QmpI
André Gide te Brussel
opnieuw in het brandpunt
Yul Brynner, de cowboy
in het zwart, filmt weer
PANDA EN DE MEESTER-FILMER
groeibrillant
II
"x
Interessant
nieuw seizoen
theatergroep
Wim Zomer
GERT TIMMERMAN SCHRIJVER
VAN PORNOGRAFISCH HOORSPEL
heetman
VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
INDRUKWEKKENDE
TENTOONSTELLING
Kort na zün dood in 1951 stonden de
enen van de Franse schrijver An
dré Glde voor »en grote moeilijkheid.
Bij het vaststellen van de waarde
*an zijn nalatenschap hadden de des
kundigen voor zijn gekapitaliseerde
auteursrechten een astronomisch be
drag vastgesteld. Daarover moesten
de suecessiereehten worden betaald.
Het was gebaseerd op de jaarlijkse
tantièmes, die Gide van zij|n uitge
ver ontving. Al spoedig bleek dat na
lijn overlijden eerst zoals dat
pleegt te gaan een korte opflak
kering in de publieke belangstelling
was geweest maar dat die daarna
tot praktisch nihil was teruggeval
len. Zo is het verscheidene jaren ge
bleven.
De laatste tijd echter schijnt Gide
weer midden in de belangstelling te
Als dat inderdaad zo te, komt de
tentoonstelling .Présence d'André Gi
de' in de Brusselse koninklijke bi
bliotheek op een goed ogenblik. Ze
werd op touw gezet ter gelegenheid
van het feit dat Gide een eeuw gele
den werd geboren. Bovendien heeft
Gide met het Belgische intellect al
tijd nauwe relaties gehad. Hij was
nog geen een en twintig toen hij in
ge«Schap van zijn moeder Brugge,
Antwerpen, Brussel en Spa bezocht
en kort voor ziin dood. in juni 1946
hield hij nog een lezing te Brussel.
Hij is bevriend geweest met de
schilderes Van Rysselberghe en Van
den Eeckhoudt, met auteurs als Ver-
haeren, Carlo Bronne, Jean de Bos-
schere, Maeterlinck en met de kring
van de XX. Hij heeft in de oorlogs
jaren '14-'16 zich bezig gehouden met
André Gide, pentekening (1945) van
Flouquet,
verleende aan de gezinnen uit Bel
gië die naar Frankrijk gevlucht wa
ren. Veel van zijn werken zijn ook
voor het eerst in kleine oplagen in
België verschenen.
In Belgische collecties en in de kb
zelf bleek nog heel veel materiaal
van en over Gide aanwezig en de
tentoonstelling :s er met haar meer
dan vierhonderd nummers dan ook
tig bekijken omdat men allerlei be
langwekkende details vindt, die Gi-
de's karakter illustreren.
Zo staat er bijvoorbeeld de bronzen
buste, die de beeldhouwer Zadkine
van hem heeft gemaakt. Hij deed het
in 1943, toen hij voor de Duitse over
heersing naar de Verenigde Staten
was gevlucht en hij dus genoodzaakt
was naar een foto te werken.. Toen
hij in 1948 het brons te Brussel wil
de tentoonstellen, was hij zo fat
soenlijk Glde om toestemming daar
toe tc vragen. Het antwoord was
een klein briefje: Omdat de buste
zo weinig gelijkend is, verzoek ak u
erbij te vermelden dat hij naar een
foto werd gemaakt'.
Het is weer eens een voorbeeld van
zijn ijdelheid. Die heeft overigens
ook gemaakt dat een zeer grote hoe
veelheid aan Gide gerichte brieven
bewaard zijn gebleven. Op hetgeen
hij zelf schreef, stelde hn overdre
ven prijs. Toen zijn vrouw Madeleine,
nadat hij met de cineast Mare Alle-
gret, met wie hij een homofiele ver
houding had, naar Kongo ging, al
zijn brieven verbrandde, heeft hij
daar jaren over gejeremieerd. In dit
NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 I
18.45 uur.
(nos) pipo de clown
18.55 uur:
(kleur) journaal
19 04 uur.
(vaka-kleur) hier is lucy
Afl,De koppelaarster'
19,30 uur:
(kleur) beroemde dierentuinen
In deze aflevering een bezoek aan de Westberlijnse
dierentuin, voor de Westberlijners een van de weinige
ontspanningsmogelijkheden
(kleur) zomaar een zomeravond
Onarleerd wekelijks programma, gepresenteerd door
Koos Poatema, met liedjes, aktualitelten, muziek, impro
visaties enz Verder het spel .Zomaar een vraag'.
Medewerkers aam deze uitzending ziijn: Jules de Corte,
David MacWilliams, Andy Stiver, Les Coudoux (uit
circus Sarassani), Berend Boudewijn, Jeroen Krabbe,
21 as ber" en andere.
(kleur) mannin
^flevering' ,Dood in a-kleine terts'.
(nos-kleur) journaal
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.45 uur
wos) pipo de clown
(kleur) journaal
19 04 uur-
première
S°Sm* fllntmaken.
19l7wir^CHEEPSJONGENS VAN KONTEROE
SS?™' de wetten van de wildernis
'raai Afrika 1 <llerenlev0n 111 de wildernis van Cem-
20.00 uur:
verband ook nog de vermelding dat
de tentoonstelling een exemplaar van
Glde's Philocte'e uit 1899 toont. Op
de titelpagina schreef Gide: ,A lord
Alfred Douglas, cordialement, André
Gide'. Dat wis vier jaar nadat de
schrijver te Marokko Oscar Wilde
en Douglas had ontmoet in maart
1895. In mei van hetzelfde jaar werd
Wilde tot vijf jaar .hard labour' ver
oordeeld.
Portretten van Gide zijn er vele.
Behalve dat van Zadkin-e vindt men I
er vroege foto's en ook de merk
waardige diabolisch aandoende teke
ning van Picrre-Louis Flouquet uit
1945, de schilderijen en tekeningen
van Van Rysselberghe, ook nog la
tere karikaturen en het dodenmas
ker dat in 1951 van hem werd ge
maakt.
Zo'n expositie !s natuurlijk belang
rijk en boeiend maar de vraag blijft
onbeantwoord hoe het staat met de
betekenis van André Gide voor de le
zers van nu.
Het is te hopen dat die hernieuw
de belangstelling, waar deze exposi
tie ook een bewijs van is, helpt lel
den tot een nieuwe waardering van
Gide's werk.
Op het repertoire van theatergezel
schap Wim Zomer staan voor het
komende toneelseizoen vier nieuwe
produkties, waarvan drie door eigen
mensen werden ontworpen en ge
schreven. Gehandhaafd zijn vier pro
dukties van het vorige seizoen.
Verwacht wordt, dat het komende
programma nog drie nieuwe werken
worden uitgebracht. Ofschoon nog
geen subsidie van de overheid werd
verkregen, heeft het gezelschap het
aantal acteurs uitgebreid tot tien.
Nieuw zijn: José Rinter, Pauline van
Rhone, Jan de Winter, Eddy Habbe-
ma. Joop Wintcrmans en Jan Warte.
na. De speellijst vermeldt voor de
maand september meer dan 40 voor
stellingen in veertien plaatsen in ons
land.
De leiding van het gezelschap. Paul
van Gent en Wim Zomer, vreest, dat
het gezelschap in de toekomst niet
kan blijven bestaan zonder overheids
subsidie.
Voor leerlingen van het lager onder
wijs kan het komende seizoen geko
zen worden uit ,Jan de Minstreel'
en het nieuwe werk .Robins speel
huis' van Paul van Gent, een mee
speelstuk met veel theatereffecten
als film, dia en muziek. Voor de jon
gere leerlingen van het voortgezet
onderwijs is er het veranderde pro-
saties' heet, en het i
van Wim Zomer. Ook dit werk biedt
meespeelmogelijkheden. Het stuk Is
een collage van muziek, licht en
geluid, gebaseerd op het mierenver-
haal uit ,De kleine Johannes' van
Fred van Eeden. Voor de oudere
leerlingen van het voortgezet onder
wijs en voor volwassenen zijn ge
handhaafd .Johan van Praag', een ei
gen produktie, en .Kinderen vallen
naar boven' van Horst Fitzthum on
der regie van Hans Tiemeyer.
Nieuw voor deze publieksgroepen
zijn .Fulca in Luilekkerland', een to
taal-theater stuk van Eddy Habbema,
en ,De hoer en de non' van Tom
Eyn. In het eerste worden proble
men van deze tijd, waaronder drug
gebruik, aan de orde gesteld. Het an
dere gaat over het dubbele leven van
Marilyn Monroe.
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
20 20 uur:
(KLEUR) DE REGELS VAN HET SPEL
Vanavond: .Hoogtevrees".
21.30 uur:
KLEUR) BARENBOIM OVER BEETHOVEN
Klassieke muziek met toelichting
21.55 uur:
HIER EN NU
Actualiteitenrubriek
22 25 uur:
COM NU MET SANGH
De Ohr. Koorvereniging .Com nu met Sangh' uit Bus-
sum zingt in de Grote Kerk te Loenen aan de Vecht.
22.35 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
19 25 uur:
ZANDMANNETJE
19.30 uur:
INTERNATIONAAL LANDBOUWMAGAZINE
19.55 uur:
MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
BITTERE LAUWEREN
Sociaal drama van Billy Wilder met Kirk Douglas en
Jean Sterling.
22.15 uur:
JOURNAAL
22.20 uur:
RANDFIGUREN
VPRO-programma, gepresenteerd door Ernst van Alte-
BELGIë-FRANS
18.35 Nieuws: 18.40 Babillard et Folichanne voor de
Kleuters; 18.55 Aftfidhes; 19 25 Mustü, voor de kleuters;
19.30 Le sixlème sens, feuilleton (slot); 20.00 Journaal;
20 30 Quand épousez-vous ma femme?, toneelstuk van
Jean-Bernard Luc en Jean-Pierre Conty; 22 50 Journaal.
FRANKR1JK-RIJSSEL
12.30 Tort c la ville joue, in Saint-Girona (Arlège);
13.00 Journaal; 13.30-13.35 Beursberichten; 16.15-17.15
Internationale Grand Prix voor kunstrijden op de
-ch.iats ir Saint-Gervais; 18.25 Nieuws; 18.30 Thierry
la Fronde (101; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionaal
journaal; 19,20 Weerbericht: 19.25 Prune (20); 19.40
KoaaumentenrUbrlek19-45 Journaal; 20.25 Hondo (12);
21.15 Panorama, wekelijkse actualiteitenrubriek; 22,15
II falla.it le trouver, amusementsprogramma; 23.00-23.15
Journaal-
VRIJDAG 21 AUGUSTUS
HILVERSUM-1
Middag
NOS: 12.00 BLik op de wereld: in
formatief programma over problemen
van de Europese integratie. Over
heidsvoorlichting; Uitzending voor
de landbouw. NOS: 12.40 Stereo:
Lichte grammof oonmuzi ek12.50
recht en slecht, praatje. 13,00 Nieuws.
VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20
Stereo; Serni-klassieke orkestmuziek
gr.) 13.35 Modern yianoconcert gr
EO: 14.00 Ruimte: radio-magazine
met gewijde muziek, lezingen en kor
te overdenking. NOS: 15 00 Stereo:
Aspecten van de kamermuziek: klas
sieke kamermuziek. 15.45 Toerismo:
toeristische informatie uit binnen, en
buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-vrij-
dag: muziek, commentaren, repor
tages, interviews, berichten en telefo
nische reakties. (16.00 Nieuws; 17.55
Mededelingen.
Avond:
18.00 en 19.30 Naeuws). VARA: 21.00
Turandot, opera van Busoni, door
koor-, orkest en solisten van de
RAI-Turijn. (gr). 22 30 Nieuws.
22.40 Mededelingen. 22.45 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Prettig weekend:
hcht gevarieerd platenprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Weekeinde: jeugdprogramma.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA; 8.00
Nws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15
Stereo: Z. O. 135: gevarieerd pro
gramma. (9.35 - 9.40 waterstanden).
10.30 Stereo: Licht instrumentaal en
semble. 11.00 Nws. 11.03 Stereo:
Harpmuziek. 11-10 Dicht orgelspel.
11.25 Oosteuro pese kroniek. 11.45
Stereo: National Band of New Zea
land (opni
Middag:
12.00 Stereo: Van twaalf tot twee,
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelinger
tbv land- en tuinbouw; 12.30 Nws,
12.41 Actualiteiten: 13.00-13.05 Ra
den maar....) 14.00 Beschermengel
iGuardian Angel), hoorspel. 14.25
Stereo; Lichte grammofoonmuziek.
TROS: 14.55 Stereo: Concert a la
carte: verzoekplatenprogramma van
operettemuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Stereo: Disco-Drive-Inde showbusi
ness op de korrel genomen. 17.30
Sportkomipas.
Avond
NCRV: 18.00 Kerkorgelconceit: klas
sieke en moderne muziek. 18.30 Nws.
18.41 Actualiteiten. 19.00 Wereldpa
norama. 19.10 Veel gevraagde gewii.
oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene. 19.50 Stereo: Jeugdkoor: volks
liederen. 20.05 Stereo: The sound of
musical: programma van musical
fragmenten. 21.10 Praag in tranen,
klanikbeeld. KRO: 22.00 Actualitei
ten. 22.30 Niieuws. 22.40 De I
aerd. Hier: cabaretprogramma. 2
Apollo XXI, een fantastisch ruimte
vaart mysterie. 23.30 Stereo: Mad-
night special: licht muziekprogram
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Op het eerst gehoor:
klassieke muziek (gr). (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws; 7.32 - 7.50 Actua
liteiten.) 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Ge
wijde muziek (gr). 8.30 Nws. 8.32
Touringclub: mededelingen, informa
ties en tips voor de vakantie. 8.45
Stereo: Lichte grammofoonmuziek
9.00 Theologische Etherleergang.
9.35 Gymnastiek voor de huisvrouw.
9.45 Stereo: Grand Gala du Disque
Classique: klassieke en moderne mu
ziek. 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Fran
se ouvertures (gr). 11.15 Solarium
een hoogtezonprogramma voor ieder
een. "5 Mededelingen.
Middag:
VPRO: 12.00 Naeuws. 12.03 Top-30:
licht platenprpgrammia. 13.00 Nws.
13.03 Top-30 (vervolg). TROS: 14.00
nieuws. 14.03 Suzie Cream Cheese:
licht platenprogramma. AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muz.ek Boetiek. (16.00-
16.02 Nieuws.17.00 Nieuws. 17.02
radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende
bougie: gevarieerd platenprogramma
voor automobilisten.
ZATERDAG
Morgen
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn, gevari
eerd programma. (10.00 en 11.00
Nws.)
lui Brynner filmt in Spanje
Voor 10.000 dollar per dag gaf liij
zijn krachten aan ,Indio black', een
spaghetti-western van Frank Kra
mer, die een lange rij van cowboy
films' in Italiaanse stijl op zijn
naam heeft.
Yul Brynner is vijftig geworden in
de verlaten woestijn rohdom Alma-
riu. .Dat betekent, dat er rust komt.
Ik heb nog twee contracten liggen
waaraan moet worden voldaan.
Dan: laten we hier weggaan. Er ge
beurt toch niets, voor iedereen net
met elkaar eens is...'
.Hier' is een diepe kloof in het rood
bruine gebergte, waar een kar vol
schreeuwende Spaanse figuranten
rondrijdt en iedereen een beetje ,dir.
rettorc' lijkt tc zijn.
Yul Brynner verlaat het .slagveld'
en gaat in zijn auto zitten. een Me-
eedes 600, volgepropt met technische
foefjes: bar, televisie, airconditoning
en meer.
,Het leukste van deze auto kun je
niet zien. Met een druk op de knop
komt de auto decimeters hoger op
de wielen te staan. Op die manier
heb je in ruw terrein geen last van
stenen en zo De auto is eigenlijk
oen geschenk. Ik had contractuele
moeilijkheden tijdens de .Madwomen
of chaillot'. Een van de assistent
producers kwam bij me en vroeg:
Welke auto zou je graag willen
hebben. Een goedmakerlje dus. Ik.
een wagen met het comfort van een
Rolls, maar mechanisch beter. De
man zei: ik weet mets van auto's,
maar ik ken een wagen die tiendu.-
zend dollar meer kost dan een Roils.
4c akko<
kreeg ik deze Mercedes'.
W estems
Brynner (The king and I', ,The ten
commandmcnst', ,Taras Bulba', ,The
brothers Karainazov' en ,The magni
ficent seven', als bekendste films)
is ceil man, die veel afweet van
westerns.
,Ik houd van westerns en ik heb me
erin verdiept. Wat er nu gebeurt
met dit soort Italiaanse werkstuk
ken, kan mijn goedkeuring nauwe
lijks wegdragen'.
.Ik kan deze film, die we nu ma
ken, niet anders zien dan als een
soort operette zonder muziek. Mis
schien dat er om gelachen kan wor
den. Serieus moet je het niet nemen.
Sergio Leone is een groot man, die
een wezenlijke bijdrage heeft gel-
verd en de western op sterven weer
nieuw leven heeft ingeblazen. Wat
die andere Italianen in elkaar zetten,
is minder dan een imitatie van Leone.
Leone heeft zijn onderwerp bestu
deerd. Hij weet alles. Als je bijvoor
beeld een waterput ziet in zijn films.
bruikt voor zijn cowboys die lange
gele jassen. Nog geen half jaar ge
leden was ik op bezoek bij een vriend
in New Mexico, 's Morgens in alle
vroegte ga ik wandelen en ik zie
een .driver' binnenkomen, die een
half jaar lang alleen met zijn koei
en in het gebergte had gezeten. Wat
denk je dat die man droeg0 Juist,
een lange gele jas. In Amerikaanse
westerns zijn dat soort feiten dom
weg verwaarloosd, omdat ze niet
pasten, niet meehielpen in de crea
tie van een gladgeschoren held'.
,The magnificent seven
,Dat was een goeie film. Voor me
nigeen de start. Steve McQueen had
tot op dat moment ('60) alleen
maai' onbeduidend tv-werk gedaan.
Na de .seven' was hij een star.
moet je weten om een rol in een
western goed te kunnen spelen. Die
maten, die hier rondlopen, willen al
leen maar ,bij de film'.
Film
Stomheid
,Ik speelde Chris in die film en toen
ik voor de eerste keer op de set ar
riveerde, was iedereen met stomheid
geslagen. Ik was geheel in het zwart
gekleed. De stuntmensen, de paarde-
mensen, de technici, het waren alleh
doorgewinterde rotten in liet wes
ternvak. Ze zeiden, dat ik die kle
ding niet kon gebruiken. Ik moest
op zijn minst een grijze hoed opzet-
ten. Waht zwart in een western be
tekende, dat je een schurk was. Ik
weigerde. Ik was net als alle overige
zes .bendeleden' die maar tnee scho
ne dingen meedroeg: mijn geweer en
mijn ziel.'
,Ik heb destijds maandenlang op pis
tool geoefend. Dag in, dag uit. Acht
uren. Misschien weet je het. maar
lk kon aardig gitaar spelen. Ik heb
zelfs pilaten gemaakt. Nu kijk ik
alleen nog naar dat ding. Door die
intense pistooloefenuigen ds een van
mijn vingers stijf geworden. Nu kan
ik iets vermoeden van de psycholo
gie, die een .gunman' moet hebben
beheerst. Een voorbeeldje. Vaak zie
>e die killers zo vreemd starend kij
ken. Iedereen (ik vroeger ook) ziet
dat als een soort flinkheid. Niets is
minder waar. Hij .staart' zo, omdat
hij zowel voor zich als zo ver moge
lijk naast zich naar beide kanten
wil kijken. Hij moet alles in de ga
ten houden, een zo breed mogelijk
,I)e film gaat een desastreuze tijd
door maken, zeggen ze. Ik heb die
slechte tijding van harte verwelkomt.
Het dwingt ons terug te gaan naar
de echte showbusiness, naar het ma
ken van echte meesterstukken. Nu
is er teveel fabriekswerk. Men reali
seert zich niet meer wat lilm is,
niet meer dat filmmakers dromen
van miljoenen mensen stofleren.
Mensen onderscheiden zich van die
ren door huh voorstellingsvermogen,
dat hen in staat stelt de niuren van
het menselijk bestaan te doorbreken'.
Hij antwoordt bedachtzaam. .Het in
teresseert me omdat ik mens ben.
Daarom heb ik psychologie gestu
deerd en heb ik een graad in d.e
studierichting behaald. Ben echte,
geen cadeautje.'
Yul Brynner. geboren op het schier
eiland Sjachalin, benoorden Japan,
heeft vroeger als trapezewerker in
Parijs gewerkt. Hij viel en Meld
daaraan een vernielde schouder over.
Zou hij niet een film over het circus
willen maken
,Nee'.
.Ik blijf uit de buurt van het circus,
omdat ik me er niet op mijn gemak
voel. Er zijn te veel bindingen met
die wereld'.
Na het ongeluk heb ik vele keren
geprobeerd omhoog te gaan. maar
ik kwam niet ver. Totdat ik jaren
geleden werd gevraagd de opening
te verrichten van een Amerikaanse
circustournee. Ik kwam in de tent
en een ouwe helper herkende me uit
de tijd, dat ik als jongen in Parijs
werkte. Ik heb die dag weer hoog
boven in de tent gestaan en voelde
me bevrijd van een last, die ik ja
ren onbewust had meegedragen.
Toen, op die dag. begon ik weer te
leven. Maar een film over het circus?
Nee, daaraan werk ik met mee'.
.Laten we naar mijn caravan gaan.
Dat ding weegt 20 ton, het is mijn
tweede huis'.
Bij het gevaarte, een oase in de
woestijn vol ongemakken, aangeko
men, opent Yul Brynner trots als
een pauw de elektrisch bediende
deur- De verbazing doet hem goed
Hij geniet van zijn triomf. Yul
Brynner is een echte ,oude ster".
Smartlapzanger Gert Timmerman Is
samen met een opname-terfmicus,
schrijver van het sex-hoorspel dat
eind deze week door Pornogram op
de markt wordt gebracht. Het hoor-
ADVERTENTIE)
Kent u dit aantrekkelijke systeem om langzamerhand een ring in uw
bezit te krijgen met een grote brillant? Het gaat zo.
U koopt bij ons een ring met een kleine brillant, b.v. voor f 125.-.
U kunt die steen dan telkens ruilen voor een grotere en u hoeft dan
alleen het verschil bij te betalen. Wilt u er meer over
weten? Wij zullen
u graag volledig informeren.
edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a.
lijnbaan 92 tel. 116670 oostzeedijk 155rotterdam
spel werd op de plaat gezet in de
studio van Timmerman in het dorp
Boekelo bij Enschede. Dit werd be
vestigd door de man achter Porno
gram, Candy-uitgever Peter Mul
ler. Muller vertelde dat het sex-
hoorspel .keihard pornografisch' is,
,in Paul Vlaanderen-stijl.'
Timmerman zelf is ook even op de
Slaat te horen, wanneer hij een strip-
rase aankondigt. Het hoorspel wordt
op de plaat gesproken door een
acteur en een actrice. Van de laat
ste is de naam niet bekend, de ac
teur is Wim Maarschalk. Voor de
muziek die op de sefcijf te horen is,
werd eveneens door Gert Timmerman
gezorgd.
In eerste instantie heeft Timmerman
het hoorepel aangeboden onder voor
behoud dat zijn anonimiteit gehand
haafd zou blijven, aldus Peter Mul
ler. Timmerman zelf heeft tot nog
toe ontkend iets met de plaat te ma
ken te hebben. Vanuit Boekelo ont
kende hij ook maar iets met de plaat
te maken te hebben. ,Het gerucht
is volledig uit de lucht gegrepen,"
zei hij ons. ,Ik heb geen tijd voor die
dingen en wel andere zaken aan mijn
kop.' De platenuitjreversmaatschap-
pij Pornogram is door Peter Muller
vorige maand opgericht. Het hoor
spel ia de eerste uitgave.
Terwijl de heer Geldroller zijn ko
ninklijke voorwerpen uit de auto
ging halen, wendde de filmproducer
zich tot twee vreemdelingen die net
aankwamen.
,Ah_ de tegenspelers!' riep hij uit.
.Welkom!'
.Praat maar gewoon', gromde Hen-
kie ontevreden. .Deze draagkoets en
die rare flodderjas is al poespas ge
noeg. Waar is de poet
.Rustig nu toch', verzocht de regis
seur bezwerend. .Alles op zijn tijd.
De miljonair Geldroller is juist be
zig om zich te tooien met zijn vorste
lijke attributen. Ik zal u wel een
seintje geven, wanneer ge in akitie
kunt treden We willen immers geen
argwaan wekken, is het wel?'
De schurk bromde wat maar toen
-UIIU, CU UlUL
flonkertjes'. mompelde hij, terwijl
hij naar de uitstappende filmster
langs, dan kan lk raak