Beethoven-molen gaat
steeds sneller draaien
rrrnrrm
Caroline boos op de
evangelische omroep
MIDDELEEUWEN
EN RENAISSANCE
PANDA EN DE MEESTERMAKER
HERDENKING VAN £EN GROVE KEREL
OPTICA'
Van en voor de draaitafel
VRIJDAG 27 MAART 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
19
(Van onze kunstredactie)
Bonn is de stad van Ludwig van
Beethoven. Dat brokje geschiedenis
wordt niet alleen in een .Beethoven-
jaar' met zorg gekoesterd. In het
centrum van de stad is ter ere van
de componist een metershoog bron
zen standbeeld opgericht, het Beet-
hovenhuis in de Bonngasse behoort
tot de drukstbezochte musea en de
Beethovenhal aan de Rijn, ruim tien
jaar oud, is het grootste culturele
centrum in de hoofdstad van de
Bondsrepubliek. Jaarlijks verleent de
gemeenteraad van Bonn aan een
verdienstelijk componist de Beetho-
venprijs. Dit jaar is de Zwitser Klaus
Hubert uitverkoren.
Aarzelend komen nu echter bovendien
de activiteiten van het Beethoven-
jaar, de herdenking van de tweehon
derdste verjaardag, op gang. De
vraag naar platenaibums met de be
kendste symfonieën van Beethoven
Is de laatste maanden groot. Enkele
weken geleden verschenen twee om
vangrijke en dure historische werken
over het genoeglijk heenrollende le
ven ten tijde van de grote toondich
ter. Voorts zond een Bonner uitge
ver relaties als geschenk voor 1970
een boekje ,Bonn zur Beethovenzeit.'
Vroege toeristen vinden het Beetho-
venhuis gesloten: de altijd al wan
kele woning krijgt een extra verste
viging voor het drukke seizoen.
In het splinternieuwe Bonn-center,
aan de rand van de stad, is inmid
dels enkele dagen een interessante
Beethovenexpositie te bezichtigen ge
weest. Ze is in kisten verpakt naar
Engeland verzonden om in de loop
van het jaar in verschillende Britse
steden te worden getoond. Eenvoudi
ge tentoonstellingen, voornamelijk
samengesteld uit reprodukties, zullen
in 130 afleveringen naar alle delen
van de wereld worden gezonden. Ach
ter de schermen heerst grote activi
teit. Dat laatste geldt bijvoorbeeld
ook voor de culturele afdeling van
de Bonner gemeentesecretarie, waar
al lang geleden concerten en andere
feestelijkheden voor de stad zelf
waren voorbereid. De binnen- en bui
tenlandse belangstelling voor alle ma
nifestaties die betrekking hebben op
Ludwig van Beethoven blijkt dit
jaar echter zo groot te zijn dat vo
rige week slechts één concert nog
De onthulling van het Beethoven-
standbeeld op 12 augustus IS 1,5 (een
illustratie uit de Leipziger Illustrier-
teZe"-nai
niet geheel was uitverkocht. Onmid
dellijk zijn nieuwe uitvoeringen voor
bereid. Aan de attracties is bijvoor
beeld een concert door het Russische
nationale symfonieorkest toegevoegd.
Op twee avonden in juni treedt het
Londense koninklijke ballet Covent
Garden op met Beethoven's ,Ge-
schöpfe des Prometheus'. En het
plaatselijke orkest ook dit is toe
gevoegd aan het oorspronkelijke pro
gramma zal op 5 september de
Beethovenhal verlaten om in zomer-
tenue op de markt, met als achter
grond het oude rococoraadhuis, een
concert te geven. Volker Wangen-
heim, .Generalmusikdirektor' van
de stad Bonn, ziet daar het begin
van een traditie in. In 1927 speelde
het plaatselijke orkest tijdens een
Beethovenherdenking ook in de open
lucht. De entree zal net als toen gra
tis zijn.
Al zijn verschillende paleizen, die een
rol speelden in Beethovens leven, be
waard gebleven, de uit zijn voegen
barstende Westduitse hoofdstad met
zijn eeuwige verkeersknopen en weg-
omleggingen mist in elk opzicht de
sfeer die de residentie der Keulse
keurvorsten in Beethovens tjjd ken
merkte. Beethoven's Vlaamse groot
vader was door keurvorst Clemens
August (cultuurverzamelen was mo
de onder die heren) als zanger naaT
Bonn gehaald. Kleinzoon Ludwig, die
van zijn vader klavier leerde spelen
en bovendien een verdienstelijk zan
ger was, maakte zijn debuut in het
plaatselijke culturele leven op elf- -
jarige leeftijd als hulporganist.
In de literatuur, die ter ere van de
tweehonderdste verjaardag ver
schijnt, wordt als het grootste Beet-
hovenfeest dat van augustus 1845 ge
noemd. Na tien jaar voorbereiding
kon toen het grote standbeeld voor
het paleis Fürstenberg worden ont
huld. Engelands koningin Victoria en
haar echtgenoot, prins Albert van
Saksen-Coburg en Gotha, kwamen er
per trein voor naar Bonn (de spoor
lijn Keulen-Bonn was een jaar oud).
Het beeld was vlak voor het paleis
geplaatst. Toen het doek werd ver
wijderd, moet koning Frederik Wil
lem de vierde van Pruisen op het bal
kon hebben uitgeroepen: ,Hela, hij
staat met zijn rug naar ons toe.'
Waarop prof. Alexander von Hum
boldt rustig zou hebben geantwoord:
,Ja, hij was in zijn leven ook altijd
al een grove kerel.' Inmiddels zetelt
in het paleis, dat de bronzen Ludwig
van Beethoven nog altijd achter zich
heeft, de PTT. Het kijkt neer op de
rommelige kraampjes van de dage
lijkse groentemarkt en heeft boven
dien uitzicht op ,en paar grote wa
renhuizen. Vandaar waarschijnlijk
dat als entourage voor het openlucht
concert niet het plein met Beetho
vens standbeeld, maar de oude markt
is gekozen. Een markt overigens, die
nu nog een kolossale vele meters die
pe kuil is, omdat men doende is er
een grote ondergrondse garage te
bouwen. De sfeer in het Beethoven-
jaar 1970 heeft met die van 1845 al
leen de muziek gemeen.
(ADVERTENTIE)
JOHN, ÏOKO EN
DE CHIMPANSEES
John Lennon en Yoko Ono krijgen
twee nieuwe medewerkers: chimpan
sees, waarmee binnenkort voor een
radioprogramma opnamen zullen wor
den gemaakt. De Lennons zullen de
zang verzorgen, Bugsy en Rosie de
pianobegeleiding. Produktieleider
John Walters heeft volgens de .Daily
sketch' gezegd dat hij musici zocht
voor improvisatie, waarbij hem Des-
mond Morris' experimenten met ab
stract schilderende chimpansees te
binnen waren geschoten. Hij besloot
toen hetzelfde op muzikaal terrein te
proberen. De apen zijn gehuurd van
een talentenbureau' voor dieren. John
en Yoko zullen bandjes met ,apen-
muziek' beluisteren en daar dan hun
eigen stemgeluid aan toevoegen.
NIEUWE ORGANISATIE
VOOR KUNSTENAARS
In Krasnapolsky in Amsterdam
wordt vrijdag de algemene Neder
landse kunstenaars organisatie opge
richt. Daarin gaan op de algemene
bond van kunstenaars, de bond van
christelijke kunstenaars in Neder
land, de Nederlandse beroepsvereni
ging voor muziekdramatische kunst
en het orkestenverbond. De nieuwe
organisatie wil de eenheid bevorde
ren van organisatie in de Nederland
se kunstenaarsgemeenschap. Zij wil
opti male mogelijkheden scheppen voor
een succesvolle behartiging van de
belangen der kunstenaars. De orga
nisatie sluit zich aan bij het Neder
lands verbond van vakverenigingen,
het NW. De Anko, zoals de nieuwe
organisatie afgekort zal heten, wil
de maatschappeleijke erkenning van
het beroep van kunstenaar in het al
gemeen bevorderen. Zij wil voorts
de belangstelling en het begrip voor
de kunst en de beoefening daarvan bij
de overheid en het Nederlandse volk
versterken.
(ADVERTENTIE)
NEDERLAND-I
18.50 uur:
(NOS-KLFUR) DE FABELTJESKRANT
18.58 uur:
AVRO-KLEUR) HET WONDER DER NATUUR
19.25 uur:
INFO
Maandelijks advies- en informatierubriek.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.15 uur:
AVRO-KLEUR) HET BEZOEK
Een film over de .Mischlinge', de kinderen van Duit
se moeders en Amerikaanse negersoldaten, die na de
tweede wereldoorlog in Duitsland zijn gebleven.
21.30 uur:
(KLEUR) TRUMPETS OF THE LORD
Een mengeling van negro-splrltuals en religieuze be
spiegelingen.
Een herhaling van het programma (maar nu in kleur)
dat vorig jaar op Goede Vrijdag werd uitgezonden.
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL
22.55 uur:
(TELEAC) VAN MOLECUUL TOT MENS
herhaling van les 11.
21.55 uur:
BRANDPUNT
22.35 uur:
HET ANDERE NAAKT
Een programma van Guus van Hemert en Marinus
Huybregts over het menselijk naakt, zoals de kun
stenaar dat uitbeeldde.
22.50 uur:
KRUISWEG
Impressies van de Kruisweg die paus Paulus in Rome
heeft gebeden.
23.00 uur:
JOURNAAL
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 82
18.15 uur:
(NOS-KLEUR) WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
IJSHOCKEI IN STOCKHOLM
Rusland - Tsjechoslowakije.
18.50 uur:
(KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
(KLEUR) WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
IJSHOCKEY
Rusland - Tsjechoslowakije.
19.30 uur:
(KRO KLEUR) HIJ EN ZIJ
20.00 uur:
JOURNAAL
20.15 uur:
(KLEUR)JEZUS
De Young Generation zingen en dansen veertien songs
over het leven van Christus.
21.05 uur:
(KLEUR)BONANZA
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
LUCEAT
19.30 uur:
ZIET U ER WAT IN
19.45 uur:
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
19.50 uur:
ZOEKLICHT
19.55 uur:
WEERBERICHT
20.00 uur:
NIEUWS
20.35 uur:
ISRAEL
Godfried Bomans bezocht de heilige plaatsen dn Israël.
21.15 uur:
EEN MAN VAN GOD
tv-spel.
22.30 uur:
NIEUWS
BELGIE - FRANS
18.10 Nieuws; 18.15 Voor de kleuters; 18.30 Cinéma pour
les jeunes; 18.55 Affiches; 19.25 Voor de kleuters; 19.30
La guerre et la paix; 20.00 Journaal; 20-30 L'Evangïle
selon Saint Matthieu; 22.40 Journaal.
FRANKRIJK - RIJSSEL
12.30 Midi-Magazine; 13.00 Journaal; 13.30-13.35 Beurs
berichten; 15.45 Jeugdprogramma; 18.30 Le Schmilblic;
18.50 Nieuws; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionale
aotualiiteiten; 19.20 Mededelingen; 19.25 Vive la vie;
19.40 Mededelingen; 19.45 Journaal; 20.15 Mededelin
gen: 20.30 L'Homme a la valise, 4; 21.20 Panorama;
22.20 Le mystère de la charité de Jeanne D'Arc; 23.05-
23.20 Journaal.
HILVERSUM-1
VRIJDAG 27 MAART
Middag:
NOS: 12.00 Blik op de wereld: po
pulair programma over ontwikke
lingshulp. Overheidsvoorlichting: Uit
zending voor de landbouw. NOS:
12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. 12.50 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nieuws. VARA: 13 11 Actuali
teiten. 13.20 Stereo: BBC-Symfonie-
orkest.- koor en solisten: moderne
muziek (gr). NOS: 14.00 Stereo: Ge
varieerde grammofoonmuziek. 14.30
Van je buren moet je 't maar hebben:
radio-wedstrijd tussen Nederlandse en
Belgische micro-korfbalteams. 15.00
Stereo: Aspecten van de kamermu
ziek: moderne kamermuziek. 15.45
Toerismo: toeristische informatie uit
binnen- en buitenland. VPRO: 16.00
VPRO-Vrijdag: gevarieerd program
ma. (Om 16.00 Nieuws; 17.55 Mede
delingen.
Avond:
18.00 Nieuws; 18.20 De Vrije Ge
dachte: Hebben artsen het recht het
leven te onderbreken?, lezing; 19 30
Nieuws). VARA: 21.00 Radio Fil
harmonisch Orkest en solist: klassie
ke en moderne muziek. 22.30 Nws.
22 40 Mededelingen. 22 45 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Prettig weekend:
licht gevarieerd platenprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Weekeinde: jeugdprogram
ma. VPRO: 7 54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina.
8.15 Stereo: Z O. 135: gevariee if pro
gramma. (9.35-9.40 Waterstanden).
10.30 Werkgeven en -nemen, pro
gramma over arbeid en arbeidsver
houdingen. 10.50 Voor nu en later,
lezing. 11.00 Nieuws. 11.03 Wegwijs:
tips voor trips en vakantie. 11.10 Goe
de wijn behoeft geen krans: nieuwe
opnamen van jazz- en amusements
muziek. 11.25 Afrikaanse Kroniek.
11.45 Een nieuw geluid: kennisma
king met jonge artiesten.
VRIJDAG
Middag:
12.00 Hij die weet wat lijden is, le
zing. 12.05 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma (stereo) (12.22
Wij van het land; 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Ra
den maar14.00 Drie uur op Gol
gotha, godsdienstig programma.
TROS: 15.00 Concert a la carte: ver-
zoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws.
16.03 Disco-drive-in: de showbusiness
op de korrel genomen. 17.00 Pers
overzicht. 17.15 Sportkompas. 17.45
Actualiteiten.
Avond:
NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang: Ne
gro spirituals. 18.19 Uitzending van
de Anti Revolutionaire Partij. 18.30
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 18.58
Klassieke gewijde muziek (opn.).
CVK: 19.30 Gereformeerde kerk
dienst. NCRV: 20.30 Klassieke gewij
de muziek (opn.). 21.10 Interview met
Josef Kaifas, hoorspel. TROS: 22.00
Stereo: Hammondorgelspel. 22.30
Nieuws. 22.40 Tsjees plies: licht amu
sementsprögramma. 23.15 Stereo:
Toontje later: licht muziekprogram
ma. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00
Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klassieke muziek (gr.). (7.25
Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32-
7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11
Stereo: muziek van het Leger des
Heils (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Ste
reo: voor de huisvrouw. 9.00 Theo
logische etherleergang. 9.35 Gymna
stiek voor de huisvrouw. 9.45 Solis
tenkamer: een gesprek met muzika
le illustraties. 10.54 Kunst- en vlieg
werk: informatie over actuele ten
toonstellingen. 11.00 Nieuws. 11.03
Kinidcrccmmunie, lezing. 11.15 Sola
rium: een hoogtezonprogramma i
iedereen. 11.55 Medtedelingen.
VRIJDAG
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 De Top
30. (13.00 Nieuws.) TROS: 14.00
Nieuws. 14.03 Iene miene muze:
nieuws over underground en west-
coast music. AVRO: 15.00 Nieuws.
15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws.)
17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.05-18.00 Zingende bougie: geva
rieerd platenprogramma voor auto
mobilisten.
ZATERDAG
Morgen:
KRO: 9.00 Nieuws 9.02 Djinn: ge
varieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws).
(Van onze rtv-redactie)
De zangeres Caroline van Hemert is
zeer gebelgd over de manier, waar
op de nieuw-bakken zuil Evangeli
sche Omroep geprobeerd heeft een
concert, waarin Caroline zingt, gra
tis te gebruiken voor de televisie-
start van de Evangelische Omroep
op 1 april.
De handelwijze van de Evangelische
Omroep heeft trouwens een opname
van Caroline van Hemert voor ce
NCRV in gevaar gebracht. Carolines
echtgenoot, tv-regisseur Willy van
Hemert, zegt: ,In de tijd van da
Biafra-actic trad Caroline overal in
het land op. Zo zong ze ook in Rot
terdam in De Doelen met het koor
Deo Cantemus van de dirigent Arie
Pronk. De heer Pronk vroeg of het
mocht worden opgenomen en daar
had Caroline geen bezwaar tegen,
omdat zij aannam dat deze opname
in het kader van de Biafra-actie zou
worden uitgezonden. Nu blijkt dat
de heer Pronk hoofd muziek is van
de Evangelische Omroep en dat deze
omroep de opname met Caroline zon
der toestemming wil uitzenden op 1
april. Intussen had Dick van Bom
mel, hoofd amusement van de NCRV,
die dat hoorde en er boos om werd,
zonder ons in te lichten een kleuren-
programma geannuleerd met Caroli
ne, waarin zij Schuberts cyclus ,Frau-
en Ueben und leben' zingt en dat voor
3 april was gepland. Ik heb direct
een aangetekend schrijven aan de
Evangelische Omroep gericht, waar
in ik uitzending van de opname ver
biedt- Op die brief, die tien dagen
geleden werd verzonden, heb ik nog
f'een antwoord gehad. De kopij van
eze brief heb ik Dick van Bommel
laten lezen, die zijn excuses aan
bood en de NCRV-produktie toch
door liet gaan. Het vervelende is ech
ter, dat Carolines NCRV-program-
ina door deze gang van zaken in geen
enkel programmablad is opgenomen.'
(ADVERTENTIE)
WONDER
de enige
batterij
wondei met datum
in klare taal!
BESTAAN NEDERLANDS
BLAZERSENSEMBLE
ERNSTIG BEDREIGD
Als er geen financiële hulp komt,
dreigt het Nederlandse Blazersen
semble dat dit jaar zijn tiende ver
jaardag viett, ten onder te gaan. .Zo
als het tot nu toe ging, kan het niet
langer', schrijft de stichting in een
brief aan de minister van cultuur, die
voor het komende seizoen om een ex
tra subsidie van 90.000 gulden wordt
gevraagd.
In een aan de minister gericht .Oran
je plan' wijst het ensemble op de
noodzaak van een produktieleider met
een secretaresse voor de niet zuiver
artistieke werkzaamheden. Het plan
is de systematisering van de wijze
waarop het ensemble al jaren concer
ten geeft. Binnen dit systeem kan
het ensemble voldoen aan de eisen die
het zichzelf ten aanzien van het re
pertoire heeft gesteld. Kan hieraan
niet worden voldaan, dan acht men
het onverantwoord om verder als en
semble naar buiten te treden. Het
speelplan 1970-71 omvat 9 grote con
certen (nachtvoorstellingen), uitge
voerd door 30 musici, en 15 kleine
concerten met ongeveer 10 blazers.
Het is de bedoeling, dat de grote con
certen worden uitgevoerd in Amster
dam, Rotterdam en Eindhoven. Van
de kleine uitvoeringen zijn er drie
gereserveerd voor een Mozartcyclus
in Amsterdam. Voor de overige zijn
aanvragen in verschillende plaatsen
in Nederland. Voorts zijn er plannen
voor voorstellingen in Engeland
(1970), Zwitserland, Spanje en Bel
gië (1971) en de Verenigde Staten
ADVERTENTIE
VOOR
FOTO- EN
FILMCAMERA'S
alle soorten films, naar
FA KAMPftLVN
GOES
Lange Vorststraat 57
CHARLES DE WOLFF
EN EVERT VAN TRIGHT
CONCERTEREN IN
GROTE KERK GOES
Op tweede paasdag 's avonds om
acht uur wordt het nieuwe Marcus-
sen-orgel in de Grote Kerk te Goes
bespeeld door de bekende organist
Charles de Wolff. Hij speelt uitslui
tend werken van Bach n.1. Toccata,
adagio en fuga in C gr.t., Fantasia
in G gr.t. en Preludium en Fuga in
Es gr.t. Verder treedt hij op als be
geleider van de hoboïst Evert van
Tright. die sonates uitvoert van
Loeillet, Telemann en Handel.
Het concert wordt georganiseerd
door de te Goes samenwerkende cul
turele instellingen (de GSC).
(ADVERTENTIE)
De laatste jaren is er een nieuwe mogelijkheid ontstaan om zic'n een beeld
te vormen van bepaalde aspecten van de vroege Europese beschavings
schiedenis, er is ais het ware aan de werken van befaamde cultuurhistorici
als Burckhardt, Huizïnga, Friedlander (om maar enkelen te noemen/ een
nieuwe dimensie toegevoegd, namelijk de grammofoonplaat. Daarbij is sprake
van een opvallend samengaan van enerzijds een steeds grotere perfectie :.n
de opnametechnieken en anderzijds een gelukkige specialisatie in oude Euro
pese instrumentale en vocale technieken door diverse groepen vakmusid.
Dit samengaan leidt er toe, dat op gezette tijden nieuwe opnamen worden
uitgebracht van muziek uit het oude Europa, die een levendige aanvulling
in klank geven van het reed3 bestaande woord en beeld.
Met meer dan gewone waardering maken wij in dit verband melding van
een uitgave, waarmee Harm cm ia Mundi dezer dagen op de markt is ge
komen: .Muziek van middeleeuwen en renaissance', samengevat op vier
platen, uitgegeven in één album met een voortreffelijke (in het Duits ge
schreven) toelichting. Met meer dan gewone waardering: we hebben ge
gronde redenen om deze nieuwe uitgave aldus aan te kondigen. In de eer
ste plaats door de voortreffelijke selectie van de composities, waardoor een
historisch overzicht in klank is ontstaan, dat bijna vier eeuwen omspant. In
de tweede plaats doordat de uitvoeringen als regel aan de hoogste eisen
voldoen en tenslotte, omdat de reeks duidelijk één geheel vormt. We wi'.'.en
deze drie overwegingen nader toelichten.
Selectie
Ten eerste: de selectie. Begonnen wordt met Perotïnus Magnus, de (eer
ste?) kapelmeester van de Parijse Notre Dame, die omstreeks 1200 leefde.
In zijn muziek herkent men de muzikale experimenten van de vroege Euro
pese mens, het spelen met contrapuntLsdhe effecten, gebonden niettemin aan
de magische herhalingen van wat oorspronkelijk bezweringsformules waren.
Van Perotinus wordt een graduaai en een alleluja uitgevoerd door het Deller-
consort uit Londen, een groep die geheel is gespecialiseerd op de vroeg-
Europese muziek en die aan deze serie een belangrijke bijdrage leverde. Voorts
is de school van Reims begin van de veertiende eeuw vertegenwoor
digd en uiteraard de Ars Nova uit de vijftiende eeuw. Een naam als Guil-
laume Dufay moet hier worden genoemd: van hem is een motet opgeno
men, geschreven voor de inwijding van de Florentijnse Dom.
Er is echter nog veel meer uit de oude Europese schatkamer op deze pla
ten bijeengebracht: de indrukwekkende muziek van de Spanjaard Christo-
bal de Morales, in hetzelfde jaar geboren als Karei V. Van hem zingen de
Benediktijnen uit Montserrat vijf motetten: men kan zich moeilijk een in
drukwekkender vertolking voorstellen. Verder is er de' hofmuziek uit de
renaissance: dansen van Franse componisten, waarmee de hele sfeer van
het Bourgondische hof wordt aangeduid. Boeiend is ook de toelichting: te
recht wordt er op gewezen, dat ondanks aille zwier in deze muziek de dans
even streng aan reglementen was onderworpen als het hofleven zelf. Uit
dezelfde periode stamt Italiaanse luitmuziek, door Walter Genvig voortref
felijk gespeeld. Ook Engeland is in deze reeks vertegenwoordigd, namelijk
met muziek uit de periode van Elizabeth I, het Engeland van Shakespeare^
De reeks eindigt tenslotte met wat al het begin van de Barok wordt ge
noemd: Monteverdi, Sweelinck (variaties op ,Ich fuhr mich über Rhein' op
een cembalo gespeeld, gebouwd door een telg uit de befaamde Antwerpse
familie van klavecimbel-bouwers Ruckers, een instrument met een heel milde
Kwaliteit
Ten tweede: de kwaliteit van de uitvoeringen. We hebben er in boven
staande regels al op gezinspeeld: aan deze vertolkingen werken top-musici
mee, onder wie ook Elly Ameling en Gustav Leonhardt. Bovendien wordt op
origmele instrumenten gespeeld waarbij men niet heeft geschroomd zonodig
naar ,zeer ver' te gaan. Zo wordt een orgelwerk van Frescobaldi gespeeld
op een oud instrument in een kerk op Corsica.
Ten derde: de reeks vormt één geheel. Hier is inderdaad een totale ont
wikkeling .verklankt' van de vroege Europese muziekhistorie: het leidmotief
wordt gevormd door de ontwikkeling van de polyfonie, zowel In de kerke
lijke als in de wereldlijke muziek Zo is het boeiend te horen hoe onze eigen
Sweelinck met zijn heldere, maar toch wat hoekige musiceertrant nog hele
maal in dat oude Europa past. Men heeft nogal eens neiging hem als een
begin te beschouwen van een geheel nieuwe tijd, maar gezien in dit ver
band van middeleeuwen en renaissance klinkt hij .ouder' dan we hem
meestal aanduiden. In deze relatie gezien behoort Sweelinck bij het oude
Europa, waar in grote verbanden wordt gedacht en de nationale staten
nog slechts aan het begin van hun ontwikkeling staan.
Onze eindconclusie: een magnifiek album, voor de minnaar van de oude
muziek een bron van haast onuitputtelijk genoegen, voor muziekstudenten
eigenlijk onmisbaar. (Harmonia Mundi, Musik des Mittelalters und der Re
naissance, Kassettenausgabe HM 30 922 XK).
Florence
Tot dezelfde sfeer behoort een opname, die Argo uitbracht van Florentijn
se muziek uit de veertiende eeuw. Uitvoerenden zijn .The Early Music Con
sort' onder leiding van David Munrow. Het bevat uitstekende vertolkingen
van composities van o.m. Francesco Landini en Jacopo da Bologna. Wie de
boeiende werken van Hélène Nclthenius .Duecento' en .Renaissance in mei'
nog eens wil herlezen zal er goed aan doen deze plaat op te zetten: ook hier
een nieuwe vorm van illustratie, die eagenlijk niet kan worden gemist naast
woord en beeld. De opname-techniek is uitstekend: er is een heldere, transpa
rante weergave verkregen. Titel van de plaat ,Ecco la primavera', de lente
Is gekomen. (Argo ZRG 642).
K.
toon).
55-106
Neel' Teoblad liet de beide begrafe
nislieden binnen en wees naar boven,
de trap op.
.Daar ligt tante', sprak hij. ,Ik zou
het prettig vinden, als u haar zon
der veel poespas meenam. Anders
grijpt het me zo aan, ziet u? Ik kan
er zo slecht tegen
De aangesprokenen knikten vol be
grip en bestegen de trap.
,Zo- dat is dat...' vervolgde Teobald
in zichzelf. ,En nu gaan we eens kij
ken waar haar testament is. Dan kun
nen we naar de notaris; enkele hand
tekeningetjes en ik ben rijk....'
Verder kwam hij niet- want al
mompelende botste hij bijna tegen
iemand op.
,Wat is dat toch allemaal voor la
waai, neef?' vroeg die verstoord. ,Je
weet dat ik daar niet tegen kan. En
wie zijn die lieden? Ik had je toch
verboden om na negen uur 's avclnds
nog bezoek te ontvangen? Ik houd
niet van wilde vriendjes die lawaai
komen maken!'
.Eeeeek!' gilde de aangesprokene met
overslaande stem.Ha-ha-haar geest!' En zonder zich te bedenken vluchtte hij overspannen naar buiten...
CAROL IS WETS V005 JOU EU ZE ZOU ALLEEU «AA?
OUSELUKKÖ WORDEU, ALS ZE HAAR HELE
LEVEL) UIER MOEST SLUTEU.UET
ZO OUGELUtUS ALS JIJ, WAUUEER
JE VAU UET ElLAUO AP MOEST S 15 JE UET ZO
OM HAAR TE VOLGEU.' /V BEKIJKT...
CAROL DAY
door KENNETH
1U UET HOSPITAAL