C^H«ESH K 10 cpn Waterschappen CONCLUSIE provinciale zeeowse courant 14 MAART 1970 VAN POELJE VAN DEN BOS Kan het provinciaal bestuur iets doen aan het openbaar vervoer? Met name de veer diensten. Provincie kan invloed aanwen den om busonderne mingen naar meer samenwerking te dringen. Wat mij be treft een fusie in Zeeuwsch-Vlaande ren. Dringend ge wenst: studie van het openbaar vervoer in de gehele Delta. Weinig mogelijkhe den, omdat financiën beperkt zijn. Wel praten om diensten van verschillende ondernemingen op elkaar af te stem men- Heel weinig, behalve dan de veerdiensten. Provincie speelt bij openbaar vervoer slechts secundaire rol. Aan de spoorwegen kunnen we niets doen. Busverbindin gen stimuleren dat ze brj elkaar wor den gebracht om er een betere basis aan te geven. Betrekkelijk weinig. Tot nog toe ligt er geen taak. Ik zie die trouwens ook niet, evenmin als de mo gelijkheden. Moet er een dam komen tussen Tholen en Sint-Philipsland? Van harte ja. We willen proberen deze dam tussen Tholen en Sint-Philipsland te laten aftakken naar een tussen Zijpe en Anna Jacobapolder te bouwen brug (geen tolbrug) om op die manier via de gewenste dam tussen Tholen en Zuid-Be veland een alterna tieve middenroute te krijgen. In deze periode niet. De bevolkingsdicht heid is te klein. Die dam moet er toch komen in ver band met de Schel- de-Rijnverbinding. In nauw overleg met rijkswaterstaat moet worden gekeken of er geen alternatieve mogelijkheid voor een middenroute is via een dam tussen Yerseke en Goris- hoek, een dam tussen Tholen en Sint-Phi lipsland en een brug van Sint-Philipsland naar Zijpe. Die dam wordt toch aangelegd. Als er dan nog een dam komt van Zuid-Beve land naar Tholen en een brug van Sint- Philipsland naar Zij pe zou je toch een centrale middenrou te hebben. In ver band met het Schel- de-Rijnkanaal is die laatste brug wel mo gelijk. Het levert overigens wel moei lijkheden op met de Zeelandbrug. Moet er een dam komen tussen Tholen en Zuid-Beveland? Een aantrekkelijke zaak, niet alleen vanwege die mid denroute, maar ook om Tholen meeT bij Zeeland te trekken. In deze periode niet, tenzij we kunnen aanhaken bij de Schelde-Rijnverbin- ding. Zie vorige vraag. Momenteel gaan er zo'n duizend pende laars vanuit Tholen naar Rotterdam. Die kunnen beter naar de Westerschelde komen. De kosten zijn waar schijnlijk te hoog in vergelijking tot het nut van een derge lijke dam. Misschien in een verdere toe komst, maar op het ogenblik niet een van de meest urgen te zaken. Voorlopig zie ik dat daar een beetje een dode hoek worden. Eerst een studie ma ken over de moge lijkheden om Tholen en Sint-Philipsland tot ontwikkeling te brengen. Een dam alleen zal niet af doende zijn. Tegenstribbelend hebben we Kruinin- gen-Perkpolder als uiterste grens aan vaard. Veel liever zag ik die verbinding westelijk van het Kanaal door Zuid- Beveland dan 8 kilo meter oostelijk daar van. We moeten er naar streven om het veer Vlissingen- Breskens zo snel mogelijk voor dub beldekkers geschikt te maken en het veer Terneuzen-Hoe- dekenskerke als voetgangersveer handhaven. Ik wil de resultaten van de studie af wachten: de natuur van de Westerschel de is sterker dan de planologische leer. Stoere taal past hier niet. Een van de overwegingen bij de plaatsbepaling van de verbinding is de eventuele vervan ging van de veer dienst. Kruiningen-Perkpol- j der is de uiterste grens. Vlissingen- Breskens moet tijdig gereed zijn voor dubbeldekkers. Hoe- dekenskerke-Ter- neuzen is vanuit pro vinciaal opzicht van ondergeschikt be lang. Ik kan me voorstellen, dat de provincie daar mee werkt aan het ge meentelijk initiatief. Kruiningen-Perkp ol der is de uiterste grens. Als de verbin ding bij Waarde zou komen gaat de nieu we fractie daarmee akkoord. Hoe ooste lijker de verbinding komt, hoe meer er gevraagd zal worden van de veerdiensten. Waar het technisch mogelijk is zo weste lijk mogelijk. Het liefst Kruiningen- Perkpolder, maar als het oostelijker zou moeten ben ik er niet tegen. Veer Ter- neuzen-Hoedekens- kerke is dan niet meer nodig, wél Vlissingen - Breskens goed toerusten. SGP Durf niet te zeggen of hier een taak voor de provincie ligt. Wellicht kunnen we via de rijksinspec teur invloed uitoefe nen en misschien via subsidies aan zeer onrendabele lijntjes. Om Sint-Philipsland dichter bij Zeeland te krijgen is die dam mét verkeersweg zeer gewenst. Het zou dan logisch zijn om Sint-Philipsland bij de gemeente Tho len te voegen, die straks het gehele eiland omvat. Waar ligt de uiterste grens (in oostelijke richting) van een vaste oeververbinding Westerschelde? Eveneens zeer ge wenst, maar dat zal veel moeilijker te realiseren zijn. Wel noodzakelijk in ver band met de werk gelegenheid in de in dustrie aan de Wes terschelde. Ik geloof dat we niet oostelijker dan Krui- ningen moeten gaan. Maar als het een kwestie van drie ki lometer is (Waarde) speelt het geen rol. Jet veer Vlissingen - Breskens moet met 2 of 3 boten blijven bestaan en voor Hoedekenskerke- Temeuzen wil ik ook op voortzetting aandringen, wellicht in simpeler vorm dan nu. Iji eerste plaats taak van gemeenten, als die in gebreke blij ven kan de provincie bijspringen. Het geld zou dan goed besteed zijn. Ik ben daar prak tisch niet bekend. Wegen de kosten op tegen het nut? Die mensen zijn toch he lemaal op Brabant georiënteerd. Die daim moet er al leen komen als er behoefte aan is: mas- Vanuit Zeeland be keken: het liefst bij Kruiningen en we moeten niet op een kilometer kijken. Het veer Vlissingen- Breskens moet blij ven bestaan en Hoe- dekenskerke-Ter- neuzen moet een voetveer worden. m Openbaar vervoer functioneert nogal aardig, met name de veerdiensten. Is er nog wel emplooi voor autobusondernemin gen nu het autobezit steeds groter wordt? In ieder geval moe ten de lijnen renda bel zijn. Is er geen mogelijkheid om bij voorbeeld bij de sta tions kleine voer tuigjes gratis ter be schikking te stellen? Dat is toch al een bekeken zaak? Ove rigens geloof ik niet iat Sint-Philipsland zich gemakkelijk op Tholen zal oriënte ren, omdat daar geen stadscentrum is. Dat zou misschien slagen als er een dam komt tussen Tholen en Zuid-Beveland. Voor de band met Zeeland is het mis schien wei goed als deze dam er komt. Dat moeten deskun digen uitmaken. De afstand tot Terneu- zen is emotioneel groter dan in werke lijkheid. Ten aanzien van de veerdienst: wellicht zal er iets moeten vervallen, Vlissingen-Breskens blijft in ieder geval. VAN DE VOORDE Buiten de veerdien sten heeft de provin cie niet veel moge lijkheden. Hoogstens stimuleren en active ren. De middelen ontbreken bij de pro vincie. Ook hier moet een studie aan worden gewijd. Je kunt wel zeggen: die dam moet er komen, maar het moet dan wel verantwoord zijn. Wil je deze ge bieden bij Zeeland doen horen dan mag het wel een paar centen kosten. Daar moet een nade re studie van worden gemaakt, waarin het mensel ij k-soïiale voordeel en het eco nomische voordeel is verwerkt. Stel voorop, dat het van belang is, dat de vaste verbinding zo centraal mogelijk komt. Van het groot ste belang, dat hij er komt. Ik kan als leek op technisch terrein de uiterste grens niet aangeven. Uit particuliere han den nemen. Busdien sten frequenter en met kleinere eenhe den. De provincie moet in de tekorten bijdragen. Niet veel meer dan stimuleren en coör dineren, wensen doorgeven aan de rij ks verkeer sinspec- tie. De provincie heeft onvoldoende middelen om ruim te subsidiëren. Zie vorige vraag. Geen enkel bezwaar tegen, maar ik kan me voorstellen dat er belangrijker din gen zijn. Geen idee. Ik geloof, dat er van die dam maar een schaars ge bruik zou worden gemaakt. Geen oordeel over de plaats. Voorkeur voor Baarland. Bij Kruiningen is ook goed. Afstanden spe len niet zo'n grote rol meer. Dat is een kwestie van prioriteiten. Met name om nautische redenen moet die dam er komen. Kan daar geen vast antwoord op geven, we voelen het meest voor een centrale verbinding. Ik geloof dat men daar te ge makkelijk is afge stapt. Wil verschil lende alternatieven en kostenberekenin gen om een keuze te kunnen maken. De provincie kan ie(i doen. Het mag gee staat in de staat woi. den. Openbaar vet. voer houdt in, date; geld bij moet. It:, doen houdt in: pric riteiten aangeven, Ej de hoogste prioriteit is: vrije veren voet de Zeeuws-Vlairm. Hiervoor geldt zelfde als de vorige vraag, maar dan ze! het wel een moeten zijn, in band met die nooc- zaak van een Oosterschelde. Tholenaren z zonder zo'n verbie ding blijvend Noord-Brabant aangewezen en worden ze niet ge accepteerd. Een dam of es brug, hoe dan moet er een verbin ding komen. Event», eel tol heffen. Hel moet economisch da wel verantwoord zij: Zo oostelijk moge lijk: de zware trans porten vanuil Zeeuwsch-Vlaande ren gaan richting Rotterdam, het ligi in de lijn tussen Stockholm en Lissa bon en je voorkomt dat er ten oosten van Goes een groot ver keersknooppunt ont staat. In een late stadium zou over wogen kunnen wor den om nog een too ristenverbinding bi] Kruiningen te ma ken. Geen van de lijstaanvoerders ziet ten aanzien van het open baar vervoer voor de provincie veel meer mogelijkheden dan stimuleren en coördineren. De PvdA toil een studie van het openbaar vervoer in het ge- Als de lijstaanvoerders Kruirdngen-Perkpolder als de uiterste grens (in oostelijke richting) noemen voor de vaste verbin ding Westerschelde leggen ze zich niet vast op een enkele kilometer. De CDU wil het Zeeuwse belang niet laten preva leren en stelt vooi de vaste verbinding zo oostelijk mogelijk te leggen. D'66 la van mening, dait provinciale staten te ge makkelijk voor de minister zijn bezweken toen deze zei, dat een verbinding ter hoogte van Terneuzen niet mogelijk was. uit ue vragen over ae wen selijkheid van dammen tus sen Tholen en Simt-Phili/ps- land en tussen Zuid-Beve land en Tholen kwam de suggestie: indien ook een brug over het Zijpe wordt gebouwd (tussen Sint-Phi lipsland en Duiveland)kan via Tholen een alternatieve middenroute ontstaan, aam- aansluitend. op de vaste ver binding Westerschelde (Pv dA, CHU en ARP). Is het toevallig dat deze lijstaan voerders gs-leden zijnt D'66 heeft geen bezwaar tegen een dam tussen Tholen en Zuid-Beveland, maar kan zich voorstellen dat. er be langrijker dingen zijn. Hoe moet het beheer van de Noordzeekeringen worden geregeld? VAN POELJE DUSARDÜIJN KALAND VAN DEN BOS SCHLINGEMANN BOENDER DE WAAL LOOFF VAN DE VOORDE (PvdA) (KVP) (CHU) (AR) (VVD) (SGP) (BP) (GPV) (PPR) Het zou bij een nieuw beheersli- chaam moeten wor den ondergebracht. Volgens mij moet het in de toekomst niet volledig bij de waterschappen blij ven. Centralisatie gaat mij echter, te ver. i Ik deel het stand punt van de water schappen. Het be- j heer moet daar blij- ven. Liggen de del- tadammen er een- maal, dan is mis- schien een samen- j werking met het rijk mogelijk. Zo optimaal moge lijk regelen. Ik maak er geen principe kwestie van: ik ben niet competent te beoordelen welk or gaan dat het beste kan. Doelmatigheid staat bij mij voorop. Ik wil de studie van de zogenaamde d i epdel ver scom mi s- sie' afwachten alvo rens deze vraag te beantwoorden. De belanghebbenden dus de water schappen moeten in ieder geval de no dige inspraak hou den. Laat dat maar zo blijven, bij de water schappen. Die taak hebben ze al eeuwen. En als het ze te machtig wordt kan het rijk de zaak al tijd nog Ik zie dat niet als een taak voor de wa terschappen; het is een rijkszaak. Alle dijken moeten in be heer zijn bij het rijk. Voor ingelanden is zo'n zaak niet op te brengen. Economisch bekeken zou je zeggen: alles naar het rijk. De si tuatie van nu is uit de tijd. Maar er is een andere kant: die waterschappen heb ben het niet slecht gedaan. Er moet nog worden aangetoond of het rijk het beter kan. By de waterschap pen laten. De taak van de kustwater schappen wordt an ders teveel uitge hold. Dat moet naar het rijk. Het is een te zware last voor de waterschappen. Voorlopig bij de wa terschappen laten, Het gaa' uitstekend. Die mensen zijn er goed mee bekend. Ik zie niet bepaald de noodzaak van een overgang naar het rijk, Of er zou een landelijke uniforme regeling moeten ko- KI 1C De vraag of het beheer van de Noordzeelceringen bij de wa- de CPN zijn voor rijksbeheer. De andere lijstaanvoerders dige situatie, de waterschappen deen het al eeuwen zo en doen vf fLLJul t terschappen moet blijven wordt bij de CHU niet principieel be- zijn voorstander van deelneming door de waterschappen aan het goed' (sgp, ppr, vvd, d '66) tot ,de waterschappen moe- WIVWBaWIk antwoord.: .doelmatigheid staat voorop'. De Boeren Partij en dit beheer, hun opvattingen variëren van handhaving hui- ten in ieder geval inspraak' (pvda,, kvp, vvd, cdn). Het GPV en ie AR houden zich op de vlakte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 22