HERVORMD BORSSELE IS MILJONAIR DOOR BOUW VAN KERNCENTRALE NEDERLANDSE OMROEP KAN BELANGRIJK BIJDRAGEN AAN ONTWIKKELINGSHULP' Werkelijk gezag moet steeds opnieuw worden verworven p zeeuwse courant 15 DRS A. J. VAN DULST: WAAR IS GOD? MJtUIIIUII.IM llllilliilllB ATE RDAGKRANT 22 AUGUSTUS 1970 HILVERSUM (GPDT ,Het Gooi zou met zijn radio en televisie een licrl belangrijk stuk ontwikkelingswerk voor zijn rekening kunnen nemen. Als de XOS bijvoorbeeld door de regering in de gelegenheid zou worden gesteld be kwame technici een tijdje af te staan aan de ontwikkelingslanden. Aan deze mensen is naar mijn vaste overtuiging in vele gevallen meer behoefte dan aan peperdure landbouwingenieurs, om maar iets te noemen'. Oud-omroep man, ex-journalist, gewezen Hilversums raadslid en theoloog drs A. J. van Duist verkondigt deze opvatting, terug van een uitgebreid en vooral uitput tend weggeweest. Acht weken Z.O.-Azië, als oriëntatie van een deed van zijn nieuw, wereld omvattend werkterrein. Nieuw, om dat de nog in Hilversum woonachti ge drs Van Duist, sinds luttele maan den mede-directeur werd van de WACC; de World Association for Chr lan nommunication in Londen. Hij ls daar in het bijzonder belast met. wat we dan maar populair zul len a; luiden als het rijp maken van de kerken -- met name in de ontw.kkelingslanden voor de mo derne massamedia. Hij praat over werelddelen als geldt het de inde ling van een kantoorvertr Ons werkterrein', verduidelijkt hij. [omvat Azië. Afrika en Zuid-Ameri- ka. Maar ik geloof dat het nodig is tot een verdeling te komen tussen mijn Iniet-Nederlandse) mede-direc teuren, waarbij ik dan Z.O.-Azië en een stukje Afrika onder mijn hoede zou moeten nemen. Dit werk vraagt intensieve begeleiding van en diep gaande aandacht voor de problema tiek van de landen en het is daarom verstandig je tot een bepaald gebied te beperken'. OPDRACHT Massa-communicatie, een onderwerp waarin drs Van iulst zich al jaren lang verdiept, over spreekt en schrijft Niet onbegrijpelijk voor de man. die tot voor kort de afdeling rroken woord bij de NCRV leid- Binnenkort verschijnt daarover van zijn h nd een boek. Vooral mas sa-communicatie ln relatie tot de kerk is zijn specialisme. Hij ziet e- Borms mogelijkheden voor de kerk m het hanteren van de moderne me- iiia als radio en televisie. Daarover sprekend wil drs Van Duist die dit jaar zijn doctoraal examen theologie deed en als zendingspredi kant van de hervormde kerk be schikbaar werd gesteld voor het werk van de WACC; eerst nog wel .ets als een geloofsbelijdenis kwijt. .Voor mij is kerk-zljn meer dan al leen maar preken en verkondigen. Het ls bezig zijn op alle terreinen van het leven'. In een gebied als Z.O.-Azië kan dat onherroepelijk niet anders betekenen dan volop in de slag zijn voor de ontwikkeling van de landen daar. Ken opdracht die voor hem vooral is toegespitst op de vraag: hoe de moderne media in dienst zijn te stellen voor die ont wikkeling? Wat heet modern? Drs Van Duist: .Kijk nou-es naa. de apostel Paulus. Hij trok overeenkomstig het woord van Christus de wereld in. Daarbij maakte hij toch ook gebruik van het netwerk van die dagen: de Ro meinse wegen. Je ziet hem dan steeds op twee plaatsen opduiken om men sen te ontmoeten: de synagoge, be- rrr-elijk, maar ook op de markt, het ontmoetingspunt in die dagen. Ra dio en televisie zijn de moderne markt'. .De aerk zal via dit hedendaagse netwerk de mensen moeten leren aan spreken. Daarin liggen voor haar m de ontwikkelingslanden enorme kan sen. Mogelijkheden, die ze vaak zelf nog uwc.Jks ziet'. Het ontdekken daarvan, het gebruik ervan, is nu juist de taak van drs Van Duist. Vooral in Indonesië heel; hij in vele colleges voor studenten van hogescholen en academies, in tientallen vergaderingen, soms van gewone vrouwenverenigingen en in talloos vele discussies met jongei'en over massa-communicat'e gesproken. Vooral de leergierigheid van de jon ge Indonesiër is drs Van Duist sterk opgevallen. Veel contacten heeft hij gehad met jonge radio-zendama teurs. ,Het stikt in Indonesië van amateur- zendertjes. gerund door jonge men sen. Er wordt intensief naar geluis terd. Het zijn de Radio-Veronica's van Indonesië'. .Als ie dat ontdekt, zie je ook wat voor mogelijkheden er liggen voor een land in ontwikkeling. Ik heb jon gens en meisjes er dan ook op gewe zen welke enorme kansen ze hebben om een aandeel te leveren in de op bouw va- hun land. Maar ja, wat wil je, ze moeten zich met primitie ve apnar. '.uur behelpen. Kennis en bekwaamheid zijn onvoldoende om op de juiste manier de juiste infor matie te verstrekken. Ze zullen tot samenwerking moeten kor. ion om hun arsenaal en hun bereik te kunnen uitbreiden. Dan heeft het ook pas zin hulp in technische zin te bieden. Die hulp hebben ze nodig, van de kant van doorgewinterde", technici, maar ook van vakmensen op het ge bied van de informatie'. INFORMATIE Want van één ding is communicatie man Van Duist heilig overtuigd. Dat heel wat ontwikkelingswerk veel be ter van de grond zou komen als dit door uitgebreide informatie van de bevolking vooraf zou gaan. ,Met veel goede wil opgezette ob jecten zie je de mist ingaan omdat de bevolking in zo'n streek gewoon niet weet wat er aan de hand is. Als je met kostbare irri .tiewerken begint, zul je eerst de mensen uitge breid duidelijk moeten maken wat er precies aan de hand is, waar het omgaat. Meer en meer kom ik tot de overtuiging dat in vele streken in formatie noodzakelijker is dan het ot ontwikkeling brengen van tech nische objecten. Daarbij kan de ra dio, die dankzij de transistor in ve le ontwikkelingsgebieden al een be kende verschijning is, een geweldi. ge rol spelen'. .Voor televisie, gaat onherroepelijk straks he: "de spelen. Nogmaals als je deze middelen in dienst gaat stel len van de bevolking, zul je daarvoor vakmensen moeten opleiden om de technische uitrusting te moeten le veren'. Drs Van Duist denkt daarbij niet in de allereerste plaats aan de inrichting van kostbare, hypermodernetrai- ningscentres, zoals die al op ver scheidene plaatsen zijn. ,Die zie ik vooral als academies ten nutte van een hapoy few. We zul len echter vooral op het grondvlak hulp moeten geven en dat komt neer op het uitzenden van radio- en tv-technioi, die in de studio's daar hun kennis overdragen, op het stu ren van vakmensen op het gebied van de informatie, journalisten bij voorbeeld, die leren hoe informatie verwerkt en doorgegeven moet wor den'. 'De ontwikkeling van een land schrijdt niet uitsluitend voort met het toenemen van het aantal wegen, maar vooral met het langer worden van de communicatiewegen' Een proces waarin Nederland een heel belangrijke bijdrage kan leve ren, vindt hij. ,Kijk, in de ontwik kelinglanden is men het er in het al gemeen wat huiverig voor juist op het gevoelige terrein van de voor lichting hulp te vragen van de groot machten Amerika en Rusland. Ook Engeland en Duitsland liggen in dit opzicht niet zo gunstig. En dan blij ven eigenlijk alleen de Scandinavi sche landen en Nederland over. Scan dinavië is op dit punt al aardig ac tief'. Het laat zich gemakkelijk verkla- Rotterdam geboren en nu 41-jarige drsA. J. van Duist, sloot, nadat hij aanvankelijk in de journalistiek werkzaam was, begin dit jaar een twaalf jarige carrière als rculioniedeioerker af. Hij verwisselde de functie van hoofd programma-afdeling gesproken ivoord bij de NCRV, voor het (mede) direc teurschap van de WACC in Londen, waar hij nu de afdeling church-related communication leidt. Kort daarvoor slaagde hij voor zijn doctoraal examen theologie, een studie die geruime tijd gelijk opging met de rechtenstudie. Als CHU-afgevaurdigde, van welke partij hij ook hoofdbestuurder is, zat hij enke le jaren in de Hilversemse gemeenteraad, waar vooral sport- en welzijnsza ken zijn aandacht hadden. Binnenkort verschijnt van zijn hand een bundel varen wij wel in de welvaartHij legt. de laatste hand aan een boek over kerk en massacommunicatie. ren, dat ex-omroepman Van Duist voor Nederlandse activiteiten de blik laat rusten op het omvangrijke tech nisch talent dat sluimert op de zo geheten Goodse matras. NOS ,Ik weet dat de NOS niet zonder meer mensen een tijdje kan afstaan voor de ontwikkelingslanden. Maar als van hogerhand daartoe mogelijk, heden zouden worden gegeven, zou Nederland een bijzonder belangrijke bijdrage aan her ontwikkelingswerk leveren'. Nog een opmerking die hem van het hart moet. .Zmvol ontwikkelings werk zou ook zijn als de omroepen niet altijd eigen reportageploegen zouden uitsturen voor het maken vaD programma's in ontwikkelingslanden. In bepaalde gevallen zou men het eens moeten aandurven opdrachten .Laten de kerken zich hier ook eens bezinnen op wat zij in die zo belang rijke communicatiesfeer kunnen bij dragen. iet zou erg zinvol zijn als de kerken bijvoorbeeld de uitzending van een technicus financieel mogelijk zouden maken'. ,Op wat kleiner vlak kunnen er ac ties gevoerd worden voor apparatuur zoals bandrecorders voor bijvoorbeeld de radio-amateurs. We zijn als WACC begonnen een groot netwerk van amateur-zenders over heel Indo nesië te spannen. Het is haast on voorstelbaar welke kansen de kerk Indonesië daarmee krijgt'. Hervormd Borsseln is miljonair. De verkoop van kerkegroiiij Toor de kerncentrale die nu in aanbouw is heeft kerkvoogdij en diaconie samen meer dan een miljoen opgebracht. Het is met allen in hervormd Zeeland iets bijzonders: een rijke henwmde gemeente. Ook in de burgerlijke geiiieeiitêkring in het Zeeuwse telt een miljoen toch wel erg mee. Was het niet wethouder Baerends van de nieuwe gemeente Borselc, waarin hervormd Borssele, van liet oude door industrie bedreigde dorp dus, ligt die recentelijk over de vier miljoen van Total »prak. Als Borsele geen vier miljoen gulden extra krijgt uil e gTondverkoop aan de raffinaderij Total, komt de gemeente «s gevolg van deze industrievestiging in grote financiële moeilijkheden te verkeren. En burgerlijk Borsele denkt dan ooral aan verbetering van wegen, het bouwen van scholen «woonwijken, enzovoort, enzovoort. s dan de gemeentelijke overheid van Borsele met één s niet ftJH iVm aa,d2e Saven voorzien, de kerkelijke overheid van Ksele met twee ss'en zit goed in de slappe was. En presi- hiiirf i P J' Dominicus, oud-burgemeester van het hot mnf dorp 111 de ^ak van Zuid-Bevelamd zit niet over m miljoen in De kerkvoogdij verkochit 29.22.07 ha, de diaco- mn 5 ha vallen- De prijzen? Een deel werd voor per verkocht, een ander deel ging voor 3,25 en nan S^ulf voor 3,75 per m.2 van de hand. AJles Do flnn nu Provinciale Zeeuwse Energie-Maatschappij. ean»*n a" I811 hervormd Borssele kregen via de (niet aan- 2,,.' 116 niet 'r de kerkeraad geïntegreerde) kerkvoogdij dioowi 998.406,25 voor mjm 29 hectare, en via de a***"! f 185 000 voor bijna 5 hectare UITGEPUT 18 nu door z'jn grond heen. Alleen buiten zet ao£ wat hectaren oesterputton en slikken, er dl,,,'ent:,kCrltVOO&d TJominicus ,Als de insteekhaveus ln de sNart" ,vak de grond van de diaconie die er. nog is weleen hei* havens. Dan kunnen die misschien nog een holf miljoen beuren.' genWLr'Stetter legt. omstandig uit hoe de gronden la- 6ohé»Ma watblnnendijks, in de Van Citterspolder. En dat ri®!1 frondpnjs betreft nogal wat. wasmu-mnS,Ch0Lde^ /3'25 m2> de Sr°nd buitendijks kocmie v'rJr <10 lv^f''d" ,De strook schor voor de dijk was een Km er nu 2000 We hadden best meer kunnen krijgen, ze bezitr m.Hr gemeentebestuur van groot-Borsele ook over terapólder deed ilTfJ10^1 bewei'kolliJk geweest. De van Cit- itaat nu InrioLu ieder£eval het duurste: 3,75, De toren *taan voor enn ai»MVe.? er' na de indijking, de bijgebouwen °°r Wn deel to de oude Van Citterspolder. Dertig pachtei-s telde de verkochte grond; tien van hen gin gen niet direct mei de pachtvergoeding akkoord. .Maar ik ge loof dat ze toen wel grotendeels zijn tevreden gesteld. Hoe wel er toch wel wat ongerechtigdheid was misschien. Een klacht wa3, dat iemand van tachtig jaar minder kreeg dan iemand ven veertig. En dat vooral omdat die man van tachtig geen opvolger had in zijn bedrijf'. GOEDGEEFS Kan men de vraag stellen wat hervormd Borssele met de op brengst van de grondverkoop heeft gedaan. Dat blijkt zo op het eerste gezicht niet veel. Als men de bijna een miljoen van de kerkvoogdij optelt bij de ƒ185.000 van de diaconie, komt men op 1.185.000 De kerkvoogdij heeft acht ton 800.000. vastgezet voor twee jaar bij hei kerkelijk grootboek van de Nederlandse Hervormde Kerk in Den Haag. Rente: S pet. Daarmee kan je heel wat doen. De kerkvoogdij van Borssele doet het op zijn manier- Er is een pastorie voor de predikant m aanbouw die /-185-000 kost. De huidige predikant, ds W. A. Vrijlandt, gaat volgend jaar met emeritaat. ,Een nieuwe beroepen Ja dat zullen we zeiter doen'. Het is uiteraard financieel mo gelijk. En de predikant krijgt in ieder geval een behoorlijke behuizing En verder? De collecte voor de generale kas was indertijd vijfentwintig cent per lidmaat. We hebben nu ƒ2,50 gevraagd, maar zij vragen een tientje. De kerkvoogdij vult de 2,50 aan tot 5,. En zo hebben we meer. Een collecte die -100 opbrengt ronden wij naar boven af tot ƒ1000. We kunnen het doen. dus zijn we wat royaal. Als een naburige gemeent: niet zo makkelijk zit, dan willen wij wel wat geven, maar het moet niei in de tienduizenden lopen. We gaan echt niet zeggen: Iret geld móet. op. Nee echt niet'. Op de coll tergrond speelt misschien wel een lichte twijfel mee ol' men nipt meer geld voor zijn goede grond had kunnen maken. De heer üominicus gelooft van wel, maar aan de an dere kant voert hij aan dat de verkoop toch al vong jaar juli plaatsvond, in de tussentijd zijn de inzichten misschien ook wat gewijzigd afgelost. Ein er is tevens een vloerbedekking in de kerk ge legd: rood pluche in plaats van kokosmatter. Het kostte wt! tegen de zesduizend gulden, maar het resul taat mag clan ook gezien worden. En nu is aan de orde een geluidsinstallatie in de kerk. Kosten ƒ2500. ,We willen nu nog graag de kerk aam de buitenkant voegen. Het portaal in de toren zou dcor de gemeente worden gedaan'. De diaconie heeft van de grondopbrengst ƒ150.000 uitge leend ten behoeve van bejaardenhuisjes van het centrum .Poelwijck' De collecte-opbrengsten van hervormd Boi-ssele zijn ondanks het rijke bezit in geld niet veel gedaald. Wel is de hoofdelij ke omslag afgeschaft en wordt nu een vrijwillige bijdrage gevraagd van de gemeenteleden. Het bezit van een miljoen heeft de kerkleden geen rode oortjes van genoegen bezorgd, noch net gezonde verstand op de loop laten gaan. Het geld is op de Dank, het kerkelijk grootboek, gezet. INDUSTRIE ROOD PLUCHE ln ieder geval: met een deel van het geld wordt uiteraard ook wat gedaan aan het belangrijkste bezit van de kerkelijke gemeente nu: het kerkgebouw. In 1967 werd de kerk flink gerestaureerd De zaak kostte totaal 27.000. Een deel kwam uit de vrije bijdragen, de rest kwam van een lening tegen drie procent onder de kerkleden. Vorig jaar is alle lening Provinciaal heeft de hei-vormde kerk nog steeds geen geld om een (hoognodige) industriepredikant aan te trekken die dan samen niei de gereformeerden die al wel een fonds hébben kan worden betaald Taak in de eerste plaats voorlichting en begeleiding van de plaatselijke gemeenten en de relatie mei de industrie .Industriepredikant. Daarvan zie ik het nut niet zo. Die houdt de mensen toch van zijn werk. en in de schaft tijd kan hij toch ook niet veel op een fabriek doen. Is zo'n man voor zeker twintig- tot vijfentwintigduizend zijn geld wel waard? Een recreatiemanDie kan toch ook met" op de Kaloot gaan staan. We zouden misschien wel bereid zijn een kleine bijdrage te geven voor het recreatiewerk, maar daarbij moet het geloof ik wel blijven', zegt de heer Domini- Toch ligt hervormd Borssele regelrecht in een omvangrijk industrialiserend landschap, uit het raam kijkt de president kerkvoogd op de kerncentrale: Hoechst, Pechiney. Total zijn niet ver weg (drie kilometer). ,Je moet niet denken dat daar nou duizenden en duizenden mensen komen werken. Op woningwetwoningen hebben we waarschijnlijk hier in het dorp Borssele geen kans. In het uitbreidingsplan is nog ruim te voor zestig tot zeventig woningen. Maar dan wel voor een particuliere belegger. Met het bestaan van ons dorp zelf loopt het wel los. Als ze ons willen opdoeken dan moeten ze d'r wel een miljard voor geven. Tenzij men ons doodknijpt en wacht tot we weggaan'. WILL VERKERK Het ls nu al enkele maanden geleden dat iemand vroeg: wat U eigenlijk een synode en wat doet zij. Dan sta je wel even verlegen om een concreet en duidelijk antwoord te geven, ook al ben je geen onbekende in het ker kelijk bedrfjf van eigen kerk en ook nog wel een beetje in dat van andere kerken- Dan ga je natuurlijk informeren wat er precies met deze vraag bedoeld Is. De steller van deze vraag was niet geheel en al een onbekende in zjjn eigen kerk, maar hy had voor zich zelf geen duidelijk beeld van wat nu eigenlyk een synode is. Hy wilde ook wel eens weten met welk gezag een synode kan spreken. De vraag bleef dus in het algemeen en dat maakt het altijd moeilyk er een kort en duidelyk antwoord op te geven, want het is In de synode dat we te maken krygen met het geheel van een bepaalde kerk. Je kunt moeilyk een synode op zich zelf nemen. te geven aan collega's in die landen'. .Misschien dat de resultaten in het begin kwalitatief wat minder goed uitvallen dan wij gewend zijn. Maar als d>e mensen daar geen kansen krij- gen zullen ze ook niet gemakkelijk naar een aanvaardbaar niveau groei- en'. Als zendingspredikant ziet hij ook fens het 1 Dezelfde moeilijkheid om een ant woord te geven zou er bijvoorbeeld ook zijn wanneer aan een ter zake kundige gevraagd werd: wat is ei genlijk de justitie? Dan krijg je ook te maken met een geheel complex van zaken dat met heel ons nationale volksbestaan verweven is en waar aan een heel ministerie vastzit. En zo is het ook min of meer wanneer de vraag naar de betekenis van een synode voor een kerk opduikt. We hebben natuurlijk wel getracht de vraagsteller een antwoord te geven, al was dat dan ook met kort en krachtig. We hebben er nadien nog eens over na zitten denken dat het toch eigenlijk wel wat wonderlijk ls dat je wat verlegen zit met een duidelijk antwoord op zo'n vraag. En we hebben tevens zitten denken dat er wel meerderen zijn (zoals we uit de praktijk trouwens wel weten) die zich alleen maar een vrij vage voor stelling kunnen maken van wat een synode is en hoe zij werkt. Daarom leek het ons niet ondienstig er op deze plaats iets van te zeggen, hoe. wel we tevoren overtuigd zijn dat het in dit korte bestek nog met ieder duidelijk voor ogen zai staan. Laten we eerst beginnen met het woord .synode'. Dat is uit het grieks afkomstig en betekent niets anders dan vergadering. De lacijnse verta ling Is concilium, concilie. Het ge. bruik van deze twee woorden heeft gemaakt dat we bij een syüode voor al denken aan protestantse kerken en wel in het bijzonder aan die van gereformeerde (calvinistische) oor sprong. Bij een concilie gaan onze gedachten in de eerste plaats meer uit naar de R-K Kerk. In onze ge- kent men hier 't woord synode ook. Maar dan is er h.er m het ker. kelijk spraakgebruik d:t woord weer meer bewaard voor kerkelijke bijeen komsten van beperkte omvang, bij voorbeeld van een kerkprovincie of van een bisdom (diocesane synode). In de oosters orthodoxe kerken vin den we meer het gebruik van het woord synode. De grote, algemene of oecumenische of katholieke con cilies, worden hier aangeduid met het woord synode, bijvoorbeeld dat van Nicea in 325. Hier spreekt men ook van de heilige orthodoxe synode van Rusland enz. Dit is te begrijpen, daar de orthodoxe kerken zich nauw verbonden hebben geweten met Con- stantnnopel en daarmee met de we. reld van de Griekse taal. Maar in fei te is er dus geen onderscheid tussen concilie en synode. Onze vraagsteller dacht dan vooral aan de synode van de N.H. Kerk. Hij had juist weer eens iets gelezen van zo'n samenkomst. Je kunt dan geredelijk, om een antwoord te ge. ven op de vraag wat een synode is. verwijzen naar de kerkorde en de daarbij behorende ordinanties, voor al naar ordinantie L waar wel het een en ander te vinden is op de vraag wat de bedoeling en betekenis van een synode is. Dan lezen we van het leiding geven aan het leven en wer ken der kerk op haar verschillende arbeidsvelden. We lezen over het op zicht houden over het geheel van de kerk. We lezen ook van het getuigen met en voor de kerk tegenover over heid en volk van het evangelie van Jezus Christus. Doch ook dit zijn eni ge algemene termen, welke overi- niet zonder betekenis zijn. Maar verband tussen synode en heel de kerk lag nu juist in het duister. toevertrouwd naar e.gen inzicht en geweten z-.jn gang te ga an. Daar.n ."s hij volkomen vr.j. lnd.cn hij c:i de hand dat hij niet herkozen kan worden. Er moet ook altijd een bin ding blijven tussen de synode en de gemeente over wie zij het opzicht heeft. We hebben even een vergelijking ge maakt met onze volksvertegenwoor diging. Deze moeten we toch niet al te ver gaan doortrekken. De demo cratie van de kerk is een andere dan de staat. In de Tweede Ka- zijn de afgevaardigden gebon- aan hun politieke partijen en via deze aan de kiezers. Deze par tijen lijk, I instantie is voor de gehele kerk. We kunnen hier enigszins (niet geheel) een vergelijking maken mét de volksvertegenwoordig.ng. Een synode heeft ook de pretentie dat zij heel het volk van de kerk vertegenwoor digt. Doet zij dat in werkelijkheid? Ln tegenstelling tot de kerk van Ro me, zoals die op het concilie van de contra-reformatie van Trente voor de navolgende eeuwen gestalte heeft ge kregen, wil een synode zonder twij fel een democratische ertegenwoor. ddging zijn. Wanneer we over een synode spreken, komen we in aan raking met het geheel van de kerk. Ai mogen de leden van een synode dan niet bij een algemene verkiezing gekozen zijn, maar door de ciassicalé vergaderingen waar alle gemeenten vertegenwoordigd zijn, zij mogen zich toch beschouwen als vertegen woord, gers van die gemeenten waaruit zij zijn voortgekomen. Normaal is dan ook dat een afgevaardigde het ge voelen van zijn classis op de synode tot uitdrukking brengt. Hij heeft éch ten, aie deze algemene regel beves tigen. De kerk ken. wel haar modaii. teiten en op de synodale zittingen :s dan ook wel te bemerken, maar toch ligt het hier wat anders. Het is op een synode ook helemaal niet vreemd wanneer een afgevaardigde tijdens de discussie van gedachten verandert en dit met m schijn; dat hij zich laat ombuigen door argumenten die worden aangevoerd. Di; jaar hebben we het beleefd dat een schrijven van Israël werd aanvaard. Het was een herziene uitgave, waar in tegemoet was gekomen aan bezwa ren die bij eerste iezing te berde wa ren gebracht. Nochtans is die twee de lezing met meer stemmen tegen aanvaard als de eerste. Hoewel van .kerkpolitiek' gesproken wordt en dat niet altijd ten onrech te, moeten we er toch steeds van uit gaan dat de kerk slechts één Heer kent, die door zijn Woord regeert en het moet er in een synode orn taan dat des Heren wil tot uitdruk ing komt. Daarom is een democra- t:sche synode altijd wat anders dan 'n democratische volksver, egenwoor- diging. Zij is, wanneer 't goed is, een stuk kerk :n haar geheel. De kerk is geroepen tot getuigenis in deze wereld. Voor deze dienst zijn alle le den van de kerk verantwoordelijk. Een synode nu moet pogen daaraan leiding te geven. Alle régels die een synode daarvoor stelt en alle her derlijk schrijven of hoe men het dan ook noemen w*il, hebben tenslotte tot doel de gemeenten en haar leden van dienst te zijn. opd2t zij des te meer zullen verstaan wat het wil zeggen gemeente te zijn en welke haar roe ping in deze wereld .s. De overleggingen van een synode en de daaruit voortkomende mtspraken zullen in de gemeente een levende werkelijkheid moeten worden. De vraag komt hier op of dat immer het geval is. Het kan zijn dat een uit spraak van de synode direct weer. klank vindt in de gemeente. Het kan echter ook gebeuren dat deze tot te genspraak en verzet aanleiding geeft. Hier raken we aan het moeilijkst® punt, namelijk de afstand die er dik wijls gevoeld wordt tussen de ge meenteleden. ook wanneer z:j meele vend wijn. en een synode. D:e Alge mene Kerkvergadering ;s ons inzien3 iets om deze afstand enigszins te overbruggen. Maar dan wórdt een synode een instantie die hoog zweeft "boven het vlak van de gemeentele den en daarin met meer schijnt te wortelen. Dan komen er ook vragen wat een synode eigenlijk is en dan hoor je ook de klacht dat een syno de kan vergaderen over misschien heel belangrijke kwesties, maar dat het de gemeenteleden weinig of niet raakt. Dit is een van de ergste din gen die er .1 een kerk kan zajn. Er moet een directe weerklank zijn op het vlak van de gemeente. In de re formatorische kerken heeft men nooit iets willen weten van een ge hoorzamen op gezag. Men heeft er ook angstvallig voor gewaakt een sy node te maken tot een paus. Wanneer het gaat om zaken van orde en regel, kan een beslissing van een synode worden opgelegd.. Maar ook dan zal men met uiterste voorzichtigheid te werk gaan. Wanneer het gaai om werkelijk gezag van een synode, is dit altijd weer "iets dat telkens weer opnieuw verworven moet worden. Er zijn synodale uitspraken d:e veel verzet hebben uitgelokt, doch waar van men later moest erkennen dat ze juist waren geweest. Het is ook denkbaar dat een synode later op haar eigen uitspraken moest terug komen, ook al waren ze eerst geno. men met instemming van het groot ste deel der kerk. We kennen ten slotte geen onfeilbare synode die al tijd alles precies weet. Voor vele mensen vooral gelovigen een brandende 1 nog. Js Hij er wel een God, die om je geeft f Je merkt er zo weinig van. Wat jc. merkt is, dat anonieme machten het voor het zeggen hebben in de wereld. Ze doen maar. Wie zijn die ze? Je kunt se geen naam geven. De techniek. Het verkeer. De industrie, de oorlog. Wie is vei antwoordenjk? Wie kun je aansprakelijk stel len? Ze zijn praktisch niet te noemen. Maar aan hun invloed kun je je niet onttrekken Van een God die je lief zou hébben.... een God, die je aan kunt spreken, en die daarop ingaat... daar merk je bijzonder weinig van. Is Hij er welf Kunt u me aanwijzen waar Hij aan het werk is, sterker, dan die anonieme machten? .De Heer is met u, dappere held'. ,Als de Heer met ons is. waarom us di: aUes ons dan overkomen' Het zou een dialoog uit onze tijd kunnen tun. maar hij is overoud, staat in Richteren F. Ook toen al.... Je kunt God blijkbaar niet gemakkelijk ontdekken in onze wereld. Is Hij er daarom ook niet? Toen Jezus leefde, hebben de meeste mensen, die Hem ontmoetten er niets van gezien, dat God riet hen, met onze wereld was Ze zagen alleen een mens met grote pretenties wie mij gezien heeft, die heeft de Vader ge zien die bovendien erg lastig was, want Hij zette onze waardenschaal op zijn kop: de meeste is hij die dient tenslotte sagen se een mens, die ge rechtelijk ter dood werd gebracht aan een kruis. Toch geloven wij dat juist in Jezus van Nazareth God zich in onze wereld heeft gemanifesteerd. Wie weten wil, wie God is, hoe God is. zegt de Kerk, die moet te rade gaan bij Jezus, bij wat Hij zei. wat Hij deed. e,\ bij wat er met Hem gebeurde. Wie is in staat te ontdekken, dal God aanwezig wis op Golgotha, bij de kruisiging van Jezus? Jo, dar God juist daar aanwezig'en bezig was? Heil zaam bezig was, met de redding van de mensheid.' Daar waren nor ons ge voel alleen maar die anonieme machten bezig, waar we niets goeds iviu te ver wachten hebben. Waar xs God? Wie althans een begin van een antwoord, wil hebben die zal hier moeten beginnen, bij deze Jezus. J, II. Dorgélo Oost-Souburg,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15