Nederlandse Unie vervulde essentiële taak' 25 jaar MR J. LINTHORST HOMAN: bevrijding 19 Na de oorlog heeft mr J. Linthorst Homan een reeks belangrijke functies bekleed. Na enige jaren voorzitter te zijn geweest van de vaste commissie van de rijksdienst voor het nationale plan, werd hij in 1952 benoemd tot directeur bij buitenlandse eco nomische betrekkingen. Hij nam in die functie deel aan vele conferenties en onderhandelingen. In 1958 werd hij vertegenwoordiger van orts land bij de EEG en Euratom in Brussel en in 1962 lid van de hoge autoriteit de EGKS in Luxemburg. In 1968 volgde hij mr E. N. van Klef fens op als vertegenwoordiger van de Europese Commissie in Londen. Het contact met de Europese Beweging heeft de heer Linthorst Homan altijd aangehouden. Dankzij vele uitnodigingen voor spreekbeurten in ons land en verschillende andere landen binnen en buiten de kring der zes kreeg hij volop de gelegenheid de ontwikkeling van de Europese gedachte van nabij te volgen. In een monumentale villa aan een stille laan. waar een* Victoriaanse miljonairs woonden en waar thans het domein is van talrijke ambassadeurs, zetelt mr J. Lint horst Homan, sinds 1968 de vertegenwoordiger in Lon den van de Europese Commissie. H(j is een rijzige fi guur, een jeugdige zestiger, altijd opgewekt en Joviaal. Wie de ruime, stemmige werkkamer van de pijprokende mr Linthorst Homan betreedt, beseft onmiddellijk, dat zowel deftigheid als diplomatieke formaliteit, die men in deze omgeving zou mogen verwaahten, hem volkomen vreemd zijn. Want de heer Linthorst Homan la een warme persoonlijkheid die geheel open staat voor an deren. Zelf zegt hij: ,Ik ben een spontaan mens', En er rea listisch aan toevoegend: ,Dat heeft mij in de oorlog helaas wel eens parten gespeeld, wanneer ik soms in eigen kring al te loslippige uitlatingen deed'. .Ik heb altijd ruiterlijk erkend, dat ik fouten heb begaan. Ik ben nog altijd van mening dat de oprichting van de Ne derlandse Unie een noodzakelijke daad s geweest, voor al om psychologische redenen, wegens de politieke leeg te die er was. Kritiek op het besluit om de Unie op te richten, acht ik dan ook onjuist, maar de kritiek op mij zelf wél juist'. Men is geneigd zich af te vragen of de heer Linthorst Homan met een overmaat van zelfverwijten zichzelf eigenlijk geen onrecht aandoet. Maar Homan w:l van geen vergoelijking van zijn eigen houding weten. Hij heeft zich in een aantal premissen onder meer in de bedoelingen van de bezetter en in de militaire situatie vergist. Na de oorlog heeft op verzoek van het drie manschap van de Nederlandse Unie een ereraad een on derzoek ingesteld naar de gang van zaken, weliks oor deel in het algemeen gunstig was, maar over bepaalde uitlatingen van de heer Linthorst Homan ongunstig. Maar er heeft nimmer twijfel bestaan, dat hij als goede vaderlander boven elke verdenking staat. Desondanks voelde hij, dat hij wegens zijn .falen' zich na de oorlog uit de actieve politiek moest terugtrekken. Vóór de oor log was mr Linthorst Homan v.ce-voorzitter van de Li berale Staatspartij ,De Vrijheidsbond'. In 1962 sloot hij zidh aan bij de VVD. IDEAAL ,Mij past bescheidenheid', zegt hij steeds weer. Geluk kig voor hemzelf en voor anderen heeft hij zijn per soonlijkheid, bekwaamheden en energie in dienst bun nen stellen van een ideaal, dat rechtstreeks uit zijn zovele jaren gekoesterde opvattingen voortvloeit, na- namelijk het werken voor een Verenigd Europa. ,Mijn maatschappelijke idealen hebben vaste vorm ge kregen, toen ik in de zware crisistijd der dertiger ja ren heb gadegeslagen hoeveel er ontbrak aan de so ciale samenhang in ons volk. Vandaar dat ik mij toen heb ingespannen om mijn bijdrage te leveren voor die pere samenhang, als burgemeester door sociale werk zaamheid, als commissaris van de koningin door de op richting van de Groninger Gemeenschap en in de be zetting door de mede-oprichting van de Nederlandse Unie. Toen ik helaas doch begrijpelijk niet mocht terugkeren als commissaris van de koningin en andere functies vervulde, heb ik geprobeerd de pro blemen in hun Europese proporties te zien. Maar denkt u vooral niet dat lk mij in het Europese werk heb ge stort om iets geheel nieuws te gaan doen in verband met mijn oorlogsverleden. Dat is niét zo. Mijn levensdoel is altijd geweest mensen tot elkaar brengen. Wat ik voor de oorlog in klein verband deed en tijdens de bezetting heb gedaan, toen ik mede tradhtte een grondslag te leggen niét voor een onmo gelijke eenheidspartij, maar wél voor een eenvoudiger en eerlijker politieke structuur doe ik thans op Euro pees niveau'. Het belang van de Nederlandse Unie is vooral geweest, dat het een opvangcentrum was van mensen, die wan neer er op dat ogenblik geen positief geestelijke lei ding zou zijn gegeven, in verwarring zouden zijn ge- bradht. LOYALITEIT vorming van een Muasert-regering en andere nare din gen'. Waren de in 1937 door de ministerraad opgestelde aan wijzingen aan de ambtenaren en het spoor- en tram wegpersoneel om zich loyaal tegenover een bezetter te gedragen van invloed op uw optreden Jazeker. De boodschap van de regering was: El.jft op uw post. Zorgt dat de maatschappij blijft draaien.' De brochure was gebaseerd op de Haagse Conventie van dat de bezettende macht zich van zijn kant eveneens 1907. maar de voorwaarde voor een loyaal gedrag was, aan het Volkenrecht zou houden en maatschappelijke activiteit toestaan.' Mr Linthorst Homan had, toen hij het geschrift als com missaris van de koningin ontving, de minister van bin nenlandse zaken gevraagd het op grote schaal te ver spreiden, omdat ook de bevolk mg moest begr.jpen. welke houding het tegenover een bezetter had aan te nemen. Daarom was ht onvoldoende dat er maar één exemplaar voor elke gemeente was in handen van de burgemeester. De regering voelde echter niets voor ruimere verspreiding, omdat dit de indruk kon wekken, dat zij eigenlijk op een bezetting rekende. Maar het gevolg daarvan was, dat het Nederlandse volk helemaal niet op een bezetting was voorbereid! Er ontstond daar door grote verwarring over wat wel en wat niet mocht.' Aanvankelijk leefde bij mr Homan de sterke hoop dat de Duitsers zich aan het Volkenrecht zouden houden en ook dat het bij een louter militaire bezetting zou blij- Hoe had u zich de samenwerking met de Duitsers voor gesteld? Samenwerking? Er Is nooit van samenwerking sprake geweest', zegt Homan met grote nadruk. .Wij zijn nooit verder gegaan dan activiteit In het kader van het Vol kenrecht. Maar toen geleidelijk bleek, dat deze bezet ter zich niet daaraan hield wat dit betreft ben ik er ingelopen was ik zo blij als een kind toen de Nederlandse Unie in december 1941 werd verboden. Wij zagen het verbod komen en vertangden er ook ILLEGALITEIT Pas na de oprichting van de Nederlandse Unie kwa men de politieke partijen, die na de Duitse inval niets hadden gedaan, in beweging. Mr Linthorst Homan's standpunt was: .Zolang wij er waren, moesten de Duit sers rekening met ons houden. Zonder de Nederlandse Unie zou de situatie anders zijn geweest. Zij wekte aarzeling en onzekerheid bij de bezetters en door het bestaan van de Unie werd er tijd gewonnen. Zij werkte preventief op de altijd aanwezige mogelijkheid van de Bent u teleurgesteld over de naoorlogse politieke ont wikkeling in oas land? .D« politieke verhoudingen In het algemeen zijn veel beter dan vóór de oorlog, maar het valt te betreuren dat de grote bundeling van katholiek en protestant, waarvan wij ons destijds zoveel hadden voorgesteld, niet tot stand is gekomen, hoewel de betrekkingen tus sen beide volksgroepen ook veel beter zijn dan vroeger. Mijn indruk is dat de Nederlandse Unie het zou na tuurlijk dwaas z;jn te zeggen dat het alleen hiür in vloed is geweest een stoot in de goede richting heeft gegeven en dat er veel positiefs uit de oorlogsperiode is blijven hangen.' .EUROPEES DENKEN' Hoe stond de Nederlandse Unie tegenover de Illegali teit ,Ik had grote bewondering voor het verzet. Later heb ikzelf ook illegaal werk gedaan. Maar aangezien de Unie de weg der openbaarheid had gekozen, kan deze zich als zodanig niet met het verzet bemoeien. Het verheugende feit echter ls, dat de Unie niet alleen vele Nederlanders politiek bewust heeft gemaakt, maar dat zij ook duizenden jongeren aan het verzet heeft gele verd. Wij zijn legaal begonnen en wilden ons werk ver richten binnen de beperkingen, opgelegd door de staat van Bezet Gebied. Dat moge nü zot klinken, maar in 1940 was dat anders. Vergeet u niet, dat ook het mani fest der politieke partijen uit juni-juli 1940 dezelfde geest ademde. Intussen hebben sommigen onzer lk niet reeds zeer snel illegaal werk met htm Unie- werk gecombineerd (waarover de heer Enthoven on langs uitvoerig in een weekbladartikel heeft geschre ven). Wij geloven dat de Nederlandse Unie de juiste weg heeft gekozen eerst legaal, daarna waarschu wend en tenslotte ondergronds. Onze waarschuwing kwam als reactie op de rede van Seyss Inquart in juli 1941 ln Amsterdam. ,Wie niet voor ons is, is tegen ons!' ,Dan zijn we ,begen'!', antwoordde de Unie*. NIEUWE DENKBEELDEN Mr Linthorst Homan had zich als commissaris van de koningin steeds tegen het .ancien regime' verzet en ge probeerd verouderde denkbeeldn en vormen door nieu we te vervangen. De Nederlandse Unie zag als toekomst beeld een maatschappij zonder klassetegenstellingen met de eigendom als een dienende, sociale taak en het hooghouden van de geestelijke waarden. Men sprak in die tijd van het .Nederlandse Socialisme'. Het berustte op de erkenning dat het materiële nooit centraal mag staan en dat in een democratie de tegenstellingen op geestelijke gronden dienen te worden overwonnen. De naoorlogse Nederlandse Volksbeweging en de door braak, die tot de PvdA leidde, getuigden van eenzelfde evolutie in het politaelie denken'. De heer Linthorst Homan zelf hoopte destijds dat na de oorlog het aantal partijen tot vier of vijf zou wor den teruggebracht. .Partijversplinterlng is niet alleen gevaarlijk voor de Nederlandse democratie, maar remt ook onze geestelijk-politieke bijdrage aan het Europese denken'. .Ln St-Michclsgestel is mijn denken sterk in Europese richting gegaan en is mijn federalistische overtuiging versterkt'. In Engeland predikt mr Linthorst Homan op talrijks lezingen en .n vaak bewonderenswaardige, scherpzin nige toespraken, het evangelie van een Verenigd Europa en ook hier verricht hij pionierswerk, gezien de aarze lende Britse publieke opinie over Engelands toetreding tot de EEG. .Als ideaal der Europese Integratie heb :k van het be gin gezien de groei van Europese instellingen, welke hun aandeel zouden hebben :n de veroleuweing van de Europese maatschappij. Ik zie de federale werfemetho- de als de beste voor het in wisselwerkng brengen van de gemeenschappen op de verschillende niveaus: de plaatselijke, de gewestelijke, de nationale, de Europese, en geleidelijk het wereldverband. Dit is een rechtsge- dachte. Per saldo zal 't het recht moeten zijn, dat de verhoud-ngen beheerst en dat aan de maatschappij haar werkschema biedt. Als integraal federalist ga lk uit van de vitale noodzaak dat :n elke gemeenschap, klein en groot, het eigen rechtsbestel veel omvattend moet zijn, omdat alleen op deze maaier de volksdeelname al gemeen en creatief kan zijn. Natuurlijk zal het altijd moeilijk blijven bepaalde be langen over te brengen naar een hoger vlak. Vandaar ook dat de gemeenten van een provincie een belang liever intercommunaal behandelen dan het toe te ver trouwen aan de provincie, en staten Bever de zaak inter gouvernementeel proberen aan te pakken dan de taak af te staan aan Brussel. Dit brengt een groot risico mee. omdat het n.et de meeat efficiënte metbode is. De federale methode, const.uitioneel de democratische procedure vastleggen van de .groei' van onderop, heeft reeds in de geschiedenis bewezen de beste waarborgen te bieden.' .OPTIMIST' .Als federalist behoor lk tot de zogenaamde .Europese optimisten', dat wil zeggen tot hen, die het ideaal ver wezenlijkbaar achten. Ik deel dus niet de mening van hen die vrezen dat de Europese mens met zal uitkomen boven zij nationale uitdrukkingsvormen.' Wat vindt u van de Europese gezindheid? .Die laat nog veel te wensen over'. .De psychologische kant van de EEG is een der moeilijkste dingen. Er zal pas vooruitgang op dit gebied kunnen zijn zodra recht streekse verkiezingen voor een Europees parlement, dat over werkelijke bevoegdheden bezit, mogelijk worden. Pas d&n zullen de Europese Gemeenschappen een dui delijke politieke inhoud kunnen krijgen. Ook de maat schappelijke inhoud zal pas kunnen worden bereikt, zo dra er voor een direct gekozen Europees parlement maatschappelijke Europese partijprogramma's met el kaar ln wisselwerking staan. Dan wordt de zaak ook helder voor de Jongere generatie, welke nu aan het be staande bestel geen houvast heeft!' POLITIEKE INTEGRATIE Wij hebben het punt bereikt waarop politiek Integra tie hoe langer hoe onontbeerlijker wordt voor de eco nomische integratie. Vroeg of Laat zal ook de Europese defensie moeten worden geïntegreerd, natuurlijk binnen het raam van de NAVO. Reeds Robert Schumann heeft gezien, dat Europa politiek verenigd moet worden. Er werd onder hem en Monnet een voorzichtig begin ge maakt met de Kolen- en Staalgemeenschap. Ook Hail- stein geloofde dat een Economische Unie de politieke middelpuntzoekende krachten zal bevorderen. Het is niet ailleen aan De Gaulle te wijten, dat de krachten nog niet sterk genoeg zijn! De inwendige strijd hierover gaat door. ABN. D. LISSAUE& VERVOLG VAN PAGINA 18. ding al voor de oorlog een organisatie werd opgezet om bij een eventuele bezetting ondergronds door te gaan, weet ik niet. Dat zou u aan de GS II van voor de oorlog hebben moeten vragen aan wijlen de Fabius. Ik betwijfel het'. Werd de OD opgericht in opdracht van de Landen of was het een spontane reactie van de militai ren zelf? Het laatste. Niemand ls ooit door Londen aangezocht. Na de arrestatie van de beroepsofficieren kwam één van de cadetten die zich niet hadden gemeld en daar door de enige overgeblevenen waren van het algemeen hoofdkwartier, mij vragen of ik mij met de leiding wil de belasten. U beschouwde de OD als het ondergrondse verleng stuk van het leger; een leger kan alleen optreden in opdracht van de regering. Hoe was uw contact met de regering in Londen in de eerste jaren Six: ,Dat was erg moeilijk. U moet niet vergeten dat de oorlog werd gevoerd door de geallieerden en niet door de Nederlandse regering. Hoe de verbindingen lie pen tussen de regering in Londen en de geallieerde le gerleiding, wisten wij in die periode niet. Vooral in hel begin, ook door het England Spiel, liep de zaak mis. Zelf hebben wij daarover de eerste telegrammen ge stuurd dat er iets mis was. Wij hadden wel gemerkt dat de Duitsers meer wisten dan mogelijk kon zijn, maar wij kenden de oorzaken niet. Er was duidelijk verraad. Dus was grote omzichtigheid geboden. Dat besefte ik al voordat ik de leiding van de OD op me nam. Ik be sloot meer nog dan voordien in de schaduw te blijven Tot heel kort voor het einde van de oorlog heeft men ook in Londen niet geweten wie er aan het hoofd zal In totaal hebben wij anderhalve roman aan telegram men naar Londen gezonden en drieduizend tekeningen Meestal vroeg Londen en gaven wij antwoord. Onze vragen waren gericht aan het bureau inlichtingen, waai de kolonel Somer aan het hoofd stond. Een meer feite lijke erkenning van de OD vond plaats in augustus 1943 toen wij van de regering in Londen opdracht kregen tweehonderd officieren aan te trekken voor de vervul ling van militair gezagstaken. CONTACTEN VERZET Meende de OD, als voortzetting van het Nederlandse leger, de enige officiële verzetsorganisatie te zijn, waar bij alle anderen zich zouden moeten aansluiten ,Neen. Bijvoorbeeld van de pers, de vrije kunstenaars, de politici is nooit verwacht dat zij zich zouden aanslui ten, al waren er soms wel contacten aan de top, of plaatselijk, dikwijls zoals het toevallig uitkwam. Ver schillende groeperingen die min of meer dezelfde doel stellingen hadden, zijn, sommige eerder, andere later met de OD gefusioneerd. Niet echter de spionagegroepen. Wij wisten dat er lm Engeland meerdere organisaties waren, die ieder hun eigen contacten in het buiten land wilden hebben. En vaak meer dan één contact, ook wel met het oog op het uitvallen door arrestaties of anderszins Daarom hebben wij nooit verlangd dat zij zich zouden aansluiten, hoewel zij gelijksoortig werk deden. Dat zou trouwens tegen hun instructies zijn geweest. Bovendien maakten wij na de golven van ar restaties sinds maart 1941 niet zo graag nieuwe con tacten met anderen, tenzij men dat contact om welke reden dan ook wederzijds wenselijk achtte. Daar het nogal eens voorkwam dat verzetsmensen deel uitmaak ten van meer dan een organisatie, was de onderlinge samenwerking in het land plaaitselijk zeer verschil lend. Met de meistakmg in 1943 ontstond de Raad van Verzet en toen kwam ook de LO tot een plotselinge en stormachtige omtwikkelng, in verband met de mel dingsplicht van de oud-militairen, die zich eerst lokaal georganiseerd hadden en dus vaak bestonden los van de OD en soms weer niet. Toen uit de LO geleidelijk de KP zich ontwikkelde die terecht zich meestal be perkte tot zeer kleine plaatselijke groepjes, waarin vaak OD'ers of oud-OD'ers zaten, die om eigen veilig heid met niemand contact wensten is niettemin coch ook centraal een samenwerking gegroeid tussen Orde Dienst, Knokploegen en Raad van Verzet. Van net voorjaar 1944 af, hadden wij elke woensdag een be spreking in Amsterdam om te overleggen over de wen selijkheid van de uitvoering van bepaalde technische sabotages. Uit deze besprekingen groeiden de plannen voor een fusie. Daardoor bestonden de Binnenlandse Strijdkrachten, in de vorm van .Delta centrum' in feite reeds vóór 4 september 1944 en kon er binnen enkele lagen na de eerste oproep uit Londen om de BS te vormen, een ,ja' als antwoord worden gegeven. Contact met het politiek verzet hadden wij, omdat wij de waarnemend directeur-generaal van de PTT, de heei Neher, hadden aangezocht te helpen bij de organisatie van landelijke en internationale geheime telefoonlijnen Door hem kwamen wij in het najaar van '44 in con tact met Drees. Voor ons was dat een vernieuwd con tact met de politiek. Dat hadden wij voordien ook al gehad. Maar m 1942 was gebleken dat het met Van Randwijk van .Vrij Nederland' maar moeilijk samen werken was, zodat lk toen die verbindingen had be perkt en verlegd naar een andere schijf. Bij beide ge legenheden is nimmer gepoogd aansluiting te bewerk stelligen, evenmin als in later contact met de heer Bosch van Rosenthal en met het college van vertrou wensmannen. Dat er ln september '44 en nog later in de BS gekrakeel ontstond, is een verhaal apart. Daar heeft de OD overigens nooit POLITIEKE ASPIRATIES Het andere verzet heeft u wel verweten dat de Orde Dienst politieke aspiraties had en een deel van de ac tiviteit daarop richtte Als u met .politiek bedrijven' bedoelt, dat wij de poli tiek van de regering in Londen ondersteunden, dan heeft u gelijk. Als u bedoelt dat wij een eigen politiek be dreven, gericht op de na-oorlogse situatie, dan heeft u ongelijk. Voor dat laatste hadden wij tijd noch in teresse. Als wij eigen politieke aspiraties hadden beze- ten, dan zou Nederland daar na de oorlog beslist iets van gemerkt moeten hebben en dat is duidelijk niet het geval geweest. Dat de verhoudingen tussen bepaalde groepen van het verzet en de regering in Londen som3 vertroebeld waren, kan men niet aan de OD verwijten maar kwam mede doordat de politieke strijd van voor de oorlog, bijna vanzelfsprekend ook tijdens de oorlog werd voortgezet. In de top van de OD althans, hadden wij geen belang stelling voor de politiek. Ik herinner mij in dit ver band dat ik met Stikker door Amsterdam liep en dat hij zei: ,Zou jij straks ook maar met in de politiek gaan' Toon zei ik. ,Nou, dan ben je bij mij aan het verkeerde idres'. SPIONAGE VAN VERZET Toch heeft de OD controle uitgeoefend op de berichten lie door het verzet voornamelijk door de groep Vrij Nederland via de zogenaamde Zwitserse weg naai Engeland worden verzonden. Six: ,Wat men spionage heeft genoemd, is een heel andere zaak. De Zwitserse weg was gesticht door de koerierster mejuffrouw Chrisje, die daarvoor tweemaal naar Zwitserland was geweest. Zij werkte nauw sa men met ,Vrij Nederland'. Toen daar onenigheid ont stond kwam zij bij ons met het fotomateriaal en haai ergernis. Toen heb ik al spoedig gezegd: alleen feite lijke gegevens gaan naar Londen, geen commentaar, want dat hebben ze daar niet nodig". Daarmee heeft u toch een politiek standpunt lmgeno me, of niet Six: ,Dat zie ik niet im, commentaar was overbodig' Dat lijkt toch op een vorm van censuur. Als iemand een bericht wil zenden, waarin hij vaststelt dat de regering faalt en dat onverbloemd, vergezeld van com mentaar zegt, dan kan het leger een dergelijke brief moeilijk op eigen houtje onderscheppen en vasthouden. Six: ,Ik acht die zogenaamde spionage een ontzettend opgeblazen zaak van lieden, die een stok zochten om een hond te slaan. Ik vond dat de regering recht had op inlichtingen. Er was een oorlog aan de gang. Het doei daarvan was de bevrijding en ln een oorlog heeft het leger grote volmachten, onder meer het afluiste ren van berichten en het uitoefenen van briefcensuur". Daarmee heeft de OD toch politiek bedreven. Er zijn heel wat verhoudingen tussen het andere verzet en de regering in Londen vertroebeld. Six: Jk heb al gezegd dat wij geen belangstelling had den voor de politieke problemen van na de oorlog. Dus slaat uw vraag als een tang op een varken'. GEVAAR REVOLUTIE Was de OD bevreesd voor een revolutionaire beweging na de oorlog, van links-radicale groeperingen Six: Nee, dat waren wij niet. Hoewel, nu wij er toch over praten, dan komt wel het een en ander terug in de herinnering. In het militaire moet Je ook het onwaar schijnlijke voorzien. Er was een plan opgesteld om Am sterdam af te grendelen, wanneer er bij het aflopen van de oorlog iets zou gebeuren. Dat hebben wij toen doorgegeven aan de andere gewesten. Ik was voor het eerst in aanraking gekomen met militair gezag in 1917 in de mijnstreek, toen daar de mijnwerkers staak ten. Uit mijn ervaringen, in die periode opgedaan, heb ik na 1943 contact gezocht met militaire juristen en met mensen die in Indië hadden gediend, want die waren daar ook vaak op bestuurlijk niveau opgetreden. Maar echt bevreesd voor revolutionaire bewegingen wa ren wij niet. Tijdens en na de oorlog hebben wij van dergelijke bewegingen, dus van groepen die na de oor log een revolutie wilden ontketenen, trouwens nooit iets gemerkt. De maatregelen die waren voorzien, zijn dan ook nooit uitgevoerd. Ook van communistische zijde nebben wij nimmer 'van enige actie iets ondervonden. Wel herinner ik mij dat Gerben Wagenaar eens, heel welwillend overigens, tegen mij heeft gezegd: ,Na de bevrijding, dan moet u voorzichtig zijn'. Daar heb ik mi nooit enige zorgen over hoeven maken'. BEVRIJDINGSPROCLAMATIE Naast het feit dat de Orde Dienst vanuit Londen reed. ui augustus 1943 opdracht had gekregen voorbereide gen te treffen voor de vestiging vain een militair ge zag, wanneer na de nederlaag van de Duitsers een ge zagsvacuüm zou dreigen te ontstaan, werd op initiatief .•an Van Heuven Goedhart in augustus 1944 het College van Vertrouwensmannen opgericht, met het doel he: politiek vacuum op te vullen. Toen kort voor Dolle Dinsdag het' college van vertrouwensmannen naar Den Haag ging, om er de macht over te nemen van de Duitsers die men toen verslagen achtte, lagen daar een drietal aanplakbiljetten reeds klaar, die de Orde Dienst had laten drukken. Dit gaf op dat moment aanleiding tot een conflict tussen ondergronds leger en onder grondse politiek, die het leger verweet op eigen houtje te handelen. Six: ,In de eerste plaats lagen die proclamaties al een paar jaar klaar, voordat de vertrouwensmannen wer den benoemd In de tweede plaats is er een vergadering geweest in een gebouw aan de Herengracht in Amster dam, waar verschillende vertrouwensmannen aanwezig waren, onder meer de heer Neher, waarbij met name over de redactie van de proclamaties uitvoerig is ge sproken. Men vond de redactie van de OD tenslotte heel goed Dat is ook na de oorlog vastgelegd in het verslag van de werkzaamheden van de "vertrouwens mannen van de regering (pag. 13). Die beschuldiging begrijp ik dus niet'. De Duitsers bleken echter nog niet verslagen. De ver trouwensmannen en de Orde Dienst vonden een nieuwe basis van nauwe samenwerking. Veel eerder waren in de vorm var een overgangsregering en een militair ge zag getroffen, waarvan men over en weer door de gebrekkige communicatie niet veel wist. In alle rege lingen aan beide zijden echter, waren de negentien an dere verzetsorganisaties niet wezenlijk betrokken. Six: .Dat lag ook niet in de eerste plaats op onze weg. In het overleg met de vertrouwensmannen hebben wij ons primair bezgigehouden met de militair-tech nische aangelegenheden en het verschaffen van een goed telegrafisch contact met Londen'. Jonkheer Six praat met een duidelijke tegenzin over ie kritiek die er op de OD is geweest. Volgens hem ,s er zoveel belangrijk werk verricht, waarvoor zoveel •nensen -- ruim 1400 zijn gevallen, dat het weinig zin heeft om steeds maar weer terug te komen op de controversen die er zijn geweest. Hij acht zichzelf ook niet aangewezen om te praten over wat er tenslotte voor de Nederlandse maatschappij in vijfentwintig jaar uit de oorlog is gegroeid. Hoewel hij m het be stuur van drieëndertig verenigingen zitting heeft en tot voor kort van twaalf daarvan voorzitter was. acht hij zichzelf niet voldoende betrokken bij de na oorlogse periode om er een oordeel over te geven. Heeft u tlilcwijls het gevaar gevoeld, waaraan u zich blootstelde? ,Je beseft pas wat gevaar is. wanneer je het werke lijk beleeft. Toen ik in het voorjaar '42 wist dat zij tan mijn bed hadden gestaan, en na de fusillering op 2 mei '42 van de tweeenzeventig van de OI), toen .vist lk wat gevaar was, omdat ik besefte, dat ondanks lüe voorzichtigheid het verraad ook mij had getroffen. En verraad Tegen verraad kan je niet veel anders doen dan voor zichtig zijn'. Het is een understatement van de man die opdracht heeft moeten geven zijn eigen adjudant wegens verraad te liquideren. «L VAN BEEK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19