ONRUST IN ULSTER billy graham: geen artiest maar instrument van god' courant Illlllllll 20 DE GOEDE HERDER provinciale zeeuwse 11 APRIL 1970 Het is weer raak geweest in Noord-Ierland. Dat hebben we nu al zo dikwijls tegen ons zelf en tegen elkaar gezegd wanneer we de berichten lazen die uit het noordelijk <leel van Eire kwamen. Waren zo vroeger incidenteel, de laatste jaren behoort liet hij«a tot de orde van de dag dat roomsen en protestanten met elkaar op de vuist gaan. YV'e kunnen hier moeilijk schrijven rooms-katholieken en protestants-katholieken, want juist dat .katholiek' zijn ontbreek! er volkomen, zowel bij de ene als bjj de andere party. We kunnen ons, door de verhoudingen zoals die daar op het ogenblik nog zjjn, ons enigs zins een voorstelling maken hoe het er, enkele eeuwen geleden, in b(jna heel Europa toeging. Geen oorlogen zyn feller geweest dan burgeroorlogen en tot deze behoren ook de godsdienstoorlogen. Het conflict in het Midden-Oosten levert ons daarvan in deze tijd ook een voorbeeld en willen we er nog meer, dan knnnen we er tegenwoordig verschillende vinden in de nieuwe staten van Afrika. De republiek Tsjaad bijvoorbeeld, waar de Fransen zich, op het ogenblik dat we dit schryveii, nogal weren, alsof dit land nog hun kolonie was. Het gehoor van de heer Graham in de Westfalen- halle te Dordtmund wordt daardoor vergroot tot zo'n honderdduizend mensen per avond, als ten minste de enorme ruimten die in de diverse steden zijn afgehuurd ook tot de nok toe zijn gevuld. In de VS is Billy Graham nog iets meer gewend. Daar wordt hij gespannen elke avond wel door enkele miljoenen mensen beluisterd. De Arenasporthail in Antwerp en-Deurne houdt het op 2500 mensen per avond, maar niet alle avonden is deze sport hal ook werkelijk tot de laatste plaats bezet geweest. En dat, terwijl er toch heel wat geld aan Is gespendeerd. De kosten voor huur van de tv-installatie, het tv-kanaal, zaal- huur en dergelijke heeft het organiserend comité van Bel gen en Nederlanders becijferd op een miljoen Belgische francs. Daarvan werden inmiddels meer dan 60.000 francs uit Zeeland en meer dan 75.000 francs uit België ontvan gen. Het betekent wel dat men nog altijd met een flink te kort zit van verscheidene tienduizenden guldens. ZEELAND Over Zeeuwse belangstelling heeft Billy Graham in ieder geval niet zoveel te klagen. Afgelopen dagen zijn diverse volle bussen voor een paar gulden naar Antwerpen gereden met Zeeuwen Kerkelijken en niet-kerkelijken, maar de ker- kehjken zijn daarbij wel in de meerderheid. Ze komen uit overwegend de kring der vrije evangelische gemeenten, der gereformeerde kerken, van hervormde kant en uit de ver gadering van gelovigen. In België vindt de Amerikaanse evangelist zijn aanhang ook vooral onder de orthodox-pro testanten. Een scheiding maken is echter moeilijk. In ieder kerkgenootschap zal men wel mensen vinden die door de simpel gebrachte boodschap van Billy Graham worden ge grepen. De methodiek erachter is overigens zeer doordacht en zit technisch uitstekend in elkaar. De evangelisatiekruistocht van Billy Graham is kennelijk vooral bestemd voor christenen, waarbij dan overigens niet duidelijk wordt gemaakt wat dat zijn, behalve dan dat zij bepaalde geloofskenmerken hebben. Ze zijn evangelische christenen, De heer J. A. Basting (50). onderling van de vrije evangelische gemeente te Breskens, die een aandeel heeft In de organisatie van bustochten uit West Zeeuwsch- Vlaanderen naar Antwerpen, zegt het zo: ,het gaat om de prediking van het pure evangelie, zonder kerkgedachte. Ik heb in het verleden wel eens gezegd, dat men de kerk wel eens als een afgod heeft gemaakt. Het gaat om Jezus alleen, er is maar één weg om vrede met God te krijgen." En ds J. Noordhof (gereformeerd) uit Wemeldinge, lid van het Zeeuwse sub-comité, schrijft in het nieuwe bulletin van Eu ro '70 over ,c!e intens blijde en warme beleving om samen en dan nog wei zó massaal, te mogen en te kunnen zingen, samen te luisteren, samen in één grote meeting de saam- vertxwidenheid en met onze Heiland, Jezus Christus, te be leven. Ella klaagde eens: Jk alleen,' maar God zei: .neen EI ia nóg zeven duizend!' Dat geeft weer moed en spoort ons aan actieve werkzame christenen te zijn.' BIJBEL Waarom gaat de heer Basting naar Billy Graham luiste ren in Antwerpen .Je moet er niet heengaan als je vindt dat hij een artiest ds. Het ligt aan de mensen zelf als ze hem op die manier be kijken. Ik persoonlijk geloof dat God zo'n man gebruikt voor zijn boodschap zoals ook een predikant wordt ge bruikt, maar dan voor een kleine groep. Billy Graham heeft de talenten gekregen om voor massale groepen men sen te spreken over het evangelie; hij slaagt er in om ook de technische middelen daarvoor goed in te zetten. Terwijl wij misschien allemaal zouden gaan redeneren over theolo gische inzichten komt hij gewoon met de bijbel bij de men sen.' De Amerikaanse evangelist, directeur (sinds 1949) van de Billy Graham Evangelistic Association, daarvoor predikant van de Southern Baptist Church en een man die triomfen vierde in Youth for Christ-rallies en daar het klappen van de evangelisatiezweep leerde, beschikt inderdaad over de technische middelen om het evangelie te brengen. Zijn ei gen organisatie heeft zo'n 200 personeelsleden. De begro ting van de campagnes beloopt miljoenen per jaar, hij be schikt over 73 bladen en hij spreekt regelmatig voor enke le honderden radio- en tv-stations zijn boodschappen uit, die gaat in dr. traditionele Angelsaksische-methodistisehe lijn. Billy Graham steekt niet onder stoelen of banken dat hij al op jonge leeftijd tot het christendom werd bekeerd door een .revivalist,' een opwekkingsprediker. Hij gaat in dezelfde methode verder, de methode van bekering voor het te laat is, van gebed, zelfinkeer, bijbellezing en bijbelstu die. Hij laat nauwgezet door beroepsmedewerkers of de tal loze vrijwilligers die hem op zijn kruistocht, zoals ook nu in Europa, helpen in zijn werk, noteren wie zich bekeerd heeft na de opwekking daartoe aan het eind van zijn avond lijke prediking met massazang. Die adressen en namen worden doorgegeven aan de aan de evangelisatiecampagne meewerkende kerken. De beslissing tot bekering staat cen traal in zijn boodschap. Wie zich bekeert wordt opgevan gen door .raadgevers' en .adviseurs' voor wie nauwgezet op papier is vastgelegd wat zij moeten doen. Bijvoorbeeld dit: edraagt uiw insigne op uw linker revers zorg, dat u er In uw persoonlijke verschijning net gekleed en schoon uitziet. Een middeltje om uw adem fris te houden, verdient aanbe veling.' De medewerkers vullen kaarten in. met daarop de naam, godsdienstige achtergrond, kerkelijk adres, beroep en eventuele studie van de geadviseerde. Bovendien moet worden gekozen uit één van deze drie punten: ging het om aanvaarding van Christus als verlosser en Heer; om ze kerheid omtrent verlossing of om vernieuwde toewijding? Het komt er allemaal op neer dat men zich alleen met het fundamenteel geestelijk leven van de bezoekers aan de evangelisatiebijeenkomsten bezighoudt en met niets anders. De raadgevers, en adviseurs worden er in ieder geval voor gewaarschuwd .nooit een beslissing te forceren en niet de fout te maken te denken dat iedereen op de bijeenkomst naar het podiumis gekomen om Christus te ontvangen of om enige verschrikkelijke zonden te belijden.' Er is, zo kan men lezen tn een boekje over de werkwijze van raadgeving en nazorg, ,geen gemakkelijke formule die gehanteerd kan worden, waarmee ieders probleem kan worden opgelost. Niettemin, de Schriften bevatten Gods verzekeringen en de Heilige Geest is bij machte de genade te schenken, om te gemoet te komen aan de individuele behoeften.' EMOTIES Wat vindt de heer Basting over deze wijze van beslissing nemen ,Ik voel alles voor de opwekkingsgedachte, maar laat het asjeblieft geen strovuirr wezen. Die uitnodiging kennen wij in onze vrije evangelische gemeenten ook. Wij hebben spe ciale evangelisatiesamenkomsten, daar worden sprekers ge vraagd. Het gaat daar ook om een directe uitnodiging op de prediking. Ja. het wordt wel eens gekwalificeerd als ge bruikmaken van emoties van de toeschouwers. Maar het werkt toch goed. Een mens moet echt "t begrip hebben: ik ben verkeerd. Ik zie Billy Graham als een profeet, die zegt: dat en dat mankeert eraan. Hij noemt het met name. Ais je inziet wat verkeerd is m je, dan kun je gehoor geven aan zijn vraag om een beslissing. Dan krijg je die vraag: dóe het vandaag nog. buig je knieën en belijd le schuld.' En het massale van die Iwslissing ,Dat trekt mij wel aan. Dan moet ik denken aan die schare die niemand tellen kan, later als Jezus komt. Het is een aparte beleving om één van geest de boodschap van het evangeli» aan te horen. Billy Graham !s een instrument. Hij brengt de pure boodschap van het evangelie, neen, hij neemt geen politiek standpunt In. Dat deed Jezus toch ook niet, die heeft toch nooit tegen de Romeinen geageerd Er is tegenwoordig de behoefte van de mensen om met het leed van de wereld op de nek te lopen, maar Jezus Christus heeft daarvoor al geleden. Natuurlijk moet je wel proberen iets te doen aan de nood in de wereld. We moeten echter niet gelijkvormig worden aan deze wereld. De vernieuwing vam het denken moet beginnen bij het afzien van jezelf, dan komt de rest vanzelf. Okke Jager heeft het eens mooi ge zegd: de volgorde ik heb, jij heb, hij heeft, zou eigenlijk moeten zijn: hij heeft, jij hebt, ik heb. De ik moet pas de derde persoon zijn.' WILL VERKERK. De Kerkvoogdij, het blad van de Ver- emging van kerkvoogdijen in de Nederland* Hervormde Kerk, geeft de resultaten weer van een kleine enquête onder de kerkvoog dijen na/ir het openstellen van kerken in de zomermaanden. Bij de resultaten zijn die van de hervormde gemeenten van Bigge- kerke en IJzendijke. Het gaat hier om his torische monumenten. Gebleken is dat waar trien open kerken had m de zomer er be langstelling en zelfs grote belangstelling bleek te bestaan. Bovendien is het bezwaar dat tot nu toe werd aangevoerd, dat op werkdagen niemand in een protestantse kerk aanwezig is, zodat er mogelijkheden tot diefstal en vernieling zijn, ongegrond gebleken. Tenslotte concludeert De Kerlc- voogdij dat het openstellen van een be langrijk kerkgebouw ook de eigen belang stelling voor het gebouw verhoogt. Dit wordt belangrijk geacht omdat vele gemeen ten iti grote zorgen zitten wegens uitge voerde of uit te voeren restauraties. Priesters en godsdienstleraren in Rome hebben een open brief gepubliceerd aan de kerkelijke autoriteiten met het verzoek de mensen die op de woningnood in Rome speculeren, als openbare zondaars" te ex communiceren. In de brief wordt ge yd, dat in de helft van de niet verhuurde flats in Rome alle dakloze en krotbewo ners van de stad gehuisvest kunnen wor den. In Rome staan 30.000 flats te huur, maar de arbeiders, onder wie velen die mee gewerkt. hebben aam, de bouw van de flats, kunnen de hoge huren niet opbrengen. De priesters vragen nu de burgerlijke autoritei ten de lege flats te vorderen ten behoe ve van de daklozen en de kerkelijke auto riteiten de speculanten te excommuniceren De interkerkelijke bond van Ned. pre dikanten (voorzitter ds. L. H. Ruitenberg) gaat na of men zich niet moet gaan aan sluiten bij een vakcentrale. Hierover wor den besprekingen gevoerd. Ds. Ruitenberg heeft op de jaarvergadering van de bond gewezen op het nu grote aantal predikan ten voor buitengewone werkzaamheden, dat dus in loondienst ts, zoals de krijgsmacht- predikant, de godsdienstleraar, e.d. Hij her innerde ook aan de daarmee, gepaard gaan de functieverandering van de kerk (streek- gemeenten) en de professionele dienaren. taakverdeling De bond heeft thans 2232 leden, er zijn doopsgezinden, lutheranen, remonstranten, gereformeerde en véle hervormden onder hen. En zo zijn er in Noord-Ierland Engelse troepen, die zelfs versterkt moesten worden. Ze moeten de strijdende partijen uit elkaar houden en er voor waken dat er geen ergere dingen gebeuren; ze worden hoe langer hoe meer door beide groepen met stenen en fles sen en wat er maar meer voor het grijpen ligt, bekogeld. Hun aanwezigheid is tenslot te toch ook een gevolg van het feit dat Ierland eeuwenlang een Engelse kolonie (al wilde men het dan zo niet noemen) is geweest, sinds het In het laatste kwart van de 12e eeuw door Hendrik II werd veroverd. En deze verovering geschiedde nog wel op grond van een schenking van paus Hadrianus IV. Er is een strijd rondom de bul waarin hij de schenking deed en men heeft de echtheid in twijfel getrokken. Te genwoordig wordt ze echter als echt aan vaard. In ieder geval heeft de opvolger van deze paus, Alexander LH de schenking van zijn voorganger officieel bevestigd. Sinds dien in dit land overgelaten aan de macht en willekeur van de Engels—Normandische baronnen. De kastelen die deze bouwden of de ruïnes daarvan, zijn nog altijd de getui gen hoe deze vechtjassen het land hebben beheerst en zich hier hun eigen rijkjes heb ben gesticht. Toen Hendrik Vin (1509-1547) zich los maakte van Rome en de Anglicaanse Kerk als staatskerk ontstond, begon hij ook in Ierland de kerkelijke hervorming in te voe ren. Kloosters werden opgeheven. Hun be zittingen, evenals die van de kerk, werden verdeeld. Dit hebben de Ieren niet aanvaard, evenmin als ze het later aanvaarden dat zij officieel bij de staatskerk van Engeland werden ingelijfd. Ze waren altijd bereid tot een opstand wanneer zich daartoe een rede lijke mogelijkheid voor deed. Dit is te be grijpen. In deze tijd begon ook de penetra tie van Anglicaanse Engelsen en presby teriaanse Schotten (deze laatste vooral in het noorden). Het is ook te begrijpen dat de RK-kerk, die ondanks alle genomen maatregelen toch bleef voortleven onder al le druk, zoveel invloed op het volk heeft gehad en nog heeft. De laatste serieuze kans tot opstand (vóór de 20e eeuw al thans) kreeg Ierland toen onze stadhouder Willem UI na het verslaan van zijn schoon vader Jacobus II koning van Engeland werd. De Ieren schaarden zich aan de kant van Jacobus. De slag aan de Boyne op 10 juli 1690 maakte een einde aan hun hoop. Voor de protestantse Ieren is sindsdien die 10e juli een feestdag gebleven, waarop in Ul ster de oranjeverenigingen zich duchtig we ren. Middenin de eerste wereldoorlog leidde de invoering van de dienstplicht tot de paasopstand. welk feit door de rk-Teren nog altijd wordt herdacht. Na die eerste we reldoorlog brak er een burgeroorlog uit. Het einde is geweest de Ierse Vrijstaat van 1922, die aan Engeland verbonden bleef. Sedert 1949 is Ierland een geheel onafhankelijke republiek, tenminste het Zuiden. Het Noor den (Ulster) bleef aan Engeland verbonden. Het had een in meerderheid protestantse bevolking. Op het ogenblik behoort slechts 5 pot van de bevolking van Zuid-Ierland tot het protestantisme m enige vorm. In Ulster overtreft het protestantisme de volgelingen van de RK-Kerk (65.1 pet - 34.9 pet). Het protestantisme is, zoals overal, verdeeld en zo zien we dat de rooms-katholieken hier het grootste kerkgenootschap vormen. Het leven voor de protestanten is in het grootste deel van de republiek Ierland niet eenvou dig. De meeslen van die 5 pet wonen in de hoofdstad Dublin. Zij vormen een kleine en steeds meer inkrimpende minderheid, want hun mogelijkheden worden al kleiner. Ze hebben nagenoeg geen scholen. Ze kunnen moeilijk werk vinden. Het gevolg is dat veel jongeren emigreren. Dit wil echter niet zeggen dat de protestanten hier als tweede rangsburgers worden beschouwd. Ze hebben een invloed die uitgaat boven him getals sterkte. De eerste president is een protes tant geweest, tn Ulster daarentegen moeten de rooms-katholieken, door allerlei maatre gelen die er genomen worden, wel de indruk krijgen dat zij tweederangsburgers zijn De r-k-bevolking groeit voortdurend. De schoolgaande jeugd is nu reeds in meerder heid roomskatholiek. Het protestantse be volkingsdeel veroudert steeds meer Wan neer dit zo doorgaat, zullen er ln het jaar 2000 zeker, meer dan de helft van de stem gerechtigden rooms-kathol iek zijn. De hui dige meerdeheid poogt nu door allerlei maatregelen dit stemmental te drukken. Het grote vraagstuk waarvoor Ulster staat ia dus van godsdienstige aard. Twee gods dienstige .systemen' staan hier geharnast en onverzoenlijk tegenover elkaar. Het protestantisme dat geleid wordt door ds Paisly vertoont zich in een zeer extreme vorm. Wanneer er spanningen zijn we zien dit overal en door heel de geschiedenis heen krijgen de extremisten een steeds grotere invloed. Men deinst dan niet terug voor gewelddadigheden. En wanneer het rooms-katholicisme trouw blijft aan de leer en de besluiten van Trente, het concilie van de contra-reformatie, moet het zich verzet ten tegen alles wat naar protestantisme riekt. Het doel is dan de overhand te krij gen over hen, die men liever niet aanduidt met de term .gescheiden broeders.' En stel u voor dat het Noorden met het Zuiden verenigd zal worden, dan is die 65,1 pet in eens een kleine minderheid geworden. Maar allereerst zal de discriminatie die er nu is, ongedaan moeten worden gemaakt. Wan neer deze eis gesteld wordt, kan men da rooms-katholieken van Noord-Ierland alleen maar gelijk geven. De protestanten leven echter in vrees dat, hetgeen zij nu de min derheid aandoen, later aan hen zal worden aangedaan. Vrees is altijd een slechte raad geefster geweest, want door hun eigen hou ding maken zij dat er zo nooit een op lossing kan komen. In deze protestantse houding schuilt alleen maar innerlijke zwakheid en deze wordt niet opgeheven door Engelse troepen die slechts de ergste uitbarstingen kunnen voorkomen. Histo risch is, wat er in Ierland gebeurt, wel te begrijpen. Eveneens te begrijpen is dat er m de losgebroken geesten heel wat zal moe ten veranderen en daarvoor ls meer nodig dan wat Engelse militairen kunnen doen. Daartoe is hier nodig de leiding van de Heilige Geest. Wat hier als protestanten en roomsen tegenover elkaar staan, zijn ten- slotte niet meer alleen godsdienstige groe peringen. Het zijn maatschappelijke mach ten geworden die elkaar het leven zoveel mogelijk verzuren. Naar we in de berichten lazen, zijn er ook ernstige onlusten geweest in Armagh, een van de zuidelijke steden van Ulster. Nadat Sinit-Patrick ln 432 in Ierland was geland, heeft hij hier de eerste bisschopszetel ge sticht. Zijn graf hier ls nog steeds een doei van pelgrimage. Hier in Armagh vond men het geestelijk middelpunt van heel Ierland. Daarvan is, van de 4e tot de 9e eeuw een stuwkracht uitgegaan waarvan we nu al leen maar met grote verbazing kunnen lezen. Armagh was toen het middelpunt van Wes terse geleerdheid. Ierse zendelingen hebben een groot deel van Europa, tot in Rusland toe. het christendom gebracht. Willibrord en Bonifatius hebben beide, althans een deel van hun opleiding aan Ierland te danken. De oude kathedraal is nu een anglicaanse Op een andere heuvel hebben de rooms-ka tholieken een nieuwe kathedraal gebouwd. De bevolking behoort voor de helft tot de ene en andere kerk. Op het verblijf van één zondag kan men moeilijk afgaan, maar we hebben toen niet een erg levende in druk gekregen van dit protestantisme. Bij de rooms-katholieken viel op de overda dige versiering van altaren en het in ere houden van oude heilige plaatsen, tot op het bigotte af. Wanneer het protestantis me wijst op onbijbelse punten m het den ken en leven van de rooms-katholieke kerk in Ierland, kan zij daartegen niets anders in het geweer komen dan door weer alle nadruk te legger, op de betekenis van en de gehoorzaamheid aan het woord van God, zoals dat is neergelegd ln de schriften van het Oude- en Nieuwe Testament. En wan neer de rooms-katholieken opkomen voor hun rechten, zullen zij het moeten doen ln de geest van het tweede Vaticaans concilie, dat echter tot nu toe in Ierland nog niet veel weerklank heeft gevonden. Beide par tijen vertrouwen blijkbaar meer op de kracht van' hun eigen bommen dan dat zij hun vertrouwen stellen op het enige waar op zij moeten vertrouwen wanneer zij de naam van christenen willen dragen. Dat is het trieste en uitzichtloze in de toestand van Noord-Ierland. dat de extremisten van beide zijden maar al te gemakkelijk hun volgelingen achter zich krijgen. Hervormde kerk Biggekerke De tweede zondag na Pa sen is sinds lang in de kerk de zondag van de Goede Herder. Verrezen, zoekt Hij ztjn verstrooide schapen bij een: enkele vrouwen, Pe trus, de Emm axis ungers, de discipelen, ThomasVelen zingen dan graag ,Dè Heer is mijn Herder '1c heb al wat mij lust'; die 19-de-eeuwse berijming van psalm 2S, de herders psalm, maar zonder het stoere van de oorspronke lijke. Bovendien uitermate geschikt om vroom egoïs me aan te kweken, waar bij alles draait om ikke, ik ke, ikke, en dan kan de rest wel ophoepelen. Wie denkt er bi) dat versje nog aan Israël?En toch, wij danken die psalm aan Israël dal eertijds in de tem pel en nu in de synago ge, de Heer dat wil zeg gen de God van Israël lorift als de Herder van Zijn volk onderweg' De Heer is mijn HerderDaar is dat ,mijn' een meervou dig .mijn'. Zo bezingt Is rael zijn koning. Maar dat hebben wij grondig afge leerd. Eeuwenlang hebben wij loor woord en daad te ken nen gegeven: Israël heeft afgedaan in het raadsplav Gods; de kerk heeft als het nieuwe' Israël de plaats van het ,oude' ingenomen. En het resultaat van die hoogmoedige vergissing is eenvoudig verbijsterend. Twintig eeuwen christen dom bracht onder andere een zekere Hitier voort. En vlak voor Pasen 1970 wei gert, Amerika voorlopig de gevraagde oorlogsvliegt ui- gen aan Israël. Nu is die pil wel verguld door de belofte van honderd miljoen dollar economische steun aan Is rael. En die steun heeft Is-, raël bijna even hard nodig. Want zo'n straaljager kost veertien miljoen gulden, een tank ruim een miljoen en de rest navenant, intussen komt die Amerikaanse wei gering tn Israël psycho logisch en militair hard aan, a/gezien van de vraag of het iets goeds oplevert. Pasen 1970 'betekende voor Israel geen uittocht, bevrij-, ding of vrede. Van alle kan ten blijft Israël in het nauw gedreven als een belegerde vesting en vrijwel door ie dereen in de steek gelaten. En wij maar zingen; fle. lieer is mijn Herdertot meerdere glorie van ons dierbare ik je. Hoort daarom, wat deze- Goede Herder zegt; .Zie, Ik zal zelf naar mijn schapen omzien'. Ezechièl SJ, II, 30 en 31). B1EZELINGE H. Nobel, In het vijf en twintig ste jaar van zijn car rière als evangelist brengt de Ameri kaanse baptistenpre dikant dr Billy Gra ham (51) een vlug bezoek aan Europa. Het was deze week en is dit weekeinde nog de tijd van de Europa Kruistocht. De oranje-groene affiches met de op wekkende beeltenis van de breedgeschou derde, goedgeklede Amerikaan, die van de modernste tech nieken gebruik maakt voor een cam pagne die met een wat antiek woord als .kruistocht' wordt aangeduid, houden het eenvoudig op .Euro 70'. Die affi ches zijn wat Zee land, België en West- Brabant betreft de wegwijzers naar Ant werpen, één van de 36 Europese steden waar men echt avon den lang de verrich tingen van Graham en zijn mèdewerkers op reuzengrote tv- schermen in gesloten circuit kon en kan waarnemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 20