Tabak-Philips praat
over overname bedrijf
Wegenplan voor 800 km auto
snelweg komt in 1973 gereed
Amsterdamse effectenbeurs
MEERJARENPLAN EXACT GEPLAND
Bij gemeenten
lopen uitgaven
langzaam terug
Boerenleenbank:
computer neemt
werk van 40
man over
Kappers klagen over
arbeidstijden
Mentorensysteem
voor Surinamers
niet verplicht
PRINS CLAUS
OPENDE WEEK
OVER VERKEER
MET BRITISH AMERICAN TOBACCO COMPAGNY
Bedoeling om
sigarensector
af te stoten
Melkboer verliest
zijn klanten
STICHTING
BELANGEN
AANDEELHOU
DERS OPGERICHT
Samenwerking
op heigebied
DINSDAG 8 SEPTEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
ROTTERDAM (ANP) ,Er is
voldoende grond voor de veronder
stelling dat het in 1965-1966 door
de minister van verkeer en water
staat gelanceerde programma van
800 km autosnelweg in 1973 zal
zijn voltooid. Deze conclusie mag
uniek worden genoemd, daar in de
achter ons liggende periode van
wegenbouw nog nimmer een meer
jarenplan zo exact is gerealiseerd'.
Deze woorden sprak maandagochtend de
algemeen voorzitter van de Nederlandse
Vereniging van Wegenbouwers, ir H. D.
Prins, op de zomervergadering van de
vereniging, gehouden in ,De Doelen' te
Rotterdam. Waren de leden van de ver
eniging in 1966 in het bezit van onge
veer 3100 stuks materieel met een cafa-
loguswaarde van rond 160 miljoen gul
den, in 1970 was de omvang van het ma
terieel gestegen tot 4800 stuks met een
KINDHOVEN (ANP) In november
as gaait de Boerenleenbank betaalche
ques van rekeninghouders sneller af
handelen- De Coöperatieve Centrale Boe
renleenbank heeft daartoe een opt.sche
lees- en sorteermachine gekocht, die eind
oktober in het hoofdkantoor zal worden
geplaatst. Dit apparaat sorteert en leest
de cheques met grote snelheid (2400
cijfers of letters per seconde) in op een
magneetband de wordt ingevoerd in
de computer. Met de alankoop is een
bedrag gemoeid van ƒ3 min, aldus de
bank. De Centrale Boerenleenbank ver
zorgt voor de 600 aangesloten banken
met ruim 1100 kantoren en 412.000 pri-
vé-reki-ining'houdiers per dag 60 000 che
ques. Het aantal rekeninghouders stijgt
maandelijks met 15.000 en de direct.e
van de bank verwacht dat het aantal
cheques voor het einde van 1970 zal
oplopen tot 100.000 per dag. De betaal
cheques worden thans nog door 40 ge
schoolde krachten met de hand gesor
teerd. Deze medewerkers kunnen binnen
kort produktiever worden ingezet bij
ander werk. De machine betekent dus
tevens eem verlichting van het perso
neelsprobleem, aldus de directie. Met
de aanschaf van de lees- en sorteerma
chine reeft de Boerenleenbank de laatste
fase in de automatisering van het be
taal- en giroverkeer bereikt.
SLUIZENBOUW
AMSTERDAM
RIJNKANAAL
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP)
Het is voor dc Amsterdamse haven van
levensbelang, dat het Amsterdam-Rijn
kanaal wordt verbreed en zodoende ge
schikt wordt gemaakt voor bevaring van
(luwvaartconvooien. Dit vereist een zeer
Ingrijpende aanpak, want niet alleen
moet net knaal worden verbreed, maar
bovendien zullen alle bruggen moeten
worden vervangen door bruggen met
een grotere overspanning. Het meest
kostbaar wordt de aanleg van twee
duwvaartsluizen bij W(jk bjj Duur
stede en Tiel, aangezien de daar reeds
bestaande sluizen te smal zijn.
In W:jk bij Duurstede is door
rectie sluizen en stuwen van de rijks
waterstaat in samenwerking met het
aannemingsbedrijf Cosax reeds een be
rm gemaakt.
De reusachtige bouwput (inhoud:
500.000 kubieke meter) is reeds gegra
ven. In Tlel zal deze maand met de
aanleg worden begonnen. De beide duw
vaartsluizen zullen in 1974 worden
opgeleverd. Een belangrijke afwijking
van de reeds bestaande sluizen vormen
de vrijstaande torens voor de hefdeu-
ten. Indertijd was directe koppeling
van de elektromotoren waarmee de
deuren opgehesen worden en daar.
mee koppeling van de torens onver
mijdelijk. aangezien de techniek van
het synchroon laten draaien van mo
toren onvoldoende werd beheerst om
onder alle omstandigheden scheef trek
ken en dus klemmen van de immens
zware deuren te voorkomen. Tegenwoor
dig is de elektronische schakeling zo
perfect, dat plaatsing van de motoren
.n afzonderlijke torens geen probleem
meer oplevert
vragen wordt in snel tempo groter. Wil
men een duidelijke verbetering van de
intercommunale wegen niet frusteren,
dan zullen er op korte termijn een aan
tal bepalingen noodzakelijk zijn. die het
mogelijk maken om de ver achter ge
bleven gemeentelijke wegenbouw op gang
te brengen. Sprekende over de nog aan
te leggen plattelandswegei. zei ir Prins,
dat indien in het huidige tempo zou
waarde van rond 245 miljoen, dit be
treft uitsluitend wcgenbouwmaterieel.
Wanneer wij nu in aanmerking nemen,
dat de burgerlijke eoi utiliteitsbouw drie
tot vier keer meer produceert dan de
wegenbouw blijkt wel uit deze gegevens
het grote verschil in mechanisatie, die
onze roep om continuïteit meer dan
rechtvaardigt, aldus vervoglde ir Prins.
Omzet
De- omzet aan wegenbouwwerken van
leden van dc vereniging was in
1967: 685 miljoen gulden; in 1968:
703 miljoen en in 1969: 795 miljoen.
De^ijfers voor het eerstehalf jaar
hef eei
miljoen in 1970 tegen 340 miljoen in
lUóct.
Verder besprak de voorzitter de achter
stand van de stedelijke wegenbouw. Hij
bepleitte de instelling van een gemeente
lijk wegenfonds naar analogie van het
rijkswegenfonds. Hij had dit als volgt
geïllustreerd: het rijk besteedde in 1967
voor 137 miljoen gulden; in 1968 voor
209 miljoen en in 1969 voor 257 miljoen.
De gemeenten besteedden in dezelfde ja
ren voor resp. 237. 288 en 280 miljoen
gulden. De gemeentelijke uigaven wor
den volgens ir Prins duidelijk gedrukt.
In de loop van de jaren stijgen de ka-
S.taaisuitgaven van de gemeenten per
oofd van de bevolking van 194 in
1960 tot ƒ460 in 1968, een stijging die
constant is; na 1968 lopen die uit!
terug tot 435 in 1969, terwijl <L
hoeften aan infrastructuurwerken in de
gemeenten bepaald miet verminderd zijn.
uat er grote achterstand is, die boven
dien moeilijk is ln te halen, tonen vol
gens de voorzitter de officiële cijfers
aan. Er bestaat reeds jaren het systeem
van centrale financiering; de gemeenten,
die kapitaal willen aantrekken, moeten
daartoe een aanvrage doen, die eerst
wordt beoordeeld door de provincies. De
goedgekeurde aanvragen gaan door naar
het rijk.
Welnu: bij het rijk liggen aanvragen tot
een bedrag van 1700 miljoenn voor we
gen, straten en bruggen en nog een 1U0
'-'-irlnf--
AMERSFOORT (ANP) Van de tus
sen werkgevers, en werknemersorgani
saties in het kappersbedrijf overeenge
komen verkorting van dc arbeidstijd tot
42,5 uur per weck is in de praktijk
niets terecht gekomen, zo klaagde maan
dagochtend de heer B. Kloppenburg uit
Hoogeveen, voorzitter van de Christe
lijke Bond van Kapperspersoneel, op de
algemene vergadering van zijn bond in
Amersfoort.
In de cao as alleen een wijziging geko
men van het aantal wekelijkse arbeids
uren, maar er is niets veranderd ten
opzichte van de tijden voor begin en ein
de van de werktijd en het maximaal aan
tal uren per dag. De arbeidstijdverkor
ting blijft daardoor onzichtbaar, aldus
de heer Kloppenburg. Hij pleitte voor
een overeenkomst tussen werkgever en
werknemer. De Christelijke Bond van
Kapperspersoneel is voorstander van een
begin en eindtijdstip op basis van een
werkdag van achteneenhalf uur of slui.
ting op zaterdag vijf kwartier vroeger
dan thans.
DEN HAAG (ANP) Het mentoren-
systeem voor Surinaamse bursalen zal,
mot het oog op do discussie die ont
stond na het voornemen om tot een vorm
van begeleiding te komen, voorlopig
niet als een verplichting worden inge
voerd.
Van de zijde van het kabinet van de ge
volmachtigd minister as vernomen, dat
de heer S. Ranch, medewerker op de
afdeling onderwijszaken, met een eer-i
ste groep van ca 36 pas aangekomen
bursalen op het kabmet over het men
torensysteem heeft gesproken. Hij heeft
meegedeeld, dat zij in dit stadium niet
verplicht zijn een mentor te aanvaarden
en dat ook ge?n mertor zal worden aan-
gewezen. Er Is een uiteenzetting gege
ven over de bedoeling van het stelsel.
Voorts werd de bursalen meegedeeld,
dat zij indien zij tijdens de duur van
hun studiebeurs de nulp willen krijgen
van een mentor die hen kan bijstaan
bij de aanpassing op het gebied van
itschappelijk leven en de studie,
na aan net kabinet kenbaar kun
nen maken.
orden doorgegaan, ruim 40 jaar nodig
n het programma (32 000
weg voor rond drie miljard gulden
zou zijn o
grond van de plattelandswegennota van
de centrale cultuur technische commissie
gevoegd bij de memorie van toelichting
op dc begroting van landbouw en vis
ser! i) te voltooien. Wegenaanleg en-
verbetering is ook nodig om de verkeers
veiligheid te verbeteren, zo vervolgde ir
Prins, die zei bestedingsbeperkende maat
regelen, die in de eerste plaats de we
genbouw zouden treffen, te vrezen. Hij
stelde bij voorbaat dat eventuele maat
regelen niet de wegenbouw zouden mo
gen raken.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Amsterdam (ANP)
tonden 8 56%—8.57%, New Vork
3-59133.60%. Montreal 3.53^—3.33%
Parijs 65 22'-85.27',4. Brussel 7.24%
—7.25% Frankfurt 99.08—99.13.
Stockholm 49.171449,22',4. ZUrlcb
83.6514—83.701/;,. Milaan 57.58%—
57 63',4. Kopenhagen 47.9414—47.99'4.
Oslo 50.341450.39',5. Wenen 1394—
13.95. Lissabon 12.56%—12.58',4. Ma
drid 5.12—5.27.
ROTTERDAM (ANP) Prins Claus
heeft maandagmorgen in De Doelen te
Rotterdam de tiende Ota-Piarc studie
week geopend, die gewijd is aan ver
keerskunde en verkeersveiligheid en tot
en met vrijdag a.s. zal duren. Er heb
ben zich meer dan 600 deelnemers aan-
Sneld, die in commissievergaderingen
van onderwerpen zullen Despreken.
In zijn openingswoord herinnerde prins
Claus eraan, dat niet alleen ln februari
1953 de watersnoodramp plaatsvond,
maar dat in dat jaar tevens in ons land
de basis werd gelegd voor deze inter
nationale studieweken. In ons land ko
men ieder jaar zo'n drieduizend mensen
door verkeersongevallen om het leven.
3.000 persoonlijke tragedies voor hen, die
getroffen worden. De prins zei zich te
realiseren, dat ook de landen van de
deelnemers aan de studieweek vergelijk-
gaat over verkeerstechniek en verkeers
veiligheid. merkte hfl op. dat hoe meer
we in staat zijn op de wegen het element
van verrassing weg te nemen, hoe vei
liger het verkeer zal zijn.
Hij zei verder, dat sommigen de ver
keersongevallen de afvalprodukten van
onze samenleving noemen; verspilling,
die naar hem was verzekerd ln ons land
oploopt tot zo'n 500 miljoen gulden per
jaar. Als meer gangbare soorten ver
spilling noemde hij de verontreiniging
van bodem, lucht en water.
Even puzzelen
Horizontaal: 1 muziekinstrument; 5 vla?
6 balk; 9 familielid; 10 langzaam; 1!
klaar; 14 maanstand; 25 nummer; 16
vaderlandslievend man17 deel van
tij: 19 vw.; 20 verdwijn!; 21 deel
etmaal; 22 eerste termijn (afk.); 23 kort
geluid; 26 deel van koeiemaag; 28 rij
tuig.
Verticaal: 1 vader: 2 vz :3 geheel leeg:
4 bergruimte; 5 effen; 7 beboomde weg;
8 model; 9 landb. werktuig; 10 pause
lijke hoofdttooi; 11 glans; 13 gevechtsli-
nie; 18 boot; 19 op een keer; 24 pers.
vnw.; 25 kraai; 26 rivier in Italië; 27
boom.
De oplossing van de vorige puzzel Is
PHILIPS FLAUW
IN ZWAKKE BEURS
De sluimerende en hier en daar reeds ont
waakte arbeidsonrust in diverse bedrijfstak
ken doet de beurs uiteraard geen goed. Het
publiek neemt het. zekere voor het onzekere
en wacht af of komt met materiaal aandra
gen en samen met de heersende onzekerheid
werkt dit alles koersdrukkend. De effecten
beurs is de nieuwe week dan ook ln een zwak
ke stemming begonnen, waarbij onder de
hoofdfondsen, vooral Philips, werden aan
getast. Men opende hier op 64, hetgeen een
reactie van 1.60 of 16 punten inhoudt. Op
dit sterk verlaagde niveau kwam later lichte
vraag los. waardoor de prijs een halve gulden
aantrok. Unilever was aan het begin van de
handel 1,20 lager op 94.80 en ook AKZO
moest 1,— prijsgeven op 84,80. Hoogovens
hield zich vrij goed op 89.70. Kon. Olie opende
een paar dubbeltjes lager op 148.20, maar liep
daarna op tot 148.80. KLM was 3,— lager
op 126.50.
In de cultuursector was de stemming ver
deeld. Deli-Mij opende bepaald flauw op 65.50
of 3,— lager, maar liep daarna snel op tot
66AO. Amsterdam Rubber was vast op een 2
punten duurdere prijs van 44.5 en HVA bleef
dicht bij huis.
De scheepvaarlfondsen gaven overwegend
terrein prijs. Bij HAL betekende dit
tie van 2',4 punt tot 10314, terwijl Scheepvaart
unie 1,20 zakte en Kon. Boot 0.70. Alleen
Van Ommeren kon het hoofd boven water
houden en steeg 2 punten tot 264V4
Van de overige actieve aandelen was A.B.N.
3,lager op 238. Nat.-Nederlanden daalde
0.80 en Helneken 0.60.
In de lokale markt was het vandaag een treu
rige bedoening. Sterker dan bij de hoofdfond.
sen werd hier de onrust aan het loonfront
weerspiegeld. Voorop bij de flauwe stemming
gingen de uitgeverijen. Elsevier werd 8.
goedkoper. Kluwer 6.—. VNU 5,— en We
gener 2.80.
In de hoek waar fikse klappen werden uitge
deeld bevonden zich voorts Slmon de Wit.
Utermölen. Bührmann, Hoogenbosch. Holl.
Beton. Kwatta, Interlas en Lyempff, die alle
10 punten achteruit gingen. Vijf tot acht
punten verlies waren weggelegd voor onder
meer Brcdero V.BAlb. Heyn. Hattum en
Blankevoort. NlUmij, Leldsche Wol. Hatéma,
Kemo, Halberg. Holec, Begemann en Ballast-
Nedam.
Ook in de textiel zat het niet best. Deze toch
al noodlijdende bedrijfssector zal naar
verwacht van een algemene loonronde
stige hinder ondervinden. Schuttersveld daal
de 6 punten tot precies pari en Nijverdal Ten
Cate gaf 4 punten prijs op 80. Ook Hagemeijer
en Rommenhóller leden flink verlies.
Beperkt was het aantal winsten, die dan nog
hoofdzakelijk ln de speculatieve sfeer lagen.
Zoals bij Matubel. waar de stijging r
sneld met 12 punten werd voortgezet
Hellingman waar 9 punten meer werd gege-
Beers zette de opmars met 5 punten
t. Eenzelfde stijging vertoonden Delta-
Lloyd. Homburg. Scholten-Honig ging 1.3(
vooruil en Ned. Middenstands Bank 1.80.
Ook Bergoss en Vulcaansoord bewogen zich
tegen de draad ln
In de tweede periode nam de verkoopdruk
hier en daar nog toe. Elsevier verloor per
saldo 1 12.—. AMEV 1 4.—. evenals Hagemeijer,
Wereldhaven 10 punten en Etna-Daalderop
11.70.
Matubel won uiteindelijk 8 punten en TUb.
Waterleiding 10. Bij de internationals kon
Hoogovens t.o.v. de opening een halve gulden
stijgen tot 90.20, maar Kon. Olie verspeelde
het winstje op 148.30. Amsterdam Rubber
hield 1 punt winst over en Nat.-Ned, verloor
1.60 op 81.80.
ANP-CBS BEURSINDICES
Intern, concerns
Industrie
Scheepv.
111.8 112.6
ADVIESKOERSEN BUITENLANDS
BANKPAPIER
Amsterdam (ANP) De advies-
koersen voor buitenlands bankpa
pier geldend In Amsterdam op de
volgende werkdag, luidden gisteren
onveranderd.
HOOGENLAAGWATER
14 september
Vlissingen
Temeuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
uur cm
046 216
1.17 233
2.02 160
I49 251
2 20 187
13.08 212
13.36 228
14.22 149
uur cm
7.03 171
7.35 184
7.35 133
8.04 199
8.12 155
19-41 214
20.12 227
2000 159
20.44 239
2041 186
OBLIGATIES
Staatsleningen
Ned. I j. W-S
Ned. 25 J 69-€
Ned. 7. J. '7(1-8
Sed '88 744
Ned. 66-1 7
Ned 66-2 7
Ned 88 7
Ned 68 644
Ned '68 644-3
Ned 67 644
Ned 65-1 5%
Ned '64-1 544
Ned '58 444
Ned 59 444
Ned '60-1 444
Ned '61 444
N Staff '47 544
Ned 54-1-2 344
Ned $5-1 544
Ned 37 3
Grootboe* 46 s
N Doll '47 8
Bank- to kie
BvNC '57 6
BvNG 58-'59 444
BvNG 66-1 7
8vNG 67-1-2 6%
BvNG 68-1-2 8%
BvNG 65-1 5%
BvNG '58 5%
8vNG '64 5%
101.90 10190
10090 100.70
103.30 103.10
94-40 9450
91.60 91.60
91.10 01.30
9090 90.90
8590 86.10
70.60
68.05
68.05
Converteerbar* obligaties
Geal.Z. 4% 89 50 90
Hoogovens S% 83 8890
Meelfabr 6% 85.30 8550
Wvers '66 6%
Ballast-Ned am G
Benadorp Int.
Bergb en Jure
Berk el Pat.
Blljdecst W
Bo!s
Bore Weörj
75,60
6690
68.30
67.60
82.60
8330
87.60
84.40
86.30
82.30
ACTIEVE AANDELEN
*KZO 85.80 85g
Alg. Bank Ned 241 238.1
Amrobank M80 53.:
Amut Rubb 42,5 43.5
DelJ MIJ C 68.60 66.<
Dordt Petr 891 890
idem prei gao 890
65.4
129.50 128-80
148 50 148.40
95.80 95
83.50 81.30
262.5 264.5
65 80 64505
.90 22390
HAL
Hoogovens c
HVA-mljen ver
KLM
Kon Petr.
KNSM
Nat Ned.
Ommeren e
Philips gem.bei
Robeco
174
84.4(
174
Hypotheekbanken
Fr. üt DW 6 85.30b
Pr. Gr DU 444 77 9 5 77.55
Weef NO 3% 64.20
Handel, tndusrrir
8P '66 7%
KZK '65 6 95
N Ges U '66 64- 90
Pgem 57 6 89
Pgem '64 6
R-rlJn pljpl. SV, 92
R.Sch '69 1-2 7 1 83
Scholt Hon. 4% 84
KLM '68 7 87
KLM
NDST-ACTtEV* AANDELEN
BeleggtngsmljeB
109
Holland Fund
95.50
9090
89.50
86.50
92.50
154
134.50
71.50 71.20
79.30 80
117.90 117.90
470
1264 1205
A'dam '51
A'dam '56-1
Dordt 56
Eindhoven '54
D Haag '52-1
D Haag '52-2
AMEV
Delta verz. groep
Ned Midstb
Slavenburg
j bieden; 8—gedaan laten;
BOhrm T
Bijenkorf e
CaJ-. e c
Ceot Suiker
Cur Hand-Ml]
BLsevter
Fokker
Ford Ned
Furneee
Gazelle njw
Geld v pap
Geld Plelens
Güt-Brocades
Grinten v.d
Gruyter 6 epi e
Ha gemey er j
Hero Cons n
Hoek'» Mach
Holec
Holi Beton
Homburg
loogenboscb 2
Hoogeostr
Interlas 4
Interna tlon-M
Kemo Corset 2
Kempen en Beg
KN Papier 1
KV Tapijt 1
Lmdeteves 1
Lljempf
Lijm en Gel 1
Meelfabr NB e 2
Mees Bouw
Moea
Naardeo
Van Nelle
Netam
Norit 1
Nutrima i
Nijverd.-ten Cate
Oving
Pakhoed B
Palthe
Philips gem.bes 1
Pont hout 1
Ru haak Co.
Rijn-Schelde
ich Bxp MIJ
Schokbeton i
Scholt Honig
Slmon de Wit
S totvla l
St en Twente
39 Tb Marijaeo
bieden; 4—laten; d— z:
84.20 32.20
ITwotbest
Udenhout
Uolkap
Unilever 6 cp
Ver Machine
Ver Touw
VlhamlJ
Vredat B
Wereldhaven
Wyer» ind.
Mljnooow 1
B LU! ton 2e c
petroleum
2395 2400 1
146.89 144.50
11450
118-20 118
BUITENL CERTIFICATEN
Can Pac. 49.69 55.20
Inland Nat- Gas 10.40 10
Int Nickel 44.20 43
Shell OU 31.50 31.40
VERENIGDE STATEN
American rinlrs
American Motor»
uw Tei en Tel
109
470
- - itchls Top.
9' Bethi Steel
5S Chrysler
j' Ciriee Servies
3 Colgate
U Columbia Gas
,j Do» Cheat
3 Eastman Kodak
9 30 Ford Motor
5 Geo Elee
2 Gen Motor»
5 Int Tel en Tei.
5 Kennecott
6 Nat Distill
1 Nrth Am Philip»
4 Pean Cent Comp
5 Pepslc
4.2 Radio Corp
Republic Steel
4 Shell OU
4 S perry Rand
9.3 Standard Brands
1.50 Studebaker
0 Sun OU Comp
070 Texas Lnstr.
2 On Pac Rr
0 US Steel
5 b Westlngh Elec
1.5 Wool worth
69-59 gr 21-2283; t— t
7.85 7.60
4850 48.30
23.70 2355
17.90
22.45 22.85
2490 24.80
4890 4825
3050 4025
31-60 31.85
44.80
41.25
16.10
25.80
9.90
27.50
28 30
44.25
25.10
42 50
47.50
46.50
82.S0
37.20
met de betrokken vakorganisaties nog
niet geheel is afgesloten. Daarnaast zal
het slagen van de onderhandelingen me
de afhankelijk zijn van door buitenland
se instanties te verlenen faciliteiten,
.gen. In
3 het dan ook prematuur c
AMSTERDAM (ANP) De raad van
bestuur van Tabak-Philips heeft meege
deeld. dat er onderhandelingen worden
gevoerd tussen deze vennootschap en de
Sritish American Tobacco Company o-
er overname van een deel van de Phi-
lips-bedrijven door het BATCO-coneern.
In verband met geruchten en de recente
koe-rsbeweging in lundelen Philips acht
de raad van bestuur het juist er op te
wijzen dat hoewel de onderhandelin
gen in een uitstekende sfeer verlopen
er nog geen definitieve beslissingen zijn
genomen, zulks mede omdat het overleg
DEN HAAG (GPD) Steeds mee
melk en melkproduktcn worden in ons
land buiten de melkhandel 0111 gekocht,
dus in levensmiddeienzaken, warenhui
zen, enz. Dit jaar wordt 18 procent van
de melk buiten de melkhandel verkocht.
Vorig jaar lag dit percentage nog op 13,
en het daarvoor op 12-
De melkprodukten maakten in die twee
jaar tijd een sprong van S naar 17 pro
cent .vreemde' verkoop. Van chocolade
melk wordt thans de helft buiten de
melkhandel om gekocht; dat was twee
jaar geleden een kwart. Dat alles blijkt
uit gegevens van marktonderzoek dat
regelmatig in de zuivelsector wordt ver
richt.
De melkboer verliest dus veel klanten
aan de kruldeniersbedrijven. Daar staat
tegenover dat de zuivelwinkels er ook
steeds meer als kruidenierszaken gaan
uitzien, zodat er daar ook weer meer
andere artikelen worden verkocht dan
voorheen.
richt
die als één der eerste doelstellingen
heeft het aanspannen van een proces
tegen G. Dikkers en CO NV in verband
met het onderhands plaatsen vah een
pakket aandelen bij Rockwell Audeo
(RAS) te Genêve. Daardoor heeft
laatstgenoemd concern de meerderheid
in deze vennootschap gekregen.
clusie3 te verbinden aan het feit, da:
besprekingen gaande rijn. Zodra zulks
mogelijk ;s zullen nedere mededelingen
worden gedaan, aldus het bestuur in een
communiqué.
Naar het ANP nader verneemt, zal de
eventuele overname de gehele sigaren-
sector van het Philipsconeern omvatten.
Deze overname zal worden geëffectueerd
door verkoop \an de. fabrieken aan Hen
ri Wintermans NV In Eersel (NB), een
dochteronderneming van de Nederland
se vestiging van de Batco-groep, de
British American Tobacco Company
(Nederland) NV. Hierna blijft van Phi
lips slechts de dekbladfahricage over.
De bedoeling is, da.' deze activiteit tzt
beëindigd zal worden, zodat Philips dan
alleen nog houdstermaatschappij zal zijn
van de resterende onroerende goederen.
Henri Wintermans beweegt zich even
als Philips, hoofdzakelijk op het gebied
van de sngarenproduktie. Sigarendoch-
ters van Philips zijn oa Velasques Ne
derland NV in Meerveldhoven. Due Geor
ge sigarenfab-ieken NV in Zeelst en de
NV sigarenfabriek .La Boisa' v-h C. J.
Boek in Kampen.
Het totaal aantal werknemers van he:
Philips-concern bedraagt thans ca 700
man.
dering van Dikkers, toen de oude
deelhouders van deze vennootschap zich
ernstig tekort voelden gedaan, omdat
Dikkers geen gebruik neeft gemaakt
van het bod van Crane, die 260 bod,
terwijl het bod van RAS a 200 was.
In de motivering van de oprichting
van deze stichting wordt onder meer
gezegd dat de aandeelhouders steeds
meer ontrecht worden door onderhand
se plaatsing van pakketten bij derden.
Om deze methode en andere grove ma
nipulaties via de rechter te kunnen be
strijden is de stichting in het leven ge
roepen. Voorzitter is ir J. C. J. Beljers
uit Son, die in de jaarvergadering van
Dikkers bereid bleek de door de heer
Taselaar in uitzicht gestelde stichting
met 10.000 gulden te steunen- Laatst
genoemde treedt op als secretaris-pen
ningmeester, terwijl voorts m het be
stuur heeft zitting genomen de heer
tuur heeft zitting genome
I. Sonnenberg uit Vreeiand.
AMSTERDAM, DEN HAAG. ROTTER
DAM (ANP) De Ballast-Xedam
Groep NV te Amsterdam, Dirk Ver
stoep NI' te Den Haag en Guis' Hie-
bedrijf NV te Rotterdam zijn tot over
eenstemming gekomen over een ver
gaande samenwerking op het gebied
van de uitvoering van heiwerken-
Met de samenwerking, die tot stand
wordt gebracht door de hei-activitei
ten van deze bedrijven samen te bren
gen in Guis' Heibedrijf, wordt een meer
efficiënte bedrijfsvoering beoogd. Daar
naast zal men in staat zijn in uitvoe-
rings- en materieeltechnisch opzicht do
laatste ontwikkelingen te bieden. Om
dit te ben-eiken zal ook het research-
werk worden gestimuleerd, aldus eem
communiqué
Posities
Nederlandse
Schepen
Aaltje 5 v Amsterdam n l
Abbekork 5 Ie Dor es Sail
Achilles 6 te Amsterdam
Adrlalic 6 la Brandstord
Aegir p 5 Noordhinotr n
Aders S 172 m ZO K Hal
n O Nw G
0 Domingo
..1 Guinaa
s n Buenoa A
ad 5 1270
room 6 v Amst. n Huil
D 5 K Trafalgar n Roti.
1st 5 180 m Z K Jador
rturth 7 60 m O K da
1 v Antwerpen te Hembi
les S 625 m W Flnlster
e Antwerpen
isemius p 5 ZW-Noorweoer
rd
4 v Delfzijl n Colchester
Asuncic..
Atlantic SkyVéo'm'hi'c) Antigua n
Benggai S
Bcnke p 5
Belicr'and 5 v Harlingan n Goola
Blanco 7 150 m NO K. Vlllano n
Boston
Bllter 3 300 m NO Maurlllua
Bloemgracht p 6 Point Pandean
Mentyluoto
Bonny 1 te Capalla a.d. IJssel verw.
Malaga
Bothnii
4 Ho
n Oskart
:e Genua
e 5 120 m NO Aberdeen
igrachl p 5 Gotskasand
Canada 5 v Ipswich la Vlaardlngen
Copelle 6 v Delliill n Groningen
Capricorn 6 la Puttershoek
Cartagu 5 v Turbo n Tel*
Charis 6 400 m ONO Savannah
Constance 5 v Cean n Kopenhagen
Copan 6 ta Rotterdam
Coppename 5 120 m OZO New Vo
Coria 5 te Delltlll
Cornelia-63 6 v Londen te Rotterdar
Dorth.ee p 5 K. Vlllano n Tarai
Drake 7 S m NO Taxal V5 n Zwlln-
dracht
Duivcndracht p 4 Dakar n Roti.
Dutch Sailor 6 v Roti. n Poola
Edda p 5 Oland n Rouaan
Eemhavan 7 ta Vllssingtn
Eemsmond 7 ta Hamburg
Eematroom 5 670 m ZZO Groenlanc
Eendracht 5 ta Delfzijl
Els Taekman 4 v Doltïll n Gooi»
ei.*..., e v^Egaraun-1 -
Fiducie 7 ta Bramen
Fiducia-2 7 ta Londen
Florida p 7 Startpolnt n Beltast
Geestland S 360 m W Landsend
Gcrsom S la Amsterdam
Gloria Maria p 4 Istanbul n Llvorn
Giavclend 6 v Bremen ta Hamburg
Grecian p 5 Galita all. n Benghazi
Groiedlik 7 ta Savannah
Grotediik 6 ta Savannah
ios-W S ta Immingham
tdrika Maria p S Ouassant
inv-T S wart Delfzlll
landrecht S 280 m OZO S:ra,
llands'surcht S 300 m ZO Danan
Honds Dreal 5 1150 m ONO M
til»
llanda Duin p S New Britain
ndsbosch 5 v Londen Ie Amst.
•D 5 v Roti. n Huil
ser p 5 Brighton n Klrkaldy
re p 5 Wight n Anlworpen.
irsum S 500 m WNW Azoren
p 7 Brunsbutlel n
itorkerk S v P«ton^ n^Colombi
Ï3fj'kns*240 m ZW Azoren
ckerk 8 te Yokohama verw
:e 5 v 8arcelon» n Trapan'
56 m ONO St Helena
a 5 v Londen ta Do.-drech'
5 100 m ONO K. Agul-
Laly 6 80 m NO Malta n Pto Torrai
Lalykark 7 240 m O Beire
Lanla p 5 Texel n Ipswich
Leonidas 7 v Llvorno n Napala
Lauve Lloyd 5 ta Rotterdam
Llasbath 6 v Deltzlil te Hamburg
Limburg S 280 m ONO Midway ell.
Lion of Judah 5 150 m W Ascensioi
Loire Lloyd 6 1400 m NW Peas all.
Looiersgracht p 7 Schiermonnikoog
n Mentyluoto
p 5 Ouessant n
m O K. Graciaa
a 6 v Rolt. n
jr-N p 6 Zee V
a n PI-
n Havre
urius 5 ta Peramerlb
vohoven p 7 K. Villi
ve Lloyd 6 v Durban
arquas
ley Smits 5 140 m I
5 300 m ZW Santo Domingo
Mlrach-N 6 140 rr
Nieuwiano 5 v Amst n Lelth
Noblesse p 7 da Sunk n Loni
Noord 5 1 Gunness le Albl
Noordcrkroon 5 Ie Delfzijl
Noordkaap 5 100 m Z Quest
uemsay n R
0 m W Azor
it 5 480 m ZO Missis
monding
Prins der Nederlanden 6 ta Sou-
Prlnscs Margriet (IV) 7 v Urwlck
Amsterdam
Proeyon 5 te Amsterdam
Prosperite 4 v Baoynna n Arklow
Provenierssingel 6 v Santa Marth»
Wilmington
Pulpce 4 v Norrsundel n Calais
Putten 7 1600m ZW «il.Kodlak
Queen of Shaaba 5 60 m Z R
Raamgracht p 6 Kiel n Kotka
Raplcf 4^te Klno'a Lynn
p 5 Btachy Head
v San Francisco ta Portland
i p 6 Smithknoll n Esbjerg
155 m OZO Rockhampton
som 5 v Amst. n Shoreham
s 80 m NO K. Vlllano
n N Vlieland n Rochetorl
S Cozumel all. n Plo.
Cortez
Stad Den Haag 140 m WZW Lissa
bon
Stad Utrecht p 7 Wight n Rott.
Stad Zwolle 5 240 m ONO Gibraltar
Stella Maria p 5 IJmuldan n Gooit
Straat Aguihes 5 v Santos n Kaapstad
Straal Bali 5 v Shanghai n Hongkong
Straat Clement p 5 Florcs n Dlakarts
Straat Fiji 8 ta Hongkong verw
Straat Freetown 5 270 m ZO Make
Straat Fremantle p S Banka n Luanda
Straat Futemi 5 v Durban n Lor.
Marqués
Straal Holland 6 ta Osaka
Straat La Melre 7 200 m NO Brlaba-
Straat Magalhaen 6 ta Dei
Straat Rjo 6 ta Shlmitzu
Surveyor 5 v Amst. x Londen
Tana Halq 5 ta Bramen
Tanomo 5 EO in ZW K hu Antonl
Tanny S te Londen
Taras 7 v Cadiz te Amsttrdem
Tasmanlë S v Hamburg n 7
Telena 5 v Vigo n Grangtmouth
Thaletas p 5 K. Vlllano n Rott.
Thuredrecht 5 530 m NO Monapaa-
e Mogadisc
Toltec 7 S55 m ZO T-
Hamburg
Volenlt 5 v Sorni
Walcharen 5 110 m NV.' Konakry
Walenbursh 7 ie Bordeaux
Waterland 6 te Durban
Waqa 4 te Antw
Westerkerk 5 26S m Z Monrovia
Wilia-B 7 ta Hamburg
VVissekerk 6_470 m OZO Albany
Wolanda 6 v Amst. n Deventtr
Wonogiri 7 850 m NW Yokoharr-
Wonosobo 6 v Arica n Plco
Wubblna 8 te Rott verw
pool b Thiited
r 5 170 m ONO H
Tankvaart
Acmeea 6 v Thameihaven n Teesport
Actaon 5 v Sin;
"ernaar 7 130
til Is Cape 5
n Ras Tanura
co Spray 6 te Santos
rs 7 Singapore n Bangkok
edrtchï 5 S20 m NNO St. Helena
mitia 5 400 m NO Azoren
siluna 5 70 m ZO Corsica
e Pta da Pal-
m WZW Me-
on Rotterdam 5
on The Hague 5
5 900 rr. O Berr
Esso Dea He.» 5 650 m OZO St H
Esso Nederland 7 475 m O Mombal
ia I 240 m NW Acipu-
iania''I *1 H
d 5 120 m NNO R
Kryptos 6 ta Rotterdam
Kylix 6 v Pta Care
Onobo 8 ta Geelong rarw
Patro 5 v Forcadoa ta Bonny
Philldora 5 550 m NV/ Ascension
h -1 3 3 C 0 ONO V/1i b s a
Phliippia 4 v New York n Curecso
Purmcrend 6 te Bandar Mashur
44
iïWMtêrte
Vasum 6 te Colombo
Vlane 7 v Rott te Pto Miranda
Vivipere S 300 m ZW Azoren
Vitree S 330 m NNO Pto Rieo 17 t»
Gothenburg verw.
Zafra S v Kharg all. n Mombass
Zaria 5 v Kharg n Bombay
Zeesleepvaart
Cheaseceak Bay n Span's
Gelderland 6 ta New York
Maasbank 4 v Amslardam n Noord-
Noord Holland 6 mat Beverwijk.
wlik.31
u Dhabl
k"k'sl Vincent n
300 m r K. Flnla-