N TENT HEEFT GEEN DREMPEL TEAMS IN ZEELAND DE KERK IN DE COMMUNISTISCHE LANDEN courant HEET HANGIJZER provinciale zeeuwse Een oude lunchroom en een Inventieve dominee in Wijk aan Zee waren aan het eind van de twintiger jaren het begin van wat nu heet ,kerk en recre atie'. Het was alweer een breder vervolg op een tamelijk smalle, maar voor die tijd kennelijk voldoende, basis van .evangelisatiegesprekken' onder de badgasten: tenten langs, praten, tractaatjes uitdelen. Dat praten bleef er bij, maar dominee W. A. Wiersinga maakte er indertijd meer van: er werd ook .gespeeld' met kinderen en ouderen. En nu is het anno 1970. Volgende week begint het recreatie en kerkseizoen. En het loopt door tot in augustup. Die periode is nog steeds de drukste toeristenperiode, omdat dan de schaalvakamties vallen. Op diverse plaatsen in Zeeland gaan aan het werk jonge mensen. Kerkelijke of geen ker kelijke achtergrond, kweekfecholieren, zee. vaartscholieren, studenten, afgestudeerde onderwijsmensen en aanstaande theologen, staières van sociale academies en andere opleidingscentra, jeugdwerlcens en huis houdschoolmeisjes. Leeftijden variëren van achttien tot vierentwintig jaar. Ze zullen vrijwillig en zónder honorering sport en spel voor jong en oud organiseren waar anderen het niet doen, eventueel ook kamp diensten op de camping». er zijn kerkdien sten met pastores uit de omgeving. Hei gaat niet om mensen te trekken ten be. hoeve van de eigen grootheid, om de ei. gen kerkelijke gemeente te vergroten. BRIEF GEEN FUIK Er wordt geen fuik gezet. Maar het is waar. zoals gereformeerde predikant Kooy uit Haamstede zegt: ,een tent heeft geen drempel, een kerk wel.' En dat betekent dat een mens op. vakantie (een voorwaar de) makkelijker een tentkerkdienst bij. woont vlak naast de deur (tweede voor waarde) dan de drempel overstapt van een wildvreemd kerkgebouw ergens tore nend in het midden van de dorpskom waar de toerist alleen met slecht weer misschien komt. De kerk ligt midden in het dorp, de cam ping ligt in het algemeen daar verder van daan, dchter bij zee, bij het natuur, en recreatiegebied. En nu blijkt de kerk wie ia de kerk, wat is de kerk? met de mensen te zijn meegegaan, naar de cam. ping. Maar men weet het soms niet eens. De .kerk' is dan een «tel jonge mensen, die voor een handvol zakgeld, kost en In woning vrij, (kost: snel eten tussen de spelen door uit het vuistje: inwoning: sla. pen in een caravan of een tent, slaapzak meebrengen, laat naar bed, napraten, pro blemen bespreken), jonge mensen die spel letjes en spelen organiseren. Voor de toe risten, voor de kinderen van de toeristen, ook een toerist wil wel eens een ogenblik rust. geen kinderen om zich heen. Uitein delijk blijkt dat dit alles door kerken wordt betaald, dat de kerken .dienstbaar' zijn, di. aconie bedrijven. De leefbaarheid wordt vergroot: wika L. A. C. van Ginkel daar over in .Vakantieganger» in zicht': ,Mee helpen het feest van het vrij-zijn te be. vorderen. Betrokken willen worden bij het leven van mensen, die op weg zijn naar steeds meer vrije tijd, om richting en doel te helpen bepalen. Dit gebeurt vanuit de liefde die God de mensen toedraagt, opdat het evangelie van Jezus Christus in de we reld present gesteld wordt.' Het betekent dat de kerken willen helpen aan een goe de re-creatie, meer leefbaarheid, met ie dereen zullen samenwerken, voorts willen zoeken naar creatieve mogelijkheden en die De recreatieteams organiseren van alles in de zomertijd voor de toeristen. Dat is ge woon hun eerste taak: kinderspelen, sport toernooien, films, creatieve spelen, lampi. onoptochten, wedstrijden pannekoek bak. ken, songfestivals, interland voetbalwed strijden, dansavonden, quiz kampvuren, beajtavonden, marionettentheater, zoals dat van die Zuidafrikaanse predikant, die aan de VU studeert, in Breskens, bejaardenda. gen, kleuterdagen, reddingsdemonstraties, de mogelijkheden zijn vele en velerlei. Be langrijkste is: er wordt Iets gedaan. rAls je als toerist met je ziel onder je anm rondloopt, voortdurend regen, wat moeit je dan in Haamstede? Er is niks. Nou, de kerken doen er gelukkig iets. De kerken zijn gewoon Iets begonnen waar niets was. Als kerk moet je je nou ook weer niet laten verdringen, zeker als het om de re creatie gaat kan de kerk een inbreng heb ben', aldus ds v. d. Kooy uit Haamstede. Het .bevrijdende' dat een vakantie heeft, daarin kan de kerk de bijbelse notie aan brengen. Want als het goed la werkt juist het evangelie bevrijdend voor de mens. ,Je moet de mensen niet lokken met spel. letjes, niet de zieltjes kietelen, maar via toepassen in het recreatiewerk, maar bo. vendien verantwoordelijk willen blijven voor pastoraat, apostolaat en diakonaat. Wat is dan .echt christelijk?' De heren Schroder uit Naarden. Kahle uit Moer gestel, Van Leen uit Middelburg en Ko. nings uit Helmond, schrijven dan samen opeens midden in de winter het antwoord op deze vraag (misschien) (want een an der antwoord is ook wel mogelijk) aan de recreatlecammifcsic in Kamperland: hoe dankbaar wij zijn voor de recreatie, beter gezegd de vorm, waarin u deze aan onze kinderen biedt. Wij zijn u bijzonder dank baar voor de moderne aanpak van een echt Christelijke begeleiding, die u aan on ze kinderen geeft bij hun vrijetijdsbeste ding. Deze mogelijkheid, die u aan onze kinderen geeft, weerhoudt hen van een on gecontroleerde leefwijze in de avonduren, waar de omgeving in wezen veel moge. lijkheden toe biedt. Hierdoor is een ont. spanningsvorm in de vakantie gewaarborgd zowel voor de kinderen als hun ouders.' Aldus geciteerd in hervormd Noord.Beve land (waarbij de ongecontroleerde leef wijze waartoe de omgeving veel mogelijk heden biedt' misschien discutabel ils). Toch kan men zich voorstellen dat ouders tot dergelijke brieven komen. NIEUW SEIZOEN RECREATIE EN KERK de dienstverlening, de diakonia, kan ge sprek volgen, kan men hulp verwachten. Dan is de kerk aanwezig, zijn er teamle den en predikanten die willen helpen', zegt ds v. d. Kooy. Ook ds IJkel uit Vrou wenpolder wijst op de drie aspecten van het werk, de diakonia, evangelieverkondi ging (maar aangepast) en het pastorale aspect. Hij heeft zelf de begeleiding van de teams daar. ,Tijd genoeg voor?' 's Zo mers is het voor mij hier wat rustiger, men houdt er rekening mee dat we in de re creatie werken ,z> MERKWAARDIG ,Je zou hier een soort Oosterhuis moeten hebben, dan zouden er zó gezamenlijke avondmaalsvieringen zijn', bepeinst me. vrouw M. G. Dourleijn Scheele, secreta resse van de Braakmancommissie. Ze ver. gelijkt de Braakman activiteiten met Bres kens en met Schouwen-Duiveland. Geza menlijke avondmaalsvieringen zijn er niet gelijkt de Braakman-activiteiten met Bres. kens, er is weinig contact met de gemeen, teleden der diverse omringende kerken, wat er wel is op Schouwen-Duiveland: toen een personenauto met teamleden in een weiland belandde collecteerde predikant v. d. Kooy in zijn gereformeerde kerk van Haamstede bijna vijfhonderd gulden bij elkaar voor de beschadigde wagen. De ge. meante begreep wat er loco was: men kent het recreatiewerk, is erin geïnteresseerd. Zoiets is typerend voor de sfeer waarin moet en kan worden gewerkt. Het team in de Braakman staat, meent mevrouw Dourleijn, ook nog wat te los van de kerk. diensten, die meer een soort solo van de geestelijke zijn (overigens predikanten van goeden wille). Maar verder: .veertien da gen voor niks werken in je eigen vakan tie, wat de Jonge mensen doen, zegt de mensen toch wel iets, dan vinden ze die kerk toch nog wel merkwaardig, dat die daartoe kan komen.' IMPASSE Een opvallende zaak is dat in Zoutelande al -twee jaar geen mueatieteams nut er ko men. Er Is geen geld voor, zegt ds Altena. ,De gereformeerde kerk heeft het wel, de hervormde niet. We geven wel folders uit, een groet van de kerken' (wat ook op Tholen door een interkerkelijke commissie wordt gedaan, en ln Domburg) Er wor den in Zoutelande ook, evenals in Dom. burg, zomeravondstdlten gehouden. Maar Zoutelande zit ondanks een eigen strak grond maar het geld voor een gebouw tje ontbreekt al twee jaar in een im. passé. Ds Altena spreekt van een toren die wel is opgezet maar niet voltooid. HIJ acht een grotere, bredere oplossing nodig. STRANDKERKEN Da r_k strandkerk een oplossing voor Zou telande? Ds Altena ziet daarin geen mogelijkheid. Daarin worden alleen maar missen opge dragen, verder geen enkele activiteit ont plooid. Dra W. R. V. Dusarduvn, voorzit, ter van de Stichting Toeristenzielzorg, geeft toe dat men tien jaar geleden met groot enthousiasme is begonnen aan de opbouw van toeristenzielzorg: de kerk metkerk dien sten naar de toerist. Met de bouw van dure strandkerken ook. De kerk van Zoutelande resorteert onder de parochie Middelburg, de overige gebouwen zijn eigendom van de stichting. In Renesae is de Ark een nieu we aanpak: een te verhuren complex met een kerkzaal. De toeristenkerken zouden eigenlijk moeten worden ingeschakeld bij het werk van recreatieteams waarin de r-k"s officieel niet maar wel inhoudelijk teamleden meewerken. Provinciaal draalt de rk kerk wel mee in de overleg commissie. Nu dienen de kerken alleen voor eucharistievieringen, verzorgd door pries, ters, leden van orden en congregaties aan wie deze zaak nu is uitbesteed. Er zijn priesters genoeg die dit werk 's zomers willen doen, het is een heel aantrekke lijk sjteteem volgens de heer Dusarduijn. Maar eucharistievieringen alleen wordt langzamerhand ook wat smaL ,Er is een discussie gaande, maar we zijn er niet uit of er meer moet gebeuren. In het kerk en recreatiewerk in Renesse is een experi ment; daarin zijn we vla kapelaan Loonen uit Zierikzee wel geïnteresseerd, we doen daar mee in interkerkelijk verband. Maar als ja iets dergelijks wilt doen moet je een kern, een gemeenschapje hebben, en waar de strandkerken zijn zijn juist alleen maar overwegend protestantse ge meenschappen. De voorwaarden zijn voor ons nog niet optimaal te noemen, ja er wordt van onze zijde wel aangedrongen op gebruik van de kerken af en toe, maar het is ook niet altijd mogelijk. WIJ zitten financieel bijzonder moeilijk en dan ls het wel bevreemdend dat er vlakbij een kerk. en recreatietent wordt opgeslagen. Onze kerken zouden beschikbaar gesteld kunnen worden, wij willen zeer openstaan', aldus de heer Dusarduijn. Kan men zich nog enkele dingen afvra. gen: waarom de r.k strandkerken (ze lig gen niet allemaal excentrisch) niet zijn ingeschakeld en voorts waarom er niet meer informatie over het werk en recre atiewerk (jaarverslagen, contact teams en gemeenteleden) op het plaatselijk vlak is. Wie ervan weet voelt zich erbij betrokken. En dat betekent weer: meer geld, meer belangstelling, meer mogelijkheid van toe rusting van predikanten, gemeenteleden en teamleden. Dan kan men ook komen tot vaste krach ten voor dit werk. En daar zal men toch naar toe moeten. De vrije tijd neemt toe, het aantal recreanten ook. De kerken zijn ergeas aan begonnen. Het eind ls nog be paald niet in zicht. En het inzicht in dit werk moet nog groeien, in leder geval aan de brede basis. WILL. VERKERK Op tien plaatsen in Zeeland zullen de komende maanden recreatieteams met geld van en namens de kerken werkzaam zijn ten behoeve van de toeristen. Hieronder één en ander over dié plaats en. In het recreatiegebied DE BRAAKMAN namens de in. terkerkelijke recreatiecommissie De Br aaltman, voor hel vierde jaar nu, voor de gereformeerde, hervormde en r-lt kerk, van 27 juni tot 8 augustus drie teams van vier jonge mensen elk, die twee weken per team komen. De camping heeft een capaciteit van 2000 personen, het bun. galowpark heeft ruimte voor 300 personen. Bezetting in het seizoen: 65 procent Belgen, 35 procent Nederlanders, in het algemeen gemiddeld 45 procent Belgen en 55 pro cent Nederlanders. Men beschikt over een recreatiezaal. Zondags ls er een interkerkelijke dienst. BRESKEN EN NIEUW VLIET: namens de interkerkelijke recreatiecommissie West-Zeeuwsch.Vlaanderen, op decam pings Zeebad en Napoleonhoeve, van 28 juni tot 8 augus tus. Begroting 10.000 inclusief camping Panneschuui in Nieuwvliet) Geld zal komen van kerken, provinciaal, plaatselijk, classikaal, zoals ook elders. Er zijn negen teams totaal, die elk twee weken blijven. Het team van de Panneschuur bezoekt ook andere campings in de omge. ving. Er is in Breskens veel samenwerking met cam pinghouders, VW, EHBO. Men begint 28 juni met een recreatiediervl 's avonds om zeven uur in de hervormde kerk (vrij evangelisch - hervormd - gereformeerd), er sijn zaterdagsavonds op de Napoleonhoeve (Kotje 8 uur) en zondagsavond op Zeebad (8.30 uur) samenkomsten, op 2 augustus ij er weer een recreatiedienst in de her vormde kerk om zeven uur, met hervormd predikant en kapelaan. HAAMSTEDE EN RENESSE: twee teams, totaal veer. tien man, namens kerk en recreatie, waarin aanvanke lijk alleen hei-vormden van Burgh en gereformeerden van Haamstede werkten, nu ook hervormden van Haam stede. chr gereformeerden en rooms.katholieken. Data: 27 juni tot 14 augustus. Eerste begin dateert van zo'n tien jaar geleden. Kosten nu begroot op 12.000. bege leiding teams door pastores uit omgeving. Men huurt twee grote tenten van 10 bij 20 meter, één aan de Steenweg ln Westerechouwen, andere bij Duinhoeve in Haamstede. KAMPERLANDvan 27 juni tot 8 augustus voor de Stichting recreatiewerk Veerse Meer. Al zo'n vijf jaar bezig. Men beschikt over een kiosk een caravan en een cent, de ,Plu', al wijdvermaard, op de camping Anna Friso. Kosten begroting zou, als men alles zou willen hebben, ook een picsk-up met platen, ook een bandre corder en filmapparatuur, ƒ8000 moeten zijn, de begro ting is maar 5000 groot. Er komen drie team», plaatse, lijk doet nu alleen de hervormde kerk mee. Provinciaal ook de gereformeerde kerken in Zeeland. De stichting wordt gevórmd door de kerken rond het Veerse Meer. Er is een strandkerk van de r.k's in Kamperland, maar die is ingeschakeld bij een andere camping met VW- werk. KOUDE KERKE: beginnen 26 juni, twee teams van negen personen, elk vier jongens, vier meisjes, een teamleider. Leiding is altijd een theologiestudent uit de chr. gere formeerde kerken. Op 26 juni begin met kerkdienst waarin chr. geref. predikant Maris leiding heeft en ds De Jong, hervormd woordbediening verzorgt. Eerste team blijft tot 18 juli. Daarna weer negen nieuwe tot 8 augus tus. Deelnemende kerken: chr. geref. Vlistsingen, gerefor meerde en hervormde van Koudekerke. Kosten 6000 voor Stichting kerk en recreatie te Koudekerke. Twee cara vans ter beschikking, waarvan één op Duinzicht en één in Dishoek. Plus een loods gehuurd, waarin zondag smorgens negen uur kerkdienst. Driehonderd stoelen, bil. jart ping pong tafel, piano en orgel horen by de bezit, tingen. Teamleden voornamelijk uit chr. gereformeerde kring, voor negende jaar. Er zijn toeristen die dit Jaar voor Koudekerke in plaats van Serooskeike boekten, om dat daar de recreatieteams werken. De chr. geref. pre dikanten in Middelburg en Goes worden teamleider in de recreatie te Koudekerke. NIEUWVLIET zie Breskens. OOSTKAPELLE: voor 5e jaar. Er komen twee teams, totaal tien teamleden, van 11 juli tot 8 aiugurtus voor in terkerkelijke (hervormd-gereformeerd) recreatiecommissie. In 1968 deed men samen met Youth for Christ, in 1969 ook nog met bijbel kioskvereniging, in 1970 alleen met de BKV, omdat er toch wel verschillen zijn tussen aan pak Youth for Christ (onder andere koffiebars gehad in Oostkapelle) en het werk van Kerk en recreatie. Pre. di kan ten houden dagsluitingen, er zijn ook kampdiensten. Er wordt een tent gehuurd. VROUWENPOLDER: van 27 Juni tot 7 augustus, op camping Zandput, tent met kiosk. Ruim twintig team. leden, voor achtste jaar, begroting 8400. Er zijn team leiders en ds IJkel heeft de begeleiding. Uitgaande van gezamenlijke kerken Vrouwenpolder, Serooskerke en Ga. pinge, er zijn kampdiensten en avondsluitingen. Was er op Schouwen-Duiveland een voorbereiding voor de team leden die daar gaan werken, werd Hedenesse ingescha. keld voor öc mensen van West en midden Zeeuwsch. Vlaanderen, in Vrouwenpolder hield men een eigen voor. bereidingsweekeinde. omdat Hedenesse te ver werd geacht en omdat men graag comtaot met de oampinghouders wilde hebben. 19 ZATERDAGKRANT Onlangs heeft e>en delegatie van de politieke partij D '66 een Htutlierelx gemaakt naar de DDR. Oost-Dultslanil. Een van de leden van die delegatie heeft zich ln het bijzonder ge oriënteerd wat betreft het kerkelijk leven ln deze Duitse Volksrepubliek en van hetgeen hij zo heeft opgevangen heeft hij eenrapportje samengesteld, dat de vorige maand ls gepubliceerd. Nu weten we uit ervaring dat menvoorzichtlg moet zijn met dergelijke ra pporten van mensen die een eommunls-tiach geregeerd land hebben bezocht. De vraag ls dan steeds: waar hebben ze hun gegevens van-daan? Wanneer je daar Iets over het doen en laten van de kerk wilt wetenjcun Je ln dagbladen en tijdschriften helemaal nl et terecht. Je hebt ln landen achter het LJzerenOordlJn niet zo maar een goede Inlich tingenbton en dat zal ook wel zo zijn wanneer je er als lid van een politieke delegatie heengaat. Wil je goede inlichtingen krijgen, dan moe. ten er te voren op de een of andere manier reeds oude relaties zijn of nieuwe zijn ge legd. En dan nog worden de gewenste ge gevens met grote voorzichtigheid losgela ten, terwijl daarbij nog al eens de garan tie wordt gevraagd dat. wanneer er Iets over gezegd en geschreven wordt, dit in geen geval zó wordt gedaan, dat de zegs man er kan worden uitgepikt. Alles wat over een bepaald communistisch land ge schreven wordt, is ln dat land bekend en men kan vrij nauwkeurig de reisroute re construeren van hem die een artikel ge schreven heeft. Bovendien is het in som mige van de communistisch geregeerde landen voor de bewoners niet gemakkelijk om met buitenlanders die zij zo eens ont moeten, om te gaan. Het gevaar van .ver dacht' te worden is er altijd. Doch, dat men buitenlandse contacten begeert, ook al Is men er bang voor, is zonder twij fel waar. We kennen iemand die vroeger zeer goede contacten had in Tsjechoslowa- kïje. Dit jaar is hij er weer geweest en het bleek dat hij nu uiterst moeilijk gegevens kon los krijgen over de huidige toestand in dat land. Hij interesseerde zich ook vooral voor het kerkelijk leven sinds de Russen het land hebben bezet. Vroegere bronnen bleken nu nagenoeg uitgedroogd. Dit is to begrijpen ook. Men gevoelt zich daar weer helemaal in een kooi opgeslo. ten. Het zelfde beeld vertoont zich wan neer je een Hongaarse predikant spreekt (hetgeen ons het laatste jaar enige keren overkomen is) en wilt weten hoe nu pre cies de verhouding van kerk en staat (dat is de partij) ligt. Dan worden ze heel voor zichtig en als je iets verder doorvraagt, kun je te horen krijgen dat zij dit zelf ook niet weten. Dit is wellicht nog waar ook, maar het kan ook zijn dat zij er niet verder over willen praten. In leder geval krijg Je het gevoel dat er 'n voor hen iet wat pijnlijk onderwerp ls aangeraakt. Voor ons ligt dan 't rapportje van 'n lid van de delegatie van D'66, die een bezoek aan de Duitse Volksrepubliek heeft gebracht. Hij is in ons land een kerkelijk meelevend man. Hij heeft een kerkelijke functie en het is te begrijpen dat hij zich op deze reis eens wat nader wilde oriënteren over het ker kelijk leven aldaar. Nu ls Oost.Duitslamd een van de communistische landen waar de scheiding van kerk en staat nog altijd het scherpst is Gezien zijn kerkelijke functie zal de schrij ver van het rapportje wel ln staat zijn ge weest zijn reis op het punt van de kerk wat beter voor te bereiden dan dit voor anderen mogelijk zou zijn geweest. Voor zover hij zijn ervaringen op schrift heeft gezet, be vatten ze eigenlijk niet zoveel nieuws. Wat hij over de kerk ln de Duitse Volksrepu bliek schrijft (hij zal wel meer te horen heb ben gekregen wat hij niet in zijn rapport heeft neergelegd) is echter grotendeels kenmerkend voor alle landen achter het IJzeren Gordijn en in zover is het waard er nota van te nemen. Hij schrijft dan: ,De kerk is in feite de enige nog overgebleven organisatie, waaraan van overheidswege geen socialistische structuur is opgelegd. De kerk staat niet onder de controle van de staat en is in feite geheel vrij haar interne zaken naar haar eigen goeddunken te rege len.' Dit is waar maar naar ons gevoelen niet geheel waar. In de communistisch geregeerde landen kent men een absolute scheiding van kerk en staat. Dat de kerlt er nog is, is waarlijk niet aan de staat te danken. De gedachte ls altijd geweest dat de kerk, welke dan ook, een uitstervende zaak zou zijn. Wan neer de oude generatie zou zijn verdwenen, zou met haar ook de oude kerk zijn ten on der gegaan. De nieuwe kerk (de communis, tische staat, samenleving, partij) zou ten slotte de oude geheel hebben verdrongen. Dit is, tegen alle verwachting in, niet ge beurd. De kerk is blijven bestaan en ze leeft, ook al moet zij zich houden in de schaduw. Juist omdat de kerk de enige or ganisatie is waaraan van overheidswege geen socialistische structuur is opgelegd, loopt de kerk het gevaar een toevluchts oord te worden voor hen die de overheids structuur niet aanvaarden, waaruit natuur lijk punten van wrijving voortkomen. Wan neer we in het rapport lezen dat de kerk niet onder controle van de staat ligt, en in feite vrij is haar interne zaken naar eigen goeddunken te regelen, zouden we hierbij toch wel een vraagteken willen zetten. Geen enkel totalitair bewind zal het toe staan dat er iets aan haar controle ont snapt Dat is nu eenmaal haar structuur. En zo ontsnapt ook de kerk daaraan niet. Vraag maar eens naar de verkiezing van bisschoppen en pattiarchen (ook de Hon gaarse calvinisten en lutherse protestanten evenals de oosters orthodoxe kerken heb ben hun bisschoppen), dan blijkt het al heel spoedig welk een precair punt er Is aangeraakt. Het laat de staat (dat ls de partij) waarlijk niet onverschillig wie er bisschop wordt en het ls voorgekomen (en misschien gebeurt het wel altijd zo) dat via allerlei met openbare wegen is aange duid wie er als bisschop zou worden aan vaard. De staat wenst één verantwoordelijk man en wel zulk een, met wie zij kan manoevreren. Het gevolg is dat er in vele gevallen een behoorlijke afstand is ontstaan tussen de bisschop en de kudde die hij moet weiden. Waar men de staat verant woordelijk zou moeten stellen (maar deze is hier ongrijpbaar) groeit er verzet tegen de bisschoppen. We lezen verder in het rapportje: ,De hou ding van de kerkleiders ten opzichte van het heersende regime varieert van nega tief tot kritiekloze aanpassing. De enige juiste houding constructief kritisch komt men gelukkig ook vrij veelvuldig te gen, vooral bij de jongeren Een constructief kritische houding is niet gemakkelijk bij enig totalitair regime. Dat ze in de landen achter het ijzeren gordijn helemaal onmogelijk :s. willen we niet be weren, maar wel, dat het dan uiterst .tact vol' moet geschieden. Kritiek is in deze lan den altijd kritiek op de staat, de rege ring, het partijbestuur. Men moge deze in een persoonlijk gesprek kunnen uiten, wanneer echter een kerkleider het openlijk doet, kan hij er van op aan ter verantwoor ding te worden geroepen. In Oost-Duits- land zal dit wel niet anders liggen dan in andere landen. Het rapport schrijft over de jeugd die weg blijft uit de kerk. ,Dat is niet vanwege de ideologische beïnvloeding de socialisti sche opvoeding in de geest van Lenin kan vrijwel als mislukt worden beschouwd i maar eenvoudig omdat de bestaande kerk vormen de jeugd niet meer aanspreken.* Dit ligt gelijk met de westerse landen. Dat de socialistische opvoeding van de jeugd vrijwel als mislukt moet wórden be schouwd, ligt ook zo ln de andere com munistische landen van Oost-Europa ,Het communisme is voor ons helemaal niet meer interessant.' Dit is zeker het geval in landen die door de Russen worden be heerst. Deze en dergelijke opmerkingen kan men uit de mond van jongeren opvangen en daarover is reeds meerdere malen ge schreven. Doch die Jongeren, zeker wan neer tij studeren, moeten later een baantje hebben en dan blijkt het dat de absolute scheiding van kerk en staat in deze zin wordt opgevat: je bent of van de staat of van de kerk. En aangezien de staat de baantjes beheert, wordt het voor de jonge ren ook met gemakkelijk zich met het ker kelijk werk te bemoeien. Dit is zeker het geval voor iemand die bij het onderwijs wil komen. Niettemin is het wel juist dat er toch allerlei kerkelijke activiteiten mo gelijk blijven, maar eveneens Is Juist dat deze met arendsogen worden bekeken. In het rapport wordt ook het werk van ds Bé Ruys en haar staf vanuit het .Hendrik Kraemer Haus' in West-Berlijn genoemd, dat ook voor Oost-Berlljn en daarmee voor Oost-Duitsland, van grote betekenis ls, .een interessante uitzondering" op de verder vol ledige scheiding tussen de ene kerk in de twee Dultslanden. .Het is een centrum voor oecumenisch denken en handel; het gesprek christendom-leninisme vindt op allerlei wij ze plaats. De bibliotheek van dit Haus geeft tot vele contacten aanleiding. Het is goed dat dit werk eens even naar vo ren wordt gehaaid en daarmee een schijn werper valt. zowe'. op de figuur van die vrouwelijke Nederlandse predikant, als ook op de persoon van Kraemer, naar wie het huis is genoemd, die van veel meer dan nationale betekenis is geweest door zijn wereldwijde visie over de kerk als drager van het evangelie, dat ons altijd in aan raking brengt met de geestelijke vragen van de tijd waarin we leven. H. oh. 1:18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen. De vraag naar God is in on. ze tijd een heet hangijzer. Op de Algemene Kerk ver. gadenng van de Ned. Herv. Kerk is het onomxeonden uitgesproken: ,Wie is God?' ,Wat kun je en mag je ge loven?' Mijn zoontje van vijf jaar vraagt het en ik weet het niet." Het schijnt ,in' te zijn om zó vanuit eigen innerlijke verwarring en onzekerheid over God te spreken. Hel schijnt ook .in' te zijn om ie te ergeren aan mensen, die in de kerk vaast je zit. 'en en van wie het lijkt dat ze het allemaal vanzelf sprekend vinden. Zouden we ons als we tenminste consequent willen zijn ook niet grondig moeten ergeren aan het ge tuigenis van het evangelie Want ook hier wordt veel als vanzelfsprekend doorge. geven. Het hierboven af ge. drukte woord gaat uit van het vanzelfsprekende feil dat niemand God gezien heeft, maar dat er één is geweest, die Hem wél ge zien heeft en die ons daar. om God heeft doen kennen. Dat is de zekerheid, die de dragende grond is van het hele evangelie. En tot die zekerheid wil het evangelie t Mag da t nog Kom, dat nog Leven vanuit de zekerheid van het geloof Of kunnen we ons zelf al. leen nog maar respecteren wanneer we twijfelen aan alles uxtt de kerk der eeuwen beleden heeftDan is de consequentie allicht /een andere, dan die ook op de genoemde AKV ge trokken werd: ,lk vraag me of ik binnen tioee jaar iiet fmaal buiten de kerk sta?' Een droeve, maar on. verm ijdelijke consequentie. Twijfel en ergenis zijn slechte gidsen. Waf we toeken, zullen we niet vim. don. God zal zich niet open baren. Alleen wie tot Jezus komt en zich aan zijn voe ten neerzet, die zal ant woord krijgen op de vraag: .Wie is God?' Hij zal ook leren verstaan, wat we ge- 1oven mogen en wat we geloven kunnen en steeds weer de verrassende erva ring opdoen, dat het we zenlijkste van zijn geloof zijn uitdrukking gevon den heeft in dó belijdenis pan de kerk der eeuwen, J. H. Kluiver, a.Gravenpolder*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19