Bouw Korenbeurs -bestekgereed-
wacht nog op geldmiddelen
SiSi
Sinas
of
SiSi
Cassis
Extra fonds voor financiering
gemeenschapsschade niet nodig
allebei
natuur'
lijk!
MINISTERS IN MEMORIE VAN ANTWOORD
wat neemt u?
Voorzieningen
met voorrang
in begrotingen
,0ud Terneuzen'
organiseert weer
tentoonstelling
DONDERDAG 9 APRIL 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
hui
•ui
OP NIEUW MIDDELBURGS DAMPLEIN
TERNEUZEN Voor duizenden
guldens schede ontstond woens
dagmorgen bij een aanrijding tus
sen een Belgische en een Neder
landse personenauto op het kruis
punt St Anna bij Terneuzen. Het
ongeluk gebeurde doordat de be
stuurder van de Nederlandse auto,
J. T. B. uit Tilburg, geen voor
rang verleende. Zijn auto kwam
tegen een ANWB richtingaanwij
zer tot stilstand. Een inzittende
van de Belgische auto, F. E. V.
uit Averbode, ioerd i het gezicht
gewond. Hij werd in het Juüana-
ziekenhuis behandeld.
GRAANBEURS
MOET VELD
RUIMEN
MIDDELBURG Bij de dienst
van gemeentewerken in Middel
burg liggen de plannen besteks-
klaar voor de bouw van een nieuwe
oude' Korenbeurs. Dit gebouw zal
verrijzen op precies dezelfde plaats
waar nu nog de Graanbeurs, na de
sloop van alle achterliggende pan
den aan de Korte Delft en Lange
Giststraat, een eenzaam en ver
vallen bestaan lijdt. Uitvoering van
het werk wacht nog slechts op het
(ADVERTENTIE)
verkrijgen van de nodige geldmid
delen. De gemeenteraad verklaar
de zich reeds in december van het
vorig jaar akkoord met de bouw,
waarvan de kosten op ongeveer
150.000 gulden worden geraamd.
Daarvan zullen overigens rijk en
provincie naar verwacht een be
langrijk deel voor him rekening
nemen zodat de gemeente tenslotte
zelf nog een bedrag van rond
30.000 gulden bijeen zal moeten
brengen. Men hoopt in ieder geval
nog dit jaar met het werk te kun
nen beginnen.
De nieuwbouw die eigenlijk beter als een
herbouw van de Korenbeurs kan wor
den betiteld, zal een merkwaardige ver
menging van oud en nieuw opleveren.
Het ontwerp, dat werd opgesteld door
gemeentewerken in samenwerking met
de rijksdienst voor de monumentenzorg,
behelst namelijk niet de reconstructie
van het huidige bouwsel, dat nog de
naam draagt van Graanbeurs of
schoon al vele jaren als zodanig niet
meer in gebruik maar van de Uit
het begin van de achttiende eeuw date
rende Korenbeurs. Dit gebouw moest in
1846 plaats maken voor de veel grotere
en toen natuurlijk veel modernere
Graanbeurs.
De oude hardstenen kolommen van de
Korenbeurs bleken echter van nog zo
goede kwaliteit, dat ze prompt ook voor
de ondersteuning van het nieuwe ge
bouw werden gebruikt Die kolommen
zijn nog steeds in zo goede staat, dat
ze ook weer het dak vam de Koren
beurs zullen dragen. Die dienst dooi
de eeuwen heen is ook beschoren aan
de leisteen, die dus straks ook het dak
van het derde gebouw op dezelfde plaats
zal bedekken. Bij gemeentewerken is
men er voorts van overtuigd, dat men
na het slopen van de Graanbeurs. de
fundamenten van het vorige gebouw zal
aantreffen. Het ligt. in de bedoeling om
op die fundamenten ook de Korenbeurs
weer op te trekken.
Aankleding
Het besluit om op deze plaats een ge-
houw te handhaven is onder meer ge
nomen om aan de aanzienlijke ruimte,
die hier in do binnenstad is ontstaan
door de sloop van de ongeveer veertig
bouwkundig monument kunnen worden
beschouwd. Tot sloop van 't huidige ge
bouw werd om verschillende redenen be
sloten. Niet alleen kon de Graanbeurs
panden aan de noordelijke zijde van de
Korte Delft en de zuidelijke zijde van
de Lange Giststraat, toch nog een ze
kere .aankleding' te geven. Tot die aan
kleding, van wat eerlang het Damplein
moet worden, zullen voorts nog boompar
tijen aan weerszijde behoren.
Ook met de uitvoering van de herbe-
sbratingsplan hoopt men van gemeente-!
wege, nog dit jaar te kunnen beginnen.
Als het Damplein gereed is zal een
parkeerruimte voor ongeveer ISO auto's
Deze tekening laat de Korenbeurs zien.
zoals deze, naar een oude maquette,
weer zal worden herbouwd. De twee
grote bomen op de voorgrond die nu nog
'naast de vervallen Graanbeurs staan,
zullen straks nog de enige herinnering
aan de oude situatie aan de Dam vor-
De Graanbeurs, laatste restant van het
blok panden tussen de Korte Delft en
de Lange Giststraat zal, zo ligt in de
bedoeling, spoedig eveneens onder de
slopershamer komen.
zijn geschapen (inclusief parkeerstro-
ken).
De eenmaal weer verrezen Korenbeurs
zal natuurlijk ook zeker als een stede-
architectonisch bepaald niet fraai wor
den genoemd de gilazen lichtkap op
het dak doet eerder aan een loods den
ken maar ook zouden heel wat ste-
debouwkundige kimstg-repen nodig zijn
geweest om net gebouw een zelfstandig
leven te laten lijden. De Graanbeurs
werd namelijk destijds vastgebouwd aan
'n inmiddels gesloopt pand, waarin aan
vankelijk de .wisselbank' was gevestigd
en dat ook nog vele jaren als Middel
burgs politiebureau heeft dienst gedaan.
Bij het vervaardigen van de bouwte
keningen voor de Korenbeurs heeft
men gebruik kunnen maken van een
maquette, die van dit oude gebouw
nog te vinden is in het Zeeuws Mu
seum. Dat neemt niet weg, dat de
architecten liever de originele teke
ningen van de Korenbeurs b(j de hand
hadden gehad, ook al omdat men de
stellige indruk heeft, dat de maquet
tebouwer niet al te nauwkeurig met
de maten is omgesprongen.
Schuilen
De Korenbeurs zal bestaan uit een,
naar de zijkanten, open ruimte, die
wordt overdekt door een op veertien
Studenten van VU
besloten excursie
in Zeeland
MIDDELBURG De studenten sociale
geografie van de vrije universiteit te
Amsterdam hebben woensdag hun drie
daagse excursie in Zeeland afgesloten.
's-Middags vertrokken zij uit Middel
burg en via Oost-Souburg, waar de op
graving op het Burgterrein werd be
keken, Rithem, het hervekavelingsge-
bicd, De Poel-Hein kenszand, Goes, Ber
gen op Zoom keerde men naar Amster
dam terug.
's-Morgens hadden zij op de recreatie
zolder van het provinciehuis nog drie
inleidingen beluisterd. Die werden ge
houden door drs M. C. Verburg. di
recteur van het ETI, dr ir J. Niiman,
directeur van Hoechst. en ir J. Prins,
algemeen voorzitter van de ZLM. Na
de lezingen maakte het gezelschap een
wandeling door het oude centrum van
Middelburg en bracht men onder andere
een bezoek aan de Abdij. Voor hun ver
trek kregen de studenten nog een lunch
aangeboden van het provinciaal bestuur.
MONSTERKABELJAUW
VROUWENPOLDER Op het strand
te Vrouwenpolder, tussen Vrouwenpol
der en Oranjezon heeft de heer E. Da-
men uit Middelburg woensdagmiddag
een kabeljauw van negen en een halve
kilo gevangen. De vis heeft een lengte
van ineer dan een meter en is dertig
centimeter breed.
Beslist een maaltijd voor meer dan een
persoon. De sportvisser Damen heeft
meer dan een half uur nodig gehad om
de vis aan het zeewater te ontrukken.
Het gemiddelde gewicht van de in de
loop der tijd door de heer Damen ge
vangen kabeljauwen (46 stuks) bedroeg
ongeveer vijf killo.
Want ze zijn
allebei even goed. Allebei
zo fris als fruitl Lekker!
zoutwateraanvoer via een pijpleiding
vanuit de Noordzee), Welk plan nu
in onderzoek is bij de interdeparte
mentale werkgroep.
PERSLEIDING
DEN HAAG De ministers van verkeer en waterstaat, van sociale zaken,
van financiën en van landbouw en vissery zien geen aanleiding een extra
fonds in het leven te roepen, dat zou moeten dienen voor financiering van
gemeenschapsschade en compensatie-activiteiten bijvoorbeeld van de (vis
serij) plaatsen Yerseke en Bruinïsse. De ministers laten dit weten in hun me
morie van antwoord op de opmerkingen in het voorlopig verslag van de bij
zondere tweede-kamercommissie inzake de ontwerp-Deltaschadewet ex-artikel
8. ,Mede gelet op de activiteiten van de betrokken gemeenten mag worden
verwacht, dat het ontstaan van zgn gemeenschapsschade op bevredigende
wjjze zal kunnen worden voorkomen', aldus de memorie. Er wordt gewezen
op het overleg met Reimerswaal en Bruinisse en men zegt ,Er bestaat geen
réden tot ongerustheid, dat de nodige maatregelen niet tijdig zouden kunnen
worden gerealiseerd'.
De bewindslieden motiveren hun afwij
zing van een extra fonds' zó: ,De
uitvoering van de deltawerken en
de daarmee verbonden ontwikkeling
van het deltagebied vormen zaken,
die thans aan de, orde zijn. de kosten
daarvan zullen door een adequate
prioriteitenbepaling, dat wil zeggen
door aan deze tijdelijke uitgaven een
zekere voorrang te verlenen, kunnen
worden ingepast in het totaal van de
uitgaven, die de verschillende depar
tementen elk jaar binnen het kader
van de begroting kunnen doen'.
Wat die voorrangskwestie betreft
wordt opgemerkt dat dit met name
geldt voor werken, die van belang
zijn als gemeenten door het vertrek
van bepaalde bedrijfstakken worden
getroffen.
,Dit aspect heeft de bijzondere aan
dacht van de regering, omdat hier
door de teruggang van economische
bedrijvigheid binnen deze gemeenten
zal kunnen worden opgevangen: het
gaat hierbij in het bijzonder om de
vissersplaatsen Yerseke en Bruinisse'.
Men herinnert de kamercommissie
aan de interdepartementale werk
groep voor de coördinatie van het rijk
ten aanzien van de door de voorgeno
men werken. Daarbij wordt nogeens
onderstreept, dat de regering naast
het wetsontwerp ook andere middelen
aanwendt om de noodzakelijke veran
deringen in lokale en regionale struc
tuur te begeleiden en Te stimuleren.
Het door het provinciaal bestuur op
gestelde compensatieprogramma voor
ae Zeeuwse visserijgemeenten vinden
de bewindslieden ,een goede bijdrage
in de bezinning op de mogelijkheden
tot nieuwe ontwikkelingen in deze
gemeenten' Wel zeggen zij, dat een
oordeel over de opgesomde voorzie
ningen pas kan worden gegeven als
die in concrete plannen met begro
tingen zijn uitgewerkt.
In dit verband wijzen de bewindslie
den op de medewerking, die het rijk
al heeft gegeven: men noemt de voor
lichting en hulp bij de omscholing
van oesterkwekers, rijksbijdragen ih
de aanlegkosten van industrieterrein
bij Yerseke en van jachthavens in
Yerseke en Bruinisse, de ontwikke
ling van een plan voor een nat indus
trieterrein te Bruinisse, dat nu ver
der wordt uitgewerkt en het Yer-
economisch verantwoord zijn: in
1968 was de totale produktie bijna
99 miljoen kilo, waarvan 71 miljoen
kilo van de Waddenzee kwam. Er
wordt venvacht, dat in de Wadden
zee jaarlijks ongeveer 70 miljoen ki
lo mossels gekweekt kunnen worden.
Naar aanleiding van vragen ten aan
zien van .indirecte schade' door de
deltawerken en bedrijven, die oneven
redig zwaar worden getroffen zeggen
de bewindslieden in hun memorie,
dat .indirect getroffen bedrijven.' die
voor een tegemoetkoming in aanmer
king komen met name zullen zijn de
verwerkers van visprodukten, en de
kuipers van vaten, leveranciers van
scheepsmaterialen. De ministers wij
zen erop, dat bedrijven voor een
schadevergoeding in aanmerking ko
men als ze .onevenredig zwaar' door
de afsLuitingswerken worden getrof
fen. Daaronder verstaat men aie be
drijven, die meer dan tien procent
Over dit laatste project zeggen de
bewindslieden naar aanleiding van
vragen uit de kamercommissie nog:
Naast een aantal technische proble
men, die nog een antwoord behoe
ven zal in dit overleg ook de econo
mische rentabiliteit van het plan
nader moeten worden bezien alvorens
een verantwoorde beslissing over de
uitvoering kan worden genomen. In
dien mocht blijken dat het plan vat
baar is voor realisatie hetgeen
nog geenszins zeker is zal nader
worden bezien welke financiële steun
van rijkszijde kan worden verleend'.
In antwoord op vragen over de verle
ning van faciliteiten voor de reali
sering van het planologisch inrich-
tingsbeleid wordt erop gewezen, dat
deze zaak niet onder de regeling van
het wetsontwerp valt: ,Dit beleid
heeft ook een veel wijdere strekking
dan het totstand brengen van
vangende bestaansmogelijkheden
voor gemeenten, die door de afslui-
tingswerken bepaalde bedrijfstakken
zullen zien verdwijnen. Het gaat hier
bij immers om het zo goed moge
lijk benutten van de door de afslui-
tingswerken geboden nieuwe moge
lijkheden voor het gehele deltage
bied'. En er wordt gewezen op de
medewerking van het rijk ,aan op
velerlei gebied ondernomen initiatie
ven, die een gezonde groei naar een
nieuwe structuur van het deltagebied
beogen. ,Men noemt in dit verband
de werken aan en rond het Veerse
Meer en wijst erop, dat het ryk nog
aanzienlijke bedragen zal investeren
in werken binnenwaarts van de af
te sluiten wateren.
Uit opmerkingen in de memorie van
aptwoord blijkt ten aanzien van de
schaderegeling voor bedrijven en
werknemers onder meer:
de ministers willen kottervissers
een tegemoetkoming in de schade ge
ven, als men het bedrijf minder dan
15 mijl uit de kust uitoefent in het
gebied waar afsluitingswerken wor
den uitgevoerd:
de gedupeerde mosselbedrijven in
de Eendracht wil men een tegemoet
koming in de schade of een
bedrijsbeeëindiging geven, omdat
men .tengevolge van de door de del
tawerken ontstane algemene schaar
ste aan mosselpercelen' in de onmo
gelijkheid verkeert andere percelen
te huren
de ministers zijn bereid om in de
schade van .seizoenwerknemers' te
gemoet te komen als men er in het
algemeen acht maanden per jaar
werkt of als men tweederde van het
jaarinkomen in het gedupeerde be
drijf verdient.
De memorie van antwoord gaat nog
nader in op de mogelijkheden voor de
getroffen bedrijven de mosselcultuur
voort te zetten in de Waddenzee. Er
zal nader overleg over worden ge
voerd met de belanghebbenden. De
bewindslieden zeggen op dit stuk van
zaken: .Voor zover het aantal bedrij
ven door op basis van vrijwilligheid
plaatsvindende bedrijfsbeëindiging
niet voldoende zal kunnen worden te
ruggebracht, zal dit probleem in dit
overleg zeker aan de orde komen. De
ondergetekenden zijn bereid in dit
verband alle medewerking te verlenen
onder andere door ruime toepassing
van artikel 26 van het ontwerp, dat
verlening van een tegemoetkoming
mogelijk maakt voordat de schade
in feite optreedt.
Een eventuele saneringsregeling van
de mosselbedrijven is echter een zaak
die buiten het kader van de regeling
van de deltaschade valt.
Wel wordt benadrukt, dat het huidi
ge aantal bedrijven teruggebracht
moet worden, wil de mosselcultuur
TERNEUZEN De vereniging Oud
Terneuzen wil dit jaar tijdens de bra
derie (10 tot 13 juni) m de Noordstraat
weer een tentoonstelling organiseren.
Deze zal voor een gedeelte gewijd zijn
aan de tweede wereldoorlog. Er wordt
naar gestreefd zoveel mogelijk mate
riaal bijeen te brengen uit minder be
kende bronnen. In verband hiermee heeft
men eén beroep op de leden gedaan.
De laatste bijeenkomst van het seizoen
1969-1970 houdt de vereniging op dins
dag 21 april in café De Vriendschap.
De heer G. A. C. van Vooren uit Aarden
burg zal dan een lezing houden over het
leven in het land van Cadzand in vroe-
?er eeuwen. De bijeenkomst begint om
uur.
Bezwaren tegen
bestemmingsplan
Aardenburg 1966'
DEN HAAG De heren C. L. en W.
Mussen te .Yardenburg hebben een be
zwaarschrift ingediend bij de kroon, ge
richt tegen het besluit van gedeputeerde
staten van Zeeland, waarbij gedeeltelij
ke goedkeuring is verleend aan het be
stemmingsplan .Aardenburg 1966.' In hun
bezwaarsahrift zeggen zij, dat de be
staande garage, die pal aan de rijksweg
grenst, ieder uitzicht in de bocht van de
veg ontneemt en dat door het plaatsen
en repareren van werktuigen zoals trac
toren en dorsmachines op de weg een
levensgevaarlijke situatie is ontstaan
voor het verkeer.
.De wethouder van openbare werken
heeft het laten bouwen van een garage
op deze plaats een noodgevalletje ge
noemd. De thans voorgenomen uitbrei
ding zal de situatie nog verergeren.' De
appellanten menen, dat door de thans
voorgenomen uitbreiding van de garage
Ln westelijke richting en het plaatsen
van een bedieningskiosk, hetgeen vol
gens een brief van de gemeente de reden
van het bestemmingsplan is. geenszins
het verkeersgevaar wordt weggenomen, j
omdat die garageuitbreiding slechts de
vergroting betekent van de werkplaats.
.De te repareren landbouwmachines kun
nen er toch niet in waardoor deze ma
chines niet van de w©g zullen verdwij
nen. Het driehoekige stukje grond, waar
op het bedrijf is gevestigd, is zo klein,
dat de te bouwen uitbreiding en de
plaatsing van de kiosk op eigen terrein
niet mogelijk zijn en volgens ae tekenin
gen zijn geprojecteerd op grond van D.
Verstringen en de sloot. Realisatie van
de voorgenomen uitbreiding zal uitbrei
ding van het gemotoriseerd verkeer en
plaatsing van machines op de bestaande
uitweg teweeg brengen, die daarvoor
absoluut ongeschikt is', aldus het adres.
Zij menen, dat elders in de gemeente
gronden voorhanden zijn voor industrie
vestiging: Zij zeggen, dat het weiland
ten noorden van net garagebedrijf het
onmisbare huisperceel van hur, bedrijf
is. Zij vrezen het lozen van afvalolie en
giftige spuitmiddelen uit de tanks van
de te repareren machines, hetgeen nu
reeds een feit is. .Wij worden ten on
rechte by voorbaat naar de rechter ver
wezen.' zij verzoeken de kroon het be-|
3luit van ged. staten te willen vernieti
gen als zijnde in strijd met het algemeen
van de jaarlijkse winst moeten der
ven: als de schade minder dan tien
procent is wil men geen tegemoetko
ming verlenen.
De ministers vinden, dat de gevol
gen van de afsluitingswerken zo
groot zijn, dat ze de normale risico
sfeer aanzienlijk overschrijden, maar
willen niet uit het oog verliezen, dat
er ook voordelen optreden. Een .on
dernemersrisico' van tien procent vol
doet volgens de bewindslieden ,aan de
in redelijkheid te stellen eisen'.
COLIJNSPLAAT
In de memorie van antwoord gaan
de ministers nader in op een aantal
commissie-vragen over de schadere
geling voo* de Veerse en Arnemui-
aer vissers, die naar Colijnsplaat zijn
gegaan. Men wijst erop. dat het rijk
de havenaccommodatie daar heeft
aangelegd ,als een voorziening ter
tegemoetkoming in schade'. De mi
nisters zeggen, dat het hun niet be
kend is, dat vissers of aanverwante
ondernemers hun bedrijf noodge
dwongen hebben moeten sluiten als
een rechtstreeks gevolg van de af
sluiting van het Veerse Gat. ,Tot na
toe zijn van voormalige vissers uit
Veere of Arnemuiden geen aanvra
gen om tegemoetkoming in schade
wegens bedrijfsbeëindiging inge
diend'.
En men wijst erop, dat een bedrijf
met meer dan tien procent minder
winstaanspraak kan maken op ver
goeding als .onevenredig zwaar ge
troffene'. Als er dergelijke gevallen
wel zijn en er is door de lange
tijdsduur sprake van een schrijnende
onbillijkheid, dan zijn de ministers
bereid op billijkheidsoverwegingen 'n
verhoging van de tegemoetkoming te
bevorderen. Als de besommingen als
gevolg van de vergrote vaarafstand
per jaar met 4500 tot 6000 zijn
gedaald, menen de ministers dat
er sprake is van bedrijfsschade, die
dan zal moeten worden vastgesteld.
De memorie van antwoord gaat
voorts nog nader Ln op de schade
onder meer door aanpassingswerken
voor scheepswerven langs de Be
neden Merwede, de Noord, ae Dordse
Kil, de Bergsche Maas, de Donge en
de Amer. Er wordt opgemerkt, dat
met deze aanpassingswerken een be
drag van 100 miljoen is gemoeid.
De memorie maakt melding van over
leg tussen bedrijven en het rijk om
een en ander exact na te gaan van
de bereidheid en de tegemoetkomin
gen door de bedrijven zo economisch
mogelijk te laten besteden.
Kroon wijst
beroep Domburg af
DEN HAAG De kroon heeft geen
goedkeuring willen verlenen aan een
wijziging van de gemeentebegroting van
Domburg. Ook gedeputeerde staten van
Zeeland hadden geen goedkeuring aan
de wijziging willen geven. Het betrof
hier een bedrag van 4000 ten behoeve
van de wijziging van de splitsing Dorps
straat - Lantsheerstraat. Gedeputeerde
staten achten de uitgaaf zowel in strijd
met het algemeen belang als met het
financieel belang van de gemeente. B
en w van Domburg gingen tegen het
besluit van gedeputeerde staten in be
roep bij de kroon. In het nu verschenen
koninklijk besluit staat echter, dat b
en w van Domburg het beroepschrift
te laat hebben verzonden. In de wet
staat, dat binnen 30 dagen na verzen
ding van het besluit van gedeputeerde
staten beroep open staat op de kroon.
B en w van Domburg hadden deze wet
telijke termijn overschreden.
Kerkeliike mutaties
NED. HERV. KERK
Beroepen te Alphen aan de Rijn (wijk
Oudshoorn) S. W. Verploeg te Leerdam.
Aangenomen naar Hmdelopen H. A. van
Olst. kandidaat te Oostecwolde; aange
nomen naar Bergen N.-H.) J. Walstra
te Jorwerd.
Bedankt voor Houten P. J. Dorsman te
Staphorst; bedankt voor Dokkum G. A,
Cnossen te Twijzeierheide.
GEREF. KERKEN VRIJGEM.
Aangenomen naar Groningen-Nooild O.
J. Douma te Assen.
Bedankt voor Mussel H. J. Begeman te
Drogeham.
GEREF. GEM.
Beroepen te Rh enen C. Wisse te Ei-
speet.
kolommen rustend dak. De Korenbeurs
wordt aanmerkelijk kleiner van omvang
dan de Graanbeurs. De lengte zal 21,5
meter bedragen, de breedte 8.5 meter, j
Ofschoon de lengte van het gebouw iets 1
meer bedraagt, is de breedte nog slechts
een derde van de Graanbeurs.
Op welke wijze de nieuwe Korenbeurs,
behalve als sier, zal kunnen worden ge
bruikt staat nog geenszins vast. Er
zijn al verschillende mogelijkheden, ook
in de gemeenteraad, geopperd. Zo zou
den er boekenstalletjes een plaats kun
nen vinden, zou men er bloemen kun
nen verkopen en in ieder geval ook als
schuilgelegenheid. zeker ook voor toeris
ten, bij regen kunnen fungeren.
Dat beschutting bieden tegen regen zal
overigens geen nieuwe functie zijn, want
in een uit 1751 daterende historische be
schrijving van Middelburg, valt te le
zen:
,De Koorenbeurs, op welke alle soort
van Graanen, van buiten het Eiland in
komende, in groote meonigte verkogt
worden, is mede een vierkant Plein, met
vier Blaauwe Arduinsteenen Pilaaren
de Stads Burgt torsende, op de vier
hoeken versierd en van 't, overige ge
deelte van den Dam met yzeren leunin
gen afgescheiden: behalve dat er ook
|een overdekte plaats, ter sehuilinge te
gen de Regen aangebouwd is, die tegen
de Wisselbank paalt'.