Walcheren geeft het volle pond TEMPO BEVOLKINGS GROEI BEPALEND VOOR RENDEMENTS VOOR UITZICHTEN VAN HET GROOTWINKEL BEDRIJF mima MIDDENSTANDSCONSULENT: VERWACHTINGEN VAN HET PLAN GEERE WALSTRAAT ALS LOOPSTRAAT llllllDIlllllllll iconen, werken en winkelen op Walcheren WOENSDAG 15 APRIL 1970 Een conclusie van de rijksmiddensfandsconsulent voor Zeeland A. Korstanje: de consument op Walcheren hoeft beslist niet elders in den lande te gaan winkelen om het volle pond te krijgen. Het gebeurt wel. Treffend is in dit verband het ware verhaal van een dame uit Vrouwenpolder, die tegelijk met haar zuster een mantel had ge- koclit. Zy deed dat in Vlissingen, haar zuster ging er voor buiten de provinciegrenzen. De zus ters bleken geheel dezelfde smaak te hebben. Ze kwamen op dezelfde dag met dezelfde man tel van hetzelfde merk thuis. De vrouw die in Vlissingen had gekocht bleek veertig gulden minder te hebben betaald. Het zou te chauvinistisch zijn. dit als een norm te hanteren. Het is een incidenteel geval, zoals het ook incidenteel tegenovergesteld kan uitpak ken. Veel hangt van het toeval af, allerlei bij komende factoren spelen een rol. Wel is duide lijk geworden, dat de eigenlijk van voor de oorlog daterende opvatting, dat men elders beter en voordeliger kan slagen zo langzamer hand een overleefde mythe is geworden. Toch trekt de vrouw in Zeeland nog gTaag naar elders om grote inkopen te doen. Consulent Kor stanje heeft er een verklaring voor: ,Dat het wel gebeurt :s een gevolg van de omstandig heid dat men dit als een uitstapje ziet, een vorm van recreatie. Het assortiment is geheel .bijgespijkerd' vindt de heer Korstanje, wat voor al de laatste jaren bijvoorbeeld op de modegebied duidelijk werd met de vestiging van boutiques. En wat de prijzen betreft zegt de middenstands- consulent: .Voor de oorlog zat het er wel in, maar nu geloof ik niet meer in die enorme prijs verschillen'. De laatste jaren heeft men op Wal cheren allerlei interessante moderniseringen in het wïnkelbestand kunnen signaleren, vaak me de gepaard gaand met een omwenteling in de distributietechnieken: de traditionale vorm van bed:en-ng gaat over in zelfbediening, niet alleen in de levensmiddelenbedrijven. Er is op Walcheren al een schoen ere tte, zelfs een bloemenzaak waar men voor een semizelfbedieningssysteem heeft gekozen. Textielwinkels gaan dit voorbeeld vol gen. Gebleken is, dat het merendeel van de huis vrouwen het zelfbedieningssysteem sympathiek vindt. Het heeft ook een voordeel voor de winke liers- er worden meer .impuls-kopen' gedaan, omdat men bij het opzoeken van de artikelen al- ierlei andere zaken tegenkomt, die niet op het boodschappenlijstje voorkwamen. Het zelfbedieningssysteem brengt groter assorti menten mee, wat weer mogelijk is gemaakt door wijziging van de vestigingswet: er mogen nu meer artikelen onder één dak worden verkocht. De consument is er goed mee. want hij kan vaak in één zaak terecht, hoeft ,niet ver meer te lo. pen' Die schaalvergroting brengt voor de ondernemer ook zorgen mee. Hij heeft meer ruimte nodig, hij moet verbouwen, daar zijn gelden voor no dig en het aantrekken van geld is tegenwoordig een apart probleem, aldus de heer Korstanje. Schaalvergroting neeft men ook op Walcheren gezien. Een uitvloeisel van de nieuwe eisen van deze tijd was, dat 103 aanvragen voor bedrijfs beëindiging binnenkwamen. Dat cijfer ligt hoog; zeven procent van het totaal van 1438 onderne mers in het midden- en kleinbedrijf op Walche ren. Verdeeld over de steden en dorpen zijn deze bedrijven gevestigd: 509 winkels In Middelburg, 537 in Vlissingen en 392 op de dorpen. Nog en kele cijfers: Walcheren telde op 31 december jongstleden 89.766 inwoners, van wie er onge. veer 70.000 in de twee grote centra Middelburg en Vlissingen wonen. Do steden hebben uiter aard de grootste zuigkracht en hoewel men in het algemeen kan stellen, dat op de dorpen niet al te veel mogelijkheden aanwezig zijn voor de ont wikkeling van winkelbedrijven vormen de bad plaatsen en toeristische plaatsen toch een geluk kige uitzondering. .Men ziet daar aardige ont wikkelingen op winkelgebied', aldus de midden standsconsulent, ,als je bijvoorbeeld ziet wat er gebeurt in Vrouwenpolder, een plaatsje met 600 inwoners is dat toch bijzonder bemoedigend. Maar het probleem is de top. en onderbezetting, het grote verschil tussen seizoen en winter'. Middelburg is traditioneel altijd de grote trek pleister geweest voor de bevolking op Walcheren. ,Een prachtige koopstad met een uitstekende markt, die al eeuwen bestaat', aldus de heer Korstanje, .die ook mensen van buiten Walche ren trekt Middelburg is op dit gebied dynamisch Bijvoorbeeld met het creeren van dat hele mooie Damplein. Stedebomvkundig is er een fraaie doot- kijk gekomen en dan is et nog eens hot grote voordeel van de parkeerruimte, dat de mensen zo maar in de schoot is geworpen. Ik zou graag de hoed willen lichten voor de stedebouwkundige. die dti bedacht heeft'. De heer Korstanje vervolgt: .Maar ook Vlissin gen zit niet stil. De stad kwam de oorlog uit net een gehavende middenstand. Middelburg had net voordeel, dat men een nieuw centrum kon creëren, in Vlissingen lag dit veel moeilijker. Dit werkt nu nog door. Een ander aspect: bekijkt men de kaart, dan blijkt het centrum, door de uitbreidingen in het noorden aan de periferie van de stad is komen te liggen. Ik geloof dan ook, dat de binnenstad wat zal moeten doen om voldoende koopkracht tc behouden" De heer Korstanje ziet hiervoor maar één moge lijkheid: .Een gezamenlijk antwoord aan de win kelconcentratie op het industrieterrein'. Die Vlis- singst- binnenstad, zo meent de middenstands consulent, kan nog veel gezelliger worden ge maakt. .Maar dan dient men dit collectief aan te pakken met als partner de gemeente. Het Vlissingse gemeentebestuur verdient bijvoorbeeld een woord van lof voor de reconstructie van de St-Jacobsstraat. Een mooa voorbeeld van een ge zellige, intieme winkelstraat. Op dit moment kijkt men aan tegen een aantal lege panden in die binnenstad, maar ik maak me sterk dat als spoe dig sanerende maatregelen voor de middenstand kunnen worden genomen, dat er beslist exploitan ten voor die panden komen'. In dit verband wilde de heer Korstanje wijzen op de onderzoekingen van prof. Van der Velde, research-manager bij de Bijenkorf. ,Die zegt je moer winkels concentreren, trachten één wand te krijgen van winkels'. Aansluitend hierop stelt de heer Korstanje: ,In Nederland ontstaan al ge meenschappelijke warenhuizen van de gezamen lijke middenstand. De vraag is: heeft het zin en is er nog zoveel teamspirit om dit eens te onder zoeken Dan is er een magneet in de binnen stad Wat ook belangrijk is: de aankleding, de stofiering van zo'n city met banken, een fontein tje maar dit is uiteraard een zaak van de gemeente. Voldoende parkeerruimte is vanzelf sprekend eveneens van groot belang, maar daar wordt in Vlissingen aardig naar toegewerkt'. De heer Korstanje wilde ook nog eens wijzen op de mogelijkheden van het Centraal instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, dat de helpende hand kan bieden bij het doorlichten van het bedrijf en adviezen kan geven voor bijvoorbeeld de inrich ting van de etalages. .Dit najaar', zo vervolgde de heer Korstanje, ,zal het winkelcentrum op het industrieterrein de aandacht van de consumenten opeisen. Hoe dit zal uitpakken is slecht te voorspellen. Het mo biele karakter van de koopkracht is groot, er komen steeds meer auto's bij. Dit lijkt een kracht voor het nieuwe centrum, maar de consument vraagt ook een zekere gezelligheid, die men daar in mindere mate zal vinden'. De gehele situatie op Walcheren overziende, mét de plannen die er thans in Middelburg weer zijn /oor een winkelcentrum in de te saneren Geere, lijkt het de heer Korstanje toe, dat er voor de consument een el dorado begint te groeien. .Meer en meer beschouwt men het winkelen als recreatie, een belangrijk element in het gedrags patroon van de huidige mens'. De vraag, of de groot winkelbedrijven de middenstand zal verdrin gen wilde de heer Korstanje voorlopig ontken nend beantwoorden. ,Br is eerder sprake van een wederzijdse aanvulling, de één heeft de ander nodig In de praktijk ziet men dan ook dat vele ondernemers zo dicht mogelijk willen zitten bij een grootwinkelbedrijf. Hoe groter de koopkracht wordt, hoe groter bovendien de kansen voor de speciaalzaken. Door de industrialisatie zal het aantal consumenten toenemen. Ik geloof dat een goed ondernemer z'n omzet zal kunnen laten meegroeien. Met behoud van een goede service, want daar is een Zeeuw erg gevoe lig voor'. In dit verband hebben we de heer Korstanje nog een groot aantal klachten voorgelegd van huisvrouwen over de nazorg op het gebied van kachels en elektrische apparaten. Een vaakge- hoorde klacht was: ,ze willen wel verkopen, maar o wee als er eens Iets aan mankeert, dan duurt het dagen voordat je eens iemand zaet verschij nen.' De heer Korstanje wilde toegeven, dat de onder nemerszin is afgenomen, wat zich vooral wreekt in de ambachtelijke bedrijven, zoals smeden, lood gieters en installateurs Juist in deze sectoren is het echter bijzonder moeilijk personeel te krij gen. De mensen zijn overbelast en dan zijn wacht tijden niet te vermijden. Het is een verschijnsel, dat zich in hel gehele land voordoet en waarbij op Walcheren, zo hoorden wij ook, nog tal van gelukkige uitzonderingen zijn te signaleren. WINKELEN IN VLISSINGEN De kansen van hot grootwinkelbedrijf op Walcheren beginner zich duidelijker af te tekenen. Bij de over. weging tot vestiging spelen uiteraard vele factoren een rol Drs. C. de Schipper, sociaal-econoom bij het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland be antwoordde enkele vragen met betrekking tot de kansen van het grootwinkelbedrijf op Walcheren te gen de achtergrond van de huidige ontwikkelingen en bevolkingsgroei. 1) Neemt hel grootwinkelbedrijf thans een belang rijke plaats in op Walcheren t Het grootwinkelbedrijf is nog betrekkelijk zwak ver tegenwoordigd op Walcheren, zowel naar aantal als paar aard der vestigingen. Dit komt onder andere door de bescheiden omvang van de totale Walcher- se bevolking (plm 90.000) en door de spreiding van het stedelijk winkelapparaat over twee kernen: Vlis singen en Middelburg. Van het grootwinkelbedrijf in enge zin zijn slechts Vroom en Dreesmann (Middelburg en Vlissingen) en de HEMA (Vlissingen) vertegenwoordigd. In ruimere zin kunnen ook vestigingen als Kreymborg, Coster en De Klerk tot het grootwinkelbedrijf worden ge rekend Hetzelfde geldt voor de vestigingen van de grote levensmiddelenconcerns. Deze laatste catego rie beschikt te Vlissingen over moderne grote ver kooppunten: Albert Heijn in de Scheldestraat, De Gruyter in de Lange Zelke en Hermans op het in dustrieterrein. In Middelburg zijn de verkooppunten van deze bedrijven van kleinere omvang. Zowel Mid delburg als Vlissingen kennen, vooral in de sector textiel en woninginrichting, verschillende midden standszaken, die wat attractiviteit betreft met het grootwinkelbedrijf kunnen concurreren. De aangekondigde vestiging van een zelfbedienings warenhuis van Albert Heijn (5.000 m2 bedrijfsop- pervlakte, omzetpotentieel 10 15 min per jaar) op het industrieterrein van Vlissingen betekent een grote versterking van het grootwinkelbedrijf op Wal cheren. Albert Heijn onderhandelt voorts over een verkooppunt in het Middelburgse Geere-plan. Vroom en Dreesmann heeft optie verworven op een terrein in de Vlissingse binnenstad. Bij de huidige groe.perspec- tieven van Walcheren zullen verdere activiteiten van het grootwinkelbedrijf niet uitblijven, doch de ruimte voor een spectaculaire ontwikkeling op kor te termijn lijkt niet aanwezig. Verschillende vesti- gingskandidaten C A bijvoorbeelo zullen de bevolkingsbasis nog aan de krappe kant vinden. Overigens kunnen nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van koopgewoonten en verkoopmethoden vrij plotse ling tot wijzigingen in het vestigingsbeleid van de grootwinkelbedrijven leiden. 3) Zijn de rendementsvoorpitzichten voor het groot winkelbedrijf op Walcheren gunstig t Niet alleen de zelfstandige middenstander, maar ook het grootwinkelbedrijf heeft zijn rendements- zorgen. Ook binnen het grootwinkelbedrijf zijn bij voorbeeld concentratiebewegingen aan de gang, die gevolgen kunnen hebben voor het vestigingsbeleid. Een aspect van het rendementsstreven Is de tenden tie naar verkooppunten van grotere schaal. Het dui delijkst ziet men dit in het levensmiddelenbedrijf, waar steeds grotere supermarkets tot stand komen, waarin ook vele goederen buiten het traditionele le vensmiddelenpakket worden aangeboden Nieuwe ves- tigingspunten op Walcheren zullen voor het groot winkelbedrijf als regel interessant zijn indien deze groot kunnen worden opgezet. Vooral voor waren huizen en modemagazijnen is daartoe een brede be volkingsbasis nodig. Het tempo van de bevolkingsgroei op Wal cheren en in de naaste omgeving zal dan in belang rijke mate bepalend zijn voor de rendementsvooruït- zichten voor nieuwe vestigingen van het grootwin kelbedrijf. Het grootwinkelbedrijf zal echter eerder dan de zelfstandige middenstander geneigd zijn het risico van enkele verliesgevende jaren te lopen, in dien de vooruitzichten op langere termijn gunstig zijn. k) Werkt de vestiging van nieuwe grootwinkelbe drijven stimulerend op de omzetten van het midden- en kleinbedrijf, doordat meer kopers worden aange trokken f De vestiging van grootwinkelbedrijven maakt een winkelcentrum veelzijdiger en attractiever. De af vloeiing van plaatselijke koopkracht naar bijvoor beeld Rotterdam of Breda kan worden beperkt. Te vens kan meer koopkracht van elders worden aan getrokken Doordat de koek groter wordt, kan ook een groter deel toevallen aan bepaalde midden- en kleinbedrijven. In de Walcherse situatie zijn evenwel de mogelijk heden tot vergroting van de totale koopkrachtstroom beperkt De totale winkelbestedingen van de gehele Walcherse bevolking zullen thans op jaarbasis cir ca ƒ200 miljoen Dedragen. Ook bij verdere groei van het grootwinkelbedrijf zal een gedeelte van de ze bestedingen naar koopcentra buiten Zeeland af vloeien. Bij een sterk opdringen van het grootwinkel bedrijf met zijn moderne verkoopmethodes zal het concurrentie.effect ten opzichte van het midden- en kleinbedrijf sterk merkbaar worden naast het onder steuningseffect. In het algemeen kan men stellen, dat alleen voor het sterke middenstandsbedrijf sterk ten aanzien van situering, presentatie, ver- kooppolitiek, assortiment de gevolgen uiteindelijk positief zullen zijn. 5j Moet bi) de opbouw van een winkelcentrum ge streefd worden naar een complex" van grootwinkel bedrijven bijvoorbeeld A.H., V en D, C en A, HEM Af De mogelijkheden voor het vormen van complexen van grootwinkelbedrijven zijn ln de Walcherse situ atie beperkt. Indien met een schone lel kan wor den begonnen, zou de kans bestaan om een nieuw centraal stedelijk winkelcomplex voor heel Walche ren te bouwen, waarin het grootwinkelbedrijf sterk vertegenwoordigd zou zijn. In de huidige situatie heeft men evenwel te maken met een verdeling van het grootwinkelbedrijf over drie complexen: de Vlis singse binnenstad, het Vlissingse industrieterrein en de Middelburgse binnenstad. Indien thans het groot winkelbedrijf zijn uitbreidings- en vestigingsplannen uitsluitend op één dezer centra zou richten, kan een ingrijpende verschuiving in de bestaande kracht verhoudingen ontstaan. MIDDENSTAN DSCONSULENT KOKSTAN JE ..kansen voor speciaalzaken... voorwaarde: goede verbinding met ,oude' centrum .Middelburg heeft een welgewaardeerde middenstand, ook de reemtlelnigen die hier komen roepen over de goede sortering.' Aldus dt heer A. Imanse, die deze opmerking tegen de achtergrond van zijn functies kan maken: hij is zowel voor. zifter van de afdeling Middelburg van het Koninklijk Verbond van Ondernemers, voorzitter van de Middelburgse Centrale van Ondernemers ln het midden- en kleinbedrijf én voorzitter van VVV Middelburg. De heer Imanse heeft vooral gro te verwachtingen van het plan Geere. ,VVe zitten er op te springen' formuleert hij spontaan, ,hoe eerder, hoe liever, maar het moet één geheel worden met het centrum.' Dit vindt de heer Imanse een bijzonder belangrijk aspect van dit plan: ,Er moet een verbinding blijven tussen het oude en het nieuwe centrum, een opgave voor een stedebouwkundige. We moeten oppassen voor een twee-hlokken-centrum. Tussen de twee centra mag geen bufferzone ontstaan. Een goede verbinding is dus een eerste e:s. Maar uit stedebc.uwkundig oogpunt bezien is dit een delicate zaak.' .Het plan Geere heeft de bijzondere belangstelling van de ondernemers in het centrum van de stad," aldus de heer Imanse, ,men heeft er hoopgevende ver. wachtingen van ten aanzien van de eerste 5-6-7 jaar. Men verwacht daar groot winkelbedrijven en kleine ondernemers zijn daar bijzonder van gecharmeerd. De aanwezigheid van grootwinkelbedrijven betekent altijd een stimulans, de aan trekkingskracht van een koopcentrum wordt er nog door verhoogd.' Middelburg beeft een oude reputatie als koopcentrum: ,Wat die kwaliteit van het oude centrum betreft' aldus de heer Imanse', ,die moet kost wat het kost in stand worden gehouden Middelburg mag in eerste instantie niet klagen over parkeer ruimte. De Geere zaï in de toekomst de nodige soelaas bieden. Op de Achtersin gel is ook parkeerruimte geprojecteerd, het Hof van Tange wordt geplaveid, dan zijn er nog de Dam met het nieuw» plein tussen Giststraat en Korte Delft, de ruimte aan de voet van de Lange Jan en de kaaien, die eveneens vlakbij het cen trum liggen Men moet hier alleen nog leren, dat je niet meer vlak voor de deur kunt parkeren. Er is in Middelburg behalve donderdags, aardig wat ruimte. De situatie is bevredigend, maar je moet blijven denken en dokteren, want het wa genpark groeit nog steeds. Ik neb wel eens een oog op het water m Middelburg laten vallen om daar parkeerruimte te scheppen. In een museum kun je niet le ven, er moet een compromis mogelijk zijn. fit denk dat de generatie die na ons komt hier wat gemakkelijker over zal denken en wat radicaler maatregelen zal nemen Op dil punt ben ik de prove van m'n eigen jaargang. En je moet uiter aard oppassen dat ie de sfeer van Middelburg geen geweld aandoet. Maar Mid delburg moet ook geplaatst worden in de tijd waarin je leeft. De schorren ln het Sloe heeft men ooit moeten opofferen De heer Imanse ziet het voortbestaan van kleine bedrijven als een noodzaak voor de consument, kleine bedrijven, die concurrentie blijven geven. .Een aantal klei ne bedrijven valt af en dat versnelt zich nog. Anderen groeien ze móeten gro ter worden om het hoofd te kunnen bieden aan de stijgende kosten. Daarom moet de zelfstandige ondernemer er naar streven groter te worden, mede om aan de wensen van de consument te voldoen, die meer wil zien, actiever is bij het doen van zijn aankopen, die niet meer uit een verborgen laatje komen.' wens van de vlissingse middenstandcentrale Voorzitter u. F. Karstanje van Je lissuigsc Middenstamlscentrale overkoe peling van de katholieke- en de christelijke middenstanilsvereniging en van .Ge meenschappelijk Belang' meent da» aan de ontwikkelingen op het industrie terrein ook een goede zijde voor de middenstand in de binnenstad kan zitten. Het industrieterrein wordt een trekpleister voor geheel Walcheren en de men sen, die daar gaan winkelen, zullen daaraan mogelijk een bezoek aan de bin nenstad verbinden, in combinatie met overwegingen van recreatie: de boulevard, «-aar men na het winkelen rustig van een verversing kan genieten, is mede een grote trekpleister. Bij het rapport, dat het ET1 voor Zeeland over de winkelstand in Vlissingen zal opstellen, komt ook een groot consumentenrapport, waarvoor eerstdaags de enquête (marktonderzoek) begint. De middenstand van Vlissingen wil, zo vulde vice-voorzitter W Jansen de heer Korstanje aan. op een later tijdstip, aLs alles op het industrieterrein .draait' eenzelfde enquête houden om over vergelijkings materiaal te beschikken ,Als de ondernemers op hun tellen passen, zich aanpassen, service geven, dan is er nog voldoende perspectief' zo meende de heei Karstanje, waarbij de heer Jansen hem aanvulde: .Voor de binnenstad zien we toekomst in gespecialiseer de zaken Wai we ons daarbij nog wel afvragen is zijn er niet voldoende win kels in Vlissingen' Er staan teveel winkels leeg om er nog nieuwe bij te bou wen. De neer Karstanje: .Daarvoor worden juist die rapporten gemaakt, met de conclusie welke winkels er nodig zijn in Vlissingen In een gesprek ovei binnenstad en middenstand wees de heer Jansen mede op de verkeerssituatie .Tien jaar geleden werd een begin gemaakt met het sane ringsplan, waarop van de kant van de middenstand veel kritiek ls uitgeoefend. Er was weinig parkeerruimte gecreëerd en dat breekt nu op'. De heer Karstan je: ,Men heeft de toeneming van het verkeer niet kunnen voorzien. De midden stand had een vooruitziend oog «Parkeerruimte werkt verkoopbevorderend' De middenstand wil in dat opzicht wel iets gaan doen Omdat er in Vlissingen veel .onbekende' parkeerruimte -s (een voorbeeld: de Hendrikstraat) wil men de automobilisten met borden attent maken op de verschillende onontdekte mo gelijkheden. Parkeerruimte direct bij het hart van de stad, waarvan de win kelstraten zoveel mogelijk verkeersvrij moeten zijn. Men wil daarom het ver keer zoveel mogelijk om de stao leiden een commissie onderzoekt wat er in de oude binnenstao nog verbeterd Kan worden, zoals het afsluiten van de Wal st raat voor het verkeei Maar ïan is er een goed alternatief nodig om het ver keer uit de stad te 'eiden De Spuistraat krijgt dan mogelijk bij de Coosje Buskenstraat een te zwaar oeia-s* kruispunt Een_ veel beter, maar ook veel duurder plan is de rondweg Wal straat, die vanaf dé Stenenbeer paralel mei de Wal straat zou moeten lopen De gemeente zou dan een gedeelte van het fa briekscomplex van ,De Schelde' moeten aankopen. .Dan zou', aldus de heer Jansen, ,de Walstraat een loopstraat kunnen worden, een passage en zou het Betje Wolffplein een heel ander aanzien krqgen, als men inpiaats van de blinde fabrieksmuur winkels zou kunnen bouwen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 51