vakantie voor gehan di capten 00K PROBLEMEN IN JOEGOSLAVIË LEVENSWIL provincial zeeuwse courant 25 ZATERDAGKRANT 13 JUNI 1970 Een groep gehandicapten die een restaurant wil den bezoeken in een Zeeuws natuur- en recreatie gebied kregen te horen dat zij beter ergens anders heen konden gaan. Men had liever geen rolstoelen op het terras. Een ander restaurant, vlak in de buurt, had wél plaats en gastvrij personeel. Het valt niet mee in de samenleving als Je Je moet voort, bewegen in een rolstoel. Het openbaar vervoer is niet aan. gepast, huis- en winkeldeuren zijn te smal, overal drein, pels, te hoge lichtknoppen, onbereikbare kranen, een park met een onneembaar toegangshek. Dan is er het aspect weggaan, vakantie hebben. Als er genoeg geld is kan men op vakantie, per vliegtuig bijvoorbeeld zijn er mogelijkhe den. Maar alle extra voorzieningen kosten geld. In Zeeland zijn er wat meer kansen sinds enige jaren voor gehandicapten om eens uit de dagelijkse gang der dingen te komen, voor zeer weinig geld. Het geld komt uit de Zeeuwse collecte en het werk wordt gedaan door de FWH, artsen, wijkverpleegsters en andere vrijwillige federatie van vrouwelijke vrijwillige hulpverlening, de krachten. Doel: voor ƒ25 een week vakantie (met vor mende aspecten) ln het Van Eeghenhuis, doopsgezinde broederschapshuis, in Aardenburg. Het gaat om be jaar. don, om gehandicapten en om gehandicapte bejaarden. Tot nu toe per jaar zo'n 200 Zeeuwen uit het hele ge. west, acht weken achter elkaar. Ze betalen 25 maar de rest van de 120 die nodiig zijn per persoon komen uit de Zeeuwse collecte. Dit jaar is er bovendien een proef. week met bejaarden boven de 75 jaar. En ook daarbij zijn uiteraard gehandicapten. Mensen bijvoorbeeld die ja ren niet uit het dorp weg zijn geweest. De artsen en wijkverpleegsters zijn nauw betrokken bij de keuze van de deelnemers aan de week. Wat is de maatstaf? Me. vrouw Korstanje-van Unen uit Goes, administratrice van de FWH, daarover: ,Men mag niet bedlegerig zijn en bo vendien geestelijk in goede conditie zijn. En ook zoeken we echt naar de mensen die nog niet eerder zijn mee ge weest, die komen het eerst aan de beurt. Bovendien willen we een spreiding over heel Zeeland'. GRENZEN Het aantal aanvragen is altijd heel wat groter dan het aantal beschikbare bedden, de verhoudingen liggen verder nog dan 1:3. De grenzen worden niet té naiuw getrokken, maar er zijn groepen die niet meedraaien in dit werk. Dat zijn bijvoorbeeld de chronisch zieken, waarvoor het Rode Kruis zoals men weet de bekende vaartochten or. ganiseert. Er zijn de bejaarden die goed ter been zijn, die voor een toch altijd nog behoorlijk bedrag op vakantie meekunnen met het provinciaal hervormd maatschappe lijk werk. Er zijn de geestelijk gehandicapten die naar het ontmoetingscentrum Het Zilveren Schor gaan. Ook Zonneveldkinderen komen daar. Over dat Zilveren Schor gesproken: er is momenteel een dertigtal mensen uit een beschuttende werkplaats in Düsseldorf voor drie weiken. Jan Cozijnsen, directeur van het Schor, kan zinnige din. gen zeggen over de gehandicapte ln de samenleving. ,Het gaat niet om aanpassing aan die samenleving, daarvoor is er teveel kritiek 6p deze samenleving, je mag geen con. formeren vragen als juiist de confrontatie nodig is, als je creatief wil denken en je kritisch wil opstellen als cen trum en als mens. Het gaat meer om een Integratiemoge lijkheid naar die samenleving toe. Dan is er de ontmoe ting, allereerst onder elkaar, maar ook met andere groe- Vakantte, ook voor gehandicapten, in Aardenburg. pen in ons centrum, contacten met een Hollandse groep, aan sport doen, niet afhankelijk blijven van de charitas. Teveel nog wordt uitgegaan van een soort zending naar de gehandicapte mens toe, de idee van de mensen met de giroboekjes.' FUNCTIONEREN Men zal het ene doen en het andere niet nalaten. Het zal zowel gaan om de aotie met op de achtergrond de gedach te van iets te kunnen doen yoor de medemens, de charitas. idee van Cozijnsen, de uitgangspunten ook van het werk van de Federatie voor vrouwelijke vrijwillige hulpverle ning. Aan de andere kant is het noodzakelijk dat men zich realiseert dat het nieit aangaat sommige groepen in deze samenleving te isoleren of in hun niet gewilde iso lement te laten. Ds S. A. Vis, directeur van de Van Eeghen. stichting, spreekt van een functioneren in actieve zin: .vooral voor de gehandicapten en bejaarden is de actieve plaats in de samenleving een vraag geworden. Hebben ze niet af en toe de indruk dat ze op de rug van de samen leving worden meegedragen?' De vakantieweken in het Van Eeghenhuis zijn daarom geen vakantiewekenHet zijn vakantieweken met een vormende inslag. Zoals het Zilve. ren Schor zijn eigen aanpak heeft, zeer op de eigen in breng van de mens gericht, weinig programmatisch, de be hoefte telt het eerst, zo heeft het Van Eeghenhuis als vor mingscentrum ook zijn eigen aanpak. Zoals bijvoorbeeld de gisteren afgelopen week voor gehandicapte bejaarden. Daarin kwamen onder andere ter sprake de vragen rond verandering (van samenleving thuis en de grote samen, leving daarbuiten), de industrialisatie ln Zeeland, de in vloed van de industrie op de mens en de creatieve verwer king van een er ander. Er zit in deze weken het element met elkaar omgaan, het actief ergens bij betrekken vanuit de eigen situatie. Mark Claus, Vlaams vormingsleider van het Van Eeghenhuis, zegt daarover: ,Men gaat ervaren dat men vooral voor el kaar Iets kan betekenen. Dat is eigenlijk al het eerste resultaat, men ziet dat men echt iemand is.' Mevrouw Korstanje-van Unen van de FWH constateert: ,De mees_ ten gaan doodmoe weg van het Van Eeghenhuis, ze hebben erg veel gehoord en maanden later soms blijkt dat men zichzelf realiseert: we kunnen nog wat, we betekenen nog iets, voor onszelf en voor een ander. Men raakt elkaar in correspondentie, ontmoet elkaar en wil graag weer mee'. Paulien Guermonprez, staflid van het Van Eeghenhuis verbelt over do reacties als men Informatie heeft gekre gen over de algemene bijstandswet. Een belangrijk ding. De reacties zijn zeer verschillend, de vragen die komen. .Bij de jonge gehandicapten is er veel achterdocht, veel wrok, een gevoel van achterop te staan. Gehandicapte jon geren kunnen het niet accepteren, de ouderen hebben dat minder. De ouderdom komt met gebreken is daar nogal eens als motief te horen.' Ze constateert aan de kamt van de staf in het Van Eeghenhuis overigens ook een nadeel: .Je hebt bij het programma eigenlijk geen enkele weer- werking, men vindt Alles mooi, dat maakt voor ons het samenstellen van een programma voor deze weken natuur, lijk niet makkelijker. Je kunt veel vam te voren er over praten en daarna de reacties peilen, voor de rest is het afwachten'. Ook het verwachtingspatroon speelt een rol mee: de Van Eeghenhuisweken worden als vakantieweken .aangeprezen', maar het zijn in feite vormimgsweken. Er blijkt geen enkel bezwaar te bestaam bij de deelnemers Het eruit zijn telt veel zwaarder. Dat is duidelijk te mer ken aan de reacties van ondervraagde gehandicapte bejaar den. Men ondergaat de hele week, met korte inleidingen. enige discussie, het creatief verwerken, excursies (naar een warenhuis bijvoorbeeld) als een unieke ervaring. Het gaat om een duidelijke recreatie van de totale mens. ,Je hoort weer eens iets. het is juist fijn dat zulke mensen je iets willen vertellen en dat je zomaar vragen kan stellen', ver telde een gehandicapte naar aanleiding van een korte in leiding over de toenemende industrialisatie ln Zeeland door ETI-medewerker drs C. de Schipper. Een voorzichtig prik kelend verhaal over Zeeland en industrie, dat de luisteren de bejaarden tot verschillende vragen bracht. CATEGORIEËN De gehandicapten vallen in categorieën als hartpatiënten, rheuma, verkeersslachtoffers, multiple sclerose (verlam mingsziekte). Er zijn ms.patiënten die het ene jaar wel mee kunnen, maar het volgend jaar niet meer. Er zijn verkeersslachtoffers bij. die van de ene op de andere dag voor hun leven verlamd werden. Ze kunnen jong zijn of oud. De 25-40 jarigen vormen een zeer kwetsbare groep. Ze moeten de plotselinge verandering kunnen opvangen, vooral geestelijk. De oudere gehandicapten hebben in het algemeen aangeboren afwijkingen, de jonge mensen zijn het door bijvoorbeeld zo'n verkeersongeval. Het aantal door een verkeersongeval gehandicapten stijgt aanzienlijk. Me vrouw Korstanje gelooft dat 't een zeer grote groep zal worden. Ze denkt zelfs aam een opdeling van de groep 25-60 in 25.35 en een wat oudere groep. De aanmeldingsformulieren dié binnenkomen bij de FWH geven soms schrijnende aanwijzingen-.ten aanzien van de kandidaten voor een week. .Triest geheel thuis, jheuimapa- tiënt, moedeloos door slechte winter* of woont in bij blind kind', de formulieren komen via de contactpersonen, soms gewon? mensen in een dorp, soms een arts, een wijk verpleegster. Als men moet kiezen tussen een eenzame weduwe en een weduwe die bij een dochter inwoont, dan gaat de laatste voor, omdat men ervan uitgaat dat juist die dochter ook eens een week alleen-zijn hard nodig heeft. Tem aanzien van de bejaardenweken kunnen in de toekomst misschien met de vakantietoeslag voor de ge pensioneerden erbij wat meer dingen worden gedaan, lan gere tijd, zelf iets meer betalen bijvoorbeeld. IEDEREEN Vraagt mem mevrouw Korstanje of nu werkelijk iedereen wordt bereikt, of juist die mensen die het hardstte een week lm het Van Eeghenhuis nodig hebben ook aan bod komen, dam zegt zij: ,Dat betwijfel ik. Er zullen nog wel .stille armen' zijn die er niet voor uit durven komen dat zij graag eens er uit willen. Ik dacht dat bijvoorbeeld juist voor sommige intellectuelen die .drempel' van aan vragen hoog is. Dan heb je natuurlijk ook altijd kans dat een wijkverpleegster een .geval' bagatelliseert, dat mem de werkelijke problematiek niet ziet'. Wat er bepaald niet bij is in dit vakantie_annex ver. mmgswerk voor gehandicapten en bejaarden van Zeeuwse collecte, FWH en Van Eeghenhuis, is de nazorg. Waar blijft de begeleiding thuis? In het centrum heeft men een lcleir stukje integratie (de integratie van Cozijnsen) beleefd. Maar het gevaar is niet denkbeeldig, dat het iso lement zich weer aandient als men eenmaal thuis is. De werkelijke integratie thuis, in de dagelijkse sfeer komt misschien niet aan bod. En dan kan men zich afvragen of juist de historie van het werk, de achtergrond van het goed-doen, niet nog een te grote rol speelt. Alleen een week weg-wezen is dam te weinig. WILL VERKERK Het besluit v?.n de Spaanse krijgsraad die tegen het Baskische separatisme op treedt om weer negen priesters naar de speciale gevangenis van Zamora te zenden heeft een nieuwe crisis in de betrekkingen tussen kerk en staat veroorzaakt. De bisschop van het Baskenland, mgr Ci- rarda, is naar Madrid geweest om daar heftig tegen de aanhouding van zijn pries ters te protesteren, en in het Baskenland zijn godsdienstige plechtigheden uit protest afgelast. Deze negen priesters zijn ma lange onder vragingen naar de speciale gevangenis voor geestelijken gestuurd omdat zij tijdens de preek een brief hadden voorgelezen en be sproken die uit die gevangenis was ge smokkeld door de 13 priesters die daar al zitten. Zij schrijven o.a.: ,WiJ horen dat er ieder moment amnestie afgekondigd kan worden voor de priesters in deze gevange nis van Zamora. Dit verheugt ons. want geen van ons is zich ervan bewust een strafbaar feit te hebben gepleegd. Integendeel, onze straffen druisen tegen de rechtvaardigheid ln. En bovendien verzekeren wij dat we, zodra we de gevangenis kunnen verlaten, ons meteen opnieuw zullen inzetten voor de strijd ten gunste van het Baskische en het Spaanse arbeidersvolk Niettemin weigeren wij een speciale gratie te accepteren, die alleen onze straffen zou kwijtschelden. Dit zou een discriminatie betekenen die nog meer geraffineerd en wreed blijkt als men bedenkt dat vele anderen nog gevangen zitten of op het punt staan door een krijgsraad tot verschrikkelijke straffen te worden veroordeeld'. ,W1J allen zouden graag een geste van begrip hebben ontvangen van de zijde van de hiërarchie van onze kerk, toen wij nog op de bres stonden voor het arbeidersvolk. Maar zoiets is moolt gebeurd. Integendeel, lot overgelaten ln de moeilijkste ogenblik ken zoals de aanhoudingen, de ondervra gingen, de martelingen, en de veroordelin gen. Bij dergelijke enorme onrechtvaardig heden zwegen de bisschoppen, zoals zij dat al 30 jaar lang doen. Wij zijn van mening dat een speciale gratie geen enkele bijdra ge is aan de hervorming van de kerk in de zin van het Vaticaanse concilie om het lot van het arme volk te delen en de on derdrukten bij te staan'. .Daarom wijzen wij een speciale gratie voor ons af, maar dienen wel tegelijkertijd een verzoek in voor een algemene amnestie voor alle politieke gevangenen zonder on derscheid van geloof of ideologie. Alleen zo zou men in zekere zin het onrecht kun nen vergoeden dat de krijgsraden en de politieke rechtbanken in deze afgelopen 34 jaar hebben gepleegd'. Tenslotte verzoeken wij, dat men. zolang wij allen gevangen blijven, tenminste een einde maakt aan de discriminatie van de ze speciale gevangenis voor priesters in Zamora. Wij willen onze straf samen met de andere politieke gevangenen van Spanje uitzitten'. Mgr G. A. van Kleef, oud-kathol lek bis schop van Haarlem, Is de eerste bisschop die lid is geworden van de Bond van Ne derlandse predikanten. Statutair leverde de ze toetreding geen enkel bezwaar op, want artikel 4 van de statuten vermeldt: Leden van de bond kunnen worden .de in de Ne derlandse kerkgenootschappen en godsdien stige verenigingen als godsdienstleraar, hulpprediker of godsdienstonderwijzer dienstonderwijzer dienstdoende predikan ten'. Het moderamen (dagelijks bestuur) van de generale synode van de Nederlandse hervormde kerk heeft in een brief er bij de tweede kamer op aangedrongen de nota in zake buitenlandse werknemers niet als be leidsnota te aanvaarden en de regering te verzoeken een nieuwe nota op te stellen, waarin met de van vele zijden aangevoerde digc nationaal-economische aanpak reke ning wordt gehouden. Het hervormde moderamen is van mening dat bij de totstandkoming van een nieuwe nota met name een rol moeten spelen dat migratie geen exclusief Nederlands pro bleem is. Het is daarom dringend noodza kelijk dat over het arbeidsmarktbeleid ge zamenlijk overleg wordt gepleegd op West- Europees en mediterraan niveau. De vraag rijst ook of niet de voorkeur moet worden gegeven aan een restrictievere economische politiek. Een dergelijke poli tiek zou gevoerd moeten worden in samen hang met een grotere aandacht voor de in dustrialisatie van de huidige rekrutering-s- gebieden, met name i-ond de Middellandse Zee, waardoor de werving van buitenlandse werknemers op verantwoorde wijze kan worden afgeremd. Voor een dergelijke poli tiek zouden kunnen pleiten overwegingen van humanitaire aard, nationaal-economi sche overwegingen op lange termijn. (Door het huidige beleid wordt immers de her- struk lure ring van de Nederlandse economie vertraagd) en de betekenis van de migra tie voor de ontwikkeling van de landen van herkomst. Immers, er bestaat een ern stig vermoeden, dat door het huidige be leid de internationale welvaartsgeschillen niet verminderd worden, maar veeleer wor den vergroot, aldus het synodemoderamen. Ook bij ingrijpende wijzigingen in het arbeidsmarktbeleid moet waarschijnlijk worden gerekend met de blijvende aanwe zigheid van een zeker aantal buitenlandse werknemers in de Nederlandse samenle ving. Het hervormde moderamen ziet twee vaststaande uitgangspunten voor een lier- oriëntatie wat betreft het gewenste wel zijnsbeleid: a. Er moeten de nodige voorwaarden wor den geschapen waardoor de buitenlandse werknemer alle welzijnsrechten welke de Nederlandse samenleving biedt, 'm gelijke mate kan genieten als de Nederlander. En de aanwezigheid in Nederland van uit ont wikkelingslanden afkomstige werknemers, die grotendeels het voornemen hebben om na enkele jaren naai- hun land van her komst terug te keren, behoort een wezenlij ke factor te zijn in het beleid terzake van de ontwikkelingssamenwerking. De Remonstrantse Broederschap zal een commissie benoemen, die de gemeenten de kringen en de werkgroepen de nodige In formatie moet verschaffen inzake de pro blemen van oorlog en vrede. In het conflict tussen oost en west denken beide blokken vrijwel uitsluitend hun veiligheid te vinden in de dreiging met wapengeweld. De vicieuze cirkel van steeds toenemende bewapening die daaruit voortkomt, moet worden verbroken, alduB stelde de gemeen te te Eindhoven in een voorstel. Het is de bedoeling dat de te vormen commissie voortdurend contact zal onderhouden met de afgevaardigden van de remonstrantse broederschap in het interkerkelijk vredes beraad. Een verzoek om een uitspraak te doen over alternatieve dienstplicht, waarbij ook is gedacht aan dienstplicht voor meis jes, is in handen van deze commissie ge steld. De algemene vergadering heeft besloten een bedrag voor de ontwikkelingssamenwer king, waartoe verteden jaar in Lunteren een beslissing werd genomen, te storten in het internationale oecumenisch ontwik kelingsfonds. Het bedrag is de helft van de twee procent, waartoe de vergadering in Lunterer, besloot. De vergadering van de Wereldraad van Kerken, onlangs in Montreux gehouden, had gevraagd of het niet mogelijk was dat men anderhalf procent voor de ontwikke lingsgebieden en een half procent voor het eigen land zou gebruiken. Maar na een mededeling van dr H M. de Lange dat met öame de ontwikkelingslanden zelf meer aandringen op mentaliteitsverandering in de westelijke landen dan op steun besloot de algemene vergadering de verdeling één procent - één procent te handhaven. Allereerst zal er wel een oriëntatie nodig zijn, waar Ohrtd zo ongeveer ligt. Ge kunt de ze stad vinden ln de zuid-westelijke hoek van Macedonië, een van de zes deelstaten waaruit Yoegoslavië bestaat. Ze ligt niet zo heel ver van het punt. waar de grenzen van Griekenland, Albanië en Yoegoslavië samenkomen. Deze stad heeft z'n naam ge geven aan het meer dat er op 700 meter hoogte ligt, temidden van de omringende bergen. Het is een wondermooie streek, die nog niet door toeristen overlopen Lb en Oh rid la een merkwaardige stad, met een deels oostera-orthodoxe en deels moham- medaanae bevolking. Wie er een marktdag meemaakt kan zich verlusti gen ln een oosters aandoende bedrijvigheid, terwijl het beeld roer bont gekleurd wordt door de vele klederdrachten die er ln dit doel van Europa nog worden gedragen en naar gewoonte trekt men zijn beste kleren aan om naar de markt te gaan. Al Ls de aanblik van de stad geheel anders dan die van Dubrovnik aan de Adriatische Zee en al zijn het twee heel verschillende werelden geweest waar.n ze ln hun bloeitijd zijn gebouwd, de een westera georiënteerd en de ander oosters, toch kun nen deze steden volop naast elkaar worden gesteld. Ze vertegenwoordigen ieder hun eigen wereld van enige eeuwen geleden. Dat Macedonië heeft ona altijd bezig gehou. den. Het ls het land van Alexander de Grote, het land van de Balkan-oorlogen in deze eeuw. Het ls het land waar de Oriënt- Express van Den Doolaard speelt. Het ls ook heit land waarvan we in de bijbel le zen. P au lus kreeg immers in de nacht het gezicht van de Macedonische man die hem toeriep: steek over en help ons. (hand. 16:9) De apostel was toen in Troas en hij wist niet welke zijn verdere reis op de tweede zendingsreis zou zijn. Waarschijnlijk zou hij naar de binnenlan den van Klein-Azië zijn teruggekeerd, in dien hij niet dit nachtgezicht had gehad. Daaxdoor is er een hele wending in zijn plannen gekomen. Hij is van Troas over gestoken en in Macedonië beland. Zijn landingsplaats was een heel stuk oostelij ker dan de tegenwoordige staat van die naam. Maar door die reis. nu ruim ne gentien eeuwen geleden, is toch in de loop van de komende eeuwen, heel het gezicht vam Europa veranderd. Er is dan ook alle reden geweest, nu ruim tien jaar geleden, om die reis na het nachtelijk gezicht te herdenken. Al is Paulus dan niet in Ohrid geweest, deze stad was een belangrijk Ro. merns steunpunt aan de Vla Egnar.ia, die Rome met het Midden. Oost en verbond. Ze is reeds zeer vroeg een bisschopsstad ge weest, hetgeen begrijpelijk is, omdat het christendom ln z'n opmars zich heeft voort geplant langs de grote Romeinse heirwe- gen. Grote bekendheid in de geschiedenis van het christendom heeft deze stad gekre gen in de 9e eeuw, toen van hieruit de ge broeders Cyrillus en Methodius, door de kloosters die zij er stichtten, hun zendings werk onder de Slavische volken hebben ge leid. Zij hebben daartoe een alfabet ge schapen, het zogenaamde cyrillische schrift, dat met enige wijzigingen tot nu toe in gebruik ls bij de meeste der Slavische vol ken en dat ons welbekend is door de Rus sische schrifttekens. Door hun bijbelverta ling zijn zij bovendien de vaders gewor den van de Slavische literatuur. Ohrid is dus een plaats geweest die voor de geschie denis van het christendom zeer belangrijk mag worden genoemd Al mogen de oosters orthodoxe kerken grotendeels aan onze aandacht ontsnappen, niettemin behoort zo ongeveer een derde deel van de chris tenheid tot hen. Zo zijn er velen redenen om aan Ohrid een bezoek te brengen, al ligt het dan niet bij de deur. Wie er echter dit jaar op 17 mei kwam en meende daar het pinksterfeest te kun nen meevieren, kwam bedrogen uit. Daar viert men dit feest {zoals trouwens in heel de O.O.Kerk) pas morgen, op 14 juni. Deze kerken houden zich nochtans ook aan de paasdatum (en daarmee ook aan de pink sterdatum) zoals die is vastgesteld op het concilie van Nicea in 325: de eerste zondag na de eerste volle maan, na de 21ste maart. Doch de zaak is dat dat deze kerken zich nog immer houden aan de zogenaamde Ju liaanse tijdrekening, die Julius Caesar heeft laten ontwerpen en hoofdzakelijk na zijn dood is ingevoerd. Aan hem hebben wij om de vier jaar een schrikkeldag te danken. In het westen is zij het langzamer hand de Gregoriaanse kalender in ge bruik gekomen, waarbij de jaren die op 00 eindigen geen schrikkeldagen kennen. Paus Gregorlus XTTT heeft daarvoor ge zorgd. Het gevolg is dat er momenteel 13 dagen verschil is tussen de beide tijdreke ningen. Het kan gebeuren dat de oosterse en de westerse kerk op dezelfde datum het paasfeest en het pinksterfeest vieren. Maar wanneer wij een vroege Pasen heb ben, viert de O.O. Kerk die laat (dit jaar op 26 april) en wanneer bij ons het paas feest laat ligt, viert zij het vroeg. Dat zit hem in het verschil van die 13 dagen En zo viert men pas morgen in Ohrid het pinksterfeest. Het was dus op onze pink sterdag een gewone zondag. We hebben ge zocht naar een kerk om daar de dienst mee te beleven. De Soph.akerk, de grootste en belangwekkendste die hier is, was onder het Turkse bewind tot 1912 een moskee. De schitterende fresco's waren met wit kalk bedekt. De res*auratle is ter hand ge nomen en de fresco's zijn weer voor de dag gekomen. Behalve de kerk van het vroegere Clemens klooster, vallen de O.O. kerkjes niet op. Je moet ze kennen of er toevallig tegenaan lopen. En zo zijn we in een paar beland, zeer oud. klein, met een kost bare tkonenwand en volgehangen met druk- bewerkte lampen en weet ik wat nog meer. Een zekere intlmite t was er niet aan te ontzeggen, maar ze doen ons, die gewend zijn aan de grootst moglijke soberheid, onwennig aan. Maar de fresco's waarmee de •.vanden zijn bedekt, behoren tot de be langrijkste kunstschatten van Europa. Er was een doopsbediering en het hele ritueel dat daarb ^hoort, h?bben we gade gesla zen Mede door de taalmoeilijkheden, zijn we er niet achter kunnen komen of er in een andere kerk een gewone dienst werd gehouden. Toen we later deze dag onze teleurstelling uitspraken tegenover 'n Servisch Orthodox priester, glimlachte hij en voor zover het hem mogelijk was trachtte hij ons duide lijk te maken dat voor de kerk a'.ie dagen gelijk zijn. De dag is een symbool van de eeuwigheid, want iedere dag vormt telkens weer een zekere volheid. Evenals in de bijbel, begin*, de nieuwe dag 's avonds. Voordat de dag eindigt, wordt er in de kerk een dienst gehouden, de ves per. Zo gaat men de nacn: ln. gedachtig aan de schepping, het leven ta het paradijs, de zondeval en de verwachting van de Messias. En voor dat het morgenlicht gloort, wordt er weer een dienst gehouden, waarin-höt Nieuwe Testament, beginnende met de geboorte van Christus, aan de beurt komt. Tussen deze twee diensten in zijn er nog enige kortere. Echter kunnen alleen in de kloosters deze diensten volledig wor den gehouden. Daar hebben we dan ook een vesperdienst meegemaakt We hadden er op Pasen eeeis moeten zijn En wilden we verder een bijzondere dienst meemaken, dan moesten we er z:jn op een van de an dere grote feesten van de kerk z.jn. Dan zouden we de kerken aantreffen vol met gemeenteleden. Zo'n volledige kerkdienst, waar de heilige communie het middelpunt vormt duurt twee tot drie uur en aange zien er alleen enige zetels zijn voor de ouderlingen (die de Servisch O. Kerk kent) moet de gemeente staande de innerlijke mystieke beleving van zo'n dienst onder gaan. We hadden vroeger wel eens ge hoord van vernieuwingen in de Servisch O. Kerk. De liturgie wordt nog altijd ge zongen (een orgel"is hier contrabande) in een oud Slavische taai van omstreeks 900, een taal dus die niet meer gesproken wordt, maar als liturgische kerktaal is blijven bestaan, zoals dat in de r-k kerk met het latijn het geval was. Daartegen ls verzet gerezen, omdat de mensen deze taal niet meer verstaan en vooral de jongeren heb ben er op aangedrongen het hedendaagse Servisch of Macedonisch te gebruiken. De ouderen hebben zich daartegen verzet. Hun argumenten waren dat dit de oude taal van de heilige liturgie was. Zij die van hun jeugd af aan de kerkdiensten kenden, wis ten wei wat er gezongen werd. Bovendien zou de oude melodie niet meer passen bij de nieuwe taal. De jongeren hebben zich verweerd door te stellen dat het zeker in deze tijd, nu er zoveel kerkelijke vervreem ding is, in een voor ieder verstaanbare taal moet worden gezongen. Officieel is het nu zo ver. dat vanwege het patriarchaat in Belgrado, de evangeliegedeel'.en in de hedendaagse taal mogen worden gezongen. Men vertelde ons dat de progressieve pries ters voor de lezingen uit de brieven van het Nieuwe Testament, ook de nieuwe bij. belvertalirig gebruiken en de verwachting was dat deze ontwikkeling zich wel zou voortzetten. Zo zien we dat z:ch overal in de kerk dezelfde problemen voordoen. De mens is geen ogenbh': zeker van zijn leven. Hij soeet de dag van zijn dood niet. Velen spotten met de dood, maar Gods woord leert ons dat de straf op de zonde de dood is; de wer. kers der ongerechtigheid zullen vergaan. Zie dit bij Sodom, waar Lot woonde. Als de maat der zonde vol gegoten is komt de Heere om de stad met haar inwo ners te verdelgen. Lot mag met zijn huisgezin de stad nog verlaten 'en dan zal de Heere haar \-erwoesten. Wat een voorrecht een kind van God te zijn. Dan geniet men Gods zorg over zijn le. ven De Heere betvaart Zijn volk, geen kwaad zal hen genaken. Dan moet men echter leren gehoorzamen als een kind en het bevel des Heeren opvolgen. Als de Heere zegt: .Behoud u om unvs levenswildan moeten wij de stad des verderfs ver laten en de weg opgaan naar Zoor, de plaats der be. h oudenis. Hoe waarschuwt de Heere Jezus ons als Hy zegt: ,Gedenkt aan dr vrowuj van Lot." Ztj was al een eindje op weg, al buiten de stad, maar ze stond stil. keek om naar Sodom en werd toen een zoutpilaar. Ongehoorzaamheid aan her hevel des Heeren deed haat nimmer behouden worden. Zo zullen alle verachters van God en Zijn Woordal len die Christus nis een Zoor der behoudenis ver werpen, de dood sterven. De 'ie f hebbers der wereld zullen met haar vergaanzoals de inwoners van Sodom met hun stad. yBehoud u om un a levenswil'. Vliedt de toeko- H. mende toorn. Hoort het u oord: er is in Christus be. O'idenis. Wie tot Hij komt '-al Ik geenszins uitwerpen! Ziit ge reeds op de goede reg 1 Velen bekommeren uch daar niet om of menen lat zij het gevaar ontvloden :ijn. Onze wegen zullen em- ligen in de dood. Alleen Gods Geest leidt op de weg ier zaligheid en leert de ziel vief vreze wandelen en «if_ n>n naar de behoudenis Vrezend voor zelfbedrog bidden zij met David Zie vf bij mij e. ii schadelijke i. g zij en U .1 mij op de - uicige weg'. Ook David is Onderzoek of uw bekering Irrf f>en bekering tot God ïs. Wontals nu de recht. '•aardige nauwelijks zalig wordt, waar zal d* godde- 'oze en de zondaar verschij. 1 Snoep

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 25