ZUID-AFRIKA KRIJGT WAPENS VAN ENGELAND Nixon: nieuwe akties in Cambodja zijn niet uitgesloten Vanaf vanaf maandag dagelijks zes vluchten het vliegveld Midden-Zeeland Aankondiging van premier Heath: Poging tot akkoord over Rhodesië Eerste Jumbo-jet op Schiphol geland Lastige Zwanenburger' protesteerde Vandaag in de krant... Prinselijk gezin naar Porto Ercole ZOMERDIENST EN PRIJZEN VASTGESTELD Vonnis Prijzen 213e jaargang - nr. 154 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN NV «ah. MIJ. niiOCV Provincial* r. VII*#., Walm. 36-60, lal. 6144 (b a cm. rad lal 1346. «dm tal. 2094 tman Courant, r. d. V* rad. 3506, adv. 01186-564, AdvartaotlaprQ* 40 can! la an P. 6. dan loo. H*oHr*dictlai C. A. da Kok. Abonn.prlja 3.50 pa* ma ■p. 2731). MIddalbarf, Markt 61, lal. 7651 (b rad. 2078/3169, adv. 6246). Com, C pat mm. Mlnlmumpriji par advartentla 1 C.Insaionden medadallnfao 2>4 a i t (Intl. 4 9b bh») d 22. lal. 4457. i Courant, Middelburg Vrijdag 3 juli 1970 LONDEN (RTR, GPD) De leider van de Britse conservatieve regering, Edward Heath, heeft donderdag verklaard dat zijn kabi net van plan is de bedoeling van het in 1955 met Zuid-Afrika ge sloten akkoord betreffende mili taire samenwerking weer tot haar recht te laten komen. Bij genoem de overeenkomst verkreeg Enge land het recht de Zuidafrikaanse vlootbasis Simonstown te gebrni- ken in ruil voor de levering van schepen en vliegtuigen ter verde diging van de zeeweg om Kaap De Goede Hoop. In een rede tot het Lagerhuis rei de eerste minister, dat Engeland in Afri ka zowel ton zuiden als ten noorden van de rivier de Zambesi grote belan gen heeft. Hij sprak van een ,zaak die zorgvuldige overwegingen verdient'. Zo dra het onderzoek is voltooid, zou hij nadere mededelingen doen. De avond tevoren hadden de Britse en de Zuidafrikaanse minister van buiten landse zaken, Sir Alec Douglas-Home en Hilgard Muller, in Londen een ge sprek waarin onder andere een even tuele hervatting van de Britse wapen, verkoop aan Zuid-Afrika aan de orde kwam. Deze wapenverkoop werd In 1964 verboden, boen de Labourpartlj onder Harold Wilson aan de macht was ge komen. Troonrede De Britten kregen donderdag via de troonrede van de nieuwe concerva- tieve regering beloften te horen die ze uit ae verkiezingspropaganda al lang kenden. Belastingverlaging, strijd tegen de inflatie, voorkoming van stakingen, invoering van com. merciële radio, scherpere beperking van de immigratie, meer efficiënte sociale voorzieningen en verbetering van het algemeen levcnSmilieu, als mede handhaving van een Britse militaire macht m het Verre Oosten en aan de Perzische Golf. (Zie slot pagina 11 kolom 2 SCHIPHOLInterieur van de eer ste klasse van de Jumbo.jet B en w Vlissingen DE FRACTIES in de Vlissingse raad verwachten geen wijzigingen in het college van b en w. Midden-Oosten DE Verenigde Staten, zo is na mens het Witte Huis aan de pers meegedeeld, zullen wellicht moe ten reageren op de Russische mi litaire opbouw in het Midden-Oos. ten- 'pag. 3). Volkswagen TILBURG rekent op de komst van een assemblage- en produk- tiebedriif van Volkswagen met werkgelegenheid voor 8000 men. sen (pag. 3). Binnen- en buitenlands nieuws: pag. 1, 3, 9,11 Zeeuws nieuwspag. 2, 5, 7 Radio en tvpag. 15 Sport: pag. 13 Financieel nieuws: pag. 17 RAADSLID VOOR ÉÉN DAG... BUSSUM (ANP) - De heer A. Sik- king uit Bussum kan zeggen één dag raadslid te zijn geweest, wan. neer de gemeenteraad uit die plaats zijn geloofsbrieven in do volgende week vergadering vai goedkeurt. itste vergadering van de id, waarschijnlijk op 31 augustus, kan de heer Sikking nog juist beëdigd en geïnstalleerd wor den, om daaima weer afscheid .te nemen. Deze weinig voorkomende situatie onitstond door het overlij. den van een protestants-christe lijk raadslid. Vier mogelijke kan didaten bedankten voor de opvol ging. De heer Sikkdng nam zijn benoeming echter aan. SCHIPHOL: Mensen v niet bij de Jumbo. DEN HAAG (ANP) Prinses Bea trix en prins Claus zijn donderdagmor gen met hun drie kinderen per vlieg tuig vertrokken naar Porto Ercoile, waar zij tot eind juli zullen verbltj- DAVID BRUCE ONDERHANDELAAR IN PARIJS (Van onze correspondent) WASHINGTON President Nixon heeft woensdagnacht een te levisie-vraaggesprek met drie journalisten aangekondigd dat hij per 1 augustus ambassadeur David Bruce heeft benoemd als leider van de Amerikaanse delegatie voor de vredesonderhandelingen met Noord-Vietnani in Parys. Ambassadeur Bruce is een democraat en was voormalig ambassadeur in West-Duitsland, Engeland en Frank rijk. maar hij liet duidelijk de mogelijkheid open, dat Amerikaanse troepen zouden kunnen terugkeren naar Cambodja wanneer, bijvoorbeeld, het regiem van generaal Lon Nol gevaar zou lopen om ver geworpen te worden door de Yiet- eong en de Noordvietnamezen. De president gaf een visie van de oor. Nixon zei te verwachten, dat Hanoi positief zou reageren op dit gebaar, om dat derden hadden gerapporteerd dat dit een punt was, waar Noord. Vietnam op had gewacht. De president zei ver der dat de Cambodjaanse actie de mi litaire balans in Indo-China ten voor dele had gekeerd van de Amerikanen, log in Indo. China, die terug te is tot die vam de koude oorlogsdagen, toen minister van buitenlandse zaken John Foster Dulles de zogenaamde .do mino-theorie' verkondigde. Nixon maak te in zijn gesprek gebruik van deze theo rie en wees erop, dat wanneer Zuid-Viet nam communistisch zou worden, ook de rest vam Zuidoost.Azië zou volgen. Eén van de drie televisie-journalisten wees Nixon op de tegenstelling tussen deze visie en zijn uitvoerige beleden positie, dat de Verenigde Staten welke uitkomst van de te houden algemene verkiezingen in Zuid-Vietnam ook zouden accepteren, zelfs wanneer zou blijken dat een meer derheid van de bevolking zijn sympathie zou betuigen voor een communistisch bewind, Nixon antwoordde hierop on. duidelijk, dat hij niet verwachtte dat Zie slot pag. 3 kol. 2) SCHIPHOL (GPD) Met 322 passagiers aan boord en met drie Nederlanders onder de bemanning streek gisterochtend een heel gro te vogel op Schiphol neer: de Boeing 747 Clipper Red Jacket van Pan American World Air ways, die daarmee voor Neder land het tijdperk van de Jumbo vliegtuigen opende. Om kwart over acht landde de 747 op de zo genaamde bulderbaan van Neer- lands internationale luchthaven. Aan boord waren purser John Stol, af komstig uit Weesp, Marjan Thomassen «At Swalmen en Marigot van de Glesen uit Leeuwarden, twee va.n de twaalf stewardessen. Russel W. Greenwood uit New York was de caipltam op de reus. een uit de vloot van 24, die Panam nu in bedrijf heeft; de maatschappij heeft er 33 besteld (prijs per stuk zo'n slordige 90 miljoen gulden). Het zal nog tot het voorjaar 1971 duren eer ook de KLM een Boeing 747 op Schiphol zal neerzetten. Een paar .Lastige Zwanenburgei-s', den van de actiegroep tegen geluids hinder, grepen de komst van de masto dont aan om nog eens uiting te geven aan hun ongenoegen over het lawaai, dat Schiphol sedert enige jaren over hun hoofd uitstrooit. Nu was de 747 misschien met het beste voorbeeld aan te grijpen als geluidsproducent. Weliswaar voldeed de machine die nu neerstreek nog niet aan de normen, maar de herrie is toch beperkt. De toe stellen die nu door Boeing worden af geleverd, komen niet meer boven de ge- ïuidsgrens uit, en zijn te vergelijken met een DC 9 met minder hoge gilto. diening van de mammoetvliegtuigen a geschaft, leek uit kabouterland te zijn komen aanrijden, zo klein leek hij onder de machtige hoge vleugels. De top van de staart torende twintig meter hoog de lucht m, de hoogte van een vijfde verdieping van een flatgebouw. Zeven tig meter lang strekte de machine zich over het platform uit, terwijl de zeven tanks, die bij elkaar bijna 180.000 liter brandstof kunnen bevatten, werden ge vuld en de passagiers hun plaatsen op zochten in de zes meter brede zalen in de buik van het toestel. Driehonderd- tweeënzestig passagiers kunnen er nu in het toestel; de luchtrvaarmaatschap. pijen vinden dat voarltpig genoeg. Maar als het drukker gaat worden kunnen de stoelen nog zo worden gerangeerd dat er vijfhonderd ingaan. Op drie dagen van de week vliegt de 747 van Schiphol via Brussel terug naar New York. Op de smdere dagen gaat hjj heen en terug naar Brussel, alvorens naar New York te vliegen. Voor het stukje naar Brussel bestaat al grote belangstelling van de kant van het lie. drijfsleven dat er een aardig personeels. uitstapje in ziet en van scholen die er mogelijkheden voor een bijzondere schoolreis in vinden. Kabouterwagen Maar .lawaai is lawaai' stellen de Zwanenburgers en zij krijgen een zekere ondersteuning van de geluids. hinderexpert van de rijksluchtvaart, dienst ir A. A. Maurits die stelt .Zonder een totaal nieuwe wijze van voortstuwing zullen we nooit van ge luidshinder afkomen.' De kolossale machine liet zich onder tussen aan de kop van de middenpier gereedmaken voor de eerste start van Schiphol, een korte retourvlucht naar Brussel, alvorens de thuisreis naar New York weer zou aanvangen. Schiphols grootste tankauto, speciaal voor de be- OPNIEUW MIERENPLAAG IN DORDRECHTSE FLATS DORDRECHT (ANP) In twee flat. gebouwen in de woonwijk Sterrenburg in Dordrecht zijn opnieuw pharao.mie- ren waargenomen. In februari jongst leden waren de mieren aanwezig in vijf flatgebouwem, die m totaal 270 wonin gen omvatten. Ze kwamen niet in alle woningen voor. Destijds is een ingrijpende ontsmetting van de betreffende woningen uitgevoerd In de nietaangetaste huizen werd een spuitbus met een bestrijdingsmid del achtergelaten om de insekten, die op de vlucht zouden slaan en zich door de gebouwen zouden verspreiden, te lijf te kunnen gaan, Dat de pharao-mier nu opnieuw is signaleerd is geen verassing, wanl de in februari uitgebrachte expertise was er al sprak van dat de aanwe zigheid een hardnekkig karakter zou kunnen dragen. Aan de bewoners van de 270 appartementen is nu verzocht de woning aan een nauwkeurige in. spec tie te onderwerpen. Als de balans is opgemaakt zal de verdelgingsopera tie wederom worden uitgevoerd. OP WERKDAGEN MIDDELBURG De NV Na tionaal Vliegbeheer, die maan dag met twee verschillende ty pen toestellen, voor acht en voor tien passagiers, de lucht lijn Amsterdam-Rotterdam- Midden-Zeeland-Rijssel v.v. opent, heeft een voorlopige eer ste zomerdienstregeling vastge steld voor deze lijn. Voor Zee land betekent deze dienstrege ling, dat men vanaf het nu bijna drie weken geleden geopende vliegveld Midden-Zeeland in het n de defensienota 1968 staat een passage, die waard la om te worden geciteerd nu het hoog milita.r gerechtshof een dienstplichtig soldaat tot acht maanden heeft veroor deeld omdat hij weigerde te groeten. Het gaat hier om de alinea, waarin .uitdrukkelijk de aandacht wordt gevestigd' het staat er letterlijk zo op de noodzakelijkheid van .goede intermenselijke verhoudingen ln de krijgsmacht'. Die verhoudingen dienen te worden aangepast aan de ontwikke lingen op dit gebied in het maatschap pelijk leven, zo wordt uiteengezet. .Daar dit uiteraard niet een tot de militaire samenleving beperkt proces is, doch een onderdeel vormt van hetgeen in de go- hele maatschappij gaande is, zal wor den gestreefd naar harmonie met over eenkomstige ontwikkelingen bulten de krijgsmacht'. Het staat te lezen m de defensienota 1968. de basis voor het hui dige defensiebeleid. Het lijkt ons twij felachtig of dit streven naar .goede in termenselijke verhoudingen' en het hier boven genoemde vonnis van het hoog militair gerechtshof met elkaar in over eenstemming zijn te brengen. Soms lijkt het er op alsof de grootste tegenstanders van de krijgsmacht in het leger zelf zitten. Daar ligt nu dit vonnis op tafel, zonder enige twijfel binnen het systeem van het huidige mi litaire strafrecht volkomen verant woord, maar desondanks een uitspraak die naar buiten een belabberde indruk maakt. Een vonnis als dit vormt in de ze dagen hét onderwerp van gesprek In Nederlandse gezinnen, zeker in die met dienstplichtige of bijna-dienstplichtige jongens. En deze gezinnen juist vormen de eerste zeker niet de minst-be langrijke schakel van de verhouding ,volk' en .strijdkrachten'. Bij een onder zoek naar die relatie enige jaren gele den uitgevoerd in op dracht van de stich ting Volk en Verde diging kwam dui delijk vast te staan, dat de overgrote meerderheid van het Nederlandse volk de dienstplichtige zoon nog altijd tot het eigen gezin rekent. Een jongen met verlof, praat over het algemeen vaker eerst met de moeder dan met de vader zo bleek toen. De moeder is ook degene, die het meest goede raad of waarschu wingen geeft. Eén van de bittere ver maningen zou nu kunnen zijn: ,Let er op jongen, dat je je meerderen netjes en beleefd groet, het zou je anders acht maanden gevangenis kunnen kosten'. Zoiets bevordert allerminst de goede verhouding tussen volk en krijgsmacht. Nu is vanzelfsprekend aan dit vonnis allerlei voorafgegaan, De jongeman in kwestie is vermoedelijk geen toege wijd lieverdje voor zijn meerderen ge weest. Kennis va.n het gehele dossier is eigenlijk noodzakelijk om een oordeel over het optreden van betrokkene uit te spreken. Er zijn echter enkele pun ten naar buiten gekomen, die niet zo zeer met de jongeman, maar met het systeem hebben te maken en die helaas niet pleiten voor de militaire recht spraak. Zo werd een verzoek van de verdediger om een hernieuwd psycho logisch onderzoek van de jongeman af gewezen. Bovendien was alles voor da president van het hof nogal duidelijk; brj de behandeling zei hij: ,Het gaat hier om een kwestie van discipline in het le ger. Tegenwoordig wordt daar voort durend aan geknabbeld, als we dat niet op tijd een halt toeroepen is het koekje op voordat we het weten'. Een kwestie van discipline? Jawel, in formele zin is dat natuurlijk zo. Maar in deze tijd is de dienstplichtige veel meer bewust burger dan vroeger, hij stelt vragen. De militaïT-oude-stijl groeide op met het axioma ,de ziel van de militaire dienst is de ondergeschiktheid of de gehoor zaamheid', de moderne dienstplichtige haalt daarover zijn schouders op. Hij wil best gehoorzamen, maar het moet hem dan wel duidelijk zijn waarom. Zo wil hij bijvoorbeeld heus wel groeten, maar tevens zal hij vragen naar de zin daarvan. In het huidige systeem ls nog te weinig plaats voor het waarom. Wat is eigenlijk de zin van het groe ten? Als we het goed zien, wordt daarmee de hiërarchie onderstreept, er zijn minderen en meerderen, de eersten groeten de laatsten en erkennen daar mee het gezag. Nu kan in allerlei situa ties een dergelijke gezagserkenning no dig zijn en nuttig, maar wanneer dat een hele dag lang moet gebeuren, be gint dat gebaar zijn inhoud te verliezen, de zin ervan verdwijnt. Er is dan maar één stap nodig en de hele zaak belandt in het ridicule stadium, zoals de .natio nale groetdag" van de vereniging dienst plichtige militairen deze week heeft aangetoond. Bovendien kan een niet zin- vol geacht groeten het ontstaan van i .goede intermenselijke verhoudingen' lom de formulering uit de defensienota nog eens te gebruiken danig in de weg staan. Noord-Sloe viermaal per dag kan opstijgen met bestemming Rotterdam (Zestienhoven), driemaal per dag voor Amster dam (Schiphol) en tweemaal per dag voor Rijssel. Vanuit de ze plaatsen kan men met een zelfde frequentie door de lucht het vliegveld Midden-Zeeland bereiken. Bij de vlucht naar Amsterdam wordt ra Rotterdam een tussenlandins gemaakt, maar omdat 's morgens de eerste vlucht vanuit Rotter dam naar Midden-Zeeland wordt gemaakt en 's avonds het vlieg verkeer op deze lijn eindigt met een vlucht van Midden.Zeeland naar Rotterdam, is de luchtver- binding tussen de Maasstad en het vliegveld Midden-Zeeland het frequ ernst geworden. De uiteraard nog experimentele zomerdiemstregelmg ziet er als volgt uit: 7.30 uuw vertrek Rotterdam 8.00 uur: aank. M.Zeelaud 8.10 uur: vertr. M-Zeeland S.45 uur: aank. Rijssel 9.00 uur: vertr. Rijssel 9.35 uur; aank. M_Zeeland 9.50 uur: vertr. M-Zeeland 10.20 uur: aank. Rotterdam 10.50 uur: vertr. Rotterdam 11-15 uur: aank. Amsterdam 11.30 uur: vertr. Amsterdam 11.55 uur: aank. Rotterdam 12.10 uur: vertr. Rotterdam 12.40 uur; aank. M-Ze?Uuid 12.55 unr: vertr. M-Zeeland 13.20 uur: aank. Rotterdam 13.35 uur: vertr. Rotterdam 14.00 uur: aank. Amsterdam 14.15 uur vertr. Amsterdam 14.40 uur: aank. Rotterdam 14.55 uur: vertr. Rotterdam 15.20 uur: aank. M.Zeeland 15.35 uur; vertr. M-Zeeland 16.00 uur: aank. Rotterdam 16.15 uur: vertr. Rotterdam 16.40 uur: aank. Amsterdam 17.00 uur: vertr. Amsterdam 17.25 uur: aank. Rotterdam 17.55 uur: vertr. Rotterdam 18.25 uur: aank. M-Zeelanil 18.40 uur: vertr. M-Zeplnm<l 19.15 uur: aank. Rijssel 19.30 uur: vertr. Rijssel 20.05 uur: aank. M.Zeelaud 20,20 uuri vertr, M-Zeeland 0.45 uur: aank. Rotterdam. Deze dienstregeling wordt uitslui tend van maandag tot en met vrijdag uitgevoerd, voor zover da gen, overeenkomstig 't spoorboek je, als .werkdagen' worden aan gemerkt. Gevlogen wordt met tweemotorige toestellen, een .Dor- nier Skyservant' die tien passa giers kan meenemen en een .Nor. man-Islander* voor acht passa giers. Intussen zijn ook de prijzen voor de verschillende afstanden definitiel vastgesteld. Een enkele reis (retour- biljetteu zijn niet verkrijgbaar) Miil- den-Zeeland.Rotterdam gaat 29 kosten, een enkele reis Midden-Zee land - Amsterdam 48 en een enke le reis Midden.Zeeland - Rijssel 49. Op de andere afstanden betaalt men: Amsterdam - Rotterdam of omge keerd ƒ19, Amsterdam Rijssel ƒ94 en Rotterdam - Rijssel 82. De NV Nationaal VI egtuigbeheer 'Den Haag) heeft becijferd, dat do vluchten bij een bezetting van ge middeld 5la passagier of ongeveer zestig procent «ndalbel zullen zijn. I litair gerechtshof gaat met alleen betrokkene en de krijgsmacht aan: het is in feite een zaak van het Nederlandse volk. Het leger zou namelijk zijn basis kwjjt zijn als het geen relatie zou heb- De verwachtingen zijn hoopvol: met de samenleving in dit land. De het provisorische onderkomen een dienstplichtigen en ook de beroepsmili- woonwsgen van havenmeester P. tairen vormen immers geen huurlingen- Tellier informeren nu al dagelijks leger, maar zijn Nederlandse staatsbur- vee3 mensen telefonisch naar het - - - - vluchtschema en de prijzen. Afgelo pen weekend bleek bovendien, dat er grote belangstel ling bestaat voor de rondvluchten die 's zaterdags en 's zondags, als de luchtlijn stiiligt, boven het Veerse Meer en omgeving worden gemaakt. Zondag maakten 73 mensen zo'n rondvlucht van een kwartier, waarvoor een tarief van ƒ17,50 is vastgesteld en tot zes jaar een gehalveerd kindertar.ef. Het nieuwe Zeeuwse vliegveld in het Noord.Sloe blijkt ook op kijkers veel aantrekkingskracht uit te oefenen, wat nog wel zal toenemen als in de weekends de leden van de vliegclub Midden-Zeeland hun activiteiten ten volle gaan ontplooien. ,Er komt een I parte hangar voor de 2weef kisten »:i als Kings Air Service irt Seppe net voornemen uitvoert, hier *s zon dags met motorvliegtuigjes lessen gaat geven gers, die door de wet of door vrije keus er toe zijn bestemd de veiligheid van volk en staat te handhaven: burgers in uniform, die de taak van de militaire verdediging vervullen. De krijgsmacht is derhalve onderdeel van het volk en kan daarvan niet worden geïsoleerd, dat zou voor beide groepen funest zijn. Een vonnis van acht maanden voor het niet- nakomen van de groetpücht heeft he laas onvermijdelijk tot gevolg dat het isolement tussen het volk en de strijd krachten wordt bevorderd. De geloof waardigheid van het systeem wordt na melijk door dit vonnis aangetast, voor al door de wanverhouding tussen over treding en straf. Bovendien past dit vonnis niet in het beleid, zoals dat in 1968 in de defensienota omstandig is uiteengezet. Het is namelijk niet te rij men met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen, waaraan ook de krljgs- Kings Air Service wil zich ook macht, volgens de nota, zich moet aan- op het verhuren an vliegtuigen;passen. De minister van defensie zal er toeleggen en bovendien een lijn- goed aan doen over deze zaken niet al lichtvaardig heen te stappen. CZie slot pag. 7 koL 2\

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 1