.HERVORMDE KERK IS ONZE MOEDER' DE LAATSTE ZITTING DER HERV. SYNODE DS TUKKER, GEREFORMEERDE BOND: ADEMNOOD provinciale zeeuwse courant 19 mmrumi 27 JUNI 1970 ,GEEN ROZEN OP AARDE' ,We zitten in een niet zo makkelijk kerkelijk leven Ds W- L. Tukker uit Groot-Ammers, voorzitter van de Gereformeerde Bowl m de Nederlands Hervormde Kerk, glimlacht als hij dit zegt. Het is de vage glim lach van iemand die al zo vaak grapjes hoorde over zijn zwarte jasje, die al zo vaak werd uitgekreten voor doordrijver of luchtfietser, die al jaren weet. dat hij en de zijnen in de hervormde synode de eeuwige verliezers zijn en die toch maar doorloopt op de uwg die hij eens insloeg. Ds Tukker kent, als bondspredikant, de smalle weg. Geen rozen op aarde voor wie Schrift en Belijdenis onaantastbaar zijn, geen rozen voor wie, volgens de goegemeente, tot de zwarteorthodox gereformeerde gezindte behoort Nu moet men, zo zegt ds Tukker, alles wat zwart lijkt met- op hetzelfde zwarte hoopje gooien- Maar algauw schuift men de gereformeerden «n de hervormde kerk in dezelfde hoek als bijvoorbeeld de oud-gereformeerden. En dat terwijl er tal van verschil, len zijn. De Gereformeerde Bond merkt het- Hij As, voor al bij jongeren, niet ,in' Hij is, voor progressieven, een lachertje. Dat verdriet ds Tukker- Het verdriet hem omdat hier een stuk vooringenomenheid wordt gede. monstreerd, een stuk onkunde ook, dat de werkelijke in tenties van de bond opzij drukt en totaal geen rekening houdt met de hechte trouw van deze gereformeerden aan de hervormde kerk, aldus zijn mening GPD Ds Tukker zei onlangs op de Jaarvergadering \an de gereformeerde bond over de hervormde kerk: ,Zij is onze moeder, zij heeft ons gebaard. l it haar handen ontvangen wij de doop, het woord, de belijdenis, het avondmaal, onze opleiding, de ambten, de gemeenschap der heiligen die voorgingen en die volgen. In haar staan wij in de rij der voorgeslachten en de nageslachten. Trouw aan de kerk en joist daarom .zitten we in een niet zo makkelijk kerkelijk leven'. Op de hervormde al. gemene kerkvergadering, voorgezeten door een bondspre dikant Saiysondoch verder .bondsloos' (iedereen weet daar alles van), is nogal aangedrongen op een nieuw be. lijden van de kerk. .Maar hoe wordt onze positie wanneer de kerk haar eigen belijdenis los laat, wanneer zij haar reformatorisch karakter prijsgeeft?', zo vraagt ir J. van der Graaf uit Huizen, hoofdredacteur van het bondsblad De Waarheidsvriend zich af. Trouw aan de belijdenis staat met vlammende letters in het vaandel van de gerefor. meerde bond geschreven. ALs de kerk die belijdenis laat vallen, wat dan Het antwoord op die vraag konden de beide heren niet geven. ,Het ligt open, we weten het nog niet. Kan uit een nieuw belijden, een belijden van deze tijd, dan niets goeds voortkomen? U moet. zo zegt ds Tukker, de belijdenisgeschriften zien als .historische klassieken', geschreven in een .hoogkerkelijke kerktaal'. Nu moet u eens proberen Bach op een moderne manier te spelen zonder dat er van verarming sprake is. Dat gaat eenvou dig niet. En wat de belijdenis betreft: ze mogen het zo modern zeggen als ze willen, als alles, de hele geloofsin houd, er maar in staait. ,Met moderne collega's heb ik de beste contacten gehad en de diepste gesprekken gevoerd. Hebben we dan geen rekening te houden met al dat nieu we. met die enorme ontwikkeling die we meemaken?, zo vroegen ze. Mijn antwoord was dan: wat is er voor nieuws in de bijbel te merken dat er met bijstaat?' Rekening De volle inhoud De nadruk die de bond op de belijdenis legt, wekt ten onrechte de indruk, dat het hier om in beton gestolde, dorre, niet meer voor discussie vatbare dingen gaat. Het is de bond niet te doen om hoé het gezegd wordt, maar orn wat er gezegd wordt. Het gaat hem om de volle geloofsin houd'. ,We willen voor de religie van het belijden staan, we willen dat de kerk staat voor de religie van haar eigen belijden en dat ook laat doorklinken in de prediking. Dat is geen dorre, geen intellectualistische zaak, maar een doarleefde', aldus de beide heren, die in het kader van dit gesprek, moeilijk ontkomen aan het trekken van een parallel met de verontruste gereformeerden, die, evenals zij, hameren op het onverkort vasthouden aan schrift en belijdenis. ,E> ts', zo zegt ir Van der Graaf, .inderdaad wel een verbinding met de verontrusten in hun strijd om de belijdenis. Bij hen kwam het echter plotseling, vandaar dat zij ook wat overmilitant reageren. Wij, als gereformeerde bond, verkeren al lang in een kerk, waar dc religie van de belijdenis heel zwak staat. Dat beïn vloedt de reactie. Wij vertrouwen dat het voortdurend getuigenis zijn uitwerking niet zal niitesen en blijven do communicatie met de anderen zoveel mogelijk bewaren. De gereformeerde bond is loyaal. En minder militant daD de verontrusten'. Groei Nu moet meji. na de opmerkingen over het .smalle pad' cn .geen rozen op aarde' niet denken dat de gereformeer de bond alsmaar op rotsen ploegt en gedurig onkruid tussen het graan vindt. Ds Tukker getuigt onomwonden, dut de invloed van de bond .groot' is. En binnen het geheel van de hervormde kerk steeds sterker wordt. Het ledental van de bond kan noch dB Tukker, noch ir Van der Graaf op tafel brengen. Wel is hun bekend, dat een zesde van het aantal predikanten, driehonderd dus, tot de bondspredikanten gerekend mag worden, terwijl onge veer een derde van de kerkgaande hervormden de begin, selen van de bond zijn toegedaan. Bovendien groeit het aantal lezers van de Waarheidsvriend (een goed geredigeerd informatie verstrekkend en lei dinggevend blad) snel. De bondsgemeeniten liggen hoofd zakelijk in het midden van het land. Maar men vindt ze ook in Zeeland Ds Tukker vertelt, dat bij de bond nu ook vragen binnenkomen van niet traditionele bondsge- meenten, vragen als: kunt u ons aan een predikant hel. pen? Activistisch De bond word' aanvaard in de kerk, zo meent ds Tukker. ,Wij aanvaarden de kerk zoals zij is, dus met alles waar over wij cLep verontrust zijn, ook. De synode zien we als onze kerkeraad Niet dat we nu zo vreselijk tevreden zijn over deze synode. Zij is, naar onze mening, te acti vistisch en handelt te weinig vanuit het belijden'. ,In de synode ziet u steeds', zo vult ir Van der Graaf aan, ,dat twaalf tot achttien leden tegen kardinale punten zijn. Het zijn de mensen die min of meer denken zoals wij. Hun tegenstemmen helpt weinig. De meerderheid beslist eigen, lijk. Als u eens even zou nagaan hoeveel meelevende her vormden ds Exalto (bondspredikant - synodelid) verte, genwoordig-r en een bepaalde predikant uit Noord-Holland, dan zou u staan te kijken. Maar goed, dat is het sy. steemDs Tukker voegt er onmiddellijk aan toe, dat men niet alle heil moet verwachten van provinciale kerk vergaderingen, classes en synoden. Zonder al deze verga deringen kan God de kerk toch bouwen. ,Het is dan ook met erg dat we nederlaag op nederlaag lijden'. DS W. L- TUKKER de jaarvergadering van de Confessionele Vereniging). Aal- ders en andere theologen worden gezegd. Soms denk je: waarom hebben ze dat nu niet eerder gedaan .Néé', aldus ds Tukker, ,het gaat ons echt niet om onze mensen en onze bond, het gaat om wat wij voorstaan. En ate je dan ande ren m onze lijn hoort spreken, dan weet je dat het toch niet allemaal voor niets was, dat er zegen op ons bezig- zijn rust. Hei gaat er niet om dat elke hervormde tot de bond moet worden gebracht. ,Onze rijkdom gun ik iedereen Maar ik ben pas rustig als de hele kerk gereformeerd la...' Wedergeboorte De gereformeerde bond in de hervormde kerk ls heel wat groter dan, bijvoorbeeld, de christelijke gereformeerde kerken. Heeft de bond, die in de grote hervormde kerk een minderheidspositie inneemt, en om die reden practiseh elke slag verliest, "er nooit aan gedacht een zelfstandige kerk te worden? Heeft hij ook wel eens gedacht aan een samengaan met afgescheiden gereformeerden? Er is mis. schien wel eens aan gedacht, het is ons in ieder geva' al vaak gezegd, aldus ds Tukker, maar de banden die ons met de hervormde kerk binden zijn veel te sterk om er serieus over te praten. Om te beginnen is daar de historische plaats van de ïervormde kerk, door God gebouwd, tot reformatie gebracht en in stand gehouden. .Dat belet ons om heen te gaan en we willen dat ook niet'. ,Wat on* ten diepste aan de hervormde kerk bindt', aldus ds Tukker, ,is dat God een verbond met haar heeft opgericht, waardoor zij recht heeft er een belofte. En dan zijn er de schatten die deze kerk ontving in haar historie en dat bedoel ik ge loofsmatig. Schatten waarvan de afgescheiden kerken wel mogen lenen, doch die zij niet bezitten. Wij willen de historische band bewaren. En tenslotte: haar schuld, de schuld van de hervormde kerk, is onze schuld. Wij kun nen niet heengaan, want wij hebben er een rekening staan. Wij zijn mede verantwoordelijk voor alles wat er is. En wat ontvangen wij veel goeds van de kerk. Zij is, zoals ik op de jaarvergadering al zei, onze moeder...' Ir Van der Graaf mag dan zeggen, dat de bonders in de hervormde kerk minder militant zijn dan de verontrusten in de gereformeerde kerken, hun stem klinkt toch nog al hoekig en scherp, arrogant vaak. Zij wekken de indruk de waarheid in pacht te hebben. Dc Tukker geeft dat vol. mondig toe. .Ut kan mij voorstellen', zo zegt hij, ,dat wij nogal verwaand lijken. Vroeger viel mij de arrogantie van de afgescheidenen ook erg op. Zij hebben meer dan wij, weten meer dan wij, dacht ik dan... de Gereformeerde Bond heeft daar natuurlijk wat van meegekregen. Of wij de waarheid in pacht hebben? Of bij óns pas de volheid is te vinden? Ik zou zeggen: nee... Daarvoor hebben wij toch teveel hei gevoel er naar te jagen, te jagen naar dat. gene waardoor wij van Christus geroepen zijn. Eerder is er een bekommernis. Maar ik kan mij wel begrijpen dat ons voortdurend op bijbel en belijdenis hameren een arrogant# indruk maakt Taal De gereformeerde bond zit daarbij nog met de moeilijkheid dat hem soms een taal in de mond wordt gelegd, die niet de zijne is en dat de taal van één bondspredikant of ook wel niet-bondspredikant soms wordt uitgedragen als d# taal van dé bond. Extremiteiten worden met een zekere graagte voorzien van het bondsetiket. Dat is dan weer een beetje verdrietig. Overigens wijst ds Tukker er wel op, dat een sterke nadruk wordt gelegd op het zondaar .zijn voor God en op de verbondenheid met Christus. Daar kan men natuurlijk al gauw een brok hel-en.verdoemenis-pre- diking in zoeken, compleet met alle scherpe contrasten die het gegeven aanreikt. Beide heren beklemtonen evenwel dat dit een goedkope manier is om zich van de bond af te maken. Een dergelijke zwart-wlt-schildering doet, zo zeg. gen zij, bepaald geen recht aan de gereformeerde bond. Ook voelt de bond zich niet .zelfgenoegzaam' als zij onver vaard stelt: de gereformeerde prediking is de enige legltie. me prediking. De prediking van niet-bondspredikanten wordt daar niet door uitgesloten. Als die prediking gerefor meerd is, is zij zeer legitiem. Wij zijn erg blij met be paalde dingen die door van Niftrik, Van Ruler, De Ru (op De theologie van de ln 1906 opgerichte bond werd een we- dergeboorte-theologie. Die stond tegenover ,de goede mens, de vrome mens' van de vrijzinnigen. Volgens ds Tukker was het vroegere verwijt van een .christen-prediking' ln plaats van een .Chrlstus-prediking' niet ongegrond. Later kwam er binnen de bond echter een meer christocentrische prediking. Er bleef niettemin een verbinding wederge- boorte-Christusprediking. De invloed van ds I. Kievit te Baara mag hier niet ongenoemd blijven. ,Wij zijn hier geboren in hem, in Christus; wij zijn wedergeboren door het geloofDs Tukker zegt het nog anders: ,wat is Chris tus in ons leven? Hoe komt hij in ons leven? Wat doet hij in ons leven 7 Ir deze zaak staan wij. Zo zien wij het. Dat is het merg van onze religie. Dat bracht ons geluid wat meer ir het midden van de kerk en dit deed ons ook bewust hervormd zijn en meer zicht krijgen op het geheel van de kerk Voordien was het verwijt .geneigd tot separa tie' wel wat terecht'. Ds Tukker vertelt er nog bij, dat, verschillende van onze kopstukken' de invloed ondergingen van Kohlbrugge en dat er ook affiniteit bestaat met Hoe. demaker. ,Het heel de kerk en heel het volk i ver gereikt, maar we luisteren er graag naar'. Statenvertaling Ingaande op een aantal punten, die we! als typisch voor de gereformeerden in de hervormde kerk worden gezien, memoreert ds Tukker nog even, dat ,een heel stel gere. formeerde predikanten, in en buiten de gereformeerde kerk bezig is om de statenvertaling van de bijbel te moderni seren. Het gaat er dan om hetzelfde te zeggen in een Ne derlands dat meer van deze tijd is, dus niet om een nieuwe vertaling, want de bond heeft de statenvertaling lief. Waarorr. eigenlijk? Omdat, zo zegt dfc Tukker, een vertaling altijd min of meer een exegese is en omdat de exegese, die de bond in nieuwere vertalingen .tast en proeft', geen genade kan vinden in de ogen der .bonders'. Ds Tukker spreekt, als hij het heeft over wat wij nog steeds de .nieuwe vertaling' noemen van een .theologische aversie'. Als één van de vele punten, die deze aversie op. roepen, noemt hij het .wegvertalen van de hel'. Dan valt im:n?rs ook een kernstuk van het belijden der kerk, na melijk Christus' nederdaling ter helle, weg. Volgens hem is de statenvertaling tekstgetrouwer. Ook is er bij hem een sterke lustor*sche gebondenheid. Hij voelt als het wa re in ds statenvertaling de liefde, waarmee de verta lers him werk deden en dat dan inclusief de kantieke, n in gen. ,Die historische gebonden speelt mee, absoluut, maar primair gaat het hem om de tekstgetrouwheid en de theologische vooronderstellingen'. Rome Met Rome wil ds Tukker wel praten. Hij ziet echter geen reden om samen te gaan. Om geen misverstand te wek ken, geeft hij spontaan toe dat bij Rome vee! ten goede is gekeerd Het .gooide de bijbel open', het stelde veel dingen discutabel, het kreeg zicht op deze tijd, het be waarde ook historische waarden... aan de andere kant heeft de vooruitstrevendheid van paus Johannes minder zijn 6ympathie dan de behoudendheid van paus Paulus. Vooral in het .vrijzinnig-humanistische dingen' van veel jonge rooms-katholieke geestelijken ziet hij een gevaar. De orthodoxe in de rk.kerk is hem al met al liever dan de zich in allerlei vormen uitende progressiviteit. Hoe ook: ,wat er ook verandert in de rk-kerk, in wezen is alles gelijk gebleven. We zien daar geen werkelijke refor matie'. Zoals meer behoudende katholieken ,de volheid' al leen ln de rk-kerken zien, zo ziet ds Tukker die volheid alleen in het protestantisme. Dn wat de oecumene betreft, ligt daar de kwestie van het belijden. Als oecumene zou betekenen, dat de hervorm de kerk zajn reformatorisch karakter zou moeten prijs geven, (ten wordt het voor de bond bijzonder moeilijk. Het is een zorg, een zorg die ds Tukker de klacht doet slaken: ,We zitten in een niet zo makkelijk kerkelijk leven....' Ir. Van der Graaf constateert evenwel een poosje later met blijdschap- ,En toch is er in de hervormde kerk nog een gezond stuk gereformeerd leven gebleven'. De kabouters van Oranjevrijstaat ln Amsterdam hebben contacten met de ker ken, zoals gemeld, waaruit onder andere een Kabouterzondag in enkele kerken resul teerde. De relaties lopen vla ds Karei Eykman. Hieronder de brief van de kabou ters aan «1e christenen van Amsterdam, al dus gevonden in Sjaloom. 1 1-5 groet 1. De kabouter, aan alle broeders en zus ters met geloof 2. U hoort koe cr gezegd wordt ,oog om oog, tand om tand' ,wie vrede wil, moet zich 0|> oorlog voorbereden' en ,v|| voeren oorlog om de vrede te bespoedigen (Nixon 9_5-'70) 4. Wij waren als kindoren die op de dam zaten en anderen toeriepen ,\vij hebben voor u op de fluit gespoeld en u hebt niet eens gedanst (zie Alatthetis 11 vs 17). 5. Hebt u dan niet geboord dat ook gezegd is: houdt op kwaad te doen. leer goed te doen, houdt de gewelddadigcn in het gareel, kom op voor behoeftigen. Eens zullen de mensen zwaarden omsmeden tot Geen volk zal meer tegen het andere volk opstaan. Ze zullen de oorlog niet meer le. ren'? (Jesaja 1 vs. 17), (2 vs. 14). 1 B-10 onbezorgdheid 6. Wij vragen u daarom: laat de haat niet ontstaan en de toorn niet groeien ln uw hart. 7. 7. Houdt er reeds mee op u zelf na te ja gen in uw arbeid; (Prediker 4 vs. 6). Denkt u door bezorgd te zijn ook maar één meter op te schieten. Weest niet bezorgd over wat u zult eten of waarmee u zich zult kleden. 8. I' hoort hoe er gezegd wordt: .Maaien en zaaien, produceren en consumeren, spa. ren cn investeren' daarop zijn de klelnzie- ligen gericht. 9. Hebt u dan niet gehoord dat ook gezegd is: ,Kijk dan naar de vogels in de lucht, die zaaien niet en maaien niet en spa. ren niets op en bent u niet meer vrij dan vogels' 10. Wat zou het u baten om de hele wereld voor ii te winnen maar schade te lijden aan u zelf (9.12 naar Matthetis 6 vs, 25- 34). 2 1-4 ongehoorzaamheid 1. U houdt niet op te spreken van gezag en overheden. Zij verkopen de armen der we. reld om rijk te blijven, maar de daklozen en de vreemdelingen hebben zij niet naar behoren kunnen huisvesten (onder andere Arno» I vs. 6). 2. Uw krijsmacht slokt uw welzijn op, uw machtigen leggen hun wil op en smoren ln wetten uw scheppingslust. 3. Hebt u dan niet gehoord dat ook gezegd is ,wle macht over volkeren hebben worden al gauw weldoenders genoemd. Maar laat de eerste onder u een dienaar zijn (naar Lucas 22 vs. 25, 26). 4. Omdat u als schapen onder de wolven verkeert-, wees dan tegen de overheden en machtigen oprecht als de duiven en listig als de slangen (MathteUs 10 vs. 16). 2 5.7 kinderen en Jongelingen 5. Veracht ons niet als wij willen zijn als kinderen. Uit de mond van kinderen en zui gelingen weet nw God kracht te putten om vijanden en wraakzuchtigen de mond te snoeren (Psalm 8 vs. 8). 6. Leert dan van uw kinderen en verbittert ze niet opdat ze niet moedeloos worden maar u weer gehoor geven (naar Colossen- zen 2 vs. 21). 7. Want beter is een arme inaar wijze jon geling dan een oude maar dwaze leider, die er niet van weten wil zich te laten waar schuwen (prediker 4 vs. 11). 2 8-11 de nieuwe stad 8. Wij willen een vrijstaat zijn: ln de we reld. maar niet v£n de wereld. Wij willen uitzien naar een stad als het nieuwe Jeru zalem. Er zal niets vervloekte meer zijn, het doden komt niet meer voor. Maar de lafhartigen, de verfoeilijken en alle leuge naars, hun aandeel ls poel van vuur en zwa vel, rookdampen en olievlekken (Openb. 21 vs. 8). 9. En de rivier van Gods leven zal er stro men met water helder als kristal; midden op de straat en aan weerszijden van het geboomte zijn tot genezing van de volkeren (uit Openbaringen 22 vs. 1, 2). 10. Daar zullen de oude mannen en vrou wen op de straten zitten met een stok in de hand vanwege de hoge leeftijd, daar zijn de pleinen vol met spelende jongens en mei. sjes (Zacharias 8 vs. 5). 11. Overigens broeders, weest blijde. Ik prijs de blijdschap, omdat er niets beters is voor u, mens onder de zon, dan te eten en te drinken, n te verheugen en het leven te genieten met degenen van wie je houdt. Want als er twee neerliggen zullen z(j el kaar verwarmen en hoe zal er één alleen warm worden? (Prediker 8 vs. 25, 9 vs. 9, 4 vs. 11). Twee agendapunten van de pas gehouden synode der Nederlandse Hervorm de Kerk zullen meer aandacht hebben getrokken dan alle andere tesamen en die twee zijn het rapport over Israël en de bespreking over de algemene kerkvergadering, welke met Pinksteren bijeen is geweest en niet met haar werk is klaar gekomen. We pikken deze twee er uit, niet zozeer omdat ze on ze bijzondere belangstelling hebben gehad, maar omdat we hebben bemerkt dat er in ruimere kring belangstelling voor bestond. Dit wil niet zeggen dat er geen andere agendapunten zijn geweest die evenzeer de belangstelling waard waren. Wat op en rondom ,Kerk en Wereld' gebeurt is, sinds het bestaan van deze hervormde stichting, altijd het lezen waard, of wij het er mee eens zjjn of niet. Wij voor ons hebben altijd het gevoel ge had dat men daar, meer dan ergens elders in de kerk. de hand had gelegd aan de pols, om naar de hartslagen te luisteren van wat er omging in kerk en volk. Wanneer er een jaarverslag van de zending komt, zijn wij voor ons daarop altijd ten zeerste ge spitst geweest, omdat zij die hier leiding geven veel beter weten wat er in de wijde wereld omgaat dan wij dat kunnen weten, die misschien wel eens een vakantie in het buitenland doorbrengen, maar toch nooit zo indringend met verre volken in aanraking komen als dat met de zendingsarbeiders het geval is. Volgens het .marktonderzoek' is deze belangstelling er bij 45 procent van de kerkmensen die ondervraagd zijn. Doch we kunnen ons moeilijk indenken dat zo'n belangstelling er zal bestaan voor de be handeling van een jaarverslag op de synode van de Raad voor de Zending. Dat de theologische opleiding van predi kanten te Brussel, uitgaande van de ver schillende kerken die er in België zijn, ge lijk wordt gesteld met de opleiding aan een van onze Nederlandse universiteiten, is een belangrijke zaak. Afgewacht zal nog moe ten worden hoe dit m de praktijk werkt. Die theologische faculteit te Brussel is, met steun uit ons land, opgericht om meer dere mogelijkheid te hebben jonge mensen uit eigen land op te leiden voor de dienst van het evangelie, zodat men met meer in die mate van het buitenland (Nederland, Frankrijk, Zwitserland) afhankelijk zou zijn om in het permanente tekort aan pre dikanten te voorzien. Wanneer er in ons land een tekort aan predikanten blijft be staan. is er de mogelijkheid dat zij die in Brussel hun studies hebben voltooid, naar het buitenland verhuizen. Voor Frankrijk en Zwitserland lag die mogelijkheid er reeds en nu komt ons land er ook nog bij. Voor de hervormde kerk is ook belangrijk het probleem van de .geboorteleden', zoals zij worden aangeduid wier ouders nog tot de hervormde kerk behoren, maar aan de ze kerk zo weinig verbonden waren dat zij hun kinderen niet eens hebben laten dopen. Dit is trouwens een vraagstuk waarmee ook andere kerken te maken hebben. We hebben echter nooit bemerkt dat er voor al deze genoemde punten (en dan zwijgen we nog van benoemingen en verkiezingen enz) een bijzondere belangstelling bestaat. Wan neer dat dan nu wel het geval is met de twee in het begin genoemde, het rapport over Israël en de Algemene Kerkvergade ring, komt dit omdat rond deze twee er heel wat geschreven is in het laatste half jaar. En dit vond z'n oorzaak in het feit dat er rond beide tegenstellingen openbaar zijn geworden. De geesten hebben hier ge botst. Op de voorgaande zitting van de hervorm de synode ie er een rapport voor een theo logische besinning over Israël aan de orde geweest en zelfs aangenomen met slechts vijf tegenstemmers. De richtlijnen van dit rapport zijn aanvaard, maar zoals dat ge woonlijk het geval is na oen synodale be spreking, het moest worden herschreven. Dat is dan intussen gebeurd. Het zijn geen richtlijnen geworden, maar slechts een .handreiking'. Zo zal het rapport te zijner tijd openbaar worden gemaakt, een hand reiking tot theologische bezinning. ,Als christelijke gemeente zijn wij op bijzondere wijze betrokken op en verbonden met het bijbelse volk Israël. De Vader van Jezus Christus, in wie wij geloven, is de God van Israël. Dientengevolge is Israël ver bonden met ons geloof m God. De kerk heeft de opdracht haar geloof in God te verkondigen en van deze verkondiging maakt ook haar verbondenheid met het volk Israël deel uit'. Aldus begint de hand reiking en daarmee is van het begin af aan gesteld een onlosmakelijke verbon denheid van kerk en Israël. Op zich zelf is het een verheugend feit dat dit uitgangspunt zo kon worden ge. steld en in de kerk ook wel wordt aan. vaard, wat natuurlijk nog met wil zeggen dat ieder die tot enige christelijke kerk behoort, het zo ook aanvaardt. Daartoe is nog te veel van de oude zuurdesem van het anti-semitisme, waarin vroeger geleefd werd blijven iiangen. Het was de hou dm g tegenover de Joden dat zij, door hes eisen van de kruisdood van Jezus, een eeuwige vloek op zich hadden geladen. Het is het anti-semiitterne zoals het nu nog in de pas siespelen van Ober Ammergau ten tonele wordt gevoerd. Het is de eer van de be lijdende kerk in het Duitsland van voor de oorlog geweest dat zij de nauwe verbon denheid met Israël heeft onderkend en dat in de tijd toen de haat tegen de Joden in dit land steeds meer werd opgezweept. Toen heeft zij gesteld (en dit terecht) dat wie aan Israël raakt, tegelijk aan de kerk raakt. Deze gedachte heeft zich voortge. plant mogen dat toch een ommekeer is gekomen in de wijze van denken als het gaat over kerk en Is raël. Dat dit zes miljoen Joodse levens heeft moeten koeten, blijft nochtans een punt waar de kerk niet zo maar de schuld van zich af kan schuiven. Verheugend ls het dat vanuit de kerk tegenwoordig kan worden gezegd: ,Als wij ons als christenen betrokken weten op het bijbelse Israël, houdt dit in dat er voor ons ook een speciale betrokkenheid is op het Joodse volk van daag". ,Het behoort wezenlijk tot de taak van de christenen zich daarop te bezinnen'. Zoals gezegd, ontstond er rond het eerse ontwerp-rapport een scheiding der geesten, en uit de bespreking ter synode bleek dat deze in dit college van hoogeerwaarde he ren niet was verminderd, maar vermeer derd. door de kritiek die op het eerrts ontwerp was losgebroken in den lande. Waren er bij de eerste behandeling slechts vijf tegenstemmers, het afgezwakte rap port bracht het tot tien voor wis het niet aanvaardbaar was. Oorzaak: het optreden van de staat Israel sinds 1956 en vooral sinds 1967. Terecht la hiertegen opgemerkt: ,Wle zijn wij, dat wij Israël de wet zouden lezen?' Het andere bezwaar was een theologisch, waarbij men er zich tegen verzette om Israël ln de hui dige wereld op een geheel aparte plaats te zetten, zoals dat in het Oude Testament wel geschiedt. Kunnen al die beloften uit het eerste deel van de bijbel nu nog gel den? Moet de kerk daarom uitgaan van een blijvende binding van dit wik aan dat landje m het Midden-Oosten? Waren wij een lid van de synode geweest, dan zouden we :ti ieder geval vóór dit herziene rapport hebben gestemd en dit des te meer, omdat het ons gegevens zal worden als een .handreiking' tot nadere bezinning. We ho pen dat het in de toekomst ook zo zal worden gelezen en overdacht. In een tijd dat anti-zionisme zich openbaart en in de praktijk veelal niet anders blijkt tie zijn dan het oude anti-semitteme, is het waar lijk wel nodig. Hiermee behoeft nog niet alles wat Israel doet klakkeloos te worden goedgekeurd. Het tweede agendapunt dat meerdere be langstelling had, was de algemene kerkver gadering die met Pinksteren te Driebergen is gehouden. Door omstandigheden hebben we er pas bijna een maand later kennis van kunnen nemen. Datgene wat er van in de dagbladen stond, was niet veel, althans nleit zó, dat ons levendig voor de geest kwam te staan wat er in Driebergen zoal was geschied. Heel wat geestdriftiger was het mondelinge verslag dat we hoorden uit de mond van een van de Zeeuwse deelnemers, die vertelde hoe er, na het eerste warrelen de begin om een lijn te vinden, hard fa gewerkt en daarbij ook geestdriftig, tot laat ln de nacht toe. In ieder geval, ook al mee door de voorbereiding, is men er in bredere kring dan dat in de hervormde kerk gewoonlijk het geval is, mee bezig geweest. Het spreekt vanzelf dat deze al gemene kerkvergadering op de synode ter sprake zou komen. .Niemand zal kunnen beweren dat de hervormde synode in onge remde lofzangen op de met Pinksteren ge houden algemene kerkvergadering is losge barsten, maar wel hebben woensdagmid dag (17 juni) verscheidene leden gezegd dat zij de AKV zeer positief beoordeelden en er ook onder de indruk van gekomen waren'. Aldus een zin uit een van de versla gen van de synodezitting, die wel ongeveer weergeeft hetgeen wij er zo al over gele zen hebben. Zij die er zich in woord en ge schrift tegen hebben verzet, waren vooral te zoeken in de kring van die gereformeer de bond. Zoals dat ook vroeger reeds ge beurd is, is het ook nu geschied, dat er op hen een dringend beroep te gedaan zich niet afzijdig te houden. ,U zult het ons toch niet aandoen, dat wij daarbij de funda mentele bijdrage van de gereformeerde bond zullen moeten missen?' .Juist ais je bezwaren hebt, moet je niet wegblijven'. Het hoofdbestuur van deze bond heeft er zich tegen verzet, omdat ze het als een ondermijning van de meerde re vergaderingen van de kerk vond en voor. al van de synode zelf. Dit was ook ons eerste bezwaar, maar wanneer het niet buiten de classicale vergaderingen en de provinciale kerkvergadering om gaat, zo als dat in onze provincie het geval is ge weest, valt dit bezwaar grotendeels weg. Wanneer echter de gereformeerde bond zich op een bepaald standpunt heeft vastgezet, krijgt men tegenstellingen die niet meer oplosbaar zijn. .Alles wat adem heeft, love den Here' (Psalm 150:6) IJle lucht, zware lichame lijke inspanning kunnen mensen de adem benemen. Sportbeoefenaars hebben daar weet va.n, en sind-s de wereldkampioenschap pen voetbal te Mexico, kan me. nigeen zich hiervan een voorstelling maken. Toch kan ook door andere oor zaken de adem in de keel stokken; bijvoorbeeld bij een schrikreactie; bij ziekte die een mens benauwtof bij het zien van ellende, zo erg, dat het verlammend werkt- Zo blééf Job er bij. kans in, toen hij zijn eigen treurige situatie doorzag, en kon hij tot God zeggen: Gij gunt het me niet adem te scheppen. (Job 9 18:. De bijbelse mens heeft er weet van dat ademnood sa. menhangt met geloofsnood Het is weer Job, die moet bekennen dat, de adem van de Almachtige hem doet leven. Omgekeerd kan een mens door dezelfde adem ook verteerd worden. Als wij onze tijd moeten karak teriseren, onze medemens en ons zelf, dan lijken wij op jachthonden, die hijgend achter het aas van de'wel- aart aan rennen, zonder ooit geheel te worden be. vredigd. Wij komen adem te kort, ook al willen wij ■lit voor ons zelf en de an- Ier niet weten- Wel proberen wij zo min mogelijk adem te verbrui, ken: met teveel beweging, geen trappen lopen, geen sport- Want door dit alles komt de ademnood van een mens aan het licht. En toch hef kan niet onopgemerkt blijven dat loiï moderne mensen te kort schieten, juist daar waar wij mogen komen tot onze bestem, mms?: in de lofprijzing van God Juist daar geraken wij ui nood. Wordt er misschien daarom zo weinig gezongen vandaag de dagt Nemen wij met z'n allen het leven misschien te serieust AUes wat adem heeft, love den Here'- Het zal aller- erst de mens mogen zijn, lie. in de ruimte van Gods genade gesteld, opmeuio mag ademhalen. Deze aller eerste beioeging van een mens kan niet buiten de oeuxtgenheid van God om. gaan- Een bewogenheid die er toe leidde dat God de mens de levensadem gaf. Ademnood hangt samen met geloofsnood. Alleen daarom al is het een zaak van levensbelang dat wij iceer zingen leren, dat is: geloven op verhoogde toon- Wellicht rets om over na te denken, beter nog te doen m wio vakantie T Nieuw- en Sint^JooslamL P- Sidertu*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19