ZUID-AFRIKA KRIJGT
WAPENS VAN ENGELAND
Nixon: nieuwe akties
in Cambodja
zijn niet uitgesloten
Vanaf
vanaf
maandag dagelijks zes vluchten
het vliegveld Midden-Zeeland
Aankondiging van premier Heath:
Poging tot
akkoord
over
Rhodesië
Eerste Jumbo-jet
op Schiphol geland
Lastige Zwanenburger' protesteerde
Vandaag
in de
krant...
Prinselijk gezin
naar Porto Ercole
ZOMERDIENST
EN PRIJZEN
VASTGESTELD
Vonnis
Prijzen
213e jaargang - nr. 154
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
NV «ah. MIJ. niiOCV Provincial*
r. VII*#., Walm. 36-60, lal. 6144 (b a
cm. rad lal 1346. «dm tal. 2094
tman Courant, r. d. V*
rad. 3506, adv. 01186-564,
AdvartaotlaprQ* 40 can!
la an P. 6. dan loo. H*oHr*dictlai C. A. da Kok. Abonn.prlja 3.50 pa* ma
■p. 2731). MIddalbarf, Markt 61, lal. 7651 (b rad. 2078/3169, adv. 6246). Com, C
pat mm. Mlnlmumpriji par advartentla 1 C.Insaionden medadallnfao 2>4 a i
t (Intl. 4 9b bh»)
d 22. lal. 4457.
i Courant, Middelburg
Vrijdag 3 juli 1970
LONDEN (RTR, GPD) De
leider van de Britse conservatieve
regering, Edward Heath, heeft
donderdag verklaard dat zijn kabi
net van plan is de bedoeling van
het in 1955 met Zuid-Afrika ge
sloten akkoord betreffende mili
taire samenwerking weer tot haar
recht te laten komen. Bij genoem
de overeenkomst verkreeg Enge
land het recht de Zuidafrikaanse
vlootbasis Simonstown te gebrni-
ken in ruil voor de levering van
schepen en vliegtuigen ter verde
diging van de zeeweg om Kaap De
Goede Hoop.
In een rede tot het Lagerhuis rei de
eerste minister, dat Engeland in Afri
ka zowel ton zuiden als ten noorden
van de rivier de Zambesi grote belan
gen heeft. Hij sprak van een ,zaak die
zorgvuldige overwegingen verdient'. Zo
dra het onderzoek is voltooid, zou hij
nadere mededelingen doen.
De avond tevoren hadden de Britse en
de Zuidafrikaanse minister van buiten
landse zaken, Sir Alec Douglas-Home
en Hilgard Muller, in Londen een ge
sprek waarin onder andere een even
tuele hervatting van de Britse wapen,
verkoop aan Zuid-Afrika aan de orde
kwam. Deze wapenverkoop werd In 1964
verboden, boen de Labourpartlj onder
Harold Wilson aan de macht was ge
komen.
Troonrede
De Britten kregen donderdag via de
troonrede van de nieuwe concerva-
tieve regering beloften te horen die
ze uit ae verkiezingspropaganda al
lang kenden. Belastingverlaging,
strijd tegen de inflatie, voorkoming
van stakingen, invoering van com.
merciële radio, scherpere beperking
van de immigratie, meer efficiënte
sociale voorzieningen en verbetering
van het algemeen levcnSmilieu, als
mede handhaving van een Britse
militaire macht m het Verre Oosten
en aan de Perzische Golf.
(Zie slot pagina 11 kolom 2
SCHIPHOLInterieur van de eer ste klasse van de Jumbo.jet
B en w Vlissingen
DE FRACTIES in de Vlissingse
raad verwachten geen wijzigingen
in het college van b en w.
Midden-Oosten
DE Verenigde Staten, zo is na
mens het Witte Huis aan de pers
meegedeeld, zullen wellicht moe
ten reageren op de Russische mi
litaire opbouw in het Midden-Oos.
ten- 'pag. 3).
Volkswagen
TILBURG rekent op de komst
van een assemblage- en produk-
tiebedriif van Volkswagen met
werkgelegenheid voor 8000 men.
sen (pag. 3).
Binnen- en buitenlands
nieuws: pag. 1, 3, 9,11
Zeeuws nieuwspag. 2, 5, 7
Radio en tvpag. 15
Sport: pag. 13
Financieel nieuws: pag. 17
RAADSLID VOOR ÉÉN DAG...
BUSSUM (ANP) - De heer A. Sik-
king uit Bussum kan zeggen één
dag raadslid te zijn geweest, wan.
neer de gemeenteraad uit die
plaats zijn geloofsbrieven in do
volgende week
vergadering vai
goedkeurt.
itste vergadering van de
id, waarschijnlijk op 31
augustus, kan de heer Sikking nog
juist beëdigd en geïnstalleerd wor
den, om daaima weer afscheid .te
nemen. Deze weinig voorkomende
situatie onitstond door het overlij.
den van een protestants-christe
lijk raadslid. Vier mogelijke kan
didaten bedankten voor de opvol
ging. De heer Sikkdng nam zijn
benoeming echter aan.
SCHIPHOL: Mensen v
niet bij de Jumbo.
DEN HAAG (ANP) Prinses Bea
trix en prins Claus zijn donderdagmor
gen met hun drie kinderen per vlieg
tuig vertrokken naar Porto Ercoile,
waar zij tot eind juli zullen verbltj-
DAVID BRUCE ONDERHANDELAAR IN PARIJS
(Van onze correspondent)
WASHINGTON President Nixon heeft woensdagnacht een te
levisie-vraaggesprek met drie journalisten aangekondigd dat hij per
1 augustus ambassadeur David Bruce heeft benoemd als leider van
de Amerikaanse delegatie voor de vredesonderhandelingen met
Noord-Vietnani in Parys. Ambassadeur Bruce is een democraat en
was voormalig ambassadeur in West-Duitsland, Engeland en Frank
rijk.
maar hij liet duidelijk de mogelijkheid
open, dat Amerikaanse troepen zouden
kunnen terugkeren naar Cambodja
wanneer, bijvoorbeeld, het regiem van
generaal Lon Nol gevaar zou lopen om
ver geworpen te worden door de Yiet-
eong en de Noordvietnamezen.
De president gaf een visie van de oor.
Nixon zei te verwachten, dat Hanoi
positief zou reageren op dit gebaar, om
dat derden hadden gerapporteerd dat
dit een punt was, waar Noord. Vietnam
op had gewacht. De president zei ver
der dat de Cambodjaanse actie de mi
litaire balans in Indo-China ten voor
dele had gekeerd van de Amerikanen,
log in Indo. China, die terug te
is tot die vam de koude oorlogsdagen,
toen minister van buitenlandse zaken
John Foster Dulles de zogenaamde .do
mino-theorie' verkondigde. Nixon maak
te in zijn gesprek gebruik van deze theo
rie en wees erop, dat wanneer Zuid-Viet
nam communistisch zou worden, ook de
rest vam Zuidoost.Azië zou volgen. Eén
van de drie televisie-journalisten wees
Nixon op de tegenstelling tussen deze
visie en zijn uitvoerige beleden positie,
dat de Verenigde Staten welke uitkomst
van de te houden algemene verkiezingen
in Zuid-Vietnam ook zouden accepteren,
zelfs wanneer zou blijken dat een meer
derheid van de bevolking zijn sympathie
zou betuigen voor een communistisch
bewind, Nixon antwoordde hierop on.
duidelijk, dat hij niet verwachtte dat
Zie slot pag. 3 kol. 2)
SCHIPHOL (GPD) Met 322
passagiers aan boord en met drie
Nederlanders onder de bemanning
streek gisterochtend een heel gro
te vogel op Schiphol neer: de
Boeing 747 Clipper Red Jacket
van Pan American World Air
ways, die daarmee voor Neder
land het tijdperk van de Jumbo
vliegtuigen opende. Om kwart
over acht landde de 747 op de zo
genaamde bulderbaan van Neer-
lands internationale luchthaven.
Aan boord waren purser John Stol, af
komstig uit Weesp, Marjan Thomassen
«At Swalmen en Marigot van de Glesen
uit Leeuwarden, twee va.n de twaalf
stewardessen. Russel W. Greenwood uit
New York was de caipltam op de reus.
een uit de vloot van 24, die Panam
nu in bedrijf heeft; de maatschappij
heeft er 33 besteld (prijs per stuk
zo'n slordige 90 miljoen gulden). Het
zal nog tot het voorjaar 1971 duren
eer ook de KLM een Boeing 747 op
Schiphol zal neerzetten.
Een paar .Lastige Zwanenburgei-s',
den van de actiegroep tegen geluids
hinder, grepen de komst van de masto
dont aan om nog eens uiting te geven
aan hun ongenoegen over het lawaai,
dat Schiphol sedert enige jaren over
hun hoofd uitstrooit. Nu was de 747
misschien met het beste voorbeeld
aan te grijpen als geluidsproducent.
Weliswaar voldeed de machine die nu
neerstreek nog niet aan de normen,
maar de herrie is toch beperkt. De toe
stellen die nu door Boeing worden af
geleverd, komen niet meer boven de ge-
ïuidsgrens uit, en zijn te vergelijken
met een DC 9 met minder hoge gilto.
diening van de mammoetvliegtuigen a
geschaft, leek uit kabouterland te zijn
komen aanrijden, zo klein leek hij onder
de machtige hoge vleugels. De top van
de staart torende twintig meter hoog de
lucht m, de hoogte van een vijfde
verdieping van een flatgebouw. Zeven
tig meter lang strekte de machine zich
over het platform uit, terwijl de zeven
tanks, die bij elkaar bijna 180.000 liter
brandstof kunnen bevatten, werden ge
vuld en de passagiers hun plaatsen op
zochten in de zes meter brede zalen
in de buik van het toestel. Driehonderd-
tweeënzestig passagiers kunnen er nu
in het toestel; de luchtrvaarmaatschap.
pijen vinden dat voarltpig genoeg. Maar
als het drukker gaat worden kunnen de
stoelen nog zo worden gerangeerd dat
er vijfhonderd ingaan.
Op drie dagen van de week vliegt de
747 van Schiphol via Brussel terug naar
New York. Op de smdere dagen gaat hjj
heen en terug naar Brussel, alvorens
naar New York te vliegen. Voor het
stukje naar Brussel bestaat al grote
belangstelling van de kant van het lie.
drijfsleven dat er een aardig personeels.
uitstapje in ziet en van scholen die
er mogelijkheden voor een bijzondere
schoolreis in vinden.
Kabouterwagen
Maar .lawaai is lawaai' stellen de
Zwanenburgers en zij krijgen een
zekere ondersteuning van de geluids.
hinderexpert van de rijksluchtvaart,
dienst ir A. A. Maurits die stelt
.Zonder een totaal nieuwe wijze van
voortstuwing zullen we nooit van ge
luidshinder afkomen.'
De kolossale machine liet zich onder
tussen aan de kop van de middenpier
gereedmaken voor de eerste start van
Schiphol, een korte retourvlucht naar
Brussel, alvorens de thuisreis naar New
York weer zou aanvangen. Schiphols
grootste tankauto, speciaal voor de be-
OPNIEUW MIERENPLAAG
IN DORDRECHTSE FLATS
DORDRECHT (ANP) In twee flat.
gebouwen in de woonwijk Sterrenburg
in Dordrecht zijn opnieuw pharao.mie-
ren waargenomen. In februari jongst
leden waren de mieren aanwezig in vijf
flatgebouwem, die m totaal 270 wonin
gen omvatten.
Ze kwamen niet in alle woningen voor.
Destijds is een ingrijpende ontsmetting
van de betreffende woningen uitgevoerd
In de nietaangetaste huizen werd een
spuitbus met een bestrijdingsmid
del achtergelaten om de insekten, die
op de vlucht zouden slaan en zich door
de gebouwen zouden verspreiden, te lijf
te kunnen gaan,
Dat de pharao-mier nu opnieuw is
signaleerd is geen verassing, wanl
de in februari uitgebrachte expertise
was er al sprak van dat de aanwe
zigheid een hardnekkig karakter zou
kunnen dragen. Aan de bewoners van
de 270 appartementen is nu verzocht
de woning aan een nauwkeurige in.
spec tie te onderwerpen. Als de balans
is opgemaakt zal de verdelgingsopera
tie wederom worden uitgevoerd.
OP WERKDAGEN
MIDDELBURG De NV Na
tionaal Vliegbeheer, die maan
dag met twee verschillende ty
pen toestellen, voor acht en
voor tien passagiers, de lucht
lijn Amsterdam-Rotterdam-
Midden-Zeeland-Rijssel v.v.
opent, heeft een voorlopige eer
ste zomerdienstregeling vastge
steld voor deze lijn. Voor Zee
land betekent deze dienstrege
ling, dat men vanaf het nu bijna
drie weken geleden geopende
vliegveld Midden-Zeeland in het
n de defensienota 1968 staat
een passage, die waard la
om te worden geciteerd nu
het hoog milita.r gerechtshof
een dienstplichtig soldaat tot
acht maanden heeft veroor
deeld omdat hij weigerde te
groeten. Het gaat hier om de alinea,
waarin .uitdrukkelijk de aandacht wordt
gevestigd' het staat er letterlijk zo
op de noodzakelijkheid van .goede
intermenselijke verhoudingen ln de
krijgsmacht'. Die verhoudingen dienen
te worden aangepast aan de ontwikke
lingen op dit gebied in het maatschap
pelijk leven, zo wordt uiteengezet. .Daar
dit uiteraard niet een tot de militaire
samenleving beperkt proces is, doch een
onderdeel vormt van hetgeen in de go-
hele maatschappij gaande is, zal wor
den gestreefd naar harmonie met over
eenkomstige ontwikkelingen bulten de
krijgsmacht'. Het staat te lezen m de
defensienota 1968. de basis voor het hui
dige defensiebeleid. Het lijkt ons twij
felachtig of dit streven naar .goede in
termenselijke verhoudingen' en het hier
boven genoemde vonnis van het hoog
militair gerechtshof met elkaar in over
eenstemming zijn te brengen.
Soms lijkt het er op alsof de grootste
tegenstanders van de krijgsmacht
in het leger zelf zitten. Daar ligt nu
dit vonnis op tafel, zonder enige twijfel
binnen het systeem van het huidige mi
litaire strafrecht volkomen verant
woord, maar desondanks een uitspraak
die naar buiten een belabberde indruk
maakt. Een vonnis als dit vormt in de
ze dagen hét onderwerp van gesprek In
Nederlandse gezinnen, zeker in die met
dienstplichtige of bijna-dienstplichtige
jongens. En deze gezinnen juist vormen
de eerste zeker niet de minst-be
langrijke schakel van de verhouding
,volk' en .strijdkrachten'. Bij een onder
zoek naar die relatie
enige jaren gele
den uitgevoerd in op
dracht van de stich
ting Volk en Verde
diging kwam dui
delijk vast te staan, dat de overgrote
meerderheid van het Nederlandse volk
de dienstplichtige zoon nog altijd tot
het eigen gezin rekent. Een jongen met
verlof, praat over het algemeen vaker
eerst met de moeder dan met de vader
zo bleek toen. De moeder is ook degene,
die het meest goede raad of waarschu
wingen geeft. Eén van de bittere ver
maningen zou nu kunnen zijn: ,Let er
op jongen, dat je je meerderen netjes
en beleefd groet, het zou je anders acht
maanden gevangenis kunnen kosten'.
Zoiets bevordert allerminst de goede
verhouding tussen volk en krijgsmacht.
Nu is vanzelfsprekend aan dit vonnis
allerlei voorafgegaan, De jongeman
in kwestie is vermoedelijk geen toege
wijd lieverdje voor zijn meerderen ge
weest. Kennis va.n het gehele dossier is
eigenlijk noodzakelijk om een oordeel
over het optreden van betrokkene uit
te spreken. Er zijn echter enkele pun
ten naar buiten gekomen, die niet zo
zeer met de jongeman, maar met het
systeem hebben te maken en die helaas
niet pleiten voor de militaire recht
spraak. Zo werd een verzoek van de
verdediger om een hernieuwd psycho
logisch onderzoek van de jongeman af
gewezen. Bovendien was alles voor da
president van het hof nogal duidelijk;
brj de behandeling zei hij: ,Het gaat hier
om een kwestie van discipline in het le
ger. Tegenwoordig wordt daar voort
durend aan geknabbeld, als we dat niet
op tijd een halt toeroepen is het koekje
op voordat we het weten'. Een kwestie
van discipline? Jawel, in formele zin is
dat natuurlijk zo. Maar in deze tijd is
de dienstplichtige veel meer bewust
burger dan vroeger, hij stelt vragen. De
militaïT-oude-stijl groeide op met het
axioma ,de ziel van de militaire dienst
is de ondergeschiktheid of de gehoor
zaamheid', de moderne dienstplichtige
haalt daarover zijn schouders op. Hij
wil best gehoorzamen, maar het moet
hem dan wel duidelijk zijn waarom. Zo
wil hij bijvoorbeeld heus wel groeten,
maar tevens zal hij vragen naar de zin
daarvan. In het huidige systeem ls nog
te weinig plaats voor het waarom.
Wat is eigenlijk de zin van het groe
ten? Als we het goed zien, wordt
daarmee de hiërarchie onderstreept, er
zijn minderen en meerderen, de eersten
groeten de laatsten en erkennen daar
mee het gezag. Nu kan in allerlei situa
ties een dergelijke gezagserkenning no
dig zijn en nuttig, maar wanneer dat
een hele dag lang moet gebeuren, be
gint dat gebaar zijn inhoud te verliezen,
de zin ervan verdwijnt. Er is dan maar
één stap nodig en de hele zaak belandt
in het ridicule stadium, zoals de .natio
nale groetdag" van de vereniging dienst
plichtige militairen deze week heeft
aangetoond. Bovendien kan een niet zin-
vol geacht groeten het ontstaan van
i .goede intermenselijke verhoudingen'
lom de formulering uit de defensienota
nog eens te gebruiken danig in de
weg staan.
Noord-Sloe viermaal per dag
kan opstijgen met bestemming
Rotterdam (Zestienhoven),
driemaal per dag voor Amster
dam (Schiphol) en tweemaal
per dag voor Rijssel. Vanuit de
ze plaatsen kan men met een
zelfde frequentie door de lucht
het vliegveld Midden-Zeeland
bereiken.
Bij de vlucht naar Amsterdam wordt
ra Rotterdam een tussenlandins
gemaakt, maar omdat 's morgens
de eerste vlucht vanuit Rotter
dam naar Midden-Zeeland wordt
gemaakt en 's avonds het vlieg
verkeer op deze lijn eindigt met
een vlucht van Midden.Zeeland
naar Rotterdam, is de luchtver-
binding tussen de Maasstad en
het vliegveld Midden-Zeeland het
frequ ernst geworden.
De uiteraard nog experimentele
zomerdiemstregelmg ziet er als
volgt uit:
7.30 uuw vertrek Rotterdam
8.00 uur: aank. M.Zeelaud
8.10 uur: vertr. M-Zeeland
S.45 uur: aank. Rijssel
9.00 uur: vertr. Rijssel
9.35 uur; aank. M_Zeeland
9.50 uur: vertr. M-Zeeland
10.20 uur: aank. Rotterdam
10.50 uur: vertr. Rotterdam
11-15 uur: aank. Amsterdam
11.30 uur: vertr. Amsterdam
11.55 uur: aank. Rotterdam
12.10 uur: vertr. Rotterdam
12.40 uur; aank. M-Ze?Uuid
12.55 unr: vertr. M-Zeeland
13.20 uur: aank. Rotterdam
13.35 uur: vertr. Rotterdam
14.00 uur: aank. Amsterdam
14.15 uur vertr. Amsterdam
14.40 uur: aank. Rotterdam
14.55 uur: vertr. Rotterdam
15.20 uur: aank. M.Zeeland
15.35 uur; vertr. M-Zeeland
16.00 uur: aank. Rotterdam
16.15 uur: vertr. Rotterdam
16.40 uur: aank. Amsterdam
17.00 uur: vertr. Amsterdam
17.25 uur: aank. Rotterdam
17.55 uur: vertr. Rotterdam
18.25 uur: aank. M-Zeelanil
18.40 uur: vertr. M-Zeplnm<l
19.15 uur: aank. Rijssel
19.30 uur: vertr. Rijssel
20.05 uur: aank. M.Zeelaud
20,20 uuri vertr, M-Zeeland
0.45 uur: aank. Rotterdam.
Deze dienstregeling wordt uitslui
tend van maandag tot en met
vrijdag uitgevoerd, voor zover da
gen, overeenkomstig 't spoorboek
je, als .werkdagen' worden aan
gemerkt. Gevlogen wordt met
tweemotorige toestellen, een .Dor-
nier Skyservant' die tien passa
giers kan meenemen en een .Nor.
man-Islander* voor acht passa
giers.
Intussen zijn ook de prijzen voor de
verschillende afstanden definitiel
vastgesteld. Een enkele reis (retour-
biljetteu zijn niet verkrijgbaar) Miil-
den-Zeeland.Rotterdam gaat 29
kosten, een enkele reis Midden-Zee
land - Amsterdam 48 en een enke
le reis Midden.Zeeland - Rijssel 49.
Op de andere afstanden betaalt men:
Amsterdam - Rotterdam of omge
keerd ƒ19, Amsterdam Rijssel ƒ94
en Rotterdam - Rijssel 82.
De NV Nationaal VI egtuigbeheer
'Den Haag) heeft becijferd, dat do
vluchten bij een bezetting van ge
middeld 5la passagier of ongeveer
zestig procent «ndalbel zullen zijn.
I litair gerechtshof gaat met alleen
betrokkene en de krijgsmacht aan: het
is in feite een zaak van het Nederlandse
volk. Het leger zou namelijk zijn basis
kwjjt zijn als het geen relatie zou heb-
De verwachtingen zijn hoopvol: met de samenleving in dit land. De
het provisorische onderkomen een dienstplichtigen en ook de beroepsmili-
woonwsgen van havenmeester P. tairen vormen immers geen huurlingen-
Tellier informeren nu al dagelijks leger, maar zijn Nederlandse staatsbur-
vee3 mensen telefonisch naar het - - - -
vluchtschema en de prijzen. Afgelo
pen weekend bleek bovendien, dat er
grote belangstel ling bestaat voor de
rondvluchten die 's zaterdags en
's zondags, als de luchtlijn stiiligt,
boven het Veerse Meer en omgeving
worden gemaakt. Zondag maakten
73 mensen zo'n rondvlucht van een
kwartier, waarvoor een tarief van
ƒ17,50 is vastgesteld en tot zes
jaar een gehalveerd kindertar.ef.
Het nieuwe Zeeuwse vliegveld in het
Noord.Sloe blijkt ook op kijkers veel
aantrekkingskracht uit te oefenen,
wat nog wel zal toenemen als in de
weekends de leden van de vliegclub
Midden-Zeeland hun activiteiten ten
volle gaan ontplooien. ,Er komt een
I parte hangar voor de 2weef kisten
»:i als Kings Air Service irt Seppe
net voornemen uitvoert, hier *s zon
dags met motorvliegtuigjes lessen
gaat geven
gers, die door de wet of door vrije keus
er toe zijn bestemd de veiligheid van
volk en staat te handhaven: burgers in
uniform, die de taak van de militaire
verdediging vervullen. De krijgsmacht
is derhalve onderdeel van het volk en
kan daarvan niet worden geïsoleerd, dat
zou voor beide groepen funest zijn. Een
vonnis van acht maanden voor het niet-
nakomen van de groetpücht heeft he
laas onvermijdelijk tot gevolg dat het
isolement tussen het volk en de strijd
krachten wordt bevorderd. De geloof
waardigheid van het systeem wordt na
melijk door dit vonnis aangetast, voor
al door de wanverhouding tussen over
treding en straf. Bovendien past dit
vonnis niet in het beleid, zoals dat in
1968 in de defensienota omstandig is
uiteengezet. Het is namelijk niet te rij
men met de huidige maatschappelijke
ontwikkelingen, waaraan ook de krljgs-
Kings Air Service wil zich ook macht, volgens de nota, zich moet aan-
op het verhuren an vliegtuigen;passen. De minister van defensie zal er
toeleggen en bovendien een lijn- goed aan doen over deze zaken niet al
lichtvaardig heen te stappen.
CZie slot pag. 7 koL 2\