ROTTERDAM AFWEZIG OP INTERNATIONALE MARITIEME TENTOONSTELLING TE BRUGGE wielen/aria Vogelwacht blijft vechten voor de Mosselbanken extïA EUROPESE HAVENS TONEN HUN TOEKOMSTPLANNEN VRIJDAG 24 APRIL 1970 ZEEUWSCH-VLAANDEREN De internationale maritieme tentoonstelling fie Noordzeeroute' op het Beursplein te Brugge werd geopend in aanwezigheid van de heren Achiel Van Acker, voorzitter van de Belgische kamer van volksvertegenwoordigers en burgemeester P. Vandamme van Brugge, respectievelijk derde en tweede van rechts op deze foto. Op de ach tergrond een gedeelte van de stand van Vlissvngen en Tern (Van onze Brugse correspondent) In de merkwaarige tentoonstelling ,De Noordzeeroute', die tot 4 mei in de Beurshalle te Brugge gehouden wordt, kan men kennis maken met de indru kwekkende toekomstplannen van de Europese havens. Volledig is dit overzicht echter niet. Zo liet Rotterdam verstek gaan. Londen, Duinkerken, Le Havre, Amsterdam, Vlis- singen, Terneuzen, Duisburg, Antwerpen en Gent zijn er wel ver tegenwoordigd, zodat men aan de hand van maquettes, schetsen en lichtbeelden toch een vrij duidelijk beeld krijgt van de aan gang zijnde structuurwijzigingen en de enorme investeringen, die hier voor nodig zijn. Deze expositie vormt een van de be langrijkste onderdelen van het pro gramma van de internationale haven- .%en' die "lans 131 deze Vlaamse stad worden gehouden ter gelegen heid van het 75-jarig bestaan van de haven van Zeebrugge, die straks wordt voorzien van een sluis van 12o.000 ton. Daarom werd 1970 alge- ineen als het jaar van de beslissende doorbraak bestempeld. De feeststem ming is echter sterk geluwd, toen vlak voor het begin van de haven dagen officieel bekend werd gemaakt dat de Zwitserse maatschappij .Alu- uiteindelijk besloten had zich te Willemshaven in Duitsland te vestigen. Deze firma had te Zeebrug ge al een optie genomen op een ter rein van 400 ha. en de investering zou maar eventjes 10 miljard Belgi- Tr.acs hrlopen. Het ministerie voor Vlaamse streekeconomie heeft eenter te lang getalmd om de knoop door te hakken. Vier maanden duur den de onderhandelingen reeds en .Alu-Suisse' werd ongeduldig. Te Wll- lemshaven werd 'n overeenkomst be- J?a aniper 14 dagen besprekin gen. Te Brugge vreest men nu dat deze mislukking een ernstige terug- f'aj> ,kan hebben op de uitvoering van de aanpassingswerken. Toen de minister van openbare werken .De oaeger, enkele maanden geleden nu i n £el"dchtmakende reigeringsrel, waarbij hij zelfs zijn ontslag aanbood. te Zeebrugge een sluis van J.zo.000 ton te laten bouwen, werd nierbij ook in niet geringe mate re- xening gehouden met de vestiging ySP .Alu-Suisse', die een zeer belang rijke zeetrafiek zou meebrengen voor deze haven. Deze zeesluis Is natuurlijk de blik vanger in de expositie .De Noord zeeroute'. Br wordt op gewezen dat net floor de uitvoering van dit be langrijk werk mogelijk wordt in een «erste fase 1300 ha nijverheidsgron- 'an&s het Boudewijnka- "aai bij diep vaarwater bouwrijp te maken, dat verbreed en uitgediept moet worden Deze sluis is de Zee- orugse hoofdtroef en zonder dit Kunstwerk worden alle toekomst plannen totaal in de war gestuurd, want alle thans aan de gang zijnde onderhandelingen zijn er on geba seerd. Nog enkele andere Industrie vestigingen worden immers in het vooruitzicht gesteld, maar ze zijn al le afhankelijk van het bouwen vbh de zeesluis voor schepen van 125.000 ton. Het is in deze omstandigheden be- pijpeliik dat de heer Vlerick. minis ter-staatssecretaris voor Vlaamsp streekeconomie, dezer dagen erg koeltjes ontvangen werd te Brugge, waar hij de openingszitting van net colloquium over ,De toekomst van de Europese havens', georganiseerd door het Europa-College, kwam voorzit ten. De mislukking van de onder handelingen m verband met Alu- Suisse wordt hem immers voor een groot deel in de schoenen geschoven. Het havenvraagstuk is in België ,een brandende pot' en dat voelt men nu ook lieel scherp aan te Brugge. Zo was Antwerpen niet vertegenwoor digd op het colloquium. Prof. R. Re- gul, directeur van deze studiedagen van het Europa-College bekende trouwens ootmoedig op een perscon ferentie dat het .aartsmoeilijk' was geweest om een expert te vinden, die zich bereid verklaarde een objec tief rapport op te stellen over hot Belgische havenprobleem. Uiteinde lijk ging prof. A. Anselin m op dit verzoek. Hij is echterr ook één van de promotoi-s van het bekende pro ject .Zeestad' voor de haven van Zee- brugge en in zijn rapport verwek te hij tal van details over dit plan. Dit verwekte weor misnoegen en tan dengeknars. om dat er in totaal twaalf projecten bestaan voor de aanpassing van de haven van Zee- brugge. In zijn rapport werd over de andere plannen met geen woord ge rept. Natuurlijk is de gevoelsgeladen atmosfeer, die hangt rond de Belgi sche havenvraagstukken erg nadelig. Tijdens de slotzitting van dit collo quium maakte de heer Jean Rev, voorzitter van de commissie van de die thans op het gebied politiek in Europa schering en in slag ls, bijzonder spijtig en schade lijk is.' Hij nleitte daarom voor ge meenschappelijk overleg. Prof. Regul ging nog een stapje verder Hij noem de de al te scherpe mededinging on der de havens gewoon onzin Ondertussen bevindt ons oude vaste land ?ich in een economische stroom versnelling. Op het colloquium werd gesteld dat de invoer langs de EEG- havens in 1980 rtnmsclioots de 1 mil jard ton zal overtreffen. De voort durende schaalvergroting in de scheepvaart schept nieuwe problemen en mogelijkheden. Al was Rotterdam dan niet vertegenwoordigd op de ex positie .De Noordzeeroute'. toch werd de Nederlandse havenpolitiek op dit colloquium uitvoerig belicht dank Zij de uiteenzetting van de heer R. Rui ter van het centraal planbureau in en Haag. Minder algemeen bekend zijn in Ne derland wellicht de vooruitzichten in Frankrijk. De Parijzenaar M. Bros- sier gaf er een overzicht van en op de expositie in de Beurshalle vond men hierover uitstekend didactisch materiaal. Men getroost in Frankrijk veel moeite om ae havens aan te pas sen aan de moderne scheepvaart. In het kader van het vijfde plan (1966- 1970) werd te Duinkerken een sluis van 125.000 ton gebouwd, die op het einde van het jaar in gebruik wordt genomen. Le Havre kan nu reeds schepen tot 250.000 ton ontvangen en in 1971 komt een nieuwe sluis van 200.000 ton klaar. Deze lijn wordt in het 6de plan voor de ruimtelijke ordening (1970-1974) doorgetrokken. Duinkerken krijgt een voorhaven, waar 250.000 tonners zullen kunnen meren. Le Havre wordt het Franse troetelkind. Aanpassingswerken wor den in het vooruitzicht gesteld om deze haven toegankelijk te maken voor mammoetschepen .van 500.000 tot 700.000 ton en indien nodig zelfs van 1 miljoen ton. Het Europa-college heeft tijdens de internationale havendagen te Brug ge onder leiding van prof. H. Brug- mans ongetwijfeld een ernstige po ging ondernomen om objectief we tenschappelijk werk te verrichten op het gebied van de havenvraagstuk ken. Dit colloquium is trouwens de basis geworden voor de oprichting in dit college van een bestendige stu diegroep, die deze problemen op de voet zal volgen en ook adviezen zal uitbrengen bij de commissie van de Europese gemeenschap. Dit is alvast een gelukkig winstpunt van deze Brugse havendagen, die wegens de mislukking van de besprekingen met Alu-Suisse eerder in mineurtoon wer den ingezet. Ik weet niet hoe u er oi er denkt maar voor mij zijn de gebroeders De Vlaminck uit Eek- loo een paar durvers. Grotere durvers waar schijnlijk dan de gemiddelde Nederlander be seft. Men moet het beslist niet onderschatten om in het Belgenland openlijk verzet te ple gen tegen .zijne majesteit' Eddy Merckx. De .grote' Merckx die in de loop van een paar jaar aile superlatieven van zijn landgenoten wielersportjournalisten heeft opgebruikt, die zij het nog niet officieel heilig is ver klaard en die waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd net als destijds in Italië met Coppi en Bartali op zijn weegs vooraf zal worden gegaan door lakeien met kleino bezempjes. Bovenstaande dingen incalculerend, moet men welhaast tot de conclusie komen dat de beide De Vlamincks (Eric en Roger, vooral de laatste) op het ogenblik huzarenstukjes uithalen, die de bewondering wekken van de echte wielersportliefhebber maar die de vraag opwerpen of men daar in België zo erg ge lukkig mee is. Vergeet niet dat Eddy de man is die het meest fanatieke wielerland van de wereld na dertig jaar weer een Tourwinnaar schonk. En zo'n man moet je in Belgenland niet te vaak in de wielen rijden. Het is er in de meeste Nederlandse kran ten niet helemaal uitgekomen maar het gaat hier om het slot van de klassieker Luik - Bastenaken - Luik, waarbij zes renners wa ren betrokken, waaronder de beide De Vla mincks en Eddy Merckx. Op een smal weg je dat naar de wielerbaan leidde, gingen de roemruchte broeders voorop rijden. Juist vóór een bocht demarreerde Roger de Vlaminck. Merckx en Verbeeck wilden er achteraan maar juist op dat ogenblik sloot Eric het tweetal in, in een bocht. Eer Merckx en Verbeeck zich goed realiseerden wat er was gebeurd, was Roger honderd meter weg en won. Overi gens heeft Merckx twee dagen later «Taak genomen door de Waalse Pijl (weer) met voor sprong te winnen. En nu we het toch over Roger de Vla minck hadden, wat een begaafde renner. In elke klassieker is hij vooraan te vinden, al tijd geeft hij mede de toon aan en naar onze mening is hij op het ogenblik op Merckx na, de beste renner van België. Hetgeen wel iets wil zeggen in een land waar men nog altijd beschikt over een Van Looy, een Van Sprin- gel, Godefroot, Leman, broer Eric de Vla minck, Van Rijckegem, Reybroeck, Verbeeck, Mcnseré en vele anderen. Opvallend vonden wij de afgelopen week de prestaties van onze landgenoot Jan Kre kels die zowel in Luik - Bastenaken - Luik (11e) als In de Waalse Pijl (7e) onze beste landgenoot was. U zult zich wellicht nog her inneren dat wij het twee jaar geleden nogal op hadden met deze Limburger, die als amateur grote successen boekte en die wij een grote toekomst voorspelden. Toch viel de nog jonge Krekels in z'n eerste proftijd enorm tegen. Wellicht dat hij eerst nu z'n vorm heeft ge vonden en toch gaat doorbreken. Dat hij klas se bezit, zal hij ongetwijfeld nog laten zien. Vorige week diende bij een Belgische recht bank voor de tweede maal de kwestie van verdovende middelen, waarbij wat ongelukki gerwijs de voormalige wielergrootheid Rik van Steenbergen is betrokken. Als men de versla gen daarover leest, lykt het wel een detective verhaal. De zaak is nu twee maal voor ge weest, de uitspraken volgen op 8 mei aan staande. Het ziet er naar uit dat men de rol van Rik van Steenbergen reed dagenlang met een pak opium in zijn auto rond cle ment zal beoordelen. Een bekend gezegde is dat het water al tijd naar de zee stroomt. Men zou dat van toepassing kunnen verklaren op Merckx, die nu weer een bedrag van bijna 800.000 fran ken krijgt omdat hij vorig jaar in Frankrijk op een wielerbaan viel en daarbij werd ge wond. Zoals bekend verloor de gangmaker Wambst daarbij het leven. De Nederlander Cees Koeken is tweede ge worden in de eerste rit van de Ronde van ,Loir-et-Cher' in Frankrijk. Jo van Pol werd 12e, Wim Keileners 15e. .Wielersport' deelt mede dat Belgische amateurs, in het bezit van een geldige licentie als internationaal liefhebber, door organisa toren toegelaten dienen te worden voor deel name aan wedstrijden in Nederland, indien zij zich tot een uur voor de wedstrijd aan melden. Op hen is dus niet de inschrijfrege- ling van toepassing. Zelfs indien het niaxi- oium aantal deelnemers hierdoor licht zou worden overschreden, dienen zij te worden toe gelaten. De Zwitserse uurwerkfabriek .Longines' heeft de KNWU gratis een fotofinishapp&raat aangeboden. De KNWU dient zelf voor ver voer en opstelling van het apparaat te zorgen. Ook voor het personeel, dat bij Longines een cursus van drie weken voor de behandeling en gebruile van het apparaat, gaat volgen, dient de Nederlandse Wieier Unie zelf te zor gen. Jo de Roo zond ons een berichtje waarin hij meldt dat hij naar Goes is verhuisd en daar de kunsthandel .Bohemia' heeft geopend. Voor meer geïnteresseerden, het adres is Lan ge Vorststraat 70. Voor wie het over het hoofd heeft gezien of helemaal niet gelezen: Cees Rentmeester werd 2e in de 253 kilometer lange wedstrijd Parijs-Camenbert. 3e Jaak Frijters, 6e Arie den Hartog, 8e Wim Schepers, 13e Daan Holst, 16 Jan Serpenti en 18e Cees Zoontjes. De oud-Televizier-renner Cees Haast heeft het bijltje er bij neergelegd. Weer is een ren ner, die korte tijd de aandacht op zich wist te vestigen, van het toneel verdwenen. .Haast- je' liep vooral in de kijker toen hij in de tour van 1965 schijnbaar moeiteloos de Itergtoppen tegemoet reed naast onder andere de Spaanse klimgeit Jimenez. Maar Haast reed te ge haast, maakte een lelijke val en moest per helikopter naar een ziekenhuis worden ver voerd. Het volgende jaar eindigde hij als 14e. Nooit heeft hij de belofte, die hij in 1965 in hield, kunnen inlossen. In 1969 kon hij zelfs geen verlenging van z'n contract bij Willem II krijgen. De KNWU reikte licenties uit aan de vol gende Zeeuwen: amateurs F. Meijaard. Wemel- dinge, M. van Leeuwen, Goes; eerste jaars- amateurs H. de Smit. Goes: nieuwelingen L de Kunder, Ovezande; adspiranten A. de Roo. Biezelinge en F. \erstraeten. Hulst; seig neurs M. Weststrate, Weineldinge, ploegleider P. Verschurc, Hansweert. Op onze vaderlandse wegen wordt zater dag 25 april (morgen) de klassieke Ronde van Gelderland voor amateurs verreden. Ver der is er volgens de kalender in onze con treien weinig te doen, evenmin ais op koni- ginnedag. Op die dag zijn er buiten Zeeland 19 koersen. In Zeeland (volgens onze gege vens) geen enkele. Verder wordt morgen (zaterdag) in Hel mond de internationale klassieker .Amstel Gold Race' gehouden met alle Nederlanders en vele bekende buitenlanders. Ook Merckx zal van de partij zijn en verder Rik van Looy (heroptreden na zijn val in de Ronde van Vlaanderen). Zondag 26 is er een beroeps- koers in het Limburgse Schinnen, waar ook startgelegenheid is voor dames. In België is er zondag verder de Omloop van de Vlaamse Gewesten voor profs. Verder gaat zondag de. Ronde van België voor amateurs van start, die niet minder dan acht dagen duurt. Zestien Belgische ploegen nemen het daarin op tegen een tweetal Nederlandse (waaronder een na tionale ploeg) en een Deense. AKA. De heer Haak, voorzitter van de vogelwacht Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen De Steltkluut'. HOEK De mosselbanken, de slikken voor de Braakman en de natuurgebieden in de Braakman zijn zaken, die de heren F. K. Haak en G. Otten, na aan het hart liggen. De heren zijn dan ook respec tievelijk voorzitter en secretaris van de vogelwacht van Oost-' Zeeuwsch-Vlaanderen, ,De Steltkluut'. Het is overigens niet alleen de bezorgdheid om de natuurgebieden, die de beide natuurliefheb bers, zeer sceptisch doen staan tegenover de plannen van Dow- chemical Nederland NV om de mosselbanken in te polderen voor uitbreiding van het bedrijf. ,Men heeft eerst een hoop geld ge ïnvesteerd om daar een recreatiege bied te creëren en nu zou men al dat geld weer weggooien door er een industriegebied van te maken. En als je dan ziet dat er langs het kanaal nog een heleboel terreinen liggen, die voor industrie zijn aangewezen, dan begrijp ik het niet erg goed meer', vertelt de heer Haak. ,We moeten nu toch echt een beetje zuinig wor den met onze natuurgebieden. Zo veel hebben we er niet meer.' De schorren voor de Braakman zijn bovendien van grote betekenis voor de vogelstudie. Vele trekvogels ge bruiken deze schorren als pleister plaats en voor vele andere soorten is het een broedgebied. De leden van de vogelwacht trekken er dan ook regelmatig op uit om vogels te van gen en deze van ringen te voorzien. Op deze manier kan men heel wat te weten komen van de trekbewe- gingen van de verschillende vogel soorten. De onderzoekingen hiernaar worden in internationaal verband verricht. Vooral de steltlopers zijn goed ver tegenwoordigd in dit schorrengebicd .De steltlopers hebben een schorren- gebied nodig voor hun voedsel' ver telt de heer Haak. ,Bij laag water halen ze hun voedsel uit het slik. Als ze nu deze schorren gaan inpolderen en het hele Deltaplan is uitgevoerd, dan blijft er tussen de Waddenzee en Midden-Frankrijk geen enkel WESTGEUL Een dijk rondom het schorrengebied zou ook het einde betekenen voor het natuurreservaat De Westgeul in de Braakman. Omdat er onder de hui dige dijk door een grote hoeveelheid zout water kwelt blijft het water van de Westgeul zeer brak waardoor een interessante populatie is ont staan. ,AIs ze ervoor een dijk gaan leggen, dan komt er geen zout wa ter meer in de Braakman en dan blijft er van dat gebied niet meer over dan een ordinair rietgat', meent de heer Otten. En als men op de schorren voor de Blaakman fabrieken gaat bou wen. dan blijft er van het recreatie gebied ook niets over. De mensen willen ook wel eens uit hun werk sfeer komen. Als ze aan alle kanten zijn ingesloten door fabrieksschoor stenen dan zijn ze er nog met uit. Bovendien moet het met de moderne verbindingsmiddelen voor de Dow toch niet zulke grote problemen ge ven om een fabneksuitbreiding op een andere plaats te zetten. Het kan toch geen bezwaar zijn als de vol gende vestiging bijvoorbeeld bij Os- senisse komt?' meent de heer Ot ten. In het verleden heeft de Vogelwacht dikwijls .informeel' stappen onderno- om de inpoldering van hetschor- rengebied tegen te houden. ,En we tullen er ook met mee ophouden, zegt de heer Haak. .Iedereen, die hiervoor een actie wil ondernemen kan op onze steun rekenen en als er straks gelegenheid komt om be zwaarschriften in te dienen zullen we het zeker niet laten. Ook willen we deze zaak nog eens bij het gemeen tebestuur van Terneuzen aanhangig maken De Oost-Zeeuws-Vlaamse vogelwacht heeft het hoofd nog niet in de schoot De heer F. K. Haak en jachtopziener Riemslag observeren vogels in de schorren i oor de Braakm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 35