RECREA TIETEAMS geen spelleiders met fluitje ROUWBANDEN IN EVIANS LES BAINS provincial© courant BEZIT zeeuwse 14 De recreatieteams die deze zomer In Zeeland in de toe ristencentra him best doen en een belangrijk stuk van hun eigen vakantietijd geven voor de toeristen hebben zeker bij regenachtig weer de handen vol. Hoe zij het werk kunner opzetten wat er van hen verwacht wordt, Is hen met zomaar komen aanwaaien. Er ifi naast de eventuele ervaring training aan voorafgegaan, informa tie en er is een stuk begeleiding op de achtergrond. Daarvoor dient de Stirk, de stichting ten dienste van het recreatiewerk der kerken in Driebergen, een jonge zelfstandige stichting, die als een vanzelfsprekendheid moest ontstaan uit de Bijbel Kiosltvereniging, die het recreatiewerk namens de kerken al jaren geleden begon. Had de Stirk in het eerste jaar van haar ontstaan voor al tot doel het coördineren en stimuleren van plaatse lijke en regionale activiteiten in het vlak van kerk en recreatie, nu begint vooral te tellen mentaliteitsvor ming en niveauverbetering van de teamleden. GEEN SPELLEIDERS In een gesprek met de nieusve directeur van de Stirk, de heer W. van der Loon, aanvankelijk in het provin ciaal jeugdwerk in Gelderland werkzaam, en met de theologiestudent Willy van Beek (BKV), blijkt een nieuwe visie op het recreatiewerk dear kerken, die in feilt0 voortkomt uit de praktijk. Men wil onderscheid maken tussen de recreatievoorzieningen puur en de be geleiding van de teamleden. Het kenmerk van recreatie is dat deze niet dwingend is, ,de teamleden zijn geen spelleiders met een fluitje, zegt Van Beek. Men zal oog moeten hebben vooor de verschillende denkwerelden van de recreanten niet alleen, maar ook van. de bevolking in het betreffende recreatiegebied. En daarbij is duidelijk dat ook elk teamlid zélf een eigen denkwereld inbrengt. Iedereen is gebonden aan een bepaald patroon. Het gaat er nu maar om dat er een communicatie tot stand komt tussen de drie .richtingen.' De teamleden vervul len daarin een uitgesproken functie. Vandaar dat men taliteitsvorming en niveauverbetering van groot belang zijn. Zij kunnen een belangrijke rol spelen bij een der gelijke vorming ook op plaatselijk niveau, bij de re- vereatiecommissies der kerken. Deze commissies moeten creatiecommissies der kerken. Deze commissies moeten aan een luchtbed moet worden geholpen en een zak- geldje er dat verder de toeristen wel bezighoudt. De teamleden moeten ook werkelijk deze commissies in het werk willen betrekken voorzover dat mogelijk is. al thans informatie erover geven (en daairaan ontbreekt het neg wel eens). En tenslotte zullen de recreanten de gastheren en gatstdames ndiet alleen maar moeten zien als .geldfiguren' (Van der Loon). Het is juist deze communicatie die één van de belangrijkste agendapun ten voor de kerk en recreatieteams is. Of zoals Van der Loon het formuleert: .zeker gezien de ,k' van kerk its VAN BEEK hier een taak; de mens in relatie tót, en dan zowel een horizontale als een verticale relatie.' DIAKONAAT De reereatïeteams hebben nu nog een belangrijk stuk uitvoerende taak. Ze hebben inderdaad de zorg voor re creatie, maar dan wel recreatie in de ruimste zin van het woord en niet binnen een vast patroon. Ze moeten juist flexibel zijn, kunnen uitvinden waar de behoeften liggen, dienstbaar zijn, iin de juiste zin van het woord diakonaal bezig zijn. Want daar Is men nu wel langza merhand achter: .recreatie is geen evangelisatie meer' (Van Beek), maar het ia .diiakonaat, dat is servicever lening, geen pastoraat' (Van der Loon), het is zelfs zo, meent Van Beek, dat de teams beter van het pastoraat kunnen afblijven, gezien hun achtergrond en gezien de achtergrond van de toeristen. Van der Loon wijst op het feit dat sommigen onder de recreanten niet voor hot christendom kiezen en dat een stuk deskundigheid nodig is om .pastoraat te bedrijven.' Maar: ,het is geen kwestie van wóórden weggeven, het gaat er juist om dat je mensen kunt helpen, het gaat niet speciaal om de geest.' Het beste is dat de teamleden als zij en drge- lijke ontmoeting hebben met recreanten dat er echt .pro blemen' naar voren komen (en ook d mens op vakantie VAN DER LOON situaties moeten herkennen, inspelen ook op de nieuwe gestalten van gemeente-zijn, vooruitzien. Het onderwerp kerk en recreatie zal zich nog verhevi gen en de kerken zullen er nog meer mee te maken krijgen dan nu al het geval is. Zonder teveel gestruc tureerd te zijn beseft men dat toch bepaalde structuren gevonden moeten worden voor dit werk. In het verleden hebben wellicht bijbel-kioskvereniging en stichting ten dienste van het recreatiewerk der ker ken te weinig gewerkt aan die structuren. Het heeft tot resultaat gehad dat de plaatselijke commissies verant woordelijk zijn voor een stuk werk dat ze eigenlijk nog te weinig kennen. Het kan ook betekenen dat de teamle den het werk niet altijd aankunnen en dat de plaatse lijke predikanten er missohden ook weinig van weten. Vandaar dat de training ook een stukje vormingswerk naar de plaatselijke commissies en de gemeenteleden toe is. Van der Loon: ,ik geloof dat vormingscentra hier ook veel goed kunnen doen, het gaat niet alleen om recreatie, het is onderdeel van de grote verandering in hst leefpatroon van een arbeidssamenleving met meer werktijd dan vrije tijd gaan we naar een vrijetijdssa- menleving. waarbij het werk nog maar een klem deel van de week in beslag neemt. Dan 's er de kans dat men met zijn vrije tijd geen raad meer weet. In het verle den was de vrijetijdspassering vooral sport en spel, meer en meer komen ook andere zaken daarbij aan de orde. Ehn integratie van beide zaken is nodig.' WEINIG ZEEUWEN heeft, misschien wel juist dén, door de andere situatie waarin hij verkeert, behoefte eens te praten) een con tact >ggen met een deskundige in de pastoraal, een predikant of; geestelijke. En die predikanten doen ook al mee in het werk. Maar Van Beek moet toegeven dat niet iedere pastor geschikt la voor het recreatiepasto raat. Het vraagt niet alleen een volledige inzet, maar het is een volledig amderssoortig werk. Om maar te noemen de mogelijkheid dat er aanzetten komen naar een nieuwe vorm van kerk-zijn, of gemeente.zljn. Bekend zijn bijvoorbeeld de woord- en eucharistievierin gen in Breskens, waar men toch echt kan spreken van een zekere nieuwe vorm van gemeente-zijn, evenzo is er een recreatiegemeente ontstaan in Driebergen. Daar heeft men doopbedieningen en al. En dan komen, zo meent Van Beek, toch nog structuren, zij het in nieuwe vorm, naar voren, die men .ambtelijk moet oppikken.' En dat leidt weer tot de kerkelijke ambten, met dat van pastor voorop. Van Beek ziet in de toekomst moge lijkheden voor een .kerkelijke wegenwacht' ten behoe ve van de toeristen-onderweg. De kerk zal mobieler moe ten worden, flexibeler ook. De mens komt, in andere situaties, met dezelfde vragen, maar men zal eerst de De vormingscentra, zoals ook .Hedenesse' in Cadzand, zijn overigens bij de voorbereiding op het kerk en re, creatiewerk ingeschakeld. Er zijn zes weekeinden ge weest in regionale, centra waar meer dan 1000 jonge mensen, leden van recreatieibeams op 160 recreatie plaatsen in ons land, bij elkaar kwamen om zich te verdiepen in hun zomerwerk. Er is bovendien op Schou wen een aparte training geweest voor de teamleden die daar werken, zoals de teamleden voor Zeeuwsch-Vlaan deren en Walcheren naar Hedene3se gingen. Zij komen uit diverse windstreken en van verschillende scholen en opleidingen. Er zijn teamleden die het gewoon leuk vinden om mee te doen. er zijn er ook die er een stukja vangelische roeping in zien en dan zijn er (een toenemend aantal) die het recreatiewerk der kerken 's zomers doen als stageperiode voor sociale of pedagogi sche academie. Landelijk gezien komen maar weinigen uit Zeeland, aldus constateren Van der Loon en Van Beek. Pn voor zover ze komen willen ze liever niet in ei gen provincie werken. Er is ook in Zeeland niet gericht geworven. De plaatselijke commissies doen veel zelf. hebben ook al de eigen contacten van vorige jaren. En men komt graag terug. WILL. VERKERK. Over weinig predikanten uitge zonderd wellicht de Zeeuwse ,oud- vaderi-Smytegelt zullen zoveel anek dotes bekend zijn als over de befagm- de ds H. Budding (1S10-1870J, die wel vjordt genoemd ,De Vader der Afscheiding in Zeeland,' (uit de Ned. meente, Goes, leeft nu nog voort als meente, Goes, leeft nu nog voor als vrije evangelische gemeente aldaar. Aan die Afscheiding van 1834 zijn onder andere ook de namen van de predikanten A. Brummelkamp en J. van Velzen verbonden. Die drie na men vond de Soitburgnaar J. H. Francois in een vergeelde krant uit 1911, fle Zeeuw', chr.-historisch nieuwsblad voor Zeeland.' De eerste anekdote: ,Ds Budding kwam eens te paard de stad binnen. Een commies der directe-belustingen, die zijn kantoor bij de stadspoort had, herkende Budding en zeide met nauvj verborgen spot: Rijdt gij te- paard dominee, uw Meester reed op 7. Budding antwoordde: heeft.' Dan is er de anekdote van de pre dikanten Brummelkamp en Van Vel zen, later docenten aan de theologi sche school te Kampen, die samen van de synode kwamen: Van Velzen met den traditioneelen driekanten hoed op, doch Brummelkamp met hoogen hoed. Nu was juist over het a-1 of niet dragen der steek op de Synode gehandeld; door Van V. was heet verdedigd, door B. bestreden. Met de heeren zat in den trein 'n sol daat, die de treurige hebbelijkheid had z'n redeneeringen met vloeken te doorspekken. Nadat hij zulks reeds een en andermaal had gedaan, sprak B. hem aan en zeide: Ik zie aan je uniform dat je in 's konings dienst zijtzeg houdt ge wel van je koningDe militair zette zich in postuur en zeide: Leve do koning! Zeg, hernam B., zou jij dulden, dat in jou bijzijn de koning bele-edigd werd? De oogen van don sol daat fonkelden, 't was of hij naar sabel of bajonet tastte, m'nheer, zeide hij: laat ze 't hart eens hebben! Ten wees B. op Van Velzen en zeide: Zie je wel dat deze m'nheer ook een uniform draagt? hij dient- ook een leaning en dien koning heb jij gelasterd. Hoewel ik die uni form niet draag, is zijn koning toch ook mijn koning, daarom wil ik spre ken waar deze heer in uniform- zwijgt en B. bracht den soldaat het zon dige van z'n vloeken onder 't oog, zoo liefderijk en ernstig a-ls hij dit verstond.' Aldus ,De Zeeuw' in 1911, en met dank aan de heer Francois te Souburg, 1970. m De toestand van de meer dan 1400 gastarbeiders in het werkge bied van de Stichting bijstand bui tenlandse werknemers in Den Bosch blijkt hier en daar niet rooskleurig. Zeker zeventig aan de stichting be kende arbeiders Teven ,als kippen in een batterij' en de stichting veronder stelt dat 100 tot 200 van hen in er barmelijke omstandigheden leven. Daarnaast bestaat na.wwelijks enige mogelijkheid-, noch bij gemeente, noch bij particuliere woningbouw vereniging, of woningbezitters, op betaalbaar onderdo,k binnen twee of drie jaar, vmardoor ook de gezinnen van de gastarbeiders kunnen overko men. Veertig procent van de 800 bui tenlandse werknemers in Den Bosch is daarom woningzoekend. Is er bij het (inter) kerkelijk klassedienslverlening Deze vraag werk in recreatiecentra sprake van is opgeworpen tijdens een in Terliorn gehouden voorlichtingsbijeenkomst van de Friese provinciale interkerke lijke recreatie-commissie, PIRK. De vraag was van de heer M. J. Vierstra, adjunct-secretaris van de PIRK in Friesland, die meent, dat er inderdaad van klasse-dienstverlenmg sprake is. Bij het werk i/u de vakan tie-oorden mikt de kerk immers op een groep, die zich kan veroorloven met vakantie te gaan. Er zijn ech ter ook vele anderen minder ge situeerden, bejaarden, invaliden die zo'n dienstverlening van de kant van de kerk (en) op prijs zouden stel len. Voor hen ontbrelcen echter de voorzieningen. Rereatie-consulente mejuffrouw A. C. A. Graste voegde hier aan toe, dat ook de opvang van de dorpskinderen in recreatie-centra waar de ouders het vaak te druk hebben met de toe risten om zich voldoende met de kin deren te bemoeien - zeer belang rijk is. De heer Vierstra vroeg zich af, of de kerken wel op de goede weg zijn, gelet op bijvoorbeeld de praktijk rondom het recreatiecentrum ,De Potten' aan het Sneekermeer. Daar huren vakantiegangers dure bunga lows, die bovendien met subsidie tot. stand zijn gekomen. Rond dat cen trum wórdt kerkelijk recreatiewerk gedaan, maar niet in de jaand.woe stijn met slechts twee tonnetjes' even verderop, waar de man met de klei ne beurs op aangewezen is. Om te huilen noemde hij de vaak gebruik te gang van zaken. Bisschop Helder Camara, strijder voor de verdrukten in latijns-Ame- Jtrijs gekregen, ingesteld naast de itèraire Viagreggio-prijs, bestemd voor buitenlanders die zich hebben onderscheiden op cultureel of sociaal gebied. De Italiaanse jury noemde 'Camara ,de man van de derde we reld.' Tot de kandidaten behoorde ook de voormalige Tsjechische lei der Alexander Dubcek. Vorig jaar kreeg de Griekse militair Panagou- lis deze prijs, dertigduizend, gulden. Panagoulis werd gevangen gezet, we gens samenzwering tegen het kolo nelsbewind in Griekenland. En bisschop van Peteghem van Gent heeft zijn gelovigen voorge schreven dat zij al vóór de geboorte van een kind de doop met. d.e paro chiepriester moeten regelenDe tijd lussen aanmelding en doop moet dan worden gebruikt voor een gron dige instructie van de ouders over dé betekenis van de d.oop, aldus de bisschop, die al heel wat dopelingen op zijn geweten heeft. Twaalf Enkhuizenaren hebben collectief het gastlidmaatschap aan gevraagd van de zeven bij de plaat selijke gemeenschap van kerken aan gesloten kerken en geloofsgemeen schappen. De reacties: ,komt u maar' (doopsgezind), de Lutheranen open den een gasilidmaatschapsboeh, r-lc: ,in orde, u bent welkom.' De her vormde gemeente liet weten dat de avondmaalsvieringen daar ,open' zijn voor iedereen die dat- ook in zijn ei gen kerk mag. Overleg is er nog met de gereformeerden die niet zonder meer konden beslissen, de oud-ka tholieken, die het formeel moeilijk vonden, maar mogelijkheden zagen en het Leger des Heils dat geen gast- leden kent. In het nummer van ,Vrij Nedeiiand' van de vorige week maakt Jan Rogier enkefe gen over zijn eigen r-k kerk zoals die haar weg zoekt te gaan in de te^emvoo^i^ Eigenlijk vindt hij dat ze niet gaat, maar stil staat op haar eenmaal ino»n Hij schrijft dan onder andere over de encycliek .Populorum Progressio', ,een vaa me progressieve geluiden van Paulus VI,waarmee de derde wereld weer een t gehouden'. De gedachte dat communisten en katholieken een gemeenscha ben ten aanzien van de vrede en vooruitgang in de wereld, is na het 1 cycliek uitgesproken door een van de voormannen van het Italiaanse communis^'* ,Maar de tijd dat het Vaticaan dergelijke gestes beantwoordt met toenadering, is wee! voorbij'. De praktijk van .Populorum Progres sio' laat de paus (wat al te gemakkelijk) over aan de regeringen, die wel wapens kunnen leveren als het hun goeddunkt, maar in de bedoelingen van de encycliek weinig lust blij ken te hebben. Hij schrijft dit in een artikel dat gaat over de huidige regeringscrisis in Italië. Door middel van de christen democra ten blijft het Vaticaan een zeer grote rol, zo niet een beslissende rol, spelen in dit land en het is een rol die hij allerminst bewon dert, In ieder geval is dit een stukje kerk en wereld. Er is een onlosmakelijk verband tus sen deze twee, ook al mag het dan niet over al (gelukkig) zo liggen als in Italië. De verhouding van kerk en wereld is ook een van de zaken die ter sprake zijn gekomen op de vergadering van de Lutherse Wereldfede ratie, welke in de vorige en deze week is ge. houden te Evian les Bains, aan het meer van Genève. Het merkwaardige is nu dat dit the ma reeds volop aan de orde was nog eer er één afgevaardigde ter vergadering was ver schenen. De voorgeschiedenis van deze luther se assemblee is in dezen zeer leerzaam en wel voor alle kerk. Ze zou namelijk eenst gehouden worden in Oost-Duitsland. Begrij pelijk dat er in deze wereldfederatie sterke stemmen zijn opgegaan om in de DDR samen to komen. Wie een oude kaart opslaat waar op de godsdiensten zijn aangegeven door ver schillende kleuren, kan zien dat het gebied dat nu door Ulibricht wordt beheerst, als overwegend protestant staat aangegeven en dat zijn in die geval dan bijna allemaal luther- sen Ónder de omstandigheden waarin zij nu hun kerk-zijn moeten waarmaken, zouden zij stellig een bemoediging putten uit de weten schap dat ze behoren tot een kerk die over heel de wereld verspreid is. Internationale contacten zijn in de landen achter het ijzeren gordijn van meer betekenis dan ze dat bij ons zijn. Er kwamen echter zo-veel moeilijkheden, dat men wel van Oost-Duitsland moest af zien. De regering aldaar zal de aanwezigheid van zulk een groot internationaal gezelschap, waar ieder vrij is zijn gedachten uit te spre- keb ook niet erg op prijs hebben gesteld. De verhouding kerk en wereld 'bracht daar in ieder geval extra moeilijkheden mee. Na de DDR is het oog op Brazilië gevallen als land om te vergaderen. Van regeringswe ge werden de lutheranen hier in ieder gevat met volle vreugde ontvangen. In alle moge lijke vorm werd hulp toegezegd wanneer de lutherse wereldfederatie dn Porto Alegre zou bijeenkomen. De president van deze republiek heeft zelfs gevraagd of hij persoonlijk op de assemblée aanwezig mocht zijn en of hij, via deze vergadering, een woord tot de wereld mocht richten. Mooier kan het toch niet, zou den we zo denken. En dit wordt nog fraaier wanneer we er aandenken dat Brazilië met zijn 60 miljoen inwoners tot de rooms-katlio- lieke naties moet worden gerekend, tenminste op papier. Niet minder dan 93 procent van de bevolking staat te boek als behorende tot de kerk van Rome. Iets anders is ook niet te verwachten van een vroegere Portugese af komst het te zijn, zij het dan ook dat er veel gemengd bloed onder is. Vroeger was de R-K Kerk hier Staatskerk. Dit is in 1889 opgeheven. Sindsdien ie er in Brazilië een grotere vrijheid van godsdienst dan het gevaL is in de meeste van de Zuidamerikaanse sta ten Naar de laatste gegevens die or.s ter be schikking staan, is gedurende deze eeuw het getal der protestanten gegroeid tot 4 pro cent van de bevolking. Deze zijn natuurlijk weer sterk verdeeld, zoals we gewoon zijn. Maar de lutherse kerk heeft van die 4 procent een grote portie. Hun zielental wordt opge geven tot ruim een half miljoen. Dit is voor namelijk gekomen door immigratie. Alle re den om in Brazilië eens te vergaderen! Edoch, toen het alles in kannen en kruiken leek te zijn, begonnen de moeilijkheden. Het generaals-regiem in Brazilië, met zijn geheime politie, is verre van democratisch. Naar aan leiding van het bezoek van de Braziliaanse bisschop Dom Helder Camara aam ons land, hebben we er in het begin van de vorige maand iets over geschreven. Er waron nu delegaties van verschillende lutherse kerken (vooral uit de Scandinavische landen) die weigerden naar Brazilië te gaan. Zij waren van oordeel dat, wanneer de president op hun vergadering zou verschijnen om daar zijn woord tot de wereld te spreken en ze zouden dan niet luide protes teren, zij mede schuldig zouden staan aan al wat daar geschiedt. En zo heeft men afge- zien van Porto Alegre als vern^J Kerk en wereld. Het is gemakkel'? twee woorden samen te voegen, j algemeen. Doch wanneer die .wereM's paalde gestalte krijgt van een land nu Italië is of Oost-Duitsland; Be- Nederland beginnen de moeilijkheden men, al zijn ze in het ene land dan®, dan in het andere. En telkens zijn J. andere moeilijkheden waarmee de keft a j ken krijgt. Maar zonder - loopt de verhouding nergens. Toen het moderamen van de luthers federatie van Porto Alegre afzag a!j> derplaats, is dan de keuze gevallen m les Bains. Men heeft gastvrijheid m de rooms-katholieke kerk aldaar ze gang van zaken zat natuurlijk de te kerk van Brazilië in moeilijkheden.Tw- besloot naar Zwitserland te gaan, J een af ront voor de regering en de Gezien de situatie van hun land, r<s moesten leven, meende men niet ufe. kunnen doen dan eigen trekken. Wel heeft de I kerk twee afgevaardigden verklaring hebben ingediend? en de verrassing van de Bi wordt uitgesproken over het besluit*" liur. land te vergaderen. /Door dit de vergadering een werktuig van pfc stromingen geworden'. Zo hebben wi de dagbladen kunnen lezen. Maar afe- besluit om naar een andere vergaten te gaan, niet was genomen, zou het» ervan de andere zijde zijn geweest zou eveneens hebben geluid dat de ring een werktuig van politieke string was geworden. Het is hier zo, dat na? leeuw niet kam ontlopen zonder een bert te komen. Voor een kerk die in de m staan as het altijd moeilijk, ja zelfier, gelijk de politieke stromingen te vera De hindernissen van de lutherse vim ratie zijn daarvan een sprekend wa De president van deze wereldfederöt Amerikaan) heeft te Evian in zijn t» woord wat olie op de golven willen Hij. wilde niet ontkennen dat de Bra geheime politie soms bijzonder ruw c maar sommige berichten daarover af onjuist gebleken. Voorts heeft hij i- ziliaanse regering zelfs geprezen, inflatie tot staan heeft gebracht, iis geweest tot effectieve overheidsgelden heeft besteed openbare werken'. Toen hij stond een dertigtal jongere gedelegesk: en deden zwarte rouwbanden om ha r als protest tegen militaire regiem in M Aldus het verslag uit Evian. De protesUrc jongere lutheranen hebben ook een vhKis uitgegeven waarin zij stellen dat tót voorzitter ontbreekt ,aan politieke er woordelijkheid, omdat hij wel de m sche successen van het Braziliaans rss prijst, maar geen protest aantekent tea! feh dat dit regiem de meest elementen senrechten negeert'. Kerk en wereld. De kerk ln de wereld z zij moet staan met liet een vamzelflopende zaak. De "hindernis;! dat de vergadering in Evian eer stempel gedrukt op het geheel. Ma tegenwoordig niet meer spreken zonder de achtergrond van een v zeer in beroering is als wij nu hoe wil de kerk de gemeenteleden ter® tot getuigenis en dienst (echt een vc onderwerpen in Evian) zonder dat zijrèc houdt met de werkelijke toestand van re ld waarin dit getuigenis moet klitte! deze dienst moet worden verricht? En ia er te spreken over oecumene (een ai dapunt) ziander dat men terecht strijd voor vrijheid in de gehele w paus is daarin oolc terecht gekomei cle drie verzetstrijders uit de Portu;. n iën ontving. Het is gemakkelijk een tóe leus aan te heffen, maar de moeiüjktetei men opdagen wanneer de praktijk teprt dan blijkt dat er ook binnen de kerkte'1 verschil van mening is, die niet meer ie kan worden met een zin, bijvoorbsk het moet de kerk gaan om het evanteü het evangelie alleen, met welk woord overigens volkomen eenis zijn Het kwalijkste wat mensen van zakelijk aangelegde lieden zeggen kunnen, 'is: ,Hij gaat over lijken, als 'l maar voor z'n eigen portemonnee is'. Geen zinnig mens, die dat prijzen zal Najagen van bezit alléén, is een bezigheid die je alleen muar van onrecht naar onrecht doet sukkelen. Wat past de Chris ten Bezitloosheid? Zegt Chris tus tot ons allen, zoals de rij ke jongeling: Verkoop dl wat je bezit'? Nee, Christus trok daarin niet één lijn: Hij laat Levi, de Tollenaar rustig in zijn- vette parvenu-bestaan van ge arriveerd kapitalist. Jezus trekt niet één lijn: niet pro-communist, niet pro-kapi talist is hij. Ten aanzien van de bezitsvraag huldigt hij een sys teem. Het. is trouwens opval lend, hoe vaak Christus der Schriften elk systeemdenken doorbreekt! Hij zegt: ,Maak u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze V ontvalt, men XJ opname in de eeuwige tenten' (Luc. 16:9). Dus: bezit is niet verboden; maar de enige rechtvaardiging waarom wij met de onrecht vaardige Mammon' mogen om gaan is (nog eens: niet de glo rie van ons eigen kapitalistisch, of ons aller communistisch systeem, maar)... om er vrien den mee te malcen! Vrienden,' wat zijn dat? Dat zijn niet de zakewvrindjes, die we met. relatiegeschenken en dure diners tot het plaatsen van orders pogen te kopen. Nee, vrienden verwerf je, op de wijze zoals God zich, in Christus, vrienden verwerft. In Luc. 16 is aards onrecht, een beeld van hemels recht: de naar onze begrippen onrecht vaardige rentmeester verwerft zich daar schuldenaars bil J -,-., pen, hen hun «i#» nis in handen te guM: vragen: ,Hoe ft* schuld? HonmL% zitten en sollnil 1 den verwerf je dwr delgen, te vergever verwerf ik doorto, te zien, zoals Cims zag. De bijbel systeemdenken..OMffi dogmatiek heeft m dat we als s of weet-ik-veel, met behulp vrienden zal toon eeuwige evangelie berfoeic^" de Daad brengt w w,ge leem den aarden KSfe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 14