Rechtstreekse treinen
op randstad en oosten
BILT
Ontslag op staande
voet bij Alumex
te Heinkenszand
België wil aanleg
Baalhoekkanaal
volledig betalen'
A 2-werken kosten de helft
van een ruilverkaveling
Stroommeting in Westerschelde
Nu is het
tijdvoor
lékker
met
lékker:
Beschuit
met
aardbeien.
NIET FREQUENTER, WEL SNELLER
VLISSINGEN
HOEKSTATION
1NTERCITYNET
TANKER VAST
BIJ TERNEUZEN
VREEMD GELD
DIRECTIE: ,WERKWEIGERING'
ALMANAK
Raad Oostburg
in motie tegen
inpolderen van
de Mosselbanken
Losmaken'
Raad Kapelle en
het ambtsgebed
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 22 MEI 1970
(Van één onzer redacteuren)
EINDHOVEN Goed beschouwd
brengt het NS-programma Spoor
slag '70, dat met ingang van zon
dag 31 mei-in werking treedt, in
Zeeland geen ingrijpende verande
ringen in de huidige treinenloop
met zich mee. Wel liggen de ver
trek- en aankomsttijden van de 2
treinen per uur meer uit elkaar
dan voorheen, zodat men nu bij
na van een echte halfuurdienst
van en naar de rest van het land
kan spreken. De eerste, totaal
vernieuwde dienstregeling, onder
deel van de intensievere NS-aan-
pak en -opzet, geeft geen frequen
tere maar wel snellere treinver
bindingen aan. Een reis naar Am
sterdam duurt nu 2 uur en 26 mi
nuten en naar Zwolle 4 uur en 29
minuten.
Vanuit Vlissingen is er elk uur een
rechtstreekse verbinding met de rand
stad tot Amsterdam en niet het oosten
tot Zwolle. De lijndienst naar Amster
dam is supersnel en wordt via het
intereitynet onderhouden door de zoge
naamde tempotreinen.
De laatste tempotrein vertrekt om 19.58
uur uit Missingen, daarna moet men
steeds overstappen in Roosendaal.
Tijdens zon- en feestdagen rijden ook
om 20.58 en 21.58 uur tempotreinen met
bestemming Amsterdam.
Alleen in Middelburg, Goes en Kruinin-
gen wordt gestopt. De treinen die linea
recta op Zwolle rijden, gaan via het
stoptreinennet. Dus deze stoppen aan
alle Zeeuwse stations.
(ADVERTENTIE)
I dusdanig ontwikkelen, waardoor moge
lijkerwijs ook .zware vervoersstromen'
ontstaan, dan zal men hiermee in nieuwe
spoorsehema's rekening houden, zo werd
donderdag tijdens een persconferentie
van de NS-zijde in Eindhoven opge
merkt. Zeeland heeft dus wel een inter-
citylijn naar de Hollanden, maar niet
richting oost; dit is wegens technische
redenen onuitvoerbaar. Gesteld werd
dat er in de provincies Brabant en
Gelderland (men denke aan steden als
Breda, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen
en Arnhem) teveel belangrijke spoor
wegknooppunten liggen, waar treinen
uit verschillende richtingen moeten wor
den ingewacht. Hierdoor zou de snelheid
van een intercity-trein beneden het ge
stelde minimum van 90 km per uur ko
men te liggen.
Intereitynet
Het intereitynet, waarvan de aanslui
tende treinen aan een zelfde perron
stoppen, zodat de reizigers meteen kun
nen oversteken en geen tunnels behoe
ven door te lopen, voldoet aan vier fun
damentele eisen:
Onderlinge verbinding van de plaat,
sen met de meeste lange.afstandsreizi.
gers (de computer wees er gemiddeld
veertig per dag aan).
Hoge reissnélheid door hogere maxi.
miumsnelheden en door minder en kor.
tere stationnementen (alleen bepaald
door de tijd die de reizigers nodig heb
ben, dus niet maer door het laden er
lossen van post en goederen).
Materiaal van goede kwalitite (deels
verkregen door versnelde aanbouw, deels
door modernisenng van bestaand mate
rieel
Voldoende frequentie, bepaald door
het aantal reizigers per trajeot.
Het stoptreinennet, waaronder het tra.
ject Vlissingen - Zwolle resorteert, vult
het intereitynet aan, verzorgt de aan
sluitingen op dat net, bedient alle voor
stadstations en heeft zijn eigen frequen
tie per baanvak, rond de grotere knoop
punten verdicht tot een kwartierdienst.
Secondenbedrijf
Drs H. Wissink. chef afdeling voorlich
ting van de NS, wees er op, dat de
spoorwegen altijd een manutenbedriif
waren geweest maar dat het per 31 mei
een secondenbedn.tf wordt. In d.t ver
band pleitte hij bij voorbaat ai voor
enige meegaandheid en begrip, indien
het ooit zover mocht komen, dat door
bepaalde omstandigheden er storingen
in het treinennet optreden. Onverbloemd
liet hij weten dat met de op.
voering van de treinenfrequentie ook|
de graadmeter van de kwetsbaarheid
was opgelopen. Met het oog op onver
wachte noodsituaties hebben de NS spe
ciaal een organisatie in het leven ge
roepen die, zodra noodzakelijk, actie
kunnen geven om dan snel in chaotische
treir.verwarringen in te grijpen en die
bij te sturen.
Spoorboekje
Het spoorboekje .nieuwe stijl' is eigen
lijk een spoorboek geworden het is
zeer lijvig. Dit komt doordat de inde
ling zo praktisch en overzichtely mo.
gelijk is gemaakt I>e omslag is geel
met blauw, maar als men op de rand
kijkt ziet men de kleuren rood. blauw
groen en wit. De/.e kleuren komen over
een met de spoorregelingen in een be
paald territorium. Blauw duidt het sche
ma voor Zuid-Nederland aan Daarin
vindt men dus de Zeeuwse treintijden.
Groen betekent Noord- en Oost-Neder
land en rood West- en Midden-Neder
land. Wit tenslotte geeft de sneltijden
van het intereitynet weer. AI valt de
afstand Vlissingen - Zwolle niet onder
het intereitynet, toch is deze »>r wel in
vermeld, namelijk onder de lelter F,
sub a en b.
Ook van belang, zeer zeker voor Zee
land. zijn de aansluitingen van de hoofd
buslijnen. richting Sas van Gent. Hulst
en Brugge, en die van de boottijden
naar Bréskens, Perkpolder en Terneu-
zen. Deze zijn allemaal in het spoor
boekje opgenomen. Van een aantal gro
te steden (Amsterdam. Rotterdam. Den
Haag en Utrecht) zijn ook plattegron
den met de gemeentelijke busverb ndm-
gen er op, in het boekje afgedrukt.
Om de tabellen zo rustig mogelijk aan
de ogen te presenteren heeft men stip
pellijntjes. cursieve rijden en de over
stelpende hoeveelheid tekentjes en voet
nootjes zoveel mogelijk weggelaten.
Als de rijdtabel overgaat van rood in
blauw betekent dat. dat de reiziger moet
overstappen.
TER NEUZEN Op de Westerschelde
bij Tcrneuzen is gisteravond rond zes
uur de 69.68" fon nietende Belgische
ertstanker .Mineraal Gent', van de Ma
ritime Beige aan de grond gelopen (even
mi hoog water). Het schip was volledig
geladen met ijzererts op weg naar Sid-
rnar in Zelzate. Voordat de tanker het
kanaal Terncuzen - Gent op zou kun.
nen varen had liet eerst gedeeltelijk
moeten worden gelost.
In verband met het vastlopen moest de
Mineraal Gent' zeker worden gelost en
dat heeft men dan ook gedaan met drie
drijvende bokken en twee bakken van
de OVET; ongeveer 1500 ton.
Omstreeks twee uur vannacht (bij hoog
water) zou men het sdhip proberen vlot
te trekken. Hiervoor waren ongeveer 12
sleepboten van de Unie voor sleep- en
reddingsdiensten uit Antwerpen en van
Muller-sleepbednjf uit Terneuzen ter as
sistentie uitgevaren.
De .Mineraal Gent', dat op de splitsing
van de Schaar van Everdingen en a'e
Pas van Terneuzen was vastgelopen, le
verde geen gevaar voor de scheepvaart
op.
Om tien over één 's nachts was het schip
vlot en ging het tn de Schaar van Eve.
ringe ten anker.
Het scheepvaartverkeed op de Wester
schelde was twee uur gestremd geweest.
OOK OP ZATERDAG
(ADVERTENTIE)
Cheques - goud - reisverzekering
Spaar-, salaris-, deposito
rekeningen
DE GRENSWISSELKANTOREN
VLISSINGEN
HANSWEERT
TERNEUZEN
SLUIS
SAS VAN GENT
Hal station NS
Sluisplateau
Herengracht 5
Douanepost
Douanepost
Telefoon 01184-4295
Telefoon 01130-1397
Telefoon 01150- 4051
Telefoon 01178- 334
Telefoon 01158-1210
Mr Van Aartsen
opent ,Haestinge'
in St-Maartensdijk
ST.MAARTENSDIJK De commissa
ris ded koningin, mr J. van Aartsen, zal
maandagmiddag 1 juni het recreatie
centrum .Haestinge' te St-Maartensdijk
openen.
De plechtigheid vindt plaats om drie
uur in de foyer van het bij het centrum
behorend gemeenschapsgebouw.
Ontslagenen: ,Wij
hebben geen
werk geweigerd'
leeuwse
Namen
Nieuwe wijken, nieuwe namen.
Vroeger groeide een stad op haar
dooie akkertje, verscheen er een
huis nan een dreef, tien jaar later
nog één en dan werd het tijd om
die nieuwe aanleg' De Dreef te
noemen. Die ontwikkeling is ach
terhaald, daar helpen geen moe
der tjeheve en geen NVSH aan.
Laten we er maar met omheen
draaien: de nieuwe wijken verrij
gen als paddestoelen uit de
grond. Rechte lieten, haaks op
andere rechte lijnen, eenvormige
huizen die straten vormen en die
straten moeten een naam heb
ben. Daar heeft men nogal moei
te mee. Er moeten staatslieden
voor opdraven, kunstenaars, na
men van rivieren en zeearmen,
namen t.vrn bloemen en planten.
Dat is ook weer niet nieuw, want
Den Haag, om maar eens wat te
noemen, had voor de laatste we
reldoorlog al een bloemen- en bo-
menkwartier, waar je met een
plattegrond nog mooi verdwaalde.
Daar zijn het Vlissingse Paauwen-
burg, Middelburg-Zuul, Nieuio-
Terneuzen en Goes-Zuid nog maar
flauwe aftreksels bij. Toch ziet
man ook hier kans de zaken ont
stellend te compliceren. Middel
burg heeft een Stromenwijk, met
een Westerscheldestraat. een Oos-
terscheldestraat, een Sloestraat,
een Zandkreekstraat en hoe al die
andere straten verder mogen he
ten, die zeer onlogisch in elkaar
zit. Het klopt niet met de kaart,
die zegt dat Keeten, Mastgat en
Zijpe mi elkaar overlopen. De wa
terlopen zijn hier lelijk op een
hoop gegooid, voor een bevaren
man moet het een verschrikking
zijn.
En je zult bijvoorbeeld, als jong,
aankomend bloemist, een ruiker
tje moeten afleveren bij een me
vrouw Maas in de Rijnstraat. En
dan plotseling voor een bordje
Maasstraat staan. Verwijt dan zo'n
jongen maar eens, dat hij het.
boeketje tot iedere prijs aan een
mevrouw Rijn in de Maasstraat
wil afgeven. Het nummer heb je
onthouden, het kan niet missen.
En daar blijkt dan een familie De
Waal te wonen. Je kunt de boel
erbij neergooien. Maar dan lig
gen de bloemen in de goot. Van
de Waalstraat. Want die is er
óók.
GOES Zes jeugdige werkne
mers van de nog geen twintig
man tellende produktieafdeling
Ivan de zonweringsindustrie Alu
mex te Heinkenszand zijn woens
dag door de directeur L. Reijnders
ip staande voet ontslagen. Het
motief van de directie luidt: werk-
iveigering. De werknemers zeggen
,Wij hebben geen seconde werk ge
weigerd'. Zij zijn dan ook van plan
via de daartoe geëigende wegen
protest tegen het ontslag aan te
tekenen.
Aanleiding voor de moeilijkheden bij
Alumex was een toespraak van direc.
teur I eijnders, die zich dinsdag tegen
over de voltallige produktieafdeling on
tevreden toonde over de resultaten. Hij
erweet zijn werknemers onder meer
slordigheid en het misbruik maken van
vertrouwen.
Bovendien meende hij, dat de produktie
van de fabriek, die in het voorjaar op
topcapaciteit moet werken, beneden de
maat oleef.
De volgende dag werd de heer Reijo.
ders geconfronteerd met een lijst waarop
het personeel vier wensen had geschre
ven, waarvan men inwilliging noodzake
lijk achtte voordat de prestaties verbe.
terd zouden kunnen worden. Tot onge
noegen van de directie waren de hand-
kantine gebeurde lopen dc meningen-uit
een. Volgens directeur Reijnders heeft
hij gezegd, dat hij iedereen volgens de
cao zou betalen. Enkele personeelsleden
hebben gehoord, dat hij zei: ,We vallen
terug op de minifnum-cao'.
.Dat ze niet veel begrijpen, wist ik,
maar dat ze zelfs mijn woorden niet
begrijpen, verbaast me', zei ons de heer
Reijnders donderdag. Volgens hem heeft
hij na zijn laatste mededeling over de
cao.betaling het personeel gelast aan
het werk te gaan. .Zij die niet willen,
gaan maar naar de gang. zei ik', aldus
de heer Reijnders. Zes personen gingen
naar de gang. Zij zijn op staande
ontslagen.
De zes ontslagenen beleefden het g>
ren anders. Zij begrepen, dat Reijnders
met zijn opmerking over de cao bedoel
de, dat het hele premiestelsel zou ver
vallen. Ze namen geen genoegen met
deze vermindering "van
daar wilden ze duidelijkheid over lieb-
tekeningen onder deze lijst vrijwel
het voltallige personeel h"i getekend
onder werktijd verzameld. De heer Reijn-
Premiestelsel
MINISTER JOS DE SAEGER:
OOSTBT'RG De gemeenteraad van
Oostburg heeft donderdagavond zonder
hoofdelijke stemming een motie tegen
het inpolderen van de mosselbanken
aangenomen. Alleen de heren E. Dekker
en P. Zegers, twee leden van de S man
tellende protestants-christelijke fractie,
wilden de aantekening te hebben tegen
gestemd.
De motie, die refereert aan het bezwaar
schrift van het .Actiecomité Mosselban
ken', was een initiatief van de raadsle
den F. P. aarends (ppr) en A. van
Beest (pvda). Het college van b en w
sprak zich er, bij monde van burge
meester drs A. Schipper en wethouder
er gouwe, positief over uit.
De heer Dekker kreeg een felle aanval
te verduren van de heer Van Beest,
toen hij opmerkte de inpoldering van
dc banken en de toekomstige uitbrei
ding van Dow Chemical in dit stadium
niet op zijn merites te kunnen bekij
ken. ,Hier zitten zoveel facetten aan
we kunnen nu echt niet eventjes zeg.
;cn of we ervoor of ertegen zijn', aldus
iet prot. dhr. raadslid, dat verder Dow
Chemical nadrukkelijk prees voor het
aandeel dat dit bedrijf had in het op
heffen van de werkloosheid. .Dat u zegt
op zo korté termijn geen standpunt te
kunnen bepalen verwondert mij. Het is
merkwaardig dat mensen die al jaren
politiek werk doen door het indienen
van een motie pas bij de consequenties
van een Dow-uitbreiding worden betrok
ken', trok de heer Van Beest van leer.
Naar zijn mening speelt de kwestie al
jaren. .Bovendien schrijft u in uw ver
kiezingsprogramma ten aanzien van de
recreatie voorstander te zijn van eer
harmonieuze ontwikkeling van de kust.
streek en het achterland. Verder, dat de
streek aantrekkelijk moet blijven voor
de -toeristen'
Volgens ctliouder Vergouwe haalde
dc heer Dekker de kanaalzone en de
ontwikkeling van Dow Chemical door
elkaar. ,Het wordt tijd dat Dow een
halt wordt toegeroepen. We moeten aan
het streekplan vasthouden, het kust-
,ALS NEDERLAND GEEN
INDUSTRIËLE
INTERESSE HEEFT'
(Van onze correspondent)
BRUSSEL België is bereid de
rekening voor de aanleg van het
Baalhoekkanaal volledig te be
talen, indien mocht blijken dat
Nederland voor dit project geen
industriële interesse heeft'. Dat
heeft de Belgische minister van
openbare werken, Jos. de Sae-
ger, gisteren in de kamer van
volksvertegenwoordigers ver
klaard toen daar de begroting
van zijn departement werd be
handeld.
Opnieuw al eerder had hij dat op
een bijeenkomst in Antwerpen gedaan
toonde de bewindsman zich bij
zonder ontstemd over het verloop
van de onderhandelingen niet Neder
land rondom het kanaal dat de in
dustrieterreinen op de linkeroever
van de Schelde moet ontsluiten. .Ne
derland zou de principiële toestem
ming, die het twee jaar geleden voor
de aanleg van het Baalhoekkanaal
heeft gegeven, moeten honoreren', zo
was de conclusie van de minister.
De bewindsman beloofde de kamer dat
vaart zal worden gezet achter de
plannen voor uitvoering van het zo
genaamde Plan-Verschave: het recht
trekken van de Bocht van Bath in
de Westerschelde door over een af
stand van ongeveer vijftien kilome
ter langs de Zeeeuws-Vlaamse kust
en het Land van Saeftinge de vaar
weg voor de zeevaart aan weerskan-
aaar wucien ze uuicici.jivneiu oitr iieu- - i
ben. ,Dat ging toen helemaal niet, je K<;>»ed mag niet veriTulen'.
kon glad niet praten met hem, je werd;H'J meende, dat over de gevaren van
gewoon weggeduwd', aldus Rinus Hof- e,"n ongelimiteerde groei van Dow de
/-.r, afgelopen periode voldoende is gepubli
ceerd.
Toen de heer Dekker de heer Van Beest
verweet, dat er in de motie gaan alter
natieve mogelijkheden voor een uitbrei
ding van de Dow naar voren komen
ten te bedijken. Over drie jaar zul
len 125.000 tons schepen in Ant
werpen ontvangen moeten kunnen
worden. Dit betekent dat in 1974 de
Bocht van Bath rechtgetrokken moet
zijn.
Van liberale zijde
namelijk r
Nederland over het rechttrekken van
de Bocht van Bath los te maken van
die over het Baalhoekkanaal. Wat die
onderhandelingen over het Baalhoek
kanaal betreft meende minister
De Saeger dat de moeilijkheden voor-
Nederland wenst te komentot N
al liggen op het economisch vlak.
harmonisering van de grondprijzen
voor industrievestiging in de haven
gebieden van de Benelux. België is
van oordeel dat die harmonisatie
moeilijk alleen kan worden gereali
seerd voor het Verdronken Land
Saeftinge'.
De Hongaarse organist Endre Kovéc»
heeft donderdagavond voor een niet tal-
rijk publiek een voortreffelijk program,
ma uitgevoerd op het orgel van de Ter.
euzense Grote Kerk. De keuze van da
erken wees in de richting van de ro-
mantiek, hetwelk voor dit orgel ea
voor dit publiek een gelukkige greep
bleek. Hij opende met een preludium tn
fuga in o dur van Von Lübeck. Dit
wérk werd zeer mannelijk gespeeld. Da
Koralvorspiele welke hierna volgdtn
..aren van de grote Bach. KovAcs v»4t
het .Vater Unser' een aanvaardbaar ba
rok karakter te geven, hetwelk op het
romantische orgel van de Grote Kerk
geen geringe opgave is. Het wonder
schone 2e Vorspiel ,Nun kommt der Ha.
den Heiland' kreeg in de cantus flnnuj
met geprononceerde uitkomende stem
men cn de tremulant iets te veel van
het goede, doch overigens een technisch
knappe vertolking. De organist deed er
goed aan deze werken van Bach in het
centrum van zijn programma te plaau
sen: Een of meerdere koraalvoorspelen
van Bach zouden ons inziens op geen en
kel kerkorgelconcert mogen ontbreken.
Hulde derhalve. Was Bach de grote
meester van de barok, Franck was dit
ongetwijfeld van de romantiek. Welk
een prachtig thema heeft zijn .Prelude,
fugue et variations.' Kovacs, die meer
als specialist voor de uitvoering van
Bach-werken bekend staat, toonde dat
ook Franck hem na aan het hart ligt
De orgelmis van Kodaly werd zeer kui.
dig geregistreerd. Dit geldt ook voor het
adagio én de variaties van Liszt over
.Weinen, klagen, sorgen.' Terwijl de zon
haar laatste stralen door de mooie ge-
brandschilderde ramen wierp, hieuw di
organist brokken klank uit het org*;
waardoor een zeer bijzondere sfeer ont
stond. Kovacs bleek een zeer bekwaam
organist. Met name zijn registreerkunst
viel op. De thuisblijvers en zij waren
met te velen hadden ongelijk. Nu
Terneuzen een prachtige kerk bezit met
een orgel waarop vrijwel de gehele 11.
teratuur kan worden gespeeld is het on
begrijpelijk dat niet meerderen de gang
naar deze concerten vinden. Doch ook
hier blijkt dat het moeilijk is een breed
publiek los te maken uit het alledaags*
Het volgende concert wordt op 24 juni
gegeven" dor Feike Asma.
De kosten voor een nieuwe sluis te
Kallo, die de Antwerpse Imker Schel-
deoever toegankelijk zou moeten ma
ken, zal 900 min franken gaan kos
ten. Met de bouw van een sluis voor
gend jaar worden begonnen.
,De Antwerpse haven krijgt absolute
voorrang in de plannen van de Bel
gische regering: de havens van Gent,
en Zeebrugge zullen worden uitge
breid'. Dat heeft de Belgische minis
ter van openbare werken in de ka-I
nier nog weer eens duidelijk laten
weten.
Hij had het de laatste maanden meer
dan eens verklaard, maar de kritiek
op zijn havenbeleid, voornamelijk van
de zijde van Antwerpen, heeft hem
tot een nieuwe bevestiging aange
spoord. H:j zei dat de havenproble
men in België met heel wat psycho
logische factoren verwezen zijn.
vandaar dat de minister zijn woor
den wikken en wegen moet'.
KAPELLE De gemeenteraad
van Kapelle, die tegen dinsdag,
avond 26 mei om half negen in
openbare vergadering is bijeenge.
roepen, krijgt opnieuw het voor.
stel te behandelen tot opname
van een ambtsgebed in het regle
ment van orde. In de vorige raad
kon geen beslissing worden ver.
kregen omdat bij zes.zes de stem.
men staakten. De agenda bevat
voorts enkele voorstellen tot aan.
koop van perceeltjes grond. ais.
mede het pand Weststraat 11. De
raad krijgt ook een voorstel te be.
handelen tot vaststelling va.n de
verordening hondenbelasting.
ACTIECOMITÉ KIELDRECHT BECIJFERT:
(18) uit Hansweert. die anderhalf
jaar bij Alumex gewerkt heeft. Volgens
de ontslagenen riep Reijnders alleen:
.Opgedonderd, en nou weg. daar is de
deur'. ,Ik ben nooit boos', zei de direc
teur ons gisteren.
De zes jeugdige werknemers, die voor
het merendeel pas kort hij Alumex ire
dienst zijn, gaan tegen het ontslag in
beroep. Zij zijn geen vakbondsleden. Het
ontslag is verleend in volledig overleg M- van Schaick (kvp) alsmede mevrouw
met de werkgeversorganisatie. Mededï- MM. A lermans.Gossije (d66) stonden
recteur F. J. van Hasselt zei ons, dat «hier de motie, die ter kennis zal wor-
hij tot voor kort zeer tevreden was over den gebracht van gs, eerste en tweede
de prestaties van enkele van de ontsla-)hamer en de minister van verkeer en
genen.
waterstaat.
HULST Het actie-comité dat
zich in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
verzet tegen de ruilverkaveling
Kieldrecht meent met cijfers te
kunnen bewijzen, dat de voorge
nomen ruilverkaveling veel duur
der uitvalt dan het verbeteren van
wegen en waterlopen in A2-ver-
band. Met deze stelling huldigt
men precies het tegenovergestelde
standpunt als het waterschap
.Hulster Ambacht'. Volgens de be
rekening van het comité vallen
A2-werken per hectare ruim de
helft goedkoper uit, zelfs als de
kosten zoals het waterschap
heeft aangekondigd ten laste
van de direct betrokken eigenaren
zullen worden gebracht.
De kostenvergclijking, die het actie
comité gistermiddag presenteerde, is ge
baseerd op gegevens uit het ruilverka-
•lingsrapport. en op cijfermateriaal
in hot Hulster Ambacht. Voor de to
tale kosten vau de ruilverkaveling gaat
het comité uit van het eind 1968 door
de cultuur-technische dienst begrote be
drag van 18.850.000, vermeerderd met
25 pet voof btw en loonstijgingen in
uitvoeringsperiode van 10 jaar.
n het totaal vam 22,5 miljoen komen
op basis van het rapport de vol-,
gende verbeteringen ten laste van de ei
genaren
1 verbetering ontsluiting 1.930-000
2 verbetering waterbeheersing 2.000.000
3 verbetering kavels 2.625.000
4 verbetering drainage 1.350.000
5 compenserende beplanting j 4.00
Het totaal van 7.909.000 levert over
De werknemers vroegen in de eerste
plaats verandering van het premiestel
sel. Premies worden bij Alumex uitbe
taald boven het maandsalaris. Drie of
ficieel bij het personeel niet bekende
functionarissen kennen ieder personeels
lid punten toe.
Deze punten worden maandelijks in gul
dens uitgekeerd. Het personeel vroeg
woensdag om premietoekenning in
groepsverband. Voorts wenste men we
kelijks het behaalde aantal punten open
baar gemaakt te zien. De heer Reijnders
voelde hier niet voor.
De tweede wens was een betaling van
vier gulden per uur voor het overwerk.
De heer Reijnders legde uit, dat dit
bedrag lager was dan de cao voor
schreef Het personeel ging met zijn
argumentatie akkoord. De aerde wens,
de aanstelling van een chef voor de pro
duktieafdeling, was reeds ingewilligd.
Tegen de wens van het personeel was
iemand van buiten het bedrijf in die
functie aangenomen. Een eerder experi.
ment met iemand van het bedrijf was
namelijk mislukt: de man had toen zelf
gevraagd van zijn functie te worden
ontheven.
Ten vierde vroegen de werknemers In
williging van de beloften, die bij het in
dienst treden waren gedaan. Personeel
wordt bij Alumex namelijk op het mi
nimum cao-loon aangenomen met de be
lofte van de directie, dat na de proef,
maand bekeken zal worden of de nieu
we werknemer meer geld waard is.
Dat diverse werknemers na hun proef-
maand nog steeds het minimumloon
krijgen ligt volgens de heer Reijnders
aan henzelf. ,Het zou ook zo kunnen
zijn, dat ze blij mogen zijn, dat ze nog
mogen blijven'.
Over wat er na deze bijeenkomst In de
i-i
het gehele gebied (3600 hectare)
kostprijs op van 2.914 per hectare.
iedrag moet, aldus het comité, wor
den vermeerderd met het zogenaamde
kortingspercentage van (ongeveer) 4
Kt.
totaal levert dat een eindbedrag van
2514 per hectare en een ruilverkave-
lingsrente (5 pet) van 125,70 op.
Het comité becijfert verder, dat het be
drag van 125.70 (gemiddeld) moet
worden verminderd met reducties van
ƒ13,50 (waterlozing ruilverkaveling
Koewacht) en twee maal 5 (bijdrage
wegen). Het eindbedrag van 102.20
vormt de uiteindelijke gemiddelde ruil
verkavelingsrente. Om een vergelijking
met A2.werken mogelijk te maken moet
men hiervan echter de drainagekosten
(ƒ19,50 per ha gemiddeld) nog aftrek
ken. De ruilverkavelingskosten exclusief
drainage bedragen dus 82,70 per ha, al
dus het comité.
Het comité vindt, dat er tot nog toe geen
of geen afdoende antwoorden zijn gege
ven op de serie bezwaren die men naar
voren heeft gebracht. Een bijzonder be.
langrijk punt vindt men bijvoorbeeld,
dat er bij de stemming onvoldoende
tijd is (3 uur) om de 1350 eigenaren ge
legenheid te geven hun stem uit te bren
gen. .Kennelijk is men van het ons in-
--incipieel onjuiste standpunt uit-
dat de meeste mensen toch thuis
blijven.' aldus het comité.
Het comité zegt verder nog steeds van
mening te zijn dat het gemaal bij Paal
met de toevoerleiding 2,5 miljoen goed
koper had kunnen zijn. mits men het
gebied Koewacht gewoon via Terneu
zen had laten ontwateren. .Qua afstand
maakt het geen enkel verschil,' aldus
het comité, dat het een duidelijke zaak
noemt dat het waterschap ondanks alle
ontkenningen wel degelijk belang heeft
bij het doorgaan van de ruilverkaveling
Kieldrecht. .Allerlei dure voorzieningen
kunnen dan immers in ruilverkavelings.
verband worden gedaan.'
Volgens de comitéleden verloopt de actie
om de betrokken grondeigenaren te he-
wegen op 27 mei tegen dc ruilverka
veling te stemmen, geheel volgens plan.
Het staat, zeggen ze. al vast dat alle 250
Belgische grondeigenaren tegen de ruil-
'erkaveling zijn.
A 2-Wer\en
PERKPOLDER In totaal 26
uur lang verdeeld o\ er twee
dagen heeft dc studiedienst
Vlissingen van rijkswaterstaat op
de Westerschelde stroommetingen
verricht. De metingen droegen
een algemeen karakter, maar wa
ren toch wel toegespitst op het
waterloopkundig detailonderzoek
in de Westerschelde, dat op het
ogenblik voorafgaat aan de stu.
dies voor de vaste verbinding tus
sen de oevers van Zuid-Beveland
en Zeeuwsch.Vlaanderen.
De raaien, die In dit geval wer
den doorgemeten, zijn ook terug
te vinden in het Westerschelde.
model van het waterbouwkundig
laboratorium te Borgerhout bij
Antwerpen. In dat model wordt
een studie gemaakt van de stro.
mingen in de vaargeul en deze
zullen nu aan de resultaten van
de grootscheepse meting worden
getoetst.
Hansweert lagen een twintigtal
vletten en motorschepen twee da
gen lang dertien uur aan één
stuk bij hoge frequetle het verloop
van de stroom af te tasten. ,In
een later stadium kunnen de nu
ui", de natuur verkregen gegevens
worden benut als een hulpmiddel
bij de oriënterende proeven, die
nódig zijn voor het rapport over
de vaste oeververbinding', zo ver.
telde ons ir J. van Malde, het
hoofd van de studiedienst te Vlis
singen.
Het onderzoek is nog maar in het
beginstadium. Mogelijk zullen de
meetschepen over enkele maanden
opieuw op de Westerschelde ver
schijnen om het stroomonderzoelc
voort te zetten, dat uiteindelijk
mede bepalend zal zijn voor de
E laats van een brug.tunnelcom.
inatie of een hangbrug in deze
rivier moet worden getraceerd.
(Foto PZC)
Voor A2-werken heeft heit comité een
soortgelijke becijfering opgezet, er daar
bij van uitgaande dat de kosten op het
betrokken gebied zullen worden verhaald.
De verbetering van de waterlopen zou
de eigenaren in dat geval 40 pet van
2 miljoen gaan kosten, vermeerderd
met de al eerder genoemde 25 pet voor
btw en loonstijgingen. Dat komt neer
op een bedrag van 1 miljoen. Bij een
rentepercentage van 10 pet betekent
dat per hectare een jaarlijkse last van
ƒ27.
Voor de wegen komt het comité tot een
beperkter plan dan in het ruilverkave
lingsrapport wordt voorgesteld, omdat
men van oordeel is dat de kwaliteit van
bepaalde wegen beter is dan het rapport
voorspiegelt. Aan de wegen in de Clin-
gepolder wil men helemaal niets doen in
verband met planologische onzekerheden
(de toekomstige uitbreiding van Hulst).
Wel in aanmerking komen volgens het
comité in .Noord' ae dwarsstraat en de
weg aan de Beer, in .Midden' weg bij de
•statenboom. de verlengde Herenstraat
en de Poeterweg en in .Zuid' de in het
ruilverkavelingsrapport geprojecteerde
nieuwe weg. De verbeteringskosten be.
cijferde het comité op ƒ1.927.500 inclu
sief btw en loonstijgingen, maar zonder
extra-verbreding van het wegdek. Van
dat bedrag zou 40 pet of ƒ771.000 ten
laste van de eigenaren komen. Berekend
tegen 10 pot betekent dat 20 per ha
rente per ja-r.
De totale lasten van A2.werken becij
fert het comité dus op 47 per jaar. Dat
bedrag vermindert men nog niet de bij
drage \an 13,50 voor het lozen
Koewacht* water via Kieldrecht.
Hot comité concludeert dat A2-werken
de eigenaren dus slechts een rente
33,50 kost, tegen een ruilverkaveling
82,70.
(ADVERTENTIE)
VERWACHT.
MEER ZON
Plaatselijk enkele buien, maar ook zon
nige perioden, vooral aan de kust en
overwegend matige, aan de kust nu
en dan krachtige noordwestelijke wind.
Ongeveer dezelfde temperaturen al»
donderdag.
Overwegend droog, perioden niet, zon cn
temperaturen beneden normaal niet mo.
gelijk nachtxorst.
Weersvooruitzichten in cijfers gemiddeld
over Nederland.
Voor zaterdag: aantal uren zon: 3 tot.
10: Min. temp: 0 tot 5 graden onder
normaal: Max. temp: 1 tot 5 graden on.
der normaal; Kans op een geneel droog
etmaal: 70 procent.
Voor zondag: Aantal uren zon: 3 tot 10:
Min. temp: 1 tot 6 graden onder (nor.
maal; Max. temp: 0 tot 4 graden onder
normaal: Kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 90 procent: Kan»
op een geheel droog etmaal: 80 procent.
23 mei
Zon op
Maan op
ZON EN MAAN