Luxem burg geen tariefswijzigingen to: stand brengen die de bestaande ac cijnsverschillen zouden vergroten. Autokosten Voorgesteld wordl verder de zoge naamde autokostenfictie, (het ge. deelte van de autokosten die als pri vé worden beschouwd en dus niet fiscaal aftrekbaar zijn) van 10 naar 15 procent van de catalogus waarde te brengen. De verhoging wordt no dig geacht omdat wel de kosten van onderhoud, reparatie, benzine zijn ge stegen, maar niet de aanschaffings prijs van auto's. Daardoor wordt met een percentage van 10 procent de waarde van het pnivégebruik niet meer correct gefixeerd. De autokos tenfictie voor bezitters van drie jaar oude tweedehandssuto's, die thans slechts 6 procent is. wordt geschrapt. Deze gunstiger regeling wordt discriminerend geacht Voor hen die RIDDERZAAL: Koningin Juliana na drie jaar in hun auto blijven door- si/reelct de troonrede uit. rijden. De bijstelling van de fictie leverd de schatkist 80 miljoen op. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Nelissen van economische zaken is van plan perio diek overleg te blijven voe ren met de zogenoemde prijzenoverlegcommissie. Van tijd tot tijd zal dan worden bezien in hoeverre de economische omstan digheden van dat moment en de verwachtingen voor de nabije toekomst een aanpassing van het prijs beleid noodzakelijk maken. Dit deelt de minister mee in de toelichting op de be groting voor 1971. UTRECHT (GPD) De direc tie van de Nederlandsche Spoor wegen ziet de ontwikkeling van de automatische treinbeïnvloe ding (ATB) anders dan minis ter Bakker. Dit blijkt uit een communiqué, dat de NS-directie ons heeft verstrekt naar aanlei ding van de mededeling van die minister in een memorie van toelichting op de begroting dat op korte termijn een rapport te verwachten is over de mogelijk heden en consequenties, die zul len zijn verbonden aan een even tuele omschakeling naar een an der atb-systeem. De minister houdt er ernstig reke ning mee, cat er een geheel ander systeem moet komen. De d.rect e van de NS houdt daarmee geen re kening. Althans zo blijkt uit het communiqué. Integendeel, zij zegt dat met kan worden gesteld, dat dit systeem niet zal voidoen en dat de huidige atb stellig nog zal worden uitgebreid. Uit het NS communiqué blijkt dat het experimentele stadium nog steeds niet voorbij Is. Ook de minister Sireekt van een proef. Maar het i« uldelljk, dat de NS niet spreek'. C slot van pagina 1 6 procentsnorm gebleven, de norm waarbij de uitgaven niet sterker stij gen dan het nationaal inkomen en in het algemeen door meeropbreng sten aan belastingontvangsten, die het gevolg zijn van een aantal reeds doorgevoerde of aangekondigde fis cale wijzigingen (verlaging invoer rechten als gevolg van de Kennedy- ronde, herziening loon- en inkomsten belasting onder andere voor gehuw de werkende vrouw en tijdelijke ver laging suikeraccijnsOok moet de minister de nog resterende overschrij ding van de begrotingsruimte 1968 Inlopen evenals een tekort op het ge meentefonds uit dat jaar. De te dek ken 430 miljoen gulden wil de mi nister vinden door de verhoging van het btw-tarief (opbrengst 390 mil joen) en de wijziging van de zoge naamde autokostenfictie, het niet af trekbare bedrag dat geldt voor pri- - vé-gebruik van de auto (zie voor de tails elders) waarvan de opbrengst 80 miljoen bedraagt. De minister hoopt in 1071 ruim 31 miljard aan belastingmiddelen bin nen te krijgen, waarbij de tijdelijke veifhoglngen met 3 procent niet zijn meegerekend. De maatregelen waar toe de regering ter afremming van de bestedingen besloten heeft, zijn nog niet in de rijksbegroting van 1971 verwerkt. Zij zullen volgens dr. Witteveen het beeld van de rijks financiën niet onbelangrijk wijzigen. Zo zal het financieringstekort aan zienlijk verminderen. In het bedrag zit wel de verhoging van de btw. de hogere motorrijtuigenbelasting en enkele andere fiscale wijzigingen. De met-belastingontvangsten worden voor volgend jaar 670 miljoen gul den hoger geraamd, waaronder 90 miljoen extra uit de winning van aardgas, 80 miljoen meer uit te hef fen rente op belastingschulden en 54 miljoen meer uit de omroepbij dragen. De regering hoopt de netto-impuls van de rijksbegroting op de conjunc tuur tot zo'n 4 procent te kunnen beperken. De prijsindex voor de ge zinsconsumptie zal als gevolg van de voorgestelde dekkingsmaatregelen van 1970 op 1971 met iets meer dan een half procent stijgen. Voor het nieuwe begrotingsjaar wordt de fi nancieringsbehoefte geraamd op ruim 2 miljard, 350 miljoen minder dan voor 1970. Het beroep op de kapitaalmarkt kan in 1971 dan ook beperkt blijven tot 400 miljoen, het geen de gemeenten iets meer arm slag zal bieden bij het aangaan van leningen. van defensie in de uitgawen van 3.8 tot 3.6 procent (1962: 5,1 pet, 1968: 4 pet). De sociale voorzieningen gaan van 3.1 naa,r 3,4 pet, verkeer en wa terstaat loopt terug van 3,0 naar 2.9 pot en onderwijs van 7,8 naar Belastingdruk I it de miljoenennota blijkt verder dat de belastingdruk sinds 1963 voort durend stijgt. De totale stijging be draagt van 1963 tot en niet 1971 3.7 procent. Daarvan komt 2.1 pro cent voor rekening van de directe en 1,6 van de indlrekte belastingen, de verlaging van de loon- en inkom- stem belasting en verhoging omzetbe lasting en accijnzen ten spijt. De en 1,6 van de indirecte belastingen, stenbelasting en verhoging omzetbe- directe kant gestegen. HELMEN VOOR BROMFIETSERS (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Bakker (verkeer en waterstaat) kondigt ln zijn memorie van toelichting op de begroting voor 1971 opnieuw een aantal veiligheidsvoorschriften voor het verkeer aan. Zo zijn niet alleen voorschriften over een verplichte keuring van auto's op komst, maar tevens komen er eisen voor reflec terende kentekens en voor het dra gen van helmen door motor- en scoo terrijders. In beginsel Is voorts besloten om ook ds helmen verplicht voor te schrijven voor bromfletsberijder*. Voordat het echter zover ia, moeten de eisen voer de keuring van deze helmen nog worden vastgesteld. LOONSTIJGING VOOR 1970 OP 11 PROCENT GERAAMD DEN HAAG -Als niet tot conjuncturele bijsturing was besloten zouden lonen en prijzen in 1971 beurtelings zo stijgen, dat de inflatie een geweldige impuls zou krijgen. Dat blijkt uit de macro- economische verkenningen voor 1971, die het Centraal Planbureau heeft opgesteld. Het planbureau rekent voor volgend jaar op een loonstijging van ruim 10 net, inclusief sociale lasten en inci dentele loon bewegingen, zoals nu gaande zijn met de 400- uitkering. Uitgaande van een restric tief monetair beleid, een huurverho ging van 7 pet per 1 april, een ver hoging van de omzetbelasting, een verdere correctie van de loon- en in komstenbelasting en een afbraak van de omzetbelasting op investerings goederen, komt het planbureau voor 1971 tot een macro-economisch beeld, dat er niet fraai uitziet. Behalve sterke loon- en prijsstijgin gen wordt een afnemende volumetoe neming van de produktie voorzien en een groter tekort op de lopende rekening van de betalingsbalans. De volumestijging van de uitvoer ver traagt tot 9 pet, de particuliere con sumptie neemt In hoeveelheid met bijna 5.5 pet toe. Dit bij een verbe tering van het reeël besteedbare loon van ongeveer 3 pet en bij een prijs stijging i pol ruim prijzen zouden volgend jaar aanmer kelijk sneller stijgen dan in 1970. Gezien het bestaande systeem van loonindexering. d-.e in de meeste cao's voorkomt, zouden de lonen enel bij die prijsstijging worden aangepast, waar mee de inflaföespiraal versneld in be weging zou zijn gezet. Ook de inves teringen zouden verder toenemen. De produktie zou met 5 pet stijgen, de invoer met 9 pet. De maatregelen Gemeentefonds Door de sterke groei van de ge meentelijke uitgaven voor sociale zorg (van 1350 naar 1700 miljoen) wordt voor 1971 opnieuw een tekort in het gemeentefonds verwacht van 220 miljoen (1970: 130 miljoen). Er zullen echter een aantal posten ten laste van de rijksbegroting worden gebracht (IS miljoen voor sociale werkplaatsen, 11(2 miljoen voor sub sidies maatschappelijk werk, 320 miljoen aan bijstandsuitkeringen voor thuiswonenden, verder gaat 100 miljoen naar de algemene wet bij zondere ziektekosten (kosten verple ging langdurig zieken in niet-erken- de inrichtingen Lopende begroting De minister heeft de vermoedelijke uitkomsten van de lopende begro ting 1970 moeten herzien, Door de toonbeweging zal 100 miljoen aan sa laris- en pensioenmaatregelen no dig zijn (hogere nacalculatie), ter wijl op minder belastingontvangsten (lagere raming loon- en inkomsten belasting) moet worden gerekend we gens gebleken geringere winstinko mens m de periode 1968-1970. Het nadelige saldo wordt daarmee ver hoogd van 556 tot 2.856 miljoen gul den. Voor de financiering van het begrotingstekort van 2500 miljoen wordl 1600 miljoen verkregen door ^schikbaar komende reserveringen op voonnschrijfrekeningen. Voor de re- Merende 900 miljoen is inmiddels 775 miljoen veikregen uit de opbrengst van staatsleningen. Defensie daalt Uitgedrukt in procenten van het na- tionaal inkomen daalt het aandeel Koningin Juliana heeft gisteren de vol gende troonrede uitgesproken: LEDEN VAN DE STATEN-GENERAAL In onze zioh vernieuwende maatschappij verschuiven normen snel. Daarbij treden span ningen op tussen behoud en vernieuwing, die echter nimmer zullen mogen leiden tot het prijsgeven- van fundamentele waarden. In die situatie is verdraagzaamheid jegena elkaar van groot belang. Het verlangen om mee te werken aan de ontwikkeling van de maat schappij vereist bereidheid tot samenwerken en tot respecteren van de opvattingen van anderen. De regering draagt hierbij een eigen verantwoordelijkheid. Zij zal dan ook voort gaan met de moeilijke opgave om de wetge ving aan te passen aan de zich wijzigende levensopvattingen, zoals het verlangen naar meer vrijheid en meer democratische beïn vloeding. Zij zal echter tevens krachtig optre den tegen groepen die de geboden vrijheid mis bruiken om op onverdraagzame wijze anderen hun opvattingen en gedragspatroon op te drin gen of ernstig overlast aan te doen. De rege ring wil de communicatie tussen bestuur en bevolking verbeteren en de inspraak bij de beleidsvoorbereiding vergroten. Zij denkt hier bij in het bijzander aan het rapport openbaar heid-openheid, het memorandum omtrent het maatschappelijk en cultureel welzijn en het rapport van de raad van advies voor de ruim telijke ordening. De regering zal de uitkomst van het beraad hierover in wetsvoorstellen omzetten. De toeneming van de welvaart die ons volk zich in de afgelopen jaren heeft ver werven, geeft reden lot voldoening. Zij roept ook nieuwe problemen op. De schadelijke ne veneffecten voor ons leefmilieu worden zorg wekkend. De groei van de welvaart zal in toenemende mate moeten worden gericht op verbetering van de omgeving waarin wij le ven. Velen zijn zich in dit Europese natuur- bcschenmiingsjaar meer bewust geworden van hei belang van de bescherming en het be houd van natuurterreinen en van de nood zaak verontreiniging van lucht, water en bo dem tegen te gaan. De wetten inzake de luchtverontreiniging en de verontreiniging van oppervlaktewateren zijn hiervoor noodzakelij ke instrumenten. Het verheugt de regering dn* hij de bestrijding van de verontreiniging van lucht en water ook de internatïonale^sa- inenwerking meer gestalte krijgt. Voor een op de toekomst gericht onderwijs bestel acht de regering een ingrijpende her ziening van het kleuter- en lager' onderwijs nodig. Ook zullen maatregelen worden getrof fen ter verdere verlaging van de leerlingen- snliaal bij dit onderwijs. Uit de u heden aan geboden nota blijkt dat de regering zoveel mo gelijk wil bevorderen dat de positie van de werkende jongeren gelijkwaardig wordt aan d>e van leeftijdgenoten die nog voortgezel onderwijs ontvangen. De regering streeft er- naai spoedig de noodzakelijke herstructure ring van het wetenschappelijk onderwijs te verwezenlijken. Zij zal bijzondere aandach'. schenken aan de verdere vormgeving van het wetenschapsbeleid. Het woningbouwprogramma zal voor 1971 met 2000 woningen worden verhoogd. In het be lang van de woningbouw wordt de afgifte van rijkisgoedkeuring voor die delen van het land waar de spanning op de arbeidsmarkt in de bouw het grootst is, getemporiseerd voor bouwwerken in de sectoren nijverheid, handel, en verkeer. Deze tijdelijke maatregel wil de regering laten volgen door een investerings heffing van beperkte duur, waartoe een ont werp van wet aan u zal worden voorgelegd. Voortgaande liberalisatie en invoering van huurharmonisatie zullen het bouwen van vol doende goede nieuwe woningen stimuleren. Voor de verbetering van de bestaande wo ningvoorraad is de begroting aanzienlijk op gevoerd. De rijkssteun voor de woningbouw zal door een nieuwe wijze van verdeling meer worden toegespitst op die gebieden en die ca tegorieën van woningbehoevenden die daaraan het meest behoefte hebben. Mede door het ingevoerde systeem van aanvullende individu ele huursubsidie wordt meer rekening gehou den met de lagere inkomensgroepen. De sterke expansie van onze economie mani festeert zich ook dit jaar in een belangrijke toeneming van produktie, in- en uitvoer en werkgelegenheid. De verbetering van het re- eel vrij besteedbaar loon is aanzienlijk. Het uitkeringsniveau van de AOW en AWW is extra verhoogd. De laatste maanden voltrekt zich echter de groei van de totale nationa le bestedingen in een snel tempo, met name als gevolg van de ontwikkelingen van de in vesteringen in bedrijven en van de particu liere consumptie. Hierdoor loopt de spanning op de arbeidsmarkt en de kapitaalmarkt ver der op, en tekent zich sedert kort een ge voelige verslechtering van de handelsbalans af. De spanningen ontladen zich nu bovendien in onverwachte, aanzienlijke extra loonuitkerin- gen. De versnelling in de loon- en prijsstij gingen die reeds werd gevreesd, krijgt daar mede een zeer gevaarlijk® impuls. De beta lingsbalans zal nog veel ongunstiger worden Delen van het bedrijfsleven zullen in ernsti ge moeilijkheden kunnen geraken, hetgeen zijn effect op de werkgelegenheid niet zal missen De regering is vast besloten aan deze on gunstige ontwikkeling het hoofd te bieden Z'j kondigt daartoe het volgende programme van maatregelen aan: Op de rijksbegroting 3971 zal een bedrag van 140 miljoen gulden worden geblokkeerd Op koite termijn bereikt u een ontwerj van wet dat een voorstel bevat tot het con Junotureel hanteren van de tarieven van eni ge belastingen. Op basis van die wettelijk' bevoegdheid wil de regering per 1 januari 1971 voor de duur van 12 maanden de tarie ven van de loon- en inkomensbelasting, de vennootschapsbelasting, de benzine-accijns en de bijzondere verbruikersbelasting op perso nenauto's verhogen met 3 pet van de op dal tijdstip van kracht zijnde tarieven. Mede ter versterking van het restrictie ve monetaire beleid zal worden overgegaan tot een beperking van het consumptief kre diet en van het door de overheid garanderen van leningen buiten de woningbouwsector. De regering is van mening dat de in arti kel 10 van de wet op de loonvorming ver melde voorwaarden zijn vervuld. Zij heeft, dan ook het voornemen aan dit artikel toepassing te geven. Daartoe rloht zij heden een ad viesaanvrage aan de Sociaal-Economische Raad. De beoogde matiging van de loonontwik keling zal door voortzetting van een krach tig prijsbeleid worden ondersteund. De regering acht deze Ingrijpende maatrege len noodzakelijk ter verzekering van de toe komstige werkgelegenheid, van de welvaart en het welzijn in ons land. Het welslagen van dit programma hangt mede af van het te voe ren begrotingsbeleid. Meer dan ooit is thans een begroting vereist die een evenwichtig en gezond beeld vertoont. Een verdere verlaging van invoerrechten en een verlenging van de tijdelijke verlaging van de suikeraccijns, en vooral de stijgende gemeentelijke uitgaven voor de sociale zorg, vereisten enkele nieuwe fiscale maatregelen. Daartoe wordt voorge steld op 1 januari 1971 het normale tarief van de omzetbelasting te brengen op 14 pet en het verlaagde tarief op 4 pet te hand haven. Een aantal artikelen gaat van het nor male naar het verlaagde tarief over teneinde de invloed op de kosten van levensonder houd beperkt te houden. De Inkomstenbelas ting op het privé-gebruik van auto's dat door de onderneming wordt bekostigd, zal worden verzwaard door een meer op de werkelijkheid afgestemde waardering. Renteverrekenmg zal worden ingevoerd bij bepaalde te innen en terug te betalen belastingen. Bij de gekozen opzet van de rijksbegroting kan in 1971 wor den volstaan mei een aanzienlijk geringer beioep op de open kapitaalmarkt dan dit jaar. hetgeen de financiering van gemeentelijke in- v enteringen ten goede kan komen. Ofschoon landelijk gezien de inkomensontwik keling ook in de landbouw en visserij niet onbevredigend is, zijn er bepaalde sectoren, groepen en gebieden, zoals het noorden. d:e bijzondere zorg vereisen. In de begrotings voorstellen die u heden worden aangeboden, vindt u de beleidsvoornemens van de rege ring inzake deze en andere belangrijke on der werpen van staatszorg. t>t jaar wordt de oprichting van de Verenigde Naties herdacht In de 25 jaar van haar be staan is de volkerenorganisatie een onmis bare functie gaan vervullen bij de handha ving van de wereldvrede, vooral door het be vorderen vain de internationale samenwerking op economisch en cultureel gebied. Het in de- m kabinetsperiode gestelde doel om de Neder landse ontwikkelingshulp in 1971 1 procent van het nationaal inkomen te doen bedragen, wordt bereikt in de begroting die u heden wordt aangeboden. De taken en verplichtingen die in de ontwikkelingsstrategie voor de ja- ren zeventig worden neergelegd, dienen niéu we richting te geven aan de inspanning van alle betrokken landen. De regering zal hier aan haar volle medewerking geven, evenals aan het tot stand komen van een algemeen stelsel van handelspreferenties voor de ont w kkelingslanden. Van essentieel belang vooi het bereiken van een meer stabiele interna tionale veiligheid zijn de besprekingen tus sen de Sowjet-Unie en de Verenigde Staten over beperking van de strategische nucleaire bewapening en het ontwapeningsoverleg te Genève. Voorzover het binnen haar vermogen ligt. draagt de regering het hare hiertoe bij, evenals tot het herstel van de vrede in de gebieden die thans door oorlogsgeweld worden geteisterd. De regering ziet het daar naast als een belangrijke taak. zowel binnen de Noordatlantische Verdragsorganisatïe als daarbuiten, mede te werken aan het streven naar vermindering van de spanningen en ver groting van de veiligheid in Europa. In dit verband wordt in het bijzonder gedacht aan een evenwichtige beperking van de militaire middelen. De grondslag voor de veiligheid van het koninkrijk blijft intussen handhaving van de Nederlandse deelneming aan een Atlanti sche strijdmacht, modem uitgerust en van vol doende omvang om een mogelijke tegenstan der. vooral ook met conventionele middelen, te kunnen weerstaan en hem te kunnen weer houden van het uitoefenen van politieke druk. Nederland dient zich in verband hiermede een passende defensie-inspanning te blijven getroosten. De ontwikkelingen in de Europese gemeenschappen sedert de Haagse conferentie van staats- en regeringshoofden stemmen hoopvol voor de toekomst van de Europese integratie. Van wezenlijke betekenis hiervoor acht de regering het slagen van de onder- handelingen over de uitbreiding van de ge meenschappen. Zij steunt de verdere integra tie op economisch, sociaal en monetair ge bied. De eenwording van West-Europa blijft zij zien als einddoel. De verschijnselen van groeiend proteoiionisme baren de regering zorg. Mede in het kader van de Europese ge meenschap blijft zij ijveren voor een vrij internationaal handelsverkeer op de grond slag van eerlijke concurrentie. De regeringen van Suriname, de Nederlandse Antillen en Nederland zijn overeengekomen het overleg over de toekomstige verhoudingen tussen de landen van het koninkrijk in het komende parlementaire jaar te intensiveren. Nederland zal de economische en sociale ont wikkeling van deze landen in toenemende ma te steunen. Er is in de komende maanden nog een om vangrijk programma van wetgeving af te werken. Hieronder valt de eerste lezing van de wetten tot grondwetsherziening. Van de reeds ingediende voorstellen acht de regering vooral van belang de behandeling van de wet houdende wijziging van bepalingen inzake ge meentelijke en provinciale belastingen, de wet ter invoering van een jaarlijkse bijstelling var. de tarieven van de loon- en inkomsten belasting, voorstellen voor structurele wijzi gingen van de inkomstenbelasting, de vesti gingswet detailhandel, de herziening van het ondermemings- en het vennootschapsrecht, de wettelijke regeling van werkstaking, een wij ziging van het onteigeningsrecht. de herzie ning van het echtscheidingsrecht en voorstel len over de bescherming var. de persoonlijke levenssfeer. De regering stelt zich voor onder meer nog te komen met voorstellen betref fende het instellen van regionale bestuura- eenheden, een vernieuwing van de wet toe zicht kredietwezen, een wet tot wijziging van de huurwet en de woningwet, een wijziging van de algemene bijstandswet en van de wet op de bejaardenoorden. Ik wens u toe. leden vac de staten-generaal, dat vruchtdragende discussies u voldoening schenken in het ver antwoordelijke werk dat u wacht. Moge Gods zegen op u en uw werk rusten. Hiermede verklaar Ik deze zitting van de staten-gene raal geopend. die de regering In petto heeft, zullen echter de binnenlandse bestedingen sterk afremmen, behoudens de wo ningbouw en de consumptieve uitga ven van de overheid. De overheidsinvesteringen worden beperkt, de bedr.jfsinvesteringen met een half procentje verlaagd en de particuliere consumptie daalt met ruim één procent. Daardoor kan de export weer wat toenemen en wordt de invoer rnet ruim één pet afgeremd. De lopende rekening van de betalingsbalans ver betert met 600 miljoen, waardoor het tekort tot 250 miljoen wordt te ruggebracht. In het algemeen gespro ken brengt het programma van con- jucturele maatregelen een verminde ring van de spanningen tussen mid delen en bestedingen teweeg. Daaruit en uit de loonmatiging resulteert een benedenwaartse druk op de prijzen van circa een half pet, die echter op van carca een half pet. Namelijk van 5.3 naar 4.9 pet, waarbij het plan bureau uitgaat van een gemiddelde uitkering van ƒ200,- per werknemer in de bedrijven. Meer invoer Het Centraal Planbureau wijt de hui dige spanningen in de economie aan een sterke stijging van de buiten landse vraag, een versnelde toene ming van de binnenlandse consump tie en van de investeringen Schaar ste aan arbeid en de niet altijd toe reikende productiecapaciteit stelden hun duidelijke grenzen aan de expan sie. Dat had een grotere invoer tot gevolg en vermoedelijk een geringere uitvoer, waardoor de handelsbalans verslechterde en zich een duidelijks tendentie tot overbesteding manifes teerde. De duurdere invoer beteken de hogere binnenlandse prijzen, ge volgd door loonstijgingen die groter waren dan werd verwacht. Daarbij kwam deze zomer de onrust aan het loonfront. Inflatie Het planbureau tekent aan dat onzs economie overigens niet alleen staat, waar het spanningen en prijsinflatie betreft. De inflatie in het buiten land weerspiegelt zich in ons imvoers- P«l, dat dit jaar met 5 pet oploopt, hetgeen een hoog c.jfer is, want het kwam sinds 1957 niet meer voor. Bij deze externe kestenbeweging voegt zich de binnenlandse loonstijging, die tot voor kort nog op 9,5 pet werd geraamd, maar nu op 11 pet is ge steld, aangenomen dat de bekende ƒ400 gemiddeld over het gehele be drijfsleven voor de helft wordt uitge keerd, hetgeen neerkomt op 1,5 pet van de loonsom. Ongetwijfeld zal de consumptie in d» komende maanden door deze uitke ringen ineens zeer sterk omhoog gaan. Over liet jaar als geheel be zien neemt zij met ruim 7 pet in vo lume toe. bij een verbetering van het reeël besteedbare loon die op 2.5 tot 3 pet werd geraamd, maar nu op 5 pet uitkomt. De prijsstijging van de consumptie bedraagt zeer waarschijn lijk iets meer dan 4 pet. Het resultaat van de verscliillende volumeliewegingen is, dat de nationa le bestedingen en met name dus de particuliere consumptie en investe ringen van het bedrijfsleven eer» sterk accent krijgen. Nog neemt het exportvolume belangrijk toe meer zelfs dan de eerder genoemde wereld handel cn kan de"produktie niette genstaande de knelpunten tot 6 pot boven het peil van 1969 worden uit gebreid, maar ook de invoer wordt sterk gestimuleerd, /.ij wordt daar bij in volume nauwelijks door de prijsstijging afgeremd. Onder deze omstandigheden resulteert een tekort op de lopende rekening van de beta lingsbalans dat volgens een zeer ru we schatting 700 mil joen bedraagt Dit bedrag is nog enige honderden miljoenen guldens geflatteerd, want de inkomerssbalans profiteert van in cidenteel omvangrijke overmakingen uit het landbouwegalisatiefonds m Brussel. Op de rijksbegroting i.s voor wat betreft cle tijdelijke rijksgroepsrege ling mmdervaiiden rekening gehou den met het wegnemen van een on gelijkheid .n uitkeringsniveau voor wat betreft de periodieke uitkerin gen aan thuis inwonende meerderja rige mlndervallden (kosten voor 1971: 2 miljoen) Voor civele verdediging i» m 1971 als laatste fase van het vier jarenplan een bedrag van ruim ƒ103 miljoen geraamd; 71 procent van dit bedrag is bestemd voor jaar lijks terugkerende posten en bijna 29 procent voor investeringen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 11