Vestiging Total baart weinig
zorgen voor verontreiniging
Total financiert
zelf pijpleiding
NA TOTAL GEEN CHEMIE
MEER IN SLOEGEBIED
Vestigingsterrein vanuit de lucht
DR N. GROEN (HOOFDINSPECTIE VOOR DE VOLKSGEZONDHEID):
HH
RIJK GEEN
DEELNEMER
J. A. van Bennekom (ARP) reageert:
Reacties over
het algemeen
vrij positief
Schelde' werkt
aan apparaat voor
vuilverbranding
in kleine plaatsen
Tweede botsing
nieuwe Sloeweg
VRIJDAG 10 JULI 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
CONVENANT MET RIJK,
PROVINCIE EN BORSELE
MIDDELBURG Er bestaat
bij het ministerie van volksge
zondheid en bij het provinciaal
bestuur van Zeeland weinig
vrees voor verontreiniging door
de nieuwe Total-raffinaderij in
Vlissingen-Oost. Tussen de mi
nisteries van sociale zaken en
volksgezondheid en economi
sche zaken, de provincie Zee
land en de gemeente Borsele is
overeenstemming bereikt over
een convenant, op grond waar
van aan Total in gezamenlijk
overleg milieu-technische voor
waarden zullen worden gefor-
muleerd.
Total heeft zich bereid verklaard,
,iich te houden aan en te richten
naar de bestaande cn nog te treffen
I regelingen ten aanzien van de milieu
hygiëne, de bodem-, water-, en lucht
verontreiniging, trilling- en geluids
hinder en de verantwoorde afvoer van
afvalstoffen' zoals commissaris der
koningin mr J. van Aartsen het don
derdag op de persconferentie rond de
Total-vestiging formuleerde. Een op
merking, die van de kant van de To-
tal-directie werd onderstreept.
Dr N. Groen, hoofdinspecteur vam
het ministerie van sociale zaken en
volksgezondheid op het vla.k van de
milieuhygiëne zei daarover nog: .Eni
ge maanden geleden hebben we im een
gesprek met technici van Total de
indruk gekregen, dat er een modern
bedrijf komt en dat men bereid is
zoveel mogelijk medewerking te ge
ven.
Stank zal misschien wel eens kunnen
voorkomen. Drie zaken zijn daarbij
van groot belang: er moet sprake
zijn van een technisch goed bedrijf,
van technisch goed personeel en van
een goede arbeidsdiscipline. ,Er moe
ten geen kraantjes worden openge
draaid op onjuiste momenten', aldus
dr Groen, die betoogde, dat volksge
zondheid de directies van raffinade
rijen met name wijst op het belang
van een goede arbeidsdiscipline. De
I directies zijn daar tegenwoordig veel
beter op ingesteld dan vroeger. Wa
terverontreiniging hoeft men vol
gens dr Groen niet te duchten: met
een reinigingsinutallafcie wordt dit
probleem geëlimineerd. Aan lucht
verontreinigende stoffen komt bij
een raffinaderij volgens dr Groen al
leen wat zwaveldioxyde vrij.
attendeerde erop, dat een en ander
ook afhangt van wat andere bedrij
ven produceren en maakte er gewag
van, dat het ministerie van volks
gezondheid bedrijven een bepaalde
verontreinigingsmarge' toekent,
waarbij men er dan van uitgaat,
dat er nog een zekere veiligheids
reserve is als het bedrijf aan de top
van die marge zit. Die marge zal
echter boven het Sloe lang niet ge
haald worden.
Zaak achtte dr Groen ook een zekere
spreiding van zwaveldioxyde uitsto
tende bedrijven, omdat de situatie
Slaatselijk sterk kan variëren. ,Hoe
iger het percentage S02, hoe liever,
maar we kunnen geen overdreven
eisen stellen als de noodzaak er
niet is' betoogde hij.
Hij ging nog nader in op het con
venant, dat ten aanzien van de eisen
tegen de verontreiniging door Total
Hij wees erop, dat Borsele eigenlijk
de vergunning moet afgeven en de
voorwaarden moet stellen als plaats
van vestiging, maar dat de gemeen
te daar niet zo op in is geschoten,
terwijl verontreiniging ook de gren
zen van de gemeente zou kunnen
missie zal na onderzoek bij Total
de convenant-partners voorlichten
over de te stellen voorwaarden bij de
afgifte van vergunningen, aldus dr
Groen.
MIDDELBURG Total zal zelf de aanleg van een pijpleiding fi
nancieren voor het transport van de in het Europoortgebied per
inammoettanker aangevoerde ruwe olie naar Zeeland. Het rijk
zal niet deelnemen in de aanleg van deze lijn. Over het tracé van
de leiding is op dit moment nog niets bekend. Total is samen met
rijkswaterstaat, een ingenieursbureau en de Gasunie bezig aan
een studie van dit project.
De kwestie van de pijpleiding is
bij de onderhandelingen over de ves
tiging een van de Icnelpunten ge
weest: de vraag was en is in feite
nog steeds of die leiding goed
koper via de Oosterschelde erf West-
Brabant gelegd kan worden. Een punt
van studie is of het financieel ver
antwoord is de Total-leiddng in de
.energiestraat' van Rotterdam naar
Antwerpen te leggen.
Total heeft becijferd, dat een pijp
leiding van Rotterdam via de Oos
terschelde naar het Sloegebied ruim
60 miljoen gulden zal kosten, terwijl
men de indruk heeft, dat een leiding
via Brabant veel duurder zal zijn.
Op de persconferentie donderdag
middag rond de nieuwe raffinade
rij in het Sloe maakte mr W. C.
Koopmans van het ministerie van
economische zaken duidelijk, dat het
rijk .eigenlijk wel gelukkig is, dat
de Total-groep zelf de financiering
van de pijpleiding voor haar reke
ning neemt.' ,De investeringspremle
is niet bedoeld om een pijpleiding te
financieren', zo zei hij.
kilometer zal zijn. ,Dat betekent een
kostenverschil van tientallen miljoe
nen guldens, zo zei hij. Later voegde
hij daaraan toe, dat het rijk wel ge
dacht heeft aan de mogelijkheid de
Total-leidimg in een energiestraat te
leggen, maar zo zei hij: ,Je kunt
moeilijk een bedrijf dwingen van die
weg gebruik te maken als ze dan niet
wil komen. En zo ligt het. Er moet
nog wel worden aangetoond, dat
dit tracé miljoenen duurder is, maar
iedere deskundige die je erover
spreeekt, zegt dat het zo is.'
Duidelijk werd voorts, dat de pro
cedure ten aanzien van de Total-
pijpleidimg afwijkt van wat normaal
gebruikelijk is: voor de aanleg geldt
normaal een concessie-procedure
waarbij de planologische diensten
en rijkswaterstaat betrokken zijn.
Nu is ook de Gasunie ingeschakeld
bij de studie. Mr Koomans benadruk-
te dat de eisen zo zwaar zijn, dat
men voor schade en veiligheid niet
hoeft te vrezen Commissaris mr J.
van Aartsen had laten weten, dat er
met name rond de pijpleiding nog
verschillende zaken moeten worden
'3, maar verl
>1 uitkomen.'
Een beeld van de persconfe
rentie, donderdagmiddag in de
provinciale grifjie te Middel
burg over de Total-vestiging
in Vlissingen-OostLinks naast
commissaris der koningin mr
J. van Aartsendirecteur E, L.
Dalemont van de Total-groep
en naast hem drs W. HGros
kamp, drectewr van TotaZ-Ne-
derland. Zesde van rechts ach
ter de tafel dr N. Groen, hoofd
inspecteur van het ministerie
van volksgezondheid t.a-v. mi
lieu/verontreiniging.
(Foto PZC
PIJPLEIDING PERNIS-
TERNEUZEN GROEIT
VLISSINGEN De SheE-leiding
tussen Terneuzen en Pernis, die
propeen van Dow Chemical zal
aanvoeren, en die 15 centimeter in
doorsnee wordt, is thans al van
Rotterdam uit gevorderd tot bo
ven de Moerdijk. De leiding loopt
via West-Brabant evenals een an
dere leiding, een olieleiding tussen
Rotterdam en Antwerpen, waar
mee nog dit jaar zal worden be
gonnen. Volgens het economisch-
technologisch instituut voor
Noord-Brabant zal over het huidi
ge leidingtracé, dat is vastgesteld
door de provinciale planologische
dienst van Noord-Brabant, in de
komende vqf jaar nog een zeven
tal andere pijpleidingen worden
aangelegd. Het wordt door dit
ETI bovendien niet uitgesloten ge
acht dat de leidingstraat nog
meer buizen zal krijgen.
Venn lx-kend zijn om nu al Ja of
nee' le kunnen zeggen. In de eer
ste plants vindt de heer Kapen-
ga het onjuist, dat «Ie bevolking
geen mogelijkheid tot Inspraak
heeft gehad. Voorts zou hij eerst
VLISSINGEN De woordvoerders
van vijf statenfracties bleken ver
schillende meningen te hebben over
de vestiging van de Total-raffinade
rij in het Sloegebied. Woordvoerders
van de fractie van PvdA, KVP, BP
en PPR bleken niet bereikbaar. De
heer J. A. van Bennekom (fractie
voorzitter van de ARP in de staten)
wilde de vestiging van Total beslist
zien als de laatste chemische indu
strie in het Sloegebied: ,Ik heb de
hebben bereikt en bij de werving van
nieuwe bedrijven zullen we ons dan
ook met kracht moeten richten op
andersoortige bedrijven'.
De heer Van Bennekom is bereid om -
zij het aarzelend in te stemmen
met deze vestiging. Wat het indu-
sirialisatiebeleed betreft zei de heer
Van Bennekom. dat dit tot zijn spijt
zich vaak bulten de bevolking en
zelfs de gekozenen om voltrekt: ,Dc
zou willen dat de overheid de be
volking tijdig door middel vam fol
ders in begrijpelijke taal op de h<
te stelt. Ik zie daartoe wel moge! -
heden en ik geloof ook wel dat dit
m de toekomst zo zaJ gebeuren'.
CHU-fractievoorzitter C. F. van der
Peijl: ,Bij het debatje over de nota-
Eilers heb ik de hoop al uitgespro
ken, dat er een raffinaderij zou ko
men. We achten dit een noodzake
lijk complement voor het Sloege
bied. De bezwaren ten aanzien van
de luchtverontreiniging zijn niet bij
zonder groot, zoals uit de nota-Eilers
bleek'. De heer Van der Peij! zag
met name op langere termijn een
nuttige functie voo» de raffinaderij
voor wat betreft de werkgelegen
heid. Vooral omdat een dergelijk be
drijf vaak andere bedrijven aantrekt.
Wat betreft de mogelijkheden van in
spraak stelde de heer Van der Peijl,
dat het nieuws van de vestiging nau
welijks als een verrassing kan wor
den besdhouwd: ,Er wordt al twee
jaar over gepraat. De mensen, die
inspraak hadden willen hebben kon
den al lang op de hoogte zijn. Ove
rigens zie ik niet hoe we een extra
inspraak-procedure zouden moeten
inlassen. De zou er wel voorstander
van zijn, maar ik zie niet hoe er een
reële inhoud aan zou kunnen wor-
SGP-ïractrevoonzitter C. Boender
moest donderdagochtend lachen toen
hij het nieuws in de krant las: .Wat
er stond was nog helemaal vertrou
welijk". Op 20 maart reeds stelde
de heer Boender ten aanzien van de
vestiging van een raffinaderij, dat
er sprake is van .geloven op gezag",
daarbij doelend op de nota-Eilers:
,We moeten wel vertrouwen hebben
in onze eigen deskundigen. Ik durf
niet te veronderstellen., dat zij ons
vals voorlichten. Ik juich de vesti
ging toe, als gewaarborgd Is dat
aan de eisen, die in de nota zijn ge
steld, wordt voldaan'.
De heer J. Hoekstra lid vande
WD-stabemfractie zei de bezwa
ren, die aan de vestiging van een
olieraffinaderij kleven te onderken
nen. ,Maar het is een levensbelang
voor Zeeland. We moeten daarom eni
ge bezwaren op de koop toe nemen'
Evenals de heer Van der Peijl zag
de heer Hoekstra geen mogelijkhe
den om bij de vestiging van de To-
taLraffimaderij een inspraak-proce
dure in te lassen.
Inspraak
D '66-statenlid H. Kapenga is van
mening, dat er te weinig gege-
HULST De Kon. Mij. De Schelde'
in Viissingen werkt momenteel aan een
apparaat waarmee de kleinere plaat
sen op simpele wijze hun vuil kunnen
verbranden. Dit onthulde donderdaga
vond wethouder P. «L Brand tijdens de
raadsvergadering in Hulst. De heer
Brand was woensdag naar een bijeen
komst van de .Vereniging van Neder
landse gemeenten' geweest, waar het
vuilnisprobleem onderwerp van gesprek
uitmaakte. Dat deed het donderdag
avond ook in de Hulster raadzaal.
Mr E. N. J. H. de Rechter toonde zich
naar aanleiding van een voorstel om
de toegangsweg naar de belt in Clinge
nieuwd wanneer de vuilnishopen van
Clinge en Smt-Jansteem vol raken en
of de mogelijkheid bestaat ze in dage.
va] af te dekken met aarde en ze op
nieuw van groen te voorzien. Wethou
der J. H. Stolte antwoordde, dat het
probleem van de vuilverwerking de
volle aandacht heeft van b en w. In
overleg met de centrale dienst wordt
aan een oplossing gewerkt, nu de bel
ten van Clinge en St-Jansteen zo goed
als vol raken en die van Hutet het al "n
tijdje is. De wethouder kondigde aan,
dat er op korte termijn een nieuwe
regeling voor het ophalen van huis
vuil komt. Hulst wul zich aansluiten
vermoedelijk met Axel bij de vui-
ophaaldienst van de firma Boon, die
over een eigen storplaats beschikt. Een
punt van studie vormt, of de afvalstof-
feen verpulverd of vierbramd.
worden.
i-HEERENHOEK. Op de nieuwe pro
vinciale Sloeweg in 's-Heerenhoek is don
derdagavond het tweede ongeluk ge
beurd sinds de weg vorige week woens
dag werd geopend. Vrijdag daarop waren
er twee lichtgewonden bij een botsing tus
sen een auto en een bromfiets. Donder
dagavond gisteren bleef het bij
schade aan een ambulanceauto en een
personenauto.
De toedracht van het ongeval was niet
duidelijk. De botsing ontstond op het
kruispunt van de Sloeweg met de Stoof-
weg omstreeks kwart voor 9. De am
bulanceauto, die werd bestuurd door J.
uit 's-Heerenhoek, moest linksaf en
was gestopt om een auto, komend uit de
richting Viissingen, te laten passeren
Deze wagen werd bestuurd door P. uit!
Goes. Bij het naderen van de ambulance'
remde de Goesenaar zijn wagen af en}
botste daarbij tegen de ambulance. I
een onderzoek ingeeteld willen
zien naar de consequenties in
verband met de luchtvervuiling,
die door alle fabrieken In het
Sloegebied wordt veroorzaakt.
De werkgelegenheid die door de nieu
we raffinaderij zal worden gescha
pen hebben we op dit ogenblik ze
ker niet nodig, aidus de heer Kapen-
ga, die voorts een kosten-batenana-
Ivse heeft gemist: .We zullen enige
luchtvervuiling moeten accep
teren, want zor-der industrieën kun
nen we nóe*. Maar nu accepteert
men Total zonder de consequenties
volledig te kennen. Ik vind het pre
matuur dat in maart de staten al
akkoord gingen met de vestiging
van een raffinaderij'.
ZLM-voorzitter ir J. Prins, die sa
men met dr J. Tesink een rapport
opstelde naar aanleiding van de
vestiging van Pechiney, acht de ves-
politiek een logische afronding van
een bepaalde lijn: .Niemand was
meer verbaasd, want het zat al zo
lang in de koker. De landbouw heeft
tegen deze vestiging geen overwe
gende bezwaren, als we tenminste
afgaan op de nota-Eilers. Tijdens
het overleg zal nu boven water moe
ten komen in hoeverre deze raffina
derij afwijkt ven de model-raffina
derij, waar Eters zich op baseerde.
In leder geval hebben we de les van
Pechiney geleerd door vooraf des
kundigen om een oordeel te vragen'.
Mevrouw J. H. Stikke'.orom.Vervoor-
sen. secretaresse van de vereniging
milieuhygiëne Zeeland, was tot de
conclusie geücomen, dat er b:1 .Total
totaal geen inspraak was geweest'.
Allerlei onderzoeken (zoals meterolo-
gische, en eoolog.sche) z-.jn bij haar
weten niet verr:oht: .Waarom moet
dit allemaal achter gesloten deuren
plaatsvinden? Ik wil graag weten op
grond waarvan verstrekkende beslis
singen worden genomen. Wij zijn in
dit stadium niet voor of tegen de
vestiging van Total, omdat daarvoor
eenvoudig de gegevens ontbreken,
er zal dan ook actie moeten war
den gevoerd om dit te veranderen'.
Optimistisch
Burgemeester G. vam Waes van Bor
sele vertelaarde, dat het college van
b en w van Borsele zich zeer posi
tief opstelt ten aanzien van Total-
raffünaderij. Hoewel hij zich wel zor
gen maakt over de mogelijkheden
van verontreiniging, ziet dë heer Van
Waes de situatie tav de raffinaderij
optimistisch in. Naar zijn mening
zal de raad voldoende waarborgen
tegen luchtvervuiling willen heb
ben. ,rk bon er dan ook blij mee
dat Borsele voor hel eerst betrok
ken is bij een convenant, zodat we
kunnen meepraten over de voorwaar
den'.
De heer Van Waes attendeerde erop,
dat nog niet het hele terrein voor
Totail in een bestemmingsplan is op
genomen, 0I3 gevolg van de herin
deling: ,Een deel van het gebied
hoordé bij 's-Heer-Arendskerke, een
ander stuk bij Borssele'. Hij liet we
ten, dait de gemeente nu bezig is
met de voorbereidingen van het be
stemmingsplan. Hij zei, voorts, dat
hij zich zorgen maakt over een te
emotionele en eenzijdige benadering
van de industrialisatie in de richting
van de milieuhygiëne en wees erop,
dat de gemeente overweegt op welke
manier men de inwoners een objec
tieve voorlichting kan geven.
Vlissings wethouder I. Filius toon
de zich positief over de vestiging
van de Total-raffinaderij. Hoewel
hij meende, dat het effect vooral op
Beveland te merken zal zijn, zag hij
toch ook groei-mogelijkheden voor
Viissingen. Naar zijn mening ls er
weinig watervervuiling van de raf
finaderij verwachten, wat lijj van
belang vond met het oog op de re
creatie.
Marge
Verschil
Dr Groen: ,Bij Mobil OU Is (le hoe
veelheid S02 op de meetpunten in
Amsterdam van geen betekenis.. Hij
erop,
een lijn via Noord.Brabant 145 ki
lometer lang ls, terwijl een .binnen
door"-verbinding niet langer dan 85
Op deze kaart een Indruk van
de plaats, waar Total in het
Sloegebied een raffinaderij zal
neerzetten. Zoals de tekening
toont zal voor deze vestiging
de havenarm moeten worden
doorgetrokken.
Dsze luchtfoto brengt het nu nog maagdelijke terrein in het
Sloegeoied in beeld, waar Total in 1973 een raffinaderij in be
drijf zal stellen. Links ziet men het complex van Hoechst met
de aftakking van de Sloehaven. Als men deze arm naar rechts
doortrekt komt men bij het terrein, waarop Total zal bouwen.
Dat terrein ligi ten noorden van de plaats waar de kerncentrale
van de grond komt (rechts onder op de foto)
(Luchtfoto Wim Riemens)