schouws onderwijsproject ,ons eiland' op zes scholen LENIE HUNDERSMARCK WIL OP DE BRUG STAAN zeeuwse CULI NAfR AVON TUUR provinciale c 25 28 MAART 1970 (Van onze onderwijs medewerkster) VLISSINGEN Projectonderwijseen vorm van onderwijs, die thans in Zeeland langza merhand bekend begint te worden. Bij de veranderingen in het onderwijs, die thans in vol le gang zijn en waarvan men overal kennis kan nemen, moet in de eerste plaats worden uitgegaan van het thema: onderwijs moet aansluiten bij het bekende. Vanuit die .uitgangs stelling' moeten de leerlingen op .verkenning' kunnen gaan. In deze geest zijn zes openbare basisscholen op Schouwen-Duiveland te weten: Burgh- Haamstede, Dreischor, Ellemeet, Oosterland en twee in Zierikzee gekomen tot de verwezen lijking van een project onder de titel ,Ons Eiland'. Het geheel stond onder leiding van de heer C. J. de Graaf, docent opvoedkunde aan de rijks pedagogische academie te Middelburg, in het kader van de bijscholingscursus (C-cursus) van deze Veademie Leren op School'. In de school van de heer Damman te Bur gh-Haamstede werd een tentoonstelling gehouden van het onderwijs project ,Ons Eiland'. Deze week is de cursus, die betrek king had op het project ,Ons Eiland' en die drie weken heeft geduurd, be ëindigd. In totaal zijn nu al drie jaar cursussen aan de gang op Schouwen- Duiveland om de onderwijzers ver trouwd te maken met de vernieuwin gen c.q. veranderingen in het onder wijs. Het project ,Ons Eiland' heeft geresulteerd in tentoonstellingen op elk van de deelnemende scholen, zo dat de ouders kennis konden nemen van de resultaten van het project onderwijs. Donderdagavond hebben de scholen contactavond gehad. De bedoeling van de bijschol ingscursus was, dat in vier werkgroepen, gevormd door on derwijzers van de deelnemende scholen (klassen 3 tot en met 6) lessen werden voorbereid, die dan steeds door één van de cursisten in eigen Idas werden gegeven an aanwezigheid van de overige cursisten. Dat waren de zo geheten praktijkmiddagen, die waren vooraf gegaan door theoriebij eenkomsten. In de cursus werd de nadruk gelegd op de verwerkingsfase van het te behandelen on derwerp: wereldverkenning. Als basis werd gebruikt het schema, dat het algemeen "pe dagogisch centrum voor dergelijke cursus sen heeft opgesteld. Alle deelnemende scholen zijn ongeveer van dezelfde werkwijze uitgegaan. Als voor beeld hebben wij gekozen de openbare ba sisschool te Burgh-Haamstede: hoofd de heer A. Damman. Op deze school is men met de klassen 4, 5 en 6 uitgegaan van het feit, dat het project gebaseerd moest zijn op de ervaringswereld van het kind. Boven dien moest in dit kader de scheiding van vakken worden doorbroken. Als eerste aanzet werd een gastdocent van de Domeinen uitgenodigd, die met de kin deren sprak over het eiland Schouwen- Duiveland: het ontstaan van het eiland, oude overblijfselen uit vroeger tijden, op gravingen enz. De kinderen mochten vra gen stellen, waarvan een druk gebruik werd gemaakt. Naar aanleiding van het gesprek met de man van Domeinen konden de kinderen komen met voorstellen, die van belang waren voor het projeot: opgravin gen, oude gebouwen, flora en fauna, de ramp, het deltaplan en een maquette van het eiland. Deze onderwerpen werden in groepen verdeeld om te komen tot werk eenheden, waaruit het vak .Wereldverken- ming' bestaat: 1. Aardrijkskunde: hierbij werd behandeld het ontstaan van het eiland Schouwen- Duiveland en de ontwikkeling tot het jaar 2000. 2. Geschiedenis: oude bewoners, oude ge bouwen, opgravingen enz. 3. Biologie: de planten- en dierenwereld in de natuur (moeilijk gezien het jaarge tijde: januari-maart) en met behulp van dia's. i. Rekenen: vraagstukken van vakantie gangers op het eiland. Wat zijn hun reis- en verblijfkosten? Hierbij komt ook de vreemde valuta aan de orde. Het maken van grafieken van het inwoner tal van de zes gemeenten. Ontwerpen van een recreatieplan op schaal (op pervlakte enz. berekenen). 5. Taal: invuloefeningen, het maken van verslagen, en het afnemen van inter views. Taalexpressie: het uitbeelden van de legende ,De ondergang van Westen Schouwen'. 6. Expressievakken: het maken van af fiches, 'tekeningén, maquette en kaar ten van Schouwen in verleden, heden en toekomst. Het .afdraaien' van de le gende tijdens de tentoonstelling. INBRENG Naast deze algemene werkwijze had iedere school zijn specifiek eigen inbreng. De heer Damman had daartoe zijn eigen zesde klas in zeven groepen ingedeeld, die elk een be paald aspect te behandelen kregen. Dit wa ren hun opdrachten: A: le groep werkt met dia's, moet bron nen opsporen en verhaaltje vertellen bij de dia's. B: 2e groep vergelijkt kaarten van Schou wen en doet daarvan verslag aan de klas. C: 3e groep stelt vragen samen naar aan leiding van boekje: ,Leer mij ze ken- nen...de Zeeuwen' van L. W. de Bree. D: 4e groep beeldt legende uit; wordt op de band opgenomen. E: 5e groep maakt affiches over eiland, reoreatie enz. F: 6e groep leest de krant en verzamelt artikelen over het eiland, teneinde een prikbord te kunnen samenstellen. G: 7e groep maakt grote topografische kaart van het eiland. Op het programma stonden voorts onder meer een bezoek aan de deltadienst Burgh- sluis van rijkswaterstaat en een vaartocht naar het werkeiland midden in de Ooster- schelde, van waaruit mede de voorberei dingen worden getroffen om de Oosterschel- de af te sluiten. dat is voor mij niet het belangrijkste. Wat duidelijk naar voren is gekomen, is dat er in de praktijk een enorme behoefte be staat aan bijscholing. In het bedrijfsleven is dat allang een normale zaak:, in het on derwijs begint dat nu nog maar pas op gang te komen. De grote tekortkoming in het huidige onderwijs is, dat de onderwijzers de leerlingen nog te weinig tot een zelf standige werkwijze kunnen brengen. De situatie, zoals die thans ligt, is nog te veel doceren, afgerond door gesprekken en op dracht jes: de onderwijzer geeft les over een bepaald onderwerp, de kinderen mogen ei- even over praten, moeten daarna het ge hoorde opschrijven. Gevolg: het kind is de les spoedig vergeten, omdat de verwerking ontbreekt. De kinderen moeten zelf kunnen uitzoeken en oplossen wat ze willen weten (exploreren). Om nu de leerkrachten enig inzicht in deze materie te verschaffen wor den deze cursussen gegeven. Wij zijn er vanuit gegaan, dat het kind zelfstandig een opdracht moet kunnen Uitvoeren. Eèii op dracht. die dan weer voorkomt uit alles wat om het kind leeft en gebeurt. In deze vage omgeving moet het kind zelf kunnen ex ploreren. Van de kennis, die de kinderen reeds hebben, moet de onderwijzer zoveel mogelijk gebruik maken'. Aldus de heer De Graaf. Verder wilde deze docent graag de aan dacht vestigen op het belang van een do- cumentatie-bibliotheeb. ,Zo snel mogelijk, en centraal moeten er richtlijnen komen om bepaalde onderwerpen te behandelen, zo dat de onderwijzer niet alles in zijn eigen houtje moet blijven onderzoeken en uit proberen'. Over het algemeen wordt deze mening door de onderwijsmensen wel onderschreven. De rijks pedagogische academie te Middelburg geeft momenteel naast de cursus op Schou wen, ook een cursus aansluiting kleuter- onderwijs-basisondenvijs op Walcheren. ,Het ministerie van onderwijs heeft het geven van bijscholingsoursussen door de pedagogische academies gedurende de af gelopen jaren aangemoedigd', zegt de heer De Graaf hierover. Hoe dan ook, vanuit het onderwijs komt steeds meer de roep om dergelijke cursussen. De heer De Graaf vindt het dan ook teleurstellend, dat van de 17 openbare basisscholen op Schouwen- Duiveland er slechts zes gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid om de ken nis omtrent de onderwijsvernieuwing t.e verdiepen. het uitwisselen van gegevens en het willen en durven overnemen van andermans ideeën is uitermate belangrijk. Wij kunnen ons niet meer afwijzend opstellen. Of we willen of niet, we zullen mee moeten met de ver anderingen. Iedere leerkracht dient daar van doordrongen te zijn. Daarom zijn deze cursussen ook zo belangrijk: je kunt de nieuwe ontwikkelingen en dat zijn er tegenwoordig nog al wat op de voet volgen'. De heer Damman, afkomstig udt Middel burg, zag niet alleen een gunstig resul taat voor de leerkrachten, ook de leerlin gen hebben veel profijt gehad van het wer ken aan dit project. Het sociale contact en het werken in groepen stonden hierbij centraal. De heer Damman: ,Een kind, dat in een groep werkt, komt individueel tot veel betere prestaties, het is veel intensie ver bezig en het kan veel beter problemen oplossen. Daar heeft deze methode van on derwijs veel meer effect dan vroeger. Bo vendien komt het kind door het explorerend bezig zijn tot een betere persoonlijkheids- Als meest positieve punten van dit project wilde de heer Damman zien het doorbreken van splitsing van vakken, het werken in groepen, het activeren van de kinderen en liet bekend maken met hun eigen omgeving. Twee problemen, die zowel door docent D? Graaf als door de cursistenonderwijzers worden onderschreven zijn: 1. het gebrek aan voor kinderen geschikte naslagwerken en informatiebronnen. De meeste documentatie moet thans nog door de onderwijzer worden omgewerkt, hetgeen zeel veel extra tijd vergt. Conclusie: iedere school moet in het belang van het onderwijs aan de kinderen kunnen beschikken over een (bescheiden) naslag bibliotheek. 2. de praktijkmiddagen. Op deze midda gen bezoekt de onderwijzer andere klas sen (in het kader van de cursus) en dan moet hij zijn eigen klas naar huis stu ren. Doordat tal van ouders het belang van dergelijke cursussen niet onderken nen, stuit het geven van .extra vrije middagen' vaak op bezwaren. ,Toch', aldus de heer Damman, .kunnen wij als onderwijzers deze middagen niet mis sen in het belang van de kinderen'. Ge zien de geringe belangstelling ziet cur susdocent De Graaf de enige oplossing in een verplichte bijscholingscursus, ge geven tijdens een studieweek en studie dagen, of een andere vakantieregeling. BIJSCHOLING PROFIJT OUDERS Wat zijn nu de meningen van de deelne mers na verwezenlijking van het project ,Oii8 Eiland'? De heer De Graaf, docent van de cursus, zegt er dit van: ,Een goed resultaat. Ik mag wel zeggen: een geslaagd geheei. Maar Diezelfde mening is de heer Damman (28), hoofd van de openbare basisschool Burgh- Haamstede, toegedaan. ,Het wordt nu lang zamerhand wel duidelijk', zegt hij, ,dat men als onderwijzer en als school niet meer alleen kan werken. Het onderlinge contact. Als een zeer belangrijke taak voor de school zag de heer P. T. Bolkenbaas (28), hoofd van de openbare basisschool te Oosterland, na deze cursus: het geven van voorlich ting aan de ouders. Hij zegt daarover: .De ouders moeten weten hoe belangrijk de cursus is, waarvoor him kind een middag vrijkrijgt. Via onze schoolkrant worden de ouders hierover voorgelicht. Voorts bestaat bij ons het plan in het najaar informatie avonden (lessen) voor de ouders te geven over de onderwerpen: nieuwe leesvormen en projectonderwijs, zodat de ouders in de gelegenheid zijn kennis te nemen van de veranderde toestanden in het onderwijs', aldus de heer Bolkenbaas, die het thans afgewerkte project erg leerzaam en nuttig vond en die zeker plannen heeft hiermee voort te gaan. Een bezwaar vond hij evenwel het te vrij blijvende karakter van deze bijscholings oursussen. ,De overdracht van de onderwijs vernieuwing gaat veel te traag. Het is dan ook jammer, dat zo weinig scholen heb ben deelgenomen, zeker in een tijd, waar- In we maar één zekerheid hebben en dat is, dat we het nu niet goed doen', aldus de heer Bolkenbaas. Ook de heer J. G. Brugman. (55) hoofd van de openbare Theo Thijsseschooi te. Zierik zee staat positief tegenover de bijscholings cursussen. Zijn antwoord: ,Ik heb met ple zier de cursus gevolgd. Maar het geweldige enthousiasme van de jongeren, kan ik niet meer opbrengen. Wel heeft onze school vanaf de vierde klas meegewerkt aan dit project. Vooral de heer J. Goedhart heeft met de 5e klas een prachtig resultaat be reikt. Het was hard werken geblazen voor hem, maar de kinderen vonden het fijn en hijzelf had er veel plezier in. Daarom zal ik ook steeds mijn medewerking verlenen bij vernieuwingsexperimenten', betoogt dit schoolhoofd. GOED RESULTAAT Hoewel alle scholen goede resultaten heb ben geboekt met hun project, zijn de deel nemende oursisten allen van mening, dat projectonderwijs sec (dus alleen project onderwijs en niets meer) geen haalbare zaak is. Bezwaren: ,Het traditionele on derwijs laat geen ruimte voor projecton derwijs; men komt niet klaar met de leer stof'. (Damman). ,De gehele systematiek van het onderwijs, zoals het nu nog wordt gegeven, komt in het gedrang bij project onderwijs'. (Bolkenbaas). .Projectonderwijs kost te veel tijd aan voorbereiding en legt een te grote druk op de onderwijzer". (Brug man). De deelnemende cursisten, van wie er een aantal spraken, waren dan ook van oordeel, dat één of twee projecten per jaar duur van de projecten één maand voldoende zijn en dan bijvoorbeeld als afsluiting van een trimester of schooljaar. Deze laatste opmerkingen doen echter niets af aan het belang, dat de Schouwse onder wijzers aan projectonderwijs in het alge meen hechten. Overvoeren doet niemand en geen enkele zaak goed. Dat geldt ook voor projectonderwijs. EEN MEISJE VOOR DE RUYTERSCH00L VLISSINGEN - Als alles goed gaat zal ook de ,De Ruyterschool' in Vlissingen in augustus de eerste vrouwelijke studente ver welkomen. Voor de zestienjarige Levina Hundersmarck uit Ovezande hangt dan een donker mantelpakje klaar, geïnspi reerd op het uniform voor de zeevaartscholieren. Levina, die in het dagelijkse leven naar de naam Lenie luistert, moet voor het zover is nog haar hbs-a examen doen en dat is voor haar reden genoeg om nog maar niet te veel los te laten over haar plannen om de opleiding tol stuurman op de grote vaart te gaan volgen. .Ik moet eerst maar zien te slagen', zegt ze. Toch heeft ze een inschrijvingsformulier van de zeevaartschool ingevuld. Waarom ,Je moet toch wat gaan doen', is hel: voorzichtige antwoord, en dan: ,Het is zomaar bij me opgekomen. Het leek me wel leuk om te gaan varen en het leek me leuker dat zo te doen. Ik had ook stewardess kunnen worden, of naar de hotelschool gaan en dan later bij de civiele dienst op een passa gierschip. maar zo kan het ook'. Inderdaad, zo kan het ook, nu de HAL heeft besloten om vrouwelijke stuur lieden te accepteren. Andere maatschappijen hebben overigens nog niet gereageerd. Directeur G. K. Brouwer van de Ruyterschool: ,Ik kan me goed voorstel len dat een vrouwelijke stuurman (of .stuurvrouw') minder gewenst i op een vrachtschip, waar men toch in aanraking met bootwerkers e: havenarbeiders van de ruwste soorten. BELANGSTELLING Het heeft wél de nodige voeten in de aarde gehad voordat een meisje zich kon laten inschrijven bij de zeevaartschool. De heer Brouwer: ,Die belang stelling dateert al van enkele jaren terug. De laatste jaren hadden we elk seizoen wel een aanvraag, maar wij hebben het altijd zo geregeld dat men eerst een maatschappij moet zien te vinden die het meisje later aan zou willen nemen. Dat lukte vrijwel nooit en daarom heeft het nog zo lang ge duurd voordat we onze eerste vrouwelijke leerling konden inschrijven. Overigens kent men in de Scandinavische landen al veel radiotelegiafis les, een werkkring aan boord die heel goed te realiseren is voor een meisje, maar Radio-Holland heeft tot nu toe altijd meisjes geweerd'. Lenie Hundersmarck: ,Ik zou niet mijn hele leven willen varen, maar wie doet dat nu wel?' Je kunt toch later ook nog wel een walbaan krijgen bij scheepvaartmaatschappijen! Ik begin als ik m'n diploma tenminste haal in de tweede klas. Dan duurt de opleiding nog twee jaar en dan ga je varen. Dat lijkt me gewoon leuk'. ,Een onvrouwelijk beroep? Welnee, waarom?' Op de zeevaartschool krijg je wel veel wiskunde en zo, maar ik was daar ook niet zó slecht In. Gewoon goed. Ik was ongeveer net zo goed in wiskunde als in de handelsvakken'. Over de aanstaande rol in een nieuwe gemeenschap: het enige meisje tussen erg veel jongens, zegt Lenie: ,Ik doe maar gewoon, ik weet niet of het zo anders is'. Directeur Brouwer: ,Ik denk dat het de sfeer op school wel wat zou kunnen beïnvloeden, dat de jongens wat voorzichtiger zijn met hun woorden bijvoorbeeld. Maar verder zal ze gewoon mee moeten draaien. Ik hoop eigenlijk wel op nóg een meisje om dit experiment mee te beginnen, dat lijkt me prettiger'. Over de functie van de vrouw op zee: ,Ik zou deze opleiding voor meisjes niet stimuleren. Wat ik namelijk belangrijk vind, is dat een vrouw later als het nodig mocht zijn of als ze wat om handen wil hebben, weer kan terugvallen op haar oude beroep. Dat zal met dit vak niet kunnen'. ■Als een .stuurvrouw' trouwt, kinderen krijgt en dan later weer wil gaan werken zal ze moeilijk de biezen kunnen pakken en maandenlang op zee zitten. Het lijkt me in de praktijk een moeilijk haalbare zaak'. Lenie: Dat lijkt me niet zo belangrijk. Je kunt later toch altijd nog op een kantoor terecht'. TEKORT De heer Brouwer: ,Er is een schreeuwend tekort aan jonge stuurlieden. Per jaar kan men zo'n 180 200 stuurmansleerlingen gebruiken. De ge zamenlijke scholen zorgen slechts voor ongeveer honderd mensen, vol gend jaar zal dat nog minder zijn. Dat betekent ook dat er te weinig derde en vierde stuurlui zullen zijn. Ik zie dit meisjes op zee echter niet als een oplossing, hoogstens als een tijdelijke. Misschien heeft de HAL daarom wel tot deze stap besloten'. 1 KONIJN ,EN GIBELOTTE' Vraag uw poelier een vnld konijn in stukken te verdelen. Bak deze, tezamen met 100 gr in dobbelsteentjes gesneden ontbijtspek, in 50 gr boter boven een flink vuur snel licht goudbruin. Voeg een vingergreep tijm toe, zout en versge- malen peper en 8 kleine uitjes, zo klein als u ze krijgen kunt. Laat de uitjes even kleur krijgen en bestrooi het ge- E= heel dan met 8 afgestreken eetlepels bloem. Schud de inhoud van de pan door F= en wacht tot de bloem zijn bleke kleur- tje kwijt is. Voeg '.4 l water of met de paasdagen witte wijn toe, laat het konijn zo op een laag vuur gaarstoven. Voeg 10 minuten vóór het einde van de braadtijd 100 gr even gefruite champig- nons toe. Reken in totaal op ongeveer |H l'/t uur. C0G AU VIN Voor dit gerecht hebt u een niet al te jonge kip nodig, die bij langdurig stoven wat meer smaak en geur heeft af te ge- ven dan een jeugdig kuiken. Helaas zijn wat oudere kippen hier nogal vet. Het beste is misschien dan magere kippe- poulet te nemen. Vraag uw poelier de poulet in kleinere stukken te verdelen. Braad de stukken in 50 gr boter, teza- tnen met 50 gr in kleine stukjes gesne- den ontbijtspek en een gesnipperd uitje. gli Als alle ingrediënten wat kleur hebben pS aangenomen, na ongeveer een kwartier, jü= voegt u /i fles rode vjijn toe een gevione beaujolais voldoet uitstekend)een blaad- =n je laurier, een teentje knoflook, een tak- je peterselie en zout naar smaak. Leg een deksel op de pan en laat de stukken kip zo op een laag vuur 8 uur sudderen. Neem de stukken kip uit de pan en leg ze in een warme schaal. Verwijder het takje peterselie. Roer 85 gr zachte boter E= tot een romige crème en meng er een af- gestreken eetlepel bloem door. Neem van dit mengsel telkens een lepeltje af en r=F roer dit door het stoofvocht tot dit licht bindt. Vóór het toevoegen van de wijn kunt u er nog een glas cognac overgie- ten en de damp daarvan aansteken en laten uitbranden, desgewenst kunt u ook nog 100 gr gefruite champignons toevoe- gen, maar nodig is dit alles niet. GEVULDE EIEREN Natuurlijk voor de paastijd een eierrre- cept. Het onderstaande is heel geschikt voor een feestelijke lunch. Kook 8 eieren (of meer!) hard, maar liever niet lan ger dan 10 minuten. Snijd ze overlangs doormidden, neem de dooiers eruit en maak djeze 'fijn. Roer 50 gr zachte boter romig en meng er de fijngemaakte dooiers door. U kunt nu allerhande vul lingen maken door telkens een eetlepel van het eimengsel te vermengen met één van onderstaande combinaties van ingrediënteneen paar fijngehakte gar nalen, fijngehakte peterselie, weinig zout en versgemalen peper1 afgestreken theelepel mosterd, enlxle druppels aro ma en zout; fijngehakte bieslook of prei, 1 theelepel tomatenketchup en zout; 2 theelepels geraspte kaas, 1 afgestreken theelepel paprilcapoeder en zout; 1 fijn gemaakt sardientje en een paar druppels citroensap; 8 fijngehakte groene olijven en 1 theelepel mayonaise; enz. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer combinaties te bedenken. Vul elke eihelft met een berg je van het mengsel. Als u een dun plak je van de onderzijde afsnijdt blijven ze beter staan. Garneer met sla, komkom mer en radijsjes. PAAS-LAMSB0UT In navolging van Oost- en Zuidoosteu- ropese paastradities zouden we in de paastijd ook eens een sappig groot stuk lamsvlees op tafel kunnen brengen. Wij zullen dan wel geen heel lam op houts kool roosteren, maar een feestelijke lamsbout zal het toch ook goed doen. Vraag uw slager om een ontbeende lamsbout van ongeveer 1 kg. In sommige plaatsen zult u dit van te voren moeten bestellen. Week 8 sneden brood in 1 glas sherry en klop een ei los. Meng het fijn gemaakte brood, sherry en ei met een theelepel rosmarijn, een afgestreken eet lepel tomatenpuree en zout. Fruit boven laag vuur zachtjes een gesnipperd uitje zonder het bruin te laten worden. Roer het door het broodmengsel. Vul de lams bout er mee en draai er zonodig wat bindtouw omheen. Geef hier en daar een insnijding in het vlees en verstop daarin plakjes knoflook. Braad de lamsbout in 100 gr boter vlug aan alle kanten goud bruin. Temper het vuur, voeg icat koude boter toe en laat het vlees zo zachtjes verder braden. Voeg van tijd tot tijd een scheutje water of evenueel sherry to. Totale braadtijd is ongeveer 1 '/2 uur. Het vlees mag van binnen best wat rose blij ven. Bind het braadvocht met wat mai- zena. Geef er aardappelen bij en fla geoletboontjes uit blik. GELDERSE HAM Fruit een gesnipperde ui en een fijnge sneden appel zachtjes in 50 gr boter. Spoel 500 gr zuurkool af in een vergiet en snijd de zuurkool wat fijner. Leg de helft van de zuurkool op het bedje van appel en ui, voeg 1 dl water toe en 6 geweekte gedroogde pruimen. Dek toe met de rest van de zuurkool en kruid met blaadje laurier, twee kruidnageltjes en een theelepel suiker. Leg een deksel op de pan en laat de zuurkool een uur tje zachtjes stoven. Bak 4 plakken ge kookte ham en Jf plakken appel even in boter. Schep de zuurkool op een warme schaal, garneer met de pruimende ham en de plakken appel. Geef er aardappel puree bij. (ADVERTENTIE) Een schoonheids behandeling doet wonderen voor elke vrouw. Maak eens een afspraak met Schoonheidsspecialiste HENNY VAN DER VELDE Troelstraweg 839 (torenflat) Vlissingen Tel. 011S4—6949

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 25