AMERIKANEN LEVEN IN ABSORBEREND HEDEN AMERIKA VANDAAG p rovlnclafe zeeuwse c ourani Wl'J— ■rfjTltltllTW 15 UÊÊmÊÊBÊnaÊomm Vandaag brengen w(j de laatste arti kelen In de serie AMERIKA-VAN DAAG. De eerste beschouwingen verschenen in de PZC van zaterdag 13 juni Jl. CHICAGO Hij zei het woedend, de jonge neger in het Grant- Park. Hij was gekleed in een soort pantervel, gemaakt van kunst stof. Dit zei hij,De blanken zijn zwijnen' en het klonk alsof hij er bij spuwde. Voor de radicale neger in de Verenigde Staten is er maar één woord, waarmee hij al zijn haat jegens de blanke macht hebbers kan aangeven:Pigs'. 6taike-U Het krijgt zijn felste geladenheid als het wordt gebruikt om de tegen stelling aan te geven tot de leden van de eigen groep, .brother and sister', broeder en zuster, als leefden alle ne gers in een oud-christelijke gemeen schap. De blanke staat buiten dat innige verband, hij kan niet met broeder of zuster worden aangeduid, hij is het zwijn: hij is het zelfs niet waard dat er over hem wordt gespro ken. Onder de Amerikaanse negers is een merkwaardige mengeling bezig te ontstaan van oude en nieuwe ter minologieën, waarbij bestaande woor den met een nieuwe magie worden opgeladen. Ziel, Broeder, Zuster. De relatie met de christelijke achter, grond is niet te loochenen: de woord keus van de negro-spiritual klinkt er in door, maai- dan losgemaakt van de christelijk-spirituele achtergrond. Het woord .brother' bijvoorbeeld heeft hier de gevoelswaarde van .kame raad'. de oude begroeting van de strijdbare arbeider in Europa. Er wordt mee aangegeven, dat de broe. ders en zusters in een eigensoortige .bloedverwantschap' met elkaar zijn verbonden, een grandioze kameraad schap met het heerlijk doel waarnaar zij streven: de verheffing van de zwarte mens, de mens die door de blanke zwijnen werd en wordt geke tend en vertrapt. De communistische organisatie terminologie heeft haar invloed even eens doen gelden. De Zwarte Panter- partij bijvoorbeeld werkt met een .centraal comité' en haar slagzinnen doen aan de oude marxistische bewe ging denken: .Aile macht aan het volk', am er één te noemen. Tevens zijn ook vele uitdrukkingen ontleend .platform' wanneer het over een pro. gramma gaat, men spreekt over con venties als men congressen bedoelt, er is een (alternatieve) regering met .gewone' departementale namen: mi nisterie van voorlichting, van opvoe ding, van landsverdediging. Het hele jai-gon van de agressieve negerbewegingen in de Verenigde Staten is terug te brengen tot allerlei achtergronden, tot de religie van de plantages, tot elementen van Euro pees communisme en dat van Castro, tot de democratie zoals die in de VS zelf functioneert. Waarmee tevens is aangegeven, dat deze zwarte bewe- verbonden met de culturen die ook het blanke Amerika beheersen. De negers willen alle banden lossnijden, sommigen zeggen niets meer met de .zwijnen' te maken willen hebben, tegelijkertijd echter zijn ze met alle Vezels aan die maatschappij verbon. den. al ontkennen ze dat nog zo he. vig. Een merkwaardige paradox: ei zijn negers die de pantervellen aantrekken alsof ze in de binnen landen van Afrika de tamtam hebben gehoord, maar hun pan terhuid is namaak, is van kunst, stof, door een chemisch bedrijf vervaardigd. En de drums zijn gekocht in een nette muziekwin kel. De felsten oender de negers willen dat over het hoofd zien. maar daarmee bouwen ze aan. een eigen onythe, die te zijner tijd evengoed aan schei-ven gaat als die van de blanken. Eén woord echter kan men in he. moderne negerjargon niet terugvin. den: integratie. Nog niet zo heel lang geleden werd daarmee een begrip aan geduid, waarvoor blank en zwart nog wel warm konden lopen, zij zagen het beeld van een «reïntegreerde maat schappij voor zich, een bestel waarin zij samen de instituties van het land zouden beheren, samen ook zouden ze op de scholen onderwijzen, alles ten dienste van dat ene ondeelbare Ame rikaanse volk. Maar de integratie-be weging is dood, morsdood. De neger is tot de bittere conclusie gekomen, dat deze weg niet tot zijn bevrijding zal leiden. Reactie van een goedwillende Ame rikaan uit de middle-class, leraar aan een college: ,Ik begrijp die zwarte woede niet, zij is destructief. Ik ben vóór integratie, ik heb er werkelijk voor gevochten. Maar ik ben realist. Ik weet, dat het racisme diep in de Amerikaanse samenleving is gewor teld. We hoeven daar niet omheen te draaien. Het is het gevoel, dat iedere blanke wel kent: je ontmoet een neger en je ziet eerst zijn huid en pas dan de mens achter die huid. Dat is de realiteit. Maar we kunnen er uitkomen, met zijn allen. De zwarte agressiviteit van nu zal dat onmogelijk maken.' tervel vertel-. Hij grinnikte breed: ,Die blanke begrijpt niet dat wij op onze beurt nu eerst de witte huid zien. Meestal blijkt er zelfs geen mens achter te zitten.' In Europa zouden we ons eigenlijk niet over de zwarte houding moeten verbazen: het verschijnsel is hier be kend, ook in Nederland. Waarom ontstond er een SDAP? Waarom een r-k staatspartij Omdat tn de vorige eeuw de mensen, die met elkaar dé. ze partijen gingen vormen, voelden dat ze niet als "individu werden ge discrimineerd, met als individuele katholiek of arbeider, maar dat ze als groep werden achteruitgesteld. En daarom organiseerden ze zich: met een heilig vuur maakten ze van hun bittere nood de achteruitstel ling een deugd. In dit opzicht is de huidige ne gerbeweging in de Verenigde Staten .voer voor sociologen', het gaait hier om een voorbeeld van extra verzui ling, nog in het beginstadium en ver vuld met revolutionair elan. De af scheidingsbehoefte is bij bepaalde negergroepen zo sterk, dat men ver wantschappen en parallellen met he dendaagse blanke stromingen heftig ontkent. Bijvoorbeeld de studenten revolte: ,Wij hebben er niets mee te maken, wij behoren tot de ,lum_ pen', het lompenproletariaat dat niet naar de universiteit kan gaan. Onze rebellie speelt zich af op de univer siteit-van-de-straat.' Een opmerking van Eldridge Cleaver in een der laat ste nummers van de Black Panther over stakingen van blanke arbeiders: ,Het gaat hier om een niet-revoluii- geïnteresseerd in hogere lonen en meer bestaanszekerheid. Onze oplos sing la echter de revolutie.' In hetzelfde nummer van de Black Panther wordt het verhaal verteld van de negeremancipatie in de plaats Gary in de staat Indiana. Daar werd in. 1960 een neger tot burgemeester gekozen. Met hem kwamen meer zwarte mensen in al lerlei officiële ambten. Desondanks veranderde er niets in de samenle ving zelf, de negers werden niet van de een op de andere dag gerespec teerde burgers, ze bleven tweede klas. Hoe kwam dat? .Omdat een zwarte man in een ambt geen poli tieke macht vertegenwoordigt', ze: de Black Panther uiteen, .hij heeft geen land, geen economische of in dustriële macht, hij heeft de kana len van de produktie niet in han den.' En daarom: black power om de macht in handen te krijgen. Géén integratie. het is een poging tot gelijl ling van de zwarte man zo beto gen de felle negerleiders met de corrupte blanke maatscrappij. .Wij laten ons niet corrumperen', zei me de jonge man in het pantervel. ,Wij zullen de blanken tonen dat vanuit de zwarte samenleving het licht zal gloren over dit land. .Het enige waarover ik mis schien nog wil praten is .inter, action", een eventuele samenwer king tussen goede blanken en ons zelf, maar dan op basis van sepa ratie. Voorlopig zie ik ook dal met. Ik voorspel' de zwarte arm ging profetisch de lucht in en het kunstpantervel viel in brede plooien over de zwarte schouder ,dat er een tijd zal komen, waarin de blanken ons de integratie zullen afsmeken om daarmee hun verworden cultuur te redden. Te redden met waar den. die wij hebben hooggehou den Waarden die wij hebben hoogge houden? Jawel, die zijn er, hebben negerleiders me uiteengezet: .Onze gezmnen zijn zoals het behoort, ge lukkige cellen van de samenleving ze zouden een voorbeeld kunnen zijn voor het verworden gezinsleven van de blanken. Wij voeren strijd tegen drugs, een narcotist kan geen lid zijn van de Black Panther Partij, wij zijn tegen geboortecontrole'. Ik heb ertegenin gebracht dat dit soort opmerkingen niet in over. eenstemming zijn met de werkelijk- heid. Het ko3t immers niet de min ste moeite om aan te tonen, dat de criminaliteit onder de zwarte Ame rikanen even zeer beslaat als onder de blanken, dat er ook ontrouw, echtbreuk en overspel voorkomen. Het antwoord ls weinitg bevredigend: .Dat komt door de trieste omstan digheden, waarin de blanken on« hebben gebracht.' Zo zijn de radicalen onder de negers bezig hun nieuwe mythe le vormen, een revolutionair ide aal. waarin de werkelijkheid zo nodig wordt omgebogen of omge vormd. Niet iedere neger immer* ls een broeder voor zijn mede mens, met elke negerin een zus ter. niet alle blanken zijn zwij nen. Bovendien zijn er andere re aliteiten in dit Amerika. US News and Worldreport publiceer de onlangs daarover een reek* statistische gegevens. Eén voor beeld: in I960 behoorde slecht* tweeëntwintig procent van de zwarte bevolking tot de .betere' inkomensklasse, nu is dat vieren veertig procent. Met andere oor den: het aantal ,middle.class'-ne- gers neemt toe. Ik had het bewuste blad bij me en toonde de cijfers aan mijn jonge vriend met het pantervel. Zijn com mentaar: .Propaganda van de zwij nen'. En grimnv.g voegde hij eraan toe: .Ze redden hét er niet mee.' Hij Uëp weg. het pantervel deinde tegen een schilderachtige achtergrond: de spuitende Buckingham.fontein in het Grant-Park. Een pantervel van ny lon. gekocht in een warenhuis in de Loop van Chicago. Als hij zich dat beter zou realiseren, zou hij begrij pen dat óók hij Amerika is. Het Amerika van nu. waarvan hij zich, ondanks alles, niet kan losmaken. BlllllïlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllBIM WASHINGTON Amerika was het land van de grote idealen, van de .droom der patriotten'. Lyndon B. Johnson herinnerde daar aan na de moord op president Kennedy. Met bewogenheid citeerde hij toen het oude volkslied, waarin over die droom wordt gesproken een land met albasten steden, niet door tranen verduisterd. Die droom is versLoord. Er wordt in dit land minder over steden van aibast gesproken en meer over steen woestijnen, waarboven de lucht is verontreinigd. De droom heeft plaats gsmaakt voor een boze nachtmerrie. e ontmythologisering van het oude Amerikaanse ideaal heeft een soort luchtledig opgeroepen, waarin op dit ogenblik geen toekomstverwachting kan gedijen. Amerika 1970: een volk zonder toekomstbeeld. Oude symbo len worden opgeruimd, maar er zijn nog geen nieuwe voor in de plaats gekomen De toekomst lijkt in dit opzicht verleden tijd geworden: men leeft in de Verenigde Staten in een allesomvattend en absorberend heden. Met dat heden wordt het Ameri kaanse volk fel en hevig geconfron teerd, een hevigheid die uniek is in de geschiedenis van dit land: de me dia - radio, tv en kranten - confron teren de Amerikanen in woord, beeld en geluid met vele tientallen vraag stukken. die tevens facetten zijn van één groot probleem: waarheen gaan wij in dit Amerika? Die dagelijkse confrontatie met met het heden leidt tot een .verhe vigingseffect'. Er kan niets in dit land gebeuren rassenonlusten of studentenrebellie, de strijd in Cam bodja en de luchtverontreiniging of het wordt uitgebreid over vele tv- kanalen vertoond. Kranten volgen met allerlei achtergronden. De wer kelijkheid wordt aldus gecom primeerd en verhevigd opgediend en dat weer leidt tot verdringing en vervreemding bij het publiek. Som migen zeggen namelijk: .Zo erg is hel heicnïaal niet. de kranten, de radio en de tv verdraaien de feiten, ze maken ze erger'. Ook regerings instanties doen als het hun zo uitkomt mee aan deze beschuldi gingen. Enige maanden geleden deed zich in dit opzicht een markant ge val voor. Het CBS-joumaal toon de een film van het Zuidvietna- mese front, waarbij een Vietna mese soldaat met een mes een te genstander doodde. Een luguber beeld: de kronkelende man op de grond, de steeds weer stekende soldaat. De film deed veel stof in de Verenigde Staten opwaai, en, vooral omdat het commentaar vermeldde dat Amerikanen ge tuige waren geweest van deze ge beurtenis. Pentagon liet weten, dat allerlei punten uit het filmpje deden vermoeden, da/t het in sce ne was gezet. Niet waar dus. Dat nu liet CBS niet op zich zitten. Korte tijd later vertoonde deze maat schappij het filmpje opnieuw, de tail voor detail uiterst luguber overigens en vervolgens werd de Vietnamese sergeant geïnterviewd, die het mes had gehanteerd. CBS had hem opgespoord. Hij gaf zonder meer toe de man te hebben doodge stoken en zed er bij dat het niet de eerste keer was dat hij aldus Viet- congs afmaakte. In dit geval zou hij uit noodweer hebben gehande! d: het slachtoffer had een wapen ge pakt en wilde schieten. Een nauwkeurige analyse van de film beeld voor beeld toonde aan, dat deze opmerking niet on juist: behoefde te zijn, men kon na melijk zien dal de man een poging had gedaan een wapen te grijpen. Dezelfde analyse toonde overigens óók aan. dat "inderdaad Amerikanen bij de gebeurtenis aanwezig waren. CBS verwees de officiële commen taren, die over .vervalsing hadden gesproken naar het rijk der fabe len. De hele geschiedenis had zich afgespeeld zoals de camera-man die had geregistreerd. Het slagveld komt aldus in de Amerikaanse huiskamers, evenals de campus van bijvoorbeeld Kent en die van Jacksonville. En dergelijke beel den wil men liever niet zien, men verdringt ze: .Dat kan niet waar zijn. de media doen maar wat.'. Deze verdringing leidt tot wat men zou kunnen noemen het Agnew- effect- Vice-president Spiro Agnew heeft het afgelopen jaar geen gele genheid voorbij laten gaan om de media aan te vallen. Hij vindt ze ondermijnend en onvaderlandslievend Met als gevolg, dat al die Amerika nen. die de harde en vaak afschu welijke tv-beelden niet meer willen accepteren, een stille sympathie voor de vice-president gaan tonen. Dat is nog eens een man, vinden ze, hij gelooft nog wel in het Amerikaanse ideaal, ,en hij zet die reportei's flink op hun nummer...'. Dit Agnew-efl'ect werkt zelfs door bij mensen van wie men zou aanne men dat zer er immuun voor zijn. Dit zei mij een hoogleraar: .Vroeger heb ik ook gedemonstreerd, maar onze demonstraties kwamen hoog uit op pagina tweeënveertig. Nu kan er geen spandoek op een universiteit de lucht ingaan of het staat op alle voorpagina's. Meestal is de tv te voren gewaarschuwd, complete ca mera-uitrusting blijkt altijd aanwe zig. Ik geloof niet, dat de media op die manier er aan meewerken de toestand in ons land tot redelijke proporties terug te brengen. In dit opzicht moet ik het helaas met de Vice-president eens zijn'. Maar als de realiteit van alle dag hei onmogelijk maakt met redelijke proporties voor de dag te komér Ook wie niet naar de tv kijkt ko> tot de onvermijdelijke conclusie dat bükeinen zijn het onderling niet eens, een deel van hen steunt Nixon, een ander deel staat uiterst sceptisch tegenover zijn politiek. De demo craten vormen al evenmin een hecht bolwerk. Op het stuk van de econo mische politiek heeft onlangs Gal- braith gepleit voor een harde lijn ter bestrijding van depressie en in flatie, hij wilde controle van lonen en prijzen. Zijn mede-democraten voelen er échter in meerderheid niets voor. En de jongeren? Zij im mers demonstreren en tonen aldus een grote eenheid. Ook die echter is schijn. .Elke student is zijn eigen leider zonder aanhang", zei me een ieraar. En de linkse groeperingen Uit de kranten en krantjes van wat zich met .nieuw links' aanduidt spreekt een zo bont en verdeeld beeld, dat er in concrete situaties weinig heil van is te verwachten. Huis, het presidentschap immers is het symbool van het nationale lei derschap. Reactie van een jong Ame rikaans collega.Het Witte Huis antwoordt niet...' N.xon heelt hot vertrouwen niet. Onlangs noemde de auteur Mur ray Kempton in The New York Review of Books) Washington ,de stad der leugens'.- En schrijvend over een boek van NLxon uit 1962 betoogt hij, dat deze in dat jaar een .kleine plaats in de his torie innam, behalve dan als een nationale ramp waarvan echter niemand dacht dat die ooit zou kunnen gebeuren'. Nixon een ramp? Ja, zeggen steeds meer Amerikanen. Zelfs zijn groot- aangekondigde stijd tegen de lucht verontreiniging wordt niet helemaal serieus genomen. Men beschouwt zijn forse mededelingen als even zo vele afleidingsmanoeuvres met het oog op Zuidoost-Azië. Trouwens, het hooit bij het politieke spel vandaag, men moet eenvoudig tegen luchtver ontreiniging zijn. .Dat heeft Nixon nu ook ontdekt' zeggen zijn critici, ,zijn houding heeft iets van het óók- ik-doe-er-aan-mee, terwijl hij tevoren zich weinig of niets aan deze kwes tie gelegen liet liggen. Bovendien toont zijn beleid aan, dat hij atoom raketten belangrijker vindt'. De president heeft nog een belang rijk nadeel: hij is een slecht* televisiepersoonlijkheid. .Die man zweet altijd als hij voor de came ra's komt', ze; me een student in Chigago, ,:k krijg op zulke ogenblikken de indruk, dat hij ook water in zijn handen heeft en dat hij eigenlijk doodsbang is. Een lilliputter, die niet in het Witte Huis hoort Een huis dat in zichzelf is ver deeld: op vrijwel elk terrein is er sprake van polarisatie, een schei ding der geesten. Regering en volk. Blank en zwart. Ouderen en jeugd. Stad en land. Kerk en samenleving. Ook ten aanzien van de bestrijding van de luchtverontreiniging tekent zich die polarisatie af. Sommige be strijders gaan de grote industrie meer en meer beschouwen als een vijand, het kamp dat niet wenst mee te werken. Aan de andere kant schro men bepaalde industriëlen niet hun tegenstanders ervan te beschuldigen, dat zij het systeem van de .vrije onderneming' aantasten, een zware aantijging in dit kapitalist'sche land. Wie als bezoeker van ai deze te genstellingen kennisneemt, begrijpt de verontrusting van vele Amerika nen: waarheen met dit land? De ge schiedenis is onvoorspelbaar, is oil. doorgrondelijk. Misscnien is toch in de crisis van het Amerika-vandaag de i thans nog onherkenbare) oplossing voor de toekomst verborgen. Arthul Scnlesinger eens adviseur van president Kennedy heeft vier jaar- geleden gewezen op de onvoorspel baarheid van de gang der geschiede nis. Niemand in 1940 zegt hij - zou hebben kunnen voorspellen wie de drie presidenten zouden worden na Franklin D. Roosevelt. Niemand zou .een obscure senator uil Missouri' (Truman) hebben genoemd, niemand een onbekende luitenant-kolonel (Ei senhower) en zeker niet een jonge man. die nog studeerde (Kennedy). Toch begon deze volgorde zich af te tekenen in minder jaren dan er liggen tussen 1967 en 1972'. aidu* Schlesinger. Een Amerikaanse vriend stuurde me een brief na. Een kritisch man, zeer begaan met zijn land. ,Er is in de Verenigde Staten sprake van veel verlies aan zelfbeheersing, er is vooral onder de intellectuelen - een diep wantrouwen jegens Nixon en er is een grote gewetenscrisis over Vietnam. Je bezoek viel echter sa men met een periode die de slechtste is sinds december 1941. Misschien leek het daardoor wanhopiger dan het werkelijk is. Ik geef toe, Anie- nka's toekomst is bewolkt en on zeker. maar niet helemaal verdwe nen. Eerst moeten we uit deze ver doemde oorlog zien te komen een nieuwe regering is ook nodig en dan ben ik er van overtuigd dat we uit onze grote en diepgaande probelemen zullen komen.' Men ziet: onder de twijfelaars is toch het geloof behouden. Zij pogen gestalte te" geven aan een nieuw Ame rikaans ideaal. Een nieuwe droom der patriotten. Niet over steden van al bast, maar over mensen die met elk aar in vrede leven. G. A. DE KOK ZM blanka vx/rdt voorgesteld als Jiel Z wijn?, karikadwur vxt ,Ths Black Panther'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15