VERLIES NS IN 1969 WEER RUIM 80 MILJOEN Geen plaats voor tweede luchthaven Grote geheimhouding bij SALT-besprekingen Groei in het reizigersvervoer Streekbus moet steeds meer terrein prijsgeven PERSONEELSVOORZIENING BIJ SPOORWEGEN HET KNELPUNT Raad Werkende Jongeren heet nu Werkende Jongeren Overleg' MINIMUMLOON IN KAMER REGERING CAMBODJA KONDIGT MOBILISATIE HELE BEVOLKING AF Britse vakbonden tegen deelname in de EEG Identiteit van vermoorde Chinees nu bekend VRIJDAG 26 JUNI 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 GRONDWETSHERZIENING IN BELGIË GESTREMD Personeel bij gang van zaken in het bedrijf betrekken ICr»#i>*<sVP'i*3nrlf*i*ino' het jaarverslag van de NS Ov®rj „taande van werkende Jongeren I\ucrbvcidiiuci ug worden in een overleg 0*WJ) ormnimtoriwh m.t m.-.r v..i- 1 _1 1„___ doet, Sa besloten deze raad om te l>oii- gcLclt met SCnOKKen met de vakverenigingen in een SO-wen tot .Werkende Jongeren Overleg' O I t HM ft i IIO hijtkpn U'nnrilVAfnlf-n VHII UTRECHT (ANP) Omdat de «pret (Van onze correspondent) HAARLEM (G'PD) De Nederlandse Spoorwegen hebben in 1969 (derde een verlies geleden van 80,3 miljoen, dat is gelijk aan dat van 1968. Dit staat in het jaarverslag 1969. dat tegelijk melding maakt van een toename in het reizigersvervoer. Sinds 1963 waren er op dit gebied geen vorderingen meer gemaakt. De omzet steeg van 364 miljoen naar 374 miljoen en het aantal reizigers/kilometers nam toe met twee procent. Uit de exploitatierekening: van de Ne-]feld gevolgen hebben voor het personeel derlandse Spoorwegen blijkt, 'at de maar aangezien de herstructurering eni- rijksbijdrage voor de bedrijfsvreemde ge jaren in beslag neemt en de rege lasten gelijk bleef. De kosten stegen ring nog geen beslissing heeft, genomen, met ongeveer 38 miljoen maar de op- gelooft, de NS de personeelsinkrimping brengsten ook zodat ze elkaar in even- door natuurlijke afvloeiing te kunnen wicht hielden. De kostenstijging werd realiseren. Overigens kwam vorig ja; De Argentijnse president Rober to M. Levingston, die over radio en tv bekend heeft gemaakt dat hij zich als alleenheerser over Ar gentinië bechouwt. DINSDAG VERKLARING NIXON OVER CAMBODJA SAN CLEMENTE (AP) President Nixon heeft donderdag verklaard, dat hij waarschijnlijk dinsdag een rede zal houden over Cambodja en vrijdag in een gesprek met vertegenwoordigers van de drie grote nationale Amerikaanse tele visiestations een overzicht zal geven van het buitenlandse beleid van zijn rege-1 rtng. De president kondigde dit aan in een Informeel praatje met verslaggevers en omstanders toen hij donderdag op de ma- rimebasis El Toro in California aan kwam. eroorzaakt d >r 44 miljoen hogere ex ploitatiekosten, 2,6 miljoen hogere wachtgeldkosten en (hetgeen daarop dus in mindering komt) 8 miljoen lage re afschrijvingen. Voor de stijgende ex ploitatiekosten zorgden vooral de lonen waarvan de kosten met bijna 31 mil joen toenamen tot 434,6 miljoen. De op brengsten liepen op tot 814.6 miljoen dankzij een meer opbrengst van ruim 10 miljoen uit het reizigersvervoer ruim 25 miljoen uit het goederenvervoer en ongeveer 2 miljoen uit ander vervoer. Het jaarverslag herinnert er aan dat de regering een wet op liet gezond maken van de NS-financiën over weegt in te dienen. Deze wet zal de spoorwegen ontlasten van de rente en aflossingen van leningen, die zij in het verleden moest sluiten om de verliezen te financieren. De regering wil met deze wet bovendien een over gangsregeling treffen voor verliezen in de goederensector tijdens de her structurering. Daarnaast wordt ei vergoeding van economische nadele als gevolg van het handhaven van d verplichtingen van een openbare dienst gecompenseerd kunnen wor den. Anders uitgedrukt, aldus he* jaarverslag van de NS, als de over heid wenst dat een vervoerbedrijf omwille van liet maatschappelijk net verliesgevende taken voortzet, dan moet zij daaruit ook de financiële consequenties trekken. Reizigers Als oorzaken voor de aanmerkelijke bij de spoorwegen een voorlopig einde aan de reeds jaren voortdurende daling •an het aantal werknemers. Streekvervoer Terwijl de trein weer terrein wint, moet de streekbus steeds meer prijsgeven. Zolang hij niet door verkeersmaatregelen wordt beschermd, wordt hij steeds on aantrekkelijker. omdat hij in het aan zwellend wegvervoer niet meer uit de voeten kan. Bij de dochterondernemingen van NS liep het interlokaal busvervoer met ongeveer 4 procent en hel lokaal vervoer met rond 2 procent terug, zo meldt het jaarverslag 1969. Ondanks ta- rieiaanpassingen stegen de opbrengsten minder dan de kosten. De winst daalde verder of het verlies nam toe. In 1968 maakte de dochters samen nog een winst van 5.4 miljoen (waarvan nog vennootschapsbelasting betaald moest worden) en in 1969 boekte ze hun eerste verlies van 0.2 miljoen. In 1970 wordt een aanzienlijk groter verlies verwacht. (Van onze correspondent) L'.KI SSEL In de Belgische kiuiiei 0 van volksvertegenwoordigers waren gri- I ,1.1 fWJO). Dil hebben woordvoenl.-rs 1 leren slechts 140 lede,, aanwezig toen HAARLEM (GPD) De NS ka» Ciaa! statuut vastgelegd. ZO meldt'd<. drle or)fanivatieN van werkende jon- haar bedrijfsdoelstellingen alleenhet jaarverslag. fï+hï gheid van tenminste twee- woord beleid, bestaanszekerheid. r; Ie kamer vereist en dat is i I 1 142. een redelijk inkomen en mogelijk-maar Het artikel heeft betrekk:ng__op het j heden tot zelfontplooiing voor alle VRAGEN OVER VISSTERFTE DEN HAAG (GPD) De socialistische kamerleden Nederhorst en Dolman heb ben aan de staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid gevraagd of de ooizaak van de vissterfte in de Hol- landsche IJssel, die zaterdag jl voor het eerst werd geconstateerd en waarvan de bron zich bevindt bij de snelle sluis tus sen Moordrecht en Nieuwkerk, ligt in het lozen van giftige stoffen in de IJssel en zo ja. van welke taalkundig statuut van de Brusselse agglomeratie en het beperkt in dat op zicht van tweetaligheid de hoofdstad tot zijn krans van negentien randgemeenten. De Franstalige Brusselse politici zijn tegen die, wat zij noemen: afgrendeling van Brussel. Dat is uiteraard meer of minder ogendienarij van nun kiezers volk dat bang is vooreen Vlaamse over heersing ln het onderwijs en de openbare J diensten in de andere gemeenten. Al met al heeft het ontbreken van de mogelijk- j heid tot stemmen het parlementaire werk aan de herziening van de grond- wet onderbroken. Minister-president Eyskens had voor de stemming een dringend beroep op de volksvertegen-1 woordigers gedaan. Eerst scheen het nog i dat de Franstalige Brusselse liberalen! tooh hun steun aan het artikel zouden 1 geven, maar even later hebben zij het laten afweten. Men heeft besloten dat het ontwerp de volgende week weer in stemming zou worden gebracht- VALS GELD BRUSSEL (ANP) Particulieren en winkeliers in de streek rond Leuven en I Dendermonde hebben de laatste dagen de' schrik van bun leven gekregen omdat ze! dachten in forse bedragen vals geld ge-, aeeepteerd te hebben. De Belgische Na tionale bank heeft de mensen echter ge rustgesteld. Het geld is echt en ieder een rond Leuven en Dendermonde kan weer rustig slapen. Aanleiding tot de kleine paniek scherpe oog van iemand die ontdekte dat op de bankbiljetten van 100 en 1000 franc één van de twee handtekeningen die van de gouverneur van de bank en die van de .schatbewaarder) niet meer het oude vertrouwde beeld vertoonde. Daarop baseerde hij onmiddellijk de the orie dat het geld niet deugde. Wat was er aan de hand? Eind oktober 1968 vond er bij de Nationale bank een functiewisseling plaats. De tot dat mo ment werkzaam geweest zijnde schatbe waarder Magdonelle, die al zoveel brief jes vai 100 en 1000 franc van zijn hand tekening had voorzien, vertrok, en werd opgevolgd door de nieuwe schatbewaar ders. Jordens. Die deed wat zijn plicht was en voorzag nieuwe bil ietten van zijn gnatuur. Omdat de geldomloop daar - 5n I circulatie g "ebracht werden. Toen was i zaken in het bedrijf komt i tegemoet aan bestaande Is voor een moderne be.' ring zelfs noodzakelijk, aldus L u-s lag. Daarom werd het aantal over. nzen van het WJO oüJv i dezelfde als cbe van de oude RWJ bSdrMftESE mogelijke beUn sBH srsïra? vzw* v+ werknemers. Desi uitgangspunten j» g?0 voor het beleid staan vermeldt in b, I haar eerste ondernemingsraad van 25 le den geïnstalleerd. De personeelsraad1 blijft lie-, gesprekeorgaan van de vak verenigingen met de directie, daarmee zijn uiteraard niet alle dringende pro blemen opgelost. Een van de belangrijk- ste is volgens het jaarverslag de vakan tieregeling voor het uitvoerend perso-j BRUSSEL (ANP) Bij liet schelden neel. Er zijn al maatregelen genomen! van de markt (volgende week immer* .om deze categorie beeter garanties te zal )n Brussel de nieuwe Europese com- Jaarlijks zit de geven voor een vakantie in de overeen-1 missie optreden) lieeft de Euro pene rmn- i.missie donder dag in Brussel het door haar ontworpen statuut voor een Euro- Arnhemse kerkvoogdij zit jaarlijks met acht mud k°ren EUROPEES STATUUT VENNOOTSCHAPSRECHT De directie van de Nederlandse Spoor, wegen acht herstructurering van het wagenladingvervoer noodzakelijk. Zij wil zich in de toekomst alleen nog be zighouden met goederenvervoer en die het totale bedrijfsresultaten verbeteren. Bfücvino-ftn in hor rpifio-prsvorvncr" in *■"- Ja- _-a" aard deze veront- niet om vroeg, werden de nieuwe biljet- SI S Set jaiïïürfiTg SS i.« astaasLghet - stijgingspercentage voor reizigers-ki-i i circulatie e- lometers met 2 procent voornamelijk is te danken aan de 85.000 kopers van een tien-retourkaart. die gemid deld 250 kilometer per dag en samen ruim 170 miljoen kilometer hebben afgelegd. In de sector dagabonnemen ten en twee-plus kaarten zorgde de gastvrij-actie voor nogmaals een stijging van ruim 30 miljoen kilo meter. Ook het internationaal ver voer droeg 30 miljoen kilometer bij. De invoer van de jaarkaart 65+ ver dubbelde in enkele maanden het aan tal abonnee's. Goederenvervoer moeten worden gesloten, zo blijkt uit het jaarverslag. Naar verwachting zullen op den duur nog slechts 100 van de 444 per ultimo 1969 geopende goederen sta. ions open blijven. De door de NS voor gestelde herstructurering va.n het goe derenvervoer is een uitvloeisel van een door het Amerikaanse bureau Mac-Kin- sev ingesteld onderzoek. Richtsnoer bij het toekomstige beleid is dat de spoor- wegen zich terugtrekken uit bepaalde [ynrhfiiiprb delen van de vervoermarkt en expande- ren in andere delen daarvan waar ren-1 Minister Roolvïnk deelde mee dat hij dememtsmogelljklieden zijn. Op deze ma-|vamiacht gereed hoopte te zijn met zijn kan op langere tcrmijn het goede-1 wetswijziging. Morgen komt dit (slot van pagina 1 terpeliatie en de motie blijkt dat de heer Van Lier de zijde kiest van deze minderheid, met name de vakbonden. Minister Roolvïnk wilde nog niets zeggen over zijn plannen met be trekking tot de verhoging omdat hij pas gisteren het officiële SER-ad- vies óp zijn bureau zou hebben ge. kregen. Bovendien is hij nog bezig met een wetswijziging, die eerst door de ministerraad en daarna door de Raad van State moet worden behan deld. Hij vond het niet juist om zich nu al over een eventuele verhoging uit te spreken Wel liet de bewinds man duidelijk blijken dat hij ver heugd was met het unanieme ad vies van de SER dat de minimum lonen in ieder geval moeten worden aangepast aan de loonindex en niet aan de gemengde index. Hij zou dan ook ongetwijfeld dit voorstel in een wetswijziging venverken. men. En daarmee spreekt men zich niet uit voor of tegen een extra verho ging, evenmin over het al of niet toe passen van de terugwerkende kracht', zo zei zij. Drs Janssen (ppr) drong er by de mi nister wel op aan grote haast te be trachten. daar het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn een terugwerkende kracht in te stellen tot 1 juli. .Sommige bedrijfstakken kunnen zelfs geen twee weken terugwerkende kracht betalen' zo meende hij. leveren aan het bedrijfsresultaat als ge- betekent het heel. Op langere termijn vermindert j pas na 2 juli el dat het wetsvoorstel de dag waarop de twee de totale omvang van het NS-vervoer j de kamer"op reces gaat bij de kamer niet noemenswaardig, maar de rentabdi- zal worden ingediend. .Voor mij mag de teit ervan verbetert sterk. behandeling zonder schriftelijke voorbe- De door NS voorgestelde he.rstructure- reiding plaatsvinden', zo verklaarde de ringsmaatregelen in de goederensectorminister, omdat ook hij vindt dat het 'zullen op wal langere termijn ongetwij-i voor de laagst betaalden van alle belang als het wetsontwerp spoedig zal den behandeld. Namens de regeringsfracties verklaar de mej. Van Leeuwen (arp) dat zij zich niet achter de motie van de heer Van Lier kon stellen, omdat de kamerleden het SER-advies met alle argumenten- taties nog niet ontvangen had. ,Het is nodig dat wij het volledige SER-advies; hebben om ons oordeel tè kunnen vor- PHNOM PENH (AFP-REUTER) Het Cambodjaanse staatshoofd Sjeng Heng heeft donderdag op verzoek van de minister van defensie de algemene mobilisatie afgekondigd waarbij alle burgers tussen de 18 en 60 jaar, man nen zowel als vroi whakeld bij de - meer soldaten zijn dan goedschiks kun. nen warden uitgerust met wapens en 1 andere uitrusting wordt niet verwacht dat de mobilisatiemaatregel een onmiri- dellijke grootscheepse rekrutering tot - gevolg zal hebben De afkondiging van zullen worden de algemene mobilisatie komt enkele. erdediglng. In liet dagen voordat president Nixon alle decreet staat, "dat iedereen binnen deAmerikaanse (roepen uit Cambodja vol- genoemde leeftijdsgrenzen hetzij mili- gens zijn verklaringen, zal hebben te- taire dienstplicht hetzij op andere wij.ruggetrokken uit Cambodja (30 juni), ze dienst zal moeten doen in het nafio-1 In Sagon maakte een Zuidvietnamese naai belang. Bovendien zullen alle nood-1 woordvoerder beleend dal 5000 man zakelijke economische hulpbronnen nu Zuidvietnamese troenen Noordoost.Cam ten dienste van de natie staan. bodja zijn binnengetrokken 0:11 vandaar jVietnamezen te evacueren. Het tweede Waarnemers zien in de afkondiging,doel is verkeersweg 19 van Pleikoe in van de mobilisatie een nieuwe moge-Zuid-Vietnam naar de rivier de Me- lijkhcid 0111 de 0 500.000 Cambodjanen kong bij de Cambodjaanse stad Stoeng onder militaire discipline te brengen. Treng vrij te maken. Volgens mgelich- Sedert 1 juni geldt al de staat van be-|te kringen znn er nu 39.000 Zuidviet- leg en liét Cambodjaanse leger is dejnamese militairen in Cambodja en nog afgelopen maanden al uitgebreid 35.000 man tot 150.000 man. Daar Verworpen De motie Van Lier kreeg tenslotte de steun van de PvdA. PSP. D'66, CPN en PPR, zodat zij' verworpen werd. Daarop kwam drs Den Uyl met zijn vraag aan de ARP-fractie of zij bereid Is in het reces terug tc komen om deze wetswijziging te behandelen. .Dat Is eigenlijk een retorische vraag van me neer Den Uyl', aldus mr Biesheuvel, ,als de PvdA bereid is terug te komen van reces, dan is de AR.fractie dat vanzelf sprekend ook.' ARNHEM (GPD) kerkvoogdij van de hervormde ge-gekomen periode meen te t« Arnhem met een gedeelte inn dp oogst-opbrengst van de stad Len ander probleem :s de personeels- vennootschap bekend gemaakt Arnhem. Om precies te zijn niet 4 voorziening. Vooral in het westen van ppi-no-rnt-p nunten d s -u- zilr mud, kop en 1 maatje rogge, 2 het land bestaat een tekort aan g^~aF^oneSePv"nnLtL,n ^,V,-•,- mud, 4 kop en li/, maatje gerst en schoolde en ongeschoolde werknemers 1 k™^n worden door t- n -1?m - 2 mud. 4 kop en maatje haver, en vooral aan rijdend en werkplaatsper. jij®?*? ^e-, u-t mins"ens wee ^EC- Daarvoor staat jaarlijks 150 gulden soneel. De oorzaken hlen-an zijn, de in. iandpn Tn de raad vin b^b n d» op de gemeentebegroting. tensieve dienstregeling van Spooning v£«E!S?hlfk r V werk.! Van dit oude erfrecht wilden b en "70 die zoals u t de jongste ^®hten|neme^ derde van d. z-vOok zal w van Arnhem nu wel eens af. Ook,blijkt m de inloopperiode niet zonder fei- h;rinpn F-1 rope.se "ennootschap een de kerkvoogdij voelde wel wat voorjlen draait, een groter reserve wegens ondernemingsraad VesrVaA d - "voor b-- gaalde zaken medebeslissingsrecht gaat noemde het een gebaar van histo-1 korting, rische waarde. De oogstopbrengst Is I J"'" b He4 Jaar 1969 markeert dan ook het einde van jarenlange daling van het aantal werknemer». Eind 1968 had NS 25.500 mensen ln dienst, eind '69 aren het er ruim 26.000. De stjjglng bleef zich in 1970 doorzetten. Het aantal buitenlandse werknemer» die voornamelijk ln de onderhoud»- en rangeersector dienst doen, groeide tegen het einde van 1969 tot bijna 1000. van oudsher bestemd voor behoefti Sï stadsgenoten. Wethouder mr. J. ekkelman probeerde in een weinig overtuigend betoog de zaak in het historisch archief te krijgen. Maar met tussenkomst van de voorzitter. burgemeester drs. J. A. F. Roeien! werd de traditie gehandhaafd. TREINBOTSING IN ANTWERPSE KENNEDYTUNNEL Over wissel (Van onze correspondent). N S., aldus he«t jaarverslag, rijdt nu op ivTivvBPcv tum f reinc-n 7Ünd- weg naar een toekomst over een wis- gi'stermórgenin de spoorkoker van de wl Deze koersverandering gaat nirt ES-tunnel in Antwerpen op elkaar zonder schokken en spanningen. EX gebotst. Waarschijnlijk ten gevolge van snelle '"grijpende wijziging in deorga- een verkeerde wisselstand reed een die-nisat.e hebben hier en daar tot tijdelijke sellocomotief op een passagierstrein. De"••''kortkomingen geleid waarmee perso- machinist van de locomotief werd op "eel moeite heeft De bedrijfsleiding pro slag gedood, die van de trein moest, óeert deze tekortkomingen zoveel moge ter plaatse een been worden geampu-lijk te beperken. Ze zullen opgelost moe- teerd. Er waren nog vijf andere zwaar- ten worden in een sfeer van onderling gewonden. i begrip tegen de achtergrond van de be. langen van het hele b+irijf en zijn taak In de trein onts'ond kort na de bot-, )n de samenleving. aldus de N.S. De sing toen het^ spoorwegen leveren nu een veel grotere van belang zal Zijn voor kleinere ondernemingen die op de Euronc.*e markt een plaat» willen veroveren. Do»! van het nieuwe statuut, waarover met de vakbonden overleg is gepleegd en da-, binnen enkele dagen aan de minister raad wordt voorgelegd, is vooral de in voering van een gemeenschappelijke in de EEG uniform geldende rechtsvorm te creëren, die de samenwerk mg tussen ondernemingen die Sn verschillende lid staten zetelen moet vergemakkei.jken. van paniek, de reizigers vluchtten over de spoorbaan naar de uitgang van de tunnel. Velen hadden kneuzingen opgelo pen bij de botsing en bij het verlaten n de wagons. Gelukkig waren nogal wat mensen te hulp gesneld, die de gewonden uit de wagons konden halen en hen 1 naar buiten konden dragen. Er werd groot alarm gegeven. Met ziekenauto's en particuliere wagens werden de gewonden naar de ziekenhui zen van de stad overgebracht. De brandweer kon aanvankelijk weinig doen, omdat na de botsing olie van de lo comotief in brand was gevlogen- Dikke rookwolken kwamen aan beide zijden, uit de tunnelopening. Het tunnelstuk van de Kennedytunnel,LONDEN (AP) Gedelegeerden van waar het ongeluk gebeurde, omvat be. 25 Britse vakbonden die In totaal drie halve de spoorkoker ook een koker voorI miljoen leden tellen, hebben gisteren op olie de tunnel zou ontzetten en men klaard. sterk tegen het toetreden van heeft in allerijl de hoofdingenieur vanIGroot.Brittannië tot de Euromarkt te de firma die de tunnel heeft gebouwdzj,-n_ laten komen. Naderhand bleek echter] dat de schade in de tunnel binnen re-!Er delijke grenzen was gebleven. service, daardoor en door een krachtige verkooppolitiek verwacht de N.S. het aantal reizigenrikilometerg in de ko mende jaren nog verder te kunnen op voeren. erd met grote meerderheid van stemmen een resolutie aangenomen waarin werd gezegd dat de toetreding HERZIENING VAN blijft, dat de Britse vakbeweging er na- ideiig door zou worden beïnvloed, dat zij i de positie der grote internajtionale con cerns zou versterken en, doordat Groot- FINANCIERINGS REGELING IN TWEEDE KAMER Voor het bijeenroepen van de kamer :ijn 15 handtekeningen voldoende. Naar vij vernemen is het echter gewoonte bij de PvüA-fractie om voor het reces ■oldoende handtekeningen te hebben •oor eventualiteiten, zodnt de fractie voorzitter op el!; moment van deze bandtekeningen gebruik kan maken. Als (Van onze parlementaire redactie) de kamer echter bijeen geroepen is, j DEN HAAG De tweede kanier rr- moct ook liet quorum (76 kamerleden) gisteren begonnen met een vorig jaar aanwezig zijn. Wil dc vergadering september ingediend wetsontwerp, dat rechtskracht hebben. Door de toezeg- eeen herziening wil bewerkstelligen van ging van de ARP meent de heer Den de financieringsregeiing voor de univer- Tïyl in ieder geval dat Ilij een aardig siteiten en hogescholen. Er bestond over eind in de góede richting zal komen, het algemeen instemming bij de kamer Vermoedelijk zal dan de kamer op 2 of voor de financiële gelijkstelling npenba- 3 augustus bijeenkomen. re en bijzondere onderwijsinstituten. De bijzondere instelling en de gemeen-, Brittannië erdoor deel zou gaan vor- men van een .politiek krachtenblik'. de scheiding in Europa erdoor zou worden bestendigd, en de wereldspanning toe. (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM (GPD) De moord brigade van de Amsterdamse politic is er na intensief contact met haar colle ga's in Singapore achter gekomen, dat de man, wiens verpakte lijk vorige week rijdag ln het IJ achter het Centraal Station werd gevonden, de 21-jarige Cheo Poh Chew moet zijn geweest. Ge bleken is dat deze man al bijna een jaar illegaal in Nederland verbleef, waar hij overigens geen vaste woon- of verblijf plaats had. Zijn gangen worden than* door de politie nagegaan. In de broek van het slachtoffer was een merktekentje gevonden dat leidde naar een kleermakér in Singapore. Samen met de vingerafdrukken van de man werd het merkje aan een gezagvoerder van de KLM meegegeven, opdat de po litie in Singapore op zoek kon gaan. Een kleermaker noemde de naam Chew. Het is een naam die verschrikkelijk veel voorkomt en die ook in Nederland door veel Chinezen wordt gedragen. De moordbrigade ging er een veertigtal na. maar kon een aantal niet thuis brengen. Tenslotte verschafte men de politie in Singapore zoveel identificatie punten. waaronder met name de vin gerafdrukken. waaruit de zuidoost- Aziaten in hun archieven de 21-jar:ge Cheo Poh Chew konden terugvinden De man was in Singapore al eéns met de politie in contact geweest. Het spoor naar de drie Singapore-Chi- nezen. die van moord op Chew verdacht worden, is men bijster geworden. Inter nationaal wordt wel naar het drietal uit gezien, maar tot dusverre zijn zij niet opgespoord. Jn Amsterdam is ondertussen wel de 33- jarige C. L. aangekomen, die in Ant werpen contact met de drie heeft ge had. De man verbleef illegaal in België en werd daarom door de Belgische po litie opgepakt. Het is niet zeker of hij de Amsterdamse politie erg veel zal kunnen vertellen over de drie verdach- l ten. VRAGEN OVER STERFGEVALLEN BIJ BAMMENS DEN HAAG (GPD) Naar aanleiding van een mededeling van een der aan deelhouders tijdens de jaarvergadering van de NV Ogem te Rotterdam, volgens welke een .onrustbarend hoog' aantal sterfgevallen en gevallen van arbeids kan Pleikoe in i ongeschiktheid zic h voordoen onder werknemers, werkende in de verzinkerij van Bammens NV te Maarssen, hebben de CHU-tweede-kamerleden, mej. mr E. A. Haars en de heer H Kikkert een vraag gericht aan de minister en de Amerikanen. De Amerikanen zou. staatssecretaris van sociale zaken en r nn den aan de teruztocht bezig zijn. volksgezondheid. telijke universiteit van Amsterdam zul len namelijk voortaan honderd procent gesubsidieerd worden. De nieuwe wet gaat er volgens de kamerleden terecht vanuit, dat de voortdurende stijging der kosten de betrokken instellingen voor de onmogelijkheid plaatst zelf alle kos ten te dragen. Er waren enkele kanttekeningen bij het uitgangspunt van het wetsvoorstel, dat de regering bij de reeds vastgelegde taak om zorg t voor gelijkwaardige ontwikkeling; Schiphol-directeur Van Stapele: Beter regionale luchthavens tot het over Nederland op d:e w.jze ge- spreide luchtverkeer zal dankzij het ontlastend effect ten opzichte van de primaire luchthaven ertoe leiden, dat 1 Schiphol lang niet zo snel zijn verza- wettekjk «„fnlrtrtilw» dïgingspunt zal bereiken als men thans dragen OlltplOOlinfif Dr61Tff6n we! vreest. De regionale luehlhavens mnocvn/-.- a zoude zouden volgens mr. Van Stapele een gelijkheden voor alle universiteiten em SCHIPHOL (ANP) Schinhols óeiangrijk deel van het rechtstreekse hogescholen, die uit de rijkskas wor- T. n kort e.af stand verkeer tussen Nederland den betaald een redelijke taakverde-| directeur mr J. C. H. A. van Sta- en Westeuropese steden kunnen ver ting tussen die Instellingen in acht dient; hooft Hnndorrtao-rmrlHacr nn! v'erken Schiphol grotendeels van dit te nemen. Ook ter uprake kwam de!PeJeneeit donderdagmiddag op|v eigen bevoegdheid Tenslotte geeft de n: een lunchbijeenkomst van de Ne-1 P£imalr het lange-afstandsverkeer j t derlandse Maatschappij voor Nii- gekjkheid tegen beslissingen van de mi- J rnster bij de kroon in beroep te gaan. verheid en Handel in restaurant In het wetsontwerp, waarover de de- batten volgende week woensdag wor-1 Aviorama van de luchthaven het den voortgezet, wordt voorgesteld aan; Oppervlakkig MINISTER KOOL1 voorstel gelanceerd voorlopig af le werkende kracht te verlenen tot 1 ja- zjen van de bouw van een tweede nuari 1968. De tharn. vrij algemeen heersende op- latting, dal ons land maar een twee de grote luchthaven moet houwen om het luchtverkeer samen met Schip, hol te gaan verwerken zodra Schip hol zijn maximale capaciteit heeft bereikt, noemt mr Van Stapele veel te oppervlakkig. Voor zo'n tweede luchthaven is in ons dichtbevolkte land nauwelijks een goede plaats aan te wijzen. (Van onze correspondent in Wenen) r\e geheimhouding rondom de Saltge- sprekken over een begrenzing van het nucleaire arsenaal is strenger dan ooit bij enige internationale conferentie het geval is geweest. Ook over de werkelijke rede nen voor het plotselinge vertrek van de reikt, waardoor ruggesprak met Washing ton noodzakelijk is geworden. Hoewel de mogelijkheid van een crisis niet wordt uitgesloten, wijzen allerlei tekens eerder in de richting van een voorspoedig en positief verloop van de onderhandelingen. De zakelijke en vriend schappelijke toon, die kenmerkend was voor de voor-conferentie in de herfst van 1969 in Helsinki, Is lot en met de laatste vergadering vorige week vrijdag gehandhaafd. Herhaaldelijk hebben de beide delegaties na de vergadering met elkaar ge- Amerikaanse delegatieleider Smith naar borreld of een uitstapje gemaakt, waarbij amper de Verenigde Staten is absoluut niets be kend geworden. Men neemt hier aan, dat een beslissend punt in de onderhandelingen is bereikt of binnenkort zal warden be- geiegenheid is geweest voor informele gedac-h- Lenwisselingeai over het onderwerp van de SALT. Verder staat vast dat de delegaties niet alleen technische informaties, maar ook intenties heb been uitgewisseld. Kortom, er ia sprake geweest van een communicatie op brede basis. Maar ook de maximale duur van deze Weense SALT-ronde namelijk tot half of eind juli in plaats van zoals oorspronkelijk het plan was tot eind juni, wijst op een positieve ontwikkeling. Bovendien schijnt vast te staan, dat op de vol gende ronde, aanstaande herfst in Helsinki, weer een serie conferenties in Wenen zal worden ge. houden. H°! ••er de inhoud niets bekend is, moet men aannemen, dat twee punten bij de on derhandelingen centraal zijn geateld: ten eerste een beperking en een testverbod van interconti nentale raketten met meervoudige atoomkoppen grote luchthaven in ons land. In plaats daarvan zouden de thans bestaande kleine regionale lucht havens van Rotterdam, Groningen, Twente. Eindhoven en MaastrichtVj. Aen °°?punt vangeiuidshoinder I zal men immers woonbebouwing in bre- tot een hogere ontwikkeling enide Zones eromheen dienen te vermij- 1 den, terwijl de luchthaven toch aan de en ten tweede een beperking van de basis voor. ontplooiing moeten worden ge-1 eisen van een goede bereikbaarheid over het raketten-afweersysteem (tot naar men I hj-goM de ?rond met het economisch achter- zegt Washington en Moskou)De grote vraag land moet voldoen. De enige uitzonde- is nu, of de Weense ronde met een partieel ver-1 Deze ODlossinf van NedeHa.rwfri lucht I rin? hierop zou wellicht de nog droog drag dan wel alleen met een gemeenschappelijkvaartvraagstuk zou volgens mr Van d'?r'" communiqué zal worden afgesloten. De eerste mo-1 Stapele de volgende gelijkheid zou de meest optimistische verwach tingen nog overtreffen, de tweede mogelijkheid werd hier in conferentiekringen aLs ,te hard' ge karakteriseerd. Misschien is Smith naar Was hington gevlogen om met president Nixon deze vraag te bespreken. Het feit in ieder geval, dat de wederzijdse afspraak inzake volstrekte ge heimhouding zelfs Smiths vertrek zo stipt is na. gekomen en dat er sinds het begin van de SALT] op 16 april helemaal geen enkele indiscretie j •oordelen h'eden -1 rekeTnn? me® te worden gehouden, dat oordelen b.eden. teg-en het einde V{m dezc eeuw zaI aangezien hijna 80 procent van het moeten worden besloten tot de bouw var passagiersverkeer op Schiphol 'n Euro-een geheeel nieuw type luchthaven voor pese herkomst of bestemming heeft. Ls luchtvaartuigen van" thans nog onbeken. te verwachten dat onze regionale lucht- de conceptie. havens in de toekomjst een interessant vervoersaanbod ten deel kan vallen Daarom gelooft mr. \an Stapele dat deze secondaire luchthavens zijn od van z'Jn vooratel het planolo- :undaire luchthavens op giseh r&serveren deze spreid: de ontwikkeling der regionale lucht. ?kend in een regerings erop is gericht deze regio': grote t ïvang voor een dergelijke lucht- bijv. de Markerwaard, sterk •-■.- beleid dat erop ts gericht deze regio's mei te onderschatten teken, da. beide partijen tot verdere economische ontplooiing fee met het verloop van da SALT tevreden zijn. brengenj voor het nageslacht alle mogelijk, a opeehtttide**.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 13