Bouw Korenbeurs -bestekgereed- wacht nog op geldmiddelen SiSi Sinas of SiSi Cassis Extra fonds voor financiering gemeenschapsschade niet nodig allebei natuur' lijk! MINISTERS IN MEMORIE VAN ANTWOORD wat neemt u? Voorzieningen met voorrang in begrotingen ,0ud Terneuzen' organiseert weer tentoonstelling DONDERDAG 9 APRIL 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 hui •ui OP NIEUW MIDDELBURGS DAMPLEIN TERNEUZEN Voor duizenden guldens schede ontstond woens dagmorgen bij een aanrijding tus sen een Belgische en een Neder landse personenauto op het kruis punt St Anna bij Terneuzen. Het ongeluk gebeurde doordat de be stuurder van de Nederlandse auto, J. T. B. uit Tilburg, geen voor rang verleende. Zijn auto kwam tegen een ANWB richtingaanwij zer tot stilstand. Een inzittende van de Belgische auto, F. E. V. uit Averbode, ioerd i het gezicht gewond. Hij werd in het Juüana- ziekenhuis behandeld. GRAANBEURS MOET VELD RUIMEN MIDDELBURG Bij de dienst van gemeentewerken in Middel burg liggen de plannen besteks- klaar voor de bouw van een nieuwe oude' Korenbeurs. Dit gebouw zal verrijzen op precies dezelfde plaats waar nu nog de Graanbeurs, na de sloop van alle achterliggende pan den aan de Korte Delft en Lange Giststraat, een eenzaam en ver vallen bestaan lijdt. Uitvoering van het werk wacht nog slechts op het (ADVERTENTIE) verkrijgen van de nodige geldmid delen. De gemeenteraad verklaar de zich reeds in december van het vorig jaar akkoord met de bouw, waarvan de kosten op ongeveer 150.000 gulden worden geraamd. Daarvan zullen overigens rijk en provincie naar verwacht een be langrijk deel voor him rekening nemen zodat de gemeente tenslotte zelf nog een bedrag van rond 30.000 gulden bijeen zal moeten brengen. Men hoopt in ieder geval nog dit jaar met het werk te kun nen beginnen. De nieuwbouw die eigenlijk beter als een herbouw van de Korenbeurs kan wor den betiteld, zal een merkwaardige ver menging van oud en nieuw opleveren. Het ontwerp, dat werd opgesteld door gemeentewerken in samenwerking met de rijksdienst voor de monumentenzorg, behelst namelijk niet de reconstructie van het huidige bouwsel, dat nog de naam draagt van Graanbeurs of schoon al vele jaren als zodanig niet meer in gebruik maar van de Uit het begin van de achttiende eeuw date rende Korenbeurs. Dit gebouw moest in 1846 plaats maken voor de veel grotere en toen natuurlijk veel modernere Graanbeurs. De oude hardstenen kolommen van de Korenbeurs bleken echter van nog zo goede kwaliteit, dat ze prompt ook voor de ondersteuning van het nieuwe ge bouw werden gebruikt Die kolommen zijn nog steeds in zo goede staat, dat ze ook weer het dak vam de Koren beurs zullen dragen. Die dienst dooi de eeuwen heen is ook beschoren aan de leisteen, die dus straks ook het dak van het derde gebouw op dezelfde plaats zal bedekken. Bij gemeentewerken is men er voorts van overtuigd, dat men na het slopen van de Graanbeurs. de fundamenten van het vorige gebouw zal aantreffen. Het ligt. in de bedoeling om op die fundamenten ook de Korenbeurs weer op te trekken. Aankleding Het besluit om op deze plaats een ge- houw te handhaven is onder meer ge nomen om aan de aanzienlijke ruimte, die hier in do binnenstad is ontstaan door de sloop van de ongeveer veertig bouwkundig monument kunnen worden beschouwd. Tot sloop van 't huidige ge bouw werd om verschillende redenen be sloten. Niet alleen kon de Graanbeurs panden aan de noordelijke zijde van de Korte Delft en de zuidelijke zijde van de Lange Giststraat, toch nog een ze kere .aankleding' te geven. Tot die aan kleding, van wat eerlang het Damplein moet worden, zullen voorts nog boompar tijen aan weerszijde behoren. Ook met de uitvoering van de herbe- sbratingsplan hoopt men van gemeente-! wege, nog dit jaar te kunnen beginnen. Als het Damplein gereed is zal een parkeerruimte voor ongeveer ISO auto's Deze tekening laat de Korenbeurs zien. zoals deze, naar een oude maquette, weer zal worden herbouwd. De twee grote bomen op de voorgrond die nu nog 'naast de vervallen Graanbeurs staan, zullen straks nog de enige herinnering aan de oude situatie aan de Dam vor- De Graanbeurs, laatste restant van het blok panden tussen de Korte Delft en de Lange Giststraat zal, zo ligt in de bedoeling, spoedig eveneens onder de slopershamer komen. zijn geschapen (inclusief parkeerstro- ken). De eenmaal weer verrezen Korenbeurs zal natuurlijk ook zeker als een stede- architectonisch bepaald niet fraai wor den genoemd de gilazen lichtkap op het dak doet eerder aan een loods den ken maar ook zouden heel wat ste- debouwkundige kimstg-repen nodig zijn geweest om net gebouw een zelfstandig leven te laten lijden. De Graanbeurs werd namelijk destijds vastgebouwd aan 'n inmiddels gesloopt pand, waarin aan vankelijk de .wisselbank' was gevestigd en dat ook nog vele jaren als Middel burgs politiebureau heeft dienst gedaan. Bij het vervaardigen van de bouwte keningen voor de Korenbeurs heeft men gebruik kunnen maken van een maquette, die van dit oude gebouw nog te vinden is in het Zeeuws Mu seum. Dat neemt niet weg, dat de architecten liever de originele teke ningen van de Korenbeurs b(j de hand hadden gehad, ook al omdat men de stellige indruk heeft, dat de maquet tebouwer niet al te nauwkeurig met de maten is omgesprongen. Schuilen De Korenbeurs zal bestaan uit een, naar de zijkanten, open ruimte, die wordt overdekt door een op veertien Studenten van VU besloten excursie in Zeeland MIDDELBURG De studenten sociale geografie van de vrije universiteit te Amsterdam hebben woensdag hun drie daagse excursie in Zeeland afgesloten. 's-Middags vertrokken zij uit Middel burg en via Oost-Souburg, waar de op graving op het Burgterrein werd be keken, Rithem, het hervekavelingsge- bicd, De Poel-Hein kenszand, Goes, Ber gen op Zoom keerde men naar Amster dam terug. 's-Morgens hadden zij op de recreatie zolder van het provinciehuis nog drie inleidingen beluisterd. Die werden ge houden door drs M. C. Verburg. di recteur van het ETI, dr ir J. Niiman, directeur van Hoechst. en ir J. Prins, algemeen voorzitter van de ZLM. Na de lezingen maakte het gezelschap een wandeling door het oude centrum van Middelburg en bracht men onder andere een bezoek aan de Abdij. Voor hun ver trek kregen de studenten nog een lunch aangeboden van het provinciaal bestuur. MONSTERKABELJAUW VROUWENPOLDER Op het strand te Vrouwenpolder, tussen Vrouwenpol der en Oranjezon heeft de heer E. Da- men uit Middelburg woensdagmiddag een kabeljauw van negen en een halve kilo gevangen. De vis heeft een lengte van ineer dan een meter en is dertig centimeter breed. Beslist een maaltijd voor meer dan een persoon. De sportvisser Damen heeft meer dan een half uur nodig gehad om de vis aan het zeewater te ontrukken. Het gemiddelde gewicht van de in de loop der tijd door de heer Damen ge vangen kabeljauwen (46 stuks) bedroeg ongeveer vijf killo. Want ze zijn allebei even goed. Allebei zo fris als fruitl Lekker! zoutwateraanvoer via een pijpleiding vanuit de Noordzee), Welk plan nu in onderzoek is bij de interdeparte mentale werkgroep. PERSLEIDING DEN HAAG De ministers van verkeer en waterstaat, van sociale zaken, van financiën en van landbouw en vissery zien geen aanleiding een extra fonds in het leven te roepen, dat zou moeten dienen voor financiering van gemeenschapsschade en compensatie-activiteiten bijvoorbeeld van de (vis serij) plaatsen Yerseke en Bruinïsse. De ministers laten dit weten in hun me morie van antwoord op de opmerkingen in het voorlopig verslag van de bij zondere tweede-kamercommissie inzake de ontwerp-Deltaschadewet ex-artikel 8. ,Mede gelet op de activiteiten van de betrokken gemeenten mag worden verwacht, dat het ontstaan van zgn gemeenschapsschade op bevredigende wjjze zal kunnen worden voorkomen', aldus de memorie. Er wordt gewezen op het overleg met Reimerswaal en Bruinisse en men zegt ,Er bestaat geen réden tot ongerustheid, dat de nodige maatregelen niet tijdig zouden kunnen worden gerealiseerd'. De bewindslieden motiveren hun afwij zing van een extra fonds' zó: ,De uitvoering van de deltawerken en de daarmee verbonden ontwikkeling van het deltagebied vormen zaken, die thans aan de, orde zijn. de kosten daarvan zullen door een adequate prioriteitenbepaling, dat wil zeggen door aan deze tijdelijke uitgaven een zekere voorrang te verlenen, kunnen worden ingepast in het totaal van de uitgaven, die de verschillende depar tementen elk jaar binnen het kader van de begroting kunnen doen'. Wat die voorrangskwestie betreft wordt opgemerkt dat dit met name geldt voor werken, die van belang zijn als gemeenten door het vertrek van bepaalde bedrijfstakken worden getroffen. ,Dit aspect heeft de bijzondere aan dacht van de regering, omdat hier door de teruggang van economische bedrijvigheid binnen deze gemeenten zal kunnen worden opgevangen: het gaat hierbij in het bijzonder om de vissersplaatsen Yerseke en Bruinisse'. Men herinnert de kamercommissie aan de interdepartementale werk groep voor de coördinatie van het rijk ten aanzien van de door de voorgeno men werken. Daarbij wordt nogeens onderstreept, dat de regering naast het wetsontwerp ook andere middelen aanwendt om de noodzakelijke veran deringen in lokale en regionale struc tuur te begeleiden en Te stimuleren. Het door het provinciaal bestuur op gestelde compensatieprogramma voor ae Zeeuwse visserijgemeenten vinden de bewindslieden ,een goede bijdrage in de bezinning op de mogelijkheden tot nieuwe ontwikkelingen in deze gemeenten' Wel zeggen zij, dat een oordeel over de opgesomde voorzie ningen pas kan worden gegeven als die in concrete plannen met begro tingen zijn uitgewerkt. In dit verband wijzen de bewindslie den op de medewerking, die het rijk al heeft gegeven: men noemt de voor lichting en hulp bij de omscholing van oesterkwekers, rijksbijdragen ih de aanlegkosten van industrieterrein bij Yerseke en van jachthavens in Yerseke en Bruinisse, de ontwikke ling van een plan voor een nat indus trieterrein te Bruinisse, dat nu ver der wordt uitgewerkt en het Yer- economisch verantwoord zijn: in 1968 was de totale produktie bijna 99 miljoen kilo, waarvan 71 miljoen kilo van de Waddenzee kwam. Er wordt venvacht, dat in de Wadden zee jaarlijks ongeveer 70 miljoen ki lo mossels gekweekt kunnen worden. Naar aanleiding van vragen ten aan zien van .indirecte schade' door de deltawerken en bedrijven, die oneven redig zwaar worden getroffen zeggen de bewindslieden in hun memorie, dat .indirect getroffen bedrijven.' die voor een tegemoetkoming in aanmer king komen met name zullen zijn de verwerkers van visprodukten, en de kuipers van vaten, leveranciers van scheepsmaterialen. De ministers wij zen erop, dat bedrijven voor een schadevergoeding in aanmerking ko men als ze .onevenredig zwaar' door de afsLuitingswerken worden getrof fen. Daaronder verstaat men aie be drijven, die meer dan tien procent Over dit laatste project zeggen de bewindslieden naar aanleiding van vragen uit de kamercommissie nog: Naast een aantal technische proble men, die nog een antwoord behoe ven zal in dit overleg ook de econo mische rentabiliteit van het plan nader moeten worden bezien alvorens een verantwoorde beslissing over de uitvoering kan worden genomen. In dien mocht blijken dat het plan vat baar is voor realisatie hetgeen nog geenszins zeker is zal nader worden bezien welke financiële steun van rijkszijde kan worden verleend'. In antwoord op vragen over de verle ning van faciliteiten voor de reali sering van het planologisch inrich- tingsbeleid wordt erop gewezen, dat deze zaak niet onder de regeling van het wetsontwerp valt: ,Dit beleid heeft ook een veel wijdere strekking dan het totstand brengen van vangende bestaansmogelijkheden voor gemeenten, die door de afslui- tingswerken bepaalde bedrijfstakken zullen zien verdwijnen. Het gaat hier bij immers om het zo goed moge lijk benutten van de door de afslui- tingswerken geboden nieuwe moge lijkheden voor het gehele deltage bied'. En er wordt gewezen op de medewerking van het rijk ,aan op velerlei gebied ondernomen initiatie ven, die een gezonde groei naar een nieuwe structuur van het deltagebied beogen. ,Men noemt in dit verband de werken aan en rond het Veerse Meer en wijst erop, dat het ryk nog aanzienlijke bedragen zal investeren in werken binnenwaarts van de af te sluiten wateren. Uit opmerkingen in de memorie van aptwoord blijkt ten aanzien van de schaderegeling voor bedrijven en werknemers onder meer: de ministers willen kottervissers een tegemoetkoming in de schade ge ven, als men het bedrijf minder dan 15 mijl uit de kust uitoefent in het gebied waar afsluitingswerken wor den uitgevoerd: de gedupeerde mosselbedrijven in de Eendracht wil men een tegemoet koming in de schade of een bedrijsbeeëindiging geven, omdat men .tengevolge van de door de del tawerken ontstane algemene schaar ste aan mosselpercelen' in de onmo gelijkheid verkeert andere percelen te huren de ministers zijn bereid om in de schade van .seizoenwerknemers' te gemoet te komen als men er in het algemeen acht maanden per jaar werkt of als men tweederde van het jaarinkomen in het gedupeerde be drijf verdient. De memorie van antwoord gaat nog nader in op de mogelijkheden voor de getroffen bedrijven de mosselcultuur voort te zetten in de Waddenzee. Er zal nader overleg over worden ge voerd met de belanghebbenden. De bewindslieden zeggen op dit stuk van zaken: .Voor zover het aantal bedrij ven door op basis van vrijwilligheid plaatsvindende bedrijfsbeëindiging niet voldoende zal kunnen worden te ruggebracht, zal dit probleem in dit overleg zeker aan de orde komen. De ondergetekenden zijn bereid in dit verband alle medewerking te verlenen onder andere door ruime toepassing van artikel 26 van het ontwerp, dat verlening van een tegemoetkoming mogelijk maakt voordat de schade in feite optreedt. Een eventuele saneringsregeling van de mosselbedrijven is echter een zaak die buiten het kader van de regeling van de deltaschade valt. Wel wordt benadrukt, dat het huidi ge aantal bedrijven teruggebracht moet worden, wil de mosselcultuur TERNEUZEN De vereniging Oud Terneuzen wil dit jaar tijdens de bra derie (10 tot 13 juni) m de Noordstraat weer een tentoonstelling organiseren. Deze zal voor een gedeelte gewijd zijn aan de tweede wereldoorlog. Er wordt naar gestreefd zoveel mogelijk mate riaal bijeen te brengen uit minder be kende bronnen. In verband hiermee heeft men eén beroep op de leden gedaan. De laatste bijeenkomst van het seizoen 1969-1970 houdt de vereniging op dins dag 21 april in café De Vriendschap. De heer G. A. C. van Vooren uit Aarden burg zal dan een lezing houden over het leven in het land van Cadzand in vroe- ?er eeuwen. De bijeenkomst begint om uur. Bezwaren tegen bestemmingsplan Aardenburg 1966' DEN HAAG De heren C. L. en W. Mussen te .Yardenburg hebben een be zwaarschrift ingediend bij de kroon, ge richt tegen het besluit van gedeputeerde staten van Zeeland, waarbij gedeeltelij ke goedkeuring is verleend aan het be stemmingsplan .Aardenburg 1966.' In hun bezwaarsahrift zeggen zij, dat de be staande garage, die pal aan de rijksweg grenst, ieder uitzicht in de bocht van de veg ontneemt en dat door het plaatsen en repareren van werktuigen zoals trac toren en dorsmachines op de weg een levensgevaarlijke situatie is ontstaan voor het verkeer. .De wethouder van openbare werken heeft het laten bouwen van een garage op deze plaats een noodgevalletje ge noemd. De thans voorgenomen uitbrei ding zal de situatie nog verergeren.' De appellanten menen, dat door de thans voorgenomen uitbreiding van de garage Ln westelijke richting en het plaatsen van een bedieningskiosk, hetgeen vol gens een brief van de gemeente de reden van het bestemmingsplan is. geenszins het verkeersgevaar wordt weggenomen, j omdat die garageuitbreiding slechts de vergroting betekent van de werkplaats. .De te repareren landbouwmachines kun nen er toch niet in waardoor deze ma chines niet van de w©g zullen verdwij nen. Het driehoekige stukje grond, waar op het bedrijf is gevestigd, is zo klein, dat de te bouwen uitbreiding en de plaatsing van de kiosk op eigen terrein niet mogelijk zijn en volgens ae tekenin gen zijn geprojecteerd op grond van D. Verstringen en de sloot. Realisatie van de voorgenomen uitbreiding zal uitbrei ding van het gemotoriseerd verkeer en plaatsing van machines op de bestaande uitweg teweeg brengen, die daarvoor absoluut ongeschikt is', aldus het adres. Zij menen, dat elders in de gemeente gronden voorhanden zijn voor industrie vestiging: Zij zeggen, dat het weiland ten noorden van net garagebedrijf het onmisbare huisperceel van hur, bedrijf is. Zij vrezen het lozen van afvalolie en giftige spuitmiddelen uit de tanks van de te repareren machines, hetgeen nu reeds een feit is. .Wij worden ten on rechte by voorbaat naar de rechter ver wezen.' zij verzoeken de kroon het be-| 3luit van ged. staten te willen vernieti gen als zijnde in strijd met het algemeen van de jaarlijkse winst moeten der ven: als de schade minder dan tien procent is wil men geen tegemoetko ming verlenen. De ministers vinden, dat de gevol gen van de afsluitingswerken zo groot zijn, dat ze de normale risico sfeer aanzienlijk overschrijden, maar willen niet uit het oog verliezen, dat er ook voordelen optreden. Een .on dernemersrisico' van tien procent vol doet volgens de bewindslieden ,aan de in redelijkheid te stellen eisen'. COLIJNSPLAAT In de memorie van antwoord gaan de ministers nader in op een aantal commissie-vragen over de schadere geling voo* de Veerse en Arnemui- aer vissers, die naar Colijnsplaat zijn gegaan. Men wijst erop. dat het rijk de havenaccommodatie daar heeft aangelegd ,als een voorziening ter tegemoetkoming in schade'. De mi nisters zeggen, dat het hun niet be kend is, dat vissers of aanverwante ondernemers hun bedrijf noodge dwongen hebben moeten sluiten als een rechtstreeks gevolg van de af sluiting van het Veerse Gat. ,Tot na toe zijn van voormalige vissers uit Veere of Arnemuiden geen aanvra gen om tegemoetkoming in schade wegens bedrijfsbeëindiging inge diend'. En men wijst erop, dat een bedrijf met meer dan tien procent minder winstaanspraak kan maken op ver goeding als .onevenredig zwaar ge troffene'. Als er dergelijke gevallen wel zijn en er is door de lange tijdsduur sprake van een schrijnende onbillijkheid, dan zijn de ministers bereid op billijkheidsoverwegingen 'n verhoging van de tegemoetkoming te bevorderen. Als de besommingen als gevolg van de vergrote vaarafstand per jaar met 4500 tot 6000 zijn gedaald, menen de ministers dat er sprake is van bedrijfsschade, die dan zal moeten worden vastgesteld. De memorie van antwoord gaat voorts nog nader Ln op de schade onder meer door aanpassingswerken voor scheepswerven langs de Be neden Merwede, de Noord, ae Dordse Kil, de Bergsche Maas, de Donge en de Amer. Er wordt opgemerkt, dat met deze aanpassingswerken een be drag van 100 miljoen is gemoeid. De memorie maakt melding van over leg tussen bedrijven en het rijk om een en ander exact na te gaan van de bereidheid en de tegemoetkomin gen door de bedrijven zo economisch mogelijk te laten besteden. Kroon wijst beroep Domburg af DEN HAAG De kroon heeft geen goedkeuring willen verlenen aan een wijziging van de gemeentebegroting van Domburg. Ook gedeputeerde staten van Zeeland hadden geen goedkeuring aan de wijziging willen geven. Het betrof hier een bedrag van 4000 ten behoeve van de wijziging van de splitsing Dorps straat - Lantsheerstraat. Gedeputeerde staten achten de uitgaaf zowel in strijd met het algemeen belang als met het financieel belang van de gemeente. B en w van Domburg gingen tegen het besluit van gedeputeerde staten in be roep bij de kroon. In het nu verschenen koninklijk besluit staat echter, dat b en w van Domburg het beroepschrift te laat hebben verzonden. In de wet staat, dat binnen 30 dagen na verzen ding van het besluit van gedeputeerde staten beroep open staat op de kroon. B en w van Domburg hadden deze wet telijke termijn overschreden. Kerkeliike mutaties NED. HERV. KERK Beroepen te Alphen aan de Rijn (wijk Oudshoorn) S. W. Verploeg te Leerdam. Aangenomen naar Hmdelopen H. A. van Olst. kandidaat te Oostecwolde; aange nomen naar Bergen N.-H.) J. Walstra te Jorwerd. Bedankt voor Houten P. J. Dorsman te Staphorst; bedankt voor Dokkum G. A, Cnossen te Twijzeierheide. GEREF. KERKEN VRIJGEM. Aangenomen naar Groningen-Nooild O. J. Douma te Assen. Bedankt voor Mussel H. J. Begeman te Drogeham. GEREF. GEM. Beroepen te Rh enen C. Wisse te Ei- speet. kolommen rustend dak. De Korenbeurs wordt aanmerkelijk kleiner van omvang dan de Graanbeurs. De lengte zal 21,5 meter bedragen, de breedte 8.5 meter, j Ofschoon de lengte van het gebouw iets 1 meer bedraagt, is de breedte nog slechts een derde van de Graanbeurs. Op welke wijze de nieuwe Korenbeurs, behalve als sier, zal kunnen worden ge bruikt staat nog geenszins vast. Er zijn al verschillende mogelijkheden, ook in de gemeenteraad, geopperd. Zo zou den er boekenstalletjes een plaats kun nen vinden, zou men er bloemen kun nen verkopen en in ieder geval ook als schuilgelegenheid. zeker ook voor toeris ten, bij regen kunnen fungeren. Dat beschutting bieden tegen regen zal overigens geen nieuwe functie zijn, want in een uit 1751 daterende historische be schrijving van Middelburg, valt te le zen: ,De Koorenbeurs, op welke alle soort van Graanen, van buiten het Eiland in komende, in groote meonigte verkogt worden, is mede een vierkant Plein, met vier Blaauwe Arduinsteenen Pilaaren de Stads Burgt torsende, op de vier hoeken versierd en van 't, overige ge deelte van den Dam met yzeren leunin gen afgescheiden: behalve dat er ook |een overdekte plaats, ter sehuilinge te gen de Regen aangebouwd is, die tegen de Wisselbank paalt'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 7