Tabak-Philips praat over overname bedrijf Wegenplan voor 800 km auto snelweg komt in 1973 gereed Amsterdamse effectenbeurs MEERJARENPLAN EXACT GEPLAND Bij gemeenten lopen uitgaven langzaam terug Boerenleenbank: computer neemt werk van 40 man over Kappers klagen over arbeidstijden Mentorensysteem voor Surinamers niet verplicht PRINS CLAUS OPENDE WEEK OVER VERKEER MET BRITISH AMERICAN TOBACCO COMPAGNY Bedoeling om sigarensector af te stoten Melkboer verliest zijn klanten STICHTING BELANGEN AANDEELHOU DERS OPGERICHT Samenwerking op heigebied DINSDAG 8 SEPTEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 ROTTERDAM (ANP) ,Er is voldoende grond voor de veronder stelling dat het in 1965-1966 door de minister van verkeer en water staat gelanceerde programma van 800 km autosnelweg in 1973 zal zijn voltooid. Deze conclusie mag uniek worden genoemd, daar in de achter ons liggende periode van wegenbouw nog nimmer een meer jarenplan zo exact is gerealiseerd'. Deze woorden sprak maandagochtend de algemeen voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers, ir H. D. Prins, op de zomervergadering van de vereniging, gehouden in ,De Doelen' te Rotterdam. Waren de leden van de ver eniging in 1966 in het bezit van onge veer 3100 stuks materieel met een cafa- loguswaarde van rond 160 miljoen gul den, in 1970 was de omvang van het ma terieel gestegen tot 4800 stuks met een KINDHOVEN (ANP) In november as gaait de Boerenleenbank betaalche ques van rekeninghouders sneller af handelen- De Coöperatieve Centrale Boe renleenbank heeft daartoe een opt.sche lees- en sorteermachine gekocht, die eind oktober in het hoofdkantoor zal worden geplaatst. Dit apparaat sorteert en leest de cheques met grote snelheid (2400 cijfers of letters per seconde) in op een magneetband de wordt ingevoerd in de computer. Met de alankoop is een bedrag gemoeid van ƒ3 min, aldus de bank. De Centrale Boerenleenbank ver zorgt voor de 600 aangesloten banken met ruim 1100 kantoren en 412.000 pri- vé-reki-ining'houdiers per dag 60 000 che ques. Het aantal rekeninghouders stijgt maandelijks met 15.000 en de direct.e van de bank verwacht dat het aantal cheques voor het einde van 1970 zal oplopen tot 100.000 per dag. De betaal cheques worden thans nog door 40 ge schoolde krachten met de hand gesor teerd. Deze medewerkers kunnen binnen kort produktiever worden ingezet bij ander werk. De machine betekent dus tevens eem verlichting van het perso neelsprobleem, aldus de directie. Met de aanschaf van de lees- en sorteerma chine reeft de Boerenleenbank de laatste fase in de automatisering van het be taal- en giroverkeer bereikt. SLUIZENBOUW AMSTERDAM RIJNKANAAL WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) Het is voor dc Amsterdamse haven van levensbelang, dat het Amsterdam-Rijn kanaal wordt verbreed en zodoende ge schikt wordt gemaakt voor bevaring van (luwvaartconvooien. Dit vereist een zeer Ingrijpende aanpak, want niet alleen moet net knaal worden verbreed, maar bovendien zullen alle bruggen moeten worden vervangen door bruggen met een grotere overspanning. Het meest kostbaar wordt de aanleg van twee duwvaartsluizen bij W(jk bjj Duur stede en Tiel, aangezien de daar reeds bestaande sluizen te smal zijn. In W:jk bij Duurstede is door rectie sluizen en stuwen van de rijks waterstaat in samenwerking met het aannemingsbedrijf Cosax reeds een be rm gemaakt. De reusachtige bouwput (inhoud: 500.000 kubieke meter) is reeds gegra ven. In Tlel zal deze maand met de aanleg worden begonnen. De beide duw vaartsluizen zullen in 1974 worden opgeleverd. Een belangrijke afwijking van de reeds bestaande sluizen vormen de vrijstaande torens voor de hefdeu- ten. Indertijd was directe koppeling van de elektromotoren waarmee de deuren opgehesen worden en daar. mee koppeling van de torens onver mijdelijk. aangezien de techniek van het synchroon laten draaien van mo toren onvoldoende werd beheerst om onder alle omstandigheden scheef trek ken en dus klemmen van de immens zware deuren te voorkomen. Tegenwoor dig is de elektronische schakeling zo perfect, dat plaatsing van de motoren .n afzonderlijke torens geen probleem meer oplevert vragen wordt in snel tempo groter. Wil men een duidelijke verbetering van de intercommunale wegen niet frusteren, dan zullen er op korte termijn een aan tal bepalingen noodzakelijk zijn. die het mogelijk maken om de ver achter ge bleven gemeentelijke wegenbouw op gang te brengen. Sprekende over de nog aan te leggen plattelandswegei. zei ir Prins, dat indien in het huidige tempo zou waarde van rond 245 miljoen, dit be treft uitsluitend wcgenbouwmaterieel. Wanneer wij nu in aanmerking nemen, dat de burgerlijke eoi utiliteitsbouw drie tot vier keer meer produceert dan de wegenbouw blijkt wel uit deze gegevens het grote verschil in mechanisatie, die onze roep om continuïteit meer dan rechtvaardigt, aldus vervoglde ir Prins. Omzet De- omzet aan wegenbouwwerken van leden van dc vereniging was in 1967: 685 miljoen gulden; in 1968: 703 miljoen en in 1969: 795 miljoen. De^ijfers voor het eerstehalf jaar hef eei miljoen in 1970 tegen 340 miljoen in lUóct. Verder besprak de voorzitter de achter stand van de stedelijke wegenbouw. Hij bepleitte de instelling van een gemeente lijk wegenfonds naar analogie van het rijkswegenfonds. Hij had dit als volgt geïllustreerd: het rijk besteedde in 1967 voor 137 miljoen gulden; in 1968 voor 209 miljoen en in 1969 voor 257 miljoen. De gemeenten besteedden in dezelfde ja ren voor resp. 237. 288 en 280 miljoen gulden. De gemeentelijke uigaven wor den volgens ir Prins duidelijk gedrukt. In de loop van de jaren stijgen de ka- S.taaisuitgaven van de gemeenten per oofd van de bevolking van 194 in 1960 tot ƒ460 in 1968, een stijging die constant is; na 1968 lopen die uit! terug tot 435 in 1969, terwijl <L hoeften aan infrastructuurwerken in de gemeenten bepaald miet verminderd zijn. uat er grote achterstand is, die boven dien moeilijk is ln te halen, tonen vol gens de voorzitter de officiële cijfers aan. Er bestaat reeds jaren het systeem van centrale financiering; de gemeenten, die kapitaal willen aantrekken, moeten daartoe een aanvrage doen, die eerst wordt beoordeeld door de provincies. De goedgekeurde aanvragen gaan door naar het rijk. Welnu: bij het rijk liggen aanvragen tot een bedrag van 1700 miljoenn voor we gen, straten en bruggen en nog een 1U0 '-'-irlnf-- AMERSFOORT (ANP) Van de tus sen werkgevers, en werknemersorgani saties in het kappersbedrijf overeenge komen verkorting van dc arbeidstijd tot 42,5 uur per weck is in de praktijk niets terecht gekomen, zo klaagde maan dagochtend de heer B. Kloppenburg uit Hoogeveen, voorzitter van de Christe lijke Bond van Kapperspersoneel, op de algemene vergadering van zijn bond in Amersfoort. In de cao as alleen een wijziging geko men van het aantal wekelijkse arbeids uren, maar er is niets veranderd ten opzichte van de tijden voor begin en ein de van de werktijd en het maximaal aan tal uren per dag. De arbeidstijdverkor ting blijft daardoor onzichtbaar, aldus de heer Kloppenburg. Hij pleitte voor een overeenkomst tussen werkgever en werknemer. De Christelijke Bond van Kapperspersoneel is voorstander van een begin en eindtijdstip op basis van een werkdag van achteneenhalf uur of slui. ting op zaterdag vijf kwartier vroeger dan thans. DEN HAAG (ANP) Het mentoren- systeem voor Surinaamse bursalen zal, mot het oog op do discussie die ont stond na het voornemen om tot een vorm van begeleiding te komen, voorlopig niet als een verplichting worden inge voerd. Van de zijde van het kabinet van de ge volmachtigd minister as vernomen, dat de heer S. Ranch, medewerker op de afdeling onderwijszaken, met een eer-i ste groep van ca 36 pas aangekomen bursalen op het kabmet over het men torensysteem heeft gesproken. Hij heeft meegedeeld, dat zij in dit stadium niet verplicht zijn een mentor te aanvaarden en dat ook ge?n mertor zal worden aan- gewezen. Er Is een uiteenzetting gege ven over de bedoeling van het stelsel. Voorts werd de bursalen meegedeeld, dat zij indien zij tijdens de duur van hun studiebeurs de nulp willen krijgen van een mentor die hen kan bijstaan bij de aanpassing op het gebied van itschappelijk leven en de studie, na aan net kabinet kenbaar kun nen maken. orden doorgegaan, ruim 40 jaar nodig n het programma (32 000 weg voor rond drie miljard gulden zou zijn o grond van de plattelandswegennota van de centrale cultuur technische commissie gevoegd bij de memorie van toelichting op dc begroting van landbouw en vis ser! i) te voltooien. Wegenaanleg en- verbetering is ook nodig om de verkeers veiligheid te verbeteren, zo vervolgde ir Prins, die zei bestedingsbeperkende maat regelen, die in de eerste plaats de we genbouw zouden treffen, te vrezen. Hij stelde bij voorbaat dat eventuele maat regelen niet de wegenbouw zouden mo gen raken. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Amsterdam (ANP) tonden 8 56%—8.57%, New Vork 3-59133.60%. Montreal 3.53^—3.33% Parijs 65 22'-85.27',4. Brussel 7.24% —7.25% Frankfurt 99.08—99.13. Stockholm 49.171449,22',4. ZUrlcb 83.6514—83.701/;,. Milaan 57.58%— 57 63',4. Kopenhagen 47.9414—47.99'4. Oslo 50.341450.39',5. Wenen 1394— 13.95. Lissabon 12.56%—12.58',4. Ma drid 5.12—5.27. ROTTERDAM (ANP) Prins Claus heeft maandagmorgen in De Doelen te Rotterdam de tiende Ota-Piarc studie week geopend, die gewijd is aan ver keerskunde en verkeersveiligheid en tot en met vrijdag a.s. zal duren. Er heb ben zich meer dan 600 deelnemers aan- Sneld, die in commissievergaderingen van onderwerpen zullen Despreken. In zijn openingswoord herinnerde prins Claus eraan, dat niet alleen ln februari 1953 de watersnoodramp plaatsvond, maar dat in dat jaar tevens in ons land de basis werd gelegd voor deze inter nationale studieweken. In ons land ko men ieder jaar zo'n drieduizend mensen door verkeersongevallen om het leven. 3.000 persoonlijke tragedies voor hen, die getroffen worden. De prins zei zich te realiseren, dat ook de landen van de deelnemers aan de studieweek vergelijk- gaat over verkeerstechniek en verkeers veiligheid. merkte hfl op. dat hoe meer we in staat zijn op de wegen het element van verrassing weg te nemen, hoe vei liger het verkeer zal zijn. Hij zei verder, dat sommigen de ver keersongevallen de afvalprodukten van onze samenleving noemen; verspilling, die naar hem was verzekerd ln ons land oploopt tot zo'n 500 miljoen gulden per jaar. Als meer gangbare soorten ver spilling noemde hij de verontreiniging van bodem, lucht en water. Even puzzelen Horizontaal: 1 muziekinstrument; 5 vla? 6 balk; 9 familielid; 10 langzaam; 1! klaar; 14 maanstand; 25 nummer; 16 vaderlandslievend man17 deel van tij: 19 vw.; 20 verdwijn!; 21 deel etmaal; 22 eerste termijn (afk.); 23 kort geluid; 26 deel van koeiemaag; 28 rij tuig. Verticaal: 1 vader: 2 vz :3 geheel leeg: 4 bergruimte; 5 effen; 7 beboomde weg; 8 model; 9 landb. werktuig; 10 pause lijke hoofdttooi; 11 glans; 13 gevechtsli- nie; 18 boot; 19 op een keer; 24 pers. vnw.; 25 kraai; 26 rivier in Italië; 27 boom. De oplossing van de vorige puzzel Is PHILIPS FLAUW IN ZWAKKE BEURS De sluimerende en hier en daar reeds ont waakte arbeidsonrust in diverse bedrijfstak ken doet de beurs uiteraard geen goed. Het publiek neemt het. zekere voor het onzekere en wacht af of komt met materiaal aandra gen en samen met de heersende onzekerheid werkt dit alles koersdrukkend. De effecten beurs is de nieuwe week dan ook ln een zwak ke stemming begonnen, waarbij onder de hoofdfondsen, vooral Philips, werden aan getast. Men opende hier op 64, hetgeen een reactie van 1.60 of 16 punten inhoudt. Op dit sterk verlaagde niveau kwam later lichte vraag los. waardoor de prijs een halve gulden aantrok. Unilever was aan het begin van de handel 1,20 lager op 94.80 en ook AKZO moest 1,— prijsgeven op 84,80. Hoogovens hield zich vrij goed op 89.70. Kon. Olie opende een paar dubbeltjes lager op 148.20, maar liep daarna op tot 148.80. KLM was 3,— lager op 126.50. In de cultuursector was de stemming ver deeld. Deli-Mij opende bepaald flauw op 65.50 of 3,— lager, maar liep daarna snel op tot 66AO. Amsterdam Rubber was vast op een 2 punten duurdere prijs van 44.5 en HVA bleef dicht bij huis. De scheepvaarlfondsen gaven overwegend terrein prijs. Bij HAL betekende dit tie van 2',4 punt tot 10314, terwijl Scheepvaart unie 1,20 zakte en Kon. Boot 0.70. Alleen Van Ommeren kon het hoofd boven water houden en steeg 2 punten tot 264V4 Van de overige actieve aandelen was A.B.N. 3,lager op 238. Nat.-Nederlanden daalde 0.80 en Helneken 0.60. In de lokale markt was het vandaag een treu rige bedoening. Sterker dan bij de hoofdfond. sen werd hier de onrust aan het loonfront weerspiegeld. Voorop bij de flauwe stemming gingen de uitgeverijen. Elsevier werd 8. goedkoper. Kluwer 6.—. VNU 5,— en We gener 2.80. In de hoek waar fikse klappen werden uitge deeld bevonden zich voorts Slmon de Wit. Utermölen. Bührmann, Hoogenbosch. Holl. Beton. Kwatta, Interlas en Lyempff, die alle 10 punten achteruit gingen. Vijf tot acht punten verlies waren weggelegd voor onder meer Brcdero V.BAlb. Heyn. Hattum en Blankevoort. NlUmij, Leldsche Wol. Hatéma, Kemo, Halberg. Holec, Begemann en Ballast- Nedam. Ook in de textiel zat het niet best. Deze toch al noodlijdende bedrijfssector zal naar verwacht van een algemene loonronde stige hinder ondervinden. Schuttersveld daal de 6 punten tot precies pari en Nijverdal Ten Cate gaf 4 punten prijs op 80. Ook Hagemeijer en Rommenhóller leden flink verlies. Beperkt was het aantal winsten, die dan nog hoofdzakelijk ln de speculatieve sfeer lagen. Zoals bij Matubel. waar de stijging r sneld met 12 punten werd voortgezet Hellingman waar 9 punten meer werd gege- Beers zette de opmars met 5 punten t. Eenzelfde stijging vertoonden Delta- Lloyd. Homburg. Scholten-Honig ging 1.3( vooruil en Ned. Middenstands Bank 1.80. Ook Bergoss en Vulcaansoord bewogen zich tegen de draad ln In de tweede periode nam de verkoopdruk hier en daar nog toe. Elsevier verloor per saldo 1 12.—. AMEV 1 4.—. evenals Hagemeijer, Wereldhaven 10 punten en Etna-Daalderop 11.70. Matubel won uiteindelijk 8 punten en TUb. Waterleiding 10. Bij de internationals kon Hoogovens t.o.v. de opening een halve gulden stijgen tot 90.20, maar Kon. Olie verspeelde het winstje op 148.30. Amsterdam Rubber hield 1 punt winst over en Nat.-Ned, verloor 1.60 op 81.80. ANP-CBS BEURSINDICES Intern, concerns Industrie Scheepv. 111.8 112.6 ADVIESKOERSEN BUITENLANDS BANKPAPIER Amsterdam (ANP) De advies- koersen voor buitenlands bankpa pier geldend In Amsterdam op de volgende werkdag, luidden gisteren onveranderd. HOOGENLAAGWATER 14 september Vlissingen Temeuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur cm 046 216 1.17 233 2.02 160 I49 251 2 20 187 13.08 212 13.36 228 14.22 149 uur cm 7.03 171 7.35 184 7.35 133 8.04 199 8.12 155 19-41 214 20.12 227 2000 159 20.44 239 2041 186 OBLIGATIES Staatsleningen Ned. I j. W-S Ned. 25 J 69-€ Ned. 7. J. '7(1-8 Sed '88 744 Ned. 66-1 7 Ned 66-2 7 Ned 88 7 Ned 68 644 Ned '68 644-3 Ned 67 644 Ned 65-1 5% Ned '64-1 544 Ned '58 444 Ned 59 444 Ned '60-1 444 Ned '61 444 N Staff '47 544 Ned 54-1-2 344 Ned $5-1 544 Ned 37 3 Grootboe* 46 s N Doll '47 8 Bank- to kie BvNC '57 6 BvNG 58-'59 444 BvNG 66-1 7 8vNG 67-1-2 6% BvNG 68-1-2 8% BvNG 65-1 5% BvNG '58 5% 8vNG '64 5% 101.90 10190 10090 100.70 103.30 103.10 94-40 9450 91.60 91.60 91.10 01.30 9090 90.90 8590 86.10 70.60 68.05 68.05 Converteerbar* obligaties Geal.Z. 4% 89 50 90 Hoogovens S% 83 8890 Meelfabr 6% 85.30 8550 Wvers '66 6% Ballast-Ned am G Benadorp Int. Bergb en Jure Berk el Pat. Blljdecst W Bo!s Bore Weörj 75,60 6690 68.30 67.60 82.60 8330 87.60 84.40 86.30 82.30 ACTIEVE AANDELEN *KZO 85.80 85g Alg. Bank Ned 241 238.1 Amrobank M80 53.: Amut Rubb 42,5 43.5 DelJ MIJ C 68.60 66.< Dordt Petr 891 890 idem prei gao 890 65.4 129.50 128-80 148 50 148.40 95.80 95 83.50 81.30 262.5 264.5 65 80 64505 .90 22390 HAL Hoogovens c HVA-mljen ver KLM Kon Petr. KNSM Nat Ned. Ommeren e Philips gem.bei Robeco 174 84.4( 174 Hypotheekbanken Fr. üt DW 6 85.30b Pr. Gr DU 444 77 9 5 77.55 Weef NO 3% 64.20 Handel, tndusrrir 8P '66 7% KZK '65 6 95 N Ges U '66 64- 90 Pgem 57 6 89 Pgem '64 6 R-rlJn pljpl. SV, 92 R.Sch '69 1-2 7 1 83 Scholt Hon. 4% 84 KLM '68 7 87 KLM NDST-ACTtEV* AANDELEN BeleggtngsmljeB 109 Holland Fund 95.50 9090 89.50 86.50 92.50 154 134.50 71.50 71.20 79.30 80 117.90 117.90 470 1264 1205 A'dam '51 A'dam '56-1 Dordt 56 Eindhoven '54 D Haag '52-1 D Haag '52-2 AMEV Delta verz. groep Ned Midstb Slavenburg j bieden; 8—gedaan laten; BOhrm T Bijenkorf e CaJ-. e c Ceot Suiker Cur Hand-Ml] BLsevter Fokker Ford Ned Furneee Gazelle njw Geld v pap Geld Plelens Güt-Brocades Grinten v.d Gruyter 6 epi e Ha gemey er j Hero Cons n Hoek'» Mach Holec Holi Beton Homburg loogenboscb 2 Hoogeostr Interlas 4 Interna tlon-M Kemo Corset 2 Kempen en Beg KN Papier 1 KV Tapijt 1 Lmdeteves 1 Lljempf Lijm en Gel 1 Meelfabr NB e 2 Mees Bouw Moea Naardeo Van Nelle Netam Norit 1 Nutrima i Nijverd.-ten Cate Oving Pakhoed B Palthe Philips gem.bes 1 Pont hout 1 Ru haak Co. Rijn-Schelde ich Bxp MIJ Schokbeton i Scholt Honig Slmon de Wit S totvla l St en Twente 39 Tb Marijaeo bieden; 4—laten; d— z: 84.20 32.20 ITwotbest Udenhout Uolkap Unilever 6 cp Ver Machine Ver Touw VlhamlJ Vredat B Wereldhaven Wyer» ind. Mljnooow 1 B LU! ton 2e c petroleum 2395 2400 1 146.89 144.50 11450 118-20 118 BUITENL CERTIFICATEN Can Pac. 49.69 55.20 Inland Nat- Gas 10.40 10 Int Nickel 44.20 43 Shell OU 31.50 31.40 VERENIGDE STATEN American rinlrs American Motor» uw Tei en Tel 109 470 - - itchls Top. 9' Bethi Steel 5S Chrysler j' Ciriee Servies 3 Colgate U Columbia Gas ,j Do» Cheat 3 Eastman Kodak 9 30 Ford Motor 5 Geo Elee 2 Gen Motor» 5 Int Tel en Tei. 5 Kennecott 6 Nat Distill 1 Nrth Am Philip» 4 Pean Cent Comp 5 Pepslc 4.2 Radio Corp Republic Steel 4 Shell OU 4 S perry Rand 9.3 Standard Brands 1.50 Studebaker 0 Sun OU Comp 070 Texas Lnstr. 2 On Pac Rr 0 US Steel 5 b Westlngh Elec 1.5 Wool worth 69-59 gr 21-2283; t— t 7.85 7.60 4850 48.30 23.70 2355 17.90 22.45 22.85 2490 24.80 4890 4825 3050 4025 31-60 31.85 44.80 41.25 16.10 25.80 9.90 27.50 28 30 44.25 25.10 42 50 47.50 46.50 82.S0 37.20 met de betrokken vakorganisaties nog niet geheel is afgesloten. Daarnaast zal het slagen van de onderhandelingen me de afhankelijk zijn van door buitenland se instanties te verlenen faciliteiten, .gen. In 3 het dan ook prematuur c AMSTERDAM (ANP) De raad van bestuur van Tabak-Philips heeft meege deeld. dat er onderhandelingen worden gevoerd tussen deze vennootschap en de Sritish American Tobacco Company o- er overname van een deel van de Phi- lips-bedrijven door het BATCO-coneern. In verband met geruchten en de recente koe-rsbeweging in lundelen Philips acht de raad van bestuur het juist er op te wijzen dat hoewel de onderhandelin gen in een uitstekende sfeer verlopen er nog geen definitieve beslissingen zijn genomen, zulks mede omdat het overleg DEN HAAG (GPD) Steeds mee melk en melkproduktcn worden in ons land buiten de melkhandel 0111 gekocht, dus in levensmiddeienzaken, warenhui zen, enz. Dit jaar wordt 18 procent van de melk buiten de melkhandel verkocht. Vorig jaar lag dit percentage nog op 13, en het daarvoor op 12- De melkprodukten maakten in die twee jaar tijd een sprong van S naar 17 pro cent .vreemde' verkoop. Van chocolade melk wordt thans de helft buiten de melkhandel om gekocht; dat was twee jaar geleden een kwart. Dat alles blijkt uit gegevens van marktonderzoek dat regelmatig in de zuivelsector wordt ver richt. De melkboer verliest dus veel klanten aan de kruldeniersbedrijven. Daar staat tegenover dat de zuivelwinkels er ook steeds meer als kruidenierszaken gaan uitzien, zodat er daar ook weer meer andere artikelen worden verkocht dan voorheen. richt die als één der eerste doelstellingen heeft het aanspannen van een proces tegen G. Dikkers en CO NV in verband met het onderhands plaatsen vah een pakket aandelen bij Rockwell Audeo (RAS) te Genêve. Daardoor heeft laatstgenoemd concern de meerderheid in deze vennootschap gekregen. clusie3 te verbinden aan het feit, da: besprekingen gaande rijn. Zodra zulks mogelijk ;s zullen nedere mededelingen worden gedaan, aldus het bestuur in een communiqué. Naar het ANP nader verneemt, zal de eventuele overname de gehele sigaren- sector van het Philipsconeern omvatten. Deze overname zal worden geëffectueerd door verkoop \an de. fabrieken aan Hen ri Wintermans NV In Eersel (NB), een dochteronderneming van de Nederland se vestiging van de Batco-groep, de British American Tobacco Company (Nederland) NV. Hierna blijft van Phi lips slechts de dekbladfahricage over. De bedoeling is, da.' deze activiteit tzt beëindigd zal worden, zodat Philips dan alleen nog houdstermaatschappij zal zijn van de resterende onroerende goederen. Henri Wintermans beweegt zich even als Philips, hoofdzakelijk op het gebied van de sngarenproduktie. Sigarendoch- ters van Philips zijn oa Velasques Ne derland NV in Meerveldhoven. Due Geor ge sigarenfab-ieken NV in Zeelst en de NV sigarenfabriek .La Boisa' v-h C. J. Boek in Kampen. Het totaal aantal werknemers van he: Philips-concern bedraagt thans ca 700 man. dering van Dikkers, toen de oude deelhouders van deze vennootschap zich ernstig tekort voelden gedaan, omdat Dikkers geen gebruik neeft gemaakt van het bod van Crane, die 260 bod, terwijl het bod van RAS a 200 was. In de motivering van de oprichting van deze stichting wordt onder meer gezegd dat de aandeelhouders steeds meer ontrecht worden door onderhand se plaatsing van pakketten bij derden. Om deze methode en andere grove ma nipulaties via de rechter te kunnen be strijden is de stichting in het leven ge roepen. Voorzitter is ir J. C. J. Beljers uit Son, die in de jaarvergadering van Dikkers bereid bleek de door de heer Taselaar in uitzicht gestelde stichting met 10.000 gulden te steunen- Laatst genoemde treedt op als secretaris-pen ningmeester, terwijl voorts m het be stuur heeft zitting genomen de heer tuur heeft zitting genome I. Sonnenberg uit Vreeiand. AMSTERDAM, DEN HAAG. ROTTER DAM (ANP) De Ballast-Xedam Groep NV te Amsterdam, Dirk Ver stoep NI' te Den Haag en Guis' Hie- bedrijf NV te Rotterdam zijn tot over eenstemming gekomen over een ver gaande samenwerking op het gebied van de uitvoering van heiwerken- Met de samenwerking, die tot stand wordt gebracht door de hei-activitei ten van deze bedrijven samen te bren gen in Guis' Heibedrijf, wordt een meer efficiënte bedrijfsvoering beoogd. Daar naast zal men in staat zijn in uitvoe- rings- en materieeltechnisch opzicht do laatste ontwikkelingen te bieden. Om dit te ben-eiken zal ook het research- werk worden gestimuleerd, aldus eem communiqué Posities Nederlandse Schepen Aaltje 5 v Amsterdam n l Abbekork 5 Ie Dor es Sail Achilles 6 te Amsterdam Adrlalic 6 la Brandstord Aegir p 5 Noordhinotr n Aders S 172 m ZO K Hal n O Nw G 0 Domingo ..1 Guinaa s n Buenoa A ad 5 1270 room 6 v Amst. n Huil D 5 K Trafalgar n Roti. 1st 5 180 m Z K Jador rturth 7 60 m O K da 1 v Antwerpen te Hembi les S 625 m W Flnlster e Antwerpen isemius p 5 ZW-Noorweoer rd 4 v Delfzijl n Colchester Asuncic.. Atlantic SkyVéo'm'hi'c) Antigua n Benggai S Bcnke p 5 Belicr'and 5 v Harlingan n Goola Blanco 7 150 m NO K. Vlllano n Boston Bllter 3 300 m NO Maurlllua Bloemgracht p 6 Point Pandean Mentyluoto Bonny 1 te Capalla a.d. IJssel verw. Malaga Bothnii 4 Ho n Oskart :e Genua e 5 120 m NO Aberdeen igrachl p 5 Gotskasand Canada 5 v Ipswich la Vlaardlngen Copelle 6 v Delliill n Groningen Capricorn 6 la Puttershoek Cartagu 5 v Turbo n Tel* Charis 6 400 m ONO Savannah Constance 5 v Cean n Kopenhagen Copan 6 ta Rotterdam Coppename 5 120 m OZO New Vo Coria 5 te Delltlll Cornelia-63 6 v Londen te Rotterdar Dorth.ee p 5 K. Vlllano n Tarai Drake 7 S m NO Taxal V5 n Zwlln- dracht Duivcndracht p 4 Dakar n Roti. Dutch Sailor 6 v Roti. n Poola Edda p 5 Oland n Rouaan Eemhavan 7 ta Vllssingtn Eemsmond 7 ta Hamburg Eematroom 5 670 m ZZO Groenlanc Eendracht 5 ta Delfzijl Els Taekman 4 v Doltïll n Gooi» ei.*..., e v^Egaraun-1 - Fiducie 7 ta Bramen Fiducia-2 7 ta Londen Florida p 7 Startpolnt n Beltast Geestland S 360 m W Landsend Gcrsom S la Amsterdam Gloria Maria p 4 Istanbul n Llvorn Giavclend 6 v Bremen ta Hamburg Grecian p 5 Galita all. n Benghazi Groiedlik 7 ta Savannah Grotediik 6 ta Savannah ios-W S ta Immingham tdrika Maria p S Ouassant inv-T S wart Delfzlll landrecht S 280 m OZO S:ra, llands'surcht S 300 m ZO Danan Honds Dreal 5 1150 m ONO M til» llanda Duin p S New Britain ndsbosch 5 v Londen Ie Amst. •D 5 v Roti. n Huil ser p 5 Brighton n Klrkaldy re p 5 Wight n Anlworpen. irsum S 500 m WNW Azoren p 7 Brunsbutlel n itorkerk S v P«ton^ n^Colombi Ï3fj'kns*240 m ZW Azoren ckerk 8 te Yokohama verw :e 5 v 8arcelon» n Trapan' 56 m ONO St Helena a 5 v Londen ta Do.-drech' 5 100 m ONO K. Agul- Laly 6 80 m NO Malta n Pto Torrai Lalykark 7 240 m O Beire Lanla p 5 Texel n Ipswich Leonidas 7 v Llvorno n Napala Lauve Lloyd 5 ta Rotterdam Llasbath 6 v Deltzlil te Hamburg Limburg S 280 m ONO Midway ell. Lion of Judah 5 150 m W Ascensioi Loire Lloyd 6 1400 m NW Peas all. Looiersgracht p 7 Schiermonnikoog n Mentyluoto p 5 Ouessant n m O K. Graciaa a 6 v Rolt. n jr-N p 6 Zee V a n PI- n Havre urius 5 ta Peramerlb vohoven p 7 K. Villi ve Lloyd 6 v Durban arquas ley Smits 5 140 m I 5 300 m ZW Santo Domingo Mlrach-N 6 140 rr Nieuwiano 5 v Amst n Lelth Noblesse p 7 da Sunk n Loni Noord 5 1 Gunness le Albl Noordcrkroon 5 Ie Delfzijl Noordkaap 5 100 m Z Quest uemsay n R 0 m W Azor it 5 480 m ZO Missis monding Prins der Nederlanden 6 ta Sou- Prlnscs Margriet (IV) 7 v Urwlck Amsterdam Proeyon 5 te Amsterdam Prosperite 4 v Baoynna n Arklow Provenierssingel 6 v Santa Marth» Wilmington Pulpce 4 v Norrsundel n Calais Putten 7 1600m ZW «il.Kodlak Queen of Shaaba 5 60 m Z R Raamgracht p 6 Kiel n Kotka Raplcf 4^te Klno'a Lynn p 5 Btachy Head v San Francisco ta Portland i p 6 Smithknoll n Esbjerg 155 m OZO Rockhampton som 5 v Amst. n Shoreham s 80 m NO K. Vlllano n N Vlieland n Rochetorl S Cozumel all. n Plo. Cortez Stad Den Haag 140 m WZW Lissa bon Stad Utrecht p 7 Wight n Rott. Stad Zwolle 5 240 m ONO Gibraltar Stella Maria p 5 IJmuldan n Gooit Straat Aguihes 5 v Santos n Kaapstad Straal Bali 5 v Shanghai n Hongkong Straat Clement p 5 Florcs n Dlakarts Straat Fiji 8 ta Hongkong verw Straat Freetown 5 270 m ZO Make Straat Fremantle p S Banka n Luanda Straat Futemi 5 v Durban n Lor. Marqués Straal Holland 6 ta Osaka Straat La Melre 7 200 m NO Brlaba- Straat Magalhaen 6 ta Dei Straat Rjo 6 ta Shlmitzu Surveyor 5 v Amst. x Londen Tana Halq 5 ta Bramen Tanomo 5 EO in ZW K hu Antonl Tanny S te Londen Taras 7 v Cadiz te Amsttrdem Tasmanlë S v Hamburg n 7 Telena 5 v Vigo n Grangtmouth Thaletas p 5 K. Vlllano n Rott. Thuredrecht 5 530 m NO Monapaa- e Mogadisc Toltec 7 S55 m ZO T- Hamburg Volenlt 5 v Sorni Walcharen 5 110 m NV.' Konakry Walenbursh 7 ie Bordeaux Waterland 6 te Durban Waqa 4 te Antw Westerkerk 5 26S m Z Monrovia Wilia-B 7 ta Hamburg VVissekerk 6_470 m OZO Albany Wolanda 6 v Amst. n Deventtr Wonogiri 7 850 m NW Yokoharr- Wonosobo 6 v Arica n Plco Wubblna 8 te Rott verw pool b Thiited r 5 170 m ONO H Tankvaart Acmeea 6 v Thameihaven n Teesport Actaon 5 v Sin; "ernaar 7 130 til Is Cape 5 n Ras Tanura co Spray 6 te Santos rs 7 Singapore n Bangkok edrtchï 5 S20 m NNO St. Helena mitia 5 400 m NO Azoren siluna 5 70 m ZO Corsica e Pta da Pal- m WZW Me- on Rotterdam 5 on The Hague 5 5 900 rr. O Berr Esso Dea He.» 5 650 m OZO St H Esso Nederland 7 475 m O Mombal ia I 240 m NW Acipu- iania''I *1 H d 5 120 m NNO R Kryptos 6 ta Rotterdam Kylix 6 v Pta Care Onobo 8 ta Geelong rarw Patro 5 v Forcadoa ta Bonny Philldora 5 550 m NV/ Ascension h -1 3 3 C 0 ONO V/1i b s a Phliippia 4 v New York n Curecso Purmcrend 6 te Bandar Mashur 44 iïWMtêrte Vasum 6 te Colombo Vlane 7 v Rott te Pto Miranda Vivipere S 300 m ZW Azoren Vitree S 330 m NNO Pto Rieo 17 t» Gothenburg verw. Zafra S v Kharg all. n Mombass Zaria 5 v Kharg n Bombay Zeesleepvaart Cheaseceak Bay n Span's Gelderland 6 ta New York Maasbank 4 v Amslardam n Noord- Noord Holland 6 mat Beverwijk. wlik.31 u Dhabl k"k'sl Vincent n 300 m r K. Flnla-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15