Niet meebetalen van gemeenten aan vliegveld iskortzichtig' Trein rijdt op de Vlakebrug arbeider dood BILT Oud-strijder zoekt naar zijn redders Computer stuurde 400 Middelburgers te hoge rekeningen Interessante vondsten in Goese bouwput 2 STICHTINGSVOORZITTER (VLIEGVELD MIDDEN-ZEELAND) HOEGEN: ALMANAK Ernstig gewonde bij ongeluk te Haamstede HULSTER BASILIEK WEGENS PUUR VANDALISME F.N DIEFSTAL DICHT BADGAST BIJNA VERDRONKEN IN 00STKAPELLE Kettingbotsing bij Noordwelle OPNIEUW DRIE ARRESTATIES LINNENDIEFSTAL Personenauto in afwateringskanaal fT-S |Hfc4 flP hP. "kf. slot Oötenbt Maurice Pirenne, boeiend organist VERWACHT... PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 12 AUGUSTUS HOOP OP MEER VISIE BIJ ANDERE COLLEGES MIDDELBURG ,De beslis sing, die enkele gemeenten op Walcheren in de afgelopen da gen hebben genomen om niet bij te dragen in het exploitatiete kort van het Vliegveld Midden- Zeeland noem ik bijzonder kort zichtig'. Aldus de heer D. F. P. Hoegen, voorzitter van de stich ting, die niet alleen heeft zorg gedragen voor de totstandko ming van de grasmat in het Noord-Sloe maar thans ook heeft te zorgen voor de exploi tatie. De heer Hoegen arht de betiteling .kortzichtig beleid hier zonder meer op zijn plaats omdat naar zijn me ning de belangen van al deze ge meenten wel degelijk zijn gediend met de aanwezigheid van een vlieg veld. De stichtingsvoorzitter wijst er in dit verband op de eerste plaats op de aanwinst, die het vliegveld als recreatieve voorziening heeft opgele verd. ,De rondvluchten trekken een enorme belangstelling. .Men wil ook heel graag eigen dorp of stad vanuit de lucht zien liggen. Er zijn er die al vier keer een vlucht hebben ge maakt.' •De lijndienst loopt heel behoorlijk. In het gebied van Lille-Tourcoing met zo'n twee miljoen inwoners, wordt op het ogenblik een gerichte aotie gevoerd met als motto: .Wer ken in Noord-Frankrijk en recreëren in Zeeland.' Die mensen kunnen hier met het vliegtuig m twintig minuten zijn. Per trein óf auto zou dat, ze ker voor een weekeinde alleen, na tuurlijk een veel te grote reis zijn. Steeds meer particulieren komen hier per vliegtuig. Ook vanuit Zeeland wordt er meer en meer gebruik van gemaakt.' Zo betoogt de beer Hoegen. die aldus wil onderstrepen, dat juist de Mid den-Zeeuwse gemeenten, alle belang hebben bij een goed functionerend vliegveld. Hij toont zich dan ook ge- ergerd over het in enkele gemeente raden gehoorde argument ter af wijzing van het subsidieverzoek, ,dat het hier eigenlijk maar gaat om een voorziening voor industriedirccteu- ren, die daar dan ook maar voor moe ten betalen.' Begroting Voor wat betreft de voorgeschiede nis wijst de heer Hoegen erop, dat er tussen het stichtingsbestuur en het provinciaal bestuui uiteraard al in een vroeg stadium overleg werd ge- p.leegd omdat de laatste natuurlijk ook medewerking diende te verlenen bij de aanwijzing van een plaats voor het vliegveld. Ook werd overeenge komen. dat de provincie de helft van de aanlegkosten anderhalve ton) zou betalen terwijl de andere helft van de zijde van de industrie zou moeten ko men. De industrie bracht dat aandeel, en zeis meer dan dat, op tafel. Van begin af aan wei-den de drie grotere gemeenten, Vlissingen, Mid delburg en Goes, bi? het werk betrok ken. Zo hadden een wethouder van de eerste en de burgemeesters van de laatste gemeenten zitting in het bestuur. Daar kwam later nog de burgemeester van Arneniuiden bij, aangezien het vliegveld op grondge bied van deze gemeente zou komen. .Als stichting stelden wij ons op het standpunt, dat wij zorg hadden te dragen voor de totstandkoming ADVERTENTIE in de Abdijgebouwen. Woensdag- en donderdagavond aanvang 20.30 en 21.00 unr. Vrijdagavond aanvang. 20.30 uur. Ingang: Nieuwe Kerk. „eeuwse Motor -Hef onderstasi nds verhaaltje heef F, zo schrijft ons een meneer uit Vlissingen, .grote hilariteit ge wekt, omdat hel gaai over een collega u«f Souburg die bekend staat als knutselaar en die daar zelf wel het meest pon overtuigd is. Genoemd persoon is in hel be zit van een tweede-hands VW-ke ver die op zekere dag een ge rammel liet Itoren dat set ergste deed vermoeden, althans bij onze top-knwtselaar, Onmiddellijk ge stelde diagnose: uitgelopen lager. Dit werdzo meldt de briefschrij ver, de volgende dag uitgebreid op kantoor verteld, compleet met uit leg hoe zoiets lean komen en wat eraan gedaan kan worden. In af wachting van de komst van een nieuwe motor, begon de knutse laar alvast maar de kapotte mo tor uit de auto te slopen. Een pas serende melkboer maakte hem at tent op de mogelijkheid de motor eens te starten nu deze cru-i lag. Deze raad werd opgevolgd en tie motor bleek uitstekend te draai en. ,Het uitgelopen lager' was slechts een losgeraakt onderdeel tje van de uitlaat. Misschien kunt u dit verhaaltje plaatsen in de Zeeuwse almanak', zo sugge reert de briefschrijver uit Vlissin gen. Dat lijkt ons een goed idee. het vliegveld, niet voor de exploita tie ervan. Die exploitatie zou ln ieder geval gefinanierd moeten worden, zo meenden en menen wij. door de overheid omdat het hier toch om een voorziening gaat in het kader van de infrastructuur. Trouwens de in dustrie leverde zijn bijdragen fonds perdu, onder de voorwaarde dat men reet verder meer zou worden betrok ken bij de exploitatie. Dat de ex ploitatie van het veld uiteindelijk '.och aan de stichting is toegevallen komt louter en alleen omdat daar voor zich niemand anders aandiende. Aldus de heer Hoegen, die er ook nog aan herinnert, dat de provincie al geruime tijd geleden om een be groting vroeg. Die kon men evénwel niet leveren, omdat men eerst vol doende inzicht moest hebben in wel ke ondernemingen, diensten en enz. van het vliegveld gebruik zouden ma ken, om aldus bijvoorbeeld ook vast te kunnen stellen hoeveel man per soneel men nodig had. Vllegbeheer besloten had om lijndienst op het Noord-Sloe te gaan onderhouden, er rondvluchten te or ganiseren. zorg te dragen voor een stationsgebouw en een" hangar enz. De begroting, die de stichting uitein delijk bij gedeputeerde staten indien de vertoonde een jaarlijks tekort van 75,000 gulden. De grootste post op die begroting vormde" intussen niet de oersortee'•drosten maar het jaarlilks aan de domeinen te betalen bedrag van 15.300 gulden. De heer Hoe gen: .Het voor een be drag van 75.000 gulden kunnen be schikken over een vliegveld blijft natuurlijk een koopje.' ze bespreking meegedeeld, dat aan het rijk zou worden verzocht om een deel van het exploitatietekort voor zijn rekening te nemen. Omdat het zijn beslag krijgen van deze rijksbij drage wel geruime tijd zou kunnen duren, werd van de zijde van de pro vincie kenbaar gemaakt, dat men dr middenzeeuwse gemeenten zou voor stellen om als overbruggingsregeling gedurende 1970 en 1971 zestig pel van liet jaarlijkse tekort gezamelijl- voor hun rekening te nemen. De pro vincie zou dan de resterende veer tig pet van het bedrag fourneren Zoals gemeld is dit subsïdievoorstel in de gemeenteraden, waarin het tot nu toe is behandeld, niet met al te grot? welwillendheid ontvangen. Zo werd in Veere en Mariekerke afwijzend beschikt terwijl in Domburg de stem men staakten, zodat men daar in een volgende raadsvergadering opnieuw zal worden gevraagd of men zich voor of tegen de subsidie-aanvrage; wenst uit te spreken. In vele ge-1 meenten, ook de drie grotere moet het verzoek dus ro<r behandeling; komen. De heer Hoegen: .Ik hoop aat deze gemeenten meer visie dan de andere gemeenten zullen tonen en ons wel; in deze overbruggingsperiode zullen j helpen. Wij moeten tenslotte toch door kunnen gaan met financieren'. Voorzitter Hoëgen voegde aan deze.' wat hij zelf bestempelde als ,cri de coeuri ook de wens toe. dat men in een gemeente als bijvoorbeeld Goes met zijn industrie-, haven- en recre- atiebelangen de noodzaak van de bij drage voldoende zou inzien. Jij de provincie bleek men zich des gevraagd eerder op het standpunt Ie stellen, dat hel tol de taak van liet stichtingsbestuur zou behoren om de bijkomende dekkingsmiddelen - - - clieta'; HAAMSTEDE Op de Breêdsteweg aantal gemeenten te vinden. Men te Haamstede is in de nacht van maan- 'ou zich alsnog tot het bedrijfslevendag op dinsdag een auto ui'. Kapelle aan kunnen wenden, zo werd gesugge- den IJssel uit de bocht gevlogen. De be roerd. In dit verband herinnerde men stuurder werd hierbij ernstig gewond en eraan, dat ook de provincie zich .noest per ambulance naar het Rode aanvankelijk ,>p het standpunt had Kruisziekenhuis te Zierikzee worden gesteld, dat exnloitatietekorten niet gebracht. Hoe het ongeluk is ontstaan en haren loste zouden nice- ko- 's niet bekend omdat er geen getuigen ion, terwijl gedenuteerd» 'aten van het ongeluk waren en het slacht, zich nu toch bereid hebben ve.rklaard offer n et bij bewustzijn was. De weers- om de provinciale staten voor te omstandigheden waren slecht De rijks- stellen uiteraard juist vanwege DOlitie kreeg omstreeks kwart voor een het streekbelang van' het vliegveld 's nacht melding .dat er een auto in de om alsnog veertig procent van liet sloot zat'. De wagen was geheel ver. i exploitatietekort te dekken. Inield. VEILIGHEIDSMAN ZAG DE TREIN NIET NADEREN... KRLTNINGEN Spoorwegarbeider A. L. C. Meijer uit Breda i? dinsdagmiddag vrijwel op slag gedood, toen hij door een trein werd gegrepen. Met een ploeg van vijf spoorwegwerkers verrichtte i> heer Meijer onderhoudswerkzaamheden aan de spoorlijn over c* Vlakebrug bij Kruinïngen, een van de vijf arbeiders had tot taak als veiligheidsman zijn coü=rer» waarschuwen voor naderende treinen. Hij deed verder niet mee aan v _..JI. r>. 15 1! V—li. Een houdswerk. De personentrein van 13.45 uur uit Kapelle werd door ii- t opgemerkt. Voor hj kon waarschuwen werd de heer Meijer dot t Goedwillend Verbazing wA/S Begin juni had over deze subsidie aanvraag, van 75.000 guldein dus. aan •de provincie, een bespreking plaats tussen gedeputeerde staten en het be stuur van de stichting. De heer Hoe gen constateerde op het laatste mo ment tot zijn verbazing dat door het provinciaal bestuur voor deze bij eenkomst ook de gemeentebesturen van de middeleeuwse gemeenten waren uitgenodigd t an de zijde van gs werd tijdens de- -AJs stichtingsbestuur hebben wij hier het nodige gedaan. In feit zijn wij niets anders dan goedwillende parti culieren. Persoonlijk bijvoorbeeld heb ik zes jaar geijverd voor de totstand koming van het vliegveld. Wij zullen zeker voor de exploitatie zorgen, maar zullen ons niet in de financiële zorgen steken. Het geld zal uit de al gemene middelen moeten komen'. Aldus de heer Hoegen, die in dit verband nog eens herhaalde de aan wezigheid van een vliegveld in het kader van de infra-structuur, als eis van deze tijd te beschouwen. UIT KRIJGSGEVANGENSCHAP ONTVLUCHT Verzoek om hulp bij gemeente Hontenisse KLOOSTERZANDE Een oud-Frans strijder uit de tweede wereldoorlog, de heer Jules Leclercq, is op zoek naar zijn Zeeuws-Vlaamse redders, die hem eind juni 1940, met gevaar voor eigen leven, in hun woning opna men, nadat hij uit krijgsge vangenschap was ontvlucht. Met het verzoek om hem bij het opsporen van zijn redders behulpzaam te zijn, kwam de heer Leclercq een dezer da gen bij het gemeentebestuur van Hontenisse aanlopen. De heer Leclercq woont in Noord- Frankrijk m het plaatsje Flines- les.Raches (Nrd). De geschiedenis begon op 27 jun. 1940 toen de heer Leclercq door de Duitse bezetters gevangenge nomen werd in Duinkerken- Kort na zijn gevangenneming werd hij wegens ziekte opgenomen in het ziekenhuis te Kortrijk. Nadat hij weer enigszins genezen was. ver voerde men hem samen met een aantal medegevangenen naar Lokeren (België) waar zij onder gebracht werden in een weverij. Vanuit Lokeren gingen de krijgs gevangenen per vrachtauto naar de Nederlandse grens, waar ze in spoorwagons worden overgebracht Ze werden vervolgens naar een haventje gebracht van waaruit ze per schip naar Duitsland vervoerd zouden worden. Men vermoedt dat dit haventje Walsoorden is geweest, maar de heer Leclercq weet dat niet zeker. Bii het overstappen van de spoor- wëgwagon naar het schip vlucht te de heer Leclercq en bracht de nacht door in een bonenveld. Dit alles speelde zich af in de laatste dagen van juni 1940. De volgende ochtend liiep de heer Leclercq door de omliggende akkers cn wei. landen naar de dichtstbijzijnde wo ning. Hier klopte hij aan en werd ondanks het grote gevaar dat hieraan voor de bewoners ver bonden was binnengelaten en verzorgd. Hij vertelde de bewo ners aat hij uit krijgsgevangen schap ontvlucht was. maar dpt weerhield hen er niet van hem de gelegenheid te geven zich eerst te wassen en uit te rusten. Hij kreeg bovendien een kon koffie en een Dorrel. Na door deze goede foe napt te zijn. heeft de heer Leclercq een fiets gekocht en :s met di. iclercq pt rtil De pogingeh van de heer Leclercii om de familie te vinden die hem eind 1940 zo plezierig heeft ge holpen, is tot heden nog zonder resultaat gebleven, voornamelijk omdat de gegevens die hij kan verstrekken over datgene wat hij zich nog kan herinneren, van de omgeving van de betrokken wo ning, erg vaag zijn. Toch hoopt hij na dertig jaar nog eens in staat te ziin. de redders of directe familieleden van hen te kunnen bedanken voor Je hulp. Kunstvoorwerpen aan de ketting leggen' Goud en zilver met de raven mee HULST De Hulster basUiek r momenteel buiten de erediensten on voor publiek gesloten. Pastoor A. J Koopmans betreurt het bijzonder, da deze maatregel moest worden geno men. .Puur vandalisme heeft ons na rijp beraad de knoop doen doorhak ken, vooral door het stelen van lil storische voorwerpen, zoals zilverr kandelaars en gouden engelkopjes. Er werd bijzonder veel gestolen, ou dan nog maar niet te spreken o\e het breken van kaarsen, het ledige' van offerblokkeu en het kabaal nu> ken in de basiliek. Er is al aan gedacht om de kunst voorwerpen aan een ketting te leg fen. Dit plan moet nog'verder wor- en uitgewerkt. Allereex-st gingen dc gedachten uit naar het aantrekker van een toezichthouder, maar dit bleek te duur. Voor de parochianen, die zo nu en dan de basiliek eens binnenliepen, voor een kort gebed zijn door de maatregel gedupeerd. DÏt geldt in het bijzonder bejaarden. Voor de toeristen heeft men een nood maatregel getroffen, daar bij vol doende belangstelling door de VW rondleidingen worden verzorgd. Als wij deze maatregel niet hadden genomen, aldus pastoor Koopmans. .waren we binnen de korste keren onze mooiste voorwerpen kwijtge raakt.' derhoudswerk. laat _v_ trein gegrepen. Dokter P. Aliewijn uit Kruiningen, die spoedig ter was. kon voor het slachtoffer niets meer doen. Volgeas de politie moet de heer Meijer vrijwel op slag zijn dood De politie stelt naar de oorzaak van het ongeluk een onderzoek ln. D« tte- machinist kon dinsdag nog niet worden gehoord. Zoals gebruikelijk -.ai de syoorwegarbeiders, allen personeelsleden van de Nedrlands Speer.t-' gekleed in fel oranje jacks. De treinen rijden op de Vlakebrug nooit hirt:" dan 80 km per uur. Het slechtoffer werd 36 jaar. Hij laat een vrouw kinderen na. De trein, die direct na het ongeluk stopte, liep een fcwife. vertraging op. Snelle actie bracht snelle uitkomst... OOSTKAPELLE Door snel mond-op-mond-beademing toe te passen lieeft Franck Hoof uit Breda waarschijnlijk het leven gered van de 55-jarige S. de V. uit Middelharnis, die in zee bij Oostkapelle in ernstige moeilijk heden was geraakt. Met behulp van enkele badgasten kon Franck Hoof, die de functie van hidp-badman vervult, het reeds bewusteloze slachtoffer op liet droge halen. Ook de schoondocher van De V.. die haar schoonvader te hulp wilde snel len. moest uit het water worden ge. red. De V. en z(]n schoondochter me vrouw A L. W. uit Enschede, werden per ambulance naar het Gasthuis te Middelburg gebracht, waar ze werden opgenomen. Het ongeluk ontstond doordat DeV (bij ruwe ze) te dicht bij een paal hoofd was gaan zwemmen. Waar schijnlijk werd hij door een onder stroom omgetrokken. De schoondoch ter, die dacht dat De V. onwel werd, raakte zelf in moeilijkheden toen zij naar haar schoonvader wilde waden. A NT. KOOPMANS NOORDWELLE Op de kruising Stoofweg.Kuijerdamseweg bij Noord- welle deed zich dinsdagmiddag om streeks twee uur een aanrijding voor waarbij drie auto's waren betrokken. 1. uit Vlissingen, die links af wilde slaan was tegen de as van de weg ge stopt om een tegenligger voorbij te la ten gaan. Omdat er réchts van de wa gen van G. niet genoeg ruimte was om te passeren bracht de hem achteropko mende C. K. uit Dinslakcn (Did) zijn wagen eveneens tot stilstand. De hier weer achterrijdende L. B. uit Renesse merkte dit echter te laat op met het ge- dat hij tegen de wagon van IC. aan die op zijn beurt tegen de wagen van G. aan werd geduwd. De wagens van G. en K. werden zwaar beschadigd De bestelwagen van B. werd slechts licht beschadigd. MIDDELBURG - De gemeentepolitie te Middelburg heeft opnieuw een drietal personen gearresteerd, die zich hebben schuldig gemaakt aan de diefstal van linnengoed enz. aan de voormalige Bran- derijmolengang te Middelburg. Het zijn de 20-jarige los werkman H. O., de 18-jarige fabrieksarbeider M. C. M. en de 20-jarige musicus P. B.. alle drie i afkomstig uit Middelburg. Het drietal, dat heeft bekend zich aan de diefstal te hebben eóhuldig gemaakt, is in het politiebureau ingesloten. Een deel van de ontvreemde goederen, een aantal la kens, slopen, theedoeken, handdoeken en ontbijtlakens werden Ln hun woningen teruggevonden. P. B. bleek bovendien een veertigtal schuimplasticplaten te hebben ontvreemd uit het in aanbouw zijnde overdekte zwemibaf te Middelburg. Ook deze goe. deren konden door de politie in beslag worden genomen, zoals gemeld gelukte het de gemeentepolitie zondagavond een drietal indringers in het voormalige rusthuis aan te houden. Nadat tegen hen proces-vsrbaal is opgemaakt zijn zij in middels weer op vrije voeten gesteld. Omdat wel vaststond dat meer personen zich in de afgelopen tijd toegang lot het pand hadden verschaft zette de poli tie het onderzoek voort met het eerder vsrmelde resultaat. J op zondag omstreeks drie uur is P. C. de H. uit Zaamslag met een personenauto in het afwateringskanaal langs de rijks, weg Axel-Huist ter hoogte van de Twee de Verkorting terecht gekomen. De H. zou van de weg geraakt zijn doordat hij verblind werd door een tegenligger. Met de schrik kwaim De H. er van af. Het voertuig werd zeer zwaar bescha digd. GAS, WATER EN ELEKTRICITEIT MIDDELBURG Een vier a vijfhonderd Middelburgers heb ben onlangs een. enkele tiental len guldens, te hoge water-, gas- en elektriciteitsrekening gehad voor de maanden maart en april GOES Het bodemonderzoek in de bouwput voor de Amro- bank aan het Goese kerkplein heeft dinsdag een aantal bijzon dere vondsten opgeleverd. De oudste vondst is een Christus beeldje. Het werd gevonden op een diepte, die overeenkomt met het maaiveld uit de tweede helft van de vijftiende eeuw. Waarschijnlijk is het kleinood daar verloren door een toevallige voorbij ganger. Wat nu het kerkplein is. was toen het centrum van de stad Goes. Het beeldje is gemaakt van pijpaar de. Waarschijnlijk is het een bui tenlands product, maar deskundigen houden er rekening mee. dat het in Utrecht is vervaardigd. Hoog boven het maaiveld vonden op gravers een beeld van een leeuw. Dit beeld heeft waarschijnlijk één van de torens van het Slot Ostende ge. sierd. Volgens architect B. Oele uit Kapelle. die de opgravingen leidt, is de leeuw afkomstig uit vroeg 1500. .Hij is zeker niet ouder'. Bij het onderzoek van dinsdag zijn onder meer enkele brokken van vroe gere muren blootgelegd. Het heeft allemaal met het Slot te maken', al dus de heer Oele. Verder kan h-.j er nog weinig over zeggen. Het blijven vage gissingen'. De resultaten van het onderzoek, dat vandaag woensdag wordt beëindigd, zullen in kaart worden gebracht en door mmUgfiSj-*Éjfcr bo door het ROB worden gepubliceerd. In tonputten, die dinsdag werden uit gegraven, vond men een ser.e 14e en I5e eeuwse scherven. Dit alles zijn de resultaten van een niet al te diep gaand onderzoek. Om werkelijk alles te weten te komen zou men de he le bouwput moeten afgraven. Daar ■L -«JPMJ voor Vandaag wordt beslist, hoe men d< Ealen voor dc nieuwe Amrobank gaat eien. Het is niet onmogelijk, dat hiervoor middels springladingen en kele diepe gaten m de bouwput moe ten worden gemaakt. De Goese stadsarchivaris L. J. Abel- mann. die bij de opgravingen aanwe zig was. hoopt, dat de leeuw en het Christusbeeldje na onderzoek door het ROB een plaatsje kunnen krijgen m het museum voor de Bevelanden in Goes. Op de foto: beide vondsten. Foto PZC) 3 &SË9 CaJrj.Bestaijf'ant j' i.v.5 WOLF wnm 5382 GO£i; van dit jaar. De fout zit in een verkeerde voeding van de com puter, die uitrekent wat men moet betalen. Alleen mensen die zich in 1969 in Middelburg heb ben gevestigd of er zijn ver huisd, zijn bij de fout betrokken. Ze kunnen naar de gemeentebe drijven een briefje schrijven, en krijgen hun geld terug, als na onderzoek blijkt dat hun klacht gegrond is. Vooral degenen, die op gas stoken, zijn door de vr- gissing gedupeerd. Zoals bekend worden de tarieven rekend aan de hand van het ver bruik in het voorgaande jaar. Men geeft de gemeente dus in feite een voorschot. Blijkt men aan het eind van het jaar meer of minder ver bruikt te hebben dan het jaar er voor, dan moet men bijbetalen of geld te rug krijgen. tan degenen, die verhuisden of ir I9G9 in Middelburg kwamen vvohen kon maar een gedeelte van liet Imiik over dat jaar worden genu ien. Om toch aan een. in dit geval getaxeerd, jaarverbruik te komen op grond waarvan men de tarieven voor 1970 berekent, moest in die gevalleh bet verbruik over een gedeelte van 1969 met een bepaalde factor wor den vermenigvuldigd. Die fnotor nu is te hoog genomen, met de beken, de gevolgen. Overigens zullen niet allen, die m 1969 zijn verhuisd de vergissing heb ben gemerkt. Zodra men bij de ge meente de fout ontdekte heeft men hem hersteld. Daardoor werd het aantal eventueel gedupeerde tot ae helft teruggebracht De directeur van de gemeentebedrij ven. ir D. N. Aliewijn bestreed met klem dc wel gehoorde opmerking, als zou de fout met opzet zijn gemaakt om zo de gemeente de rente te ver schaffen over genoemd meer-lnko- men. .De gemeentebedrijven zijn ei niet om de mensen het geld uit de zak te kloppen.' De heer Allewijh stelde dat ae gedupeerden, wanneer ze een briefje schrijven, reeds na een paar dagen hun geld terug kun. nen 1 bben. MIDDELBURG. NIEUWE KERS e tien orgelsymfonieën die Chaiie-y. e Widor in het laatste kwart va <j- negentiende eeuw schreef, wijzen op onmiskenbare assimilatie met de tout* tijd bloeiende romantische orkestmuh Hoewel het orgel niet de soepelheid een orkest bezit, biedt het tochten*,., rijke, misschien wel grotere verschelde- heid aan timbres die de bespeler gele-o heid geven tot kleurmenging en kleur- tegenstellingen. Vooral in Wldors Gothische Symte bood het orgel in de Nieuwe Kerk Middelburg de Bossche organist Mac,,, Pirenne alle mogelijkheden om zijn ge weldige bedrevenheid, in het spelen r.;: de timbres uit te leven. Op zeer hM> gente wijze hanteerde hij in dit irnl- waardige, op de programmatlsch-llltó, sehe muziek van Tournemlre c.s, voort lopende werk, de kleur als arohltecio- nisch principe. Het eerste moderato ad een sombere fantastische schilderij vc een lijdende mensheid, smekend om een verlosser. Door het achteenvolgens te- voegen van kleur op kleur groeide di muziek naar een climax die de vorm geving aan het stuk duidelijk deedrt- kennen. In het allegro introduceerde IS renne het gregoriaanse ,Puer natur er" op quasi improvisatorische wijze; In ft slotvariaties belichtte hij de dubbfe matiek heel origineel door een poéttó expressie in de introltuszang van ko kerstdag te stellen tegenover de ttëi melodie, die louter door kleuring g&t lcreeg. Ingeleid door een drietal verrukkeljjXj)- speelde oude miniaturen van Jotó, Frescobaldi en Scheidemann, wu m Symphonie gothique dc tot nu t« indrukwekkendste bijdrage aan de v:i >n 197(1 vuilte-'' prestatie nog een noviteit (vier ore- stukken van Joop Voorn) on BachsPi:- sacaglia Fuga volgen. Het werk vb Voorn, gebaseerd op een twanlftoonretki, was hoorbaar vanuit het instrument ge concipieerd: het boeide door een artislk- ke hantering van de cerebrale dodeh- fone compositie-techniek. Heel ir.ttrfi- sant was het tweede interludium nr. zijn ritmische verschuivingen. In de Passacaglia van Bach liet Matirte Pirenne zich. maar dat lag na al het ge hoorde geheel in de lijn dor verwachting, niet leiden door de rechttoe-rechlm mentaliteit van zovele Bachvertote Binnen de encadrering van het metrr. gepermitteerde vrijheden in de ritmiek en kleine accentverschuivingen in «a uitbundig dansant gespeelde fuga gane een speelse kijk op dit grandioze acht tiende eeuwse stuk. Een verdiend, wie applaus kwam Maurice Pirenne u i; kerk in ontvangst nemen. HET WEER IN l Barcelona, onbewolkt- Belgrado, zwaar bewolkt Bordeaux zwaar bewolkt Grenoble, zwaar bewolkt Lissabon, onbewolkt Madrid, onbewolkt Malaga, onbewolkt Mallorca. onbewolkt SIM 31 mis ..Utnfe a iets warmer Droog weer. zonnige perioden, mur het zuidwesten en «esten Uterl» middag meer bewolking. ZnaJvj;' matige zuidwestelijke «üid. In "J 3U gemeen iets hogere middagtemperaliu Vooruitzichten voor donderdag en r - - - het KNMI 1 opgesteld door het 1 18.00 uur. „.„dawt Zonnig en 'vrij warm. later Weersvooruitzichten in cjfeis ganxw over Nederland. Voor donderdag: Aantal uren zon: 4 tot 11. Mm. temp.: omstreeksnormaai Max. temp.: van 0 tot o gradffl Dow normaal. Kans op een droge penoac stens 12 uur: 95 procent. Kans op een gelee! droog «mail- procent, voor vrijdag: Aantal uren zon: 2 tot 10. lo! Min. temp.: van ongeveer normaai 4 graden boven normaal. w Mix. temp. van ongeveer normaal 4 graden boven normaal. —.«aa Kans op een droge periode van nr.- 12 uur: 80 procent. j} Kans op een geheel droog procent STRANDVERVVACTiro'O: at aangenamer door nie" nBr oJ afnemende zeewind. Temp veer 20 graden. Zeewater 18 P1" VOORUITZICHTEN komt. in onze. omgeving ee" ge druk gebied tot ontwik de komende d«ten ter strandweer. 13 augustus Zon op Maan op ZON EN MAAN 05.M 18.20 onder®-*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 2