GATT zet pogingen voort ter voorkoming van handelsoorlog Rapport wil grotere kustv aartrederijen Computer-industrie zoekt samenwerking Amsterdamse effectenbeurs multilateraal en bilateraal overleg Veel drukker op Zestienhoven Tweetonige hoorn verboden in EEG minstens tien schepen initiatief britse icl DROOGDOK VOOR SUPERMAMMOETS IN LISSABON VEROLME BOUWT VIER TANKERS VOOR BP PHILIPS BELGIË BREIDT UIT Investeringen in Spaanse hotels CINSDAG 4 AUGUSTUS 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT GENEVE (DPA) De grote vier' van de wereldhandel willen hun beraadslagingen over het voorkomen van een handelsoorlog voortzet- n multilateraal en bilateraal niveau, zo heeft de directeur-gene raal van de algemene overeenkomst inzake tarieven en handel (GATT), Oever Long, medegedeeld. De voortzetting van de bespre ken is' het resultaat van de zaterdag jl geëindigde tweedaagse ver trouwelijke gesprekken tussen de Europese gemeenschap, Japan, de Verenigde Staten en Groot-Briltannië. plukken' consmictef willen on- Cien en men hoeft volgens Long d^,,V h.'steed aan de Amerikaanse ÖeS oSS. de landbouw, voor- Streenkomsten, bestaande protec. «Móst sche maatregelen en textiel. ./'X ianlo:d:nz tot de besprekingen KtlSwSn van de Verenigde Sa tnptitas» °P *68™ Mn het een belangrijke afzetmarkt voor Ame rikaanse sojabonen is en eventueel ver geldingsmaatregelen zou kunnen nemen. volume van de invoer van textiel en schoeisel. De financiële commissie van het huis van afgevaardigden heeft reeds haar goedkeuring gehecht aan het be treffende wetsontwerp, dat de Ameri kaanse president tevens opdraagt in voerbeperkingen op andere goederen te handhaven. Aanvaarding en uitvoering van het wetsontwerp zouden vooral on gunstig zijn voor Japan en de Bu-rope.se i di# echter op haar beurt BOTTERDAM (GPD) De maande!j- vu, de Rotterdamse luchthaven Taöenhoven geven opnieuw stijgingen tf zien. üet aunlnl Nederlandse pas- «giers steeg met 9 procent tegenover welfde maand in liet vorig jaar. Over Wn periode van 4 maanden was dit 44 proeent. Buitenlandse passagiers bleven met 2 procent beneden het 12 maanden daar toe? behaalde aantal. D.t is te wijten aan de verschuiving van het bollensei- zoen dit laar van april naar mei. Deze verschuiving is eveneens op te maken uit een lager aantal passagiers en vlieg bewegingen m de ongeregelde diensten (charters). H-- mssar.eraaantal -n het geregeld verteer bièef stijgen (5 pet) in verge- ihtee met aDnl 1969. ondanks vermm- dumg van het aantal vliegbewegingen Terooraaki door het overgaan bij Chan nel Airways van geregeld naar ongere geld verkeer, niet een vermindering van Set aantal (caw) vluchten als gevolg. De meest opvallende stijging was te constateren in het vrachtvervoer: een shrrag van 31 procent in vergelijking met april 1969 en van 35,3 pet in ver gelijking met de vorige 4-maandelijksc- periode. is voornamelijk te danken aan «n snellere afhandeling aan de grotere bekendheid van de tarifaire gelijkheid van Zestenhoven en Schiphol en aan De toenemende spanningen :n het Mld- gcöd v:a de Rotterdamse luchthaven. HOGERE UITKERINGEN WINSTOBLIGATIES IKA AMSTERDAM (ANP) De directie van de NV Beleggingsmaatschappij IKA heeft meegedeeld, dat de uitkering op de winstobligaties over 1969-1970, be taalbaar op 1 oktober, 7,24 procent zal bedragen (v j 6,04 procent). De directie merkt op, dat de hoogte van de uitkering gunstig is beïnvloed door de hogere rentebaten ten gevolge van het gedeeltelijk liquide houden van de opbrengst van de in juli 1969 gehou den emissie. (Van onze correspondent) BRUSSEL Zo langzamerhand ont staat er een gestandariseerde EEG-auto. Telkens wanneer er de laatste maanden weer eens ministers van de zes een aantal zogeheten A-punten, dat zijn ha merstukken, van hun agenda afhande len vindt men daaronder wel voorschrif ten die betrekking hebben op auto-on derdelen. Zo zijn er al richtlijnen voor geluidsniveau en gasuitlaat, voor lucht verontreiniging. brandstoftanks en be- schcrmingsinriehtingen aan de achter zijde, en ook voor de besturingsinrich ting. Thans zijn er daar weer twee bijge komen. Namelijk voor claxons, in de taal van de EEG .geluidssignaalinrich tingen' geheten en voor de autodeuren. De richtlijn voor de claxons luidt, dat de toon die wordt voortgebracht .ge lijkmatig' moet zijn, dus dat het twee- of drietonig getrompetter voorbij is. Het geluidssterkteniiveau, zo schrijft de EEG voor, mag de 118 decibels niet overschrijden en moet tenminste 105 db bedragen. Voor de autodeuren komen er voor schriften voor constructie en montage. En ook voor de sloten, scharnieren en treeplanken. De volgende auto-onderde len waarover de EEG haar licht zal laten schijnen zijn richtingaanwijzers Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN AMSTERDAM (ANP) Londen 8.60',—8.61; New York S.60—3.60',: Montreal 3.50:Y3.50:. Parijs 65.22?,—65 27';Brussel 7 23',— 7.25*4: Frankfurt 99.16'4—99.21 'j; Stockholm 69.48—69.53. ZUrich 83.64'j—83 69',.; Milaan 57.23';— 57.28',,; Kopenhagen 475848.03: Oslo 50 39',—50 44';. Wenen 13.95', 13.96' j; Lissabon 12.59'.j—12 61 Madrid 5.14—5.29. GOEDE INDRUK VAN NIEUWE STAATSLENINGEN De beide in het weekeinde bekend gemaakte nieuwe staatsleningen waren aan het begin van de beursweek een belangri ik onderwerp van gesprek ln de beurszaal. Het betreft 7% pet 8-jarlge lening tegen 99 en een 8 pet 15-jarige uitgifte tegen 98 pet. Van de eerste zal het bedrag na Inschrijving worden vast gesteld. van de tweede is het bfedrag 150 min. Men Het. ter beurze nog ln het midden of hierin wellicht een neiging tot een lichte da ling van het rentepeil moet worden gezien. Een feit is dat over de dubbele uitgifte maan dag in de staatsfondsenhoek erg goed werd gesproken, en dat men het resultaat van de inschrijving met vertrouwen tegemoet ziet. Er ligt nog zoveel aan liquide middelen op belegging te wachten, zo werd geredeneerd, dat voor de beide nieuwe leningen goede be langstelling zal bestaan, temeer daar, naar men verwacht, ook het buitenland zich wel niet onbetuigd zal laten. In ieder geval, de I dubbele uitgifte legde geen noemenswaardige druk op de staatsfondsenmarkt. Het koers- beeld aldaar was enigszins verdeeld zonder sterke afwijkingen. De reeds bestaande 8 pet 15-jarige lening noleerde 100 De aandelenmarkt was rustig maar aai vaste kant. Men heeft hoop op een wellicht voortgezet herstel van Wall Street De vraag naar de internationale fondsen uit hoofde van herbelegging was opnieuw aanwezig en zo zag ■er de gehele linie hogere koersen. Kon. Olie was bijna een gulden hoger op 136.70 en ook AKZO deed goed mee met stijging van 1.30 op 84.90. Hoogovens goed prijshoudend evenals Unilever. Philips •erbeterde een halve gulden. Helneken liep ROTTERDAM (ANP) Het rap port ,De Nederlandse kleine han- delvaart', opgesteld in opdracht van de staatssecretaris van ver keer en waterstaat, heeft een op 1 DEN HAAG (GPD) Al gerui me tjjd worden er in de Europese elektronische industrie, die zich bezig houdt met de vervaardiging van computers en de daarbij be horende onderdelen, onderhandeld over de mogelijkheid om tot nauwe samenwerking te komen. Dit is om tegenwicht te bieden tegen de gro te Amerikaanse concerns, welke een belangrijke voorsprong heb ben, mede dankzij de enorme steun welke van de overheid is ondervon den bij het researchwerk. ij« initiatief voor de samenwerking in mom..s uitgegaan van het Britse con cern icl. Pm lips voelde aanvankelijk TOnig om in de club mee te gaan om- wt, zoals .r F. Philips het eens uit muite, samenwerking pas zin zou heb- omi als Philips een belangrijke plaats ÏÏL.® Bl|,roPese computer markt fieooen veroverd. Laai begonnen Euhja is pas laat begonnen met de TOvaanimjig van computers, maar het ctocwn had tevoren een grote ervaring Woaan bij de vervaardiging van on- wraelen. Daarvan waren de Amerikaan se conc-rns belangrijke afnemers. «et is waarschijnlijk dat Philips na de öjWWSle van het afgelopen jaar meer voelt_y»r samenwerking Besprekingen JWj de b ranse president Pompidou zou- ÏÏ"88verband gebracht kun- Xrn' De Franse computerindus- een moeilijke tijd achter de hij. hegeen e.r to, heeft geleid dat BulJ «ero overgenomen door hèt Amerikaan. se concern Genera'.-Electric. een trans actie tegen de zin van president De Gaulle. Of Philips nu moet trachten het be trekkelijke monopolie van Bull General- Electric in Frankrijk te doorbreken of dat- getracht wordt een bundeling van krachten tot stand te brengen, staat nog niet 'vast. LISSABON (ANP) De Lisnavewerf in Lissabon (voor 24,5 procent va Rijn-Schelde en Verolmc) zal begi 1971 een droogdok van 520 bij 92 nu ter in gebruik nemen, geschikt vo« mammoettankers tot 1 miljoen ton dvvt, dat wil zeggen drie keer zo groot als de huidige grote mammoets. De bouw van dit dok vergt, aldus de Lisnavewerf, een investering van circa 72 miljoen gulden. Het nieuwe grote dok zal, zo lang schepen tot 1 miljoen ton niet in de vaart zijn, aanvanke lijk twee grote schepen te gelijker tijd gaan dokken. Het strategisch gelegen aan de vaar routes tussen Europa en Venezuela, Afrika en het Midden-Oosten rond Kaap de Goede Hoop is de Lisnavewerf thans de enige op het westelijk halfrond die mammoettankers tot 300.000 dwt ir dok kan nemen voor snelle reparatie beurten. Een belangrijk winstpunt vooi de oliemaatschappijen en de andere tankerreders is dat de mammoeitan- kers op de reis naar de olievelden vóór aankomst in Lissabon op zee al gas- vrij gemaakt kunnen worden: een be sparing van twee of drie dagen. Gezien de grote exploitatiekosten van de te tankers tienduizenden guk per dag geeft dit de Lisnavewerf een voorsprong op de Noordeuropese concurrenten, die mammoeldokken wil len gaan exploiteren. reeks van voorstellen gedaan tot rationalisering en modernisering van de Nederlandse kustvaart. Het rapport bepleit: Vergroting van de bedrijfsomvang (een heden van tenminste tien schepen), sa- iwerking met scheepswerven betref fende de bouw van de meest economi sche schepen, uitbreiding van gezamen lijke inkopen. De overheid moet volgens het rapport het uit de vaart nemen van verouderde schepen en het investeren in moderne schepen bevorderen. Ook beveelt het port aan een reeks vam maatregelen lelasting-technisch terrein, zoals een verdergaande investeringsaftrek, een verruiming van de afschrijvingsmoge lijkheden. Een kredietgarantieregeling en subsidiëring van wetenschappelijk onderzoek zal verder kunnen helpen om de kustvaart uit de moeilijkheden te hel- -en. In het rapport wordt opgemerkt, dat de sociale positie van de opvarenden in overeenstemming moet zijn met die van vergelijkbare beroepen aan de wal. Een gericht arbeidsmarktbeleid vaart zoveel mogelijk te bemannen met vakbekwame Nederlandse zee varenden. Het aantal vreemdelingen op de kleine handelsvloot bedroeg op 1 januari 1969 circa 900. Sedertdien is bij afneming het aantal arbeidsplaatsen van cir- 7200 tot circa 6100 (op 1 oktober 1968) het aamtal buitenlanders toegeno men tot circa 1200. Het aan de regering uitgebrachte rap port ,De Nederlandse kleine handels vaart' is de vrucht van een in 1967 door de staatssecretaris van verkeer en wa terstaat ingestelde werkgroep. Haar taak was de overheid over de gezond making van de kleine handelsvaart te adviseren. De werkgroep had zowel aan dacht te besteden aam financieel-econo- mische als aan sociaal-economische kwesties. ROTTERDAM (GPD) Het Verolme- concern zal voor de British Petroleum vier mammoet tankers van elk 225.000 Ion bouwen. Met deze bestelling heeft Yerolme meer dan twaalf tankers gro ter dan 200.000 ton in aanbouw of in portefeuille. De vier BP-tankers zullen de eerste zijn die in ons land worden gebouwd. De oliemaatschappij heeft voordien alleen in Japan en Frankrijk inammoettan- kers LaJten bouwen. De vier BP-tankers zullen in de periode 1973-1974 worden opgeleverd. Verolme is verder een van de werven die met Shelltankers onderhandelt o- ver de bouw van een of meer tankers in de klasse van 250.000 ton. t 210. K danjSz-ï K'Aaro '57 Utrecht S3 Z-HoU '59 Ned '69 7li Nea 66-1 7 Ned 66-2 7 Ned '69 7 Ned 68 6'4 Ned 68 6%-7 Ned 67 6(4 Ned '85-1 5% Ned '64-1 5% Ned '58 4% Ned '594% Ned 60-1 4% Ned '61 4% N Staff 47 3'* Ned 54-1-2 3% Ned 55-1 Ned 37 3 Grootboek 46 3 N DoU '47 3 91.10 90,70 90.50 85.40 85.70 87 BvNC '57 6 BvN'G 58- 59 4% BvNG 66-1 7 8vNG 67-1-2 6% BvNG 68-1-2 6% BvNG 65-1 S% BvNG 58 5% BvNG '64 5% Hypotheek hank cd tfr Gr DW 6 82.70 Fr Gr DU 4% West NO 3% Handel. Industrie en dl K2K '65 6 N Gas O 66 6% Pgem '57 6 Pgem 64 6 R.rtjn pljpl 5% RSch '69 1-27'i Scholt Hon. 4% KLM "68 7 KLM 4% Geld .2 4% 90.: Hoogoven* 5% 84.; VIeelfabr 6% 95 Wvers'66 6 87; ACTIEVE AAND AKZO 83.' Aig Baak Ned 243.: A.nrobank 571 Ainst Rubb 40.: Dell MIJ c 66 Oordt Petr 829 idem pref 829 Helneken 208.! HAL 87.! Hoogoven» c 94! HVA-mljen ver 59.: KLM U8 Kon Petr 135J KNSM 88 Nat Ned 84 91.10 Ommeren e 259 87.40 Philips gera.be* 64.: Robeco 219 J 91 20 85.50 95.50 Baliaet-Ned vo O Benedorp lot ftersrn en Jurg Bentel Pa* Blljdeasl W Bois Bora Weary Bredero's b Bührro T 8ljeakorf e CaJvéc Cent. Suiker Cut Haod.MlJ. Ford Ned. Fume»» Gazelle ry» 151.50 152.5< 77.20 83 70 85.40 81.20 Prem Dordt 56 Eindhoven 54 D Haag '52-1 D Haag '52-2 88.50 85-50 92.20 83-50 87.20 96.30 58.95 58.05 62.50 66.30 67.55 NIET-ACTIEVE AAKDEL Belegglngsmljen Aig. Fonds bet 104 10; Converto 750 7t,i Holland Fond 644 64! Nefo 69.90 F,! V alias 79 8i 1 Utlllcc 113.60 11: Snropafooda 467 46" Euruoloo 1256 12: Valeurop 686 681 Bank-, krediet- en vent.wc AMKV 153 151 Delta ven. groep Ned Mldstb 106.60 107.50 Gruyter 8 cpr o Hagemeyer Hero Cone Hoek'» Mach. Hole, Holl Beton Homburg ioogenboscb Hoogenstr Interna tlon-M Kerno Corset Kempen en Beg KN Papiet KV Tapijt Lindeteve» LIJempf Lijm en Gel. Meelfabr NB c Mees Bouw Mosa N aarden Van Nelle - Setam 1 Norit I Nutrlcia i Nijverd.-teo Ca te Oving Pakhoed B Palthe Philips gem. bet Pont hout 1 Ruhaak Co 1 Rijn-Schelde I Sch. Exp MIJ Schokbeton Scholt Honig 5 lm on de wit 2 Stokvis 1 St. en Twente Tb Marijoen 1 Veneco Ver Machina Mijnbouw en petroleum UITENL CERTIFICATEN Can Pac. 57.32 Inland Nat Ga* 9 Int Nickel 41 Shell OU 29.50 VERENIGDE STATEN 23.4$ 46.40 40.50 30.50 72.30 67.25 1178 American Motor* un Tel en TeL laacooda lichts Top Bethl Steel Chrysler Citie* Service Colgate Columbia Gaa Dow Cherri Eastman Kodak Ford Motor Gen Blec Geo Motor* Int Tel en Tel Na* Dis tui Nrtfa Am Phtlipa Peon Ceo* Comp Pepslcr Radio Corp Republic Steel Shell OU Sperry Rand Standard Brand» 18 20 Studebaker 180 b Sun OU Comp 51 50 Texa« Instr üo Pac Rr US steel Weettagb Eiec Wool worth 159.5 280 44.20 15.80 26.75 680 4890 24.10 29.25 4320 24.50 40 60 42 50 71.25 34.60 30.40 66.10 71.75 33.70 30.60 66 90 31 40 Verklaring: •—gedaan en bieden; gedaan —laten; 31-52 van 69-39 gr 21-22Z3; t— e* div cultures was de stemming eerder drukt. Deli ging terug naar 65 en HVA n De scheepvaartmarkt was verdeeld kalm. Terwijl de HAL daalde tot 8fi, liep Van Ommeren op tot bijna 260. Onder de bankaan delen was ABN opnieuw gevraagd. De note ring In de cum pref. aandelen Gerzon werd gisteren weer toegelaten. Voor deze aandelen werd ter beurze 126 ge boden. Het overnemingsbod is 125 In het •erdere verloop van de markt viel hier en daar enige aarzeling te constateren. Men zag AKZO teruggaan naar 84 20. Hoogovens naar Kon. Olie naar 136.30. Philips hand haafde zich goed op 65.30. De affaire was rustig en grote fluctuaties deden zich in de lapefondsen althans niet voor. In KLM werd gedaan 116, dus anderhalve gulden lager. Van Ommeren, reeds goed prijshoudend ge opend. trok aan tot 263 maar in HAL en Kon. Boot zat weinig beweging. Bankaandelen wa- kant. cultures ongeani meerd. De staatsfondsen handhaafden zich op het openingsniveau. In de sector lokale fondsen waren de koers stijgingen verre in de meerderheid. Koers-; dalingen deden zich maar zelden voor en be- perkten zich tot AMEV. Hero en Ver. Touw. Sterk de aandacht trok Homburg met een stijging van 417 tot 430, Ook Leidsehe Wol op 157.5. Chas Macintosh noteer de 98 tegen een vorige koers van 91 bieden. Ford ging tien punten omhoog en ook de NDU was vast op 179. Drukkerij De Boer •erd geboden op het verhoogde niveau van 365. Claims Elsevier werden verhandeld voor 1 9.20. Aan de vaste kant waren ook Bijenkorf Beheer, Proost en Brandt. Rlva. Rommen- hoeller. en de Bataafse Aanncmingsmaat- schappij. De ICM werd genoteerd op 433 ter wijl voorts op hoger niveau kwamen Ma- rijnen, Palthe en eerste Ned. Nillmlj Daar- zljn de voornaamste mutaties vermeld. De markt sloot rustig. In afwachting van de opening New York In de 2e periode kwam de lichte aarzeling daar wat sterker tot uiting. Kluwer ging terug naar 253 na in de le periode te zijn gedaan op 259. Bredero daalde tot 445 (le periode 449) en Simon de Wit tot 280 (le pe riode 2851. Daarentegen was Proost en Brandt met een biedkoers van 400 en trok ICM tot. 435 Overigens sloot de markt, kalm met als eerste doelwit- de komende inschrij- de beide nieuwe staatsleningen. VAKANTIEDRUKTE IN DE JEUGDHERBERGEN AMSTERDAM (ANP) Do ruim 50 jeugdherbergen in Nederland zijn zeer goed bezet. De nadruk ligt daarbij op de grote steden, de kust en de Wad deneilanden. Er is veel buitenlands be zoek uit alle delen van de wereld, waar- I»Ü jongeren uite Duitsland, Frankrijk ea Amerika overheersen. In de jeugdherbergen valt een toename var het bezoek uit de Scandinavische lan den te constateren. Goederenverkeer in Antwerpse haven gegroeid SCHIPHOL KRIJGT NIEUWE LUCHTVERKEERCOMPUTER Even puzzelen ANP-CBS BEURSINDICES Industrie Scheepv. Bank-en Handel en Algemeen SCHIPHOL (ANP) De rijkalucht- vaartdienst heeft bij de NA' Hollandse Signaalapparaten een order geplaatst voor het bouwen en installeren van een installatie voor automatische verwer- _l kin§ van radargegevens van de op ANTWERPEN (ANP) Het interna- Schiphol binnenkomende vliegtuigen. Met tïonaal Co«Iercn,rrl,eer overzee .an en5?" T" h" m°S"ijk den dat die vliegtuigen nog sneller ach- naar Antwerpen is in 1909 toegenomen ter elkaar dan thans is kunnen lan- van 73,4 tot 73 miljoen, zo vermeldt'den. een statistisch overzicht van de haven J^®uwAe. van Antwerpen. Het transport van r ao 50,3 tot 52,4 miljoen ton, het stukgoed- verkeer daalde van 22 1 tot 20.6 mil- joen. De aan- en afvoer van minerale oliën (voornamelijk de invoer van ruwe 1 ol.ei steeg in Antwerpen van 23.5 tot 24.5 miljoen ton, die van ertsen bleefbekeken, onveranderd op circa 13 miljoen ton. f' Evenals in andere Westeuropese havens daalde de aanvoer van granen, name- lijk van 1,8 tot 1,2 miljoen ton. een aanvulling op de reeds bestaande SATCO (Signal Automatic Air Traf fic Control System), die sinds 1967 op Schiphol in gebruik zs. De nieuwe installatie, die naar schat ting m totaal 20 miljoen gulden kost, "-etekent een stap voorwaarts op het ibied van de verkeersbeveiliging. 2 SARP maak: veel menselijke han delingen overbodig. De periode van twee minuten, die in de piekuren tussen de binnenkomende vliegtuigen in acht moet worden genomen, moet met de nieuwe apparatuur verkort worden, tot ander halve minuut. De rijksluchtvaartdienst verwacht in 1973 deze installatie op Schiphol te gaan gebruiken. BRUSSEL-EINDHOVEN (ANP) fc. Verticaal: 1 verstrekken: 5 jachtviieg- de Nederlandse "reisorganisatie Airtour A'. Phi!iP"- dochtermaat- tuig: 9 zed.g; 11 plant; 13 zorg: 15 Nespanda ertoe overgegaan een bedrag 5°J,aPPIJ vaniJT - <^'oelJ?P)Pen" halmtop; 16 platvis. 17 zoete honing- van ƒ5.000.000 te investeren in Spaan- 'ab"p.kPn ?al df Belgische PJuhps- drank; 18 bijdehande vrouw; 21 laatst- se hotels. In Benidnrm aan de Spaanse hwInJv' ln tota®' ,B', frs 2\98° 'l,ln leden: 22 troep; 23 herkauwer; 24 na- oostkust heeft deze tour-operator twee P" '"vesteren. Dit bedrag zal worden schrift; 26 emeritus; 28 vrouw van Ja- hotels gekocht en opdracht gegevenbestee<l aan uitbreiding en modernise- kob: 30 gewicht; 31 lof; 32 meisjes- voor de bouw van een blok aparte.' Tin» Ya" ™.n d?. z£ve!? f^rieken no in het land, aldus heeft de Vlaamse minister voor economische zaken mee- SCHIPHOL (ANP) Daar het mede door de grote buitenlandse vraag steeds moeilijker wordt in de Spaanse toeris tische gebieden bedden te AMSTERDAM (ANP) De advies- koersen voor buitenlands bankpa pier geldend ln Amsterdam op de volgende werkdag luidden giste ren onveranderd. naam; 34 zure vloeistof; 35 plezier; 38 inenten. Bovendien werd in Tossa dei' nul. hoofddeksel; 39 overrijp. Mar aan de Costa Brava ook nog een!' Verticaal: 1 taartje: 2 pont; 3 water in h°,C' kocht' van het totale bedrag is 1.077 min Utrecht: 4 nummer; 5 bevestiging: 6 pa-' De drie projecten in Benidorm komen; frank bestemd voor de vestiging in ling: 7 gewicht; 8 alarmmiddel: 101onder Nederlandse hoofddirectie te staanHasselt. 1040 min frank voor de fa- woedend: 12 puzzel. 14 groente: 19 lo- en zullen gezamenlijk worden geëxploï-1briek in Turnhout en 513 min frank terijbriefje20 energie. "24 scheut: 25 teerd. Het betreft het eersteklasse ho- voor de fabriek in LommeL In het ka- jammer; 27 groot aantal; 29 domoor: 33l g l La Bena met 200 bedden (waar-, der van de Belgtsche wetgeving od het Jpöö woonschip: 34 groet; 36 en omstreken:,aan er vermoedelijk nog honderd zul-i gebied van de regionale ontwikkeling len worden toegevoegd) en het twee- zal Philips bij de uitvoering van de dsklasse hotel Los Almendros met 150 plannen financiële steun van de regering bedden, Het 84 apartementen tellendei ontvangen. Siran'ella-project zal volgend jaar ge-. Desgevraagd heeft Philips ïn Eindhoven reed komen. Het 100 bedden tellende1 een en ander tegenover het ANP beves- Neptunohotel, in Tessa de Mar. is even- i tigd. Opgemerkt weid voorts, dat bij eens eigendom van Airtour Nespandade olannen ook de vestigingen in Tes- geworden. doch zal onder Spaanse di-senderloo. Leuven en St.-Gilles-Dender- r eat ie blijven. monde zijn betrokken. 37 geografische mijl. De oplossing van de vorige puzzel is DEN HAAG (GPD) De 22-jarige A. J. Sebel uit Zoetermeer is zondag-i avond vermoedelijk r.a een hartaanval overleden, terwijl hij in Scheveningen aan het baden was in zee nabij Sein post. De man ging met zijn verloofde en nog een ander familielid in zee zwemmen. Terwijl hij tot aan zijn middel in het water stond, zakte hij plotseling ineen. HOOG EN LAAG WATER Vlissingen Temeuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge 16-04 16.37 17.22 17.13 17.47 10.11 10.47 10.44 11.20 172 2239 209 185 23.16 222 136 23.07 173 198 23.47 234 155 23.29 196 Posities Nederlandse schepen r LBnmsb Amsf **3'«"GSS'S RoROn JSJ" 'e Anlwtrpefi «Rolt n Montreal All IntrenM 1 mnN0 Abtrd"n do. v Bcrmud» n Barbi |»nd. 1 v Roti Bansgw 3 te B: Butken Broer, u 2 t Brem en n Kaapstad Hamburg n Cardiff Dutch,Spirit 2 95 r Tunis Duurt I p 1 Oran n Eddystone 3 lo Am ZW Ouasiant i» Roti n Middlesbro Catenas p 2 Ma da Olero Calvijn 1 to Oavcnter Capricorn 3 to Antworpe Carebeko 3'p 1 Brunab' Carebcko 4, p t Texel n :c ine lie 2 h Brocrc 2 v Rott n Falcon 31 ta Gunncss Hasewlnt p 3 Kiel n Oscarshamn Helios p 1 K. Bougaronl Hendriks Morlo p 31 Beachy Hoed I Hcnny T p 1 Brunsb. n Frankrijk Hibiscus 3 to Bermuda nca p 2 Fort, ns. Mcilema - no n Reykjavik Hierna 1 130 m NW K v WZW Ouemant n 480 m W K. Clear eun 1 v Genua n^aep9ta, - Schiedam Ams' n San 1 260 m Z Dakar Klaalna 2 te Rott ia 1 v Amst n Londen hie p 3 Lissabon v Hamburg n Liverpool 125 m ZW Ouessant n Cas Marcello 2 ta Rott Mare Libanim 3 115 m ONO Glbi Miracn N 2 te Casablanca Mithras 2 v Rott n Gibralte ssauhayen 3 te Gothehburg Neutron 2 te Hamburg Nimrod 1 te Gunness Nina 31 225 m Z Kingston n P. NJord 31 te Dublin Noblesse 31 te Londen Nijkerk 2 v Antw n Genua Oldekerk 3 te Rott v. p 3 Noordhinder n Fase Oranje Nassau 3 te Port au Ossendrecht 1 dw Huarmey Ouwerkerk 3 te Antw. verw Parma 3 v Agadir n 5affl Pandrecht1 31 y New'oiTeani n Port Perregaux p 1 Majorca n Casablanca Polyphemus 1 v Durban n Belawen Pooldrecht 3 te La Gualrs Poolster p 31 Cape Vorde Proton 2 te Londen Pul pee p 3 8runsbuttel Ream:rad'' p 2 Brunst Realengracht o 2 Kiel Rien Teekman D 1 Cha Riet 2 ta Hamburg Roerdomp I te Rott Rossen p 1 Noordhlnd Rott, 1 v Singapore n a 3 280 m NO Durban Schiehaven 1 v Cadiz icnegalkust 1 dw L v Antw n Engeland Stad Utrecht 2 to N Statendam 3 te Gen Steady P 1 Dunjcnc Stella Antares 3 y i Stella Mans p 1 8: Stem'? v Delfzijl te SI.ia: Aju'.has 1 te anda p 3 Adel, 31 K Santo Ma, p 6 K. Spaitlve v Singapore n Mogadisc Togokust 4 te Dakar vi V:;htbo-o Vega 1 te R Veri'as 3 te Viking 3 y I Voorwaarts Zaandam y«rw Tank vaart n Bangkok s nV|pezia Dallia p 3 Muscat n Sydney Diadema 3 tc Mena Done p 1 Ouessant 4 te F.'tdcrlcia Doelwijk 3 110 m ONO Kuna Muria Chevron Madrid 3 125 m ZW Dakar Esso Nederland 2 v Lissabon n Ras Forest Hill 3 v Karachi n Ras Tenure v Port Everglades n New lard 2 v P. Cordon n P. y Sal tand n Isle ol Grain la 31 y Miri n P. Bukom v Lagos n Ango Ango 'o de Goede Hoop Zarla 3 v Aden to Dliboutl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 11