GATT zet pogingen voort ter
voorkoming van handelsoorlog
Rapport wil grotere
kustv aartrederijen
Computer-industrie
zoekt samenwerking
Amsterdamse effectenbeurs
multilateraal en bilateraal overleg
Veel drukker
op Zestienhoven
Tweetonige hoorn
verboden in EEG
minstens tien schepen
initiatief britse icl
DROOGDOK VOOR
SUPERMAMMOETS
IN LISSABON
VEROLME BOUWT
VIER TANKERS
VOOR BP
PHILIPS BELGIË
BREIDT UIT
Investeringen in
Spaanse hotels
CINSDAG 4 AUGUSTUS 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
GENEVE (DPA) De grote vier' van de wereldhandel willen hun
beraadslagingen over het voorkomen van een handelsoorlog voortzet-
n multilateraal en bilateraal niveau, zo heeft de directeur-gene
raal van de algemene overeenkomst inzake tarieven en handel
(GATT), Oever Long, medegedeeld. De voortzetting van de bespre
ken is' het resultaat van de zaterdag jl geëindigde tweedaagse ver
trouwelijke gesprekken tussen de Europese gemeenschap, Japan, de
Verenigde Staten en Groot-Briltannië.
plukken' consmictef willen on-
Cien en men hoeft volgens Long
d^,,V h.'steed aan de Amerikaanse
ÖeS oSS. de landbouw, voor-
Streenkomsten, bestaande protec.
«Móst sche maatregelen en textiel.
./'X ianlo:d:nz tot de besprekingen
KtlSwSn van de Verenigde
Sa tnptitas» °P *68™ Mn het
een belangrijke afzetmarkt voor Ame
rikaanse sojabonen is en eventueel ver
geldingsmaatregelen zou kunnen nemen.
volume van de invoer van textiel en
schoeisel. De financiële commissie van
het huis van afgevaardigden heeft reeds
haar goedkeuring gehecht aan het be
treffende wetsontwerp, dat de Ameri
kaanse president tevens opdraagt in
voerbeperkingen op andere goederen te
handhaven. Aanvaarding en uitvoering
van het wetsontwerp zouden vooral on
gunstig zijn voor Japan en de Bu-rope.se
i di# echter op haar beurt
BOTTERDAM (GPD) De maande!j-
vu, de Rotterdamse luchthaven
Taöenhoven geven opnieuw stijgingen
tf zien. üet aunlnl Nederlandse pas-
«giers steeg met 9 procent tegenover
welfde maand in liet vorig jaar. Over
Wn periode van 4 maanden was dit 44
proeent.
Buitenlandse passagiers bleven met 2
procent beneden het 12 maanden daar
toe? behaalde aantal. D.t is te wijten
aan de verschuiving van het bollensei-
zoen dit laar van april naar mei. Deze
verschuiving is eveneens op te maken
uit een lager aantal passagiers en vlieg
bewegingen m de ongeregelde diensten
(charters).
H-- mssar.eraaantal -n het geregeld
verteer bièef stijgen (5 pet) in verge-
ihtee met aDnl 1969. ondanks vermm-
dumg van het aantal vliegbewegingen
Terooraaki door het overgaan bij Chan
nel Airways van geregeld naar ongere
geld verkeer, niet een vermindering van
Set aantal (caw) vluchten als gevolg.
De meest opvallende stijging was te
constateren in het vrachtvervoer: een
shrrag van 31 procent in vergelijking
met april 1969 en van 35,3 pet in ver
gelijking met de vorige 4-maandelijksc-
periode. is voornamelijk te danken aan
«n snellere afhandeling aan de grotere
bekendheid van de tarifaire gelijkheid
van Zestenhoven en Schiphol en aan
De toenemende spanningen :n het Mld-
gcöd v:a de Rotterdamse luchthaven.
HOGERE UITKERINGEN
WINSTOBLIGATIES IKA
AMSTERDAM (ANP) De directie
van de NV Beleggingsmaatschappij IKA
heeft meegedeeld, dat de uitkering op
de winstobligaties over 1969-1970, be
taalbaar op 1 oktober, 7,24 procent zal
bedragen (v j 6,04 procent).
De directie merkt op, dat de hoogte
van de uitkering gunstig is beïnvloed
door de hogere rentebaten ten gevolge
van het gedeeltelijk liquide houden van
de opbrengst van de in juli 1969 gehou
den emissie.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Zo langzamerhand ont
staat er een gestandariseerde EEG-auto.
Telkens wanneer er de laatste maanden
weer eens ministers van de zes een
aantal zogeheten A-punten, dat zijn ha
merstukken, van hun agenda afhande
len vindt men daaronder wel voorschrif
ten die betrekking hebben op auto-on
derdelen. Zo zijn er al richtlijnen voor
geluidsniveau en gasuitlaat, voor lucht
verontreiniging. brandstoftanks en be-
schcrmingsinriehtingen aan de achter
zijde, en ook voor de besturingsinrich
ting.
Thans zijn er daar weer twee bijge
komen. Namelijk voor claxons, in de
taal van de EEG .geluidssignaalinrich
tingen' geheten en voor de autodeuren.
De richtlijn voor de claxons luidt, dat
de toon die wordt voortgebracht .ge
lijkmatig' moet zijn, dus dat het twee-
of drietonig getrompetter voorbij is. Het
geluidssterkteniiveau, zo schrijft de
EEG voor, mag de 118 decibels niet
overschrijden en moet tenminste 105 db
bedragen.
Voor de autodeuren komen er voor
schriften voor constructie en montage.
En ook voor de sloten, scharnieren en
treeplanken. De volgende auto-onderde
len waarover de EEG haar licht zal
laten schijnen zijn richtingaanwijzers
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
AMSTERDAM (ANP) Londen
8.60',—8.61; New York S.60—3.60',:
Montreal 3.50:Y3.50:. Parijs
65.22?,—65 27';Brussel 7 23',—
7.25*4: Frankfurt 99.16'4—99.21 'j;
Stockholm 69.48—69.53. ZUrich
83.64'j—83 69',.; Milaan 57.23';—
57.28',,; Kopenhagen 475848.03:
Oslo 50 39',—50 44';. Wenen 13.95',
13.96' j; Lissabon 12.59'.j—12 61
Madrid 5.14—5.29.
GOEDE INDRUK VAN
NIEUWE STAATSLENINGEN
De beide in het weekeinde bekend gemaakte
nieuwe staatsleningen waren aan het begin
van de beursweek een belangri ik onderwerp
van gesprek ln de beurszaal. Het betreft
7% pet 8-jarlge lening tegen 99 en een 8 pet
15-jarige uitgifte tegen 98 pet. Van de eerste
zal het bedrag na Inschrijving worden vast
gesteld. van de tweede is het bfedrag 150
min. Men Het. ter beurze nog ln het midden of
hierin wellicht een neiging tot een lichte da
ling van het rentepeil moet worden gezien.
Een feit is dat over de dubbele uitgifte maan
dag in de staatsfondsenhoek erg goed werd
gesproken, en dat men het resultaat van de
inschrijving met vertrouwen tegemoet ziet.
Er ligt nog zoveel aan liquide middelen op
belegging te wachten, zo werd geredeneerd,
dat voor de beide nieuwe leningen goede be
langstelling zal bestaan, temeer daar, naar
men verwacht, ook het buitenland zich wel
niet onbetuigd zal laten. In ieder geval, de I
dubbele uitgifte legde geen noemenswaardige
druk op de staatsfondsenmarkt. Het koers-
beeld aldaar was enigszins verdeeld zonder
sterke afwijkingen. De reeds bestaande 8 pet
15-jarige lening noleerde 100
De aandelenmarkt was rustig maar aai
vaste kant. Men heeft hoop op een wellicht
voortgezet herstel van Wall Street De vraag
naar de internationale fondsen uit hoofde van
herbelegging was opnieuw aanwezig en zo zag
■er de gehele linie hogere koersen.
Kon. Olie was bijna een gulden hoger op
136.70 en ook AKZO deed goed mee met
stijging van 1.30 op 84.90. Hoogovens
goed prijshoudend evenals Unilever. Philips
•erbeterde een halve gulden. Helneken liep
ROTTERDAM (ANP) Het rap
port ,De Nederlandse kleine han-
delvaart', opgesteld in opdracht
van de staatssecretaris van ver
keer en waterstaat, heeft een
op 1
DEN HAAG (GPD) Al gerui
me tjjd worden er in de Europese
elektronische industrie, die zich
bezig houdt met de vervaardiging
van computers en de daarbij be
horende onderdelen, onderhandeld
over de mogelijkheid om tot nauwe
samenwerking te komen. Dit is om
tegenwicht te bieden tegen de gro
te Amerikaanse concerns, welke
een belangrijke voorsprong heb
ben, mede dankzij de enorme steun
welke van de overheid is ondervon
den bij het researchwerk.
ij« initiatief voor de samenwerking in
mom..s uitgegaan van het Britse con
cern icl. Pm lips voelde aanvankelijk
TOnig om in de club mee te gaan om-
wt, zoals .r F. Philips het eens uit
muite, samenwerking pas zin zou heb-
omi als Philips een belangrijke plaats
ÏÏL.® Bl|,roPese computer markt
fieooen veroverd.
Laai begonnen
Euhja is pas laat begonnen met de
TOvaanimjig van computers, maar het
ctocwn had tevoren een grote ervaring
Woaan bij de vervaardiging van on-
wraelen. Daarvan waren de Amerikaan
se conc-rns belangrijke afnemers.
«et is waarschijnlijk dat Philips na de
öjWWSle van het afgelopen jaar meer
voelt_y»r samenwerking Besprekingen
JWj de b ranse president Pompidou zou-
ÏÏ"88verband gebracht kun-
Xrn' De Franse computerindus-
een moeilijke tijd achter de
hij. hegeen e.r to, heeft geleid dat BulJ
«ero overgenomen door hèt Amerikaan.
se concern Genera'.-Electric. een trans
actie tegen de zin van president De
Gaulle.
Of Philips nu moet trachten het be
trekkelijke monopolie van Bull General-
Electric in Frankrijk te doorbreken of
dat- getracht wordt een bundeling van
krachten tot stand te brengen, staat
nog niet 'vast.
LISSABON (ANP) De Lisnavewerf
in Lissabon (voor 24,5 procent va
Rijn-Schelde en Verolmc) zal begi
1971 een droogdok van 520 bij 92 nu
ter in gebruik nemen, geschikt vo«
mammoettankers tot 1 miljoen ton dvvt,
dat wil zeggen drie keer zo groot als
de huidige grote mammoets.
De bouw van dit dok vergt, aldus de
Lisnavewerf, een investering van circa
72 miljoen gulden. Het nieuwe grote
dok zal, zo lang schepen tot 1 miljoen
ton niet in de vaart zijn, aanvanke
lijk twee grote schepen te gelijker tijd
gaan dokken.
Het strategisch gelegen aan de vaar
routes tussen Europa en Venezuela,
Afrika en het Midden-Oosten rond Kaap
de Goede Hoop is de Lisnavewerf thans
de enige op het westelijk halfrond die
mammoettankers tot 300.000 dwt ir
dok kan nemen voor snelle reparatie
beurten. Een belangrijk winstpunt vooi
de oliemaatschappijen en de andere
tankerreders is dat de mammoeitan-
kers op de reis naar de olievelden vóór
aankomst in Lissabon op zee al gas-
vrij gemaakt kunnen worden: een be
sparing van twee of drie dagen. Gezien
de grote exploitatiekosten van de
te tankers tienduizenden guk
per dag geeft dit de Lisnavewerf
een voorsprong op de Noordeuropese
concurrenten, die mammoeldokken wil
len gaan exploiteren.
reeks van voorstellen gedaan tot
rationalisering en modernisering
van de Nederlandse kustvaart.
Het rapport bepleit:
Vergroting van de bedrijfsomvang (een
heden van tenminste tien schepen), sa-
iwerking met scheepswerven betref
fende de bouw van de meest economi
sche schepen, uitbreiding van gezamen
lijke inkopen.
De overheid moet volgens het rapport
het uit de vaart nemen van verouderde
schepen en het investeren in moderne
schepen bevorderen. Ook beveelt het
port aan een reeks vam maatregelen
lelasting-technisch terrein, zoals een
verdergaande investeringsaftrek, een
verruiming van de afschrijvingsmoge
lijkheden. Een kredietgarantieregeling
en subsidiëring van wetenschappelijk
onderzoek zal verder kunnen helpen om
de kustvaart uit de moeilijkheden te hel-
-en.
In het rapport wordt opgemerkt, dat
de sociale positie van de opvarenden
in overeenstemming moet zijn met
die van vergelijkbare beroepen aan de
wal. Een gericht arbeidsmarktbeleid
vaart zoveel mogelijk te bemannen
met vakbekwame Nederlandse zee
varenden.
Het aantal vreemdelingen op de kleine
handelsvloot bedroeg op 1 januari 1969
circa 900. Sedertdien is bij afneming
het aantal arbeidsplaatsen van cir-
7200 tot circa 6100 (op 1 oktober
1968) het aamtal buitenlanders toegeno
men tot circa 1200.
Het aan de regering uitgebrachte rap
port ,De Nederlandse kleine handels
vaart' is de vrucht van een in 1967 door
de staatssecretaris van verkeer en wa
terstaat ingestelde werkgroep. Haar
taak was de overheid over de gezond
making van de kleine handelsvaart te
adviseren. De werkgroep had zowel aan
dacht te besteden aam financieel-econo-
mische als aan sociaal-economische
kwesties.
ROTTERDAM (GPD) Het Verolme-
concern zal voor de British Petroleum
vier mammoet tankers van elk 225.000
Ion bouwen. Met deze bestelling heeft
Yerolme meer dan twaalf tankers gro
ter dan 200.000 ton in aanbouw of in
portefeuille.
De vier BP-tankers zullen de eerste zijn
die in ons land worden gebouwd. De
oliemaatschappij heeft voordien alleen
in Japan en Frankrijk inammoettan-
kers LaJten bouwen. De vier BP-tankers
zullen in de periode 1973-1974 worden
opgeleverd.
Verolme is verder een van de werven
die met Shelltankers onderhandelt o-
ver de bouw van een of meer tankers
in de klasse van 250.000 ton.
t 210.
K danjSz-ï
K'Aaro '57
Utrecht S3
Z-HoU '59
Ned '69 7li
Nea 66-1 7
Ned 66-2 7
Ned '69 7
Ned 68 6'4
Ned 68 6%-7
Ned 67 6(4
Ned '85-1 5%
Ned '64-1 5%
Ned '58 4%
Ned '594%
Ned 60-1 4%
Ned '61 4%
N Staff 47 3'*
Ned 54-1-2 3%
Ned 55-1
Ned 37 3
Grootboek 46 3
N DoU '47 3
91.10
90,70
90.50
85.40
85.70
87
BvNC '57 6
BvN'G 58- 59 4%
BvNG 66-1 7
8vNG 67-1-2 6%
BvNG 68-1-2 6%
BvNG 65-1 S%
BvNG 58 5%
BvNG '64 5%
Hypotheek hank cd
tfr Gr DW 6 82.70
Fr Gr DU 4%
West NO 3%
Handel. Industrie en dl
K2K '65 6
N Gas O 66 6%
Pgem '57 6
Pgem 64 6
R.rtjn pljpl 5%
RSch '69 1-27'i
Scholt Hon. 4%
KLM "68 7
KLM 4%
Geld .2 4% 90.:
Hoogoven* 5% 84.;
VIeelfabr 6% 95
Wvers'66 6 87;
ACTIEVE AAND
AKZO 83.'
Aig Baak Ned 243.:
A.nrobank 571
Ainst Rubb 40.:
Dell MIJ c 66
Oordt Petr 829
idem pref 829
Helneken 208.!
HAL 87.!
Hoogoven» c 94!
HVA-mljen ver 59.:
KLM U8
Kon Petr 135J
KNSM 88
Nat Ned 84
91.10 Ommeren e 259
87.40 Philips gera.be* 64.:
Robeco 219 J
91 20
85.50
95.50
Baliaet-Ned vo O
Benedorp lot
ftersrn en Jurg
Bentel Pa*
Blljdeasl W
Bois
Bora Weary
Bredero's b
Bührro T
8ljeakorf e
CaJvéc
Cent. Suiker
Cut Haod.MlJ.
Ford Ned.
Fume»»
Gazelle ry»
151.50 152.5<
77.20
83 70
85.40
81.20
Prem
Dordt 56
Eindhoven 54
D Haag '52-1
D Haag '52-2
88.50
85-50
92.20
83-50
87.20
96.30
58.95
58.05
62.50
66.30
67.55
NIET-ACTIEVE AAKDEL
Belegglngsmljen
Aig. Fonds bet 104 10;
Converto 750 7t,i
Holland Fond 644 64!
Nefo 69.90 F,!
V alias 79 8i
1 Utlllcc 113.60 11:
Snropafooda 467 46"
Euruoloo 1256 12:
Valeurop 686 681
Bank-, krediet- en vent.wc
AMKV 153 151
Delta ven. groep
Ned Mldstb
106.60 107.50
Gruyter 8 cpr o
Hagemeyer
Hero Cone
Hoek'» Mach.
Hole,
Holl Beton
Homburg
ioogenboscb
Hoogenstr
Interna tlon-M
Kerno Corset
Kempen en Beg
KN Papiet
KV Tapijt
Lindeteve»
LIJempf
Lijm en Gel.
Meelfabr NB c
Mees Bouw
Mosa
N aarden
Van Nelle -
Setam 1
Norit I
Nutrlcia i
Nijverd.-teo Ca te
Oving
Pakhoed B
Palthe
Philips gem. bet
Pont hout 1
Ruhaak Co 1
Rijn-Schelde I
Sch. Exp MIJ
Schokbeton
Scholt Honig
5 lm on de wit 2
Stokvis 1
St. en Twente
Tb Marijoen 1
Veneco
Ver Machina
Mijnbouw en petroleum
UITENL CERTIFICATEN
Can Pac. 57.32
Inland Nat Ga* 9
Int Nickel 41
Shell OU 29.50
VERENIGDE STATEN
23.4$
46.40
40.50
30.50
72.30
67.25
1178
American Motor*
un Tel en TeL
laacooda
lichts Top
Bethl Steel
Chrysler
Citie* Service
Colgate
Columbia Gaa
Dow Cherri
Eastman Kodak
Ford Motor
Gen Blec
Geo Motor*
Int Tel en Tel
Na* Dis tui
Nrtfa Am Phtlipa
Peon Ceo* Comp
Pepslcr
Radio Corp
Republic Steel
Shell OU
Sperry Rand
Standard Brand»
18 20 Studebaker
180 b Sun OU Comp
51 50 Texa« Instr
üo Pac Rr
US steel
Weettagb Eiec
Wool worth
159.5
280
44.20
15.80
26.75
680
4890
24.10
29.25
4320
24.50
40 60
42 50
71.25
34.60
30.40
66.10
71.75
33.70
30.60
66 90
31 40
Verklaring: •—gedaan en bieden; gedaan
—laten; 31-52 van 69-39 gr 21-22Z3; t— e* div
cultures was de stemming eerder
drukt. Deli ging terug naar 65 en HVA n
De scheepvaartmarkt was verdeeld
kalm. Terwijl de HAL daalde tot 8fi, liep Van
Ommeren op tot bijna 260. Onder de bankaan
delen was ABN opnieuw gevraagd. De note
ring In de cum pref. aandelen Gerzon werd
gisteren weer toegelaten.
Voor deze aandelen werd ter beurze 126 ge
boden. Het overnemingsbod is 125 In het
•erdere verloop van de markt viel hier en
daar enige aarzeling te constateren. Men zag
AKZO teruggaan naar 84 20. Hoogovens naar
Kon. Olie naar 136.30. Philips hand
haafde zich goed op 65.30. De affaire was
rustig en grote fluctuaties deden zich in de
lapefondsen althans niet voor. In KLM werd
gedaan 116, dus anderhalve gulden lager.
Van Ommeren, reeds goed prijshoudend ge
opend. trok aan tot 263 maar in HAL en Kon.
Boot zat weinig beweging. Bankaandelen wa-
kant. cultures ongeani
meerd. De staatsfondsen handhaafden zich op
het openingsniveau.
In de sector lokale fondsen waren de koers
stijgingen verre in de meerderheid. Koers-;
dalingen deden zich maar zelden voor en be-
perkten zich tot AMEV. Hero en Ver. Touw.
Sterk de aandacht trok Homburg met een
stijging van 417 tot 430, Ook Leidsehe Wol
op 157.5. Chas Macintosh noteer
de 98 tegen een vorige koers van 91 bieden.
Ford ging tien punten omhoog en ook de
NDU was vast op 179. Drukkerij De Boer
•erd geboden op het verhoogde niveau van
365. Claims Elsevier werden verhandeld voor
1 9.20. Aan de vaste kant waren ook Bijenkorf
Beheer, Proost en Brandt. Rlva. Rommen-
hoeller. en de Bataafse Aanncmingsmaat-
schappij. De ICM werd genoteerd op 433 ter
wijl voorts op hoger niveau kwamen Ma-
rijnen, Palthe en eerste Ned. Nillmlj Daar-
zljn de voornaamste mutaties vermeld.
De markt sloot rustig. In afwachting van de
opening New York
In de 2e periode kwam de lichte aarzeling
daar wat sterker tot uiting. Kluwer
ging terug naar 253 na in de le periode te zijn
gedaan op 259. Bredero daalde tot 445 (le
periode 449) en Simon de Wit tot 280 (le pe
riode 2851. Daarentegen was Proost en Brandt
met een biedkoers van 400 en trok ICM
tot. 435 Overigens sloot de markt, kalm
met als eerste doelwit- de komende inschrij-
de beide nieuwe staatsleningen.
VAKANTIEDRUKTE IN
DE JEUGDHERBERGEN
AMSTERDAM (ANP) Do ruim 50
jeugdherbergen in Nederland zijn zeer
goed bezet. De nadruk ligt daarbij
op de grote steden, de kust en de Wad
deneilanden. Er is veel buitenlands be
zoek uit alle delen van de wereld, waar-
IȆ jongeren uite Duitsland,
Frankrijk ea Amerika overheersen. In
de jeugdherbergen valt een toename var
het bezoek uit de Scandinavische lan
den te constateren.
Goederenverkeer
in Antwerpse
haven gegroeid
SCHIPHOL KRIJGT NIEUWE
LUCHTVERKEERCOMPUTER
Even puzzelen
ANP-CBS BEURSINDICES
Industrie
Scheepv.
Bank-en
Handel en
Algemeen
SCHIPHOL (ANP) De rijkalucht-
vaartdienst heeft bij de NA' Hollandse
Signaalapparaten een order geplaatst
voor het bouwen en installeren van een
installatie voor automatische verwer-
_l kin§ van radargegevens van de op
ANTWERPEN (ANP) Het interna- Schiphol binnenkomende vliegtuigen. Met
tïonaal Co«Iercn,rrl,eer overzee .an en5?" T" h" m°S"ijk
den dat die vliegtuigen nog sneller ach-
naar Antwerpen is in 1909 toegenomen ter elkaar dan thans is kunnen lan-
van 73,4 tot 73 miljoen, zo vermeldt'den.
een statistisch overzicht van de haven J^®uwAe.
van Antwerpen.
Het transport van r ao
50,3 tot 52,4 miljoen ton, het stukgoed-
verkeer daalde van 22 1 tot 20.6 mil-
joen. De aan- en afvoer van minerale
oliën (voornamelijk de invoer van ruwe 1
ol.ei steeg in Antwerpen van 23.5 tot
24.5 miljoen ton, die van ertsen bleefbekeken,
onveranderd op circa 13 miljoen ton. f'
Evenals in andere Westeuropese havens
daalde de aanvoer van granen, name-
lijk van 1,8 tot 1,2 miljoen ton.
een aanvulling op de reeds bestaande
SATCO (Signal Automatic Air Traf
fic Control System), die sinds 1967 op
Schiphol in gebruik zs.
De nieuwe installatie, die naar schat
ting m totaal 20 miljoen gulden kost,
"-etekent een stap voorwaarts op het
ibied van de verkeersbeveiliging.
2 SARP maak: veel menselijke han
delingen overbodig. De periode van twee
minuten, die in de piekuren tussen de
binnenkomende vliegtuigen in acht moet
worden genomen, moet met de nieuwe
apparatuur verkort worden, tot ander
halve minuut. De rijksluchtvaartdienst
verwacht in 1973 deze installatie op
Schiphol te gaan gebruiken.
BRUSSEL-EINDHOVEN (ANP) fc.
Verticaal: 1 verstrekken: 5 jachtviieg- de Nederlandse "reisorganisatie Airtour A'. Phi!iP"- dochtermaat-
tuig: 9 zed.g; 11 plant; 13 zorg: 15 Nespanda ertoe overgegaan een bedrag 5°J,aPPIJ vaniJT - <^'oelJ?P)Pen"
halmtop; 16 platvis. 17 zoete honing- van ƒ5.000.000 te investeren in Spaan- 'ab"p.kPn ?al df Belgische PJuhps-
drank; 18 bijdehande vrouw; 21 laatst- se hotels. In Benidnrm aan de Spaanse hwInJv' ln tota®' ,B', frs 2\98° 'l,ln
leden: 22 troep; 23 herkauwer; 24 na- oostkust heeft deze tour-operator twee P" '"vesteren. Dit bedrag zal worden
schrift; 26 emeritus; 28 vrouw van Ja- hotels gekocht en opdracht gegevenbestee<l aan uitbreiding en modernise-
kob: 30 gewicht; 31 lof; 32 meisjes- voor de bouw van een blok aparte.' Tin» Ya" ™.n d?. z£ve!? f^rieken
no in het land, aldus heeft de Vlaamse
minister voor economische zaken mee-
SCHIPHOL (ANP) Daar het mede
door de grote buitenlandse vraag steeds
moeilijker wordt in de Spaanse toeris
tische gebieden bedden te
AMSTERDAM (ANP) De advies-
koersen voor buitenlands bankpa
pier geldend ln Amsterdam op de
volgende werkdag luidden giste
ren onveranderd.
naam; 34 zure vloeistof; 35 plezier; 38 inenten. Bovendien werd in Tossa dei'
nul. hoofddeksel; 39 overrijp. Mar aan de Costa Brava ook nog een!'
Verticaal: 1 taartje: 2 pont; 3 water in h°,C' kocht' van het totale bedrag is 1.077 min
Utrecht: 4 nummer; 5 bevestiging: 6 pa-' De drie projecten in Benidorm komen; frank bestemd voor de vestiging in
ling: 7 gewicht; 8 alarmmiddel: 101onder Nederlandse hoofddirectie te staanHasselt. 1040 min frank voor de fa-
woedend: 12 puzzel. 14 groente: 19 lo- en zullen gezamenlijk worden geëxploï-1briek in Turnhout en 513 min frank
terijbriefje20 energie. "24 scheut: 25 teerd. Het betreft het eersteklasse ho- voor de fabriek in LommeL In het ka-
jammer; 27 groot aantal; 29 domoor: 33l g l La Bena met 200 bedden (waar-, der van de Belgtsche wetgeving od het
Jpöö woonschip: 34 groet; 36 en omstreken:,aan er vermoedelijk nog honderd zul-i gebied van de regionale ontwikkeling
len worden toegevoegd) en het twee- zal Philips bij de uitvoering van de
dsklasse hotel Los Almendros met 150 plannen financiële steun van de regering
bedden, Het 84 apartementen tellendei ontvangen.
Siran'ella-project zal volgend jaar ge-. Desgevraagd heeft Philips ïn Eindhoven
reed komen. Het 100 bedden tellende1 een en ander tegenover het ANP beves-
Neptunohotel, in Tessa de Mar. is even- i tigd. Opgemerkt weid voorts, dat bij
eens eigendom van Airtour Nespandade olannen ook de vestigingen in Tes-
geworden. doch zal onder Spaanse di-senderloo. Leuven en St.-Gilles-Dender-
r eat ie blijven. monde zijn betrokken.
37 geografische mijl.
De oplossing van de vorige puzzel is
DEN HAAG (GPD) De 22-jarige
A. J. Sebel uit Zoetermeer is zondag-i
avond vermoedelijk r.a een hartaanval
overleden, terwijl hij in Scheveningen
aan het baden was in zee nabij Sein
post.
De man ging met zijn verloofde en nog
een ander familielid in zee zwemmen.
Terwijl hij tot aan zijn middel in het
water stond, zakte hij plotseling ineen.
HOOG EN LAAG WATER
Vlissingen
Temeuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
16-04
16.37
17.22
17.13
17.47
10.11
10.47
10.44
11.20
172 2239 209
185 23.16 222
136 23.07 173
198 23.47 234
155 23.29 196
Posities
Nederlandse
schepen
r LBnmsb Amsf
**3'«"GSS'S RoROn
JSJ" 'e Anlwtrpefi
«Rolt n Montreal
All IntrenM 1 mnN0 Abtrd"n
do. v Bcrmud» n Barbi
|»nd. 1 v Roti
Bansgw 3 te B:
Butken Broer,
u 2 t Brem en n Kaapstad
Hamburg n Cardiff
Dutch,Spirit 2 95 r
Tunis
Duurt I p 1 Oran n
Eddystone 3 lo Am
ZW Ouasiant i»
Roti n Middlesbro
Catenas p 2 Ma da Olero
Calvijn 1 to Oavcnter
Capricorn 3 to Antworpe
Carebeko 3'p 1 Brunab'
Carebcko 4, p t Texel n
:c ine lie 2
h Brocrc 2 v Rott n
Falcon 31 ta Gunncss
Hasewlnt p 3 Kiel n Oscarshamn
Helios p 1 K. Bougaronl
Hendriks Morlo p 31 Beachy Hoed I
Hcnny T p 1 Brunsb. n Frankrijk
Hibiscus 3 to Bermuda
nca p 2 Fort,
ns. Mcilema -
no n Reykjavik
Hierna 1 130 m NW K
v WZW Ouemant n
480 m W K. Clear
eun 1 v Genua n^aep9ta,
- Schiedam
Ams' n San
1 260 m Z Dakar
Klaalna 2 te Rott
ia 1 v Amst n Londen
hie p 3 Lissabon
v Hamburg n Liverpool
125 m ZW Ouessant n Cas
Marcello 2 ta Rott
Mare Libanim 3 115 m ONO Glbi
Miracn N 2 te Casablanca
Mithras 2 v Rott n Gibralte
ssauhayen 3 te Gothehburg
Neutron 2 te Hamburg
Nimrod 1 te Gunness
Nina 31 225 m Z Kingston n P.
NJord 31 te Dublin
Noblesse 31 te Londen
Nijkerk 2 v Antw n Genua
Oldekerk 3 te Rott v.
p 3 Noordhinder n Fase
Oranje Nassau 3 te Port au
Ossendrecht 1 dw Huarmey
Ouwerkerk 3 te Antw. verw
Parma 3 v Agadir n 5affl
Pandrecht1 31 y New'oiTeani n Port
Perregaux p 1 Majorca n Casablanca
Polyphemus 1 v Durban n Belawen
Pooldrecht 3 te La Gualrs
Poolster p 31 Cape Vorde
Proton 2 te Londen
Pul pee p 3 8runsbuttel
Ream:rad'' p 2 Brunst
Realengracht o 2 Kiel
Rien Teekman D 1 Cha
Riet 2 ta Hamburg
Roerdomp I te Rott
Rossen p 1 Noordhlnd
Rott, 1 v Singapore n
a 3 280 m NO Durban
Schiehaven 1 v Cadiz
icnegalkust 1 dw L
v Antw n Engeland
Stad Utrecht 2 to N
Statendam 3 te Gen
Steady P 1 Dunjcnc
Stella Antares 3 y i
Stella Mans p 1 8:
Stem'? v Delfzijl te
SI.ia: Aju'.has 1 te
anda p 3 Adel,
31 K Santo Ma,
p 6 K. Spaitlve
v Singapore n Mogadisc
Togokust 4 te Dakar vi
V:;htbo-o
Vega 1 te R
Veri'as 3 te
Viking 3 y I
Voorwaarts
Zaandam y«rw
Tank vaart
n Bangkok
s nV|pezia
Dallia p 3 Muscat n Sydney
Diadema 3 tc Mena
Done p 1 Ouessant 4 te F.'tdcrlcia
Doelwijk 3 110 m ONO Kuna Muria
Chevron Madrid 3 125 m ZW Dakar
Esso Nederland 2 v Lissabon n Ras
Forest Hill 3 v Karachi n Ras Tenure
v Port Everglades n New
lard 2 v P. Cordon n P.
y Sal tand n Isle ol Grain
la 31 y Miri n P. Bukom
v Lagos n Ango Ango
'o de Goede Hoop
Zarla 3 v Aden to Dliboutl