J. F. SMITS, HUMANISTISCH RAADSMAN BIJ HOOGOVENS de liberaie joden en israël CONFLIKT IN SPANJE OM WEGGEMOFFELD HERDERLIJK SCHRIJVEN B provinciale zeeuwse courant ■Bil ÜMIIIIII llüllllllllllllllll! Ilililllllllllllllllllll 17 ■nniiDiinaiiinii ZATERDAGKRANT 11 JULI 1970 IJMUIDEN (GPD) Toen jaren geleden de Industriepredikanten en de bedrijfsaalmoeze- nier hun intrede bij Hoogovens deden in het verband van .Evangelie en industrie' en het r-k bedrijfsapostolaat, is van Hoogovenszijde ook het Humanistisch Verbond benaderd met de vraag, of het zin zou hebben een humanis tisch raadsman te benoemen ten behoeve van de grote groep buitenkerkelijken. Het con crete antwoord op die vraag heeft enige tijd gevergd, want een dergelijke benoeming was en is voor het Humanistisch Verbond een ex periment. Als eerste humanistische bedrijfs- raadsman in Nederland is thans de heer J. F. Smits uit Breeda bij Hoogovens binnenge stapt. De heer Smits, die aanvankelijk pries ter was, werd na zijn huwelijk enige tijd vor mingsleider aan het oecumenisch vormings centrum .Hedenesse' te Cadzand. WEÊSm m De heer Smits blijkt in 1925 in Bu- del te zijn geboren, rooms-katholiek, ondertussen bezig zichzelf te vor. men en zich nu niet meer te kunnen plaatsen binnen hot roomskatholicis. me. Vanuit een langdurig denkpro ces komend tot een humanistisch denken, zich bevrijdend, zoals hij het zelf uitdrukt, van veel frustraties op basis van tradities, opboksend tegen veel van wat hem is aangepraat, af stand nemend wat als gangbare mening opgang maakt. Hij neemt het nu zichzelf kwalijk, dat hij niet eerden' tot een zelfstan dig denken is gekomen en legt in zijn taakomschrijving ook heel veel nadruk op het pogen om de mensen tot denken aan te zetten, tot het zelf vinden van waarden. ONTPLOOIING Het konrt erop neer, dat hij vindt dat ieder mens veel meer uit zich zelf naar boven kan halen dan hij over het algemeen pleegt te doen. Dat stimuleren, ziet de heer Smits als een opdracht. Die menselijke ont- plooiinen, ook dn het bedripfsverband, want daarin brengt de mens een be langrijk deel van zijn dag door. Daar in openbaart zich veel van wat de mens in zich heeft en ervaart. De heer Smits wil het bedrijf binnen stappen ais een werker onder de werkenden, pratend, k.jkend, contact zoeken, maar niet opdringen en dan de stukjes onvrede, de teleurstellin gen, de moeilijkheden ontdekken. De oorzaken en de oplossingen wil hij zoeken in de eerste plaats in de men sen zelf en met die meensen samen. Verkennen en onderkennen. Het vertrekpunt van de heer Smits is duidelijk een ander dan dat van .Evangelie en Industrie" en het rk bedrijfsapostolaat. die minder indivi dueel gericht zijn en meer vanuit de plaatselijke kerken en weer naar die kerken toe werken. Die vanuit een kritische instelling meer zoeken ringe opzichte van de problemen en ont. wikkelingen die zich speciaal in het bedrijfsleven voordoen. NIET OMLIJND De heer Smits legt daarentegen de nadruk op de individuele contacten, wil eigenlijk, dat de mensen zelf het humanisme ontdekken zich erin herkennen. In dat verband vindt hij het al moeilijk te spreken over ,het' humanisme, want dat zou iets zijn wat min of meer omlijnd is, terwijl in feite elk individu het zelf om lijnt en zijn eigen levenshouding be paalt. brengt het gesprek aanspraakbaarheid v sme. Er is geen duid tent zouden moeten zijn. Daarbij gaat het ook om het mobiliseren van de gemeenteleden en parochianen ten ■an het hu- duidelijk .aan bod'. Met die moeilijkheid kampt ook de heer Smits natuurlijk in zijn nieu we taak. Hij kan en wil niet wat men in kerkelijke termen zou noe men .getuigen'. Hij wil wel ,een pro ces van denken op gang brengen' in mensen met wie hij in contact komt. Ais wij opperen, dat zelfstandig den ken voor een grote groep mensen een moeilijke zaak is omdat men er bin nen het kader van de bestaande struc turen niet zo op is ingesteld, breekt meen wel als kwaal wordt verweten. Hij wil woorden als .oppervlakkig heid' en .laksheid' in dit verband niet horen en geeft als zijn over tuiging. dat de mens veel creatie ver is dan hij de kans krijgt te be wijzen. Hoopgevend vindt hij de activiteiten van de jeugd en in het algemeen de ontwikkeling in de laatste jaren, waarin men veel minder klakkeloos accepteert, kritischer wordt, mee wil denken en mee vil praten. Nog even attendeert de heer Smits op net feit, dat het humanisme zich ook binnen de kerken voltrekt. Re lativerend zegt hij over zijn taak: .Och, het is natuurlijk met een spij ker peuteren in een berg'. BARCELONA (GPD) De Spaanse pers heci't zich dagenlang beziggehou den niet een felle polemiek rond .de affaire van de onbekende herderlijke brief', zoals een kop luidde. Al klinkt deze titel als een detecti\ eromannetje, liet gaat om een ernstige crisis in de betrekkingen tussen kerk en staat in Spanje, zo ernstig dat de pauselijke nuntius zich gedwongen voelde ont in een open brief het kerkolijk optreden te verdedigen. De gewraakte hinderlijke brief is in zoverre onbekend dat de man in de straat haar inhoud niet heeft kunnen lezen. Een van de karakteristieke te genstellingen van de huidige .pers vrijheid' in Spanje is namelijk dat men wel commentaren laat publice ren waaruit blijkt dat de gezagheb bers het ergens niet mee eens zijn, maar niet de tekst waartegen men tekeer gaat. Een dagblad vestigde hier in telegramstijl de aandacht op: .Een bisschop schrijft een herderlij ke brief. Verschillende persagenten zetten deze op het net voor de kran ten. Maar vlak voor de sluiting van de kranten verbieden zij om de tekst van de brief te publiceren. Daarop rn meerdere kranten te keer tegen schrijver en tegen de brief zelf, maar zonder de tekst te publiceren - Het verschijnsel is niet nieuw, de le zer krijgt alleen de veroordeling on der ogen, zonder zelf zijn mening te kunnen vormen.' Ook andere kran ten erkenden dat hun lezers zich waarschijnlijk gefrustreerd zouden voelen, maar geen ging zo ver harde straffen te riskeren door publikatie van de herderlijke brief. steeds een zeker vetorecht bij bis schopbenoemingen. Paüs Paulus ver zocht Madrid hiervan vrijwillig af stand tc doen, maar de Spaanse rege. ring wil hier alleen in toestemmen als onderdeel van een totale herzie ning van het concordaat van 1953. Daarop zette het Vaticaan Madrid onder druk door in .moeilijke' bis dommen zoals Bilbao (dat tot dan toe een aartsconservatieve bisschop had) geen nieuwe bisschop te benoemen zo- lansr het vetoprivilege bleef bestaan •n daarentegen modern-denkende ker. kelijk leiders te zenden als .waarne mer.' waarbij Madrid niet tussenbei de.komt. legd bij de behandeling van deze pro blemen.' De druppel die de emmer deed over lopen en de bisschop van z.jn traag heid bevrijdde, was het besluit van de vorige bevelhebber van het mili taire district om. vlak voor hij met pensioen ging. de bisschop nog even een hak te zetten en negen van zijn priesters gevangen te nemen. Zoals wei te verwachten was moest zijn opvolger de geestelijken spoedig weer op vrije voelen zetten bij gebrek aan voldoende gronden voor een proces Maar monsenor Cirarda was nu zo ver gekomen dat hij met evangeli sche vastbeslotenheid optrad en een voor Spanje ongehoorde herderlijke brief schreef. De gezaghebbers kon den hun ogen niet geloven toen zij lazen dat de bisschop zich keerde .be paalde groeperingen die het op baar belang vereenzelvigen met li eigen belang, en hoe dan ook de Militairen Basken Deze was afkomstig v Cirarda, bisschop van Santander het weerbarstige Baskenland waar het regime grote moeite heeft met ondergrondse organisaties Monaenoi Cirarda is tegen wil of dank het sym bool geworden van de moderne voor uitstrevende kerk. die zich wil los. maken van de nauwe banden die de Spaanse btsschopDen tot nu toe met 't regime verstrengelden; geen won der want generaal Franco heeft nog alledaagse, problemen mei de taire bevelhebbers, die sinds enkele jaren een onophoudelijke strijd voe ren tegen het Baskische separatisme, en daarbij talrijke priesters hebben lamgehouden, ondervraagd of zelfs ge vangengenomen. In het begin probeer de hij tussen de twee kampen te be middelen, hetgeen hem echter de min achting van beiden op de hals haal de: zowel de Basken als de militai ren meenden dat wie niet geheel voor hen was. tegen hen moest zijn. De laatste gebeurtenissen deden de bis schop tenslotte besluiten dat zijn plaats aan de zijde van zijn priesters was. en in de beruchte herderlijke brief excuseert hij zich .wij be treuren de traagheid en het gebrek aan evangelische vastbeslotenheid dip wij misschien aan de dag hebben ge- macht gebruiken om het goed recht van hun tegenstanders te ontduiken en die, hoewel zij voortdurend hun katholicisme aan de grote klok han gen, de kerk wel gebruiken als dat hun belangen dient, maai' haar on derdrukken of muilkorven als zij het met met hun gezichtspunten strookt.' De laatste maal dat een Spaanse kerkleider dergelijke scherpe woor den in de mond nam om het katho lieke regime te kritiseren, was in 1963 toen ,Le Monde' op haar voor pagina een soortgelijke verklaring van de abt van Montserrat afdrukte. Er werd toen zodanig druk op het Vaticaan uitgeoefend dat de abt uit eindelijk van zijn post werd ontheven. Preken lonsenor Cirarda legde er de na druk op dat de militaire bevelheb bers niet. zoals het concordaat ver eist. zijn toestemming hadden ge vraagd om de negen priesters voor een met-kerkelijke rechtbank te stel len. Hij ontzegde de militairen het recht om in een piroces te beoordelen of de priesters, zoals de aanklacht luidde, in hun preken .de militaire autoriteiten belasterd' hadden. De in houd van een preek is een kwestie waarover alleen de kerk kan oorde len, en het optreden van de militai ren betekende een onderdrukking van de vrijheid van de kerk, aldus de bis schop. Hij klaagde ook over de pu- blikatiie van ongegronde aanklachten in deze zin. Tenslotte verzekerde hij dat het hier niet een beperkt, kerke lijk probleem betrof, maar dat het een onderdeel vormde van de a' mene kwestie van rechten en vri; den van de staatsburgers in het E kenland. Hij sprak de hoop uit dat tenminste in de toekomst de rechten van de burgers wettelijke garanties zouden verkrijgen. Hot valt gemakkelijk te begrijpen dat deze herderlijke brief niet in de Spaanse pers gepubliceerd werd maar de commentaren die wel ver schenen waren minder begrijpelijk. Het dagblad van de staatspartij be schuldigde de Baskische priesters van een actief politiek optreden dat zelfs bloedvergieten veroorzaakte aan i-.-n vuurgevecht enkele maanden ge leden tussen de politae en Baskische separatisten nam. volgens de officiële versie, ook een priester deed) en be schuldigde monsenor Cirarda er van dit te verzwijgen in zijn herderlijke brieven. Tenslotte klaagde de krant over het .listige' optreden van het Vaticaan bij de benoeming van apos tolische administrateurs als waarne mers voor gewone bisschoppen. Hier kwam zelfs de nuntius tussenbeide met een nota waarin hij de beschul diging, dat het Vaticaan de uitleg van het concordaat forceerde met dit soort benoemingen, onder luid pro- lest van de handwees. Er zijn reeds maanden officiële be sprekingen onderweg tussen Madrid en het Vaticaan over een vernieu wing van het concordaat. Maar zo als ae .affaire van de onbekende her derlijke brief' aanduidt, gaan de be irekkingen tussen kerk en staat in Spanje een bewogen toekomst tege moet. Een van de boeiendste dingen die men in Israël kan beleven is een bezoek aan de z.g.n. klaag muur te Jeruzalem op vrijdagavond, wanneer, de sabbath begonnen is, of op de zaterdag. Dat stuk oude muur is de permanente achtergrond van een synagoge in de open lucht Via die muur gaan de gedachten naar het plein dat er achter ligt, waar tot aan de verwoesting in het jaar 70, de tempel heeft gestaan. Het is bij die muur eigenlijk niet één synagoge, maar een heel aantal en men maakt het daar mee dat er telkens weer nieuwe groepen aankomen, er een lezenaar neerzetten, waarop de rol van de Thora wordt neergelegd en dan begint de dienst. Men ziet daar ook een heleboel langharige, gebaarde joden, in allerlei klederdracht en hoe meer links men komt aan die klaagmuur, hoe donkerder de dracht wordt, zwarte jassen en mantels van oud model en op het hoofd soms formidabele mutsen van bont, zoals de voorouders die emigreerden, in Rusland en Polen hadden gedragen. Bij dat deel van deze muur is het verzamelpunt van de ultra-orthod oxe joden. Wanneer ge daarna komt in de wijk van Mea Sje 'ariem, welke lm 1875 ia gebouwd, vindt ge daar het zelfde beeld. In deze wijk, welke nog met poorten is afgesloten, wordt door een wachter gewaarschuwd wanneer de kleiding vam de bezoekers niet welgevoe- gelijk wordt geoordeeld. Bovendien brengen grote borden nog eens in herinnering allerlei dingen waarop moet worden gelet ln deze burcht vam de or thodoxie. Dit is een van de meest schilderachtige ge deelten vam Jeruzalem. Hier zijn talloze scholen waar men de Thora bestudeert em de inwoners handha ven de mode zoals die vroeger in de ghetto's van Europa was. Hier komt men nog zwarte kaftans te gen en jongens met gekrulde bakkebaarden. In Israël nemen de orthodoxe joden, die zich in alles, met pijnlijke nauwkeurigheid, willen houden aan de wet van Mozes, een bijzondere positie in. Zij zijn te gen het stichten vam de joodse staait geweest, omdat zij dit een zondig vooructgrijpen oordeelden op de komst vam de Messias, die Het Rijk zal stichten. In Israël smelten tweeëneenhalf miljoen joden uit al le delen van de wereld samen tot een nieuw volk, maar deze orthodoxe joden willen hieraan niet mee doen, tenminste slechts zeer ten dele voegen zij zich. Zij hebben hum eigen woonplaatsen en hun eigen kib- boetsiem, waar stipt nauwkeurig de tienden wor den afgemeten, zoals de aloude wet het voorschrijft. Zij zijn het die er eveneens nauwkeurig op letten wie wel en wie niet als jood mag word.en gerekend. Zij hebben in Jerusalem weer een Sanhedrin, het Opper- Rabbinaat, dat uitmaakt wat al of niet mag. Staat kundig is in Israël hun invloed door de Nationale Religieuze Partij bijzonder groot, veel groter dan hun getal rechtvaardigt, omdat zij op de wip zit ten en er zonder hen geen regering kan worden ge vormd die een meerderheid in het parlement achter zich heeft Wanneer er kwesties rijzen waarbij de or thodoxe partij een bepaald standpunt heeft, kam de regering niet anders dam dat zij zich voegt naar haar wensen. Als zij dit niet zou doen, worden de ortho doxe ministers teruggetrokken. Gedurende de laatste jaren ls het telkens weer voorgekomen dat de meer- derhe d van de regering door de knieën ging en heeft moeten toegeven aan de wensen van het Opper-Rab- binaat Het is niet alleen de regering van Israël die ernstig rekening moer: houden met deze orthodoxe groeperingen, maar alle nlet-orthodoxe joden in Is raël of waar ook ter wereld, tenminste voor zover zij op hum jood-zijn prijs stellen. Dat weten de libe rale joden ook en iets daarvan is tot uiting geko men op de 16e internationale conferentie van de .World Union for progressive Judaism' (Wereldunie voor Progressief Jodendom), welke van 1 tot 6 juli te Amsterdam is gehouden. Een vierhonderdtal van de meest vooraanstaande liberale rabbijnen en bestuur ders van synagogen uit de hele wereld, zijn naar de hoofdstad van ons land gekomen om met elkaar te spreken over de crisis in het geloof. Van die confe rentie is met zo veel openbaar geworden. Voor de radio heeft de bekende Nederlandse rabbijn dr J. Soetendorp zo nu en dan enkele schaarse mededelin gen gedaan en dat is het zo ongeveer wat we er tot op het ogenblik dat we dit schrijven, van «an de weet zijn gekomen. Doch, al mogen we van die con ferentie zelf dan niet veel hebben gehoord, er is toch wel bekend waarom deze liberale joden hebben ver gaderd en welke althans een deel vam de problemen zijn waarmee zij zitten. Die staan direct in verband met die orthodoxie in Israël, met de houding van Het Opper-Rabbinaat in Jeruzalem. Ze hamgen samen met hum uitleg van de Thora, de Wet en de Profeten. Op deze conferentie is er een aparte commissie vooi Jsraël geweest. Deze heeft zich bezonnen op het krij gen van vrijheid van godsdienst in Israël' Aldus heeft rabbijn Soetendorp zich uitgelaten en hij voeg de er aan toe: ,Omze rabbijnen (nl van het liberale jodendom) moeten het recht hebben als rabbijnen te fungeren.' In geem enkel opzicht willen die libera le joden Israël in de steek laten. Dr Soetendorp is er van overtuigd dat hun .loyaliteit' (getrouwheid ten opzichte van de staat Israël groter is dan die van de orthodoxie. Maar wel willen zij in Israel strijden voor de erkenning van hum rechten. Uit zulke voor. den blijkt voldoende dat zij zich, wat hum rechten betreft, miskend gevoelen. In Amsterdam zijn ook aanwezig geweest de drie liberale rabbijnen die Is raël kent. Deze zitten natuurlijk het meest in de knel. Zii krijgen echter steun vooral vam de jonge rabbijnen buiten Israël. In de onafhankelijkheids verklaring vam 1948 is vrijheid van godsdienst afge kondigd, maar alle overhe-.ds- en legerdiensten zijn onderworpen aan de voorschriften van de orthodoxie. Dat is ook het geval met de regels die gelden voor Israëlische schepen. En dit alles, terwijl slechts hoog stens 25 pet vam de bevolking ran Israël behoort tot de orthodoxie. Ook de niet-gelovige Israëliër moet met zijn bruid voor een orthodoxe rabbi verschijnen, wil zijn huwelijk geldig zijn. Een burgerlijk huwe lijk bestaat er voor hem niet. Al mogen de jongeren hiertegen in opstand komen, in de gegeven omstan digheden helpt het niet. De orthodoxie bl.jft op aller lei wijze haar merkteken zetten op de staat Israël. Wanneer vragen als die welke op de 16e interna tionale conferentie van dt wereldunie voor progres sief jodendom ter sprake komen een dringende be tekenis krijgen is het natuurlijk omdat men in de praktijk ergens is vastgeraakt en dan zegt: zo kan het niet langer. Zulke vragen zijn er geweest van af het ontstaan van de staat Israël. We herinneren ons misschien wel de vraag die het vorige jaar aan de orde kwam: wie is er jood? Het Opper-Rabbinaat houdt vast aan de oude regel dat hij daartoe uit een joodse moeder moet geboren zijn. Het geval deed zich voor vam een militair die in de oorlog invalide was geworden. Omdat hij wel een erkende joodse va der had, maar geen joodse moeder, kon hij niet ais jood worden erkend. Het is misschien nu al weer t.en jaai geleden dat de .Kinderen Israëis' in het middelpunt van de belangstelling stonden. Eeuwen lang hebben zij als een joodse groep geleefd, voor namelijk in Brits-Indië. Zij hebben daar hun eigen leven gekend, afgezonderd van de orthodoxe joodse wetgeleerden. Zij hebben zich niet gehouden aan hun minutieuze voorschriften van de godsdienstige wet ten, zoals die zich door de eeuwen heen hebben cmt. wikkeld. Na het ontstaan van de staat Israël zijn enige duizenden van die .Kinderen Israëis' daar heen getrokken, waar zij, met hun hoog plichtsgevoel, zeer goede burgers van de staait zijn geworden. De streng orthodoxe partij heeft hen echter als rand- loden beschouwd. De moeilijkheden kwamen zoen hun zonen en dochters met andere joden wilden trouwen. Het Opper-Rabbinaat heeft beslist dat zij niet als joden konden worden geregistreerd. Wie kon er na gaan of zij in India gedurende de laatste eeuwen de huwelijkswetten waren nagekomen? Zij zouden eerst voor een orthodoxe rabbijn tot het jodendom moeten overgaan Het heeft niet geholpen dat alle opposi tiepartijen in Israels parlement hebben gepleit voor de erkenning van de volwaardige joodse status voor hem, d'e behoorden tot de .Kinderen Israëis'. En nu ligt er zwaar op de maag van de liberale joden het geval van een vrouw uit een Israëlische kibboets, die in 1967 bij een liberale rabbijn in Tel Aviv tot het jodendom overging, maar door de rege ring met als jodin erkend kom worden, omdat de Nationale Religieuze Partij weer een dreigde haar ministers uit de regering terug te trekken, ,als het loetreden tot het jodendom bij een andere dam bij een orthodoxe rabbijn werd erkend'. Te begrijpen dat de liberale joden in verzet komen wanneer ze van arceren telkens weer moeten horen: wij zijn het eigenlijke volk Israël; wij zijn heiliger dan gij. En tit heilig zijn slaat dan niet op de geest, maar op de tetter van de wet. En dit nog niet eens. Het slaat -P letter vam de uitleg van de wet zoal® de or thodoxie deze heeft vastgelegd. De liberale joden gevoelen dit alles natuurlijk als een felle discruni- natie. Zoels dc stukken echter nu staan, kunnen de liberale joden conferenties houden, maar het ziet er voorlopig niet naar uit dat zij in Israël een voet aan de grond zullen krijgen wat betreft him offi ciële erkenmimg. jj In ile serie Cahiers voor vredes- muur/stukken van het Interkerkelijk Vredesberaad is als nummer 7 ver schenen Verenig de Naties', waar mee het IKV een bijdrage wil leve ren aan het materiaal voor de inter kerkelijke vredesweek in september, die onder hetzelfde motto wordt gehowlcn en die staat in het kader van het 25-jarige bestaan van de VN. In liet IKV werken zoals men weet samen de doopsgezinden, lutheranen, Vinkers, de gereformeerden, her vormden, oud-katholieken, remon stranten en rooms-katholieken. Dit cu tter w, evenals nummer !t (Werken aan de vrede, welvaart voor de we reld) dat men als complement er van kan zien, tot stand gekomen in nnuuic samenwerking met de Natio nale. organisatie voor internationale bijstand, de Novib. I» het nieuwe cahier wordt aan went gevraagd voor de rechten van mens, de bevordering van het wel- mjn door middel van 'het. ontwikke- hngsiccrk veiligheid en ontwapening '00r 'le VN, functionerend als ni- 0rei' t auctie stelt de werkgroep Vredesweek in dit cahier een politieke schaalvergroting mondiale omvang nodig is wan neer men tenminste sociale recht vaardigheid en vrede voor iedereen wil. Dat betekent dan uitbreiding van internationale samenwerking, vergroting van politieke en econo mische verbanden en overdracht van beepaalde bevoegdheden door regerin gen aan hoven-nationale organen. '.Waar is in feite de op de punten van veiligheid, welzijn en rechten van de mens de macht in de we reld geconcentreerd? Voorkomen moet worden dat (leze macht zich aan controle onttrekt. Dit verschijn sel doet zich op dit moment voor bij de Europese instellingen en ge deeltelijk ook bij de NAVO. Een fuserende mainmoetbedrijven. Er zul len wegen gezocht moeten worden om deze inricht, onder politieke con trole te stellen. Overigens is er bij die groei naar grotere politieke en economische eenheden ook kans op een gevaarlijk misverstand. Niet elke vorm van samenwerking tussen lan den levert jier se een bijdrage aan de wereldveiligheid en de sociale rechtvaardigheid. Dc huidige ontwik- keling naar samenwerkingsverban den (denk voor Nederland een EEG en NAVO) zou ook tol een wereld kunnen leiden waar, in plaats van de huidige honderd zoveel staten, en kele superstaten tegenover elkaar zouden komen te staan', aldus de landelijke tverkgroep Vredesweek. dit cahier vindt men onder an dere bijdragen van professor Röling, Oe Thant, mr Th. C. van Boven, R. G. .4. Jackson (over het vermogen van het VN-ontwikkelingswerkJ en Archibald Alexander over de kosten van de wereldbewapening. Uit die- laatste bijdrage dit: ,De wereld als geheel besteedt veertig procent méér aan militaire programma's dan aan onderwijs. De uitgaven voor de ge zondheidszorg in 1906 bedroegen eenderde van de militaire uitgaven' en: ,In I960 besteedden de 93 ont wikkelingslanden als groep meer aan militaire uitgaven dan aan onderwijs en gezondheidszorg van overheidswe ge samen: 17 miljard dollar aan strijdkrachten, 11 miljard voor on derwijs, 5 miljard voor gezondheids zorg'. m Het contactor gaan R.-K Kerk-liu- manistisch verbond heeft, zijn naam en activiteiten uitgebreid en heet thans Contactorgaan van levensover tuigingen. Het contactorgaan omvat thans niet alleen de R-K Kerk en het humanistisch verbond, maar nu ne men ook representanten deel van de algemene doopsgezinde sociëteit, de evangelisch-luiherse kerk en de cen trale" commissie voor het vrijzinnige protestantisme. In het afgelopen jaar heeft het con tactorgaan een aantal terreinen ver kend die van bijzonder groot belang worden geacht voor levensbeschou welijke samenwerking, namelijk de algemene school, de opbouw van nieu we woongebieden, de geestelijke ge zondheidszorg, het jeugdwerk en 'het. vormingswerk. Er zijn nieuwe com missies ingesteld voor Opbouw nieu we stad,' en .Rol van inspiratieve grospen' Het oecumenisch vormingscen trum edenesse' had in 1969 126 cursussen tegen in 1968 121. De aan tallen deelnemers waren respectieve lijk 828S en 3596. Het aantal deelne mers per cursus was vorig jaar 26 tegen 30 het jaar daarvoor. In 1969 werden tn de totaal acht bij de Fe deratie van vormingscentra aangeslo ten instellingen 12!,1 cursussen ge organiseerd tegen 1171 in 1968. De aantallen deelnemers stegen van 31.799 naar 32.982. Over het geheel genomen bleet het aantal deelnemers per cursus gehandhaafd op 27. Se cretaris C. Fris constateert zowel een voortgaande groei als een afge remde groei, omdat de centra steeds meer ,neen' moeten verkopen. Zij zijn doorlopend bezet met cursus werk, maar aan noodzakelijke uit breiding van de accommodatie komt men niet toe gezien de rijkssubsidië ring, die tot pas op de plaats noopt. ,Ik heb de goede strijd gestreden; ik heb het geloof behouden 2 Timotheus 4 7 Grote mannen zijn gewoon om na een welbesteed leven jmemoires te schrijven. Waarom Een dienen van de geschiedenisZich .een naam maken? Winstbejag mis. schien Ik laat dat in liet midden. Als Paulus het einde ziet naderen van zijn apostelschap .neen, dan schrijft hij geen memoires in dr geijkte zin van 't. woord Maar wel heeft hij behoefte om op zijn leven terug te zien, en in zulken zin, rekening en verant woording at te leggen aan de le zers! En in de tekst die boven dez> overdenking' staat, komt hij toch wel tot een positieve en duidelijke conclusie. Allereerst dan,Ik heb de goede strijd gestreden', waar het niet winning.'.' En de strijd was lijk en zwaar. Wie weet uit eigen ervaring daar met van Van vij anden van buiten en vijanden van binnen De laatste zijn de ge vaarlijkstevan buiten 'strijd, van binnen: vrees.' We staan a lie maai bloot aan verleiding, ons klein-ge. loof: ,tk, ellendig mens!.' De twij fel: ik, een kind van God' Jezic mijn Heiland f Uitgesloten! La ten wij, tobbers en twijfelaars, in al ons vallen en opstaan, nam Paulus luisteren: liij zegt tot Ti. mot heus, en in hem ook tot u, om u te sterken en te bemoedi gen, hij, die ook tobde en twijfel Ir. die ook opstond en viel: tl heb de goede strijd gestreden' 'I Was wel moeilijk en zwaai aard, ik heb God nog!! H< houden: ik ben er doorheen, he' doe! is bereiktWat voor Paulus betekentik heb God genade be waard, ik heb God nog!! Bet geloof behouden. Inderdaad, tel. kens dreigde 't gevaar, dat hij zijn geloof in God verhezen zou, hij heeft moeten vechten met de tan den op elkaar om zijn geloof te behouden. Haar nu, aan 't einde jubelt hij 't uit: Jk ben er, ik heb t nog, ik ben nog zeker van God. Ik heb 't. geloof nog! Sommi gen willeen veel meer; zij willen lan 't einde met gevulde handen tot God komen: zij willen God iets aanbieden: hoe meer, hoe lie ver; allerlei gewonnen ervaringen, allerlei behaalde overwinningen, allerlei verworven inzichten. Vaar Paulus getuigt: .Ik heb God nets te brengen, 't Enige wat rn zeggen kan. is dit: Jk heb

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 17