SOMBER TOEKOMST BEELD VOOR AMERIKA? DE MYTHE IN DE VS LIGT AAN SCHERVEN ./sSfmrmfi. AMERIKA VANDAAG Hoofdredacteur G. A. de Kok van de PZC bracht onlangs een bezoek van enkele weken aan de Verenigde Staten. In enkele artikelen legt hij zjjn indrukken vast over het Ameri ka van vandaag. Er zullen er nog twee verschijnen. Bij het stuk dat Harold Orlans in Encouter schreef liet de redactie van het blad een impressie maken door een in Engeland wonende kunstenaar. Deze tekening hangt thans in de kamer van Or lans in het Brooking-instilvle in Washington. Hierboven een fragment van het weinig opge wekte toekomstbeeld. WASHINGTON DC Wat is de toekomst van dit turbulente Ame rika? Chaos, opstanden, en rellen door negers en studenten? Fel le reacties van de kant van de gevestigde orde? Tegenaanvallen zo als onlangs in New York, waar gemeente-arbeiders aan links dui delijk maakten dat zij aan de kant van Nixon staan? Wie tijdens een weekend wat rondloopt in de hoofdstad van dit land heeft niet de indruk dat het er allemaal zo fors toegaat. Achter het Wibte Huls, waar nog niet zo heel lang geleden woedende studenten bussen probeerden omver te gooien, zaten nu weer lieve gezin nen compleet met cola, popcorn en kodaks. Bij de Washington-obelisk was een pop-groep zeer luid bezig en grote groepen jongelui luisterden er devoot naar. Op zulke ogenblikken maakt Washington de indruk uiterst vredig te zijn, een stad waar opge wekte mensen trots lopen te wezen op him land. Maar zoals me een paar dagen later de Amerikaanse socio loog Harold Orlans zei: .Vergis u niet, de werkelijkheid van dit land ls allerminst vredig*. Deze Harold Orlans heefteen som ber toekomstbeeld geschreven. Niet zo heel lang geleden verscheen het in het Britse tijdschrift Encounter, de schildering van een weinig opgewek te .brave new world". In dat ver haal schetst Orlans de Amerikaanse samenleving van de toekomst als een totaal gedemoraliseerde maatschap pij, althans naar de begrippen die op dit ogenblik nog geldig zijn. In dit toekomstbeeld kunnen verdovende middelen zonder moeilijkheden wor den verkregen, de tv zendt pornogra fie live uit en in het jaar 1994 wordt het recht bepleit om in het openbaar sexuele gemeenschap te mogen be drijven. Sit-in-demonstraties, rellen en aanslagen zijn ln de plaats geko men van het normale politieke over leg, iedere staatsburger boven de ze ven jaar beschikt over vuurwapens, enfin zo gaat het enige pagina's door. Binnenkort zal dit stuk worden opge nomen in een speciaal boek .Govern ment USA in 2000 AD'. Om eerlijk te wezen: Orlans heeft een alterna tief bijgevoegd, waarin het juist heel vredig in Amerika toegaat. Zelfs Playboy-directeur Hugh Hefner uit Chicago is daarin bekeerd, een soort Tolstoiaanse ommekeer aan het eind van zijn leven. Orlans is staflid van het Broo- kings-instituut ln Washington en verricht onderzoekingen voor de Amerikaanse regering. Ik heb hem opgezocht: ik wilde namelijk weten of deze wetenschapsman zijn eigen fantasie serieus nam dan wel of het hier om een soort spielerei ging. Dat bleek niet het geval. Orlans: ,U moet mijn verhaal se rieus nemen. Het stuk is ik geef dat toe niet vrij te plei ten van overdrijving en in een surrêalistische stijl geschreven. Maar ik kan u verzekeren, dat ik het onder de druk van de Amerikaanse omstandigheden heb geschreven. Weet u wanneer? In de zomer van 1967. Dat is drie jaar geleden. Nu het ruim twee jaar later is gepubliceerd, hoef ik er geen woord van terug te ne men, integendeel de toestand is alleen maar erger geworden. Mijn stuk wijst op een soort .madness' in dit land, een krankzinnigheid die te weinig wordt opgemerkt'. Te weinig wordt opgemerkt? Orlans: ,Ja, dat is mijn grote zorg. Er is in dit land een ver dringing aan de gang als nooit tevoren. Het valt me overigens op, dat Europese bezoekers over het algemeen een juister en kri tischer opvatting huldigen over wat op dit ogenblik in de Ame rikaanse samenleving gebeurt dan de Amerikanen zelf. Mijn collega's hier in het Brookings-instituut bijvoorbeeld geloven, dat het al lemaal nogal meevalt. Ik kom net terug van een lang gesprek met een belangrijk econoom in dit land, zijn naam doet er in dit verband niet toe. Hij ziet de cri sisverschijnselen helemaal niet. Werkelijk, ik kan niet begrijpen, dat intelligente Amerikanen blind zijn voor wat een kind kan op merken, namelijk dat het op deze manier in dit land niet kan door gaan'. Harold Orlans maakt overigens niet de indruk een gekweld man te zijn, die alleen maar emotionele kreten loslaat. Integendeel, zijn formulerin gen zijn voorzichtig, hij kapt onmid dellijk die zaken waarover hij wei nig weet, hij baseert zich op eigen waarnemingen. Zijn kritische hou ding wordt wellicht mede bepaald door de omstandigheid, dat hij lange tijd in Engeland heeft gewoond en daardoor enige afstand kan nemen van wat er in de Verenigde Staten gebeurt. Amerikanen in het buitenland zijn over het algemeen kritischer ten aanzien van eigen land. Vrienden van mij wonen in India, ze zijn zojuist teruggegaan. Ze waren heel gelukkig, dat ze de Verenigde StaJten weer uitkonden. Nü moet Ik wel preciseren: zij gaan niet graag naar India terug omdat het daar zo'n ideaal land zou zijn, maar omdat ze als bui tenstaander daar geen verant woordelijkheid dragen. Zouden ze hier blijven, dan drukt alles wat zich op dit ogenblik in ons land afspeelt, mede op hun schouders. Ze zouden er dan rechtstreeks bij betrokken zijn, voor hen geen aantrekkelijke gedachte'. Vindt U dat er sprake is van een nationale crisis in dit land .Jawel. Er was korte tijd enige hoop, dat de regering-Nixon met een weloverwogen strategie de vele problemen zou aanplakken. We hebben nogal wat vraagstuk ken, zowel in het binnen- als in het buitenland, op korte zowel als op lange termijn. Die hoop is niet in vervulling gegaan, daardoor is de stemming in allerlei groepen van de natie er niet op verbeterd. U weet dat er hier in moeilijke situaties vaak wordt geiroepen om .national leadership' en daarbij kan de president een rol spelen Die rol is tot nu toe door Nixon niet vervuld. Trouwens, ook John son faalde in dit opzicht'. Hoe faalde Johnson ,Door zijn verkeerde taxatie van de problematiek. Toen in de zo mer van 1967 de steden in brand stonden en de universiteiten in opstand kwamen, kon men echt wel van een nationale crisis spre ken. Wat behoort een president in een dergelijke situatie te doen Hij moet pogen de nationale een heid te herstellen, dat ls zijn eerste taak. Dat kan hij doen door bijvoorbeeld de leiders van allerlei groepen op het Witte Huis bijeen te roepen, blanken, zwar ten. Met hen kan hij overleggen hoe de natie uit de impasse kan komen. Maar wat deed president Johnson? Hij benoemde een com missie. Nixon toont al evenmin te begrijpen, dat op dit ogenblik de VS een verdeeld land is. Zijn regering handelt alsof zij op uiterst solide grond staat. In feite echter Is die grond ondermijnd'. Bestaat niet de neiging om de crisis verschijnselen te overschatten, voor al omdat ze zich zo fel en direct aan het publiek voordoen via tv, ra dio en kranten .Het Amerikaanse volk leefde tot voor kort uit een reeks denkbeel den over zichzelf, ze toonden over het algemeen een grote mate van uniformiteit. Er was een vrij gro- be eenheid van opvatting over al lerlei kwesties en achtergronden. We hebben dat wel eens aange duid als de ,age of conformity', het tijdvak van een eigenlijk nog al saaie eenvormigheid. De laat ste paar jaar is dat grondig ver anderd. Er bestaat geen eenheid van opvatting meer, het land is verdeeld'. Voorbeelden van die verdeeldheid .Er zijn er legio. Zo bestaan in intellectuele kringen tientallen concepties over het antwoord op de vraag wóar we naar toe moe ten. Sommigen hebben de illusie met een paar wijzigingen in de staatsrechtelijke instituties toe te kunnen komen. Over het alge meen zijn intellectuelen nogal met zichzelf bezig. Ik word ge acht er toe te behoren, maar ik ben bang dat we worden over schat. Iemand in dit land heeft eens gezegd liever te worden ge regeerd door degenen die op de eerste willekeurige bladzijden van de telefoongids van Boston staan dan door echte intellectuelen. Daar ben ik het mee eens'. ,Dam is er de verdeeldheid onder de jeugd. Ze demonstreren wei, maar er ls geen duidelijk alge meen aanvaard concept. Ik ben onlangs met mijn zoontje van ne gen jaar naar de demonstraties bij het Witte Huis wezen kijken, :k wilde daar de toekomstige lei ders van de natie ontmoeten. Nu, ik heb daar zo'n anderhalf uur in de hete zon gezeten en jawel daar klonk .the great glorious slogan', de grandioze slagzin van Amerika's jeugd: .Fuck Nixon'. Dat zou dan het politieke lei derschap van de toekomst moe ten zijn? Het lijkt me xneer iet* voor een psychiater. Ik heb mijn zoontje een ijsje gegeven en ben naar huis gegaan'. Spreekt ln uw opvattingen niet een soort conservatief heimwee mee? .Welnee. Ik zou groot respect heb ben voor radikalen van formaat. Hadden we maar echte dissidente, serieuze radikalen in dit land. Zij konden ons een alternatief bie den, zij zouden respect afdwin gen. Ze zijn er echter niet of er wordt niet naar geluisterd. En daarom ben ik bang dat we naar chaotische toestanden koersen'. Die avond was het Witte Huis hel verlicht. Auto's reden af en aan. Wat er te doen was, vroeg ik aan mijn taxichauffeur. Hij haalde de schouder* op. ,Ik denk dat de presi dent een commissie moet installeren', zei hij. Het klonk hitter. IIIIMIIM CHICAGO In de hall van het hoofdbureau van politie lag een sta peltje folders. Titel: ,Out after dark?' Een vraag, bedoeld voor vrou wen en jonge meisjes, de folder bevat een groot aantal raadgevin gen. De voorku.nl van een folder, verstrekt door (lv politie van Chicago aan jonge vieïsjcs en vrouwen. Er worden hierin allerlei, raadgevingen verstrekt voor hel. geval men door onbekenden wordt aangevallen. Bepaald je route van tevoren. Zorg ervoor dat je familie en ken. nissen weten waar je naar toe. gaat. Gan niet door parken, maar loop door straten met veel licht en verkeer. Als je de auto neemt, let er dan op dat je eerst in de wagen kijkf vóór je instapt: er kan iemand binnen zijn geslopen. Claxonneer als je toordf. gevolgd door een an dere auto, houd de portieren ge sloten. Ga in een theater aan de kant- van het gangpad, zitten en vermijd donkere hoekjes of lege plaatsen achteraf. Noem yiooit je naam te. genover vreemden, evenmin je adres. Schreeu w hard als je wordt aan. gevallen. Zet je duimen m de ogen van je aanvaller. Geef hem een tik op zijn slapen, zijn neus of zijn adamsappel. lit moet verbaasd gekeken hebben toen ik dat allemaal las. Een agent van de wacht vroeg namelijk: ,Well. vind-je het niet goed?' Ik zei het ders als een redelijke voor Chicago kunnen worden be schouwd. De agent: .Waarom niet? Die folders passen in onze operatie stop.de.mis. daad', ze worden aan elke belangstel lende burger uitgereikt. Het werkt goed. We hebben er nog veel meer...' En jawel, hij kwam met een hele verzameling. Bescherm je flat. Be scherm je huis. Moeilijkheden niet drugs. Die drug-folder was de laatste nieuwe, zei de politieman: een uit eenzetting hoe gevaarlijk verdovende middelen zijn, hoe strafbaar de ge. bruikers en hoe ouders hun kinderen op drugs kunnen controleren. ,Let op injeetieprikken op armen, benen en buik. Let op verwijding van de oog pupillen en op jeukverschijnselen. Op Waarom die folders geen goede re clame voor Chicago zouden wezen, wilde de politieman nog weten. Hij ging er namelijk van uit, dat ze aan toonden hoe goed de politie en de burgerij samenwerkten bij de be strijding van de misdaad, een soort ,De politie is je beste kameraad'. Voorzichtig wierp ik tegen, dat een andere indruk ook mogelijk is. Bij voorbeeld: als vrouw kun je 's avonds in Chicago de straat niet op, het druggebruik is er zodanig dat de po litie folders moet verspreiden. De agent haalde de schouders op. .Het is maar zoals je het bekijkt', zei hij. ,Ik benader het van de opti mistische kant'. Die zin is mij bijgebleven: ik be nader liet van de optimistische kant. Dat ls de levenshouding van heel wat Amerikanen. Maar lang zamerhand begint men in te zien. dat er ook andere opvattingen mogelijk en misschien wel wense lijk zijn. In vele gesprekken met Amerikanen uit diverse lagen van de samenleving ontdekte ik dit maal, dat dit volk kritischer met zichzelf bezig is dan vroeger, men beseft in steeds breder kring dat de mythe in scherven ligt. Er is in dit land een beeldenstorm aan de gang. De politieman in net hoofdbureau in Chicago geloofde nog in de mythe, de politie is je beste kameraad. Zoals een paar dagen later een zakenman naast me gezeten in het vliegtuig van Chicago naar Washington be wust bleek te geloven in de mythe van ,het iand der ongekende moge lijkheden'. Omstandig zat hij me uit een te zetten, dat de media een ver tekend beeld gaven van de Ameri kaanse samenleving: ,Zo erg is het helemaal niet, we are still a fine country. U kunt in ons land in de kortste keren nog altijd een flinke hoop geld verdienen en dat gebeurt dan zonder het politieke gefilosofeer, waarin men bij u in Europa zo goed is'. Daar was het weer. het vertrouwde beeld van de man-die-aanpakt en miljonair wordt. Waarmee tevens een soort ideaal-beeld is geformuleerd, de Dagobert-figuur uit öe Donald Duck, verhalen van Walt Disney, oom Dago. bert met zijn geldpakhuis. Maar ook oom Dagobert valt onder de beelden storm. evenals het beeld van het blijmoedig pragmatisme, dat voldoen de zou zijn voor de theorie-loze Ame rikaanse samenleving. Een jonge Amerikaanse collega hierover tijdens een perslunch in Washington: „Het pragmatisme in de Verenigde Staten is geen leersbuk.op.ziohzelf, het kan ook niet worden geëxporteerd, het is namelijk doodgewoon de Amerikaan se methode om iets te bereiken b.n- nen het bikkelharde stelsel van de free enterprise. We moeten er maar niet te veel mooie woorden aan be steden'. Zo worden er in het Amerika van vandaag heel wat beelden gestormd. Enkele voorbeelden. De smeltkroestheorie. Amerika ziet zichzelf graag als de veredel de smeltkroes; uit alle delen van de wereld zijn in de loop van bijna twee eeuwen mensen van vele rassen en nationaliteiten naar de Verenigde Staten gekomen en zij werden er de immense zegenin gen van het Amerikaanse ideaal deelachtig. De oude Adam uit Europa ging in de States ten on der, een nieuw type mens ont stond, de Amerikaan: ,He can look any man straight in the eyes and tell him to go to hell, yeah!" De praktijk echter was niet zo edel als deze gangbare opvatting het doet voorkomen. Dit zegt negerleider C. T. Vivian uit Chicago er van. de gro te man van het Black Strategie Center, dat zijn hoofdkwartier heeft in een voormalig seminarie aan de North Ashland Avenue. .Nikker is het scheldwoord voor de zwarte man. maar het is niet de eni ge lasterlijke ethnische aanduiding. Vrijwel iedere groep in deze samen leving heeft er een, Ieren. Letten, Duitsers. Er bestaat een lange rij van die scheldwoorden: wop, hunky, lugen, frog, kraut, greaser, kike, gook, chink, spic, cracker, pecker- wood, hillbilly. Ea- zijn stadswijken waar de oorspronkelijke Europese taal nog altijd wordt gesproken, de spanning en de haat tussen deze be volkingsgroepen is in die buurten echt niet minder dan tussen zwart en blank' Steeds meer Amerikanen berinnen in te zien dat het fraaie beeld van de smeltkroes niet helemaal klopt met de werkelijkheid. C. T. Vivian: ,Er is niet zoveel gesmolten in die smelt kroes. De verdeeldheid blijkt groter dan we dachten. In feite bestaat Amerika uit een verzameling eenza. me ethnische eilanden en exclusieve buurten. De schijnbare eenheid van het land is eigenlijk een onzeker machtsevenwicht, waarin iedere groep zijn eigen privileges verdedigt'. Het beeld van dë smeltkroes begint uit elkaar te vallen, er wordt teveel storm op g~" Voorts de opvatting, dat Ameri ka de christelijke natie bij uit stek is. Als in Nederland heeft het officiële taalgebruik er öe invloed ondergaan van de christelijke reli gie, het staatsritueel kent eden en gebeden, als ruimtevaarders in moeilijkheden verkeren worden bidstonden uitgeschreven en mun ten dragen het opschrift ,Ih God we trust'. Opmerking van een jong Luthers predikant: .We wisten vroeger heel zeker, dat God bij allerlei belangrij ke aangelegenheden aan de Ameri kaanse kant stond. De geschiedenis wees dat uit. God was eigenlijk Ame rikaans staatsburger. Het zou een oude godvrezende Amerikaan bij wijze van spreken niet hebben verbaasd als op een goede dag een wolk boven het Capitool in Was hington zou hebben gehangen, zoals boven de ark in de joodse taberna kel. Maar die zekerheid hebben we niet meer. de twijfel neemt hand over hand toe' De afgelopen jaren werd door het Gallup.instituut onderzocht of de Amerikanen dachten dat de gods dienst een grotere dan wel een af nemende invloed op het Amerikaan se leven kreeg. De tendens in de ant. woorden in verbluffend: in 1957 nog zei een meerderheid (69 procent), dat er van een toenemende invloed spra ke was, nog geen tien jaar later was liet precies omgekeerd, niet minder dan 67 procent geioofde dat de in vloed van de godsdienst afnam. Tenslotte de theorie, dat het Ame rikaanse volk in feite een vreed zaam volk is en een afkeer heeft van geweld. Weliswaar zijn er voorbeelden van het tegendeel, maar dat waren uitzonderingen die de regel bevestigen, leert de mythe. Na de moord op Robert Kenned v bouwde president Johnson haastig aan deze mythe verder. Hij wees er in een toespraak op, dat déze moord een incident was. .Tweehonderd mil joen Amerikanen vermoordden Ro bert Kennedy met, evenmin diens broer of Martin Luther King* sprak hij geruststellend. Daarmee stak hij vele Amerikanen een hart onder de riem: ze voeldem zich ondanks alles een godvrezend en geweldloos volk. Op dit stuk van zaken begint echter de bezinning eveneens: de getto's van de grote steden hebben gebrand, in Vietnam hebben Amerikaanse zonen gruweldaden bedreven, de nationale garde heeft in Kent en Jacksonville studenten neergeschoten. Incidenten Jawel, zeggen politici van het type Spiro Agnew, zij verkondigen nog onvervaard het geloof in de Amen de vice-president op tv is geweest vragen de andere dag jonge intellec tuelen elkaar: .Heb je hem gezien?' Waarop ze de man op een Ter Braak- :aansc manier afkraken. Er is een grote mate van gevoeligheid cmder veie jonge intellectuelen: zij voelen zich onmachtig om in de politieke structuur van hun land werkelijke invloed uit te oefenen. Tegelijkertijd is er een afkeer van Nixon. die velen erger vinden dan Johnson ooit is geweest. In hun woede gaan zij beel denstormen. Toen ik van het politiebureau uit Chicago terugkwam en de folders uit mijn tas haalde zat er nog een ander drukwerkje bij. Ik had dat die och tend gekregen van het ministerie van economische zaken in de staat Illi nois; een facsimile.uitgave van de beroemde toespraak, die president Abraham Lincoln :n 1863 in Get tysburg heeft gehouden. Het minis terie had er een relatiegeschenk van gemaakt, tenslotte is Lincoln in Il linois geboren. In die befaamde rede sprak de president een .nieuwe geboorte' van de vrijheid en hij rieo de Amerikanen van toen op, dat zij met elkaar er voor moesten zorgen dat de regering van het volk, door het volle en voor het volk niet van deze aarde zou verdwijnen. Ik heb die klassieke woorden naast die van hoofdcommissaris James B. Conlisk van Chicago gelegd. Hij roept zijn medeburgers ook op. namelijk om te begrijpen dat verdovende middelen een gevaar zijn. .Help de politie om verslaving in uw gezin en onder uw vrienden tegen :c "gaan'. Gettysburg 1863. Chicago 1970. De barst" in de mythe. G. A. DK KOK.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 17