ROTTERDAM AFWEZIG
OP INTERNATIONALE
MARITIEME
TENTOONSTELLING
TE BRUGGE
wielen/aria
Vogelwacht
blijft vechten
voor de
Mosselbanken
extïA
EUROPESE HAVENS TONEN HUN TOEKOMSTPLANNEN
VRIJDAG 24 APRIL 1970
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De internationale maritieme tentoonstelling fie Noordzeeroute' op het Beursplein te Brugge werd geopend in
aanwezigheid van de heren Achiel Van Acker, voorzitter van de Belgische kamer van volksvertegenwoordigers
en burgemeester P. Vandamme van Brugge, respectievelijk derde en tweede van rechts op deze foto. Op de ach
tergrond een gedeelte van de stand van Vlissvngen en Tern
(Van onze Brugse correspondent)
In de merkwaarige tentoonstelling ,De Noordzeeroute', die tot 4
mei in de Beurshalle te Brugge gehouden wordt, kan men kennis
maken met de indru kwekkende toekomstplannen van de Europese
havens. Volledig is dit overzicht echter niet. Zo liet Rotterdam
verstek gaan. Londen, Duinkerken, Le Havre, Amsterdam, Vlis-
singen, Terneuzen, Duisburg, Antwerpen en Gent zijn er wel ver
tegenwoordigd, zodat men aan de hand van maquettes, schetsen
en lichtbeelden toch een vrij duidelijk beeld krijgt van de aan gang
zijnde structuurwijzigingen en de enorme investeringen, die hier
voor nodig zijn.
Deze expositie vormt een van de be
langrijkste onderdelen van het pro
gramma van de internationale haven-
.%en' die "lans 131 deze Vlaamse
stad worden gehouden ter gelegen
heid van het 75-jarig bestaan van de
haven van Zeebrugge, die straks
wordt voorzien van een sluis van
12o.000 ton. Daarom werd 1970 alge-
ineen als het jaar van de beslissende
doorbraak bestempeld. De feeststem
ming is echter sterk geluwd, toen
vlak voor het begin van de haven
dagen officieel bekend werd gemaakt
dat de Zwitserse maatschappij .Alu-
uiteindelijk besloten had zich
te Willemshaven in Duitsland te
vestigen. Deze firma had te Zeebrug
ge al een optie genomen op een ter
rein van 400 ha. en de investering
zou maar eventjes 10 miljard Belgi-
Tr.acs hrlopen. Het ministerie
voor Vlaamse streekeconomie heeft
eenter te lang getalmd om de knoop
door te hakken. Vier maanden duur
den de onderhandelingen reeds en
.Alu-Suisse' werd ongeduldig. Te Wll-
lemshaven werd 'n overeenkomst be-
J?a aniper 14 dagen besprekin
gen. Te Brugge vreest men nu dat
deze mislukking een ernstige terug-
f'aj> ,kan hebben op de uitvoering
van de aanpassingswerken. Toen de
minister van openbare werken .De
oaeger, enkele maanden geleden nu
i n £el"dchtmakende reigeringsrel,
waarbij hij zelfs zijn ontslag aanbood.
te Zeebrugge een sluis van
J.zo.000 ton te laten bouwen, werd
nierbij ook in niet geringe mate re-
xening gehouden met de vestiging
ySP .Alu-Suisse', die een zeer belang
rijke zeetrafiek zou meebrengen voor
deze haven.
Deze zeesluis Is natuurlijk de blik
vanger in de expositie .De Noord
zeeroute'. Br wordt op gewezen dat
net floor de uitvoering van dit be
langrijk werk mogelijk wordt in een
«erste fase 1300 ha nijverheidsgron-
'an&s het Boudewijnka-
"aai bij diep vaarwater bouwrijp te
maken, dat verbreed en uitgediept
moet worden Deze sluis is de Zee-
orugse hoofdtroef en zonder dit
Kunstwerk worden alle toekomst
plannen totaal in de war gestuurd,
want alle thans aan de gang zijnde
onderhandelingen zijn er on geba
seerd. Nog enkele andere Industrie
vestigingen worden immers in het
vooruitzicht gesteld, maar ze zijn al
le afhankelijk van het bouwen vbh
de zeesluis voor schepen van 125.000
ton.
Het is in deze omstandigheden be-
pijpeliik dat de heer Vlerick. minis
ter-staatssecretaris voor Vlaamsp
streekeconomie, dezer dagen erg
koeltjes ontvangen werd te Brugge,
waar hij de openingszitting van net
colloquium over ,De toekomst van de
Europese havens', georganiseerd door
het Europa-College, kwam voorzit
ten. De mislukking van de onder
handelingen m verband met Alu-
Suisse wordt hem immers voor een
groot deel in de schoenen geschoven.
Het havenvraagstuk is in België ,een
brandende pot' en dat voelt men nu
ook lieel scherp aan te Brugge. Zo
was Antwerpen niet vertegenwoor
digd op het colloquium. Prof. R. Re-
gul, directeur van deze studiedagen
van het Europa-College bekende
trouwens ootmoedig op een perscon
ferentie dat het .aartsmoeilijk' was
geweest om een expert te vinden,
die zich bereid verklaarde een objec
tief rapport op te stellen over hot
Belgische havenprobleem. Uiteinde
lijk ging prof. A. Anselin m op dit
verzoek. Hij is echterr ook één van
de promotoi-s van het bekende pro
ject .Zeestad' voor de haven van Zee-
brugge en in zijn rapport verwek
te hij tal van details over dit plan.
Dit verwekte weor misnoegen en tan
dengeknars. om dat er in totaal
twaalf projecten bestaan voor de
aanpassing van de haven van Zee-
brugge. In zijn rapport werd over de
andere plannen met geen woord ge
rept. Natuurlijk is de gevoelsgeladen
atmosfeer, die hangt rond de Belgi
sche havenvraagstukken erg nadelig.
Tijdens de slotzitting van dit collo
quium maakte de heer Jean Rev,
voorzitter van de commissie van de
die thans op het gebied
politiek in Europa schering en in
slag ls, bijzonder spijtig en schade
lijk is.' Hij nleitte daarom voor ge
meenschappelijk overleg. Prof. Regul
ging nog een stapje verder Hij noem
de de al te scherpe mededinging on
der de havens gewoon onzin
Ondertussen bevindt ons oude vaste
land ?ich in een economische stroom
versnelling. Op het colloquium werd
gesteld dat de invoer langs de EEG-
havens in 1980 rtnmsclioots de 1 mil
jard ton zal overtreffen. De voort
durende schaalvergroting in de
scheepvaart schept nieuwe problemen
en mogelijkheden. Al was Rotterdam
dan niet vertegenwoordigd op de ex
positie .De Noordzeeroute'. toch werd
de Nederlandse havenpolitiek op dit
colloquium uitvoerig belicht dank Zij
de uiteenzetting van de heer R. Rui
ter van het centraal planbureau in
en Haag.
Minder algemeen bekend zijn in Ne
derland wellicht de vooruitzichten in
Frankrijk. De Parijzenaar M. Bros-
sier gaf er een overzicht van en op
de expositie in de Beurshalle vond
men hierover uitstekend didactisch
materiaal. Men getroost in Frankrijk
veel moeite om ae havens aan te pas
sen aan de moderne scheepvaart. In
het kader van het vijfde plan (1966-
1970) werd te Duinkerken een sluis
van 125.000 ton gebouwd, die op het
einde van het jaar in gebruik wordt
genomen. Le Havre kan nu reeds
schepen tot 250.000 ton ontvangen
en in 1971 komt een nieuwe sluis
van 200.000 ton klaar. Deze lijn wordt
in het 6de plan voor de ruimtelijke
ordening (1970-1974) doorgetrokken.
Duinkerken krijgt een voorhaven,
waar 250.000 tonners zullen kunnen
meren. Le Havre wordt het Franse
troetelkind. Aanpassingswerken wor
den in het vooruitzicht gesteld om
deze haven toegankelijk te maken
voor mammoetschepen .van 500.000
tot 700.000 ton en indien nodig zelfs
van 1 miljoen ton.
Het Europa-college heeft tijdens de
internationale havendagen te Brug
ge onder leiding van prof. H. Brug-
mans ongetwijfeld een ernstige po
ging ondernomen om objectief we
tenschappelijk werk te verrichten op
het gebied van de havenvraagstuk
ken. Dit colloquium is trouwens de
basis geworden voor de oprichting
in dit college van een bestendige stu
diegroep, die deze problemen op de
voet zal volgen en ook adviezen zal
uitbrengen bij de commissie van de
Europese gemeenschap. Dit is alvast
een gelukkig winstpunt van deze
Brugse havendagen, die wegens de
mislukking van de besprekingen met
Alu-Suisse eerder in mineurtoon wer
den ingezet.
Ik weet niet hoe u er oi er denkt maar voor
mij zijn de gebroeders De Vlaminck uit Eek-
loo een paar durvers. Grotere durvers waar
schijnlijk dan de gemiddelde Nederlander be
seft. Men moet het beslist niet onderschatten
om in het Belgenland openlijk verzet te ple
gen tegen .zijne majesteit' Eddy Merckx. De
.grote' Merckx die in de loop van een paar
jaar aile superlatieven van zijn landgenoten
wielersportjournalisten heeft opgebruikt, die
zij het nog niet officieel heilig is ver
klaard en die waarschijnlijk binnen niet al te
lange tijd net als destijds in Italië met
Coppi en Bartali op zijn weegs vooraf
zal worden gegaan door lakeien met kleino
bezempjes.
Bovenstaande dingen incalculerend, moet
men welhaast tot de conclusie komen dat de
beide De Vlamincks (Eric en Roger, vooral
de laatste) op het ogenblik huzarenstukjes
uithalen, die de bewondering wekken van de
echte wielersportliefhebber maar die de vraag
opwerpen of men daar in België zo erg ge
lukkig mee is. Vergeet niet dat Eddy de man
is die het meest fanatieke wielerland van de
wereld na dertig jaar weer een Tourwinnaar
schonk. En zo'n man moet je in Belgenland
niet te vaak in de wielen rijden.
Het is er in de meeste Nederlandse kran
ten niet helemaal uitgekomen maar het gaat
hier om het slot van de klassieker Luik -
Bastenaken - Luik, waarbij zes renners wa
ren betrokken, waaronder de beide De Vla
mincks en Eddy Merckx. Op een smal weg
je dat naar de wielerbaan leidde, gingen de
roemruchte broeders voorop rijden. Juist vóór
een bocht demarreerde Roger de Vlaminck.
Merckx en Verbeeck wilden er achteraan maar
juist op dat ogenblik sloot Eric het tweetal
in, in een bocht. Eer Merckx en Verbeeck
zich goed realiseerden wat er was gebeurd,
was Roger honderd meter weg en won. Overi
gens heeft Merckx twee dagen later «Taak
genomen door de Waalse Pijl (weer) met voor
sprong te winnen.
En nu we het toch over Roger de Vla
minck hadden, wat een begaafde renner. In
elke klassieker is hij vooraan te vinden, al
tijd geeft hij mede de toon aan en naar onze
mening is hij op het ogenblik op Merckx na,
de beste renner van België. Hetgeen wel iets
wil zeggen in een land waar men nog altijd
beschikt over een Van Looy, een Van Sprin-
gel, Godefroot, Leman, broer Eric de Vla
minck, Van Rijckegem, Reybroeck, Verbeeck,
Mcnseré en vele anderen.
Opvallend vonden wij de afgelopen week
de prestaties van onze landgenoot Jan Kre
kels die zowel in Luik - Bastenaken - Luik
(11e) als In de Waalse Pijl (7e) onze beste
landgenoot was. U zult zich wellicht nog her
inneren dat wij het twee jaar geleden nogal op
hadden met deze Limburger, die als amateur
grote successen boekte en die wij een grote
toekomst voorspelden. Toch viel de nog jonge
Krekels in z'n eerste proftijd enorm tegen.
Wellicht dat hij eerst nu z'n vorm heeft ge
vonden en toch gaat doorbreken. Dat hij klas
se bezit, zal hij ongetwijfeld nog laten zien.
Vorige week diende bij een Belgische recht
bank voor de tweede maal de kwestie van
verdovende middelen, waarbij wat ongelukki
gerwijs de voormalige wielergrootheid Rik van
Steenbergen is betrokken. Als men de versla
gen daarover leest, lykt het wel een detective
verhaal. De zaak is nu twee maal voor ge
weest, de uitspraken volgen op 8 mei aan
staande. Het ziet er naar uit dat men de rol
van Rik van Steenbergen reed dagenlang
met een pak opium in zijn auto rond cle
ment zal beoordelen.
Een bekend gezegde is dat het water al
tijd naar de zee stroomt. Men zou dat van
toepassing kunnen verklaren op Merckx, die
nu weer een bedrag van bijna 800.000 fran
ken krijgt omdat hij vorig jaar in Frankrijk
op een wielerbaan viel en daarbij werd ge
wond. Zoals bekend verloor de gangmaker
Wambst daarbij het leven.
De Nederlander Cees Koeken is tweede ge
worden in de eerste rit van de Ronde van
,Loir-et-Cher' in Frankrijk. Jo van Pol werd
12e, Wim Keileners 15e.
.Wielersport' deelt mede dat Belgische
amateurs, in het bezit van een geldige licentie
als internationaal liefhebber, door organisa
toren toegelaten dienen te worden voor deel
name aan wedstrijden in Nederland, indien
zij zich tot een uur voor de wedstrijd aan
melden. Op hen is dus niet de inschrijfrege-
ling van toepassing. Zelfs indien het niaxi-
oium aantal deelnemers hierdoor licht zou
worden overschreden, dienen zij te worden toe
gelaten.
De Zwitserse uurwerkfabriek .Longines'
heeft de KNWU gratis een fotofinishapp&raat
aangeboden. De KNWU dient zelf voor ver
voer en opstelling van het apparaat te zorgen.
Ook voor het personeel, dat bij Longines een
cursus van drie weken voor de behandeling
en gebruile van het apparaat, gaat volgen,
dient de Nederlandse Wieier Unie zelf te zor
gen.
Jo de Roo zond ons een berichtje waarin
hij meldt dat hij naar Goes is verhuisd en
daar de kunsthandel .Bohemia' heeft geopend.
Voor meer geïnteresseerden, het adres is Lan
ge Vorststraat 70.
Voor wie het over het hoofd heeft gezien
of helemaal niet gelezen: Cees Rentmeester
werd 2e in de 253 kilometer lange wedstrijd
Parijs-Camenbert. 3e Jaak Frijters, 6e Arie
den Hartog, 8e Wim Schepers, 13e Daan
Holst, 16 Jan Serpenti en 18e Cees Zoontjes.
De oud-Televizier-renner Cees Haast heeft
het bijltje er bij neergelegd. Weer is een ren
ner, die korte tijd de aandacht op zich wist
te vestigen, van het toneel verdwenen. .Haast-
je' liep vooral in de kijker toen hij in de tour
van 1965 schijnbaar moeiteloos de Itergtoppen
tegemoet reed naast onder andere de Spaanse
klimgeit Jimenez. Maar Haast reed te ge
haast, maakte een lelijke val en moest per
helikopter naar een ziekenhuis worden ver
voerd. Het volgende jaar eindigde hij als 14e.
Nooit heeft hij de belofte, die hij in 1965 in
hield, kunnen inlossen. In 1969 kon hij zelfs
geen verlenging van z'n contract bij Willem II
krijgen.
De KNWU reikte licenties uit aan de vol
gende Zeeuwen: amateurs F. Meijaard. Wemel-
dinge, M. van Leeuwen, Goes; eerste jaars-
amateurs H. de Smit. Goes: nieuwelingen
L de Kunder, Ovezande; adspiranten A. de
Roo. Biezelinge en F. \erstraeten. Hulst; seig
neurs M. Weststrate, Weineldinge, ploegleider
P. Verschurc, Hansweert.
Op onze vaderlandse wegen wordt zater
dag 25 april (morgen) de klassieke Ronde
van Gelderland voor amateurs verreden. Ver
der is er volgens de kalender in onze con
treien weinig te doen, evenmin ais op koni-
ginnedag. Op die dag zijn er buiten Zeeland
19 koersen. In Zeeland (volgens onze gege
vens) geen enkele.
Verder wordt morgen (zaterdag) in Hel
mond de internationale klassieker .Amstel
Gold Race' gehouden met alle Nederlanders
en vele bekende buitenlanders. Ook Merckx
zal van de partij zijn en verder Rik van Looy
(heroptreden na zijn val in de Ronde van
Vlaanderen). Zondag 26 is er een beroeps-
koers in het Limburgse Schinnen, waar ook
startgelegenheid is voor dames. In België is
er zondag verder de Omloop van de Vlaamse
Gewesten voor profs. Verder gaat zondag de.
Ronde van België voor amateurs van start, die
niet minder dan acht dagen duurt. Zestien
Belgische ploegen nemen het daarin op tegen
een tweetal Nederlandse (waaronder een na
tionale ploeg) en een Deense.
AKA.
De heer Haak, voorzitter van de vogelwacht Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen De
Steltkluut'.
HOEK De mosselbanken, de slikken voor de Braakman en de
natuurgebieden in de Braakman zijn zaken, die de heren F. K. Haak
en G. Otten, na aan het hart liggen. De heren zijn dan ook respec
tievelijk voorzitter en secretaris van de vogelwacht van Oost-'
Zeeuwsch-Vlaanderen, ,De Steltkluut'. Het is overigens niet alleen
de bezorgdheid om de natuurgebieden, die de beide natuurliefheb
bers, zeer sceptisch doen staan tegenover de plannen van Dow-
chemical Nederland NV om de mosselbanken in te polderen voor
uitbreiding van het bedrijf.
,Men heeft eerst een hoop geld ge
ïnvesteerd om daar een recreatiege
bied te creëren en nu zou men al
dat geld weer weggooien door er een
industriegebied van te maken. En als
je dan ziet dat er langs het kanaal
nog een heleboel terreinen liggen, die
voor industrie zijn aangewezen, dan
begrijp ik het niet erg goed meer',
vertelt de heer Haak. ,We moeten
nu toch echt een beetje zuinig wor
den met onze natuurgebieden. Zo veel
hebben we er niet meer.'
De schorren voor de Braakman zijn
bovendien van grote betekenis voor
de vogelstudie. Vele trekvogels ge
bruiken deze schorren als pleister
plaats en voor vele andere soorten
is het een broedgebied. De leden van
de vogelwacht trekken er dan ook
regelmatig op uit om vogels te van
gen en deze van ringen te voorzien.
Op deze manier kan men heel wat
te weten komen van de trekbewe-
gingen van de verschillende vogel
soorten. De onderzoekingen hiernaar
worden in internationaal verband
verricht.
Vooral de steltlopers zijn goed ver
tegenwoordigd in dit schorrengebicd
.De steltlopers hebben een schorren-
gebied nodig voor hun voedsel' ver
telt de heer Haak. ,Bij laag water
halen ze hun voedsel uit het slik. Als
ze nu deze schorren gaan inpolderen
en het hele Deltaplan is uitgevoerd,
dan blijft er tussen de Waddenzee
en Midden-Frankrijk geen enkel
WESTGEUL
Een dijk rondom het schorrengebied
zou ook het einde betekenen voor het
natuurreservaat De Westgeul in de
Braakman. Omdat er onder de hui
dige dijk door een grote hoeveelheid
zout water kwelt blijft het water
van de Westgeul zeer brak waardoor
een interessante populatie is ont
staan. ,AIs ze ervoor een dijk gaan
leggen, dan komt er geen zout wa
ter meer in de Braakman en dan
blijft er van dat gebied niet meer
over dan een ordinair rietgat', meent
de heer Otten.
En als men op de schorren voor
de Blaakman fabrieken gaat bou
wen. dan blijft er van het recreatie
gebied ook niets over. De mensen
willen ook wel eens uit hun werk
sfeer komen. Als ze aan alle kanten
zijn ingesloten door fabrieksschoor
stenen dan zijn ze er nog met uit.
Bovendien moet het met de moderne
verbindingsmiddelen voor de Dow
toch niet zulke grote problemen ge
ven om een fabneksuitbreiding op
een andere plaats te zetten. Het kan
toch geen bezwaar zijn als de vol
gende vestiging bijvoorbeeld bij Os-
senisse komt?' meent de heer Ot
ten.
In het verleden heeft de Vogelwacht
dikwijls .informeel' stappen onderno-
om de inpoldering van hetschor-
rengebied tegen te houden. ,En we
tullen er ook met mee ophouden,
zegt de heer Haak. .Iedereen, die
hiervoor een actie wil ondernemen
kan op onze steun rekenen en als er
straks gelegenheid komt om be
zwaarschriften in te dienen zullen we
het zeker niet laten. Ook willen we
deze zaak nog eens bij het gemeen
tebestuur van Terneuzen aanhangig
maken
De Oost-Zeeuws-Vlaamse vogelwacht
heeft het hoofd nog niet in de schoot
De heer F. K. Haak en jachtopziener Riemslag observeren vogels in de schorren i oor de Braakm