VERLIES NS IN 1969
WEER RUIM 80 MILJOEN
Geen plaats voor
tweede luchthaven
Grote geheimhouding bij SALT-besprekingen
Groei in het reizigersvervoer
Streekbus moet steeds
meer terrein prijsgeven
PERSONEELSVOORZIENING BIJ
SPOORWEGEN HET KNELPUNT
Raad Werkende
Jongeren heet
nu Werkende
Jongeren Overleg'
MINIMUMLOON IN KAMER
REGERING CAMBODJA KONDIGT
MOBILISATIE HELE BEVOLKING AF
Britse vakbonden
tegen deelname
in de EEG
Identiteit van
vermoorde Chinees
nu bekend
VRIJDAG 26 JUNI 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
GRONDWETSHERZIENING
IN BELGIË GESTREMD
Personeel bij gang van zaken
in het bedrijf betrekken
ICr»#i>*<sVP'i*3nrlf*i*ino' het jaarverslag van de NS Ov®rj „taande van werkende Jongeren
I\ucrbvcidiiuci ug worden in een overleg 0*WJ) ormnimtoriwh m.t m.-.r v..i-
1 _1 1„___ doet, Sa besloten deze raad om te l>oii-
gcLclt met SCnOKKen met de vakverenigingen in een SO-wen tot .Werkende Jongeren Overleg'
O I t HM ft i IIO hijtkpn U'nnrilVAfnlf-n VHII
UTRECHT (ANP) Omdat de «pret
(Van onze correspondent)
HAARLEM (G'PD) De Nederlandse Spoorwegen hebben in 1969 (derde
een verlies geleden van 80,3 miljoen, dat is gelijk aan dat van 1968.
Dit staat in het jaarverslag 1969. dat tegelijk melding maakt van een
toename in het reizigersvervoer. Sinds 1963 waren er op dit gebied
geen vorderingen meer gemaakt. De omzet steeg van 364 miljoen
naar 374 miljoen en het aantal reizigers/kilometers nam toe met
twee procent.
Uit de exploitatierekening: van de Ne-]feld gevolgen hebben voor het personeel
derlandse Spoorwegen blijkt, 'at de maar aangezien de herstructurering eni-
rijksbijdrage voor de bedrijfsvreemde ge jaren in beslag neemt en de rege
lasten gelijk bleef. De kosten stegen ring nog geen beslissing heeft, genomen,
met ongeveer 38 miljoen maar de op- gelooft, de NS de personeelsinkrimping
brengsten ook zodat ze elkaar in even- door natuurlijke afvloeiing te kunnen
wicht hielden. De kostenstijging werd realiseren. Overigens kwam vorig ja;
De Argentijnse president Rober
to M. Levingston, die over radio
en tv bekend heeft gemaakt dat
hij zich als alleenheerser over Ar
gentinië bechouwt.
DINSDAG VERKLARING
NIXON OVER CAMBODJA
SAN CLEMENTE (AP) President
Nixon heeft donderdag verklaard, dat
hij waarschijnlijk dinsdag een rede zal
houden over Cambodja en vrijdag in een
gesprek met vertegenwoordigers van de
drie grote nationale Amerikaanse tele
visiestations een overzicht zal geven van
het buitenlandse beleid van zijn rege-1
rtng.
De president kondigde dit aan in een
Informeel praatje met verslaggevers en
omstanders toen hij donderdag op de ma-
rimebasis El Toro in California aan
kwam.
eroorzaakt d >r 44 miljoen hogere ex
ploitatiekosten, 2,6 miljoen hogere
wachtgeldkosten en (hetgeen daarop
dus in mindering komt) 8 miljoen lage
re afschrijvingen. Voor de stijgende ex
ploitatiekosten zorgden vooral de lonen
waarvan de kosten met bijna 31 mil
joen toenamen tot 434,6 miljoen. De op
brengsten liepen op tot 814.6 miljoen
dankzij een meer opbrengst van ruim
10 miljoen uit het reizigersvervoer ruim
25 miljoen uit het goederenvervoer en
ongeveer 2 miljoen uit ander vervoer.
Het jaarverslag herinnert er aan dat
de regering een wet op liet gezond
maken van de NS-financiën over
weegt in te dienen. Deze wet zal de
spoorwegen ontlasten van de rente
en aflossingen van leningen, die zij
in het verleden moest sluiten om de
verliezen te financieren. De regering
wil met deze wet bovendien een over
gangsregeling treffen voor verliezen
in de goederensector tijdens de her
structurering. Daarnaast wordt ei
vergoeding van economische nadele
als gevolg van het handhaven van d
verplichtingen van een openbare
dienst gecompenseerd kunnen wor
den. Anders uitgedrukt, aldus he*
jaarverslag van de NS, als de over
heid wenst dat een vervoerbedrijf
omwille van liet maatschappelijk net
verliesgevende taken voortzet, dan
moet zij daaruit ook de financiële
consequenties trekken.
Reizigers
Als oorzaken voor de aanmerkelijke
bij de spoorwegen een voorlopig einde
aan de reeds jaren voortdurende daling
•an het aantal werknemers.
Streekvervoer
Terwijl de trein weer terrein wint, moet
de streekbus steeds meer prijsgeven.
Zolang hij niet door verkeersmaatregelen
wordt beschermd, wordt hij steeds on
aantrekkelijker. omdat hij in het aan
zwellend wegvervoer niet meer uit de
voeten kan. Bij de dochterondernemingen
van NS liep het interlokaal busvervoer
met ongeveer 4 procent en hel lokaal
vervoer met rond 2 procent terug, zo
meldt het jaarverslag 1969. Ondanks ta-
rieiaanpassingen stegen de opbrengsten
minder dan de kosten. De winst daalde
verder of het verlies nam toe. In 1968
maakte de dochters samen nog een
winst van 5.4 miljoen (waarvan nog
vennootschapsbelasting betaald moest
worden) en in 1969 boekte ze hun eerste
verlies van 0.2 miljoen. In 1970 wordt
een aanzienlijk groter verlies verwacht.
(Van onze correspondent)
L'.KI SSEL In de Belgische kiuiiei 0
van volksvertegenwoordigers waren gri- I ,1.1 fWJO). Dil hebben woordvoenl.-rs 1
leren slechts 140 lede,, aanwezig toen HAARLEM (GPD) De NS ka» Ciaa! statuut vastgelegd. ZO meldt'd<. drle or)fanivatieN van werkende jon-
haar bedrijfsdoelstellingen alleenhet jaarverslag. fï+hï
gheid van tenminste twee- woord beleid, bestaanszekerheid. r;
Ie kamer vereist en dat is i I 1
142. een redelijk inkomen en mogelijk-maar
Het artikel heeft betrekk:ng__op het j heden tot zelfontplooiing voor alle
VRAGEN OVER
VISSTERFTE
DEN HAAG (GPD) De socialistische
kamerleden Nederhorst en Dolman heb
ben aan de staatssecretaris van sociale
zaken en volksgezondheid gevraagd of
de ooizaak van de vissterfte in de Hol-
landsche IJssel, die zaterdag jl voor het
eerst werd geconstateerd en waarvan de
bron zich bevindt bij de snelle sluis tus
sen Moordrecht en Nieuwkerk, ligt in
het lozen van giftige stoffen in de IJssel
en zo ja. van welke
taalkundig statuut van de Brusselse
agglomeratie en het beperkt in dat op
zicht van tweetaligheid de hoofdstad tot
zijn krans van negentien randgemeenten.
De Franstalige Brusselse politici zijn
tegen die, wat zij noemen: afgrendeling
van Brussel. Dat is uiteraard meer of
minder ogendienarij van nun kiezers
volk dat bang is vooreen Vlaamse over
heersing ln het onderwijs en de openbare J
diensten in de andere gemeenten. Al met
al heeft het ontbreken van de mogelijk- j
heid tot stemmen het parlementaire
werk aan de herziening van de grond-
wet onderbroken. Minister-president
Eyskens had voor de stemming een
dringend beroep op de volksvertegen-1
woordigers gedaan. Eerst scheen het nog i
dat de Franstalige Brusselse liberalen!
tooh hun steun aan het artikel zouden 1
geven, maar even later hebben zij het
laten afweten. Men heeft besloten dat
het ontwerp de volgende week weer in
stemming zou worden gebracht-
VALS GELD
BRUSSEL (ANP) Particulieren en
winkeliers in de streek rond Leuven en I
Dendermonde hebben de laatste dagen de'
schrik van bun leven gekregen omdat ze!
dachten in forse bedragen vals geld ge-,
aeeepteerd te hebben. De Belgische Na
tionale bank heeft de mensen echter ge
rustgesteld. Het geld is echt en ieder
een rond Leuven en Dendermonde kan
weer rustig slapen.
Aanleiding tot de kleine paniek
scherpe oog van iemand die ontdekte dat
op de bankbiljetten van 100 en 1000
franc één van de twee handtekeningen
die van de gouverneur van de bank en
die van de .schatbewaarder) niet meer
het oude vertrouwde beeld vertoonde.
Daarop baseerde hij onmiddellijk de the
orie dat het geld niet deugde.
Wat was er aan de hand? Eind oktober
1968 vond er bij de Nationale bank een
functiewisseling plaats. De tot dat mo
ment werkzaam geweest zijnde schatbe
waarder Magdonelle, die al zoveel brief
jes vai 100 en 1000 franc van zijn hand
tekening had voorzien, vertrok, en werd
opgevolgd door de nieuwe schatbewaar
ders. Jordens. Die deed wat zijn plicht
was en voorzag nieuwe bil ietten van zijn
gnatuur. Omdat de geldomloop daar
-
5n
I circulatie g "ebracht werden. Toen was
i zaken in het bedrijf komt i
tegemoet aan bestaande
Is voor een moderne be.'
ring zelfs noodzakelijk, aldus L
u-s lag. Daarom werd het aantal over.
nzen van het WJO oüJv
i dezelfde als cbe van de oude RWJ
bSdrMftESE mogelijke beUn
sBH srsïra? vzw* v+
werknemers. Desi uitgangspunten j» g?0
voor het beleid staan vermeldt in b,
I haar eerste ondernemingsraad van 25 le
den geïnstalleerd. De personeelsraad1
blijft lie-, gesprekeorgaan van de vak
verenigingen met de directie, daarmee
zijn uiteraard niet alle dringende pro
blemen opgelost. Een van de belangrijk-
ste is volgens het jaarverslag de vakan
tieregeling voor het uitvoerend perso-j BRUSSEL (ANP) Bij liet schelden
neel. Er zijn al maatregelen genomen! van de markt (volgende week immer*
.om deze categorie beeter garanties te zal )n Brussel de nieuwe Europese com-
Jaarlijks zit de geven voor een vakantie in de overeen-1 missie optreden) lieeft de Euro pene rmn-
i.missie donder dag in Brussel het door
haar ontworpen statuut voor een Euro-
Arnhemse kerkvoogdij
zit jaarlijks met
acht mud k°ren
EUROPEES STATUUT
VENNOOTSCHAPSRECHT
De directie van de Nederlandse Spoor,
wegen acht herstructurering van het
wagenladingvervoer noodzakelijk. Zij
wil zich in de toekomst alleen nog be
zighouden met goederenvervoer en die
het totale bedrijfsresultaten verbeteren.
Bfücvino-ftn in hor rpifio-prsvorvncr" in *■"- Ja- _-a" aard deze veront- niet om vroeg, werden de nieuwe biljet-
SI S Set jaiïïürfiTg SS i.« astaasLghet -
stijgingspercentage voor reizigers-ki-i i circulatie e-
lometers met 2 procent voornamelijk
is te danken aan de 85.000 kopers
van een tien-retourkaart. die gemid
deld 250 kilometer per dag en samen
ruim 170 miljoen kilometer hebben
afgelegd. In de sector dagabonnemen
ten en twee-plus kaarten zorgde de
gastvrij-actie voor nogmaals een
stijging van ruim 30 miljoen kilo
meter. Ook het internationaal ver
voer droeg 30 miljoen kilometer bij.
De invoer van de jaarkaart 65+ ver
dubbelde in enkele maanden het aan
tal abonnee's.
Goederenvervoer
moeten worden gesloten, zo blijkt uit het
jaarverslag. Naar verwachting zullen
op den duur nog slechts 100 van de 444
per ultimo 1969 geopende goederen sta.
ions open blijven. De door de NS voor
gestelde herstructurering va.n het goe
derenvervoer is een uitvloeisel van een
door het Amerikaanse bureau Mac-Kin-
sev ingesteld onderzoek. Richtsnoer bij
het toekomstige beleid is dat de spoor-
wegen zich terugtrekken uit bepaalde [ynrhfiiiprb
delen van de vervoermarkt en expande-
ren in andere delen daarvan waar ren-1 Minister Roolvïnk deelde mee dat hij
dememtsmogelljklieden zijn. Op deze ma-|vamiacht gereed hoopte te zijn met zijn
kan op langere tcrmijn het goede-1 wetswijziging. Morgen komt dit
(slot van pagina 1
terpeliatie en de motie blijkt dat de
heer Van Lier de zijde kiest van deze
minderheid, met name de vakbonden.
Minister Roolvïnk wilde nog niets
zeggen over zijn plannen met be
trekking tot de verhoging omdat hij
pas gisteren het officiële SER-ad-
vies óp zijn bureau zou hebben ge.
kregen. Bovendien is hij nog bezig
met een wetswijziging, die eerst door
de ministerraad en daarna door de
Raad van State moet worden behan
deld. Hij vond het niet juist om zich
nu al over een eventuele verhoging
uit te spreken Wel liet de bewinds
man duidelijk blijken dat hij ver
heugd was met het unanieme ad
vies van de SER dat de minimum
lonen in ieder geval moeten worden
aangepast aan de loonindex en niet
aan de gemengde index. Hij zou dan
ook ongetwijfeld dit voorstel in een
wetswijziging venverken.
men. En daarmee spreekt men zich
niet uit voor of tegen een extra verho
ging, evenmin over het al of niet toe
passen van de terugwerkende kracht',
zo zei zij.
Drs Janssen (ppr) drong er by de mi
nister wel op aan grote haast te be
trachten. daar het waarschijnlijk niet
mogelijk zal zijn een terugwerkende
kracht in te stellen tot 1 juli. .Sommige
bedrijfstakken kunnen zelfs geen twee
weken terugwerkende kracht betalen'
zo meende hij.
leveren aan het bedrijfsresultaat als ge- betekent het
heel. Op langere termijn vermindert j pas na 2 juli
el dat het wetsvoorstel
de dag waarop de twee
de totale omvang van het NS-vervoer j de kamer"op reces gaat bij de kamer
niet noemenswaardig, maar de rentabdi- zal worden ingediend. .Voor mij mag de
teit ervan verbetert sterk. behandeling zonder schriftelijke voorbe-
De door NS voorgestelde he.rstructure- reiding plaatsvinden', zo verklaarde de
ringsmaatregelen in de goederensectorminister, omdat ook hij vindt dat het
'zullen op wal langere termijn ongetwij-i voor de laagst betaalden van alle belang
als het wetsontwerp spoedig zal
den behandeld.
Namens de regeringsfracties verklaar
de mej. Van Leeuwen (arp) dat zij zich
niet achter de motie van de heer Van
Lier kon stellen, omdat de kamerleden
het SER-advies met alle argumenten-
taties nog niet ontvangen had. ,Het is
nodig dat wij het volledige SER-advies;
hebben om ons oordeel tè kunnen vor-
PHNOM PENH (AFP-REUTER)
Het Cambodjaanse staatshoofd Sjeng
Heng heeft donderdag op verzoek van
de minister van defensie de algemene
mobilisatie afgekondigd waarbij alle
burgers tussen de 18 en 60 jaar, man
nen zowel als vroi
whakeld bij de
- meer soldaten zijn dan goedschiks kun.
nen warden uitgerust met wapens en
1 andere uitrusting wordt niet verwacht
dat de mobilisatiemaatregel een onmiri-
dellijke grootscheepse rekrutering tot
- gevolg zal hebben De afkondiging van
zullen worden de algemene mobilisatie komt enkele.
erdediglng. In liet dagen voordat president Nixon alle
decreet staat, "dat iedereen binnen deAmerikaanse (roepen uit Cambodja vol-
genoemde leeftijdsgrenzen hetzij mili- gens zijn verklaringen, zal hebben te-
taire dienstplicht hetzij op andere wij.ruggetrokken uit Cambodja (30 juni),
ze dienst zal moeten doen in het nafio-1 In Sagon maakte een Zuidvietnamese
naai belang. Bovendien zullen alle nood-1 woordvoerder beleend dal 5000 man
zakelijke economische hulpbronnen nu Zuidvietnamese troenen Noordoost.Cam
ten dienste van de natie staan. bodja zijn binnengetrokken 0:11 vandaar
jVietnamezen te evacueren. Het tweede
Waarnemers zien in de afkondiging,doel is verkeersweg 19 van Pleikoe in
van de mobilisatie een nieuwe moge-Zuid-Vietnam naar de rivier de Me-
lijkhcid 0111 de 0 500.000 Cambodjanen kong bij de Cambodjaanse stad Stoeng
onder militaire discipline te brengen. Treng vrij te maken. Volgens mgelich-
Sedert 1 juni geldt al de staat van be-|te kringen znn er nu 39.000 Zuidviet-
leg en liét Cambodjaanse leger is dejnamese militairen in Cambodja en nog
afgelopen maanden al uitgebreid
35.000 man tot 150.000 man. Daar
Verworpen
De motie Van Lier kreeg tenslotte de
steun van de PvdA. PSP. D'66, CPN
en PPR, zodat zij' verworpen werd.
Daarop kwam drs Den Uyl met zijn
vraag aan de ARP-fractie of zij bereid
Is in het reces terug tc komen om deze
wetswijziging te behandelen. .Dat Is
eigenlijk een retorische vraag van me
neer Den Uyl', aldus mr Biesheuvel, ,als
de PvdA bereid is terug te komen van
reces, dan is de AR.fractie dat vanzelf
sprekend ook.'
ARNHEM (GPD)
kerkvoogdij van de hervormde ge-gekomen periode
meen te t« Arnhem met een gedeelte
inn dp oogst-opbrengst van de stad Len ander probleem :s de personeels- vennootschap bekend gemaakt
Arnhem. Om precies te zijn niet 4 voorziening. Vooral in het westen van ppi-no-rnt-p nunten d s -u- zilr
mud, kop en 1 maatje rogge, 2 het land bestaat een tekort aan g^~aF^oneSePv"nnLtL,n ^,V,-•,-
mud, 4 kop en li/, maatje gerst en schoolde en ongeschoolde werknemers 1 k™^n worden door t- n -1?m -
2 mud. 4 kop en maatje haver, en vooral aan rijdend en werkplaatsper. jij®?*? ^e-, u-t mins"ens wee ^EC-
Daarvoor staat jaarlijks 150 gulden soneel. De oorzaken hlen-an zijn, de in. iandpn Tn de raad vin b^b n d»
op de gemeentebegroting. tensieve dienstregeling van Spooning v£«E!S?hlfk r V werk.!
Van dit oude erfrecht wilden b en "70 die zoals u t de jongste ^®hten|neme^ derde van d. z-vOok zal
w van Arnhem nu wel eens af. Ook,blijkt m de inloopperiode niet zonder fei- h;rinpn F-1 rope.se "ennootschap een
de kerkvoogdij voelde wel wat voorjlen draait, een groter reserve wegens ondernemingsraad VesrVaA d - "voor b--
gaalde zaken medebeslissingsrecht gaat
noemde het een gebaar van histo-1 korting,
rische waarde. De oogstopbrengst Is I
J"'" b He4 Jaar 1969 markeert dan ook het
einde van jarenlange daling van het
aantal werknemer». Eind 1968 had
NS 25.500 mensen ln dienst, eind '69
aren het er ruim 26.000. De stjjglng
bleef zich in 1970 doorzetten. Het
aantal buitenlandse werknemer» die
voornamelijk ln de onderhoud»- en
rangeersector dienst doen, groeide
tegen het einde van 1969 tot bijna
1000.
van oudsher bestemd voor behoefti
Sï stadsgenoten. Wethouder mr. J.
ekkelman probeerde in een weinig
overtuigend betoog de zaak in het
historisch archief te krijgen. Maar
met tussenkomst van de voorzitter.
burgemeester drs. J. A. F. Roeien!
werd de traditie gehandhaafd.
TREINBOTSING
IN ANTWERPSE
KENNEDYTUNNEL Over wissel
(Van onze correspondent). N S., aldus he«t jaarverslag, rijdt nu op
ivTivvBPcv tum f reinc-n 7Ünd- weg naar een toekomst over een wis-
gi'stermórgenin de spoorkoker van de wl Deze koersverandering gaat nirt
ES-tunnel in Antwerpen op elkaar zonder schokken en spanningen. EX
gebotst. Waarschijnlijk ten gevolge van snelle '"grijpende wijziging in deorga-
een verkeerde wisselstand reed een die-nisat.e hebben hier en daar tot tijdelijke
sellocomotief op een passagierstrein. De"••''kortkomingen geleid waarmee perso-
machinist van de locomotief werd op "eel moeite heeft De bedrijfsleiding pro
slag gedood, die van de trein moest, óeert deze tekortkomingen zoveel moge
ter plaatse een been worden geampu-lijk te beperken. Ze zullen opgelost moe-
teerd. Er waren nog vijf andere zwaar- ten worden in een sfeer van onderling
gewonden. i begrip tegen de achtergrond van de be.
langen van het hele b+irijf en zijn taak
In de trein onts'ond kort na de bot-, )n de samenleving. aldus de N.S. De
sing toen het^ spoorwegen leveren nu een veel grotere
van belang zal Zijn voor kleinere
ondernemingen die op de Euronc.*e
markt een plaat» willen veroveren. Do»!
van het nieuwe statuut, waarover met
de vakbonden overleg is gepleegd en da-,
binnen enkele dagen aan de minister
raad wordt voorgelegd, is vooral de in
voering van een gemeenschappelijke in
de EEG uniform geldende rechtsvorm
te creëren, die de samenwerk mg tussen
ondernemingen die Sn verschillende lid
staten zetelen moet vergemakkei.jken.
van paniek, de reizigers vluchtten over
de spoorbaan naar de uitgang van de
tunnel. Velen hadden kneuzingen opgelo
pen bij de botsing en bij het verlaten
n de wagons. Gelukkig waren nogal wat
mensen te hulp gesneld, die de gewonden
uit de wagons konden halen en hen 1
naar buiten konden dragen.
Er werd groot alarm gegeven. Met
ziekenauto's en particuliere wagens
werden de gewonden naar de ziekenhui
zen van de stad overgebracht. De
brandweer kon aanvankelijk weinig
doen, omdat na de botsing olie van de lo
comotief in brand was gevlogen- Dikke
rookwolken kwamen aan beide zijden,
uit de tunnelopening.
Het tunnelstuk van de Kennedytunnel,LONDEN (AP) Gedelegeerden van
waar het ongeluk gebeurde, omvat be. 25 Britse vakbonden die In totaal drie
halve de spoorkoker ook een koker voorI miljoen leden tellen, hebben gisteren op
olie de tunnel zou ontzetten en men klaard. sterk tegen het toetreden van
heeft in allerijl de hoofdingenieur vanIGroot.Brittannië tot de Euromarkt te
de firma die de tunnel heeft gebouwdzj,-n_
laten komen. Naderhand bleek echter]
dat de schade in de tunnel binnen re-!Er
delijke grenzen was gebleven.
service, daardoor en door een krachtige
verkooppolitiek verwacht de N.S. het
aantal reizigenrikilometerg in de ko
mende jaren nog verder te kunnen op
voeren.
erd met grote meerderheid van
stemmen een resolutie aangenomen
waarin werd gezegd dat de toetreding
HERZIENING VAN
blijft, dat de Britse vakbeweging er na-
ideiig door zou worden beïnvloed, dat zij
i de positie der grote internajtionale con
cerns zou versterken en, doordat Groot-
FINANCIERINGS
REGELING IN
TWEEDE KAMER
Voor het bijeenroepen van de kamer
:ijn 15 handtekeningen voldoende. Naar
vij vernemen is het echter gewoonte
bij de PvüA-fractie om voor het reces
■oldoende handtekeningen te hebben
•oor eventualiteiten, zodnt de fractie
voorzitter op el!; moment van deze
bandtekeningen gebruik kan maken. Als (Van onze parlementaire redactie)
de kamer echter bijeen geroepen is, j DEN HAAG De tweede kanier rr-
moct ook liet quorum (76 kamerleden) gisteren begonnen met een vorig jaar
aanwezig zijn. Wil dc vergadering september ingediend wetsontwerp, dat
rechtskracht hebben. Door de toezeg- eeen herziening wil bewerkstelligen van
ging van de ARP meent de heer Den de financieringsregeiing voor de univer-
Tïyl in ieder geval dat Ilij een aardig siteiten en hogescholen. Er bestond over
eind in de góede richting zal komen, het algemeen instemming bij de kamer
Vermoedelijk zal dan de kamer op 2 of voor de financiële gelijkstelling npenba-
3 augustus bijeenkomen. re en bijzondere onderwijsinstituten.
De bijzondere instelling en de gemeen-,
Brittannië erdoor deel zou gaan vor-
men van een .politiek krachtenblik'. de
scheiding in Europa erdoor zou worden
bestendigd, en de wereldspanning toe.
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM (GPD) De moord
brigade van de Amsterdamse politic is
er na intensief contact met haar colle
ga's in Singapore achter gekomen, dat
de man, wiens verpakte lijk vorige week
rijdag ln het IJ achter het Centraal
Station werd gevonden, de 21-jarige
Cheo Poh Chew moet zijn geweest. Ge
bleken is dat deze man al bijna een jaar
illegaal in Nederland verbleef, waar hij
overigens geen vaste woon- of verblijf
plaats had. Zijn gangen worden than*
door de politie nagegaan.
In de broek van het slachtoffer was een
merktekentje gevonden dat leidde naar
een kleermakér in Singapore. Samen
met de vingerafdrukken van de man
werd het merkje aan een gezagvoerder
van de KLM meegegeven, opdat de po
litie in Singapore op zoek kon gaan. Een
kleermaker noemde de naam Chew. Het
is een naam die verschrikkelijk veel
voorkomt en die ook in Nederland door
veel Chinezen wordt gedragen.
De moordbrigade ging er een veertigtal
na. maar kon een aantal niet thuis
brengen. Tenslotte verschafte men de
politie in Singapore zoveel identificatie
punten. waaronder met name de vin
gerafdrukken. waaruit de zuidoost-
Aziaten in hun archieven de 21-jar:ge
Cheo Poh Chew konden terugvinden De
man was in Singapore al eéns met de
politie in contact geweest.
Het spoor naar de drie Singapore-Chi-
nezen. die van moord op Chew verdacht
worden, is men bijster geworden. Inter
nationaal wordt wel naar het drietal uit
gezien, maar tot dusverre zijn zij niet
opgespoord.
Jn Amsterdam is ondertussen wel de 33-
jarige C. L. aangekomen, die in Ant
werpen contact met de drie heeft ge
had. De man verbleef illegaal in België
en werd daarom door de Belgische po
litie opgepakt. Het is niet zeker of hij
de Amsterdamse politie erg veel zal
kunnen vertellen over de drie verdach-
l ten.
VRAGEN OVER
STERFGEVALLEN
BIJ BAMMENS
DEN HAAG (GPD) Naar aanleiding
van een mededeling van een der aan
deelhouders tijdens de jaarvergadering
van de NV Ogem te Rotterdam, volgens
welke een .onrustbarend hoog' aantal
sterfgevallen en gevallen van arbeids
kan Pleikoe in i ongeschiktheid zic h voordoen onder
werknemers, werkende in de verzinkerij
van Bammens NV te Maarssen, hebben
de CHU-tweede-kamerleden, mej. mr
E. A. Haars en de heer H Kikkert een
vraag gericht aan de minister en de
Amerikanen. De Amerikanen zou. staatssecretaris van sociale zaken en
r nn den aan de teruztocht bezig zijn. volksgezondheid.
telijke universiteit van Amsterdam zul
len namelijk voortaan honderd procent
gesubsidieerd worden. De nieuwe wet
gaat er volgens de kamerleden terecht
vanuit, dat de voortdurende stijging der
kosten de betrokken instellingen voor
de onmogelijkheid plaatst zelf alle kos
ten te dragen.
Er waren enkele kanttekeningen bij
het uitgangspunt van het wetsvoorstel,
dat de regering bij de reeds
vastgelegde taak om zorg t
voor gelijkwaardige ontwikkeling;
Schiphol-directeur Van Stapele:
Beter regionale
luchthavens tot
het over Nederland op d:e w.jze ge-
spreide luchtverkeer zal dankzij het
ontlastend effect ten opzichte van de
primaire luchthaven ertoe leiden, dat
1 Schiphol lang niet zo snel zijn verza-
wettekjk «„fnlrtrtilw» dïgingspunt zal bereiken als men thans
dragen OlltplOOlinfif Dr61Tff6n we! vreest. De regionale luehlhavens
mnocvn/-.- a zoude
zouden volgens mr. Van Stapele een
gelijkheden voor alle universiteiten em SCHIPHOL (ANP) Schinhols óeiangrijk deel van het rechtstreekse
hogescholen, die uit de rijkskas wor- T. n kort e.af stand verkeer tussen Nederland
den betaald een redelijke taakverde-| directeur mr J. C. H. A. van Sta- en Westeuropese steden kunnen ver
ting tussen die Instellingen in acht dient; hooft Hnndorrtao-rmrlHacr nn! v'erken Schiphol grotendeels van dit
te nemen. Ook ter uprake kwam de!PeJeneeit donderdagmiddag op|v
eigen bevoegdheid
Tenslotte geeft de n:
een lunchbijeenkomst van de Ne-1 P£imalr het lange-afstandsverkeer
j t derlandse Maatschappij voor Nii-
gekjkheid tegen beslissingen van de mi- J
rnster bij de kroon in beroep te gaan. verheid en Handel in restaurant
In het wetsontwerp, waarover de de-
batten volgende week woensdag wor-1 Aviorama van de luchthaven het
den voortgezet, wordt voorgesteld aan;
Oppervlakkig
MINISTER KOOL1
voorstel gelanceerd voorlopig af le
werkende kracht te verlenen tot 1 ja- zjen van de bouw van een tweede
nuari 1968.
De tharn. vrij algemeen heersende op-
latting, dal ons land maar een twee
de grote luchthaven moet houwen om
het luchtverkeer samen met Schip,
hol te gaan verwerken zodra Schip
hol zijn maximale capaciteit heeft
bereikt, noemt mr Van Stapele veel
te oppervlakkig. Voor zo'n tweede
luchthaven is in ons dichtbevolkte
land nauwelijks een goede plaats aan
te wijzen.
(Van onze correspondent in Wenen)
r\e geheimhouding rondom de Saltge-
sprekken over een begrenzing van het
nucleaire arsenaal is strenger dan ooit bij
enige internationale conferentie het geval
is geweest. Ook over de werkelijke rede
nen voor het plotselinge vertrek van de
reikt, waardoor ruggesprak met Washing
ton noodzakelijk is geworden.
Hoewel de mogelijkheid van een crisis niet wordt
uitgesloten, wijzen allerlei tekens eerder in de
richting van een voorspoedig en positief verloop
van de onderhandelingen. De zakelijke en vriend
schappelijke toon, die kenmerkend was voor de
voor-conferentie in de herfst van 1969 in Helsinki,
Is lot en met de laatste vergadering vorige week
vrijdag gehandhaafd. Herhaaldelijk hebben de
beide delegaties na de vergadering met elkaar ge-
Amerikaanse delegatieleider Smith naar borreld of een uitstapje gemaakt, waarbij amper
de Verenigde Staten is absoluut niets be
kend geworden. Men neemt hier aan, dat
een beslissend punt in de onderhandelingen
is bereikt of binnenkort zal warden be-
geiegenheid is geweest voor informele gedac-h-
Lenwisselingeai over het onderwerp van de SALT.
Verder staat vast dat de delegaties niet alleen
technische informaties, maar ook intenties heb
been uitgewisseld. Kortom, er ia sprake geweest
van een communicatie op brede basis.
Maar ook de maximale duur van deze Weense
SALT-ronde namelijk tot half of eind juli in
plaats van zoals oorspronkelijk het plan was tot
eind juni, wijst op een positieve ontwikkeling.
Bovendien schijnt vast te staan, dat op de vol
gende ronde, aanstaande herfst in Helsinki, weer
een serie conferenties in Wenen zal worden ge.
houden.
H°!
••er de inhoud niets bekend is, moet
men aannemen, dat twee punten bij de on
derhandelingen centraal zijn geateld: ten eerste
een beperking en een testverbod van interconti
nentale raketten met meervoudige atoomkoppen
grote luchthaven in ons land. In
plaats daarvan zouden de thans
bestaande kleine regionale lucht
havens van Rotterdam, Groningen,
Twente. Eindhoven en MaastrichtVj. Aen °°?punt vangeiuidshoinder
I zal men immers woonbebouwing in bre-
tot een hogere ontwikkeling enide Zones eromheen dienen te vermij-
1 den, terwijl de luchthaven toch aan de
en ten tweede een beperking van de basis voor. ontplooiing moeten worden ge-1 eisen van een goede bereikbaarheid over
het raketten-afweersysteem (tot naar men I hj-goM de ?rond met het economisch achter-
zegt Washington en Moskou)De grote vraag land moet voldoen. De enige uitzonde-
is nu, of de Weense ronde met een partieel ver-1 Deze ODlossinf van NedeHa.rwfri lucht I rin? hierop zou wellicht de nog droog
drag dan wel alleen met een gemeenschappelijkvaartvraagstuk zou volgens mr Van d'?r'"
communiqué zal worden afgesloten. De eerste mo-1 Stapele de volgende
gelijkheid zou de meest optimistische verwach
tingen nog overtreffen, de tweede mogelijkheid
werd hier in conferentiekringen aLs ,te hard' ge
karakteriseerd. Misschien is Smith naar Was
hington gevlogen om met president Nixon deze
vraag te bespreken. Het feit in ieder geval, dat
de wederzijdse afspraak inzake volstrekte ge
heimhouding zelfs Smiths vertrek zo stipt is na.
gekomen en dat er sinds het begin van de SALT]
op 16 april helemaal geen enkele indiscretie j
•oordelen h'eden -1 rekeTnn? me® te worden gehouden, dat
oordelen b.eden. teg-en het einde V{m dezc eeuw zaI
aangezien hijna 80 procent van het moeten worden besloten tot de bouw var
passagiersverkeer op Schiphol 'n Euro-een geheeel nieuw type luchthaven voor
pese herkomst of bestemming heeft. Ls luchtvaartuigen van" thans nog onbeken.
te verwachten dat onze regionale lucht- de conceptie.
havens in de toekomjst een interessant
vervoersaanbod ten deel kan vallen Daarom gelooft mr. \an Stapele dat
deze secondaire luchthavens zijn od van z'Jn vooratel het planolo-
:undaire luchthavens op giseh r&serveren
deze
spreid:
de ontwikkeling der regionale lucht.
?kend in een regerings
erop is gericht deze regio':
grote t
ïvang voor een dergelijke lucht-
bijv. de Markerwaard, sterk
•-■.- beleid dat erop ts gericht deze regio's
mei te onderschatten teken, da. beide partijen tot verdere economische ontplooiing fee
met het verloop van da SALT tevreden zijn. brengenj
voor het nageslacht alle mogelijk,
a opeehtttide**.