bevrijde kerken' in vs bestrijden establishment concilierapport over de eenheid die de heer maakt courant DRIE BOEKEN OVER BONHOEFFER WAT NUT ONS DE OPSTANDING? provinciale zeeuwse 23 ZATERDAGKRANT 4 APRIL 1970 WASHINGTON (GPD) Drie jaar geleden, op een bijeenkomst in Dallas, werd door een priester van de Episcopaalse kerk voor het eerst de term .ondergrondse kerk' gebruikt. Deze priester, Mal colm Boyd, omschreef de term als een revolutio naire beweging, die een grondige verandering wil de aanbrengen in de officiële kerk. Hoewel het be grip .ondergrondse kerk' onmiddellijk ingang vond en ook nu wordt gehanteerd, blijkt drie jaar later, dat de versnelde radicalisering van de Amerikaan- ge samenleving ook Boyds formulering al heeft achterhaald. Een recente ontwikkeling, deels voortgekomen uit de .on dergrondse kerk', heeft geleid tot een nieuwe losse ker kelijke groepering die zich de .Bevrijde kerken van Ame rika' noemt. De ondergrondse kerk is een vooral aanvanke lijk rooms-katholiek protest tegen de starheid van het roomskatholieke kerkelijke apparaat, dat zich uitte in .illegale' bijeenkomsten aan huis.. Naar schatting waren (zijn?) er een 2500 van zulke groepen in Amerika. Voor anderen, die zich niet in de eerste plaats bekomme ren om een structurele verandering van hun kerken, werd de .Free Church' in Berkeley. Califomië, geleidelijk een middelpunt. Prof. John Pairman Brown, hoogleraar in de christelijke ethiek aan de Church Divinity School of the Pacific in Berkeley en lid van de .Free Church, omschrijft deze nieuwe beweging van de bevrijde kerken als .radicale dienstbaarheid'. Deze bevrijde kerken hebben geen cen trale organisatie, maar bestaan uit een 150 lokale groepen die ieder op him eigen terrein werkzaam zijn in de pro blemen die in hun gebied urgent zijn. Deze groepen zijn even zichtbaar aJs de Free Church in Berkeley, zegt prof. Brown. Ze zijn militant betrokken bij de sociale problematiek van het land. Ze zijn voor vechters van rechtvaardigheid, van de vrede in Vietnam. De meeste hebben een gemeenschap van ghetto-bewoners, van jongeren die geen aansluiting meer hebben met de maatschappij. Zij ageren op politiek gebied, organiseren sociale diensten en ze worden met tegenzin gefinancierd door de officiële kerken omdat deze zich schuldig voelen dat ze er zelf niets aan doen. Dese .zichtbaarheid' heeft voor een van deze .kerken' in Berkeley, die samenwerkt met de radicale jongeren, tot herhaaldelijke confrontatie met de politie geleid, waarbij het hoofdkwartier met traangas werd bestookt en arres taties werden verricht. De leider van deze groep is de Episcopaalse priester Richard York, die verleden jaar in Berkeley een mars van 30.000 deelnemers leidde naar het .Park van het volk'. De ontwikkeling van deze nieuwe kerkelijke beweging hangt nauw samen met de opkomst van de vredesdemon straties tegen de oorlog in Vietnam, en met de komst van de hippies. Prof. Browin: .Naarmate de crisis over de oorlog de samenleving nog meer uitholt en de crisis van de ghetto's en die van het geweld voortduren, raken steeds meer jongeren vervreemd van het land. Deze hippies zijn een vrijwillig proletariaat geworden. Ze hebben een instinc tief begrip van wat er fout is. Ze zijn zo vervreemd en zo gefrustreerd door de onbuigzaamheid van de Nixon-re- gering, dat ik vrees dat bijvoorbeeld de bomaanslagen in omvang zullen toenemen. De wathermen (de militante fractie van de studenten voor een democratische samen leving, die In verband wordt gebracht met de aanslagen! zullen nog lange tijd actief zijn. Dat is een wet van Meden en Perzen. Maar hun tactiek zal waarschijnlijk verande ren. Er zijn ook geen lang© hete zomers in d© ghetto's meer bijvoorbeeld. De dingen veranderen op het ogenblik zeer snel, maar het geweld zal niet verdwijnen'. Prof. Brown legde er de nadruk op dat de bevrijde kerken geen anarchistische beweging zijn, noch sectarisch. .Wij verwerpen de officiële kerk als zodanig niet, maar de ex- ploitatieve structuur ervan. Wij zien de bestaande kerken niet als dood, maar wij zijn tegen de medeplichtigheid van de bestaande structuur aan het georganiseerde offi ciële geweld. Wat er met de bevrijde kerken in opkomst is, is een tegenstructuur op dezelfde manier waarop Nieuw-Links in Amerika is gegroeid. Wij geloven dat we een slechte regeringsvorm hebben en een slecht econo misch systeem, en wij willen proberen daarvoor betere methoden te vinden'. De bevrijde kerken (waarvan onlangs een gids werd ge publiceerd) bestaan voornamelijk uit blanke groepen. Aan de top stonden aanvankelijk wel enkele leiders van neger eenheden en die van de Spaans-Mexicaanse minderheden, maar deze afzonderlijke bewegingen hebben hun eigen programma's en doeleinden. Het werkterrein van de be vrijde kerken is wat prof. Brown de zönes van ontevre denheid' in de Amerikaanse samenleving noemt: ghetto's, plattelandsarmoede, dienstweigeraars. Prof. Broivn gelooft dat, hoewel er naar zijn mening binnen vijf jaar een poging gedaan zal worden om de be vrijde kerken in een organisatie onder te brengen, de toe komst ligt in een soort separatistische eenheid. Hij voor ziet dat het separatisme dat door steeds meer negergroe pen wordt voorgestaan (en niet in het minst ten gevolge van de door de Nixon-regering op gang gebrachte polarisa tie van het land) veld zal winnen. Dit zal volgens hem uit eindelijk tot een reeks ernstige confrontaties met het .es tablishment' leiden. De kans dat de bevrijde kerken uit overtuiging meegesleurd zullen worden in het geweld is klein, zegt prof. Brown, maar de kans ls er. Naast de andere radicale en ultra-radicale groepen is de opkomst van deze nieuwe christenen, die zich tot de be vrijde kerken rekenen, een zoveelste teken «an de wand voor de onmiddellijke en zorgelijke toekomst van Amerika. Het werk van Dietrich Bonhoeffer vraagt dit jaar vooral de aandacht: het is begin april vijfentwintig jaar geleden, dat deze markante Duitse theoloog stierf onder de beulshanden van de nazi's. Het gaat hier om één van de boeiendste figuren uit het Euro pa .tussen de tijden'. Enerzijds Is hij de .ouderwetse' I.utheranendorainee. wiens christendom zoals Rot huizen terecht heeft vastgesteld van aristocra tische allure was. Anderzijds echter is hij de voor bode van een nieuw christelijk denken, dat pas veel later gestalte heeft gekregen, mede onder invloed van zijn posthuum verschenen geschriften. In dit op zicht is hij wellicht van verderstrekkende Invloed dan de grote theoloog, die Boehoeffer goed kende in zijn dagen: Karl Barth. Bonhoeffers denken is niet los te maken van de tijd, waarin hij leefde: hij is de man geweest, die de moed had zich te distan eieren in het eerste uur reeds van het nationaal-socialisme, hij had de moed ook om daarvan de consequenties te dragen, hij was een van de voormannen van de Belijdende Kerk, de .ondergrondse' kerk, zouden wij in de hedendaagse terminologie over de huidige situatie van het christen dom zeggen. Bovendien is Bonhoeffer het voorbeeld van de .internationale Duitser': hij had contacten met Spaanse, Engelse en Amerikaanse christenen, hij had grote belangstelling voor het India van Ghandl, hij was intensief werkzaam in de oecume nische beweging. In de afgelopen maanden zijn ons een drietal boe ken over Bonhoeffer toegezonden. Het eerste ls van de hoogleraar van de theologische hogeschool in Kampen, prof. dr. G. Th. Rothuizen: .Aristocratisch christendom' (Kok, Kampen). Een eigenaardig boek, dit tamelijk omvangrijke werk van deze gereformeer de hoogleraar. Het is een mengeling van biografie en dialoog, waarbij de auteur in feite voortdurend bezig is om met zijn object te discussiëren over theologische vraagstukken. Daardoor is zijn werk voor vaktheologen wellicht nuttig: het vertelt veel over het denken van deze aristocratische christen, het deelt echter tussen de regels ook nogal wat mee over de inzichten, die de auteur van het werk zalf huldigt. Geen gemakkelijk werk, in ieder geval geen biografie in de gewone zin van het woord. Wie niet de hét boek over Bonhoeffer wil lezen, na melijk de omvangrijke biografie door zijn vriend dr. Eberhard Bethge (een standaardwerk ln de letter lijke zin van het woord: beantwoordend aan zeer hoge standaarden, een geschiedenis tevens over de kerk in Hitler-Duitsland) kan nu terecht bij de Ambo-serie. In deze reeks is namelijk een uitsteken de biografie verschenen van Mary Bosanquet JLeven en dood van Dietrich Bonhoeffer'. Het ls voorzien van een inleiding door zijn (tweeling)zuster. Een derde boek tenslotte: .Ontmoetingen met Die trich Bonhoeffer: een reeks bijdragen geredigeerd door Wolf Dieter Zimmermann, in 1964 in Duitsland verschenen, thans in een vertaling uitgekomen bij Het Wereldvenster, Baarn. Het gaat hier om niet minder dan vijfenveertig bijdragen van mensen, die Bonhoeffer hebben gekend. Een werk dat een helder beeld geeft van de markante persoonlijkheid van de ze theoloog, maar bovendien een tijdsbeeld van hoog gehalte oplevert. Omdat de generate synode wil blijven uit gaan van de goede trouw waarmee n in hel licht van de heilige schrift een oplos sing begeert te zoeken voor de veelvuldige problemen van de rassensituatie in uw land. komen wij met vrijmoedigheidtot u om uit te spreken dat de heilige schrift naar onze overtuiging van de kerk een andere hou ding eist ten opzicht van de rassenproble- matiek dan wij in de besluiten en de prak tijk van uw kerken menen te horen'. Bet rnoderamen van de gereformeerde syno de zegt dit in een brief aan de Nederduits- Oereformeerde Kerkde Gereformeerde Kerk en de Nederduits Gereformeerde (Bantoe-) Kerk in Zuid-Afrika. In zijn brief pleit het rnoderamen voor een zo bestuderen van en luisteren naar de bijbel, dat gewaakt wordt voor elke di rigerende invloed die sociale, politieke en andere omstandigheden ,op uw en ons den ken' willen hebben. De synode vraagt de Zuid-Afrikaanse kerken, of het streven naar zelfbehoud en het verdedigen van eigen be voorrechte positie ten koste van medemen sen wel te rijmen zijn met de eisen van de heilige schrift en de door de bijbel geboden sociale gerechtigheid. De synode vraagt de Nederduits Gerefor meerde Kerk ,een brug te slaan en begaan baar te maken' naar het Christelijk Insti tuut, voor Zuidelijk Afrika. De Grieks-Orthodoxe bisschop Ambrosios »w Noord-Griekenland, heeft de priesters van zijn diocees bevolen nief meer te bid den voor dg oecumenischs patriarch van Constantino pel, Athenagoras, omdat deze er ketterse opvattingen op na, zou houden. Bisschop Ambrosios heeft kritiek uitgeoe fend op patriarch Athenagoras in verbami met diens pleidooi voor de gehuwde pries ter en pogingen tot toenadering tot de R-K Kerk. De Noorditaliaanse bisschop Giuseppe Agrisani heeft in zijn bisdomsblad de hou ding van pastoor Pio Otenio een schandaal genoemd en hem daarom ,uit het ambt ge zet. Nadat de pastoor onlangs in zijn kerk de kansel had bestegen begon hij zijn parochi anen de opvatting te verkondigen dat ,het huwelijk een zeer bruikbaar middel is om broeder onder broeders te zijn'. Pastoor Otenio voegde onmiddellijk de daad bij het woord, wees naar de eerste kerkbank en zei: ,daar in de eerste bank zit mijn bruid'. Als klap op de vuurpijl stapte de pastoor daarop voor de ogen van de ver blufte parochianen de kansel af en verliet arm in arm met zijn £2-jarige knappe bruid Clara Panizzolo het, godshuis. m Het aantal rooms-katholieken in de we reld is toegenomen tot 613.760.000 personen, van wie 1/9.8 procent in ontwikkelingslanden wonen, aldus meldde ,1'Ossen: at ore Romano' Ondanks het grote aantal katholieken in dg ontwikkelingslanden bevindt zich daar slechts SS procent van liet, totale aantal, priesters in de wereld- Uit. de statistieken blijkt dat er in de we reld 1,87 miljard christenen zijn, van wie 878,1 miljoen protestanten en HS,4S3 or thodoxen. Verder zouden er 8,29 miljard niet-christenen zijn. Bet hoofdbestuur van het humanistisch verbond hoeft alle- 15.000 leden een brief ge schreven waarin het zes vergaderingen aan kondigt waarop de leden zich kunnen uit spreken over de vraag of het verbond een kritisch verbond' moet worden. Aanleiding tot deze slap is kritiek van le den op het hoofdbestuur. Toen het hoofd bestuur zich tijdens dg Maagdenhuisaffaire met een officiële uitspraak in de discussie mengde hebben verscheidene leden ons op de vingers getikt, sommigen bedankten zelf voor het lidmaatschap. Maar toen het be stuur enige tijd later zijn mond hield bij de zaak van de Bredase oorlogsmisdadigers verzette men zich er weer tegen dat het verbond zweeg als het graf, aldus de brief. Een meningspeiling in het bisdom Rot terdam met het doel te komen tot een pro fiel van de toekomstige bisschop heeft uit gewezen dat 94,9 procent van de onder vraagden wenst dat de nieuwe functiona ris moot kunnen luisteren stt 99,3 procent, dat hij bereid moet zijn tot samenwerking. Een vrij hoog percentage (91,1 procent vindt, dat hij duidelijk een eigen standpunt moet- durven innemen en 90,7 procent is van mening dat hij fouten moet kunnen toegeven. Dal hij democratisch ingesteld moet zijn toil 72,6 procent, terwijl 85,2 het belangrijk vindt dat hij graag advies in wint en goed in het openbaar kan optre den (76,7 procent). Dat hij gesteld is op langrijk terwijl slechts 53,8 procent van eenheid met Rome vindt 68,8 procent, be de geënquêteerden van hem verwach t dal- hij stelling durft te nemen in politieke vra gen. de gemeente in Amsterdam hebben hel on langs door de generale synode van de Ne derlands Hervormde Kerk gepubliceerde con cept Israël ,volk, land en staat een theolo gische beoordeling' zowel op theologische als politieke overwegingen afgewezen. Omdat niet alleen het bestaan, maar ook het voortbestaan van de staat Israël ons bijzonder ter harte gaan' zo schrijven de predikanten in een brief aan het breed-mo- deramen van de generale synode, schokt, het ons te moeten constateren dat met dit quasi-belijdenisgeschrift Israël het tegen deel van een dienst wordt bewezen. Het geschrift, laat het visioen waarin een min derheid van joden en Arabieren gelooft achter een bijbels rookgordijn verdwijnen'. In het jaar 1969 heeft- een record-aantal van 150 Franse priesters het. ambt opgege ven, zo meldt 't Franse dagblad he Monde", zonder bronvermelding. Volgens het blad is het aantal uitgetreden priesters de af gelopen 10 jaar sterk gestegen. Ook wordt de gemiddelde leeftijd van priesters die het ambt neerleggen steeds hoger. Sommi gen zouden zelf3 ouder dan 50 zijn. De Belgische kardinaal Suenens heeft tijdens een persconferentie in New York ge zegd dat de rooms katholieke kerk binnen met al te lange tijd een aanzienlijk aantal getrouwde priesters zal tellen. De kardi naal zei dat een huwelijk van de priester in de toekomst ,een oplossing voor vele landen biedt, met name voor Latijns-Ame- rika.' Op het pastoraal concilie dat de komende week in Noordwykerhout zal worden gehouden, zal ook een rapport aan de orde worden gesteld dat tot titel heeft meegekregen: De een heid welke de Heer maakt. Wie enigszins thuis is in de huidige wijze van uitdrukking, zal uit deze titel alleen reeds begrgpen dat er nü onder moet worden verstaan een oecume nische eenheid, waarin Christus zelf het middelpunt I». Vroeger zou onder zulk een titel een eenheid worden verstaan waarvan een kerk het middelpunt vormde. B(j Rome leefde dit besef in zeer sterke mate, zó zelfs dat geen andere geloofsgemeenschap als kerk kon worden erkend. Doch waarlijk hier niet alleen stond de kerk in het middelpunt. De zeer oude re gel dat er buiten de kerk geen zaligheld te vinden is, is zeer dikwijls aangehaald en dan ging het er maar om uit wiens mond dit kwam om te weten welke kerk er dan mee bedoeld werd. De oecumenische visie is echt zo lang nog niet gemeengoed en ze is het ook nu nog niet overal. ,Op dit ogen blik van de geschiedenis van de kerk van Jezus Christus wordt de roep van de Geest om op te staan en met de Heer mee te trek ken naar het land dat Hij ons tonen zal, zeer sterk gehoord in alie kerken. In onze eigen rooms-katholieke kerk in Nederland heeft het pastoraal concilie zich ingevoegd in de beweging naar vernieuwing, waarin verdeeldheid omgezet wordt ln wederzijdse gemeenschap.' Zo begint het derde hoofd stuk van het ontwerp-rapport en wie zo'n zin leest, weet meteen waarover het in dit rapport gaat en hij weet eveneens ln welke geest het is geschreven. In dit rapport staan een heleboel dingen die in ons land reeds, min of meer, een ze ker beslag hebben gekregen. We denken aan het gedeelte waar het gaat over de Raad van Kerken in Nederland: aan de gang van zaken bij het zogenaamde gemengde huwelijk; aan de erkenning van andere ker ken als kerk; aan gezamelijke kerkbouw enz. Toch is het goed dat dit alles in een rapport is vastgelegd dat officieel op het pastoraal concilie zal worden behandeld, zodat er aldaar een meningsvorming tot uit drukking komt. We zien en horen dan wel hoe er langs heel de linie van deze kerk over wordt gedacht. Door de acties van allerlei nevenverschijnselen binnen deze kerk weten we dat iedereen het lang niet eens is met de geest waarin dit rapport is geschreven. Ook deze stemmen zullen zon der twijfel op het pastoraal concilie wor den gehoord, al zullen ze dan wel gema tigder klinken dan dit op de propaganda- vergaderingen het geval is. Het ontwerp-rapport waakt er nochtans voor om de r-k kerk in ons land een eigen aparte weg te willen laten opgaan. De op stellers hebben zich één geweten met hun wereldkerk. Zij willen zich aansluiten bij het tweede Vaticaans Concilie en bij ency- k'.ieken als .Populorum Progressio' en ,Pa- cem in Terris.' Ze willen zich echter even eens aansluiten bij studies en verklaringen van de Wereldraad van Kerken. Zij zijn er zich van bewust dat er .acties en uitspra ken van gezamelijke of afzonderlijke ker ken hebben wakker geschud tot het besef dat het teken van verzoening en eenheid niet bestaat in lijdelijkheid tegenover on recht en onvrede overal waar die in de we reld vrijheid, gelijkheid en broederschap aantasten of bedreigen.' De opstellers van het ontwerp-rapport zien voor de kerk van de toekomst een taak voor .de gehele be woonde wereld.' Zij is er niet voor zichzelf, maar voor de mensheid. Deze gedachte is niet nieuw, maar ze dringt !n deze tijd steeds verder op, wat nog niet wil zeggen dat ze bij het kerkvolk vanzelfsprekend is geworden, want daaraan zit nog al het een en ander vast. Wil een kerk haar taak ver vullen in deze wereld, dan kan het niet an ders of ze moet een'beroep doen op haar le den. Maar in ieder geval ls dit wei duide lijk tot uitdrukking gekomen dat de oecu menische beweging en de oecumenische ge dachte aan Invloed wint en dat de van be slissende betekenis is geweest bij de samen stelling van dit rapport. Wat is er ook an ders te verwachten van een commissie .oecu mene.' waarin, behalve leden van de kerk waaruit het pastoraal concilie voortkomt, ook leden van nagenoeg alle kerken die ons land kent, vertegenwoordigd zijn. Van deze oecumenische beweging zo constateert het rapport is overal een stoot tot kerk vernieuwing uitgegaan. Ziende naar het ver leden wordt er geconstateerd: ,Uit vermeende trouw aan de Heer. zijn de kerken ontrouw geworden aan elkaar. In ds verbroken eenheid was het volk Gods in het hart getroffen, omdat de elkaar bestrijden de of nog erger: elkaar negerende kerken de band van onderlinge liefde en het besef van hun gezamelijke roeping door Christus Jezus hadden losgelaten.' Toen dat eenmaal was gebeurd, werd de splitsing en scheiding steeds groter. En tegelijk kwam er een 6teeds groter wordende verstarring. Doch laten we als kerken nu niet aller eerst naar het verleden gaan zien, maar naar de toekomst. Heel de wereld is vol verwachting in deze tijd naar iets andera, iets nieuws. Laat de kerk nu ook vol ver wachting de toekomst inzien'. Dat geschiedt in het rapport dan door de bijbel aan te ha len. De eerste vermelding van Gods volk ia in de persoon van Abraham, ,de vader der gelovigen.' aan wie gezegd wordt dat hij moet gaan uit zijn land. uit zijn stam, uit het huis van zijn vader, orn te gaan. Waar heen? Dat wist Abraham zelf niet. HIJ moest gaan ,naar het land dat Ik u tonen zal," zegt God. Dit thema van de uittocht keert in de bijbel telkens weer terug, .het zij in de vorm van een uitdrukkelijke op dracht, hetzij als historisch feit dat als zo danig zijn zinvolle piaats krijgt in de het- liggeschiedenis van God met zijn volk.' Zo zijn de zonen van Jacob weggetrokken. Zo heeft God zijn volk wederom uit Egypte ge roepen enz. Het volk van God zal tot het einde der tijden moeten weten van een voortdurend trekken. Met het nieuwe testa ment wordt het niet anders. De discipelen moesten ook uitgaan, niet wetende waar zij komen zouden. Na Pinksteren drijft de Heilige Geest hen voort. Het verhaal van de jonge kerk, zoals we dat kunnen lezen in de Handelingen der apostelen en in de brie ven van het nieuwe testament, ls niet het verhaal van een vastgezette kerk. Van hieruit tracht het ontwerp-rapport nu naar de toekomst te zien. Dan komen er allerlei vragen, die niet altijd even gemak kelijk zijn te beantwoorden, vooral niet wanneer zij gesteld worden in verband met de oecumenische beweging. ,Het uiteen val len van de ene kerk van Christus ln ver deelde kerken, i6 een eeuwenoud feit, waar van in eerste aanleg slechts gezegd kan worden dat het een groot onheil is ge weest en nog is'. Men heeft er zich bij neergelegd en men legt er zich vee:al nog bij neer alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Echter: ,In het oecumenisch perspectief tekent zich een nieuw kerk beeld af, waarin verscheidenheid een nieu we zin krijgt. De volstrekte onbeweeglijk heid van traditionele vormen en formulerin gen zal beweeglijk en vloeiend moeten wor den'. Doch daarbij zal de onderlinge ge loofsgemeenschap een levensvoorwaarde moeten zijn. Alleen op grond daarvan kan de doop van andere kerken worden erkend, zoals dat vanaf oude tijden geschied 's en ook alleen daarom zal men kunnen sa mengaan in een raad van kerken, lande lijk en plaatselijk. Na deze vooronderstellingen komen ln het ontwerp-rapport de toepassingen en daarbij wordt gesproken over een heleboel zaken, waarvan vele als .experiment' zijn begon nen, maar die langzamerhand enig bur gerrecht hebben verkregen. Deze liggen vooralsnog op het terrein van de plaatse lijke raden van kerken die echter nog niet algemeen zijn. De wijze waarop in het rap port over ée wens dat ze moeten worden .uitgebouwd' wordt gesproken, laat zien dat het ook hier nog lang niet is wat het zou moeten zijn. Dat hier vragen zijn bijvoorbeeld rondom eucharistie-avondmaal, rondom het ambt enz. weet ieder die enigs zins op de hoogte is van de oecumenische vragen en het zal hem dan ook niet ver bazen deze in het rapport te vinden. En dan hebben we nog niets gezegd over ,de aan wezigheid van niet-christelijke en niet- godsdlenstige groepen met wie de kerk zal moeten samenwerken ten behoeve van de gehele menselijke samenleving". We willen eindigen met een van de pastorale aanbe velingen aan het einde van" het rapport en we dien dit met instemming: .Het pastoraal concilie spreekt als zijn overtui ging uit dat eerst wanneer de kerken de gezamenlijke weg naar eenheid betreden, zij de waarachtige instrumenten zullen zijn voor de verkondiging van het evange lie'. Een SJf-tai predikanten t In een geschreven verklaring zei de Bel gische kardinaal dat ,de tijd van geheime besluiten die over passieve personen wor- hervorm- den genomen voorbij is t ervolgens is Hij versche nen aan meer dan vijfhon derd broeders "tegelyk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zjjn ontslapen. I Cor. 15:6 Paulus is de enige die mel ding maakt van de ver schijning van de Opgestane aan die meer dan 500 broe ders. In de evangeliën vin den we deze niet. En dan voegt de apostel er nog aan toe: van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen ontslapen zijn. Wanneer ge de oude staten vertaling opslaatvindt ge daar: van welke het meren deel nog overig i s. Het blijkt dat er m het Grieks een woord staat dat wij mis schien het beste zouden kun nen verhalen met .wachten de is', namelijk wachtende op de wederkomst van Christus. ,Wat ding vraagt de Heidelbergse Ca techismus. Welk profijt hebben wij er vanf Het is geen profijt in geld uit te drukken, zoals wij mensen gewoon zijn daarmee alleen 'onze rekening op te maken. Het nut kan ook liggen op een ander vlak. Om het te zeggen met de bedoeling van de aangehaalde woor den uit nor. 15: hel ge loof in de opstanding Christus opstanding van laakt dat het le ven ietwat anders icordt en dat het sterven in een an der licht verschijnt. ,Nog in leven is'. Dat leven wordt: hij is nog in leven, is dit over het algemeen niet zo best. Hei be'.ekent zo ongeveer dat hij wach tende is op de dood. Is nif- eindelijk niet alle leven zoT Hei geloof in de levende, de opgestane Heer maakt dat ons leven wachtende is op de loederkomst en dan is er een andere dimensie bijge komen, die van invloed zal zijn op al ons doen en la ten. Door 't geloof in de opstan ding van Christus icordt ook het stenen anders Sommigen zijn ontslapen. Dat is wat. anders dan dood gaan. Ze zijn gaan slapen om weder te ontuxiken. Ze geloven in Hem die de dood overwonnen heeft en daar om zal er een ontwaken ko men. Zo stelt 1 Cor. 15 hot. En daarom behoeven wij de meest harde gebeurtenis niet erts bij de naam te noe men en kunnen spreken van ontslapen. Het enige sterf bed waarvan ons in de Nieu- 'we Testament verteld wordt, is dat van Stephen us. Har der kan het niet. Hij ziet op Christus. Hij bidt voor zijn beulen. )En met deze woorden ontsliep hij'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 23