SiSi
Sinas
Cassis
Emile Zola's ,Nana' als
seriespel op de zomerbuis
of
SiSi
Paul Citroen
bij Troutzaerte
IJhü,Li
allebei
natuur
lijk!
Husqvama i
PANDA EN DE MEESTERMAKER
DRIEST VERHAAL VAN EEN PARIJSE LICHTEKOOI
ROGGE IN HET
STEDELIJK
wat neemt u?
DONDERDAG 26 MAART 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
19
DE NEERGANG VAN
EEN BLONDE VENUS
(Van onze rtv-redactie)
Op zoek naar televisie-verstrooiing'
voor de wanne zomermaanden stoot
te de AVRO op een BBC-serie naar
de beroemde roman van Emile Zola,
Nana. Hoewel zeer uiteenlopend be
oordeeld door de Britse rv-critici,
scoorde de BBC met dit buisverhaal
in vervolgen de zo vaak ontbeer
de sympathie van de kijkers.
Uitgaande van de tot riante succes
sen leidende stelling, dat series ge
baseerd op tijdloze bestsellers uit de
literatuur bij voorbaat een grote
voorsprong hebben op .oorspron
kelijk' camerawerk, koos de afde
ling drama van de BBC Zola's .Na
na' als basis.
Zola heeft een niet meer te ver
werden gegrepen. In de hoeveelheid
tekst, die hij in zijn 62 jaren durend
leven schreef hebben de avonturen
van Nana, de lichtekooi, veel tot zijn
(ite laat gevestigde naam) bijgedra
gen.
De AVRO, die een eerste uitzending
nog nader zal preciseren, kan ver
moedelijk rekenen op veel aandacht
en hoge waardering voor deze aan
koop.
De serie bestaat uit vijf delen, oor
spronkelijk in kleur gemaakt, die elk
een lengte van 45 minuten hebben.
Hoofdrolspeelster is de Britse actri
ce Katharine Schofield. Zij bezat het
vereiste talent om te kunnen acte
ren, zingen en dansen ais Nana eens
in Parijs. Bovendien bleek ze het
eveneens vereiste adembenemende fi
guur te bezitten.
Over dat zingen en dansen heeft
Katharine Schofield eens gezegd:
,Het dansen was voor mij erg moei
lijk, omdat ik kan dansen en van
Nana wordit verondersteld, dat ze het
zeer slecht doet. Met andere woor
den, ik moest alles weer afleren.
Zingen kan ik niet zo best, dus dat
leverde geen moeilijkheden op om
dat in het bock van Zola staat dat
zij 's werelds slechtste zangeres <vas.
Het was vreselijk cm de muziek
banden met het BBC-orkest op te
nemen. De musici dachten dat ik
een operazangeres was. Totdat ik
mijn molnd opendeed! Ik kon de
blikken zien, die ze heimelijk uit
wisselden. Maar goed, niets kan mij
stoppen als ik een keer bezig ben.'
Het verhaal van Nana is het ver
haal van een prettig gebouwde tip
pelaarster, die heel Parijs op haar
kop zet als ze op het toneel ver
zeild raakt. Haar voorstelling in ,De
blonde Venus' is het gesprek van
de dag en Nana wordt een begeer
lijk object voor serieuze en minder
serieuze mannen uit de betere krin
gen.
Zola schildert in dit gedeelte van
zijn ,Les Rougon-Maquart'-serie het
gemak waarmee Nana al die man
nen gebruikt en misbruikt, in uiter
ste consequentie tot zelfmoord aan
zet. Haar .straf' is in Zola's roman
in volle dramatiek uitgemeten. Ze
krijgt pokken en verandert van een
blonde Venus in een slecht riekend
wrak. Een verhaal, dat ook voor de
lagere bevolkingsgroepen zoiets als
eten en drinken was.
Robert Fuller was de man, die dit
verhaal voor de BBC dramatiseerde.
Hij heeft bekendheid als regisseur
van films als .Woman of staw' en
,The beauty jungle'. Namen met
klank in deze serie zijn verder: Fred
die Jones (Muffat), speler in films
als ,Marat - De Sade', .Accident' en
,Far from the madding crowd' en
Roland Curram (Fauchery), uit bij
voorbeeld films als .Decline and fall'
en .I'll never forget what's his na
me'.
Dan zijn er John Bryans (Stelner),
die .Point counter point' op zijn
staat van verdienste kon bijschrij
ven, Alan Browning (Fontan), Pe
ter Craze (Hugon) en Donald Burton
als Vaudeuvres.
,Nana', pikant verhaal van een negen
tiende eemvse Lichtekooi zal tot steun
moetan zijn om een lange tv-zomer
door te komen.
Van 21 maart tot en met 3 mei 1970
wordt in het stedelijk museum
Amsterdam een tentoonstelling ge
houden van recente sculpturen, alu
minum reliëfs en tekeningen van de
Nederlandse beedlhouwer Cornelius
Rogge (geb. 1932). Rogge maakte in
het begin strakke, gefacetteerae kop
pen en figuren en vervolgens zeer
grillige, magische gestalten in gips
of was (soms afgegoten in brons) óf
in hardsteen. In 1965 begon hij beel
den te lassen van oud ijzer en kwam
na enig experimenteren tot kleine,
hoge tafels, waarop bewerkte stenen
zijn bevestigd. Er kwam een belang
rijke verandering in zijn manier van
werken toen hij in 1967 de grillige en
strakke vormen van zijn sculpturen op
de fabriek liet snijden uit dik plaat
ijzer volgens sjablones. Bovendien
werd al spoedig het ruw ijzer ver
nikkeld verchroomd of gemoffeld. De
tentoonstelling geeft een overzicht
van de series, die tot nu toe op deze
wijze werden gemaakt. Consequent
ontwikkelde Rogge de vrijstaande ta
fels. de ingesnoerde stenen, de inge
snoerde tafels, de staanders en de
grotten. Al deze sculpturen laten een
syntese zien van strakke, geometri
sche en grillige, barokke vormen.
ADVERTENTIE
Want ze zijn
allebei even goed. Allebei
zo fris als fruitl Lekker!
NEDERLAND-1
18.45 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
18.55 tuur:
JOURNAAL
19.04 uur:
(VPRO) IDEOLOGIE
Ray Staakman, Alfred Eikelenboom en Donald Janssen
gebruiken gemeenschappelijke uitgangspunten om een
programma te ontwikkelen.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VPRO) BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING
20.35 uur:
(KLEUR) SPEL ZONDER WOORDEN
Spel van Samuel Beckett voor 2 personen en een prik
kel.
21.00 uur:
(KLEUR) MENSEN IN CHINA
Éen documentaire over het dagelijkse leven van de 750
mnljoen Chinezen, die in de Volksrepubliek China wo
nen.
22.00 uur:
(KLEUR) TRANSIT
Vanavond de beroemde Franse entertainer Raymond
Devos.
(NOS) JOURNAAL.
21.00 uur:
EIN MAN GOTTES
De predikant Claude Lemoyne heeft zijn vrouw een
misstap vergeven en heeft het kind, dat uit deze mis
stap werd geboren, als zijn eigen kind opgevoed. Als
er echter dingen gebeuren, die de herinneringen weer
ophalen, openbaart zich het ware karakter van de pre
dikant.
22.20 uur:
(NOS) JOURNAAL
22.25 uur:
(CVK-IKOR-KLEUR) EEN ZONDAGSFILM VAN
EEN DORPSPASSIE
Dit is een gedeelte van de film over het leven van
Christus dat werd gemaakt door de bevolking van de
Engelse plaatsen Lychebt Minster en Upton (in Dorset).
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
KANAAL 821
18.45 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
18,55 uur:
JOURNAAL
19.04 uur:
SCALA
19.30 uur:
VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
(TROS; TROS-TOTO
20.40 uur:
(KLEUR) OUROPRKTO
Ouro Preto is een kleine plaats in Brazilië waar de be
roemde beeldhouwer Antonio Francisco Lisboa werd ge
boren. In deze plaats en in de 80 kilometer oostelijk
gelegen bedevaartsplaats Congonhas do Campo staan
nog vele beroemde sculpturen van de dn 1730 geboren
meester.
14.05-15.15 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
JONGER DAN JE DENKT
19.35 uur:
POLITIEKE TRIBUNE
De volksunie (VU).
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE LAATSTE OP HET SCHAVOT
Film van Philippe Agostini naar de roman van Gertru
de von Le Fort.
22.15 uur:
PREMIÈRE
22,55 urur:
JOURNAAL.
BELGIëFRANS
18.10 Journaal; 18.15 Voor de kleuters; 18.30 Cinéma
pour les jeunes. Belle et Sébastien, film van Cécile
Aubry, met Medlvi; 18.55 La pensée socialiste; 19.25
Voor de kleuters; 19.30 La guerre et la paix; 19.55 Con
tacts; 20.00 Journaal; 20.30 Ballade pour un chien. Psy
chologische studie met: Charles Vanel, Julien Guiorriar.
Claude Génia en de hond Mistral. Regie: Gérard Vergez;
22.20 Le carrousel aux images; 23.00 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Midi-Magazine; 13.00 Journaal; '13.30-13.35 Beurs
berichten; 15-45 Jeugdprogramma; 18.30 Le Schmil-
blic; 18.45 Sneeuwberichten; 1S.50 Journaal: 18.55 Voor
de kleuters: 19.00 Regionale actualiteiten: 19.20 Mede
delingen en weerbericht; 19.25 Vive la vie; 19.40 Me
dedelingen; 19.45 Journaal.
Tot 18 april exposeert galerie Trout
zaerte te Westdorpe werken van Paul
Citroen.
Troutzaerte heeft zich in de jaren
van zijn bestaan een naam opgebouwd
die alles te maken heeft met een zo
groot mogelijke constante Het is
geen galerie waar het af- en aan
gaat van de nieuwkomers. Slechts af
en toe en dan nog voorzichtig
komen er minder bekenden en .jon
kies' aan bod.
Een van de haast elk jaar terugke
rende namen is die van Paul Citroen,
een man die over constante gge-
6proken uitermate sterk zichzelf
blijft en er daarbij in slaagt voor
(lichte) verrassingen te zorgen. Ci
troen zal nu zo rond de 75 zijn; de
enkele keer dat we hem op afstand
nogal vlug zien bewegen, lijkt hij tel
kens wat kleiner te worden maar in
zijn werk blijft hij een beer van een
vent, nogal groot en sterk dus.
Wie Citroen zegt, zegt altijd nog
.portrettist' en denkt aan een knap
graficus, een tekenaar ook die vooral
met zijn kunstenaarsportretten grote
faam verwierf. Die portretten hebben
iets directs, iete dat volledig voorbij
gaat aan welke zin of bedoeling van
welke opdracht dan ook. Citroen
verbeeldt direct wat hij te verbeelden
heeft. De dikwijls niet geringe re
sultaten daarvan zijn neergelegd in
een respectabel oeuvde dat nog lang
niet voltekend lijkt.
Bij dit alles is men echter vaak wel
dingen vergeten te zien die nodig ge
zien moesten worden. Zo is men
ons inziens te vaak voorbijgegaan
aan de twee aspecten van zijn kun
nen die hem voor ons zeer boeiend
maken, die van de lithografie en de
pure schilderkunst. De prachtige, rit
misch sterke litho's die Citroen als
een knap en virtuoos graficus teke
nen, hebben in hun wit-zwarte opvol
ging van vlakjes en lijntjes zoveel
charmante spanning dat je onmiddel
lijk weet dat Citroen met je bezig is.
De tentoonstelling van Troutzaerte
laat van de lithograaf niet zoveel
zien, maar heeft wel de verdienste
dat Citroen er op zijn breedst in naar
voren komt. Dat wil zeggen dat aan
alle aspecten van deze kunstenaar,
zijn omgang met de verschillende
technieken ruime aandacht wordt ge
geven. Dat is voor een man die we
herhalen te vaak en te overtui
gend is vastgepind op zijn portret
ten. een plezierige zaak.
Er wordt hier aandacht gevraagd
voor een verfijnde pasteltechniek met
voor de kleur en lijn alle gevol
gen van dien; er wordt hier aandacht
gevraagd voor de tekening, mooie
strak geschilderde portretten met een
schildering die in slechts enkele ge
vallen pasteuzer wordt dan men zou
verwachten.
Troutzaerte en Citroen hebben zich
niet uitsluitend bepaald tot het meest
recente werk. Er hangt ook wat ple
zierig ouder werk dat in zijn relatie
tot wat juist gisteren werd gemaakt,
aan deze bijzonder aardige tentoon
stelling een aardig accent toevoegt.
André Oosthoek
Renée, tékening-coïlagt (9)
Inez, oliever(16)
HILVERSUM-1
DONDERDAG 26 MAART
Middag:
12.30 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't Muzi
kantenuur: I. Radiokamerorkest: mo
derne muziek; n. Radiokoor: oude
gewijde liederen. 14.30 't Is historisch:
programma over geschiedenis. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03
Stereo: De wereld van de opera: be
schouwingen over de opera Der Frei-
schiitz, van Weber. 17.00 Tussen 10
plus en 20 min: lichte grammofoon-
muziek voor de tieners. 17.30 .O' -
een rondje radio. 17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
Politieke Partij: 18.20 Uitzending van
de Boeren Patij. AVRO: 18.30 Ste
reo: Licht instrumentaal ensemble.
(18.40 Kwispel. quiz). 18.55 Voor de
kinderen. 19.00 Stereo: Big Band
Beat: The Skymasters met solist:
moderne muziek. 19.25 GesprokeD
brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 1935 Kerk
veraf en dichtbij. 19.40 Lijden, dood
en opstanding: notities vanuit an
tieke en eigentijdse godsdiensten.
AVRO: 20.05 Stereo: Omroeporkest
en zangsolisten: operaconcert. 21.00
Het onweer, hoorspel. 22.00 Stereo:
Omroep-orkest en solist: moderne
muziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Medede
lingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55
Stereo: Melodietjes en datjes: com
bo met solisten. 23.20 Stereo: Mens,
muziek, materie (XI): Muziek uit de
tijd der Renaissance. 23.55-24.00
Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
muziek en reportages. (8.00 Nieuws;
8.10 Radiojournaal: 8.30 De groente
man). IKOR 9.00 Morgengebed.
NOS: 9.45 Stereo: RAdiokoor: klas
sieke liederen. AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Ne
gro-Spirituals (opn.). 11.55 Beurs
berichten.
HILVERSUM-2
DONDERDAG
Middag:
NCRV: 12.00 Hij die weet wat lijden
is, lezing. 12.05 Los-Vast, gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen tbv
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten; 12.50 Passie-
stonde.) 14.00 Stereo: The Kilima
Hawaiians Show. 14.30 Klassieke en
moderne kamermuziek.
Hervormde studiodienst.
Meer over minder: een programma
met meer inforjmatie over mensen
en dingen die minder op de voorgrond
treden. (16.00-16.02 Nieuws.) NCRV:
17.45 Sportactualiteiten.
Avond:
18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek
in vrije tijd: radiocompetitie koren
en korpsen. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac
tualiteiten. 19.00 Spectrum: maat
schappelijke vraagstukken worden
nader belicht. 193.5 Stereo: Leger des
Heilskwartier. 19.30 Kerkorgclcon-
cert: klassieke muziek. 20.00 Ferdi
nand Huyck (deel 24), seriehoorspel.
20.24 Stereo: lichte grammofoonmu-
ziek. 20.30 Stereo: Golgotha, orato
rium voor solisten, gemengd koor,
orkest en orgel. Frank Martin (gr.).
22.00 Klassieke orkestmuziek (gr.).
22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.40 Onvoorzien, gevarieerd pro
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas
sieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32
Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00-
8.10 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw.) 9.40 Oude ge
wijde muziek (gr.). 10.30 Stereo: Au
bade: klassieke gewijde muziek. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.54
Bericht Vastenactie. 11.55 Medede
lingen.
DONDERDAG
Middag:
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Popslickt
lichte platen. KRO' 13.00 Nieuws,
13.02 Actualiteiten. 13.08 Rond met
'n gaatje: licht piatenDrogramma.
14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en
countrymuziek. (15.00 Nieuws.) 16.00
Nieuws. 16.03 lORRPvrrr....: popma-
fazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Aetuali-
eiten. 17.07-18.00 DraaijijofdraaiikJ
verzoekplatenprogramma.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws.) NOS:
11.00 Nieuws. 11.02 De Felix Meur-
ders Show.
(ADVERTENTIE)
1 grasmaaimachines Uit Zweden
Zend deze advertentie in een ongefrankeerde enveloppe aan:
Husqvama. Antwoordnummer 1846, Amsterdam en U ontvangt <<g
gratis fraaie brochures.
54-106
Nadat het schot was gevallen, en de
figuur van tante Geraldine op de
grond was gegleden, kon Joris nog
maar één ding doen.
.Slechts een overhaaste vlucht kan
mij redden...' prevelde hij verbleekt.
,Voór men mij in deze slaapkamer
ontdekt, op de plek des misdaads....'
Met die woorden sprong hij door het
raam naar buiten, de nachtlucht in.
Maar hij was al ontdekt.
Joris!' riep Panda, die in de deur
opening verscheen. ,Ik zie je heus
wel, hoor!'
Hij kreeg echter geen antwoord- en
bovendien verscheen nu iemand an
ders. ,Ach, was het schot raak?!'
vroeg neef Teobald. ,Wat vreselijk!
eMaar gelukkig is het snel gegaan.
Dan zullen we het nu verder ook
maar snel afhandelen....'
Met die woorden liep hij door naar
beneden, en opende de voordeur waar
juist geklopt werd.
.Goedenavond,' sprak een van de be
grafenisbedienaren die daar stond. ,U
belde ons, nietwaar? Sta ons toe, on-
ze deelneming te betuigen met uw zo
plotselinge verlies. Ongetwijfeld een
akelige schok
.Héél akelige!' verzekerde de schurk.
JA, JIJ MOET EENS OPWOÜDEN,
ROMANTISCHE OROMEN
EROP UA TE A
HOUDEN.'
door KENNETH
INNS
ALS ER SEEN GABRlELA WAS,
ZOU JIJ JE NIETS
IUBEELDEN.
DAAR BEU JE
niSLsr,
JE OOK GEWELDK3
GEHOUDEN, MAAR
WAT JIJ LIEFDE
NOEMT IS ALLEEIJ
EEN SOORT RIDDER
LIJKE ROMANTIEK,
fc. WEETJE
DAT?
IK WEB JE IN 6EEU TWEE
JAAR 6EZIEN.MAAR TOEN IK
WIST DAT JE MIDDEN IN DIE
AARDBEVIN3 ZAT, KON IK.
NIET GAUW GENOEG
HIER a» J8H&
KOMEN.' Jttgiestf