Beethoven-molen gaat steeds sneller draaien rrrnrrm Caroline boos op de evangelische omroep MIDDELEEUWEN EN RENAISSANCE PANDA EN DE MEESTERMAKER HERDENKING VAN £EN GROVE KEREL OPTICA' Van en voor de draaitafel VRIJDAG 27 MAART 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 (Van onze kunstredactie) Bonn is de stad van Ludwig van Beethoven. Dat brokje geschiedenis wordt niet alleen in een .Beethoven- jaar' met zorg gekoesterd. In het centrum van de stad is ter ere van de componist een metershoog bron zen standbeeld opgericht, het Beet- hovenhuis in de Bonngasse behoort tot de drukstbezochte musea en de Beethovenhal aan de Rijn, ruim tien jaar oud, is het grootste culturele centrum in de hoofdstad van de Bondsrepubliek. Jaarlijks verleent de gemeenteraad van Bonn aan een verdienstelijk componist de Beetho- venprijs. Dit jaar is de Zwitser Klaus Hubert uitverkoren. Aarzelend komen nu echter bovendien de activiteiten van het Beethoven- jaar, de herdenking van de tweehon derdste verjaardag, op gang. De vraag naar platenaibums met de be kendste symfonieën van Beethoven Is de laatste maanden groot. Enkele weken geleden verschenen twee om vangrijke en dure historische werken over het genoeglijk heenrollende le ven ten tijde van de grote toondich ter. Voorts zond een Bonner uitge ver relaties als geschenk voor 1970 een boekje ,Bonn zur Beethovenzeit.' Vroege toeristen vinden het Beetho- venhuis gesloten: de altijd al wan kele woning krijgt een extra verste viging voor het drukke seizoen. In het splinternieuwe Bonn-center, aan de rand van de stad, is inmid dels enkele dagen een interessante Beethovenexpositie te bezichtigen ge weest. Ze is in kisten verpakt naar Engeland verzonden om in de loop van het jaar in verschillende Britse steden te worden getoond. Eenvoudi ge tentoonstellingen, voornamelijk samengesteld uit reprodukties, zullen in 130 afleveringen naar alle delen van de wereld worden gezonden. Ach ter de schermen heerst grote activi teit. Dat laatste geldt bijvoorbeeld ook voor de culturele afdeling van de Bonner gemeentesecretarie, waar al lang geleden concerten en andere feestelijkheden voor de stad zelf waren voorbereid. De binnen- en bui tenlandse belangstelling voor alle ma nifestaties die betrekking hebben op Ludwig van Beethoven blijkt dit jaar echter zo groot te zijn dat vo rige week slechts één concert nog De onthulling van het Beethoven- standbeeld op 12 augustus IS 1,5 (een illustratie uit de Leipziger Illustrier- teZe"-nai niet geheel was uitverkocht. Onmid dellijk zijn nieuwe uitvoeringen voor bereid. Aan de attracties is bijvoor beeld een concert door het Russische nationale symfonieorkest toegevoegd. Op twee avonden in juni treedt het Londense koninklijke ballet Covent Garden op met Beethoven's ,Ge- schöpfe des Prometheus'. En het plaatselijke orkest ook dit is toe gevoegd aan het oorspronkelijke pro gramma zal op 5 september de Beethovenhal verlaten om in zomer- tenue op de markt, met als achter grond het oude rococoraadhuis, een concert te geven. Volker Wangen- heim, .Generalmusikdirektor' van de stad Bonn, ziet daar het begin van een traditie in. In 1927 speelde het plaatselijke orkest tijdens een Beethovenherdenking ook in de open lucht. De entree zal net als toen gra tis zijn. Al zijn verschillende paleizen, die een rol speelden in Beethovens leven, be waard gebleven, de uit zijn voegen barstende Westduitse hoofdstad met zijn eeuwige verkeersknopen en weg- omleggingen mist in elk opzicht de sfeer die de residentie der Keulse keurvorsten in Beethovens tjjd ken merkte. Beethoven's Vlaamse groot vader was door keurvorst Clemens August (cultuurverzamelen was mo de onder die heren) als zanger naaT Bonn gehaald. Kleinzoon Ludwig, die van zijn vader klavier leerde spelen en bovendien een verdienstelijk zan ger was, maakte zijn debuut in het plaatselijke culturele leven op elf- - jarige leeftijd als hulporganist. In de literatuur, die ter ere van de tweehonderdste verjaardag ver schijnt, wordt als het grootste Beet- hovenfeest dat van augustus 1845 ge noemd. Na tien jaar voorbereiding kon toen het grote standbeeld voor het paleis Fürstenberg worden ont huld. Engelands koningin Victoria en haar echtgenoot, prins Albert van Saksen-Coburg en Gotha, kwamen er per trein voor naar Bonn (de spoor lijn Keulen-Bonn was een jaar oud). Het beeld was vlak voor het paleis geplaatst. Toen het doek werd ver wijderd, moet koning Frederik Wil lem de vierde van Pruisen op het bal kon hebben uitgeroepen: ,Hela, hij staat met zijn rug naar ons toe.' Waarop prof. Alexander von Hum boldt rustig zou hebben geantwoord: ,Ja, hij was in zijn leven ook altijd al een grove kerel.' Inmiddels zetelt in het paleis, dat de bronzen Ludwig van Beethoven nog altijd achter zich heeft, de PTT. Het kijkt neer op de rommelige kraampjes van de dage lijkse groentemarkt en heeft boven dien uitzicht op ,en paar grote wa renhuizen. Vandaar waarschijnlijk dat als entourage voor het openlucht concert niet het plein met Beetho vens standbeeld, maar de oude markt is gekozen. Een markt overigens, die nu nog een kolossale vele meters die pe kuil is, omdat men doende is er een grote ondergrondse garage te bouwen. De sfeer in het Beethoven- jaar 1970 heeft met die van 1845 al leen de muziek gemeen. (ADVERTENTIE) JOHN, ÏOKO EN DE CHIMPANSEES John Lennon en Yoko Ono krijgen twee nieuwe medewerkers: chimpan sees, waarmee binnenkort voor een radioprogramma opnamen zullen wor den gemaakt. De Lennons zullen de zang verzorgen, Bugsy en Rosie de pianobegeleiding. Produktieleider John Walters heeft volgens de .Daily sketch' gezegd dat hij musici zocht voor improvisatie, waarbij hem Des- mond Morris' experimenten met ab stract schilderende chimpansees te binnen waren geschoten. Hij besloot toen hetzelfde op muzikaal terrein te proberen. De apen zijn gehuurd van een talentenbureau' voor dieren. John en Yoko zullen bandjes met ,apen- muziek' beluisteren en daar dan hun eigen stemgeluid aan toevoegen. NIEUWE ORGANISATIE VOOR KUNSTENAARS In Krasnapolsky in Amsterdam wordt vrijdag de algemene Neder landse kunstenaars organisatie opge richt. Daarin gaan op de algemene bond van kunstenaars, de bond van christelijke kunstenaars in Neder land, de Nederlandse beroepsvereni ging voor muziekdramatische kunst en het orkestenverbond. De nieuwe organisatie wil de eenheid bevorde ren van organisatie in de Nederland se kunstenaarsgemeenschap. Zij wil opti male mogelijkheden scheppen voor een succesvolle behartiging van de belangen der kunstenaars. De orga nisatie sluit zich aan bij het Neder lands verbond van vakverenigingen, het NW. De Anko, zoals de nieuwe organisatie afgekort zal heten, wil de maatschappeleijke erkenning van het beroep van kunstenaar in het al gemeen bevorderen. Zij wil voorts de belangstelling en het begrip voor de kunst en de beoefening daarvan bij de overheid en het Nederlandse volk versterken. (ADVERTENTIE) NEDERLAND-I 18.50 uur: (NOS-KLFUR) DE FABELTJESKRANT 18.58 uur: AVRO-KLEUR) HET WONDER DER NATUUR 19.25 uur: INFO Maandelijks advies- en informatierubriek. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.15 uur: AVRO-KLEUR) HET BEZOEK Een film over de .Mischlinge', de kinderen van Duit se moeders en Amerikaanse negersoldaten, die na de tweede wereldoorlog in Duitsland zijn gebleven. 21.30 uur: (KLEUR) TRUMPETS OF THE LORD Een mengeling van negro-splrltuals en religieuze be spiegelingen. Een herhaling van het programma (maar nu in kleur) dat vorig jaar op Goede Vrijdag werd uitgezonden. 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL 22.55 uur: (TELEAC) VAN MOLECUUL TOT MENS herhaling van les 11. 21.55 uur: BRANDPUNT 22.35 uur: HET ANDERE NAAKT Een programma van Guus van Hemert en Marinus Huybregts over het menselijk naakt, zoals de kun stenaar dat uitbeeldde. 22.50 uur: KRUISWEG Impressies van de Kruisweg die paus Paulus in Rome heeft gebeden. 23.00 uur: JOURNAAL BELGIË-NED. NEDERLAND-2 KANAAL 82 18.15 uur: (NOS-KLEUR) WERELDKAMPIOENSCHAPPEN IJSHOCKEI IN STOCKHOLM Rusland - Tsjechoslowakije. 18.50 uur: (KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (KLEUR) WERELDKAMPIOENSCHAPPEN IJSHOCKEY Rusland - Tsjechoslowakije. 19.30 uur: (KRO KLEUR) HIJ EN ZIJ 20.00 uur: JOURNAAL 20.15 uur: (KLEUR)JEZUS De Young Generation zingen en dansen veertien songs over het leven van Christus. 21.05 uur: (KLEUR)BONANZA 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: LUCEAT 19.30 uur: ZIET U ER WAT IN 19.45 uur: HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 uur: ZOEKLICHT 19.55 uur: WEERBERICHT 20.00 uur: NIEUWS 20.35 uur: ISRAEL Godfried Bomans bezocht de heilige plaatsen dn Israël. 21.15 uur: EEN MAN VAN GOD tv-spel. 22.30 uur: NIEUWS BELGIE - FRANS 18.10 Nieuws; 18.15 Voor de kleuters; 18.30 Cinéma pour les jeunes; 18.55 Affiches; 19.25 Voor de kleuters; 19.30 La guerre et la paix; 20.00 Journaal; 20-30 L'Evangïle selon Saint Matthieu; 22.40 Journaal. FRANKRIJK - RIJSSEL 12.30 Midi-Magazine; 13.00 Journaal; 13.30-13.35 Beurs berichten; 15.45 Jeugdprogramma; 18.30 Le Schmilblic; 18.50 Nieuws; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionale aotualiiteiten; 19.20 Mededelingen; 19.25 Vive la vie; 19.40 Mededelingen; 19.45 Journaal; 20.15 Mededelin gen: 20.30 L'Homme a la valise, 4; 21.20 Panorama; 22.20 Le mystère de la charité de Jeanne D'Arc; 23.05- 23.20 Journaal. HILVERSUM-1 VRIJDAG 27 MAART Middag: NOS: 12.00 Blik op de wereld: po pulair programma over ontwikke lingshulp. Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. NOS: 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13 11 Actuali teiten. 13.20 Stereo: BBC-Symfonie- orkest.- koor en solisten: moderne muziek (gr). NOS: 14.00 Stereo: Ge varieerde grammofoonmuziek. 14.30 Van je buren moet je 't maar hebben: radio-wedstrijd tussen Nederlandse en Belgische micro-korfbalteams. 15.00 Stereo: Aspecten van de kamermu ziek: moderne kamermuziek. 15.45 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gevarieerd program ma. (Om 16.00 Nieuws; 17.55 Mede delingen. Avond: 18.00 Nieuws; 18.20 De Vrije Ge dachte: Hebben artsen het recht het leven te onderbreken?, lezing; 19 30 Nieuws). VARA: 21.00 Radio Fil harmonisch Orkest en solist: klassie ke en moderne muziek. 22.30 Nws. 22 40 Mededelingen. 22 45 Actualitei ten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Weekeinde: jeugdprogram ma. VPRO: 7 54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Stereo: Z O. 135: gevariee if pro gramma. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Werkgeven en -nemen, pro gramma over arbeid en arbeidsver houdingen. 10.50 Voor nu en later, lezing. 11.00 Nieuws. 11.03 Wegwijs: tips voor trips en vakantie. 11.10 Goe de wijn behoeft geen krans: nieuwe opnamen van jazz- en amusements muziek. 11.25 Afrikaanse Kroniek. 11.45 Een nieuw geluid: kennisma king met jonge artiesten. VRIJDAG Middag: 12.00 Hij die weet wat lijden is, le zing. 12.05 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma (stereo) (12.22 Wij van het land; 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Ra den maar14.00 Drie uur op Gol gotha, godsdienstig programma. TROS: 15.00 Concert a la carte: ver- zoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco-drive-in: de showbusiness op de korrel genomen. 17.00 Pers overzicht. 17.15 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten. Avond: NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang: Ne gro spirituals. 18.19 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 18.58 Klassieke gewijde muziek (opn.). CVK: 19.30 Gereformeerde kerk dienst. NCRV: 20.30 Klassieke gewij de muziek (opn.). 21.10 Interview met Josef Kaifas, hoorspel. TROS: 22.00 Stereo: Hammondorgelspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Tsjees plies: licht amu sementsprögramma. 23.15 Stereo: Toontje later: licht muziekprogram ma. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste ge hoor: klassieke muziek (gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32- 7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: muziek van het Leger des Heils (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Ste reo: voor de huisvrouw. 9.00 Theo logische etherleergang. 9.35 Gymna stiek voor de huisvrouw. 9.45 Solis tenkamer: een gesprek met muzika le illustraties. 10.54 Kunst- en vlieg werk: informatie over actuele ten toonstellingen. 11.00 Nieuws. 11.03 Kinidcrccmmunie, lezing. 11.15 Sola rium: een hoogtezonprogramma i iedereen. 11.55 Medtedelingen. VRIJDAG Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 De Top 30. (13.00 Nieuws.) TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Iene miene muze: nieuws over underground en west- coast music. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Zingende bougie: geva rieerd platenprogramma voor auto mobilisten. ZATERDAG Morgen: KRO: 9.00 Nieuws 9.02 Djinn: ge varieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). (Van onze rtv-redactie) De zangeres Caroline van Hemert is zeer gebelgd over de manier, waar op de nieuw-bakken zuil Evangeli sche Omroep geprobeerd heeft een concert, waarin Caroline zingt, gra tis te gebruiken voor de televisie- start van de Evangelische Omroep op 1 april. De handelwijze van de Evangelische Omroep heeft trouwens een opname van Caroline van Hemert voor ce NCRV in gevaar gebracht. Carolines echtgenoot, tv-regisseur Willy van Hemert, zegt: ,In de tijd van da Biafra-actic trad Caroline overal in het land op. Zo zong ze ook in Rot terdam in De Doelen met het koor Deo Cantemus van de dirigent Arie Pronk. De heer Pronk vroeg of het mocht worden opgenomen en daar had Caroline geen bezwaar tegen, omdat zij aannam dat deze opname in het kader van de Biafra-actie zou worden uitgezonden. Nu blijkt dat de heer Pronk hoofd muziek is van de Evangelische Omroep en dat deze omroep de opname met Caroline zon der toestemming wil uitzenden op 1 april. Intussen had Dick van Bom mel, hoofd amusement van de NCRV, die dat hoorde en er boos om werd, zonder ons in te lichten een kleuren- programma geannuleerd met Caroli ne, waarin zij Schuberts cyclus ,Frau- en Ueben und leben' zingt en dat voor 3 april was gepland. Ik heb direct een aangetekend schrijven aan de Evangelische Omroep gericht, waar in ik uitzending van de opname ver biedt- Op die brief, die tien dagen geleden werd verzonden, heb ik nog f'een antwoord gehad. De kopij van eze brief heb ik Dick van Bommel laten lezen, die zijn excuses aan bood en de NCRV-produktie toch door liet gaan. Het vervelende is ech ter, dat Carolines NCRV-program- ina door deze gang van zaken in geen enkel programmablad is opgenomen.' (ADVERTENTIE) WONDER de enige batterij wondei met datum in klare taal! BESTAAN NEDERLANDS BLAZERSENSEMBLE ERNSTIG BEDREIGD Als er geen financiële hulp komt, dreigt het Nederlandse Blazersen semble dat dit jaar zijn tiende ver jaardag viett, ten onder te gaan. .Zo als het tot nu toe ging, kan het niet langer', schrijft de stichting in een brief aan de minister van cultuur, die voor het komende seizoen om een ex tra subsidie van 90.000 gulden wordt gevraagd. In een aan de minister gericht .Oran je plan' wijst het ensemble op de noodzaak van een produktieleider met een secretaresse voor de niet zuiver artistieke werkzaamheden. Het plan is de systematisering van de wijze waarop het ensemble al jaren concer ten geeft. Binnen dit systeem kan het ensemble voldoen aan de eisen die het zichzelf ten aanzien van het re pertoire heeft gesteld. Kan hieraan niet worden voldaan, dan acht men het onverantwoord om verder als en semble naar buiten te treden. Het speelplan 1970-71 omvat 9 grote con certen (nachtvoorstellingen), uitge voerd door 30 musici, en 15 kleine concerten met ongeveer 10 blazers. Het is de bedoeling, dat de grote con certen worden uitgevoerd in Amster dam, Rotterdam en Eindhoven. Van de kleine uitvoeringen zijn er drie gereserveerd voor een Mozartcyclus in Amsterdam. Voor de overige zijn aanvragen in verschillende plaatsen in Nederland. Voorts zijn er plannen voor voorstellingen in Engeland (1970), Zwitserland, Spanje en Bel gië (1971) en de Verenigde Staten ADVERTENTIE VOOR FOTO- EN FILMCAMERA'S alle soorten films, naar FA KAMPftLVN GOES Lange Vorststraat 57 CHARLES DE WOLFF EN EVERT VAN TRIGHT CONCERTEREN IN GROTE KERK GOES Op tweede paasdag 's avonds om acht uur wordt het nieuwe Marcus- sen-orgel in de Grote Kerk te Goes bespeeld door de bekende organist Charles de Wolff. Hij speelt uitslui tend werken van Bach n.1. Toccata, adagio en fuga in C gr.t., Fantasia in G gr.t. en Preludium en Fuga in Es gr.t. Verder treedt hij op als be geleider van de hoboïst Evert van Tright. die sonates uitvoert van Loeillet, Telemann en Handel. Het concert wordt georganiseerd door de te Goes samenwerkende cul turele instellingen (de GSC). (ADVERTENTIE) De laatste jaren is er een nieuwe mogelijkheid ontstaan om zic'n een beeld te vormen van bepaalde aspecten van de vroege Europese beschavings schiedenis, er is ais het ware aan de werken van befaamde cultuurhistorici als Burckhardt, Huizïnga, Friedlander (om maar enkelen te noemen/ een nieuwe dimensie toegevoegd, namelijk de grammofoonplaat. Daarbij is sprake van een opvallend samengaan van enerzijds een steeds grotere perfectie :.n de opnametechnieken en anderzijds een gelukkige specialisatie in oude Euro pese instrumentale en vocale technieken door diverse groepen vakmusid. Dit samengaan leidt er toe, dat op gezette tijden nieuwe opnamen worden uitgebracht van muziek uit het oude Europa, die een levendige aanvulling in klank geven van het reed3 bestaande woord en beeld. Met meer dan gewone waardering maken wij in dit verband melding van een uitgave, waarmee Harm cm ia Mundi dezer dagen op de markt is ge komen: .Muziek van middeleeuwen en renaissance', samengevat op vier platen, uitgegeven in één album met een voortreffelijke (in het Duits ge schreven) toelichting. Met meer dan gewone waardering: we hebben ge gronde redenen om deze nieuwe uitgave aldus aan te kondigen. In de eer ste plaats door de voortreffelijke selectie van de composities, waardoor een historisch overzicht in klank is ontstaan, dat bijna vier eeuwen omspant. In de tweede plaats doordat de uitvoeringen als regel aan de hoogste eisen voldoen en tenslotte, omdat de reeks duidelijk één geheel vormt. We wi'.'.en deze drie overwegingen nader toelichten. Selectie Ten eerste: de selectie. Begonnen wordt met Perotïnus Magnus, de (eer ste?) kapelmeester van de Parijse Notre Dame, die omstreeks 1200 leefde. In zijn muziek herkent men de muzikale experimenten van de vroege Euro pese mens, het spelen met contrapuntLsdhe effecten, gebonden niettemin aan de magische herhalingen van wat oorspronkelijk bezweringsformules waren. Van Perotinus wordt een graduaai en een alleluja uitgevoerd door het Deller- consort uit Londen, een groep die geheel is gespecialiseerd op de vroeg- Europese muziek en die aan deze serie een belangrijke bijdrage leverde. Voorts is de school van Reims begin van de veertiende eeuw vertegenwoor digd en uiteraard de Ars Nova uit de vijftiende eeuw. Een naam als Guil- laume Dufay moet hier worden genoemd: van hem is een motet opgeno men, geschreven voor de inwijding van de Florentijnse Dom. Er is echter nog veel meer uit de oude Europese schatkamer op deze pla ten bijeengebracht: de indrukwekkende muziek van de Spanjaard Christo- bal de Morales, in hetzelfde jaar geboren als Karei V. Van hem zingen de Benediktijnen uit Montserrat vijf motetten: men kan zich moeilijk een in drukwekkender vertolking voorstellen. Verder is er de' hofmuziek uit de renaissance: dansen van Franse componisten, waarmee de hele sfeer van het Bourgondische hof wordt aangeduid. Boeiend is ook de toelichting: te recht wordt er op gewezen, dat ondanks aille zwier in deze muziek de dans even streng aan reglementen was onderworpen als het hofleven zelf. Uit dezelfde periode stamt Italiaanse luitmuziek, door Walter Genvig voortref felijk gespeeld. Ook Engeland is in deze reeks vertegenwoordigd, namelijk met muziek uit de periode van Elizabeth I, het Engeland van Shakespeare^ De reeks eindigt tenslotte met wat al het begin van de Barok wordt ge noemd: Monteverdi, Sweelinck (variaties op ,Ich fuhr mich über Rhein' op een cembalo gespeeld, gebouwd door een telg uit de befaamde Antwerpse familie van klavecimbel-bouwers Ruckers, een instrument met een heel milde Kwaliteit Ten tweede: de kwaliteit van de uitvoeringen. We hebben er in boven staande regels al op gezinspeeld: aan deze vertolkingen werken top-musici mee, onder wie ook Elly Ameling en Gustav Leonhardt. Bovendien wordt op origmele instrumenten gespeeld waarbij men niet heeft geschroomd zonodig naar ,zeer ver' te gaan. Zo wordt een orgelwerk van Frescobaldi gespeeld op een oud instrument in een kerk op Corsica. Ten derde: de reeks vormt één geheel. Hier is inderdaad een totale ont wikkeling .verklankt' van de vroege Europese muziekhistorie: het leidmotief wordt gevormd door de ontwikkeling van de polyfonie, zowel In de kerke lijke als in de wereldlijke muziek Zo is het boeiend te horen hoe onze eigen Sweelinck met zijn heldere, maar toch wat hoekige musiceertrant nog hele maal in dat oude Europa past. Men heeft nogal eens neiging hem als een begin te beschouwen van een geheel nieuwe tijd, maar gezien in dit ver band van middeleeuwen en renaissance klinkt hij .ouder' dan we hem meestal aanduiden. In deze relatie gezien behoort Sweelinck bij het oude Europa, waar in grote verbanden wordt gedacht en de nationale staten nog slechts aan het begin van hun ontwikkeling staan. Onze eindconclusie: een magnifiek album, voor de minnaar van de oude muziek een bron van haast onuitputtelijk genoegen, voor muziekstudenten eigenlijk onmisbaar. (Harmonia Mundi, Musik des Mittelalters und der Re naissance, Kassettenausgabe HM 30 922 XK). Florence Tot dezelfde sfeer behoort een opname, die Argo uitbracht van Florentijn se muziek uit de veertiende eeuw. Uitvoerenden zijn .The Early Music Con sort' onder leiding van David Munrow. Het bevat uitstekende vertolkingen van composities van o.m. Francesco Landini en Jacopo da Bologna. Wie de boeiende werken van Hélène Nclthenius .Duecento' en .Renaissance in mei' nog eens wil herlezen zal er goed aan doen deze plaat op te zetten: ook hier een nieuwe vorm van illustratie, die eagenlijk niet kan worden gemist naast woord en beeld. De opname-techniek is uitstekend: er is een heldere, transpa rante weergave verkregen. Titel van de plaat ,Ecco la primavera', de lente Is gekomen. (Argo ZRG 642). K. toon). 55-106 Neel' Teoblad liet de beide begrafe nislieden binnen en wees naar boven, de trap op. .Daar ligt tante', sprak hij. ,Ik zou het prettig vinden, als u haar zon der veel poespas meenam. Anders grijpt het me zo aan, ziet u? Ik kan er zo slecht tegen De aangesprokenen knikten vol be grip en bestegen de trap. ,Zo- dat is dat...' vervolgde Teobald in zichzelf. ,En nu gaan we eens kij ken waar haar testament is. Dan kun nen we naar de notaris; enkele hand tekeningetjes en ik ben rijk....' Verder kwam hij niet- want al mompelende botste hij bijna tegen iemand op. ,Wat is dat toch allemaal voor la waai, neef?' vroeg die verstoord. ,Je weet dat ik daar niet tegen kan. En wie zijn die lieden? Ik had je toch verboden om na negen uur 's avclnds nog bezoek te ontvangen? Ik houd niet van wilde vriendjes die lawaai komen maken!' .Eeeeek!' gilde de aangesprokene met overslaande stem.Ha-ha-haar geest!' En zonder zich te bedenken vluchtte hij overspannen naar buiten... CAROL IS WETS V005 JOU EU ZE ZOU ALLEEU «AA? OUSELUKKÖ WORDEU, ALS ZE HAAR HELE LEVEL) UIER MOEST SLUTEU.UET ZO OUGELUtUS ALS JIJ, WAUUEER JE VAU UET ElLAUO AP MOEST S 15 JE UET ZO OM HAAR TE VOLGEU.' /V BEKIJKT... CAROL DAY door KENNETH 1U UET HOSPITAAL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19