KENTEREND GETIJ, TREFFEND SIGNALEMENT VAN EEN LAND IN BEWEGING zeeuwse courant NIEUW FOTOBOEK OVER ZEELAND [ZATERDAGKRANT provinciale Bij G. W. den Boei' te Middelburg verscheen deze week voor de provincie Zeeland en deze uitgeverij het nieuwe fotoboek .Kenterend Getij', een boek, dat naar de inleidende tekst doet uitkomen, wil zeggen: ,dit is het Zeeland in de kentering der tijden'. Het lijkt ons een gelukkige zin, waarmee de samenstellers hun eigen opdracht binnen de mogelijkheden hebben gehouden. Hoe groot is immers de verleiding niet bij een dergelijk afgerond lijkend project te zeggen .Zeeland óp de kentering'? Hoe moeilijk is anderzijds niet het foto grafisch nauwkeurige punt van sluiting te bepalen; wat is het kenterend moment suprème precies en valt het niet tegen in het licht van de hele ontwikkelingsgang die er in moest uitmonden? ,In de kentering - Kenterend getij; er zit een bewe ging in, iets van een grote golf die aan- of wegrolt. Voor- of achteruit? Het is met betrekking tot het gebied dat Zeeland heet een vraag, met het antwoord waarop geleerden en gewonere mensen h et beurtelings eens en oneens zijn. Ze mogen en zullen moeite met het antwoord hebben, ook na de kentering ongetwij feld. Zeeland in ontwikkeling, vóór of tegen? Is er wel een ongenuanceerd ant woord op te geven? Getij, géén moment, géén monument maar wel de handtekening van een eerlijk fotograaf die van een mo ment een monument kan maken: ,Wim Riemens was here'. SOBER Behalve Wim Riemens komen in het colophon van .Kenterend Getij' ook de namen M. P. Bruin, drs M. C. Verburg en G. A. de Kok voor. De Bruin leverde het historisch deel van de inleiding. Verburg de gegevens over recent elijke ontwikkelingen en De Kok tekende voor indeling en eindredactie. De inleidende tekst is, hoewel punt voor punt uiterst beknopt, in de to taliteit nogal uitvoerig. Ze is opgebouwd uit korte verwij zingen naar belangrijke hoofdstuk ken in de geschiedenis van Zeeland, merkpaaltjes langs de weg die voert naar onze jaren '70, puntjes van 9000 jaren voor Christus tot nu, treffend met kleine tekeningen geïllustreerd. Men kan zich de vraag stellen of het voor een puur fotoboek allemaal wel nodig is, dit resumerend signa leren. Het antwoord kan dan alleen ,ja' zijn als het fotoboek er als zo danig geen last van krijgt, er eer der mee gediend is. Het kan voorts alléén als een op lossing is gevonden als hier in .Ken terend Getij'. We komen daarvoor terecht bij de uitstekende indeling en lay-out, waarvoor niemand geno teerd staat en die we dus moeten on derbrengen bij de eindredacteur. Hij heeft eerst met enkele forse platen zonder meer het het thema van het boek bepaald en gaat dan over tot de tekst, gedrukt op een afwij kende zachte kleur papier in een wei nig experimentele, keurig open blad spiegel. Dan volgt het foto-gedeelte. Over die tekst die gelukkig sober is, nog graag een enkele opmerking: men had wat voorzichtiger kunnen zijn met een toch al te algemene opmerking als deze .Zeeland heeft geen grote dichters, schilders of schrijvers voortgebracht Deze opmerking wordt al gemaakt tussen de jaartallen 1700 en 1780 en is bovendien te persoonlijk om zo alge meen gepresenteerd te worden. Na 1900 moet de tekst dan ook al dit terugnemen: .Zeeland heeft welis waar geen grote dichters gekend, maar er is toch een uitzondering: Boutens'. Over Wolffje willen we dan tus sen groot en klein nog wel eens babbelen. STRAK De indeling is gehouden in vijf foto groepen, de hoofdstukken Water, Wo nen, Werken, Spelen en Seizoenen, alle min of meer in elkaar grijpend. De lay-out is strak, zonder experi ment, geen kleur, geen overlopende foto's, een per pagina, met waar nodig een uniforme witstrook aan de onderkant. Het boek zit mede daardoor sterk in de band. Het geheel is gemaakt tot een boek van handzaam formaat. Alleen vragen we ons af een breder en meer lig gend formaat de foto's niet. ten goede gekomen zou zijn. De druk, Riemens' zwart-wit-werking vraagt wel erg veel van hoogdruk (we zouden het ook eens in diepdruk moeten zien), is goed, al laat de zwarting af en toe te wensen over Dat kan natuurlijk ook een kwestie van cliché zijn. De boekverzorging, presentatie, is als het hele boek dit Zeeland in de kentering waar dig. We maken dan tenslotte ook alleen bij wijze van vitterigheidje melding van een fout, voor ons een gevoelig heid misschien: de schaapskooi op pagina 53 staat beslist niet op Wal cheren. maar op Zuid-Beveland, niet ver van Borssele, dat we hier nog maar met tweemaal ,s' schrijven. Het is misschien iets voor de tweede druk die wel zeer spoedig zal komen en die dit .Kenterend Getij' als treffend signalement van een land in beweging zeker verdient. ANDRéOOSTHOEK (.Kenterend Getij'. G. W. den Boer. Mid delburg. 1970. 29.30. 200 pagina's met los meertalig tekstgedeelte.) een collectie, die af en toe zo tref fend getuigt van meesterschap, is men zelfs met een bult vol argumen ten maar moeilijk voorbij kunnen gaan. Wim Riemens zegt met dit boek ook erg veel gunstige dingen over zijn eigen ontwikkeling. Zijn sterke zwart-wit compositorische instelling, die zich al zeer nadrukkelijk liet zien in zijn boek .Middelburg' (Den Boer, tweede druk 1965) en ook al enigzins, maar in veel mindere mate in .Ontworsteld Land' (Den Boer. 1960) komt in dit .Kenterend Getij' wel zeer gesublimeerd naar voren. Riemens heeft body gevonden voor zijn fotografisch kunnen en dat le vert af en toe magistrale platen op. EIGEN TAAL In vorige uitgaven werd hij nog wel eens achtervolgd door de tekst. De foto's werd daardoor veel van de eigen vrije ademing ontnomen. Woorden gingen het beeld beeldend toelichten. Dat kan haast niet an ders dan bij wijze van evocatie en waar het beeld van de fotograaf al aanwezig was, kwam het neer op een stap terug, of zo men wil een omweggetje met risico's. De eindredacteur van Kenterend Ge tij' heeft dat risico niet genomen en al wat overbodig was aan kant ge laten. De tekst bij de foto's beperkt zich tot een zakelijke mededeling; deze foto werd daar genomen, met andere woorden: .Riemens was here'. Dat duidt op een waarderende er kenning van een foto en een foto graaf. De eigen taal van deze man is het waard beluisterd te worden, als daar poes-pas bij moet komen kan hij dat zelf verzorgen. Wim Riemens laat dat laatste ove rigens na. Hij is een man die, hoe ambachtelijk en weinig kunstig zijn uitgangspunt ook moge zijn, het ex periment laat voor wat het is. Hij maakt er althans in Kenterend Ge tij' hoegenaamd geen gebruik van. Hij bereikt een haast grafische- zwart-wit-stelling, die hij behoudt en in nuanceringen uitdiept. Dat is ech ter allemaal al gebeurd vóór zijn apparaatje geklikt heeft; het labo ratorium is er voor de afwerking, niet voor de bewerking. In een serie van 180 foto's geeft Wim Riemens zijn aspecten van Zee land in de kentering. Het zijn aspec ten van water, wonen, werken, spe len en seizoenen, aspecten ook van een simpel mens ,een volk, klein maar vast onder een hoge hemel. In de meeste opnamen is juist deze mens, klein en groot, treffend aan wezig. Hij staat nergens alleen of opzichzelf. Er staan voeten op de grond, er steken armen in de lucht. Als het woord Kosmisch' nog mag, is er voor dit boek van Riemens veel mee gekarakteriseerd. Zeeland, land tussen water, onder hoge luchten, laat het zijn bewo ners in dit bock al zonder zwemvlie zen en vleugels stellen. Er vliegen in ditzelfde boek op nog welgeteld drie bladzijden kokkemeeuwen, er komt uit heel wat meer hoge schoor stenen rook, maar aan de Westkap- pelse dijk liggen de oudsten van het volk nog. Zeeland in de kentering, Kenterend Verwacht het in elk geval niet van .Kenterend Getij'. Het is op de al lereerste plaats een foto-boek, dat aspecten laat zien van een ontwik kelingsgang tegen het grote fond van een land en (nog) een volk. Dat gebeurt fotografisch, documentair. Het commentaar is eventueel alleen te halen uit de wijze van samenstel ling, maar ook die heeft meer te maken met het produceren van een goed boek dan met het leveren van (een vaak) overbodig commentaar. Fotografisch en documentair, begrip pen die op een koudefront kunnen wijzen, maar die hoe weldadig is de tegenstelling in dit boek als centrale verwarmers fungeren. Het is, om aan die uitspraak met een maar enige verklarende uitbrei ding te geven, namelijk eerst en vooral bet boek geworden van Wim Riemens, fotograaf ver boven de grens waar de daling van tempera tuur optreedt. Hoewel liet colophon andere namen aangeeft, lijkt Riemens meer dan ooit rechtstreeks betrokken te zijn geweest bij de samenstelling. Aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19