winkelcentra maken goede indruk wonen, werken en winkelen op Walcheren WOENSDAG 15 APRIL 1970 MEVROUW BLANKENBURGH-BOSMAN ...steeds beter... Middelburg en Vlissingen hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot aan trekkelijke winkelcentra, waar het gezellig en goed kopen is. De ver scheidenheid aan winkels is groot, het voorzieningspeil (assortiment) is goed en de bedrijven maken een prettige, moderne indruk. De prijzen kunnen een vergelijk met die in de winkelcentra in de grote steden bui ten Zeeland gemakkelijk doorstaan, de bediening is redelijk tot goed en zeer goed en over service heeft men incidentele gevallen daargelaten niet te klagen. Dat is wel zo onge veer de doorsnee-mening over de middenstand van Middelburg en Vlissingen. Maar denkt iedere huisvrouw er 20 over? Uit gesprekken met tientallen huisvrou wen, in de steden en dorpen op Walche ren bleek, dat bovenstaande korte, gunstige schets wel zo ongeveer de gemiddelde me ning vertegenwoordigd. Er wordt dus in het algemeen goed over het peil van de win kelcentra op Walcheren gedacht. Van de klachten, die wij incidenteel en voor al van huisvrouwen, die dan om allerlei redenen anoniem wilden blijven (m'n man zit ook in zaken meneer, begrijpt U') noteerden, werden vrij vaak genoemd een niet overal deskundige bediening, waardoor men onvoldoende wordt voorgelicht bij de aankoop en een te trage dienstverlening als het om de nazorg gaat bij artikelen als kachels en elektrisch huishoudelijke ap paraten. Die klachten waren vrij ongenu anceerd van toon: .Als ze maar verkopen kunnen meneer, maar 0 wee als er eens wat aan mankeert. Dan staan ze niet zo gauw voor je deur'. Ongenuanceerd, inder daad, want men kan als een installateur door welke oorzaak ook eens wat achter blijft met zijn serviceverlening, maar moei lijk alle installateurs tot zwarte schapen maken. Gelukkig staat daar een meerder heid van gunstige uitlatingen tegenover: over het algemeen is men zeer te spreken over de mentaliteit van de Zeeuwse on dernemer, die nog persoonlijke aandacht besteedt aan iedere cliënt. In Middelburg spraken wij met mevrouw M. A. van den Boogert-Selhorst raadslid voor de WD en presidente van de Nationale Vrouwenraad, maar vooral consumente in haar woon plaats en in Vlissingen, want zij vindt dat deze centra elkaar uitstekend aanvullen: wat Je in Middelburg vindt, vind je in Vlis singen omgekeerd. Mevrouw Van den Boogert heeft een op merkelijke visie op de ontwikkelingen rond het begrip .service'. ,Je kunt geen genera liserend beeld geven',, meent zij, ,want bij winkels, die tien jaar geleden nog een groot service-biedend element verleenden is die service, hoe je 't ook bekijkt, min der geworden. Het oude begrip koning Klant' kan nu eenmaal niet meer. Een mens is dan gauw geneigd zich negatief op te sellen. Maar wat wij vooral niet over het hoofd moeten zien: tegenover die vermindering van service staat, dat de klant de laatste jaren is opgevoed tot consu ment. De service van deskundige voorlich ting is in de grotere zaken een overbodig element geworden: er wordt veronderstelt dat de klant het al weet'. Mevrouw Van den Boogert doelt hier op die .opvoeding van de consument', waar aan vrouwenorganisaties (,en de pers* meent zij) door hun voorlichting meedoen. Het afnemen van de service in de win kel wordt dus door nieuwe waarden ge compenseerd. Toch is er reden voor enige reserve,Wat ontwikkelt zich nu? Door de chemische technieken komen er allerlei nieuwe materialen en dat allernieuwste is een doolhof geworden. Dan zie je dat boe tiekjes met hun begeleiding van de mode en materiaal, hun fashionvoorlichting toch weer allerlei aantrekkelijke kanten hebben. Ik geloof als ze een combinatie zouden maken, dat dit zou floreren. Hetzelfde vind je eigenlijk in een kaaswinkeltje, waar je de beslotenheid kunt vinden, waar je keu ze begeleid wordt. Juist in die kleinere zaakjes vindt de kennismaking met het service-verlenende element nog steeds plaats. Dit zijn toch weer de kansen, die het mid den- en kleinbedrijf absoluut heeft. Je kimt niet meer zo'n allround winkel hebben als vroeger, dan word je zo overvleugeld door het grootwinkelbedrijf. Daarom voorzie ik een groei van bedrijven met een verfijning in het assortiment. Walcheren voorziet hier in leuk. Je ziet de winkels zich zo ont wikkelen. Ook op modegebied is er een ple zierige variatie. Je hebt winkels voor duurdere soorten mode, voor goedkopere en voor de tussensoorten. De centra vullen elk aar in assortiment leuk aan. Het kan nog beter en misschien ligt hier een taak voor de middenstandsv«renigingen om dit eens met elkaar te onderzoeken, marktonderzoek dus en coördinatie'. Mevr. Van den Boogert meent dat sommige zaken zich nog niet aanpassen bakkerij- bedrijven noemde ze als voorbeeld aan de nieuwe kansen. Waar op een gegeven moment een kwahtestsslag aan de gang is rond het brood fabrieksbrood, warme bak kers) is er ruimte voor, zoals mevrouw Van den Boogert in Den Haag zag, bak kersboetiekjes, waar men zich weer op ver fijning toelegt. Voor de seizoenplaatsen ziet zij ook allerlei mogelijkheden voor de middenstand: ,Als 't maar kerels met durf zijn'. Over de prijsnoteringen op Walcheren wilde mevrouw Van den Boogert zeer po sitief zijn: ,Bij een vergelijk maakt het niet veel uit, het ontloopt elkaar niet veel. Wat mij wel opvalt is dat groente en fruit in een agrarisch gebied, met name op Wal cheren, wat de prijzen betreft tegenvallen'. Over de bediening: Jn sommige zaken is het personeelsverloop zo groot, dat de be diening doorgaans slecht is. Men krijgt niet voldoende kansen het personeel te begelei den. Maar het ls niet slechter, ook niet beter dan vroeger, het is anders. Dat is ook de reden, waarom boe tiekjes kunnen bestaan. Het assortiment in de winkels op Walcheren is echt wel voldoende. De klant kan overigens zelf een bijdrage leveren door te vragen waarom een bepaald artikel niet voorhanden is. Ove rigens: je kunt hier goed gekleed gaan'. Over de service, de nazorg aan apparatuur: .Soms is het verschrikkelijk, maar er zijn wel degelijk goede installateurs. Het per soneelstekort speelt dan een rol. Van al lerlei machines wordt de levensduur met opzet, een noodzaak voor de producent overigens, teruggebracht. Er kunnen dus snel mankementen optreden. Dan moet je je kunnen terugvallen op de installateur. Soms zie je ia zo'n situatie dat de fout b:j de consument zelf ligt. Er moet een brief uit naar de producent. Maar door al lerlei oorzaken gebeurt dit niet. Dan moet er een organisatie zijn, waarop men kan te- rugvallen.Consumentenbond of huisvrouwen vereniging, waar men lid van is en die dan de zaak gaan behartigen. Teveel ziet men nog de huisvrouwenvereniging als een ge zelligheidsclubje. In werkelijkheid is het 'n keiharde business, een vakbond, een macht, individueel beteken je niets'. ,Ik heb niet te klagen' reageerde mevrouw Blankenbur'gh-Bosman, die te Oranjezon het pension .Kommèroptofje' exploiteert, maar voor alles huisvrouw is, ,ik word op aet dorp goed bediend, zoals dat ook in Mid delburg het geval is. Vroeger had je in de grotere steden meer keus en leek het me ook goedkoper. Maar het wordt hier op Walcheren steeds beter. Kleding en .gro tere stukken' koop ik nu ook op Walcheren en lk geloof dat je hier meer service krijgt dan in de grote stad.' Wat kritischer geluiden uit Oostkapelle, waar de jonge mevrouw Van Dis-den Hol lander het ontbreken van een koopavond tn de centra als een ernstig gemis voelt. Het kopen van kleding geeft haar nogal eens problemen, omdat zo vindt zij, in de kleine maat 36-38 de sortering .Als je tenminste niet in een tiener-flodderjurkje wilt vervallen niet altijd even groot is. Meer keuze, in goede stoffen, in kleine re maten, is een van haar wensen, evenals een snellere dienstverlening in de ambach telijke sector, hoewel zij daar onmiddel lijk aan verbond, dat het personeelstekort hierin mede een rol speelt. Voor het ver helpen van kleine mankementen moet men vaak weken wachten, maar gaat het om zaken van groter belang, fian moet zij de ondernemers toch weer een pluim gevenon langs trad er roest op in een nog vrijwel nieuwe koelkast, zij telefoneerde met de groothandel in Middelburg en binnen een dag bracht de bode een nieuwe koelkast, In Vrouwenpolder troffen we mevrouw Kod- de-Louwerse, plaatselijk NCVB-presidente, maar voor alles huisvrouw en juiist terug gekeerd van een middagje winkelen in Mid delburg. Het was maandag en zij had drie zaken gesloten gevonden, wat direct een praktische wens opleverde: meer duidelijk- hed in de sluitingstijden van de winkels. Andere wensen: voorlichting door deskun dig personeel. ,Als je naar de soort stof en de kwaliteit vraagt, wü je een goed ge fundeerd antwoord. Daaraan ontbreekt het wel eens bij de jonge verkoopsters. Maar er zijn beslist goede zaken op Walcheren, waar je goed ontvangen wordt, waar on middellijk wordt gevraagd, waar men je mee van dienst kan zijn en waar je zorg vuldig wordt voorgelicht en rondgeleid'. De service ,je moet er toch rekening mee houden, dat die mensen het ook druk heb ben' vond mevrouw Kodde goed. vooral in Vrouwenpolder, een kleine gemeenschap, waar men weer dichter bij elkaar staat. De sortering noemde mevrouw Kodde meer dan voldoende,Hoe meer je ziet, hoe moei lijker het wordt.' Tenslotte de mening van een huisvrouw, die zelden winkelt, mevrouw Meijers van de manege .De Eendracht' te Serooskerke, maar die bondig formuleerde: ,Dat is moei lijk, want lk winkel vrijwel nooit. Vroe ger ging je van de boerderij af om men sen te zien, nu komen de mensen hier naar toe. Maar de donderdagmarkt in Middel burg is buitengewoon gezellig. Dat was vroeger en dat is weer zo.' MEVROUW VAN DIS-DEN HOLLANDER ...ontbreken koopavond gemis MEVROUW MEIJERS VAN JJE EENDRACHT' gezellige donderdagmarkt MEVROUW KODDE-LOUWERSE ...lijn m sluitingstijden...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 53