Langs de vergeten grenzen van Zeeuwsch -Vlaanderen extïA Piet Vonck gaat op jacht naar records op de lange afstand WIELERVARIA KABOUTERDAG Toeristische nouveauté van M. A. Aalbregtse in it l£ „„„AG 21 *U°U5TUS "70 ZEEUWSCH-VLAANDEREN OosxBCRG.Aalbregtse kon het VecVeeVeeën niet laten' zou vroeg of iaat als losse opmerking door deze of gene kunnen worden gelanceerd. Waarom niet? Met deze liaast spreekwoordelijk klin kende zegswijze zal men het dan ongetwijfeld gemunt hebben op de nu 73-jarige heer M. A. Aalbregtse te Oostburg. Een man, met wie dc VW-Oostburg boft. Want jaren na zijn voorzitterschap bij deze vereniging hielp hij haar onlangs nog weer aan een toeristi sche nouveauté. Hy zette de zogenaamde ,Grenspalentocht' door West-Zeeuwsch-Vlaanderen uit. Een tocht die tegelijk uniek en his torisch van inhoud is. Het idee een ralley langs verschillende bezienswaardige limiet- of grenspalen uit te stippelen leefde in 1940 al in zyn hoofd, maar het kwam er in die jaren die volgden wegens tijdgebrek nooit uit. Zijn functie van gemeentesecretaris van Oostburg ging in die dagen vóór zijn hobby ,de historie in het algemeen en die van Zeeuwsch- Vlaanderen in het bijzonder. Vandaag, dertig jaar later, ligt het idee volledig uitgewerkt in de vorm van 'n drukwerkje inclusief 'n routekaartje, voor ons. De amateur-historicus en oud-VW-voor- zitter Aalbregtse heeft een stukje levenswerk, één van zijn vele ac tiviteiten, waaraan veel mensen nog lang een plezierige en tevens leerzame dag kunnen beleven. De .Grenspalentocht' mag min of meer een opvolger van de .Kreken- routê' genoemd worden. Eikaars spe ciale bezienswaardigheid dekken ze aeC wel voeren ze allebei over de rustieke wegen en weggetjes van aoorsnee-Vlaanderenland. De .Grens Mlentocht' slingert zich maar liefst over een afstand van 92 kilometer door het westelijk deel. De route heeft speciaal voor liefhebbers iets weg van een puzzel rit. Men moet zeer nauwgezet de routebeschrijvin gen van Aalbregtse lezen, want bij het missen van een oriëntatiepunt ö'men zo naast de .grenslijn'. De heer Aalbregtse heeft de route als een grote acht door West- Zeeuwsch - Vlaanderen - uitgezet- Mocht men namelijk de totale af stand te vermoeiend vinden, kan de ze gesplitst worden in. respectieve, lijk een eerste deel (ca. 40 km) en een tweede deel.(ca. 52 km). De klei ne ronde loopt langs zeven grenspa len. voor de grote afstand resteren dan nog dertien palen. Omdat de WV-Oostburg het bureau van uitgifte van deze palentocht is, is logischerwijs deze centrumplaats in hef wesen als uitgangspunt ge nomen. De eerste palen na vertrek siaan op de vlakke landen aan een landweegetjeindebuurt van Schoon- dijke. Het zijn er twee, de zogenaam de .generalïteitspalen'. De tweede staat slechts tachtig meter verder op een misschien wat omstotelijke plaats. De heer Aalbregtse schrijft hierover: .Deze palen staan op het punt. waar de voormalige gemeenten Biervliet. Hoofdplaat en IJzendijke aan elkaar grensden. De palen da teren van even vóór 1785'. Vlakbij het buurtschap Driewegen staan zes palen in een rechthoek, ze perken het graf, daterend uit 1800, van jonkheer mr. W. Schorer af. Het graf ligt op een terpachtige ver hoging. De grond binnen de palen was en is eigendom van de familie Schorer. De gemeentelijke verorde ning van Oostburg schreef in die tijd voor, dat graven, althans daar kwam het op neer, voor .diegenen, die het uitsluitend recht hebben ver kregen lijken in een bepaalde graf ruimte te begraven, zullen die ruim te moeten afscheiden met houten of stenen paaltjes die niet hoger mogen zijn dan veertig centimeter boven de begane grond'. Zoals de palen staan, zyn ze beslist hoger, maar dat komt doordat ze in de loop der jaren vernieuwd zijn. Waterlandkenkje heeft vermoedelijk de oudste grenspaal die Nederland kent, in zijn midden. Op het Redoute, plein staat een .tiendenpaal'. Volgens de heer Aalbregtse: .Het is een cilin dervormige paal in Romaanse stijl, vermoedelijk van Doornikse steen met een teerlingvormig kapitel afge dekt'. Drie sleutels aan de ene kant duiden op het wapen van de abdij van St Pieter, de letters SB aan de andere kant zouden vrijwel zeker de korting van St Bavo betekenen. De paal cfie niet meer op zijn geijkte plaats staat, is ongeveer zeven eeu wen oud. Dit was zomaar een greep Salen uit het eerste deel van de,acht', e overige palen zijn minstens zo sucrieUB om eens te bekijken. De be- gelidende beschrijving geeft beknopt maar deskundig een heldere visie op de functie van de limietpalen. De heer Aalbregtse doopte ze de .drieling van Retranchement'. Ze staan even buitenom Retranche ment in eikaars verlengde, met on geveer een onderlinge tussenruimte van tweehonderdvijftig meter. Alleen middelste van de drie werd ma het inpolderen va.n de Willem-Léopold polder in 1873 de ware grenspaal. De twee andere palen gaven in de tijd, toen het Zwin er nog volop heen en weer stroomde, de flexibele grens aan. De .Grenspalentocht' mondt ook uit in Sint Anna ter Muiden, het hof- dorpje, geplakt tegen de Belgische grens. Aan de slootkant staat bij het naambord- van Belgisch Westka- pelle een zogenaamde hulpsteen'. Bij deze paal staat ook nog een bord HEIKANT Piet Vonck is een jongen van onverdeelde krachten. Voor zijn broodje steekt deze Heikantse atleet, als automonteur bij garage Van de Voorde in Hulst, al zijn kracht in armen en han den voor het zwaardere sleu telwerk. Soms laat Piet hier van staaltjes zien, dan staat ie bovenop de werkbank en is hij drie man te sterk. Na werktijd draait Piet Vonck de rollen voor zijn ledematen om. Dan laat hij zijn kracht overgaan in de benen, ge- mixed met snelheid, en zie daar: een hardloper van for maat, op wie de atletiekclub Hulst al een tijdlang trots kan zijn. Afgelopen weekeinde bewees Piet Vonck tijdens de .Nacht der Ve- detteh' in Blankenbcrgo, dat hij, internationaal gezien, uitstekend meekomt- Op de 5000 meter waar aan vijftien nationaliteiten (onder andere Japan en Amerika) meede. den, liet hij de tijd van 14 minu ien 14 secobden exact afdrukken. Hij werd zesde op deze afstand. Voor do Zeeuwse begrippen is de ze ehronometertijd bijzonder goed, want de 23-jarige Heikantcr zit nog maar iets meer dan een secon. de (1,2 sec.) onder het Zeeuwse record, dat twaalf jaar geleden in Stockholm gevestigd werd door de Middelburgse stayer Hein Cu- Piet Vonck: ,Het wordt tijd dat er eens wat records op de lange afstand worden gebroken. De Zeeuwse zijn bijna allemaal zon tien jaar oud. Op de korte afstan den worden wel betere tijden ge maakt maar op de lange afstan den zit bijna niemand in de buurt van die oude recordtijden. Behal ve ik dan. Of ik inderdaad op de vijf kilometer een verbetering in de tijd kan brengen, weet ik na tuurlijk niet zeker, maar ik zal het wel proberen. Ik ben nu drie ëntwintig en je top bereik je pas met je zesentwintigste, dus ik heb nog even de tijd.' Ook op de tien kilometer wij Piet Vonck een gooi naar een betere tijd doen. Hij heeft er alle hoop op dat het hem op deze afstand binnen afzienbare tijd zal lukken. .•erk, wanneer hij op intennatio- iale hardloopwedstrijden uit komt in Oudcnacrde (in België MENSEN IN DE SPORT tussen Kortrijk en Gent). Niet van minder gehalte zullen deze pogingen zijn tijdens de komende interland Nederland.Denemarken aanstaande zondag in Groningen. En de week daarop zal Piet in Merksem (B) opnieuw de Neder landse kleuren moeten verdedigen. In Merksem moet ik overdag lo pen en dan is het vrijwel niet mo gelijk om recordtijden tc maker.. De meeste records worden ook 's avends gemaakt, wanneer het bijna windstil is. Dan heb je he. lemaal niks tegen en kun je 'in dus flink opzetten'. Het is biet van vandaag, dat Piet Vonck bij zichzelf lieeft ontdekt, dat hij het best in de wieg is ge legd voor het rennen van lange afstanden, de vijf en de tien kilo. meter. .Eerlijk gezegd speciaUseer ik me op de vijf kilometer, om dat ik het gevoel heb, dat ik daar op iets kan bereiken. Ik kan op de vijf ook het beste mee. Ik loop echt liever de vijf dan de tien. Ik sta momenteel ook derde op de besllijst vab de vijf kilometer en ik ben tweede op de besten- lijst van de tien kilometer'. Van de korte afstanden zegt hij: .Ik kan wel mee, maar ik hen er echt niet best in'. In de omgeving van Heikant kan men Piet Vonck vrijwel elke dag. onder welke weersomstandigheid ook. tegenkomen: hij is dan druk bezig om zijn uithoudingsvermo gen te testen en op te voeren. .Ik train heel veel op de 3intelbaan n Hulst en in de buurt van Hei kant. Maar het liefst loop ik in de bossen bij Stekene, lekker rus tig op mijn eentje. Dat gaat hot >este.' Ook in groepsverband, on geveer viiftien aitleten, traint Piet /onck hard mee. Voor de meesten is zo'n training in feite meer een ondi tie verbetering. Niet voor ?iet, voor hem betekent het de >n*wikkeling van, wie weet. su- lertijden. Om zover te komen, taat vrijwel niets en niemand rem m de weg. zelfs zijn werkge ler niet. Piet: .Ik heb een spor. tieve baas. Daar bof ik goed mee. Als ik weg moet voor internatio nale wedstrijden dam kan ik altijd vrij krijgen'. met de afschrikwekkende tekst .be houdens toelating vanwege de doua. ne'. Sinds 1969 hoeft men zieli daar evenwel niets meer van aan te trek ken. Temidden van het toeristische ge schuifel en het drukke grensverkeer staan in Sluis de uit vermoedelijk 1785 daterende .Oostenrijkse palen'. Ze vormden een grensdeel tussen de Oostenrijkse Nederlanden en Staats- Vlaamderen. De heer Aalbregtse om schrijft vniij uitvoerig in zijn folder hoe deze palen daar gekomen zijn. Onderaan de bladzijden verwijst hij vaak met voetnootjes naar interes sante naslagwerken. De twee laatste palen komt men op zijn reis tegen in Aardenburg en Eede. In de lommerd van Aarden burg staat klem tegen een boom een .scheukpoale'. Het woord is zo ex pressief dat het nauwelijks uitleg behoeft: beesten konden zich hieraan schurken. De finisch van de .Grens- palenitocht' ligt in Eede. Vanwege wegwerkzaamheden ligt deze paal eenzaam geveld achter een zandhoop. daar goed blijven gaan met zulke sterke knapen ln eén ploeg? Zal daar geen ruzie van komen Een opmerkelijke uitspraak heeft Fred de Bruyne gedaan ln het Belgische weekblad ,Sport'70'. Fred zei' .Ik voorspel dat Eddy Merckx over twee jaar stopt met wielrennen. Hij Is er namelijk zelf van overtuigd dat hij vroeg zal moetin ophouden'. Aldus Fred. Feit is dat de grote Merckx na de Ventoux. waar hij down ging. verschrikkelijk geschrokken Is. Sinds die dag heeft hij al ver scheidene vette contracten laten lopen. Voor een wielrenner geeft dat te denken... Tot nu toe hebben we 22 na men genoteerd van renners die Was de Nederlandse oogst bij de baanwedstrijden te Leicester nog tegen het redelijke aan (lx goud en 3 x brons), op de weg kon het haast niet slechter. Vam de negen beschikbare medailles kwam geen enkele in het Nederlandse kamp terecht. In feite hebben de twee Zeeuwse vertegenwoordigers (sters) Keetie Ha'ge en Cees Priem met hun 6e plaatsen het nog niet eens zo gek gedaan, ook al nadden we van hen toch ook iets meer verwacht. De profs wa ren nergens, de amateurs bleven rectie van Hertenkamp waarvoor ook Theo Verschueren rijdt, Voorts heeft directeur Ruys van het de ze wint-r te openen sportpales te Rotterdam al gezegd dat hij geen stayers op z'n baan wil hebben. Begrijpelijk. Jaap Oudkerk zal één en ander ook wel merken als hij dit najaar aanklopt bij het sportpaleis van Antwerpen. Overi gens behoeft Theo Verschueren niet in tranen uit te barsten. Bordeaux - Parijs willen rijden op zondag 6 september. Daaronder nu twee Nederlanders, namelijk Eddy beneden dc verwachtingen. Want laten we eerlijk zijn, op bei de nummers hadden de Nederland dat er na zondag jl maar één Ne derlandse wegrenner is die zich lekker ontspannen en ontlast voelt en dat is Harm Ottenbros. De last van de regenboogtrui. die hij een heel jaar lang heeft moe ben torsen, is hij nu eindelijk kwijt... Overigens is zondag weer heel duidelijk gebleken dat ook in het wereldkampioenschap op de weg althans voor profs op de duur met merkenploegen gereden zal moeten worden. Er doen zich nu vaak de zotste, dingen voor. Met name Jan Janssen noemde zonder blikken of blozen een aan. tal Fransen en Spanjaarden op die .•oor hem zouden rijden net of er reen landenploegen bestaan. Kan men voorts van een Zoetemelk verwachten dat hij gaat aanval, len als z'n ploegmaat Monsere vooraan zit? Duidelijk bleek van niet want de vedette Zoetemelk eindigde als laatste Nederlander. Er zijn nog wel tien andere voor beelden te noemen. De UCI moet zich eens gaan realiseren dat wielrennen geen zaak meer is van vaderlandsliefde of vlagvertoon maar een keiharde business met sponsors, directeuren, managers en veel geld eisende renners, die ge zamenlijk dienen te zorgen dat het produkt zo veel mogelijk pu bliciteit verwerft. En wat wereld kampioenen op de weg betreft, ge loof maar gerust dat zij onder het spelen van het volkslied meer aan de poen dan aan de vlag denken. Wat op de baan en dan met name door de stayers en hun gangmakers allemaal werd uitge haald. grenst aan het misdadige en 'kan geen sport meer worden genoemd. Gelukkig zijn er al de nodige straffen gevallen, zoals on. der andere 't op staande voet ont slag van Leo Proost door de di- hetzelfde spelletje gespeeld, vergeet één ding niet, stayers zijn beslist niet de sportiefste wielren ners en de eerste sportieve gang. maker moet ik nog tegen komen. Het zal me benieuwen hoeveel baandirecteuren het voorbeeld van Ruys zullen volgen. Leicester heeft nog een ding duidelijk bewezen, namelijk dat het in Nederland toch wel ver draaid moeilijk moet zijn om een kundig verslaggever voor de tee vee te vinden. Nadat Dick van Rhijn en Barend Barendse duide lijk blijk hadden gegeven niets van dat vak te begrijpen, schepen ze ons op met een Jean Nelissen, waarvan een tv-criticus kortgeled schreef: ,Het lijkt me dat je ver moeider raakt van een half uur naar die man luisteren dan zelf een toeretappe mee te rijden'. Als hij rustig blijft en normaal praat, gaat het nog wel. maar als hij Ui het vuur van de strijd aan z'n hysterische kreten begint, wee: hij ook kennelijk niet meer wat hij er uitkraamt. Zaterdag was de Deen Schmidt ai bijna tien minuten binnen voor Jean de juis te naam kon vertellen. Zondag maakte hij het eigenlijk nog er. ger. Als een bezetene schreeuwde hij dat Gimondi op het punt stond wereldkampioen te worden. Wat een onkunde. Gelukkig dat wij hier in zuid-Nederland kunnen af stemmen op een (zij het dan wat chauveaisttsche) vakman als Fredje de Bruyne. Zou dat niets zijn voor Jan Janssen als hij straks stopt met fietsen. Het lijkt ons dat h:j daar gemakkelijk ge schikt voor gemaakt kan worden. Mars-Flandria heeft in Parijs - Luxemburg nog eens duidelijk aan getoond dat het momenteel over eén van de sterkste ploegen ter wereld beschikt. De ploeg beheer, ste met Monseré, Zoetemelk, Roger de Vlammck, Leman en als kroon op het werk de overwinning van Eric de Vlaminck. het hele ren- nersveld en de hele koers. Alleen vraag je je wel eens af. kan da-t Beugels en Arie den Hartog. De komende weken zullen er nog wel een paar afvallen want meestal heeft Bordeaux Parijs niet meer dan vijftien deelnemers. Met Gerben Karstens gaat het weer met zoals hij zelf graag zou willen. Hij heeft nu weer geel. zucht gehad, heeft daarvoor ge kuurd maar z'n bloed schijnt zo zegt hij zelf nog niet in or de te zijn. Het seizoen 1970 is voor hem wel naar de knoppen. En dan moet de inmiddels 28 ja rige Leidenaar opnieuw trachten terug te komen. Voorts barst het in de wieler- weerld van vandaag van geruch ten. Over renners, die naar een andere stal overgaan, over ploe gen die zullen gaan en komen, over nieuwe ploegleiders (sterk ste gerucht is dat Merckx' ploeg leider Lomme Driessens zal moe ten wijken voor Rik van Loov) Vrijwel elke vedette en elke ploeg is op het ogenbl.k in het nieuws, 't Lijkt wel of de hele wielerwe- reld momenteel in opstand is En verder is Jan Janssen weer boos op Rinus Wagtmans Een paar uitslagen. Rik van Looy heeft weer eens de bloemen bemachtigd, nu in Turnhout, 't Is toch maar een "restatie. In de buurt van Turnhout werd Jan van Katwijk 8e en Frijters I5e. In Lessmes won Jan Boonen. Geen Nederlanders in de uitslag. Leo Duijndam eindigde in Lokeren als 2e achter Vrijders. Zesde G. Ha- rings. 12e Krekels. 13 Jan Janssen 18e Buckacki en 22 D. Hols'.. Henk Benjamins behaalde z'n eer. ste profzege in Vaassen. Vele tour renners kwamen aan de start in Heusden waar Van de Bossche won, 2 Godefroot, 7 Merckx, 13 Jan Janssen, 22 krekels. Tenslotte het programma voor de komende week. Voor beroeps renners is er zaterdag een koers in Valkenswaard. (De Zeeuws - Vlaming* attent koers klaas). koers op het coolsingelnarÉc._._ te Rotterdam. Dameswedstrijden zijn er vanavond in Rotterdam, morgen m Dordrecht en zondag in Mierlo. Voorts wordt morgen (zaterdag) de Ronde van Twenthe voor amateurs verreden. In eigen streek tenslotte zijn er koersen in Sluis waar zaterdag eerst de adspiranten om half twee aantre den voor een 30 km koers en om drie uur de amateurs voor 90 km. Als we vroeger iets nalieten wat noodzakelijk door ons moesl worden gedaan doch daar geen zin in had den, placht mijn moeder te vragen: ,Wat dacht je, de kabouters zullen het wel voor je doen Deze vraag wekte iedere keer het verlangen op de kleine gedienstige huisgeesten te ontmoeten, doch dit gebeurde nooit. De kabouters lieten verstek gaan en er bleef ons niets anders over dan te lezen wat over lien gedrukt stond. Dat was onverdeeld gun stig. Rode hesjes, witte puntmutsen, speciale laar zen en klein, erg klein waren ze. Maar nijver en hulpvaardig en zachtmoedig. Een kabouter verscheen altijd als iemand in nood zat, als hij hulp behoefde of zijn werk niet afkon. Jammer, dat ze cr niet meer waren. We hebben ze nu gezien, thans getransformeerd tot aanhangers van de Oranje Vrijstaat, die vinden dat de maatschappij niet deugt. Met. deze stelling staan ze niet alleen. Altijd heeft er iets aan de maatschap pij gehaperd en dat zal wel zo blijven. Van de Ka bouters geen kwaad woord. Ze pakken op vreedza me wijze, de problemen praktisch bij de kop- Zoals iedere moderne hervormer zit ook hen de mi lieuverontreiniging hoog. Hieraan kun je een hele boel duigen ophangen. Milieuverontreiniging wijst naar sia.ikverwekkende industrie. Bij de industrie zitten kapitalistische angels onder het gras, de ioerk- gelegenheid komt erdoor aan haar trekken en ten slotte haakt het werk ernaar om geautomatiseerd te worden. Doch welke politieke partij kwam op het idee de overheid een stuk milieuverontreiniging in de schoe nen te schuiven, doordat ze in gebreke blijft, waar het hel plaatsen van openbare toiletten betreft Een kabouter zei het tijdens de openbare vergade ring van de Oranje Vrijstaat geestdriftig en beel dendDaarstraks was het zo erg, dat ik in de bosje moes' vluchten.' Is er een sterker argument denk baar Oranje Vrijstaat had voor haar volksvergadering een geweldig decor. Een fel-groene grasmat, gepla veid met Kabouters in wervelende kleuren, tussen dc aanhang een beduidende meute lilliputters, ernstig kijkend en luisterend. Recht voor het gezelschap de vijver met de krachtig spuitende fontein, en de witte zwanen. Achter de Kabouters het bejaardencentrum. Links en rechts de voorbijsnellende auto's waar de Kabouters een broertje aan dood hebben. Dan was er nog het zwarte vrouwtje, een eind ver der op de bank. Ze stak behoudend af tegen het wit van de zwanen en de kleurige Kabouters, in haar zwarts uitmonstering- Alles droop aldus van de sym boliek. Het wit van de zwanen, als de vreedzame bedoelin gen, het kwetterende vrouwtje op de bank als de personificatie van vastgeroeste begrippen, de fontein als verfrisser en reiniger, de verwonderende bejaar den op hun babkons als de levende have van wie be- he tul is dat de zorg van de Kabouters eveneens naar hen uitgaat. Alleen zwartgallige nijdassen konden zich ergeren aan het gebeuren. Alles was opgezet zonder de ruggesteun van een forse hap subsidie, de zon wilde dit blijkbaar goed, maken, want zij bleef de hele dag aanwezig. Een hel-blonde Kabouter vertolkt via de microfoon het credo van de Oranje Vrijstaat- .De auto', zegt hij onder meer, ,is ons opgedrongen, door de consumptie maatschappij, zonder auto, ben je geen méns.' .Ja maar.' komt een meisje: .Ik heb geen auto en ik ben toch ook een mens?' Tegen zoveel logica is zelfs een Kabouter niet opge wassen. Hier past alleen het Volkslied: De Lil zat in de Olmen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19