a i 0 Zeehavengeld in Rotterdam met 25 pet omhoog Amsterdamse effectenbeurs 13 TEKORT VAN 22 MILJOEN IN 197! Ook steun aan regering gevraagd SPANNING OP ARBEIDSMARKT BLIJFT Meer baggerwerk in Europoort en op Maasvlakte Ingelanden Haarlemmermeerpolder vonden polderlasten te hoog B aa Bk MIDDENSTAND GERESERVEERD OVER NIEUWE OPZET VAN DE BEDRIJFSBEËINDIGINGSREGELING saSf.fM WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ROTTERDAM (GPD) Het zee havengeldtarief zal met 25 procent worden verhoogd. Alleen dan kan het tekort van 22 miljoen op de ex ploitatie van de haven in 1971 wor den opgeheven. Bij de huidige ta rieven zou dat tekort in 1975 oplo pen tot 60 miljoen gulden. r»n voorstel aan de gemeenteraad b en w dat het zeehavengeld «2 het laatst op 1 januari 1965 met Es procent werd verhoogd. De tarieven «m- schepen die ruwe olie aanvoeren ïïtawrl september 1969 nog eens Tl. rokken in verband met de kosten «fde aanleg van de oliegeul. Deze Wing zijn echter onvoldoende geble- vm om de kosten voor uitbreiding en aanpassing van de infrastructuur At haven aan de ontwikkeling van aW-aartverkeer op te vangen. wrhoeing zal 1 oktober van dit jaar Wn, waarbij het verschil m taneven tankers en overige schepen ge handhaafd zal blijven. De gemeentebe- e-wn van Dordrecht. Maassluis. Schie- ósm en Vlaardingen zullen eveneens een wrhoein» van 25 procent doorvoeren. Amsterdam is gevraagd zich hierbij aan te sluiten. Afgewacht moet worden of STORK-JAFFA: CORRECTIE VAN PERSONEELSBESTAND UTRECHT (ANP) Het personeel van het hij het VFM-concern aangesloten (trechtse bedrijf Stork-Jaffa (360 man personeel) is dinsdagmorgen op de hoog. te gesteld van de gevolgen van reed; eerder aangekondigde hcrstructurerings- Iwfnltó' mensen zullen moeten afvloei en van wie er ongeveer zes werk zui len kunnen vinden in andere VMF-be- Het zijn allen beambten of personeels- kden die indirect b(j de produktie be trokken zijn. De herstructurerings- ntaatregden houden verder in dat onge veer twintig direct bij de produktie fc'.rokken werknemers van Werkspoor Utreöit werk kunnen vinden bij Stork- jaffa, Met de vakbonden en de onderne mingsraad is volgens een communiqué van de VMF a! sedert begin dit jaar overleg gevoerd over de situatie bij Stark-Jana. Voor de personeelsleden die af moeten vloeien geldt de regeling die tussen VMF en vakbonden EEG-commissie verwacht: DEN HAAG (ANP) De Europese de Westdul'tse er. Belgische Noordzee- commissie verwacht dat de spanning havens zich hierbij zullen aansluiten. ?1' de arbeidsmarkt in Nederland dit hoewel er bij hen geen plannen zijn. j jaar nog zal toenemen. In een over- Omdat .1.. verhoging onvoldoende zal zijn "bbl VRI! j ontwnkkeline van de ar- om na de 1971 te V-r-.vachten Morten be.dvn.azkt In de Europe» Economi- OP de exploitatie van het navenhedrijf vche Gemeeiivehap spreeekt zij de ep te vangen en een verdere aanpaaaing"ehtln, uil Hut nauuezler. de „al van de tarieven op korte termijn met het oog op de concurrentiepositie van de haven niet verantwoord zou zijn, heeft Rotterdam zich samen met Am sterdam tot de regering gewend met het verzoek om nader overleg over de eenderde-tweederde regeling (waarbij de gemeenten eenderde deel van de kosten van havenaanleg betalen Naar aanleiding van het Rotterdan het zeehavengeld per 1 ok tober met 25 procent te verhogen wordt desgevraagd van de zijde van de gemeen te Amsterdan gezegd, dat men in het gebruikelijke overleg tussen de zeeha wens tot de conclusie was gekomen, dat een optrekken van het zeehaventarief alleszins redelijk zou zijn. In de hoofd- stad wordt echter een verhoging van 25 procent te fors geaoht om in een keer te doen. Er is een voorstel aan b en w in voorbereiding om een verhoging in twee etappes van elk 12,5 procent door te voeren. ROTTERDAM (GPD) In Europoort en op de. Maasvlakte moet veel meer baggerwerk word eb verricht dan bij de oorspronkelijke kostenraming was voor zien. De extra kosten die hier direct en indirect aan verbonden zijn, bedra gen 207 miljoen gulden (waarvan 60 miljoen voor de Maasvlakte)B en w van Rotterdam vragen de gemeenteraad daarvoor een krediet te verlenen. Het toegenomen baggerwerk voor Euro poort en Maasvlakte (voor de aanleg waai-van -in de loop dor jaren bijna 624 miljoen gulden beschikbaar was ge steld) is een gevolg van de komst van de schepen van de 200.000 tons klasse (rekening was gehouden met 175.000 tonners). Behalve meer baggerwerk kan ook de baggerspecie niet meer in de di recte omgeving worden opgespoten. Ze moet nu tegen hogere prijzen :n bakken achting uit, dat, aangezicYi de natuur, j tijke groei van de beroepsbevolking ver moedelijk nog zal afnemen, andere fac toren van het aanbod als het aantrek ken van buitenlandse arbeiders en eer meer volledige behutting van de binnen landse reserves, over het geheel een grotere rol zullen spelen om de aan de uitbreiding van de vraag te kunnen doen. Dit lijkt t2 meer waarschijnlijk, aldus de commissie, omdat de pendel naar Duitsland aanzienlijk is toegenomen. De werkloosheid zal verder dalen, doch de daling zal allengs langzamer worden. Mede omdat het aantal open arbeids plaatsen wellicht zal blijven stijgen zal de eind 1968 ondernomen stabiliserings actie ook dit jaar moeten worden voort gezet. Het vergroten van de beroeps mobiliteit en het inschakelen van ge huwde vrouwen zouden de doeltreffend heid van de getroffen voorzieningen met succes kunnen vergroten, aldus de Euro pese commissie. Zij verwacht dat het aantal zelfstan digen zal blijven afnemen en dat het aantal werknemers in loondienst met circa 60 000 zal toenemen, voor ongev?j?r de helft in de industriële sector. Een snelle stijging in de vraag naar ar beidskrachten wordt in de chemische in dustrie en de bouwnijverheid verwacht. De stijging van de personeelsbezetting bij de overheidsdiensten zal wellicht iets verzwakken, het aantal arbeidskrachten in de sector handel zal dit jaar wel licht sneller stijgen dan in 1969. naar de Maasvlakte worden vervoerd. Dit laatste heeft ook gevolgen voor de zogenaamde zandbalans. In plaats van een tekort heeft Rotterdan nu een be langrijk overschot aan zand. Over de berging hiervande hoeveelheid wordt geraamd op circa 100 miljoem m3 wordt met de regering overleg gepleegd. De gestegen kosten voor de nieuwe ha venmond en de dam om de Maasvlakte (over het eenderde deel dat de gemeente moet betalen wordt samen met Am sterdam opnieuw met de regering besproken) zullen ertoe leiden dal voor de terreinen op de Maasvlakte hogere prijzen zullen worden bedongen dan tot oe in de haven gebruikelijk is. Voor gebouwd eigendom Beroep bij de kroon gewonnen Di VMF deelt verder nog mee dat de wrttezetting van Stork-Jaffa momen- '.«i .meer dan bevredigend' is. Volgens ta VMF-woordvoerder zijn de maatre- gtis fej Stork-Jaffa nodig omdat een smvtrhoudtog is gegroeid m de aantal- te: direct en niet-direct bij de produk- betrokken personeel. N0B-W egtransport verontrust over Italiaans rijverbod voor vrachtverkeer DEN HAAG (ANP) De Nationale Organisatie voor het Beroepsgoederen, voor het jaar 1969 vastgesteld op resp- \?iwr Wegtransport de NOB-weg-1/73 per ha voor het ongebouwd eigen- MMMrtt i« verontrust «lat na Wee». dojn en op jg g pct der~ belastbare op brengst voor het gebouwd eigendom. Het gebouwd eigendom in de Haarlemmer meer stelde "reeds eerder beroepen in te gen de opstaltarieven en tegen de opstal- voorwaarden van het waterschap. Ook daarbij besliste de kroon, dat de goed keuringsbesluiten van gedeputeerde sta ten van Noord-Holland moesten wor den vernietigd. De vereniging ijvert ook voor terugbetaling van in strijd met de exploitatie verordening en met de woningwet door de gemeente geïnde ex ploitatiebijdragen, alsmede voor een spes cïaal (hoger) tarief voor de verharde De vereniging van ingelanden in de Haarlemmermeer heeft een door haar <tu 73 Idan ingesteld beroep bjj de kroon gewonnen tegen verhoging der polder- lasten voor het gebouwd eigendom in het waterschap de Haarlemmermeerpol- der. De verhoging bedroeg 0,6 pet en betreft het jaar 1969. De polderlasten waren «'tgebruikers en niet name het vracht- invoer uitsluit van het openbare wegen. De organisatie heeft namelijk van het Italiaanse ministerie van openbare wer- tai de mededeling gekregen, dat in mm op 14 au£ustius van 14.00 tot 2.00 uur en op 15 en 16 augustus van 0500 uur tot 22.00 uur een algeheel rjverbod geldt voor vrachtauto's met m beiaden gewicht boven de vijf ton. waarschijnlijk houdt dit verband met te verachten (maar volgens de NOB- Weetransport nog met geconstateerde) croste rond 15 augustus (de r-k feest tij ,,iar.a ten hemelopneming) De vervoersorganisatie tekent hierbij un, dat ook in ons land zo nu en dan tensief vrachtvervoer bepaalSe of alle •«|t-n in Nederland zouden worden af- -caoten voor het personenvervoer om r vrachtverkeer ongehinderd doorgang vuiden. De organisatie blijft dan ook UÜC'r l van samenspel tussen de l:^a!''e,nde categorieën weggebruikers. j t'jdens een aantal tommhjs to de vakantieperiode in West- twWand de autobanen en een aantal aw-.e doorgaande grote wegen voor het vrachtverkeer gesloten. hol. De de bemalingscapaciteit extra. De kwes tie van de verhouding der waterschaps lasten tussen gebouwd en ongebouwd eigendom is een strijdpunt in vele pol ders, waai~VB.il de besturen nog in hoofd zaak uit vertegenwoordigers van liet ongebouwd eigendom bestaan. De kroon heeft thans een uitspraak gedaan en de vereniging verwacht, dat deze uitspraak ook in andere waterschappen een ma tigende invloed zal hebben op de hoogte der polderlasten voor het gebouwde ei- Verdeling gendom dient volgens de kroon worden gebaseerd op de belangen die beide groepeh hebben bij de werken van het waterschap. Het toepassen van een correetiefactor op de be lastbare waarde en een onverander lijke sleutel, hetwelk In meerdere waterschappen wordt gedaan, blijkt een hachelijke, zaak te zijn. Volgens do kroon kunnen de omstandigheden zich voortdurend wijzigen waardoor in het geval van het waterschap de Haarlemmermeerpolder sprake wai van een onevenredige stijging der polderlasten voor het gebouwd eiger> dom en niet was gebleken, dat het belahg van het gebouwd eigendom bij de werken der polder in zodanige mate was toegenomen, dat de oneven redige stijging der heffing gerecht vaardigd zou zijn. Volgens de vereniging van ingelanden in ae Haarlemmermeer dienen in pol ders met een groter wordende bebou- de lasten voor het gebouwd ei- geaidom eerder te dalen dan te stijgen omdat het belamg van het gebouwd ei gendom bij de werken der polders met evenredig toeneemt met het stijgende aantal belastingplichtigen, e.e.a. behou dens kostenstijgingen en extra uitge voerde werken. De vereniging nam even eens stelling tegen een plan voor de stichting van een derde gemaal en dit plan ging niet door omdat de zich aan eensluitende kleine particuliere huisei genaren hieraan niet wilden mede beta len. Ook nam de vereniging dit jaar met succes deel aan de gemeenteraadsver kiezingen omdat de gemeente Haar lemmermeer volgens haar te weinig re kening hield met de belangen van haar leden. De vereniging verzocht het pol derbestuur de merendeels kleine bedra gen met de circa 8000 ingelanden te verrekenen via de aanslagen over het jaar 1971 t?neinde de precaire finan ciële toestand van het waterschap niet onnodig zwaar te belasten. Ook tegen ■ging voor het jaar 1970 is ne- dc kro zelfde gronden. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. (ANP) Londen 8.60»,4—8.60%: New York 3.60—3.60':,: Montreal 3 51,',—3.51^: Parijs 65.19—65.24: Brussel 7.25%— 7.25=4. Frankfurt 99.11—99.16: Stockholm 69.57—69.62; Zürich 83.69 —83.74. Milaan 57.22%—57.27%: Ko penhagen 4737%48.02 Oslo 50.36'.-—50.41%: Wenen 13.95%— 13.96',: Lissabon 12.59%—12.61; Madrid 5.14—5.29. AARZELENDE MARKT Bank kredietwezen BvNC '57 0 BvNG 58- 59 4% SvNG 86-1 7 BvNG 67-1-2 6% BvNG 68-1-2 6% BvNG '65-1 5% 8vNG '58 3% BvNG '64 5% 91.20 77.70 91 60 87 30 87.70 84.30 88.10 81.80 91.10 86.20 Philips gem.t» Robeco Rollnoo Scheepv. Om* Onliever o Hypotheekbanken Fr. Gt DW e 83.50 83 Fr. Gr. DO 4% 78 b 78.50b (Vest NO 3% Handel, Industrie BP '66 7V, 9= KZK '65 6 R9 N Gas O '66 6% Pgezn '57 6 Pgem '64 6 R-rt)n pil pi 5% R.Sch '69 1-2 7% Schott Hon. 4% KLM '68 7 KLM 4% Alg. Fonds Pet Converto Holland Fund 91.30 9220 84.20 De beurs is dinsdag voor de hoofdfondsen be sluiteloos en aarzelend begonnen. Wallstreet Is maandag vrij flauw geweest met een daling van 12 punten voor het Dow Jones Industrie gemiddelde en dit had uiteraard weinig sti- mulerends. Zelfs Kon Olie (in New York bijna een dollar hoger) kwam in Amster dam niet verder dan een opening van 140.80 (141.30). Voor Unilever werd op de voor beurs slechts 85.50 betaald, maar bij de opening van de officiële handel trok men de stoute schoenen aan door 87 neer te leg gen. Spoedig werd dit geringer herstel te niet gedaan door hernieuwd licht aanbod. Tien minuten over twaalf werd niet meer dan 86.60 gegeven. Philips was relatief slecht gemutst, want hier trad een teruggang 0.70 (7 punten) in tot 64. AKZO was enkele dubbeltjes lager op 78.40 en Hoogovens bleef op 92.80 hangen. KLM moest 1.80 prijsge' op 115. Uitgesproken vast evenwel was Hei- neken die 1.60 aantrok tot 212 80. De scheepvaarthoek was voor enkele waar den licht in herstel. HAL ging ruim 2 punten vooruit tot 102. Kon. Boot steeg 0.80 tot 91.80 en Scheepvaart Unie 0.40 tot 77.70, maar Van Ommeren daalde verder tot 260 (min drie). Bankaandelen en Nat. Neder landen lagen er lusteloos bij met kleine verschillen en ook in de cultuursector was het windstil. In de staatsfondsenmarkt waren kleine winsten weggelegd voor enkele hoog- rentende leningen. Men is hier in afwach ting van de twee nieuwe staatsleningen, waarop woensdag kan worden ingeschre- De beurs verwacht voor deze twee emissies een succes. Met name uit het bui tenland wordt alleszins bevredigende belang stelling verwacht. Tijdens de eerste periode liep de koers van AKZO verder terug tot 78.10 en drukten winstnemingen Van Om- dieper weg tot 257- verdeelde lokale markt, bestond grote belangstelling voor uitgeverij Kluwer. De aandelen werden ex f 6 dividend verhandeld gulden lager, hetgeen dus in feite een winst inhoudt van vier gulden punten). De mededelingen gedaan in de jaarvergadering over buitenlandse expansie plannen spreken kennelijk flink tot de ver beelding. Elsevier won twee gulden. Voor Gelderland Tlelens werd de biedprijs met \ler gulden verhoogd. Van der Grinten trok f 3.50 aan en Hagemeïjer f 2.20. Verder was Homburg zeer vast (plus 11) Utermöhlen! steeg 6% punt. Breaero Ver. Bedr. 6 pun- Holl. Beton f 1.50. Opvallend vast was ASW. die acht punten won en daarmee in eën klap tot boven pari (104) steeg. Ook Van Wijk Textiel was vast (plus vijf op 75). Kwatta won evenals maandag zes pun ten. Hoogenbosch consolideerde zich op het verhoogde niveau en trok nog Iets kan. Simon de Wit, Twentsche Kabel, Van Wes- De Meteoor en IHC Holland trokken I licht aan. Daarentegen stonden enkele forse verliezen. I Hattum en Blankevoort moest f 4.40 i afstaan. Bols f 3,50. Fokker vier gulden.Horizontaal: 1 lantaarnplaatje: 5 Turks I11'Vair 1 =1 V-rl-ll OBLIGATIE!) Staatsleningen Nea. 1 j. tw-e Ned. 25 J. '6i»-8 Nea 7. '70-8 Nea '69 7% Ned 66-1 7 Ned '66-2 7 Ned '60 7 Ned 08 6% Ned '68 6%-3 Ned 67 8% Ned '65-1 5% Ned 64-1 5% Ned 53 4% Ned '59 4% Ned '60-1 4% Ned '61 4% N Staff '47 3% Ned 54-1-2 3% Ned 55-1 3% Ned 37 3 Grootboek 46 3 N Doll '47 3 85.40 85.50 83.90 84.50 70.50 69 05 67.05 67.55 67.80 67.55 96.80 93 Conterteernare obligaties Geld.Z 4% 91.50 91.40 Hoogoveoa 6% 85 84.60 Weelfabr 6V. 96 95.30 Wyer* '60 0% 37.50 89 87 84.40 8170 83.50 78 30 81.10 74.70 6820 67.30 67 20b 81.50 82 60 80.50 ACTIEVE AANDELEN 37 56.7 117 113 141.30 140 60 91 91.80 84.10 83.70 263 259 5 64.70 63 90 220.50 220 173.50 173 Amat Rubb Dell MIJ c Dordt Petr dem pref Hetuekea HAL Hoogovenn e HVA-mtjen vt KLM Kon Petr KNSM Nat Ned 17.50 87 NIET-ACTIEVE AANDELEN Bartast-Ned am Benadorp tat Bergb en Jur*. Serxe: Pat BUjdenst W Bote Bora Wehry Bredero s b Bllhrm T Bijenkorf e Calve c Cent Suiker Cur Hand M1J EUevier Fotcke: Ford Ned. Furaeoa Gazelle rij w Geld pap Geld Tlelens Slat-Brocade* Grinten v .d Gruyter 6 cpr b HagemeyeT Hero Cone Hook's Mach. Holec HoU Beton ■lomburg looge.nboecb Hoogenstr Interlae Interna tloo-V Kemo Corset Kempen en Beg KN Papier KV Tapijt Lindeteves Lljempf 88.80 89.40 166.1 165.5 TncotbeM Udeahout Unrtcap Unilever 6 cp Veneeo Ver Machine Ver Touw VthamlJ Vredst R Wereldhaven b 108 b 122.80 302.60 88.50 89 50 tVyers tnd 138.5 137 sitjniwti» en petroleum BUliton 2e c 8UITENL CERTIFICATEN CANADA Can Pac 61.30 60.90 Inland Nat Gaa 9,25 9.25 Int Nickel 43.70 43.30 SbelJ OU 29.10 28,55 VERENIGDE STATEN 54 b 54 b Belegglngsmljeo Lljm rt Gel. 115.50 115.50 116j 113 127.50 127.40 39^9 390 Preinlelenlngen Alkmaar A'dam '51 A'dam '56-1 Dordt *58 Eindhoven '54 D Haag '52-1 D Haag '52-9 62.90 62.30 66 1 62 50 64 62 60 61.40 61.05 68.50 68.50 Bank-, krediet- en vers.weren AMEV 150.2 148 Delta vers, groep 83.50 83.50 Ned Mldstb 100.10 100.50 Slavenburg 203 208.5 63.40 HandeL Industrie e Verklaring: gedaan en eteden; N'aarden Van Nelle Netam Norit Nutrl&a Nijverd -ten Cate O ving Pakhoed B Palthe Philips gem.bez Pont hout Ruhaak Co fttjn-Schelde 5ch. Exp M1J Schokbeton 1 Scholt Honlg Simon de Wit Stokvis 1 St eD Twente Tb Marljneo 1 bieden: laten: d— 21.52 ran maconda vtcbl* Top BethJ Steel Chrysler CI tie* Service Colgate Columbia Gas Dow Chern Eastman Kodak Ford Motor Gen Elec Gen Motors tat Tel eD Tel Keanecotl Nat Distill Nrtb Am PhtUpe Perm Cent Come Pepsier Radio Corp Republic Steel Shell OU Sperry Rand Standard Brand» Studebaker Sun OU Com? Texas Instr On Pac Rr US Steel R'esttngh Etec Wool worth 9-59 gl 21-22.23; t- 46-50 24.75 1880 21 45 21.75 46.50 39.75 30 70.10 63.25 46.80 48.60 24.70 30.25 43.60 22.50 Even puzzelen r~ r ir T r w 24 i TT W n vr - w >9 r ~TT~ ■L l m jjtm Hl a Hl 11 HUIS w d m tl Hl p 3 i K je] 3T _l EJ J 2 2 1 Bührmann f 2.80. CIndu/Key t 2 50. Erdali vier gulden. Nnarden twee gulden "en Amev h€erser; 8 droogoven: 10 sikkepit; ■erd twee gulden lager gelaten. Beers.1 karaat; 12 museum bij Madrid: 15 tell Crane en Vezelverwerking liepen door,afcheid; 16 oudste: 18 meisjesnaam; •instnemingen wat terug. Ook Van Dorp onderging dit lot en stond de helft van de ndag behaalde winst af. In de koersen van de internationals kwam veel verandering, zij het dat de ten- enigszins achteruitlopend was. AKZO decdom 1 uur 77.90, Kon. Olie 140.50, Phi lips 63.80 en Unilever 86.60. Voor HAL nam "e vraag tijdelijk flink toe zodat tot 105 erd gehandeld. Om 1 uur betaalde men 103. In de tweede periode ontstond zodanige vraag naar de Meteoor dat de koers 12 punten steeg. Asselberg klom 6 punten tot 104. Utermöhlen was 11 punten hoger en Simon de Wit 8. Ook Stad Rotterdam Lijm en Gelatine Delft waren vast. Daar entegen moest v. d. Grinten een deel van mvankelijke winst afstaan. Albert Heljn daalde f 2, Grasso 5 punten, Interlas 8 punten, CSM 6 punten. Bols en Fokker elk Hoogenbosch verloor per saldo een puntje op 199, ICM werd f 2 hoger gewaardeerd op 407. Heineken moest het gehele avance afstaan het slot vrijwel onveranderd op 211. Scheepvaart Unie trok het herstel door 78 terwijl Van Ommeren afscheid nam op 258 259. 19 deel var. been; 20 voorbij; 22 halt! 23 hoofd van gezin; 24 merk; 25 bw 26 vw; 27 schaakterm; 29 onmiddellijk 31 landbouw werktuig; 32 verdedigings middel; 34 dierengeluid; 36 toespraak; 38 bedwelming; 40 Eng. bier; 41 voor keur. Verticaal: 1 lakens en dekens: 2 een kleinigheid; 3 spil; 4 houtmijt om te branden; 5 tandeloos zoogdier: 6 eb en vloed; 7 papegaai; 9 ter plaatse; 1( aldus; 13 zonnegod; 14 titel; 17 zuid vrucht; -9 stekel; 21 brood; 22 vr voornaamwoord; 26 bosdiertje; 27 per adr:s; 28 overdreven; 30 melkklier; 31 tijdperk; 32 pers. vnw; 33 nummer; 35 weldoende god; 37 lidwoord; 39 geheel leeg. De oplossing van de vorige puzzel ts ANP-CBS BEBRSINDICES. Intern, concerns Industrie Scheepv. Bank- en verz.w. Handel enz. Algemeen 11-8 106.2; 128.5 A DVIESKOERSEN. BUITENLANDS BANKPAPIER. Amsterdam (ANP) De advieskoer- sen voor buitenlands bankpapier geldend in Amsterdam op de vol gende werkdag luidden dinsdag: onveranderd. INKOMEN 1968 MOET ONDER 13 MILLE LIGGEN DEN HAAG (GPD) De ondernemers in het midden- en kleinbe drijf, die in 1968 minder dan dertien mille inkomen uit hun bedrijf hadden, komen na beëindiging van hun bedrijf gedurende maximaal twee jaar in aanmerking voor een inkomensgarantie. Deze garantie, variërend van 9750,- tot 8190,- per jaar (75 pet van het inkomen uit het bedrijf ,maar niet minder dan het wettelijk minimumloon), moet voor de kleine ondernemer .die in moeilijkheden verkeert, de overschakeling5 naar een andere functie in het bedrijfsleven verge- makklijken. Dat is de kern van de nieuwe regeling icïale aspeet van de regeling beter naar voor bedryfsbeëindlgingshulp in 't. mid- voren. den- en kleinbedrijf, waarvan staatsse-l \j j Cretans Van Son (economische zaken)! OOrWÜÜrÜêR de hoofdlijnen nu heeft vastgesteld. De|_ middenstand staat nogal gereserveerd De'.ondernemers, die van de nieuwe re- tegenover de nieuwe regeling. Woord- &el,rui'< willen maken, moeten voerders van 't Koninklijk Verbond van v,Jf jaar onafgebroken ondernemer zijn ondernemingen en van ae ondernemers- geweest, waarvan drie jaar in de sec federatie menen dat de nieuwe regeling tor- waarm zij het |aatst werkzaam .nuttig-' kan zijn. De praktijk zal moe- \var.e"~- °°k «J hereld *'JQ bij ten uitwijzen of dat Inderdaad het ge- d.e 'ndl?n,nS va" de aanvraag om hulp zich bij een arbeidsbureau te laten in. schrijven om .passend' werk te krijgen. Deze voorwaare geldt echter niet zolang zij worden omgeschoold voor ander werk De uitkering wordt pas vier maanden na indiening van de aanvraag gegeven. Mindering Inkomen uit andere arbeid wordt voor 75 procent in mindering gebracht op de uitkeringen krachtens de nieuwe rege ling. Er zal geen aftrek plaatsvinden voor eventueel aanwezig vermogen of in- it de bedrijfsbeëindiging zou komen uit vermogen. De inkomensgrens structuurverbetering. In de en de uitkeringen zullen met de gemid- nieuwe regeling gaat men ervan uit dat delde loonstijging omhoog gaan. De apar- bedrijfebeëindiging automatisch leidt tot te saneringsregelingen voor de kolen- structuurverbetering. Volgens de staats- handel en de bmnenscheepbaart blijven secretaris komt op deze wijze het so- van kracht. al is. Sociaal aspect De vorige regeling, speciaal gericht op ouderen, is per 1 januari van dit jaar Ingetrokken. De middenstandsorganisa. ties betreuren dat. Zij zagen mogelijk heden in een verbeterde regeling. Staats secretaris Van Son is echter met een geheel nieuwe regeling gekomen, waar- ui geen minimumleeftijd is opgenomen. - de voor- zou HOOG EN LAAG WATER uur cm uur cm uur cm 13 augustus Vlissingen 9.57 147 22.36 156 3-47 Terneuzen 10.27 165 23.06 174 4.09 Zierikzee 11.04 128 23.46 130 4.20 133 Hanswee rt 10.51 186 23.32 197 Wemeldinge 1128 151 - 4.37 151 17.20 141 Posities iNederlandse schepen 10 209 m 020 Kreta K«»pU8lïr AjPrlb 1V0K250 m A 5 9 v Hull te Selb» Alki.'nh v Rotterdem'n Alkmaar 12 te Mirl ven Amenkerk |0 50 m NC A.71 mon to 140 m W K ^Hitnkenf1 10 270 m w Manilla TDurban10 100 °N0 B,hr,ln Angolekuit 10 v Daker te Freetmvi Ank Wlntomlui p to Dunocnete n Newcastle A5Ï" S,0rRo" 10 V Roti n Bilbao '1 v Salonik! te A'ö.il p 11 Ouestent cil VU„ n Gunneiï '0 te Dordrecht Belletri* 11 dw Vitorla Bengkelis p 10 Mejorc* Bernhe.d John p 10 K. VI I V Malaga n Cadli v Felixstowe ta Rot Caravclla 8 v Porelnori n Catall 11 te Sheern. Port eu Prince ii 10 120 m WZW Havenne Charleston Chiron 10 V Casablanca n Valencia Choluteca 10 v Goltlto n Armuelles Clarissa 10 r. Abo Claudia 9 ti Doplmls 10 1328 m ONO Bermuda Dependance 11 Ie Gent verw Dependent 12 te Rott verw Dlcky 11 te Anhvcipon Diogenes 10 650 m'WZW Aioren Drake 11 te Deltsijl verw Dulvendrecht 9 te Amsterdam Dutch Engineer 10 v Brombo-c H: vre Outch Falth lt te Rieme verw Dutch Master 11 v Mlddiesbro n Dutch Mate 10 v Vleardingen n Ll- Golhenburg n Dor Slbonlk verw Edison p 10 Srunsb n Holland dracht 9 te Bllllngham ima n Patajea Middtcsbro tnet II v Lelth ta Antw ike do Jong 10 v IJmulden n «lek nan Express 8 v Liverpool n C Gooiland 10 600 m ZW K herme» 10 1250 m NO Bart Hibiscus 11 te Jacksonville Hilvarenoeek 10 bij K St VI s Draal 10 1410 m ZZW Co ds Duin 10 120 m ZZO Tet- bosch 11 v Zaandam n Londen o 10 IC Mondego n Zandvoor de Delfzijl lOyP. Teibot te Londen haven 11 v Gothenburg n I Lloyd 10 2140 m WZW Bol Loulaa Smits 11 f. Markab 2. 10 1000 m Rlco fflers 10 te Petaholm n Mfltord- 1* Plraaus verw p 10 de Azoren d 10 295 rr Mississippi Lloyd Mithrus 10 v Algis Moerdijk 10 120 I c 10 760 m ZO toklo sne 9 .- Colombo n Kaap. Nykerl: 11 v Gon Oostkcrk 11 v Bombay n Madras Oranje Nassau 10 750 m ZW Ar. Ossendrecht 10 70 m N Pto Rlco Ouwerkerk 10 130 m ZZO Las Pal Pandrecht 10 v Pargo 11 v Goo Perregaux 11 te Plater Wlniemlus 1' Pioneer 11 v Nantee t« Amst Pooldrech! 11 v Maracaibo n Sr Rit. Paule'lVloO m ZW Monrov n Mayagues Roasan 12 te Amat verw Rotte 10 v Singapore n Los Ang Satocean Auckland 11 SOOmW Perth Santa Margharlta p 11 Goarae Schiehaven 11 v Rouean n Le.xoe. Schlekerk 10 315 m N Curacao Sch.pptrsgrach! p 10 K St. Vlrv 10 130 m N Raeaul Set Wyt 11 te Vlissingen Seine Lloyd 10 180 m NW Oaxar Serooskerk 10 450 m O St. Helena Servaaskerk 11 v Hongkong n Singa Sho. thorn Expres» pil Oporto B Sliadrecht 10 v Hamburg n Crlatobal Socrates 11 v Amsterdam n Curacao Solent p 10 Lissabon Solon 10 v Guanta n Trinidad Sonja p 11 Aden n Ojeddah Spaarnakerk p 10 La Coruna Speranza 10 te Londen Spas Major p 11 Wight Spica 9 v Setubal te Londen Spith.ed p 11 Gibraltar Sporonl. 11 ta P Barrios verw Stad Vleardingen 1 Straat Agulhas 10 480 m tan da Cunha Straat Ball 9 ta Hongkong Straat Banka 7 v Swettenham n Sydney Straal Clarence 10 ISO m Z Makes Straat Cumberland 11 Fremantle Singapore Straal PUI 10^160 m Trlatan de Cun- Straat Franklin 10 600 m W Sumatra n ONO Lor. Straat Freatown 11 te Abldjl Straat Framtntle 11 te Yoko Straat Fushiml 10 v Kaelung n Koba Straat Hobart 10 v Mauritius StriaVfib'lind 10 16 Marouas n Slngapoi. Straat Lu:on 11 t. Maurltlue Straal Madura 12 ta Dar ea Sail Straat Rlo 7 V Lor Marquta n Balrt Straat Torres 10 te Abu Ohabl Straat vsn Dieman 11 1000 m O Durban Streefkerk p 10 Acapulco n Balboa Tanamo 10 130 m NW Midway Telstar 8 v Liverpool n Sharpness Thaletsi 10 125 m ZW Ouessant Themis 10 255 m O Port au Prince n Savannah Theron 10 1150 m ZW Azoren n n NO Mehe n Sin gapore TjlpondoK 11 nog te Dar as Salaam Togokust 10 100 m WNW Liasabon T°Ang.1te.20 m Zw s,n n Loi Van Brakel 8 ta Casablanca Veendim 11 v Groningen n t Villarlca 10 300 m ONO Guadiloup. Staat Frater p 10 Madegncir Waardr.cht 10 290 m WNW Bermu- Walcheren p 10 Madeira n Emdan We.enburgh 10 ta Rott Waterland 11 te Marseille Westarbeek 10 v Bayonna n Rott Wastmaep p II Term n Ch.oggle Wieboid Bóhmar 11 ta Antw Willem Koerts 11 te Amrt Zaanland 11 v Ml pen zèêl.n'd p lo'ou'.. Zonnekerk 10 175 ion n Karachi Tankvaart Ameland 10 v Funchel te St Vincent (KV) Area 10 v Sydney n Gtelong - Auck leng - Lyttelton Avedrechi 10 400 m ONO St Helena it 10 180 m Z Goa Camltia 10 v Miami Klngst. v Dakar n Bonny 360 m O Mogadiscio in Amsterdam 10 600 m O I Dalhfjl 10 ta Rotterdam vnevrun Eindhoven p 10 Ascension Chevron Lelden 10 600 m ZZW So- Chevron Madrid 10 330 m W Wal- Chevron Rotterdam 10 300 m O Ba- Chevron The Hague 80 m ONO Flo- Crania 10 720 m ZW Azoren Oau.a 1 200 ra Daphne Diedema n :so m NW n Oiloma 10 55 m O Medan srt'^olf0 ka 10 200 0 240 m OZO Btlr v Gulthavn n Bantry z^'Sor. Ti NW Bali Khaslêfl™lV't« Konlngswaard Kopionelle 9 te Tothenburg Korenla 11 te Wyndham verw- Korovina 10 100 m W San Juan 12 te Trinidad verw Kosida 10 v Stockholm n Ornskoids- vlk-Rotterdem la Singapore Metula MyC.Ktii 10 270 m N San Juin Ondina p 10 Sabeng Onobe 10 250 m z Socotr» Patro 10 105 m WZW Roma 12 I Es Sldar verw. Philldora p 10 Las Palmas n Rott Philippla 10 S00 m zzw Lagos Purmerend p 10 Muscat n Kowelt Sepia 10 v Pto Miranda ta TeesporI Zaire 10 540 ra Zeesleepvaart riesland 10 ter hoogte Port o! Spain acob van Heernskerck 6 v Casa blanca n Rouaan loord Holland 9 v Rotterdam n Ai j Dhebk met zuiger BEVERWIJK 31 Iten 9 v Norfolk m sleep n Spanje Jillem Birendsz 10 ter hoogte vin Naw Plymouth (NZ) werkzaam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 13