C^H«ESH
K
10
cpn
Waterschappen
CONCLUSIE
provinciale
zeeowse
courant
14 MAART 1970
VAN POELJE
VAN DEN BOS
Kan het provinciaal bestuur iets doen aan het openbaar vervoer?
Met name de veer
diensten. Provincie
kan invloed aanwen
den om busonderne
mingen naar meer
samenwerking te
dringen. Wat mij be
treft een fusie in
Zeeuwsch-Vlaande
ren. Dringend ge
wenst: studie van het
openbaar vervoer in
de gehele Delta.
Weinig mogelijkhe
den, omdat financiën
beperkt zijn. Wel
praten om diensten
van verschillende
ondernemingen op
elkaar af te stem
men-
Heel weinig, behalve
dan de veerdiensten.
Provincie speelt bij
openbaar vervoer
slechts secundaire
rol.
Aan de spoorwegen
kunnen we niets
doen. Busverbindin
gen stimuleren dat
ze brj elkaar wor
den gebracht om er
een betere basis aan
te geven.
Betrekkelijk weinig.
Tot nog toe ligt er
geen taak. Ik zie die
trouwens ook niet,
evenmin als de mo
gelijkheden.
Moet er een dam komen tussen Tholen en Sint-Philipsland?
Van harte ja. We
willen proberen deze
dam tussen Tholen
en Sint-Philipsland te
laten aftakken naar
een tussen Zijpe en
Anna Jacobapolder
te bouwen brug
(geen tolbrug) om
op die manier via de
gewenste dam tussen
Tholen en Zuid-Be
veland een alterna
tieve middenroute te
krijgen.
In deze periode niet.
De bevolkingsdicht
heid is te klein.
Die dam moet er
toch komen in ver
band met de Schel-
de-Rijnverbinding.
In nauw overleg met
rijkswaterstaat moet
worden gekeken of
er geen alternatieve
mogelijkheid voor
een middenroute is
via een dam tussen
Yerseke en Goris-
hoek, een dam tussen
Tholen en Sint-Phi
lipsland en een brug
van Sint-Philipsland
naar Zijpe.
Die dam wordt toch
aangelegd. Als er
dan nog een dam
komt van Zuid-Beve
land naar Tholen en
een brug van Sint-
Philipsland naar Zij
pe zou je toch een
centrale middenrou
te hebben. In ver
band met het Schel-
de-Rijnkanaal is die
laatste brug wel mo
gelijk. Het levert
overigens wel moei
lijkheden op met de
Zeelandbrug.
Moet er een dam komen tussen Tholen en Zuid-Beveland?
Een aantrekkelijke
zaak, niet alleen
vanwege die mid
denroute, maar ook
om Tholen meeT bij
Zeeland te trekken.
In deze periode niet,
tenzij we kunnen
aanhaken bij de
Schelde-Rijnverbin-
ding.
Zie vorige vraag.
Momenteel gaan er
zo'n duizend pende
laars vanuit Tholen
naar Rotterdam. Die
kunnen beter naar
de Westerschelde
komen.
De kosten zijn waar
schijnlijk te hoog in
vergelijking tot het
nut van een derge
lijke dam. Misschien
in een verdere toe
komst, maar op het
ogenblik niet een
van de meest urgen
te zaken. Voorlopig
zie ik dat daar een
beetje een dode hoek
worden.
Eerst een studie ma
ken over de moge
lijkheden om Tholen
en Sint-Philipsland
tot ontwikkeling te
brengen. Een dam
alleen zal niet af
doende zijn.
Tegenstribbelend
hebben we Kruinin-
gen-Perkpolder als
uiterste grens aan
vaard. Veel liever
zag ik die verbinding
westelijk van het
Kanaal door Zuid-
Beveland dan 8 kilo
meter oostelijk daar
van. We moeten er
naar streven om het
veer Vlissingen-
Breskens zo snel
mogelijk voor dub
beldekkers geschikt
te maken en het
veer Terneuzen-Hoe-
dekenskerke als
voetgangersveer
handhaven.
Ik wil de resultaten
van de studie af
wachten: de natuur
van de Westerschel
de is sterker dan de
planologische leer.
Stoere taal past hier
niet. Een van de
overwegingen bij de
plaatsbepaling van
de verbinding is de
eventuele vervan
ging van de veer
dienst.
Kruiningen-Perkpol-
j der is de uiterste
grens. Vlissingen-
Breskens moet tijdig
gereed zijn voor
dubbeldekkers. Hoe-
dekenskerke-Ter-
neuzen is vanuit pro
vinciaal opzicht van
ondergeschikt be
lang. Ik kan me
voorstellen, dat de
provincie daar mee
werkt aan het ge
meentelijk initiatief.
Kruiningen-Perkp ol
der is de uiterste
grens. Als de verbin
ding bij Waarde zou
komen gaat de nieu
we fractie daarmee
akkoord. Hoe ooste
lijker de verbinding
komt, hoe meer er
gevraagd zal worden
van de veerdiensten.
Waar het technisch
mogelijk is zo weste
lijk mogelijk. Het
liefst Kruiningen-
Perkpolder, maar als
het oostelijker zou
moeten ben ik er
niet tegen. Veer Ter-
neuzen-Hoedekens-
kerke is dan niet
meer nodig, wél
Vlissingen - Breskens
goed toerusten.
SGP
Durf niet te zeggen
of hier een taak voor
de provincie ligt.
Wellicht kunnen we
via de rijksinspec
teur invloed uitoefe
nen en misschien via
subsidies aan zeer
onrendabele lijntjes.
Om Sint-Philipsland
dichter bij Zeeland
te krijgen is die dam
mét verkeersweg
zeer gewenst. Het
zou dan logisch zijn
om Sint-Philipsland
bij de gemeente Tho
len te voegen, die
straks het gehele
eiland omvat.
Waar ligt de uiterste grens (in oostelijke richting) van een vaste oeververbinding Westerschelde?
Eveneens zeer ge
wenst, maar dat zal
veel moeilijker te
realiseren zijn. Wel
noodzakelijk in ver
band met de werk
gelegenheid in de in
dustrie aan de Wes
terschelde.
Ik geloof dat we niet
oostelijker dan Krui-
ningen moeten gaan.
Maar als het een
kwestie van drie ki
lometer is (Waarde)
speelt het geen rol.
Jet veer Vlissingen -
Breskens moet met
2 of 3 boten blijven
bestaan en voor
Hoedekenskerke-
Temeuzen wil ik
ook op voortzetting
aandringen, wellicht
in simpeler vorm
dan nu.
Iji eerste plaats taak
van gemeenten, als
die in gebreke blij
ven kan de provincie
bijspringen. Het geld
zou dan goed besteed
zijn.
Ik ben daar prak
tisch niet bekend.
Wegen de kosten op
tegen het nut? Die
mensen zijn toch he
lemaal op Brabant
georiënteerd.
Die daim moet er al
leen komen als er
behoefte aan is: mas-
Vanuit Zeeland be
keken: het liefst bij
Kruiningen en we
moeten niet op een
kilometer kijken.
Het veer Vlissingen-
Breskens moet blij
ven bestaan en Hoe-
dekenskerke-Ter-
neuzen moet een
voetveer worden.
m
Openbaar vervoer
functioneert nogal
aardig, met name de
veerdiensten. Is er
nog wel emplooi voor
autobusondernemin
gen nu het autobezit
steeds groter wordt?
In ieder geval moe
ten de lijnen renda
bel zijn. Is er geen
mogelijkheid om bij
voorbeeld bij de sta
tions kleine voer
tuigjes gratis ter be
schikking te stellen?
Dat is toch al een
bekeken zaak? Ove
rigens geloof ik niet
iat Sint-Philipsland
zich gemakkelijk op
Tholen zal oriënte
ren, omdat daar geen
stadscentrum is. Dat
zou misschien slagen
als er een dam komt
tussen Tholen en
Zuid-Beveland.
Voor de band met
Zeeland is het mis
schien wei goed als
deze dam er komt.
Dat moeten deskun
digen uitmaken. De
afstand tot Terneu-
zen is emotioneel
groter dan in werke
lijkheid. Ten aanzien
van de veerdienst:
wellicht zal er iets
moeten vervallen,
Vlissingen-Breskens
blijft in ieder geval.
VAN DE VOORDE
Buiten de veerdien
sten heeft de provin
cie niet veel moge
lijkheden. Hoogstens
stimuleren en active
ren. De middelen
ontbreken bij de pro
vincie.
Ook hier moet een
studie aan worden
gewijd. Je kunt wel
zeggen: die dam
moet er komen,
maar het moet dan
wel verantwoord
zijn. Wil je deze ge
bieden bij Zeeland
doen horen dan mag
het wel een paar
centen kosten.
Daar moet een nade
re studie van worden
gemaakt, waarin het
mensel ij k-soïiale
voordeel en het eco
nomische voordeel is
verwerkt.
Stel voorop, dat het
van belang is, dat de
vaste verbinding zo
centraal mogelijk
komt. Van het groot
ste belang, dat hij er
komt. Ik kan als
leek op technisch
terrein de uiterste
grens niet aangeven.
Uit particuliere han
den nemen. Busdien
sten frequenter en
met kleinere eenhe
den. De provincie
moet in de tekorten
bijdragen.
Niet veel meer dan
stimuleren en coör
dineren, wensen
doorgeven aan de
rij ks verkeer sinspec-
tie. De provincie
heeft onvoldoende
middelen om ruim te
subsidiëren.
Zie vorige vraag.
Geen enkel bezwaar
tegen, maar ik kan
me voorstellen dat
er belangrijker din
gen zijn.
Geen idee. Ik geloof,
dat er van die dam
maar een schaars ge
bruik zou worden
gemaakt.
Geen oordeel over
de plaats. Voorkeur
voor Baarland. Bij
Kruiningen is ook
goed. Afstanden spe
len niet zo'n grote
rol meer.
Dat is een kwestie
van prioriteiten. Met
name om nautische
redenen moet die
dam er komen.
Kan daar geen vast
antwoord op geven,
we voelen het meest
voor een centrale
verbinding. Ik geloof
dat men daar te ge
makkelijk is afge
stapt. Wil verschil
lende alternatieven
en kostenberekenin
gen om een keuze te
kunnen maken.
De provincie kan ie(i
doen. Het mag gee
staat in de staat woi.
den. Openbaar vet.
voer houdt in, date;
geld bij moet. It:,
doen houdt in: pric
riteiten aangeven, Ej
de hoogste prioriteit
is: vrije veren voet
de Zeeuws-Vlairm.
Hiervoor geldt
zelfde als de vorige
vraag, maar dan ze!
het wel een
moeten zijn, in
band met die nooc-
zaak van een
Oosterschelde.
Tholenaren z
zonder zo'n verbie
ding blijvend
Noord-Brabant
aangewezen en
worden ze niet ge
accepteerd.
Een dam of es
brug, hoe dan
moet er een verbin
ding komen. Event»,
eel tol heffen. Hel
moet economisch da
wel verantwoord zij:
Zo oostelijk moge
lijk: de zware trans
porten vanuil
Zeeuwsch-Vlaande
ren gaan richting
Rotterdam, het ligi
in de lijn tussen
Stockholm en Lissa
bon en je voorkomt
dat er ten oosten van
Goes een groot ver
keersknooppunt ont
staat. In een late
stadium zou over
wogen kunnen wor
den om nog een too
ristenverbinding bi]
Kruiningen te ma
ken.
Geen van de lijstaanvoerders ziet ten aanzien van het open
baar vervoer voor de provincie veel meer mogelijkheden dan
stimuleren en coördineren.
De PvdA toil een studie van het openbaar vervoer in het ge-
Als de lijstaanvoerders Kruirdngen-Perkpolder als de uiterste
grens (in oostelijke richting) noemen voor de vaste verbin
ding Westerschelde leggen ze zich niet vast op een enkele
kilometer. De CDU wil het Zeeuwse belang niet laten preva
leren en stelt vooi de vaste verbinding zo oostelijk mogelijk
te leggen. D'66 la van mening, dait provinciale staten te ge
makkelijk voor de minister zijn bezweken toen deze zei, dat
een verbinding ter hoogte van Terneuzen niet mogelijk was.
uit ue vragen over ae wen
selijkheid van dammen tus
sen Tholen en Simt-Phili/ps-
land en tussen Zuid-Beve
land en Tholen kwam de
suggestie: indien ook een
brug over het Zijpe wordt
gebouwd (tussen Sint-Phi
lipsland en Duiveland)kan
via Tholen een alternatieve
middenroute ontstaan, aam-
aansluitend. op de vaste ver
binding Westerschelde (Pv
dA, CHU en ARP). Is het
toevallig dat deze lijstaan
voerders gs-leden zijnt D'66
heeft geen bezwaar tegen
een dam tussen Tholen en
Zuid-Beveland, maar kan
zich voorstellen dat. er be
langrijker dingen zijn.
Hoe moet het beheer van de Noordzeekeringen worden geregeld?
VAN POELJE DUSARDÜIJN KALAND VAN DEN BOS SCHLINGEMANN BOENDER DE WAAL LOOFF VAN DE VOORDE
(PvdA) (KVP) (CHU) (AR) (VVD) (SGP) (BP) (GPV) (PPR)
Het zou bij een
nieuw beheersli-
chaam moeten wor
den ondergebracht.
Volgens mij moet
het in de toekomst
niet volledig bij de
waterschappen blij
ven. Centralisatie
gaat mij echter, te
ver.
i Ik deel het stand
punt van de water
schappen. Het be-
j heer moet daar blij-
ven. Liggen de del-
tadammen er een-
maal, dan is mis-
schien een samen-
j werking met het
rijk mogelijk.
Zo optimaal moge
lijk regelen. Ik maak
er geen principe
kwestie van: ik ben
niet competent te
beoordelen welk or
gaan dat het beste
kan. Doelmatigheid
staat bij mij voorop.
Ik wil de studie van
de zogenaamde
d i epdel ver scom mi s-
sie' afwachten alvo
rens deze vraag te
beantwoorden.
De belanghebbenden
dus de water
schappen moeten
in ieder geval de no
dige inspraak hou
den.
Laat dat maar zo
blijven, bij de water
schappen. Die taak
hebben ze al eeuwen.
En als het ze te
machtig wordt kan
het rijk de zaak al
tijd nog
Ik zie dat niet als
een taak voor de wa
terschappen; het is
een rijkszaak. Alle
dijken moeten in be
heer zijn bij het rijk.
Voor ingelanden is
zo'n zaak niet op te
brengen.
Economisch bekeken
zou je zeggen: alles
naar het rijk. De si
tuatie van nu is uit
de tijd. Maar er is
een andere kant: die
waterschappen heb
ben het niet slecht
gedaan. Er moet nog
worden aangetoond
of het rijk het beter
kan.
By de waterschap
pen laten. De taak
van de kustwater
schappen wordt an
ders teveel uitge
hold.
Dat moet naar het
rijk. Het is een te
zware last voor de
waterschappen.
Voorlopig bij de wa
terschappen laten,
Het gaa' uitstekend.
Die mensen zijn er
goed mee bekend. Ik
zie niet bepaald de
noodzaak van een
overgang naar het
rijk, Of er zou een
landelijke uniforme
regeling moeten ko-
KI 1C De vraag of het beheer van de Noordzeelceringen bij de wa- de CPN zijn voor rijksbeheer. De andere lijstaanvoerders dige situatie, de waterschappen deen het al eeuwen zo en doen
vf fLLJul t terschappen moet blijven wordt bij de CHU niet principieel be- zijn voorstander van deelneming door de waterschappen aan het goed' (sgp, ppr, vvd, d '66) tot ,de waterschappen moe-
WIVWBaWIk antwoord.: .doelmatigheid staat voorop'. De Boeren Partij en dit beheer, hun opvattingen variëren van handhaving hui- ten in ieder geval inspraak' (pvda,, kvp, vvd, cdn). Het GPV en
ie AR houden zich op de vlakte.