schouws
onderwijsproject
,ons eiland'
op zes scholen
LENIE HUNDERSMARCK WIL OP DE BRUG STAAN
zeeuwse
CULI
NAfR
AVON
TUUR
provinciale
c
25
28 MAART 1970
(Van onze onderwijs medewerkster)
VLISSINGEN Projectonderwijseen vorm van onderwijs, die thans in Zeeland langza
merhand bekend begint te worden. Bij de veranderingen in het onderwijs, die thans in vol
le gang zijn en waarvan men overal kennis kan nemen, moet in de eerste plaats worden
uitgegaan van het thema: onderwijs moet aansluiten bij het bekende. Vanuit die .uitgangs
stelling' moeten de leerlingen op .verkenning' kunnen gaan.
In deze geest zijn zes openbare basisscholen op Schouwen-Duiveland te weten: Burgh-
Haamstede, Dreischor, Ellemeet, Oosterland en twee in Zierikzee gekomen tot de verwezen
lijking van een project onder de titel ,Ons Eiland'. Het geheel stond onder leiding van de
heer C. J. de Graaf, docent opvoedkunde aan de rijks pedagogische academie te Middelburg,
in het kader van de bijscholingscursus (C-cursus) van deze Veademie Leren op School'.
In de school van de heer Damman te Bur gh-Haamstede werd een tentoonstelling gehouden van het onderwijs
project ,Ons Eiland'.
Deze week is de cursus, die betrek
king had op het project ,Ons Eiland'
en die drie weken heeft geduurd, be
ëindigd. In totaal zijn nu al drie jaar
cursussen aan de gang op Schouwen-
Duiveland om de onderwijzers ver
trouwd te maken met de vernieuwin
gen c.q. veranderingen in het onder
wijs. Het project ,Ons Eiland' heeft
geresulteerd in tentoonstellingen op
elk van de deelnemende scholen, zo
dat de ouders kennis konden nemen
van de resultaten van het project
onderwijs. Donderdagavond hebben
de scholen contactavond gehad.
De bedoeling van de bijschol ingscursus was,
dat in vier werkgroepen, gevormd door on
derwijzers van de deelnemende scholen
(klassen 3 tot en met 6) lessen werden
voorbereid, die dan steeds door één van de
cursisten in eigen Idas werden gegeven an
aanwezigheid van de overige cursisten. Dat
waren de zo geheten praktijkmiddagen,
die waren vooraf gegaan door theoriebij
eenkomsten.
In de cursus werd de nadruk gelegd op de
verwerkingsfase van het te behandelen on
derwerp: wereldverkenning. Als basis werd
gebruikt het schema, dat het algemeen "pe
dagogisch centrum voor dergelijke cursus
sen heeft opgesteld.
Alle deelnemende scholen zijn ongeveer van
dezelfde werkwijze uitgegaan. Als voor
beeld hebben wij gekozen de openbare ba
sisschool te Burgh-Haamstede: hoofd de
heer A. Damman. Op deze school is men
met de klassen 4, 5 en 6 uitgegaan van het
feit, dat het project gebaseerd moest zijn
op de ervaringswereld van het kind. Boven
dien moest in dit kader de scheiding van
vakken worden doorbroken.
Als eerste aanzet werd een gastdocent van
de Domeinen uitgenodigd, die met de kin
deren sprak over het eiland Schouwen-
Duiveland: het ontstaan van het eiland,
oude overblijfselen uit vroeger tijden, op
gravingen enz. De kinderen mochten vra
gen stellen, waarvan een druk gebruik
werd gemaakt. Naar aanleiding van het
gesprek met de man van Domeinen konden
de kinderen komen met voorstellen, die van
belang waren voor het projeot: opgravin
gen, oude gebouwen, flora en fauna, de
ramp, het deltaplan en een maquette van
het eiland. Deze onderwerpen werden in
groepen verdeeld om te komen tot werk
eenheden, waaruit het vak .Wereldverken-
ming' bestaat:
1. Aardrijkskunde: hierbij werd behandeld
het ontstaan van het eiland Schouwen-
Duiveland en de ontwikkeling tot het
jaar 2000.
2. Geschiedenis: oude bewoners, oude ge
bouwen, opgravingen enz.
3. Biologie: de planten- en dierenwereld in
de natuur (moeilijk gezien het jaarge
tijde: januari-maart) en met behulp van
dia's.
i. Rekenen: vraagstukken van vakantie
gangers op het eiland. Wat zijn hun
reis- en verblijfkosten? Hierbij komt
ook de vreemde valuta aan de orde. Het
maken van grafieken van het inwoner
tal van de zes gemeenten. Ontwerpen
van een recreatieplan op schaal (op
pervlakte enz. berekenen).
5. Taal: invuloefeningen, het maken van
verslagen, en het afnemen van inter
views. Taalexpressie: het uitbeelden van
de legende ,De ondergang van Westen
Schouwen'.
6. Expressievakken: het maken van af
fiches, 'tekeningén, maquette en kaar
ten van Schouwen in verleden, heden en
toekomst. Het .afdraaien' van de le
gende tijdens de tentoonstelling.
INBRENG
Naast deze algemene werkwijze had iedere
school zijn specifiek eigen inbreng. De heer
Damman had daartoe zijn eigen zesde klas
in zeven groepen ingedeeld, die elk een be
paald aspect te behandelen kregen. Dit wa
ren hun opdrachten:
A: le groep werkt met dia's, moet bron
nen opsporen en verhaaltje vertellen
bij de dia's.
B: 2e groep vergelijkt kaarten van Schou
wen en doet daarvan verslag aan de
klas.
C: 3e groep stelt vragen samen naar aan
leiding van boekje: ,Leer mij ze ken-
nen...de Zeeuwen' van L. W. de Bree.
D: 4e groep beeldt legende uit; wordt op
de band opgenomen.
E: 5e groep maakt affiches over eiland,
reoreatie enz.
F: 6e groep leest de krant en verzamelt
artikelen over het eiland, teneinde een
prikbord te kunnen samenstellen.
G: 7e groep maakt grote topografische
kaart van het eiland.
Op het programma stonden voorts onder
meer een bezoek aan de deltadienst Burgh-
sluis van rijkswaterstaat en een vaartocht
naar het werkeiland midden in de Ooster-
schelde, van waaruit mede de voorberei
dingen worden getroffen om de Oosterschel-
de af te sluiten.
dat is voor mij niet het belangrijkste. Wat
duidelijk naar voren is gekomen, is dat er
in de praktijk een enorme behoefte be
staat aan bijscholing. In het bedrijfsleven
is dat allang een normale zaak:, in het on
derwijs begint dat nu nog maar pas op gang
te komen. De grote tekortkoming in het
huidige onderwijs is, dat de onderwijzers
de leerlingen nog te weinig tot een zelf
standige werkwijze kunnen brengen. De
situatie, zoals die thans ligt, is nog te veel
doceren, afgerond door gesprekken en op
dracht jes: de onderwijzer geeft les over een
bepaald onderwerp, de kinderen mogen ei-
even over praten, moeten daarna het ge
hoorde opschrijven. Gevolg: het kind is de
les spoedig vergeten, omdat de verwerking
ontbreekt. De kinderen moeten zelf kunnen
uitzoeken en oplossen wat ze willen weten
(exploreren). Om nu de leerkrachten enig
inzicht in deze materie te verschaffen wor
den deze cursussen gegeven. Wij zijn er
vanuit gegaan, dat het kind zelfstandig een
opdracht moet kunnen Uitvoeren. Eèii op
dracht. die dan weer voorkomt uit alles wat
om het kind leeft en gebeurt. In deze vage
omgeving moet het kind zelf kunnen ex
ploreren. Van de kennis, die de kinderen
reeds hebben, moet de onderwijzer zoveel
mogelijk gebruik maken'. Aldus de heer
De Graaf.
Verder wilde deze docent graag de aan
dacht vestigen op het belang van een do-
cumentatie-bibliotheeb. ,Zo snel mogelijk, en
centraal moeten er richtlijnen komen om
bepaalde onderwerpen te behandelen, zo
dat de onderwijzer niet alles in zijn eigen
houtje moet blijven onderzoeken en uit
proberen'.
Over het algemeen wordt deze mening door
de onderwijsmensen wel onderschreven. De
rijks pedagogische academie te Middelburg
geeft momenteel naast de cursus op Schou
wen, ook een cursus aansluiting kleuter-
onderwijs-basisondenvijs op Walcheren.
,Het ministerie van onderwijs heeft het
geven van bijscholingsoursussen door de
pedagogische academies gedurende de af
gelopen jaren aangemoedigd', zegt de heer
De Graaf hierover. Hoe dan ook, vanuit
het onderwijs komt steeds meer de roep
om dergelijke cursussen. De heer De Graaf
vindt het dan ook teleurstellend, dat van
de 17 openbare basisscholen op Schouwen-
Duiveland er slechts zes gebruik hebben
gemaakt van de gelegenheid om de ken
nis omtrent de onderwijsvernieuwing t.e
verdiepen.
het uitwisselen van gegevens en het willen
en durven overnemen van andermans ideeën
is uitermate belangrijk. Wij kunnen ons
niet meer afwijzend opstellen. Of we willen
of niet, we zullen mee moeten met de ver
anderingen. Iedere leerkracht dient daar
van doordrongen te zijn. Daarom zijn deze
cursussen ook zo belangrijk: je kunt de
nieuwe ontwikkelingen en dat zijn er
tegenwoordig nog al wat op de voet
volgen'.
De heer Damman, afkomstig udt Middel
burg, zag niet alleen een gunstig resul
taat voor de leerkrachten, ook de leerlin
gen hebben veel profijt gehad van het wer
ken aan dit project. Het sociale contact
en het werken in groepen stonden hierbij
centraal. De heer Damman: ,Een kind, dat
in een groep werkt, komt individueel tot
veel betere prestaties, het is veel intensie
ver bezig en het kan veel beter problemen
oplossen. Daar heeft deze methode van on
derwijs veel meer effect dan vroeger. Bo
vendien komt het kind door het explorerend
bezig zijn tot een betere persoonlijkheids-
Als meest positieve punten van dit project
wilde de heer Damman zien het doorbreken
van splitsing van vakken, het werken in
groepen, het activeren van de kinderen en
liet bekend maken met hun eigen omgeving.
Twee problemen, die zowel door docent D?
Graaf als door de cursistenonderwijzers
worden onderschreven zijn:
1. het gebrek aan voor kinderen geschikte
naslagwerken en informatiebronnen. De
meeste documentatie moet thans nog
door de onderwijzer worden omgewerkt,
hetgeen zeel veel extra tijd vergt.
Conclusie: iedere school moet in het belang
van het onderwijs aan de kinderen kunnen
beschikken over een (bescheiden) naslag
bibliotheek.
2. de praktijkmiddagen. Op deze midda
gen bezoekt de onderwijzer andere klas
sen (in het kader van de cursus) en dan
moet hij zijn eigen klas naar huis stu
ren. Doordat tal van ouders het belang
van dergelijke cursussen niet onderken
nen, stuit het geven van .extra vrije
middagen' vaak op bezwaren. ,Toch',
aldus de heer Damman, .kunnen wij als
onderwijzers deze middagen niet mis
sen in het belang van de kinderen'. Ge
zien de geringe belangstelling ziet cur
susdocent De Graaf de enige oplossing
in een verplichte bijscholingscursus, ge
geven tijdens een studieweek en studie
dagen, of een andere vakantieregeling.
BIJSCHOLING
PROFIJT
OUDERS
Wat zijn nu de meningen van de deelne
mers na verwezenlijking van het project
,Oii8 Eiland'?
De heer De Graaf, docent van de cursus,
zegt er dit van: ,Een goed resultaat. Ik
mag wel zeggen: een geslaagd geheei. Maar
Diezelfde mening is de heer Damman (28),
hoofd van de openbare basisschool Burgh-
Haamstede, toegedaan. ,Het wordt nu lang
zamerhand wel duidelijk', zegt hij, ,dat
men als onderwijzer en als school niet meer
alleen kan werken. Het onderlinge contact.
Als een zeer belangrijke taak voor de school
zag de heer P. T. Bolkenbaas (28), hoofd
van de openbare basisschool te Oosterland,
na deze cursus: het geven van voorlich
ting aan de ouders. Hij zegt daarover: .De
ouders moeten weten hoe belangrijk de
cursus is, waarvoor him kind een middag
vrijkrijgt. Via onze schoolkrant worden de
ouders hierover voorgelicht. Voorts bestaat
bij ons het plan in het najaar informatie
avonden (lessen) voor de ouders te geven
over de onderwerpen: nieuwe leesvormen
en projectonderwijs, zodat de ouders in de
gelegenheid zijn kennis te nemen van de
veranderde toestanden in het onderwijs',
aldus de heer Bolkenbaas, die het thans
afgewerkte project erg leerzaam en nuttig
vond en die zeker plannen heeft hiermee
voort te gaan.
Een bezwaar vond hij evenwel het te vrij
blijvende karakter van deze bijscholings
oursussen. ,De overdracht van de onderwijs
vernieuwing gaat veel te traag. Het is dan
ook jammer, dat zo weinig scholen heb
ben deelgenomen, zeker in een tijd, waar-
In we maar één zekerheid hebben en dat is,
dat we het nu niet goed doen', aldus de
heer Bolkenbaas.
Ook de heer J. G. Brugman. (55) hoofd van
de openbare Theo Thijsseschooi te. Zierik
zee staat positief tegenover de bijscholings
cursussen. Zijn antwoord: ,Ik heb met ple
zier de cursus gevolgd. Maar het geweldige
enthousiasme van de jongeren, kan ik niet
meer opbrengen. Wel heeft onze school
vanaf de vierde klas meegewerkt aan dit
project. Vooral de heer J. Goedhart heeft
met de 5e klas een prachtig resultaat be
reikt. Het was hard werken geblazen voor
hem, maar de kinderen vonden het fijn en
hijzelf had er veel plezier in. Daarom zal
ik ook steeds mijn medewerking verlenen
bij vernieuwingsexperimenten', betoogt dit
schoolhoofd.
GOED RESULTAAT
Hoewel alle scholen goede resultaten heb
ben geboekt met hun project, zijn de deel
nemende oursisten allen van mening, dat
projectonderwijs sec (dus alleen project
onderwijs en niets meer) geen haalbare
zaak is. Bezwaren: ,Het traditionele on
derwijs laat geen ruimte voor projecton
derwijs; men komt niet klaar met de leer
stof'. (Damman). ,De gehele systematiek
van het onderwijs, zoals het nu nog wordt
gegeven, komt in het gedrang bij project
onderwijs'. (Bolkenbaas). .Projectonderwijs
kost te veel tijd aan voorbereiding en legt
een te grote druk op de onderwijzer". (Brug
man).
De deelnemende cursisten, van wie er een
aantal spraken, waren dan ook van oordeel,
dat één of twee projecten per jaar duur
van de projecten één maand voldoende
zijn en dan bijvoorbeeld als afsluiting van
een trimester of schooljaar.
Deze laatste opmerkingen doen echter niets
af aan het belang, dat de Schouwse onder
wijzers aan projectonderwijs in het alge
meen hechten. Overvoeren doet niemand en
geen enkele zaak goed. Dat geldt ook voor
projectonderwijs.
EEN MEISJE VOOR DE RUYTERSCH00L
VLISSINGEN - Als alles goed gaat zal ook de ,De Ruyterschool'
in Vlissingen in augustus de eerste vrouwelijke studente ver
welkomen. Voor de zestienjarige Levina Hundersmarck uit
Ovezande hangt dan een donker mantelpakje klaar, geïnspi
reerd op het uniform voor de zeevaartscholieren.
Levina, die in het dagelijkse leven naar de naam Lenie luistert, moet voor
het zover is nog haar hbs-a examen doen en dat is voor haar reden genoeg
om nog maar niet te veel los te laten over haar plannen om de opleiding
tol stuurman op de grote vaart te gaan volgen. .Ik moet eerst maar zien
te slagen', zegt ze.
Toch heeft ze een inschrijvingsformulier van de zeevaartschool ingevuld.
Waarom
,Je moet toch wat gaan doen', is hel: voorzichtige antwoord, en dan: ,Het
is zomaar bij me opgekomen. Het leek me wel leuk om te gaan varen en
het leek me leuker dat zo te doen. Ik had ook stewardess kunnen worden,
of naar de hotelschool gaan en dan later bij de civiele dienst op een passa
gierschip. maar zo kan het ook'.
Inderdaad, zo kan het ook, nu de HAL heeft besloten om vrouwelijke stuur
lieden te accepteren. Andere maatschappijen hebben overigens nog niet
gereageerd.
Directeur G. K. Brouwer van de Ruyterschool: ,Ik kan me goed voorstel
len dat een vrouwelijke stuurman (of .stuurvrouw') minder gewenst i
op een vrachtschip, waar men toch in aanraking met bootwerkers e:
havenarbeiders van de ruwste soorten.
BELANGSTELLING
Het heeft wél de nodige voeten in de aarde gehad voordat een meisje zich
kon laten inschrijven bij de zeevaartschool. De heer Brouwer: ,Die belang
stelling dateert al van enkele jaren terug. De laatste jaren hadden we elk
seizoen wel een aanvraag, maar wij hebben het altijd zo geregeld dat men
eerst een maatschappij moet zien te vinden die het meisje later aan zou
willen nemen. Dat lukte vrijwel nooit en daarom heeft het nog zo lang ge
duurd voordat we onze eerste vrouwelijke leerling konden inschrijven.
Overigens kent men in de Scandinavische landen al veel radiotelegiafis
les, een werkkring aan boord die heel goed te realiseren is voor een meisje,
maar Radio-Holland heeft tot nu toe altijd meisjes geweerd'.
Lenie Hundersmarck: ,Ik zou niet mijn hele leven willen varen, maar wie
doet dat nu wel?' Je kunt toch later ook nog wel een walbaan krijgen bij
scheepvaartmaatschappijen! Ik begin als ik m'n diploma tenminste
haal in de tweede klas. Dan duurt de opleiding nog twee jaar en dan ga
je varen. Dat lijkt me gewoon leuk'.
,Een onvrouwelijk beroep? Welnee, waarom?' Op de zeevaartschool krijg
je wel veel wiskunde en zo, maar ik was daar ook niet zó slecht In. Gewoon
goed. Ik was ongeveer net zo goed in wiskunde als in de handelsvakken'.
Over de aanstaande rol in een nieuwe gemeenschap: het enige meisje
tussen erg veel jongens, zegt Lenie: ,Ik doe maar gewoon, ik weet niet of
het zo anders is'. Directeur Brouwer: ,Ik denk dat het de sfeer op school
wel wat zou kunnen beïnvloeden, dat de jongens wat voorzichtiger zijn
met hun woorden bijvoorbeeld. Maar verder zal ze gewoon mee moeten
draaien. Ik hoop eigenlijk wel op nóg een meisje om dit experiment mee
te beginnen, dat lijkt me prettiger'.
Over de functie van de vrouw op zee: ,Ik zou deze opleiding voor meisjes
niet stimuleren. Wat ik namelijk belangrijk vind, is dat een vrouw later
als het nodig mocht zijn of als ze wat om handen wil hebben, weer kan
terugvallen op haar oude beroep. Dat zal met dit vak niet kunnen'.
■Als een .stuurvrouw' trouwt, kinderen krijgt en dan later weer wil gaan
werken zal ze moeilijk de biezen kunnen pakken en maandenlang op zee
zitten. Het lijkt me in de praktijk een moeilijk haalbare zaak'. Lenie:
Dat lijkt me niet zo belangrijk. Je kunt later toch altijd nog op een
kantoor terecht'.
TEKORT
De heer Brouwer: ,Er is een schreeuwend tekort aan jonge stuurlieden.
Per jaar kan men zo'n 180 200 stuurmansleerlingen gebruiken. De ge
zamenlijke scholen zorgen slechts voor ongeveer honderd mensen, vol
gend jaar zal dat nog minder zijn. Dat betekent ook dat er te weinig derde
en vierde stuurlui zullen zijn. Ik zie dit meisjes op zee echter niet
als een oplossing, hoogstens als een tijdelijke. Misschien heeft de HAL
daarom wel tot deze stap besloten'.
1 KONIJN ,EN GIBELOTTE'
Vraag uw poelier een vnld konijn in
stukken te verdelen. Bak deze, tezamen
met 100 gr in dobbelsteentjes gesneden
ontbijtspek, in 50 gr boter boven een
flink vuur snel licht goudbruin. Voeg
een vingergreep tijm toe, zout en versge-
malen peper en 8 kleine uitjes, zo klein
als u ze krijgen kunt. Laat de uitjes
even kleur krijgen en bestrooi het ge-
E= heel dan met 8 afgestreken eetlepels
bloem. Schud de inhoud van de pan door
F= en wacht tot de bloem zijn bleke kleur-
tje kwijt is. Voeg '.4 l water of met
de paasdagen witte wijn toe, laat het
konijn zo op een laag vuur gaarstoven.
Voeg 10 minuten vóór het einde van de
braadtijd 100 gr even gefruite champig-
nons toe. Reken in totaal op ongeveer
|H l'/t uur.
C0G AU VIN
Voor dit gerecht hebt u een niet al te
jonge kip nodig, die bij langdurig stoven
wat meer smaak en geur heeft af te ge-
ven dan een jeugdig kuiken. Helaas zijn
wat oudere kippen hier nogal vet. Het
beste is misschien dan magere kippe-
poulet te nemen. Vraag uw poelier de
poulet in kleinere stukken te verdelen.
Braad de stukken in 50 gr boter, teza-
tnen met 50 gr in kleine stukjes gesne-
den ontbijtspek en een gesnipperd uitje.
gli Als alle ingrediënten wat kleur hebben
pS aangenomen, na ongeveer een kwartier,
jü= voegt u /i fles rode vjijn toe een gevione
beaujolais voldoet uitstekend)een blaad-
=n je laurier, een teentje knoflook, een tak-
je peterselie en zout naar smaak. Leg een
deksel op de pan en laat de stukken kip
zo op een laag vuur 8 uur sudderen.
Neem de stukken kip uit de pan en leg
ze in een warme schaal. Verwijder het
takje peterselie. Roer 85 gr zachte boter
E= tot een romige crème en meng er een af-
gestreken eetlepel bloem door. Neem van
dit mengsel telkens een lepeltje af en
r=F roer dit door het stoofvocht tot dit licht
bindt. Vóór het toevoegen van de wijn
kunt u er nog een glas cognac overgie-
ten en de damp daarvan aansteken en
laten uitbranden, desgewenst kunt u ook
nog 100 gr gefruite champignons toevoe-
gen, maar nodig is dit alles niet.
GEVULDE EIEREN
Natuurlijk voor de paastijd een eierrre-
cept. Het onderstaande is heel geschikt
voor een feestelijke lunch. Kook 8 eieren
(of meer!) hard, maar liever niet lan
ger dan 10 minuten. Snijd ze overlangs
doormidden, neem de dooiers eruit en
maak djeze 'fijn. Roer 50 gr zachte boter
romig en meng er de fijngemaakte
dooiers door. U kunt nu allerhande vul
lingen maken door telkens een eetlepel
van het eimengsel te vermengen met
één van onderstaande combinaties van
ingrediënteneen paar fijngehakte gar
nalen, fijngehakte peterselie, weinig zout
en versgemalen peper1 afgestreken
theelepel mosterd, enlxle druppels aro
ma en zout; fijngehakte bieslook of prei,
1 theelepel tomatenketchup en zout; 2
theelepels geraspte kaas, 1 afgestreken
theelepel paprilcapoeder en zout; 1 fijn
gemaakt sardientje en een paar druppels
citroensap; 8 fijngehakte groene olijven
en 1 theelepel mayonaise; enz. Zo zijn er
natuurlijk nog veel meer combinaties te
bedenken. Vul elke eihelft met een berg
je van het mengsel. Als u een dun plak
je van de onderzijde afsnijdt blijven ze
beter staan. Garneer met sla, komkom
mer en radijsjes.
PAAS-LAMSB0UT
In navolging van Oost- en Zuidoosteu-
ropese paastradities zouden we in de
paastijd ook eens een sappig groot stuk
lamsvlees op tafel kunnen brengen. Wij
zullen dan wel geen heel lam op houts
kool roosteren, maar een feestelijke
lamsbout zal het toch ook goed doen.
Vraag uw slager om een ontbeende
lamsbout van ongeveer 1 kg. In sommige
plaatsen zult u dit van te voren moeten
bestellen. Week 8 sneden brood in 1 glas
sherry en klop een ei los. Meng het fijn
gemaakte brood, sherry en ei met een
theelepel rosmarijn, een afgestreken eet
lepel tomatenpuree en zout. Fruit boven
laag vuur zachtjes een gesnipperd uitje
zonder het bruin te laten worden. Roer
het door het broodmengsel. Vul de lams
bout er mee en draai er zonodig wat
bindtouw omheen. Geef hier en daar een
insnijding in het vlees en verstop daarin
plakjes knoflook. Braad de lamsbout in
100 gr boter vlug aan alle kanten goud
bruin. Temper het vuur, voeg icat koude
boter toe en laat het vlees zo zachtjes
verder braden. Voeg van tijd tot tijd een
scheutje water of evenueel sherry to.
Totale braadtijd is ongeveer 1 '/2 uur. Het
vlees mag van binnen best wat rose blij
ven. Bind het braadvocht met wat mai-
zena. Geef er aardappelen bij en fla
geoletboontjes uit blik.
GELDERSE HAM
Fruit een gesnipperde ui en een fijnge
sneden appel zachtjes in 50 gr boter.
Spoel 500 gr zuurkool af in een vergiet
en snijd de zuurkool wat fijner. Leg
de helft van de zuurkool op het bedje van
appel en ui, voeg 1 dl water toe en 6
geweekte gedroogde pruimen. Dek toe
met de rest van de zuurkool en kruid
met blaadje laurier, twee kruidnageltjes
en een theelepel suiker. Leg een deksel
op de pan en laat de zuurkool een uur
tje zachtjes stoven. Bak 4 plakken ge
kookte ham en Jf plakken appel even in
boter. Schep de zuurkool op een warme
schaal, garneer met de pruimende ham
en de plakken appel. Geef er aardappel
puree bij.
(ADVERTENTIE)
Een schoonheids
behandeling doet
wonderen voor
elke vrouw.
Maak eens een afspraak met
Schoonheidsspecialiste
HENNY VAN DER VELDE
Troelstraweg 839 (torenflat)
Vlissingen Tel. 011S4—6949