PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Initiatief van de vakbonden
LAATSTE POGING ,ROLMA' VAN
WERKSPOOR NOG TE REDDEN
Tijdelijk vermindering
van vredesparaatheid
bij de luchtmacht
Pieren van de veerhaven in Breskens
gaan 180 meter verder de zee in
|RTR| - pa
Gekaapt toestel uit
Polen in Kopenhagen
Maandag beslissing
over ronde tafel
gesprek
CHINEZEN
NAAR
CAMBODJA?
Rolterdam-
Anlwerpen-
Baalhoek
Vandaag
in de
krant...
TWEE KLEUTERS
VERDRONKEN
NOG DEZE ZOMER DE AANBESTEDING
KOSTEN: .HALVE
DUBBELDEKKER'
213e jaargang - no. 131
WAARIN OPGENOMEN DE M ID D ELB U RGSE, VLI SSI NG S E, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 6 juni 1970
Vleeshal
col Beuys
Pagina 2
3508 adv. 01186*584, axp 2751)
I, 7853, adv 5213) I
Clro 359100.
DREIGEMENT MET
VRIJWILLIGERS
PARIJS. Pnom Penh
.Rechtstreekse interventie
Chinese vrijwilligers in Cambodja
is mogelijk*, zo heeft een vooraan-
Kaper had twee handgranaten
Jonge Pool zal
worden berecht
(Van onze correspondent)
KOPENHAGEN Een 25-jarige
Pool heeft gisteren een toestel
van de Poolse luchtvaartmaat
schappij gekaapt en heeft de piloot
gedwongen naar Kopenhagen te'
vliegen. De vliegtuigkaper was be
wapend met twee op scherp ge
stelde handgranaten. Een ervan
overhandigde hij meteen na de
Voorbeeldig
Oostburg is een .voorbeeldige' bi.
bliotheek rijk en zal zich door
de buurgemeenten (graag) op de
vingers laten kijken (pag. 2).
Joseph Beuys
De Middelburgse Vleeshal herbergt
sinds vrijdag een tentoonstelling
van werken van de felomstreden
kunstenaar Joseph Beuys (pag. 2).
Werkloosheid
VOLGENS cijfers van het CBS
daalde de werkloosheid in mei
met tien procent ten opzichte van
de maand ervoor. (pag. 3)
Nieuw schip
DE Nederlandse ingenieur H. J.
Tulleners heeft voor het eiland,
verkeer in het Caraïbisch gebied
een revolutionair vaartuig ont.
worpen, waarop niemand meer
zeeziek wordl. (pag. 9)
Nieuws uit Zeeland op
pagina 2, 4, 5. 6 en 11
Binnen- en buitenland op
pagina 3, 9 en 11
Sport op pagina 12 en 13:
Radio en tv op pagina 27
Beurs, financiën op pag. 29.
En in het
Par/. 17: Wereldvoedselcongres in
Den HaagFAO heeft het niet
gemakkelijk.
pag. 18: Letterkundige kroniek en
grafiek, van Stefan Mrozewski.
pag. 19: Een leven tussen de boe-
lcen en; Hoechst in N oord-I erland.
pag. 21: Druk tijdens de vakantie
om de huisdieren; culinair avon
tuur.
pag. 27: Dammen, schaken, brid
ge, puzzel en herinneringen aan
de Tour de France,
pag. 25: Gerard Baart en de gast
arbeiders: De kruistocht van Dom
Helder Cam ara.
landing aan de politie die het toe
stel omsingelde.
Het vliegtuig landde op het vliegveld
Kastrup nadat men via de boordradio
•an het gekaapte toestel het verhaal
an de piloot had gehoord.
Het vliegtuig, een Antonov-24, was
weg van Warschau naar Gdansk, toen
de 25-jarige man de cockpit binnen
drong en dreigde de handgranaten tot
ontploffing te zullen brengen wanneer
het vliegtuig geen koers zou zetten
naar Kopenhagen. Aan boord van het
tweemotorige toestel bevonden zich 23
passagiers.
Politie-agent Tommy Kjaer kreeg het
eerst contact met de kaper na de
landing. Hij wist de man ervan te
overtuigen dat hij veilig en wel in
Denemarken was en nam één van de
twee handgranaten in ontvangst, ter
wijl de kaper zijn identiteitspapie
ren controleerde.
Een politiekewoordvoerder verklaarde
dat de kaper waarschijnlijk politiek
asiel zal krijgen, maar wel berecht
zal worden wegen." kaping.
Na een oponthoud van 4 uur vertrok
het vliegtuig gisteravond weer naar
Polen.
Duitse exprestrein
ontspoord: 5 doden
HANNOVER (DPA) Vijf menaei
werden gedood en twintig zwaar gewond
bij een spoorwegongeluk op het station
van Celle in de Westduitse deelstaat Ne-
dersaksen.
Het is nog niet bekend hoeveel reizigers
lichte verwondingen op hebben gelopen.
Door nog onbekende oorzaak liepen van
de exprèsstrein Stuttgart-Hamburg, bij
het passeren van een wissel zeven van
de elf rijtuigen uit de rails. De trein had
op dat moment een snelheid van 155
km per uur. .Eén van de wagons werd
over een afstand van enige honderden
meters meegesleurd. De meeste slachtof
fers zaten in dit dnel van de trein
CELLE DuitslandOp de fo
to een overzicht van de plaats van
liet ongeluk.
GEEN STRAF MEER VOOR
STAKENDE AMBTENAREN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De regering heeft be
sloten de strafbepalingen op werksta
king door ambtenaren en spoorwegper
soneel af te schaffen.
Een wetsontwerp daartoe zal binnen
kort worden Ingediend. Het staken zelf
blijft echter nog voor deze categorieën
werknemers verboden. De regering wil
eerst het advies afwachten van de staat
commissie die zich bezint op het rechts-
karakter van de ambtenaarsverhouding.
Foto: de Poolse vliegtuigkaper in
de gevangenis.
delingen. Ter verduidelijking:
het gaat hier om de gesprek
ken tussen een Belgische en
Nederlandse delegatie over <-<-n
kanaal tussen Antwerpen en de Wwter»
schelde, voor een deel geprojecteerd op
UTREC HT (GPD) Van de regering en de Nederlandse Spoorwe- staande medewerker van het afge- Nederlands •.•■•bied. Dit kar ai i ••••-.
gpn hangt af of een laatste poging kan worden gedaan om sluiting wtte Cambodjaanse staatshoofd, "1
prins Norodom Sihanoek, vrijdag Izeeuw.irh-Vlaanderen. De Belgische fni-
nister De Saeger lanceerde dit plan in
in Parijs gezegd. najaar van 1966, waarna het bijna
Deze niedewerkei
van de afdeling rollend materieel van Werkspoor Utrecht te voorko
men. Op initiatief van de vakverenigingen is gisteren een poging ge
daan voor een rondetafelgesprek op korte termijn tussen regering,
spoorwegen, VMF en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den
Haag. De raad van bestuur van de VMF vond het initiatief van de
vakverenigingen ,een positieve bijdrage' en verklaarde zich tot een
gesprek bereid.
Ook de drie grote gemeenten zeg
den toe aan de rondetafelconfe
rentie te zullen deelnemen. Laat in
de avond liet de NS weten dat een
definitief antwoord pas mogelijk is
na overleg met de regering. In de
loop van maandag wordt bekend
of ook regering en spoorwegen
aan het gesprek, dat als laatste
strohalm voor het voortbestaan
van de afdeling rollend materieel
van Werkspoor moet worden ge
zien, zullen deelnemen.
Initiatiefnemer voor een gesprek tussen
de verschillende instanties was de voor
zitter van de ondernemingsraad van
Werkspoor Utrecht Nol de Jong. In
vergadering jl donderdagavond eisten
honderden vakbondsleden van Werk
spoor dat het voeren van een dergelijk
gesprek als uitgangspunt moest dienen
voor het beraad dat vrijdagmiddag tus
sen de raad van bestuur en de vakbon
den werd gehouden. De raad van be
stuur van de VMF schortte gistermid
dag in het kantoor van de katholieke
metaalbond St Eloy in Utrecht zijn
standpunt op met betrekking tot de
slechte toekomst van de afdeling rol
lend materieel, waardoor sluiting onver
mijdelijk werd geacht en verklaarde
zich tot een gesprek bereid. ,We zien
duidelijk perspectief voor een voortbe
staan van de afdeling rollend materieel,
anders hadden we deze poging niet on
dernomen', zei gistermiddag na afloop
van het beraad de heer W. Wamsteker
namens de vakbonden.
.Nadat we met de raad van bestuur
van de VMF overeenstemming had
den bereikt over de wenselijkheid van
een gesprek met alle betrokkenen.
Zie slot pagina 9 kolom 5
die minister is
het najaar
twee Jaar later
september 1968)
besproken tijdens een Nederlands-Bel
gische ministersconferentie In Middel
burg. Overeengekomen werd toen om
onderhandelingsdelegaties aan te wijzen.
speciale opdrachten in Sihanoeks
ring van .nationale eenheid', voegde c
aan toe dat als de Verenigde Staten
hun hondgenoten een zekere drempel
«SEM™ iln-,;!;™aiezlch door
weging China een nederlaag niet kan Sen «>uden kunnen laten bijstaan. Deze
aanvaarden. I delegaties zijn inmiddels aan het werk
Door in Cambodja in te grijpen hadden de gegaan, waarbij de onderhandelingen
VS de veiligheid van alle landen be- van Nederlandse kant worden geleld
dreigdaldus de functionaris. Tsjau door SER-voorzitter De Pous. Recenle-
aa6?6 vn^ld.e,n, aan* lijk echter heeft minister De Saeger nog
gaat. kunnen alle middelen gebruikt wor. nHdi„p nnmerkinven trnmaakt o-er
den om ons te helpen bij het afrekenen "'tn,Jdl,ge oP^kingen gemaak. over
met de kliek van Lon Nol en haar M verloop van de besprekingen.
Amerikaanse en Zuidvietnamese mees-
ters' \/an Nederlandse kant Is vanaf het
Volgens Tsjau Seng beheersen de aan- begin gesteld, dat rekening moet
hangers van Sihanoek tweederde van worden gehouden met een hele reeks as-
Cambodja. Hij zei nog. dat zijn bewe-pecten, namelijk van economische, tech-
gmg nimmer de Noord Vietnam ezen ge- nische. financiële en planologische aard.
vraagd heeft de strijd in Cambodja deeljjn de eerste zowel als in de tweede ka-
1,r,t
met de linksgeoriënteerde Vietnamese en herhaling de .economische ornsUn-
Laotiaanse troepen gecoördineerd wer- 'hgheden van de Nederlandse haveng-
den. bieden en hun ontwikkelingsmoge] ijk-
Oi i lieden' in het geding gebracht Nog
üirijtl vóórdat de onderhandelingen begonnen.
Uit Cambodja wordt gemeld dat Viet-
cong-t roepen en Cambodjaanse re ge
rings strijdk-achten sinds donderdag
strijd leveren om het gehucht Setbo, op
nog geen 16 kim afstand van de Cambod
jaanse hoofdstad.
De laatste berichten maken melding van
herovering van Setbo door twee Cam
bodjaanse bataljons. Het gehucht werd
donderdag door de Vietcong veroverd.
Terwijl de militaire acties in de aan
Vietnam grenzende Cambodjaanse pro
vincies, waar Amerikaanse en Zuidviet
namese regeringstroepen voorraden van
de tegenstander opruimen, verflauwen,
laa.t de strijd in het noorden van Cam
bodja op. Naar het schijnt, wordt daar
de situatie van de Cambodjaanse rege
ringstroepen slechter.
ft ant lijn
MINDER ,STARFIGHTER' EN GELEIDE WAPENS IN DIENST
stelde de bewindsman
de Nederlandse me
dewerking .tevens af
hankelijk van de mate,
waarin de elementen
van het overheids
beleid in beide landen kunnen worden
gecorrigeerd, die een gezond evenwicht
in de concurrentieverhoudingen tussen
de zeehavens van de Benelux in de weg
staan'. De laatste tijd is nog een ander
punt sterker in de aandacht gekomen,
namelijk de regeling van grensover
schrijdende lucht- en waterverontreini
ging Onlangs nu heeft minister De Sae-
ger gramstorig betoogd, dat de onder
handelingen op dood spoor zouden zijn
gekomen, omdat de Nederlanders op het
stuk van concurrentieverhouding onre
delijke eisen zouden stellen.
Deze week heeft minister Bakker op
zijn beurt daarover het zijne gezegd,
daartoe uitgedaagd door de kamerleden
Assmann. Van den Heuvel en Dusar-
duijn. De uitlatingen van de heer De
Saeger acht de Nederlandse bewinds
man .niet bijdragen tot een goed onder
handelingsklimaat', zo heeft hij opge
merkt. Van de gelegenheid heeft hij le
vens gebruik gemaakt nog eens uiteen
te zetten waar het hier om gaat. Na
melijk. .Om de mate. waarin die elemen
ten van het overheidsbeleid in heide lan
den zullen worden gecorrigeerd, die een
gezond evenwicht in de concurrentiever
houdingen tussen de zeehavens van de
Benelux in de weg staan'. De Neder
landse delegatie blijft zorgvuldig bin
nen deze grenzen, voegt minister Bakker
daaraan toe.
DEN HAAG (ANP) Op korte termijn zal bij de Koninklijke Lucht
macht tijdelijk een aantal beperkende maatregelen worden genomen
dat ten doel heeft een dreigend tekort op de begroting van dit onder
deel van de krijgsmacht te voorkomen. Daartoe wordt de vliegtuigen
sterkte van de met F 104 g uitgeruste squadrons verminderd en wor
den enkele in de bondsrepubliek Duitsland gelegerde squadrons ge
leide wapens ,gede-activeerd'.
Dat zal ook het geval zijn met gede-ac-
tiveerde squadrons geleide wapens.
Omdat de aantallen vliegtuigen
geleide wapens niet veranderen.
(Zie slot pagina 9 kolom 7
De stprke topneming van de exploitatie
kosten van de luchtmacht en enige on
voorziene uitgaven veroorzaken dit jaar,
maar vooral in 1971 in toenemende ma
te, een dreigend tekort op de begroting.
De tijdelijke maatregelen beogen bespa
ringen in de exploitatiesector. De vre
desparaatheid van de luchtmacht zal
door die beperkende maatregelen tijde
lijk verminderen.
mededeling gedaan aan onder andere de
defensiecommissie, aan de vaste commis
sie voor defensie uit de tweede kamer.
belangenverenigingen. Voordat deze
maatregelen zijn genomen, zijn ze be
sproken met het opperbevel van de ge
allieerde strijdkrachten in Europa.
Brief
De staatssecretaris van defensie (Ko
ninklijke Luchtmacht), de heer A. fi.
M. Duynstee, heeft hiervan in een brief
Star fighters'
De vliegtuigen die door de vermindering
van de vliegtuigensterkte van de .Star-
fighiter'-squadrons vrijkomen, zullen wel
blijven meerouleren bij de eenheden.
WOERDEN" (ANP) In Woerden zijn
vrijdagavond twee kleuters verdronken.
Het waren kinderen die nog maar en.
kele dagen in een in aanbouw zijnde
wijk van Woerden waren komen wonen.
Het zijn de bijna 2-jarige Kees Jan
Suurendonk en de 3-jarige Athur Vin
cent Kretzer. De familie Suurendonk
was pas uit Haarlem naar Woerden
verhuisd, de familie Kretzner enkele da
gen geleden uit Kortenhoef bij Hilver
sum, eveneens naar Woerden. Beide ge
zinnen telden twee kinderen. De kin
deren zijn verdronken in een waterpar
tij dicht bi j hun woningen.
TERNEUZEN Eind augus
tus of begin september van dit
jaar wordt de verruiming van
de veerhaven te Breskens aan
besteed. De beide havendani-
nien zullen in totaal over een
lengte van 180 meter verder in
zee worden aangelegd, terwijl
de breedte van de havenmond
van 60 meter (op 9m NAP)
op 125 meter zal worden ge
bracht. Met deze verruiming,
die liet manoeuvreren met gro
tere schepen vereenvoudigt,
wordt een vlotter oversteek van
vracht en passagiers beoogd,
zal het mogelijk worden even
tueel alle eenheden van de pro
vinciale pontvloot op dit veer
in te zetten, terwijl voorts wordt
gehoopt daarmee de nogal hoge
kosten van uitbaggering van de
haven te drukken.
In verband met het feit dat het
werk nog moet worden aanbe
steed, wil men bij rijkswater
staat over de kosten liever niet
praten. .Laten we zeggen onge
veer de kosten van een halve dub
beldekker', zei ons ir J. S. Hoek
stra, hoofd van het arrondisse
ment Terneuzen van rijkswater
staat. Hij vindt het in elk geval
een rendabele zaak en een werk
dat op zeer korte termijn kan
worden uitgevoerd.' De haven, zo
als tlie er nu ligt, is niet nicer
geschikt om verder door te gaan.
Aan de hiervoor genoemde argu
menten kan men gewoon niet
meer voorbij gaan'.
Verwacht wordt dat het verrui
men van de Breskense veerhaven
ongeveer anderhalf jaar in beslag
zal nemen. ALs dus in het vroege
voorjaar van 1971 kan worden
gestart, kan de verruimde haven
medio of najaar 1972 worden
opgeleverd.
Overigens wordt met deze verrui
ming slechts een gedeelte van de
oorspronkelijke plannen geraliseerd
Zoals bekend waren die plannen de
aanleg van een nieuwe veerhaven
voor dubbeldeksboten tussen Vlissin
gen en het Sloe en het inrichten van
de Breskense veerhaven, eveneens
wor dubbeldekkers Die plannen
werden reeds ontwikkeld tijdens de
werkzaamheden aan de havens van
Kruiningen en Perkpolder. In 1968
werden ze kamt en klaar gezonden
naar Den Haag. In de loop van 1969
kreeg men in Zeeland bericht dat de
beslissing moest worden aangehou
den in verband met de problematiek
rondom de plannen voor een vaste
oeververbinding.
Loskoppelen
reactie in Zcclaud. Voorgesteld en
besloten werd de verruiming van de
veerhaven los te koppelen van het
al dan niet geschikt maken van die
haven voor het optimaal gebruik van
de grotere dubbeldeksschepen. Met
andere woorden en daarover is
detijds wat misverstand gerezen
de plannen voor de nieuwe veerhaven
te Vlissingen en voor aanleg van
een nieuwe fuik, op- en afritten, ver
ruiming opstelruimte te Breskens,
gingen de ijskast in. Bleef ter reali
sering over verruiming van alleen
maar het buitengedeelte van de hui
dige veerhaven te Breskens (mon
ding langer, breder en dus veili
ger maken
De reden? In geval van nood. bij
periodiek onderhoud, bij revisies
etc. is het gewenst om bijvoorbeeüd
een dubbeldekker in te zetten op hei
veer Vlissingen - Breskens. waarbij
dam uiteraard- alleen gebruik kan
worden gemaakt van het beneden-
dek. Maar deze dubbeldekkers zijn
1000 ton groter, veel hoger en t-.en
meter langer dan de pr.nsesseboten.
en hebben dus zowel in de lengte als
In de breedte meer ruimte nodig.
Met name moet óe uitlooplengte bin
nen de haven drie maal de
lengte zijn en daar mankeert in
Breskens nog wel wat aan.
Topdrukte
Tijdens de topdrukte van 1969 is
het wel voorgekomen dat op het
lijk met de drie prinsesseboten en
de kleinere juliana en Bernhard.
Die laatste twee (negentig meter
boten) meerden af in de kleine
fuik. Dat leverde nogal eens pro
blemen op met het binnenvaren en
het afmeren. Als de havenmond
verlengd wordt met bijna 200 me
ter, betekent dat een diepere ha
veningang en onder meer da* de
op hun hëurt wachtende veerboten
dichter bij de haven kunnen
wachten om binnen te lopen.
Verder heeft een belangrijke rol ge
speeld het feit dat de huidige haven
(Zie slot pag. 4 kol. 3)
bewindsman zijn keurig gekozen. Zij
suggereren, dat er niet alleen in België,
maar ook in Nederland hier en daar wat
gecorrigeerd kan en moet worden. For
meel klopt dat natuurlijk wel, niettemin
wordt daarmee tevens de werkelijkheid
flink bemanteld. Waar het namelijk in
feite om gaat, is de verhouding Rotter
dam-Antwerpen, de hele rest is hijzaak.
Men kent de oude en vaak op bittere
toon in Rotterdam geuite klacht, dat
Antwerpen aan fikse concurrentiever
valsing doet (onder meer) ten aanzien
van industrievestigingen: grondprijzen-
politiek, investeringsfaciliteiten, steun
aan de haven zelf, om slechts enkele
punten te noemen. Die vervalsing zou
ertoe leiden, dat Rotterdam al menig
maal achter het net heeft gevist ten
bate van Antwerpen: Degussa zou er
een voorbeeld van zijn, Shell-chemie
dreigde fout te gaan (allemaal volgens
Rotterdam). Overigens ontkent Antwer
pen dat het gunstiger voorwaarden zou
kunnen bieden en met name schepen
Delwaide weet op zijn beurt allerlei voor
delen aan de Rotterdamse kant op te
sommen waarover Antwerpen weer niet
zou beschikken. Hoe dan ook, nu Ant
werpen dringend gebrek heeft aan het
Baalhoekkanaal en min of meer met de
hoed in de hand bij Nederland moet aan
kloppen, is achter de schermen de Rot
terdamse druk groot.
hebben de indruk, dat de Neder
landse delegatie vanuit Rotterdam
nogal eens is of wordt benaderd teneinde
er toch vooral voor te zorgen, dat de
Antwerpse vestigingsmogelijkheden in
de toekomst niet (meer) beter zullen
zijn dan die van Rotterdam. Dat kan
twee dingen betekenen: de Antwerpse
situatie óók in Rotterdam toepassen -
hetgeen in de Nederlandse verhoudingen
onmogelijk wordt geacht gelet op de an
dere havens in dit land - dan wel aan
passing van de Antwerpse verhoudingen
aan de Nederlandse situatie. Het is dui
delijk, dat de Nederlandse delegatie z:ch
niet kan permitteren op dit stuk van za
ken direct al een soepele houding aan
te nemen. Een eventueel .Baalhoek-trak-
taat' moet immers ook worden geratifi
ceerd in het Nederlandse parlement en
daar kunnen juist op het stuk van in
ternationale scheepvaartwegen de na
tionale hartstochten nog wel eens zege-
Benelux-overwegingen.
Tegen de hier geschetste achtergron
den moeten zowel de bijterige op
merkingen van minister De Saeger als
de duidelijke repliek van zijn Nederland
se ambtgenoot in beschouwing worden
genomen. Zij zijn een onderdeel van het
spel. De vraag blijft niettemin hoe een
oplossing kan worden gevonden voor
deze concurrentieverhouding tussen
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1
W,