LOM-SCHOOL SPECIALE BEGELEIDING VAN HET KIND zeeuwse courant DRIE IN ZEELAND 0 natrëna CULI NAIR AVON TUUR provinciale 17 ZATERDAGKRANT Een groep kinderen van de lom-school in Middelburg, de Driestromenscliool, aan het werk. (Van onze onderwijsmedewerkster VL1SSINGEN ,Maar meneer, dat lijkt op een gewone klas üan een gewone school. Deze wat ongewone reactie kreeg een hoofd van één van de drie LOM-scholen in Zeeland on langs te horen van een belangstellende ouder, die de school even binnenwipte en een blik in één van de lokalen wierp. Dit soort reacties, dat de leerkrachten van de LOM-scholen maar al te vaak te horen krijgen, bewijst welk een verkeerde voorstelling de niet-ingewijden hebben van deze scholen voor kinderen met leeren opvoedingsmoeilijkheden. Want een klas in één van de Zeeuwse LOM-scholen verschilt weinig of niets met die van de basisscholen: de leerlingen werken rustig in groepjes, de leer kracht loopt rond en geeft hier en daar wat aan wijzingen, inrichting en opstelling van de tafel tjes en stoeltjes, geven het beeld van een op een moderne leest geschoeide school. De LOM- school moge dan een school zijn voor buitenge woon onderwijs, een instelling, waar kinderen met leerproblemen op deskundige wijze worden begeleid met speciale aandacht voor het speci fieke probleem, zó op het oog zijn er weinig ken merkende verschillen met de gewone school.' De nog jonge onderwijsvorm, die LOM-school wordt ge noemd, kent in Zeeland thans drie scholen, te weten in Middelburg, Goes en Terneu- zen, ontstaan uit de noodzaak van goede begeleiding van kinderen, die door bepaalde leermoeilijkheden niet vol doende kunnen meekomen op de basisscholen, mede door een grote aantal leerlingen in iedere klas. De scholen zijn verbonden in de Stichting samenwerkingsscholen voor kinderen met leer- en opvoe dingsmoeilijkheden in de pro vincie Zeeland, waarin de drie zuilen volledig samen werken. De personeelsbezet ting is een afspiegeling van de levensbeschouwelijke op vatting van de ouders van de leerlingen. De eerste lom-school in ons land werd gesticht in de oorlog. Voor al gedurende de laatste tien jaar is een progressieve stijging gaan de in het aantal lom-saholen in het gehele land, dat met 150 instel lingen als voldoende moet wor den beschouwd voor de behoef te, die thans aan deze vorm van onderwijs bestaat. Het feit, dat de lom-school be hoort tot de groep onderwijs, die gerekend moet worden tot het buitengewoon lage- onderwijs wekt bij velen verwarring. On der de ietwat beladen term blo- school wordt meestal verstaan een sohool, die wordt bezocht door minder- of zwakbegaafde kinde ren. Toch houdt deze naam veel méér in. Over het algemeen kan worden gesteld, dat blo-scholen worden bezocht door kinderen wie het onmogelijk is door bepaalde omstandigheden het gewone lager onderwijs (glo) te volgen. In dit opzicht kunnen als blo-instellin gen worden genoemd, scholen voor schipperskinderen en woonwagen- kinderen. Door het reizen en trek ken der ouders kunnen deze kin deren niet geregeld een gewone school bezoeken. Het gewone on derwijs kan ook niet worden ge volgd door gehoorgestoorde of blinde kinderen, terwijl ook zwak begaafde of kinderen met opvoe dingsmoeilijkheden en leermoei lijkheden om tot zo goed moge lijke ontplooiing te komen aparte söholen moeten hebben. Hieruit blijkt duidelijk, dat de naam blo- school een zeer breed terrein be strijkt en heus niet inhoudt een zogenaamde debielenschool te zijn. ZEELAND Eén van deze soort scholen, de lom-scholen willen wij in dit ka der nader belichten. Wij hadden hiertoe een gesprek met de drie hoofden van "de thans in Zeeland gestichte scholen: de heren A. van Tol van de Anne Frankschoo! te Goes, gestart in november 1968 voor het gebied Noord- en Zuid- Beveland en Schouwen-Duiveland, J. Tuinstra van de Drtestromen- sohool te Middelburg, gestart in Januari 1969 met als achterland (ADVERTENTIE) Het lekkere zoetmiddel, zonder bijsmaak. calorievrij zoet Goed/cg-Iekkerzoetzeg... natuurlijkNalrena! w «--B Walcheren en M. J. M. de Wilt van de Scheldeschool te Terneu ren, gestart in maart 1969 voor Zeeuwsch-Vlaanderen. (De kinde ren van Tholen en St.Philipsland- zijn aangewezen op Bergen op Zoom). Wanneer is nu een kind op zyn plaats op een lom-school? In de eerste plaats gaat men bij de lom-school uit van het normaal begaafde kind. Toch kan dit kind ondanks zijn normale begaafdheid dreigen achter te raken bij an dere kinderen van het glo. Door bepaalde omstandigheden kan het het onderwijs niet volgen en de leerkracht kan mede door de gro te klassen het kind niet apart be geleiden, waardoor het steeds ver der afglijdt. Het kind voldoet dan niet meer aan de bij het huidige onderwijs gestelde eisen en krijgt op school en thuis moeilijkheden. Het gevolg hiervan is een terug slag op de gezonde psychische ontwikkeling van het kind, het geen zich in vele vormen kan uiten. De leermoeilijkheden, die kunnen ontstaan of reeds aanwezig zijn kunnen van zeer complexe aard zijn. De voornaamste factoren zijn: problemen op het gebied van lezen, taal en of rekenen. Vooral als een kind leesproblemen heeft en daardoor zijn taal niet beheerst heeft dit een terugslag op vrij wel alle vakken. Deze kinderen zijn gemakkelijk af te leiden, kun nen zich maar zeer moeilijk con centreren en zijn onrustig, druk en beweeglijk. Verder kunnen als neurologische verschijnselen wor den genoemd de kinderen, die zich terugtrekken uit de omgang met anderen, omdat zij toch nooit iets hebben gepresteerd of zij, die dit falen juist willen verbergen door de clown uit te hangen. Tot deze groep moeten ook worden gere kend de agressieve kinderen. Som mige daarentegen vallen terug op het infantiele niveau (troetel kind willen zijn) door duimzui- gen of bedplassen. Ook kunnen de —leermoeilijkheden worden veroor zaakt door lichamelijke stoornis sen, bijvoorbeeld minder goed kun nen horen, bewustzijnsstoormssen of traagheubsveïsohijnselen. Heel belangrijk voor het kind wordt geacht het leven on een harmo nieus gezin. Is dit niet het geval, dan zal het jonge kind hiervan zeker de nadelige invloeden on dervinden, terwijl ook bijvoorbeeld veelvuldig verhuizen of het steeds wisselen van personeel op een school grote problemen met zidh mee kunnen brengen. Boven dien blijkt dat de Zeeuwse lom scholen voor ongeveer tachtig pro cent door jongens- worden be zocht. De heer Tuinstra: ,Van jongens wordt over het algemeen meer ge- eist dan van meisjes, zeiter als het om de enigste jongen in het gezin gaat. Het komt vaak voor, dat deze jongens .overeist' wor den. met alle funeste gevolgen van dien. Het kind kan de leer stof niet bevatten en wordt steeds tot grotere prestaties aangezet. Om nu aan de leerproblematiek van al deze kinderen tegemoet te komen kunnen ze bij ons terecht. Onze söholen zijn in de eerste plaats instellingen voor onderwijs bij leermoeilijkheden. Mot die .O' (van opvoeding) In de naam van onze scholen zijn wij met zo ge lukkig. Kinderen met karakter moeilijkheden horen niet op de lom-scholen'. Tot zover de heer Tuinstra, die op een jarenlange ervaring kan bogen op dit terrein. Moet nu ieder kind, dat op school moeilijkheden heelt, maar direct worden doorgezonden naar een lom-school? En als dat het geval Is, wordt dat kind daar dan ook zonder meer aangenomen? Deze vragen werden door de drie hoofden met een volmondig .neen' beantwoord. .Ieder kind moet de kans krijgen het gewone basis onderwijs te volgen', zegt de heer De Wilt. ,Het is weliswaar zaak, dat de kinderen met een duidelijk afwijkend gedrag in het leerpa- troon zo gauw mogelijk worden aangemeld, maar wel moet eerst al het mogelijke worden gedaan om het kind bij het gewoon lager onderwijs te houden. Bovendien kunnen de kinderen pas op zeven jarige leeftijd bij ons worden toe gelaten. Deze toelating is wette lijk geregeld. Daarom kunnen wij kinderen niet zomaar opnemen'. Vertoont een kind op de basis school zodanige leerproblemen, dat het het gegeven onderwijs niet kan volgen dan kan dit kind %vor- den aangemeld op een lom-school door de ouders, hoofden van ba- sissdholen, artsen, schoolartsen of een medisch opvoedkundig bureau. Na een dergelijke aanmelding vindt dan een nauwkeurig onder zoek plaats bij de ouders, op ba sisschool enz., waarna een volgens de wet ingestelde toelatingscom missie het kind grondig onder de loep neemt. Deze commissie be staat uit het hoofd van de school, die de schoolvorderingen test, een psycholoog, die de mogelijkheden van het kind onderzoekt en een arts, d-.e de lichamelijke en mo torische aspecten bekijkt. In de toekomst zal aan deze commissie een maatschappelijk werker wor den toegevoegd. Hiermee is men gedurende de laatste twee jaren in een experimenteel stadium. Aan de hand van de conclusies wordt een gezamenlijke verklaring uit gegeven of het kind al dan niet kan worden toegelaten. Het be sluit van de toelatingscommissie is wettelijk en bindend. Wordt een kind op grond van het inge stelde onderzoek afgewezen, dan moet het op de gewone basis school blijven. leg en tempo het geboden onder wijs goed volgen en tevens, dat hun persoonlijkneidsontwikkehng gunstig is beïnvloed. .Daarom', al dus dit schoolhoofd, .blijkt in de praktijk terugvloeiing naar het glo geen haalbare zaak. De kin ieren moeten nu eenmaal als kas plantjes worden behandeld. Bo vendien lopen de resultaten per vak sterk uiteen en zou de aan sluiting te moeilijk worden. De zwakke punten kunnen door ons eind van de lom-school wordt de leerlingen een verklaring meege geven, dat zij met goed gevolg de school hebben doorlopen'. Aldus de heer Van Tol. In de korte praktijk van de lom scholen in Zeeland blijkt, dat na het verlaten van de school 20-25 procent van de leerlingen na een beroepskeuze-onderzoek wordt toe gelaten tot de brugklas voor mavo en de overigen onder meer naar huishoudschool, lts, leao gaan of een grafische opleiding volgen. Naast een beroepskeuzeonderzoek aan het eind van de schooltijd worden de kinderen gedurende de gehele schoolperiode begeleid door de toelatingscommissie, die tevens als begeleidingscommissie fun geert, terwijl ieder kind om de twee jaar 'n herhalingsonderzoek krijgt. De kinderen krijgen ieder trimester een rapport mee. (Cij- ferrapport, al dan niet voorzien van aantekeningen of een woord rapport) en de leefkrachten bren gen een interne rapportage uit. Verder wordt er een handelings plan vastgesteld, dat met de ou ders wordt besproken om te zien hoe het kind in de toekomst moet worden aangepakt. Wat is de functie van het ge woon lager onderwijs ten opzich te van de lom-scholen GARANTIE De te behandelen leerstof is de zelfde als bij het gewoon lager onderwijs, de basisschool dus. Al leen de aanbieding van de stof toont een duidelijk verschil. Er wordt gewerkt volgens een sterke differentiatie, waardoor men niet met vaste leerjaren werkt, maar met groepen. Deze groepen be- staan"uit 16 tot 18 leerlingen en zijn samengesteld naar leeftijd, maar worden per vak gesplitst (differentiatie) ui leesgroepen, taalgroepen, rekengroepen enz. De groepen kunnen als volgt worden samengesteld: A-groep: 7-9 jaar; B-groep 9-11 jaar; C-groep 11-12 jaar; D-groep 13-14 jaar. Deze samenstelling kan in ver ingang van de nieuwe cursus krij gen Goes en Middelburg vijf groe pen en Terneuzen drie. De lessen worden gegeven met een grote hoeveelheid hulpmiddelen voor de diverse vakken, aangepast aan de problemen van het kind. Over de sfeer in de scholen zegt de heer Van Tol: .Er moet een pedago gisch klimaat heersen, dat guns tig is. Wij spreken dan ook graag over een leefgemeenschap, de kinderen moeten zich op hun ge mak voelen en duidelijk worden gemaakt, dat ze met meer op hun tenen behoeven te staan om het onderwijs te volgen. Als de kin deren het prettig hebben, zullen er ook vast en zeker betere resul taten op onderwijsgebied komen. Vaak wordt al spoedig na de toe lating naar de leerprestaties ge vraagd, maar een eerste vereiste is het kind zijn zelfvertrouwen te geven. Na enige tijd blijkt dan ook, dat deze kinde en naar aan- De heer Tuinstra: ,De ontwikke ling van het glo moet voldoende garantie bieden voor het kmd. Het onderwijssysteem moet ver anderen, omdat de ontkoppeling van leerstof en leerjaar uiterma te belangrijk is voor het kind. Door gedifferentieerd werken zul len de kinderen zich beter kun nen ontwikkelen en door de be geleiding van remedial teachers zullen minder kinderen voor de lom-scholen in aanmerking ko men. Wel zal de lom-school moe ten blijven bijspringen zodra de niveau-verschillen té groot wor den, want dan zit er duidelijk iets fout. De onderwijswet zal dan ook grotere specialisatiemo gelijkheden voor lom-scholen met zich meebrengen'. den van de drie Zeeuwse lom scholen de instelling van een schooladviesdienst. Deze dienst zou reeds op de kleuterschool de probleemkinderen kunnen bekij ken en ze zodoende op de voor hen juiste plaats brengen. Mede hierdoor zou worden voorkomen, dat kinderen eerst een beroerde tijd bij het glo zouden moeten doormaken en dan te laat op de lom-scholen terecht komen. Daar op deze instellingen dezelfde leer stof wordt behandeld als bij het glo. zij het dan meer individueel gericht, zou men ook op het ge bied van het scihoolbegeleidmgs- werk, waartoe mede behoren een voorliohtings- en documentatie centrum (waaraan ook in deze kring grote behoefte bestaat) bij zonder graag tot vruchtbare ea- verkmg willen komen met lever in peterselie- citroensaus Snijd 500 gr varkenslever in dobbelste nen. Buk de stukjes lever tn 50 or bo ter net gaar. Houd het vuur hierbij vooral laag. Schep de .stukjes lever uit de pan en voeg nog 25 gr boter toe. Roer er, als de,ze geheel gesmolten is, 40 gr bloem door, en laat deze fruiten tot er geen spoortje wit meer te zien is. Voeg dan geleidelijk en goed roerenel 5 dl melk toe en blijf roeren tot dit als saus gebonden ia. Breng deze saus op smaak met zout, versgemalen peper, enkele druppels aroma en een eetlepel citroensap. Voeg er de stukjes Ier er weer aan toe én een lepel gehakte peterselie. Laat dit met elkaar goed warm worden maar niet koken. Geef er gekookte rijst bij en doperwtjes of sla als groente. Joegoslavische notenrol Kneed een soepel deeg van 500 gr bloem, 25 gr gist, opgelost in een beetje lauw vyater, 125 gr suiker, 2 eidooiers, een mespuntje zout, 2 dl melk, 100 gr ge smolten boter, een eetlepel rum en een theelepel citroensap. Laat het deeg op een warme plaats 2 uur rijzen. Leg er een vochtige doek overheen om uitdro gen van de buitenzijde van het deeg te voorkomen, rol het deeg uit tot een lap van 1 cm dikte. Roer 125 gr zachte boter tot een romige creme en meng er een eidooier200 gr suiker, 250 gr zeer fijn gehakte walnoten, 100 gr gewelde rozijnen en een mespunt kaneel door. Klop 2 eiwitten stijf en roer ze door het notenmengsel. Bestrijk de deeglap met. de notenvulling en rol de lap op. Laat de rol nog een half uur rijzen en bak de notenrol dan in een vrij warme oven ongeveer drie kwartier. yoghurt-vruchtendessert Een heel eenvoiulig toetje, dat zo klaar is en heel gezond. Gebruik er dikke Bul gaarse yoghurt voor. Maak één grote of twee kleine bananen goed fijn met een vork, voeg er 2 eetlepels dunne ho ning bij en het sap van 2 sinaasappelen. Roer dit goed door elkaar en voeg er dan 2 bekertjes Bulgaarse yoghurt aan toe. Roer alles zo glad mogelijk door elkaar en strooi op de yoghurt wat fijn gehakte walnoten. Een springlading' ge zondheid, en als hapje-missendoor voor de kinderen heel wat beter dan .pa-tal met mayonaise'. varkensoesters in roomsaus Laat 12 gedroogde pruimen enkele uren weken in 11/2 dl water en 1 dl rode wijn of nog liever: port, en kook ze daarin zachtjes gaar met een blaadje laurier en een flinke theelepel brume suiker als u géén port hebt gebruikt. Bak 4 varkensoesters tmen zegt ook wel varkensbiefstukjestn 75 gr boter in ca. 10 minuten bruin en gaar. Neem ze vit de pan en houd ze warm. Roer door de achtergebleven boter SO gr bloem, en voeg er geleidelijk het stoof vocht van de pruimen bij. Laat dit tot saus binden, waarbij steeds goed ge roerd wordt. Voeg dan 4 lepels koffie room toe. Gameer de biefstukjes met de pruimen en giet de saus erover. Geef er gekookte aarappelen of puree bij. m ossobucco milanese Bestel bij de slager J, kalfsschenkels met been van ieder ongeveer 200 gr. Haal ze door bloem met zout en bak ze snel in halfom boter en olie aan alle kanten goudbruinNeem ze uit de pan, en leg in de achtergebleven boter een gesnipperd uitje, 1 cat rozemarijn en een stukje citroenschil Laat even /ruiten, en voeg dan een lepel tomatenpuree toe en een dl witte wijn en een klein scheut je water. Leg de stukken vlees er weer bij en laat die, op zeer zacht vuur, in een afgedekte pan ongeveer 2 uur heel zacht sudderen. Neem ze uit de pan, verwijder citroenschil, en bind de saus desgewenst met wat aangemaakte maï zena. Het is de bedoeling dat ieder op het bord met het mes de merg uit het stuk been haalt en dit door de saus roert. Er hoort, zoals 1t wel begrijpt, macaroni of spaghetti bij en het is e*>i feestelijk paasgerecht. chocoladetaart Roer 50 gr zachte boter tot een romige crème. Meng er een volle eetlepel sui ker en twee kopjes cornflakes door. Strijk het mengsel op een plaat of plat te bakvorm uit. tot een vierkant met een dikte van 0,5 cm en laat de crème op een koele plaats koud en hard wor den. Meng 25 gr cacaopoeder met 100 gr suiker door elkaar en voeg steeds, goed roerend, 2 dl kokend hete melk toe en twee theelepeltjes vanillesuiker. Los in de hete vloeistof 5 blaadjes tn koud water voorgeweek'.e en uitgeknepen ge latine op. U kunt ook 10 gr poederge- latine gebruiken, met een ibeetje water tot een dun papje geroerd. Zei het mengsel op een koele plaats totdat het begint op te stijven. Klop er nu l stijfgeklopte slagroom door en schep de massa op de laag corn flake-cre me. Als het chocolademengslel geheel koud en stijf is geworden snijd u de taarf tn vierkantjes. Strooi er even tueel wat hagelslag, chocoladevlokken of een geraspte bittere chocoladereep schoenlapperstaart Zet 1 kg goudrenetten, geschild en in partjes gesneden, op met enkele lef/els water (n laat ze niet langer dan 10 minuten zachtjes koken. Druk heel ge bleven stukjes appek met een houten lepel fijn. Meng door de warme appel moes 12 fijngewreven beschuiten u kunt dimet een deearollen heel snel fijndrukken), 5 eetlepels suiker of brui ne suiker, 1 theelepel kaneel, 100 gr geweekte rozijnen en twee losgeroerde eidooiers. Klop de eiwitten met een mespuntje zout stijf en schep het ei wit luchtig door de appelmoes. Stort de massa tn een beboterde vorm en vak de taart' een half uur in een voorver warmde, matig hete oven. spinaziesoep Er is weer verse spinazie. Voor ren heerlijk licht en gezond l^ntesoepje heb ben toe maar een klein beetje nodig. Fruit een gesnipperd uitje m 25 gr bo ter heel licht aan. Voeg 250 gr goed ge wassen spinaziebtaderen toe. laat ze een minuut mee/ruiten en giet rr dan ruim 1 l water bi). Laat de soep 10 minuten koken, samen met een bouillonblokje en een mespuntje zout, e~n stukje foelie en een blaadje laurier. Wrijf iU spinazie door een zeef en meng de spinaziepu ree weer door de soep. Ro-r een aun papje van twee eetlepels rijstebloem en 5 eetlepels melk en voeg het mengsel geleidelijk aan de soep toe. Blijf roeren, boven laag vuur, tot de soep licht, bindt. Ais u geen foelie gebruikt kunt u eventueel wat nootmuskaat toevoegen, vlak voor het opdienen. 1st at er in wat boter gebakken goudbruine dobbelsteen tjes brood tn drijven. zuppa pavese Trek een geurige bouillon van 250 gr magere kippepoulet, een stukje foelie, een blaadje laurier, zout, een wirteltje en een uitje. Heeft u wel eens k'rppe- iiekjes geprobeerd voor een lichte mage- te bouillon T Ze kosten bijna niets.' Bak vier kleine sneetje wittebrood in weinig boter. U mag ze nu met knoflook in wrijven, maar het hoeft niet. Leg de ge bakken sneetjes brood elk in een vuur vaste soepkom en breek op elk een rauw ei. Strooi er genepte kaas over en giet er de warme, gezeefde bouillon op. Zet de kommen enkele minuten in een voor verwarmde, hete oven. Ook zonder over kunt u dit gerrecht op tafel brengen, zorg dan dat de bouillon dus op de eieren giet absoluut kokend is. pittig aardbeienslaatje I boterham of met slagroom te eten. Een heerhik fris lenteachtig voorgerecht is een aardbeienslaatje met kip: u hebt hier voor koude kip nodig, u kunt hiervoor bijvoorbeeld magere kippepoelet in wal kokend water met. kruiderij leggen en zachtjes gaat laten worden, of u kunt ook restjes kip proberen over te houden. Snijd het kippevlees in nette blokjes. Reken ongeveer gelijke hoeveelheden kip en mooie, stevige aardbeien. Maak een saus door gelijke delen mayonaise en opgeklopte slagroom te vermengen en dit op smaak te brengen met een klein scheutje port eventueel sherry), pa prika en enkele druppels sinaasappel sap. Roer kip en gehalveerde aardbeien luchtig door dit sausje, schep het slaat ie op groene slablaadjes en garneer met enkele achtergehouden aardbeien. marokkaanse grape fruit-cocktail Snijd de malse stelen van rauwe bleek selderij (u ziet ze in vele groentewin kels, in plastic verpakt en afkomstig uit. Amerikatn stukjes gesneden koude kip eventueel kalsvleesi. Voeg aan 1 dl mayonaise zoveel grapefruitsap toe, dat een dun sausje ontstaat. Meng *-r een klein mespuntje kaneel en kerrie door en een scheutje tomatenketchup. Zorg dat geen van deze drie de smaak gaan overheersen. Roer bleekselderij en kip door het sausje en voeg er nog wat klein gesneden stukjes grapefruit bij. Verdeel het mengsel over 4 wijde glazen. Dien de cocktail vooral goed koud op, gegarneerd met een tak je pe terselie en een stukje grapefruit. In plaats van in glazen kunt u de cock tail ook in halve grapefruitschillen eer- kaasfondue Op verzoek het originele recept van de Zwitserse en nog steeds populaire kaasfondue. Deze wordt bereid in een plat aardewerk pannetje, de caquelon'. die men van te voren inwrijft met een teentje knoflook. Snijd 500 gr emmert- thaler en 300 gr gruyere tZwitserse" in fijne schilfers. Wilt u Nederlandss kaas gebruiken, dan een eerlijke Goudse, niet te oud en niet te jong, maar in geen geval de zogenaamde Hollandse Gruyere, die te zout en te scherp is. Leg de kaas tn de caqueln en voeg 4 dl droge witte wijn tod, liefst Zwit serse, maar het mag ook een eenvou dige witte bourgogne zijn, bijvoorbeeld bourgogne ahgote. Zet de caquelon bo ven een spiritusvlam en roer, de houten lepel steeds in de vorm van een 8 be wegend over de bodem, tot de kaas be gint te smelten. Blijf roeren, tot u een mooie zalfachtige massa hebt. Maak 1 afgestreken eetlepel maizena aan met baar). Voeg dit toe aan de fondue kirsch zorgt ervoor dat dit gerecht niet al te zwaar op de maag ligt., evenals wat versgemalen peper en een snufje gemalen nootmuskaat. Laat nog 1 riu- nuut pruttelen. Houd de fondue voor al goed warm op een spirituslichtje. Lauwe fondue gaat draden trekken en wordt oneetbaar. Doop aan een lange vork stukjes brood in de fondue. Wie zijn stukje brood verliest moet op de wijn trateren. Als het lekkerste van de fondue geldt het aangezette korstje op de boden. WINA BORN C. J. Dielenian-\

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 17