Gratis reizen Positie Teleac hachelijk in huidig omroepbestel Gaudeamus-kwartet, de „schrik" van de Nederlandse kunstkringen 2seplemberdagen voor65+ers PANDA EN DE MEESTER-FILMER 16 voordelig uit met NS Er komen telkens nieuwe chipsels, flutsels, wispers, nutsels enpradsels. 'Kaas uit het vuistje* doet daar niet aan mee. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1970 JOS VERKOEYEN: J)E ROEPENDE IN DE WOESTIJN" ,Er bestaat nog geen goed orkest voor moderne muziek en het zal er voorlopig wel niet komen ook. De meeste musici lopen op moderne mu ziek te schelden, maar ze weten nog niet eens hoe ze het moeten speleh.' Aldus -Jos Verkoeyen, de primarius (eerste violist) van het jubilerende Gaudeamus-kwartet. Vier con certmeesters uit Hilversum, Jos Ver- koeyen, de violist Jan Brejaart, de altviolist Hans Nenbinrger en de vio loncellist Msx Werner, vormen dit en semble, waarvan .vergeet 't niet te vermelden alstublieft" het oht- staan is geïnspireerd door Walter Maas. de man die ook de thans jubi lerende stichting Gaudeamus (25 jaar) oprichtte. Jos Verkoeyen windt zich een beetje op. wanneer hij denkt aan sommige music: als vertolkers van moderne muziek. .Neem de strijkers in een or kest. Ze zijn allemaal vastgeroest in de techniek, die ze op het) conserva torium geleerd hebben- Daarna heb ben ze er niets meer bijgeleerd. Ze zijn stil blijven staan in 1900 ten aanzien van hun techniek. Als con certmeester van het Radio Kameror kest maak ik natuurlijk veel proef spelen mee. Nog gebeurt dat ze desgevraagd niet eens een Bartok- pizzicato kunnen spelen, een pizzica to dus. waarbij de snaar togen de viool, de toets dus. moet terugslaan. En die kennis mag je toch echt wel eisen.' Jos Verkoeyen onderscheidt ao'n veertjien verschillende manieren om Ïizricato te spelen, de snaren te tok- elen dus, met de vingers, met de na gels, voor en achter de kam, alleen voor de linkerhand, met of zonder glissando. Een demonstratie leert, dat al deze verschillende speelmanie ren z-.n hebben, want ze klinken allemaal anders. Het Gaudeamus- kwartet past ze allemaal met de grootste zorg boe. evenals de vele ver schillende streektechnieken. die er zijn. Want ook daar zijn de orkest- strijkers technisch nog een hele hoop achter, volgens Jos Verkoeyen. ,Nog steeds worden de strijkers, en vooral de violisten, opgeleid in het Bpelen met de .mooie' toon, die in de expressie van de romantische muziek voorop staat. Daar is op zich niets te- r. Maar er is zoveel: sul ponticel- (op de kam), sul tjasto (op de toets), col legno (met het hout) om er maar een paar te noemen. Al de ze technieken geven een verschillen de klankkleur, leveren «en duidelijk verschillend resu-taat op. Als een soort politie-agent zit ik dan om me heen tje speuren, of iedere violist wel speelt zoals het moet. Want er zijn er altijd bij die denken: ,ik vind dat op. de kam strijken maar lelijk, ik doe wel gewoon,' terwijl een an der, die is voorgeschreven vol legno ite spelen, denkt: ,ik ga me daar een beetje de mooie lak van mijn strijk stok riskeren.' Op zo'n manier gaat) alle gewenste effect natuurlijk verlo ren. Wanneer een componist vier ver schillende strijktechnieken voor schrijft, dan heb je als 't ware vier ven-schillende instrumenten. Van dat resultaat) blijft natuurlijk niets over als je allemaal hetzelfde speelt.' Het is duidelijk, dat het Gaudeamus- kwartet ook nauwgezet de streek technieken hanteert. Jos Verkoeyen: ,En laat nu niemand zeggen, ach al dat moderne gedoe, waht Beethoven sclireef al ,sul ponticello' voor. In zijn s-moU kwartet opus 131.' Hij haalt de partituur van het werk er als stuk van overtuiging bij. voortreffelijk docent tevens. Tech nisch bijblijven is voor hem een le vensbehoefte. Hij zou graag willen, dat zijn collega's er ook zo over dachten. Maar hij weet, zoals hij zelf zegt. dat hij een roepende in de woestijn is. Een ander stokpaardje is de stemming van de verschillende instrumenten van een orkest ten op zichte van elkaar. Jos Verkoeyen wijst op de rampen voor het oor, die kunnen ontstaan bij bijvoorbeeld een concert voor piano en orkest. ,De in tonatie van de strijkers komt in ge nen dele overeen met die van de piano. Het gevolg is, dat je, wanneer bijvoorbeeld het orkest de Inzet van het concert met een grote-tertsak- koord beëindigd heeft en de pianist met hetzelfde akkoord beging je een resultaat krijgt van een valsheid, waarvoor je je schoenen kunt uit trekken- Strijkers beweren nu wel eens graag, dat zij nog natuurzuiver spelen, met reine intervallen dus. Maar als je goed luistert, blijkt dat met waar be zijn. Het probleem ligt andermaal in de romantiek, in de ne gentiende eeuwse muziek. Het blijkt, dat het leidtoon-effect de moeilijk heden veroorzaakt.' Jos Verkoeyen spreekt) hier over de neiging, die sommige tonen in een grote- of g kleine-tertsakkoord heb ben om te vragen om gevolgd te warden door een toon die op een hal ve boonsafstand er naast ligt. Leidto nen in een akkoord veroorzaken bij de luisteraar de wens van een oplos sing: de luisteraar denkt en voelt: hier moet nog een ander akkoord achteraan komen. Dit effect wordt versterkt wanneer men de leidtoon zo dicht mogelijk bij de oplossings- toon speelt en dat doen veel strij kers maar al tje graag. Ze kunnen dat ook doen, omdat zij hun toon zelf maken In tegenstelling tot de bespe ler van een klavierinstrument, waar alle tonen per definitie in het instru ment) zijn vastgelegd. .Natuurlijk heeft deze speelwijze zijn waarde, bijvoorbeeld in het vioolcon cert van Max Bruch. Maar een na deel ervan is de grote eenzijdigheid, die het gevolg is. Noch bip oorbeeld barokmuziek, Vivaldi, Corelli, noch de twintigste eeuwse dodekafonie is ermee gedietad. In de dodekafonie, de twaalftoonsmuziek dus, gaat de com ponist nit van een reeks van twaalf verschillende noten, die alle gelijk waardig zijn. Dat wil dus zeggen, die niet een t noot leidtoon aspiraties mag krijgen, want dan ontstaan er ongewenste tonaal-aandoende bij-ef fecten. D kunt rustig van mij aan nemen, dat elk orkest die bij-effec ten heeft. Willen we daarvan afko- anderen- En dat zie ik voorlopig nog niet.' Het Gaudeamus-kwartet dat zijn in terpretaties mede laat afhangen van het werken met de juiste techniek op de iuiste plaats, is in het buitenland veel bekender dan in eigen land. Van de veertig concerten, die het in het afgelopen seizoen gaf, vonden er slechts vijf in Nederland plaats. Jos Verkoeyen is de eerste om dat te be treuren. De reden is hem zeer wel bekend. .Het komt omdat we de naam Gau deamus-kwartet dragen. Besturen van Nederlandse kunstkringen denken dan prompto hemel, dat) zijn die moder ne jongens. En als je dan aanbiedt om Mozart, Haydn of Beethoven te spelen denken ze, dat je dat van z'n leven niet goed kan. Moet je nagaan: wij van het Radio Kamerorkest, voor wie Mozart eten en drinken is. In het) buitenland weten ze wel beter.' Jos Verkoeyen somt een indrukwek kende serie plaatsnamen en festivals op, waar het ensemble gespeeld heeft en gaat spelen. En natuurlijk bren gen ze overal als het enigszins kan moderne Nederlandse muziek. Maar ook Schumann, Beethoven en Haydn. En naar velen zelf hebben mogen con stateren: het Gaudeamus-kwartet musiceert voortreffelijk, op alle fron ten. Het is te hopen, dat het woord Gaudeamus in de naam wel de bin ding met de stichting moge weerge ven, maar nooit als een etiket van avant-gardisme wordt beschouwd- (ADVERTENTIE) Woestijn zijn. Legitimatie en pasfoto meebrengen. De 65+reductiekaart geeft recht op reizen tegen de halve enkele- reispiijs. Een driemaandskaart kost f 20.-, voor echt paren f 30.-. Jaarkaart f 50.-, voor echtparen f75.-. Vraagt n gelijk een eeptemberkalendertje. In september kunt n met NS op uw 65+kaart twee dagen gratis en onbeperkt reizen. Welke dagen? Kiest u er maar twee uit: elke dinsdag, woensdag, donderdag of zaterdag in september is er goed voor. Hoe? Door simpelweg nw 65+kaart aan het loket te laten afstempelen. Hebt u nog geen 65+ kaart? Koop er dan een aan het loket. Verkrijgbaar voor Iedere 65-plusser. Uw vrouw mag jonger NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 10.45 uur: (NOS) SCHOOLTELEVISIE 10-45 Scène. VAV (ONOF), 11.20 Actualiteiten. NOT, 11.35 Presentatie van de kerken. KRO-NCRV (KOF- PCOF), '14.25 Actualiteiten. NOT- 18.45 uur: (NOS) PIPO DE CLOWN 18 55 uur: (KLEUR) JOURNAAL 19.04 uur: (TROS) HET KLEINE REEBOK JE Walt Disney-film 19.49 uur: RESPEKT Jazzprogramma rond het orkest Hans Claessen - Martin van Duynhoven. 20.00 uur: (-VOS-KLEUR) JOURNAAL 20 20 uur: (KLEUR) ZIE ZO ZOMER Gevarieerd amusementsprogramma, gepresenteerd door Eugenie Herlaar. Medewerkers zijn de Frans-Duitse zangeres JuHe Bergen, de Engelse zanger Ralph Mac- Te.l, net Trio Coen van Orsou jr, het kinderkoor De &>nnepitten uit Schijndel, De Tattooe uit Duitsland, het orkest Freddy Golden, het Israëlische duo Dan en Damt, de barkeepers Oor en Jitse en ,de Carabbean Ambas sadors Steelband*. 2120 uur: (KI.EUR» DE KAMPIOENEN Het geheimzinnige vliegtuig- 2210 uur: (KLEUR) MICK MICHEYL De Franse vedette Mick Micheyl zingt enkele chan sons. begeleid door haar eigen orkest door ,rhe Black Echos". 22 35 uur: NOS-KLEURJOURNAAL 20.00 uur: (KLEUR) JOURNAAL 20.20 uur- (VPRO) BERICHTEN UIT DE ZOMER 20.45 uur: (KLEUR. DE ZIZI JEANMAIRE-SHOW Show rood de Franse balletdanseres-actnce-chanson- niêra.parodfcte-fantaisiste Zizi Jeanmaire met verdere medewerking van Alain Delon, Serge Gainsbourg, Mar cel Marceau, Rudolf Noereyev, Manfred Mann en Ives St Laurent 21.45 uur: (KLEUR) OH MV GOD IT'S UNBELIEVABLE The Neverless brothers maakten een reisveislag in kleur van hun bezoek aan de Verenigde Staten, natuur lijk een verslag op eigentijdse muziek. 22.20 uur: (NOS-KLEUB) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2/10 19 25 uur: ZANDMANNETJE 19 30 uur: SURVIVAL Kangoeroe'». 19.55 uur: MEDEDELINGEN 2000 uur: JOURNAAL 20 25 uur: ZOEKLICHT 20.30 uur: HIGH CHAPARRAL Laatste aflevering 21.20 uur- PREMIÈRE 22 50 uur- JOURNAAI FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 18-45 uur: (NOS) PIPO DE CLOWN 18.55 uur: (KLEUR) JOURNAAL 19 49 uur: TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR TOERISME BELG1E—FRANS 1835 Journaal; 18.40 Carole et Thierry; 18 55 Politieke uitzending; 19.25 Plum Plum; voor de kleintjes; 19-30 Nanou (7), tv-serie: 20.00 Journaal; 20.30 L'Auberge Rouge, Film van Claude Autant Lara, met Fernandel, Francoise Rosay en Carette; 22.00 Le Carrousel aux Images. Sélim Sasson rasenteert nieuwe films; 22.45 Journaal. FRANKRIJK—RIJSSEL 12 30 Toute la ville joue; 13 00 Journaal; 13.35 Slui ting; 18.25 Nieuws; 18.30 Skippy. de kangoeroe; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionaal nieuws; 19.25 Prune, iv-aerie naar een oorspronkelijk idee van Jean Gerard en Robert Guez; 19.40 Mededelingen en Qui et Quoi, spei program ma; 19 45 Journaal; 20.20 Mededelingen: 20.25 Les joyeuses commères de Windsor, toneelspel van William Shakespeare; 22.25 En toutes lettres; 23 20 Journaal; 23.35 Sluiting. DONDERDAG 3 SEPTEMBER '70 HILVERSUM-1 Middag: 12.30 Modern platteland. 12.35 Sport- revue- 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. 13.30 Stereo: 't Muz.kan tenuur: L Clavecimbelrecital: moder ne en klassieke muziek; II. Tenor en piano: Schotse liederen; UI. Instru mentaal ensemble: klassieke muziek. 14.30 't Is historisch: programma over geschiedenis. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nieuws. 16.02 Land der Muzen: kunstkroniek. 1700 Birth: licht platenprogramma. 17330 O, een rondje radio. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Ste reo: Country and Western Show. (opn.). 19.00 Stereo: Big Band Beat: moderne muziek. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Mens en Bijbel seriet gesprekken over de liturgie. 19.45 Theologie Noti ties. AVRO: 20.05 Stereo: Groot Om roep Strijkorkest en groot omroep B!aasorkest: klassieke en moderne muziek. 22.00 003: cabaretliedjes. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Hongaars Zigeunerorkest. 23.20 Stereo: Japan se muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws- VRIJDAG AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon- muziek en reportages, (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal: 8.30 De groente man). NOS: 9.00 Internationaal spec trum: klassieke moderne muziek (opn). (9.35-9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoek- platenprogTamma. (11.00-11.02 Nws 11.30 Horlepiep: volksmuziek uit Rusland. 11.55 Beursberichten. PRESENTATIE NIEUWE CURSUSSEN Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast. gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu: actualiteiten.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: The Hawaiians Show. 15.00 hervormde middagdienst. NOS: 15.30 Skivatoon: informatie over nieuwe langspeel- schijven. (16.00-16.02 Nieuws.) 16.15 Meer over minder: een programma met meer informatie over mensen en dingen, die minder op de voorgrond treden. NCRV: 17.45 Hier en Nu: Sportactualiteiten. Avond 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: dameskoor en mando line-orkest. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actualiteiten. 19.00 Spectrum: maatschappelijke vraagstukken na der belicht 19.15 Stereo: Leger des Heilskwartier (opn.). 19.30 Entr' act: een gevarieerd programma tus sen zomer en winter- 21.00 De jeugd op eigen wieken, seriehoorspel (deel 14). 21.31 Geestelijke koorliederen (gr.) 21.50 Stereo: Kerkorgel concert: klassieke muziek. 22.20 Avondover- denking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parle- mentsoverzicht. 22.50 Vakantietoe slag: actuele informatie over alle facetten van het toerisme. 23 15 Stereo: Jazz-Time. 23.55-24.00 Nw». VRIJDAG KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Badtnerie: klas sieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00- 8.10 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9 00 Gymnastiek voor de vrouw). 9,40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Klassieke muziek (gr) 11.00 Nieuws. 11.03 Vcor de zieken. 11.55 Mededelingen. DONDERDAG HILVERSUM-3 NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-Shck. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Waarom niet: ontspannen lunchprogramma. 1400 Nieuws. 14.03 Holster: een mix ture van pop en country. (15.00-15. Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr...: pop-magazine. 17.00 Nieuws. 1702-18.00 Draaljijofdraalik verzoekplaten. VRIJDAG VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00-10.03 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- dflrs Show. VERONICA IN 1971 24 UUR IN DE ETHER HILVERSUM (GPD) - Zeer waar schijnlijk zal radio Veronica vanaf 1 januari 1971 de volle 24 uur continu in de ether zijn. De nachtuitxendin- geh, waarmee Veronica vanaf 1 mei begon (iedere vrijdag- en zaterdag nacht van 1 tot 6 uur), bleken groot succes zowel bij luisteraars als ad verteerders. Veronica heeft nu besloten vanaf 1 september ook de zondagnacht even eens van 2 tot 6 uur) in de uitzen dingen te betrekken. Will Lulklnga presenteert deze nachtelijke pro gramma's onder de toepasselijke naam van giachtklup'. Het gebrek aan financiën en zendtijd en en de taak van de Teleac in het huidige omroepbestel, verhinderen de stichting televisieaeedemie haar werk goed te doen. Dat I» de klacht die Teleac-directeur A. A. Sterman dinsdagmiddag tijdens de presentatie ran de nieuwe cursussen uitte. ,We weten nog steeds niet waar we staan. Er is zelfs nog steeds geen be slissing over het voortbestaan in de toe komst van Teleac Dat verzwakt onze positie heel erg en daarom durven wij niet te beginnen aan cursussen, dif de populaire hoek 3:tten en waarvan zeker weten, dat er een groot aantal deelnemers op af zal komen. Die talen cursussen, dié we geven, (Spaans, Rus sisch. Frans etc) zijn al zeer discutabel. ,In beginsel claimen we alle onderwer pen voor onze cursussen, maar omdat we niet zeker zijn van onszelf, wagen we ons met op het terrein van de om roepen en beperken we ons uitsluitend tot onder-werpen met een sterk (vaak specialistisch) onderwijskarakter, omdat wij weten dat daar geen discussie over zal zijn. Hobbies en op algemene infor matie gerichte onderwerpen laten we zoveel mogelrik achterwege'. Uurvergoeding De heer Sterman wees ook met nadruk op de kleine hoeveelheid zendtijd en het gebrek aan financiën, dat de Teleac verhindert haar werk goed te doen. .We kunnen veel betere programma's maken, maar als we daair naar streven, zonden we met tekorten gaan werken. Teleac dat nog steeds formeel een onderdeel Kerkelijke mutaties NED. HERV. KERK Beroepen te Edervecn (toezegging): T. Lekkerkerker te Ooslerwolde (Gld). Beroepen te Hollandscheveld (toezeg- S.ng): A. van de Beek te Poederooyen. eroe pen te Veenendaal: A. Rocnein te Wezep. Aangenomen het beroep door de oentra. le kerkeraad te Amsterdam tot predi-, kant voor buitengewone werkzaamhe den (stichting samenwerkende tehuizen bejaarden- en verpleegtehuizenS. M. Aerteen te Amsterdam-Sloten. Aangenomen naar Lobith C.A.: L. L. Doorn, laatstelijk legerpredikant, wo nende te Ermelo. GEREF. KERK Bedankt voor Meppel: B. Koekkoek te Waddinxveen. GEREF. KERK VRIJG. Beroepen te Hoogeveen: H. Mostert te Harderwijk. Beroepen door de Cana dian reform churdh of Toronto: W. Wierenga te Rerkel en Rodenrijs. GEREF KERK VRIJG (buiten verband) Beroepen te Zaik-Veecaten: J. Schel, tens te Zuiüwolde. CHR. GEREF. KERK Bedankt voor Aalameer: K. Boersma te Haarlem. vormt van de NOS vormt, krijgt een uurvergoeding van 4509 gulden, dat is eenderde van wat de omroepen krijgen. Voor de 90 uur per jaar die we nu heb ben, hebben we ongeveer 1 Vi miljoen ge kregen. Ik verwacht, dat het uurbedrag waarschijnlijk wel zal oplopen tot 5500 gulden zodat we voor het seizoen '70-'71 kunnen werken met een budget van 3'i miljoen. Dat blijft te weinig voor bij voorbeeld animatie of kleurenprogram- ma's. De heer Sterman rond het overigens niet juist dat Teleac, ofschoon haar taak primair bij de grote bevolkings- bedienen. Voor zeer gerichte is nog wel degelijk plaats. Ofschoon de Teleac aoor de factoren van een .hachelijke' positie in de omroep en gebrek aan financiën en zendtijd nog zeer ver is van haar ideaal van de educa tion permanente, is men toch zeer opti mistisch al bezig aan een zogenaamde basisverbredingsobject, dat gericht is op de bijschaving van die Nederlanders, die door een gebrek aan scholing niet he lemaal ,mee' kunnen in hun werkkring Daarbij moet de Teleac ook op uitbrei ding van de kennis van grote groepen als bijvoorbeeld de werkende jeugd. Voorlopig denkt men aan tweejarige cur sussen. onderverdeeld m 5 grote onder werpen zoals: leren en denken in nieuwe symbolen, inventaris van de wetenschap, technische evolutie, maatschappij in T weging esa een veranderd cultuurbeeld. Cursussen De cursussen, die de Teleac voor het komende seizoen op het scherm brengt zijn: .Dammen' (18 lessen te beginnen op 20 september met Europees kampioen Ton Sybrands als een van de cursusleiders), .Engels voor gevorderden' (5 lessen, te beginnen op 24 September), .Modelbe grip in wetenschap en techniek' 12 les sen, te beginnen op- 26 september). .Biofysie' (4 lessen te beginnen op 26 september), .Vergadering en groepsge- MIES BOUWMAN IN HET ZIEKENHUIS (Van onze correspondent) HILVERSUM (GPD) Mies Bouw man is in het Sint-Jansziekenhuis dn Laren opgenomen, nadat zij in heit afgelopen weekeinde een lichte maagbloeding had gekregen. Voor de VARA kwam dit als een verrassing, omdait Mies Bouwman zaterdagavond nog in het rechtstreeks uitgezonden programma .Zo maar een zomer avond' verscheen, en toen een heel vitalle indruk maakte. Vermoeidheids verschijnselen, die samengaan met voorbereidingen van haar nieu we serie shows voor de VARA, zullen waarschijnlijk mede debet zijn aan haar ziekte. De VARA maakt zich voorlopig geen zorgen over het doorgaan van Mies Bouwmans eer ste tv-show (een nieuwe ediiltie van ,Een van de acht"), die volgens het schema 1 oktober op het scherm moet komen. sprek' (9 lessen, te beginnen op 24 ok tober). .Onze land!K>uw nu en straks' (16 lessen, te beginnen op 26 oktober), .Vergadering en groepsgesprek' (9 les sen. te beginnen op 24 oktober). .Na scholing huisartsen' (4 lessen, te begin nen op 9 november). .Frans' '20 lessen, in kleur, te beginnen op 19 december), .Wiskunde' (14 lessen, te beginnen op 9 januari), ,tv bij onderwijs en instruc tie' (7 lessen, te beginnen op 9 januari). .Bouwen en wonen' (16 lessen, te begin- nen op 9 januari), .Sterrenkunde' (14 lessen, te beginnen op 13 februari), .Studeren' (8 "lessen, te beginnen op 10 januari). ,EHBO' (15 lessen, te begin nen op 24 januari), c-n .Verkeer" (12 lea sen. te beginnen op 27 februari). LEDENBESTAND VPRO ONDERGAAT VERJONGING HILVERSUM (ANP) Gedurende de laatste drie tot vier jaar is een aan merkelijke verjonging van het Leden bestand van de VPRO ontstaan. Drie jaar geleden was een kwart van deze lezerskring van .Vrije Geluiden' (het programmablad van deze om roep) jonger dan 34 jaar. thans is dat 30 procent. In 1967 was daaren tegen 48 pocent van de Vrije Ge luiden-lezers vijftig jaar of ouder, terwijl dit percentage thans 33 be draagt- Dit blijkt uit een onderzoek, dat de VPRO heeft doen insellem naar de samenstelling van haar le denbestand. Volgens het rapport mag overigen» uit deze cijfers niet worden gecon cludeerd. dat de VPRO thans een op vallend jonge aanhang heeft. Veeleer was enkele jaren geleden sprake van een vergrijsde VPRO. De leeftijdsverdeling van het huidi ge leden- en abonneebestand stemt nu ongeveer overeen met de lande lijke leeftijdsverdeling. Ongeveer zeventig procent van de leden heeft een middelbare of hogere opleiding gevolgd. In 1967 was dat nog slechts 36 procent. De VPRO heeft de laatste jaren dan ook veel aanhangers in de lagere opleidings- groepen verloren. Van de leden-niet abonnees rekent 59 procent zich niet tot een kerke lijke groepering. Bij de ledea-abon- nees is dit percentage belangrijk la ger. namelijk 49. Onder de nieuwe leden van de VPRO is het aantal niet kerkelijkem (69 procent) aan merkelijk hoger dan onder de oudere leden (33 procent), waaruit een weg lopen van het godsdienstige element Sn de VPRO-kring blijkt. Ongeveer 60 procent van de ex-le den heeft zijn lidmaatschap opge zegd vanwege het naar hun mening te .progressieve' karakter van de VPRO, terwijl daarnaast nog veel- tig procent ook het gedurfde karak ter van de uitzendingen (met name op seks-gebied) laakt. Een derde van de ondervraagde oud-leden maakte negatieve opmerkingen over de kwa liteit van het programma en een der de had ook bezwaar tegen Vrije Gelui den'. (ADVERTENTIE) Elke dag komen er nieuwe hapjes bij om uit het handje te eten. Dat is best leuk allemaal, maar "kaas uit het vuistje* denkt niet aan verandering. Sinds 1236, toen Egidius van Gouda als eerste 's avonds naar de keuken ging om met zijn ponjaard een forse plak af te snijden, is er niets nieuws verzonnen. Hoeft ook niet. Casimir Vreedenburgh zei bet in 1628 al zo mooi: 'De caes uyt den vuyst j en vraagt genen cock, men neme syn mes en snyde enen broek.' Zo is het. Zobljjfthet. 49 -108 .Welnu', sprak George Goodbiood, toen hij bij de draagkoets terug was gekeerd .Laat ik u vertellen over de volgende opname die wij gaan maken. Ge moet dan weten aat dit historische grond is. Eens, lang geleden zwierf konmg Karmo- lijn hier in gedachten rond, getoond met zijn paarlen kroon en gouden scepter. Het was een maan verlich te nacht als deze, met een zacht briesje dat door het struikgewas fluisterde, en met grillige schadu wen waarin alle mogelijke geva ren konden schuilen. Het zal onge veer op deze plek rijn geweest, dat de vorst plotseling opschrok. Een vre selijk monster 6tond voor hem, met vlammende ogen en vuurspuwende bek. .Ai, Ossa meus!' riep de ko ning met de ouden uit ofwel ,Wee, mijn gebeenteEn toen .Maar hoe wilt u dat filmen?' vroeg Panda onder de indruk. .Waar haalt u een draak vandaan .Eten goede vraag, manneke', zei de regisseur prijzend. .Weet dan, dat verhalen over deze draak nog steeds de rondte doen. Wellicht leeft het monster nog... Als ze goed hadden gekeken, hadden PAUL UEETT ME OMGEPRAAT. MAAI? DC JUCKBJ M0GBJ D&IJ GOED ZIJU VOO? ZIJU PUBLICITEIT, TOO? MU ZIJUZEHET MIET! ze inderdaad m de verte een onpret tige gestalte kunnen zien, die lang zaam hun ridhtinguit kwam.... KENNETH INNS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 16