PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WASHINGTON WACHT OP ISRAËLISCH ANTWOORD Vrijdag mogelijk eind Britse havenstaking Schelde' bouwt twee fregatten - f 250 miljoen - voor de marine Kritiek Belgen op houding Nederland ZESDE FRANSE KERNPROEF sjfarajnaJtöïisr' "ort"u"n«- - =toe Misbruik van situatie Auto zakt door Belgische brug - gs» - rdr Fregatten SALAZAR OVERLEDEN Vandaag in de krant... Scheel Indonesië EIND DIT JAAR BEGIN BOUW, 1974-1975 IN DE VAART AANPASSING OP ,EILAND' A-i ,5*S7r """T* «",-r«P^rat„rXs 213e iaargan* 175 Dinsdag 28 juli 1970 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN TEL AVIV VRAAGT AMERIKA GARANTIES ourMr-iTVTM rip Amerikaanse rep-erino- rekent em» ^j04- t^—ïi i j. u„„f. WASHINGTON De Amerikaanse regering rekent erop dat Israël nu binnen enkele dagen zal antwoorden op de Amerikaanse vredes voorstellen voor het Midden-Oosten. Maandag werd bevestigd dat ook Jordanië met de voorstellen instemt, al zou de regering in Amman gewaarschuwd hebben dat zij de activiteiten van de Palestijnse guer7 rilla-organisaties ook tijdens een hernieuwd bestand niet kan beïn vloeden of tegenhouden. Israël heeft aan Amerika garanties ge vraagd, na de vrij krachtige brief die president Nixon vorige week aan premier Golda Meir stuurde. Daarin oefende de Amerikaanse pre sident druk uit op het Israëlische kabinet om nu mee te gaan met deze voorstellen omdat Israël het anders zeer moeilijk zou krijgen met de publieke opinie in de wereld en straks tijdens de algemene vergade ring van de Verenigde Naties in september beschuldigd zou kunnen worden van obstructie bij het hernieuwde diplomatieke offensief. PARIJS (AFP, RTR) Het Franse ministerie van defensie heeft bekendge maakt dat er maandag op het verlaten atol Moeroeroa in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan een kernbom met een geringe explosieve kracht tot ont ploffing is gebracht. Het is de zesde kernproef van de huidige serie waar mee men eerder in dit jaar is begon- (Van onze correspondent) De Amerikaanse president, liet de Is raëlische ambassadeur al eerder in Was hington weten dal iedere toenadering van de kant van president Nasser benut M^?r ,sraël wantrouwt de haast van Amerika. Het heeft om dui- delljke garanties gevraagd: ^tekent een nieuw bestand als de Palestijnse guerrilla's niet meedoen? Heeft Amerika de garantie van de Sowjet-I nie dat de stellingen aan het kanaal van Suez niet zullen worden ver sterkt Wat betekent dat nieuwe bestand precies Wordt er werkelijk aan onderhande lingen begonnen zonder voorwaarden vooraf Overleg Amerika is met van plan al die vragen vain Israel te beantwoorden. In Was hington gaat men er prat op dat de voorstellen van minister Rogers zo vaag zijn dat iedereen op dit moment kan instemmen met nieuw overleg. Op het' X3? butenlandsa zaken wordt Liu^ung zou 1 Jlt ™r' "een bePaa'd plan be-i nieuwe bestand. besprekingen. Er I Washington heeft zullen vol6cu Wel heeft Washington aan alle par tijen duidelijk gemaakt dat het .de mi litaire balans' ui het Midden-Oosten gehandhaafd wil zien. Overeenstemming ~r zou tussen de Sowjet_Unie en Was hington overeenstemming bestaan over dit onderdeel. Amerika zou willen wach ten met het leveren van gevechtsvlieg tuigen zolang de Sowjet-Ünie de posi ties n H"vnlP niet ~,„_if. - - ucepreningen. ar zou begonnen kunnen worden met een nieuw bestand of eerst met nieuwe be sprekingen over een bestand. In Amerikaanse regeringskringen is men van mening dat op een bepaald mo ment tijdens dit nieuwe overleg de gro te vier erin zullen worden betrokken en de Verenigde Naties in de persoon van secretaris-generaai Thant en de bemid delaar voor het Midden-Oosten, ambas sadeur Gunnar Jarring. Het verwerpen van de voorstellen Irak en Syrië neemt men in ties in m .v.^ ei .massale hulp uitblijft. Wel heeft Ame rika aan Israël nieuwe defensieve wa pens beloofd en is men bereid direct te springen als de militaire situatie [plotseling zou verslechteren door dit ust met al dere plannen. Het zou de republikeinen hij zonder dienstig zijn als er al resultaten waren voor de tussentijdse verkiezingen begin november. In kringen van de Ver enigde Naties is men echter minder op timistisch over een snel succes. Daar voor wordt er al te lang met de prohle- men van het Midden-Oosten, vaak tever geefs geworsteld. En als straks aan de agendapunten als waarnemers, troepen om dat bestand te controleren, neutra- iiiir»r n-au- ar, v-, gebieden en definitieve grenzen gaat Wa^hmSL, -»y^ie» neemt men in om nog maar te zwijgen over het WERKGEVERS AANVAARDEN ARBITRAGES Namens de vakbond van haven arbeiders nam Vic Feather gis teren het rapport-Pearson in önt- (Van onze correspondent) echter rekening worden gehouden met LONDEN Indien de optimisti- ÏÏafeT;,7°T^'7 de SriZÏl T'1 10,1 h"Ven- S Mi de Bnt,eTZTa}%lTmn °üe'' sche verwachtingen over een spoe dig einde van de algemene Britse havenstaking juist blijken te zijn, kan het werk op zijn vroegst vrij dag a.s. worden hervat. Ook wan neer alles goed gaat blijft echter nog de mogelijkheid bestaan dat in enkele havens de staking onoffici eel zal doorgaan. Reden voor hernieuwde hoop na de eerste speculatieve berichten gedurende het weekeinde over de te verwachten aanbevelingen van het rapport van het onder leiding van rechter lord Pearsons staande hof van onderzoek vormen de werkelijke aanbevelingen hiervan v/elke maandag werden gepubli ceerd en door de werkgevers, die meer zullen moeten betalen dan waartoe ze aanvankelijk bereid waren, werden aanvaard. Woens dag zal de gedelegeerden-conferen tie van de transportarbeidersbond over het rapport en het daarop ge baseerde nieuwe werkgeversaan-1 bod beslissen. De kans is groot dat die beslissing gun-1 stig zal uitvallen hoewel het plan waar-; -chijnlijk slechts met een kleine meer derheid zal worden aangenomen, zoals drie weken geleden het vorige werkge- versaanbod met slechts vier stemmen meerderheid werd verworpen. Er moet |de mogelijkheid dat sommige militante! plaatselijke groepen havenarbeiders zu!-j I t-V; 6 iciuer van ae transport, arbeidersbond. Jack Janes, die de aan bevelingen aanvaardbaar acht, te vol-i kL»**3* is?val 281 'n bePaalde ha ven* het conflict het karakter van een wilde staking aannemen. Tussenfase Van de werkgevers zullen, nu het proces van onderhandelingen, met het rapport van het hof van ondei - zoek als sluitstuk, is voltooid geen nieuwe voorstellen meer zijn te ver wachten omdat ze menen voldoende water in de wijn te hebben gedaan en economisch niet m staat zijn ver der té gaan dan het door het hof voorgestelde compromis. De werk. gevers staan in zoverre sterk aan ge- (Zie slot pag. 3 kol. 4) BRUSSEL (ANP) De Belgische transportarbeidersbond heeft maandag ernstige kritiek geleverd op de situatie in Neder landse havens in verband met de Britse havenstaking. In een maandag in Antwerpen verspreid manifest vraagt de bond zich af .of de Nederlandse werkgevers van de huidige situatie mis bruik maken door er een commerciële zaak van te maken'. De bond beschuldigt de Nederlanders er namelijk van dat zij alle voor Engeland bestemde goederen lossen en opslaan, zodat de schepen vrij komen voor nieuwe ladingen. Ook op andere landen heeft de bond kritiek. En zijn manifest stelt de bond, dat in Franse havens schepen met goederen voor Engeland normaal worden gelost. Ook in Duitse havens zou dat het geval zijn. Denemarken heeft als gevolg van wettelijke bepalingen de solidariteitsactie opgeheven. Als de havenstaking in Engeland voortduurt zal de bond blijven bij zijn eis dat de internationale transportfederatie het comité-Noordzeehavens bijeenroept. Er zal dan een werkelijke internationale coördinatie van de solidariteitsactie moeten komen, aldus de bond. want anders heeft de actie van de Antwerpse havenarbeiders geen nut en kan ze de Schelde- haven alleen maar schaden. j BRUSSEL (ANP) Maandagavond,, kort na zeven uur, is een Nederlandse vrachtwagen door de brug over het ver-1 hindingskunaal Herentals.Bochholt in Olen gezakt. De Nederlandse chauffeur is daarbij om het leven gekomen. Het is Jozef Heydens uit Margraten in Lim- bUr?' 1 geringsorder Daarr De chauffeur <He een vrachtauto be- lei doei gediend znn- het bewuste eon- kers" te Cadier en Keer. had in de ra-£arantle van vijfentwintig mil- diumfabnek te Olen metaal resten gela-i^*° meer wordt min of meer veilig den die hij naar Nederland moest ver- gesteld, voeren. De man moet in een mament van onoplettendheid niet opgemerkt L J hebben dat de ln de wijk Gerheze lig- \A/anne,S| men b6 dit alles dan ook nog gende Baileybrug slechts een belasting in aanmerking neemt, dat het va.n twaalf ton kon hebben. Hij reed i Verolmeconcern voor beide fregatten ma sfljn vricMwagcn plu. aanhanger' aan de marine een redelijke offerte heeft Toen de vrachtwagen de brug begon opi' van de staatssecretaris toch te rijden, werd deze door het zware ge-1 el ecuS beraad zal hebben gevergd, het ware van de pijlers ge-|dan kaP mea deze recente gunning zon- Over de twee fregatten, die nu De Schelde in Vlissin- gen gaat bouwen voor de ma rine. wordt al jaren gespro ken. In de defensienota van 1964 kwamen ze voor het eerst aan de orde: in dit stuk werd namelijk een uiteenzetting gegeven van de maritieme strategie voor de jaren zeventig, waarbij onder meer werd ge wezen op het nut van fregatten als de- zc. Zij kunnen zowel dienen voor de on- derzeeboot-bestrijding als voor de lucht- verdediging en de bestrijding van op- pervlakteschepen. zo werd toen betoogd. Vier jaar later werd in een nieuwe nota de defensienota 1968 deze opvat- i ting herhaald en in de defensiebegrotin- jgen van de laatste jaren werd zij in praktijk gebracht. Zo werden posten j opgevoerd voor de ontwikkeling bij de 'Nederlandse industrie van apparatuur. die te zijner tijd op beide fregatten moet worden geïnstalleerd. Op de begroting 1970 was bovendien al een bedrag ge reserveerd als eerste aanbetaling aan de werf, die de schepen zou gaan bou wen. De Nederlandse scheepsbouwers wisten dan ook. dat de bestelling in de loop van 1970 zou afkomen, zij wachtten met spanning af wie de levering zou krijgen. Voor een dergelijke omvangrijke order echter zijn er in Nederland maar twee serieuze gegadigden meer: Verol- ine en de Rijn-Scheldegroep. Dat geeft enige pikanterie aan de zaak. Sinds vo rig jaar immers is de staat nogal nauw betrokken bij het Verolmeconcern: in oktober kreeg dit bedrijf namelijk een staatsgarantie van vijfentwintig miljoen ter overbrugging van liquiditeitsspan- l ningen. Toen in januari jl een commis- isie werd ingesteld, die de integratie mogelijkheden van het Verolmeconcern (met andere scheepsbouwbedrijven in opdracht van de re gering moet onder zoeken, werd die staatsgarantie ge handhaafd, zelfs met de bepaling, dat zo I nodig een additioneel krediet zou wor- I den verstrekt. Die toezegging geldt voor |de periode, die de commissie nodig 'heeft voor haar onderzoek. In een der gelijke situatie lijkt het reëel de vraag i te stellen of het rijk (als opdrachtge ver) wel helemaal vrij is zijn opdrach ten voor nieuwe schepen te plaatsen. Er kan immers een nevenoverweging een rol gaan spelen. Bijvoorbeeld: ,Zou het niet goed zijn dit ondersteunde bedrijf nog eens een extra steuntje te geven door de gunning van een belangrijke re geringsorder?' Daarmee zou dan tvveeër- ft&ntlijH te njaen. wera aeze aoor net zware ge wicht als het ware van de pijlers ge drukt. Enkele ogenblikken later was het gehele brugdek in het water ver- Idwenen. evenals de vrachtwagen. Van deze laatste staken alleen de acht wie-; len boven water uit. Toen men hulp kon bieden bleek de in zijn cabine bekneld geraakte chauffeur VORSTER IN ZIEKENHUIS KAAPSTAD (AFP) De Zuidafrl- kaanse premier John Vorster :s maan dag in Kaapstad in het ziekenhuis op.] genomen. H:j zal behandeld worden in1 verband met een met ernstige nier-aan doening. Dit is uit officiële bron in j vernomen. »j.i ^.tneia jeraakte chauffeu: al overleden te zijn. Zijn stoffelijk over. schot is naar de kliniek van Herentals overgebracht. De scheepvaart op het verbindingska naal. via hetwelk de radium- en koper- fabriek van Olen toegang krijgen tot het Al be rtk an aal is volledig gestremd. -ISSABON (AFP) Oud-premier An tonio de Oliveira Salazar van Portugal is maandag na een langdurige ziekte I overleden. Salazar werd 81 jaar. Twee jaar geleden kreeg Salazar een| ernstige beroerte waardoor hij 38 dagen: bewusteloos bleef. Hij herstelde enigs-1 zins, maar was mede door zijn hoge leef. tijd, niet meer tot werken in staat. Een van zijn naaste medewerkers Mar- clo Caetano volgde hem op als premier. Uit goede bron in Lissabon is verno men dat Salazar een staatsbegrafenis Izal krijgen als of hij nog premier was Sexdancing Deining rond een dancing in Re- tranchovricnt. Wat zegt de toe. komst? Dancing of sexclub? (Pag. 2). DB WESTDUITSE minister Schee! is gisteren in Moskou de onderhandelingen met de Russen begonnen. Na de eerste dag werd melding gemuakt van een snel ge. sprekstempo(PaK- 3). DE STUDENTEN in Indonesië die het indertijd het regiem.Soe- karno zo lastig maakten, hebben thans felle kriBek op het bewind van Socharto(Pag. 6). N.èuws uit Zeeland op pag. 2,4,5 en 8; Binnen- en buitenland °PPag.3,6,9 en 11; Sport op pag. 7; Radio en tv op pag. 9 Beurs en financiën op pag. 11 VLISS1NGEN De Koninklij ke maatschappij ,De Schelde' in Vlissingen zal voor de konin klijke marine twee fregatten met geleide wapens bouwendie opdracht heelt de Vlissingse maatschappij maandag ontvan gen. Er is een bedrag van 250 miljoen mee gemoeid, rond 125 miljoen per schip. Het is de bedoeling, dat tegen het ein de van dit jaar met de bouw wordt begonnen en dat de bei de fregatten in de loop van steld. Met deze opdracht is de orderportefeuille van ,De Schel de' gestegen tot een waarde van ongeveer 800 miljoen. ,De Schelde' zal de heide geleide wa pen-fregatten bouwen op de werf en in het dok op het zogenaamde .Ei land' in Vlissingen. Om dat zo effi ciënt mogelijk te doen. zijn een aan tal voorzieningen nodig, die de fre. gnttenhouw onafhankelijk van de weersomstandigheden moet maken. Zo zal het dok op het Eiland wor den overdekt, liet bouwterrein wordt .geclassificeerd' en er komt en hek omheen. Met die voorzieningen is een bedrag van .enige miljoenen guldens' gemoeid. Het karwei zal dezer rin gen worden gegund, in de eerste helft van volgend jaar moeten die voorzieningen gereed zijn. Van De Schelde zullen beide grote marine-fregatten grootste lengte 138 meter, breedte bijna. 15 meter de bouwnummers ,344' en ,345' krij gen. Het eerste schip moet maanden na de opdracht m" t, '"J-L en 1975 in dienst n orden ge- (Zie slot pag. 2 kol. 1 i'iig Op deze Joto een beeld van het ontwerp voor de bij de Schelde te vlissingen te bouwen fregatten dat door de Koninklijke .ifarme \nn^ühViWV7ki"9 m?f dr' N,eder' cm-kanon. de S naar de dried,- uJJt 'V p Uitgewerkt. naar de .Tartar-rak*-' d* 4 naar Hst. cijfer j verwijst „aar het 1! de^ WnÓpt^Z der twijfel beschouwen als een groot succes voor De Schelde. Er blijkt nu. dat de regering in deze zaak kennelijk I uitsluitend is afgegaan op de merites van De Schelde-offerte. met andere woorden: zij heeft subsidiepolitiek en aankoopbeleid niet met elkaar verwis seld. Dat siert de regering, in het bij lzonder staatssecretaris Van Es, het is echter vooral een erkenning van de bij zondere kwaliteiten, die het scheeps bouwbedrijf van De Schelde bezit. Deze I maatschappij heeft een grote reputatie op het stuk van marineschepen, in het bijzonder ook van .moeilijke schepen': de staf van dit bedrijf plus de vele werkers op de werf hebben er een specialisatie van gemaakt. Dit vakmanschap zal bij de gunning zonder twijfel een belang rijke rol hebben gespeeld. Heeft nu bij de directie van de Ko ninklijke Maatschappij De Schelde _v de vaststelling van de uiteindelijke prijs een rol gespeeld, dat de concur rentie in dit geval om meer dan één re den gevaarlijk was? Is er onder de markt gewerkt om toch vooral deze or der te kunnen binnenhalen? We hebben de stellige indruk, dat daarvan geen sprake is. De scheepsbouw in het alge meen is sinds enige tijd niet meer ge noodzaakt om onder de markt te prijzen, er worden realistischer offertes ge maakt dan enkele jaren geleden. In al lerlei contracten wordt bijvoorbeeld re kening gehouden met stijging van lonen en prijzen. Dergelijke clausules konden nog niet zo heel lang geleden niet wor- I den bedongenmen was al blij wanneer een opdracht binnen was, dan hield men het bedrijf in ieder geval gaande. Het Verolme-drama is één van de zichtbare gevolgen van een dergelijke situatie. Er I was in de afgelopen jaren sprake van een .buyer's market', een markt die ge- dieteerd kon worden door de koper. Nu echter gaat het weer meer in de richting van een verkopersmarkt, mede dank zij de goede orderbezetting. In dit licht ge zien kan men er x-an op aan, dat de of ferte van De Schelde voor deze beide fregatten geen overheidssteun achteraf nodig zal maken: men heeft als goede I ondernemers gecalculeerd en uitsluitend op grond daarvan ingeschreven. T"\eze nieuwe opdracht aan De Schelde maakt overigens nog weer duide lijk welk een gevarieerde structuur dit bedrijf heeft. Sommigen betogen wel eens bezorgd dat een scheepswerf een- jzijdig is en daardoor uiterst conjunc tuurgevoelig. De Schelde echter is veel meer dan een werf: het bouwt nieuwe schepen en beschikt over een uitgebrei de reparatie-afdeling, het kent machine bouw en fabriceert ketels, het heeft af delingen voor aluminiumprodukten en voor apparatenbouw. Alles bij elkaar leveren deze afdelingen een orderporte feuille op van rond achthonderd miljoen 'gulden. Een opvallende en gezonde ont wikkeling. I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 1