KUNSTIJSBAAN IN ZEELAND: ILLUSIE OF REALITEIT kunstijsbaan is te realiseren' EXPLOITATIE IN CIJFERS ppovincla zeeuwse coypanl WERKWIJZE VAN VRIESINSTALLATIE WETHOUDER HUBREGTSE VAN MIDDELBURG: 19 miinwfmi 28 MAART 1970 MIDDELBURG Do schaatsen van de Zeeuwse liefhebbers zijn dit seizoen nauwelijks uit het vet gekomen. De afgelopen winter met zo af en toe een beetje vriesweer zorgde ervoor, dat de .gladde ijzers' op enkele dagen na in de kast hieven. Het is niet verwon derlijk dat men na zo'n ervaring jaloers begint te kijken naar plaatsen waar men wel naar hartelust een baantje kan trekken, zonder dat de weersomstandigheden spelbreker worden. En even min is het dan merkwaardig dat er een actie op touw wordt ge zet, waarbij kinderen er zelfs in slagen om door te dringen tot in het provinciehuis, waar op de tafel van gs een dringend verzoek wordt gedeponeerd om toch ook eens serieus te gaan denken aan de bouw van een kunstijsbaan, zodat er niet langer hoeft te wor den gewacht, tot er ergens in Zeeland een berijdbare ijsvlakte is. Tijdens de ontvangst van die Jonge activisten heeft gedeputeerde J. L. van Geesbergen laten doorschemeren dat de financiële conse quenties verhinderen om al spoedig tot realisering van plannen in deze richting te komen Liggen de moeilijkheden nu werkelijk zover buiten bereik? .Helemaal niet', zegt- de heer J. den Hoedt van de Zeeuwse sport- en jeugdraad. ,Men neemt haast als vanzelf sprekend aan dat zoiets In Zeeland voorlopig niet haalbaar ls. Maar voorbeelden elders in het land tonen aan dat het wel kan. Kijk, we moeten hier in Zeeland natuurlijk niet gaan vergelijken met Heerenveen. Tenslotte bouwen wij hier ook geen olympisch stadion. Maar wie de verschillende projecten eens nader gaat be kijken merkt dat de kosten van een kunstijsbaan in verhouding tot wat een sporthal aan investeringen vergt toch reuze meeval len', zo meent de heer Den Hoedt. .Bovendien betekent zo'n voor ziening gewoon dat je er een stuk leefbaarheid bij krijgt. Het is niet alleen dat je eer. nieuwe mogelijkheid tot vrijetijdsbeste ding laat ontstaan, je introduceert hiermee ook voor dit gewest een nieuwe sport als ijshockey.' Aldus de heer Den Hoedt die meent dat een inrichting als een kunstijsbaan voor mensen die zich straks in Zeeland willen vestigen gewoon een pluspunt is. Bij gaande reportage verschaft nadere gegevens over diverse kunst ijsbaanrecreaties in het land. Een onzer redacteuren heeft daarbij getracht materiaal aan te dragen voor het benaderen van de vraag: is een kunstijsbaan voor Zeeland illusie of realiteit? Aan de lezer het antwoord 1 Kijk, de kaarten liggen natuurlijk niet zo bijzonder als in Hengelo waar oud-Middelburger Gerard Mi chael Seugling een .onbewoonbaar' voetbalstadion kan benutten om er de aanleg van een kunstijs baan annex ijshal in te realiseren. Men wil de be volking laten participeren en ook de industrie zal een steentje moeten bijdragen. Dat ts allemaal nodig want het gaat om een pro ject van een dikke drie miljoen. En dat hakt er nog al in. Voor wie met minder genoegen wil nemen lig gen er fraaie voorbeelden in 's-Hertogenbosch en Tilburg. Maar nu eerst even iets anders: vesteringskosten voor een kunstijsbaan kan worden gesteld dat voor de koelteehnische apparatuur bij begrotingen kan worden gerekend met ongeveer tach" tig tot negentig gulden per vierkante meter ijsop- pervlakte voor een open baan. Voor een overdekte baan is dit ruim vijftien procent lager. den bosch inkomstenbronnen Veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor een kunstijsbaan in ons land wordt gevormd door de entreegelden voor het zogenaamde publieke schaat sen. De grootste toeloop van bezoekers ligt in de weekenden, waarbij ook op ijshockeybanen toppen van over de 3000 bezoekers worden bereikt. Andere bronnen van inkomsten zijn de trainingsuren voor schaatsclubs, ijshockeytraining en wedstrijden, de verhuur van reclameruimte en de verhuur van ne vendiensten als kantine, garderobe, sportwinkel etc. De in ons land sterk wisselende weersomstandighe den pleiten krachtig voor kunstijsbanen die gesloten of althans overdekt zijn. Niet alleen heeft het weer een grote invloed op het bezoekersaantal maar ook op de kwaliteit en het onderhoud van de ijsvloer, het stroomverbruik en het kunnen doorgaan van ge organiseerde evenementen. Een ijsvloer kan evenwel best aanvankelijk in de open lucht worden gelegd en later worden overkapt. De overkapping kan ge makkelijk gedurende de zomermaanden worden ge bouwd zodat het ijsbaangebruik er niet onder hoeft te lijden Onderzoekingen hebben aangetoond dat bij een goe de plaatselijke situering van de zogenaamde ijshoc- keybaner in bevolkingscentra van circa 100.000 zie len mag worden gerekend op 60.000 tot meer dan 100.000 bezoekers per seizoen. Bij deze bezoekers getallen ds een open baan in normale winters zo goed als sluitend te exploiteren. In de grotere ag glomeraties, boven de 100.000 zielen, verdient het aanbeveling te starten met het overdekte type. Na een aanloopperiode zal ook hier een sluitende ex ploitatie mogelijk zijn. Met betrekking tot de in- De bouw van een overdekte kunstijsbaan in Den Bosch werd in samenwerking met het gemeente bestuur in zeer korte tijd gerealiseerd. Het object bevat in hoofdzaken een kunstijsbaan met afme tingen van zestig bij dertig meter, geschikt voor recreatie (publiek schaatsen) en voor wedstrijden in het kunstrijden en ijshockey. Ten behoeve van de toeschouwers zijn aan de lange zijde van de baan aan weerszijden staan en zittribunes gemaakt. In Den Bosch stelde de gemeente ten aanzien van de investeringsfinanciering in het vooruitzicht dat zij evenveel zou bijdragen als door de particuliere sec tor zou worden bijeen gebracht. De inbreng van de gemeente geschiedde grotendeels in de vorm van een hypothecaire lenmg. Deze stimulans werkte zo vruchtbaar dat na zes maanden kon worden ge start met de aanleg van een overdekte baan. Dat gebeurde in 1965. Kosten 600.000. De kunstijsbaan in 's-Hertogenbosch kan sedert de inbedrijfstelling haar exploitatierekeningen bij normale afschrijvin gen met een positief saldo afsluiten. Enkele cijfers van bezoekersaantallen 1966-1967: 120.000 en 1967- 196S: 140.000 bezoekers. In Den Bosch ligt de kunst- Ijsbaaninstallatie een pijpensysteem waardoor een koelmiddel stroomt in het zand. De baan is praktisch het gehele jaar open. In de zomer is er nogal wat belangstelling voor ciubtraiining. tilburo Het pijpensysteem van de kunstijsbaaninstallatie in de Pelikaanhal in Tilburg is in beton gevat. Zo mers is deze vlakte te gberuiken als tennis- handbal, of badmintonbaan. Voorts kunnen er diverse manifes taties in plaatsvinden wanneer de slechte weers omstandigheden een optreden in de openlucht on mogelijk maken. In Zeeland zou zo'n hal in de zo mer dienst kunnen doen als slecht-weer-accommo- datie voor een of andere toeristische attractie. Zelfs 3e komst van een ijsrevue naar Zeeland behoort tot de mogelijkheden! In Tilburg was een speeltuinver eniging zes jaar geleden initiatiefneemster tot de plannen om een kunstijsbaan te stichten. Er werd gestart met een open baan van zestig bij dertig meter. De kosten bedroegen een kleine half mil joen. Vorig jaar is er een hal rond gebouwd. De kosten daarvan bedroegen 1,2 miljoen gulden. Voor zitter G. van de Broek (45) is dik tevreden over de functionering van de Tilburgse kunstijsbaan. De Pellikaanhal wordt in het winterseizoen door velen bezocht. De bezoekers komen uit de hele omgeving. De heer Van de Broek: ,Dat kun je goed zien aan al die mensen die met schaatsen in de hand van het stadion komen of uit de bus stappen. De baan in Tilburg is drie periodes per dag geopend: 's mor gens var. tien tot twaalf, 's middags van twee tot vijf en 's avonds van acht tot half elf. Per periode moeit er betaald worden. Tot en met twaalf jaar 1,25 en voor bezoekers boven deze leeftijd 1,50 per keei. Er zijn speciale avonden voor training en voor ijshockeywedstrijden. Het stichtingsbestuur is er bij de opzet van de kunstijsbaan in Tilburg van uit gegaan dat de baan er op de eerste plaats is voor het vrije schaatser.. Het beoefenen van de ijs hockeysport en het kunstrijden komt er op de twee de plaats. Na het overdekt worden van de baan is de toegangsprijs in Tulburg met een kwartje ver hoogd. populaire periodes De beherende stichting heeft twee populaire periodes ingesteld. Op woensdagmiddag kan iedereen komen schaatsen voor 75 cent en op zaterdagavond komen de kosten op een gulden. Mensen die alleen maar willen kijken betalen twee kwartjes. Vooral op za terdagavond is het erg druk in de ijshal. De heer Van de Broek: ,Je moet het opvangen van de jeugd hier niet uit. het oog verliezen. Op zaterdagavond bijvoorbeeld komen hier zo'n vierhonderd jonge men sen.' De open ijsbaan heeft in Tilburg nooit reden tot enige financiële zorg gegeven. Maar door het over kappen van de hal is de exploitatie in vijf maan den niet rond te krijgen, zo zegt de heer Van de Broek. De gemeente verstrekt ons nu een subsidie in het tekort.' JACQUES CATS. Een exploitatiebegroting voor een redelijk gesitueerde open ziet er in een normale winter ongeveer als volgt uit: 0 x 30 meter-baan 70.000 bezoekers a gem. 1,2C 84.000 Personeelskosten 30.000 Verhuur van reclameruimte 10.000 Elektriciteit, gas, water 25.000 Diverse inkomsten 10.000 Afschr.: ƒ300.000 in 15 jaar 20.000 Tekort. 4.000 Rente ƒ300.000 a 7 procent 21.000 Diversen 8.000 108.000 Belastingen 4.000 108.000 Bij 75.000 bezoekers per seizoen, een aantal dat na een aanloopperiode zeker haal baar is, is het tekort opgeheven. Bovendien kan na een aantal jaren het rentebe drag afnemen. Voor eenzelfde, doch overdekte baan wordt de begroting als volgt: 90.000 bezoekers a gem. 1,20 108.000 Verhuur van reclameruimte 20.000 Diverse inkomsten 12.000 Tekort 8.000 148.000 Personeelskosten 30.000 Elektriciteit, gas, water 20.000 Afschr.600.000 in 15 jaar 40.000 Rente ƒ600.000 a 7 procent 42.000 Diversen 10.000 Belastingen 6.000 f 148.000 Ook hier een klein tekort, dat als aanloopverlies beschouwd dient te worden. In de investeringsbegrotingen van 300.000, respectievelijk 600.000, zijn de di verse, bij een kunstijsbaan benodigde accommodaties zeer. sober gehouden. Met een extra investering van ƒ100.000 a ƒ200.000 kan men op dit punt heel wat doen. DEN BOSCH De vriesinstallatie voor de Tilburgse kunstijsbaan is ontworpen door Grasso's koninklijke machinefabrieken in Den Bosch. Grasso bouwde ook de vierhonderd meterbaan te Amsterdam. De baan in Til burg is ontworpen als een multi-purposebaan, dat wil zeggen dat hij geschikt is voor zowel familieschaatsen als ijshockey, kunstrijden, ijsdansen enz. Elk soort van gebruik stelt zijn specifieke eisen aan de tempera tuur van het ijs. Omdat de belasting van de baan ook in koeliteclmisch opzicht zeer sterk wisselt is een flexi bele koelinstallatie ontworpen. In totaal is een koel- technisch vermogen van 568.000 kcal/uur geïnstalleerd. Dit is evenveel als het vermogen van 4000 normale huishoudkoelkasten bij elkaar. De installatie werkt ge heel automatisch afhankelijk van de vereiste tempera tuur van de ijsvloer, de buitentemperatuur en de rjelatie- ve vochtigheid van de buitenlucht. In het koelsysteem circuleert ammoniakgas dat door de compressoren wordt samengeperst, waarna het via olie-afscheiders naa# de verdampingscondensor stroomt. Door sterke afkoeling met behulp van veerdampend water wondt de samengeperste ammoniak vloeibaar gemaakt en ver zameld m een hoge druk aiumoniakvat. Hieruit wordt de ammoniak via een smoorventiel in het lager dan de baan gelegen lagedrukreservoir ingespoten. Dit reser voir dient als voorraadvat, vooral buiten het seizoen nis de baan voor rolhockey wordt gebruikt en er zich geen ammoniak in de pijpen mag bevinden. Onder het lage druk ammoniakvat staan twee pompen opgesteld die de koude vloeistof door de pjjpen in de betonvloer onder de ijsbaan pompen. De pijpen koelen daardoor af, de temperatuur van het beton daalt en het water op de betonvloer bevriest. Doordat de van de baan af gevoerde warmte door de circulerende ammoniak wordt opgenomen, gaat deze koken en komt damp vry. Deze damp stroomt met de vloeistof mee terug naar het lage druk ammoniakvat van waaruit liij door de com pressoren wo^dt afgezogen en weer door de condensor wordt gevoerd. Do vloeistof gaat via de pompen weer naar 't buizennet, anngeevuhl met vloeistof uit het hoge druk-reservolr. Op deze wijze is een continu kringloop verzekerd. Middelburg is de enige gemeente in Zeeland waar de ideëen over een kunstijsbaan al in een .overdenkstadium' zijn gekomen. In de binnen kort te presenteren sportnota van Middelburg wordt onder meer gesteld dat in een stedelijk gebied met een totaal aantal van 95.000 inwo ners de aanleg van een kunstijsbaan op zijn minst een project behoort te zijn van de dubbel stad. Er wordt dan ook gepleit voor overleg met de gemeente Vlissingen op dit punt. De groen strook tussen Middelburg en Vlissingen zou ruimtelijk de beste plaats zijn voor de situering van een kunstijsbaan. Wat zegt het Middelburgs gemeentebestuur zelf van dit alles Wethouder M. A. L. Huibregtse: ,Als de sportnota uit is gaat die eerst naar de adviesraad voor de sport. En ook de sportorganisaties krijgen gelegenheid om hun oordeel te geven. Eerst daarna zal het college van b en w een standpunt innemen over de zaken die er in de sportnota worden aangeroerd.' Aldus de heer Hubregtse, die spre kend over de kunstijsbaan, persoonlijk van mening was dat een kunstijsbaan te realiseren is. Maar we kunnen het niet alleen doen', zo zed hij. Toen we met een sport hal begonnen zei ook iedereen: Jullie zijn gek, want het is veel te duur. Maar nou is heit niks bijzonders meer. Nou worden er overal sporthallen gebouwd. En dat heeft zich eigenlijk in een korte spanne tijds zo ont wikkeld.' Aldus de Middelburgse wethouder. En dan nog even wat andere reacties: HENK PELLJKAAN, oud sportman: behalve sporthallen en overdekte zwembaden bouw ik met mijn bouwbedrijf nu ook overdekte accommodaties voor de ïjssport. Wan neer men zo'n had in Zeeland zou willen hebben zou dat op een bedrag van rond de 1.4 miljoen komen. Exclu sief de grond dan. Voor dit bedrag kan men beschikken over een hal met daarin een zestig bij dertig vloer een restaurant kleedruimte en ruimte voor de inrichting van een sportwinkel. Elke dag komen er gemeentebesturen kijken naar het Tilburgse prototype. We hebben al con tacten met vijf tot tien gemeentebesturen. Nee, Zeeuwse gemeentebesturen zijn daar niet bij.' WIM HIRDES, schaatstrainer te Krabbendijke: We zouden zeer gebaat zijn met een kunstijsbaan in de pro vincie. We gaan nu steeds naar Eindhoven. We moeten er dus nogal wat voor doen om in conditie te blijven. Meestal gaat de ploeg uit Zeeland op donderdag naar Eindhoven omdat het gewest Brabant en Zeeland dan kunnen trainen op een tijdstip dat de baan niet voor het pubiiiek schaatsen is opengesteld. Op het ogenblik wordt er niet geschaatst, want de open baan in Eind hoven is met meer in gebruik. De Zeeuwse schaatsploeg komt bijna niet in de gelegenheid om in Zeeland op landijsbanen te trainen. Hirdes: dat heb je met dat brak ke water. We hebben deze winter alleen heel eventjes op het Schenge bij Wolphaartsdijk kunnen schaatsen. Maar dat was dan ook alles. PIET VAN HESE, sportambtenaar te Middelburg: Het is een dwingende eis dat er een kunstijsbaan komt. Zee land is vrijwel de enige provincie waar men niet be schikt over een dergelijke voorziening. Maar ik geloof nooit dat een gemeente dit alleen kan financieren. Als sportman redenerend zou ik proberen om het grote be drijfsleven te interesseren. Met dat overdekte zwembad hebben we met al die particuliere giften mee gerekend toch ook anderhalve ton op tafel gekregen. En dat ging alleen nog maar over een Middelburgse zaak. Als de kwestie gced wordt aangepakt is er dacht ik zeker sub sidie te krijgen van erm en de provincie. Sinds kort be schikt de heer Van Hese over de wetenschap dat het helemaal niet juist is om zoals in Middelburg door de ijsclub woJit gedaan een grasland onder water te zet ten. Het beste is om bij een temperatuur van min drie tot min vijf graden een tennisbaan onder te spuiten. Dan heb je binnen vierentwintig uur een prachtige baan. Het ijs hoeft heus niet dertig centimeter dik te zijn. En het verhaal dat een tennisbaan daar erg onder te lijden zou hebben gaat ook niet op, zo zegt de heer Van Hese: Bij deze methode komt eT een ijslaag op de ten nisbaan te liggen. Dat voorkomt dat de vorst de grond in trekt.' HERMAN BELIFANTE, Nederlandse sportfederatie: In een provincie als Zeeland waar nog geen kunstijs baan is zou het zeker toe te juichen zijn wanneer er zo'n voorziening zou kunnen worden gecreëerd. En als 't particuliere initiatief (de be volk ink) voor 'n groot eigen inkomen zorgt zal de Nederlandse sportfederatie en de overheid zeker niet onwelwillend staan tegenover deze zaak. De Nederlandse sportfederatie heeft mt de totopot in het verleden al gelden beschikbaar gesteld voor kunst ijsbanen. Of in dit Zeeuwse geval ook financiële hulp is te verwachten zal echter een zaak zijn van de verde lingscommissie. Overigens zal het ministerie voor erm meer gaan denken in de ludieke sfeer. We moeten nu gaan denken in de sfeer van: wat doe je met je vrije tijd. De aanleg van een kunstijsbaan kan bevorderen dat er weer een stuk vrijetijdsbesteding bijkomt.' JHR QUARLES VAN UFFORD, voorzitter van de Ne derlandse schaatsbond: Het is voor ons niet mogelijk om ons te bemoeien met financieel economische aspec ten. Dat hadden we wel kunnen doen als we een aantal jaren geleden een soort van ijsbaanplanologie hadden op gezet. Maar de stichting van een kunstijsbaan betekent voor de streek natuurlijk een geweldige stimulans voor de recreatiesport en voor het kunstrijden is het ook on gelooflijk belangrijk. Kunstijsbanen bieden deermate gro te mogelijkheden voor de recreatie dat dit soort van sportaccommodaties anno 1970 toch eigenlijk ook van de overheidssubsidieregeling zou moeten profiteren. Als je ziet zoveel mensen er gebruik van kunnen maken kan een kunstijsbaan een vergelijking met een andere sub sidiabele sportaccommodatie glansrijk doorstaan.' DE HEER J. P. A. VAN RIJSWIJK, secretaris van de Nederlands ijshockeybond. Hoe meer kunstijsbanen er komen, des te beter is het voor de ijshockeysport. Aan vankelijk hadden we een pakket met drie prototypes. De goedkoopste baan die gedeeltelijk open is hebben we la ten vallen omdat de ervaring heeft geleerd dat die ba nen toch weinig levensvatbaarheid hebben. Nu hebben we in het pakket een baan, die overkapt wordt via een metalen constructie en een houten bouw naar het voor beeld van de Pellikaanhal in Tilburg. De kosten liggen in de orde van grootte van 1.3 tot 1.5 miljoen gulden. Een particuliere exploitatie is nauweldjk te doen omdat men vooral in de aanloopperiode zit met hoge afschrijvings kosten. Wij zelf adviseren steeds om de exploitaitie te laten geschieden door een stichting. Deze vorm maakt het mogelijk dat er subsidies kunnen worden aange vraagd om een stuk onrendabele top te kunnen wegwer ken. Aldus de heer Van Rijswijk, die voorts kon meede len dat er momenteel pogingen in het werk worden ge steld om ook de kunstijsbanen tot de subsidiabele sport hallen te rekenen. Tilburg is er op het ogenblik druk mee bezig. De ijshockeysport beghit mede door de komst van allerlei kunstijsbanen er goed in te komen. Deze ijs hockeysport kan in belangrijke mate bijdragen tot het rendabel maken van een kunstijsbaan.' KUNSTIJSBAAN TE TILBURG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19