Rechtstreekse treinen op randstad en oosten BILT Ontslag op staande voet bij Alumex te Heinkenszand België wil aanleg Baalhoekkanaal volledig betalen' A 2-werken kosten de helft van een ruilverkaveling Stroommeting in Westerschelde Nu is het tijdvoor lékker met lékker: Beschuit met aardbeien. NIET FREQUENTER, WEL SNELLER VLISSINGEN HOEKSTATION 1NTERCITYNET TANKER VAST BIJ TERNEUZEN VREEMD GELD DIRECTIE: ,WERKWEIGERING' ALMANAK Raad Oostburg in motie tegen inpolderen van de Mosselbanken Losmaken' Raad Kapelle en het ambtsgebed PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 22 MEI 1970 (Van één onzer redacteuren) EINDHOVEN Goed beschouwd brengt het NS-programma Spoor slag '70, dat met ingang van zon dag 31 mei-in werking treedt, in Zeeland geen ingrijpende verande ringen in de huidige treinenloop met zich mee. Wel liggen de ver trek- en aankomsttijden van de 2 treinen per uur meer uit elkaar dan voorheen, zodat men nu bij na van een echte halfuurdienst van en naar de rest van het land kan spreken. De eerste, totaal vernieuwde dienstregeling, onder deel van de intensievere NS-aan- pak en -opzet, geeft geen frequen tere maar wel snellere treinver bindingen aan. Een reis naar Am sterdam duurt nu 2 uur en 26 mi nuten en naar Zwolle 4 uur en 29 minuten. Vanuit Vlissingen is er elk uur een rechtstreekse verbinding met de rand stad tot Amsterdam en niet het oosten tot Zwolle. De lijndienst naar Amster dam is supersnel en wordt via het intereitynet onderhouden door de zoge naamde tempotreinen. De laatste tempotrein vertrekt om 19.58 uur uit Missingen, daarna moet men steeds overstappen in Roosendaal. Tijdens zon- en feestdagen rijden ook om 20.58 en 21.58 uur tempotreinen met bestemming Amsterdam. Alleen in Middelburg, Goes en Kruinin- gen wordt gestopt. De treinen die linea recta op Zwolle rijden, gaan via het stoptreinennet. Dus deze stoppen aan alle Zeeuwse stations. (ADVERTENTIE) I dusdanig ontwikkelen, waardoor moge lijkerwijs ook .zware vervoersstromen' ontstaan, dan zal men hiermee in nieuwe spoorsehema's rekening houden, zo werd donderdag tijdens een persconferentie van de NS-zijde in Eindhoven opge merkt. Zeeland heeft dus wel een inter- citylijn naar de Hollanden, maar niet richting oost; dit is wegens technische redenen onuitvoerbaar. Gesteld werd dat er in de provincies Brabant en Gelderland (men denke aan steden als Breda, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen en Arnhem) teveel belangrijke spoor wegknooppunten liggen, waar treinen uit verschillende richtingen moeten wor den ingewacht. Hierdoor zou de snelheid van een intercity-trein beneden het ge stelde minimum van 90 km per uur ko men te liggen. Intereitynet Het intereitynet, waarvan de aanslui tende treinen aan een zelfde perron stoppen, zodat de reizigers meteen kun nen oversteken en geen tunnels behoe ven door te lopen, voldoet aan vier fun damentele eisen: Onderlinge verbinding van de plaat, sen met de meeste lange.afstandsreizi. gers (de computer wees er gemiddeld veertig per dag aan). Hoge reissnélheid door hogere maxi. miumsnelheden en door minder en kor. tere stationnementen (alleen bepaald door de tijd die de reizigers nodig heb ben, dus niet maer door het laden er lossen van post en goederen). Materiaal van goede kwalitite (deels verkregen door versnelde aanbouw, deels door modernisenng van bestaand mate rieel Voldoende frequentie, bepaald door het aantal reizigers per trajeot. Het stoptreinennet, waaronder het tra. ject Vlissingen - Zwolle resorteert, vult het intereitynet aan, verzorgt de aan sluitingen op dat net, bedient alle voor stadstations en heeft zijn eigen frequen tie per baanvak, rond de grotere knoop punten verdicht tot een kwartierdienst. Secondenbedrijf Drs H. Wissink. chef afdeling voorlich ting van de NS, wees er op, dat de spoorwegen altijd een manutenbedriif waren geweest maar dat het per 31 mei een secondenbedn.tf wordt. In d.t ver band pleitte hij bij voorbaat ai voor enige meegaandheid en begrip, indien het ooit zover mocht komen, dat door bepaalde omstandigheden er storingen in het treinennet optreden. Onverbloemd liet hij weten dat met de op. voering van de treinenfrequentie ook| de graadmeter van de kwetsbaarheid was opgelopen. Met het oog op onver wachte noodsituaties hebben de NS spe ciaal een organisatie in het leven ge roepen die, zodra noodzakelijk, actie kunnen geven om dan snel in chaotische treir.verwarringen in te grijpen en die bij te sturen. Spoorboekje Het spoorboekje .nieuwe stijl' is eigen lijk een spoorboek geworden het is zeer lijvig. Dit komt doordat de inde ling zo praktisch en overzichtely mo. gelijk is gemaakt I>e omslag is geel met blauw, maar als men op de rand kijkt ziet men de kleuren rood. blauw groen en wit. De/.e kleuren komen over een met de spoorregelingen in een be paald territorium. Blauw duidt het sche ma voor Zuid-Nederland aan Daarin vindt men dus de Zeeuwse treintijden. Groen betekent Noord- en Oost-Neder land en rood West- en Midden-Neder land. Wit tenslotte geeft de sneltijden van het intereitynet weer. AI valt de afstand Vlissingen - Zwolle niet onder het intereitynet, toch is deze »>r wel in vermeld, namelijk onder de lelter F, sub a en b. Ook van belang, zeer zeker voor Zee land. zijn de aansluitingen van de hoofd buslijnen. richting Sas van Gent. Hulst en Brugge, en die van de boottijden naar Bréskens, Perkpolder en Terneu- zen. Deze zijn allemaal in het spoor boekje opgenomen. Van een aantal gro te steden (Amsterdam. Rotterdam. Den Haag en Utrecht) zijn ook plattegron den met de gemeentelijke busverb ndm- gen er op, in het boekje afgedrukt. Om de tabellen zo rustig mogelijk aan de ogen te presenteren heeft men stip pellijntjes. cursieve rijden en de over stelpende hoeveelheid tekentjes en voet nootjes zoveel mogelijk weggelaten. Als de rijdtabel overgaat van rood in blauw betekent dat. dat de reiziger moet overstappen. TER NEUZEN Op de Westerschelde bij Tcrneuzen is gisteravond rond zes uur de 69.68" fon nietende Belgische ertstanker .Mineraal Gent', van de Ma ritime Beige aan de grond gelopen (even mi hoog water). Het schip was volledig geladen met ijzererts op weg naar Sid- rnar in Zelzate. Voordat de tanker het kanaal Terncuzen - Gent op zou kun. nen varen had liet eerst gedeeltelijk moeten worden gelost. In verband met het vastlopen moest de Mineraal Gent' zeker worden gelost en dat heeft men dan ook gedaan met drie drijvende bokken en twee bakken van de OVET; ongeveer 1500 ton. Omstreeks twee uur vannacht (bij hoog water) zou men het sdhip proberen vlot te trekken. Hiervoor waren ongeveer 12 sleepboten van de Unie voor sleep- en reddingsdiensten uit Antwerpen en van Muller-sleepbednjf uit Terneuzen ter as sistentie uitgevaren. De .Mineraal Gent', dat op de splitsing van de Schaar van Everdingen en a'e Pas van Terneuzen was vastgelopen, le verde geen gevaar voor de scheepvaart op. Om tien over één 's nachts was het schip vlot en ging het tn de Schaar van Eve. ringe ten anker. Het scheepvaartverkeed op de Wester schelde was twee uur gestremd geweest. OOK OP ZATERDAG (ADVERTENTIE) Cheques - goud - reisverzekering Spaar-, salaris-, deposito rekeningen DE GRENSWISSELKANTOREN VLISSINGEN HANSWEERT TERNEUZEN SLUIS SAS VAN GENT Hal station NS Sluisplateau Herengracht 5 Douanepost Douanepost Telefoon 01184-4295 Telefoon 01130-1397 Telefoon 01150- 4051 Telefoon 01178- 334 Telefoon 01158-1210 Mr Van Aartsen opent ,Haestinge' in St-Maartensdijk ST.MAARTENSDIJK De commissa ris ded koningin, mr J. van Aartsen, zal maandagmiddag 1 juni het recreatie centrum .Haestinge' te St-Maartensdijk openen. De plechtigheid vindt plaats om drie uur in de foyer van het bij het centrum behorend gemeenschapsgebouw. Ontslagenen: ,Wij hebben geen werk geweigerd' leeuwse Namen Nieuwe wijken, nieuwe namen. Vroeger groeide een stad op haar dooie akkertje, verscheen er een huis nan een dreef, tien jaar later nog één en dan werd het tijd om die nieuwe aanleg' De Dreef te noemen. Die ontwikkeling is ach terhaald, daar helpen geen moe der tjeheve en geen NVSH aan. Laten we er maar met omheen draaien: de nieuwe wijken verrij gen als paddestoelen uit de grond. Rechte lieten, haaks op andere rechte lijnen, eenvormige huizen die straten vormen en die straten moeten een naam heb ben. Daar heeft men nogal moei te mee. Er moeten staatslieden voor opdraven, kunstenaars, na men van rivieren en zeearmen, namen t.vrn bloemen en planten. Dat is ook weer niet nieuw, want Den Haag, om maar eens wat te noemen, had voor de laatste we reldoorlog al een bloemen- en bo- menkwartier, waar je met een plattegrond nog mooi verdwaalde. Daar zijn het Vlissingse Paauwen- burg, Middelburg-Zuul, Nieuio- Terneuzen en Goes-Zuid nog maar flauwe aftreksels bij. Toch ziet man ook hier kans de zaken ont stellend te compliceren. Middel burg heeft een Stromenwijk, met een Westerscheldestraat. een Oos- terscheldestraat, een Sloestraat, een Zandkreekstraat en hoe al die andere straten verder mogen he ten, die zeer onlogisch in elkaar zit. Het klopt niet met de kaart, die zegt dat Keeten, Mastgat en Zijpe mi elkaar overlopen. De wa terlopen zijn hier lelijk op een hoop gegooid, voor een bevaren man moet het een verschrikking zijn. En je zult bijvoorbeeld, als jong, aankomend bloemist, een ruiker tje moeten afleveren bij een me vrouw Maas in de Rijnstraat. En dan plotseling voor een bordje Maasstraat staan. Verwijt dan zo'n jongen maar eens, dat hij het. boeketje tot iedere prijs aan een mevrouw Rijn in de Maasstraat wil afgeven. Het nummer heb je onthouden, het kan niet missen. En daar blijkt dan een familie De Waal te wonen. Je kunt de boel erbij neergooien. Maar dan lig gen de bloemen in de goot. Van de Waalstraat. Want die is er óók. GOES Zes jeugdige werkne mers van de nog geen twintig man tellende produktieafdeling Ivan de zonweringsindustrie Alu mex te Heinkenszand zijn woens dag door de directeur L. Reijnders ip staande voet ontslagen. Het motief van de directie luidt: werk- iveigering. De werknemers zeggen ,Wij hebben geen seconde werk ge weigerd'. Zij zijn dan ook van plan via de daartoe geëigende wegen protest tegen het ontslag aan te tekenen. Aanleiding voor de moeilijkheden bij Alumex was een toespraak van direc. teur I eijnders, die zich dinsdag tegen over de voltallige produktieafdeling on tevreden toonde over de resultaten. Hij erweet zijn werknemers onder meer slordigheid en het misbruik maken van vertrouwen. Bovendien meende hij, dat de produktie van de fabriek, die in het voorjaar op topcapaciteit moet werken, beneden de maat oleef. De volgende dag werd de heer Reijo. ders geconfronteerd met een lijst waarop het personeel vier wensen had geschre ven, waarvan men inwilliging noodzake lijk achtte voordat de prestaties verbe. terd zouden kunnen worden. Tot onge noegen van de directie waren de hand- kantine gebeurde lopen dc meningen-uit een. Volgens directeur Reijnders heeft hij gezegd, dat hij iedereen volgens de cao zou betalen. Enkele personeelsleden hebben gehoord, dat hij zei: ,We vallen terug op de minifnum-cao'. .Dat ze niet veel begrijpen, wist ik, maar dat ze zelfs mijn woorden niet begrijpen, verbaast me', zei ons de heer Reijnders donderdag. Volgens hem heeft hij na zijn laatste mededeling over de cao.betaling het personeel gelast aan het werk te gaan. .Zij die niet willen, gaan maar naar de gang. zei ik', aldus de heer Reijnders. Zes personen gingen naar de gang. Zij zijn op staande ontslagen. De zes ontslagenen beleefden het g> ren anders. Zij begrepen, dat Reijnders met zijn opmerking over de cao bedoel de, dat het hele premiestelsel zou ver vallen. Ze namen geen genoegen met deze vermindering "van daar wilden ze duidelijkheid over lieb- tekeningen onder deze lijst vrijwel het voltallige personeel h"i getekend onder werktijd verzameld. De heer Reijn- Premiestelsel MINISTER JOS DE SAEGER: OOSTBT'RG De gemeenteraad van Oostburg heeft donderdagavond zonder hoofdelijke stemming een motie tegen het inpolderen van de mosselbanken aangenomen. Alleen de heren E. Dekker en P. Zegers, twee leden van de S man tellende protestants-christelijke fractie, wilden de aantekening te hebben tegen gestemd. De motie, die refereert aan het bezwaar schrift van het .Actiecomité Mosselban ken', was een initiatief van de raadsle den F. P. aarends (ppr) en A. van Beest (pvda). Het college van b en w sprak zich er, bij monde van burge meester drs A. Schipper en wethouder er gouwe, positief over uit. De heer Dekker kreeg een felle aanval te verduren van de heer Van Beest, toen hij opmerkte de inpoldering van dc banken en de toekomstige uitbrei ding van Dow Chemical in dit stadium niet op zijn merites te kunnen bekij ken. ,Hier zitten zoveel facetten aan we kunnen nu echt niet eventjes zeg. ;cn of we ervoor of ertegen zijn', aldus iet prot. dhr. raadslid, dat verder Dow Chemical nadrukkelijk prees voor het aandeel dat dit bedrijf had in het op heffen van de werkloosheid. .Dat u zegt op zo korté termijn geen standpunt te kunnen bepalen verwondert mij. Het is merkwaardig dat mensen die al jaren politiek werk doen door het indienen van een motie pas bij de consequenties van een Dow-uitbreiding worden betrok ken', trok de heer Van Beest van leer. Naar zijn mening speelt de kwestie al jaren. .Bovendien schrijft u in uw ver kiezingsprogramma ten aanzien van de recreatie voorstander te zijn van eer harmonieuze ontwikkeling van de kust. streek en het achterland. Verder, dat de streek aantrekkelijk moet blijven voor de -toeristen' Volgens ctliouder Vergouwe haalde dc heer Dekker de kanaalzone en de ontwikkeling van Dow Chemical door elkaar. ,Het wordt tijd dat Dow een halt wordt toegeroepen. We moeten aan het streekplan vasthouden, het kust- ,ALS NEDERLAND GEEN INDUSTRIËLE INTERESSE HEEFT' (Van onze correspondent) BRUSSEL België is bereid de rekening voor de aanleg van het Baalhoekkanaal volledig te be talen, indien mocht blijken dat Nederland voor dit project geen industriële interesse heeft'. Dat heeft de Belgische minister van openbare werken, Jos. de Sae- ger, gisteren in de kamer van volksvertegenwoordigers ver klaard toen daar de begroting van zijn departement werd be handeld. Opnieuw al eerder had hij dat op een bijeenkomst in Antwerpen gedaan toonde de bewindsman zich bij zonder ontstemd over het verloop van de onderhandelingen niet Neder land rondom het kanaal dat de in dustrieterreinen op de linkeroever van de Schelde moet ontsluiten. .Ne derland zou de principiële toestem ming, die het twee jaar geleden voor de aanleg van het Baalhoekkanaal heeft gegeven, moeten honoreren', zo was de conclusie van de minister. De bewindsman beloofde de kamer dat vaart zal worden gezet achter de plannen voor uitvoering van het zo genaamde Plan-Verschave: het recht trekken van de Bocht van Bath in de Westerschelde door over een af stand van ongeveer vijftien kilome ter langs de Zeeeuws-Vlaamse kust en het Land van Saeftinge de vaar weg voor de zeevaart aan weerskan- aaar wucien ze uuicici.jivneiu oitr iieu- - i ben. ,Dat ging toen helemaal niet, je K<;>»ed mag niet veriTulen'. kon glad niet praten met hem, je werd;H'J meende, dat over de gevaren van gewoon weggeduwd', aldus Rinus Hof- e,"n ongelimiteerde groei van Dow de /-.r, afgelopen periode voldoende is gepubli ceerd. Toen de heer Dekker de heer Van Beest verweet, dat er in de motie gaan alter natieve mogelijkheden voor een uitbrei ding van de Dow naar voren komen ten te bedijken. Over drie jaar zul len 125.000 tons schepen in Ant werpen ontvangen moeten kunnen worden. Dit betekent dat in 1974 de Bocht van Bath rechtgetrokken moet zijn. Van liberale zijde namelijk r Nederland over het rechttrekken van de Bocht van Bath los te maken van die over het Baalhoekkanaal. Wat die onderhandelingen over het Baalhoek kanaal betreft meende minister De Saeger dat de moeilijkheden voor- Nederland wenst te komentot N al liggen op het economisch vlak. harmonisering van de grondprijzen voor industrievestiging in de haven gebieden van de Benelux. België is van oordeel dat die harmonisatie moeilijk alleen kan worden gereali seerd voor het Verdronken Land Saeftinge'. De Hongaarse organist Endre Kovéc» heeft donderdagavond voor een niet tal- rijk publiek een voortreffelijk program, ma uitgevoerd op het orgel van de Ter. euzense Grote Kerk. De keuze van da erken wees in de richting van de ro- mantiek, hetwelk voor dit orgel ea voor dit publiek een gelukkige greep bleek. Hij opende met een preludium tn fuga in o dur van Von Lübeck. Dit wérk werd zeer mannelijk gespeeld. Da Koralvorspiele welke hierna volgdtn ..aren van de grote Bach. KovAcs v»4t het .Vater Unser' een aanvaardbaar ba rok karakter te geven, hetwelk op het romantische orgel van de Grote Kerk geen geringe opgave is. Het wonder schone 2e Vorspiel ,Nun kommt der Ha. den Heiland' kreeg in de cantus flnnuj met geprononceerde uitkomende stem men cn de tremulant iets te veel van het goede, doch overigens een technisch knappe vertolking. De organist deed er goed aan deze werken van Bach in het centrum van zijn programma te plaau sen: Een of meerdere koraalvoorspelen van Bach zouden ons inziens op geen en kel kerkorgelconcert mogen ontbreken. Hulde derhalve. Was Bach de grote meester van de barok, Franck was dit ongetwijfeld van de romantiek. Welk een prachtig thema heeft zijn .Prelude, fugue et variations.' Kovacs, die meer als specialist voor de uitvoering van Bach-werken bekend staat, toonde dat ook Franck hem na aan het hart ligt De orgelmis van Kodaly werd zeer kui. dig geregistreerd. Dit geldt ook voor het adagio én de variaties van Liszt over .Weinen, klagen, sorgen.' Terwijl de zon haar laatste stralen door de mooie ge- brandschilderde ramen wierp, hieuw di organist brokken klank uit het org*; waardoor een zeer bijzondere sfeer ont stond. Kovacs bleek een zeer bekwaam organist. Met name zijn registreerkunst viel op. De thuisblijvers en zij waren met te velen hadden ongelijk. Nu Terneuzen een prachtige kerk bezit met een orgel waarop vrijwel de gehele 11. teratuur kan worden gespeeld is het on begrijpelijk dat niet meerderen de gang naar deze concerten vinden. Doch ook hier blijkt dat het moeilijk is een breed publiek los te maken uit het alledaags* Het volgende concert wordt op 24 juni gegeven" dor Feike Asma. De kosten voor een nieuwe sluis te Kallo, die de Antwerpse Imker Schel- deoever toegankelijk zou moeten ma ken, zal 900 min franken gaan kos ten. Met de bouw van een sluis voor gend jaar worden begonnen. ,De Antwerpse haven krijgt absolute voorrang in de plannen van de Bel gische regering: de havens van Gent, en Zeebrugge zullen worden uitge breid'. Dat heeft de Belgische minis ter van openbare werken in de ka-I nier nog weer eens duidelijk laten weten. Hij had het de laatste maanden meer dan eens verklaard, maar de kritiek op zijn havenbeleid, voornamelijk van de zijde van Antwerpen, heeft hem tot een nieuwe bevestiging aange spoord. H:j zei dat de havenproble men in België met heel wat psycho logische factoren verwezen zijn. vandaar dat de minister zijn woor den wikken en wegen moet'. KAPELLE De gemeenteraad van Kapelle, die tegen dinsdag, avond 26 mei om half negen in openbare vergadering is bijeenge. roepen, krijgt opnieuw het voor. stel te behandelen tot opname van een ambtsgebed in het regle ment van orde. In de vorige raad kon geen beslissing worden ver. kregen omdat bij zes.zes de stem. men staakten. De agenda bevat voorts enkele voorstellen tot aan. koop van perceeltjes grond. ais. mede het pand Weststraat 11. De raad krijgt ook een voorstel te be. handelen tot vaststelling va.n de verordening hondenbelasting. ACTIECOMITÉ KIELDRECHT BECIJFERT: (18) uit Hansweert. die anderhalf jaar bij Alumex gewerkt heeft. Volgens de ontslagenen riep Reijnders alleen: .Opgedonderd, en nou weg. daar is de deur'. ,Ik ben nooit boos', zei de direc teur ons gisteren. De zes jeugdige werknemers, die voor het merendeel pas kort hij Alumex ire dienst zijn, gaan tegen het ontslag in beroep. Zij zijn geen vakbondsleden. Het ontslag is verleend in volledig overleg M- van Schaick (kvp) alsmede mevrouw met de werkgeversorganisatie. Mededï- MM. A lermans.Gossije (d66) stonden recteur F. J. van Hasselt zei ons, dat «hier de motie, die ter kennis zal wor- hij tot voor kort zeer tevreden was over den gebracht van gs, eerste en tweede de prestaties van enkele van de ontsla-)hamer en de minister van verkeer en genen. waterstaat. HULST Het actie-comité dat zich in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen verzet tegen de ruilverkaveling Kieldrecht meent met cijfers te kunnen bewijzen, dat de voorge nomen ruilverkaveling veel duur der uitvalt dan het verbeteren van wegen en waterlopen in A2-ver- band. Met deze stelling huldigt men precies het tegenovergestelde standpunt als het waterschap .Hulster Ambacht'. Volgens de be rekening van het comité vallen A2-werken per hectare ruim de helft goedkoper uit, zelfs als de kosten zoals het waterschap heeft aangekondigd ten laste van de direct betrokken eigenaren zullen worden gebracht. De kostenvergclijking, die het actie comité gistermiddag presenteerde, is ge baseerd op gegevens uit het ruilverka- •lingsrapport. en op cijfermateriaal in hot Hulster Ambacht. Voor de to tale kosten vau de ruilverkaveling gaat het comité uit van het eind 1968 door de cultuur-technische dienst begrote be drag van 18.850.000, vermeerderd met 25 pet voof btw en loonstijgingen in uitvoeringsperiode van 10 jaar. n het totaal vam 22,5 miljoen komen op basis van het rapport de vol-, gende verbeteringen ten laste van de ei genaren 1 verbetering ontsluiting 1.930-000 2 verbetering waterbeheersing 2.000.000 3 verbetering kavels 2.625.000 4 verbetering drainage 1.350.000 5 compenserende beplanting j 4.00 Het totaal van 7.909.000 levert over De werknemers vroegen in de eerste plaats verandering van het premiestel sel. Premies worden bij Alumex uitbe taald boven het maandsalaris. Drie of ficieel bij het personeel niet bekende functionarissen kennen ieder personeels lid punten toe. Deze punten worden maandelijks in gul dens uitgekeerd. Het personeel vroeg woensdag om premietoekenning in groepsverband. Voorts wenste men we kelijks het behaalde aantal punten open baar gemaakt te zien. De heer Reijnders voelde hier niet voor. De tweede wens was een betaling van vier gulden per uur voor het overwerk. De heer Reijnders legde uit, dat dit bedrag lager was dan de cao voor schreef Het personeel ging met zijn argumentatie akkoord. De aerde wens, de aanstelling van een chef voor de pro duktieafdeling, was reeds ingewilligd. Tegen de wens van het personeel was iemand van buiten het bedrijf in die functie aangenomen. Een eerder experi. ment met iemand van het bedrijf was namelijk mislukt: de man had toen zelf gevraagd van zijn functie te worden ontheven. Ten vierde vroegen de werknemers In williging van de beloften, die bij het in dienst treden waren gedaan. Personeel wordt bij Alumex namelijk op het mi nimum cao-loon aangenomen met de be lofte van de directie, dat na de proef, maand bekeken zal worden of de nieu we werknemer meer geld waard is. Dat diverse werknemers na hun proef- maand nog steeds het minimumloon krijgen ligt volgens de heer Reijnders aan henzelf. ,Het zou ook zo kunnen zijn, dat ze blij mogen zijn, dat ze nog mogen blijven'. Over wat er na deze bijeenkomst In de i-i het gehele gebied (3600 hectare) kostprijs op van 2.914 per hectare. iedrag moet, aldus het comité, wor den vermeerderd met het zogenaamde kortingspercentage van (ongeveer) 4 Kt. totaal levert dat een eindbedrag van 2514 per hectare en een ruilverkave- lingsrente (5 pet) van 125,70 op. Het comité becijfert verder, dat het be drag van 125.70 (gemiddeld) moet worden verminderd met reducties van ƒ13,50 (waterlozing ruilverkaveling Koewacht) en twee maal 5 (bijdrage wegen). Het eindbedrag van 102.20 vormt de uiteindelijke gemiddelde ruil verkavelingsrente. Om een vergelijking met A2.werken mogelijk te maken moet men hiervan echter de drainagekosten (ƒ19,50 per ha gemiddeld) nog aftrek ken. De ruilverkavelingskosten exclusief drainage bedragen dus 82,70 per ha, al dus het comité. Het comité vindt, dat er tot nog toe geen of geen afdoende antwoorden zijn gege ven op de serie bezwaren die men naar voren heeft gebracht. Een bijzonder be. langrijk punt vindt men bijvoorbeeld, dat er bij de stemming onvoldoende tijd is (3 uur) om de 1350 eigenaren ge legenheid te geven hun stem uit te bren gen. .Kennelijk is men van het ons in- --incipieel onjuiste standpunt uit- dat de meeste mensen toch thuis blijven.' aldus het comité. Het comité zegt verder nog steeds van mening te zijn dat het gemaal bij Paal met de toevoerleiding 2,5 miljoen goed koper had kunnen zijn. mits men het gebied Koewacht gewoon via Terneu zen had laten ontwateren. .Qua afstand maakt het geen enkel verschil,' aldus het comité, dat het een duidelijke zaak noemt dat het waterschap ondanks alle ontkenningen wel degelijk belang heeft bij het doorgaan van de ruilverkaveling Kieldrecht. .Allerlei dure voorzieningen kunnen dan immers in ruilverkavelings. verband worden gedaan.' Volgens de comitéleden verloopt de actie om de betrokken grondeigenaren te he- wegen op 27 mei tegen dc ruilverka veling te stemmen, geheel volgens plan. Het staat, zeggen ze. al vast dat alle 250 Belgische grondeigenaren tegen de ruil- 'erkaveling zijn. A 2-Wer\en PERKPOLDER In totaal 26 uur lang verdeeld o\ er twee dagen heeft dc studiedienst Vlissingen van rijkswaterstaat op de Westerschelde stroommetingen verricht. De metingen droegen een algemeen karakter, maar wa ren toch wel toegespitst op het waterloopkundig detailonderzoek in de Westerschelde, dat op het ogenblik voorafgaat aan de stu. dies voor de vaste verbinding tus sen de oevers van Zuid-Beveland en Zeeuwsch.Vlaanderen. De raaien, die In dit geval wer den doorgemeten, zijn ook terug te vinden in het Westerschelde. model van het waterbouwkundig laboratorium te Borgerhout bij Antwerpen. In dat model wordt een studie gemaakt van de stro. mingen in de vaargeul en deze zullen nu aan de resultaten van de grootscheepse meting worden getoetst. Hansweert lagen een twintigtal vletten en motorschepen twee da gen lang dertien uur aan één stuk bij hoge frequetle het verloop van de stroom af te tasten. ,In een later stadium kunnen de nu ui", de natuur verkregen gegevens worden benut als een hulpmiddel bij de oriënterende proeven, die nódig zijn voor het rapport over de vaste oeververbinding', zo ver. telde ons ir J. van Malde, het hoofd van de studiedienst te Vlis singen. Het onderzoek is nog maar in het beginstadium. Mogelijk zullen de meetschepen over enkele maanden opieuw op de Westerschelde ver schijnen om het stroomonderzoelc voort te zetten, dat uiteindelijk mede bepalend zal zijn voor de E laats van een brug.tunnelcom. inatie of een hangbrug in deze rivier moet worden getraceerd. (Foto PZC) Voor A2-werken heeft heit comité een soortgelijke becijfering opgezet, er daar bij van uitgaande dat de kosten op het betrokken gebied zullen worden verhaald. De verbetering van de waterlopen zou de eigenaren in dat geval 40 pet van 2 miljoen gaan kosten, vermeerderd met de al eerder genoemde 25 pet voor btw en loonstijgingen. Dat komt neer op een bedrag van 1 miljoen. Bij een rentepercentage van 10 pet betekent dat per hectare een jaarlijkse last van ƒ27. Voor de wegen komt het comité tot een beperkter plan dan in het ruilverkave lingsrapport wordt voorgesteld, omdat men van oordeel is dat de kwaliteit van bepaalde wegen beter is dan het rapport voorspiegelt. Aan de wegen in de Clin- gepolder wil men helemaal niets doen in verband met planologische onzekerheden (de toekomstige uitbreiding van Hulst). Wel in aanmerking komen volgens het comité in .Noord' ae dwarsstraat en de weg aan de Beer, in .Midden' weg bij de •statenboom. de verlengde Herenstraat en de Poeterweg en in .Zuid' de in het ruilverkavelingsrapport geprojecteerde nieuwe weg. De verbeteringskosten be. cijferde het comité op ƒ1.927.500 inclu sief btw en loonstijgingen, maar zonder extra-verbreding van het wegdek. Van dat bedrag zou 40 pet of ƒ771.000 ten laste van de eigenaren komen. Berekend tegen 10 pot betekent dat 20 per ha rente per ja-r. De totale lasten van A2.werken becij fert het comité dus op 47 per jaar. Dat bedrag vermindert men nog niet de bij drage \an 13,50 voor het lozen Koewacht* water via Kieldrecht. Hot comité concludeert dat A2-werken de eigenaren dus slechts een rente 33,50 kost, tegen een ruilverkaveling 82,70. (ADVERTENTIE) VERWACHT. MEER ZON Plaatselijk enkele buien, maar ook zon nige perioden, vooral aan de kust en overwegend matige, aan de kust nu en dan krachtige noordwestelijke wind. Ongeveer dezelfde temperaturen al» donderdag. Overwegend droog, perioden niet, zon cn temperaturen beneden normaal niet mo. gelijk nachtxorst. Weersvooruitzichten in cijfers gemiddeld over Nederland. Voor zaterdag: aantal uren zon: 3 tot. 10: Min. temp: 0 tot 5 graden onder normaal: Max. temp: 1 tot 5 graden on. der normaal; Kans op een geneel droog etmaal: 70 procent. Voor zondag: Aantal uren zon: 3 tot 10: Min. temp: 1 tot 6 graden onder (nor. maal; Max. temp: 0 tot 4 graden onder normaal: Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent: Kan» op een geheel droog etmaal: 80 procent. 23 mei Zon op Maan op ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 2