PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANLANDER SLEEPT' APOLLO NAAR DE AARDE Rijbaanverdubbeling tussen Vlissingen en West-Souburg is thans aanbesteed NASA gereed voor noodlanding vrijdagavond Kortsluiting of meteoriet maakt eind aan maanmissie KANSEN ASTRONAUTEN BLIJVEN TOT HET EINDE TOE ONZEKER JÉÏ5 Zwarl H'! ROTTERDAM OLIEHAVEN VOOR 00ST- DUITSLAND Vandaag in de krant... Stoppen Kermis Griekenland Milieuhvsiëne Zeewater l^^ÊtBBÊtÊÊÊÊSSsBSBÊBÊSÊi MOEILIJKHEDEN BEGINNEN PAS BIJ DE AARDE 0 TWEE NIEUWE AANSLUITWEGEN BIJ WEST-SOUBURG WERK BIKKEN EEN JAAR GEREED Kruising Souburg T unneltje 213e jaargang - no. 89 WAARIN OPGENOMEN DE M I D D ELBU RG SE, VLISSINGS E, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN "i".'"-,!!;60, 51" <L9 9 350S' ,dv 01186-581. «p. 2751) Middelburg, MarKI 51, tel. 7651 (b 9 g ,od. 2^78 3169,"adv. 6218). Coe^CroU M^rkl 2.S'uL 6140Tbs 9'tóVsZI NImmitn red. 1.1. 3316. .dm tel 2091 AdoerlonlIcpDje 10 c.nl pe. mm Minlmumprlj, Pe. .dv.rlenli. t Ingezonden mededelingen 2',. t.riel AMe Adxertentlepr.iren e.db.lel 1 bt«. Ciro 359300. Provinciale Zeeuw.. Cou Woensdag 15 april 1970 Examenslag in volle gang Pagina 11 Ruim tevaartcentrum HOUSTON Na het. uitvallen van een deel van liet elektrisch systeem van de Apollo 13 en de beslissing het ruimteschip naar de aarde te la ten terugkeren, heerst er grote spanning achter de controletafels van het ruimtevaartcentrum, in het Amerikaanse Houston. Op de foto kijkt een aantal technici gespannen naar een van de con trolepanelen. Staand links ruim tevaarder Thoma Mattingly die door een rodehand-infectie op het laatste moment vervangen moest worden. Foto rechts: De lan ding op de maan is afgelopen, het ruimteschip moet. nu in een zogenaamde vrije terugkeerbaan met een grote boog om de maan naar de aarde terugkeren. Op de- te tekening is de situatie, met de drie ruimtevaarders in de maan lander, weergegeven tijdens de boog om de maan. ROTTERDAM (GPD) Oost- Duitsland gaat Rotterdam gebrui ken als overslaghaven voor ruwe olie. Dat gebeurt omdat de haven van Rostock niet kan worden aan gelopen door tankers groter dan 35.000 ton (33 voet diepgang). De met eigen en gehuurde tankers in Rotterdam aangevoerde olie zal met 20.000 tons-tankschepen weer naar Oost- Duitsland worden gevaren. De Oostduit sers hebben voor het transport van olie en ander massagoed begin dit jaar een nieuwe staatsrederij opgericht. Deze be schikt nu reeds over 27 schepen vam gezamenlijk 550.000 ton draagvermogen. Het is verder niet onmogelijk dat de OoStduitsers binnenkort vijf tot acht mammoettankers van 200.000 ton zul len laten bouwen voor het oli'evervoer naar Rotterdam. Ze zijn daarover in con tact geweest met Europese en Japanse scheepswerven. UITBREIDING stad naar Sloe stoppen een suggestie van de PvdA Middelburg, uit onzekerheid over de invloed van de industrie op liet leefmilieu. pag. 2). DE RPCU in Souburg Rechts Protestants Christelijke Unie heeft b en w van Vlissingen ge schreven over kermis en zondags heiliging. (pag. 2). DE Amerikaanse CIA heeft in feite in Griekenland de teugels in handen. Dal is de mening van Ser- van Schreiher. de Franse journa list en politicus, die Theodorakis wist vrij te praten in Athene. (Pag. 3) EEN WERKGROEP van D '66 heeft een rapport opgesteld over de milieuhygiëne, die volgens de groep belangrijker is dan econo mische groei. (Pag. 3). BADEN in zee is niet gevaarlijk voor de gezondheid Een Belgische deskundige is tol deze conclusie gekomen, nadat hij op verzoek van een Belgische toeristische or ganisatie een onderzoek had inge steld. (Pag. 11) Binnen- en buitenlands nieuws: pag. 1, 3, 6, 11 en 15 Zeeuws nieuws: pag. 2, 4, 5 en 9 Sport. pag. 13 Financieel nieuws: 'pag. 19 Radio en tv: pag. 17 der, die de Apollo-combïnatie naar de aarde moet .slepen', is volgens de NASA voldoende. Het ruimteschip was op het moment dat de moeilijkheden zich voordeden Zie slot pag. 3 kol. 5 (Van onze correspondent) HOUSTON Met een onvoorstelbare koelbloedigheid hebben de Apollo-astronauten vanochtend vroeg de motor van de maanlander in werking gesteld. Het was één der meest kritieke momenten tijdens de reddingsoperatie. Korte tijd later wist men op aarde, dat de manoeuvre was gelukt. De Apol- lo-combinatie maanlander, stuurcabine en dienst-compartiment was door de maanlandermotor bui ten de aantrekkingskracht van de maan en in een baan naar de aarde gebracht. De maanlander zal nu als een soort .kosmische kraanwagen' de Apollo naar de aarde .slepen'. Ver loopt alles volgens plan, dan zullen de astronauten vrijdagavond 7 uur Nederlandse tijd een noodlan ding maken in de Indische Oceaan, halverwege Samoa en Nieuw-Zeeland. De drie astronauten Lovell, Haise en Swigert, hebben geen moment hun zelfbeheersing verloren, na dat dinsdagochtend om 6 minuten voor vijf onze tijd een eplosie in de service module, het dienstcom- partiment, een der zuurstoftanks beschadigde, waardoor de stroom voorziening stagneerde. Geen mo ment raakte zij in paniek, hoewel zij beseft moeten hebben dat hun leven op het spel stond. Even laco niek reageerde de vluchtleiding in Houston, die onmiddellijk instruc ties gaf om de noodtoestand het hoofd te kunnen bieden. Afgelopen nacht was nog steeds de oor zaak van de explosie onbekend, maar men hield rekening met twee mogelijk heden: interne kortsluiting of insiag een meteoriet. Het resultaat was, dat de zuurstof weg vloeide, nodig voor het leveren van ener gie, drinkwater en zuurstof in de com mando-capsule. Een der hoofdverdelers van de elektriciteitsvoorziening viel na de explosie uit. Twee van drie brandstofcellen in het moederschip werden op last van de vluchtleiding uitgeschakeld om zoveel mogelijk energie te sparen. Lovell en Haise verhuisden naar de maanlander, die een eigen zuurstof- en energievoorziening heeft. Swigert die voor de besturing in het moederschip 'achterbleef, voorzagen zij door middel van een slang van zuurstof uit de maan lander. De voorraad energie, zuurstof en drinkwater aan boord van de maanlan- lOVïll SWIGïRT HAtSI LEIDEN (GPD) De kansen van Lovell, Haise en Swigert hun beangstigend ruimte-avontuur te overleven zijn niet in percentages uit te drukken. Die kansen zijn .redelijk', maar of het lukt is af hankelijk .van een reeks factoren. Sommige nieuwe probleempjes zullen de kansen aanzienlijk kun nen verminderen, enkele andere fouten kunnen het definitieve einde van de ruimtevaarders be tekenen. Maar over het algemeen hntn- een gespannen mevr< Lovell in gesprek met de Nasa- urt.s dokter Berry. ziet het ernaar uit dat de terug keer naar de directe omgeving van de aarde geen moeilijkheden zal opleveren. Het behoud van de ruimtevaarders het enige waar men zich thans in Houston mee bezighoudt hangt af van vele nauwkeurige operaties in het laatste uur voor de landing. Ed daardoor mede van de nog niet t.e voorziene situatie, die zich tegen die tijd zal hebben ontwikkeld. Zonder al te veel in details af te da len. kunnen de moeilijkheder ais volgt worden omschreven. De Apollo-combi- natie bestaat uit drie onderdelen: een Command Module (Odysseus), de mi (Zie slot pag. 3 kol. 2 MIDDELBURG Dinsdag morgen is op het kantoor van de hoofdingenieur-directeur van de provinciale waterstaat aan besteed het maken van de rij- baanverdiibbeling in een ge deelte van de weg West-Sou burg - Vlissingen. Het gaat hier om een stuk van de Nieuwe Vlissingseweg, dat een lengte heeft van 1150 meter, en dat loopt van km 4 tot km 5,11 tus sen Vlissingen en Souburg. Men hoopt met dc uitvoering van Iw-t werk over ongeveer drie weken te kunnen beginnen. De laagste vun de 24 inschrijvers bleek donderdagmor gen de NV Gebrs. Geldof uit Seroos- kerke (W), die bereid bleek het kar wei te klaren voor een bedrag van f «33.850. Het verbeterde weggedeelte moet 200 werkdagen na aanvang van de werk zaamheden worden opgeleverd. Het werk omvat dus verbreding van het weggedeelte over meer dan een kilo meter. De totaal verharde breedte wordt tweemaal 7,5 meter. Dit be tekent, dat er dan een weg zal ko men van twee rijbanen met elk twee rijstroken, die .tussen de strepen' ie der 3 meter 30 breed zijn. Bezien van uit de huidige situatie worden fiets pad en trottoir 29 meter in weste lijke richting verlegd. De weg heeft thans slechts twee rijbanen cn :s nu 6 meter 20 breed. Ook op de verbe terde weg zal een asfaltverharding worden aangebracht. Langs het nieuwe weggedeelte dat dus, als er beheer passende beplanting worden aangebracht. De noordgrens van dit nieuwe weggedeelte ligt" aan de West- Souburgse kant ongeveer ter hoogte van het meteostation. Het is nog niet bekend, wanneer de rijbaanverdubbe ling voorbij de bru^ van Souburg in noordelijke richting dus verder in de richting Middelburg zal wor den doorgetrokken. Alhoewel men daar uiteraard bij de provinciale wa terstaat al bepaalde gedachten over M ei is inmiddels zeker, dat de twee bestaande aansluitingen vanuit de kern Wést-Souburg op de provin ciale weg nr. 13, (zoals de Nieuwe Vlissingseweg officieel heet) zullen komen te vervaUen. Er komt een nieuwe aansluiting vanuit West-Sou- burg, ongeveer 150 m ten zuiden van ilc kanaalbrug gerekend. Hiervoor zal een rijtje oudere huizen moeten worden gesloopt. Uit de ou de aansluitingswegen zal de bestra ting worden verwijderd. Er zal grond worden opgebracht, gras worden in gezaaid en een vangrail worden aan gebracht. Souburg blijft ongewijzigd. De nieu we wegkruising bij Wesf-Souburg zal dus een gelijkvloerse kruising wor den. ,dle door middel van verkeers lichten zal worden beveiligd Er zal vanaf de kanaalbrug een tun neltje oor Nóetgangers en fietsers in de richting West-Souburg worden aangelegd, dat vrijwel tegenoveir de brug zal worde., gesitueerd. Zoals vermeld was de laagste in schrijver de NV Gebrs. Geldof. Op één na de laagste was de NV Scha pers .en Zoon uit Raamsdonk, die werd gevolgd door de NV Aannemings- en wegenbouwbedrijf P. H. Off ring a uit Vught, voor resDectievelijk 637.000 (Schapers) en f 646.300 (Offringa). De hoogste inschrijver was de fir ma T. H. de Jonge uit Zierikzee 795.000Het werk is dus nu aan- depute Zeeland zullen net nog officieel moe ten gunnen, waarna "met de werk zaamheden kan worden begonnen. De bestaande aansluiting vanuit Oost aak triest (en meer lat» te moeien vast- stellen, dal Benelux eigen- lijk mets voorstelt als het om werkelijk essentiële zaken gaat. feïr 1] Bijvoorbeeld: de bestrijding van de water- en luchtveront reiniging. Als er één punt is. waarop samenwerking vooral tussen België cn Nederland is geboden, dan toch wel op dit gebied. Verontreiniging van water en lucht houdt geen rekening met de landsgrenzen, zoals we in Zeeland maar al te goed weten. Twee belangrijke in dustriegebieden van België grenzen aan deze provincie, dat van Gent en dat van Antwerpen. En ledereen in dit ge west is er van overtuigd, dat op het stuk van bestrijding van water en luchtverontreiniging samenwerking dringend nodig is. Om een concreet voor beeld te noemen: het Canadese bedrijf Asbestos is in Zeeland geweerd omdat vestiging in strijd zou zijn met de volks gezondheid. maar dat betekent helaas niet dat de Belgen precies dezelfde strenge maatstaven aanleggen. Zo blij ven hardnekkige geruchten de ronde doen, dat het bedrijf wel een vestiging zou kunnen verkrijgen in het Gentse in dustriegebied. Een weinig aantrekkelijke gedachte. En dan hebben we het nog niet over de verontreiniging door Antwerpse industrieën van de Wes- terschelde en evenmin over de gevolgen van de. industrialisatie op de linker Schelde-oever. Ter andere zijde van de grens zo is al herhaaldelijk gebleken tilt men minder zwaar aan problemen van milieu-hygiëne dan in Nederland. Met andere woorden: vooral ten aan zien van de problematiek van water- en luchtverontreiniging is samenwerking en harmonisatie van voorschriften drin gend geboden. En juist daarom is het triest te moeten vaststellen, dat op dit punt de Benelux eigenlijk niets voor stelt. We komen tot deze conclusie na ken nisneming van een verslag, zojuist uitgebracht door de commissie voor sociale aangelegenheden uit wat officieel de .interparlementaire Benelux- raad' heet. maar dat in de wandeling meestal .Beneluxparlement' wordt ge noemd. Deze commissie heeft op 27 fe bruari jl vergaderd en daarbij aan drie regeringen een aantal vragen gesteld over de vorderingen op het gebied van de volksgezondheid. Eén van de vragen was: hoe staat het met de opdracht, die de regeringen vorig jaar april hebben verstrekt ten aanzien can water- en lucht verontreiniging. Er zou namelijk vol gens die opdracht vóór 1 december 1968 een werkprogramma worden opgesteld. Ts dat gebeurd? Antwoord: nee. de op dracht is niet uitgevoerd. De regeringen zo moet men nu wel concluderen bij lezing van het stpk vonden deze kwestie kennelijk niet belangrijk genoeg op de juiste manier te behande- zichzelf is dat al een reden tot ver- Mr bazing. Het onderwerp is immers actueel en urgent, zoals regerings figuren voortdurend meedelen. Minis ters, staatssecretarissen en aanverwan te autoriteiten doen de laatste tijd heel dierbaar over deze problematiek, ze hebben het hoge prioriteit gegeven m hun beleid, zo laten ze ons bij herhaling weten op persconferenties en vooral ook in de verkiezingsstrijd. Wanneer echter tegelijkertijd blijkt, dat België en Neder land er niet in slagen een gezamenlijk werkprogramma op te stellen, dan is er reden zich af te vragen of de hoog- geplaatsten het allemaal wel oprecht menen. De verbazing over hun houding slaat zelfs om in ergernis als men in het commissieverslag uit het Beneluxparle ment de motivering leest, het waarom van het niet-uitvoeren van de opdracht. De regeringswoordvoerders zeggen na melijk, dat een wetgeving voor de drie landen toch pas dan werkelijk resultaat kan opleveren als die deel uitmaakt van wijdere internationale regeling. Met andere woorden: het heeft allemaal niet zoveel zin, we moeten het eerst in bre- verband eens worden. Nonsens. Als men zo gaat redeneren, zou men even min dienen te besluiten tot een natio nale wetgeving. Gelukkig is de Neder landse binnenlandse prakrijk anders dan in dit verslag wordt gezegd: hier wor den wel degelijk regelingen opgezet, be handeld en toegepast. Men denke slechts aan de convenanten. I |7en zonderlinge motivering derhalve. dit verwijzen naar een .wijdere In ternationale regeling'. Maar het ver volg is nog zonderlinger. Er staat na melijk: .Zolang in de omringende lan den aan de industrieën geen beperkende maatregelen ten aanzien van lucht- en waterverontreiniging worden opgelegd, zouden zodanige beperkingen binnen de drie landen slechts leiden tot een toe stand van concurrentieverva Ising ten nadele van de Benelux-industrieën'. Het staat letterlijk in het verslag, al is het bijna niet te geloven. Enkele opmerkin gen te dien aanzien komen ons onver mijdelijk voor. teneinde de voosheid van dit soort betogen aan de kaak te stellen. 1n de eerste plaats: de in dit antwoord gedane mededelingen kloppen niet met de werkelijkheid. In de omringende landen zijn namelijk wel degelijk maat regelen op het stuk van water- en lucht verontreiniging van kracht. Bijvoorbeeld West-Duitsland is te dien aanzien ver der gevorderd dan Nederland. Bovendien klopt de motivering niet we schreven het hierboven reeds voor ons land: de wet verontreiniging oppervlaktewa teren is het Nederlandse parlement al gepasseerd, de wet luchtverontreiniging is in behandeling. Hier is men heus niet bang voor beperkende maatregelen, zo als trouwens ook de praktijk uitwijst. In de tweede plaats: ook al zou het waar zijn. dat er in de omringende landen te weinig op dit punt gebeurt, dan nog be hoeft dat voor België en Nederland geen verhindering te zijn om zo snel mogelijk een gezamenlijk werkprogramma op te stellen. Al was het alleen maar als voor beeld voor de rest van Europa, zo in de Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 1