Gratis reizen
Positie Teleac hachelijk
in huidig omroepbestel
Gaudeamus-kwartet, de „schrik"
van de Nederlandse kunstkringen
2seplemberdagen
voor65+ers
PANDA EN DE MEESTER-FILMER
16
voordelig uit met NS
Er komen telkens nieuwe
chipsels, flutsels,
wispers, nutsels enpradsels.
'Kaas uit het vuistje*
doet daar niet aan mee.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1970
JOS VERKOEYEN: J)E ROEPENDE IN DE WOESTIJN"
,Er bestaat nog geen goed orkest
voor moderne muziek en het zal er
voorlopig wel niet komen ook. De
meeste musici lopen op moderne mu
ziek te schelden, maar ze weten nog
niet eens hoe ze het moeten speleh.'
Aldus -Jos Verkoeyen, de primarius
(eerste violist) van het jubilerende
Gaudeamus-kwartet. Vier con
certmeesters uit Hilversum, Jos Ver-
koeyen, de violist Jan Brejaart, de
altviolist Hans Nenbinrger en de vio
loncellist Msx Werner, vormen dit en
semble, waarvan .vergeet 't niet
te vermelden alstublieft" het oht-
staan is geïnspireerd door Walter
Maas. de man die ook de thans jubi
lerende stichting Gaudeamus (25
jaar) oprichtte.
Jos Verkoeyen windt zich een beetje
op. wanneer hij denkt aan sommige
music: als vertolkers van moderne
muziek. .Neem de strijkers in een or
kest. Ze zijn allemaal vastgeroest in
de techniek, die ze op het) conserva
torium geleerd hebben- Daarna heb
ben ze er niets meer bijgeleerd. Ze
zijn stil blijven staan in 1900 ten
aanzien van hun techniek. Als con
certmeester van het Radio Kameror
kest maak ik natuurlijk veel proef
spelen mee. Nog gebeurt dat ze
desgevraagd niet eens een Bartok-
pizzicato kunnen spelen, een pizzica
to dus. waarbij de snaar togen de
viool, de toets dus. moet terugslaan.
En die kennis mag je toch echt wel
eisen.'
Jos Verkoeyen onderscheidt ao'n
veertjien verschillende manieren om
Ïizricato te spelen, de snaren te tok-
elen dus, met de vingers, met de na
gels, voor en achter de kam, alleen
voor de linkerhand, met of zonder
glissando. Een demonstratie leert,
dat al deze verschillende speelmanie
ren z-.n hebben, want ze klinken
allemaal anders. Het Gaudeamus-
kwartet past ze allemaal met de
grootste zorg boe. evenals de vele ver
schillende streektechnieken. die er
zijn. Want ook daar zijn de orkest-
strijkers technisch nog een hele hoop
achter, volgens Jos Verkoeyen.
,Nog steeds worden de strijkers, en
vooral de violisten, opgeleid in het
Bpelen met de .mooie' toon, die in de
expressie van de romantische muziek
voorop staat. Daar is op zich niets te-
r. Maar er is zoveel: sul ponticel-
(op de kam), sul tjasto (op de
toets), col legno (met het hout) om
er maar een paar te noemen. Al de
ze technieken geven een verschillen
de klankkleur, leveren «en duidelijk
verschillend resu-taat op. Als een
soort politie-agent zit ik dan om me
heen tje speuren, of iedere violist
wel speelt zoals het moet. Want er
zijn er altijd bij die denken: ,ik vind
dat op. de kam strijken maar lelijk,
ik doe wel gewoon,' terwijl een an
der, die is voorgeschreven vol legno
ite spelen, denkt: ,ik ga me daar een
beetje de mooie lak van mijn strijk
stok riskeren.' Op zo'n manier gaat)
alle gewenste effect natuurlijk verlo
ren. Wanneer een componist vier ver
schillende strijktechnieken voor
schrijft, dan heb je als 't ware vier
ven-schillende instrumenten. Van dat
resultaat) blijft natuurlijk niets over
als je allemaal hetzelfde speelt.'
Het is duidelijk, dat het Gaudeamus-
kwartet ook nauwgezet de streek
technieken hanteert. Jos Verkoeyen:
,En laat nu niemand zeggen, ach al
dat moderne gedoe, waht Beethoven
sclireef al ,sul ponticello' voor. In
zijn s-moU kwartet opus 131.' Hij
haalt de partituur van het werk er
als stuk van overtuiging bij.
voortreffelijk docent tevens. Tech
nisch bijblijven is voor hem een le
vensbehoefte. Hij zou graag willen,
dat zijn collega's er ook zo over
dachten. Maar hij weet, zoals hij zelf
zegt. dat hij een roepende in de
woestijn is. Een ander stokpaardje
is de stemming van de verschillende
instrumenten van een orkest ten op
zichte van elkaar. Jos Verkoeyen
wijst op de rampen voor het oor, die
kunnen ontstaan bij bijvoorbeeld een
concert voor piano en orkest. ,De in
tonatie van de strijkers komt in ge
nen dele overeen met die van de
piano. Het gevolg is, dat je, wanneer
bijvoorbeeld het orkest de Inzet van
het concert met een grote-tertsak-
koord beëindigd heeft en de pianist
met hetzelfde akkoord beging je een
resultaat krijgt van een valsheid,
waarvoor je je schoenen kunt uit
trekken- Strijkers beweren nu wel
eens graag, dat zij nog natuurzuiver
spelen, met reine intervallen dus.
Maar als je goed luistert, blijkt dat
met waar be zijn. Het probleem ligt
andermaal in de romantiek, in de ne
gentiende eeuwse muziek. Het blijkt,
dat het leidtoon-effect de moeilijk
heden veroorzaakt.'
Jos Verkoeyen spreekt) hier over de
neiging, die sommige tonen in een
grote- of g kleine-tertsakkoord heb
ben om te vragen om gevolgd te
warden door een toon die op een hal
ve boonsafstand er naast ligt. Leidto
nen in een akkoord veroorzaken bij
de luisteraar de wens van een oplos
sing: de luisteraar denkt en voelt:
hier moet nog een ander akkoord
achteraan komen. Dit effect wordt
versterkt wanneer men de leidtoon
zo dicht mogelijk bij de oplossings-
toon speelt en dat doen veel strij
kers maar al tje graag. Ze kunnen
dat ook doen, omdat zij hun toon zelf
maken In tegenstelling tot de bespe
ler van een klavierinstrument, waar
alle tonen per definitie in het instru
ment) zijn vastgelegd.
.Natuurlijk heeft deze speelwijze zijn
waarde, bijvoorbeeld in het vioolcon
cert van Max Bruch. Maar een na
deel ervan is de grote eenzijdigheid,
die het gevolg is. Noch bip oorbeeld
barokmuziek, Vivaldi, Corelli, noch
de twintigste eeuwse dodekafonie is
ermee gedietad. In de dodekafonie, de
twaalftoonsmuziek dus, gaat de com
ponist nit van een reeks van twaalf
verschillende noten, die alle gelijk
waardig zijn. Dat wil dus zeggen, die
niet een t noot leidtoon aspiraties
mag krijgen, want dan ontstaan er
ongewenste tonaal-aandoende bij-ef
fecten. D kunt rustig van mij aan
nemen, dat elk orkest die bij-effec
ten heeft. Willen we daarvan afko-
anderen- En dat zie ik voorlopig nog
niet.'
Het Gaudeamus-kwartet dat zijn in
terpretaties mede laat afhangen van
het werken met de juiste techniek op
de iuiste plaats, is in het buitenland
veel bekender dan in eigen land. Van
de veertig concerten, die het in het
afgelopen seizoen gaf, vonden er
slechts vijf in Nederland plaats. Jos
Verkoeyen is de eerste om dat te be
treuren. De reden is hem zeer wel
bekend.
.Het komt omdat we de naam Gau
deamus-kwartet dragen. Besturen van
Nederlandse kunstkringen denken dan
prompto hemel, dat) zijn die moder
ne jongens. En als je dan aanbiedt
om Mozart, Haydn of Beethoven te
spelen denken ze, dat je dat van z'n
leven niet goed kan. Moet je nagaan:
wij van het Radio Kamerorkest, voor
wie Mozart eten en drinken is. In het)
buitenland weten ze wel beter.'
Jos Verkoeyen somt een indrukwek
kende serie plaatsnamen en festivals
op, waar het ensemble gespeeld heeft
en gaat spelen. En natuurlijk bren
gen ze overal als het enigszins kan
moderne Nederlandse muziek. Maar
ook Schumann, Beethoven en Haydn.
En naar velen zelf hebben mogen con
stateren: het Gaudeamus-kwartet
musiceert voortreffelijk, op alle fron
ten. Het is te hopen, dat het woord
Gaudeamus in de naam wel de bin
ding met de stichting moge weerge
ven, maar nooit als een etiket van
avant-gardisme wordt beschouwd-
(ADVERTENTIE)
Woestijn
zijn. Legitimatie en
pasfoto meebrengen.
De 65+reductiekaart
geeft recht op reizen
tegen de halve enkele-
reispiijs.
Een driemaandskaart
kost f 20.-, voor echt
paren f 30.-. Jaarkaart
f 50.-, voor echtparen
f75.-.
Vraagt n gelijk een
eeptemberkalendertje.
In september kunt n
met NS op uw 65+kaart
twee dagen gratis en
onbeperkt reizen.
Welke dagen?
Kiest u er maar twee
uit: elke dinsdag,
woensdag, donderdag of
zaterdag in september
is er goed voor.
Hoe?
Door simpelweg nw
65+kaart aan het loket
te laten afstempelen.
Hebt u nog geen 65+
kaart?
Koop er dan een aan
het loket. Verkrijgbaar
voor Iedere 65-plusser.
Uw vrouw mag jonger
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
10.45 uur:
(NOS) SCHOOLTELEVISIE
10-45 Scène. VAV (ONOF), 11.20 Actualiteiten. NOT,
11.35 Presentatie van de kerken. KRO-NCRV (KOF-
PCOF), '14.25 Actualiteiten. NOT-
18.45 uur:
(NOS) PIPO DE CLOWN
18 55 uur:
(KLEUR) JOURNAAL
19.04 uur:
(TROS) HET KLEINE REEBOK JE
Walt Disney-film
19.49 uur:
RESPEKT
Jazzprogramma rond het orkest Hans Claessen - Martin
van Duynhoven.
20.00 uur:
(-VOS-KLEUR) JOURNAAL
20 20 uur:
(KLEUR) ZIE ZO ZOMER
Gevarieerd amusementsprogramma, gepresenteerd door
Eugenie Herlaar. Medewerkers zijn de Frans-Duitse
zangeres JuHe Bergen, de Engelse zanger Ralph Mac-
Te.l, net Trio Coen van Orsou jr, het kinderkoor De
&>nnepitten uit Schijndel, De Tattooe uit Duitsland, het
orkest Freddy Golden, het Israëlische duo Dan en Damt,
de barkeepers Oor en Jitse en ,de Carabbean Ambas
sadors Steelband*.
2120 uur:
(KI.EUR» DE KAMPIOENEN
Het geheimzinnige vliegtuig-
2210 uur:
(KLEUR) MICK MICHEYL
De Franse vedette Mick Micheyl zingt enkele chan
sons. begeleid door haar eigen orkest
door ,rhe Black Echos".
22 35 uur:
NOS-KLEURJOURNAAL
20.00 uur:
(KLEUR) JOURNAAL
20.20 uur-
(VPRO) BERICHTEN UIT DE ZOMER
20.45 uur:
(KLEUR. DE ZIZI JEANMAIRE-SHOW
Show rood de Franse balletdanseres-actnce-chanson-
niêra.parodfcte-fantaisiste Zizi Jeanmaire met verdere
medewerking van Alain Delon, Serge Gainsbourg, Mar
cel Marceau, Rudolf Noereyev, Manfred Mann en Ives
St Laurent
21.45 uur:
(KLEUR) OH MV GOD IT'S UNBELIEVABLE
The Neverless brothers maakten een reisveislag in
kleur van hun bezoek aan de Verenigde Staten, natuur
lijk een verslag op eigentijdse muziek.
22.20 uur:
(NOS-KLEUB) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
19 25 uur:
ZANDMANNETJE
19 30 uur:
SURVIVAL
Kangoeroe'».
19.55 uur:
MEDEDELINGEN
2000 uur:
JOURNAAL
20 25 uur:
ZOEKLICHT
20.30 uur:
HIGH CHAPARRAL
Laatste aflevering
21.20 uur-
PREMIÈRE
22 50 uur-
JOURNAAI
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
18-45 uur:
(NOS) PIPO DE CLOWN
18.55 uur:
(KLEUR) JOURNAAL
19 49 uur:
TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR
TOERISME
BELG1E—FRANS
1835 Journaal; 18.40 Carole et Thierry; 18 55 Politieke
uitzending; 19.25 Plum Plum; voor de kleintjes; 19-30
Nanou (7), tv-serie: 20.00 Journaal; 20.30 L'Auberge
Rouge, Film van Claude Autant Lara, met Fernandel,
Francoise Rosay en Carette; 22.00 Le Carrousel aux
Images. Sélim Sasson rasenteert nieuwe films; 22.45
Journaal.
FRANKRIJK—RIJSSEL
12 30 Toute la ville joue; 13 00 Journaal; 13.35 Slui
ting; 18.25 Nieuws; 18.30 Skippy. de kangoeroe; 18.55
Voor de kleuters; 19.00 Regionaal nieuws; 19.25 Prune,
iv-aerie naar een oorspronkelijk idee van Jean Gerard
en Robert Guez; 19.40 Mededelingen en Qui et Quoi,
spei program ma; 19 45 Journaal; 20.20 Mededelingen:
20.25 Les joyeuses commères de Windsor, toneelspel
van William Shakespeare; 22.25 En toutes lettres;
23 20 Journaal; 23.35 Sluiting.
DONDERDAG 3 SEPTEMBER '70
HILVERSUM-1
Middag:
12.30 Modern platteland. 12.35 Sport-
revue- 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 Stereo: 't Muz.kan
tenuur: L Clavecimbelrecital: moder
ne en klassieke muziek; II. Tenor en
piano: Schotse liederen; UI. Instru
mentaal ensemble: klassieke muziek.
14.30 't Is historisch: programma
over geschiedenis. 15.00 Voor de zie
ken. 16.00 Nieuws. 16.02 Land der
Muzen: kunstkroniek. 1700 Birth:
licht platenprogramma. 17330 O, een
rondje radio. 17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Ste
reo: Country and Western Show.
(opn.). 19.00 Stereo: Big Band Beat:
moderne muziek. 19.25 Gesproken
brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35
Mens en Bijbel seriet gesprekken
over de liturgie. 19.45 Theologie Noti
ties. AVRO: 20.05 Stereo: Groot Om
roep Strijkorkest en groot omroep
B!aasorkest: klassieke en moderne
muziek. 22.00 003: cabaretliedjes.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.40 Radiojournaal. 22.55 Hongaars
Zigeunerorkest. 23.20 Stereo: Japan
se muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws-
VRIJDAG
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
muziek en reportages, (8.00 Nieuws;
8.11 Radiojournaal: 8.30 De groente
man). NOS: 9.00 Internationaal spec
trum: klassieke moderne muziek
(opn). (9.35-9.40 Waterstanden).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogTamma. (11.00-11.02 Nws
11.30 Horlepiep: volksmuziek uit
Rusland. 11.55 Beursberichten.
PRESENTATIE NIEUWE CURSUSSEN
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast. gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws;
12.41 Hier en Nu: actualiteiten.)
14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: The
Hawaiians Show. 15.00 hervormde
middagdienst. NOS: 15.30 Skivatoon:
informatie over nieuwe langspeel-
schijven. (16.00-16.02 Nieuws.) 16.15
Meer over minder: een programma
met meer informatie over mensen en
dingen, die minder op de voorgrond
treden. NCRV: 17.45 Hier en Nu:
Sportactualiteiten.
Avond
18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek
in vrije tijd: dameskoor en mando
line-orkest. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier
en Nu: actualiteiten. 19.00 Spectrum:
maatschappelijke vraagstukken na
der belicht 19.15 Stereo: Leger
des Heilskwartier (opn.). 19.30 Entr'
act: een gevarieerd programma tus
sen zomer en winter- 21.00 De jeugd
op eigen wieken, seriehoorspel (deel
14). 21.31 Geestelijke koorliederen
(gr.) 21.50 Stereo: Kerkorgel concert:
klassieke muziek. 22.20 Avondover-
denking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parle-
mentsoverzicht. 22.50 Vakantietoe
slag: actuele informatie over alle
facetten van het toerisme. 23 15
Stereo: Jazz-Time. 23.55-24.00 Nw».
VRIJDAG
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badtnerie: klas
sieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32
Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00-
8.10 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw. (9 00 Gymnastiek voor
de vrouw). 9,40 Schoolradio. 10.00
Stereo: Klassieke muziek (gr) 11.00
Nieuws. 11.03 Vcor de zieken. 11.55
Mededelingen.
DONDERDAG
HILVERSUM-3
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-Shck.
KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Waarom
niet: ontspannen lunchprogramma.
1400 Nieuws. 14.03 Holster: een mix
ture van pop en country. (15.00-15.
Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03
lORRRrrrr...: pop-magazine. 17.00
Nieuws. 1702-18.00 Draaljijofdraalik
verzoekplaten.
VRIJDAG
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00-10.03 Nieuws).
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
dflrs Show.
VERONICA IN 1971
24 UUR IN DE ETHER
HILVERSUM (GPD) - Zeer waar
schijnlijk zal radio Veronica vanaf 1
januari 1971 de volle 24 uur continu
in de ether zijn. De nachtuitxendin-
geh, waarmee Veronica vanaf 1 mei
begon (iedere vrijdag- en zaterdag
nacht van 1 tot 6 uur), bleken groot
succes zowel bij luisteraars als ad
verteerders.
Veronica heeft nu besloten vanaf 1
september ook de zondagnacht even
eens van 2 tot 6 uur) in de uitzen
dingen te betrekken. Will Lulklnga
presenteert deze nachtelijke pro
gramma's onder de toepasselijke
naam van giachtklup'.
Het gebrek aan financiën en zendtijd en
en de taak van de Teleac in het huidige
omroepbestel, verhinderen de stichting
televisieaeedemie haar werk goed te
doen.
Dat I» de klacht die Teleac-directeur
A. A. Sterman dinsdagmiddag tijdens
de presentatie ran de nieuwe cursussen
uitte.
,We weten nog steeds niet waar we
staan. Er is zelfs nog steeds geen be
slissing over het voortbestaan in de toe
komst van Teleac Dat verzwakt onze
positie heel erg en daarom durven wij
niet te beginnen aan cursussen, dif
de populaire hoek 3:tten en waarvan
zeker weten, dat er een groot aantal
deelnemers op af zal komen. Die talen
cursussen, dié we geven, (Spaans, Rus
sisch. Frans etc) zijn al zeer discutabel.
,In beginsel claimen we alle onderwer
pen voor onze cursussen, maar omdat
we niet zeker zijn van onszelf, wagen
we ons met op het terrein van de om
roepen en beperken we ons uitsluitend
tot onder-werpen met een sterk (vaak
specialistisch) onderwijskarakter, omdat
wij weten dat daar geen discussie over
zal zijn. Hobbies en op algemene infor
matie gerichte onderwerpen laten we
zoveel mogelrik achterwege'.
Uurvergoeding
De heer Sterman wees ook met nadruk
op de kleine hoeveelheid zendtijd en
het gebrek aan financiën, dat de Teleac
verhindert haar werk goed te doen. .We
kunnen veel betere programma's maken,
maar als we daair naar streven, zonden
we met tekorten gaan werken. Teleac
dat nog steeds formeel een onderdeel
Kerkelijke mutaties
NED. HERV. KERK
Beroepen te Edervecn (toezegging): T.
Lekkerkerker te Ooslerwolde (Gld).
Beroepen te Hollandscheveld (toezeg-
S.ng): A. van de Beek te Poederooyen.
eroe pen te Veenendaal: A. Rocnein te
Wezep.
Aangenomen het beroep door de oentra.
le kerkeraad te Amsterdam tot predi-,
kant voor buitengewone werkzaamhe
den (stichting samenwerkende tehuizen
bejaarden- en verpleegtehuizenS.
M. Aerteen te Amsterdam-Sloten.
Aangenomen naar Lobith C.A.: L.
L. Doorn, laatstelijk legerpredikant, wo
nende te Ermelo.
GEREF. KERK
Bedankt voor Meppel: B. Koekkoek te
Waddinxveen.
GEREF. KERK VRIJG.
Beroepen te Hoogeveen: H. Mostert te
Harderwijk. Beroepen door de Cana
dian reform churdh of Toronto: W.
Wierenga te Rerkel en Rodenrijs.
GEREF KERK VRIJG (buiten verband)
Beroepen te Zaik-Veecaten: J. Schel,
tens te Zuiüwolde.
CHR. GEREF. KERK
Bedankt voor Aalameer: K. Boersma te
Haarlem.
vormt van de NOS vormt, krijgt een
uurvergoeding van 4509 gulden, dat is
eenderde van wat de omroepen krijgen.
Voor de 90 uur per jaar die we nu heb
ben, hebben we ongeveer 1 Vi miljoen ge
kregen. Ik verwacht, dat het uurbedrag
waarschijnlijk wel zal oplopen tot 5500
gulden zodat we voor het seizoen '70-'71
kunnen werken met een budget van 3'i
miljoen. Dat blijft te weinig voor bij
voorbeeld animatie of kleurenprogram-
ma's.
De heer Sterman rond het overigens
niet juist dat Teleac, ofschoon haar
taak primair bij de grote bevolkings-
bedienen. Voor zeer gerichte
is nog wel degelijk plaats.
Ofschoon de Teleac aoor de factoren van
een .hachelijke' positie in de omroep
en gebrek aan financiën en zendtijd nog
zeer ver is van haar ideaal van de educa
tion permanente, is men toch zeer opti
mistisch al bezig aan een zogenaamde
basisverbredingsobject, dat gericht is op
de bijschaving van die Nederlanders, die
door een gebrek aan scholing niet he
lemaal ,mee' kunnen in hun werkkring
Daarbij moet de Teleac ook op uitbrei
ding van de kennis van grote groepen
als bijvoorbeeld de werkende jeugd.
Voorlopig denkt men aan tweejarige cur
sussen. onderverdeeld m 5 grote onder
werpen zoals: leren en denken in nieuwe
symbolen, inventaris van de wetenschap,
technische evolutie, maatschappij in T
weging esa een veranderd cultuurbeeld.
Cursussen
De cursussen, die de Teleac voor het
komende seizoen op het scherm brengt
zijn:
.Dammen' (18 lessen te beginnen op 20
september met Europees kampioen Ton
Sybrands als een van de cursusleiders),
.Engels voor gevorderden' (5 lessen, te
beginnen op 24 September), .Modelbe
grip in wetenschap en techniek' 12 les
sen, te beginnen op- 26 september).
.Biofysie' (4 lessen te beginnen op 26
september), .Vergadering en groepsge-
MIES BOUWMAN
IN HET ZIEKENHUIS
(Van onze correspondent)
HILVERSUM (GPD) Mies Bouw
man is in het Sint-Jansziekenhuis
dn Laren opgenomen, nadat zij in
heit afgelopen weekeinde een lichte
maagbloeding had gekregen. Voor de
VARA kwam dit als een verrassing,
omdait Mies Bouwman zaterdagavond
nog in het rechtstreeks uitgezonden
programma .Zo maar een zomer
avond' verscheen, en toen een heel
vitalle indruk maakte. Vermoeidheids
verschijnselen, die samengaan met
voorbereidingen van haar nieu
we serie shows voor de VARA,
zullen waarschijnlijk mede debet zijn
aan haar ziekte. De VARA maakt
zich voorlopig geen zorgen over het
doorgaan van Mies Bouwmans eer
ste tv-show (een nieuwe ediiltie van
,Een van de acht"), die volgens het
schema 1 oktober op het scherm moet
komen.
sprek' (9 lessen, te beginnen op 24 ok
tober). .Onze land!K>uw nu en straks'
(16 lessen, te beginnen op 26 oktober),
.Vergadering en groepsgesprek' (9 les
sen. te beginnen op 24 oktober). .Na
scholing huisartsen' (4 lessen, te begin
nen op 9 november). .Frans' '20 lessen,
in kleur, te beginnen op 19 december),
.Wiskunde' (14 lessen, te beginnen op
9 januari), ,tv bij onderwijs en instruc
tie' (7 lessen, te beginnen op 9 januari).
.Bouwen en wonen' (16 lessen, te begin-
nen op 9 januari), .Sterrenkunde' (14
lessen, te beginnen op 13 februari),
.Studeren' (8 "lessen, te beginnen op 10
januari). ,EHBO' (15 lessen, te begin
nen op 24 januari), c-n .Verkeer" (12 lea
sen. te beginnen op 27 februari).
LEDENBESTAND VPRO
ONDERGAAT VERJONGING
HILVERSUM (ANP) Gedurende de
laatste drie tot vier jaar is een aan
merkelijke verjonging van het Leden
bestand van de VPRO ontstaan.
Drie jaar geleden was een kwart van
deze lezerskring van .Vrije Geluiden'
(het programmablad van deze om
roep) jonger dan 34 jaar. thans is
dat 30 procent. In 1967 was daaren
tegen 48 pocent van de Vrije Ge
luiden-lezers vijftig jaar of ouder,
terwijl dit percentage thans 33 be
draagt- Dit blijkt uit een onderzoek,
dat de VPRO heeft doen insellem
naar de samenstelling van haar le
denbestand.
Volgens het rapport mag overigen»
uit deze cijfers niet worden gecon
cludeerd. dat de VPRO thans een op
vallend jonge aanhang heeft.
Veeleer was enkele jaren geleden
sprake van een vergrijsde VPRO.
De leeftijdsverdeling van het huidi
ge leden- en abonneebestand stemt
nu ongeveer overeen met de lande
lijke leeftijdsverdeling.
Ongeveer zeventig procent van de
leden heeft een middelbare of hogere
opleiding gevolgd. In 1967 was dat
nog slechts 36 procent. De VPRO
heeft de laatste jaren dan ook veel
aanhangers in de lagere opleidings-
groepen verloren.
Van de leden-niet abonnees rekent
59 procent zich niet tot een kerke
lijke groepering. Bij de ledea-abon-
nees is dit percentage belangrijk la
ger. namelijk 49. Onder de nieuwe
leden van de VPRO is het aantal
niet kerkelijkem (69 procent) aan
merkelijk hoger dan onder de oudere
leden (33 procent), waaruit een weg
lopen van het godsdienstige element
Sn de VPRO-kring blijkt.
Ongeveer 60 procent van de ex-le
den heeft zijn lidmaatschap opge
zegd vanwege het naar hun mening
te .progressieve' karakter van de
VPRO, terwijl daarnaast nog veel-
tig procent ook het gedurfde karak
ter van de uitzendingen (met name
op seks-gebied) laakt. Een derde van
de ondervraagde oud-leden maakte
negatieve opmerkingen over de kwa
liteit van het programma en een der
de had ook bezwaar tegen Vrije Gelui
den'.
(ADVERTENTIE)
Elke dag komen er nieuwe
hapjes bij om uit het handje te
eten. Dat is best leuk allemaal,
maar "kaas uit het vuistje*
denkt niet aan verandering.
Sinds 1236, toen Egidius van
Gouda als eerste 's avonds naar
de keuken ging om met zijn
ponjaard een forse plak af te
snijden, is er niets nieuws
verzonnen. Hoeft ook niet.
Casimir Vreedenburgh zei bet
in 1628 al zo mooi: 'De caes uyt
den vuyst j en vraagt
genen cock, men
neme syn mes en
snyde enen broek.'
Zo is het. Zobljjfthet.
49 -108
.Welnu', sprak George Goodbiood,
toen hij bij de draagkoets terug
was gekeerd .Laat ik u vertellen
over de volgende opname die wij
gaan maken. Ge moet dan weten
aat dit historische grond is. Eens,
lang geleden zwierf konmg Karmo-
lijn hier in gedachten rond, getoond
met zijn paarlen kroon en gouden
scepter. Het was een maan verlich
te nacht als deze, met een zacht
briesje dat door het struikgewas
fluisterde, en met grillige schadu
wen waarin alle mogelijke geva
ren konden schuilen. Het zal onge
veer op deze plek rijn geweest, dat
de vorst plotseling opschrok. Een vre
selijk monster 6tond voor hem, met
vlammende ogen en vuurspuwende
bek. .Ai, Ossa meus!' riep de ko
ning met de ouden uit ofwel
,Wee, mijn gebeenteEn toen
.Maar hoe wilt u dat filmen?' vroeg
Panda onder de indruk. .Waar haalt
u een draak vandaan
.Eten goede vraag, manneke', zei de
regisseur prijzend. .Weet dan, dat
verhalen over deze draak nog steeds
de rondte doen. Wellicht leeft het
monster nog...
Als ze goed hadden gekeken, hadden
PAUL UEETT ME OMGEPRAAT. MAAI?
DC JUCKBJ M0GBJ D&IJ GOED ZIJU
VOO? ZIJU PUBLICITEIT, TOO? MU
ZIJUZEHET MIET!
ze inderdaad m de verte een onpret
tige gestalte kunnen zien, die lang
zaam hun ridhtinguit kwam....
KENNETH
INNS