a
i
0
Zeehavengeld in
Rotterdam met
25 pet omhoog
Amsterdamse effectenbeurs
13
TEKORT VAN 22 MILJOEN IN 197!
Ook steun aan
regering gevraagd
SPANNING OP
ARBEIDSMARKT
BLIJFT
Meer baggerwerk
in Europoort en
op Maasvlakte
Ingelanden Haarlemmermeerpolder
vonden polderlasten te hoog
B
aa
Bk
MIDDENSTAND GERESERVEERD
OVER NIEUWE OPZET VAN DE
BEDRIJFSBEËINDIGINGSREGELING
saSf.fM
WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ROTTERDAM (GPD) Het zee
havengeldtarief zal met 25 procent
worden verhoogd. Alleen dan kan
het tekort van 22 miljoen op de ex
ploitatie van de haven in 1971 wor
den opgeheven. Bij de huidige ta
rieven zou dat tekort in 1975 oplo
pen tot 60 miljoen gulden.
r»n voorstel aan de gemeenteraad
b en w dat het zeehavengeld
«2 het laatst op 1 januari 1965 met
Es procent werd verhoogd. De tarieven
«m- schepen die ruwe olie aanvoeren
ïïtawrl september 1969 nog eens
Tl. rokken in verband met de kosten
«fde aanleg van de oliegeul. Deze
Wing zijn echter onvoldoende geble-
vm om de kosten voor uitbreiding en
aanpassing van de infrastructuur
At haven aan de ontwikkeling van
aW-aartverkeer op te vangen.
wrhoeing zal 1 oktober van dit jaar
Wn, waarbij het verschil m taneven
tankers en overige schepen ge
handhaafd zal blijven. De gemeentebe-
e-wn van Dordrecht. Maassluis. Schie-
ósm en Vlaardingen zullen eveneens een
wrhoein» van 25 procent doorvoeren.
Amsterdam is gevraagd zich hierbij aan
te sluiten. Afgewacht moet worden of
STORK-JAFFA: CORRECTIE
VAN PERSONEELSBESTAND
UTRECHT (ANP) Het personeel van
het hij het VFM-concern aangesloten
(trechtse bedrijf Stork-Jaffa (360 man
personeel) is dinsdagmorgen op de hoog.
te gesteld van de gevolgen van reed;
eerder aangekondigde hcrstructurerings-
Iwfnltó' mensen zullen moeten afvloei
en van wie er ongeveer zes werk zui
len kunnen vinden in andere VMF-be-
Het zijn allen beambten of personeels-
kden die indirect b(j de produktie be
trokken zijn. De herstructurerings-
ntaatregden houden verder in dat onge
veer twintig direct bij de produktie
fc'.rokken werknemers van Werkspoor
Utreöit werk kunnen vinden bij Stork-
jaffa, Met de vakbonden en de onderne
mingsraad is volgens een communiqué
van de VMF a! sedert begin dit jaar
overleg gevoerd over de situatie bij
Stark-Jana. Voor de personeelsleden die
af moeten vloeien geldt de regeling die
tussen VMF en vakbonden
EEG-commissie
verwacht:
DEN HAAG (ANP) De Europese
de Westdul'tse er. Belgische Noordzee- commissie verwacht dat de spanning
havens zich hierbij zullen aansluiten. ?1' de arbeidsmarkt in Nederland dit
hoewel er bij hen geen plannen zijn. j jaar nog zal toenemen. In een over-
Omdat .1.. verhoging onvoldoende zal zijn "bbl VRI! j ontwnkkeline van de ar-
om na de 1971 te V-r-.vachten Morten be.dvn.azkt In de Europe» Economi-
OP de exploitatie van het navenhedrijf vche Gemeeiivehap spreeekt zij de
ep te vangen en een verdere aanpaaaing"ehtln, uil Hut nauuezler. de „al
van de tarieven op korte termijn met
het oog op de concurrentiepositie van
de haven niet verantwoord zou zijn,
heeft Rotterdam zich samen met Am
sterdam tot de regering gewend met
het verzoek om nader overleg over de
eenderde-tweederde regeling (waarbij de
gemeenten eenderde deel van de kosten
van havenaanleg betalen
Naar aanleiding van het
Rotterdan het zeehavengeld per 1 ok
tober met 25 procent te verhogen wordt
desgevraagd van de zijde van de gemeen
te Amsterdan gezegd, dat men in het
gebruikelijke overleg tussen de zeeha
wens tot de conclusie was gekomen, dat
een optrekken van het zeehaventarief
alleszins redelijk zou zijn. In de hoofd-
stad wordt echter een verhoging van 25
procent te fors geaoht om in een keer
te doen. Er is een voorstel aan b en w
in voorbereiding om een verhoging in
twee etappes van elk 12,5 procent door
te voeren.
ROTTERDAM (GPD) In Europoort
en op de. Maasvlakte moet veel meer
baggerwerk word eb verricht dan bij de
oorspronkelijke kostenraming was voor
zien. De extra kosten die hier direct
en indirect aan verbonden zijn, bedra
gen 207 miljoen gulden (waarvan 60
miljoen voor de Maasvlakte)B en w van
Rotterdam vragen de gemeenteraad
daarvoor een krediet te verlenen.
Het toegenomen baggerwerk voor Euro
poort en Maasvlakte (voor de aanleg
waai-van -in de loop dor jaren bijna
624 miljoen gulden beschikbaar was ge
steld) is een gevolg van de komst van
de schepen van de 200.000 tons klasse
(rekening was gehouden met 175.000
tonners). Behalve meer baggerwerk kan
ook de baggerspecie niet meer in de di
recte omgeving worden opgespoten. Ze
moet nu tegen hogere prijzen :n bakken
achting uit, dat, aangezicYi de natuur, j
tijke groei van de beroepsbevolking ver
moedelijk nog zal afnemen, andere fac
toren van het aanbod als het aantrek
ken van buitenlandse arbeiders en eer
meer volledige behutting van de binnen
landse reserves, over het geheel een
grotere rol zullen spelen om de aan de
uitbreiding van de vraag te kunnen
doen.
Dit lijkt t2 meer waarschijnlijk, aldus
de commissie, omdat de pendel naar
Duitsland aanzienlijk is toegenomen. De
werkloosheid zal verder dalen, doch de
daling zal allengs langzamer worden.
Mede omdat het aantal open arbeids
plaatsen wellicht zal blijven stijgen zal
de eind 1968 ondernomen stabiliserings
actie ook dit jaar moeten worden voort
gezet. Het vergroten van de beroeps
mobiliteit en het inschakelen van ge
huwde vrouwen zouden de doeltreffend
heid van de getroffen voorzieningen met
succes kunnen vergroten, aldus de Euro
pese commissie.
Zij verwacht dat het aantal zelfstan
digen zal blijven afnemen en dat het
aantal werknemers in loondienst met
circa 60 000 zal toenemen, voor ongev?j?r
de helft in de industriële sector. Een
snelle stijging in de vraag naar ar
beidskrachten wordt in de chemische in
dustrie en de bouwnijverheid verwacht.
De stijging van de personeelsbezetting
bij de overheidsdiensten zal wellicht iets
verzwakken, het aantal arbeidskrachten
in de sector handel zal dit jaar wel
licht sneller stijgen dan in 1969.
naar de Maasvlakte worden vervoerd.
Dit laatste heeft ook gevolgen voor de
zogenaamde zandbalans. In plaats van
een tekort heeft Rotterdan nu een be
langrijk overschot aan zand. Over de
berging hiervande hoeveelheid wordt
geraamd op circa 100 miljoem m3
wordt met de regering overleg gepleegd.
De gestegen kosten voor de nieuwe ha
venmond en de dam om de Maasvlakte
(over het eenderde deel dat de gemeente
moet betalen wordt samen met Am
sterdam opnieuw met de regering
besproken) zullen ertoe leiden dal voor
de terreinen op de Maasvlakte hogere
prijzen zullen worden bedongen dan tot
oe in de haven gebruikelijk is.
Voor gebouwd eigendom
Beroep bij de
kroon gewonnen
Di VMF deelt verder nog mee dat de
wrttezetting van Stork-Jaffa momen-
'.«i .meer dan bevredigend' is. Volgens
ta VMF-woordvoerder zijn de maatre-
gtis fej Stork-Jaffa nodig omdat een
smvtrhoudtog is gegroeid m de aantal-
te: direct en niet-direct bij de produk-
betrokken personeel.
N0B-W egtransport
verontrust over
Italiaans rijverbod
voor vrachtverkeer
DEN HAAG (ANP) De Nationale
Organisatie voor het Beroepsgoederen, voor het jaar 1969 vastgesteld op resp-
\?iwr Wegtransport de NOB-weg-1/73 per ha voor het ongebouwd eigen-
MMMrtt i« verontrust «lat na Wee». dojn en op jg g pct der~ belastbare op
brengst voor het gebouwd eigendom. Het
gebouwd eigendom in de Haarlemmer
meer stelde "reeds eerder beroepen in te
gen de opstaltarieven en tegen de opstal-
voorwaarden van het waterschap. Ook
daarbij besliste de kroon, dat de goed
keuringsbesluiten van gedeputeerde sta
ten van Noord-Holland moesten wor
den vernietigd. De vereniging ijvert
ook voor terugbetaling van in strijd met
de exploitatie verordening en met de
woningwet door de gemeente geïnde ex
ploitatiebijdragen, alsmede voor een spes
cïaal (hoger) tarief voor de verharde
De vereniging van ingelanden in de
Haarlemmermeer heeft een door haar <tu
73 Idan ingesteld beroep bjj de kroon
gewonnen tegen verhoging der polder-
lasten voor het gebouwd eigendom in
het waterschap de Haarlemmermeerpol-
der.
De verhoging bedroeg 0,6 pet en betreft
het jaar 1969. De polderlasten waren
«'tgebruikers en niet name het vracht-
invoer uitsluit van het openbare wegen.
De organisatie heeft namelijk van het
Italiaanse ministerie van openbare wer-
tai de mededeling gekregen, dat in
mm op 14 au£ustius van 14.00 tot
2.00 uur en op 15 en 16 augustus van
0500 uur tot 22.00 uur een algeheel
rjverbod geldt voor vrachtauto's met
m beiaden gewicht boven de vijf ton.
waarschijnlijk houdt dit verband met te
verachten (maar volgens de NOB-
Weetransport nog met geconstateerde)
croste rond 15 augustus (de r-k feest
tij ,,iar.a ten hemelopneming)
De vervoersorganisatie tekent hierbij
un, dat ook in ons land zo nu en dan
tensief vrachtvervoer bepaalSe of alle
•«|t-n in Nederland zouden worden af-
-caoten voor het personenvervoer om
r vrachtverkeer ongehinderd doorgang
vuiden. De organisatie blijft dan ook
UÜC'r l van samenspel tussen de
l:^a!''e,nde categorieën weggebruikers.
j t'jdens een aantal
tommhjs to de vakantieperiode in West-
twWand de autobanen en een aantal
aw-.e doorgaande grote wegen voor het
vrachtverkeer gesloten.
hol. De
de bemalingscapaciteit extra. De kwes
tie van de verhouding der waterschaps
lasten tussen gebouwd en ongebouwd
eigendom is een strijdpunt in vele pol
ders, waai~VB.il de besturen nog in hoofd
zaak uit vertegenwoordigers van liet
ongebouwd eigendom bestaan. De kroon
heeft thans een uitspraak gedaan en de
vereniging verwacht, dat deze uitspraak
ook in andere waterschappen een ma
tigende invloed zal hebben op de hoogte
der polderlasten voor het gebouwde ei-
Verdeling
gendom dient volgens de kroon
worden gebaseerd op de belangen die
beide groepeh hebben bij de werken
van het waterschap. Het toepassen
van een correetiefactor op de be
lastbare waarde en een onverander
lijke sleutel, hetwelk In meerdere
waterschappen wordt gedaan, blijkt
een hachelijke, zaak te zijn. Volgens
do kroon kunnen de omstandigheden
zich voortdurend wijzigen waardoor
in het geval van het waterschap de
Haarlemmermeerpolder sprake wai
van een onevenredige stijging der
polderlasten voor het gebouwd eiger>
dom en niet was gebleken, dat het
belahg van het gebouwd eigendom
bij de werken der polder in zodanige
mate was toegenomen, dat de oneven
redige stijging der heffing gerecht
vaardigd zou zijn.
Volgens de vereniging van ingelanden
in ae Haarlemmermeer dienen in pol
ders met een groter wordende bebou-
de lasten voor het gebouwd ei-
geaidom eerder te dalen dan te stijgen
omdat het belamg van het gebouwd ei
gendom bij de werken der polders met
evenredig toeneemt met het stijgende
aantal belastingplichtigen, e.e.a. behou
dens kostenstijgingen en extra uitge
voerde werken. De vereniging nam even
eens stelling tegen een plan voor de
stichting van een derde gemaal en dit
plan ging niet door omdat de zich aan
eensluitende kleine particuliere huisei
genaren hieraan niet wilden mede beta
len. Ook nam de vereniging dit jaar met
succes deel aan de gemeenteraadsver
kiezingen omdat de gemeente Haar
lemmermeer volgens haar te weinig re
kening hield met de belangen van haar
leden. De vereniging verzocht het pol
derbestuur de merendeels kleine bedra
gen met de circa 8000 ingelanden te
verrekenen via de aanslagen over het
jaar 1971 t?neinde de precaire finan
ciële toestand van het waterschap niet
onnodig zwaar te belasten. Ook tegen
■ging voor het jaar 1970 is ne-
dc kro
zelfde gronden.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
(ANP)
Londen 8.60»,4—8.60%: New York
3.60—3.60':,: Montreal 3 51,',—3.51^:
Parijs 65.19—65.24: Brussel 7.25%—
7.25=4. Frankfurt 99.11—99.16:
Stockholm 69.57—69.62; Zürich 83.69
—83.74. Milaan 57.22%—57.27%: Ko
penhagen 4737%48.02 Oslo
50.36'.-—50.41%: Wenen 13.95%—
13.96',: Lissabon 12.59%—12.61;
Madrid 5.14—5.29.
AARZELENDE MARKT
Bank
kredietwezen
BvNC '57 0
BvNG 58- 59 4%
SvNG 86-1 7
BvNG 67-1-2 6%
BvNG 68-1-2 6%
BvNG '65-1 5%
8vNG '58 3%
BvNG '64 5%
91.20
77.70
91 60
87 30
87.70
84.30
88.10
81.80
91.10
86.20
Philips gem.t»
Robeco
Rollnoo
Scheepv. Om*
Onliever o
Hypotheekbanken
Fr. Gt DW e 83.50 83
Fr. Gr. DO 4% 78 b 78.50b
(Vest NO 3%
Handel, Industrie
BP '66 7V, 9=
KZK '65 6 R9
N Gas O '66 6%
Pgezn '57 6
Pgem '64 6
R-rt)n pil pi 5%
R.Sch '69 1-2 7%
Schott Hon. 4%
KLM '68 7
KLM 4%
Alg. Fonds Pet
Converto
Holland Fund
91.30
9220
84.20
De beurs is dinsdag voor de hoofdfondsen be
sluiteloos en aarzelend begonnen. Wallstreet Is
maandag vrij flauw geweest met een daling
van 12 punten voor het Dow Jones Industrie
gemiddelde en dit had uiteraard weinig sti-
mulerends. Zelfs Kon Olie (in New York
bijna een dollar hoger) kwam in Amster
dam niet verder dan een opening van 140.80
(141.30). Voor Unilever werd op de voor
beurs slechts 85.50 betaald, maar bij de
opening van de officiële handel trok men
de stoute schoenen aan door 87 neer te leg
gen. Spoedig werd dit geringer herstel te
niet gedaan door hernieuwd licht aanbod.
Tien minuten over twaalf werd niet meer
dan 86.60 gegeven. Philips was relatief slecht
gemutst, want hier trad een teruggang
0.70 (7 punten) in tot 64. AKZO was enkele
dubbeltjes lager op 78.40 en Hoogovens bleef
op 92.80 hangen. KLM moest 1.80 prijsge'
op 115. Uitgesproken vast evenwel was Hei-
neken die 1.60 aantrok tot 212 80.
De scheepvaarthoek was voor enkele waar
den licht in herstel. HAL ging ruim 2 punten
vooruit tot 102. Kon. Boot steeg 0.80 tot
91.80 en Scheepvaart Unie 0.40 tot 77.70,
maar Van Ommeren daalde verder tot 260
(min drie). Bankaandelen en Nat. Neder
landen lagen er lusteloos bij met kleine
verschillen en ook in de cultuursector was
het windstil. In de staatsfondsenmarkt waren
kleine winsten weggelegd voor enkele hoog-
rentende leningen. Men is hier in afwach
ting van de twee nieuwe staatsleningen,
waarop woensdag kan worden ingeschre-
De beurs verwacht voor deze twee
emissies een succes. Met name uit het bui
tenland wordt alleszins bevredigende belang
stelling verwacht. Tijdens de eerste periode
liep de koers van AKZO verder terug tot
78.10 en drukten winstnemingen Van Om-
dieper weg tot 257-
verdeelde lokale markt, bestond grote
belangstelling voor uitgeverij Kluwer. De
aandelen werden ex f 6 dividend verhandeld
gulden lager, hetgeen dus in
feite een winst inhoudt van vier gulden
punten). De mededelingen gedaan in de
jaarvergadering over buitenlandse expansie
plannen spreken kennelijk flink tot de ver
beelding. Elsevier won twee gulden. Voor
Gelderland Tlelens werd de biedprijs met
\ler gulden verhoogd. Van der Grinten trok
f 3.50 aan en Hagemeïjer f 2.20. Verder was
Homburg zeer vast (plus 11) Utermöhlen!
steeg 6% punt. Breaero Ver. Bedr. 6 pun-
Holl. Beton f 1.50. Opvallend vast was
ASW. die acht punten won en daarmee
in eën klap tot boven pari (104) steeg. Ook
Van Wijk Textiel was vast (plus vijf op
75). Kwatta won evenals maandag zes pun
ten. Hoogenbosch consolideerde zich op het
verhoogde niveau en trok nog Iets kan.
Simon de Wit, Twentsche Kabel, Van Wes-
De Meteoor en IHC Holland trokken I
licht aan.
Daarentegen stonden enkele forse verliezen. I
Hattum en Blankevoort moest f 4.40 i
afstaan. Bols f 3,50. Fokker vier gulden.Horizontaal: 1 lantaarnplaatje: 5 Turks
I11'Vair 1 =1 V-rl-ll
OBLIGATIE!)
Staatsleningen
Nea. 1 j. tw-e
Ned. 25 J. '6i»-8
Nea 7. '70-8
Nea '69 7%
Ned 66-1 7
Ned '66-2 7
Ned '60 7
Ned 08 6%
Ned '68 6%-3
Ned 67 8%
Ned '65-1 5%
Ned 64-1 5%
Ned 53 4%
Ned '59 4%
Ned '60-1 4%
Ned '61 4%
N Staff '47 3%
Ned 54-1-2 3%
Ned 55-1 3%
Ned 37 3
Grootboek 46 3
N Doll '47 3
85.40
85.50
83.90
84.50
70.50 69 05
67.05 67.55
67.80 67.55
96.80 93
Conterteernare obligaties
Geld.Z 4% 91.50 91.40
Hoogoveoa 6% 85 84.60
Weelfabr 6V. 96 95.30
Wyer* '60 0% 37.50 89
87
84.40
8170
83.50
78 30
81.10
74.70
6820
67.30
67 20b
81.50
82 60
80.50
ACTIEVE AANDELEN
37 56.7
117 113
141.30 140 60
91 91.80
84.10 83.70
263 259 5
64.70 63 90
220.50 220
173.50 173
Amat Rubb
Dell MIJ c
Dordt Petr
dem pref
Hetuekea
HAL
Hoogovenn e
HVA-mtjen vt
KLM
Kon Petr
KNSM
Nat Ned
17.50
87
NIET-ACTIEVE AANDELEN
Bartast-Ned am
Benadorp tat
Bergb en Jur*.
Serxe: Pat
BUjdenst W
Bote
Bora Wehry
Bredero s b
Bllhrm T
Bijenkorf e
Calve c
Cent Suiker
Cur Hand M1J
EUevier
Fotcke:
Ford Ned.
Furaeoa
Gazelle rij w
Geld pap
Geld Tlelens
Slat-Brocade*
Grinten v .d
Gruyter 6 cpr b
HagemeyeT
Hero Cone
Hook's Mach.
Holec
HoU Beton
■lomburg
looge.nboecb
Hoogenstr
Interlae
Interna tloo-V
Kemo Corset
Kempen en Beg
KN Papier
KV Tapijt
Lindeteves
Lljempf
88.80 89.40
166.1 165.5
TncotbeM
Udeahout
Unrtcap
Unilever 6 cp
Veneeo
Ver Machine
Ver Touw
VthamlJ
Vredst R
Wereldhaven
b 108 b
122.80
302.60
88.50 89 50
tVyers tnd 138.5 137
sitjniwti» en petroleum
BUliton 2e c
8UITENL CERTIFICATEN
CANADA
Can Pac 61.30 60.90
Inland Nat Gaa 9,25 9.25
Int Nickel 43.70 43.30
SbelJ OU 29.10 28,55
VERENIGDE STATEN
54 b 54 b
Belegglngsmljeo
Lljm
rt Gel.
115.50 115.50
116j 113
127.50 127.40
39^9 390
Preinlelenlngen
Alkmaar
A'dam '51
A'dam '56-1
Dordt *58
Eindhoven '54
D Haag '52-1
D Haag '52-9
62.90 62.30
66 1 62 50
64 62 60
61.40
61.05
68.50
68.50
Bank-, krediet- en vers.weren
AMEV 150.2 148
Delta vers, groep 83.50 83.50
Ned Mldstb 100.10 100.50
Slavenburg 203 208.5
63.40
HandeL Industrie e
Verklaring: gedaan en eteden;
N'aarden
Van Nelle
Netam
Norit
Nutrl&a
Nijverd -ten Cate
O ving
Pakhoed B
Palthe
Philips gem.bez
Pont hout
Ruhaak Co
fttjn-Schelde
5ch. Exp M1J
Schokbeton 1
Scholt Honlg
Simon de Wit
Stokvis 1
St eD Twente
Tb Marljneo 1
bieden: laten: d— 21.52 ran
maconda
vtcbl* Top
BethJ Steel
Chrysler
CI tie* Service
Colgate
Columbia Gas
Dow Chern
Eastman Kodak
Ford Motor
Gen Elec
Gen Motors
tat Tel eD Tel
Keanecotl
Nat Distill
Nrtb Am PhtUpe
Perm Cent Come
Pepsier
Radio Corp
Republic Steel
Shell OU
Sperry Rand
Standard Brand»
Studebaker
Sun OU Com?
Texas Instr
On Pac Rr
US Steel
R'esttngh Etec
Wool worth
9-59 gl 21-22.23; t-
46-50
24.75
1880
21 45
21.75
46.50
39.75
30
70.10
63.25
46.80
48.60
24.70
30.25
43.60
22.50
Even puzzelen
r~
r
ir
T
r
w
24
i
TT
W
n
vr
-
w
>9
r
~TT~
■L
l
m
jjtm
Hl
a
Hl
11
HUIS
w
d
m
tl Hl
p
3
i
K
je]
3T
_l
EJ
J
2
2
1
Bührmann f 2.80. CIndu/Key t 2 50. Erdali
vier gulden. Nnarden twee gulden "en Amev h€erser; 8 droogoven: 10 sikkepit;
■erd twee gulden lager gelaten. Beers.1 karaat; 12 museum bij Madrid: 15 tell
Crane en Vezelverwerking liepen door,afcheid; 16 oudste: 18 meisjesnaam;
•instnemingen wat terug. Ook Van Dorp
onderging dit lot en stond de helft van de
ndag behaalde winst af.
In de koersen van de internationals kwam
veel verandering, zij het dat de ten-
enigszins achteruitlopend was. AKZO
decdom 1 uur 77.90, Kon. Olie 140.50, Phi
lips 63.80 en Unilever 86.60. Voor HAL nam
"e vraag tijdelijk flink toe zodat tot 105
erd gehandeld. Om 1 uur betaalde men
103.
In de tweede periode ontstond zodanige
vraag naar de Meteoor dat de koers 12
punten steeg. Asselberg klom 6 punten tot
104. Utermöhlen was 11 punten hoger en
Simon de Wit 8. Ook Stad Rotterdam
Lijm en Gelatine Delft waren vast. Daar
entegen moest v. d. Grinten een deel van
mvankelijke winst afstaan. Albert Heljn
daalde f 2, Grasso 5 punten, Interlas 8
punten, CSM 6 punten. Bols en Fokker elk
Hoogenbosch verloor per saldo een
puntje op 199,
ICM werd f 2 hoger gewaardeerd op 407.
Heineken moest het gehele avance afstaan
het slot vrijwel onveranderd op
211. Scheepvaart Unie trok het herstel door
78 terwijl Van Ommeren afscheid nam
op 258 259.
19 deel var. been; 20 voorbij; 22 halt!
23 hoofd van gezin; 24 merk; 25 bw
26 vw; 27 schaakterm; 29 onmiddellijk
31 landbouw werktuig; 32 verdedigings
middel; 34 dierengeluid; 36 toespraak;
38 bedwelming; 40 Eng. bier; 41 voor
keur.
Verticaal: 1 lakens en dekens: 2 een
kleinigheid; 3 spil; 4 houtmijt om te
branden; 5 tandeloos zoogdier: 6 eb en
vloed; 7 papegaai; 9 ter plaatse; 1(
aldus; 13 zonnegod; 14 titel; 17 zuid
vrucht; -9 stekel; 21 brood; 22 vr
voornaamwoord; 26 bosdiertje; 27 per
adr:s; 28 overdreven; 30 melkklier; 31
tijdperk; 32 pers. vnw; 33 nummer; 35
weldoende god; 37 lidwoord; 39 geheel
leeg.
De oplossing van de vorige puzzel ts
ANP-CBS BEBRSINDICES.
Intern, concerns
Industrie
Scheepv.
Bank- en verz.w.
Handel enz.
Algemeen
11-8
106.2;
128.5
A DVIESKOERSEN.
BUITENLANDS BANKPAPIER.
Amsterdam (ANP) De advieskoer-
sen voor buitenlands bankpapier
geldend in Amsterdam op de vol
gende werkdag luidden dinsdag:
onveranderd.
INKOMEN 1968 MOET ONDER 13 MILLE LIGGEN
DEN HAAG (GPD) De ondernemers in het midden- en kleinbe
drijf, die in 1968 minder dan dertien mille inkomen uit hun bedrijf
hadden, komen na beëindiging van hun bedrijf gedurende maximaal
twee jaar in aanmerking voor een inkomensgarantie. Deze garantie,
variërend van 9750,- tot 8190,- per jaar (75 pet van het inkomen
uit het bedrijf ,maar niet minder dan het wettelijk minimumloon),
moet voor de kleine ondernemer .die in moeilijkheden verkeert, de
overschakeling5 naar een andere functie in het bedrijfsleven verge-
makklijken.
Dat is de kern van de nieuwe regeling icïale aspeet van de regeling beter naar
voor bedryfsbeëindlgingshulp in 't. mid- voren.
den- en kleinbedrijf, waarvan staatsse-l \j j
Cretans Van Son (economische zaken)! OOrWÜÜrÜêR
de hoofdlijnen nu heeft vastgesteld. De|_
middenstand staat nogal gereserveerd De'.ondernemers, die van de nieuwe re-
tegenover de nieuwe regeling. Woord- &el,rui'< willen maken, moeten
voerders van 't Koninklijk Verbond van v,Jf jaar onafgebroken ondernemer zijn
ondernemingen en van ae ondernemers- geweest, waarvan drie jaar in de sec
federatie menen dat de nieuwe regeling tor- waarm zij het |aatst werkzaam
.nuttig-' kan zijn. De praktijk zal moe- \var.e"~- °°k «J hereld *'JQ bij
ten uitwijzen of dat Inderdaad het ge- d.e 'ndl?n,nS va" de aanvraag om hulp
zich bij een arbeidsbureau te laten in.
schrijven om .passend' werk te krijgen.
Deze voorwaare geldt echter niet zolang
zij worden omgeschoold voor ander werk
De uitkering wordt pas vier maanden na
indiening van de aanvraag gegeven.
Mindering
Inkomen uit andere arbeid wordt voor
75 procent in mindering gebracht op de
uitkeringen krachtens de nieuwe rege
ling. Er zal geen aftrek plaatsvinden
voor eventueel aanwezig vermogen of in-
it de bedrijfsbeëindiging zou komen uit vermogen. De inkomensgrens
structuurverbetering. In de en de uitkeringen zullen met de gemid-
nieuwe regeling gaat men ervan uit dat delde loonstijging omhoog gaan. De apar-
bedrijfebeëindiging automatisch leidt tot te saneringsregelingen voor de kolen-
structuurverbetering. Volgens de staats- handel en de bmnenscheepbaart blijven
secretaris komt op deze wijze het so- van kracht.
al is.
Sociaal aspect
De vorige regeling, speciaal gericht op
ouderen, is per 1 januari van dit jaar
Ingetrokken. De middenstandsorganisa.
ties betreuren dat. Zij zagen mogelijk
heden in een verbeterde regeling. Staats
secretaris Van Son is echter met een
geheel nieuwe regeling gekomen, waar-
ui geen minimumleeftijd is opgenomen.
- de voor-
zou
HOOG EN LAAG WATER
uur
cm
uur
cm
uur
cm
13 augustus
Vlissingen
9.57
147
22.36
156
3-47
Terneuzen
10.27
165
23.06
174
4.09
Zierikzee
11.04
128
23.46
130
4.20
133
Hanswee rt
10.51
186
23.32
197
Wemeldinge
1128
151
-
4.37
151
17.20
141
Posities
iNederlandse
schepen
10 209 m 020 Kreta
K«»pU8lïr
AjPrlb 1V0K250 m
A 5 9 v Hull te Selb»
Alki.'nh v Rotterdem'n
Alkmaar 12 te Mirl ven
Amenkerk |0 50 m NC
A.71 mon to 140 m W K
^Hitnkenf1 10 270 m w Manilla
TDurban10 100 °N0 B,hr,ln
Angolekuit 10 v Daker te Freetmvi
Ank Wlntomlui p to Dunocnete n
Newcastle
A5Ï" S,0rRo"
10 V Roti n Bilbao
'1 v Salonik! te
A'ö.il p 11 Ouestent
cil VU„ n Gunneiï
'0 te Dordrecht
Belletri* 11 dw Vitorla
Bengkelis p 10 Mejorc*
Bernhe.d John p 10 K. VI
I V Malaga n Cadli
v Felixstowe ta Rot
Caravclla 8 v Porelnori n
Catall 11 te Sheern.
Port eu Prince
ii 10 120 m WZW Havenne
Charleston
Chiron 10 V Casablanca n Valencia
Choluteca 10 v Goltlto n Armuelles
Clarissa 10 r. Abo
Claudia 9 ti
Doplmls 10 1328 m ONO Bermuda
Dependance 11 Ie Gent verw
Dependent 12 te Rott verw
Dlcky 11 te Anhvcipon
Diogenes 10 650 m'WZW Aioren
Drake 11 te Deltsijl verw
Dulvendrecht 9 te Amsterdam
Dutch Engineer 10 v Brombo-c H:
vre
Outch Falth lt te Rieme verw
Dutch Master 11 v Mlddiesbro n
Dutch Mate 10 v Vleardingen n Ll-
Golhenburg n Dor
Slbonlk verw
Edison p 10 Srunsb n Holland
dracht
9 te Bllllngham
ima n Patajea
Middtcsbro
tnet II v Lelth ta Antw
ike do Jong 10 v IJmulden n
«lek
nan Express 8 v Liverpool n C
Gooiland 10 600 m ZW K
herme» 10 1250 m NO Bart
Hibiscus 11 te Jacksonville
Hilvarenoeek 10 bij K St VI
s Draal 10 1410 m ZZW Co
ds Duin 10 120 m ZZO Tet-
bosch 11 v Zaandam n Londen
o 10 IC Mondego n Zandvoor
de Delfzijl
lOyP. Teibot te Londen
haven 11 v Gothenburg n
I Lloyd 10 2140 m WZW Bol
Loulaa Smits 11 f.
Markab 2. 10 1000 m
Rlco
fflers 10 te Petaholm
n Mfltord-
1* Plraaus verw
p 10 de Azoren
d 10 295 rr
Mississippi Lloyd
Mithrus 10 v Algis
Moerdijk 10 120 I
c 10 760 m ZO toklo
sne 9 .- Colombo n Kaap.
Nykerl: 11 v Gon
Oostkcrk 11 v Bombay n Madras
Oranje Nassau 10 750 m ZW Ar.
Ossendrecht 10 70 m N Pto Rlco
Ouwerkerk 10 130 m ZZO Las Pal
Pandrecht 10 v
Pargo 11 v Goo
Perregaux 11 te
Plater Wlniemlus 1'
Pioneer 11 v Nantee t« Amst
Pooldrech! 11 v Maracaibo n Sr
Rit. Paule'lVloO m ZW Monrov
n Mayagues
Roasan 12 te Amat verw
Rotte 10 v Singapore n Los Ang
Satocean Auckland 11 SOOmW
Perth
Santa Margharlta p 11 Goarae
Schiehaven 11 v Rouean n Le.xoe.
Schlekerk 10 315 m N Curacao
Sch.pptrsgrach! p 10 K St. Vlrv
10 130 m N Raeaul
Set Wyt 11 te Vlissingen
Seine Lloyd 10 180 m NW Oaxar
Serooskerk 10 450 m O St. Helena
Servaaskerk 11 v Hongkong n Singa
Sho. thorn Expres» pil Oporto B
Sliadrecht 10 v Hamburg n Crlatobal
Socrates 11 v Amsterdam n Curacao
Solent p 10 Lissabon
Solon 10 v Guanta n Trinidad
Sonja p 11 Aden n Ojeddah
Spaarnakerk p 10 La Coruna
Speranza 10 te Londen
Spas Major p 11 Wight
Spica 9 v Setubal te Londen
Spith.ed p 11 Gibraltar
Sporonl. 11 ta P Barrios verw
Stad Vleardingen 1
Straat Agulhas 10 480 m
tan da Cunha
Straat Ball 9 ta Hongkong
Straat Banka 7 v Swettenham n
Sydney
Straal Clarence 10 ISO m Z Makes
Straat Cumberland 11 Fremantle
Singapore
Straal PUI 10^160 m Trlatan de Cun-
Straat Franklin 10 600 m W Sumatra
n ONO Lor.
Straat Freatown 11 te Abldjl
Straat Framtntle 11 te Yoko
Straat Fushiml 10 v Kaelung n Koba
Straat Hobart 10 v Mauritius
StriaVfib'lind 10 16
Marouas n Slngapoi.
Straat Lu:on 11 t. Maurltlue
Straal Madura 12 ta Dar ea Sail
Straat Rlo 7 V Lor Marquta n Balrt
Straat Torres 10 te Abu Ohabl
Straat vsn Dieman 11 1000 m O
Durban
Streefkerk p 10 Acapulco n Balboa
Tanamo 10 130 m NW Midway
Telstar 8 v Liverpool n Sharpness
Thaletsi 10 125 m ZW Ouessant
Themis 10 255 m O Port au Prince
n Savannah
Theron 10 1150 m ZW Azoren n
n NO Mehe n Sin
gapore
TjlpondoK 11 nog te Dar as Salaam
Togokust 10 100 m WNW Liasabon
T°Ang.1te.20 m Zw s,n n Loi
Van Brakel 8 ta Casablanca
Veendim 11 v Groningen n t
Villarlca 10 300 m ONO Guadiloup.
Staat Frater p 10 Madegncir
Waardr.cht 10 290 m WNW Bermu-
Walcheren p 10 Madeira n Emdan
We.enburgh 10 ta Rott
Waterland 11 te Marseille
Westarbeek 10 v Bayonna n Rott
Wastmaep p II Term n Ch.oggle
Wieboid Bóhmar 11 ta Antw
Willem Koerts 11 te Amrt
Zaanland 11 v Ml
pen
zèêl.n'd p lo'ou'..
Zonnekerk 10 175
ion n Karachi
Tankvaart
Ameland 10 v Funchel te St Vincent
(KV)
Area 10 v Sydney n Gtelong - Auck
leng - Lyttelton
Avedrechi 10 400 m ONO St Helena
it 10 180 m Z Goa
Camltia 10 v
Miami
Klngst.
v Dakar n Bonny
360 m O Mogadiscio
in Amsterdam 10 600 m O
I
Dalhfjl 10 ta Rotterdam
vnevrun Eindhoven p 10 Ascension
Chevron Lelden 10 600 m ZZW So-
Chevron Madrid 10 330 m W Wal-
Chevron Rotterdam 10 300 m O Ba-
Chevron The Hague 80 m ONO Flo-
Crania 10 720 m ZW Azoren
Oau.a
1 200 ra
Daphne
Diedema n :so m NW n
Oiloma 10 55 m O Medan
srt'^olf0
ka 10 200
0 240 m OZO Btlr
v Gulthavn n Bantry
z^'Sor.
Ti NW Bali
Khaslêfl™lV't«
Konlngswaard
Kopionelle 9 te Tothenburg
Korenla 11 te Wyndham verw-
Korovina 10 100 m W San Juan 12
te Trinidad verw
Kosida 10 v Stockholm n Ornskoids-
vlk-Rotterdem
la Singapore
Metula
MyC.Ktii 10 270 m N San Juin
Ondina p 10 Sabeng
Onobe 10 250 m z Socotr»
Patro 10 105 m WZW Roma 12 I
Es Sldar verw.
Philldora p 10 Las Palmas n Rott
Philippla 10 S00 m zzw Lagos
Purmerend p 10 Muscat n Kowelt
Sepia 10 v Pto Miranda ta TeesporI
Zaire 10 540 ra
Zeesleepvaart
riesland 10 ter hoogte Port o! Spain
acob van Heernskerck 6 v Casa
blanca n Rouaan
loord Holland 9 v Rotterdam n Ai j
Dhebk met zuiger BEVERWIJK 31
Iten 9 v Norfolk m sleep n Spanje
Jillem Birendsz 10 ter hoogte vin
Naw Plymouth (NZ) werkzaam